LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:50
@Marc_Sway Zie hier mijn dremel "zaagje". Een klein slijpschijfe van 22 bij 0.5mm. Werkt voor mij prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtPeI0EedkCPLgyKjkdgQuT7Q9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVZbhQeJg3wrPsGPeLHdY6xX.jpg?f=fotoalbum_large

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 16:10
Ronald schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:28:
@Greetoz Mijn wat pijn en moeite de analoge mitotuyo er tussen gekregen: Ik krijg 63,65mm buiten-tot-buiten tussen voorste en middelste buis met buisdiameter 15,85mm ...

Kan niet goed zien of ik de bekker er echt netjes op had... kreeg hem er alleen van onder tussen en het is daar nogal een leidingpriegelwerk... bij mij.

Bij een geprint frame dat jaga-stijl op de buizen rust zou ik echt aanraden om met die siliconen dingen te werken een paar posts terug... anders klankkast.
Heel erg bedankt! En verrassend, de buisafstand van de 15/16 is dus hetzelfde als die van de 10/11, dat maakt het stuk makkelijker... of zitten er 3 buizen in een 15/16 radiator?

Ik heb al een frame voor de 10/11 (zie ook signature), het is eigenlijk een kopie van wat Jaga zelf doet, ik heb 0 last van een klank kast. Ook zonder silliconen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJ1-laOf8iVqf3IoIdORjIBN5iM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KangAcNMCyARPX2WjpxFZsnb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsSTO34gcCauN0Pp0e8yQ3ZnQbw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T1kYExQXfDZgM3hAHoxb8nob.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 36% gewijzigd door Greetoz op 21-01-2026 13:21 ]

https://printcraft3d.nl

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
@Greetoz 3 buizen, ik heb alleen de voorste 2 gemeten, ga er van uit dat het symmetrisch is...

Buis 1 naar 3 zou 2x63,65-15,85 moeten zijn. Alsof je er een halve 10/11 aan hebt geplakt. Ik vermoed dat een 20/21 dito is ;-)

Ik denk niet dat ik tussen de buizenspaghetti mijn schuifmaat van 1 naar 3 krijg...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 16:10
@Ronald Ja top, dan weet ik voldoende! Enorm bedankt voor de moeite.

https://printcraft3d.nl

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:03
petkaij schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:07:
@Marc_Sway Zie hier mijn dremel "zaagje". Een klein slijpschijfe van 22 bij 0.5mm. Werkt voor mij prima.
[Afbeelding]
Dank, erg leuk!! Zoiets heb ik hier ook nog liggen. Had t destijds als kado voor 1 van mijn zoons gekocht maar vond t wel een erg gevaarlijke tool voor minderjarigen, dus is in de kast verdwenen 7(8)7

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:35
Beste Tweakers,

Met net een WP geinstalleerd ben ik ook erg gemotiveerd om met heatmeister zelf wat te bouwen voor mijn jaga convectoren.

Als ik het opmeet heb ik wisselend ruimte voor 14cm of 8cm fans, en kom dan al snel op de arctic p8 of p14 uit.
Ik zie echter verschillende versies met verschillende prijzen, waarbij met name de max RPM en bijbehorende luchtverplaatsing en geluidsniveau verschillen.

Ik snap dat een hoger RPM meer verplaatst, maar wat ik zo snel in het forum niet tegen kom is: hoeveel luchtverplaatsing wil je ongeveer per fan? ik snap dat 23 cfm vs 40cfm een verschil is, maar heb ik 40 nodig, of blijf je doorgaans toch rond de 15-20 cfm hangen in je modulatie?

Excuses als het ergens al duidelijk beschreven staat; ik kon het helaas niet zo vinden...

En een vraag die volgens mij wel beantwoord is: of ik 2.4m aan convector vol leg met 8cm fans, of dat ik er ruimte tussen laat, is eigen invulling? Of is er een gouden formule voor maximaal rendement?
Dacht zelf aan 15 (max gegarandeerd door de heatmeister), wat precies neerkomt op 8cm ruimte ertussen.

Thanks alvast voor enige input :)
Ben gemotiveerd rap te beginnen, maar voordat ik 233 pagina's heb doorgelezen is het zomer :P

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Aeien Is eventueel mogelijk 14 cm fans op de smallere convector te plaatsen?
Ik heb deze namelijk bij een wandhangende convector schuin tegen de muur geplaatst
(met "geluidsdempende" tochtstrips).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moiUr0GVs_wv8LvOSeKpcuFKbUk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bGqRADyO0Wkbpm56ovyfFN9k.jpg?f=user_large
Voordeel: minder ventilatoren maar even veel (of waarschijnlijk meer) luchtverplaatsing.
Mijn resultaat, toen nog met een gas cv-ketel.
Wat de kosten zijn heb ik toen niet vergeleken.

[ Voor 33% gewijzigd door dunklefaser op 22-01-2026 22:25 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:35
dunklefaser schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:17:
Ik heb deze namelijk bij een wandhangende convector schuin tegen de muur geplaatst
[Afbeelding]
Voordeel: minder ventilatoren maar even veel (of waarschijnlijk meer) luchtverplaatsing.
Poeh, goede suggestie, heb ff gekeken: nee, dat past niet. De convector is niet hoog genoeg helaas. denk dat p8 de max is, en zou eerlijk gezegd bang zijn voor efficientie verlies weer?

anders was de p14 super geweest, ook qua prijs. gelukkig past ie op andere convectoren die ik heb wel :) dus het wordt een mix.

maar de vraag tav rmp/cfm blijf staan: is meer altijd beter, of topt het af?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:36
dunklefaser schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:17:
[Afbeelding]
Ik heb ook zoiets, beetje minder schuin maar 't scheelt behoorlijk wat ventilatoren en geluid dat ik 12 cm fans ipv 8 of 9 cm kon toepassen. Dit is een 12 cm diepe Jaga Strada die aan de binnenkant dus net minder dan 12 cm diep is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9l1Gr2PZf0IsUHtqjMjZH_XYKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8REV7PILUAuJ2AKsmAx8T9N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 22-01-2026 23:21 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste