Welke geïsoleerde buis voor afzuigkap?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 13:35

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
I.v.m. thermische en akoestische isolatie wil ik voor mijn nieuw aan te leggen afzuigkap graag gebruikmaken van geïsoleerde buizen (diameter 150 mm, totale lengte +/- 4 m). Om het verdere warmteverlies te minimaliseren (een afzuigkap staat immers zo'n 23 uur per dag uit) wil ik tevens gebruikmaken van een Naber Thermobox terugslagklep.

Ik vind op internet verschillende geïsoleerde buizen, nl:
- Ubbink Aerfoam
- Burgerhout EPS kanalen
- Burgerhout EPP kanalen
- Econox Thermoduct

Ik zie bij geen enkele fabrikantinformatie staan dat deze specifiek geschikt is voor een afzuigkap. Eigenlijk zijn alle systemen bedoelt voor algemene of WTW ventilatie. In een kanaal van een afzuigkap kan de temperatuur echter hoger worden dan in een normaal ventilatiekanaal (60 graden? 70 graden?) en zal na een aantal jaren vet neerslaan. Ik kan me voorstellen dat niet alle materialen hier even goed tegen kunnen. Ik verwacht dat de Econox Thermoduct nog altijd het meest geschikt is hiervoor omdat hier een stalen binnenbuis in zit.

Mijn vraag is: welke van deze systemen zouden jullie aanraden voor een afzuigkap? Of is er een ander systeem wat hier specifiek voor bedoelt is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:09
Afgezogen lucht van een afzuigkap is echt geen 70 graden en ook geen 60. Je zuigt voornamelijk de temperatuur uit je keuken op met wat viezigheid in de lucht.
Ik ben pas nog in mijn (spiralo) kanaal geweest en dat is na 7 jaar nog niet eens vettig aan de binnenkant dus wellicht ben je aan het overengineeren ;)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Haha, ja, die neiging heb ik soms. En met soms bedoel ik dus altijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 16:12
Helemaal onzin is het niet. Ik heb een meting gedaan met een warmtecamera en ik zag duidelijk dat in de muur van mijn huis rondom de afzuigkap een behoorlijk warmteverlies is. De afvoerpijp is voorzien van een terugslagklep, maar het zou mooi zijn als deze wat beter geïsoleerd was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:15
Ik heb zelf de naber thermobox geplaatst bij mijn nieuwe keuken. Ontzettend blij mee dat ik dat gedaan heb. Geen tocht en wind meer die door de afzuigkap wordt aangezogen. Nadeel is dat mijn novy op stand 1 de klep niet open drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja dat is wel een nadeel van die klep die moet worden opengedrukt door de lucht.
Je kunt ook een buitenrooster nemen met zon klapperklep en dan de buis isoleren met steenwol.

Zoiets: https://www.rvsland.nl/overdruk-kaprooster-125mm-sua125-rvs

[ Voor 16% gewijzigd door martijn v o op 05-02-2022 19:14 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
@Rocketman : Je bedoelt dat je met een warmtecamera ziet dat als de afzuigkap uit staat je toch veel warmte verliest? Dat is inderdaad wat ik wil voorkomen. Dikke pakken PIR isolatie op het dak van de uitbouw, een dik pak Rockwool in de muur en vervolgens een gat van 15 cm waar de koude lucht zo door de thermische schil heen kan.

@Tito129 : Goed om te horen dat de thermobox bevalt!

@martijn v o : Ik heb precies zo'n klapperklep gehad en was er niet alleen maar enthousiast over. Soms wanneer het waaide hoorde je de hele avond klapperdeklap. Daar erger ik me op een gegeven moment zo aan dat ik graag de (obsceen) hoge prijs van een Thermobox betaal om er vanaf te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Managelorian schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:41:
@Rocketman : Je bedoelt dat je met een warmtecamera ziet dat als de afzuigkap uit staat je toch veel warmte verliest? Dat is inderdaad wat ik wil voorkomen. Dikke pakken PIR isolatie op het dak van de uitbouw, een dik pak Rockwool in de muur en vervolgens een gat van 15 cm waar de koude lucht zo door de thermische schil heen kan.
Inderdaad, je ziet het heel goed als de afzuigkap uitstaat.
Het lijkt me toch lastig om te voorkomen dat je een warmtelek krijgt met een muur/dakdoorvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_ZxUVcQFVUItwfH3TePyKqrrHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/df3IvrTbJAdZl8VkQwp9KFwZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gio8RdzOieMu_i2d7hldaogcKNE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NHoaWuypagWhSNCMFMKiyK3W.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Rocketman op 06-02-2022 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
@Rocketman : Die thermobox kleppen uit de OP lijken de warmte vrij goed binnen te houden en zijn achteraf in de afzuigbuis te plaatsen. Voor jou misschien ook de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
@Managelorian Ja, dat is misschien een goed plan, maar er zit al een keerklep in de buis van 150 mm.
Heeft iemand misschien ervaring met deze thermobox? https://www.kastenkeuken....p-naber-compair-flow-150/ Past deze in mijn 150 mm. kanaal?

[ Voor 47% gewijzigd door Rocketman op 06-02-2022 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
@Rocketman : Blijkbaar heeft @Tito129 er eentje. Of althans, hij heeft een Thermobox, niet noodzakelijkerwijs de 150 mm variant.

Ben wel benieuwd hoe de afdichting tussen de Thermobox en de buis is, want je kunt nog zo'n goede thermisch isolerende klep hebben, als de wind er langs tocht dan heb je er toch niet zoveel aan. Ik meen dat ik ergens had gezien dat er een tochtstripje o.i.d. wordt meegeleverd, maar misschien kan iemand anders (Tito?) daar wat over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
@Managelorian Het is meer mijn zorg of ik die Thermobox passend aan de buitenkant achter het rooster kan plaatsen. Eventuele lekkage langs de rand kan je dan eenvoudig verhelpen met wat kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Bij Amazon is de Naber Thermobox te koop. Vreemd genoeg staat er bij dat hij 25 watt verbruikt, maar dat ding is toch passief?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tGsIev-KIDpSbwv5AJEbhK4UX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/osK7g4SWznQbKh03GOKMCTpk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Ja, die 25 Watt slaat nergens op; het is inderdaad een passieve klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is dat niet het zelfde als een vlinderklep die bij veel afzuigkappen wordt meegeleverd ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
DukeBox schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:12:
Is dat niet het zelfde als een vlinderklep die bij veel afzuigkappen wordt meegeleverd ?
Dat lijkt mij ook, ik heb er gewoon 1 bij warmteservice gehaald en in mijn Spiralo geduwd, is dit naber ding voor een speciale buis wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Ja en nee. Het is een drievoudige vlinderklep die -als het goed is- de warmte vrij goed binnenhoudt en daarbij vrij weinig klappert. Maar het basisprincipe is natuurlijk hetzelfde als bij andere kleppen. De klep is niet voor een exotische buismaat, maar juist voor plaatsing in buizen met generieke maten.

[ Voor 20% gewijzigd door Managelorian op 06-02-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Managelorian schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:45:
Ja en nee. Het is een drievoudige vlinderklep..
Wat is er dan drievoudig aan ? Ik zie in de installatie instructies geen verschil met bijv deze: https://www.ventilatiepar...lep-o150mm-in-het-kanaal/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Kijk deze video maar eens, dan zie je het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Ik heb vandaag de Naber Thermobox 150 geplaatst en heb de indruk dat dit een grote verbetering is t.o.v. de oude enkelvoudige keerklep, die regelmatig ging klapperen. De rubberen pakking sloot de buis niet 100% af, met wat siliconenkit was dit opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

DukeBox schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:32:
[...]

Wat is er dan drievoudig aan ? Ik zie in de installatie instructies geen verschil met bijv deze: https://www.ventilatiepar...lep-o150mm-in-het-kanaal/
Dat het 3 kleppen zijn.
Ik heb hem ook en bevalt erg goed.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ah, achter elkaar. Dan snap ik nu ook het voordeel, de luchtkamers zorgen voor meer isolatie.
Wel een slechte omschrijving op de site, zelfs in het filmpje op de website is het amper te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
DukeBox schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:30:
[...]

Ah, achter elkaar. Dan snap ik nu ook het voordeel, de luchtkamers zorgen voor meer isolatie.
Wel een slechte omschrijving op de site, zelfs in het filmpje op de website is het amper te zien.
En alle drie kleppen sluiten heel goed af. Hoe verder je hem naar buiten plaatst hoe effectiever lijkt mij.

[ Voor 8% gewijzigd door Rocketman op 09-02-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Rocketman schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:34:
En alle drie kleppen sluiten heel goed af. Hoe verder je hem naar buiten plaatst hoe effectiever lijkt mij.
Ik vraag mij alleen af of er geen kans is dat bij de laagste stand van mijn afzuigkap ze dicht blijven. Ik zal daarvoor denk ik moeten opzoeken bij welke stand er hoeveel Pa druk wordt gegenereerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
DukeBox schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:40:
[...]

Ik vraag mij alleen af of er geen kans is dat bij de laagste stand van mijn afzuigkap ze dicht blijven. Ik zal daarvoor denk ik moeten opzoeken bij welke stand er hoeveel Pa druk wordt gegenereerd.
Dat vond ik vandaag ook wel een beetje spannend, maar mijn Siemens vlakschermkap duwt de Naber moeiteloos open op stand 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

DukeBox schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:40:
[...]

Dat klopt wel ja. Bij ons op de laagste stand gaan ze wel alle 3 open maar 1 lijkt er heel lichtjes te klapperen. Ik kan het niet zien maar dat denk ik te horen. Ons stoort het niet.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ik heb een Siemens iQ700 kap, ik gebruik hem eigenlijk nooit verder dan stand 2 (tenzij ik wort aan het koken ben), misschien daar ook maar eens naar gaan kijken. Zo'n 3a4 keer per jaar heb ik bij bepaalde wind wel last van geklepper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rocketman
De pijp en de Naber

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hri2WpCUkCRQh-8hpRnGx-JDkIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpfTPqWcPS4Xc25OkYdKRLgf.jpg?f=fotoalbum_large

De oude keerklep

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uBsnPatmZCQaX_wsZp6qv0W_a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVbdFfWVdznUHGcg2A44dtBh.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe Naber, purschuim een beetje zwart gespoten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BeeW7qa1CKxUNdcCmxYMCx2xBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nrk9THxJPGi5JaYOsLZZ4wcH.jpg?f=fotoalbum_large

Klaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97EuH1cYTS4bRytVWlx-08lVmpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCIOa5ZprbKl1LnaatAlIKD7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Mooi! Ben benieuwd hoe goed 'ie bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Maar 3 van die kleppen van warmteservice achter elkaar doet hetzelfde, of heeft deze Naber klep iets anders speciaals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Managelorian schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:25:
Mooi! Ben benieuwd hoe goed 'ie bevalt.
Prima tot nu toe, geen geklepper meer en ik neem aan dat deze klep veel beter isoleert. De flexibele afvoerpijp van de afzuigkap loopt door een keukenkastje en flessen olie gingen altijd vlokken van de kou die van de afvoerpijp kwam. We hebben deze winter nog geen echte kou gehad, dus dat wordt afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
No Hands schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:09:
Maar 3 van die kleppen van warmteservice achter elkaar doet hetzelfde, of heeft deze Naber klep iets anders speciaals?
Waarom zou je drie kleppen achter elkaar monteren als het ook op deze mooie manier kan? Volgens de specs van de fabrikant is de isolatiewaarde hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3IVR5BWmozf9LYUcW3obhZz668=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rjdg40LHCkkAKLzA6UL4yGa1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
@Rocketman Als je de mogelijkheid hebt zou je de flexibele slang nog kunnen vervangen door spirobuis.
Kan behoorlijk schelen in lawaai van de afzuigkap omdat deze minder luchtweerstand geeft.

Is een leuk filmpje over wat voor effect dat heeft bij een mechanische ventilatiebox: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 11-02-2022 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:09:
Die goedkope kleppen zijn niet luchtdicht, hou ze maar eens richting het licht en je ziet de kieren.

Verder kan je de thermobox zonder probleem in een spiralo 150 buis duwen, je moet alleen wel een extra randje tochtband aan de zijkant plakken omdat de meegeleverde band niet dik genoeg is. Met kit zou ik niet doen omdat het dan lastig is om er ooit weer uit te schuiven indien nodig.

Daarnaast spreekt het voor zich dat je de terugslagklep zo dicht mogelijk bij de uitgang plaatst.

Mijn afzuigkap (simpel ding) heeft trouwens 0,0 moeite om op stand 1 de Thermobox te doen openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Rocketman schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:35:
[...]

Waarom zou je drie kleppen achter elkaar monteren als het ook op deze mooie manier kan? Volgens de specs van de fabrikant is de isolatiewaarde hoog.

[Afbeelding]
Ik probeer gewoon helder te krijgen wat deze Naber kleppen anders doen of beter doen. Maar dit is dus vooral mooier (wat in een dichte buis natuurlijk een betrekkelijk klein voordeel is) en luchtdicht zoals @Wolly zegt. En volgens de fabrikant isoleert het want er is stilstaande lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
ThinkPad schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:38:
@Rocketman Als je de mogelijkheid hebt zou je de flexibele slang nog kunnen vervangen door spirobuis.
Kan behoorlijk schelen in lawaai van de afzuigkap omdat deze minder luchtweerstand geeft.

Is een leuk filmpje over wat voor effect dat heeft bij een mechanische ventilatiebox: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"
Vervangen van de buis levert een hoop werk op en gaat ook ten koste van onze kastruimte.(zie foto) Gelukkig heb ik alles uitgevoerd met 150 mm buizen en pijpen en het geluidsniveau is daardoor vrij laag.
Dat filmpje is wel verhelderend, wat een verschil met gladde spirobuizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iq-OXNb_mR9vMA1ArT0_6u8EpXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTZzXnnn11izUra98VcCuUR7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-05 13:08
Ik wil ook graag de geïsoleerde klep aansluiten. Echter is de spirobuis van binnen naar buiten 2 meter recht in maat 160, en de klep 150. Ruimte voor een verloop is er niet echt, kan ik de klep met bv pur of compriband vast zetten of zijn er andere tips?

Zie afbeelding voor huidige situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFzUoAh0W8z1XHpNCClCcfeP4BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFzL8eM30mWVOJnAdt3sSH8T.jpg?f=fotoalbum_large

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
@soepah Ik zou de klep met compriband vastzetten. Als je inderdaad 10 mm speling hebt dan hoeft een randje compriband maar 5 mm dik te zijn. Lijkt me geen enkel probleem.
Pagina: 1