[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 256 ... 458 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:24:
Iemand een tip of advies?

Wij plakken af en toe deze borden op diverse ondergronden (KZS, gips, beton, hout). Tot nu toe gebruiken we hiervoor high tack en dat plakt opzich prima.

Helaas gooien we vrijwel alle tubes weg omdat ze uitgedroogd zijn terwijl ze zo goed als vol zitten, soms gaan ze na 2 bordjes al in de kliko.

Nu ben ik dus eigelijk opzoek naar een alternatief wat we langer kunnen bewaren en wat net zo goed plakt. Vorige week bij de autoruiten boer eens van de stickers voor binnen spiegels geprobeerd en dat plakt prima maar met €5/€10 per sticker een hele dure hobby.

Normaal dubbelzijdig tape gaat niet werken vanwege de hechtingssterkte.

Iemand een idee wat nog goed zou kunnen werken afgezien van schroef bevestiging?

[Afbeelding]
Dit is de 'zwaarste', meestal zijn het vlakke pictogrammen
M'n bussen high-tack (den braven) drogen wel een beetje uit, maar meestal is het een kwestie van de droge prop uit het tuitje halen en dan weer vrolijk verder. Na verloop van tijd droogt het wel helemaal uit, maar dan heb je het over meerdere maanden. Met welke frequentie moet je die dingen plakken, ongeveer?

Zou waarschijnlijk ook kunnen helpen om de high-tack bus na gebruik in een hersluitbare vacuumzak doen, zou ook moeten helpen met het uitdrogen van de high-tack, zou ik verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-07 19:30

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:43:
[...]

M'n bussen high-tack (den braven) drogen wel een beetje uit, maar meestal is het een kwestie van de droge prop uit het tuitje halen en dan weer vrolijk verder. Na verloop van tijd droogt het wel helemaal uit, maar dan heb je het over meerdere maanden. Met welke frequentie moet je die dingen plakken, ongeveer?

Zou waarschijnlijk ook kunnen helpen om de high-tack bus na gebruik in een hersluitbare vacuumzak doen, zou ook moeten helpen met het uitdrogen van de high-tack, zou ik verwachten.
Zeg 10 per maand. Vooral nu zo laag omdat het niet actief gepromoot wordt. In de meest ideale situatie hebben de jongens gewoon een stapel bordjes in de bus liggen en een montage manier die eenvoudig werkt. Dan kunnen die aantallen zeker vervijfvoudigen.

Nu eens gebeld mijn Lijmpartnershop en die sturen een monster flesje van die meuk op.

Ik pakte laatst nog een koker bij één van de jongens uit de bus en schrok nogal hoe ze ze open snijden, je hebt nog eens een volle slag schroefdraad vrij, ja dan snap ik wel dat die tuit loskomt en opdroogt :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:34

Wij plakken af en toe deze borden op diverse ondergronden (KZS, gips, beton, hout). Tot nu toe gebruiken we hiervoor high tack en dat plakt opzich prima.

Helaas gooien we vrijwel alle tubes weg omdat ze uitgedroogd zijn terwijl ze zo goed als vol zitten, soms gaan ze na 2 bordjes al in de kliko.

Iemand een idee wat nog goed zou kunnen werken afgezien van schroef bevestiging?

[Afbeelding]
Wij gebruiken elke 2 weken een oude tube terug opnieuw, en daar is nooit iets mis mee.? Soms duurt dat zelfs langer.
Dus geen idee wat jullie fout doen. Je moet inderdaad wel even het restantje uit het spuitmondje halen.
Zetten jullie die tubes buiten met deze koude?

Parabond is bijvoorbeeld een veel 'flexiber' bevestigngsmiddel dan high tack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:07

dragonhaertt

@_'.'

Nu ben ik dus eigelijk opzoek naar een alternatief wat we langer kunnen bewaren en wat net zo goed plakt. Vorige week bij de autoruiten boer eens van de stickers voor binnen spiegels geprobeerd en dat plakt prima maar met €5/€10 per sticker een hele dure hobby.

[Afbeelding]
Een goede dubbelzijdige (schuim) tape? (3M VHB?)
Een twee componenten lijm?
Konstruktielijm? (bruislijm)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

bottom line schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Wij gebruiken elke 2 weken een oude tube terug opnieuw, en daar is nooit iets mis mee.? Soms duurt dat zelfs langer.
Dus geen idee wat jullie fout doen. Je moet inderdaad wel even het restantje uit het spuitmondje halen.
Zetten jullie die tubes buiten met deze koude?

Parabond is bijvoorbeeld een veel 'flexiber' bevestigngsmiddel dan high tack
Het zijn wandelende encyclopedieën wat betreft de NEN brandblussers, haspels, nood/vluchtwegverlichting, 3140 keuringen en dergelijke. Ze verstaan hun vak, maar dit krijg ik er maar niet lekker in.

Kunnen ze het nog eens 100x gaan uitleggen tot frustratie van iedereen dus beter zoek ik een andere oplossing om tot het gewenste resultaat te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

dragonhaertt schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:54:
[...]

Een goede dubbelzijdige (schuim) tape? (3M VHB?)
Laat los na verloop van tijd...
Een twee componenten lijm?
Konstruktielijm? (bruislijm)
Beide goeie oplossing, zeker een twee componenten lijm is nog wel eens het proberen waard ja...

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Toppe schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

Laat los na verloop van tijd...
Weet je dat zeker? Ik heb wel eens een oude (goede!) dubbelzijdige tape losgetrokken en toen kwam de halve muur mee.
Degelijke schuimtape is echt heel sterk. Vaak trek je eerder het schuim doormidden dan dat de lijmlagen van de ondergrond komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

dragonhaertt schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb wel eens een oude (goede!) dubbelzijdige tape losgetrokken en toen kwam de halve muur mee.
Degelijke schuimtape is echt heel sterk. Vaak trek je eerder het schuim doormidden dan dat de lijmlagen van de ondergrond komen.
Hmm, allicht eens een rolletje van 3M proberen ofzo. Action is echt troep :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wessel1905
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-10-2022

[Afbeelding]
De Den Braven High tack blijft naar mijn ervaring altijd wel lang goed en qua prijs is ie ook goed te doen. Als ik hem niet helemaal opkrijg laat ik altijd een beetje uit de tuit lopen, dan droogt de high tack niet in en kan je het uigeharde stukje zo uit de tuit trekken enw eer aan de gang als je het nodig hebt. maar wat ik weet is dat je ook kleinere verpakkingen hebt:

https://www.kitxpert.nl/s...urbo-komo-tube-125ml.html

is alleen qua prijs wel duurder dan die van den braven

https://www.kitxpert.nl/zwaluw-den-braven-high-tack.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Toppe schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

Hmm, allicht eens een rolletje van 3M proberen ofzo. Action is echt troep :+
Action is sowieso troep, maar ook een goedkoop rolletje van 3M is niet te vergelijken met hun VHB tapes.
Ook Tesa maakt 'xtreme' dubbelzijdige tapes, die echt VEEL sterker zijn dan hun 'standaard' dubbelzijdige tape.

Voor algemeen werk gebruik ik 3M 9515W, maar ook die is maar 12N/cm. VHB tapes zijn al snel 3-4x zo krachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Raymond schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:37:
@Slonzo
Herkenbare problematiek!

hoeveel m2 is je kelder?

Ik heb een kelder van 65m2. Ik heb daar een simpele consumentenluchtdroger (qlima) in staan. Die zorgt voor een constante lage luchtvochtigheid. Verbruikt meer stroom dan je ventilatie, maar aanschaf is maar 10%. Ik heb nu al jaren een prima klimaat in de kelder.

Daarvoor was luchtvochtigheid altijd een issue. Ventileren werkt gewoon niet, omdat de kelder een nagenoeg constante temp heeft (want onder de grond).

Dus flink ventileren betekent juist 's winters stervenskoud en 's zomers juist enorm veel vocht.

Nu met de luchtdroger is de temp altijd zo'n beetje 15-20 graden en luchtvochtigheid van 55%.

Heb jij nog overwogen om een luchtdroger te plaatsen?
Ik heb het even bekeken, maar dat idee was snel afgeschreven. Met de huidige stroomprijzen wordt dat ook al snel een aderlating. Het sluimerverbruik komt nu al nooit onder de 300W, als daar nog eens een paar 100W bijkomt gaat het erg hard + ik probeer een beetje ecologisch te zijn en het elektriciteitsverbruik zoveel mogelijk te drukken. Ik zou al meerdere ontvochtigers moeten plaatsen, want mijn kelder is ~170m2 of ~350m3, met rondom een lekkende kimnaad dus overal waterpenetratie als het grondwater hoog genoeg staat. Nieuwe ventilatie was eigenlijk sowieso onontbeerlijk, alles in de kelder staat nu te beschimmelen.

Het is symptoombestrijding natuurlijk, maar het penetratieprobleem is economisch gezien niet op te lossen. Offertes van +40-50k waarbij ze nog steeds geen garantie kunnen bieden dat het probleem echt opgelost is (en ook oplossingen waar ik sterk van betwijfel dat ze zin hebben). Dat is natuurlijk compleet onzinnig om wat domme spullen in de kelder op te kunnen slaan. Volgens mij zou de enige structurele oplossing zijn om langs buiten de hele boel uit te graven tot aan de kimnaad en het daar waterdicht te maken, maar dat is gekkenwerk. Zolang er geen [bouw]structureel probleem is, is dat het me niet waard.

Ik ga nu een tijdje aankijken wat de boel doet (ik heb temperatuur en RH sensoren op meerdere plaatsen in de kelder) en volgende zomer zal ik dan beslissen of er meer/ andere maatregelen moeten komen of niet. Misschien kom ik nog terug op het idee van een luchtdroger of L/L airco, liever niet maar als het moet, dan moet het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavio_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-06 23:37
Op onze huidige bitumen balkonvloer blijft relatief snel wat water staan, waarbij je er in de zomer door de warmte niet op kan lopen. Ben op zoek naar een oplossing die ik op de bitumen vloer kan leggen; zat zelf te denken aan een dunne keramische tegel (op houders) of een kliktegel achtig product (kunststof) die ik bij een bouwmarkt heb zien liggen. De bitumen laag ligt niet vlak / waterpas, zeker bij de randen krult het snel op. Had al gezien dat ik dan gebonden ben aan een soort van verstelbare tegelverhogers, deze zijn echter vrij prijzig.

Het balkon wordt weinig gebruikt. Ben dan ook op zoek naar een niet te dure en onderhoudsvrije oplossing. Zat ook te denken aan rubberen tegels, maar voor mijn gevoel blijven deze toch ook wel lang nat / vochtig. Hebben jullie wellicht tips? Onderstaand een paar impressiefoto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snnrpdgDQ772K4Sap-Z9DxPyXDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmxKkDmplO0YC8m1AEsNp7o0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyt6xxc3JJxZ-pfg1hAH9DF0h60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1Uxdvb8w6zpvbroFGvVB29o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1wRxAa_bW1t_CJ1cNj4P0YuTHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDPBgjax9Yr12Rx8uguyASNB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:02
Flavio_ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:39:
Op onze huidige bitumen balkonvloer blijft relatief snel wat water staan, waarbij je er in de zomer door de warmte niet op kan lopen. Ben op zoek naar een oplossing die ik op de bitumen vloer kan leggen; zat zelf te denken aan een dunne keramische tegel (op houders) of een kliktegel achtig product (kunststof) die ik bij een bouwmarkt heb zien liggen. De bitumen laag ligt niet vlak / waterpas, zeker bij de randen krult het snel op. Had al gezien dat ik dan gebonden ben aan een soort van verstelbare tegelverhogers, deze zijn echter vrij prijzig.

Het balkon wordt weinig gebruikt. Ben dan ook op zoek naar een niet te dure en onderhoudsvrije oplossing. Zat ook te denken aan rubberen tegels, maar voor mijn gevoel blijven deze toch ook wel lang nat / vochtig. Hebben jullie wellicht tips? Onderstaand een paar impressiefoto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had dat vroegâh ook op m'n balkon en daar toen deze neergelegd. Langs de rand kan je eventueel wat antraciet grind neerleggen.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo'n kunstgras lapje misschien ( je hebt tegenwoordig best wel aardige producten en zelfs verschillende kleuren), wij hebben dat op ons balkon gedaan, er loopt ook amper iemand op...

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Ik heb thuis gaten in de muur (diameter max 15cm) naar buiten toe die ik wil opvullen met wat isolatiemateriaal alvorens ik deze dichtmaak. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken?

Bij de lokale bouwmarkt verkopen ze alleen glaswol voor minstens 3 m2.

[ Voor 5% gewijzigd door Gautama op 26-10-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:19
@Slonzo Heeft je kelder een spouwmuur? En hoe hoog stijgt je grondwater?

Wij hebben een spouwmuur en grondwater dat ruim onder de kelder zit. Als we echt water in de kelder kregen, dan liep dat eigenlijk vanaf boven de grond, de spouwmuur in. En vanuit daar, onder de binnenmuur door de kelder in. Sinds we de kozijnen en betegeling rondom het huis hebben laten fixen, heb ik geen water meer in de kelder gehad.

Misschien kan je daar bij jouw situatie ook naar kijken? Onze keldermuur is dus niet waterdicht, maar door de constructie (spouw en zorgen dat er geen water inkomt), hebben we dus geen lekkage.

Dan hoef je dus niet van die hele dure maatregelen te treffen, om toch lekkage te voorkomen.

Wij hebben eerst ook zitten kijken om uit te graven en dicht te laten smeren, of de binnenmuren waterdicht te maken. Maar dat blijkt dus niet helemaal niet nodig. Dat scheelt flink €€€
Het maakt de kelder dus geen prettige woonruimte, maar wel prima als klusruimte en opslagruimte. Zeker nu ik het goed verlicht heb en de boel netjes in de verf heb staan (oog wil ook wat :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Gautama schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:20:
Ik heb thuis gaten in de muur (diameter max 15cm) naar buiten toe die ik wil opvullen met wat isolatiemateriaal alvorens ik deze dichtmaak. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken?

Bij de lokale bouwmarkt verkopen ze alleen glaswol voor minstens 3 m2.
Marktplaats even afstruinen? Kan je nog wel eens plaatjes/stukjes PIR of EPS vinden.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online

Je hebt de water afvoer dicht gemaakt zie ik? Wellicht weer herstellen? Lijkt alsof het water altijd die richting op loopt.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[Afbeelding]
Ik heb afgelopen week een badkamermeubel v.d. wand getrokken die ik vast had gezet met dit spul (of iets vergelijkbaars, weet niet precies het merk meer: https://www.bol.com/nl/nl...sparant/9200000131911641/ ) puur omdat ik niet mocht boren in de muur v.d. huurwoning. Ik moest hiervoor mijn volle gewicht in de strijd gooien om 'm los v.d. muur te krijgen.
Ik ben er van overtuigd dat dat spul zo'n bordje op een gladde wand zonder enig probleem kan dragen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online

[Afbeelding]
Spoilertape of 3M VHB tape gaat zeker wel werken. Je trekt eerder stuc los dan dat die tape opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

True schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:40:
[...]

Ik heb afgelopen week een badkamermeubel v.d. wand getrokken die ik vast had gezet met dit spul (of iets vergelijkbaars, weet niet precies het merk meer: https://www.bol.com/nl/nl...sparant/9200000131911641/ ) puur omdat ik niet mocht boren in de muur v.d. huurwoning. Ik moest hiervoor mijn volle gewicht in de strijd gooien om 'm los v.d. muur te krijgen.
Ik ben er van overtuigd dat dat spul zo'n bordje op een gladde wand zonder enig probleem kan dragen.
Op een gladde wand zeker, daar zit het probleem ook niet zozeer, het gaat eerder om de poreuze wandjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Raymond schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:23:
@Slonzo Heeft je kelder een spouwmuur? En hoe hoog stijgt je grondwater?

Wij hebben een spouwmuur en grondwater dat ruim onder de kelder zit. Als we echt water in de kelder kregen, dan liep dat eigenlijk vanaf boven de grond, de spouwmuur in. En vanuit daar, onder de binnenmuur door de kelder in. Sinds we de kozijnen en betegeling rondom het huis hebben laten fixen, heb ik geen water meer in de kelder gehad.
Goeie tip. Hier is het (helaas) weldegelijk grondwater; de meeste muren zijn (relatief) droog & toen ik een put in de fundering uitgehakt heb, zag ik het water daarlangs zo naar boven komen.

Ze zagen het tijdens de bouw waarschijnlijk al van ver aankomen, want de keldervloer bleek te bestaan uit fundering + een laag grind + een 'deklaag' in beton van nog geen centimeter dik. Een verkapte drainagelaag dus. Achterin de kelder zit een afvoer (zie je op 1 v/d foto's ook) waar ze sleuven ingeslepen hebben en waar constant water in loopt uit die grindlaag. Leuke ontdekkingen allemaal, nu moet ik enkel nog bang zijn van grondverzakkingen/zinkputten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Toppe schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Zeg 10 per maand. Vooral nu zo laag omdat het niet actief gepromoot wordt. In de meest ideale situatie hebben de jongens gewoon een stapel bordjes in de bus liggen en een montage manier die eenvoudig werkt. Dan kunnen die aantallen zeker vervijfvoudigen.

Nu eens gebeld mijn Lijmpartnershop en die sturen een monster flesje van die meuk op.

Ik pakte laatst nog een koker bij één van de jongens uit de bus en schrok nogal hoe ze ze open snijden, je hebt nog eens een volle slag schroefdraad vrij, ja dan snap ik wel dat die tuit loskomt en opdroogt :+
Dat is echt een user error. hightack gaat bij mij altijd in stapjes leeg en dat werkt prima. blijft het binnen de week kan je het verdroogde dopje er makkelijk uit trekken.

de hightack van Illbruck is iets zachter dan die van denbraven en is daarin nog iets vergevingsgezinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Waar kun je het beste mee beginnen met schilderen van een muur? Eerst de muur, dan de plinten, of omgekeerd? Plinten zitten netjes tegen de muur in de grondverf, dus eraf halen en afzonderlijk schilderen wil ik liever niet.

[ Voor 34% gewijzigd door zonoskar op 26-10-2022 17:38 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

zonoskar schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:37:
Waar kun je het beste mee beginnen met schilderen van een muur? Eerst de muur, dan de plinten, of omgekeerd? Plinten zitten netjes tegen de muur in de grondverf, dus eraf halen en afzonderlijk schilderen wil ik liever niet.
kan beide maar ik doen eigenlijk altijd eerst het houtwerk en dan pas de muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:17
zonoskar schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:37:
In principe start je met de muur, dan plaats je de plinten, kit je de bovenzijde van de plinten met acrylaatkit en verf je de kitnaad plus plinten. In dit geval zou ik aanraden de plinten eerst te doen vervolgens af te plakken en de muur aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb een oude voordeur die wat krom is, versleten scharnieren en enkel glas.

Ik was initieel van plan om een nieuwe deur+kozijn te bestellen. Maar toen dacht ik, het enige wat aan het kozijn mankeert is het feit dat hij is gemaakt voor een opdekslot met bijbehorende sluitkom. (Okee, en de terrazzo dorpel is niet heel sjiek meer, maar dat is wellicht een kwestie van wat TLC)

Zou ik gewoon het bestaande kozijn aanpassen aan een nieuwe sluitkom en 3-punt sluiting? En het gat van de oude sluitkom opvullen.

Zag een plaatje op internet en dat ziet er op zich makkelijk uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-DxMweHiNhP8_mnxyB62RY5IRk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JxtdUGR8PafQTEyO0b9qLzry.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
_ferry_ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:23:

Ik was initieel van plan om een nieuwe deur+kozijn te bestellen. Maar toen dacht ik, het enige wat aan het kozijn mankeert is het feit dat hij is gemaakt voor een opdekslot met bijbehorende sluitkom. (Okee, en de terrazzo dorpel is niet heel sjiek meer, maar dat is wellicht een kwestie van wat TLC)

Zou ik gewoon het bestaande kozijn aanpassen aan een nieuwe sluitkom en 3-punt sluiting? En het gat van de oude sluitkom opvullen.

[Afbeelding]
Dat lijkt me wel toch? Zeker als er nog twee sluitpunten zijn?

Ben wel benieuwd naar hoe krom je deur is, die van mij is ook (licht) krom en eigenlijk wil ik hetzelfde als jou. Een opdekslot verwijderen en een 3 punts sluiting laten plaatsen. Een nieuwe deur is een no-go gezien dit ding er al 100+ jaar inzit (net als bij de buren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

einz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:36:
[...]

Dat lijkt me wel toch? Zeker als er nog twee sluitpunten zijn?

Ben wel benieuwd naar hoe krom je deur is, die van mij is ook (licht) krom en eigenlijk wil ik hetzelfde als jou. Een opdekslot verwijderen en een 3 punts sluiting laten plaatsen. Een nieuwe deur is een no-go gezien dit ding er al 100+ jaar inzit (net als bij de buren).
Ik heb er tochtband tussen zitten, maar in het midden was dat eigenlijk niet nodig, maar bovenaan in de hoek schiet het eigenlijk nog te kort. Dus een mm of 7. Daarbij nog enkel glas, en komt er dus een hoop kou vandaan in de winter. Zit er hier zo'n 60 jaar in, dus ook al een eind op weg, maar ik ben niet getrouwd met het ontwerp. Snap dat dat bij >100 jaar anders is.

Ik zag alleen dat standaard deuren 211,5cm lang zijn. Die van mij is net een centimeter langer. Misschien dan maar een hardhouten lat aan de bovenkant verlijmen, maatwerk is zo 400€ duurder en een fikse levertermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Vraagje, de watertoevoer slang van de wasmachine lekt aan de aansluiting met de kraan. Wss een rubber dat niet meer goed afsluit. Het is een slang met vaste waterstop. Moet ik dan het rubber uit die waterstop halen of kan ik er beter zo'n rood vulringetje in de wartel leggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLK0Xlp_Spu9PYft5hfI04oY92Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drC5GFeXRJkeJUEEe1PJF180.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door PaT op 26-10-2022 20:57 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:35
_ferry_ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:40:
[...]
Ik zag alleen dat standaard deuren 211,5cm lang zijn. Die van mij is net een centimeter langer. Misschien dan maar een hardhouten lat aan de bovenkant verlijmen, maatwerk is zo 400€ duurder en een fikse levertermijn.
Inderdaad, de nieuwe deur aan de bovenkant kaal schuren en er een lat op lijmen van voldoende dikte. Maatwerk heeft alleen zin als je een deur nodig hebt die heel veel afwijkt van de huidige standaardmaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 15:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

PaT schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:56:
Vraagje, de watertoevoer slang van de wasmachine lekt aan de aansluiting met de kraan. Wss een rubber dat niet meer goed afsluit. Het is een slang met vaste waterstop. Moet ik dan het rubber uit die waterstop halen of kan ik er beter zo'n rood vulringetje in de wartel leggen?
[Afbeelding]
Los extra rubbertje gaat niet werken denk ik, als het huidige rubbertje lekt blijft ie daar lekken.
Zou zelf voor een nieuw rubbertje gaan. Even je lokale witgoed specialist / reparateur bellen, die kunnen het zo zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:35
_ferry_ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:23:

[Afbeelding]
Van wat voor houtsoort is jouw huidige kozijn? Ik heb in mijn vorige woning in een vuren of grenen kozijn een driepuntssluiting gemaakt. (Hier zat eerst ook een opdekslot op) De sluitkommen heb ik toen maar achterwege gelaten omdat ik bang was dat de kozijnstijl te slap zou worden. De gaten voor de haken van de driepuntssluiting heb ik toen met van die standaard slotplaatjes gedaan, zodat ze niet enkel in een houten gleuf vielen maar ook achter metaal haakten. Als je voldoende dikte in jouw kozijnstijl hebt en/of het is ook nog van hardhout, dan is dat geen probleem natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

The Eagle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:24:
[...]

Los extra rubbertje gaat niet werken denk ik, als het huidige rubbertje lekt blijft ie daar lekken.
Zou zelf voor een nieuw rubbertje gaan. Even je lokale witgoed specialist / reparateur bellen, die kunnen het zo zeggen.
Ik heb het rubbertje (met zeefje)er toch uit weten te krijgen. Morgen maar even langs de bouwmarkt of een witgoedspecialist

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-07 17:00
Iemand tips om oude verf resten te verwijderen van vinyl vloer?
In de bijkeuken ligt stukje vinyl vloer, maar liggen allemaal oude resten verfsputters op. Ik krijg ze niet weg.

Getest met terpentine, schuurspons, brillo sponsje. Plamuur mes etc, maar wil totaal niet weg. Misschien met geluk een verf sputter minder, maar echt opschieten wil niet.

Wie heeft de gouden tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

G.Scholtens schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:09:
Iemand tips om oude verf resten te verwijderen van vinyl vloer?
In de bijkeuken ligt stukje vinyl vloer, maar liggen allemaal oude resten verfsputters op. Ik krijg ze niet weg.

Getest met terpentine, schuurspons, brillo sponsje. Plamuur mes etc, maar wil totaal niet weg. Misschien met geluk een verf sputter minder, maar echt opschieten wil niet.

Wie heeft de gouden tip
Heb je het al met een scherp iets geprobeerd? Verkrabber / glaskrabber?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat voor verf is het denk je? Als het latex verf is dan misschien met een sopje van warm water en Dasty/St. Marc ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

GodDamage schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:30:
[...]

Van wat voor houtsoort is jouw huidige kozijn? Ik heb in mijn vorige woning in een vuren of grenen kozijn een driepuntssluiting gemaakt. (Hier zat eerst ook een opdekslot op) De sluitkommen heb ik toen maar achterwege gelaten omdat ik bang was dat de kozijnstijl te slap zou worden. De gaten voor de haken van de driepuntssluiting heb ik toen met van die standaard slotplaatjes gedaan, zodat ze niet enkel in een houten gleuf vielen maar ook achter metaal haakten. Als je voldoende dikte in jouw kozijnstijl hebt en/of het is ook nog van hardhout, dan is dat geen probleem natuurlijk.
Goeie vraag, de kozijnen vanuit de bouw zijn van amerikaans vuren, en nog altijd in goede staat eigenlijk doordat ze nuet ziveel nat worden. Maar of het deurkozijn vuren/grenen of hardhout is zou ik even moeten checken. het kozijnprofiel is wel een centimeter breder dan de huidige (7x12cm, zag dat ze tegenwoordig rond de 11cm zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-07 22:44
_ferry_ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Goeie vraag, de kozijnen vanuit de bouw zijn van amerikaans vuren, en nog altijd in goede staat eigenlijk doordat ze nuet ziveel nat worden. Maar of het deurkozijn vuren/grenen of hardhout is zou ik even moeten checken. het kozijnprofiel is wel een centimeter breder dan de huidige (7x12cm, zag dat ze tegenwoordig rond de 11cm zijn)
Mogelijk dat je dit nog onder het H&S kan zien.
Tegenwoordig worden houtenkozijnen voornamelijk in 67x114 of 90x114 gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Is deze cv-leiding in z'n geheel doorgeroest?
Er verschijnt namelijk water op die plek waar het lekt. Enige oplossing is vervangen van deze leiding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZXBF6wkbaRkUxuOEbYONhpbDyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6dY7A12HP9aLkCplBhCwbZP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
dragonhaertt schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Heb je het al met een scherp iets geprobeerd? Verkrabber / glaskrabber?
glaskrabber nog niet.
Ik vrees dat het verf op terpentine basis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

G.Scholtens schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:08:
[...]

glaskrabber nog niet.
Ik vrees dat het verf op terpentine basis is.
Je zou ook nog thinner kunnen proberen, maar ik ben bang dat dat ook de vloer oplost :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
dragonhaertt schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

Je zou ook nog thinner kunnen proberen, maar ik ben bang dat dat ook de vloer oplost :X
Valt te proberen, anders van het voorjaar maar nieuw stukje vinyl erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:00
True schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:14:
Is deze cv-leiding in z'n geheel doorgeroest?
Er verschijnt namelijk water op die plek waar het lekt. Enige oplossing is vervangen van deze leiding?

[Afbeelding]
Of de leiding in zijn geheel is doorgeroest zal je moeten onderzoeken; op dit punt in ieder geval wel.
Enige goede oplossing is de leiding vervangen.
Op de foto is niet te zien of dit oude dikwandige buis is of de tegenwoordig gebruikte 15/22 millimeter dunwandige buis.

Check de rest van het leidingwerk ook op slechte plekken om binnen korte tijd niet weer hetzelfde probleem te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DasNieNix schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:35:
[...]

Of de leiding in zijn geheel is doorgeroest zal je moeten onderzoeken; op dit punt in ieder geval wel.
Enige goede oplossing is de leiding vervangen.
Op de foto is niet te zien of dit oude dikwandige buis is of de tegenwoordig gebruikte 15/22 millimeter dunwandige buis.

Check de rest van het leidingwerk ook op slechte plekken om binnen korte tijd niet weer hetzelfde probleem te krijgen.
Woning uit '94 dus dat zou volgens mij geen dikwandige leiding moeten zijn (als ik zo online zoek althans). Mijn niet door kennis en ervaring gehinderde mening is dat dit wel aan de jonge kant is voor doorroesten. Ik denk dat er op deze plek altijd/vaak/lang lucht gestaan heeft, is dit een redelijke aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-07 20:21
Aan de linkerkant lijkt wel een verloop of fitting te zitten. Is niet echt duidelijk. En dan zou het dikwandig kunnen zijn. Met een minuscuul speldeprikje zo te zien.
Heb je misschien ergens een combinatie met een bepaalde soort slangen in de woning?

[ Voor 49% gewijzigd door scofield op 27-10-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

True schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:43:
Woning uit '94 dus dat zou volgens mij geen dikwandige leiding moeten zijn (als ik zo online zoek althans). Mijn niet door kennis en ervaring gehinderde mening is dat dit wel aan de jonge kant is voor doorroesten. Ik denk dat er op deze plek altijd/vaak/lang lucht gestaan heeft, is dit een redelijke aanname?
Het zou ook versneld kunnen geweest zijn door elektrolyse wegens combinaties van verschillende metalen. Je zal de buis sowieso moeten doorzagen, dan kan je de staat inspecteren en weet je meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 27-10-2022 20:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hebben jullie het azijn+staalwol "truukje" al eens geprobeerd?
Ik zag onlangs mijn kans schoon toen Mrs. Slonzo een Ikea krukje te saai/bleek vond :9

Potje met azijn gevuld, fijne staalwol erin gemikt, 3 dagen laten staan. Op Youtube zie je dan filmpjes waar het mengsel super troebel is en de staalwol volledig opgelost... bij mij was het nog steeds quasi doorzichtig, tot ik de azijn aan de kook gebracht heb, dat versnelt de reactie.

Ik was een beetje sceptisch of het mensel wel genoeg gereageerd had, dus even uitgetest op het onderste stuk van een plankje...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/srrHR0rl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZgyfMx7l.jpg

En na het drogen krijg je dit dan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QiSsLsNl.jpg

Zag er goed uit, dus de gok maar gewaagd :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WplRIy5l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CFYVZ4ul.jpg

Door de verschillende mate van reacties in de stukken hout, geeft het wel een leuk resultaat met de samengestelde platen/latten. Dit is espenhout trouwens, andere houtsoorten geven andere resultaten ;) Vurenhout zou minder reageren, terwijl eik dan weer heel heftig reageert. Leuk om mee te experimenteren...

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 27-10-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:31

Rzaan

Altijd zoekende

Faaz0 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:27:
[...]

Ik ben momenteel ook offertes voor een aannemer aan het opvragen in regio Eindhoven voor een renovatie van de begane grond (nieuwe kozijnen, binnendeuren, vloerverwarming leggen, stuccen, nieuwe keuken/toilet); heb je nog aanraders / afraders die je in jouw zoektocht bent tegen gekomen toevallig?

Nooit geschoten is altijd mis :)
Ik kon in deze regio ook niets vinden.
Ben uiteindelijk bij mijn vaste aannemer uit Amsterdam (!) terecht gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:09
Slonzo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:33:
Hebben jullie het azijn+staalwol "truukje" al eens geprobeerd?
Ik zag onlangs mijn kans schoon toen Mrs. Slonzo een Ikea krukje te saai/bleek vond :9

Potje met azijn gevuld, fijne staalwol erin gemikt, 3 dagen laten staan. Op Youtube zie je dan filmpjes waar het mengsel super troebel is en de staalwol volledig opgelost... bij mij was het nog steeds quasi doorzichtig, tot ik de azijn aan de kook gebracht heb, dat versnelt de reactie.

Ik was een beetje sceptisch of het mensel wel genoeg gereageerd had, dus even uitgetest op het onderste stuk van een plankje...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En na het drogen krijg je dit dan:

[Afbeelding]

Zag er goed uit, dus de gok maar gewaagd :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Door de verschillende mate van reacties in de stukken hout, geeft het wel een leuk resultaat met de samengestelde platen/latten. Dit is espenhout trouwens, andere houtsoorten geven andere resultaten ;) Vurenhout zou minder reageren, terwijl eik dan weer heel heftig reageert. Leuk om mee te experimenteren...
Mengen met koffie/thee of cacao voor een nog donkerder bruin resultaat heb ik al vaak met succes toegepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:12
In mijn keuken zit een inbouwdoos waarvan de functie komt te vervallen. Er blijven echter wel twee aders doorheen lopen richting een lichtknop. Is er een nette manier om er een flexibel buisje in te plaatsen in de doos van de ene naar de andere leiding? Of is weghakken en wat er in de muur zit verlengen toch de way to go?

[ Voor 7% gewijzigd door Pyramiden op 28-10-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:52
Pyramiden schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:16:
In mijn keuken zit een inbouwdoos waarvan de functie komt te vervallen. Er blijven echter wel twee aders doorheen lopen richting een lichtknop. Is er een nette manier om er een flexibel buisje in te plaatsen in de doos van de ene naar de andere leiding? Of is weghakken en wat er in de muur zit verlengen toch de way to go?
Onze electricien heeft dat laatste gedaan en vind ik wel zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-07 13:42
Beste Tweakers, Wat zijn jullie ervaringen met Qboard wc bouwplaat? De plaat ligt klaar om gekit en vastgeschroefd te worden echter lees ik bij de Duitse bouwmarkt meerdere reviews van mensen die gebarsten tegels hebben omdat de plaat niet stevig genoeg zou zijn.

Ik heb zelf wel een flink houten frame gemaakt rondom het inbouwtoilet maar ik zou het toch zonde vinden als de tegels kapot zouden gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
JayRune schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:47:
Beste Tweakers, Wat zijn jullie ervaringen met Qboard wc bouwplaat? De plaat ligt klaar om gekit en vastgeschroefd te worden echter lees ik bij de Duitse bouwmarkt meerdere reviews van mensen die gebarsten tegels hebben omdat de plaat niet stevig genoeg zou zijn.

Ik heb zelf wel een flink houten frame gemaakt rondom het inbouwtoilet maar ik zou het toch zonde vinden als de tegels kapot zouden gaan!
Geen ervaring zelf maar mijn tegelzetter gebruikte eerst wedi en is nu overgestapt op qboard en heeft er geen problemen mee ondervonden.

[ Voor 5% gewijzigd door louzy82 op 28-10-2022 14:05 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 20:23

Zelf zeer tevreden over Qboard platen. Alles hangt en staat natuurlijk met het houten frame dat je zelf achter de platen aanbrengt. Als je alleen rondom een latje hebt en niets qua versteviging in het midden van een volle plaat aanbrengt is het natuurlijk wachten tot het fout gaat.

Maar dat zeggen ze er in reviews vaak niet bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-07 22:44
Lopen die aders door de bestaande wanddoos en daar weer een leiding in?
En ga je de boel nog stucen of op een andere manier afwerken?

Als je alles nog afwerkt dan is weg halen van de doos en de buis verlengen wel het netste.
Ben je niet van plan om de boel nog af te gaan werken kan je ook overwegen een blindplaat op de wanddoos te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:55
Ik heb er een pijpje in gekneld en opnieuw doorgetrokken. Ging wel wat kutter dan zou moeten. Kreeg hem ook niet heel goed vastgezet, pijpje erin en dichtsmeren zou wellicht beter werken. Flexbuisje schiet denk ik nog makkelijker weg.

Achteraf zou ik het doosje uitgehakt hebben, en pijpje ertussen gezet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Weghakken. Heb ik hier net overal gedaan waar de hoogte van de dozen is verlaagd naar 110cm. Flexibele leidingen zijn en recept voor doorvoer problemen in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 70904

Het is lang niet zo stevig als conventionele multiplex met een watergedragen gipsplaat, maar tegels barsten door meerdere oorzaken. Verkeerde lijm zonder elastische eigenschappen, of verkeerde lijm verdeling etc. Sommige vergeten ook nog wel eens de demping tussen de toiletpot en reservoir wat ook leuke resultaten kan opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Ik heb er een plaat meranti multiplex tegen aan geschroefd.
Zit al dik 16 jaar en tegeltjes mankeert ook niks aan.
Wel flexibele tegellijm gebruikt toen...
Tegels zo op de multiplex niks geen gipsplaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 28-10-2022 20:07 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:36

Ik heb een watervaste spaanplaat met voorgezaagde gaten gekocht.
https://www.hornbach.nl/s...-mm/10143617/artikel.html of bij praxnix https://www.praxis.nl/bou...toilet-123x120cm/10026113
Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/10026113/s01/424x424/origin.webp

Flexibele tegellijm en voegmiddel gebruiken, en minimaal 2-3mm van de zijwanden/vloer afblijven.
Achter het hangtoilet een schuimplaatje zetten en deze daarna buitenom wegsnijden.

[ Voor 9% gewijzigd door habbekrats op 28-10-2022 21:19 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 13:21
Flix20 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:19:
[...]

Ikea is doorgaans niet massief en meestal met een fineer.
Als je aan de bovenkant inkort zie je niet dat het fineer weg is dus dat zou een optie zijn.
Late reactie, maar ik kan nu uit ervaring het volgende mede delen:

De 50cm brede pax kast bestaat op 3 balkjes (waar de gaten zitte) en daartussen karton/honinggraad.
De 100cm brede zijwanden bestaan uit massief spaanplaat.

Voor het inkorten maakte het geen verschil. Gewoon afkorten en wat gaatjes boven voor de bodemplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:23
In onze badkamer wil ik het plafond boven het natte gedeelte voorzien van een houten latten systeem wat ik ook kan laten zakken om een droogrek te vormen. Dat betekend dat de plaat die boven de latten zit constructie technisch een kilo of 100 aan moet kunnen en goed bestand moet zijn tegen een zeer hoge luchtvochtigheid. Ik zat te denken aan watervaste multiplex welke ik dan zwart verf, maar misschien weten jullie nog een ideaal materiaal daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-07 19:29
Iemand een goede tip om dit te ‘repareren’:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpllvSbwBRzi7UYymDSbw_1ONsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTKsA4HxwtXnpEthwgSZCy2t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJ9u_nzKQndu2Qj33rqsJC1f7rE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxqrG28KY568jLwI9AvSvFYR.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn jongste zoon heeft af en toe in zijn boosheid de neiging om de deur keihard dicht te gooien, er aan te hangen etc. De gaten voor de onderste bevestigingen voor de paumelle zijn nu in het metalen kozijn gescheurd, waardoor er iets meer speling is. Gevolg is dat de deur bij het dichtgaan aan de bovenzijde flink klemt.

Heb er aan gedacht om twee nieuwe gaten in het kozijn te boren (iets hoger of lager), en dan ook het gat voor de paumelle in de deur te verplaatsen. Maar of ik dat dan ook netjes krijg weet ik natuurlijk niet..

Zijn er andere oplossingen? Uiteraard is herhalen kozijn vervangen nu een monsterklus, die ik liever nog niet doe als hernoemt hoeft..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Goofyduck384 Vervangen is geen monsterklus, met een inbussleutel schroef je de klemmen los die het kozijn op de muur klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-07 19:29
Wolly schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:31:
@Goofyduck384 Vervangen is geen monsterklus, met een inbussleutel schroef je de klemmen los die het kozijn op de muur klemmen.
Oh ja, ik zie nu dat je dat inderdaad simpel kan losmaken. Ik dacht dat dit helemaal in de grond en tegen de muur verwerkt zat..
Hoe kom ik er achter welk kozijn ik heb dan? Of zijn dat standaard maten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Goofyduck384 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:27:
Iemand een goede tip om dit te ‘repareren’:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn jongste zoon heeft af en toe in zijn boosheid de neiging om de deur keihard dicht te gooien, er aan te hangen etc. De gaten voor de onderste bevestigingen voor de paumelle zijn nu in het metalen kozijn gescheurd, waardoor er iets meer speling is. Gevolg is dat de deur bij het dichtgaan aan de bovenzijde flink klemt.

Heb er aan gedacht om twee nieuwe gaten in het kozijn te boren (iets hoger of lager), en dan ook het gat voor de paumelle in de deur te verplaatsen. Maar of ik dat dan ook netjes krijg weet ik natuurlijk niet..

Zijn er andere oplossingen? Uiteraard is herhalen kozijn vervangen nu een monsterklus, die ik liever nog niet doe als hernoemt hoeft..
als je de paumelles wil verplaatsen zal je het kozijn er ook uit moeten halen. je schroeft die namelijk niet in het plaatmateriaal maar in een "moer/staal plaatje" wat er achter zit. Je kan dat ook duidelijk op de foto zien, daar zie je de "moer" door het plaatstaal worden getrokken. Vervangen lijkt mij het handigste.Als de verwachting is dat het kind om wat voor reden dan ook dit blijft doen, kan je misschien beter een ander soort deur (laten) plaatsen, dit soort deurtjes kunnen eraan hangen niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Goofyduck384 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Oh ja, ik zie nu dat je dat inderdaad simpel kan losmaken. Ik dacht dat dit helemaal in de grond en tegen de muur verwerkt zat..
Hoe kom ik er achter welk kozijn ik heb dan? Of zijn dat standaard maten?
die zijn redelijk standaard, veel is er niet meer te koop wat er ooit wel was, dus exact het zelfde kan lastig zijn, of je moet toevallig een moderne berkvens hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaUExqgXqz_6BsiwDjZD1HLcAH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xj2w77NGzYdkpH7PbXY3zbP4.jpg?f=user_large

Ik wil van onze jaren 70 woning de keralit gevel naisoleren en nadien de keralit weer terugplaatsen.
Heb nog niets weggehaald, dus weet de exacte opbouw niet,maar er zit in ieder geval momenteel 2cm eps achter dat ik wil vervangen voor steenwol. Mede ook voor geluidsisolatie ivm verkeer.

Mijn vraag gaat over de opbouw van de isolatie. Ik zie afbeeldingen zoals bovenstaande. Regelwerk, isolatie, damp open folie aan de buitenzijde is allemaal OK.

Ik twijfel even over de noodzaak van een dampremmende folie aan de warme zijde en hoe ik die eventueel kan aanbrengen binnenkant woning is namelijk volledig afgewerkt.
Moet ik dan na verwijderen van keralit, oude isolatie, en oud regelwerk eerst vanaf de buitenkant een dampremmende folie plaatsen?

Daarna regelwerk, steenwol, dampopen folie, en weer de keralit er tegen aan?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

pentaw1nz schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:55:
[Afbeelding]

Ik wil van onze jaren 70 woning de keralit gevel naisoleren en nadien de keralit weer terugplaatsen.
Heb nog niets weggehaald, dus weet de exacte opbouw niet,maar er zit in ieder geval momenteel 2cm eps achter dat ik wil vervangen voor steenwol. Mede ook voor geluidsisolatie ivm verkeer.

Mijn vraag gaat over de opbouw van de isolatie. Ik zie afbeeldingen zoals bovenstaande. Regelwerk, isolatie, damp open folie aan de buitenzijde is allemaal OK.

Ik twijfel even over de noodzaak van een dampremmende folie aan de warme zijde en hoe ik die eventueel kan aanbrengen binnenkant woning is namelijk volledig afgewerkt.
Moet ik dan na verwijderen van keralit, oude isolatie, en oud regelwerk eerst vanaf de buitenkant een dampremmende folie plaatsen?

je kan ook steenwol met alu folie nemen en dat richting binnen plaatsen, uiteindelijk is de dampopen kant en ventilatie achter de keraliet het belangrijkste in dit geval, je afwerking binnen heeft namelijk al een zekere damremende werking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:23

yay

@titan1901 @Firetrooper bedankt voor de gordijnrails tip van meer dan een jaar geleden voor de KS rail van forest. Echt een fijne rail en soepele glijers! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark K
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-07 22:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJkSKfLyr5NEaLdKg9aEjm7SMgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPymQdFHLL4wdsNGOwhmSWOM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil graag het stuk tussen de afvoer (110mm) en de Geberit UP320 die overbruggen. Die komt precies in het midden en hier zit 4 cm tussen. Nou kreeg ik eerder al de volgende suggesties:
  • Een flexibele afvoer plaatsen
  • 2x een tussenstuk van 15° plaatsen
Echter kwam ik bij de Hornbach een afvoersok excentrisch tegen. Kan ik dit ook gebruiken? Zo ja, hoe waterdicht is dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MFqZqwqx76FbkARJBK8ErpJpZk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r26jZvxgwlNjfQWTAF6avEZm.jpg?f=user_large

Van hier: https://www.hornbach.nl/s...0-cm/4198460/artikel.html

Of zoiets: Geberit aansluitset 90 mm voor wandcloset (Ik heb wel een 110mm afvoer maar denk dat dit dmv het manchet waterdicht gemaakt kan worden?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aamXdOHxifc7QJXQxjqsHo7ZiUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q75I0Aw0sjHFSCEqYpamgNIi.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.warmteservice...3ZigMc6PN7AYaApHeEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
twain4me schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

je kan ook steenwol met alu folie nemen en dat richting binnen plaatsen, uiteindelijk is de dampopen kant en ventilatie achter de keraliet het belangrijkste in dit geval, je afwerking binnen heeft namelijk al een zekere damremende werking.
Ik wou inderdaad steenwol met alu nemen, maar ben van de zolder gewend dat ik dan die naden vanaf de warme zijde moet aftapen. Dat kan ik nu natuurlijk niet doen.

Maar damprem is bij deze situatie dus minder belangrijk begrijp ik dan op een zolder met dakbeschot.

Dan ga ik gewoon alu steenwol plaatsen tussen het regelwerk, direct tegen binnenafwerking aan.
Daar overheen een waterdichte maar damp open folie. Dan weer de keralit monteren, waarbij ik zal letten op een luchtspouw direct achter de keralit.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
@Mark K zou voor de laatste gaan. De andere is om een wc-pot met onder uitloop aan te sluiten.
Met manchet prima waterdicht. Er komt geen druk op de afvoeren.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58

BeaM-R

Powerrrrr

Op verzoek van @BoschR in BoschR in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" het resultaat van de kapstok gemaakt met 2 akoestische wandpanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfaruwxnwerH802Pw6hROWLlW9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToBaTm3vX1mGocYPJcBSF7Q4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mF4UEjNwzTfNO9NSGdlLZ3GYioY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ap3rnlZk3YRFg7P45arPgnfv.jpg?f=fotoalbum_large

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:50
Vandaag onze oude inbouwkastdeuren vervangen door een storemax R60 systeem. Hele verbetering. De oude deuren waren 60-80-60 verdeeld waardoor je nooit meer dan 60cm opening had en in midden maar 40cm. De kamer is 1,85 breed. Ik heb aan de linkerkant een balk bevestigd welke de verwarmingsbuizen omvat. Die moet nog geschilderd worden :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw4mk9ppBjNSRLsCxRqiQqilU1k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w8YF6Sun94oFjMamgzajwqco.jpg?f=user_large

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:15
@NoepZor ziet er goed uit! Hoe hoog zijn die deuren als ik vragen mag? Ben er namelijk ook voor aan het kijken om ze verdiepingshoog toe te passen. Zit zelf wel te denken aan multiplex of mdf met furniture linoleum erop als afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:50
@El-Vder Dank! mijn kamer is 244 hoog, de deuren zijn een paar cm lager.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:15
Oeh dat scheelt toch nog zo’n 30cm dan. Toch nog even goed kijken hoe het te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Hoe is die plaat opgebouwd? 8mm multiplex zwart geverfd met daarop eiken latjes oid?
En hoe heb je dat vastgemaakt? Lijm?

[edit]
Blijkbaar vilt. Hoe maak je dat dan stevig vast aan de muur?

Klinkt wel als een leuk projectje om een 15mm plaat multiplex in 27mm brede stroken te laten zagen bij de gamma, dit aflakken en dan op 3mm zwart geverfd multiplex te plakken.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 29-10-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:28

thijsco19

KTM 990 SMT

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zLbUnPTm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HbJEvZYm.jpg

Klikbaar voor groot. (de losse stukjes moet ik nog opzuigen :9 )

Hoe kan ik het makkelijkst dit gat opvullen? Ik heb nog paar planken laminaat liggen dus het gaat er puur om het gat op te vullen tot laminaat hoogte.

Aandachtspunt:
Er is een ruimte onder de vloer (op het moment niet toegankelijk). Ik weet niet of het gat dus waterdicht is naar beneden toe. (in het hout zie je dus 2 gaten naar de kruipruimte)

M'n vader had het over egalisatiebeton / egalisatiemortel. Maar ik kwam er nog niet helemaal uit toen ik vanmiddag een rondje Hornbach liep.

Kan ik er bijvoorbeeld ook gewoon roodband in gieten? Heb daar nog een doosje van staan.

Beetje context: het is een hoekje waar ze vroeger de schoorsteen hebben verbreed met een gipswandje, muurtje rechts is de schoorsteen.
De bank komt aan de voorkant tegen de schoorsteen te zitten, voor dit gat dus, met een plank tussen bank en muur.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
thijsco19 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:48:
[Afbeelding][Afbeelding]

Hoe kan ik het makkelijkst dit gat opvullen? Ik heb nog paar planken laminaat liggen dus het gaat er puur om het gat op te vullen tot laminaat hoogte.

Aandachtspunt:
Er is een ruimte onder de vloer (op het moment niet toegankelijk). Ik weet niet of het gat dus waterdicht is naar beneden toe. (in het hout zie je dus 2 gaten naar de kruipruimte)

M'n vader had het over egalisatiebeton / egalisatiemortel. Maar ik kwam er nog niet helemaal uit toen ik vanmiddag een rondje Hornbach liep.

Kan ik er bijvoorbeeld ook gewoon roodband in gieten? Heb daar nog een doosje van staan.

Beetje context: het is een hoekje waar ze vroeger de schoorsteen hebben verbreed met een gipswandje, muurtje rechts is de schoorsteen.
De bank komt aan de voorkant tegen de schoorsteen te zitten, voor dit gat dus, met een plank tussen bank en muur.
De gaten afkitten. Daarna een klein zakje egaline erop. Wel even ondergrond voorstrijken. In gips zal dat anders verbranden door de zuigende werking en komt het zo los.

Maar het is zo'n klein stukje.. wellicht kom je ook wel weg met zandcement of een dik papje fix en finish(dat wordt immers ook gebruikt om cellenbeton blokken aan elkaar te lijmen). Fix en finish hoef je niet voor te strijken in dit geval. Gezien het in een hoekje zit waar vast geen krachten op komen te staan zal het vast goed gaan.

Roodband zal het ook wel doen inderdaad(ondergrond even licht vochtig maken).

Heb je geen restjes hout van dezelfde dikte van de vloer? Dat lijkt ook nog wel te kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 29-10-2022 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58

BeaM-R

Powerrrrr

LED-Maniak schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:35:
[...]

Hoe is die plaat opgebouwd? 8mm multiplex zwart geverfd met daarop eiken latjes oid?
En hoe heb je dat vastgemaakt? Lijm?

[edit]
Blijkbaar vilt. Hoe maak je dat dan stevig vast aan de muur?

Klinkt wel als een leuk projectje om een 15mm plaat multiplex in 27mm brede stroken te laten zagen bij de gamma, dit aflakken en dan op 3mm zwart geverfd multiplex te plakken.
Het zijn 11mm dikke latten met eiken fineer op een plaat van (stevig) vilt van 9mm dik. Je kan de panelen met high tack kit tegen de wand lijmen of schroeven door het vilt. Ik heb voor de laatste optie gekozen, wanneer je het dan weer eens wilt verwijderen trek je niet de halve muur mee.
Paneel tegen de muur geplaatst, 8 schroeven gedeeltelijk door het vilt geschroefd om boorgaten te markeren. Daarna gaten geboord, plug erin en paneel geplaatst en vastgeschroefd. Wel zwarte schroeven gebruiken.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:28

thijsco19

KTM 990 SMT

LED-Maniak schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:52:
[...]

De gaten afkitten. Daarna een klein zakje egaline erop. Wel even ondergrond voorstrijken. In gips zal dat anders verbranden door de zuigende werking en komt het zo los.

Maar het is zo'n klein stukje.. wellicht kom je ook wel weg met zandcement of een dik papje fix en finish(dat wordt immers ook gebruikt om cellenbeton blokken aan elkaar te lijmen). Fix en finish hoef je niet voor te strijken in dit geval. Gezien het in een hoekje zit waar vast geen krachten op komen te staan zal het vast goed gaan.

Heb je geen restjes hout van dezelfde dikte van de vloer? Dat lijkt ook nog wel te kunnen.
Geen restjes hout van dezelfde dikte oid..
De ondergrond is niet mooi vlak dus vandaar de gedachte eerst iets van egalisatie. Daarna kan ik natuurlijk wel hout erop leggen en afwerken met het laminaat.
Het lijkt op gips is maar dat is meer het geknoei van de stukadoor. Ik denk dat het de fundatie is van de schoorsteen?
Komt inderdaad geen kracht op, het is puur om de vloer dicht te leggen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:13
Erg mooi! Bijna zonde om er jassen voor te gaan hangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-07 16:46
pentaw1nz schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:55:

Uit interesse, heb je hier niet een omgevingsvergunning voor nodig aangezien je het aangezicht van het huis veranderd? Of maakt dat niets uit?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:48

JT

VETAK y0

Wij hadden het over een egelhuisje aanschaffen rond deze tijd voor egels, egelpoep ligt hier al dus ze zijn hier. Maar een beetje fatsoenlijke is nog best prijzig. Toen bedacht ik mij dat ik nog een stapel resthout heb liggen (20mm douglas platdakbeschot) en stukken EPDM van de carport. Resultaat:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dak is niet zo mooi maar in ieder geval waterdicht. Heb niet zoveel zin in net zoveel tijd in het dakje steken als de rest van het hok om het met EPDM helemaal netjes te krijgen :P Misschien een andere keer als de projectjes af heb; met een jaar of 20 :+ Ik dacht alleen dat die lelijke rand onder dat andere stuk kwam te liggen maar vooruit :)

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 30-10-2022 10:13 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:48

JT

VETAK y0

thijsco19 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:48:
[Afbeelding][Afbeelding]

Aandachtspunt:

Ik heb op zolder achter de schotten egalisatiekorrels gebruikt om makkelijk zonder gesmeer (als in, droog) een vlakke laag bovenop het ruwe beton te krijgen. Daar bovenop heb ik OSB gelegd.

Members only:

Members only:

Members only:

Members only:

Lijkt mij een prima oplossing voor dat gaatje, als er openingen in de vloer zitten dan kun je deze makkelijk dicht maken want ze hoeven niet waterdicht te zijn met dit spul.

Gaat hierover. Zelf even kijken wat je daadwerkelijk nodig hebt aan materialen voor dat kleine stukje :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Thejman1989 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:08:
[...]

Uit interesse, heb je hier niet een omgevingsvergunning voor nodig aangezien je het aangezicht van het huis veranderd? Of maakt dat niets uit?
Volgens mijn verandert er niks toch?

Als mensen hun oude kozijnen vervangen door kozijnen in een andere kleur en indeling vragen de meeste mensen ook geen vergunning aan.
Denk dat het al redelijk ingrijpend moet zijn, wil je een vergunning aan moeten vragen.
(in de praktijk dan. Want de regels zijn veel strenger op papier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-07 22:43

DonJunior

NO Moderator

@Rzaan Dat verschilt natuurlijk per gemeente en of er wel of geen beschermd stadsaanzicht is. Ik. ken mensen die wonen in een hele toeriste plaats, die mogen nog niet eens kiezen wat voor kleur kozijnen ze willen. zonder vergunning aan te vragen.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DonJunior schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:50:
@Rzaan Dat verschilt natuurlijk per gemeente en of er wel of geen beschermd stadsaanzicht is. Ik. ken mensen die wonen in een hele toeriste plaats, die mogen nog niet eens kiezen wat voor kleur kozijnen ze willen. zonder vergunning aan te vragen.
Dan is het inderdaad anders.
Maar bij de meeste huizen komt er echt niemand kijken.
De gemeente is vaak al blij als je je huis onderhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03:47
Heb je een linkje waar je deze gekocht hebt?

edit: zie het in je oorspronkelijke post al staan, dus laat maar

[ Voor 3% gewijzigd door helloitsme op 30-10-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
[...]

Bij ons niet. De gevels waren hier vroeger hout en kun je gewoon vervangen voor keralit.
Ik heb ook ooit geïnformeerd over schilderen van de gevel, ook daar was geen toestemming voor nodig.

In mijn geval hergebruik ik overigens de keralit die ik nu al heb. Deze ga ik verwijderen, isoleren, en weer terugplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[...]

als details en uitstraling het zelfde blijven valt het onder onderhoud. vroegah sprak men ook over dezelfde materalisatie, maar dat hoeft niet. De boel opdikken zou bijvoorbeeld vergunningsplichtig zijn.

monumenten en dorps/stads gezichten hebben sneller een vergunning nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 30-10-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

DonJunior schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:50:
die mogen nog niet eens kiezen wat voor kleur kozijnen ze willen. zonder vergunning aan te vragen.
er wordt bijna nergens gehandhaafd maar formeel mag je maar op weinig plekken echt je eigen kleur bepalen.
het mag dan bv niet extreem afwijken.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 30-10-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Weer een vreemd raadsel hier.

AK platen heb ik met Fill&Finish gevuld en afgetaped met papierband. Met direct het spacmes erovereen zie je dat dit verdiept ligt als het is opgedroogd.

Nu wilde ik het toch gaan stucen met een dunpleister.. Dus fix en finish gehaald en 1~2mm er overheen gesmeerd.

Tot mijn verbazing zijn alle naden opgebold! Je voelt en ziet ze duidelijk zitten.
Het is net alsof de fill & finish is gaan uitzetten of dat de fix en finish daar minder is gaan krimpen, waardoor er nu bulten zitten. :?

Het is wel op te lossen met een excenter schuurmachine, maar fijn is het niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-07 16:46
Rzaan schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:48:
[...]

Volgens mijn verandert er niks toch?

Als mensen hun oude kozijnen vervangen door kozijnen in een andere kleur en indeling vragen de meeste mensen ook geen vergunning aan.
Denk dat het al redelijk ingrijpend moet zijn, wil je een vergunning aan moeten vragen.
(in de praktijk dan. Want de regels zijn veel strenger op papier)
Ja je hebt gelijk ik las het verkeerd. In mijn beleving was hij van plan aan de buitenkant extra isolatie te gaan plaatsen waardoor de muur dus dikker zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 20:23
JT schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Ik heb op zolder achter de schotten egalisatiekorrels gebruikt om makkelijk zonder gesmeer (als in, droog) een vlakke laag bovenop het ruwe beton te krijgen. Daar bovenop heb ik OSB gelegd.
Waarom heb je eigenlijk eerst die (dure) egalisatiekorrels gebruikt en daar vervolgens een OSB plaat overheen gelegd?

Zelf heb ik achter de knieschotten gewoon de standaard 7x4 balkjes gemonteerd (waterpas) en daar de platen op. Dat gaat geen kant op en ligt ook gewoon waterpas, maar dan wel voor heel wat minder geld en geploeter.

Dus ben benieuwd waarom jij specifiek deze oplossing hebt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

LED-Maniak schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:52:
[...]

Egaline moet volgens de instructie wel weken(!) uitdrogen voordat je er laminaat overheen mag leggen.
Zandcement of fix&finish is met twee dagen wel door en door droog voor deze dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-07 18:33
LED-Maniak schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:45:
Weer een vreemd raadsel hier.

AK platen heb ik met Fill&Finish gevuld en afgetaped met papierband. Met direct het spacmes erovereen zie je dat dit verdiept ligt als het is opgedroogd.

Nu wilde ik het toch gaan stucen met een dunpleister.. Dus fix en finish gehaald en 1~2mm er overheen gesmeerd.

Tot mijn verbazing zijn alle naden opgebold! Je voelt en ziet ze duidelijk zitten.
Het is net alsof de fill & finish is gaan uitzetten of dat de fix en finish daar minder is gaan krimpen, waardoor er nu bulten zitten. :?

Het is wel op te lossen met een excenter schuurmachine, maar fijn is het niet. 8)7
Misschien doordat de platen/ondergrond zijn gaan werken en de platen te strak tegen elkaar zijn geplaatst?
Pagina: 1 ... 256 ... 458 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/