Tegelboortje bedoel je?Jrz schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 02:27:
[...]
Mijn ervaring: Haal een setje diamandboortjes + puntboor (ik weet niet hoe dat heet, heel scherp puntje) op amazon voor 15 euro. krijg je alle maten, werkt prima
puntboor werkt bijzonder goed op systeemtegels. Op natuursteen de diamandboortjes gebruiken.
dat ligt geheel aan het type tegelChillPascal schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:04:
Ze komende weken zal ik wat gaten moeten boren in de tegels van de badkamer en toilet. Ik lees verschillende verhalen over het type boor, o.a. over een standaard 4-puntige betonboor, puntige tegelboor of een daadwerkelijke diamantboor.
Wat zijn jullie ervaringen en tips?
standaard tegels kan met een betonboor zonder kloppen.
geharde tegels is een kwestie van testen
ik heb zelf voor de geharde tegels een 8 mm diamant boortje gehaald bij Bauhaus.
met de accu boormachine door de tegel geboord, assistente met de plantenspuit ernaast.
Laat je niet verleiden op zo'n plastic boormal erbij te kopen, is weggegooid geld. Neem een stukje triplex of multiplex en boor hier 8mm in met een houtboor de gaatjes in zoals je ze nodig hebt. Ik heb daarna het plankje vastgezet met ducttape. Hierna boren met de diamant boor en deze licht wat heen en weer bewegen tijden boren, niet hard duwen als de boor te heet wordt is het diamant er zo af.
Als je door de tegel bent dan verder boren met 6mm gewone steenboor.
Zoals op filmpjes te zien is kun je ook schuin aanzetten, echter probeer dit dan eest op afval tegels je schiet de eerste keren zo over de tegel heen en dan heb je een mooie sierstreep.
Ook de hardstenen fontein met 4 m10 draadeinden op deze manier gedaan, diamant gat 13, boorgat 12 met chemisch anker.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Dank voor alle tips! Ik zal de resultaten hier delen.
Kleine vervolgvraag. Hoe gaan jullie om met boren in tussenmuren van beton. De badkamer grenst aan de slaapkamer en in die wand komen o.a eens spiegel, wandkast en badmeubel te hangen. M.a.w. hoe voorkom ik dat ik met de boorhamer door de muur beuk?
Kleine vervolgvraag. Hoe gaan jullie om met boren in tussenmuren van beton. De badkamer grenst aan de slaapkamer en in die wand komen o.a eens spiegel, wandkast en badmeubel te hangen. M.a.w. hoe voorkom ik dat ik met de boorhamer door de muur beuk?
voorzichtig zijn.ChillPascal schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:27:
Zachtjes aan doen, al denk ik niet dat veel nieuwbouw projectwoningen tussenmuren van beton hebben.ChillPascal schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:27:
Hier een beetje hetzelfde principe gedaan.frietsje schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:41:
Heeft iemand ervaring met het dichtmaken van een groot gat in een betonnen vloer (tbv smeerkelder)?
[Afbeelding]
(zie voor meer foto's deze galerij)
Onze garage heeft een volwaardige kelder...
Onze situatie waren convectorputten (met daaronder volledige kelder) en we wilden die dicht ivm vloerverwarming en nieuwe micro cement vloer, dus dat het stevig en scheurloos moest zijn lijkt me duidelijk.
Wat we gedaan hebben:
- Er zat een houden bekisting in, die verwijderd, dus zijkanten waren nu de betonnen vloerdelen
- Houten balken aan de onderkant van de opening ertussen geslagen (net een paar mm groter dan nodig, dan zitten ze muurvast als je ze ertussen slaat (tussen de zijjkanten)
- daarbovenop aan plaat gelegd met plastic eromheen zodat het waterdicht werd. Zijkanten met puur dicht gemaakt om naar de kelder geen lekkage te hebben (dat is immers een ruimte in gebruik en netjes afgewerkt)
- Verbinding met bestaande vloer gemaakt door draadeind en vlechtdraad (ijzeren staven) erin te maken. dus gaatje boren in bestaande beton van ene naar andere kant en een beetje vlechten.
- Beton gestort. Gemiddeld zo een 10 cm hoogte.
Daarna helemaal perfect. Nooit problemen mee gehad en heel stevig. Je kunt er gerust op springen.
It's me Mario
De eerste gaten door de witte tegels zijn gereed.
Enkele feiten op een rij:
Enkele feiten op een rij:
- Voorzichtig boren met een standaard beton SDS boor 10mm en koelen met een plantenspuit.
- Tussen muur is inderdaad geen beton en de accu klopboor vloeit er doorheen.
Mensen nog tips bij een 70mm gat boren in een stenen muur? Dat ik een keurig gat krijg? Bij kleinere gaten plak ik altijd schilderstape op de de muur, werkt dat ook bij zo'n groot gat?
Beter een plankje of iets dergelijks gebruiken met een gat erin.Vos schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:41:
Mensen nog tips bij een 70mm gat boren in een stenen muur? Dat ik een keurig gat krijg? Bij kleinere gaten plak ik altijd schilderstape op de de muur, werkt dat ook bij zo'n groot gat?
Float like a butterfly, sting like a bee.
dozenboor voor steen heeft vaak een centreerboorVos schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:41:
zonder die centreerboor en zonder ervaring zou ik een mal maken, anders gaat hij wandelen.
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 22-10-2022 15:48 ]
Het is geen dozenboor, het is zo'n soort boor. Er is geen centreerboor aanwezig.twain4me schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:45:
[...]
dozenboor voor steen heeft vaak een centreerboor
zonder die centreerboor en zonder ervaring zou ik een mal maken, anders gaat hij wandelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 22-10-2022 16:00 ]
zelfde advies, of ervaring kweken of een mal maken.Vos schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:00:
[...]
Het is geen dozenboor, het is zo'n soort boor. Er is geen centreerboor aanwezig.
[Afbeelding]
Een tijdje terug had ik de vraag hoe ik osmose water kan aanvoeren richting een telescoop borstel om gemakkelijk de ramen en kozijnen te reinigen. Na wat mogelijke opties in dit topic uiteindelijk maar een eigen simpele oplossing bedankt en het werkt meer dan prima. Men neme een water drukvat wat voor slijpers wordt gebruikt om stof te verminderen.
En nu heb ik een mobiele variant zonder afhankelijkheid van elektra. En kan ik mijn eigen geproduceerde osmose water ook hiervoor inzetten.
En nu heb ik een mobiele variant zonder afhankelijkheid van elektra. En kan ik mijn eigen geproduceerde osmose water ook hiervoor inzetten.
:strip_exif()/f/image/NBCcCQgd8HWkGEeTeEI7dcuy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 22-10-2022 18:28 ]
Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.
Bij dit soort boren wordt de boormachine vaak in een boorstander gezet. Deze boorstander wordt dan eerst aan de muur gezet. Dit soort boren is aan de prijs, een tandje eraf en je bent vaak flink euro's kwijt.Vos schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:00:
[...]
Het is geen dozenboor, het is zo'n soort boor. Er is geen centreerboor aanwezig.
[Afbeelding]
YouTube: HOW TO use the Hilti DD 150 coring tool for rig-based wet drilling i... voor een voorbeeld
uit de hand kan wel als je ervaring hebt, ik zie het boor bedrijf dat regelmatig doen tot diameter 120 .
of zien dat je boor met centreerboor krijgt zoals hier YouTube: Ofenmontage mit Kaminbohrung Brunmayr Ofenwelt
[ Voor 9% gewijzigd door habbekrats op 22-10-2022 18:04 ]
Ik doe dat uit de hand, maar makkelijker is om even een plankje met een gat op de muur te zetten.Vos schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:00:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb er 1 van 60mm en 1 van 125mm of 130mm die heb ik gewoon op de hamerboor zonder hameren!
En met slipkoppeling.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Ik heb ze van de alie of Amazon vond de prijs wel meevallen eigenlijk....habbekrats schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:01:
[...]
Bij dit soort boren wordt de boormachine vaak in een boorstander gezet. Deze boorstander wordt dan eerst aan de muur gezet. Dit soort boren is aan de prijs, een tandje eraf en je bent vaak flink euro's kwijt.
YouTube: HOW TO use the Hilti DD 150 coring tool for rig-based wet drilling i... voor een voorbeeld
uit de hand kan wel als je ervaring hebt, ik zie het boor bedrijf dat regelmatig doen tot diameter 120 .
of zien dat je boor met centreerboor krijgt zoals hier YouTube: Ofenmontage mit Kaminbohrung Brunmayr Ofenwelt
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Dat hij er zo uitziet zou kunnen kloppen maar het is een lichte hamerboor.Rzaan schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:31:
@Ronald.42
Die machine ziet er uit als een gewone klopboor.
Klopt dat?
Perfect licht dingetje voor gaatjes tot 14 mm in beton dat gaat prima.
Maar voor die gatenboor maakt het niet uit dan heb je sowieso geen kloppen of hameren nodig.
Ik dacht dat als je door beton wilde, dat je dan wel een boorhamer nodig hebt.Ronald.42 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:36:
[...]
Dat hij er zo uitziet zou kunnen kloppen maar het is een lichte hamerboor.
Perfect licht dingetje voor gaatjes tot 14 mm in beton dat gaat prima.
Maar voor die gatenboor maakt het niet uit dan heb je sowieso geen kloppen of hameren nodig.
Hij heeft het over een kernboor (zoon hole boor met diamant op de kop), die moet je niet met kloppen of hameren gebruiken gewoon rustig laten draaien ( en een machine hebben met een goede slipkoppeling)Rzaan schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:50:
[...]
Ik dacht dat als je door beton wilde, dat je dan wel een boorhamer nodig hebt.
Mischien onhandig uitgedrukt "gatenboor"Rzaan schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:50:
[...]
Ik dacht dat als je door beton wilde, dat je dan wel een boorhamer nodig hebt.
Ik bedoel idd de gatzaag of kernboor.
Die wil je niet op hameren of kloppen hebben dan is ie gauw zijn tandjes kwijt.
Iemand een tip voor welk spul (liefst kant en klaar) ik kan gebruiken om gipsplafond van wc glad te maken?
Het liefst iets wat in kleine verpakking verkrijgbaar is (1,5m2 is het maar), meestal zie ik vaak grote zakken in de bouwmarkt wat ik zonde vind
Het liefst iets wat in kleine verpakking verkrijgbaar is (1,5m2 is het maar), meestal zie ik vaak grote zakken in de bouwmarkt wat ik zonde vind
[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 23-10-2022 13:10 ]
Onze garage is helaas niet geisoleerd en ik zou hier (volgend jaar ofzo) graag wat aan willen doen.
Het is een balkenlaag, met watervast spaanplaat erop afgewerkt met bitumen.
Het liefst (en dat is ook het beste) zou ik van buiten isoleren, maar om nu het dak te vernieuwen terwijl het nog goed is, is me wat te gortig.
Ik wil onder de balken geen plafond maken (garage is al niet al te hoog.
En heel goed isoleren heeft denk ik niet veel zin aangezien de sectionaalpoort ook maar 40mm pir is.
Ik zat er aan te denken om +- 5-6cm pir tussen de balken te klemmen en zga mogelijk af te tapen met alu tape.
Zou deze manier van isoleren (vochttechnisch) aan te raden zijn of raden jullie wat anders/beters aan?
nu merk je meteen als het 1 nacht koud is geweest dat de garage (met daaraan grenzend de bijkeuken) meteen koud is. Dit wil ik wat dempen.
Rest van de woning is prima geisoleerd (bj 2002 label a)
Het is een balkenlaag, met watervast spaanplaat erop afgewerkt met bitumen.
Het liefst (en dat is ook het beste) zou ik van buiten isoleren, maar om nu het dak te vernieuwen terwijl het nog goed is, is me wat te gortig.
Ik wil onder de balken geen plafond maken (garage is al niet al te hoog.
En heel goed isoleren heeft denk ik niet veel zin aangezien de sectionaalpoort ook maar 40mm pir is.
Ik zat er aan te denken om +- 5-6cm pir tussen de balken te klemmen en zga mogelijk af te tapen met alu tape.
Zou deze manier van isoleren (vochttechnisch) aan te raden zijn of raden jullie wat anders/beters aan?
nu merk je meteen als het 1 nacht koud is geweest dat de garage (met daaraan grenzend de bijkeuken) meteen koud is. Dit wil ik wat dempen.
Rest van de woning is prima geisoleerd (bj 2002 label a)
Ik ben een beginnende klusser en om wat ervaring op te doen ben ik begonnen met het renoveren van het toilet. Ik heb inmiddels de pot en alle tegels verwijderd en nu vraag ik mij af hoe ik de vloer en de wanden het beste kan egaliseren. Ik had al even rondgekeken op het forum en ook nagevraagd bij de Hornbach maar daar waren ze niet helemaal eensgezind over de beste oplossing (Mij werd Akkit 203 gietmortel aangeraden voor de vloer en Akkit 204 egalisatiemortel voor de wand en eventueel de vloer).
Helemaal omdat er langs de wand bij de vloer een kleine verdieping (~30mm) is en er op bepaalde plekken langs de vloer, gaten in de muur zitten (waar bedrading en leidingen in zijn verwerkt).
Daarnaast vraag ik mij af of het nodig is om de afvoer te verleggen voordat ik ga egaliseren. Deze zit namelijk niet helemaal in het midden en ongeveer 45mm van de wand. Kan ik hier zomaar een Geberit UP320 op aansluiten of moet ik de afvoer bewerken?
De afmetingen van het toilet zijn: 121x103cm.
Een paar foto's ter referentie en een foto van het beoogde eindresultaat.
:strip_exif()/f/image/HkgyQw7QFZzlECCM3RyQp689.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UYAlvCYEWaJ0LYgWLIsvDNxI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N1GQPj2cJMvYTNoH3P2Prcrv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IPymQdFHLL4wdsNGOwhmSWOM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YmMuJtkibMiJDG9OeYsArmY4.jpg?f=fotoalbum_large)
Het beoogde eindresultaat:
Met keramische tegels van Rak Earthstone 600x600x10mm:
Helemaal omdat er langs de wand bij de vloer een kleine verdieping (~30mm) is en er op bepaalde plekken langs de vloer, gaten in de muur zitten (waar bedrading en leidingen in zijn verwerkt).
Daarnaast vraag ik mij af of het nodig is om de afvoer te verleggen voordat ik ga egaliseren. Deze zit namelijk niet helemaal in het midden en ongeveer 45mm van de wand. Kan ik hier zomaar een Geberit UP320 op aansluiten of moet ik de afvoer bewerken?
:strip_exif()/f/image/HkgyQw7QFZzlECCM3RyQp689.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UYAlvCYEWaJ0LYgWLIsvDNxI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N1GQPj2cJMvYTNoH3P2Prcrv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YmMuJtkibMiJDG9OeYsArmY4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zobkkzrseJCDhAbiEb4actAN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Mark K op 23-10-2022 12:48 . Reden: Toevoeging ]
Wanden en vloer zijn in deze staat prima geschikt om direct op te tegelen, die hoef je echt niet voor te bewerken. Die paar kleine butsen smeer je vol met tegellijm.Mark K schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:37:
Ik ben een beginnende klusser en om wat ervaring op te doen ben ik begonnen met het renoveren van het toilet. Ik heb inmiddels de pot en alle tegels verwijderd en nu vraag ik mij af hoe ik de vloer en de wanden het beste kan egaliseren. Ik had al even rondgekeken op het forum en ook nagevraagd bij de Hornbach maar daar waren ze niet helemaal eensgezind over de beste oplossing (Mij werd Akkit 203 gietmortel aangeraden voor de vloer en Akkit 204 egalisatiemortel voor de wand en eventueel de vloer).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor een mooi eindresultaat wil je dat je tegels mooi waterpas en haaks zijn. Voor een amateur is het dan erg handig als de muren en vloer dit al zijn. Maar met voldoende tegellijm kan je bijna alles weer recht krijgen. Dus zet eerst een waterpas tegen je muren aan en kijk met een hoekijzer of de hoeken haaks zijn.Mark K schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar de grootste vrienden die je kan hebben voor zo;n project is een systeem om je tegels te nivelleren:
https://www.hornbach.nl/s...rset/6045346/artikel.html
Waarschijnlijk gaat het je niet lukken om alles 100% haaks en recht te krijgen maar dat is vaak lastig te zien, zeker in een kleine ruimte. Maar als je tegels onderling scheef zijn met opstaande randjes, dat ga je echt zien.
Verder, ga lekker op youtube wat tegel video's kijken. Enorm veel tips en dan zie je hoe iemand het in het echt het doet.
Dit kanaal heeft enorm veel tips maar er zijn legio meer:
https://www.youtube.com/w...fXWZ8oYUl8S1GkarCSj1i2NWe
De tegels op je plaatje zijn gerectificeerde tegels. Die zijn voor een beginner zonder iets van een leveling systeem moeilijker te verwerken aangezien ze niet vergevingsgezind zijn. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Bedankt! De vloer is inderdaad redelijk egaal maar links langs de wand zit een verdieping die tot wel 3 cm diep is. Kan ik dat ook gewoon vol smeren met tegellijm? En die grote gaten in de muur ook vullen met tegellijm of afplakken/vol spuiten met pur?Den_S85 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:18:
[...]
Wanden en vloer zijn in deze staat prima geschikt om direct op te tegelen, die hoef je echt niet voor te bewerken. Die paar kleine butsen smeer je vol met tegellijm.
Bedankt! Mijn collega raadde mij al aan om zijn nivelleersysteem te gebruiken dus ik neem aan dat dit geen probleem is.Vipertje schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:01:
De tegels op je plaatje zijn gerectificeerde tegels. Die zijn voor een beginner zonder iets van een leveling systeem moeilijker te verwerken aangezien ze niet vergevingsgezind zijn. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.
@Mark K Ik heb mijn toilet afgelopen jaar gedaan. Ik was een beginner in netjes tegelen.
Als de vloer vlak is dus geen opstaande puntjes kun je met een lijmkam 10 mm de keramische tegels erin leggen. Ik had wel allemaal puntjes in de vloer en dat is funest voor een lijmkam om een mooie ril neer te leggen.
Ik heb daarvoor bij HBM een diamant komsschijf gekocht en de vloer hier mee mooi glad gekregen. Een paar putjes is niet erg die kam je zo dicht. Ik heb de vloer hiervoor zijknat gemaakt zodat er bijna een laagje water opstond. Die komschijf mag dan wel droog gebruikt worden maar een beetje te doog en het stuif als een gek.
Hierna dikste opgeruimd met de water zuiger. en dweil.
Hierna heb ik alle tegels neergelegd en op maat gemaakt. Stukje tape erop met regel nummer en letter.
Probleem is dat aangemaakte vloerlijm redelijk snel uithard en als "amateur" werk je nu eenmaal niet zo snel.
Lijmkammen heb ik dubbel gedaan haaks op elkaar, een goede vlakke verdeling scheelt in oneffen heden, ik heb ook het Hornbach levelingsysteem gebruikt. Op de plaats waar je de levelingsplaatjes onder de tegel druk eert dat stukje lijm verwijderen voor je hem eronder schuift.
Als je de naad groter wil hebben dan de levelingsplaatjes kun je er ook nog tegelkruisjes tussen zetten
Achteraf had ik beter eerst de wand kunnen doen maar goed, de vloer helemaal afgeplakt met stukloper doet wonderen.
Als de vloer vlak is dus geen opstaande puntjes kun je met een lijmkam 10 mm de keramische tegels erin leggen. Ik had wel allemaal puntjes in de vloer en dat is funest voor een lijmkam om een mooie ril neer te leggen.
Ik heb daarvoor bij HBM een diamant komsschijf gekocht en de vloer hier mee mooi glad gekregen. Een paar putjes is niet erg die kam je zo dicht. Ik heb de vloer hiervoor zijknat gemaakt zodat er bijna een laagje water opstond. Die komschijf mag dan wel droog gebruikt worden maar een beetje te doog en het stuif als een gek.
Hierna heb ik alle tegels neergelegd en op maat gemaakt. Stukje tape erop met regel nummer en letter.
Probleem is dat aangemaakte vloerlijm redelijk snel uithard en als "amateur" werk je nu eenmaal niet zo snel.
Lijmkammen heb ik dubbel gedaan haaks op elkaar, een goede vlakke verdeling scheelt in oneffen heden, ik heb ook het Hornbach levelingsysteem gebruikt. Op de plaats waar je de levelingsplaatjes onder de tegel druk eert dat stukje lijm verwijderen voor je hem eronder schuift.
Als je de naad groter wil hebben dan de levelingsplaatjes kun je er ook nog tegelkruisjes tussen zetten
Achteraf had ik beter eerst de wand kunnen doen maar goed, de vloer helemaal afgeplakt met stukloper doet wonderen.
Beste,
ik heb op mijn rietendak 'beginnende' mos vorming, zie de plaatjes:
Ik zit nu even wat krap dus wil liever niet de rietdakdekker vragen om het dak te behandelen wat circa 1500-1200 kost (4 jaar geleden voor het laatst gedaan).
Nu zag ik op bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/nl...1y7YFigmL32BoCQakQAvD_BwE rietreiniger. Heeft hier iemand ervaring mee?
Edit: totaal overzicht
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik zit nu even wat krap dus wil liever niet de rietdakdekker vragen om het dak te behandelen wat circa 1500-1200 kost (4 jaar geleden voor het laatst gedaan).
Nu zag ik op bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/nl...1y7YFigmL32BoCQakQAvD_BwE rietreiniger. Heeft hier iemand ervaring mee?
Edit: totaal overzicht
:strip_exif()/f/image/04KgICogaamm0caux1cPbIWI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door tatata op 24-10-2022 12:03 ]
Dat ging mooi met een plankjeMartinusz schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:44:
[...]
Beter een plankje of iets dergelijks gebruiken met een gat erin.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bdAN132aijmQgnPRxFq66C8S.jpg?f=user_large)
Vraagje weet iemand de officiële naam van die kwartslag gedraaide ankers die je aan je dakbalk en muur vastmaakt zodat je dak er niet vanaf vliegt bij een windhoos?
Kan ze anders even niet beschrijven en dus weet ik niet wat ik zoek in de bouwmarkt
Kan ze anders even niet beschrijven en dus weet ik niet wat ik zoek in de bouwmarkt
Stormanker ??loewie1984 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:48:
Vraagje weet iemand de officiële naam van die kwartslag gedraaide ankers die je aan je dakbalk en muur vastmaakt zodat je dak er niet vanaf vliegt bij een windhoos?
@Mark K houd ook rekening met de uitlijning van je tegels straks. Als ik de fotos bekijk dan zit je afvoer niet in het midden van de ruimte, waardoor als je dit niet corrigeert je pot straks ook niet in het midden zit. Het mooiste (vind ik) is als je tegels op het midden van je pot zijn uitgelijnd.
Maar goed, wellicht smaakgevoelig. Kijk maar.
Goed punt. Het zou inderdaad mooi zijn als de tegels mooi uitlijnt met de pot. Ik vraag mij af of het gebruikelijk is om hem precies in het midden te hebben of een beetje aan de kant vanwege de fontein en de deuropening. Het zal lastig worden om hem precies in het midden te plaatsen volgens mij. Ik weet niet hoe ik die paar centimeter kan overbruggen zonder de vloer helemaal open te breken.Jannibal23 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:40:
@Mark K houd ook rekening met de uitlijning van je tegels straks. Als ik de fotos bekijk dan zit je afvoer niet in het midden van de ruimte, waardoor als je dit niet corrigeert je pot straks ook niet in het midden zit. Het mooiste (vind ik) is als je tegels op het midden van je pot zijn uitgelijnd.
ik heb echt heel weinig ervaring met riet, maar moet dat niet gekamd worden? ziet er best serieus uit, maar dat kan door de detailfoto's en het gebrek aan ervaring komen.tatata schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:22:
Beste,
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
https://youtu.be/Way5bMh-eYghabbekrats schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:55:
@Mark K Ik heb mijn toilet afgelopen jaar gedaan. Ik was een beginner in netjes tegelen.
Je lijmkammen moet je niet haaks op elkaar zetten, zo kan de lucht er niet uit ontsnappen, zie bijgevoegd YouTube filmpje.
als het kan laat ik de pot in het midden zetten, maar als het te klein is niet, en dan meestal de tegels uitlijnen op de pot.Mark K schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:26:
[...]
Goed punt. Het zou inderdaad mooi zijn als de tegels mooi uitlijnt met de pot. Ik vraag mij af of het gebruikelijk is om hem precies in het midden te hebben of een beetje aan de kant vanwege de fontein en de deuropening. Het zal lastig worden om hem precies in het midden te plaatsen volgens mij. Ik weet niet hoe ik die paar centimeter kan overbruggen zonder de vloer helemaal open te breken.
komt er een hangtoilet?
Dat bedoelde ik ook eigenlijk niet, maar om de lijm zo goed mogelijk op de vloer te krijgen heb ik eerst alles 1 links rechts gedaan en daarna volledig van boven naar beneden zodat ik inderdaad lange rillen krijg en geen kruis verband.dnhaas schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 00:15:
[...]
https://youtu.be/Way5bMh-eYg
Je lijmkammen moet je niet haaks op elkaar zetten, zo kan de lucht er niet uit ontsnappen, zie bijgevoegd YouTube filmpje.
@Vincm De pomp stond toen niet aan. Er is nog steeds geen water in de flowmeter op de bovenste verdeler (nog niet ontlucht). In ieder geval heb ik wat met gegoogeld en is de bedoeling dus wel om aan de flowmeters te draaien en niet aan de retourknoppen. Laatste vermindert de hoeveelheid water in het systeem en dat kan ervoor zorgen dat de ketel/wp zijn vermogen niet kwijt kan.ben2513 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:37:
@Jfwiet @Vincm Bedankt voor jullie reacties. Duidelijk, ik zal de flow meters goed aandraaien, de installatie dan ontluchten en vervolgens alleen de retour op de begane grond iets aan/dichtdraaien. De verdelers op de 1e en 2e (foto's zijn van de verdeler op de 2e verdieping) laat ik helemaal open staan, want daar heb ik meer warmte nodig.
Nu dat de pomp draait kan ik ook zien dat de flow minder wordt naarmate de meter dichter is gedraaid.
Ik heb de flow op de begane grond beperkt tot 1l en op de bovenverdiepingen op 1.5. Nu is het nog veel te warm om hem goed af te stellen, maar in ieder geval werkt het wel.
Ook ben ik overgegaan naar WAR ipv ruimtethermostaat.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Nou, volgens mij heeft quooker het systeem aangepast. Ik hoefde in ieder geval geen overloop naar de afvoer aan te leggen. Het pakket bestond uit een stopkraantje (1/2 draad, kon rechtstreeks in het y-stuk), daarop een verdeelblok met terugslagklep, daarop een verdeelstukje met temperatuurregeling en daarop kwamen alle slangen uiteindelijk. Kortom, in een uurtje alles aan kunnen sluiten. Alleen het goed positioneren van de slangen was wat lastiger zonder dat het contragewicht van de flex bleeft haken.KabouterSuper schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:15:
[...]
Zo ziet het er bij mij uit:
[Afbeelding]
Ik denk dat je goed moet onderzoeken of het wel klopt dat je geen inlaatcombinatie hebt ontvangen bij je levering.jichem schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:16:
[...]
Nou, volgens mij heeft quooker het systeem aangepast. Ik hoefde in ieder geval geen overloop naar de afvoer aan te leggen. Het pakket bestond uit een stopkraantje (1/2 draad, kon rechtstreeks in het y-stuk), daarop een verdeelblok met terugslagklep, daarop een verdeelstukje met temperatuurregeling en daarop kwamen alle slangen uiteindelijk. Kortom, in een uurtje alles aan kunnen sluiten. Alleen het goed positioneren van de slangen was wat lastiger zonder dat het contragewicht van de flex bleeft haken.
Zo'n ding voorkomt dat je boiler kan ontploffen als de druk te hoog oploopt.
https://www.quooker.nl/een-quooker-installerenWe leveren je Quooker met een handige aansluitset, inclusief de benodigde inlaatcombinatie en het reduceerventiel.
De quooker heb ik geinstalleerd met behulp van het meegeleverde boekje van Quooker, hierin stonden alleen de gebruikte onderdelen. Ik denk dat alles een update heeft gehad en het inmiddels in de 2 aansluitblokjes verwerkt zit.Wolly schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:49:
[...]
Ik denk dat je goed moet onderzoeken of het wel klopt dat je geen inlaatcombinatie hebt ontvangen bij je levering.
Zo'n ding voorkomt dat je boiler kan ontploffen als de druk te hoog oploopt.
[...]
https://www.quooker.nl/een-quooker-installeren
Als ik thuis ben kan ik een foto maken van zowel de aansluiting als het boekje.
/f/image/nF51mzfY5JFYTbH9bjMuAaDa.png?f=fotoalbum_medium)
deze heb ik gevolgd...
[ Voor 20% gewijzigd door jichem op 24-10-2022 09:22 ]
Welk type heb je en wat is de bron van je plaatje?jichem schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:16:
[...]
De quooker heb ik geinstalleerd met behulp van het meegeleverde boekje van Quooker, hierin stonden alleen de gebruikte onderdelen. Ik denk dat alles een update heeft gehad en het inmiddels in de 2 aansluitblokjes verwerkt zit.
Als ik thuis ben kan ik een foto maken van zowel de aansluiting als het boekje.
[Afbeelding]
deze heb ik gevolgd...
Flex met een combi. Wel van een duitse leverancier dus mogelijk dat het een duitse afwijking is qua quooker?Wolly schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:26:
[...]
Welk type heb je en wat is de bron van je plaatje?
Zie dat het inderdaad gewijzigd is, hangt dus wel af van welk type je hebt.jichem schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:27:
[...]
Flex met een combi. Wel van een duitse leverancier dus mogelijk dat het een duitse afwijking is qua quooker?
https://www.quooker.nl/vernieuwde-pro3Het PRO3-reservoir is vernieuwd
Wanneer water wordt verwarmd, zet het uit. Het onderste deel van het vernieuwde PRO3-reservoir is flexibel, zodat eventuele overdruk binnen het PRO3 reservoir zelf kan worden opgevangen. Het gebruik van de externe inlaatcombinatie, zoals in het huidige PRO3-reservoir wordt toegepast, is daarom niet meer nodig! Dit zorgt ervoor dat de installatietijd verkort wordt en het bespaart ruimte.
De PRO3 met balgtechnologie is te herkennen aan de afwijkende hoogte (67 mm hoger) en aan het gepreegde logo aan de buitenzijde.
Wel heel gek dat deze dan wel te vinden is op de website van de duitse quooker maar nog niet op de nederlandse.Wolly schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:31:
[...]
Zie dat het inderdaad gewijzigd is, hangt dus wel af van welk type je hebt.
[...]
https://www.quooker.nl/vernieuwde-pro3
(voordeel is dat ik nu bijna het hele zakje van de warmteservice weer retour kan brengen
Ik ben momenteel ook offertes voor een aannemer aan het opvragen in regio Eindhoven voor een renovatie van de begane grond (nieuwe kozijnen, binnendeuren, vloerverwarming leggen, stuccen, nieuwe keuken/toilet); heb je nog aanraders / afraders die je in jouw zoektocht bent tegen gekomen toevallig?Rzaan schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:34:
[...]
Wij hebben met de aannemer afgesproken dat we ook de ploeg gaan verzorgen.
Ze komen uit regio Amsterdam en wij wonen regio Eindhoven.
Dus ze blijven slapen.
Oftewel: Kost & Inwoning.
Nooit geschoten is altijd mis
Ja, een hangtoilet met een Geberit UP320. Hieronder is het beoogde resultaat evenals de positie van de afvoer. Ik vraag mij af of:twain4me schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 00:25:
[...]
als het kan laat ik de pot in het midden zetten, maar als het te klein is niet, en dan meestal de tegels uitlijnen op de pot.
komt er een hangtoilet?
De afvoer dicht genoeg bij de wand zit. De ruimte is slechts 1200mm diep. Op dit moment zit er ongeveer 45 mm tussen de wand en de afvoer.
Of ik met een buis boven de vloer die paar centimeter naar het midden kan overbruggen. Het is denk ik niet de moeite waard om de leiding te verleggen voor die paar CM maar als ik het verschil kan overbruggen met een buis, dan kan ik de pot alsnog precies in het midden zetten. Of is het wel de moeite waard om toch die 45 mm extra te pakken en ook gelijk uit te lijnen met het midden van het toilet.
:strip_exif()/f/image/zobkkzrseJCDhAbiEb4actAN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Mark K op 24-10-2022 11:57 ]
Iemand ervaring met dampremmende folie van Hastens? Ik gebruik graag Miofol, maar bij Karwei kun je nu gebruikmaken van 20% keuzekorting.
Je kan die afvoer natuurlijk gewoon onder een kleine hoek naar beneden installeren.Mark K schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Ja, een hangtoilet met een Geberit UP320. Hieronder is het beoogde resultaat evenals de positie van de afvoer. Ik vraag mij af of:
De afvoer dicht genoeg bij de wand zit. De ruimte is slechts 1200mm diep. Op dit moment zit er ongeveer 45 mm tussen de wand en de afvoer.
Of ik met een buis boven de vloer die paar centimeter naar het midden kan overbruggen. Het is denk ik niet de moeite waard om de leiding te verleggen voor die paar CM maar als ik het verschil kan overbruggen met een buis, dan kan ik de pot alsnog precies in het midden zetten. Of is het wel de moeite waard om toch die 45 mm extra te pakken en ook gelijk uit te lijnen met het midden van het toilet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De enige vraag is, hoe groot is de hoek als je hem in de vloer moet steken. Met een 30 graden bocht is de hoek waarschijnlijk wat te groot, tenzij je die bocht wat verder omhoog brengt.
Zoiets:

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Volgens mij kom je 17cm uit de muur wanneer je de afvoer laat zitten. Je houd dus 103 cm over op je toilet.Mark K schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Ja, een hangtoilet met een Geberit UP320. Hieronder is het beoogde resultaat evenals de positie van de afvoer. Ik vraag mij af of:
Ik ben 1.86 meter, mijn benen zijn 88 cm lang. Ik zou bij jouw dus bijna mijn benen kunnen strekken terwijl ik op het toilet zit. Eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit geprobeerd omdat het mij persoonlijk een erg ongemakkelijke en overbodig belastende stoelgang lijkt.
Dus ik denk dat je goed zit met dit gat. Overigens kun je volgens mij prima je toilet centraal hangen en dan met een flexibel stukje die paar centimeter van het midden af aansluiten.
Ik zou geen flexibele buis gebruiken maar iets omhoog met een bocht oid.
er zijn ook pvc buizen in verschillende graden zoals bijvoorbeeld 15. Dit kan je precies net een stukje opschuiven wat je in het midden doet uitkomen.
En als je de UP720 pakt van Geberit? Die is minder diep. 8cm ipv 12cm.Mark K schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
…
Wij hebben destijds een flexibele buis gepakt, dat maakt je leven een stuk gemakkelijker.Mark K schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Nonsensical line goes here <---
Hoe breed is je toilet? Je zou hem juist iets uit het midden kunnen zetten zodat je wat minder makkelijk tegen het fonteintje aan komt als je erop zit. Voor het oog minder mooi, maar wel fijner in het gebruik wellicht.Mark K schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ah, Bedankt!dragonhaertt schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:19:
[...]
Je kan die afvoer natuurlijk gewoon onder een kleine hoek naar beneden installeren.
De enige vraag is, hoe groot is de hoek als je hem in de vloer moet steken. Met een 30 graden bocht is de hoek waarschijnlijk wat te groot, tenzij je die bocht wat verder omhoog brengt.
Zoiets:
[Afbeelding]
Ik heb ze gevonden. Hornbach heeft ze niet maar er zijn genoeg webshops die ze wel aanbieden. Ik kom er wel uitAurum schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:53:
er zijn ook pvc buizen in verschillende graden zoals bijvoorbeeld 15. Dit kan je precies net een stukje opschuiven wat je in het midden doet uitkomen.
Het probleem is denk ik de afvoer omdat dit 45mm van de muur zit. Als ik de afvoer onder de vloer verplaats dan is de UP720 wel een mooi alternatief al denk ik, op basis van @Ero-Sensei zijn reactie, dat ruimte wel goed zit.yay schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:57:
[...]
En als je de UP720 pakt van Geberit? Die is minder diep. 8cm ipv 12cm.
1030mm. Achteraf denk ik dat 1210x1030mm een redelijk gangbare afmeting is. In ieder geval niet overdreven klein. Ik denk dan ook dat ruimte niet zo'n groot probleem is maar esthetisch gezien vind ik het mooier als de pot precies in het midden zit.T_knoop schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:03:
[...]
Hoe breed is je toilet? Je zou hem juist iets uit het midden kunnen zetten zodat je wat minder makkelijk tegen het fonteintje aan komt als je erop zit. Voor het oog minder mooi, maar wel fijner in het gebruik wellicht.
Door 2x een spie/mof te gebruiken en eventueel enkele cm van de lijm randen te halen kun je dichter naar de muur en naar het midden. Ea afhankelijk van je ruimte in de hoogte. Geef zelf de voorkeur om de pot enkele cm hoger te hangen dan aangegeven in handleidingen.
De zwarte meegeleverde 90 graden bocht voor aansluiting op de pot zijn van POlypropyleen gemaakt dit kun je niet verlijmen aan pvc. Voor de bovenste dus spie/mof met rubberen manchet gebruiken.
De zwarte meegeleverde 90 graden bocht voor aansluiting op de pot zijn van POlypropyleen gemaakt dit kun je niet verlijmen aan pvc. Voor de bovenste dus spie/mof met rubberen manchet gebruiken.
Hele domme vraag; wat voor type schroef gebruik je nu het beste om bijvoorbeeld stalen hoekankers op hout te schroeven? Dus dan komt de kop van de schroef op het niet-verzonken metaal uit.
Normaliter ram ik er een schroef in die ik heb, ongeachte de kop, maar wat is nu de goede manier?
Normaliter ram ik er een schroef in die ik heb, ongeachte de kop, maar wat is nu de goede manier?
Het is inderdaad persoonlijk, maar ik vind dat juist niet fijn, ook al ben ik bovengemiddeld lang. Lager is beter voor de stoelgang.Jeweetje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:22:
Geef zelf de voorkeur om de pot enkele cm hoger te hangen dan aangegeven in handleidingen.
@Jeweetje ; Ah, dat is wat overkill voor mijn toepassing denk ik. Ik heb gaten van 4mm dus dat is wat klein voor houtdraadbouten. Dan maar bolkopschroeven, met een platte onderkant, dus die niet verzinken in hout?
Ah, begreep dat t groot en sterk moest zijn…
Tellerkop schroeven gebruiken, hebben een platte onderzijde en daarmee grotere klemkracht.
Tellerkop schroeven gebruiken, hebben een platte onderzijde en daarmee grotere klemkracht.
/f/image/GCsPykrCAAyjSQeiCWS2rVW3.png?f=fotoalbum_large)
https://pvcvoordeel.nl/pvc-bocht-110-mm/
Je zou dit ding mogelijk kunnen gebruiken. Ik kan zo even niet inschatten hoe je aansluiting in de vloer is en benodigde diameter, maar met dit ding hoef je geen flexibele stukken te gebruiken en de manchet heb je nodig voor de aansluiting naar de UP320
Correctie, lager is niet beter voor de stoelgang, de hoek die je bovenbenen met je rug maken is bepalend, die is optimaal ca. 35 graden.orf schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:02:
[...]
Het is inderdaad persoonlijk, maar ik vind dat juist niet fijn, ook al ben ik bovengemiddeld lang. Lager is beter voor de stoelgang.
Iets hoger zit fijner, zeker als je wat ouder wordt. Niet voor niets zijn seniorentoiletten verhoogde exemplaren.
Je kan dan gewoon gaan zitten en makkelijk opstaan.
Hoger lost ook te grote belastingen van het toilet op als je neerknalt bij hoge nood, zeker als je wat langer bent. Je moet er niet aan denken dat je neerknalt en de pot scheurt/breekt vanwege te hard aangedraaid oid.
Een simpel krukje om je voeten op te zetten, als je zit, verbeterd je zit naar de natuurlijke houding en voorkomt dat je als een fransman moet hurken.
Een simpel krukje lost dus alle in de link genoemde problemen vanaf 18 euro op.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZXHdngcXI4x7nygbC0J3Dcin.png?f=user_large)
Nog afgezien van dat niet iedereen dit mooi vindt in zijn nieuwe badkamer.
[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 24-10-2022 21:04 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
In ons huis heb ik een vrij lange gang met 3 lichtpunten in het plafond. Ik wil hier 2 PIR bewegingsmelders op aansluiten; 1 voor 1 lamp en 1 voor de andere 2. Zoiets:
https://www.amazon.com/RT...arp_d_pl_foot_top?ie=UTF8
Nu wil ik graag een normale aan/uitschakelaar voor alle 3 de lampen plaatsen zodat ik de verlichting indien gewenst zelf kan aan en uitzetten; daarmee de melders overrulen.
Hoe kan ik dit het beste schakelen?
Moet ik andere melders zoeken?
https://www.amazon.com/RT...arp_d_pl_foot_top?ie=UTF8
Nu wil ik graag een normale aan/uitschakelaar voor alle 3 de lampen plaatsen zodat ik de verlichting indien gewenst zelf kan aan en uitzetten; daarmee de melders overrulen.
Hoe kan ik dit het beste schakelen?
Moet ik andere melders zoeken?
@Japiooo
Mits het op dezelfde groep zit kun je de beide pirs aansturen via bruin>zwart naar twee en een lamp, en via de schakelaar parallel de twee lampen met bruin> zwart, de enkele lamp moet je dan met een extra schakelaar aansturen.
Of je krijgt drie + drie aansturing.
Zwart kun je in de plafonddozen doorlussen/lassen vanaf de pir en vanaf de schakelaar.
Je krijgt dan op elke lamp twee stuurdraden zwart welke van dezelfde groep zijn. Dat ze beide spanning voeren bij aangeschakelde schakelaar maakt niet uit, dat geeft geen kortsluiting.
Wel voert de zwarte draad bij de schakelaar spanning als de pir de lamp bedient, wat voor een gevaarlijke situatie kan zorgen als je (of een ander) onder spanning aan de installatie werkt. Zwart hoort normaal pas spanning te voeren na de schakelaar maar krijgt deze nu van de lamp/pir.
Omdat een enkele schakelaar drie lampen zou bedienen zal de zwarte van de enkele lamp ook spanning krijgen als een pir de zwarte schakelt, dan wordt de enkele lamp dus ook aangeschakeld.
Je kunt dit dus oplossen door twee schakelaars te plaatsen. En volgens mij kan je daar ook nog twee hotelschakelingen van maken aan beide zijden van je gang.
Mits het op dezelfde groep zit kun je de beide pirs aansturen via bruin>zwart naar twee en een lamp, en via de schakelaar parallel de twee lampen met bruin> zwart, de enkele lamp moet je dan met een extra schakelaar aansturen.
Of je krijgt drie + drie aansturing.
Zwart kun je in de plafonddozen doorlussen/lassen vanaf de pir en vanaf de schakelaar.
Je krijgt dan op elke lamp twee stuurdraden zwart welke van dezelfde groep zijn. Dat ze beide spanning voeren bij aangeschakelde schakelaar maakt niet uit, dat geeft geen kortsluiting.
Wel voert de zwarte draad bij de schakelaar spanning als de pir de lamp bedient, wat voor een gevaarlijke situatie kan zorgen als je (of een ander) onder spanning aan de installatie werkt. Zwart hoort normaal pas spanning te voeren na de schakelaar maar krijgt deze nu van de lamp/pir.
Omdat een enkele schakelaar drie lampen zou bedienen zal de zwarte van de enkele lamp ook spanning krijgen als een pir de zwarte schakelt, dan wordt de enkele lamp dus ook aangeschakeld.
Je kunt dit dus oplossen door twee schakelaars te plaatsen. En volgens mij kan je daar ook nog twee hotelschakelingen van maken aan beide zijden van je gang.
[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 24-10-2022 21:44 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Stucpasta? Zijn er van meerdere merken, kant-en-klaar in een emmertje en kun je makkelijk smeren.Martinusz schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:21:
Iemand een tip voor welk spul (liefst kant en klaar) ik kan gebruiken om gipsplafond van wc glad te maken?
Gladde afwerking is altijd wel een kunst voor een hobby-stucer. Tip: schuren, schuren, schuren.
Ben in de voorbereidingsfase voor een zolderverbouwing...
Zolder wordt opgedeeld in een grote slaapkamer (3.60 x 6.00) en een voorzolder met wasmachine/droger/cv en een beetje opslag.
Voorheen werd alles door 1 radiator verwarmd.
I.v.m. de warme zomer dit jaar en de verwachte aankomende jaren, willen we een airco plaatsen. Is het dan nog noodzakelijk/zinvol om radiatoren terug te plaatsen?
Zolder wordt opgedeeld in een grote slaapkamer (3.60 x 6.00) en een voorzolder met wasmachine/droger/cv en een beetje opslag.
I.v.m. de warme zomer dit jaar en de verwachte aankomende jaren, willen we een airco plaatsen. Is het dan nog noodzakelijk/zinvol om radiatoren terug te plaatsen?
Het is een risico afweging, als je airco stuk zou zijn heb je geen verwarming. Ik heb bij mij beide gedaan, radiator staat echter altijd dicht. Maar in geval van nood zou die aan kunnen. Verder verwarm ik met de airco indien nodig. (nog niet voorgekomen)CappieL schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:53:
Ik neem aan dat isolatie ook een plekje heeft gevonden in de verbouwplannen? Dan zou ik persoonlijk de radiator achterwege laten.CappieL schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:53:
Ik heb ons huis uit "73 geïsoleerd en daarbij de radiatoren weggehaald. Tot op heden 4 winters zonder problemen doorgekomen. Hartje winter is het nét te koud om zonder aanpassingen een hele dag te werken, maar gedurende 11/12e van het jaar is zelfs dat goed te doen.
Als je het alleen als slaapkamer gebruikt: weglaten die radiator.
Daar was ik ook op uitgekomenZwartoog schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:47:
[...]
Stucpasta? Zijn er van meerdere merken, kant-en-klaar in een emmertje en kun je makkelijk smeren.
Gladde afwerking is altijd wel een kunst voor een hobby-stucer. Tip: schuren, schuren, schuren.
Heb de radiatoren uit het hele huis gesloopt. Verwarmen met airco's gaat hier (bwjr. '65), icm fatsoenlijk isoleren natuurlijk, meer dan prima. Kamers zijn groot en met een groot glasoppervlak maar worden goed warm.CappieL schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:53:
Zorg dat je er de tijd voor neemtMartinusz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:17:
[...]
Daar was ik ook op uitgekomendat gaat hem worden denk ik, het is ook maar dun laagje wat nodig is.
Zet het goed op en zo strak mogelijk op (hoeft nog niet perfect), laat het even drogen en trek het glad.
Laat het weer even drogen en bevochtig het licht en met een rubber schuurbord creeer je een slib laagje.
Deze trek je dan nog eens strak.
Als je voor die laatste stap de tijd neemt hoef je niet eens zoveel te schuren achteraf.
Zeker als je hem niet te dik opzet is het dan wel te doen (zeker kleine oppervlaktes).
Zo zit ik er ook een beetje in... beter meeverlegen dan onverlegen.g00gle schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:01:
[...]
Het is een risico afweging, als je airco stuk zou zijn heb je geen verwarming. Ik heb bij mij beide gedaan, radiator staat echter altijd dicht. Maar in geval van nood zou die aan kunnen. Verder verwarm ik met de airco indien nodig. (nog niet voorgekomen)
Isolatie heeft zeker een plekje in de verbouwplannenTehh schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:07:
[...]
Ik neem aan dat isolatie ook een plekje heeft gevonden in de verbouwplannen? Dan zou ik persoonlijk de radiator achterwege laten.
Ik heb ons huis uit "73 geïsoleerd en daarbij de radiatoren weggehaald. Tot op heden 4 winters zonder problemen doorgekomen. Hartje winter is het nét te koud om zonder aanpassingen een hele dag te werken, maar gedurende 11/12e van het jaar is zelfs dat goed te doen.
Als je het alleen als slaapkamer gebruikt: weglaten die radiator.
Voor alsnog wordt de kamer alleen als slaapkamer gebruikt, hebben een aparte kamer waarin gewerkt wordt.
Mocht er weer een Corona-lockdown komen, kan het bestemmingsplan zo maar wijzigen
Vraagje, ik wil de garage gaan opdelen en met metal stud een wandje maken (Zie plaatje hieronder). Maar aan de linkerkant is het een schuine wand, hoe bevestig je het profiel hier het beste aan?
:fill(white):strip_exif()/f/image/R0Q3mjX6ltEUzgGMqggg2boy.png?f=user_large)
Houtje ertussen van de helft van de breedte van zo'n stud, en dan de dikte van het houtje zodanig kiezen dat de boel weer recht staat?Milo85 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:13:
Vraagje, ik wil de garage gaan opdelen en met metal stud een wandje maken (Zie plaatje hieronder). Maar aan de linkerkant is het een schuine wand, hoe bevestig je het profiel hier het beste aan?
[Afbeelding]
Houten regel onder een hoek zagen/laten zagen en op de muur monteren.
De gips plaat aan de autozijde maak je dan wat langer (tot aan de muur)
De gips plaat aan de autozijde maak je dan wat langer (tot aan de muur)
Of je knipt je c profiel schuin weg en brengt het u profiel gewoon op de muur aan. Dat verloop trek je wel recht en na plaatsing gipsplaten zie je er niks meer van terug. Kan de hoek niet berekenen, maar het lijkt niet zo'n grote hoek te zijn op je plattegrond.
Maar oplossing met een houten regel is wat netter
Maar oplossing met een houten regel is wat netter
[ Voor 16% gewijzigd door Jannibal23 op 25-10-2022 16:24 ]
Als je cv ketel stuk is heb je ook geen verwarming. Toch is dat in de beste huizen het enige verwarmingstoestel.g00gle schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:01:
[...]
Het is een risico afweging, als je airco stuk zou zijn heb je geen verwarming. Ik heb bij mij beide gedaan, radiator staat echter altijd dicht. Maar in geval van nood zou die aan kunnen. Verder verwarm ik met de airco indien nodig. (nog niet voorgekomen)
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dank voor de tipsTogi schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:52:
[...]
Zorg dat je er de tijd voor neemt
Zet het goed op en zo strak mogelijk op (hoeft nog niet perfect), laat het even drogen en trek het glad.
Laat het weer even drogen en bevochtig het licht en met een rubber schuurbord creeer je een slib laagje.
Deze trek je dan nog eens strak.
Als je voor die laatste stap de tijd neemt hoef je niet eens zoveel te schuren achteraf.
Zeker als je hem niet te dik opzet is het dan wel te doen (zeker kleine oppervlaktes).
Een airco (L/L warmtepomp) die ook kan verwarmen werkt prima. Zeker als je niet vaak hoeft te verwarmen. Enige nadeel is dat als het buiten onder de -10 komt wordt het spannend of hij nog kan verwarmen...CappieL schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:15:
[...]
Zo zit ik er ook een beetje in... beter meeverlegen dan onverlegen.
[...]
Isolatie heeft zeker een plekje in de verbouwplannen![]()
Voor alsnog wordt de kamer alleen als slaapkamer gebruikt, hebben een aparte kamer waarin gewerkt wordt.
Mocht er weer een Corona-lockdown komen, kan het bestemmingsplan zo maar wijzigen
Knelkoppelingen voor 28mm CV buis zijn best verrot vast te draaien als het enige gereedschap dat past een waterpomptang is
maar het lijkt gelukt 

2 componenten epoxy maakte het gaatje in de pvc afvoer mooi dicht. Helaas werd toen duidelijk dat de nagel ook een scheurtje in de buis (bocht) heeft gemaakt. Kan nu dus de buis uit gaan hakkenWoudtwe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:38:
[...]
Een nagel erin, heb laatst ergens gehoord dat dat zomaar 30 jaar blijft zitten😂

Voor mij zijn de muren van een wc juist 'het examenstuk'. Als ik ergens lang naar muren staar dan is het daar wel...Martinusz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:42:
[...]
Dank voor de tipswordt eerste keer, gelukkig klein oppervlak en wc, dus niet heel erg als het niet meteen lukt. Ben erg benieuwd hoe moeilijk het is.
Het is het plafond hierGeneuzel schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 06:29:
[...]
Voor mij zijn de muren van een wc juist 'het examenstuk'. Als ik ergens lang naar muren staar dan is het daar wel...
Aangezien mijn oude afzuiging in de kelder het opgegeven had, heb ik deze onlangs vervangen.
De kelder is erg groot en erg vochtig. In de winter werd het er door de type C ventilatie ook heel koud, waardoor 1) de vloer v/d hele verdieping erboven ook erg koud werd en 2) het vochtprobleem nog erger werd. Deze keer als 'experiment' dus alle aanvoergaten toegestopt en een WTW-ventilatie opgehangen. Het idee is dat de temperatuur in de kelder hopelijk iets hoger/constanter blijft. Als het niks wordt, kan ik nog altijd een wissel doen tussen mijn type C unit binnenshuis & deze WTW in de kelder.
Begonnen met de oude boel te slopen, en het ophangen van de box en de leidingen van/naar buiten:

Dan bijna 150m Ubbink Air Excellent doorheen de kelder gelegd. De gaten heb ik gemaakt met een droge diamantboor+centreerpen van Ecotools, i.c.m. een SDS-adapter in een oude, groene Bosch hamerboor (die ik misbruik voor vanalles en nog wat) met slipkoppeling.

En dan de rest van de aan/afvoerleidingen gelegd:

En als echte Tweakert uiteraard nog een WiFi module in de WTW unit gepropt zodat hij ook mooi via Home Assistant uitgelezen en aangestuurd kan worden
Totale kost: EUR 2952. Daarvoor heb ik nu in alle 8 kelderkamers minstens 1 af- of aanvoerpunt + een WTW. En nog altijd goedkoper dan alle offertes die enkel maar 1 of 2 type C units aanboden met 1 plaatselijk afzuigkanaaltje per unit. En ik draai nu aan 30-40W ipv de 100+W van de oude ventilatie
De kelder is erg groot en erg vochtig. In de winter werd het er door de type C ventilatie ook heel koud, waardoor 1) de vloer v/d hele verdieping erboven ook erg koud werd en 2) het vochtprobleem nog erger werd. Deze keer als 'experiment' dus alle aanvoergaten toegestopt en een WTW-ventilatie opgehangen. Het idee is dat de temperatuur in de kelder hopelijk iets hoger/constanter blijft. Als het niks wordt, kan ik nog altijd een wissel doen tussen mijn type C unit binnenshuis & deze WTW in de kelder.
Begonnen met de oude boel te slopen, en het ophangen van de box en de leidingen van/naar buiten:

Dan bijna 150m Ubbink Air Excellent doorheen de kelder gelegd. De gaten heb ik gemaakt met een droge diamantboor+centreerpen van Ecotools, i.c.m. een SDS-adapter in een oude, groene Bosch hamerboor (die ik misbruik voor vanalles en nog wat) met slipkoppeling.

En dan de rest van de aan/afvoerleidingen gelegd:

En als echte Tweakert uiteraard nog een WiFi module in de WTW unit gepropt zodat hij ook mooi via Home Assistant uitgelezen en aangestuurd kan worden
Totale kost: EUR 2952. Daarvoor heb ik nu in alle 8 kelderkamers minstens 1 af- of aanvoerpunt + een WTW. En nog altijd goedkoper dan alle offertes die enkel maar 1 of 2 type C units aanboden met 1 plaatselijk afzuigkanaaltje per unit. En ik draai nu aan 30-40W ipv de 100+W van de oude ventilatie
[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 26-10-2022 12:19 ]
Iemand een tip of advies?
Wij plakken af en toe deze borden op diverse ondergronden (KZS, gips, beton, hout). Tot nu toe gebruiken we hiervoor high tack en dat plakt opzich prima.
Helaas gooien we vrijwel alle tubes weg omdat ze uitgedroogd zijn terwijl ze zo goed als vol zitten, soms gaan ze na 2 bordjes al in de kliko.
Nu ben ik dus eigelijk opzoek naar een alternatief wat we langer kunnen bewaren en wat net zo goed plakt. Vorige week bij de autoruiten boer eens van de stickers voor binnen spiegels geprobeerd en dat plakt prima maar met €5/€10 per sticker een hele dure hobby.
Normaal dubbelzijdig tape gaat niet werken vanwege de hechtingssterkte.
Iemand een idee wat nog goed zou kunnen werken afgezien van schroef bevestiging?
:fill(white):strip_exif()/f/image/pfREloxbqNPzXktOViDuxq9g.png?f=user_large)
Dit is de 'zwaarste', meestal zijn het vlakke pictogrammen
Wij plakken af en toe deze borden op diverse ondergronden (KZS, gips, beton, hout). Tot nu toe gebruiken we hiervoor high tack en dat plakt opzich prima.
Helaas gooien we vrijwel alle tubes weg omdat ze uitgedroogd zijn terwijl ze zo goed als vol zitten, soms gaan ze na 2 bordjes al in de kliko.
Nu ben ik dus eigelijk opzoek naar een alternatief wat we langer kunnen bewaren en wat net zo goed plakt. Vorige week bij de autoruiten boer eens van de stickers voor binnen spiegels geprobeerd en dat plakt prima maar met €5/€10 per sticker een hele dure hobby.
Normaal dubbelzijdig tape gaat niet werken vanwege de hechtingssterkte.
Iemand een idee wat nog goed zou kunnen werken afgezien van schroef bevestiging?
:fill(white):strip_exif()/f/image/pfREloxbqNPzXktOViDuxq9g.png?f=user_large)
Dit is de 'zwaarste', meestal zijn het vlakke pictogrammen
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 26-10-2022 12:26 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Cyanoacrylaat + activator?Toppe schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:24:
@Slonzo
Herkenbare problematiek!
hoeveel m2 is je kelder?
Ik heb een kelder van 65m2. Ik heb daar een simpele consumentenluchtdroger (qlima) in staan. Die zorgt voor een constante lage luchtvochtigheid. Verbruikt meer stroom dan je ventilatie, maar aanschaf is maar 10%. Ik heb nu al jaren een prima klimaat in de kelder.
Daarvoor was luchtvochtigheid altijd een issue. Ventileren werkt gewoon niet, omdat de kelder een nagenoeg constante temp heeft (want onder de grond).
Dus flink ventileren betekent juist 's winters stervenskoud en 's zomers juist enorm veel vocht.
Nu met de luchtdroger is de temp altijd zo'n beetje 15-20 graden en luchtvochtigheid van 55%.
Heb jij nog overwogen om een luchtdroger te plaatsen?
Herkenbare problematiek!
hoeveel m2 is je kelder?
Ik heb een kelder van 65m2. Ik heb daar een simpele consumentenluchtdroger (qlima) in staan. Die zorgt voor een constante lage luchtvochtigheid. Verbruikt meer stroom dan je ventilatie, maar aanschaf is maar 10%. Ik heb nu al jaren een prima klimaat in de kelder.
Daarvoor was luchtvochtigheid altijd een issue. Ventileren werkt gewoon niet, omdat de kelder een nagenoeg constante temp heeft (want onder de grond).
Dus flink ventileren betekent juist 's winters stervenskoud en 's zomers juist enorm veel vocht.
Nu met de luchtdroger is de temp altijd zo'n beetje 15-20 graden en luchtvochtigheid van 55%.
Heb jij nog overwogen om een luchtdroger te plaatsen?
[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 26-10-2022 12:38 ]
Naar gekeken maar nadeel is dat dit vaak niet voor poreuze ondergronden is zoals kalkzandsteen.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/