Ik heb vochtproblemen in de kelder, er hangt een oude ventilatie-installatie die tot vorig jaar gewoon goed gewerkt heeft. Omdat het er te koud werd in de winter en er condens op de kanaalplaten kwam, heb ik de ventilatie afgelopen winter stopgezet. Sindsdien werkt de boel niet goed meer...
Bij het inschakelen (via de motorbeveiliger) zijn er 2 mogelijke uitwerkingen:
- de motor start helemaal niet (je hoort wel het typische 50Hz gezoem)
- de motor start, al dan niet met een beetje manuele hulp, maar maakt lawaai en valt uiteindelijk stil met de typische 50Hz zoem
Beschrijving van de installatie:
C4 automaat > snelheidsregelaar > teleruptor die aangestuurd wordt door een hygrometer-relais > motorbeveiliger > ventilator.
Om 1 of andere reden is de motorbeveiliger driepolig, maar in het kastje komt slechts 1 fase binnnen, en ook de motor is 1fasig aangesloten. Er zijn zaken doorgelust op de motorbeveiliger (bvb. T2 naar L3), maar die heb ik nog niet verder uitgespit aangezien de boel voorheen gewoon werkte.
Wat heb ik al gedaan/getest/gemeten?
Iemand een idee wat hier mis gaat en/of wat ik nog kan proberen?
Bij het inschakelen (via de motorbeveiliger) zijn er 2 mogelijke uitwerkingen:
- de motor start helemaal niet (je hoort wel het typische 50Hz gezoem)
- de motor start, al dan niet met een beetje manuele hulp, maar maakt lawaai en valt uiteindelijk stil met de typische 50Hz zoem
Beschrijving van de installatie:
C4 automaat > snelheidsregelaar > teleruptor die aangestuurd wordt door een hygrometer-relais > motorbeveiliger > ventilator.
Om 1 of andere reden is de motorbeveiliger driepolig, maar in het kastje komt slechts 1 fase binnnen, en ook de motor is 1fasig aangesloten. Er zijn zaken doorgelust op de motorbeveiliger (bvb. T2 naar L3), maar die heb ik nog niet verder uitgespit aangezien de boel voorheen gewoon werkte.
Wat heb ik al gedaan/getest/gemeten?
- Ik heb de ventilator uit de behuizing gehaald, schoongemaakt (was nodig na 15 jaar), nagekeken of hij vrij draait (ja), en de lagers gesmeerd.
- Alles tot de motorbeveiliger lijkt te werken (de motor krijgt immers stroom). Afhankelijk van de stand van de snelheidsregelaar, zie ik de motor 0.6 tot 0.9A trekken.
- De weerstand van de aangesloten motorwikkeling op L1/N is zo'n ~60 Ohm
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Iemand een idee wat hier mis gaat en/of wat ik nog kan proberen?