Ventilatie: ventilatormotor start slecht en draait niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Ik heb vochtproblemen in de kelder, er hangt een oude ventilatie-installatie die tot vorig jaar gewoon goed gewerkt heeft. Omdat het er te koud werd in de winter en er condens op de kanaalplaten kwam, heb ik de ventilatie afgelopen winter stopgezet. Sindsdien werkt de boel niet goed meer...

Bij het inschakelen (via de motorbeveiliger) zijn er 2 mogelijke uitwerkingen:
- de motor start helemaal niet (je hoort wel het typische 50Hz gezoem)
- de motor start, al dan niet met een beetje manuele hulp, maar maakt lawaai en valt uiteindelijk stil met de typische 50Hz zoem

Beschrijving van de installatie:
C4 automaat > snelheidsregelaar > teleruptor die aangestuurd wordt door een hygrometer-relais > motorbeveiliger > ventilator.

Om 1 of andere reden is de motorbeveiliger driepolig, maar in het kastje komt slechts 1 fase binnnen, en ook de motor is 1fasig aangesloten. Er zijn zaken doorgelust op de motorbeveiliger (bvb. T2 naar L3), maar die heb ik nog niet verder uitgespit aangezien de boel voorheen gewoon werkte.

Wat heb ik al gedaan/getest/gemeten?
  • Ik heb de ventilator uit de behuizing gehaald, schoongemaakt (was nodig na 15 jaar), nagekeken of hij vrij draait (ja), en de lagers gesmeerd.
  • Alles tot de motorbeveiliger lijkt te werken (de motor krijgt immers stroom). Afhankelijk van de stand van de snelheidsregelaar, zie ik de motor 0.6 tot 0.9A trekken.
  • De weerstand van de aangesloten motorwikkeling op L1/N is zo'n ~60 Ohm
De ventilator heeft echter een harnas van 6 kabels. Momenteel worden er 3 gebruikt: lichtgroen (aarding), blauw (N) en zwart (L). Helaas geen idee wat de andere 3 kabels zijn. De ventilator is een EBM Papst radiaalventilator, volgens de stempels uit 2007. Ik vind helaas geen Papst typenummer terug op de unit, er hangt enkel een sticker op van het installatiebedrijf (Flanders Air Technic) met hun 'eigen' modelnummer: DAC/W 750-K. De weerstand tussen de overige 3 kabels en N, ligt bij alle3 ergens tussen de 110 a 120 Ohm.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Iemand een idee wat hier mis gaat en/of wat ik nog kan proberen?

Beste antwoord (via Slonzo op 11-08-2022 19:01)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Als ik zou moeten gokken, zou ik zeggen dat de isolatie van de motorwindingen (plaatselijk) gedegradeerd is. Dat is niet direct iets wat je terug zal zien op weerstandsmetingen, omdat je niet de mogelijkheid hebt om secties van de windingen te diagnostiseren. Ook al is hij enkelfasig aangesloten, ik denk dat het toch een 3 fase motor is met een PWM circuit ervoor. Als de windingen lokaal een verlaagde isolatieweerstand hebben, kan dit tot meer partial discharge leiden en daarmee het tijdelijk kortsluiten van windingen (zo simpel is het niet, maar anders wordt dit een epistel van hier tot Tokyo) met als gevolg een elektrische onbalans in de motor zelf. Als de onbalans te groot wordt voor het drivercircuit om te compenseren zal te motor stoppen met draaien.

Daar is niks aan te doen, anders dan deze opnieuw opwikkelen met nieuwe windingen, of een nieuwe motor/unit aanschaffen.

My2cents iig.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Als ik zou moeten gokken, zou ik zeggen dat de isolatie van de motorwindingen (plaatselijk) gedegradeerd is. Dat is niet direct iets wat je terug zal zien op weerstandsmetingen, omdat je niet de mogelijkheid hebt om secties van de windingen te diagnostiseren. Ook al is hij enkelfasig aangesloten, ik denk dat het toch een 3 fase motor is met een PWM circuit ervoor. Als de windingen lokaal een verlaagde isolatieweerstand hebben, kan dit tot meer partial discharge leiden en daarmee het tijdelijk kortsluiten van windingen (zo simpel is het niet, maar anders wordt dit een epistel van hier tot Tokyo) met als gevolg een elektrische onbalans in de motor zelf. Als de onbalans te groot wordt voor het drivercircuit om te compenseren zal te motor stoppen met draaien.

Daar is niks aan te doen, anders dan deze opnieuw opwikkelen met nieuwe windingen, of een nieuwe motor/unit aanschaffen.

My2cents iig.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Klinkt heel aannemelijk, de motor heeft ondertussen ~15 jaar gedraaid en heeft altijd in een vochtige omgeving geleefd. Aangezien hij op de laagste stand 100W slurpt, lijkt herstellen mij economisch gezien absoluut niet meer interessant. Ik denk dat het moment aangebroken is om afscheid te nemen voor wat moderners en minder energieverkwistend :)

Bedankt voor de info!