Rubberen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:38:
Ondertussen alweer aangekomen aan een volgend sanitair project. Zoals voorheen heb ik daar wat hulp bij nodig aangezien het helaas ver van mijn vakgebied is. Het doel is om een hydrofoorpomp aan te sluiten aan een reeds aanwezig leiding die naar mijn regenwaterput loopt. In bijlage vind je een afbeelding met hoe ik het exact wil. Echter vind ik zeer moeilijk al de stukken die ik te zien krijg op de afbeelding.
Koppelstukken zal je niet bij de pomp krijgen, die moet je allemaal apart bestellen. De aanvoerleiding van je regenwaterput is waarschijnlijk een socarex. De binnen/buitendiameter daarvan meet je best op met een schuifmaat. Aan de hand daarvan ga je op zoek naar koppelstukken. De diameter van je pompaansluitingen vind je terug in de handleiding van je pomp, waarschijnlijk is dit G1 (1"). Hier steek je GEEN pex tussen, socarex rechtstreeks aan de pomp. Dit is immers een zuigleiding, de socarex kan dat aan maar een pex leiding trek je waarschijnlijk dicht door de onderdruk.
Het is verder gewoon een puzzel, je hebt dikwijls 2 a 3 verloopstukken nodig om van 1 aansluiting naar een andere geraken. Een T-stuk kan je bvb. al niet rechtstreeks op de socarex aansluiten maar moet je met een
knelkoppeling verlopen. Let altijd op of je van M naar F moet, M naar M, F naar M, ... en probeer het samen te puzzelen met zo weinig mogelijk verloopstukken.
De diameter van de pex leidingen moet je kiezen op enerzijds je pompdebiet, en anderzijds op de verbruikers. Het heeft bvb. weinig om 32mm pex aan te leggen als je er gewoon 1 kraantje op gaat zetten om een gieter te vullen. Wil je bvb. de tuin kunnen sproeien met meerdere sproeiers, dan moet je weer zo groot mogelijk gaan om drukverlies te voorkomen.
Het is in de BE doe-het-zelf-zaken trouwens quasi onmogelijk om alles vinden wat je nodig hebt, hun aanbod is meestal zeer beperkt. Je kijkt beter bij een webshop a la
https://alupex.be/
[
Voor 30% gewijzigd door
Slonzo op 02-11-2022 14:31
]