[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 257 ... 451 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:48
Thejman1989 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

Ja je hebt gelijk ik las het verkeerd. In mijn beleving was hij van plan aan de buitenkant extra isolatie te gaan plaatsen waardoor de muur dus dikker zou worden.
Als vraagteller slim is dan gebeurt dat ook direct. Dit is de enige en laatste keer dat je dit uitelkaar haalt en weer in elkaar zet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:09
Ik ben bezig in ons "nieuwe" (uit 98) huis de kunststof kozijnen op te knappen.
De kiep kantel ramen zijn voorzien van een wrap met houtmotief. Deze heeft zijn beste tijd gehad en wilden dat sowieso in een andere kleur. Nu heb ik van deze ramen de wrap eraf gekregen en ben begonnen deze ramen te schilderen. Nu zit er op deze ramen (op andere nieuwere ramen niet) een soort profiel wat lijkt op een soort van afwatering. Maar dit kan net zo goed iets old skools zijn wat mooi in die tijd was. Ik vind het dus niet mooi en zou het er liever eraf laten. Nu is mijn vraag, is dit nodig, en zo nee hoe kan ik dan het beste deze gaten opvullen in het kunststof?

En ja die witte schuifpui moet nog schoongemaakt worden :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5hUhkE7p_vlEQT8-OXJafMmyr8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZ3DH5Q2jdJOBD8BHOSIEBzQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWXQ2QHjHPM3h8o69AQPCJuNwM0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67ioFcgkEKStrk0fFceWqLaG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnL_WjsxI-X-3fzWnOwPJZiVEHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYqAhCSHUGAsVPbajYdoJTxQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

True schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Egaline moet volgens de instructie wel weken(!) uitdrogen voordat je er laminaat overheen mag leggen.
Zandcement of fix&finish is met twee dagen wel door en door droog voor deze dikte.
Dat valt wel mee hoor, uiteraard afhankelijk van de laagdikte. Gewoon een vochtmeter erbij pakken en kijken of de vochtwaarde onder de grenswaarden voor laminaat zijn.

Ik heb zelf best een aardige laag egaline gestort en dat was behoorlijk rap (een paar dagen) onder de grenswaarde.

@Pauwl ik neem aan dat je het over het profiel op je schuifpui hebt? Die heb je nodig anders is je kamer nat iedere keer als je de pui open doet na een regenbui.

[ Voor 12% gewijzigd door PaT op 31-10-2022 10:18 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-04 11:28
True schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Egaline moet volgens de instructie wel weken(!) uitdrogen voordat je er laminaat overheen mag leggen.
Zandcement of fix&finish is met twee dagen wel door en door droog voor deze dikte.
Egaline heeft een droogtijd van 12 tot 48 uur, ben benieuwd welke egaline jij hebt gebruikt welke weken moet uitharden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
PaT schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:14:
[...]

@Pauwl ik neem aan dat je het over het profiel op je schuifpui hebt? Die heb je nodig anders is je kamer nat iedere keer als je de pui open doet na een regenbui.
Nou die gaf ik als voorbeeld maar dat geldt voor alle kiep/kantelramen. Maar dat is dus om te voorkomen dat er geen water binnenkomt als je het raam opendoet? ik zie het namelijk niet op nieuwere ramen in dit huis (bv op een nieuwere dakkapel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-05 18:06
BeaM-R schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:00:
Op verzoek van @BoschR in BoschR in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" het resultaat van de kapstok gemaakt met 2 akoestische wandpanelen.
Netjes gedaan, ik ben met hetzelfde bezig echter dan een complete wand. Tevens ben ik de boel met panlatten ertussen aan het bevestigen. Heb je nog speciale schroeven gebruikt met extra brede kop of gewoon standaard zwarte platkop schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:48
Pauwl schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:09:
Ik ben bezig in ons "nieuwe" (uit 98) huis de kunststof kozijnen op te knappen.
De kiep kantel ramen zijn voorzien van een wrap met houtmotief. Deze heeft zijn beste tijd gehad en wilden dat sowieso in een andere kleur. Nu heb ik van deze ramen de wrap eraf gekregen en ben begonnen deze ramen te schilderen. Nu zit er op deze ramen (op andere nieuwere ramen niet) een soort profiel wat lijkt op een soort van afwatering. Maar dit kan net zo goed iets old skools zijn wat mooi in die tijd was. Ik vind het dus niet mooi en zou het er liever eraf laten. Nu is mijn vraag, is dit nodig, en zo nee hoe kan ik dan het beste deze gaten opvullen in het kunststof?

En ja die witte schuifpui moet nog schoongemaakt worden :P

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat profiel dat zorgt er denk ik voor dat je niet allemaal water in het vaste deel van je kozijnprofiel krijgt. Als daar geen afwatering in zit kan dat profiel dus echt niet weg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Prinzie schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

Egaline heeft een droogtijd van 12 tot 48 uur, ben benieuwd welke egaline jij hebt gebruikt welke weken moet uitharden?
https://www.nl.weber/file...ber_Egalisatie-NL-PIB.pdf pag 3. 2e regel. 1 tot 3 weken gebaseerd op de dikte en wat voor vloer je wilt leggen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-04 11:28
True schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:11:
[...]

https://www.nl.weber/file...ber_Egalisatie-NL-PIB.pdf pag 3. 2e regel. 1 tot 3 weken gebaseerd op de dikte en wat voor vloer je wilt leggen.
Dat is inderdaad wel aardig, snap niet zo goed wat het verschil in deze is met het afwerken van tegels (wat al na 24 uur droogtijd mogelijk is) en pas na 1-3 weken droogtijd laminaat mogelijk is? Neem aan dat het gewoon uitgehard moet zijn voor het afwerken van wat voor vloer dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Prinzie schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Dat is inderdaad wel aardig, snap niet zo goed wat het verschil in deze is met het afwerken van tegels (wat al na 24 uur droogtijd mogelijk is) en pas na 1-3 weken droogtijd laminaat mogelijk is? Neem aan dat het gewoon uitgehard moet zijn voor het afwerken van wat voor vloer dan ook?
Ik denk dat het vocht de lijm/tegels niet echt kan aantasten maar een ondervloertje of laminaat wel. Maar ik ben ook geen expert :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:53

BeaM-R

Powerrrrr

Wimploo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Netjes gedaan, ik ben met hetzelfde bezig echter dan een complete wand. Tevens ben ik de boel met panlatten ertussen aan het bevestigen. Heb je nog speciale schroeven gebruikt met extra brede kop of gewoon standaard zwarte platkop schroeven?
Standaard zwarte schroeven idd. 4,5x40mm

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12

JT

VETAK y0

Den_S85 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

Waarom heb je eigenlijk eerst die (dure) egalisatiekorrels gebruikt en daar vervolgens een OSB plaat overheen gelegd?

Zelf heb ik achter de knieschotten gewoon de standaard 7x4 balkjes gemonteerd (waterpas) en daar de platen op. Dat gaat geen kant op en ligt ook gewoon waterpas, maar dan wel voor heel wat minder geld en geploeter.

Dus ben benieuwd waarom jij specifiek deze oplossing hebt gekozen.
Om alle ruwheid eruit te krijgen moest ik >3cm korrels erin doen. Dat geeft denk ik wel aan dat het met latjes en plankjes nooit recht/stabiel was geweest :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:59
Even aanhaken op het topic knieschotten:
Aan beide kanten van het huis tochtte het achter de knieschotten. Beetje bijwerken met pur aan de zijkanten deed al wonderen. Maar het is nog niet helemaal opgelost (lees: wanneer het buiten hard waait, waait het daar ook).

Nu vroeg ik mij af of ik zomaar bepaalde stukken dicht kan kitten met flexibele kit. Het gaat om de stukken waar de aftimmering samenloopt met de dakplaten (aangeduid met rode lijnen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJyer-Nk6nHrHv9JJbxeLXfQ5qM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ePArkgA6pbU89WxXH2oLgXu.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zit er tussen sommige dakplaten geen pur meer, ik kan daar letterlijk de plastic folie en het isolatiemateriaal zien zitten. Ook daarvoor zou ik graag willen weten of ik dit dicht kan purren. In beiden gevallen twijfel ik omdat ik totaal geen kaas heb gegeten van isolatie en ventilatie, en ik zit niet te wachten op vochtproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik heb een nieuwe caddy gekocht, en wil daar weer een stelling in hebben zoals m'n vorige bus. Ik merk dat er veel kant en klare kasten e.d. Zijn ingericht om te werken vanuit de bus (lades en bakjes) maar ik heb hoofdzakelijk behoefte aan ruimte voor systainers.

In de vorige bus heb ik zelf ooit een stelling gemaakt, maar ik ben benieuwd of het wellicht slimmer kan of iets uitgebreider.

Op internet kom ik wel systainer indelingen tegen (al dan niet zelfbouw), maar dit zijn meer planken waar de koffers strak tussen staan zoals dit:

https://i.pinimg.com/236x...d8ae08943782865b32698.jpg

Buiten dat ik een opstaande rand mis tegen uitvallen, kan ik de koffers er ook niet lekker uit pakken vanaf de achterdeur wegens gebrek aan een handvat aan de voorkant.

Iemand nog mooie ideeën toevallig? Anders ga ik het wiel wederom opnieuw uitvinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
No Hands schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Dat profiel dat zorgt er denk ik voor dat je niet allemaal water in het vaste deel van je kozijnprofiel krijgt. Als daar geen afwatering in zit kan dat profiel dus echt niet weg.
Dat dacht ik dus ook, maar het kozijn loopt ook af, dus daar blijft geen water op liggen. Ook hebben mijn andere kozijnen dit niet (maar zijn wel nieuwer) dus vandaar dat ik mij afvroeg of dit nodig was.
Maar ik denk dat ik het zekere voor het onzekere neem en ze gewoon erop laat zitten (na schuren, primer, verven etc :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Koekstra schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:08:
Ik heb een nieuwe caddy gekocht, en wil daar weer een stelling in hebben zoals m'n vorige bus. Ik merk dat er veel kant en klare kasten e.d. Zijn ingericht om te werken vanuit de bus (lades en bakjes) maar ik heb hoofdzakelijk behoefte aan ruimte voor systainers.

In de vorige bus heb ik zelf ooit een stelling gemaakt, maar ik ben benieuwd of het wellicht slimmer kan of iets uitgebreider.

Op internet kom ik wel systainer indelingen tegen (al dan niet zelfbouw), maar dit zijn meer planken waar de koffers strak tussen staan zoals dit:

Buiten dat ik een opstaande rand mis tegen uitvallen, kan ik de koffers er ook niet lekker uit pakken vanaf de achterdeur wegens gebrek aan een handvat aan de voorkant.

Iemand nog mooie ideeën toevallig? Anders ga ik het wiel wederom opnieuw uitvinden :+
Tja, Metabo heeft daar een mooi rekje voor die je kunt monteren in je bus. Maar die werkt natuurlijk niet op Festool systainers ..
Maar wat ik begrijp heeft Metabo dan ook weer zo'n briljant idee dat ze ook nog een converter hebben, die volgens mij ook weer werkt op het rekje. Volgens mij kun je een rekje van Metabo nemen, de converter erop zetten en dan vervolgens je Systainers plaatsen.
metaBOX adapter plate (626895000) & metaBOX multi-adapter plate (626900000)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:56
HowsMyApple schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:05:
Even aanhaken op het topic knieschotten:
Aan beide kanten van het huis tochtte het achter de knieschotten. Beetje bijwerken met pur aan de zijkanten deed al wonderen. Maar het is nog niet helemaal opgelost (lees: wanneer het buiten hard waait, waait het daar ook).

Nu vroeg ik mij af of ik zomaar bepaalde stukken dicht kan kitten met flexibele kit. Het gaat om de stukken waar de aftimmering samenloopt met de dakplaten (aangeduid met rode lijnen):
[Afbeelding]

Ook zit er tussen sommige dakplaten geen pur meer, ik kan daar letterlijk de plastic folie en het isolatiemateriaal zien zitten. Ook daarvoor zou ik graag willen weten of ik dit dicht kan purren. In beiden gevallen twijfel ik omdat ik totaal geen kaas heb gegeten van isolatie en ventilatie, en ik zit niet te wachten op vochtproblemen.
niet met pur of kit klooien: iets moet 50 jaar meegaan
https://www.luchtdichtsho...-tapes/binnen/rissan-100/

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

Iemand die geweldige ideeën heeft hoe je gemakkelijk vanuit je dakkapel een dakgoot kan schoonmaken?
Het doel is ook niet dat de dakgoot 100% schoon en leeg is, als ik 50% of 75% resultaat behaal is dat ook prima.

Het makkelijkst is natuurlijk om te zeggen, pak een ladder. Van een buurman verderop mag ik gewoon zijn ladder lenen, alleen ik hik al een heel jaar tegen dit klusje aan. Kortom ik ben aan het kijken om dit vanuit een andere positie schoon te maken ;)

Foto's bij t praatje..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjUyS9lLZC0OQQU0HL9yco-8FU0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T0n1qj1102Ze6TeblS8opg22.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LddQNlDP0ySPdNLTuRPrJIxb6MA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UxwtARcENVAKG8zdpiX9UAC7.jpg?f=user_large

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:31
Niet.

Mijn tip: monteer bladvangers en maak iets op een stok zodat je alles simpelweg in je regenpijp kunt duwen/trekken in plaats van meuk in een emmer te moeten scheppen op een wankele ladder op 5m hoogte. De bladvangers scheiden de meuk beneden waarna je het eenvoudig weg kunt gooien ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 31-10-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hari-Bo schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:01:
Een tijdje terug had ik de vraag hoe ik osmose water kan aanvoeren richting een telescoop borstel om gemakkelijk de ramen en kozijnen te reinigen. Na wat mogelijke opties in dit topic uiteindelijk maar een eigen simpele oplossing bedankt en het werkt meer dan prima. Men neme een water drukvat wat voor slijpers wordt gebruikt om stof te verminderen.

En nu heb ik een mobiele variant zonder afhankelijkheid van elektra. En kan ik mijn eigen geproduceerde osmose water ook hiervoor inzetten.

[Afbeelding]
Interessant, goeie tip! Krijg je het ook 3 bouwlagen hoog? Wij hebben onze glazenwasser eruit gekickt (wat een boevenbende is dat joh) en ons zolderraam op de tweede verdieping is alleen van buitenaf bereikbaar. Ik wil dus ook aan de stok (14m lang om op 9m ook de boeidelen te kunnen schoonmaken), en daar is osmosewater natuurlijk erg nuttig voor. Zou dit drukvat die hoogte ook redden?

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

Je kan ook zoiets kopen, dit kan je gewoon tussen je gardena koppelingen aansluiten. Door dit filter wordt al het kalk verwijderd.. AquaGleam

Ik gebruik het heel vaak om mijn auto kalkvrij af te spoelen ;)
Naar mijn idee is dit hetzelfde als "osmose" water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:59
Dank voor de tip! En kan ik hier uit opmaken dat het dichten van de kieren achter alle knieschotten dus gewoon kan zonder nare gevolgen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Acroach
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:06
Heb je de schroeven ook in de muur geboord of alleen in de latjes?

Ik wil zelf ook haken gaan ophangen op mijn Woodupp wandpanelen. Ik heb er een frame-pje achter gezet omdat er ook verlichting achter moest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVv5eCoB4RsByOzpw7P7qjC6Q8M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pZJKy8kAdGalEKsiRaZOnxEQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:20
AMDFreak schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:08:
Je kan ook zoiets kopen, dit kan je gewoon tussen je gardena koppelingen aansluiten. Door dit filter wordt al het kalk verwijderd.. AquaGleam

Ik gebruik het heel vaak om mijn auto kalkvrij af te spoelen ;)
Naar mijn idee is dit hetzelfde als "osmose" water.
Het is niet hetzelfde als osmose water, jouw voorgestelde oplossing filtert tot 30ppm en je wilt het liefst naar 0ppm, boven de 10 zie je bijv al vlekken op je ramen.

Ik gebruik deze set om het water te filteren.

@HowsMyApple Ik gebruik deze set icm een steel van 6,5mtr en dat werkt prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 31-10-2022 14:58 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hari-Bo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Het is niet hetzelfde als osmose water, jouw voorgestelde oplossing filtert tot 30ppm en je wilt het liefst naar 0ppm, boven de 10 zie je bijv al vlekken op je ramen.

Ik gebruik deze set om het water te filteren.

@HowsMyApple Ik gebruik deze set icm een steel van 6,5mtr en dat werkt prima.
Voor mijn beeldvorming, je laat dat apparaat dus osmose water maken wat in een tank oid gaat? Hoeveel liter kan je maken met de filters?

Ik heb zelf een Gloria FM50 schuimsproeier die tot 3 bar gaat, dan zou ik dus 30 meter hoog moeten kunnen komen als ik de juiste slangverloopjes vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

@Hari-Bo Dan kan je ook deze set gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Lijkt mij nog steeds niet een gelijkwaardige oplossing, dit is 1 enkele filter tegenover de set die ik gebruik welke 4 filters heeft en 190 liter per dag kan produceren. Want waar gaat het vuile water heen in deze oplossing?

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
HowsMyApple schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Dank voor de tip! En kan ik hier uit opmaken dat het dichten van de kieren achter alle knieschotten dus gewoon kan zonder nare gevolgen?
jazeker, de kieren veroorzaken juist nare zaken...

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

Hari-Bo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

Lijkt mij nog steeds niet een gelijkwaardige oplossing, dit is 1 enkele filter tegenover de set die ik gebruik welke 4 filters heeft en 190 liter per dag kan produceren. Want waar gaat het vuile water heen in deze oplossing?
Kalk blijft gewoon in het filter zitten.. (het is ook maar marginaal wat er aan hoeveelheid in het water zit). Uiteraard ook afhankelijk van je regio qua hardheid.

En jouw systeem zal ongetwijfeld nog veel beter naar het 0 punt filteren. En qua prijs verschil maakt het ook niet zo gek veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
AMDFreak schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

Kalk blijft gewoon in het filter zitten.. (het is ook maar marginaal wat er aan hoeveelheid in het water zit). Uiteraard ook afhankelijk van je regio qua hardheid.

En jouw systeem zal ongetwijfeld nog veel beter naar het 0 punt filteren. En qua prijs verschil maakt het ook niet zo gek veel uit.
Kalk is maar 1 element, dat is de reden waarom mijn setup meerdere filters heeft DI filter, sedimentfilter, koolfilter en RO membraan en het vuilwater gaat de afvoer in.

Maar ik zie dat het ionisatiewater filter is, daar zit blijkbaar het verschil in qua type filteren.

Ionisatie van water is het proces waarbij het water wordt verrijkt, in tegenstelling tot bij destilleren. Hierbij wordt het water namelijk gezuiverd door alle afvalstoffen uit het water te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:53

BeaM-R

Powerrrrr

Acroach schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:45:
[...]

Ik wil zelf ook haken gaan ophangen op mijn Woodupp wandpanelen. Ik heb er een frame-pje achter gezet omdat er ook verlichting achter moest.

[Afbeelding]
Ik heb schroeven van 3,5x30mm gebruikt. Dat is net ietsje langer als de paneeldikte. En dan 2 schroeven per haak.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:07
Niet helemaal DIY, maar misschien kan ik toch wat advies krijgen. We hebben een kleine lekkage op het platte dak. Op de hoek van een lichtkoepel komen soms wat druppels naar beneden.
Nu had ik eerst zelf gekeken, naar het dak (bitumen, ~9 jaar oud) en het lijkt er op dat veel randjes net een beetje open staan en sommige bubbelen ook een beetje als je er op duwt.
Ik was eerst van plan om er gewoon een laagje overheen te doen, maar toch een dakdekker laten kijken en die zegt er zitten op veel plekken losse randjes, dus je moet eigenlijk gewoon opnieuw beginnen à €3000 voor 50m2.
Hebben jullie nog tips? Kan ik dit zelf nog fixen of is het inderdaad dan maar alles opnieuw?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmQ1dYULX1npX4IcFZEWu7lWnbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThlLCM7vMK0PNFJwOPBsuSsi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8REvDUn2hwLZzvK6fpGADfIMK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aC6zjYn4haQUjNmlZACdzi4g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcjpKVy_Cj4qNnpiVgbcKlbkFrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IynZSJXrSlqRP2bWe4DsJdk4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5Fjq9MDbUWhlOU84wcI0Lk2uN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaxsgYffrgWjjgZl9ctQEr8t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AMDFreak schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:51:
Iemand die geweldige ideeën heeft hoe je gemakkelijk vanuit je dakkapel een dakgoot kan schoonmaken?
Het doel is ook niet dat de dakgoot 100% schoon en leeg is, als ik 50% of 75% resultaat behaal is dat ook prima.

Het makkelijkst is natuurlijk om te zeggen, pak een ladder. Van een buurman verderop mag ik gewoon zijn ladder lenen, alleen ik hik al een heel jaar tegen dit klusje aan. Kortom ik ben aan het kijken om dit vanuit een andere positie schoon te maken ;)

Foto's bij t praatje..
[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik had in mijn oude huis een hulpstuk gemaakt van pvc buis zodat ik een groot deel er gewoon kon uitzuigen met de bouwzuiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 14:04
heintjeput schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 00:41:
Niet helemaal DIY, maar misschien kan ik toch wat advies krijgen. We hebben een kleine lekkage op het platte dak. Op de hoek van een lichtkoepel komen soms wat druppels naar beneden.
Nu had ik eerst zelf gekeken, naar het dak (bitumen, ~9 jaar oud) en het lijkt er op dat veel randjes net een beetje open staan en sommige bubbelen ook een beetje als je er op duwt.
Ik was eerst van plan om er gewoon een laagje overheen te doen, maar toch een dakdekker laten kijken en die zegt er zitten op veel plekken losse randjes, dus je moet eigenlijk gewoon opnieuw beginnen à €3000 voor 50m2.
Hebben jullie nog tips? Kan ik dit zelf nog fixen of is het inderdaad dan maar alles opnieuw?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoek eens op dakcoating aquaplan. Beetje doe het zelf zaak heeft dat wel in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 19:32
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt met Rubber Seal redelijk wat dichtsmeren. Alleen heb ik het idee dat dat spul maar een paar jaar echt goed blijft op het dak, hoewel ze het aanprijzen als een volwaardig alternatief voor branden. Pas een paar rozetten laten branden ter vervanging van dit spul (zat prima, maar dakdekker was toch bezig), en het viel me op dat je het uiteindelijk best makkelijk los trok.

Maar het is vrij goedkoop en makkelijk aan te brengen, dus wellicht een quick-fix om een paar jaar te overbruggen naar gunstigere tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-02 21:02

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Het lijkt mij verstandig allereerst uit te zoeken waar de lekkage vandaan komt. 'Losse randjes' komen vaak zat voor, een goede dakdekker zorgt ervoor dat die bitumenbanen een flinke overlappingslengte hebben. Als het water eenmaal onder de bitumen komt kan het ver stromen, zeker als bitumen over wat isolatieplaten gebrand is.

Als ik je foto's zo bekijk zie ik een partij ontzettend belabberd loodwerk in alle hoeken en rondom het kozijn. Vreemd dat die dakdekker daar niks over gezegd heeft. Ik zou de oorzaak eerst daar eens zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:17
Heeft iemand een handige tip om houten balkjes 38x183 SLS snel mooi haaks op maat te zagen met een handcikelzaag?

Uiteraard gaat een hulpstukje als geleider erop klemmen wel, maar dat is vrij tijdrovend. Uit de losse pols is misschien weer niet zo loodrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
MWDKing schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:19:
Heeft iemand een handige tip om houten balkjes 38x183 SLS snel mooi haaks op maat te zagen met een handcikelzaag?

Uiteraard gaat een hulpstukje als geleider erop klemmen wel, maar dat is vrij tijdrovend. Uit de losse pols is misschien weer niet zo loodrecht.
Als je ze een klein stukje hoeft af te korten kun je wel wat met een langsgeleider denk ik.
Anders zou je iets van een blokhaak met een lijmklem op de balk kunnen spannen en er langs zagen?

Moet het perse met een cirkelzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Koekstra schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:24:
[...]

Als je ze een klein stukje hoeft af te korten kun je wel wat met een langsgeleider denk ik.
Anders zou je iets van een blokhaak met een lijmklem op de balk kunnen spannen en er langs zagen?

Moet het perse met een cirkelzaag?
Je bedoeld een geleiderail? Die heb je helaas niet heel kort. Ik heb een Makita met een rail van 1500mm, maar dat is wat onhandig 😜.

Blokhaak zo evt kunnen, maar moet je weer rekening houden met de afstand tot het zaagblad.

Ik heb ook een afkortzaag, maar dan moet ik steeds de lange balken daarnaartoe tillen in een vrij beperkte ruimte. Vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
MWDKing schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:29:
[...]

Je bedoeld een geleiderail? Die heb je helaas niet heel kort. Ik heb een Makita met een rail van 1500mm, maar dat is wat onhandig 😜.

Blokhaak zo evt kunnen, maar moet je weer rekening houden met de afstand tot het zaagblad.

Ik heb ook een afkortzaag, maar dan moet ik steeds de lange balken daarnaartoe tillen in een vrij beperkte ruimte. Vandaar de vraag.
Nee, ik bedoel dit:

https://www.toolmax.nl/me...27136e95/1/6/164367-1.jpg

Maar dat werkt natuurlijk alleen als je het laatste stukje op maat moet zagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:58
MWDKing schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:29:
[...]

Ik heb een tweede rail van makita 1500mm aangeschaft en in 1x 1000mm en 500mm opgedeeld om juist ook die kleine dingen met de invalzaag/cirkelzaag te kunnen zagen. Veel nauwkeuriger wordt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-05 13:49
Koekstra schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:32:
[...]

Nee, ik bedoel dit:

Ik heb een halve MDF plaat (122x61) 45graden doorgezaagd en deze gebruik ik als 'mega speed square' om snel en vrij nauwkeurig met een cirkelzaag te zagen. Zonder rail of te klooien met het bovenstaande ding of een speed square.

Voor de beeldvorming:

[ Voor 12% gewijzigd door MG88 op 01-11-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:04
Wie heeft tips voor een hangend schuifdeursysteem zonder vloerrail? Ik wil gebruik maken van OSB plaatmateriaal. Breedte 2,4m breed, hoogte 1,9m. Qua breedte zou ik net uitkomen met twee platen van 1.22m breed. Welke dikte plaat moet ik minimaal nemen?

[ Voor 4% gewijzigd door rockerpoet op 01-11-2022 22:00 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:02

bonzz.netninja

Niente baffi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BsYsRC7Dz-YLVS1QQOotCHRg6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqFRbJuK6uuZWAfOjYRgtLji.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuw stoeltje is klaar. Dit is de 3e die ik maak, elke keer net weer iets beter.

Bestaat uit 3 planken goedkoop vuren. Nouja goedkoop. Dat is tegenwoordig toch al weer 35 piek aan hout maar soit.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:02

bonzz.netninja

Niente baffi

rockerpoet schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:53:
Wie heeft tips voor een hangend schuifdeursysteem zonder vloerrail? Ik wil gebruik maken van OSB plaatmateriaal. Breedte 2,4m breed, hoogte 1,9m. Qua breedte zou ik net uitkomen met twee platen van 1.22m breed. Welke dikte plaat moet ik minimaal nemen?
Ik heb boven ook 2 hangende mdf platen als deuren. Ongeveer zelfde maten, iets breder nog denk ik. Ik gebruikte 12mm mdf.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 27-05 09:16
Omdat??? Sorry maar pur gaat ook 50 of niet langer mee :+.

Ik heb hier een scharnier dak. De twee delen zij in het midden voorzien van pur met daaroverheen een kunstof afwerk lat. Achter het knieschot zie je de overloop van de pur nog zitten. Net als alle naden naar buiten toe zijn volgespoten met pur.

Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen of zou werken. Pur is een paar euro met als voordeel dat het ook nog iets isoleer in tegenstelling tot deze tape.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:28
Acroach schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:45:
[...]

[Afbeelding]
Welke kleur heb je op de wanden? :) erg mooie tint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Koekstra schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:32:
[...]

Nee, ik bedoel dit:

karsb23 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:33:
[...]

Ik heb een tweede rail van makita 1500mm aangeschaft en in 1x 1000mm en 500mm opgedeeld om juist ook die kleine dingen met de invalzaag/cirkelzaag te kunnen zagen. Veel nauwkeuriger wordt het niet.
MG88 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:15:
[...]

Ik heb een halve MDF plaat (122x61) 45graden doorgezaagd en deze gebruik ik als 'mega speed square' om snel en vrij nauwkeurig met een cirkelzaag te zagen. Zonder rail of te klooien met het bovenstaande ding of een speed square.

Voor de beeldvorming:

[YouTube: Giant Speed Square- custom tool makes job faster]
Thx! Goede tips.

Ik heb het eea op Youtube bekeken en deze man heeft een aardig trucje vanaf ca. 4:24. Hij maakt gebruik van een blokje hout van precies de afstand tussen het zaagblad en de rand en gebruikt dan een hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het gezegde is: "je moet je dak repareren als de zon schijnt" :+

9 jaar oud is niet erg oud. Vroeger gaf een dakdekker 10 jaar garantie. Weet je zekker dat er geen garantie meer op zit?

Ik heb hier zo'n rolletje van 10cm breed bitumen liggen voor als ik iets moet repareren. Daarmee zou je de naden af kunnen dichten. Dan kun je wellicht weer 10 jaar vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCO89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-05 13:11

De eerste 7 minuten van het filmpje laten een hulpstukje zien dat eenvoudig om een balkje is te klemmen en dan met de cirkelzaag haaks zagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MWDKing schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:27:

Thx! Goede tips.

Ik heb het eea op Youtube bekeken en deze man heeft een aardig trucje vanaf ca. 4:24. Hij maakt gebruik van een blokje hout van precies de afstand tussen het zaagblad en de rand en gebruikt dan een hoek.
mijn (afkort) zaagmal ziet er ongeveer zo uit (sorry voor de paintskils, ik heb even geen foto :+ )

het rode vlakje zaag je af de eerste keer zodat je dat daarna steeds tegen de potlood lijn kan zetten, bij een andere machine of een ander blad moet je dus even opnieuw het latje zetten. voor mijn accu zaag heb ik altijd dezelfde bladen, dus gebruik ik het al jaren als ik de precisie echt nodig heb.. meestal zal ik het gewoon uit de hand zagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thlQzpa7jW9XnXxnYhcTdXhBlKA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d8JP0D8QTAN8E5zGLuuVoQ69.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 07:34

Echt niet.

Gewoon niet.

Speedsquare als geleider gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:40
Koekstra schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:08:

Je moet even bij scott brown carpentry door de filmpjes spitten.

Hij heeft deze fantastische lades.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClSI9Qy1T96xHKRr-SljmemAWO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LAs06QSGhzW9ZNmNJA2kU4Xx.png?f=fotoalbum_large

Zie hier een van de filmpjes, maar er zijn meerdere videos over deze lades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Welk merk zaag heb je, en heeft die ook een voet die op een geleiderail past? Ik gebruik zelf een verstek-geleider voor dit soort dingen. Gewoon goed haaks zetten, tegen balkje aanduwen, en snede maken met de zaag.

Voor Makita/Festool rails heeft Festool ook een hoekaanslag die je met een (korte) rail kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:07
vincent_1971 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 01:19:
[...]
Zoek eens op dakcoating aquaplan. Beetje doe het zelf zaak heeft dat wel in huis.
Thanks voor de tip, ik heb ze even opgezocht en ik ben niet zo'n groot fan van coatings over het algemeen en vond het nog best prijzig (~20EUR/m2) en dan blijft het maar zo'n 5 jaar goed. Gaat de bouwwereld echt instorten, want dan zou het een goed idee zijn.
Djmaddox schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:15:
[...]

Het lijkt mij verstandig allereerst uit te zoeken waar de lekkage vandaan komt. 'Losse randjes' komen vaak zat voor, een goede dakdekker zorgt ervoor dat die bitumenbanen een flinke overlappingslengte hebben. Als het water eenmaal onder de bitumen komt kan het ver stromen, zeker als bitumen over wat isolatieplaten gebrand is.

Als ik je foto's zo bekijk zie ik een partij ontzettend belabberd loodwerk in alle hoeken en rondom het kozijn. Vreemd dat die dakdekker daar niks over gezegd heeft. Ik zou de oorzaak eerst daar eens zoeken.
Het is er onder geisoleerd en het komt ook in de hoek van de lichtkoepel er uit, dus dat het stroomt denk ik ook. Maar met vrij veel slechte randen is het wel lastig zoeken. Ik heb de randen vergeleken met een dak dat ongeveer 2x zo oud is en daar zien ze er nog veel beter uit.
Naar het lood ga ik straks eens goed kijken.
nokiaan958GB schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:31:
[...]

Het gezegde is: "je moet je dak repareren als de zon schijnt" :+

9 jaar oud is niet erg oud. Vroeger gaf een dakdekker 10 jaar garantie. Weet je zekker dat er geen garantie meer op zit?

Ik heb hier zo'n rolletje van 10cm breed bitumen liggen voor als ik iets moet repareren. Daarmee zou je de naden af kunnen dichten. Dan kun je wellicht weer 10 jaar vooruit.
Komt bij dat gezegde ook, "je ziet pas dat het lek is als het regent?" :>
De garantie is wat onhandig, de vorige bewoners hebben de verbouwing gedaan, half zwart - half wit, de timmerman heeft de dakdekker geregeld. Bonnetjes zijn er niet en via via komen we er niet achter wie het heeft gedaan, wel jammer.
Alleen de naden fixen is misschien ook nog wel een idee, ga ik eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:46

dragonhaertt

@_'.'

Zo, voor de verandering eens zelf een klusvraagje:

Ik ben aan het kijken naar huizen, en kwam bij een bezichtiging deze gevelscheur tegen. Heeft er iemand ervaring met dergelijke scheuren? Wat zou de oorzaak kunnen zijn, hoe serieus is dit en hoe lastig zou het zijn om te restaureren?

(scheuren lopen links/boven de rode lijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAzyCZ4fARIg3ScaK1KFFchE79o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJ3Gtfa3fEvlG82cBzRrIJX8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Q-m6VbIhy6GrUGAJsva0SFI_7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lG5IrePDcAaEK1k87ZpBV0N5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk zelf dat dit veroorzaakt kan zijn door het zetten van de nieuwe ramen beneden.

Als bonusvraag nog: Hoe veel geld zou het ongeveer kosten om 3 kiepramen zoals te zien op de eerste foto te laten vervangen? (kunstof kozijn + nieuw HR++ raam)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

dragonhaertt schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:10:

Als bonusvraag nog: Hoe veel geld zou het ongeveer kosten om 3 kiepramen zoals te zien op de eerste foto te laten vervangen? (kunstof kozijn + nieuw HR++ raam)
Als ik naar mijn net geplaatste ramen kijk een €3500 grofweg. Ik ben wel extreem veel prijsverschil tegen gekomen. Als het in de stijl van het huis past zou ik eventuele ventilatieroosters altijd op kalf plaatsen.

[ Voor 20% gewijzigd door FirePuma142 op 02-11-2022 09:18 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:55
Ik wil een elektrische boiler gaan plaatsen van 80 liter. Alleen de plek waar deze het mooiste weggewerkt zou kunnen worden is in een kast. Hier is geen ruimte voor een slang van het overdrukventiel.

Moet zo'n ventiel dicht bij de boiler zitten? Of kan deze ook 5~10 meter verderop waar wel een waterafvoer is?

Kan je alternatief af met een flexibele PVC slang van 15mm oid? Of loopt zoiets in de loop van de tijd dicht met kalk?

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 02-11-2022 10:07 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
To_Tall schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:18:
[...]

Omdat??? Sorry maar pur gaat ook 50 of niet langer mee :+.

Ik heb hier een scharnier dak. De twee delen zij in het midden voorzien van pur met daaroverheen een kunstof afwerk lat. Achter het knieschot zie je de overloop van de pur nog zitten. Net als alle naden naar buiten toe zijn volgespoten met pur.

Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen of zou werken. Pur is een paar euro met als voordeel dat het ook nog iets isoleer in tegenstelling tot deze tape.
De pur bij jou heeft een andere functie nl isolatie en opvulling, helaas breekt pur bij een scharnierdak doordat zo'n dak veel beweegt (warmte/wind) voor opvulling is pur prima (liefst dan flex-pur) maar als laatste afdichting zou ik tapen, dat zie je nu bij alle passiefhuizen, is gewoon het meest duurzaam en kan beweging opvangen. Ik weet niet of jezelf wel eens hebt gepurt maar het is mij nog nooit gelukt een consistente laag te maken die volledig 100% uitvult, altijd wel luchtpockets of onderbrekingen.

Misschien niet een leuk weetje: het scharnierdak is ook gebouwd voor 50 jaar,... kijk maar naar de doorbuiging etc... ik schat dat er over 30 jaar veel vervangen moet worden aan de huizen van het begin van deze eeuw

[ Voor 8% gewijzigd door technopeuter op 02-11-2022 10:20 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
LED-Maniak schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:26:
Ik wil een elektrische boiler gaan plaatsen van 80 liter. Alleen de plek waar deze het mooiste weggewerkt zou kunnen worden is in een kast. Hier is geen ruimte voor een slang van het overdrukventiel.

Moet zo'n ventiel dicht bij de boiler zitten? Of kan deze ook 5~10 meter verderop waar wel een waterafvoer is?

Kan je alternatief af met een flexibele PVC slang van 15mm oid? Of loopt zoiets in de loop van de tijd dicht met kalk?
Zou geen probleem moeten zijn. Echter, een installatie hoort inzichtelijk te zijn. Als je 5-10 meter (wat serieus lang is) verder een ventiel zet, snapt niemand dat dat bij die boiler hoort. En je loopt het risico dat je in die 5-10 meter nieuwe gebruikers gaat aansluiten tussen de terugslagklep en de boiler.

Wat je wellicht kunt overwegen:
koudwaterleiding -> terugslagklep + boiler -> warmwaterleidingnetwerk -> overdrukventiel bij de keukenkraan

Zo zit in ieder geval de terugslagklep op een logische plek. Of bovenstaande mag/goed idee is, weet ik niet, ben geen prof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:38

Ik ben aan het kijken naar huizen, en kwam bij een bezichtiging deze gevelscheur tegen. Heeft er iemand ervaring met dergelijke scheuren? Wat zou de oorzaak kunnen zijn, hoe serieus is dit en hoe lastig zou het zijn om te restaureren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk zelf dat dit veroorzaakt kan zijn door het zetten van de nieuwe ramen beneden.
Als je het echt wilt weten moet je een bouwkundige laten komen.

Hier in de straat heeft letterlijk elk huis die scheuren (inclusief ons huis), waarbij ze in veel gevallen zijn gerepareerd door wat bakstenen te vervangen en opnieuw te voegen op die plaatsen. Dat verteld mij dat het in ons geval geen structurele problemen zijn, maar dat is ook omdat we vlak bij het spoor wonen wat wellicht trillingen heeft kunnen veroorzaken, en onze fundering op staal is op een zandgrond - vrij stabiel dus. In de keuring van ons huis staat dat het risico op problemen met de fundering beperkt is, en een nadere inspectie niet noodzakelijk zou zijn. Wel dat we de scheuren moesten repareren ivm lekkages. Als ik kijk naar de reparaties aan andere huizen in de straat vind ik dat een aannemelijke conclusie.

Maar nogmaals; als je het 100% zeker wil weten moet je een bouwkundige laten komen. Wat je ook nog zou kunnen doen is bij andere huizen kijken, en eventueel aanbellen en de buren vragen of ze er vanaf weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:44
LED-Maniak schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:26:
Ik wil een elektrische boiler gaan plaatsen van 80 liter.
Wil je dat in deze tijd nog steeds?
Is een warmtepompboiler ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:40
@Koekstra

nog een kleine toevoeging op die lade van hierboven.

Je kan natuurlijk ook een la maken ter grootte van je hele laadvloer, waar de grootste m-box in de hoogte in past.

Dan op de bodem met latjes of alu hoekprofielen een vakkenverdeling maken waar de kisten in vaststaan.
En dan lege plekken benutten voor ander gereedschap.

Voordeel van een dergelijk systeem als scott brown dus heeft, maar eigenlijk elke lade oplossing, is dat je een lege laadvloer houd voor plaatmateriaal, of andere bouw benodigdheden.

Je mist enkel hoogte, dus dat moet maar wel kunnen dan met je werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:46:
[...]

Als je zonnepanelen hebt is het voorlopig nog niet een ramp toch ? (teminste als je per jaar saldeert)
Een warmtepompboiler is zeker beter maar hij neemt ook meer ruimte in, en heeft eventueel meer geluid / een pijpje naar buiten nodig voor wat verse lucht.

Dus hij staat al snel in de garage of op zolder wat opzich natuurlijk geen ramp is, maar je moet er daar dan ook wel weer water / afvoer regelen.

Wij hebben vorig jaar nog een normale boiler opgehangen en de zonepanelen compenseren het prima, gewoon on 12 uur de boiler opstoken naar 75 graden en je levert niks meer terug aan het net :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acroach
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:06
t14wo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:22:
[...]

Welke kleur heb je op de wanden? :) erg mooie tint!
Dit is de kleur "Safari" van "Home Made By" gecombineerd met de kleur "Tent" op het plafond uit de zelfde serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Raymond schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:46:
[...]

Nope, geen optie. Tenzij die dingen het geluid van een koelkast maken en ze op het balkon kunnen staan.
Het scheelt 500 euro per jaar om een elektrische boiler te hebben vergeleken de huidige geiser. Dat is zo terugverdiend. De gasaansluiting ligt er alleen nog voor de geiser. Koken en verwarmen is al elektrisch. Een doorstromer levert te weinig water met 3x25A aansluiting.

Met dynamische contracten in de toekomst lijkt het ook interessant te worden om de boiler rond goedkopere momenten op te warmen. Met grafieken uit het verleden lijkt dat een hoop te schelen, zelfs als je verbruik op de dure tijden meeneemt.

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 02-11-2022 11:13 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Dat kan van alles zijn (in het ergste geval steeds verder verergerende funderingsproblemen door zakkend grondwater / inklinkende klei). Zonder meer info is daar niets van te zeggen.
De kans dat zoiets kan komen door het vervangen van kozijnen lijkt me klein, want kozijnen horen niet dragend te zijn (daarvoor zitten er lateien boven).
Voor ik deze woning zou kopen zou ik zeker een bouwkundig onderzoek laten doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 02-11-2022 11:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Was pas bij 'mijn' verfwinkel en die had voor een schuurmachine vlies pads/scotch-brites.
Alleen als grootverpakking voor €40,-.
Beetje overdreven voor een amateur schilder.
Al een beetje rond gekeken of ze ook ergens anders te krijgen zijn maar vindt ze niet.
Zijn ze er (nog) niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Andrehj schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:19:
[...]

Dat kan van alles zijn (in het ergste geval steeds verder verergerende funderingsproblemen door zakkend grondwater / inklinkende klei). Zonder meer info is daar niets van te zeggen.
De kans dat zoiets kan komen door het vervangen van kozijnen lijkt me klein, want kozijnen horen niet dragend te zijn (daarvoor zitten er lateien boven).
Voor ik deze woning zou kopen zou ik zeker een bouwkundig onderzoek laten doen.
Bij een kennis van mij zijn scheuren in de gevel ontstaan na het (nogal lomp) verwijderen van de oude kozijnen en het plaatsen van nieuwe, vandaar mijn aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wolfram55 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:31:
Was pas bij 'mijn' verfwinkel en die had voor een schuurmachine vlies pads/scotch-brites.
Alleen als grootverpakking voor €40,-.
Beetje overdreven voor een amateur schilder.
Al een beetje rond gekeken of ze ook ergens anders te krijgen zijn maar vindt ze niet.
Zijn ze er (nog) niet ?
Ik dacht eerst dat je schuurgaas bedoelde, maar wellicht bedoel je meer zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daar zit een flinke zetting in, het oude raam zal deels dragend zijn geweest.(met opzet of perongeluk) ik zou het zeker restaureren, maar eerst onderzoeken wat het verschil is tussen de nieuwe en oude situatie, zodat je kan inschatten welke beweging nog gaat komen en of je constructief moet ingrijpen. Wat is het bouwjaar van de woning?

[ Voor 30% gewijzigd door twain4me op 02-11-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 27-05 09:16
technopeuter schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:15:
[...]

De pur bij jou heeft een andere functie nl isolatie en opvulling, helaas breekt pur bij een scharnierdak doordat zo'n dak veel beweegt (warmte/wind) voor opvulling is pur prima (liefst dan flex-pur) maar als laatste afdichting zou ik tapen, dat zie je nu bij alle passiefhuizen, is gewoon het meest duurzaam en kan beweging opvangen. Ik weet niet of jezelf wel eens hebt gepurt maar het is mij nog nooit gelukt een consistente laag te maken die volledig 100% uitvult, altijd wel luchtpockets of onderbrekingen.

Misschien niet een leuk weetje: het scharnierdak is ook gebouwd voor 50 jaar,... kijk maar naar de doorbuiging etc... ik schat dat er over 30 jaar veel vervangen moet worden aan de huizen van het begin van deze eeuw
Ik woon in een woning van 2015. Doorbuigen komt doordat het een houtconstructie is. Puren is juist effectief en vangt door zijn flexibel karakter ook beweging op. En isoleert daarmee ook nog eens. Pur ze uit je krijgt dus altijd alles dicht. Mits je het juiste gereedschap gebruikt dus net die losse pur bussen gebruiken maar de flessen die je op een pur spuit plaatst.

Er zijn daken die al ruim 200 jaar mee gaan. Ja daar zal wel eea aan herstel werk en onderhoudt aan zitten. Ik denk niet dat half Nederland met een jaren 80 rijtjes woning over 50 jaar een dak vernieuwing allemaal nodig hebben.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:53
Beste klussers,

Ondertussen alweer aangekomen aan een volgend sanitair project. Zoals voorheen heb ik daar wat hulp bij nodig aangezien het helaas ver van mijn vakgebied is. Het doel is om een hydrofoorpomp aan te sluiten aan een reeds aanwezig leiding die naar mijn regenwaterput loopt. In bijlage vind je een afbeelding met hoe ik het exact wil. Echter vind ik zeer moeilijk al de stukken die ik te zien krijg op de afbeelding.

Als ik ze al vind is het voor een leek moeilijk om weten welke maat ik dan dien aan te schaffen..

Kan er iemand die er iets van kent even wat advies geven?

Ps: de pomp die ik zou aanschaffen;
https://pompendiscounter....-dab-control-d-hydrofoor/

Legende bij de afbeelding
1) T stuk verbinding tussen aanvoerleiding en pomp. De aanvoerleiding is bij mij 25mm binnenzijde diameter. Zit dit t stuk bij de pomp? Ik vind dit namelijk nergens.
2) Kniestuk verbinding tussen pomp en waterleiding. Welke maat dient dit te zijn?
3) Welke diameter waterleiding is dit standaard, en wordt hiervoor alpex gebruikt?
4) Kniestuk van alpe naar filter. Welke maat is dit ?
5) Kraantje, vermoedelijk beide kanten buitendraad?
6) Ik vermoed dat dit een pd duofilter is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZH9O5NDrDLfaxjofCNVOxFJHqes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qteovGoKmS730drtuEwcxos3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
henkie196 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:45:
[...]

Ik dacht eerst dat je schuurgaas bedoelde, maar wellicht bedoel je meer zoiets?
Dat idd ...

Maar de oplossing is soms dichterbij dan je denkt.
Ik kan ze gewoon op de schuurmachine 'plakken'. Geen speciale nodig.

8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Rubberen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:38:
Beste klussers,

Ondertussen alweer aangekomen aan een volgend sanitair project. Zoals voorheen heb ik daar wat hulp bij nodig aangezien het helaas ver van mijn vakgebied is. Het doel is om een hydrofoorpomp aan te sluiten aan een reeds aanwezig leiding die naar mijn regenwaterput loopt. In bijlage vind je een afbeelding met hoe ik het exact wil. Echter vind ik zeer moeilijk al de stukken die ik te zien krijg op de afbeelding.

Als ik ze al vind is het voor een leek moeilijk om weten welke maat ik dan dien aan te schaffen..

Kan er iemand die er iets van kent even wat advies geven?

Ps: de pomp die ik zou aanschaffen;
https://pompendiscounter....-dab-control-d-hydrofoor/

Legende bij de afbeelding
1) T stuk verbinding tussen aanvoerleiding en pomp. De aanvoerleiding is bij mij 25mm binnenzijde diameter. Zit dit t stuk bij de pomp? Ik vind dit namelijk nergens.
2) Kniestuk verbinding tussen pomp en waterleiding. Welke maat dient dit te zijn?
3) Welke diameter waterleiding is dit standaard, en wordt hiervoor alpex gebruikt?
4) Kniestuk van alpe naar filter. Welke maat is dit ?
5) Kraantje, vermoedelijk beide kanten buitendraad?
6) Ik vermoed dat dit een pd duofilter is?

[Afbeelding]
Fittingen zitten doorgaans niet bij apparatuur. Makkelijkste is om de pomp te bestellen, en dan stukje bij beetje de boel aan elkaar te "knopen". Dat is inderdaad heel veel op-en-neer naar de bouwmarkt, maar je moet je kennis ergens opbouwen :) In NL hebben we zoiets als een Warmteservice: als je daar de pomp, filters en maten van de andere aansluitingen meeneemt, kunnen ze je adviseren en vertrek je met een zak vol fittingen die passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Rubberen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:38:
Koppelstukken zal je niet bij de pomp krijgen, die moet je allemaal apart bestellen. De aanvoerleiding van je regenwaterput is waarschijnlijk een socarex. De binnen/buitendiameter daarvan meet je best op met een schuifmaat. Aan de hand daarvan ga je op zoek naar koppelstukken. De diameter van je pompaansluitingen vind je terug in de handleiding van je pomp, waarschijnlijk is dit G1 (1"). Hier steek je GEEN pex tussen, socarex rechtstreeks aan de pomp. Dit is immers een zuigleiding, de socarex kan dat aan maar een pex leiding trek je waarschijnlijk dicht door de onderdruk.

Het is verder gewoon een puzzel, je hebt dikwijls 2 a 3 verloopstukken nodig om van 1 aansluiting naar een andere geraken. Een T-stuk kan je bvb. al niet rechtstreeks op de socarex aansluiten maar moet je met een knelkoppeling verlopen. Let altijd op of je van M naar F moet, M naar M, F naar M, ... en probeer het samen te puzzelen met zo weinig mogelijk verloopstukken.

De diameter van de pex leidingen moet je kiezen op enerzijds je pompdebiet, en anderzijds op de verbruikers. Het heeft bvb. weinig om 32mm pex aan te leggen als je er gewoon 1 kraantje op gaat zetten om een gieter te vullen. Wil je bvb. de tuin kunnen sproeien met meerdere sproeiers, dan moet je weer zo groot mogelijk gaan om drukverlies te voorkomen.

Het is in de BE doe-het-zelf-zaken trouwens quasi onmogelijk om alles vinden wat je nodig hebt, hun aanbod is meestal zeer beperkt. Je kijkt beter bij een webshop a la https://alupex.be/

[ Voor 30% gewijzigd door Slonzo op 02-11-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Kleine tegenvaller hier. B)

Een klein stukje van de keuken is uitgevoerd met Fermacell. Deze platen heb ik rondom tegen elkaar verlijmd met constructielijm. Ik had gelezen dat je dan geen papier- of gaasband meer nodig had voor het stucen.

Nu een week of twee later toch scheurtjes in het stucwerk. }:|

Even insnijden en wat acrylkit er in drukken maar? Kan ook nog wel papierband er overheen doen maar dan moet de hele muur weer opnieuw gestuct.

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 02-11-2022 15:59 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 14:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

We hebben wat houtstalen gekocht om voor het nieuwe kantoor een houtsoort te kiezen voor de inrichting in combinatie met de verfsoort die we op het oog hebben. Daarna de houtstalen gelijk 'verwerkt' :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQ_RZjw4xa-w0MwyU_7y-zry3Sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGRqPOY6AS9sA0spRdZsm0qB.jpg?f=fotoalbum_large

Essen, Kersen en Iroko op de randen, met een sapgoot bovenin en een verzamelplekje voor ofwel je versneden groente of, als je hem als serveerplank zou gebruiken, je crackers of worst. Ik heb ook nog wenge en noten liggen (dat was ook een optie voor het nieuwe bureau, maar is het niet geworden) dus ik denk nog over een eventuele standaard om hem in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Echt niet. schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:22:
[...]

Speedsquare als geleider gebruiken.
Speed square gekocht! Thx.
twain4me schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:13:
[...]

mijn (afkort) zaagmal ziet er ongeveer zo uit (sorry voor de paintskils, ik heb even geen foto :+ )

het rode vlakje zaag je af de eerste keer zodat je dat daarna steeds tegen de potlood lijn kan zetten, bij een andere machine of een ander blad moet je dus even opnieuw het latje zetten. voor mijn accu zaag heb ik altijd dezelfde bladen, dus gebruik ik het al jaren als ik de precisie echt nodig heb.. meestal zal ik het gewoon uit de hand zagen.

[Afbeelding]
Slimme oplossing! Ga ik ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HTT-Thalan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:01:
We hebben wat houtstalen gekocht om voor het nieuwe kantoor een houtsoort te kiezen voor de inrichting in combinatie met de verfsoort die we op het oog hebben. Daarna de houtstalen gelijk 'verwerkt' :+.

[Afbeelding]

Essen, Kersen en Iroko op de randen, met een sapgoot bovenin en een verzamelplekje voor ofwel je versneden groente of, als je hem als serveerplank zou gebruiken, je crackers of worst. Ik heb ook nog wenge en noten liggen (dat was ook een optie voor het nieuwe bureau, maar is het niet geworden) dus ik denk nog over een eventuele standaard om hem in te zetten.
wenge is leuk om naar te kijken ik gebruik het nooit voor dingen die je vastpakt.. 2 keer zoon zwerende vinger/hand gehad waar een klein rot splintertje van wenge inzat.. pokke spul :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 14:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

twain4me schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:23:
[...]

wenge is leuk om naar te kijken ik gebruik het nooit voor dingen die je vastpakt.. 2 keer zoon zwerende vinger/hand gehad waar een klein rot splintertje van wenge inzat.. pokke spul :+
Ik maak er puur een standaard van, die zul je weinig tot niet aanraken. Misschien slechte keuze, we gaan het zien, maar ik ben gewoon benieuwd naar de 'look' als het straks af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HTT-Thalan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:31:
[...]

Ik maak er puur een standaard van, die zul je weinig tot niet aanraken. Misschien slechte keuze, we gaan het zien, maar ik ben gewoon benieuwd naar de 'look' als het straks af is.
Het is prachtig hout, dus dat komt zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vraag voor de loodgieters onder ons.

Ik heb een PVC buis die ik moet verbinden met aan de ene kant een PP verloopstuk en aan de andere kant met een 50mm koperen pijp.

Nu zie ik dat er PVC moffen zijn en PP moffen. De prijs van de PP mof is aanzienlijk lager dan een pvc mof.

Kan ik gewoon PP moffen gebruiken en zoja, wanneer gebruik je dan de duurdere pvc mof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:24
Volgens mij maakt een pp of pvc schuifmof niet zoveel verschil. Misschien de wanddikte of kwaliteit van het rubber. Maar waar vind jij koperen buis 50mm? Ik weet niet beter dat je van 42 naar 54 mm gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
scofield schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:58:
Volgens mij maakt een pp of pvc schuifmof niet zoveel verschil. Misschien de wanddikte of kwaliteit van het rubber. Maar waar vind jij koperen buis 50mm? Ik weet niet beter dat je van 42 naar 54 mm gaat.
Is een douche wtw.

Zie https://www.warmteservice...-Lengte-1265mm/p/A0048239

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Pff, in een appartementencomplex hier ligt het ook vol met koperen afvoerbuizen vanaf de douche. Het zijn tikkende tijdbommen geworden. Over de jaren slijten ze en er zijn er hier al meerdere gaan lekken.

PP is een milieuvriendelijk alternatief voor PVC. Je kan het niet lijmen. Uiteraard wel doorverbinding mee te maken tussen koper en PVC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
LED-Maniak schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:46:
[...]

Pff, in een appartementencomplex hier ligt het ook vol met koperen afvoerbuizen vanaf de douche. Het zijn tikkende tijdbommen geworden. Over de jaren slijten ze en er zijn er hier al meerdere gaan lekken.
Is dat niet omdat mensen er agressieve ontstopper doorheen spoelen?

Sowieso een tip voor @Wolly : geen agressieve ontstoppers gebruiken voor je douche met je DWTW.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Afgelopen dagen eindelijk de lattenwand en hoek met verbogen kast in de keuken gemaakt.

Moet eea nog netjes afwerken, maar 90% klaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mq6RI6-TIkF3XwuAZpJ8CkxbCss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bwz4a0HZScrYD2likoU9cE0r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0Fge9ARgK7Xi3UM_5sAHIRfv3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZJqZDNhZzw14UuyMa0OHy8m.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
Op foto twee missen nog twee latten

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
LED-Maniak schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:00:
[...]

Nope, geen optie. Tenzij die dingen het geluid van een koelkast maken en ze op het balkon kunnen staan.
Het scheelt 500 euro per jaar om een elektrische boiler te hebben vergeleken de huidige geiser. Dat is zo terugverdiend. De gasaansluiting ligt er alleen nog voor de geiser. Koken en verwarmen is al elektrisch. Een doorstromer levert te weinig water met 3x25A aansluiting.

Met dynamische contracten in de toekomst lijkt het ook interessant te worden om de boiler rond goedkopere momenten op te warmen. Met grafieken uit het verleden lijkt dat een hoop te schelen, zelfs als je verbruik op de dure tijden meeneemt.
Een warmtepompboiler is een geïntegreerd apparaat, dus geen buitenunit nodig. Hij moet alleen lucht kunnen aanzuigen (warme) en wegblazen (koude). Waarbij je in zomer/winter ook nog eens heel slim natuurlijk de warme/koude luchtstroom kan gaan sturen waar je die wilt hebben.

Volgens mij is zo'n apparaat idd niet veel rumoeriger dan een koelkast. Mijn buren hebben er eentje in een technische ruimte middenin in het huis staan en hebben er nul last van.

Voorbeeldje van hoe het eruit ziet:
https://www.vaillant.nl/c...ducten/arostor-53760.html

Zo'n ding gebruikt ruwweg de helft tot tweederde minder stroom dan een normale boiler. En je krijgt er ook nog eens €725 subsidie op.

Mocht je er idd nog niet naar hebben gekeken, kan ik je toch van harte aanraden om naar de mogelijkheden te kijken om er eentje te plaatsen. Het kan je veel geld schelen, is mijn inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Raymond schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:54:
[...]
Volgens mij is zo'n apparaat idd niet veel rumoeriger dan een koelkast. Mijn buren hebben er eentje in een technische ruimte middenin in het huis staan en hebben er nul last van.
Ik heb de datasheet van een stuk of vijf van die dingen bekeken en allemaal specificeerden ze 65dB geluidsproductie. Niet zo vreemd, gezien ze behoorlijk veel lucht moeten verzetten.

Dat is helaas geen optie in een appartement waarbij de slaapkamer en woonkamer direct naast de 'technische ruimte' staat.

Al zie ik de vaillant die je aangeeft 45dB specificeert. Enige mogelijkheid daarvoor zou midden in de keuken zijn in verband met de slangen naar buiten. Maar kost wel meteen 2200 euro ipv 330 euro. :)

[edit]
Helaas ook te groot. Je kan hem vast niet ergens in het midden van het huis in een kast verstoppen?
Zijn er ook horizontale versies?

Aan de andere kant koelt hij dan dus de omgeving af, wat ik dan weer moet verwarmen met mijn airco's. Dus dan zit ik weer op netto nul.

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 03-11-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

twain4me schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:35:
[...]

Daar zit een flinke zetting in, het oude raam zal deels dragend zijn geweest.(met opzet of perongeluk) ik zou het zeker restaureren, maar eerst onderzoeken wat het verschil is tussen de nieuwe en oude situatie, zodat je kan inschatten welke beweging nog gaat komen en of je constructief moet ingrijpen. Wat is het bouwjaar van de woning?
De woning is uit 1972, het kozijn in de voorgevel is vervangen in 2010.

Volgens de makelaar zaten deze scheuren er al in toen de huidige bewoners het pand kochten, maar dit heb ik alleen verbaal te horen gekregen. Ik vertrouw deze makelaar niet zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
LED-Maniak schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:27:
[...]

Ik heb de datasheet van een stuk of vijf van die dingen bekeken en allemaal specificeerden ze 65dB geluidsproductie. Niet zo vreemd, gezien ze behoorlijk veel lucht moeten verzetten.

Dat is helaas geen optie in een appartement waarbij de slaapkamer en woonkamer direct naast de 'technische ruimte' staat.

Al zie ik de vaillant die je aangeeft 45dB specificeert. Enige mogelijkheid daarvoor zou midden in de keuken zijn in verband met de slangen naar buiten. Maar kost wel meteen 2200 euro ipv 330 euro. :)

[edit]
Helaas ook te groot. Je kan hem vast niet ergens in het midden van het huis in een kast verstoppen?

Aan de andere kant koelt hij dan dus de omgeving af, wat ik dan weer moet verwarmen met mijn airco's. Dus dan zit ik weer op netto nul.
Horizontaal denk ik niet.
Hij kan wel in een kast, lijkt me.

Wij gaan er twee krijgen en er komen kleppen in de lucht aan/afvoer. Daardoor kan ik 's zomers de koude lucht binnen laten (scheelt weer airco) en 's winters laat ik dat naar buiten blazen (scheelt weer verwarmen).

Als het bij jou niet past, dan past het niet en gaat het over. Maar het verschil in energieverbruik is imho groot genoeg om het waard te maken het grondig te onderzoeken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:25
[...]

[edit]

Je hebt ze ook als split versie, met een losse buitenunit. Deze doet 42dB: https://www.boiler-shop.b...n-nuos-split-flex-200-wh/
herofruit schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:32:
Afgelopen dagen eindelijk de lattenwand en hoek met verbogen kast in de keuken gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

edit:
Heel erg mooi! Zo iets willen we hier ook nog realiseren. Heb je het helemaal zelf gemaakt, of standaard panelen gekocht?

[ Voor 29% gewijzigd door Insert12 op 03-11-2022 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
[b]Slarno schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:02:
[...]

Heel erg mooi! Zo iets willen we hier ook nog realiseren. Heb je het helemaal zelf gemaakt, of standaard panelen gekocht?
Zelfgemaakt. De wand links had ik vorig jaar al gedaan. In deze post herofruit in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" zie je wat meer foto’s.

Het zijn aan de randen afgeronde grenen latten die Osmo zijn gebeits in verschillende verdunningen. :)

Edit: deze latten zijn overigens gewoon vanaf de zichtzijde gespijkerd op16mm multiplex met er overheen gespannen firet doek. Heb voor 3 tientjes een Parkside elektrische tacker gekocht, de spijkers zijn amper te zien!

[ Voor 17% gewijzigd door herofruit op 03-11-2022 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:07
[...]

In mijn vaders appartement hebben we een Daikin WP-boiler geplaatst en daarbij de aan- en afvoer aansluitingen voorzien van geluidsdempende flexibele slangen. Er zit niet eens een deur in de ruimte waar ie staat (tussen slaap- en woonkamer) en de unit is totaal onhoorbaar, alleen als je er een halve meter naast gaat staan hoor je een lichte brom, vergelijkbaar met een koelkast in je keuken.

WP-boilers zijn er ook nog in een split-variant, dan hoor je binnen al helemaal niks en heb je ook geen luchtslangen/buizen nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 03-11-2022 11:21 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

edit:
Zie ik daar op foto twee onafgewerkte schroefgaatjes in de koof met spotjes bij de 'gang'? :+

Mooi afgewerkt zo! Ook sfeervol ingericht hoor, volgens mij zie ik ook een mooie boomstamtafel, heb je die ook zelf gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:25
herofruit schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:53:
[...]

Zelfgemaakt. De wand links had ik vorig jaar al gedaan. In deze post herofruit in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" zie je wat meer foto’s.

Het zijn aan de randen afgeronde grenen latten die Osmo zijn gebeits in verschillende verdunningen. :)

Edit: deze latten zijn overigens gewoon vanaf de zichtzijde gespijkerd op16mm multiplex met er overheen gespannen firet doek. Heb voor 3 tientjes een Parkside elektrische tacker gekocht, de spijkers zijn amper te zien!
Mooi hoor, leuk projectje om hier ook eens zelf te proberen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
Tehh schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:59:
[...]

Zie ik daar op foto twee onafgewerkte schroefgaatjes in de koof met spotjes bij de 'gang'? :+

Mooi afgewerkt zo! Ook sfeervol ingericht hoor, volgens mij zie ik ook een mooie boomstamtafel, heb je die ook zelf gemaakt?
Thanks! Ha, de spotjes plaat en het zwarte deel op de kopse kant worden nog netjes gestuct. Het idee om ook daar latten te maken hebben we snel overboord gegooid (latten er vanaf getrokken) omdat het geheel ineens veranderde in een blokhut! :F Gek hoe een klein detail het hele idee kan verpesten.

Boomstam tafel netjes gekocht, zelf maken loop je toch een groter risico op schotelen. Onhandig met eetborden :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Waarom is een blindplaatje duurder dan een stopcontact. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:10

[Afbeelding]

[Afbeelding]

edit:
Gaaf, ik wil zelf de meterkast opdeze wijze verstoppen.
hoe heb je dit gescharnierd?

gr
Pagina: 1 ... 257 ... 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/