[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 258 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveau
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 16:01
remysan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:35:
[...]

Gaaf, ik wil zelf de meterkast opdeze wijze verstoppen.
hoe heb je dit gescharnierd?

gr
Ha! :D Voor mij dezelfde vraag. Ik ga een kelderdeur in de keuken wegwerken. Dat is het plan althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dat vraag ik mij ook al een tijdje af.. het zal deels zo zijn dat door minder afname de productie kosten hoger zijn, maar dat zou het niet geheel kunnen verklaren, daar is het verschil veel te groot voor. het lijkt ook dat men wil concureren op de kosten van een stopcontact en meer winst wil pakken op andere delen.
Inmiddels liggen de duitse prijzen niet heel veel lager meer dan in nederland, maar op de bijzondere delen zitten hier en daar nog wel echt verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:08
Liveau schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:07:
[...]

Ha! :D Voor mij dezelfde vraag. Ik ga een kelderdeur in de keuken wegwerken. Dat is het plan althans.
We kunnen wel een clubje oprichten.
Hier hetzelfde plan. :p

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
Insert12 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:02:
[...]

Je hebt ze ook als split versie, met een losse buitenunit. Deze doet 42dB: https://www.boiler-shop.b...n-nuos-split-flex-200-wh/
Dat is een leuk apparaat en met € 500,- subsidie erg aantrekkelijk.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
@Insert12 @remysan @Liveau @LED-Maniak Ik zal binnenkort in een wat langere post e.e.a. uiteenzetten :) Of misschien moet ik ze zelf maken en vervolgens € 400,- per paneel van 600x2600 vragen.. :+

[ Voor 12% gewijzigd door herofruit op 03-11-2022 19:33 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:11
ArnoudN schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:38:
[...]

Dat is een leuk apparaat en met € 500,- subsidie erg aantrekkelijk.
Moet je het wel door een installateur laten doen/begeleiden anders krijg je tegenwoordig geen cent subsidie meer. Met dank aan groenlinks en het Doekle Terpstra clubje

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
LED-Maniak schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:45:
Weer een vreemd raadsel hier.

AK platen heb ik met Fill&Finish gevuld en afgetaped met papierband. Met direct het spacmes erovereen zie je dat dit verdiept ligt als het is opgedroogd.

Nu wilde ik het toch gaan stucen met een dunpleister.. Dus fix en finish gehaald en 1~2mm er overheen gesmeerd.

Tot mijn verbazing zijn alle naden opgebold! Je voelt en ziet ze duidelijk zitten.
Het is net alsof de fill & finish is gaan uitzetten of dat de fix en finish daar minder is gaan krimpen, waardoor er nu bulten zitten. :?

Het is wel op te lossen met een excenter schuurmachine, maar fijn is het niet. 8)7
Probleem gevonden denk ik.
Maak het nu aan met minder water. Het gebeurt nu niet meer. Denk dat de fix en finish dus veel te hard aan het krimpen was. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:11
dragonhaertt schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:10:
Zo, voor de verandering eens zelf een klusvraagje:

Ik ben aan het kijken naar huizen, en kwam bij een bezichtiging deze gevelscheur tegen. Heeft er iemand ervaring met dergelijke scheuren? Wat zou de oorzaak kunnen zijn, hoe serieus is dit en hoe lastig zou het zijn om te restaureren?

(scheuren lopen links/boven de rode lijn)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk zelf dat dit veroorzaakt kan zijn door het zetten van de nieuwe ramen beneden.

Als bonusvraag nog: Hoe veel geld zou het ongeveer kosten om 3 kiepramen zoals te zien op de eerste foto te laten vervangen? (kunstof kozijn + nieuw HR++ raam)
Hier in de buurt staan 2 onder 1 kap woningen met ongeveer dezelfde scheuren, daar zijn boven de grote ramen beton lateien geplaatst om het doorzakken te voorkomen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Wij moeten nog 1-2 jaren leven met onze bestaande badkamer (wonen er sinds april) en wij hebben enorme vochtproblemen door condens. Mijn vrouw houdt nogal van zeer warm douchen, dus dat helpt ook niet.

De badkamer was ooit aangesloten op een mechanische ventilatiebox maar alleen voor de badkamer. Wanneer die op de hoogste stand draaide hadden wij niet veel problemen met condens. Maar helaas weten wij ook niet hoe het in de winter was, immers wonen wij hier pas sinds april.

Inmiddels ligt in het hele huis vloerverwarming maar nog niet in de badkamer (daar komt vloer- en wandverwarming). Vandaar dat ik daar een 750W elektrische handdoekradiator heb opgehangen. Hij staat op 20 maar verwarmt de badkamer op 19 graden denk ik. Bij het huidige weer kost dit al ruim 2KwH per dag (bijna de helft van de wp voor de rest van het huis) dus warmer wil ik hem niet zetten. In ieder geval is het er niet enorm koud.

De mechanische ventilatiebox heb ik verwijderd en vervangen door een gewone plafondradiator van Bauhaus (183 m3/h). Ik kon zo snel ook geen krachtigere ventilator vinden voor 125mm buis. Ca. 1m van de radiator zit een terugslagklep om de koud/wind buiten te houden. Dat werkt goed, ik voel geen wind meer. Dat was voor het plaatsen van die klep wel het geval. Maar wellicht opent de klep dan ook niet helemaal?

Helaas wordt tijdens het douchen echt alles vochtig. De muren, meubels, spiegels, enzovoort hebben allemaal condens. Soms druppelt het zelfs van de ventilator.

Nu heeft de deur noch een ventilatierooster noch veel ruimte aan de onderkant. Maar wij hebben wel altijd het ventilatierooster aan het raam open staan. Helaas zit de douche juist naast het raam en de tocht van dat rooster naar de ventilator gaat dus niet direct door het douchegedeelte.

Heeft iemand nog ideeën hoe ik dit op kan lossen? Het liefst zonder door de buitenmuur te boren (ventilator direct in de douche). Een mega krachtige ventilator wellicht? Wij krijgen nu namelijk last van schimmel aan het plafond maar ook van zwarte schimmel op de voegen. Over 1-2 jaar willen wij de badkamer helemaal opnieuw doen, dus een tussenoplossing is prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NufAd4fxLSN9fTG__ZThnbhpAd0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MF7eCR3Z1FY67c3lz1xvHjIb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnYJeS0kcCht4rXvtm6jh4ixcPg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdJUr2bPThQWKhaflmWLERPk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfaAXKdlXTHsySTLNyymu1a0_d0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXD8EfrmT8Ykrhx8TNzUrkOe.jpg?f=fotoalbum_tile

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Even een update:
Paar weken geleden had ik een vraag gesteld over het opvullen van een gat in de vloer.
Uiteindelijk bij de karwei een sneldrogende reparatie mortel gekocht.
Inmiddels het verder opgevuld met een 2 lagen van die groene ondervloer vezelplaten en stukjes laminaat.
Alles onderling vast gezet met montage kit, mede omdat de laatste hoogte verschillen daardoor opgevuld werden en het laminaat nu goed op hoogte vast ligt.

Ook had ik hier een vraag gepost met betrekking tot de CV installatie in m'n huis. Deze vanmiddag gevuld en aangesloten. Duurde even voordat de ketel zelf goed ontlucht was, bleef lucht hangen in de pomp zelf, maar nu draait en worden alle radiatoren warm.
De laatste radiatoren moesten we apart ontluchten door de rest dicht te zetten zodat we het water door die laatste paar radiatoren forceerde.

Huis word nu lekker warm. :*)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
ben2513 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:45:
Nu heeft de deur noch een ventilatierooster noch veel ruimte aan de onderkant. Maar wij hebben wel altijd het ventilatierooster aan het raam open staan. Helaas zit de douche juist naast het raam en de tocht van dat rooster naar de ventilator gaat dus niet direct door het douchegedeelte.
Dit is waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak van je probleem. Je badkamer is sowieso door het gebrek aan verwarming al te koud, en dan laat je die ventilator ook nog koude, vochtige lucht van buiten aanzuigen. Dat werkt niet.
Je moet zorgen dat je warme lucht uit de woning aanzuigt.
Dus: Rooster bij het raam dicht een een flink stuk van die deur afzagen. Daar moet een kier van ca 2 cm onder komen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wij moeten nog 1-2 jaren leven met onze bestaande badkamer (wonen er sinds april) en wij hebben enorme vochtproblemen door condens. Mijn vrouw houdt nogal van zeer warm douchen, dus dat helpt ook niet.

De mechanische ventilatiebox heb ik verwijderd en vervangen door een gewone plafondradiator van Bauhaus (183 m3/h). Ik kon zo snel ook geen krachtigere ventilator vinden voor 125mm buis. Ca. 1m van de radiator zit een terugslagklep om de koud/wind buiten te houden. Dat werkt goed, ik voel geen wind meer. Dat was voor het plaatsen van die klep wel het geval. Maar wellicht opent de klep dan ook niet helemaal?

Helaas wordt tijdens het douchen echt alles vochtig. De muren, meubels, spiegels, enzovoort hebben allemaal condens. Soms druppelt het zelfs van de ventilator.
180m3/h zou echt meer dan voldoende moeten zijn voor 1 badkamer...
Een beetje condens lijkt me normaal, zelfs met afzuiging, maar het moet wel snel drogen natuurlijk.
Waarmee schakel je de ventilator? Hoe lang draait hij na?
Draait hij wel op zijn maximum?
Heeft de terugslagklep genoeg ruimte om helemaal open te klappen?
Koude lucht aanzuigen helpt trouwens ook niet (relatieve vochtigheid stijgt bij lagere temperatuur).

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 05-11-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:16

Jrz

––––––––––––

Nu komt er alleen een luchtstroom tussen het raam en afzuiging. Het kan beter vanuit onderaf aangezogen worden, bijvoorbeeld onderin de deur.

Als je een beetje weet hoe je nieuwe badkamer er uit moet komen te zien, is een directe afzuiging naar buiten wel het makkelijkst, en het 'best'. Dan hoef je ook geen vochtsensor in je MV box te nemen voor het gemakt

[ Voor 17% gewijzigd door Jrz op 05-11-2022 18:07 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sscmartina
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 14:26
*knip*
Goed bedoeld, maar dat is niet toegestaan. VAO of marktplaats is de plek daarvoor.

[ Voor 91% gewijzigd door tweakduke op 05-11-2022 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Leuk idee maar ik shop meestal op mp voor die eiken bladen er is geen sterveling die dat spul nog wil kopen als eethoek.

Heb zo al tig bladen gehaald voor een paar tientjes.

Wel leuke kasten van gebouwd overigens.

[ Voor 55% gewijzigd door tweakduke op 05-11-2022 20:54 . Reden: Quote aangepast ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sscmartina
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 14:26
Dankjewel voor je reactie Ronald.42, ik het via mp proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Binnenkort wordt de garagevloer gestort met beton. We hebben nu 10cm isolatieplaten op de bodem gelegd waarop het beton wordt gestort. De wanden zijn echter voor driekwart enkelsteen en hier willen we voorzetwanden voor plaatsen tussen - en een klein stukje voor - de 'pilaren'.

Nu is de vraag: Moeten we eerst het beton laten storten en dan de wanden gaan isoleren of moeten we eerst het onderste stuk van de wanden isoleren en daar het beton tegenaan laten storten? Pa zegt optie 1, maar twijfelt een beetje. Ik zeg optie 2, maar twijfel ook :9 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sn8LJrrmYP2yYQQSXf_u0oQNoOI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WU3sPQyQ2GPeQmRJikqePB7B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXARwXLj1fJ-M6Z10PF2B0XIBCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ll0g0mYdWIN00rsMQE8fBx6f.jpg?f=fotoalbum_tile

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Detmer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:39:
Binnenkort wordt de garagevloer gestort met beton. We hebben nu 10cm isolatieplaten op de bodem gelegd waarop het beton wordt gestort. De wanden zijn echter voor driekwart enkelsteen en hier willen we voorzetwanden voor plaatsen tussen - en een klein stukje voor - de 'pilaren'.

Nu is de vraag: Moeten we eerst het beton laten storten en dan de wanden gaan isoleren of moeten we eerst het onderste stuk van de wanden isoleren en daar het beton tegenaan laten storten? Pa zegt optie 1, maar twijfelt een beetje. Ik zeg optie 2, maar twijfel ook :9 .

[Afbeelding][Afbeelding]
je moet de muur toch los koppenen van het beton met een randstrook, die zou ik dikker uitvoeren en onder de voorzetwand laten vallen. dan heb je zonder extra moeite geen koude brug

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• herofruit

[Afbeelding][Afbeelding]
Wikipedia: Koudebrug
De isolatieschil van een woning scheidt het binnenklimaat van het buitenklimaat. Koudebruggen ontstaan bij overgangen van goed isolerende constructiedelen met slecht isolerende delen, die de isolatieschil plaatselijk doorbreken en zo een gat creëren in de isolatieschil. Dit komt typisch voor bij overgangen van een geïsoleerde muur met een vloerconstructie, waarbij de muurisolatie niet overgaat in de vloer en aldus de "koudebrug" ontstaat.
In jullie geval ontstaat de de koudebrug door contact van de nieuwe betonvloer in direct contact staat met de ongeïsoleerde buitenmuur.

Dus optie 2, zonder twijfel. :)

[ Voor 3% gewijzigd door herofruit op 05-11-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

herofruit schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:02:
[...]

Wikipedia: Koudebrug

[...]

In jullie geval ontstaat de de koudebrug door contact van de nieuwe betonvloer in direct contact staat met de ongeïsoleerde buitenmuur.

Dus optie 2, zonder twijfel. :)
Geeft dat geen probleem met vocht als we de isolatieplaten tegen de buitenmuur plaatsen?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Detmer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:55:
[...]

Geeft dat geen probleem met vocht als we de isolatieplaten tegen de buitenmuur plaatsen?
en hoe is dat slechter dan beton tegen de buiten muur? ik zou bv een strookje xps plus een randstrook plaatsen en veder de muur daarop bouwen zoals je wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Al een tijdje hadden we last van fruitvliegjes in de keuken. Ik dacht ook af en toe schimmel te ruiken maar vaak kreeg dan een rot stuk fruit of vergeten groente in de la de schuld. Maar een fruitvliegjesval werkte niet...

Zei een vriendin "zijn het geen rouwvliegjes ofzo, dat je ergens lekkage hebt". Vandaag toch maar eens de plint onder de keuken weggehaald en ja hoor dat was geen beste situatie. Vieze bruine stinkende drap en veel water.

Blijkt het plugje van de afvoer van de Quooker losgeschoten.... Voor nu wel weer provisorisch gefixed maar zal volgende week de afvoer veranderen zodat er gewoon een fatsoenlijke sifon aan zit ipv zo'n flexibele slang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nu heeft de deur noch een ventilatierooster noch veel ruimte aan de onderkant.
Probeer eens een paar keer (heet) te douchen met de deur open. Zo weet je of je ventilator voldoende doet om de ruimte te luchten. Heb je na deze testen nog steeds hetzelfde probleem dan weet je dat je ventilator aan de krappe kant is.

Voor die 180 m3 die de ventilator nu doet het je minimaal 2cm nodig onder je deur door. Dus even de deur op een kier zetten zou het een en ander al moeten helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 08:58
aapjuh99 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:24:
Gisteravond begonnen aan het megaproject, het isoleren van de zolder (althans zo voelt het voor mij als toetsenbord-goeroe).

Mijn bouwmaterialen bestaan uit:
  • Isover Vario km duplex UV klimaatfolie
  • Isover Vario KB1 isolatietape
  • Isover Vario doublefit kit
  • Isover ISOCOMFORT 35 160mm glaswol RD4,55
  • 50x panlatten
Dakbeschot woning (bj. 1974):
  • RBB dakpannen
  • panlatten
  • Stramit dakbeschot a 7cm dikte zonder folie of piepschuim
  • binnenzijde zolder
Na het lezen van tich forumberichten hier besloten om voor de meeste veilige optie te kiezen (glaswol i.c.m. klimaatfolie).

Nadat ik het oude zachtboard plafond had verwijderd heb ik de kieren gedicht en op de nokbalk een panlat gemonteerd. Dit was nodig omdat van de onderste gording naar de nok gording geen rechte 'lijn' was. Een panlat monteren tegen de nokgording zorgde ervoor dat het 'recht' was. Dit heb ik simpelweg gecheckt d.m.v. twee panlatten op elkaar te schroeven als meetinstrument.

Vanavond en morgen krijg ik hulp om het rachelwerk aan de voorzijde af te maken. Ik moet aan de andere zijde van het dak de radiator nog verwijderen om tot de knieschotten te kunnen isoleren.

Link naar fotoalbum: https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=158148

[Afbeelding]

[Afbeelding]
#Update 7 - Voorzet wanden afmaken en vervolgupdates

Het is alweer een tijdje geleden maar de bouwvak is nu echt voorbij :D

Wij hebben de voorzetwanden afgemaakt en vandaag hebben wij de gipsplaten gehaald. In de volgende update zal het gehele plafond 'af' zijn middels gipsplaten.

Daarna stoppen wij voorlopig, aangezien het primaire doel dan is bereikt (isoleren en afwerking plaatsen).

Uiteraard ga ik laterna de gipsplaten nog behandelen, vloer leggen en stopcontacten monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGjwr0y8SiNVXeaLnVi-BwPy_vA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OI4KjUvYTAvVTgl89c1xpywL.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DR3PjjUY5zF3m4Jhv1YxvoQtTWc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYDUGAgXP3WvRjLqzRZJ3xYQ.jpg?f=fotoalbum_medium

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aapjuh99
Vandaag ook maar de gevel naast de voordeur aangepakt..

Achter het verrotte hout was een holle ruimte van ~10cm. Gelijk de kans genomen om het te isoleren en daarna af te werken met een dampdoorlatende folie.

Morgenavond wordt het Keralit-gevelbekleding gemonteerd in RAL7021 net zoals bij de kozijnen (zelfde kleur als de voordeur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3tpvdSQnpxrpMF-EtTqZjdee40=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKkBK89fPbM20vh0h301V9Mt.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoL-0fJE2ML70rHj-X4bI-46AIw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwUzaGtmfzq5UW0O2USnM6Ib.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 20% gewijzigd door aapjuh99 op 06-11-2022 21:10 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99

De badkamer was ooit aangesloten op een mechanische ventilatiebox maar alleen voor de badkamer. Wanneer die op de hoogste stand draaide hadden wij niet veel problemen met condens. Maar helaas weten wij ook niet hoe het in de winter was, immers wonen wij hier pas sinds april.

Inmiddels ligt in het hele huis vloerverwarming maar nog niet in de badkamer (daar komt vloer- en wandverwarming). Vandaar dat ik daar een 750W elektrische handdoekradiator heb opgehangen. Hij staat op 20 maar verwarmt de badkamer op 19 graden denk ik. Bij het huidige weer kost dit al ruim 2KwH per dag (bijna de helft van de wp voor de rest van het huis) dus warmer wil ik hem niet zetten. In ieder geval is het er niet enorm koud.

Heeft iemand nog ideeën hoe ik dit op kan lossen? Het liefst zonder door de buitenmuur te boren (ventilator direct in de douche). Een mega krachtige ventilator wellicht? Wij krijgen nu namelijk last van schimmel aan het plafond maar ook van zwarte schimmel op de voegen. Over 1-2 jaar willen wij de badkamer helemaal opnieuw doen, dus een tussenoplossing is prima.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Waarom heb je de mechanische ventilatiebox verwijderd? Waarschijnlijk kon die meer lucht verwerken dan zo'n standaard Bauhaus ventilator'tje. Hoe dan ook, je hebt het nu. Kun je het raam openen? Onze badkamer is vergelijkbaar. Tijdens het douchen beslaat de spiegel en zit het vocht op de tegels en de mechanische ventilatie krijgt het niet verwerkt op de hoogste stand. Wij openen sindsdien het klapraam voor meer toevoer/afvoer en dat helpt enorm. Als wij klaar zijn met douchen dan gaat het klapraam dicht en de mechanische ventilatie regelt de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:49
Mijn SDS boorhamer heeft me voor het eerst laten zitten :( Kom pertinent niet door betonnen breedplaat verdiepingsvloer heen. Niet verder dan 6-7 cm in elk geval bij 3 pogingen :P

* Rukapul heeft maar wat betonboorders benaderd. Kan het meteen een groot gat voor veel leidingen worden :9
aapjuh99 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:07:
[...]

Waarom heb je de mechanische ventilatiebox verwijderd? Waarschijnlijk kon die meer lucht verwerken dan zo'n standaard Bauhaus ventilator'tje. Hoe dan ook, je hebt het nu. Kun je het raam openen? Onze badkamer is vergelijkbaar. Tijdens het douchen beslaat de spiegel en zit het vocht op de tegels en de mechanische ventilatie krijgt het niet verwerkt op de hoogste stand. Wij openen sindsdien het klapraam voor meer toevoer/afvoer en dat helpt enorm. Als wij klaar zijn met douchen dan gaat het klapraam dicht en de mechanische ventilatie regelt de rest.
Als je met een raam de badkamer ventileert dan is het beter om deze dicht te houden tijdens het douchen en daarna pas te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Rukapul schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:49:
Mijn SDS boorhamer heeft me voor het eerst laten zitten :( Kom pertinent niet door betonnen breedplaat verdiepingsvloer heen. Niet verder dan 6-7 cm in elk geval bij 3 pogingen :P

* Rukapul heeft maar wat betonboorders benaderd. Kan het meteen een groot gat voor veel leidingen worden :9

[...]

Als je met een raam de badkamer ventileert dan is het beter om deze dicht te houden tijdens het douchen en daarna pas te openen.
Thnx voor de tip! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb stroken van 5cm dik PIR, 15cm hoog boven de isolatieplaten tegen de muur geplakt. Dan ontstaat er een soort bak waar je vervolgens het beton in stort. Achteraf kan je dat PIR op de juiste hoogte afsnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:19

Heeft iemand nog ideeën hoe ik dit op kan lossen? Het liefst zonder door de buitenmuur te boren. Wij krijgen nu namelijk last van schimmel aan het plafond maar ook van zwarte schimmel op de voegen. Over 1-2 jaar willen wij de badkamer helemaal opnieuw doen, dus een tussenoplossing is prima.
Je vrouw vragen korter en minder heet te douchen icm een ventilatiegat onder/in de deur.
Je vrouw zal daar nooit problemen mee kunnen hebben lijkt me, het is maar tijdelijk en het scheelt jullie flink schimmel poetsen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:54
Ik ben enorm de weg kwijt in de wereld van de beits of verf.
Wij gaan een speelhuisje ombouwen tot konijnenhok en die word in de basis geleverd van 12mm geïmpregneerd hout. Niet fantastisch van kwaliteit dus, maar we zouden toch graag willen dat het niet in 2 jaar weg gerot is.

Nu lees ik allerlei verschillende verhalen maar wat is nou het beste?
Het liefste heb ik watergedragen ivm de konijnen en kwam ik bij ceta bever uit, maar heb toch een hoog bouwmarkt rotzooi gevoel erbij.

Zijn er betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
TerminalNL schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:17:
Wij gaan een speelhuisje ombouwen tot konijnenhok en die word in de basis geleverd van 12mm geïmpregneerd hout. Niet fantastisch van kwaliteit dus, maar we zouden toch graag willen dat het niet in 2 jaar weg gerot is.

Het liefste heb ik watergedragen ivm de konijnen en kwam ik bij ceta bever uit, maar heb toch een hoog bouwmarkt rotzooi gevoel erbij.

Zijn er betere opties?
Osmo.

Bijvoorbeeld https://osmonederland.nl/p/osmo-natuurlijke-olie-beits/

Bij de betere speciaalzaken zoals Baptist (of wellicht online) kan je proefverpakkingen kopen om de kleur en glansgraad uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 22:29
TerminalNL schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:17:

Zijn er betere opties?
Geen tips, wel vraagtekens. Wat zit er tegenwoordig eigenlijk in geïmpregneerd hout? En is dat gezond voor konijnen? Lees op fora (bunnybunch) dat de meningen uiteen lopen, nog geen onderbouwing kunnen vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:55

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb mij dit model buis ventilator geplaatst, op zolder, waar ik het afvoer kanaal goed kon aanleggen.
Dit zuigt echt als een tierelier af, en dan 10min heet douchen geen druppeltje vocht in de badkamer

Afbeeldingslocatie: https://www.spirototaal.nl/media/wysiwyg/Buisventilator_TT_1.jpg

https://www.ventilatiesho...n-aansluitdiameter-100mm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:24
Ik weet niet of dit juiste topic is. Maar ik heb paar pluggen verwijderd uit een betonen muur die niet helemaal recht zaten en lelijke boorgaten zijn geworden. Het is ongeveer 35mm diep en 6mm diameter. Mijn vraag is hoe kan ik dit zo mooi mogelijk vullen want het moet in 2 lagen begrijp ik ? Per laag 2mm ongeveer.

https://www.hornbach.nl/s...0-ml/8233107/artikel.html dacht ik aan aangezien het makkelijkste is om aan te brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melmer
  • Laatst online: 08-09 11:38
Wij hebben een hemelwaterafvoer in de garage (hoe verzin je het). Bij de dakdoorvoer lekt deze en dat wil ik natuurlijk graag even repareren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obYI0mbUDUTTCkQ-AqWmDI4C8A0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IyBvvFiYOXozP82iap80rdK.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een tip om dit zelf op te lossen? Of moet ik hiervoor een dakdekker hebben die de doorvoer opnieuw maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Melmer op 07-11-2022 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
henkjanvdkolk schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:40:
[...]

Geen tips, wel vraagtekens. Wat zit er tegenwoordig eigenlijk in geïmpregneerd hout? En is dat gezond voor konijnen? Lees op fora (bunnybunch) dat de meningen uiteen lopen, nog geen onderbouwing kunnen vinden.
Volgens mij word daar nog steeds kopersulfaat voor gebruikt. Ook niet ideaal, maar het moet ook buiten kunnen staan.
En ik heb nu ook een aantal zaken van geïmpregneerd hout in het hok staan en daar blijven ze tot nu toe netjes vanaf. Net alsof ze het proeven :).
herofruit schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:48:
[...]

Osmo.

Bijvoorbeeld https://osmonederland.nl/p/osmo-natuurlijke-olie-beits/

Bij de betere speciaalzaken zoals Baptist (of wellicht online) kan je proefverpakkingen kopen om de kleur en glansgraad uit te proberen.
Dat is helaas een terpentine basis, dat wil ik liever voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:08
barry86 schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:12:
[...]

Ik heb mij dit model buis ventilator geplaatst, op zolder, waar ik het afvoer kanaal goed kon aanleggen.
Dit zuigt echt als een tierelier af, en dan 10min heet douchen geen druppeltje vocht in de badkamer

[Afbeelding]

Dit dus zon model heb ik ook werkt echt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
[...]

[Afbeelding]

Die heb ik toevallig ook, maar het blijft vochtig. Trekt wel veel weg, maar toch veel condens. Zal wellicht niet aan de ventilator liggen, maar aan de aangevoerde (relatief koude) lucht en de continue koude buitenmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:19
Melmer schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:17:
Wij hebben een hemelwaterafvoer in de garage (hoe verzin je het). Bij de dakdoorvoer lekt deze en dat wil ik natuurlijk graag even repareren.

[Afbeelding]

Iemand een tip om dit zelf op te lossen? Of moet ik hiervoor een dakdekker hebben die de doorvoer opnieuw maakt.
Bitumen dak?
Dan kun je met van dat flexibele rubber gaan knoeien maar ik denk dat een dakdekker het beter en netter oplost. Wellicht direct die pijp aan de zijkant maken met een stadsuitloop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:00
TerminalNL schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:18:
[...]

Volgens mij word daar nog steeds kopersulfaat voor gebruikt. Ook niet ideaal, maar het moet ook buiten kunnen staan.
En ik heb nu ook een aantal zaken van geïmpregneerd hout in het hok staan en daar blijven ze tot nu toe netjes vanaf. Net alsof ze het proeven :).

[...]

Zit er nog wel terpentine in nadat het goed uitgehard is? Idee is dat het een oplosmiddel is dat uitdampt. (Oprechte vraag, ik weet het niet.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

aapjuh99 schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:54:
#Update 7 - Voorzet wanden afmaken en vervolgupdates

[Afbeelding]
Bizarre constructie met die leidingen en radiator, wat is het idee daarbij?
Da's het soort DIY waar je een vorige huiseigenaar voor vervloekt :P

[ Voor 17% gewijzigd door Slonzo op 07-11-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
robkrekel schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:54:
[...]

Die heb ik toevallig ook, maar het blijft vochtig. Trekt wel veel weg, maar toch veel condens. Zal wellicht niet aan de ventilator liggen, maar aan de aangevoerde (relatief koude) lucht en de continue koude buitenmuur.
Als het echt over deze type ventilator gaat en het vocht niet kan weghouden, dan is mijn conclusie dat simpelweg je badkamer te koud is en/of isolatie niet in orde.

[ Voor 6% gewijzigd door barry86 op 07-11-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
barry86 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:11:
[...]

Als het echt over dit type ventilator gaat en het vocht niet kan weghouden, dan is mijn conclusie dat simpelweg je badkamer te koud is en/of isolatie niet in orde.
Klopt. Ik ben ook al even aan het kijken of ik het met een IR paneel of andere elektrische verwarming op wil gaan lossen. Op de CV is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 21:25
Ik heb net een vastgelijmde plint verwijderd waarmee een groot stuk stucwerk mee los is gekomen. Ik heb een jaar of 5 geleden deze muur gestuct met fix en finish, en dun laagje over de stuc die er al zat. Als ik nu klop op die muur klinkt het vrijwel overal hol. Dus als ik verder peuter komt de rest ook los. De onderste laag is in een soort zand veranderd en de betonblokken er onder worden zichtbaar. Het gaat om een huis uit eind jaren 50. Weet iemand waardoor dit komt? Ik heb destijds voorstrijk gebruikt en dit is alleen bij deze muur zo los komen te zitten. Het gaat om een woning scheidende muur dus geen buitenmuur. Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n zin om de hele muur af te bikken en opnieuw te stucen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Mag ik vragen hoe je deze geschakeld hebt/aan en uit zet? Tijdens de verbouwing heb ik een mechanische ventilatie geplaatst alléén voor de badkamer. Werkt prima hoor qua vochthuishouding, maar maakt op de hoogste stand echt onwijs veel herrie. Deze bedien ik met een draadloze schakelaar, werkt prima met een doorlooptijd naar standje 1 na tien minuten.
Wil na het lezen van jouw post eigenlijk een vervanging doen, maar kan geen draden trekken. De Pro Control lijkt slimme oplossing, behalve dat hij dus alleen maar aan/uit kan schakelen. Liefst laat ik ventilatie 24/7 zachtjes doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
robkrekel schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:44:
[...]

Klopt. Ik ben ook al even aan het kijken of ik het met een IR paneel of andere elektrische verwarming op wil gaan lossen. Op de CV is geen optie.
De temperatuur moet continu een paar graden omhoog, en niet 10min. een IR paneel lijkt me dan niet heel efficient.
Niet heel sjiek, maar misschien een` losstaande olieradiator op stroom? Het is toch tijdelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
KoenVW76 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:59:
Ik heb net een vastgelijmde plint verwijderd waarmee een groot stuk stucwerk mee los is gekomen. Ik heb een jaar of 5 geleden deze muur gestuct met fix en finish, en dun laagje over de stuc die er al zat. Als ik nu klop op die muur klinkt het vrijwel overal hol. Dus als ik verder peuter komt de rest ook los. De onderste laag is in een soort zand veranderd en de betonblokken er onder worden zichtbaar. Het gaat om een huis uit eind jaren 50. Weet iemand waardoor dit komt? Ik heb destijds voorstrijk gebruikt en dit is alleen bij deze muur zo los komen te zitten. Het gaat om een woning scheidende muur dus geen buitenmuur. Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n zin om de hele muur af te bikken en opnieuw te stucen :(
Klinkt als slechte hechting van de stuc op de ondergrond. Onderlaag was misschien te droog? Ik heb ooit geleerd om de muur voor 't stuccen nat te maken, om te voorkomen dat het te snel uitdroogt waardoor het slecht hard.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
XeNoBiTe schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:47:
[...]

Mag ik vragen hoe je deze geschakeld hebt/aan en uit zet? Tijdens de verbouwing heb ik een mechanische ventilatie geplaatst alléén voor de badkamer. Werkt prima hoor qua vochthuishouding, maar maakt op de hoogste stand echt onwijs veel herrie. Deze bedien ik met een draadloze schakelaar, werkt prima met een doorlooptijd naar standje 1 na tien minuten.
Wil na het lezen van jouw post eigenlijk een vervanging doen, maar kan geen draden trekken. De Pro Control lijkt slimme oplossing, behalve dat hij dus alleen maar aan/uit kan schakelen. Liefst laat ik ventilatie 24/7 zachtjes doorlopen.
Geen idee... ik heb de electrische aansluiting niet op mij genomen....
Ik weet wel dat er een timer functie op zit die bij een stroom impuls dan 1-20min doorloopt.
Dat impuls komt dan weer door de tip schakelaar aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
aapjuh99 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:07:
[...]

Hoewel ik het helemaal met je eens ben wat betreft de ventilatiebox (die zou ik nooit weghalen maar oke), is een raam open zetten ook niet altijd de beste optie. Als je warme vochtige lucht hebt (tijdens het douchen) en je zet een raam open, dan slaat de koude droge lucht op je warme vochtige lucht. Als gevolg daarvan wordt alles zeiknat, omdat de vocht nu neerslaat op je spullen ipv dat het afgevoerd wordt via je ventilatiebox :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 00:51
ID-College schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:02:
[...]

Hoewel ik het helemaal met je eens ben wat betreft de ventilatiebox (die zou ik nooit weghalen maar oke), is een raam open zetten ook niet altijd de beste optie. Als je warme vochtige lucht hebt (tijdens het douchen) en je zet een raam open, dan slaat de koude droge lucht op je warme vochtige lucht. Als gevolg daarvan wordt alles zeiknat, omdat de vocht nu neerslaat op je spullen ipv dat het afgevoerd wordt via je ventilatiebox :)
Dit inderdaad, je kan veel beter de deur van de badkamer openzetten, zodat de droge (warmere) lucht van het huis wordt aangezogen. Misschien zonde van de energie, maar dan moet je een WTW systeem installeren. Een raam open werkt niet want dan zuig je koude lucht aan die minder vocht kan opnemen waardoor alles neerslaat. In de zomer kan je dan weer wel je raam open doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
barry86 schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:51:
[...]

De temperatuur moet continu een paar graden omhoog, en niet 10min. een IR paneel lijkt me dan niet heel efficient.
Niet heel sjiek, maar misschien een` losstaande olieradiator op stroom? Het is toch tijdelijk?
ehh, nee, dat was bij @ben2513
Een IR paneel verwarmt niet de lucht nee, maar juist de vaste elementen.
En die zijn nu net heel koud (buitenmuur) bij mij.
Mijn idee is dat er minder vocht condenseert op warme(re) muren, en dit vocht dus beter afgevoerd kan worden via de ventilator, die op zich wel genoeg doet.
Het gaat ook maar om een badkamertje van 120x250 cm.

[ Voor 3% gewijzigd door robkrekel op 07-11-2022 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
TerminalNL schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:18:

[...]

Want? Het is na drogen zelfs geschikt voor kinderen (DIN EN 71.3; geschikt voor kinderspeelgoed) die alles in hun mond stoppen of willen opeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
TheJVH schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:07:
[...]

Dit inderdaad, je kan veel beter de deur van de badkamer openzetten, zodat de droge (warmere) lucht van het huis wordt aangezogen. Misschien zonde van de energie, maar dan moet je een WTW systeem installeren. Een raam open werkt niet want dan zuig je koude lucht aan die minder vocht kan opnemen waardoor alles neerslaat. In de zomer kan je dan weer wel je raam open doen.
Een ander alternatief voor @ben2513 zou zijn de badkamer te verwarmen voordat je gaat douchen. Dat voorkomt ook dat de boel zeiknat wordt, dat is in ieder geval beter dan een raampje oid open zetten (of idd een deur open zetten, zoals hierboven staan). Wat je ook doet: voeg vooral warme lucht toe (en geen koude) vooraf, of tijdens het douchen.. Dat voorkomt iig een hoop neerslag en vochtproblemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:23
Vraagje, ik heb in de garage een gat geboord in de buitenmuur en een stroomkabel erdoor heen getrokken..
Het gat is 2-3mm groter dan de kabel, en ik wil dit eigenlijk dicht gaan kitten zodat er geen vocht naar binnen kan komen..

Welke kit kan ik het beste gebruiken voor buiten om regen en water te weren?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
verstappen33 schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:00:
Vraagje, ik heb in de garage een gat geboord in de buitenmuur en een stroomkabel erdoor heen getrokken..
Het gat is 2-3mm groter dan de kabel, en ik wil dit eigenlijk dicht gaan kitten zodat er geen vocht naar binnen kan komen..

Bison rubber seal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 21:25
simon schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:52:
[...]

Klinkt als slechte hechting van de stuc op de ondergrond. Onderlaag was misschien te droog? Ik heb ooit geleerd om de muur voor 't stuccen nat te maken, om te voorkomen dat het te snel uitdroogt waardoor het slecht hard.
Het gekke is dat de laag die ik gestuct heb wel goed plakt aan de ondergrond, maar dat die ondergrond uit elkaar lijkt te vallen. Sommige stukken valt na aanraking als zand uit elkaar. Ik heb wel iets gelezen over dat men in de bouw na de oorlog nogal zuinig was met cement. Misschien is dat de reden dat het zo kwetsbaar is? Alleen voor het stucen leek het gewoon een stevige wand :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 13:33
Kleine vraag, wij hebben een huis gekocht waar de vorige bewoners laminaat op tapijt hebben gelegd (je verzint het niet), als je eroverheen loopt kraakt het aan alle kanten nu. Uiteraard gaan we dat eruit halen en laminaat neerleggen zoals het hoort (dus niet op tapijt). Echter het laminaat is vrij nieuw en ziet er nog goed uit. Het lijkt me mooi om het laminaat te hergebruiken, ik ben alleen een beetje bang dat de aansluitingen door de beweging licht beschadigd zijn en dat het zal blijven kraken als je eroverheen loopt zodra het opnieuw gelegd is. Wat denken jullie?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Soepstengel schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:00:
Kleine vraag, wij hebben een huis gekocht waar de vorige bewoners laminaat op tapijt hebben gelegd (je verzint het niet), als je eroverheen loopt kraakt het aan alle kanten nu. Uiteraard gaan we dat eruit halen en laminaat neerleggen zoals het hoort (dus niet op tapijt). Echter het laminaat is vrij nieuw en ziet er nog goed uit. Het lijkt me mooi om het laminaat te hergebruiken, ik ben alleen een beetje bang dat de aansluitingen door de beweging licht beschadigd zijn en dat het zal blijven kraken als je eroverheen loopt zodra het opnieuw gelegd is. Wat denken jullie?
Als het goede A kwaliteit is, dus geen bouwmarkt merk, dan kun je het wel opnieuw leggen..
Let wel op dat je het met beleid uit elkaar haalt en dat je het op dezelfde manier terug legt, anders kom je niet uit lang de kanten/hoeken.
Misschien dat je nog 1-2 pakken ergens kunt kopen als je het merk/type/kleur weet. Dan kun je misschien nog wat vervangen als er toch iets kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Laatst online: 08-09 11:38
No Hands schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:58:
[...]

Bitumen dak?
Dan kun je met van dat flexibele rubber gaan knoeien maar ik denk dat een dakdekker het beter en netter oplost. Wellicht direct die pijp aan de zijkant maken met een stadsuitloop.
Het is inderdaad een bitumen dak. Maar ik ga inderdaad toch even iemand inschakelen om het te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Kleine vraag, wij hebben een huis gekocht waar de vorige bewoners laminaat op tapijt hebben gelegd (je verzint het niet)
[...]
Hoewel dat tegenwoordig wordt afgeraden i.v.m. mogelijke vocht-/schimmelproblemen, werd 'vroeger' toen laminaat een vrij nieuw product was steevast aangeprezen met "leg het gewoon over je vloerbedekking heen"...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 13:33
verstappen33 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:05:
Als het goede A kwaliteit is, dus geen bouwmarkt merk, dan kun je het wel opnieuw leggen..
Ja dat weet ik dus niet en ga ik ook niet achter kunnen komen want de vorige bewoners waren huurders. Nou ik ga het wel zien, probeer wel een stukje zodra we zover zijn om het uit te proberen en dan kijken we vanaf daar wel verder.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 17:00
Hangt echt enorm van het laminaat af. Ouder type laminaat dat je in elkaar moet timmeren op de korte kant beschadigd vrij gemakkelijk. Nieuwer laminaar waarbij je aan zowel de lange als de korte kant een klik-goot hebt, kun je met beleid wel makkelijk en netjes los krijgen.

Als het kan, met een paar man stroken over heel de lengte los wippen, dan pas de losse planken van elkaar trekken (of schuiven).

Maar linksom of rechtsom gaat er best wat verloren, dus je doet er goed aan om vooraf hetzelfde laminaat te vinden ergens. Dat is best een uitdaging aangezien namen/typen geregeld veranderen voor exact hetzelfde plankje. Ook zaken zoals Kwamtum/Praxis/Karwei etc. vissen allemaal uit dezelfde fabrieken, dus het beste kun je gewoon een reststukje meenemen en alle zaken af. Let vooral ook op dikte van de plank en beide groeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:39
herofruit schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:20:
[...]
Want? Het is na drogen zelfs geschikt voor kinderen (DIN EN 71.3; geschikt voor kinderspeelgoed) die alles in hun mond stoppen of willen opeten...
Maar EN71-3 zegt niets terpentine, alleen over de migratie van een aantal andere stoffen....
De wetgeving omtrent speelgoed vereist overigens wel op een andere manier (dus niet EN71-3) dat er geen schadelijke hoeveelheden oplosmiddelen/stoffen aanwezig zijn in speelgoed.

Over het algemeen genomen is het inderdaad zo dat oplosmiddelen uit de verf verdwijnen en er bij gebruik (na voldoende uithardingstijd) van het product dat geverfd is er geen problemen zijn voor de veiligheid mbt oplosmiddelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
Slonzo schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:46:
[...]

Bizarre constructie met die leidingen en radiator, wat is het idee daarbij?
Da's het soort DIY waar je een vorige huiseigenaar voor vervloekt :P
Wacht maar, die leidingen komen achter een koofje en voor de radiator komt een mooie houten ombouw die precies daar om past

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
herofruit schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:20:
[...]

Ik moest inderdaad wat verder lezen dan mijn neus lang is, als het voor een baby veilig is dan zal een konijn het ook wel overleven :)
Hier inderdaad maar even een pot van bestellen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:43

Pelle

🚴‍♂️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWKbsqY1wS_aL8icLXFi3AR_SPg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/52jdDGIueQT7ldHQhOYKcMzC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWQ1I6TjODFV8jW1LbIWmP0mFbY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/55qmhURgBFqkBwP8Wpm87dYB.jpg?f=user_large

Ik heb m'n trapleuning eraf gehaald omdat de betreffende muur gestuct wordt. Maar bij meer dan de helft van de leuningbeugels kreeg ik de bout er niet uitgedraaid. Het is metrisch draad (M8) en het zit vast in een zachte rubber plug waarin dan weer een (messing?) bus zit gelijmd waar de bout in vast wordt gedraaid.

De rubber pluggen zaten (letterlijk) muurvast gelijmd, maar bij het losdraaien van de bouten ging de bus meedraaien in de plug. M.a.w.: die krijg je er niet uitgedraaid.
Zelfs met brute kracht wilde het niet. Uiteindelijk heb ik met heel veel overtuiging en lomp raggen een half uur lang een breekijzer gehanteerd om de hardnekkigsten eruit te krijgen. Het vervelendste was dat de pluggen elastisch zijn, dus heel snel in hun oude vorm willen terugschieten.
En wat achterblijft is een gat van bijna 8cm diep en 2cm in doorsnee.

Hoe dan ook: weet iemand hoe deze pluggen heten?
En vooral waarom ooit iemand bedacht heeft dat dit soort dingen een goed idee zijn?
(misschien mis ik iets - ik moet nog 3 trapleuningen en die zitten op dezelfde manier vast...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 16:43

Pelle

🚴‍♂️

Nog even door zitten Googlen, het lijken Rawlnut Flexi Plugs te zijn.
Wat een &*@#( dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Pelle schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb m'n trapleuning eraf gehaald omdat de betreffende muur gestuct wordt. Maar bij meer dan de helft van de leuningbeugels kreeg ik de bout er niet uitgedraaid. Het is metrisch draad (M8) en het zit vast in een zachte rubber plug waarin dan weer een (messing?) bus zit gelijmd waar de bout in vast wordt gedraaid.

De rubber pluggen zaten (letterlijk) muurvast gelijmd, maar bij het losdraaien van de bouten ging de bus meedraaien in de plug. M.a.w.: die krijg je er niet uitgedraaid.
Zelfs met brute kracht wilde het niet. Uiteindelijk heb ik met heel veel overtuiging en lomp raggen een half uur lang een breekijzer gehanteerd om de hardnekkigsten eruit te krijgen. Het vervelendste was dat de pluggen elastisch zijn, dus heel snel in hun oude vorm willen terugschieten.

En vooral waarom ooit iemand bedacht heeft dat dit soort dingen een goed idee zijn?
(misschien mis ik iets - ik moet nog 3 trapleuningen en die zitten op dezelfde manier vast...)
dat zijn gibo of gasbeton pluggen. die zijn bedacht omdat dat materiaal niet zo heel erg geschikt is om trapleuningen aan te hangendoor het grote gat is er veel klem vermogen over een groter opervlak.
meestal kan je ze gewoon laten zitten met stucen (mits niet te dik). even een boutje erin om de schroefdraad te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Pelle schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik gok dat ze zijn gebruikt om de schroeven met de leuning mee te laten bewegen telkens als je je gewicht er aan hangt. Bij een gewone plug zal het na een tijdje loskomen van de muur.

Pana 5j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als dat ijzer in messing is zou je eens kunnen proberen die bout te verwarmen. Die metalen zetten ongelijk uit, met een beetje mazzel raakt het daardoor los. Zo niet zit het nog vaster, maar daar had je al een methode voor :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

beetje laat maar schuin naar beneden boren (vanuit binnen gezien) en de juiste bocht maken met een kabel ( vanaf onder aanvoeren) dan wordt de kabel geen watersnelweg als het goed is is kit dan alleen extra en niet echt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 17-09 07:56

Siliconen kit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
twain4me schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:41:
[...]

beetje laat maar schuin naar beneden boren (vanuit binnen gezien) en de juiste bocht maken met een kabel ( vanaf onder aanvoeren) dan wordt de kabel geen watersnelweg als het goed is is kit dan alleen extra en niet echt nodig.
Het is wel iets onder een hoek geboord, niet op 45 graden, maar wel onder een kleine hoek 5 a 10 graden. Maar ik wil het gewoon dicht hebben ook ivm toch of toch wat kans op directe regen inval.
Het is een verwarmde garage / hobby ruimte, en ik wil de kieren en tocht zo ver mogelijk beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:10
verstappen33 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:20:
[...]

Het is wel iets onder een hoek geboord, niet op 45 graden, maar wel onder een kleine hoek 5 a 10 graden. Maar ik wil het gewoon dicht hebben ook ivm toch of toch wat kans op directe regen inval.
Het is een verwarmde garage / hobby ruimte, en ik wil de kieren en tocht zo ver mogelijk beperken.
Neem een polymeer kit, dit hecht beter op steen en op je kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56
Vraagje hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWY_gR65v8-D_6qSVwnSXSAIO68=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2puKA4LvEFAcJkr4Ia7t6SYF.jpg?f=user_large

Hoe zouden jullie de stalen balk afwerken?
Bedoeling is dat hier nog allemaal latjes tegen aankomen voor het houten regel werk waarmee het gebouw wordt afgewerkt.

Ik dacht zelf aan het lijmen van klossen tegen het stalen profiel aan, vervolgens een watervast multiplex plank behandelen met een of ander goedje (meniën van de houten plank of waterdichte verf/ rubber seal) maar heb geen idee hoe dit in de bouw wordt opgelost. Wil het wel graag goed doen, omdat niet uitgesloten is dat het blootgesteld wordt aan regenslag/vocht/water.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zou er een houten balk/plank onder tegenaan maken en dan je normale regelwerk aan de buitenkant aanbrengen op het langshout van die balk/plank. Zo kun je hem gelijk vlak maken met de stenen buitenmuur, en heb je iets om op te schroeven voor je garage deur of anders.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Je had een slabbe kunnen inmetselen boven het staalprofiel als je bang bent voor doorwateren.
persoonlijk zou ik er nu zoiets van maken. Heb je geen intresse om er direct wat isolatie tussen te stoppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35XuQyu0XYm0nAvGQqWpXNFSqcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4STgnTjsuQR7oA5EGi5YSJd.jpg?f=fotoalbum_large

(het is trouwens handiger om vooraf over dit soort dingen na te denken en een tekening te maken, dan kan je bv je profiel een paar cm hoger plaatsen of een slabbe inmetselen )

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 08-11-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:00

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik ga een tegelvloer leggen in mijn nieuwe kantoor, en daarvoor heb ik een vlakke ondergrond nodig (duh). De huidige vloer is nog niet 'af' en ligt lager dan de vloer in de overige ruimtes (en dan vooral de aangrenzende ruimte: de bijkeuken). Ik moet hem dus gaan ophogen. Origineel was het linker deel van deze vloer zelfs nog dieper (verschil tussen originele bouw en een stukje aanbouw) en dan heb ik opgevuld met cement/beton, gemengd met een molen (kon ik gelijk een beetje oefenen). Dat was lastig. Het spul was erg dik en niet erg consistent. Gelukkig was dat alleen maar bedoel om het verschil op te heffen tussen links en rechts en moet er nóg een laag overheen.

Die laag wil ik met een nieuw product doen, Webert Vloeibaar zandcement. Het is zelf nivellerend en behoeft alleen maar een beetje geagiteerd te worden met een vloertrekker:

YouTube: weber.floor vloeibare zandcement® (VZC)

Nu lijkt het me toch wel wijs om in ieder geval wat potlood lijnen op de muur te trekken zodat ik goed kan zien of ik nog wat meer moet mengen/opgieten. De huidige vloer is echter niet recht... dus zowel niet waterpas (de linker achterhoek ligt b.v. lager) maar vanwege de ruwe afwerking ook niet vlak. Ik heb dus zo goed en kwaad als mogelijk een referentie gebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RrSW4JJVK6AfULTcTOr382mjok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmBfjp4SMeptcCw5UDniSNp1.jpg?f=fotoalbum_large

De balk onderin bij de deur/dorpel ligt 1 millimeter onder de dorpel qua hoogte. De balk daar tegenover, onder het raam, ligt waterpas. De balken die recht oversteken (midden en rechts) zijn ook waterpas, en dat heb ik ook links gecontroleerd. Vervolgens een balk dáár weer overheen om te controleren of ik goed zat.

Ik ga dus storten tot de hoogte van het stukje beton wat je onderaan de foto ziet. Ik heb dan nog ruwweg 8mm over voor tegellijm + tegels, zoals dat in de bijkeuken ook is gedaan.

Volgens mij zit ik op deze manier redelijk safe, maar misschien ziet iemand nog een gat in mijn redenering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Vloerisolatie is hopelijk reeds toegepast?
Wat je kunt doen, is latten tegen muur schroeven met bv slagpluggen, onderzijde lat is bovenzijde vloer.
Met rei lat (zelfde dikte lat met 2 oortjes zodat onderzijde gelijk is) kun je dan de hoogte controleren meer naar het midden.
Meet deze hoogtes goed uit met slangenwaterpas of goede nauwkeurige laser.
Ga iig niet overpassen met klein waterpas en houten lat. Dit wijkt altijd (teveel) af.

Hou bij het aanmaken vd gietmortel nauwkeurig de dosering van water aan, bv met emmer met maataanduiding. Molen voldoende scheef zodat het er net niet uitloopt.

[ Voor 15% gewijzigd door Jeweetje op 08-11-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Jeweetje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:07:
Vloerisolatie is hopelijk reeds toegepast?
Wat je kunt doen, is latten tegen muur schroeven met bv slagpluggen, onderzijde lat is bovenzijde vloer.
Met rei lat (zelfde dikte lat met 2 oortjes zodat onderzijde gelijk is) kun je dan de hoogte controleren meer naar het midden.
Meet deze hoogtes goed uit met slangenwaterpas of goede nauwkeurige laser.
Ga iig niet overpassen met klein waterpas en houten lat. Dit wijkt altijd (teveel) af.

Hou bij het aanmaken vd gietmortel nauwkeurig de dosering van water aan, bv met emmer met maataanduiding. Molen voldoende scheef zodat het er net niet uitloopt.
Er is helemaal geen ruimte voor isolatie :) er moet 5cm vooraan opgehoogd worden en tot 10cm op de diepste plekken. Ik heb geen idee hoe het er onder deze vloer uit ziet, ik heb de kamer er op deze manier 'bij' gekregen bij aanschaf huis.

Slagpluggen in mijn past gestucte muur zou ik jammer vinden, bovendien hoef ik niet af te reien of zo, ik moet gewoon een visuele indicatie hebben van 'moet er nog een emmertje bij' - het spul is zelf nivellerend. Mengen gaan we doen in een grote specie emmer met een beton(staaf)mixer. Dat ik nauwkeurig moet zijn met het wat er staat idd al op het productblad van Weber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb in de badkamer een vloer van zandcement gestort. Heb de zakken van de Hornbach gebruikt, was prima spul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/854rrpB5lY_Z0bDItoIo_l4ZEDA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jrhn97kQuBj10QjzFp00WHB1.png?f=user_large
Zoals je ziet moest ik een flinke hoogte leggen, dit i.v.m. de douchedrain. Volgens mij hebben we iets van 10cm zandcement gestort. Waren flink wat zakjes op maar 5,5m2 oppervlakte :P

Zandcement is redelijk dik (textuur: iets dikker dan nat zandbakzand) waardoor je het goed op afschot kon smeren i.p.v. dat het gelijk in alle hoeken/kieren wegliep. Met een schuurbord kun je het mooi glad afwerken. De tegelzetter heeft er nog een dun laagje egaline overheen gedaan en daarna de tegels gelegd.

De betonvloer hebben we eerst voorbehandeld met Weber vloerprimer voordat het zandcement erop ging. Hoogte van de vloer deden we met een kruislijnlaser. Zie ook 'meterpeil' hoe ze dit uitmeten bij vloeren.

Ik zou er ook gelijk vloerverwarming in leggen als je toch bezig bent. Ik deed dat op aardmatten en dan met tie-rips de slangen er op vastknopen (hart-op-hart 10cm!). Een rol 16x2 leiding zijn de kosten ook niet.

Edit: geen plek voor isolatie? Ik ging er vanuit dat het een kantoor op een verdiepingsvloer was. Als het op de begane grond is met daaronder nul isolatie dan ga je met vloerverwarming stoken voor de wormen :P

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2022 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

HTT-Thalan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:16:
Volgens mij zit ik op deze manier redelijk safe, maar misschien ziet iemand nog een gat in mijn redenering?
Een meterpeil uitzetten met een rotatielaser is hier de standaard volgens mij. Dat is het meest eenvoudig ook denk ik. Dan weet je zeker dat je prima waterpas over de hele ruimte uit komt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
HTT-Thalan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:32:
[...]

Er is helemaal geen ruimte voor isolatie :) er moet 5cm vooraan opgehoogd worden en tot 10cm op de diepste plekken. Ik heb geen idee hoe het er onder deze vloer uit ziet, ik heb de kamer er op deze manier 'bij' gekregen bij aanschaf huis.

Slagpluggen in mijn past gestucte muur zou ik jammer vinden, bovendien hoef ik niet af te reien of zo, ik moet gewoon een visuele indicatie hebben van 'moet er nog een emmertje bij' - het spul is zelf nivellerend. Mengen gaan we doen in een grote specie emmer met een beton(staaf)mixer. Dat ik nauwkeurig moet zijn met het wat er staat idd al op het productblad van Weber.
Heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar product ziet er veel belovend uit. Open tijd is vrij ruim tov egaline.
Daarvan komen hier regelmatig vragen/problemen voorbij.
Bouw of kruislijn Laser in de hoek zodat je de hoogte kunt checken bij het storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 18:35
Je kan ook heel simpel je waterpas gebruiken als rei. Eventueel koop je een fijne. Die doe je heel gemakkelijk af met zandcement.

Echt: die grijze zag ik eerst niet, die lijkt me prima :)

[ Voor 19% gewijzigd door MacbookProx op 09-11-2022 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ga een tegelvloer leggen in mijn nieuwe kantoor, en daarvoor heb ik een vlakke ondergrond nodig (duh). De huidige vloer is nog niet 'af' en ligt lager dan de vloer in de overige ruimtes (en dan vooral de aangrenzende ruimte: de bijkeuken). Ik moet hem dus gaan ophogen. Origineel was het linker deel van deze vloer zelfs nog dieper (verschil tussen originele bouw en een stukje aanbouw) en dan heb ik opgevuld met cement/beton, gemengd met een molen (kon ik gelijk een beetje oefenen). Dat was lastig. Het spul was erg dik en niet erg consistent. Gelukkig was dat alleen maar bedoel om het verschil op te heffen tussen links en rechts en moet er nóg een laag overheen.

Die laag wil ik met een nieuw product doen, Webert Vloeibaar zandcement. Het is zelf nivellerend en behoeft alleen maar een beetje geagiteerd te worden met een vloertrekker:

Nu lijkt het me toch wel wijs om in ieder geval wat potlood lijnen op de muur te trekken zodat ik goed kan zien of ik nog wat meer moet mengen/opgieten. De huidige vloer is echter niet recht... dus zowel niet waterpas (de linker achterhoek ligt b.v. lager) maar vanwege de ruwe afwerking ook niet vlak. Ik heb dus zo goed en kwaad als mogelijk een referentie gebouwd:

[Afbeelding]

De balk onderin bij de deur/dorpel ligt 1 millimeter onder de dorpel qua hoogte. De balk daar tegenover, onder het raam, ligt waterpas. De balken die recht oversteken (midden en rechts) zijn ook waterpas, en dat heb ik ook links gecontroleerd. Vervolgens een balk dáár weer overheen om te controleren of ik goed zat.

Ik ga dus storten tot de hoogte van het stukje beton wat je onderaan de foto ziet. Ik heb dan nog ruwweg 8mm over voor tegellijm + tegels, zoals dat in de bijkeuken ook is gedaan.

Voor het niveleren van gestabiliseerd zand zie ik vaak een grote waterpas van zo'n 2m gebruikt worden bij de heren stratenleggers. Lijkt me wat betrouwbaarder dan een balkje dat hooguit bij benadering recht is.

Verder lijkt 8mm voor tegellijm en tegels me wat weinig? Meeste tegels die ik gezien heb zijn allemaal 1cm dik (of 2-3 cm voor buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 07:36

[Afbeelding]

Laser gebruiken. Een lijn volgen op de muur alleen gaat niet werken. Roterende laser en een pijlstok gebruiken.

Vergeet ook niet dat tijdens het drogen de vloer wat inkrimpt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Hier even een groot GVD moment..

We hebben 1 november de sleutel van ons nieuwe huis gekregen en afgelopen maanden veel gesproken met leveranciers etc om in korte tijd alles voor elkaar te krijgen..

Zo zouden volgende week ook nieuwe kunstof kozijnen en een voor/achterdeur geplaatst worden.
Eind juni is alles ingemeten en is de datum voor plaatsen afgesproken.
Normaliter moest men binnen 2 weken een deel aanbetalen, maar omdat wij met een bouwdepot zaten was de afspraak dat we pas in oktober zouden aanbetalen, dit was geen probleem..
De factuurdatum werd ook netjes op oktober gezet en ik heb tijdige de betaling gedaan.

Gisteren belde ik er even heen om te vragen of alles nog op schema ligt qua planning en dat de plaatsing komende maandag nog zou doorgaan...
Antwoord was ineens, plaatsing is pas in februari/maart. .We hebben net pas de kozijnen besteld en hebben niet eerder tijd.. |:(

Ik had gisteren maar een administratief persoontje aan de telefoon en heb gevraagd of de eigenaar die met mij deze offerte + afspraak die op de offerte staat zsm wil terug bellen, hopelijk bellen ze vandaag terug met een oplossing want ik was echt pissig gisteren..
Emoties zijn nu wel iets bedaard maar mijn vertrouwen in hun is wel heel erg gedaald..

Ik hoop op een passende oplossing deze week, en anders kunnen ze van mij de boom in en ga ik er onderuit proberen te komen want naast dat dit vervelend is dat het 4-5 maanden langer duurt, jaagt het mij ook op onnodige kosten.

- Raamdecoratie zou op maat gemaakt worden voor deze kozijnen, dus moet nu tijdelijke raamdecoratie/gordijnen regelen.
- Sloten zijn nog niet vervangen, ik zou met de nieuwe deuren ook nieuwe sloten krijgen, nu moet ik dus tijdelijk nieuwe cylinders aanschaffen.
- badkamer en keuken afwerking loopt nu in de soep, want deze worden komende weken ook vervangen en zou dus netjes afgewerkt kunnen worden op de nieuwe kozijnen qua tegeltjes.. Kans op beschadiging is straks redelijk groot in de nieuwe badkamer/keuken.

Ik baal er behoorlijk van.. Probeer je alles zo goed mogelijk te regelen en te plannen, ook rekening houdende met uitloop, maarja met 4-5 maanden uitloop kun je gewoon geen rekening houden..

Tot zover even mijn frustratie, hopelijk later deze week meer positief nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 18:35
Je kan vast een beetje korting krijgen en een levering in januari. Even afplakken van wat ramen met kranten. Of je spijkert een oud laken in je oude kozijnen. Komt wel goed!

Zou niet met een nieuwe partij in zee gaan iig. Dan weet je zeker dat het allemaal lang duurt en zeer waarschijnlijk duurder.

Advocaat van de duivel: als je over al die tijd pas nu belt voor komende maandag had je misschien iets te veel vertrouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
MacbookProx schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:41:
Je kan vast een beetje korting krijgen en een levering in januari. Even afplakken van wat ramen met kranten. Of je spijkert een oud laken in je oude kozijnen. Komt wel goed!

Zou niet met een nieuwe partij in zee gaan iig. Dan weet je zeker dat het allemaal lang duurt en zeer waarschijnlijk duurder.

Advocaat van de duivel: als je over al die tijd pas nu belt voor komende maandag had je misschien iets te veel vertrouwen ;)
Ik heb begin oktober ook nog contact gehad met de eigenaar toen ik de betaling deed, antwoord was toen dat er geen planning issues zijn..

Maarja hij spreekt natuurlijk verkoperstaal en wist natuurlijk niet dat de spulleboel nog niet eens besteld was.

Lakens en kranten is geen optie, we gaan over 3 weken er heen verhuizen, dan wil ik er wel een beetje netjes bij zitten...
Betreft 3 ramen beneden, en 3 boven, met wat gamma rolgordijntjes redt ik mij wel, maar je bent wel weer een paar honderd euro kwijt.

Idem met cylinders vervangen.. kost me ook weer 100-120 euro voor 3 sloten.

Ik hoop dat ze wel op zeer korte termijn dan het badkamer raam en keukenraam kunnen doen, misschien met een spoedbestelling ofzo, want ik zit echt niet te wachten op breekwerk in mijn nieuwe keuken of badkamer..

[ Voor 25% gewijzigd door verstappen33 op 09-11-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

henkie196 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:29:
[...]

Voor het niveleren van gestabiliseerd zand zie ik vaak een grote waterpas van zo'n 2m gebruikt worden bij de heren stratenleggers. Lijkt me wat betrouwbaarder dan een balkje dat hooguit bij benadering recht is.

Verder lijkt 8mm voor tegellijm en tegels me wat weinig? Meeste tegels die ik gezien heb zijn allemaal 1cm dik (of 2-3 cm voor buiten).
Ik denk dat de meeste even gemist hebben dat het hier om zelf-nivellerend vloeibaar cement gaat. Ik hoef het niet af te reien, het enige wat ik nodig heb is een visuele indicatie van of er nog een emmer bij moet of niet. Ja, een laserlijn zou prettig zijn, maar die heb ik niet, en een betrouwbare laser is ook niet goedkoop (en zonde voor 1 project).

De tegels in kwestie zijn ongeveer 8/9 millimeter maar qua dikte ook identiek aan de tegels die er in de bijkeuken liggen, dus als ik die cementvloer aanhou als referentie lijkt me dat prima? Ik heb het verkeerd genoemd inderdaad, de huidige cementvloer bij de dorpel ligt een centimeter onder de tegels, en de balk ertegen nog een goeie millimeter daar weet onder. Ik heb dus iets meer dan een centimeter om mee te werken dan.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-11-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

verstappen33 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:45:
[...]

Ik heb begin oktober ook nog contact gehad met de eigenaar toen ik de betaling deed, antwoord was toen dat er geen planning issues zijn..

Maarja hij spreekt natuurlijk verkoperstaal en wist natuurlijk niet dat de spulleboel nog niet eens besteld was.

Lakens en kranten is geen optie, we gaan over 3 weken er heen verhuizen, dan wil ik er wel een beetje netjes bij zitten...
Betreft 3 ramen beneden, en 3 boven, met wat gamma rolgordijntjes redt ik mij wel, maar je bent wel weer een paar honderd euro kwijt.

Idem met cylinders vervangen.. kost me ook weer 100-120 euro voor 3 sloten.

Ik hoop dat ze wel op zeer korte termijn dan het badkamer raam en keukenraam kunnen doen, misschien met een spoedbestelling ofzo, want ik zit echt niet te wachten op breekwerk in mijn nieuwe keuken of badkamer..
Nieuwe cilinders kun je natuurlijk straks weer omzetten in de nieuwe deuren. Dus of je deur/kozijnleverancier levert nu alvast de cilinders zodat je deze tijdelijk in je oude deuren kunt gebruiken, of je koopt zelf nieuwe cilinders die je leverancier straks niet hoeft te leveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Harrie_ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:14:
[...]

Nieuwe cilinders kun je natuurlijk straks weer omzetten in de nieuwe deuren. Dus of je deur/kozijnleverancier levert nu alvast de cilinders zodat je deze tijdelijk in je oude deuren kunt gebruiken, of je koopt zelf nieuwe cilinders die je leverancier straks niet hoeft te leveren...
Moeten het wel dezelfde maten zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Wolly schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:21:
[...]

Moeten het wel dezelfde maten zijn :/
Tuurlijk niet. Als de cilinders voor je nieuwe deur wat langer moeten zijn dan steken ze gewoon tijdeljik wat verder uit je (oude) deur. Moeten de nieuwe cilinders korter zijn dan haal je een of beide schilden van de deur af for the time being... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Harrie_ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:25:
[...]

Tuurlijk niet. Als de cilinders voor je nieuwe deur wat langer moeten zijn dan steken ze gewoon tijdeljik wat verder uit je (oude) deur. Moeten de nieuwe cilinders korter zijn dan haal je een of beide schilden van de deur af for the time being... :Y
Lekker veilig voor een half jaar in de donkerste maanden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Korte klusvraag: Wij moeten in onze keuken een aantal paneeltjes (eikenfineer, ingefreesd)) nog voorzien van een lak / beits / olie. maar er zijn wel vrij veel opties.

eisen:
- transparant en kleurloos
- beschermend tegen water / vocht

Iemand goed merk / type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Maten komen inderdaad niet overeen, voor kunstof deuren zijn ze vaak langer..
die 100-150 euro is gewoon jammer geld, maar op het totaal bedraf (boven de 20k voor alle kozijnen/deuren) is het natuurlijk peanuts..

En een beetje korting maakt mijn gevoel echt niet goed, dat komt pas goed als de badkamer en keukenraam voor het eind van deze maand erin zit, want dan heeft het geen impact op de afwerking van de keuken/badkamer..

Het is meer het ongemak en de frustratie die mij nu parten speelt.. Ik hou jullie wel op de hoogte komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Wolly schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:28:
[...]

Lekker veilig voor een half jaar in de donkerste maanden :X
Zal allemaal wel meevallen. Als je nieuwe cilinders koopt, koop je neem ik aan SKF***, knappe jongen als je die weet af te breken met de bulgaarse methode...

Tja, nood breekt wet wat mij betreft, maar het is natuurlijk een beetje 'des Tweakers' om geen genoegen te nemen met een tijdelijke 95% oplossing...

[ Voor 22% gewijzigd door Harrie_ op 09-11-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:14

Toppe

Oké ✅

Situatie: Nieuwbouw woning. Voor de oplevering is deze foto door de aannemer gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4TMNdgJtCZ6hnTRpBDas6p-ZvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dB5ElA6ZvXZZbFVtDvSLexN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de situatie na 6 maanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aI91KIGiXY-aS_yIAGXEp5GB0tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVc5g7Sg1A27oN0lv2t374IZ.jpg?f=fotoalbum_large

Aannemer blijft beweren dat de drain niet gekit was toen de woning werd opgeleverd en dat die donkere randen in de drain schaduw vlekken zijn.

Nu ben ik wel even benieuwd naar de objectieve meningen van jullie mede tweakers: Is er kit te zien in de randen op de eerste foto?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Ik kan het niet goed beoordelen, randen lijken daar ook ruw... Maar mijn gevoel zegt dat de foto's identiek zijn.
Ik vind het sowieso een rare drain, mijn drain is echt en bak en is alleen langs de tegels aan de bovenkant gekit. Nooit kans op lekkage in de drain zelf

Afbeeldingslocatie: https://www.badkamerwinkel.nl/media/catalog/product/cache/3d7c21ef8d86963f724405e25bf8770c/4/0/40010024MULTI_TAF_TAF-WALL2_SFEERAFBEELDING_5.png

Maar wat is je probleem? Lekkage in de kit? Of de schimmelvorming?

[ Voor 13% gewijzigd door verstappen33 op 09-11-2022 11:30 ]

Pagina: 1 ... 258 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/