[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 259 ... 451 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:54
Toppe schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:55:
Situatie: Nieuwbouw woning. Voor de oplevering is deze foto door de aannemer gemaakt:
[Afbeelding]

Dit is de situatie na 6 maanden:
[Afbeelding]

Aannemer blijft beweren dat de drain niet gekit was toen de woning werd opgeleverd en dat die donkere randen in de drain schaduw vlekken zijn.

Nu ben ik wel even benieuwd naar de objectieve meningen van jullie mede tweakers: Is er kit te zien in de randen op de eerste foto?
Lijkt mij kit, maar waarom zit daar überhaupt kit? Een drain is normaal een 'bak', dus kit is überhaupt niet nodig daar..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:55

Toppe

Oké ✅

ID-College schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:31:
[...]

Lijkt mij kit, maar waarom zit daar überhaupt kit? Een drain is normaal een 'bak', dus kit is überhaupt niet nodig daar..?
Geen flauw idee. Ik heb er geen kit in gesmeerd want inderdaad, die moet je niet kitten. Ik vermoed dat de aannemer zich nu ook bedenkt dat daar geen kit moet en dus gaat verdedigen "Wij smeren er nooit kit, dat hoort niet". Volgens de beste man is het schaduw van een opstaande rand die er los op ligt zodat je de drain kan stellen.

Ik ben niet anders gewend dan twee schroeven aan de onderkant om hem waterpas te zetten, dan vastlijmen met tegellijm en dan er tegen aan tegelen

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

verstappen33 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:27:
Ik kan het niet goed beoordelen, randen lijken daar ook ruw... Maar mijn gevoel zegt dat de foto's identiek zijn.
Ik vind het sowieso een rare drain, mijn drain is echt en bak en is alleen langs de tegels aan de bovenkant gekit. Nooit kans op lekkage in de drain zelf

[Afbeelding]

Maar wat is je probleem? Lekkage in de kit? Of de schimmelvorming?
Nee gaat mij om de schimmelvorming. Ze willen "wel even iemand langs sturen met een multitool" maar ik zou daar dan wel de rekening van gaan krijgen.

We krijgen nu een welles-nietus discussie of die kit er al met de oplevering zat of niet, ik ben van mening dat het er al zit, de aannemer is van mening dat "onze kitter het er niet gesmeerd heeft"

Het gaat inderdaad om een type drain zoals je afbeeld, alleen zou die van ons nog een speciaal "inzet stuk" hebben waar het rooster op ligt en is dat donkere dus schaduw tussen die twee bakken. En nee, dat kan niet lekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:47

BrZ

Waarom is de rand tussen de drain en de tegels gevoegd ipv gekit? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:57

timovd

Voorsprong door techniek

Eerder heb ik al een vraag gesteld over het plaatsen van metalstud op de eerste etage waar de slaapkamers komen.
Nu vraag ik mij af of gipsvezelplaten de hoge meerprijs waard zijn i.v.m. de kinderkamers. Gipskarton is eventueel vrij gemakkelijk te herstellen. Hoe zit het met (Fermacell) gipsvezelplaten als je je daar tegen stoot?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-05 11:56
Toppe schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:40:
[...]

Nee gaat mij om de schimmelvorming. Ze willen "wel even iemand langs sturen met een multitool" maar ik zou daar dan wel de rekening van gaan krijgen.

We krijgen nu een welles-nietus discussie of die kit er al met de oplevering zat of niet, ik ben van mening dat het er al zit, de aannemer is van mening dat "onze kitter het er niet gesmeerd heeft"

Het gaat inderdaad om een type drain zoals je afbeeld, alleen zou die van ons nog een speciaal "inzet stuk" hebben waar het rooster op ligt en is dat donkere dus schaduw tussen die twee bakken. En nee, dat kan niet lekken
Schimmelvorming ga je daar niet verhelpen of je moet je drain na elke douche beurt netjes droogmaken, ik heb dat ook af en toe in mijn huidige drain, alleen is het bij mij allemaal RVS en kan ik het makkelijk schoonmaken,
Bij jou trekt het in de kit en krijg je niet meer schoon.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:54
Toppe schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:34:
[...]

Geen flauw idee. Ik heb er geen kit in gesmeerd want inderdaad, die moet je niet kitten. Ik vermoed dat de aannemer zich nu ook bedenkt dat daar geen kit moet en dus gaat verdedigen "Wij smeren er nooit kit, dat hoort niet". Volgens de beste man is het schaduw van een opstaande rand die er los op ligt zodat je de drain kan stellen.

Ik ben niet anders gewend dan twee schroeven aan de onderkant om hem waterpas te zetten, dan vastlijmen met tegellijm en dan er tegen aan tegelen
Maargoed, als het een bak is inderdaad.. Gewoon kit weghalen? Wellicht heeft iemand zitten slapen of is er een starter begonnnen. Als het een RVS bak is, gewoon de kit weghalen en dan ziet het er ook een stuk netter uit :)
BrZ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:41:
Er zijn meer mensen die zweren bij voegen t.o.v. kitten, ook voor hoeken. Ieder zijn ding zullen ze maar zeggen :)

[ Voor 15% gewijzigd door ID-College op 09-11-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

verstappen33 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:53:
[...]

Schimmelvorming ga je daar niet verhelpen of je moet je drain na elke douche beurt netjes droogmaken, ik heb dat ook af en toe in mijn huidige drain, alleen is het bij mij allemaal RVS en kan ik het makkelijk schoonmaken,
Bij jou trekt het in de kit en krijg je niet meer schoon.
Precies. Nu verwacht ik ook niet dat ze hem netjes in de primer hebben gezet en dus trekken ze het waarschijnlijk zo los :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Zo heb ik wel meer van die puntjes dat ik denk "Uhh, wacht, WAT?"

Mooiste was het niet gebruiken van kabelwartels (maar gewoon een groot gat in de onderkant) zodat de warmte weg kan 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 09-11-2022 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostdejonge123
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-05 09:13
HTT-Thalan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:16:
Ik ga een tegelvloer leggen in mijn nieuwe kantoor, en daarvoor heb ik een vlakke ondergrond nodig (duh). De huidige vloer is nog niet 'af' en ligt lager dan de vloer in de overige ruimtes (en dan vooral de aangrenzende ruimte: de bijkeuken). Ik moet hem dus gaan ophogen. Origineel was het linker deel van deze vloer zelfs nog dieper (verschil tussen originele bouw en een stukje aanbouw) en dan heb ik opgevuld met cement/beton, gemengd met een molen (kon ik gelijk een beetje oefenen). Dat was lastig. Het spul was erg dik en niet erg consistent. Gelukkig was dat alleen maar bedoel om het verschil op te heffen tussen links en rechts en moet er nóg een laag overheen.

Die laag wil ik met een nieuw product doen, Webert Vloeibaar zandcement. Het is zelf nivellerend en behoeft alleen maar een beetje geagiteerd te worden met een vloertrekker:

YouTube: weber.floor vloeibare zandcement® (VZC)

Nu lijkt het me toch wel wijs om in ieder geval wat potlood lijnen op de muur te trekken zodat ik goed kan zien of ik nog wat meer moet mengen/opgieten. De huidige vloer is echter niet recht... dus zowel niet waterpas (de linker achterhoek ligt b.v. lager) maar vanwege de ruwe afwerking ook niet vlak. Ik heb dus zo goed en kwaad als mogelijk een referentie gebouwd:

[Afbeelding]

De balk onderin bij de deur/dorpel ligt 1 millimeter onder de dorpel qua hoogte. De balk daar tegenover, onder het raam, ligt waterpas. De balken die recht oversteken (midden en rechts) zijn ook waterpas, en dat heb ik ook links gecontroleerd. Vervolgens een balk dáár weer overheen om te controleren of ik goed zat.

Ik ga dus storten tot de hoogte van het stukje beton wat je onderaan de foto ziet. Ik heb dan nog ruwweg 8mm over voor tegellijm + tegels, zoals dat in de bijkeuken ook is gedaan.

Volgens mij zit ik op deze manier redelijk safe, maar misschien ziet iemand nog een gat in mijn redenering?
Wat bij mij erg makkelijk heeft gewerkt... paar hoekprofielen op draadeinden in de ondervloer vastmaken, deze netjes waterpas stellen. Vervolgens de vloer storen, en afrijden over de hoekprofielen. Hiermee krijg je een supervlakke vloer om op te tegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-04 11:28
Toppe schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:05:
[...]
Zo heb ik wel meer van die puntjes dat ik denk "Uhh, wacht, WAT?"

Mooiste was het niet gebruiken van kabelwartels (maar gewoon een groot gat in de onderkant) zodat de warmte weg kan 8)7
Maak ik hier nou uit op dat je kabelwartels gebruikt voor koelen van elektrische onderdelen? Kabelwartels zijn bedoeld voor het doorvoeren van kabels, voor koeling wordt vaak gewoon een rooster geplaatst. Daarnaast stijgt warmte en lijkt het me handiger om dat rooster of aan de zijkant (zo hoog mogelijk) of bovenop te plaatsen zodat de warmte werkelijk weg kan.

[ Voor 13% gewijzigd door Prinzie op 09-11-2022 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Prinzie schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:28:
[...]

Maak ik hier nou uit op dat je kabelwartels gebruikt voor koelen van elektrische onderdelen? Kabelwartels zijn bedoeld voor het doorvoeren van kabels, voor koeling wordt vaak gewoon een rooster geplaatst.
Haha nee, ik heb op zolder een eigen groep met een B&J Ocean opbouwstopcontact. Daar gebruik je netjes een kabelwartel om de kabel naar binnen te voeren. De aannemer dacht daar anders over "Want anders kan dat stopcontact de warmte niet kwijt"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Situatie: Nieuwbouw woning. Voor de oplevering is deze foto door de aannemer gemaakt:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aannemer blijft beweren dat de drain niet gekit was toen de woning werd opgeleverd en dat die donkere randen in de drain schaduw vlekken zijn.

Nu ben ik wel even benieuwd naar de objectieve meningen van jullie mede tweakers: Is er kit te zien in de randen op de eerste foto?
Wij hebben exact dezelfde goot, ik kan straks wel even kijken hoe het bij ons zit

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:17

Jrz

––––––––––––

[Afbeelding]

...

Ik kan het niet goed zien. Aan de ene kant lijkt het nog niet gekit, maar let wel - de foto lijkt genomen te zijn *tijdens* het kitten. Er ligt namelijk een dopje van een kit-tuitje op de grond.

Aan de andere kant, lijkt het wel of er hier en daar kit zit, maar dat het nu is gaan opzwellen of zo. Er zit+zat sowieso kit-resten aan de bovenkant van de bak, en die zijn daar niet gekomen door de kitrand in de hoek. Die is namelijk transparant
Hier zou ik me eerder zorgen om maken idd. Twee verschillende materialen, en dat metaal gaat werken, dus op een gegeven moment scheurt het gewoon los.

Wellicht dat een van zn mensen het heeft gekit. Lijkt me ook een kleine moeite om weg te halen, zeker als hij nog even terug moet komen om de voeg uit te krabben en te vervangen voor kit

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:19

dragonhaertt

@_'.'

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik neem aan dat dit spul ook kit(rest) is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ar8E6XK08VkqQ_mNZYFE8wHLLmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sL4sPzBGp2feTuCmbKzvHxE6.png?f=fotoalbum_large

Dit is namelijk wel 'duidelijk' te zien op de eerste foto, en lijkt een andere kleur te zijn dan de kitrand naast de afvoer.
Het is voor het klusbedrijf redelijk lastig te verklaren waarom er witte kitresten te zien zijn in een foto, als er geen witte kit is gebruikt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

dragonhaertt schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:15:
[...]

[Afbeelding]

Dit is namelijk wel 'duidelijk' te zien op de eerste foto, en lijkt een andere kleur te zijn dan de kitrand naast de afvoer.
Het is voor het klusbedrijf redelijk lastig te verklaren waarom er witte kitresten te zien zijn in een foto, als er geen witte kit is gebruikt.
Dit dus :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

NCSI is jouw favoriete serie denk ik :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Ik ga binnenkort het dak van een schuur (hellend dak hoek ongeveer 15 graden) opnieuw bekleden.
Er zijn asbest golfplaten vanaf gehaald, nu zoek ik naar vervangende platen.

Golfplaten liggen voor de hand, maar ik vind damwandplaten mooier staan.

Is er nog een reden om voor de één of de ander te gaan? Is de montage moeilijker/makkelijker, gaat het een beter om met niet-heel-rechte ondergronden? De prijs is vergelijkbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door EMP op 10-11-2022 16:20 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acroach
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:02
EMP schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:39:
Ik ga binnenkort het dak van een schuur (hellend dak hoek ongeveer 15 graden) opnieuw bekleden.

Is er nog een reden om voor de één of de ander te gaan? Is de montage moeilijker/makkelijker, gaat het een beter om met niet-heel-rechte ondergronden? De prijs is vergelijkbaar.
Ik heb ons dak vervangen met sandwichpanelen, heeft ook direct een isolerende werking. B-keuze is in iedere regio wel goed te vinden. Nieuw vond ik te kostbaar, zeker omdat het maar een schuur betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:28

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

joostdejonge123 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:11:
[...]

Wat bij mij erg makkelijk heeft gewerkt... paar hoekprofielen op draadeinden in de ondervloer vastmaken, deze netjes waterpas stellen. Vervolgens de vloer storen, en afrijden over de hoekprofielen. Hiermee krijg je een supervlakke vloer om op te tegelen.
En die profielen + draadeinden heb je daarna gewoon laten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-05 11:30
Smithkj schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:35:
Korte klusvraag: Wij moeten in onze keuken een aantal paneeltjes (eikenfineer, ingefreesd)) nog voorzien van een lak / beits / olie. maar er zijn wel vrij veel opties.

eisen:
- transparant en kleurloos
- beschermend tegen water / vocht

Iemand goed merk / type?
Skylt
Dat is transparante, kleurloze, matte lak

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:42
[...]

[Afbeelding]

@Toppe dit is precies wat mij ook opviel, samen met dat de schaduwranden op de foto van de aannemer in de drain niet strak lopen, terwijl die drain toch redelijk recht eruitziet. Ook zie je daar lichte uitstulpingen op de plek onder die smurrie die dragonhaertt aanstipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostdejonge123
HTT-Thalan schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:45:
[...]

En die profielen + draadeinden heb je daarna gewoon laten zitten?
Ja...hiermee kan je ook heel makkelijk afschot richting een douchegoot maken bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:42
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het tegelwerk op de 1e foto, dat meen je toch niet serieus dat dit zo opgeleverd is? 8)7
Hebben ze eerst de tegels gelegd, daarna de drain op een andere plaats gemonteerd en achteraf een stuk tegel ingelijmd op de plaats waar ze de drain eerst bedacht hadden? Tegel ligt er nog niet eens symetrisch in ook :X

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:18
Den_S85 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:58:
[...]

Het tegelwerk op de 1e foto, dat meen je toch niet serieus dat dit zo opgeleverd is? 8)7
Hebben ze eerst de tegels gelegd, daarna de drain op een andere plaats gemonteerd en achteraf een stuk tegel ingelijmd op de plaats waar ze de drain eerst bedacht hadden? Tegel ligt er nog niet eens symetrisch in ook :X
Ik denk dat je naar het deksel van de drain zit te kijken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Den_S85 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:58:
[...]

haha nog niet eens zo bekeken maar is inderdaad drain deksel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostdejonge123
joostdejonge123 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:57:
[...]

Ja...hiermee kan je ook heel makkelijk afschot richting een douchegoot maken bijvoorbeeld.
En ik heb er ook nog een foto van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVlDxsyCRqp02ZYFejpqoGn5FFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cwm2HVScw60UaQYMVSed1fyv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

@Toppe net even gekeken, ik bespaar je de foto want er moet weer eens nodig gepoetst worden op de badkamer. Maar ik heb geen kitrand in de goot. Dit is gewoon een geheel en het is een complete RVS bak om het zo te zeggen.

Ik denk dat iemand het gekit heeft omdat hij of zij dacht dat dit nodig was, maar dat is het dus niet.
Dus goot eruit laten snijden en nieuwe goot in laten kitten door de loodgieter.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

loewie1984 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:40:
@Toppe net even gekeken, ik bespaar je de foto want er moet weer eens nodig gepoetst worden op de badkamer. Maar ik heb geen kitrand in de goot. Dit is gewoon een geheel en het is een complete RVS bak om het zo te zeggen.

Ik denk dat iemand het gekit heeft omdat hij of zij dacht dat dit nodig was, maar dat is het dus niet.
Dus goot eruit laten snijden en nieuwe goot in laten kitten door de loodgieter.
Ik zal vanavond eens een mail naar de aannemer sturen, die gaat niet vrolijk worden aangezien het voegen wél door de badkamer boer is gebeurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:42
Toppe schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:21:
[...]

haha nog niet eens zo bekeken maar is inderdaad drain deksel
Right, ik heb niets gezegd :) Fijn die beperkte diepte die je op een foto kunt zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Toppe schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:44:
[...]

Ik zal vanavond eens een mail naar de aannemer sturen, die gaat niet vrolijk worden aangezien het voegen wél door de badkamer boer is gebeurt
Alternatief is natuurlijk dat de kit verwijderd wordt en je er niets meer van ziet. Maar het hoort niet.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-05 21:26
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een serre aan/uitbouw? We gaan het niet zelf doen maar we zijn wel aan het kijken naar partijen die ons kunnen adviseren. Het moet een echt een 'leefbaar onderdeel' van het huis worden dus de vloerwarming willen we dan doortrekken en het geheel zal goed geïsoleerd moeten zijn.

Ik weet dat er ook andere mogelijkheden zijn dan een serre zoals een uitbouw, maar omdat het huis een gemeentelijk monument is, mag de huidige achtergevel niet afgebroken worden en moet in het zicht zijn. Vandaar dat veel buren hebben gekozen voor deze aanpak.

Ik ben vooral benieuwd naar partijen waar jullie mogelijk mee hebben gewerkt, of hoe jullie in een dergelijke situatie dit hebben aangepakt.

Oh ja, ik weet dat mensen die op het Zuiden een serre hebben, zomers niet heel blij zijn. Onze tuin en dus de serre(uitbouw) ligt op het Noord/Oosten.

[ Voor 9% gewijzigd door webber87 op 09-11-2022 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

loewie1984 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:09:
[...]

Alternatief is natuurlijk dat de kit verwijderd wordt en je er niets meer van ziet. Maar het hoort niet.
Dat was hun voorstel ook maar die voeg gaat ooit los komen, dan heb ik liever dat ze nu geïrriteerd zijn dan dat ik over 3 jaar zelf die drain moet gaan vervangen.

Daarbij kan je met een voegenkrabber prima zo'n voeg uitkrabben zonder dat het heel veel werk kost.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 15:02
De slaapkamer wordt gerenoveerd en vandaag het kozijn/raam gewisseld. Eerste generatie kunststof en dubbel glas uit 1980 er uit en nieuw spul anno 2022 er in. (Aluplast 85mm, 3laags ug0.6)

Leuk werk om te doen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vknIolZzzzO-QPfh9o7YUvvxr7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HscVJztZn7WjoCGdp5h9goVH.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cS4EFnFiZnpJjHAzp1Z-TdKm-GE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l41WRWmI0DbOqnKY7yYxjfm3.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1uCzjxiFM9wN9KOVnpLdEGbHJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/at2qokbmTuHoC57hYyLZbv11.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trwvWnESJKb0jXF3eZ-6tF7NmEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vL7Qa24QJszX8dPsVX0kBGB0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03
Ik wil een aantal installatiebuizen langs het garageplafond strak langs elkaar laten lopen. Zijn er buiszadels die met een minimum aan boorgaten en een minimum aan tussenruimte dat laten doen?

In hout vormen metalen buiszadels de oplossing. En als tussenruimte geen probleem is dan zijn er de koppelbare buiszadels. Is er iets als een buiskam zodat je een aantal 16/19mm buizen in eenmaal vast kan zetten?

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-05 13:21

yay

Rukapul schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:19:
Ik wil een aantal installatiebuizen langs het garageplafond strak langs elkaar laten lopen. Zijn er buiszadels die met een minimum aan boorgaten en een minimum aan tussenruimte dat laten doen?

In hout vormen metalen buiszadels de oplossing. En als tussenruimte geen probleem is dan zijn er de koppelbare buiszadels. Is er iets als een buiskam zodat je een aantal 16/19mm buizen in eenmaal vast kan zetten?
Bedoel je zoiets? https://www.elektrobode.n...chtgrijs-ral-7035-2259745

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 11:21

Pixeltje

Woo-woohoo!

Môge, ik heb zo’n unit onderweg om te vervangen thuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7PKMHWWTXQ8ney9UHomy0G3Hls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/If50erpY1aDh2LXUrOJpVziV.jpg?f=user_large
Dit is een Comop ventiel voor ‘achter’ de thermostaatknop van een radiator;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTlU992WxBKkcv4L6kD8ilxxPIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lb9VA1dUDnE6bN2VYW9NWgrK.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is nu; als ik de aanvoer en retour cv leidingen dichtzet met de afsluitkraan, hoeveel water kan ik verwachten als ik het bestaande ventiel losdraai? De radiator hangt op de bovenste verdieping dus het is één van de hogere punten in het systeem.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Rukapul
Ja maar dat is dus breed met vrij veel ruimte tussen de buizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
Pixeltje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:10:
Môge, ik heb zo’n unit onderweg om te vervangen thuis:
[Afbeelding]
Dit is een Comop ventiel voor ‘achter’ de thermostaatknop van een radiator;
[Afbeelding]

De vraag is nu; als ik de aanvoer en retour cv leidingen dichtzet met de afsluitkraan, hoeveel water kan ik verwachten als ik het bestaande ventiel losdraai? De radiator hangt op de bovenste verdieping dus het is één van de hogere punten in het systeem.
Is deze lek of zit deze vast(in radiator blijft warm/koud)?
Pinnetje Inspuiten met bv wd40 en een voorzichtige tik op het pinnetje wil dan weleens helpen.

Voor vervangen: water aftappen via aflaatkraan op radiator en ontluchting wat openen, anders ga je waterballet hebben.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door BiLLY_daKid op 10-11-2022 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pixeltje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:10:

Als je met afsluitkraan het onderblok onder de radiator bedoelt: Dat is alleen om de retour af te sluiten.

De aanvoer sluit je af met de radiatorknop die je nu gaat vervangen :+

En de hoeveelheid water zal je vanzelf merken als je aftapt. Emmertje leeg eronder, wachten tot deze vol is met drab, afsluitertje dichtdraaien en emmer legen en begin bij start.

• Jeweetje
@Wolly zou er niet op durven vertrouwen dat een thermostaat ventiel afsluit.
En idd hij wilt deze vervangen.

[ Voor 17% gewijzigd door Jeweetje op 10-11-2022 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:15
Rukapul schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:10:
[...]

Ja maar dat is dus breed met vrij veel ruimte tussen de buizen.
Weet niet hoeveel buizen je wilt plaatsen.

Maar ABB HAF 8-voudig kan je in de beperkte ruimte aardig wat plaatsen (en stapelen): https://www.toolstation.nl/abb-haf-8-voudig-zadel/p88679

En anders even zadels zoeken die je aan elkaar kan koppelen. Bijvoorbeeld: https://www.toolstation.nl/klembeugel/p54187

Zitten vrij stevig aan elkaar zodat je ze niet allemaal hoeft te fixeren met schroef/plug.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 11:21

Pixeltje

Woo-woohoo!

Jeweetje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:26:
[...]

Is deze lek of zit deze vast(in radiator blijft warm/koud)?
Pinnetje Inspuiten met bv wd40 en een voorzichtige tik op het pinnetje wil dan weleens helpen.

Voor vervangen: water aftappen via aflaatkraan op radiator en ontluchting wat openen, anders ga je waterballet hebben.
Zit vast inderdaad. Komt vaker voor hier in de straat. We hebben stadsverwarming en voor de verwarming zit geen warmtewisselaar, maar het cv water wordt gewoon bij iedereen door ‘t huis gepompt.

Het pennetje beweegt nog maar de veer die erachter zit heeft de geest gegeven.
Wolly schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:38:
[...]

Als je met afsluitkraan het onderblok onder de radiator bedoelt: Dat is alleen om de retour af te sluiten.

De aanvoer sluit je af met de radiatorknop die je nu gaat vervangen :+

En de hoeveelheid water zal je vanzelf merken als je aftapt. Emmertje leeg eronder, wachten tot deze vol is met drab, afsluitertje dichtdraaien en emmer legen en begin bij start.
Ik bedoel de afsluiters in de meterkast, waar de stadsverwarming binnenkomt. Daar kan ik aanvoer én retour dichtzetten.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Melmer schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:09:
[...]

Weet niet hoeveel buizen je wilt plaatsen.

Maar ABB HAF 8-voudig kan je in de beperkte ruimte aardig wat plaatsen (en stapelen): https://www.toolstation.nl/abb-haf-8-voudig-zadel/p88679
Dit zocht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@Toppe

Volgens mij is dit de goot die je daar hebt zitten:
https://www.easydrain.nl/product/multi-taf/

op hun handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofUBetKsgwZb-WJP3Xrm5kdN4UI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z17vxJx4ahv7qCHwYQykQnhM.png?f=user_large
pagina 9 staat OPTIONEEL afkitten. en om de rand kitten niet voegen.

Hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

vormulier schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:11:
@Toppe

Volgens mij is dit de goot die je daar hebt zitten:
https://www.easydrain.nl/product/multi-taf/

op hun handleiding:

[Afbeelding]

Hopelijk heb je er wat aan.
En het optioneel kitten is nog steeds aan de buitenkant.... Ik ben benieuwd waar ze mee gaan komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 07:59

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Pixeltje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:40:
Ik bedoel de afsluiters in de meterkast, waar de stadsverwarming binnenkomt. Daar kan ik aanvoer én retour dichtzetten.
Hoeveelheid water die eruit gaat komen is lastig te bepalen, hangt af van hoeveel leidingen en radiatoren je hebt.
de druk van 1.5~2bar die in je systeem zit gaat eraf doordat je de koppeling opent, ik zou zoals gezegd de ontluchter/aftap van je radiator openzetten en hier een bakje onder zetten en wachten totdat er niks meer uit komt.

[specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:17

Jrz

––––––––––––

vormulier schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:11:
@Toppe
Optioneel VOOR het leggen van de tegels. De volgende pagina staat dat je het moet afkitten boven bij de aansluiting van de tegels.

Ik weet niet wat het is, maar als je “alleen primaire afwatering” hebt, is het voor de tegels noet meer optioneel

edit:

Wanneer je volledige vloer afgedicht is met bijv afdichtingspasta, dan hoef je de aansluiting van de drain op de ondervloer niet te kitten.

In beide gevallen moet je *altijd* de aansluiting boven bij de tegels afkitten.

[ Voor 49% gewijzigd door Jrz op 10-11-2022 11:33 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:15
Ik heb een ventilatiebuis op het dak voor de zolder. Deze is na komst dakkapel overbodig, en zou weg mogen voor de zonnepanelen binnenkort.

Hoe doe ik dit het beste.
Pijp eraf.
Pur erin?
Deksel erop en een nieuwe pan erover?

Ook een deksel onderzijde pijp (dus op de zolder), of ga ik dan juist condensvorming veroorzaken?

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

EMP schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:39:

Klein kickje, we willen vandaag bestellen want er is een kortingsactie die vandaag afloopt :Y)

Iemand nog tips hierover?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:13
EMP schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:20:
[...]

Klein kickje, we willen vandaag bestellen want er is een kortingsactie die vandaag afloopt :Y)

Als de damwanden gecoat zijn blijven ze langer schoon. PV panelen leggen op damwand gaat ook iets gemakkelijker, mits er voldoende hout aan de onderzijde aanwezig is. Bij golfplaten krijg je stekeinden of dure ronde beugels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:02
EMP schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:20:
[...]

Afhankelijk wat je in de schuur doet, zou ik voor geïsoleerde sandwichpanelen gaan, geen condens meer aan binnenzijde. Golfplaten hebben minder condens dan damwandplaten. Dit laatste kan ook aan de binnenzijde worden uitgevoerd met een coating tegen condens.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

In onze woning (94) hebben we recent de keuken aangepakt. Hier zat een afzuiging in verwerkt door de spouwmuur naar de garage (enkelmuurs, plat dak). Omdat we gekozen hebben voor een recirculatieafzuigkap hebben we de afzuiging niet meer nodig. Aan de kant v.d. keuken hebben we dit opgelost door een 125mm rioolbuis met deksel in de muur te purren. Tochtdicht en mochten we ooit toch nog weer de afzuiging willen gebruiken relatief gemakkelijk te openen. Dit komt achter een koof en is uit het zicht.

Nu vraag ik mij af wat de beste oplossing is om het gat in de muur v.d. garage (naar de spouw) en de pijp in het dak te dichten. M.i. tegen tocht maar ook op een manier dat het wel weer bruikbaar zou zijn indien we dit zouden willen.

Iemand een tip hierin? Ook hier de rioolbuis met draaidop-techniek toepassen?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
Pixeltje schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:40:
[...]

Zit vast inderdaad. Komt vaker voor hier in de straat. We hebben stadsverwarming en voor de verwarming zit geen warmtewisselaar, maar het cv water wordt gewoon bij iedereen door ‘t huis gepompt.

Het pennetje beweegt nog maar de veer die erachter zit heeft de geest gegeven.

[...]

Doe idd dan eerst ff de afsluiters vd stadsverwarming dicht zetten. :)
dan aftappen met ontluchting vd radiator iets open. Als druk eraf is en enige tijd afgetapt is kun je de koppelingen voorzichtig oplossen. Lekt deze nog water ff iets meer aftappen.
Na het vervangen vd thermostaat kraan en terug bijzetten nog ff alle radiatoren ontluchten.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
En kijk eventueel even naar de schnabl's.

Makkelijk op de juiste aantallen af te stemmen, verkrijgbaar in meerdere diameter maten zoals (16/19) en evt met speciale pluggen te gebruiken waar je ze op klikt.

Kosten wat, maar werken ook echt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 10:00
Vraagje, dit schoorsteentje van de mechanische regent nogal in en ik wil deze graag (laten) vervangen. Is het simpelweg een kwestie van het bovenste gedeelte eraf schuiven en de nieuwe erop schuiven? Of moet de hele doorvoer dan ook vervangen worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tecU-3qXaEDTmrXvY3c1trH6mD0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jDG8VDtRm5YFUiqBtjz07mGU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:29
NeutraleTeun schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:41:
Ik heb een ventilatiebuis op het dak voor de zolder. Deze is na komst dakkapel overbodig, en zou weg mogen voor de zonnepanelen binnenkort.

Pijp eraf.
Pur erin?

Ook een deksel onderzijde pijp (dus op de zolder), of ga ik dan juist condensvorming veroorzaken?
Is het niet handig voor de bedrading van de zonnepanelen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:37
Iemand misschien een tip waar ik nylon bollen/ kogelvorm van 25mm doorsnee zou kunnen vinden? Voor een specifieke toepassing heb ik één / twee van deze bollen nodig en ik kan deze vooralsnog nergens los vinden voor een normale prijs....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 00:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Fuel_80 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:34:
Iemand misschien een tip waar ik nylon bollen/ kogelvorm van 25mm doorsnee zou kunnen vinden? Voor een specifieke toepassing heb ik één / twee van deze bollen nodig en ik kan deze vooralsnog nergens los vinden voor een normale prijs....
is dit misschien iets? het is wel POM ipv nylon.

https://www.dold-mechatro...-ballen-versie-naar-keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Laatst online: 22-05 22:12

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Weet iemand waar je als particulier gipsplafondplaten voor systeemplafond kan kopen?
Dus plafondplaten met kleur of motief.

Ik kan gipsplaten halen bij o.a Gamma. Echter dan moet ik deze platen laten behangen of laten schilderen.

Huidige platen in de badkamer en WC zijn Gyproc 9,5mm (grijs) met waarschijnlijk een soort witte structuurbehangpapier of een decoratieve decorfolie tegenaan.

foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWJtdCongTrRLlE3bAt51uHySDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7zFd54Y9ITlx8PZW6DcNqnyb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YI3nAdhgb6kxx5uqRz2XxfT1VuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IfMWRGU60v5sbiGU82zSjGiE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door MedionAkoya op 11-11-2022 12:55 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Cobb schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:31:
[...]

Dno. Het is bekend bij de installateur.
Die heeft gevraagd of ik die buis weg kon halen (dan past er 1 paneel extra bij).

Heb gevraagd of hun dat kunnen doen. Ss
Meer ervaring ermee en toch al op het dak.
Maar het verzoek van hun was toch dat ik het zelf moest doen.

Vandaar de vraag hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MedionAkoya schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:23:
Weet iemand waar je als particulier gipsplafondplaten voor systeemplafond kan kopen?

Ik kan gipsplaten halen bij o.a Gamma. Echter dan moet ik deze platen laten behangen of laten schilderen.

foto komt nog
rockfon via internet volgens mij kan bouwcentre het ook leveren

https://www.systeemplafon...ockfon-plafondplaten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Pijp eraf.
Pur erin?

mag die pijp echt weg? ofwel is de ventilatie al anders geregeld? dan gewoon weghalen en het dak aanhelen zoals de rest is gemaakt. hoe je dat het beste kan doen is afankelijk van de opbouw van het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 18:37
Ik had zelf inderdaad ook kogelrollen gevonden (vergelijkbaar, maar dan enkele kogels) maar helaas maken de verzendkosten het alsnog relatief duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:29
NeutraleTeun schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:26:
[...]

Dno. Het is bekend bij de installateur.
Die heeft gevraagd of ik die buis weg kon halen (dan past er 1 paneel extra bij).

Heb gevraagd of hun dat kunnen doen. Ss
Meer ervaring ermee en toch al op het dak.
Maar het verzoek van hun was toch dat ik het zelf moest doen.

Vandaar de vraag hier.
Als het echt een nutteloze pijp is zou ik van binnenuit alles voorbereiden zodat je op de dag van installatie de pijp makkelijk kan verwijderen (lees van buitenaf er makkelijk af kan trekken). Mocht je een vriendelijke instalateur treffen dan doet hij die laatste 10sec en legt er een nieuwe dakpan overheen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
  • Laatst online: 26-05 14:53
MedionAkoya schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:23:

Huidige platen in de badkamer en WC zijn Gyproc 9,5mm (grijs) met waarschijnlijk een soort witte structuurbehangpapier of een decoratieve decorfolie tegenaan.

foto's
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals aangegeven inderdaad bij systeemplafond.nu voor de consument.
Echter die je in vochtige ruimtes wel gips/vinyl plafond platen toe te passen daar gewone plafond platen hier niet geschikt voor zijn ivm vocht etc..

https://www.systeemplafon...svinyl-plafondplaten.html

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 17:11
Rockfon heeft ze wel voor die toepassing, maar die zijn prijzig en gaat dit doel voorbij (regelmatig reinigbaar).
Gipsvinyl wordt meest gebruikt, ook redelijk gemakkelijk op maat te snijden/breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Op onderstaande foto is duidelijk een baksteen latei te zien toch? Boven en onder de bakstenen zitten die grijze kalkzandsteen lijmblokken.
Zo ja, dan breken we het kozijn er uit zonder stempels o.i.d., tips om een kozijn er snel uit te krijgen zijn welkom!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aku5VfAe_QJAUK8VSNF2DFIeIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpUa70Pj5eZ8Xl9XO3Y9qFW1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the squaler1
  • Laatst online: 26-05 14:53
zo op de foto zou je inderdaad zeggen dat het om een lei gaat.
Kozijn krijg je het er snelst uit met een recipro en koevoet.

Doorzagen op de stijl beide zijde en koevoet er tussen meppen.
Zal wat moeite kosten maar moet lukken!

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Vinze schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:41:
Vraagje, dit schoorsteentje van de mechanische regent nogal in en ik wil deze graag (laten) vervangen. Is het simpelweg een kwestie van het bovenste gedeelte eraf schuiven en de nieuwe erop schuiven? Of moet de hele doorvoer dan ook vervangen worden?

[Afbeelding]
Dit lijkt mij meer op een rookgasafvoer van een CV-ketel.

Het systeem van pijpen op het dak is inderdaad vaak dat je het bovenstuk kunt vervangen maar dat zul je ter plekke moeten bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Cobb schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:04:
[...]

Als het echt een nutteloze pijp is zou ik van binnenuit alles voorbereiden zodat je op de dag van installatie de pijp makkelijk kan verwijderen (lees van buitenaf er makkelijk af kan trekken). Mocht je een vriendelijke instalateur treffen dan doet hij die laatste 10sec en legt er een nieuwe dakpan overheen.
@twain4me
Het is een nutteloze pijp.
Hangt nu MV op de zolder en er is een dakkapel.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5XczvgkF/IMG-20221112-131937.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KKxgpzbG/IMG-20221112-131955.jpg

Een ventilatiepan met rooster op plafond zolder zou kunnen. Maar is dan behoorlijk overkill.
Anders een plaatje tegen plafond zolder enwat pur in dat gat en dan een pan eroverheen.
Lijkt me het makkelijkste en goedkoopste?

En anders nog even bellen en vragen wat hun idee is voor de kabeldoorvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

NeutraleTeun schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:39:
[...]

@twain4me
Het is een nutteloze pijp.
Hangt nu MV op de zolder en er is een dakkapel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een ventilatiepan met rooster op plafond zolder zou kunnen. Maar is dan behoorlijk overkill.
Anders een plaatje tegen plafond zolder enwat pur in dat gat en dan een pan eroverheen.
Lijkt me het makkelijkste en goedkoopste?

En anders nog even bellen en vragen wat hun idee is voor de kabeldoorvoer.
ze boren gewoon een gaatje door het dak voor zonnepaneel kabels, of je moet zelf een kabeldoorvoer plaatsen.

jij hebt een "antiek" dak plaatje erop binnen en buiten aanvullen met pur werkt in dit geval prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Ik heb gisteren een keukenvloer met egalisatiemortel geegaliseerd (gemiddeld ongeveer 1cm dikte). Nu wil ik morgenochtend beginnen met tegelen van deze vloer. De egalisatievloer is dan ongeveer 45uur oud.

Weet iemand of ik dan wel of niet moet voorstrijken? Omdat er (denk ik?) nog redelijk wat vocht in de vloer zit, is voorstrijken niet nodig. Klopt dat?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpOyRr1gKpyJGFezbO1ox7glQfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwnYbAGKnMs4jazJFFZUkCHq.jpg?f=fotoalbum_large

Een stuk vlierbessenhout, eergisteren vers omgezaagd.
Ik moest het helaas klein zagen omdat mijn grote draaibank nog niet gerestaureerd is en de kleine gewoon erg klein is. Wel bizar dat zo'n dik blok hout onder deze lintzaag doorschuift als een heet mes door boter, in enkele seconden zaag je er een plak af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE7-f9cjI0bUheEcdxXwXHwRdkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJvXV0X4sSbtTnMSh7kVJy0k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-hoxaTjKgKGfUH4NvdGJH4y_hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFfCg8ZUCvBBjQyIgFNBNtMV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag wel ruimte voor twee schaaltjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDuNqiQGzF-Tz6Ty-HULxiBtUFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RR38bWECp4whoBD3rVALlAmY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z19AgCjphE8e3HnZPyCv1SZiRmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGetw9q8pUsK4PuClfHLzGnY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_zpkC6ENM-smP0N4D7kV0ZeONI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ouq6sxPCLZzfORXjk7vaH9TO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-11-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:04:
[Afbeelding]

Ik moest het helaas klein zagen omdat mijn grote draaibank nog niet gerestaureerd is en de kleine gewoon erg klein is. Wel bizar dat zo'n dik blok hout onder deze lintzaag doorschuift als een heet mes door boter, in enkele seconden zaag je er een plak af.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Keurig bakje!
Ben je niet bang dat hij scheurt als het opdroogt?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vindt het wel leuke schaaltjes, zit er ook aan te denken om een draaibank van dat formaat te kopen ivm. ruimte mocht ik verhuizen naar een appartement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ronald.42 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:16:
[...]

Keurig bakje!
Ben je niet bang dat hij scheurt als het opdroogt?
Dat gebeurt wel eens, maar droog hout draaien heeft ook nadelen. Dit geeft minder stof (vooral natte krullen) en stammen drogen is sowieso kut want ze gaat vaak splijten en de binnenkant kan jaren duren voor het vocht eruit is.

Zo'n klein schaaltje (ik maak er twee) kun je na het draaien (wat met groen hout vele malen fijner en makkelijker is dan met droog hout) drogen door hem in wat papier te wikkelen en een paar weken te laten liggen ergens op een stabiele plek (qua temperatuur enzo) in huis. Grote kans dat het dan wel goed gaat. Dan nog even licht opschuren en olie erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Arloid schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:52:
[...]

Ik vindt het wel leuke schaaltjes, zit er ook aan te denken om een draaibank van dat formaat te kopen ivm. ruimte mocht ik verhuizen naar een appartement.
Dit is echt wel een hele kleine hoor, een Jet JML 1014. Ik heb de basis versie maar je hebt er standaarden voor:

https://www.ebay.com/itm/133399042363

alswel bed verlengingen voor langere werkstukken, maar dikker gaat gewoonweg niet door het formaat. De snelheid is alleen handmatig variabel (je moet de riem verleggen) maar het is wel een stevig kwaliteits ding met redelijk wat vermogen.

Ik heb een knoeperd van een draaibank klaarstaan in onderdelen om te restaureren met een 2pk motor erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:04:
[...]

Dat gebeurt wel eens, maar droog hout draaien heeft ook nadelen. Dit geeft minder stof (vooral natte krullen) en stammen drogen is sowieso kut want ze gaat vaak splijten en de binnenkant kan jaren duren voor het vocht eruit is.

Zo'n klein schaaltje (ik maak er twee) kun je na het draaien (wat met groen hout vele malen fijner en makkelijker is dan met droog hout) drogen door hem in wat papier te wikkelen en een paar weken te laten liggen ergens op een stabiele plek (qua temperatuur enzo) in huis. Grote kans dat het dan wel goed gaat. Dan nog even licht opschuren en olie erop.
Ik heb me er nooit bijzonder in verdiept maar van horen zeggen.
Hout moest wateren, een paar jaar onder water dan wordt het hout rustiger en zal minder snel scheuren.
Maar voor de hobby wordt dat wat lastig denk ik...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ronald.42 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:11:
[...]

Ik heb me er nooit bijzonder in verdiept maar van horen zeggen.
Hout moest wateren, een paar jaar onder water dan wordt het hout rustiger en zal minder snel scheuren.
Maar voor de hobby wordt dat wat lastig denk ik...
Ik droog sinds kort mijn eigen hout :). Wateren is prachtig, maar daar heeft men tegenwoordig weinig geduld geen meer voor. Je hebt plek, spullen en veel tijd nodig. Bedenk dat een boom soms tientallen jaren moet staan voor hij de dikte heeft om er wat bijzonders van te maken, anders kom je al snel bij verlijmd hout uit (stroken aan elkaar gemaakt) zoals bij goedkope meubelen. We zitten in een economie van snel en 'nu' en het hout is feitelijk niet aan te slepen.

Je kunt het werken van hout ook sterk verminderen door het op een andere manier te verzagen (zodat de lijnen van de jaarringen niet meer schuin door de planken heen lopen) maar dan heb je vrij veel verlies uit een boom, en ook dat is in deze economie niet meer wenselijk. Tijd kost bovendien ook (teveel) geld.

Ik doe het voor de hobby dus mij raakt dat allemaal niet. Ik zaag, droog en maak zoals ik dat leuk vind, en het scheelt dat ik zelf de spullen heb om dat te bewerkstelligen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 13:43
Vandaag het idee om "even" onze kraan (een dornbracht tara classic, op zich prima, maar zit onder de roestplekken) te vervangen met een Ikea kraan. De ikea kraan heeft een verloop van G 3/8 R10, aldus de handleiding. De huidige aansluiting is echter nét iets kleiner. En natuurlijk kom ik er helemaal niet uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5iR1Bekew5QN7r3zjzmJl-j2Oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyZ969fXYiggUpbKh8Os49dn.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de huidige kraan op de huidige aansluiting. Ik kan alleen op basis van de nummers welke er op staan, niets vinden.
Is er hier iemand die op basis hier van zou kunnen uitleggen wat ik nodig heb? Ik kom qua aansluitingen er alleen maar op uit dat de huidige aansluiting een 1/4 zou moeten zijn, welke dan naar 3/8 verloopt. Maar als ik de mm-maten volg (en net is vandaag de schuifmaat stuk heb ik alleen de duimstok ter beschikking), lijkt mij de 3/8 kloppen, die omt overeen met ergens 17mm, maar de maat van de huidige lijkt groter dan de 13mm. Is er nog een alternatieve tussenmaat?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:47
Cobb schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:31:
[...]

Maakt niet uit prikken zo ergens door het dak vaak zit die dakdoorvoer op een onhandige plek waardoor je meters extra moet omleggen aan kabels, is voor hun minder werk dan kabels omleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2022 21:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:47

Pijp eraf.
Pur erin?

Eerst een houten plaat overheen dan dampfolie en dan isolatie of pur.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Raznov schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:41:
Vandaag het idee om "even" onze kraan (een dornbracht tara classic, op zich prima, maar zit onder de roestplekken) te vervangen met een Ikea kraan. De ikea kraan heeft een verloop van G 3/8 R10, aldus de handleiding. De huidige aansluiting is echter nét iets kleiner. En natuurlijk kom ik er helemaal niet uit.
[Afbeelding]
Dit is de huidige kraan op de huidige aansluiting. Ik kan alleen op basis van de nummers welke er op staan, niets vinden.
Is er hier iemand die op basis hier van zou kunnen uitleggen wat ik nodig heb? Ik kom qua aansluitingen er alleen maar op uit dat de huidige aansluiting een 1/4 zou moeten zijn, welke dan naar 3/8 verloopt. Maar als ik de mm-maten volg (en net is vandaag de schuifmaat stuk heb ik alleen de duimstok ter beschikking), lijkt mij de 3/8 kloppen, die omt overeen met ergens 17mm, maar de maat van de huidige lijkt groter dan de 13mm. Is er nog een alternatieve tussenmaat?
Neem aan dat het om de slang links in de foto gaat? Hoe zit die op die knie aangesloten? Met die knelmoer? Ziet er wat gek uit. 3/8 is volgens mij redelijk standaard voor een kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 13:43
Beekforel schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:55:
[...]

Neem aan dat het om de slang links in de foto gaat? Hoe zit die op die knie aangesloten? Met die knelmoer? Ziet er wat gek uit. 3/8 is volgens mij redelijk standaard voor een kraan.
Klopt dat is een knelmoer. Ik zocht even verder, zou het kunnen zijn dat het wel de juiste maat is, maar dan afgevijld moet worden? Ik heb net nog eens gekeken naar de 3/8 maat, maar het komt eerder in de buurt van een 15 a 16mm maat. Ik ga morgen eens verder kijken.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:14
Raznov schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:41:
[Afbeelding]
Haal een knie van 15 of 12mm knel naar 3/8" schroefdraad. Karwij en hornbach en anderen hebben die. Dan ben je klaar.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
Gisteren was ik bij de bouwmarkt voor wat sprays om gereedschap/de zitmaaier/zaken rondom het huis klaar te maken voor de winter.

Er is voldoende te krijgen. Alleen waar ik mijn brein over breek: wanneer je nu teflon/pfte spray gebruikt en wanneer siliconen spray? Het internet geeft zoveel verschillende theorieën dat ik door de bomen het bos even niet meer zie.

Wat ik zelf heb gevonden:
- siliconen alleen om te beschermen en niet om te smeren.
- pfte spray is hygiënischer en dus geschikt voor apparatuur die ik aanraking komt met voeding? Ik heb hier zelf wel mijn vraagtekens bij.
- siliconen spray kan je rubber/kunststof aantasten.
- siliconen wil je niet gebruiken op oppervlaktes die ooit nog geschilderd moeten worden.
- siliconen gebruik je bij apparatuur onder hoge druk.

Ik denk dat dit wellicht ook merk gebonden is. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de specialist sprays van Wd40 dan zie ik geen wezenlijk verschil tussen de siliconen spray en pfte spray.

Iemand een use case wanneer je nu siliconen gebruikt en pfte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:07:
[...]

Dit is echt wel een hele kleine hoor, een Jet JML 1014. Ik heb de basis versie maar je hebt er standaarden voor:

https://www.ebay.com/itm/133399042363

alswel bed verlengingen voor langere werkstukken, maar dikker gaat gewoonweg niet door het formaat. De snelheid is alleen handmatig variabel (je moet de riem verleggen) maar het is wel een stevig kwaliteits ding met redelijk wat vermogen.

Ik heb een knoeperd van een draaibank klaarstaan in onderdelen om te restaureren met een 2pk motor erbij.
Dat is inderdaad een aardig model draaibank wat je hiernaast nog hebt. Ik moet het nog overwegen maar ik ga wel vrij snel uit naar een wat kleiner model van Record. Nu is het financieel nog even niet aan de orde maar tegen die tijd ga ik wel even weer de markt verkennen. Nu moet ik sowieso nog een schort aanschaffen, maar met alles op een rijtje verwacht ik toch wel rond de €1000 kwijt te zijn aan gereedschappen, veiligheidsmiddelen en chucks om aan het draaien te slaan. Maar goed, gelukkig heb ik al een redelijke werkplaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuNRTG2_agjpjy8tceKe2SkzmJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M78p1y9eN5ib51ZADgNyTwlN.jpg?f=fotoalbum_large
Bewtje oude foto, maar euh voor je het vraagt, de werktafel is zwaar provisorisch en over de parkside tafelzaag gesproken...doe maar niet, die is voor het ruwe werk tot de metabo op m'n werktafel gerestaureerd is en eigenlijk alleen maar voor het ruwe werk. Er valt nog redelijk mee te zagen, maar op de millimeter nauwkeurig hoef je er echt niet van verwachten.

Komen nog twee stevig uitgevoerde Japanse schragen waarvan één een blad van 60x20cm krijgt incl een wagon vise. Idee hierachter is dat je geen grote werkbank nodig hebt tot het wel moet en je met schragen redelijk hetzelfde bereik kan creëren mits ze stevig uitgevoerde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:03
Arloid schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:51:
[...]

Dat is inderdaad een aardig model draaibank wat je hiernaast nog hebt. Ik moet het nog overwegen maar ik ga wel vrij snel uit naar een wat kleiner model van Record. Nu is het financieel nog even niet aan de orde maar tegen die tijd ga ik wel even weer de markt verkennen. Nu moet ik sowieso nog een schort aanschaffen, maar met alles op een rijtje verwacht ik toch wel rond de €1000 kwijt te zijn aan gereedschappen, veiligheidsmiddelen en chucks om aan het draaien te slaan. Maar goed, gelukkig heb ik al een redelijke werkplaats.

[Afbeelding]
Bewtje oude foto, maar euh voor je het vraagt, de werktafel is zwaar provisorisch en over de parkside tafelzaag gesproken...doe maar niet, die is voor het ruwe werk tot de metabo op m'n werktafel gerestaureerd is en eigenlijk alleen maar voor het ruwe werk. Er valt nog redelijk mee te zagen, maar op de millimeter nauwkeurig hoef je er echt niet van verwachten.

Komen nog twee stevig uitgevoerde Japanse schragen waarvan één een blad van 60x20cm krijgt incl een wagon vise. Idee hierachter is dat je geen grote werkbank nodig hebt tot het wel moet en je met schragen redelijk hetzelfde bereik kan creëren mits ze stevig uitgevoerde zijn.
Én een koffieapparaat, misschien wel het belangrijkste 😁. Kun je vast een (nog) mooie(re) werkplaats van maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:28
Iemand een tip voor een grijze / antraciet muurafdekker?

Minstens 27 breed en 67 lang. Iets breder mag ook, ik zag dat 30 een gangbare maat is.

Ter vervanging van deze betonplaat op het gemetselde muurtje bij de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vln86Mz8Aevy3paL8UHHPQLzYlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9T2cNwOuQBbBG5QIIPZWgQT9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvo1coAdeWI_fmCnr9_bf6jM8LI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJfh5hA6rQoERCw7kkiaaJbf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 13-11-2022 10:32 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
henkjanvdkolk schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:09:
[...]

Én een koffieapparaat, misschien wel het belangrijkste 😁. Kun je vast een (nog) mooie(re) werkplaats van maken!
Dat is het plan, zodra de schragen klaar zijn gaat de tafelzaag weg, uiteindelijk staat er ook nog een record lintzaag in de doos en eerlijkgezegd valt een tafelzaag niet goed bij mij in de smaak.

Ik merk dat een tafelzaag mij niet biedt wat een formaatzaag mij wel biedt. Niet zozeer dat de precisie mij tegenvalt, dat kan ik van dit plastic blik niet verwachten, maar je staat gewoon te klooien met je uitvoer. Persoonlijk merk ik dat ik deze machine enkel gebruik voor het ruw zagen en de eindmeters door de vandiktebank gemaakt worden, dat is zonde van de ruimte.

Nu is het leuk dat je tandverbindingen met een tafelzaag kan maken, maar ik doe graag ook nog wat met m'n handen. Ik heb het idee dat ik met m'n schraag opzet en cirkelzaag hetzelfde kan bereiken maar ik ratel door :7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:03
pentaw1nz schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:11:

Minstens 27 breed en 67 lang. Iets breder mag ook, ik zag dat 30 een gangbare maat is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Natuurstenen vijverrand, verkrijgbaar in verschillende soorten, bijv. hardsteen, basalt, graniet. De laatste is volgens mij het duurzaamste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Belgisch hardsteen (Arduin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
mr_evil08 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:48:
[...]

Eerst een houten plaat overheen dan dampfolie en dan isolatie of pur.
Je bedoelt vanaf de binnenzijde eerst dampfolie en dan een houten plaat. Vervolgens van buiten pur erin?

Moet ik kijken waar ik zo'n klein stuk kan vinden. Een hele rol kopen is een beetje zonde geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:21

_Arthur

blub

Zoiets; https://steenboknatuurste...-basalt-antraciet-gezoet/

670x300 met standaard afwerkingen zit je rond de 55,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:52
Een vraag:
Ik heb een ondergronds buis lopen van mijn berging naar buiten toe (diameter iets van 16cm). Daar eindigt deze momenteel gewoon onder de grond. Ik wil buiten een kleine buitenkast zetten met een aantal zekeringen (tuinhuis, zwembad, eventueel later een zekering voor een paar zonnepanelen i.c.m. micro-omvormers) maar ik moet ook een aantal kabels rechtstreeks van binnen naar de oprit leggen (plaatsing van twee laadpalen).

De vraag: hoe doe ik de overgang van grond --> lucht voor de kabels (1 elektriciteit en 1 netwerkkabel) naar die zekeringkast het best?

Ik ben momenteel het volgende aan het denken: y-splitsing voor ene kant naar zekeringkast en andere kant naar oprit en dan bij de kant van de zekeringkast verticaal naar omhoog, 30cm boven de grond laten uitsteken, soort paddenstoel er op of bocht van 120 graden zodat het niet kan inregenen en zo de kabel er uit laten steken. Het probleem is dat ik dat lelijk vind en ik op een gegeven moment de kabel open en bloot laat (maar een cm of dertig tot aan de muur waar ik terug met een opbouwstuk kan werken maar toch).

Ik veronderstel dat daar een betere oplossing voor bestaat maar ik vind het niet via google. Misschien ook relevante informatie: België en monofase aansluiting van 40A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 13:48
Klein vraagje; momenteel heeft ons huis nog overal normale radiatorkranen. Die wil ik gaan vervangen met thermostatische radiatorkranen en daarop dus ook thermostraatknoppen (of wellicht een systeem als Tado).
Hoe weet je nu echter of de nieuwe radiatorkraan gaat passen?
Overal lees ik alleen over het opmeten van de schroefdaadmaat (M30 of M28), maar dat zegt toch niets over de afmetingen van het kraantje zelf?

Bijvoorbeeld; ik heb onderstaande twee kranen in huis. Het lijkt mij niet dat die te vervangen zijn met dezelfde thermostatische radiatorkraan. Normaal zou ik ze er uit halen en naar de warmteservice gaan, maar gezien levertijden lang zijn momenteel is dat niet ideaal. Eigenlijk wil ik alles in huis hebben zodat ik de klus in 1 dag kan doen.

Ik heb helaas geen idee welk merk dit is. Kan er niets op zien staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16CQME52w0zsNqcDTXZZAG4px_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAOUQis6JUdfkzCAPOLDAZSc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzHzW2GpBuA_xjhhhdPXngUPaz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixMAobKvJPMueYhmF3dt3C75.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 12:31
Een van mijn laatste dingen van de verbouwing is het samenstellen en installeren van een sleutelplan. Nu heb ik 3 verschillende sleutels aan mijn bos van verschillende cilinders/verbouwingen en wil deze gelijk trekken.

Wat ik daar eigenlijk bij wil doen is een cilinderslot in de poort maken, zodat die ook van buitenaf te openen is. Tuurlijk, de inbreker komt zo binnen maar geeft een fijn gevoel en iedere horde is er weer één.

De onderstaande poortdeur geeft niet lekker de mogelijkheid om een slot normaal in te frezen en voor ik hieraan begin wil ik checken of een reguliere slotmodule buiten in de zijk kan. Ik zoek eigenlijk een manier om alsnog een reguliere cilinder te kunnen plaatsen (opbouw-module?) bij deze houten poort. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbnX3JlpykmQmuKeJmfH8SRKW_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVSJjWnAriEyUy4BPXlys3LP.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 12:31
Mythio schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:32:
Klein vraagje; momenteel heeft ons huis nog overal normale radiatorkranen. Die wil ik gaan vervangen met thermostatische radiatorkranen en daarop dus ook thermostraatknoppen (of wellicht een systeem als Tado).
Hoe weet je nu echter of de nieuwe radiatorkraan gaat passen?
Overal lees ik alleen over het opmeten van de schroefdaadmaat (M30 of M28), maar dat zegt toch niets over de afmetingen van het kraantje zelf?

Bijvoorbeeld; ik heb onderstaande twee kranen in huis. Het lijkt mij niet dat die te vervangen zijn met dezelfde thermostatische radiatorkraan. Normaal zou ik ze er uit halen en naar de warmteservice gaan, maar gezien levertijden lang zijn momenteel is dat niet ideaal. Eigenlijk wil ik alles in huis hebben zodat ik de klus in 1 dag kan doen.

Ik heb helaas geen idee welk merk dit is. Kan er niets op zien staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij vervang je überhaupt alleen de knop, het kraantje blijft gelijk bij thermostatische knoppen. Die knop zorgt immers voor het indrukken van een pinnetje op basis van temperatuur ipv "indraaien" van de knop.

..of begrijp ik je nu verkeerd?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Pagina: 1 ... 259 ... 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/