[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 260 ... 450 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 11:27
Mythio schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:32:
Klein vraagje; momenteel heeft ons huis nog overal normale radiatorkranen. Die wil ik gaan vervangen met thermostatische radiatorkranen en daarop dus ook thermostraatknoppen (of wellicht een systeem als Tado).
Hoe weet je nu echter of de nieuwe radiatorkraan gaat passen?
Overal lees ik alleen over het opmeten van de schroefdaadmaat (M30 of M28), maar dat zegt toch niets over de afmetingen van het kraantje zelf?

Bijvoorbeeld; ik heb onderstaande twee kranen in huis. Het lijkt mij niet dat die te vervangen zijn met dezelfde thermostatische radiatorkraan. Normaal zou ik ze er uit halen en naar de warmteservice gaan, maar gezien levertijden lang zijn momenteel is dat niet ideaal. Eigenlijk wil ik alles in huis hebben zodat ik de klus in 1 dag kan doen.

Ik heb helaas geen idee welk merk dit is. Kan er niets op zien staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vroeg ik mij laatst ook af.. voordat ik deze kraan ging plaatsen:

https://www.warmteservice...505?origin=-tl001-11-170-

Even met warmteservice gechat en die zeiden: past gewoon.. ik krijg het idee dat die maat standaard is. Dus de afstand vanaf je radiator naar de verticale cv buis (in combinatie met een onderblok/voetventiel).

Op de foto’s lijken de twee anders (je kan altijd even meten) maar je hebt nog een klein beetje speel ruimte. De aansluiting in je radiator kan er misschien nog verder in /uit. Wel even om denken dat je dan nieuwe pakking plaatst.

En anders gewoon toch even langs warmteservice met de foto’s.. vertellen ze het je als het goed is zo welke kranen je moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:43
@stevenP

zoiets Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/285101/123

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo ik ben lekker aan het klussen in mijn nieuwbouwhuis. Begane grond grotendeels geraggeld, honderden meters kabel in kruipruimte, muren en koven gedouwd... en de aannemer is met het sanitair bezig.

Dat gezegd hebbende, de vloer ligt in de badkamer met een inloopdouche. Drain erin, nog geen wandtegels. De inloopdouche heeft hij aangelegd, en ik lees op internet dat je op 1-2cm afschot per meter hoort te zitten. Dat is dan iets meer dan een graad.
Dit is beduidend meer bij ons.

Toen ik ging kijken leek het heel scheef te zijn, en blootsvoets in de douche staan is niet fijn. Blijkt het 3.7 graden helling te zijn. Lijkt weinig maar vrij irritant... vooral omdat ik er nog minstens 10 jaar mee wil doen.

Morgen ga ik de aannemer aanspreken, even kijken wat hij voorstelt. Vinden jullie het redelijk dat ik hem vraag dit te herstellen? Dat het iets afwijkt van wat volgens internet normaal is (is die 1-2 graden reeel? Ik heb de ballen verstand van sanitair) , soit... maar dit is bijna 2x de maximaal gebruikelijke waarde.

Qua herstel: het zal ook wel wat tegels gaan kosten, hoop dat hij de drain er heel uit krijgt...

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 15:48
Boudewijn schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:33:
Zo ik ben lekker aan het klussen in mijn nieuwbouwhuis. Begane grond grotendeels geraggeld, honderden meters kabel in kruipruimte, muren en koven gedouwd... en de aannemer is met het sanitair bezig.

Dat gezegd hebbende, de vloer ligt in de badkamer met een inloopdouche. Drain erin, nog geen wandtegels. De inloopdouche heeft hij aangelegd, en ik lees op internet dat je op 1-2cm afschot per meter hoort te zitten. Dat is dan iets meer dan een graad.

Toen ik ging kijken leek het heel scheef te zijn, en blootsvoets in de douche staan is niet fijn. Blijkt het 3.7 graden helling te zijn. Lijkt weinig maar vrij irritant... vooral omdat ik er nog minstens 10 jaar mee wil doen.

Morgen ga ik de aannemer aanspreken, even kijken wat hij voorstelt. Vinden jullie het redelijk dat ik hem vraag dit te herstellen? Dat het iets afwijkt van wat volgens internet normaal is (is die 1-2 graden reeel? Ik heb de ballen verstand van sanitair) , soit... maar dit is bijna 2x de maximaal gebruikelijke waarde.

Qua herstel: het zal ook wel wat tegels gaan kosten, hoop dat hij de drain er heel uit krijgt...
die vuistregel van 1-2cm / meter ken ik voor riolering. Dat is wat je in ieder geval wil hebben zodat je nooit staand water krijgt in je leidingwerk :-)

In de douche is het naar mijn idee iets anders, bijvoorbeeld is mijn douchebak nagenoeg vlak (echt maar een paar mm verval). Het gaat vooral om jouw comfort natuurlijk.. Ik zou het eens rustig vragen aan hem, kijken wat hij er op te melden heeft. Die drain ga je er denk ik niet heel uitkrijgen..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:11:
Iemand een tip voor een grijze / antraciet muurafdekker?

Minstens 27 breed en 67 lang. Iets breder mag ook, ik zag dat 30 een gangbare maat is.

Ter vervanging van deze betonplaat op het gemetselde muurtje bij de deur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik in jouw schoenen zou staan dat zou ik een afdekker willen met een druprand. dan blijft de muur schoner.
Hij moet dan minimaal 2x2cm breder en 2cm langer worden dan de maat van het muurtje.

Een echte tweaker maakt zoiets zelf. Men make een mal, kope een zak betonmortel van 3 euro stort de met water gemende mortel in de mal en na drie dagen is het product klaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:33:

3.7cm over 1m lijkt me erg veel, de totale hoogte van onze douchebak is misschien net 4cm, en verloop schat ik zo op 1cm op 1m, maar dat zou ik eens na moeten meten.

Ik zou eens contact opnemen met de installateur, eens vragen waarom dat zo gedaan is, en aangeven dat je het niet comfortabel vindt om zo scheef te staan. Hopelijk zijn ze schappelijk en corrigeren ze het zonder problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:01
nokiaan958GB schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:35:
[...]

Als ik in jouw schoenen zou staan dat zou ik een afdekker willen met een druprand. dan blijft de muur schoner.
Hij moet dan minimaal 2x2cm breder en 2cm langer worden dan de maat van het muurtje.

Een echte tweaker maakt zoiets zelf. Men make een mal, kope een zak betonmortel van 3 euro stort de met water gemende mortel in de mal en na drie dagen is het product klaar 8)
Ik heb inmiddels het internet wat afgestruind en ben gestuit op een natuursteenwebsite.

Voor 7 tientjes kan ik een plaatje graniet op maat bestellen, incl randafwerking.
Zij bieden inderdaad de optie om een "regenhol" in te frezen".

Moet even afwachten of dit voor mij gaat werken, aangezien hun standaard maat 30cm breed is. Mijn muurtje is 26.5 breed. Kwa overstek is dat perfect, alleen wil je niet dat het "regenhol" 2cm of meer naar binnen zit. Dan valt deze namelijk op mijn muurtje ipv net er voor :+

Ik heb ze daarvoor gemaild, even afwachten.
Als deze optie werkt voor 7 tientjes dan is het 't niet waard om zelf te gaan knoeien.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:07
Klein probleempje... Iets te lomp aan de trapleuning getrokken waardoor de gasbetonplug voor de middelste leuninghouder los is gekomen en een groot gat heeft achtergelaten. Hoe ga ik dit het mooiste oplossen? Nieuw gat boren paar centimeter verderop en de huidige vullen/afsmeren? Kan ik nog iets doen met chemisch anker en plug + stokeind in het bestaande gat? De schroef (stokeind) is M8.

Erg benieuwd of iemand een oplossing weet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFo1A2UGlPorIF6KM-1Y5MZzYok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSM5fjiM2KGV6m8YmkXYRr6Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oVh3xYz6lP1VVPsoIuXpplIZZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzzPdVeYy0BmtFl9UCNEVAMD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URuUeDAiK8-1aLpneutBHynymH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzXG6w4W3IsDBg3365O4UEkK.jpg?f=fotoalbum_large

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:02
Plug uitboren en vervangen door een nieuwe? Tot slot de muur een beetje aansmeren en afwerken met zo'n spack spray?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:48
Slappyjoez schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:47:
Klein probleempje... Iets te lomp aan de trapleuning getrokken waardoor de gasbetonplug voor de middelste leuninghouder los is gekomen en een groot gat heeft achtergelaten. Hoe ga ik dit het mooiste oplossen? Nieuw gat boren paar centimeter verderop en de huidige vullen/afsmeren? Kan ik nog iets doen met chemisch anker en plug + stokeind in het bestaande gat? De schroef (stokeind) is M8.

Erg benieuwd of iemand een oplossing weet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een chemisch anker werkt doorgaans prima, een keil/hulsbout zou ook nog kunnen maar met gasbeton weet ik niet zeker of dat sterk genoeg gaat zijn/je muur verder sloopt, een chemisch anker heeft in principe de beste krachtspreiding in zo’n geval.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 15:57
@Slappyjoez Gewoon chemisch anker met huls erin doen en dan stokeind erin steken. Dat komt echt nooit meer los. Heb ook kluizen enzo op die manier verankerd :D.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:07
Is het probleem dan niet alleen, op alle bovenstaande oplossingen, dat de bout te klein voor het gat en daar zorgt voor teveel speling?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie900
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 11:58
Hoi klussers,

Ik heb thuis een convectorput met daarop een rooster. Dat rooster is wat verouderd en ziet er met de nieuwe (laminaat)vloer die wij hebben gelegd niet zo mooi meer uit. Ik dacht er dus aan om het rooster te vervangen, maar dit blijkt een stuk kostbaarder dan ik had gedacht.

Nu denk ik er aan om het rooster de demonteren en alle houten latjes op te schuren en te lakken/beitsen/schilderen, en dan het liefst in een donkere kleur zodat dit mooi contrasteert met de vloer. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben vooral benieuwd wat voor soort product ik het beste kan toepassen, vooral gelet op het gebruik (slijtage doordat je er overheen loopt, en temperatuurwisselingen door gebruik van de convector). Heeft iemand tips? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 17:37

Wish

ingwell

Niet zeker of deze hier hoort, maar weet niet precies waar wel.

Afgelopen weekend onder andere deze rode lamp gescoord op de verzamelbeurs. Een koopje, maar de kap heeft wat (kleine) beschadigingen. Dat ding is volgens mij van polycarbonaat (geen glas in ieder geval). Nou dacht ik: kan ik zelf wel polijsten, maar dat vind ik wel een spannende exercitie als ik zie hoe ze dat met bijvoorbeeld koplampen van autos doen.

Hebben jullie tips/tricks/complete handleidingen om de kap weer in vol ornaat te laten schitteren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsBQ6JOsAPnhTyHfDAHFS-MYHGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJzK1y504pifAKrQ58QJx6k6.jpg?f=fotoalbum_large

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Laatst online: 19-05 11:27
Wish schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:42:

Afgelopen weekend onder andere deze rode lamp gescoord op de verzamelbeurs. Een koopje, maar de kap heeft wat (kleine) beschadigingen. Dat ding is volgens mij van polycarbonaat (geen glas in ieder geval). Nou dacht ik: kan ik zelf wel polijsten, maar dat vind ik wel een spannende exercitie als ik zie hoe ze dat met bijvoorbeeld koplampen van autos doen.

Hebben jullie tips/tricks/complete handleidingen om de kap weer in vol ornaat te laten schitteren?[Afbeelding]
Als het polycarbonaat is: https://kunststofplatensh...onaat/bewerken/polijsten/

Geen idee hoe diep de krassen zijn maar wellicht kan je direct gaan vlampolijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Wish schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:42:

Hebben jullie tips/tricks/complete handleidingen om de kap weer in vol ornaat te laten schitteren?[Afbeelding]
Je hebt inderdaad van die koplampherstelsetjes om de shine terug te brengen, echter zit daar ook vrij agressieve “cutting compound” bij om verweerde lagen eraf te halen. Met name omdat die toplaag bij autolampen onder met name invloed van de zon een soort gele gummi worden.

Wat versta je onder kleine beschadigingen?

Mits de kleur door en door is, kan je best ver polijsten maar ondiepe haarkrasjes zijn makkelijker weg te polijsten met iets van Commandant 4 of 5. Als het niet nodig is, wil je ook niet te veel materiaal wegpoetsen.

En sowieso: geduld is belangrijk, niet te hard willen doen en later spijt hebben want het terugplakken gaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Slappyjoez Je kunt ook op de juiste maat een paar van deze moeren erop draaien https://www.gamma.nl/asso...rzinkt-10-stuks/p/B458545
Daarna in de hitack kit of chemisch anker. Zorg wel dat het boorgat goed stofvrij is, goed bortelen en schoonzuigen.

Tijdens het uitharden ervoor zorgen dat je draadeind niet scheef gaat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Melmer schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:24:
[...]

Geen idee hoe diep de krassen zijn maar wellicht kan je direct gaan vlampolijsten.
Vlampolijsten lijkt mij een ontvlambare business. Dat is me net niet subtiel genoeg.
1nsane schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:26:
[...]

Je hebt inderdaad van die koplampherstelsetjes om de shine terug te brengen, echter zit daar ook vrij agressieve “cutting compound” bij om verweerde lagen eraf te halen. Met name omdat die toplaag bij autolampen onder met name invloed van de zon een soort gele gummi worden.

Mits de kleur door en door is, kan je best ver polijsten maar ondiepe haarkrasjes zijn makkelijker weg te polijsten met iets van Commandant 4 of 5. Als het niet nodig is, wil je ook niet te veel materiaal wegpoetsen.

En sowieso: geduld is belangrijk, niet te hard willen doen en later spijt hebben want het terugplakken gaat niet.
Thanks beiden. Ik heb fine cute polijstmiddel Zvivver en een fijne polijstpad voor op de boormachine gekocht. Goed schoonmaken met water...en dan maar voorzichtig gaan polijsten :) .

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jopie900 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:13:
Hoi klussers,

Ik heb thuis een convectorput met daarop een rooster. Dat rooster is wat verouderd en ziet er met de nieuwe (laminaat)vloer die wij hebben gelegd niet zo mooi meer uit. Ik dacht er dus aan om het rooster te vervangen, maar dit blijkt een stuk kostbaarder dan ik had gedacht.

Nu denk ik er aan om het rooster de demonteren en alle houten latjes op te schuren en te lakken/beitsen/schilderen, en dan het liefst in een donkere kleur zodat dit mooi contrasteert met de vloer. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben vooral benieuwd wat voor soort product ik het beste kan toepassen, vooral gelet op het gebruik (slijtage doordat je er overheen loopt, en temperatuurwisselingen door gebruik van de convector). Heeft iemand tips? Dank!
je hebt verf/lak die er beter tegen bestand is ,het wordt verkocht onder de namen slijtvast, traplak, krasvast etc

persoonlijk zou ik eerst kiezen wat je eigenlijk wilt als resultaat en dan een product kiezen het kan zowel met hout tekening (dus transparant) als dekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-05 08:07
Jopie900 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:13:
Hoi klussers,

Ik heb zelf goede ervaringen met Rubio Monocoat. Wordt ook veel bij vloeren gebruikt en is in allerlei kleuren verkrijgbaar. Weet alleen niet of de relatief hoge temperatuur een probleem gaat zijn. Dat zou je eens bij een verkoper van dat spul moeten navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars-maasdijk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-05 12:02
ik heb ook ongeveer zoiets nodig alleen voor een schuifpoort. Ik heb een hoopsites afgespeurd. Weet jij hoe je zoiets noemt @habbekrats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-05 12:10
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door jichem op 15-11-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
lars-maasdijk schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:14:
[...]

ik heb ook ongeveer zoiets nodig alleen voor een schuifpoort. Ik heb een hoopsites afgespeurd. Weet jij hoe je zoiets noemt @habbekrats
poortslot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars-maasdijk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-05 12:02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalmarmar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-09-2023
Anhydriet dekvloer (vloerverwarming) in de nieuwbouw huur woning is ready go to voor laminaat? Of moet nog voorstrijken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
Kalmarmar schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:10:
Anhydriet dekvloer (vloerverwarming) in de nieuwbouw huur woning is ready go to voor laminaat? Of moet nog voorstrijken? 8)7
@Kalmarmar welkom op Tweakers!

Om het voor iedereen interessant te houden verwachten we hier iets meer inzet voordat je een topic opent. In dit geval dus bijvoorbeeld door de term even op te zoeken, of na te vragen bij de partij die de woning aan jou oplevert. Dat is sowieso de enige partij die echt duidelijkheid kan geven over wat je precies kan verwachten.

Houdt daar een volgende keer a.u.b. rekening mee, in plaats van je vraag direct te plaatsen. Alvast veel plezier met je nieuwe woning in elk geval!

PS: een beetje meer aandacht voor correcte spelling wordt ook op prijs gesteld.
Dus, wat zei de partij die de woning oplevert? ;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29
pentaw1nz schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:48:
[...]

Ik heb inmiddels het internet wat afgestruind en ben gestuit op een natuursteenwebsite.
[...]
Even outside the box denkende: je zou ook kunnen vragen bij een steenhouwerij of je een reststuk kan kopen die ze op maat voor je maken. Geen idee wat dat kost, maar kan mij voorstellen dat ze stukken overhouden bij fabricage van bijv. een grafsteen.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 15:19
lars-maasdijk schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:57:
[...]

Dit is helaas voor een normale poortdeur.. ik heb een schuifdeur
Ik heb ook een schuifduer! Betreft een normaal cilinderslot maar dan in plaats van een loopslot een haakslot.

Ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lY64Jt4x48lD2HcyJLha6qyxfdI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PnDqPD513qeBnW0HD21UWNHX.jpg?f=user_large.

Amazon link.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:44
Waarom wil je voorstrijken? Wil je het laminaat gaan vastlijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
lars-maasdijk schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:57:
[...]

Dit is helaas voor een normale poortdeur.. ik heb een schuifdeur
https://allroundhekwerk.nl/slot-voor-schuifpoort.html maar dan moet het wel eens stevige poort zijn anders rossen ze hem alsnog open.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-05 15:23
aapjuh99 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:24:
Gisteravond begonnen aan het megaproject, het isoleren van de zolder (althans zo voelt het voor mij als toetsenbord-goeroe).

Mijn bouwmaterialen bestaan uit:
  • Isover Vario km duplex UV klimaatfolie
  • Isover Vario KB1 isolatietape
  • Isover Vario doublefit kit
  • Isover ISOCOMFORT 35 160mm glaswol RD4,55
  • 50x panlatten
Dakbeschot woning (bj. 1974):
  • RBB dakpannen
  • panlatten
  • Stramit dakbeschot a 7cm dikte zonder folie of piepschuim
  • binnenzijde zolder
Na het lezen van tich forumberichten hier besloten om voor de meeste veilige optie te kiezen (glaswol i.c.m. klimaatfolie).

Nadat ik het oude zachtboard plafond had verwijderd heb ik de kieren gedicht en op de nokbalk een panlat gemonteerd. Dit was nodig omdat van de onderste gording naar de nok gording geen rechte 'lijn' was. Een panlat monteren tegen de nokgording zorgde ervoor dat het 'recht' was. Dit heb ik simpelweg gecheckt d.m.v. twee panlatten op elkaar te schroeven als meetinstrument.

Vanavond en morgen krijg ik hulp om het rachelwerk aan de voorzijde af te maken. Ik moet aan de andere zijde van het dak de radiator nog verwijderen om tot de knieschotten te kunnen isoleren.

Link naar fotoalbum: https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=158148

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update #8 - Afronding zolderisolatie met gipsplaten

Zo, daar is ie dan. De lang verwachte update dat het gips er tegenaan zit en de laatste puntjes op de i gezet kunnen worden :D

Vanmiddag samen met mijn oom tot zojuist flink doorgewerkt. De MDF-afwerking rondom het dakraam en afwerking rondom de verwarming komt in de volgende update (evenals de glijdeurtjes voor de knieschotten).

De volgende update zal wel even duren, want het is voor nu mooi geweest met elke avond klussen sinds 18 augustus (incl. zolder slopen en rommel naar de stort brengen).

Nadat deze zolderkamer is afgerond wordt de voorzolder onder handen genomen, maar dat project(je) wordt nog wel aangekondigd... >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRReNtcYY9JCLa2vuiwEog3stdo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGP72sOyyl13UkOhcQZVNkdv.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rz-09qySHLdbXs7zOztenEU7ZA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7B23fj61jIgsJcbGdIBvyNyV.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzM-uB1zM8cooc8w26MZ4kor0Rk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N89OzkClETwUpilRZ7QaFjfz.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeB2tPUtMue9d5ewSKH9H3bKls4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAwzkOdQm7uxn2k0Qz3Lhstu.jpg?f=fotoalbum_medium

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:15
aapjuh99 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:34:
[...]

Zo, daar is ie dan. De lang verwachte update dat het gips er tegenaan zit en de laatste puntjes op de i gezet kunnen worden :D

Vanmiddag samen met mijn oom tot zojuist flink doorgewerkt. De MDF-afwerking rondom het dakraam en afwerking rondom de verwarming komt in de volgende update (evenals de glijdeurtjes voor de knieschotten).

De volgende update zal wel even duren, want het is voor nu mooi geweest met elke avond klussen sinds 18 augustus (incl. zolder slopen en rommel naar de stort brengen).

Nadat deze zolderkamer is afgerond wordt de voorzolder onder handen genomen, maar dat project(je) wordt nog wel aangekondigd... >:)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vergeet de kopse kanten van die gipsplaten niet te schroeven, anders ga je daar later scheuren krijgen na het stuccen/afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Laatst online: 19-05 15:27
Iemand tips om "oude" radiatoren weer strak in de lak te krijgen?
In onze huurwoning wil ik de radiotoren / leidingen weer wat opknappen.

radiotoren en leidingen zitten onder de verf, ziet er totaal niet meer uit. Is het kwestie van schuren, afbijtmiddel gebruiken of toch wat anders?

En dan spuiten, verven met kwast of roller? Snap de je goede radiator verf moet gebruiken of in ieder geval hitte bestendig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 14:56
G.Scholtens schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:33:

radiotoren en leidingen zitten onder de verf, ziet er totaal niet meer uit. Is het kwestie van schuren, afbijtmiddel gebruiken of toch wat anders?

En dan spuiten, verven met kwast of roller? Snap de je goede radiator verf moet gebruiken of in ieder geval hitte bestendig
Je geeft alle goede tips zelf al :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
alki schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:40:
[...]

Je geeft alle goede tips zelf al :D
volgens mij kan / mag afbijt middel niet. Ik weet niet of het kopen of stalen leidingen zijn. Liefste heb ik de leidingen weer gewoon in de kopen of stalen kleur.

De leiding zelf is opzich wel te schuren, maar al die koppelingen etc is ja niet te doen.

Radiator spuiten lijkt me de mooiste oplossing, de muur erachter moet ik toch nog opnieuw sausen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Nat schuren en met radiatorlak verven. Onze laatste poging met spuitbussen was dramatisch dus we zijn overgegaan op de kwast.

Uit recente ervaring kan ik zeggen dat opschuren van stalen leidingen, blanke leiding oplevert. (Moest leiding inkorten en verf verwijderen op nieuwe locatie van knelkoppeling.) Of je dat voor vele meters leiding wilt doen is echter de vraag. Tussen opschuren en kaalschuren zit een groot verschil qua werk.

[ Voor 58% gewijzigd door Rukapul op 16-11-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Rukapul schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:47:
Nat schuren en met radiatorlak verven. Onze laatste poging met spuitbussen was dramatisch dus we zijn overgegaan op de kwast.

Uit recente ervaring kan ik zeggen dat opschuren van stalen leidingen, blanke leiding oplevert. (Moest leiding inkorten en verf verwijderen op nieuwe locatie van knelkoppeling.) Of je dat voor vele meters leiding wilt doen is echter de vraag. Tussen opschuren en kaalschuren zit een groot verschil qua werk.
en hoe haal je het verf dan bij de koppelingen eraf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
G.Scholtens schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:51:
[...]

en hoe haal je het verf dan bij de koppelingen eraf?
Schuren, krabben?

Maar met de hoeveelheid werk die dat oplevert kun je mogelijk sneller de hele zooi vervangen (mits knel).

Het is veel minder werk om alles weer even netjes wit te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 16-11-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 14:56
G.Scholtens schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:46:
[...]

volgens mij kan / mag afbijt middel niet. Ik weet niet of het kopen of stalen leidingen zijn. Liefste heb ik de leidingen weer gewoon in de kopen of stalen kleur.

De leiding zelf is opzich wel te schuren, maar al die koppelingen etc is ja niet te doen.

Radiator spuiten lijkt me de mooiste oplossing, de muur erachter moet ik toch nog opnieuw sausen :P
stuk karton erachter houden en dan de buizen/radiator spuiten, zelf ook gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:16
alki schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:02:
[...]

stuk karton erachter houden en dan de buizen/radiator spuiten, zelf ook gedaan
Ik heb vorige week mijn radiatoren opnieuw gelakt en toen ook de buizen meegenomen.
Dit heb ik met een kwast en lakroller gedaan.
Bij spuiten (deed ik 5 jaar geleden eens) had ik er ook een kartonnetje achter gehouden, maar het zat alsnog overal. Let op, omdat spuitlak wat dunner is, heb je grotere kans op druipers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31
aapjuh99 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als tip: ik zie dat je de grote platen op 60cm geschroefd hebt. Ik zou platen die hangen (danwel recht naar boven of schuin), schroeven op 30cm HOH (dus nog 1 extra rij met schroefjes halverwege de plaat). Je hebt nu platen schuin hangen die in het midden niet geschroefd zijn. Dat gaat doorbuigen na verloop van tijd. Alleen de zijkant is prima voor rechtop, maar voor schuin / plafond wordt 30cm aangeraden, dan voorkom je dat het doorbuigt

Hoe is je radiator nu afgewerkt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
CappieL schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:28:
[...]

Ik heb vorige week mijn radiatoren opnieuw gelakt en toen ook de buizen meegenomen.
Dit heb ik met een kwast en lakroller gedaan.
Bij spuiten (deed ik 5 jaar geleden eens) had ik er ook een kartonnetje achter gehouden, maar het zat alsnog overal. Let op, omdat spuitlak wat dunner is, heb je grotere kans op druipers.
Hoe is dat resultaat geworden?
Lakroller zijn toch die gladde rollers of toch die harige

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
G.Scholtens schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:40:
[...]

Ik ben heel blij met het resultaat van de gerolde lak, heb van die foamrollers gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://www.action.com/_next/image/?url=https%3A%2F%2Faction.com%2Fhostedassets%2FCMSArticleImages%2F05%2F69%2F1200021_8595007206156-111_01_20221011151340.png&w=640&q=75

Helaas moest ik de radiatoren meerdere laagjes geven, en hoe vaker ik er overheen moest gaan, hoe groter de kans op druppels / druipers etc, die ik dan weer moest wegschuren (en dan vaak weer iets teveel weggeschuurd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.Scholtens
CappieL schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:50:
[...]

Ik ben heel blij met het resultaat van de gerolde lak, heb van die foamrollers gebruikt.
[Afbeelding]

Helaas moest ik de radiatoren meerdere laagjes geven, en hoe vaker ik er overheen moest gaan, hoe groter de kans op druppels / druipers etc, die ik dan weer moest wegschuren (en dan vaak weer iets teveel weggeschuurd).
We gaan het gewoon wederom weer proberen, goed schuren en ontvetten. Deze rolletjes genoeg liggen.

Leidingen probeer ik wel gewoon te schuren etc. Ga wel geen afbijt gebruiken dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
G.Scholtens schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:52:
[...]

We gaan het gewoon wederom weer proberen, goed schuren en ontvetten. Deze rolletjes genoeg liggen.

Leidingen probeer ik wel gewoon te schuren etc. Ga wel geen afbijt gebruiken dan
Zolang de oude laklaag nog vastzit, zou ik deze alleen schuren.
Grondverf is dan niet eens nodig en kun je direct met lak beginnen.

Als de oude laag niet vastzit, zou je deze eerst moeten verwijderen (mechanisch of chemisch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:58
G.Scholtens schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:40:
[...]

Volgens mij is een lakroller de groep, die bestaat dan weer uit viltrollers (met haartjes)/schuimrollers/microvezelrollers. Met schuimrollers krijg ik nog wel eens een sinaasappelhuid effect. Dus meestal gebruik ik een viltroller. Een eerste laag met wat dikkere vilt, laatste lagen met een fijne viltlaag.

Voor muurverf gebruik je weer een vachtroller (meer verfopname).

Ik ben geen expert, dus misschien heeft iemand een betere advies/uitleg.

[ Voor 5% gewijzigd door webber87 op 16-11-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 14:24

Jrz

––––––––––––

G.Scholtens schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:33:

Laatst een oude radiator gespoten met de primer + lak spuitbussen van de action. Super resultaat, en kost geen drol.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-05 11:55
Als je in plaats van voorstrijken, egaliseren bedoelt. Dat zou niet meer nodig moeten zijn bij anhydriet aangezien het zelf nivellerend is.
Let op met de droogtijd! Anhydriet droogt langzaam (1cm per week) oftewel bij een dikte van 6 cm ben je 6 weken verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Jrz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:12:
[...]

Laatst een oude radiator gespoten met de primer + lak spuitbussen van de action. Super resultaat, en kost geen drol.
Twijfel beetje tussen spuiten of met kwast / roller. Als je beetje voorzichtig spuit heb je veel mooier en sneller resultaat lijkt me. Maar kans op druipers groot aangezien verf dun is.

Action heeft toch geen radiator lak?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
G.Scholtens schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:21:
[...]

Twijfel beetje tussen spuiten of met kwast / roller. Als je beetje voorzichtig spuit heb je veel mooier en sneller resultaat lijkt me. Maar kans op druipers groot aangezien verf dun is.

Spuiten geeft tot een meter of 5 ook nog best veel kans op neerslaan van spuitnevel.

Dus doe dat niet in je woonkamer/slaapkamer.
Tenzij je van grondig afplakken houd.

(zegt degene die 20 jaar geleden zijn scooter kappen gespoten heeft in zijn slaapkamer..... :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 16-11-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 23:02
In onze toekomstige uitbouw moet een nieuwe keuken komen. Nu twijfel ik een beetje over de voorbereidingen die we moeten treffen voor de afzuiging van de kookplaat. We willen daar graag zo'n hipperdepip kookplaat met geïntegreerde kookveldafzuiging in. Nu kan je volgens mij op 2 manieren omgaan met de afgezogen lucht: weer gefilterd de ruimte in of daadwerkelijk naar buiten blazen.

Heeft iemand ervaring met een van de 2 manieren en/of een duidelijke voorkeur?

Ik neig ernaar om het naar buiten te blazen, maar dat is natuurlijk wel een gedoe met leidingen in de betonnen vloer, isolatie en is het zonde van de verwarmde lucht. Aan de andere kant ben je dan daadwerkelijk van het vocht af en zit je niet met filters die je eens in de zoveel tijd moet reinigen of vervangen.

Hoe verhouden beide opties zich dit tot een mechanische ventilatie? Vragen... keuzes. Hoor graag jullie mening.

[ Voor 3% gewijzigd door Jannibal23 op 16-11-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
FRANQ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:26:
[...]

Spuiten geeft tot een meter of 5 ook nog best veel kans op neerslaan van spuitnevel.

Dus doe dat niet in je woonkamer/slaapkamer.
Tenzij je van grondig afplakken houd.

(zegt degene die 20 jaar geleden zijn scooter kappen gespoten heeft in zijn slaapkamer..... :+ )
Hear hear. Wij iets recenter met lompe lamelradiatoren die we niet helemaal van boven naar buiten wilden tillen. Goed afgeplakt, maar daar zijn levensjaren gesneuveld en de nevel was door de kleine kiertjes gekropen waardoor het verwijderd moest worden van vloer en nieuwe ramen/kozijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFuse
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:00
Jannibal23 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:13:
In onze toekomstige uitbouw moet een nieuwe keuken komen. Nu twijfel ik een beetje over de voorbereidingen die we moeten treffen voor de afzuiging van de kookplaat. We willen daar graag zo'n hipperdepip kookplaat met geïntegreerde kookveldafzuiging in. Nu kan je volgens mij op 2 manieren omgaan met de afgezogen lucht: weer gefilterd de ruimte in of daadwerkelijk naar buiten blazen.

Ik neig ernaar om het naar buiten te blazen, maar dat is natuurlijk wel een gedoe met leidingen in de betonnen vloer, isolatie en is het zonde van de verwarmde lucht. Aan de andere kant ben je dan daadwerkelijk van het vocht af en zit je niet met filters die je eens in de zoveel tijd moet reinigen of vervangen.

Hoe verhouden beide opties zich dit tot een mechanische ventilatie? Vragen... keuzes. Hoor graag jullie mening.
Deze herken ik helemaal! Net een nieuwe keuken in onze woning geplaatst. Uiteindelijk toch gekozen voor recirculatie, met afzuiging naar beneden (Elica Tesla). Dit twee week vooraf gewijzigd. In eerste instantie zou ik de afzuiging naar buiten laten blazen. Waarom gewijzigd:
- Lelijke muurdoorvoer naast de voordeur
- Best wat werk
- Veel warmte gaat ‘verloren’
- Goede verhalen over recirculatie

Onze eerste ervaringen zijn zeer positief. De kookluchten worden goed afgezogen en er blijft geen etenslucht hangen. Ik kan het je aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 17:09

Asteroid9

General Failure

Hier ook recirculatie, werkt perfect!
Gewoon afvoeren via de plint weer de ruimte in, die filters gaan zo meer dan een jaar mee. Via de MV gaat het vocht het huis uit, ik ben heel tevreden.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prinzie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-04 11:28

Paar weken terug ook mijn nieuwe keuken uitgezocht en ik had ook in mijn hoofd zitten om via een pijp naar buiten te gaan, maar op advies van de keukenleverancier toch uiteindelijk gekozen voor een recirculatie. Scheelt je aardig wat werk om met een pijp naar buiten te gaan en je moet ergens met je pijp naar buiten wat ook weer stoort in het aanzicht van je huis. Daarnaast zou recirculatie geen invloed moeten hebben op je mechanische ventilatie aangezien je lucht gewoon onder je keuken vandaan weer terug je woonkamer in loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 14:24

Jrz

––––––––––––

G.Scholtens schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:21:
[...]

https://www.action.com/nl-nl/p/spectrum-radiator-spuitverf/

Ze hebben ook primer voor (warm/heet) metaal

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
ID-College schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:32:
[...]

Als tip: ik zie dat je de grote platen op 60cm geschroefd hebt. Ik zou platen die hangen (danwel recht naar boven of schuin), schroeven op 30cm HOH (dus nog 1 extra rij met schroefjes halverwege de plaat). Je hebt nu platen schuin hangen die in het midden niet geschroefd zijn. Dat gaat doorbuigen na verloop van tijd. Alleen de zijkant is prima voor rechtop, maar voor schuin / plafond wordt 30cm aangeraden, dan voorkom je dat het doorbuigt

Hoe is je radiator nu afgewerkt? :+
Dankjewel voor je tip! Ik twijfelde daar ook al over. Kan ik die gipsplaatschroeven zonder probleem op dezelfde plek (gaatje) weer vastschroeven? Of adviseer je andere plek te schroeven met nieuwe schroef.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 00:35
aapjuh99 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:17:
[...]

Dankjewel voor je tip! Ik twijfelde daar ook al over. Kan ik die gipsplaatschroeven zonder probleem op dezelfde plek (gaatje) weer vastschroeven? Of adviseer je andere plek te schroeven met nieuwe schroef.
Als je voorzichtig doet kan dat prima. Niet full-speed er in draaien, dan willen ze nog wel eens wat dieper gaan.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
aapjuh99 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:17:
[...]

Kan prima, met beleid.. Maar je plaat hoeft er niet meer af toch? Of heb je geen latjes op 30cm HoH zitten?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:27

Een kennis van mij had een fijnstofmeter gekocht. Die is zich rot geschrokken wat er gebeurt met koken met een recirculatie-kap. Het filter haalt het fijnstof amper uit de lucht. Daar is op internet ook van alles over te vinden, lees o.a. https://www.longfonds.nl/gezond-koken-7-slimme-tips

Als je een buitenmuur in de buurt hebt dan zou ik zorgen voor afvoer naar buiten van alle vocht en fijnstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
ID-College schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:48:
[...]

Kan prima, met beleid.. Maar je plaat hoeft er niet meer af toch? Of heb je geen latjes op 30cm HoH zitten?
Ik heb het advies van Gyproc gevolgd m.b.t. het monteren van de plafond platen. Zij stellen dat het vastzetten van die platen:

“De hart-op-hartafstand van de balken mag maximaal 60 cm bedragen”

Ik gok dat de platen nu op 58/59cm HoH geschroefd zitten met een Max. van 15cm speling onderling.

Bron: https://klussenmet.gyproc...splaten-bij-houten-balken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Melmer schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:24:
[...]

1nsane schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:26:
[...]

Een klein polijssetje gehaald voor op de accuboormachine. Zvivver 2000. Lamp eerst met water schoongemaakt, daarna rustig aan polijsten. Grootste uitdaging was dan die bol stabiel houden tussen de benen zodat ik met beide handen de accuboor goed kon sturen.
Blij met het resultaat (zie onder voor before and after). De grote krassen kreeg ik er niet uit, maar alle "haarkrasjes" zijn bijna allemaal verdwenen, waardoor het oppervlak veel helderder en glanzend is geworden!

Na het ophangen (en het licht aandoen) kwam ik er wel achter dat de binnenkant van de lamp best smerig is, wat het effect een beetje teniet deed. :X Maar ik durf het niet aan om dat schoon te maken, bang dat ik anders de lamp sloop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Baf3dXD1oGQfiTVkSw2Nmh991M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lP1OyYzDH9yZLWxYaHNSMNa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzdChs1fS1zmJji5KufP2vRh1ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8AZITmsb4dR9pzFKoJXgCTj.jpg?f=fotoalbum_large

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

LinuxMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:11:
[...]

Een kennis van mij had een fijnstofmeter gekocht. Die is zich rot geschrokken wat er gebeurt met koken met een recirculatie-kap. Het filter haalt het fijnstof amper uit de lucht. Daar is op internet ook van alles over te vinden, lees o.a. https://www.longfonds.nl/gezond-koken-7-slimme-tips

Als je een buitenmuur in de buurt hebt dan zou ik zorgen voor afvoer naar buiten van alle vocht en fijnstof.
Pff dat is wel goed argument voor naar buiten afvoeren.
Ik ben in mijn nieuwe huis bezig geweest en ben voor een setup met een bora recirculatie gegaan. Dit omdat we een kookeiland hebben en een bijna niet begaanbare kruipruimte (je moet door een gat van 22cm tijgeren).

Heb dezelfde bora bij een maatje gezien en die zoog aardig wat kookdampen af als je zelf waarnam. Maarja de mens heeft geen ingebouwde fijnstofmeter...

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

• Tehh
  • Niet online

Afzuiging is ook iets waar wij nog over twijfelen. Bij ons verplaatst de keuken ook naar een andere uitbouw (met plat dak), er is daar nog wel een dakdoorvoer, maar die zit ca. 4 meter verderop. Dat ziet er dus niet uit.
Een nieuwe dakdoorvoer maken kan ook wel, maar dat is ook niet bepaald gratis.
In de huidige keuken (met plat dak) wordt de lucht wel direct afgevoerd naar buiten, maar dat zorgt ook voor koudeval bij de afzuigkap. Vandaar dat mijn initiële voorkeur wel uitging naar recirculatie.
Zo'n artikel van het longfonds brengt mij dan toch weer aan het twijfelen..
Dat bij het koken veel fijnstof vrijkomt wist ik, ik heb ook zo'n pppm meter, maar ik dacht dat dit m.n. kwam vanwege koken/braden op gas en dat je bij het koken/braden op inductie hier al geen last meer van had.
De fijnstof die vrijkomt bij het braden van vlees is toch allemaal fijnstof wat uit het vlees/olie komt? Dat kan dan toch niet zo ongezond zijn?

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 16:27
[...]

Dit is toch niet van toepassing bij gebruik van inductie (waar vaak recirculatie wordt gebruikt)? Zie ook punt 3 uit de link die je deelde:

3. Denk aan inductie
Kook liever op een inductie kookplaat dan op gas, omdat bij inductie geen verbrandingsgassen ontstaan die het gevolg zijn van koken op aardgas. Bij inductie koken is bovendien minder sterke afzuiging nodig. (Nog wat voordelen van inductie: het eten is sneller warm, de kookplaat is makkelijk schoon te maken en je past de temperatuur van de pitten snel aan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
aapjuh99 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:17:
[...]

Ik heb het advies van Gyproc gevolgd m.b.t. het monteren van de plafond platen. Zij stellen dat het vastzetten van die platen:

“De hart-op-hartafstand van de balken mag maximaal 60 cm bedragen”

Ik gok dat de platen nu op 58/59cm HoH geschroefd zitten met een Max. van 15cm speling onderling.

Bron: https://klussenmet.gyproc...splaten-bij-houten-balken
Zover ik weet wordt in de bouw de volgende stelregel gehanteerd:
- platen rechtop: beide kanten vastschroeven is voldoende (immers, plaat kan niet doorbuigen)
- platen die schuin of aan het plafond hangen: vastschroeven aan beide kanten en extra schroeven halverwege (om het doorbuigen dus te voorkomen).

Wellicht kan 60cm HoH wel, maar ik vind hem wel wat tricky tbh.. Gips is een materiaal wat relatief snel doorbuigt bij weinig ondersteuning dus daarom kies ik zelf altijd een HoH van 30cm (max 40cm) bij platen die niet op de kopse kant staan (zoals dus bij plafonds) :)

Het laatste wat je wilt is gescheurd stucwerk omdat je plaat gaat doorbuigen als je er gewicht aan hangt (gips). Maarja again: wellicht kan het gewoon, geen idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Cruijff14 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:11:
Dit is toch niet van toepassing bij gebruik van inductie (waar vaak recirculatie wordt gebruikt)? Zie ook punt 3 uit de link die je deelde:

3. Denk aan inductie
Kook liever op een inductie kookplaat dan op gas, omdat bij inductie geen verbrandingsgassen ontstaan die het gevolg zijn van koken op aardgas. Bij inductie koken is bovendien minder sterke afzuiging nodig. (Nog wat voordelen van inductie: het eten is sneller warm, de kookplaat is makkelijk schoon te maken en je past de temperatuur van de pitten snel aan.)
Natuurlijk is dat wel van toepassing. Verbrandingsgassen van gas zijn iets helemaal anders dan fijnstof van bakken, dat komt er gewoon nog bovenop.

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 17-11-2022 09:36 ]

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 16:27
Slonzo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:35:
[...]

Natuurlijk is dat wel van toepassing. Verbrandingsgassen van gas zijn iets helemaal anders dan fijnstof van bakken, dat komt er gewoon nog bovenop.
Heb je een bron? Ik kan namelijk in de 15 minuten google'n niets vinden over fijnstof die vrijkomt bij koken met inductie. Een rapport van TNO impliceert ook dat koken op inductie fijnstof 100% verminderd tov koken op gas (tenzij ik het tabelletje verkeerd interpreteer, wat ook goed mogelijk is (let wel, heb enkel een search gedaan op "inductie" in dit rapport)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ocl4_0t9JoZMXYF0LklqL2-Tf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VCgNIywraoVXcyQRiGfoMX4o.png?f=fotoalbum_large

Ben dus wel benieuwd hoe dit nu precies zit. Ik heb zelf ook inductie met recirculatie, vandaar.

Edit: kom er net achter dat NO2 ≠ fijnstof is 8)7.. het is nog vroeg :+

[ Voor 3% gewijzigd door Cruijff14 op 17-11-2022 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Cruijff14 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:50:
[...]

Heb je een bron? Ik kan namelijk in de 15 minuten google'n niets vinden over fijnstof die vrijkomt bij koken met inductie. Een rapport van TNO impliceert ook dat koken op inductie fijnstof 100% verminderd tov koken op gas (tenzij ik het tabelletje verkeerd interpreteer, wat ook goed mogelijk is (let wel, heb enkel een search gedaan op "inductie" in dit rapport)

[Afbeelding]

Ben dus wel benieuwd hoe dit nu precies zit. Ik heb zelf ook inductie met recirculatie, vandaar.

Edit: kom er net achter dat NO2 ≠ fijnstof is 8)7.. het is nog vroeg :+
Staat gewoon op die pagina onder #4.
4. Kook met bakboter of olijfolie
Koken in roomboter of olijfolie van een eerste persing (extra vierge) geeft extra fijnstof doordat het al bij 150 graden gaat verbranden. Kies liever voor gewone bakboter of olijfolie van een latere persing.
En alles wat verder in je pan verbrandt natuurlijk, dat hangt van je bakkwaliteiten af.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:51

Bezulba

Formerly known as Eendje

dus eigenlijk alleen als je de verkeerde olie gebruikt of een pannekoek bent?

blup

• 1nsane
Boudewijn schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:05:
[...]

Pff dat is wel goed argument voor naar buiten afvoeren.
Ik ben in mijn nieuwe huis bezig geweest en ben voor een setup met een bora recirculatie gegaan. Dit omdat we een kookeiland hebben en een bijna niet begaanbare kruipruimte (je moet door een gay van 22cm tijgeren).

Heb dezelfde bora bij een maatje gezien en die vijg aardig wat kookdampen af als je zelf waarnam. Maarja de mens heeft geen ingebouwde fijnstofmeter...
Ik heb zelf ook een recirculatiekap en ik kan dit onderschrijven, ik heb namelijk ook zo'n groot luchtzuiver/filter apparaat vlak bij de keuken staan met een display erop die fijnstof meet en die slaat behoorlijk uit met koken (wel afhankelijk van wat ik maak, een steak searen in gietijzer laat de meter rustig naar 999 uitslaan, stoven enz valt wel mee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bezulba schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:58:
Nee, alles geeft fijnstof maar in de verkeerde olie heb je nog wat meer.

• m3gA
  • Laatst online: 19-05 14:38
Onno_Devine schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:16:
[...]

Als je in plaats van voorstrijken, egaliseren bedoelt. Dat zou niet meer nodig moeten zijn bij anhydriet aangezien het zelf nivellerend is.
Let op met de droogtijd! Anhydriet droogt langzaam (1cm per week) oftewel bij een dikte van 6 cm ben je 6 weken verder.
De anhydriet is hier niet 100% geniveleerd. Ik zou het toch even checken.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Momenteel ben ik bezig met het renoveren van mijn woning en ben ik bij het hoofdpijn dossier vloer aangekomen.

Het gaat om een jaren 50 beneden woning met onder mij een kelder/berging welke half onder en half boven de grond ligt. De woning heeft stenen muren met een houten balken vloer, waarop houten mes en groef planken gespijkerd zijn. Ik wil door de gehele woning houten multiplank parket leggen, 16mm dik met 4mm eiken toplaag.

Nu had ik het idee om op deze houten planken groene platen te leggen om deels wat issolatie toe te voegen aan de vloer en deels de oneffenheden van de planken te vereffenen. Op deze houten platen leg ik dan 9mm osb plaat met rechte kanten. Daarop komt een 2 a 3mm dikke rubberachtige ondervloer om het contact geluid op de vloer te verminderen en het holle geluid van een zwevende vloer tegen te gaan. Op deze rubberachtige ondervloer leg ik het parket zwevend.

Is dit een goede aanpak of kan ik beter een andere aanpak kiezen om de vloer op te bouwen?

Het doel is kleine oneffenheden weghalen en de doorgifte van kou vanuit de bergingen voorkomen.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-05 20:48
Horla schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:03:
Een vraag:
Ik heb een ondergronds buis lopen van mijn berging naar buiten toe (diameter iets van 16cm). Daar eindigt deze momenteel gewoon onder de grond. Ik wil buiten een kleine buitenkast zetten met een aantal zekeringen (tuinhuis, zwembad, eventueel later een zekering voor een paar zonnepanelen i.c.m. micro-omvormers) maar ik moet ook een aantal kabels rechtstreeks van binnen naar de oprit leggen (plaatsing van twee laadpalen).

De vraag: hoe doe ik de overgang van grond --> lucht voor de kabels (1 elektriciteit en 1 netwerkkabel) naar die zekeringkast het best?

Ik ben momenteel het volgende aan het denken: y-splitsing voor ene kant naar zekeringkast en andere kant naar oprit en dan bij de kant van de zekeringkast verticaal naar omhoog, 30cm boven de grond laten uitsteken, soort paddenstoel er op of bocht van 120 graden zodat het niet kan inregenen en zo de kabel er uit laten steken. Het probleem is dat ik dat lelijk vind en ik op een gegeven moment de kabel open en bloot laat (maar een cm of dertig tot aan de muur waar ik terug met een opbouwstuk kan werken maar toch).

Ik veronderstel dat daar een betere oplossing voor bestaat maar ik vind het niet via google. Misschien ook relevante informatie: België en monofase aansluiting van 40A.
Niemand een idee?

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
grondkabels kan je zo gebruiken voor het mooi kan je een omega profiel of kabelgoot om de kabels heen doen of je stopt alles in pvc buizen of een cominatie van de oplossingen, wat het beste is afhankelijk van je beoordelingscriteria ;)

edit: ik ben iets tevroeg gestopt met lezen :+
k ben momenteel het volgende aan het denken: y-splitsing voor ene kant naar zekeringkast en andere kant naar oprit en dan bij de kant van de zekeringkast verticaal naar omhoog, 30cm boven de grond laten uitsteken, soort paddenstoel er op of bocht van 120 graden zodat het niet kan inregenen en zo de kabel er uit laten steken. Het probleem is dat ik dat lelijk vind en ik op een gegeven moment de kabel open en bloot laat (maar een cm of dertig tot aan de muur waar ik terug met een opbouwstuk kan werken maar toch).

Ik veronderstel dat daar een betere oplossing voor bestaat maar ik vind het niet via google. Misschien ook relevante informatie: België en monofase aansluiting van 40A.
ik ken de regels rond verdelers niet in belgie. ;(

[ Voor 51% gewijzigd door twain4me op 17-11-2022 15:46 ]

• webber87
Ik wil de scherpe hoeken van onze zelfgebouwde keukenkastjes afronden zodat ze wat zachter zijn. Het gaat om MDF hout. Meestal doe ik dat gewoon met de schuurmachine of met de hand door het vel eromheen te vouwen.

Nu kwam ik toevallig via Aliexpress een hoekschaaf tegen. Aangezien ik niet een maand wil gaan wachten, weet iemand waar ze dit in Nederland verkopen en hoe het heet?

Ik zou het ook met de bovenfrees doen, maar voor even snel een hoek afronden lijkt mij dit ideaal.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S563cbb4f5a0c4adb887ce9f8f0a70facj/Houtbewerking-Blade-Edge-Corner-Schaafmachine-Rand-Banding-Arc-Trimmen-Handleiding-Schaafmachine-Hout-Afkanten-Filet-Schraper-Board.jpg_Q90.jpg

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-05 12:10
Een kantschaaf?

edit- bijv. Stanley

[ Voor 88% gewijzigd door jichem op 17-11-2022 16:19 ]

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:13
Wij zijn bezig met de badkamer. Daar hebben we zojuist het beton cire afgerond en ziet er prachtig uit. Nu leggen we de gietvloer daar tegenaan maar merken we dat de tape niet goed afsluit. Dus de gietvloer kruipt een klein beetje omhoog en zo krijgen we geen strakke lijn. Het trucje met kit werkt natuurlijk niet in verband met de waterdichting. Weet iemand nog een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Ja qua naam wel, maar de schaaf dat je aandraagt is volgens mij meer bedoeld voor gipsplaten en volgens mij maakt het geen afgeronde hoek maar een 'rechte' hoek. Of ik zie het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
webber87 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:24:
[...]

Ja qua naam wel, maar de schaaf dat je aandraagt is volgens mij meer bedoeld voor gipsplaten en volgens mij maakt het geen afgeronde hoek maar een 'rechte' hoek. Of ik zie het verkeerd.
Gevonden :)

https://www.amazon.nl/-/e...&pd_rd_i=B093L6W2TM&psc=1

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 14:41
webber87 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:06:
Ik wil de scherpe hoeken van onze zelfgebouwde keukenkastjes afronden zodat ze wat zachter zijn. Het gaat om MDF hout. Meestal doe ik dat gewoon met de schuurmachine of met de hand door het vel eromheen te vouwen.

Nu kwam ik toevallig via Aliexpress een hoekschaaf tegen. Aangezien ik niet een maand wil gaan wachten, weet iemand waar ze dit in Nederland verkopen en hoe het heet?

Ik zou het ook met de bovenfrees doen, maar voor even snel een hoek afronden lijkt mij dit ideaal.

[Afbeelding]
Gaat dat goed met MDF en een schaaf? Ik zou misschien voor de zekerheid eerst even testen op een reststukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-05 13:52
webber87 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:06:

...
Misschien deze video van HookedOnWood eens bekijken
Dennis is hier enthousiast over deze china-tool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:51
Voor onze nieuwe katten ben ik een binnentuintje aan het maken. Katten willen nog wel eens gras eten, en om te voorkomen dat ze aan (mogelijk giftige) binnenplanten beginnen krijgen ze van mij een klein grasveldje.
- Samla plastic bak van Ikea (+- 70x40x20cm)
- +- 50L potgrond
- Graszaden
- ijzerdraad voor bogen te maken
- grote plastic vuilniszak om af te dekken over de bogen

Bak vullen met potgrond, graszaad er op strooien en aandrukken (niet er onder scheppen, dan stikt het zaad).
Goed nat maken
Bogen maken van ijzerdraad (2 draden twisten) en aan de randen in de potgrond duwen, dan blijven ze wel staan
Plastic zak er over zodat het vocht binnen blijft.

Op de foto is het resultaat na 1 week.
Ik heb een HortiPower Bloomer2 kweeklamp. Die ga ik aansluiten op een timer dat het gras iedere dag wat licht krijgt want de locatie is niet optimaal wat betreft zonlicht. Na +- 2 weken is de energie en voeding in het graszaad op, en dan heeft het gras ook echt (zon)licht nodig om te groeien.

Volgende stap is een houten bak maken waar ik de plastic bak in kan zetten, en een bureaulamp aan vast kan maken voor de kweeklamp.
Dan is het verder aankleden, en er een kerst/winter thema van maken voor de komende maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s659kJi5PKcWln78NRkMzcXGr14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SDaqdk8CITfF7mvUeFJsOyX7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Bezulba schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:58:
Of als je een pannenkoek bakt! ;)
Recirculatie of afvoeren, ik ben er nog niet helemaal uit. Misschien begin ik wel gewoon met recirculatie, aangezien het een plat dak betreft kan ik altijd nog een afvoer naar buiten (laten) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi, ik wil rolgordijnen en gordijnrails ophangen in een appartement uit 1964.
Ooit heeft men in dit huis op de plafonds en muren stucwerk aangebracht.
Dit stucwerk blijkt 1,5 tot 2 cm dik te zijn.
Waardoor mijn pluggen van 5mm diameter te kort zijn met lengte van 2,5cm.
Gordijnen worden niet echt in plafond geplaatst maar meer in de draagbalken bij raam en dat blijkt keihard beton te zijn (en een onderdeel te zijn van een balkonvloer die in de woning doorloopt).

Heeft iemand tips hoe ik dit aanpak?
-Plug dieper inslaan?
-Langere plug halen? Zo ja, waar?
-Grotere plug halen? (want 8mm is met 4,0 cm iets langer en de 6mm-versie is 3,0 cm lang).

[ Voor 17% gewijzigd door MedionAkoya op 18-11-2022 12:26 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
MedionAkoya schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:23:
Gordijnen worden niet echt in plafond geplaatst maar meer in de draagbalken bij raam en dat blijkt keihard beton te zijn (en een onderdeel te zijn van een balkonvloer die in de woning doorloopt).

-Plug dieper inslaan?
Correct. Stucwerk heeft niet veel houvast
Daar hebben we bouwmarkten voor. Fisher heeft extra lange 6mm pluggen
https://www.hornbach.nl/s...uks/10185470/artikel.html
-Grotere plug halen? (want 8mm is met 4,0 cm iets langer en de 6mm-versie is 3,0 cm lang).
Ook die zijn wel bij de bouwmarkt te krijgen. Ga eens naar een gamma of hornbach, daar kan je een sloot aan plugjes en schroeven vinden in verschillende lengtes.

Of slagpluggen, die zijn nog veel langer te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 18-11-2022 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

LED-Maniak schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:29:
[...]
Correct. Stucwerk heeft niet veel houvast
Ja, dat had ik wel gemerkt. :$
[...]

Daar hebben we bouwmarkten voor. Fisher heeft extra lange 6mm pluggen

[...]

Ook die zijn wel bij de bouwmarkt te krijgen. Ga eens naar een gamma of hornbach, daar kan je een sloot aan plugjes en schroeven vinden in verschillende lengtes.

Of slagpluggen, die zijn nog veel langer te krijgen.
Die 6mm versie van 50 mm lijken mij wel interessant.
Maar zo hé.. Hornbach is flink goedkoper dan Gamma.
11,59 vs 18,29
https://www.gamma.nl/asso...50-mm-100-stuks/p/B584395

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
MedionAkoya schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:23:

-Plug dieper inslaan?
Langere pluggen zou ik proberen, die 6x50 die @LED-Maniak linkt lijken me prima geschikt. Meestal wel in de bouwmarkt te vinden, volgens mij. Heb je wel mogelijk ook langere schroeven nodig, 4x60 op z'n minst, wat misschien wat minder makkelijk te vinden is.

Fischer heeft geen lange 5mm pluggen, dat ik weet, misschien dat dat bij andere merken wel te vinden is, maar gaat waarschijnlijk moeilijker te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44
Ik ben op zoek naar een manier om hout skelet wanden te ontkoppelen.

De wand wordt opgebouwd uit 44x69 balken, waarna er een 12mm Osb plaat overheen gaat en 12.5 mm gips.

Mijn eerste idee was een 69x44 balk plat op de vloer leggen, en deze ontkoppelen met een rubber opleggingstrip. De balk kan ik met slagpluggen bevestigen aan de vloer/muur eronder.

Wie heeft hier ervaring met het acoustisch ontkoppelen? Ik probeer in mijn jaren 50 huis een zo goed mogelijke oplossing te vinden voor geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

henkie196 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:45:
[...]

Langere pluggen zou ik proberen, die 6x50 die @LED-Maniak linkt lijken me prima geschikt. Meestal wel in de bouwmarkt te vinden, volgens mij. Heb je wel mogelijk ook langere schroeven nodig, 4x60 op z'n minst, wat misschien wat minder makkelijk te vinden is.
versie met 4.0mm
https://www.gamma.nl/asso...x60-mm-20-stuks/p/B465547

versie met 4,5mm
https://www.gamma.nl/asso...x60-mm-20-stuks/p/B457868

De 4,5mm versie heb ik huis (had ik voor iets ander gekocht, het ophangen van een Ikea wandplank, alleen Ikea heeft ontzettend kleine gaten in hun metalen wandplankdragers gemaakt)

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
boxlessness schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:45:
Voor onze nieuwe katten ben ik een binnentuintje aan het maken. Katten willen nog wel eens gras eten, en om te voorkomen dat ze aan (mogelijk giftige) binnenplanten beginnen krijgen ze van mij een klein grasveldje.
- Samla plastic bak van Ikea (+- 70x40x20cm)
- +- 50L potgrond
- Graszaden
- ijzerdraad voor bogen te maken
- grote plastic vuilniszak om af te dekken over de bogen

Bak vullen met potgrond, graszaad er op strooien en aandrukken (niet er onder scheppen, dan stikt het zaad).
Goed nat maken
Bogen maken van ijzerdraad (2 draden twisten) en aan de randen in de potgrond duwen, dan blijven ze wel staan
Plastic zak er over zodat het vocht binnen blijft.

Op de foto is het resultaat na 1 week.
Ik heb een HortiPower Bloomer2 kweeklamp. Die ga ik aansluiten op een timer dat het gras iedere dag wat licht krijgt want de locatie is niet optimaal wat betreft zonlicht. Na +- 2 weken is de energie en voeding in het graszaad op, en dan heeft het gras ook echt (zon)licht nodig om te groeien.

Volgende stap is een houten bak maken waar ik de plastic bak in kan zetten, en een bureaulamp aan vast kan maken voor de kweeklamp.
Dan is het verder aankleden, en er een kerst/winter thema van maken voor de komende maand.
[Afbeelding]
Wow, dit is echt bouwen om het bouwen, katten vreten echt niet zomaar giftige plante. Die eten wat grassprieten voor weet ik wat voor reden maar ze staan niet als koeien te grazen. Dit verkopen ze gewoon in elke tuincentrum in potjes, dat heet kattengras.
Kudos voor de moeite die je voor je poesjes doet, dat dan wel! _/-\o_

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-05 20:25

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Precies dit. Ik heb een doodgewone afzuigkap (maar ook recirculatie) en (ondanks koken op inductie :P om die discussie weer teniet te doen) gaat de uitvoering: Xiaomi Mi Air Purifier 3H aan de andere kant van de woning als een malle filteren... :X

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-05 16:16
Hoi allemaal,

Even een vraag omtrent vloerverwarming en waterleiding;
Keuken wordt verbouwd, komt keukeneiland (op deel waar nu vvw ligt)

De kraan en vaatwasser komen in het eiland. Ik moet de waterleiding max 1,5 meter over vloerverwarming leggen.

Wat is hierin het beste om legionella te voorkomen? Het wordt ltv-vloerverwarming (warmtepomp komt)

Zoals ik het nu wil proberen:
Dekvloer open kappen, proberen in betonvloer nog wat ruimte te maken
Geisoleeerde uponor zo laag mogelijk
Vvw slang zo hoog mogelijk

Helaas is verschuiven vvwleidingen niet goed mogelijk ivm legrichting (warmtebeeldcamera bevestigd)

Of zijn er nog andere ideeen hierin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:10
via de kruipruimte recht omhoog tussen de vvw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@ErgoStijn bovenlangs (dus langs de muur en plafond) of via de kruipruimte.

Jouw oplossing is in mijn ogen niet toegestaan vanwege te weinig afstand en een (gevaarlijk) verborgen gebrek bij verkoop.

Lees anders eens het Isso hotspots document, hier een versie ik weet niet of het de meest recente is.
https://documenten.isso.n...list-hotspots-bewerkt.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door Wolly op 19-11-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
@ErgoStijn Hoe ga je je afvoer aanleggen dan? Die moet wel via de kruipruimte, dus daar kan de waterleiding prima naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Wolly schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:42:
@ErgoStijn bovenlangs (dus langs de muur en plafond) of via de kruipruimte.
Bovenlangs of via de muur geraak je niet bij een kookeiland ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
GermanPivo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:49:
[...]

Bovenlangs of via de muur geraak je niet bij een kookeiland ;)
Tuurlijk wel.
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/550x/07/42/30/0742300213c767144d3284ffff0847f8.jpg
Pagina: 1 ... 260 ... 450 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/