[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 261 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:28
Ja dat was een optie, maar imho vind ik dat zonde van het aangezicht van een eiland.
Maar hij moet toch ook iets met z’n afvoer, dus water direct ernaast.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:06
GermanPivo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:48:
@ErgoStijn Hoe ga je je afvoer aanleggen dan? Die moet wel via de kruipruimte, dus daar kan de waterleiding prima naast.
Afvoer gaat ook via dekvloer, zal waarschijnlijk minder spannend zijn (die mag best warm worden)
Ik heb geen kruipruimte, anders was alles direct opgelost geweest.

Kolom is ook uit den boze (waf) en door een breedplaatdek valt moeilijk te frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:06
Wolly schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:42:
@ErgoStijn bovenlangs (dus langs de muur en plafond) of via de kruipruimte.

Jouw oplossing is in mijn ogen niet toegestaan vanwege te weinig afstand en een (gevaarlijk) verborgen gebrek bij verkoop.

Lees anders eens het Isso hotspots document, hier een versie ik weet niet of het de meest recente is.
https://documenten.isso.n...list-hotspots-bewerkt.pdf
Dank ieder voor de tips.

Mbt aansprakelijkheid; Kan ik mij wel in vinden ja. Ik ga de keuken op de vloer met tape uitzetten, en de kortste route bepalen voor water. Dan kijken dat ik de dekvloer voldoende verwijder, en proberen de beton daaronder nog 10-15cm weg te krijgen. In een rechte lijn.
Meest intensief, maar de vrouw wil zeker geen kolom.
Smeer ik het daarna weer aan met beton, en dekvloer daarna weer aansmeren. Dan zit ik op die 20cm van de vvw, en neem ik ook nog geisolleerde leiding.

Dan zou ik aan de regelgeving voldoen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:04
In hotels etc worden water aansluitingen doorgelust, als een ringleiding.
Weet alleen niet of dit bij jou kan in huis en toegestaan is als oplossing tegen legionella in huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:22
Poll: Is dit een kapotte dakpan?
Ja
Nee
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405019&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5qJhu0F.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door Bobmeister op 19-11-2022 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja, duidelijk, kijk maar naar de onderrand. Succes met vervangen, rotplek.
Goedkoopste manier is denk ik pan regelen en schoorsteenveger bellen voor vervanging, ben je voor tientjes werk aan arbeid klaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:37

bonzz.netninja

Niente baffi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfJXXoND8Ms38TE8_1SI83n-v9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KOI5FZXWfasZj9XnPywERhry.png?f=fotoalbum_large
Ik heb op een aantal plekken op de eerste verdieping nog geen dakisolatie. Het hout dat je ziet is geschilderd dakbeschot.

Mijn idee is, om lekker snel klaar te zijn, pir+gips platen te pakken met ventilatielatjes. Hoef ik ook geen folie te spannen. Paar vragen
1. Zijn er betere opties?
2. Geen folie meer nodig, klopt toch? Volgens de instructievideos wel
3. Dat dakbeschot is dichtgelakt. Sluit ik het niet te veel op zo?
4. Ik las ook ook isolatiefolie (pif) als optie. Is dat wat? scheelt wel weer dikte

[ Voor 5% gewijzigd door bonzz.netninja op 19-11-2022 13:22 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb een tweetal tafeltjes die ik graag van een andere kleur zou willen voorzien. Zoals op de foto zichtbaar zijn ze verkleurd, maar ik vind het zonde gelijk weer iets nieuws te kopen. Ik vermoed dat het blad iets van MDF of multiplex is. Het onderstel is van ijzer. Beide zijn denk ik gespoten.

Nu heb ik een tweetal twijfelpunten:

1. Kan ik beter opschuren en er met nieuwe verf overheen gaan of iets van verfafbijt gebruiken om ze helemaal kaal te maken?
2. Ik woon op een flat en heb eigenlijk geen ruimte om te spuiten. Is met rollers ook een mooi strak en glanzend resultaat te behalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3lBfqRdhPlBlzDpPeeLbZ2qIiQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2ngKHLBDMIBdbLJzKVWBaJd.jpg?f=fotoalbum_medium
Klik voor groter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPPG0sBzUN3PFmimMxKwxub1Wlk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLZpGuUHCQZRnJ9aVcb9cADI.jpg?f=fotoalbum_medium
Klik voor groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Laatst online: 13:22
The Eagle schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:04:
Ja, duidelijk, kijk maar naar de onderrand. Succes met vervangen, rotplek.
Goedkoopste manier is denk ik pan regelen en schoorsteenveger bellen voor vervanging, ben je voor tientjes werk aan arbeid klaar.
Ja inderdaad een rotplek. De pan ligt op ongeveer 9m hoogte en met alleen een trap ga je er net niet bijkomen, dus je zult aan pan weg moeten halen om er in te stappen. Doe dat maar eens veilig als hobbyklusser..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:44
Reb87 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:16:
Ik heb een tweetal tafeltjes die ik graag van een andere kleur zou willen voorzien. Zoals op de foto zichtbaar zijn ze verkleurd, maar ik vind het zonde gelijk weer iets nieuws te kopen. Ik vermoed dat het blad iets van MDF of multiplex is. Het onderstel is van ijzer. Beide zijn denk ik gespoten.

Nu heb ik een tweetal twijfelpunten:

1. Kan ik beter opschuren en er met nieuwe verf overheen gaan of iets van verfafbijt gebruiken om ze helemaal kaal te maken?
2. Ik woon op een flat en heb eigenlijk geen ruimte om te spuiten. Is met rollers ook een mooi strak en glanzend resultaat te behalen?

[Afbeelding]
Klik voor groter

[Afbeelding]
Klik voor groter
Gewoon netjes schuren en opruwen is vaak de way to go als het ook daadwerkelijk geschilderd is en geen folie laag of iets dergelijks.

Wat betreft hoogglans schilderen kan prima met een goede viltroller, maar je krijgt dat nooit spiegelglad zoals je bijvoorbeeld ziet op hoogglans gespoten keukens. Het ligt eraan wat je goed genoeg vind.
Zomaar spuiten gaat je dat trouwens ook niet opleveren. Dat is ook een kunst opzich en wordt ook vaak gepolijst om hoogglans te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
Na een klein zoektocht en het verwijderen van een afdeklatje aan de bovenkant van een Veluxdakraam, kwam ik er achter waar de ongewenste druppels (en kou) vandaan kwamen.

Tussen het metalen afdekschot/afdekkap (zie onder) en de binnenkant zit helemaal niets (Piccobello bv, doet u mij een kleine bezuiniging -- dank :X )

Afbeeldingslocatie: https://uwdakramen.files.wordpress.com/2011/05/velux10.jpg

Mijn uitdaging in deze is: Met welke materialen vul ik dat netjes op zodat er geen druppellekkage meer is (en ik daarmee ook van de kou/tocht af ben)?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
D_Jeff schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:19:
Na een klein zoektocht en het verwijderen van een afdeklatje aan de bovenkant van een Veluxdakraam, kwam ik er achter waar de ongewenste druppels (en kou) vandaan kwamen.

Tussen het metalen afdekschot/afdekkap (zie onder) en de binnenkant zit helemaal niets (Piccobello bv, doet u mij een kleine bezuiniging -- dank :X )

[Afbeelding]

Mijn uitdaging in deze is: Met welke materialen vul ik dat netjes op zodat er geen druppellekkage meer is (en ik daarmee ook van de kou/tocht af ben)?
dat is toch gewoon de ventilatie opening?

https://www.velux.nl/prod...gulerende-ventilatie-unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bonzz.netninja schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:14:
[Afbeelding]
Ik heb op een aantal plekken op de eerste verdieping nog geen dakisolatie. Het hout dat je ziet is geschilderd dakbeschot.

Mijn idee is, om lekker snel klaar te zijn, pir+gips platen te pakken met ventilatielatjes. Hoef ik ook geen folie te spannen. Paar vragen
1. Zijn er betere opties?
2. Geen folie meer nodig, klopt toch? Volgens de instructievideos wel
4. Ik las ook ook isolatiefolie (pif) als optie. Is dat wat? scheelt wel weer dikte
weet je zeker dat dat het dakbeschot is, het lijkt mij aftimmering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Lijkt mij geen ventilatie, daarom 2 foto's (volledige bovenkant + zoom)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oA9K8kvFBk904qu2P9DcWczG0p0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UAjltQlc0jOomwkZhbMqwfTq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prSD0bmNh5cPJvIcMYiALJaYiS0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fxowaA6ymoTjZQm23J21XAl2.jpg?f=user_large

zowel links als rechts van het raam zit isolatie, maar in het gat zit niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

D_Jeff schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:04:
[...]

Lijkt mij geen ventilatie, daarom 2 foto's (volledige bovenkant + zoom)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

zowel links als rechts van het raam zit isolatie, maar in het gat zit niets
ah dan is de manchett niet of niet juist geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
twain4me schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:08:
[...]

ah dan is de manchett niet of niet juist geplaatst
Tips en/of suggesties om dit te fixen?

Want momenteel is het een bron van schimmel, wat niet erg lekker is om naar te kijken :P

[ Voor 17% gewijzigd door D_Jeff op 19-11-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

D_Jeff schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:11:
[...]

Tips en/of suggesties om dit te fixen?

Want momenteel is het een bron van schimmel, wat niet erg lekker is om naar te kijken :P
alsnog plaatsen :+ Het gootje leeg maken kan ook helpen. :Y

ik zou het in iedergeval buiten zoeken dus wat pannen weghalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
twain4me schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:17:
[...]

alsnog plaatsen :+ Het gootje leeg maken kan ook helpen. :Y

ik zou het in iedergeval buiten zoeken dus wat pannen weghalen
Ik heb echt geen idee wat je bedoeld (en Google Images laat van alles zien).
Ik zat te denken om daar gewoon wat steenwol (6 tot 8 cm dikte) in te zetten, latje er weer voor en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

D_Jeff schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:24:
[...]

Ik heb echt geen idee wat je bedoeld (en Google Images laat van alles zien).
Ik zat te denken om daar gewoon wat steenwol (6 tot 8 cm dikte) in te zetten, latje er weer voor en klaar.
Dan heb je naast nat hout ook natte steenwol de aansluiting boven het dakraam is gewoon lek, dat kan door overlopend gootje of gewoon een slechte aansluiting steenwol is hoe dan ook niet de manier om het te fixen. kijken waar het water vandaan komt en dat aanpakken wel. of je moet denken dat het condens is, maar dat lijkt mij sterk gezien de vocht plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
twain4me schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:49:
[...]

Dan heb je naast nat hout ook natte steenwol de aansluiting boven het dakraam is gewoon lek, dat kan door overlopend gootje of gewoon een slechte aansluiting steenwol is hoe dan ook niet de manier om het te fixen. kijken waar het water vandaan komt en dat aanpakken wel. of je moet denken dat het condens is, maar dat lijkt mij sterk gezien de vocht plekken.
Ik ben er van overtuigd dat het condens is (en geen lekkage) -- zou Purschuim of steenwol dan wel de oplossing zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

D_Jeff schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:57:
[...]

Ik ben er van overtuigd dat het condens is (en geen lekkage) -- zou Purschuim of steenwol dan wel de oplossing zijn?
ik durf het met 99% zeker te zeggen dat het geen condens is (of in iedergeval niet alleen condens) dat ziet er doorgaans anders uit. steenwol helpt daar in iedergeval niet tegen. pur kan, maar kijk nu gewoon even de goten etc na. dit is echt niet de waterschade van een klein condens probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:22
Ik heb een lekkende stalen CV-leiding. Ik ga de nieuwe leidingen niet in de muur frezen. Kan ik meerlagenbuis gebruiken om een nieuwe radiator aan te sluiten? Of is het advies om koperen CV leiding te gebruiken omdat dat wat steviger/netter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Pyramiden schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:30:
Ik heb een lekkende stalen CV-leiding. Ik ga de nieuwe leidingen niet in de muur frezen. Kan ik meerlagenbuis gebruiken om een nieuwe radiator aan te sluiten? Of is het advies om koperen CV leiding te gebruiken omdat dat wat steviger/netter is?
dat kan prima.

soms is het wel makkelijker om het echt netjes te krijgen door buis te kopen op lengte (uponor heeft dat bv) en niet op rol. die koop je namelijk recht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bobmeister schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:24:
[...]

Ja inderdaad een rotplek. De pan ligt op ongeveer 9m hoogte en met alleen een trap ga je er net niet bijkomen, dus je zult aan pan weg moeten halen om er in te stappen. Doe dat maar eens veilig als hobbyklusser..
Daarom, gewoon de goedkoopste optie. Gebroken been kost je meer aan eigen risico van je zorgverzekering. En een schoorsteenveger doet dit graag en is goedkoper dan een dakdekker, want veel minder werk momenteel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Voordat ik al te enthousiast met mijn 73mm gatenboor aan de slag ga, volgens mij heb ik tegenwoordig voor het maken van nieuwe stopcontacten een 85mm gatenboor nodig toch?
Mijn huis (1973) bevat ook nog heel veel ±72mm inbouwdozen, maar halverwege het eerste gat bedacht ik mij dat dit geen goede referentie is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:04
82 mm is de maat die je zoekt voor standaard inbouwdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Tehh schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:46:
Voordat ik al te enthousiast met mijn 73mm gatenboor aan de slag ga, volgens mij heb ik tegenwoordig voor het maken van nieuwe stopcontacten een 85mm gatenboor nodig toch?
Mijn huis (1973) bevat ook nog heel veel ±72mm inbouwdozen, maar halverwege het eerste gat bedacht ik mij dat dit geen goede referentie is :)
Hollewand of steen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Steen. 82mm wordt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Dan gaat dat goed inderdaad. Staat vaak ook wel op de doos zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:37

bonzz.netninja

Niente baffi

twain4me schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:48:
[...]

weet je zeker dat dat het dakbeschot is, het lijkt mij aftimmering.
Ja, want ik boorde een gat en zag een pan :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:42
De afzuiging van mijn kookplaat (die volgende week geinstalleerd gaat worden) moet door de muur naar buiten gemaakt worden.

Dit gat moet ca. 227 x 94 mm zijn, nog tips over hoe ik dit het beste kan doen? (Binnenmuur/spouw met isolatie/buitenmuur)

'gewoon' 3 x boren met een muurboor van 100mm?

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37

MJV

louzy82 schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:47:
De afzuiging van mijn kookplaat (die volgende week geinstalleerd gaat worden) moet door de muur naar buiten gemaakt worden.

Dit gat moet ca. 227 x 94 mm zijn, nog tips over hoe ik dit het beste kan doen? (Binnenmuur/spouw met isolatie/buitenmuur)

Het kan handig zijn om met een kleine(re) boor door-en-door voor te boren. Vervolgens van binnen tot in de spouw boren, en van buiten ook tot in de spouw. Zo voorkom je dat je 'chip-out' krijgt van stenen zodra de boor er doorkomt, althans eventuele chip-out zit in de spouw, dus niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Over ongeveer een half jaar gaan we grondig verbouwen, we zijn nu nog druk bezig na te denken hoe we straks alles qua verwarming gaan inrichten.
De vroegere keuken (op onderstaande foto bovenin nog te zien) zal gesloopt worden, hoe lossen we dit netjes op met de bestaande vloerverwarming? Op de plek van de groene streep zal straks het huis eindigen, kan ik de beide leidingen nog weer 'gegarandeerd lekvrij' aan elkaar maken vlak bij de groene streep? Dan zouden we namelijk maar een paar stukken pvc weg hoeven te halen, eventueel een stukje vloer wegbikken zodat er een fatsoenlijke mof o.i.d. in past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKDN-fJC2CXEQlogDQoTAawcKvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x6pjeONUOLlHYAVlZJTXWskr.png?f=fotoalbum_large

Alternatief is alle pvc t/m verdeler er uit en een hele nieuwe leiding er in leggen, maar jullie snappen dat ik daar niet zo veel zin in heb ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Tehh schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:41:
Over ongeveer een half jaar gaan we grondig verbouwen, we zijn nu nog druk bezig na te denken hoe we straks alles qua verwarming gaan inrichten.
De vroegere keuken (op onderstaande foto bovenin nog te zien) zal gesloopt worden, hoe lossen we dit netjes op met de bestaande vloerverwarming? Op de plek van de groene streep zal straks het huis eindigen, kan ik de beide leidingen nog weer 'gegarandeerd lekvrij' aan elkaar maken vlak bij de groene streep? Dan zouden we namelijk maar een paar stukken pvc weg hoeven te halen, eventueel een stukje vloer wegbikken zodat er een fatsoenlijke mof o.i.d. in past.

[Afbeelding]

Alternatief is alle pvc t/m verdeler er uit en een hele nieuwe leiding er in leggen, maar jullie snappen dat ik daar niet zo veel zin in heb ;)
Ter hoogte van de groene lijn de boel voorzichtig openbikken en de slangen koppelen met een perskoppeling in de juiste maat. Ik heb op deze manier een verlenging aangebracht, had 16x2 leiding, uponor 'spress koppelingen gebruikt (en iemand die een perstang heeft).

Hou er rekening mee dat die groep dan flink kleiner is en dus ook wat minder flow moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Beekforel schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:46:
[...]

Ter hoogte van de groene lijn de boel voorzichtig openbikken en de slangen koppelen met een perskoppeling in de juiste maat. Ik heb op deze manier een verlenging aangebracht, had 16x2 leiding, uponor 'spress koppelingen gebruikt (en iemand die een perstang heeft).

Hou er rekening mee dat die groep dan flink kleiner is en dus ook wat minder flow moet krijgen.
Dat is een pak van mijn hart, perskoppeling / perstang etc komt wel goed, een andere ruimte gaat van 1 naar 3-4 groepen met eigen verdeler (i.c.m. ander gebruikersdoeleinde), en dat ga ik niet zelf doen. Dit wordt dan een klusje voor 'erbij' O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24

JT

VETAK y0

bonzz.netninja schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:14:

Je kunt het natuurlijk altijd gewoon even grof goed afschuren.
Ik zou de RC-waardes met elkaar vergelijken en bedenken hoeveel tijd je kwijt bent met afwerking, dan heb je denk ik antwoord ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:35
Iemand een tip naar het juiste rubber voor mn voordeur? De deur tocht al een tijdje. Het is een Kegro 9432n deur. De vorige eigenaar heeft denk ik met schilderen de deur dicht gedaan waardoor het rubber onder de harde verf zit. Foto van het rubber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niQ6GUqF8hkj9yED6ozai2RL8ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnZ2jbPqH0WIirTn6gz1hXkB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb Kegro gesproken en die bieden geen losse rubbers aan. Ze laten me over aan mn Google skills.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSvtzxG4xrSrPvxPGfr3Yg3Qv_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1LM0IFu31xivCelhZSz3xb0.jpg?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:55
Bo0bz schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:53:
Iemand een tip naar het juiste rubber voor mn voordeur? De deur tocht al een tijdje. Het is een Kegro 9432n deur. De vorige eigenaar heeft denk ik met schilderen de deur dicht gedaan waardoor het rubber onder de harde verf zit. Foto van het rubber.

[Afbeelding]

Ik heb Kegro gesproken en die bieden geen losse rubbers aan. Ze laten me over aan mn Google skills.

[Afbeelding]
https://www.luchtdichtsho...e/solidseal-renovatie-41/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

louzy82 schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:47:

Ik had een vergelijkbaar gat nodig voor de afzuiging van de douche. Ik heb uiteindelijk een ventilatie bedrijf gebeld en die hebben voor 100 euro cash een prachtig gat in de muur gemaakt! Daar kon ik zelf niet eens de spullen voor huren..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bo0bz schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:53:
Ik heb 2 jaar geleden enkele ramen- en deurrubbers vervangen via: https://kozijnrubbers.nl/
Zelf opgemeten en je krijgt een kant en klaar stuk, zonder dat je hoeft te lijmen en te snijden. Eventuele samples zijn ook te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
Birkin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:04:
[...]

Misschien deze video van HookedOnWood eens bekijken
Dennis is hier enthousiast over deze china-tool
Dank! Dat is het. Ik ga het wel eerst even testen of het werkt op MDF zoals @Joe28965 zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:42
Even op navolging van deze post in het WTF topic.
Als je er niet bij kan doordat je geen HK rechten hebt, even een korte samenvatting.
Wat groen is aangegeven op de plattegrond is niet geisoleerd. De bijkeuken wisten we al bij het kopen van het huis, de hal+wc had ik een flauw vermoeden van, de keuken kom ik net pas achter :X

Hoe nu verder?...
Bijkeuken + hal:
Deze willen wij zo snel mogelijk isoleren want daar kunnen we makkelijk bij. De afwerking zal echter even op zich laten wachten want we willen de bijkeuken + badkamer volgend jaar of het jaar daarop gaan aanpakken.
Dus ik zat zelf te denken om PIR platen te plaatsen en deze vast te lijmen (weet niet zeker of dat mogelijk is?).
Verder zal er vooralsnog dus geen verdere afwerking op/aan komen, tenzij het nodig is (ik zie vast wat over het hoofd). Maar aangezien de badkamer een open verbinding heeft met de bijkeuken komt er stoom/vocht in de bijkeuken wat omhoog stijgt. Zal dit een probleem zijn voor de PIR platen? Verder zit daar een elektrisch dakraam die open kan voor als het te vochtig is.

Keuken:
Tja, die heeft gewoon een net afgewerkt plafond, dus daar zal het hele plafond uit moeten?... Of is er een mogelijkheid dat ze het net zoals spouwisolatie op kunnen vullen? Dus met korrels iod?

Een andere mogelijkheid is dat hele dak van buitenaf isoleren, gelukkig is het gewoon een plat dak, dus dat is 'makkelijk' te realiseren, maar wel een stuk duurder.

Iemand hier nog ideeën/tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k53kCw8Uw_932dhO-c-UTf03otE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PySx0UmdrIvIrty3PvSE4qMc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Szq4LBnZrBVHbSlpnOuaseROBvk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8pdzm1CpZECvebd4oA9SdY4.jpg?f=fotoalbum_tile

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:33

rg-mohwa

Phoe Hé

Sinds dit weekend valt onze deurklink er steeds af, best vervelend :(
Weet iemand wat er in dat gaatje moet ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJi6SNe2RoJUjAouEGM7Z5_dFGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77Ap2e6y3hrR1g5lcgj7Dwpr.jpg?f=fotoalbum_large

ben al bij een bouwmarkt geweest, daar kreeg ik de kleinste krukboutje mee (5mm) maar dat was veelste groot. het gat is +- 2mm ik zie eigenlijk ook geen schroefdraad. Iemand een idee wat erin moet ?
ik denk dat het om Hoppe deurbeslag 3* skg gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15
rg-mohwa schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:13:
[Afbeelding]

ben al bij een bouwmarkt geweest, daar kreeg ik de kleinste krukboutje mee (5mm) maar dat was veelste groot. het gat is +- 2mm ik zie eigenlijk ook geen schroefdraad. Iemand een idee wat erin moet ?
Daar moet een pennetje doorheen. Liefst eentje die spits toeloopt. Die doe je dan met de dikke kant boven, door het gat heen. Dan klemt'ie zichzelf vast en valt hij niet door het gat heen.

Eerste google-hit, zodat je kan zien wat ik bedoel:
https://www.bol.com/nl/nl...W89GQTkkur4MaArf_EALw_wcB

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond op 21-11-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
of een spijkertje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]

hoppe heeft wat bijzondere manieren van beslag monteren. is dit niet oorspronkelijk zoon hoppe snelstift ?

Spijkertje of stiftje gaat er gezien de plek waarschijnlijk uitvallen. dit gat draai je naar beneden bij het openen van de kruk, dat doe je met die stiften normaal niet.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 21-11-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:33

rg-mohwa

Phoe Hé

twain4me schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:23:
[...]

hoppe heeft wat bijzondere manieren van beslag monteren. is dit niet oorspronkelijk zoon hoppe snelstift ?

Spijkertje of stiftje gaat er gezien de plek waarschijnlijk uitvallen. dit gat draai je naar beneden bij het openen van de kruk, dat doe je met die stiften normaal niet.
nee precies, en het gat heeft altijd naar de linkerkant gezeten. als die boven op had gezeten begreep ik het nog. Snelstift heb ik wel op al mijn binnendeuren maar zover ik kon zien niet op deze (buitendeur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:38
Remy!!!! schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:49:
Als je er niet bij kan doordat je geen HK rechten hebt, even een korte samenvatting.
Wat groen is aangegeven op de plattegrond is niet geisoleerd. De bijkeuken wisten we al bij het kopen van het huis, de hal+wc had ik een flauw vermoeden van, de keuken kom ik net pas achter :X

Hoe nu verder?...
Bijkeuken + hal:
Deze willen wij zo snel mogelijk isoleren want daar kunnen we makkelijk bij. De afwerking zal echter even op zich laten wachten want we willen de bijkeuken + badkamer volgend jaar of het jaar daarop gaan aanpakken.
Dus ik zat zelf te denken om PIR platen te plaatsen en deze vast te lijmen (weet niet zeker of dat mogelijk is?).
Verder zal er vooralsnog dus geen verdere afwerking op/aan komen, tenzij het nodig is (ik zie vast wat over het hoofd). Maar aangezien de badkamer een open verbinding heeft met de bijkeuken komt er stoom/vocht in de bijkeuken wat omhoog stijgt. Zal dit een probleem zijn voor de PIR platen? Verder zit daar een elektrisch dakraam die open kan voor als het te vochtig is.

Keuken:
Tja, die heeft gewoon een net afgewerkt plafond, dus daar zal het hele plafond uit moeten?... Of is er een mogelijkheid dat ze het net zoals spouwisolatie op kunnen vullen? Dus met korrels iod?

Een andere mogelijkheid is dat hele dak van buitenaf isoleren, gelukkig is het gewoon een plat dak, dus dat is 'makkelijk' te realiseren, maar wel een stuk duurder.

Iemand hier nog ideeën/tips?

[Afbeelding][Afbeelding]
Je zal het vast met die korrels kunnen vullen, maar om er bij te komen, en dat goed te doen, en dan te zorgen de eerst volgende keer dat je er een gat in maakt dat er geen korrelregen op je af komt, nee, ik zou alles weghalen en degelijk isoleren. Daar is zo ver ik 't weet geen quick fix voor.

|>

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Aurum
ik zag volgens mij laatst ook een tweaker die lekker bezig was op zolder! wij zijn ook bezig met het afwerken van de zolder en heb nog een korte vraag over het vullen van de schroefgaten en de aansluitingen van de AK platen.
de aansluitingen van de AK platen gaan in volgorde: 1. gaasband (daar hebben we nog HEEEL veel rollen van over van het verlaagd plafond beneden) 2. fill and finish en daarna fix en finish?
De schroefgaten kunnen ook gevuld worden met fill and finish of daarvoor meteen overstappen op fix en finish? iemand eventueel ervaring met Red Devil one time, ik heb nog een potje staan en dat smeert ook wel lekker maar geen idee of dit wel een goed idee is op gipsplaatschroeven.

en een impressie ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVgJyXycuLvG46ql2Hde0ZSFGQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVxOFBHXuUlRifwiKuNhomvj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0GJis1salRuwAJ6EQwJFdx3NyA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65Iztlqa9lr6z8yZblHxWuoW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-09 09:27
Remy!!!! schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:49:
Misschien ook goed om dit even in het grote isolatie topic te zetten. En goed kijken wat voor dak je al hebt en of het al dampdicht is of niet. In ubakus kan je het dan vervolgens invullen om zo te bepalen welk materiaal je het best kan gebruiken. Pir is niet altijd mogelijk helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:27
[Afbeelding]

Kan je aan de binnenkant van je kruk niet zien of het een krukboutje is? Het lijkt er een met zaagsnede.
Hornbach heeft draadstiften M4 x10 ook los. Een ijzerwarenzaak vaak ook.
Die zijn er vast ook kleiner.

Het zou heel misschien een holpijp draadstift/spanbus kunnen zijn als de kruk buiten zit. (links ter illustratie)
Maar het ziet er niet echt hol uit, meer een zaagsnedeschroef.

Ik zou Hoppe even mailen, die kunnen je vast zo zeggen hoe het wel vast moet.
Niet met een tapse stift of spijker volgens mij.
Ik zie het zo gauw niet bij de montagehandleidingen, misschien jij wel?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:08
Een giga assortiment spanstiften voor een tientje vind je hier.

Lijkt me dat ie daarmee vast zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 15:30

valluik

Probeert ook maar wat

Ik overweeg in onze garage de plafondplaten weg te halen om daarna eventueel te gaan isoleren, afhankelijk van wat ik aantref. Sowieso kan ik de hoogte tussen de balken wel gebruiken.
Echter, nu vraag ik me af of iemand van jullie kan beoordelen of dit asbest/asbesthoudend materiaal is. Het weghalen ben ik niet zo bang voor (als het zo is), maar ik kan het dan mogelijk niet kwijt bij de milieustraat. De platen zitten namelijk met spijkers vast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rB6mU5-FsjSF1UTdYvlLWW3u_nQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opIL3aarra8oWTYNKBgBqXNR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u28Tk65cUal3hHPI2o2doo8DvWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8o3oVvNPSUXLR1mfG1hcPYk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs3gE6rAr3YYIvjegMX7coNxpEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4n5fI2drYhPmxQSgENs6k9sf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEsBdkVj9c8MYGJC5DKswKiLOS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2IGpRv3U52obfyk4ULHffAm.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd of iemand uitsluitsel kan geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:21
Iemand hier toevallig verstand van baden? Ik ben op zoek naar een half vrijstaand ligbad voor in de hoek. Nou zie ik baden vanaf 700 tot 3000 voorbij komen, maar in de specs zie ik eigenlijk geen verschil. Maw, wat kan er misgaan als ik een bad van ongeveer 1000 euro zal kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

valluik schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:01:
Ik overweeg in onze garage de plafondplaten weg te halen om daarna eventueel te gaan isoleren, afhankelijk van wat ik aantref. Sowieso kan ik de hoogte tussen de balken wel gebruiken.
Echter, nu vraag ik me af of iemand van jullie kan beoordelen of dit asbest/asbesthoudend materiaal is. Het weghalen ben ik niet zo bang voor (als het zo is), maar ik kan het dan mogelijk niet kwijt bij de milieustraat. De platen zitten namelijk met spijkers vast.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gezien de plek is het wel asbest verdacht, gewoon een testkitje kopen (monster nemen en naar het lab sturen) en je weet het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wolterious schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:02:
Iemand hier toevallig verstand van baden? Ik ben op zoek naar een half vrijstaand ligbad voor in de hoek. Nou zie ik baden vanaf 700 tot 3000 voorbij komen, maar in de specs zie ik eigenlijk geen verschil. Maw, wat kan er misgaan als ik een bad van ongeveer 1000 euro zal kopen?
dat je het niet mooi vindt het gaat niet sneller lek ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik

valluik

Probeert ook maar wat

twain4me schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:06:
[...]

Gezien de plek is het wel asbest verdacht, gewoon een testkitje kopen (monster nemen en naar het lab sturen) en je weet het zeker.
Thanks. Zat dat al te overwegen, loop je dan nog risico om in de asbestdatabank te belanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Aurum schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:04:
ik zag volgens mij laatst ook een tweaker die lekker bezig was op zolder! wij zijn ook bezig met het afwerken van de zolder en heb nog een korte vraag over het vullen van de schroefgaten en de aansluitingen van de AK platen.
de aansluitingen van de AK platen gaan in volgorde: 1. gaasband (daar hebben we nog HEEEL veel rollen van over van het verlaagd plafond beneden) 2. fill and finish en daarna fix en finish?
De schroefgaten kunnen ook gevuld worden met fill and finish of daarvoor meteen overstappen op fix en finish? iemand eventueel ervaring met Red Devil one time, ik heb nog een potje staan en dat smeert ook wel lekker maar geen idee of dit wel een goed idee is op gipsplaatschroeven.

en een impressie ;)

[Afbeelding][Afbeelding]
ik weet eigenlijk niet of je bij fil and finisch moet voorstrijken.. ik pak meestal uniflott als ik alleen naden en gaatjes vul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

valluik schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:11:
[...]

Thanks. Zat dat al te overwegen, loop je dan nog risico om in de asbestdatabank te belanden?
nee, volgens mij mogen ze dat niet delen, je kan het natuurlijk ook op laten sturen naar een adres van een heel nieuw huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
valluik schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:11:
[...]

Denk het wel, zou raar zijn als het niet zo zou zijn.

https://www.lavsinfo.nl/lavs-0/werkt-lavs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:14:
[...]

nee, volgens mij mogen ze dat niet delen, je kan het natuurlijk ook op laten sturen naar een adres van een heel nieuw huis :+
Goed plan, tenzij je dat huis ooit wilt verkopen en het komt als een duveltje uit een hoedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wolly schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:24:
[...]

Denk het wel, zou raar zijn als het niet zo zou zijn.

https://www.lavsinfo.nl/lavs-0/werkt-lavs/
in dat geval zal mijn kantoor ook in het register moeten staan (een keer of 100) je bent niet verplicht aan te geven waar het monster vandaan komt. dus ik zou niet weten wat ze met die info kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:27:
[...]

in dat geval zal mijn kantoor ook in het register moeten staan (een keer of 100) je bent niet verplicht aan te geven waar het monster vandaan komt. dus ik zou niet weten wat ze met die info kunnen.
Interessant, ik wist niet dat je geen herkomstlokatie hoefde op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wolly schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:39:
[...]

Interessant, ik wist niet dat je geen herkomstlokatie hoefde op te geven.
ik denk dat er een verschil zit tussen een materiaal testen en een asbestinventarisatie van een pand. want bij die laatste wordt er idd een melding gedaan. "wij" testen voor de zekerheid voor de veiligheid van werkmensen. "wij" testen ook wel eens op loodverf om dezelfde reden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wie ooit de kans krijgt met klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:36
wolterious schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:02:
In onze zoektocht is dit ook opgevallen, danwel volledig vrijstaand bad.

De materialen verschillen enorm, van standaard plastic?, naar composiet, natuursteen..

Nu hebben wij een bad gevonden van 230kg, stevig, onderhoudsvriendelijk voor €1295.
De duurdere varianten gingen tot €5000 en veel gevoeliger voor zeepresten etc.

Best zelf eens het verschil gaan voelen. Door bv €300 uit te willen sparen kruip je vervolgens elke avond in een plastic holle kuip ipv een solide voelend bad.

Gezien onze locatie is Duitsland hierin overigens wel interessant qua aanbod en prijs.
even badewannen opzoeken en je vind heus wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:25:
[...]

Goed plan, tenzij je dat huis ooit wilt verkopen en het komt als een duveltje uit een hoedje.
Ah, jij zou de koper van je huis willen misleiden door de eventuele aanwezigheid van asbest te verzwijgen :?
Wees een vent en zorg dat het verwijderd wordt voordat iemand er last van krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:47:
[...]

Ah, jij zou de koper van je huis willen misleiden door de eventuele aanwezigheid van asbest te verzwijgen :?
Wees een vent en zorg dat het verwijderd wordt voordat iemand er last van krijgt!
Misschien moet je het nog eens lezen, ik heb het namelijk over dat huis en dat slaat op het 'hele nieuwe huis' waar de voorgaande reactie over ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik

valluik

Probeert ook maar wat

nokiaan958GB schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:47:
[...]

Misleiden door te verzwijgen of het verwijderen, mogelijk middels een officieel traject met enkele duizenden euro’s kosten. Is nogal wat als dat de opties zijn :)

Als dat laatste de enige optie is blijft het lekker zitten overigens. Dan maar geen vent ;) een testkit is inmiddels gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 21:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe oud zijn je huis en garage (garage kan later aangebouwd zijn).
Het kunnen niet-hechtgebonden asbestplaten zijn....deze zijn tot in de halverwege jaren 80 verkocht.

Ik zou het laten testen, een test voor asbest kost tussen 40 tot 50 euro per stuk.

Gegevens van zelftest worden niet centraal opgeslagen. Alleen het laboratorium slaat de gegevens zelf op.
Echter als je een asbestinventarisatie laat doen en het blijkt asbest te zijn. Dat wordt het wel centraal geregistreerd. LAVS heet dat. https://www.lavsinfo.nl/
Deze instanties kunnen dan zien of je huis of woning ooit is onderzocht is op asbest en of daar asbest is gevonden.
Als goed is, zijn dat:
-professionele opdrachtgevers
-laboratoria
-de gecertificeerde asbestinventarisatiebedrijven
-gecertificeerde asbestsaneringsbedrijven
-toezichthouders bij gemeenten
-toezichthouders bij omgevingsdiensten
-certificerende instanties
-de Inspectie van SZW
-de Inspectie Leefomgeving en Transport

Ik zie op een foto een zwaar beschadigde plaat, Als dat asbest is.....dat kan je helaas niet zo laten hangen.
Als jij asbest in je garage hebt, dan hebben je buren het ook (als je buren soortgelijk huis met garage hebben).

Er zijn spelregels voor het particulier verwijderen van asbest.
Helaas mag je volgens mij mag je niet-hechtgebonden platen niet zelf verwijderen. Alleen een gecertificeerd bedrijf mag de asbestplaten verwijderen en daarvoor is een vergunning van de gemeente en een asbestinventarisatierapport nodig.
https://www.infomil.nl/on...sbestplaten%20verwijderen.

[ Voor 18% gewijzigd door MedionAkoya op 22-11-2022 22:31 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:11
In de overstek van onze entree (Garage & voordeur) zitten drie halogeen 12v inbouwspotjes die met een licht/bewegingsensor worden geactiveerd.
Buiten dat ze verroest zijn, werkt een al niet meer (defect lampje). Nu is de zaagmaat 60mm en wil ik eigenlijk 'eenvoudig' om naar een 12v led installatie, maar ik zoek een goed alternatief zónder additionele trafo.

Want... de overstek is net weer antraciet geverfd, inclusief de torx-schroefjes die de grote platen vastzetten aan de constructie. Ondertussen heb ik iedere led-webshop nagelopen maar ik zie niet echt 12v spotjes die ik hieraan kan koppelen.

Kortom: heeft iemand een goede ervaring met drie 12v led spotjes? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:24
Ik heb een korte vraag

Voor binnen heb ik 2 nieuwe opdekdeuren besteld en binnen gekregen, hiervoor had ik na mijn idee de juiste inboorpaumelle's bijbesteld (Z vorm) echter wijken deze iets af ten opzichte van de oude zoals je ziet op de foto's. Dit resulteerd erin dat ik de inboorpaumelles niet in mn stalen kozijn gemonteerd krijg, deze zijn wat dikker en dit past niet.

Zonder eerst mijn hele kozijn te moeten gaan slopen vraag ik mij af of ik geen ander type inboorpaumelle's kan gebruiken, wat is jullie ervaring hierin ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOLn0MnDU7XxFHXQVO2XYSjYiwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KO8eRck1yVyIapgvK7LLWOIr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBUlx6OhZvlULc-tbcFP8Moj25A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjGGKAlkNQacGeku4ITcLOf4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_sYz4DnuJPC-3VZi7gBaqv_ubg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/An332Gymft4yMGFo67OGmakd.jpg?f=fotoalbum_large

is al opgelost, heb de oude hergebruikt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:56
Heeft iemand en tip om hoe cementstuc van backstenen af te halen? Het laat langzaam los en ik wil een stevige onderlaag om het opnieuw te stucen.

Ik zat zelf te denken aan een soort staalborstel voor op een haakse slijper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-3vyHrhOjocs6yktgoLYMJ8RlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSICOjPpETiH7DhmJ9Sk9YFm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:40
Je hebt van die staalborstel koppen voor op een boormachine, roterende staalborstel heet dat geloof ik. Lijkt me hier prima voor geschikt. Ook ideaal voor het verwijderen van behang resten overigens, maar dat terzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Staalfreak
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Een naaldenbikhamer werkt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Jannibal23 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:44:
Je hebt van die staalborstel koppen voor op een boormachine, roterende staalborstel heet dat geloof ik. Lijkt me hier prima voor geschikt.
Als je doel is om zoveel mogelijk stof te maken wel...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:18
Ik heb wat underlayment om op de vloer van de vliering te leggen (+-10m2) Wat is handig en niet te prijzig? Parketlak is met €70 voor 2,5L aardig aan de prijs. Ik zie wat resten van houtworm in de planken die er nu lagen, dus vandaar dat ik het liever niet onbewerkt laat :) (ook de onderkant)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:47
Iemand een idee wat voor aansluiting ik hier moet hebben? Het gaat om een uitrek douche slang. Ik dacht dat dit 3/8 was (onderste slang) maar helaas 😬.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJI9TlB5h97zpnnyYc7eB17SoCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBEgAoDBVBbzkRfFfDYiH9QZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:00

Asteroid9

General Failure

Is dat niet gewoon M10?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Laatst online: 20:30
Vraagje voor de klussers hier.
Mijn vriendin wil een aantal van haar lp's aan de muur bevestigen, lijmen.
Ik kan mij goed redden met het d.i.y., maar van lijmen heb ik geen verstand.
De muur is behangen en daarna is het behang overgeverfd.
Hebben jullie hier ervaring mee, welke lijm kan ik het beste gebruiken?

apollo13

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
apollo13 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:14:
Hiermee:

https://www.gamma.nl/asso..._medium=organic&utm_term=

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Laatst online: 16-09 08:58
aapjuh99 schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:57:
Vandaag ook maar de gevel naast de voordeur aangepakt..

Achter het verrotte hout was een holle ruimte van ~10cm. Gelijk de kans genomen om het te isoleren en daarna af te werken met een dampdoorlatende folie.

Morgenavond wordt het Keralit-gevelbekleding gemonteerd in RAL7021 net zoals bij de kozijnen (zelfde kleur als de voordeur).

[Afbeelding]
Zo, mijn dag is voltooid, tijd voor bier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZhR07b27Cy9SYSuLFVPxK6Evo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhCU0NQDuFbX6rc5i85Yu253.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdKNQIEx4aD4pkEiAHuY4QOOZhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnlnexC5gtsEvUbXJEhdXizt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7Yl0P_-D_qRNNIEq_e0gZrtHD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AITLx8wrkxVPSlpOMXgOdYVs.jpg?f=fotoalbum_large

Voor diegene met de vraag waarom dat witte kozijn er nog in zit. Dit wordt in februari ook nog vervangen door een kunststof kozijn met triple glas.

[ Voor 7% gewijzigd door aapjuh99 op 26-11-2022 17:14 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51

Lijkt heel veel op de platen in mijn garage. Jaren 68 rijtjeshuis. Opgestuurd naar een lab en dat was geen asbest. Ik zou het gewoon opsturen om peace of mind te hebben voor je het gaat losbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik heb een verstopping gerepareerd en vervolgens dit koppelstuk gemonteerd. Buizen zitten aardig strak in het koppelstuk. Nu heb ik getest zonder dat ik het koppelstuk gelijmd heb. Zodra ik er water doorheen laat lopen druppelt het licht. Komt dit omdat ik het nog niet gelijmd heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLdEz9JFaizJTvgkN5xEKqI9K6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgK09BRpdOBxU9zXprao6fGY.jpg?f=fotoalbum_large

Reden dat ik het vraag is omdat het op een onmogelijke plek zit en ik het in 1x goed wil doen :)

Als lijmen niet de garantie op succes is: wat zou ik dan nog kunnen doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 27-11-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
Aghanim schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:29:
Ik heb een verstopping gerepareerd en vervolgens dit koppelstuk gemonteerd. Buizen zitten aardig strak in het koppelstuk. Nu heb ik getest zonder dat ik het koppelstuk gelijmd heb. Zodra ik er water doorheen laat lopen druppelt het licht. Komt dit omdat ik het nog niet gelijmd heb?

[Afbeelding]

Reden dat ik het vraag is omdat het op een onmogelijke plek zit en ik het in 1x goed wil doen :)

Als lijmen niet de garantie op succes is: wat zou ik dan nog kunnen doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pU-Ip9vNhUwIpuF38wnHWIk-cqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PcF9PRkUIyvs4UssSD8yppui.png?f=user_large

Hier lijkt toch flink wat ruimte tussen te zitten...of is dat de vertekening op beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@Geneuzel zowel de pijp als koppelstuk zijn 32mm. Ik denk dat het lichtinval is.

Heb de pijp overigens niet super recht afgezaagd zie ik. Kan dat invloed hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkA4zAObp9PXpst2o04HsxubisA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEWGQ4CUd9HrYSBanlvjsbBB.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk maar even wat strakker gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 27-11-2022 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Aghanim schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:48:
@Geneuzel zowel de pijp als koppelstuk zijn 32mm. Ik denk dat het lichtinval is.

Heb de pijp overigens niet super recht afgezaagd zie ik. Kan dat invloed hebben?

[Afbeelding]

Die moet je perfect recht afzagen anders is het lijmoppervlakte te klein.

Verder kan er niet zoveel fout gaan. Lijm er op aan beide kanten en snel werken. Mocht er dan nog een gaatje zitten.. dan ff lijm over de randen smeren zodat de boel daar goed aan elkaar smelt. Maar kans dat dit nodig is, die is klein.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Waarom niet een manchet koppelstuk gebruikt? Kan je het ook nog eens losmaken als het weer verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:13:
Waarom niet een manchet koppelstuk gebruikt? Kan je het ook nog eens losmaken als het weer verstopt.
Kan nog steeds denk ik? Hoe is die manchet waterdicht? Is dat alleen schuiven zonder te lijmen?

Deze toch?

[ Voor 35% gewijzigd door Aghanim op 27-11-2022 18:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Aghanim schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:50:
[...]

Kan nog steeds denk ik? Hoe is die manchet waterdicht? Is dat alleen schuiven zonder te lijmen?

Deze toch?
De rubberen rand maakt het dicht, en ja dat is het correcte model.

Even de rand insmeren met dreft of vaseline als je hem erop schuift.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 27-11-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri1986
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-01 20:39
Ik weet niet precies waar ik deze vraag moet stellen dus probeer het hier.

Begin vorige week is hier een airco geplaatst.En werd geprobeerd de voeding door de kruipruimte naar meterkast te krijgen. Echter lukte dit niet omdat er op de fundering geboord werd.Het gat is gedicht met pur, hier heb ik sterk mijn twijfels over. Kan iemand mij vertellen of dit normaal is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

apollo13 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:14:
Smeltlijm met zo’n hobby lijmpistool, als het eraf moet gewoon met wat aceton druppelen op het dotje lijm achter de LP en de lijm lost op.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:33
Heren,

Ik zit met een klus vraag waar ik mijn hoofd over breek:

Bij het installeren van de thermostaat i.c.m. stadsverwarming loop ik vast, met name de logica vanaf de heatlink naar de zone klep.

De zone klep trekt zichzelf dicht als er spanning op staat en gaat open als er geen spanning naar toe gaat.

In eerste instantie dacht ik met 1x 220v klaar te zijn en draden van de zoneklep op 2 en 3 te installeren, maar dan ontvangt de zone klep geen stroom. Vervolgens heb ik een brug gemaakt tussen L en 2 om spanning te krijgen. Dit werkt, maar met een twist.

Als er warmte vraag is staat 2 onder spanning en als er geen warmte vraag is dan heeft 2 geen spanning. Dit moet dus andersom zijn.
Vervolgens heb ik de bruine draad gewisseld tussen 1,2 en 3 maar de huidige situatie blijft. Ik dacht dat ik wellicht de T1 en T2 van de thermostaat had omgedraaid, maar daar krijg ik ook geen verschil op.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan omdraaien? Zie bijlages voor de setup:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOSXKUciTrny0xpewnhOPmtSlEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zl6E6a0x3zwCjPYr5ds3uA3n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aA-tLBNnyOQLyzudOsjZ4nrougw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBx3mdzbEk9rb2piVYgjKukS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gP6fpb3tMJHJIu76Yh4I_ymctNI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dj5wyxQ2IXFVRD0fs5mEh4nS.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CuBras schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:39:
Heren,

Bij het installeren van de thermostaat i.c.m. stadsverwarming loop ik vast, met name de logica vanaf de heatlink naar de zone klep.

De zone klep trekt zichzelf dicht als er spanning op staat en gaat open als er geen spanning naar toe gaat.

In eerste instantie dacht ik met 1x 220v klaar te zijn en draden van de zoneklep op 2 en 3 te installeren, maar dan ontvangt de zone klep geen stroom. Vervolgens heb ik een brug gemaakt tussen L en 2 om spanning te krijgen. Dit werkt, maar met een twist.

Als er warmte vraag is staat 2 onder spanning en als er geen warmte vraag is dan heeft 2 geen spanning. Dit moet dus andersom zijn.
Vervolgens heb ik de bruine draad gewisseld tussen 1,2 en 3 maar de huidige situatie blijft. Ik dacht dat ik wellicht de T1 en T2 van de thermostaat had omgedraaid, maar daar krijg ik ook geen verschil op.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan omdraaien? Zie bijlages voor de setup:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet lekker te zien op de foto maar, het lijkt er op dat contact 2 het voedende contact is van het wissel contact. Als je daar de voeding op aansluit en, de afgaande op de aansluiting die door verbonden getekend staat de afgaande draad. De afbeelding is de situatie in ruststand.
Aghanim schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:48:

[Afbeelding]

Vergeet ook niet om nog even met een mesje o.i.d. de binnenkant glad te maken. Bramen aan de binnenkant is vragen om verstoppingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Laatst online: 21:35
CuBras schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:39:
Heren,

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan omdraaien? Zie bijlages voor de setup:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens de handleiding (vanaf blz 32) moet de fase vanaf het stopcontact op klem 2 aangesloten worden.
Klem 1 en 3 zijn het verbreek en maakcontact. De zonneklep mag waarschijnlijk op 3. Schakelt de klep verkeer om, dan van 3 naar 1 verplaatsen.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik kijk wel eens op YouTube naar klus blogs om wat bij te leren hoe je dingen (goed) doet, welke materiaalkeuzes je kan maken,...

In YouTube: WANDEN DICHTZETTEN | Waar blijft de woonkamer? | KLUSVROUW #96 valt me op dat ze de hele woonkamer met osb dicht schroeven.

Ik begrijp wel dat osb extra stevigheid geeft als je zware dingen gaat schroeven. En slecht voor geluidisolatie zal het het ook niet zijn. Maar waarom dan geen gipsvezelplaat? En aan dubbele normale gipsplaat kan je met de juiste hollewandpluggen toch ook al veel afhangen, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
sloth schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:39:
Ik kijk wel eens op YouTube naar klus blogs om wat bij te leren hoe je dingen (goed) doet, welke materiaalkeuzes je kan maken,...

In YouTube: WANDEN DICHTZETTEN | Waar blijft de woonkamer? | KLUSVROUW #96 valt me op dat ze de hele woonkamer met osb dicht schroeven.

Ik begrijp wel dat osb extra stevigheid geeft als je zware dingen gaat schroeven. En slecht voor geluidisolatie zal het het ook niet zijn. Maar waarom dan geen gipsvezelplaat? En aan dubbele normale gipsplaat kan je met de juiste hollewandpluggen toch ook al veel afhangen, of mis ik iets?
Heerlijk youtube kanaal! kijk er naar met veel plezier. Ik denk dat ze het toepassen inderdaad vanwege de sterkte die de wanden met zich meebrengen. Gipsvezelplaat kan ook.
Ik zou persoonlijk niet veel vertrouwen hebben in een dubbele gipsplaat maar dat is op niets gebaseerd meer op gevoel :+

fermacell is wel redelijk prijzig en echt wel zwaar om te tillen. Als ik zo eens op de bouwmaat website kijk is een stuk OSB+gipsplaatje ongeveer even duur als dezelfde maat Fermacell.
Aangezien die dude in de bouw zit is hij denk ik zo gewend te bouwen met Osb+gips en zal dat zijn manier van werken zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
sloth schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:39:

OSB is een zeer vormvaste constructieplaat die ook nog eens betaalbaar in vergelijking met multiplex. OSB/3 heeft en karakteristieke buigsterkte van +- 15N/mm^2. Het is zoals gezegd een constructieplaat die voor constructiewerk wordt gebruik conform Eurocode 5. Voor de toepassing in bovenstaand filmpje gewoon een onzinnige laag. Bovendien in een OSB-platte al dampdicht dus extra dampdichte folie is nogal overbodig. De naden aftapen met "Dampfsperre-Klebeband" is al voldoende. En dan zie ik de meteen al de derde fout want de elektrische installatie moet ook binnen de dampdichte laag zijn aangebracht.

De correcte en veel goedkopere manier is isolatie > dampdichte of dampremmende folie die rondom is afgetaped > panlatten > gipsplaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:27
Is het niet toevallig 9mm OSB? Dat zou best een logische tussenweg zijn, hij tilde ook vrij makkelijk de plaat omhoog...

EDIT: Het is 100% 9mm OSB, kijk maar in het filmpje als ze staan te zagen. Behoorlijk dun.

[ Voor 28% gewijzigd door TheJVH op 28-11-2022 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
Autonoesis schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:58:
[...]

OSB is een zeer vormvaste constructieplaat die ook nog eens betaalbaar in vergelijking met multiplex. OSB/3 heeft en karakteristieke buigsterkte van +- 15N/mm^2. Het is zoals gezegd een constructieplaat die voor constructiewerk wordt gebruik conform Eurocode 5. Voor de toepassing in bovenstaand filmpje gewoon een onzinnige laag. Bovendien in een OSB-platte al dampdicht dus extra dampdichte folie is nogal overbodig. De naden aftapen met "Dampfsperre-Klebeband" is al voldoende. En dan zie ik de meteen al de derde fout want de elektrische installatie moet ook binnen de dampdichte laag zijn aangebracht.

De correcte en veel goedkopere manier is isolatie > dampdichte of dampremmende folie die rondom is afgetaped > panlatten > gipsplaten.
Ze geven of in dit filmpje of een andere aan dat deze dampdichte folie alleen is om het OSB te beschermen tegen het vocht van het stucen. Of dat nodig is is te betwijfelen maar het is geloof ik niet direct voor hun isolatieschil.
Pagina: 1 ... 261 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/