het is zoals je zegt gewoon een keuze. nederland heeft geen enorme geschiedenis met holle wanden heel veel mensen willen zo massief mogelijk, daarna heb je nog een boel mensen die hollewand dan wel ok vinden mits ze er maar zo in kunnen schroeven en dus overal osb of multiplex achter mikken. de realiteit is dat je aan een gewoon gips12,5 mm gipsplaatje al behoorlijk gewicht kan hangen mits je maar de juiste pluggen/ankers gebruikt. vezelplaat is nog wat sterker. achterhout (wat osb eigenlijk is ) is het sterkstesloth schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:39:
Ik kijk wel eens op YouTube naar klus blogs om wat bij te leren hoe je dingen (goed) doet, welke materiaalkeuzes je kan maken,...
In YouTube: WANDEN DICHTZETTEN | Waar blijft de woonkamer? | KLUSVROUW #96 valt me op dat ze de hele woonkamer met osb dicht schroeven.
Ik begrijp wel dat osb extra stevigheid geeft als je zware dingen gaat schroeven. En slecht voor geluidisolatie zal het het ook niet zijn. Maar waarom dan geen gipsvezelplaat? En aan dubbele normale gipsplaat kan je met de juiste hollewandpluggen toch ook al veel afhangen, of mis ik iets?
in mijn eigen huis gebruik ik het voor de buiten muren (in 18mm versie) vanwegen geluid, lucht dichting, stabiliteit, makkelijk kunnen schroeven, goed bewerkbaar etc. gemiddelde scheidingswand zie ik de functie van osb maar beperkt in en is het vooral nice to have in de ogen van veel mensen, maar vooral de stap van massief naar hol