[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 262 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sloth schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:39:
Ik kijk wel eens op YouTube naar klus blogs om wat bij te leren hoe je dingen (goed) doet, welke materiaalkeuzes je kan maken,...

In YouTube: WANDEN DICHTZETTEN | Waar blijft de woonkamer? | KLUSVROUW #96 valt me op dat ze de hele woonkamer met osb dicht schroeven.

Ik begrijp wel dat osb extra stevigheid geeft als je zware dingen gaat schroeven. En slecht voor geluidisolatie zal het het ook niet zijn. Maar waarom dan geen gipsvezelplaat? En aan dubbele normale gipsplaat kan je met de juiste hollewandpluggen toch ook al veel afhangen, of mis ik iets?
het is zoals je zegt gewoon een keuze. nederland heeft geen enorme geschiedenis met holle wanden heel veel mensen willen zo massief mogelijk, daarna heb je nog een boel mensen die hollewand dan wel ok vinden mits ze er maar zo in kunnen schroeven en dus overal osb of multiplex achter mikken. de realiteit is dat je aan een gewoon gips12,5 mm gipsplaatje al behoorlijk gewicht kan hangen mits je maar de juiste pluggen/ankers gebruikt. vezelplaat is nog wat sterker. achterhout (wat osb eigenlijk is ) is het sterkste

in mijn eigen huis gebruik ik het voor de buiten muren (in 18mm versie) vanwegen geluid, lucht dichting, stabiliteit, makkelijk kunnen schroeven, goed bewerkbaar etc. gemiddelde scheidingswand zie ik de functie van osb maar beperkt in en is het vooral nice to have in de ogen van veel mensen, maar vooral de stap van massief naar hol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:01:
[...]

De rubberen rand maakt het dicht, en ja dat is het correcte model.

Even de rand insmeren met dreft of vaseline als je hem erop schuift.
100% niet lijmen.. Met een overschuifmof met rubber houdt het geheel ook een beetje flexibel, mocht je er ooit perongeluk tegenaan stoten oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

Edit: verkeerde topic 8)7

[ Voor 107% gewijzigd door dragonhaertt op 28-11-2022 10:55 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Aurum schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:04:
[...]

Ze geven of in dit filmpje of een andere aan dat deze dampdichte folie alleen is om het OSB te beschermen tegen het vocht van het stucen. Of dat nodig is is te betwijfelen maar het is geloof ik niet direct voor hun isolatieschil.
Geven ze wel aan: om leefvocht in je OSB te voorkomen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:57
Ik heb een buitenkeuken gemaakt met daarin een ‘mozaïek’ van natuursteen: natuursteen brokken gelijmd op hout met daar tussen cement mortel. Dit cement zou ik graag wat waterbestendig maken. Maar hoe?

Ik heb countertop Pro gevonden maar dit is voor beton. Verder epoxy overwogen maar ik wil geen dikke plastic laag over de stenen heen. De materialen die ik vind zijn vaak bedoeld om het cement mee aan te maken ipv water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
sjaak81 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:27:
Ik heb een buitenkeuken gemaakt met daarin een ‘mozaïek’ van natuursteen: natuursteen brokken gelijmd op hout met daar tussen cement mortel. Dit cement zou ik graag wat waterbestendig maken. Maar hoe?

Ik heb countertop Pro gevonden maar dit is voor beton. Verder epoxy overwogen maar ik wil geen dikke plastic laag over de stenen heen. De materialen die ik vind zijn vaak bedoeld om het cement mee aan te maken ipv water
Ik heb 2 tips voor je en ben benieuwd naar jouw buitenkeuken dus een foto zou leuk zijn.
anyways, heb je overwogen het te impregneren?

Een andere manier zou zijn het spul te gebruiken wat ik hier gebruikt heb: Buildlog /Showcase buitenkeuken ongeveer onderaan mijn post, voorlaatste foto's. Ardex B12 heet dat, dat is niet goedkoop maar het is wel super spul!

infoblad: https://www.ardex.eu/file...r/nl/NL_112_ARDEX_B12.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door loewie1984 op 28-11-2022 13:36 ]

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
Aghanim schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:50:
[...]

Kan nog steeds denk ik? Hoe is die manchet waterdicht? Is dat alleen schuiven zonder te lijmen?

Deze toch?
Manchet is makkelijk hier.

Ga je toch lijmen: recht afzagen, kant afschuinen, opschuren, mof opschuren, evt PVC-cleaner erop en laten drogen, buis+mof met lijm insmeren, erop zetten, en 10 minuten laten drogen. 24 uur laten drogen voor belastig (een buis mag natuurlijk niet "belast" worden, maar moet je nog beugelen e.d., dan eerst goed laten drogen).

Of zoals een bevriende installateur het samenvat: "schuren is het allerbelangrijkste" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sjaak81 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:27:

cement is water bestendig daarom gebruiken we het buiten om stenen aan elkaar te plakken en lossen viaducten niet op bij een regenbui :P m.a.w. wat bedoel je exact met water bestendig maken?

klinkt trouwens als een tof project, heb je geen foto?

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 28-11-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mijn vader bakt al heel lang zijn eigen brood. Nu zijn ze verhuisd en hebben een granieten werkblad in de keuken. Dit is altijd koud en nu wil het brood niet meer rijzen. Hij denkt dat dit komt omdat het blad zo koud is dat de gist niet geactiveerd wordt tijdens het kneden. Ik dacht om dan een houten plaat te maken die op het werkblad kan worden gelegd zodat hij kan kneden zonder dat het deeg in contact met het graniet komt. Maar een snijplankje is een beetje te klein, het moet echt wel een pank van 60x90 cm zijn. Ik denk aan gewoon multiplex met daar overheen een voedsel veilige epoxy laag. Maar zijn er betere alternatieven?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:12:
Mijn vader bakt al heel lang zijn eigen brood. Nu zijn ze verhuisd en hebben een granieten werkblad in de keuken. Dit is altijd koud en nu wil het brood niet meer rijzen. Hij denkt dat dit komt omdat het blad zo koud is dat de gist niet geactiveerd wordt tijdens het kneden. Ik dacht om dan een houten plaat te maken die op het werkblad kan worden gelegd zodat hij kan kneden zonder dat het deeg in contact met het graniet komt. Maar een snijplankje is een beetje te klein, het moet echt wel een pank van 60x90 cm zijn. Ik denk aan gewoon multiplex met daar overheen een voedsel veilige epoxy laag. Maar zijn er betere alternatieven?
Bij de Xenos (in de winkel, niet op de site) heb je mega grote snijplanken :+

Alhoewel, 60x90 is wel heel erg groot, ik denk niet dat ik die daar gezien heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 28-11-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20
Ik zou ook gewoon bij een winkel kijken, vaak heb je wel grote bamboe snijplanken.
Als je het echt voedselveilig zelf wil maken is beukenhout een goed materiaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
Ja met het risico dat ik nu mijn eigen ruiten in sla, maar sinds kort heb ik een ware speurtocht naar eiken salontafels. Van die loeizware dingen die bij oma staan en als oma er niet meer is verdwijnen naar de kringloop of erger nog gewoon op de mileustraat belanden.

Mensen raken ze aan de straatstenen niet kwijt, maar dan heb je dus een tafel van 137 bij 90 bij 5 cm dik eiken. Eiken wat mogelijk al tientallen jaren in huiskamers staat, zo droog is als maar kan, niet meer werkt. Je koopt zo'n tafeltje voor 25 piek, schuurt het op, freest een saprand erin, behandeld het met snijplankolie en voilá 2 mooie butcherblocks uit een zo'n tafelblad.

En daar kun je grof geld voor betalen/vragen als je dat niet weet: https://roughcooking.nl/product/rough-snijplank/ ;) >:)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 17:19
Even verkennend: heeft er iemand ervaring met beton bestellen/laten storten inclusief wapeningsvezel? Ik ben nu bezig om de boel voor onze nieuwe schuur op een rijtje te zetten en qua prijs ontloopt het 'traditioneel' gewapend beton met 2x een staalmat niet.

Scheelt natuurlijk wel een boel werk/gesjouw met van die matten... Maar ik twijfel over de stevigheid. Is dit een bewezen oplossing? Belasting zal niet enorm zijn, maar kan niet uitsluiten dat ik er ooit een autootje op wil kunnen neerzetten.

Het gaat om een vorstrand (65cm) plus vloer erover (15cm in 1x gestort met de vorstrand) op aangetrild vulzand.

[ Voor 19% gewijzigd door Jannibal23 op 28-11-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:27
Traditioneel wordt er beukenhout gebruikt, gezien de nerf zeer fijn is (niet zoals eiken, waarbij vocht makkelijk in de poriën kan trekken), het relatief goedkoop is, hard genoeg tegen het geweld in de keuken maar zacht genoeg om je messen niet snel bot te maken, weinig tot niet splintert en reuk en smaakvrij is. Het is geen toeval dat het meeste het houten keukengereedschap van beuken wordt gemaakt.

Je kan natuurlijk zelf iets maken door beukenhout te kopen en dat te verlijmen, maar de makkelijke manier is een beuken aanrechtblad te kopen: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/6424962/artikel.html

Behandelen met minerale olie of druivenpitolie. Dan heb je een werkblad wat mooi oogt, traditioneel ook wordt gebruikt in keukens en je makkelijk kan herstellen (opnieuw oliën of schuren en oliën). Let er wel op dat een stuk van 60x90 echt enorm zwaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
10kg ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Beuken is wel ruk te zagen als je geen fatsoenlijke zaag hebt. Het hout is zo hard dat je met een invalzaag meerdere passages moet maken om iets door te kunnen zagen, anders trekt ie het zaagblad zo de geleiderail in.

Hier spreekt een ervaringsdeskundige met een makita invalzaag met geleiderail.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

loewie1984 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:27:
[...]

Ja met het risico dat ik nu mijn eigen ruiten in sla, maar sinds kort heb ik een ware speurtocht naar eiken salontafels. Van die loeizware dingen die bij oma staan en als oma er niet meer is verdwijnen naar de kringloop of erger nog gewoon op de mileustraat belanden.

Mensen raken ze aan de straatstenen niet kwijt, maar dan heb je dus een tafel van 137 bij 90 bij 5 cm dik eiken. Eiken wat mogelijk al tientallen jaren in huiskamers staat, zo droog is als maar kan, niet meer werkt. Je koopt zo'n tafeltje voor 25 piek, schuurt het op, freest een saprand erin, behandeld het met snijplankolie en voilá 2 mooie butcherblocks uit een zo'n tafelblad.

En daar kun je grof geld voor betalen/vragen als je dat niet weet: https://roughcooking.nl/product/rough-snijplank/ ;) >:)
Goeie tip, ik heb een tafeltje gevonden in de buurt voor 7.5 euro :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03
loewie1984 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:04:
Beuken is wel ruk te zagen als je geen fatsoenlijke zaag hebt. Het hout is zo hard dat je met een invalzaag meerdere passages moet maken om iets door te kunnen zagen, anders trekt ie het zaagblad zo de geleiderail in.

Hier spreekt een ervaringsdeskundige met een makita invalzaag met geleiderail.
Zelfde als met hardhout.. Ook even in vergist toen ik erin ging boren. 2 boortjes afgebroken :+ Was toch ff wat anders dan vuren hehe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
zonoskar schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:08:
[...]

Goeie tip, ik heb een tafeltje gevonden in de buurt voor 7.5 euro :)
Mooi dus ook een butcherblok voor jou >:) benieuwd naar het resultaat, tag me ff als het zover is.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

loewie1984 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:11:
[...]

Mooi dus ook een butcherblok voor jou >:) benieuwd naar het resultaat, tag me ff als het zover is.
Het is voornamelijk voor kneden, niet om in te snijden. Daarom vond ik dat Beuken ook niet geschikt, het moet niet teveel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlantean
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:08
Je zou 2 van deze naast elkaar kunnen leggen https://www.ikea.com/nl/n...nijplank-bamboe-00309829/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jannibal23 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:40:
Even verkennend: heeft er iemand ervaring met beton bestellen/laten storten inclusief wapeningsvezel? Ik ben nu bezig om de boel voor onze nieuwe schuur op een rijtje te zetten en qua prijs ontloopt het 'traditioneel' gewapend beton met 2x een staalmat niet.

Scheelt natuurlijk wel een boel werk/gesjouw met van die matten... Maar ik twijfel over de stevigheid. Is dit een bewezen oplossing? Belasting zal niet enorm zijn, maar kan niet uitsluiten dat ik er ooit een autootje op wil kunnen neerzetten.

Het gaat om een vorstrand (65cm) plus vloer erover (15cm in 1x gestort met de vorstrand) op aangetrild vulzand.
ik heb er wel ervaring mee, maar netzoals bij normale wapening zal je moeten berekenen wat er in moet aan vezels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom bel je niet een lokale banketbakker om het probleem voor te leggen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Is er niet iets anders aan de hand? wat toevallig tegelijk is veranderd bv de plek waar het brood te rijzen staat (meer of minder warm/ vochtig)
gist activeer ik eigenlijk altijd vooraf https://paarshuis.nl/zelf-brood-bakken/ daarna werkt het prima om op een stenen of rvsblad te kneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
twain4me schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:24:
[...]

ik heb er wel ervaring mee, maar netzoals bij normale wapening zal je moeten berekenen wat er in moet aan vezels.
Klinkt wel interessant dan, zou een boel werk schelen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak81
loewie1984 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:36:
[...]

Ik heb 2 tips voor je en ben benieuwd naar jouw buitenkeuken dus een foto zou leuk zijn.
anyways, heb je overwogen het te impregneren?

Een andere manier zou zijn het spul te gebruiken wat ik hier gebruikt heb: Buildlog /Showcase buitenkeuken ongeveer onderaan mijn post, voorlaatste foto's. Ardex B12 heet dat, dat is niet goedkoop maar het is wel super spul!

infoblad: https://www.ardex.eu/file...r/nl/NL_112_ARDEX_B12.pdf
twain4me schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:35:
[...]

cement is water bestendig daarom gebruiken we het buiten om stenen aan elkaar te plakken en lossen viaducten niet op bij een regenbui :P m.a.w. wat bedoel je exact met water bestendig maken?

klinkt trouwens als een tof project, heb je geen foto?
Bij deze, hier zat het er net in.

Ik vraag me meer af, gaat er geen vet en olie etc in het cement trekken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYJvdISiHeeR_TSnlhFCgWPHxwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZGgbDXrD6tiPewZmqko0926.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

sjaak81 schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:06:

[Afbeelding]
Wees de vlekken voor en wrijf het zelf al in met gekookte lijnzaadolie o.i.d. :)
Als dat polymeriseert wordt het vanzelf ook meer waterdicht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@zonoskar de keuken van je vader is toch gewoon ~19 - 21°C ? dat granietenblad is niet per se koud, maar voelt koud aan. Rijsmiddel heeft geen gevoel ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sjaak81 schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:06:
[...]

[...]

Bij deze, hier zat het er net in.

[Afbeelding]
ja dat gaat gebeuren als je er vet en olie op laat lopen. je zou het evnetueel vooraf kunnen voorzien van olie en dus min of meer vuilafstotend maken? normaal had ik geadviseerd om iets toe te voegen in het cement wat eventueel ook nog zou kunnen is epoxy aanbrengen op alleen de voegen (bv met een kwast) impregneren zal ook mogelijk zijn, wel even testen op de natuursteen.
veder leuk ding geworden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

True schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:14:
@zonoskar de keuken van je vader is toch gewoon ~19 - 21°C ? dat granietenblad is niet per se koud, maar voelt koud aan. Rijsmiddel heeft geen gevoel ;)
Ik denk dat het eerder is dat de gist liever geen 19C heeft, maar eerder 25 of 30C. Het krijgt die warmte door je handen tijdens het kneden. Maar als al die warmte in het blad afgevoerd wordt, blijft je deeg rond de 19C, ipv dat het opwarmt. Anyways, we gaan het zien. Straks het tafeltje ophalen, wat schuren en bij mijn vader langsbrengen. En hopelijk brood meekrijgen als beloning :)

Ik had ook een beuken tafel gevonden in de buurt. Misschien is dat handiger.
twain4me schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:35:
[...]

Is er niet iets anders aan de hand? wat toevallig tegelijk is veranderd bv de plek waar het brood te rijzen staat (meer of minder warm/ vochtig)
gist activeer ik eigenlijk altijd vooraf https://paarshuis.nl/zelf-brood-bakken/ daarna werkt het prima om op een stenen of rvsblad te kneden.
Ze zijn verhuisd, dus er is van alles veranderd. En met de energie crisis stoken ze niet meer zo warm, dus dat zou ook nog de reden kunnen zijn. Mijn pa heeft het broodbakken geleerd van een ambachtelijke bakker, dus ik denk dat hij het gist wel activeert van te voren (ik zal eens vragen).

[ Voor 32% gewijzigd door zonoskar op 28-11-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:20
Ik kan mij herinneren dat ik op het YouTube kanaal van Cees Holtkamp hem gewoon een plaat multiplex zag gebruiken.
Hij had het er toen over dat ze die plaat al decennia gebruikte in de bakkerij.
Zolang je er niet in gaat snijden (en alleen gebruikt voor deeg maken en kneden etc) lijkt me dat ook geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 17:30
Togi schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:31:
Ik kan mij herinneren dat ik op het YouTube kanaal van Cees Holtkamp hem gewoon een plaat multiplex zag gebruiken.
Hij had het er toen over dat ze die plaat al decennia gebruikte in de bakkerij.
Zolang je er niet in gaat snijden (en alleen gebruikt voor deeg maken en kneden etc) lijkt me dat ook geen probleem
Hmm, lijkt me toch niet erg fris. Multiplex zit vol met chemicaliën, dus dan moet het absoluut niet vochtig worden. En dat is deeg wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Slonzo schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:12:
[...]

Wees de vlekken voor en wrijf het zelf al in met gekookte lijnzaadolie o.i.d. :)
Als dat polymeriseert wordt het vanzelf ook meer waterdicht.
twain4me schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:17:
[...]

ja dat gaat gebeuren als je er vet en olie op laat lopen. je zou het evnetueel vooraf kunnen voorzien van olie en dus min of meer vuilafstotend maken? normaal had ik geadviseerd om iets toe te voegen in het cement wat eventueel ook nog zou kunnen is epoxy aanbrengen op alleen de voegen (bv met een kwast) impregneren zal ook mogelijk zijn, wel even testen op de natuursteen.
veder leuk ding geworden :)
Oké, thanks. Advies is dus inwrijven met olie of epoxy op het cement? Of niets doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:36
Het graniet is niet kouder, het voelt kouder aan dan hout, en geeft wellicht de temperatuur sneller door*. Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Maar stel je vraag hier eens Het Grote Broodbaktopic - Deel 2

*Edit: spuit 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:18
Nu het toch gaat over hout ;), iemand nog raad of en met welk materiaal underlayment moet worden afgewerkt op een zolder ? :
inquestos schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:13:
Ik heb wat underlayment om op de vloer van de vliering te leggen (+-10m2) Wat is handig en niet te prijzig? Parketlak is met €70 voor 2,5L aardig aan de prijs. Ik zie wat resten van houtworm in de planken die er nu lagen, dus vandaar dat ik het liever niet onbewerkt laat :) (ook de onderkant)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 13:44
inquestos schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:44:
Nu het toch gaat over hout ;), iemand nog raad of en met welk materiaal underlayment moet worden afgewerkt op een zolder ? :

[...]
Blijft het hout zichtbaar? als in moet het netjes ogen?
anders kan je denk ik gewoon grondverf kopen en dat erop sausen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 22:18
Aurum schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:46:
[...]

Blijft het hout zichtbaar? als in moet het netjes ogen?
anders kan je denk ik gewoon grondverf kopen en dat erop sausen :)
Had ik inderdaad wel overwogen, maar blijft inderdaad wel zichtbaar, dus bijvoorkeur een transparant materiaal. Ik zie echter dat Rambo wel transparante grondverf heeft, dus dat is geen verkeerd idee

Mocht het geheel niet nodig zijn om te lakken/verven/.. dan laat ik het liever natuurlijk zo :)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
inquestos schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:05:
[...]

Had ik inderdaad wel overwogen, maar blijft inderdaad wel zichtbaar, dus bijvoorkeur een transparant materiaal. Ik zie echter dat Rambo wel transparante grondverf heeft, dus dat is geen verkeerd idee

Mocht het geheel niet nodig zijn om te lakken/verven/.. dan laat ik het liever natuurlijk zo :)
Ik heb zelf 1 wand op zolder afgewerkt met OSB, niet behandeld o.i.d.
Wij vinden het er wel mooi uit zien :)

No photo, no glory:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5NjYcwXVXMmLklPXS6nilDYRFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DjAJdzv8qyXVDHKCsBy6Jzk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Tehh op 29-11-2022 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34
Om even lekker om te denken, je zou infrarood folie/verwarmingsfolie misschien wel kunnen plakken onder het blad met kapton tape ofzo. Kan je lekker het werkblad voorverwarmen. Thermostaat/sensor erbij en hij blijft prima op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 13:44
inquestos schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:05:
[...]

opzich zou hout wat binnen de isolatieschil zit en een beetje goed geventileerd is niet perse behandeld hoeven worden. Maar ik begrijp de behoefte wel. ik zou het zelf namelijk misschien toch wel doen. Alleen al voor het gevoel dat het "af" is.

ik kan mij herinneren dat ik wel eens Glitsa transparante lak ergens voor heb gebruikt. Volgens mij is dat het goedkoopste wat ze verkopen bij de gamma/karwei maar smeerde toen wel prima. Als je satijn glans neemt is het ook niet zo heftig.

Edit: damn, glitsa is ook minimaal 70eu per 2.5L... zeker weten geen dekkend kleurtje? heb gisteren nog in een blackfriday deal 2.5L voor 43 euro SPS satin gehaald. Erg fijne verf. Blanke lak is blijkbaar prijziger dan een kleurtje

[ Voor 11% gewijzigd door Aurum op 29-11-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:53
Over een aantal weken krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning, en zijn nu al flink aan het voorbereiden op de verbouwing.

Waar we aan zitten te denken is om een klein stukje van een draagmuur weg te halen op de 1e verdieping, deze zie je hier staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEVcAfROnd11_kdqo_4sQv-L7SU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/shwRKzXbjseOCQGGpxeSnMg8.png?f=user_large

Dit zou de nieuwe situatie moeten worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/To019HtvIzAYyQXRWiO8liTxOfM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/miy4dOBRDlMSAO2BpDI3eTvJ.png?f=user_large

Is het noodzakelijk om dit door een constructeur door te laten berekenen of kan dit geen kwaad omdat het maar om een klein stukje gaat? Zoals ik het nu voor me zie zal er 60cm afgaan van de muur die nu 3,35m is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:29

Tjark

DON'T PANIC

@venneke aparte keus: zou liever een hoekje op de overloop laten dan een hoekje in de slaapkamer?ah, wrs 'inbouwkast'

[ Voor 12% gewijzigd door Tjark op 29-11-2022 16:45 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
venneke schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:25:
Over een aantal weken krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning, en zijn nu al flink aan het voorbereiden op de verbouwing.

Waar we aan zitten te denken is om een klein stukje van een draagmuur weg te halen op de 1e verdieping, deze zie je hier staan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is het noodzakelijk om dit door een constructeur door te laten berekenen of kan dit geen kwaad omdat het maar om een klein stukje gaat? Zoals ik het nu voor me zie zal er 60cm afgaan van de muur die nu 3,35m is.
Ligt er op dat kleine stukje op de gang niet iets van een draagbalk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:02
Wat voor verdiepingsvloer zit er boven? Als het een houten vloer is, dan is de kans groot dat de balken stoppen op de dragende muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
@Tjark, de uitsparing wordt inderdaad een inbouwkast. En het gedeelte wat nu badkamer is zal een inloopkast worden.
jichem schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:46:
[...]

Ligt er op dat kleine stukje op de gang niet iets van een draagbalk?
Ja, die ligt er inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95cktH4B7nBeoxiVeBLEJqbxzDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ft4vez5q0UeencYH3IUYxmoQ.png?f=fotoalbum_large

Als we deze balk dan ook zo intact laten zou dit verder dus dragend genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
venneke schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:49:
@Tjark, de uitsparing wordt inderdaad een inbouwkast. En het gedeelte wat nu badkamer is zal een inloopkast worden.

[...]

[Afbeelding]

Als we deze balk dan ook zo intact laten zou dit verder dus dragend genoeg zijn?
venneke schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:49:

[...]

[Afbeelding]

Grote kans dat die op dat stukje muur leunt, dus zeker een constructeur benaderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

venneke schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

constructeur en daarnaast is het formeel vergunningsplichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 17-09 07:56
In mijn trap zitten kieren tussen de horizontale treden en de verticale delen. Die kan ik natuurlijk netjes dicht kitten en dan de trap schilderen.

Echter, hij kraakt ook nogal en dacht dat dit misschien op te lossen is bijvoorbeeld constructielijm in de kieren te doen. Niet dat het kraken me stoort, maar als je toch bezig bent...

Heeft dat zin denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYwXqEn3nG65SuV6jyyBHyPSD4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7nyHPKOgNqdNLIqxnDW96VQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@venneke ik weet niet hoe groot/hoog je zolder is, maar heb je overwogen om een trap naar de zolder in die 'kast' te plaatsen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
MWDKing schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:27:
In mijn trap zitten kieren tussen de horizontale treden en de verticale delen. Die kan ik natuurlijk netjes dicht kitten en dan de trap schilderen.

Echter, hij kraakt ook nogal en dacht dat dit misschien op te lossen is bijvoorbeeld constructielijm in de kieren te doen. Niet dat het kraken me stoort, maar als je toch bezig bent...

[Afbeelding]
Kraken ga je niet met lijm hier oplossen.
Moet je langs de achter/onderkant doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30

[Afbeelding]
Mij werd verteld door een schilder dat als je dat soort naden zou kitten, ze binnen de kortste keren zouden scheuren vanwege het doorbuigen van de traptredes. Ik vond het maar een zwak verhaal, want kit zou toch ook enigzins elastisch moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
bottom line schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:42:
[...]

Kraken ga je niet met lijm hier oplossen.
Moet je langs de achter/onderkant doen.
Thx, dan ga ik er niks aan doen. Aan de achterkant zit de WC :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
3V3RT schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:49:
[...]

Mij werd verteld door een schilder dat als je dat soort naden zou kitten, ze binnen de kortste keren zouden scheuren vanwege het doorbuigen van de traptredes. Ik vond het maar een zwak verhaal, want kit zou toch ook enigzins elastisch moeten zijn?
Zeker als ik bijvoorbeeld beglazingskit/polymeerkit gebruik. Dat is overschilderbaar en flexibeler dan acrylaatkit na uitharden. Wel wat lastiger kitten in mijn (beperkte) ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door MWDKing op 29-11-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
MWDKing schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:49:
[...]

Thx, dan ga ik er niks aan doen. Aan de achterkant zit de WC :P
Ineens WC vernieuwen dan? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
inquestos schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:44:

[...]
Ten eerste door houtworm aangetast hout moet je serieus behandelen als je serieus met je huis bezig gaat.

Het underlayment wat ik tegenkom is vaak niet mooi genoeg om in het zicht te blijven. Maar als jij het mooi genoeg vindt staan alle houtebehandelingsopties voor je open: olien, waxen, lakken, schilderen. Maar deze behandelingen zijn geen bescherming tegen houtworm. Mogelijk vind houtworm de behandeling zelfs lekker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@bottom line zo ziet een typisch klusproject van mij er wel uit; je begint met iets simpels en uiteindelijk pak je alles maar meteen mee :9 . Maar de WC is 2j oud, dus die blijft ff zitte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 20:32

[Afbeelding]
Ik heb hier de naden met acrylaat gevuld. Daarnaast de stootborden zaten met 2 nagels vast. Die heb ik ook extra vast gezet met de spit.

Op 1 trede na geen gekraak en gepiep meer.

Zolder trap stootborden geplaatst, en onder iets van druk de stootborden vast genageld. Geen gekraak en gepiep op de zolder trap.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
To_Tall schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:21:
[...]

Ik heb hier de naden met acrylaat gevuld. Daarnaast de stootborden zaten met 2 nagels vast. Die heb ik ook extra vast gezet met de spit.

Op 1 trede na geen gekraak en gepiep meer.

Zolder trap stootborden geplaatst, en onder iets van druk de stootborden vast genageld. Geen gekraak en gepiep op de zolder trap.
Dank voor de tips. Kan nog niet helemaal voorstellen wat je precies hebt gedaan.. O-)
Wat bedoel je met 'spit'?
En hoe bedoel je dat je onder druk de stootborden vast hebt genageld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
MWDKing schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:25:
[...]

Dank voor de tips. Kan nog niet helemaal voorstellen wat je precies hebt gedaan.. O-)
Wat bedoel je met 'spit'?
En hoe bedoel je dat je onder druk de stootborden vast hebt genageld?
Spit hamer.

De stoot borden zitten vrij los als je het stootbord iets omhoog duwt, dan je tackel er tegen.

Door de overspanning van de treden wordt wat speling uit het hout gehaald en staat je stootbord onder iets spanning.

Door de spanning, zal de trede minder tot niet meer kraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

To_Tall schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:53:
[...]

Spit hamer.

De stoot borden zitten vrij los als je het stootbord iets omhoog duwt, dan je tackel er tegen.

Door de overspanning van de treden wordt wat speling uit het hout gehaald en staat je stootbord onder iets spanning.

Volgens mij heet dat een nagelpistool of soms een schiet hamer, dat zijn wat gangbaardere termen.
Of een tacker natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
True schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:25:
[...]

Volgens mij heet dat een nagelpistool of soms een schiet hamer, dat zijn wat gangbaardere termen.
Of een tacker natuurlijk.
Het is een gas tacker, dat is wat anders dan een elecktrische of op pers lucht.

Makkelijk te gebruiken op plaatsen waar perslucht niet handig is :+. En sterker dan elektrische tackers.

Vandaar dat ik de spit hamer, het merk noem. En niet een willekeurige naam er aan heb gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 22:04
Tehh schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:55:
[...]

Ik heb zelf 1 wand op zolder afgewerkt met OSB, niet behandeld o.i.d.
Wij vinden het er wel mooi uit zien :)

No photo, no glory:
[Afbeelding]
Dit heb ik ook, wel 2x geschuurd en gelakt. Je ziet het niet maar die muur kun je iig geen splinter van krijgen zo zijdezacht is het

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venneke
Harrie_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:38:
@venneke ik weet niet hoe groot/hoog je zolder is, maar heb je overwogen om een trap naar de zolder in die 'kast' te plaatsen?
Overwogen niet, ik heb het al wel eens gezien in een vergelijkbare opstelling. Momenteel zit er een vlizo trap in maar we gaan een vaste halfslag trap plaatsen boven de trap die van onder naar de 1e verdieping loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Laatst online: 19:52

Impry

Rallymedia.nl

[Afbeelding]
In ons vorige huis (nieuwbouw 2014) hadden we een enorm krakende trap.
De aannemer heeft toen in die kieren (van onderaf) schroeven 'diagonaal' geschroefd. Dat scheelde echt heel veel.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:04
goedemorgen,

Een week geleden heb ik broddelwerk van een aannemer weggetrokken. Tegelwerk op MDF(!) Het wat een rekje om een toiletafvoer af te werken.Het was nat zacht rot en sponzig.

Nu heb ik alles laten drogen en alles wat uiteindelijk achter een nieuw rekje zal verdwijnen in de eurocol 685+063 gezet(de roze), aangezien er uiteindelijk wat druppels vielen in de meterkast(!). En dat voor een nieuwbouwhuis....

Nu ga ik straks het rekje afmaken en gipsen. de bovenste hardhouten regel zit al. Mijn idee is om het groene gips ook in te smeren.

de vragen:
1.Kan je solide tegelen op 685?
2.hecht kit op 685?
3. en 2 componenten filler? (Zi trondom douchedrain en dat lijkt echt fantastisch spul :)

alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ynj-WRPuG-cINfgGT3If8J8-g3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZZkqylXpt9vozbpmgJONn1o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:52
Heeft iemand ervaring met bepaalde overzetreden voor de trap?
Zijn die van de hornbach of andere bouwmarkten prima of kan je beter naar iets betere kwaliteit kijken?
Slijtvast en mooie houtlook of echt hout hebben mijn voorkeur, afhankelijk van de kosten natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:19
wokkelz schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:33:
Zijn die van de hornbach of andere bouwmarkten prima of kan je beter naar iets betere kwaliteit kijken?
Slijtvast en mooie houtlook of echt hout hebben mijn voorkeur, afhankelijk van de kosten natuurlijk.
Ik heb ervaring met de overzettreden van Cando, tsjah kwaliteit. Het kost weinig dus ik ben blij als het er 5 jaar op blijft zitten en de rest is bonus. Het is goed bewerkbaar en het resultaat ziet er mooi uit voor wat ik ervoor betaald heb. Ik heb de overzettreden in een aanbieding gekocht en was icm verf 1000 kwijt voor een trap met een platform in het midden. In vergelijking met offertes van 8000-12000 vond ik dit een prima deal. Maar houd wel in het achterhoofd dat je krijgt waar je voor betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

3V3RT schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:49:
[...]

enigsinds ja, de vraag is dus of dat genoeg is. en ja soms gaan naadjes gewoon weer openstaan en dan moet hij terug komen, ook als het 10 naadjes zijn van de 300 het is dus zeker geen zwak verhaal. gewoon zijn ervaring. voor elke vakman met tientallen jaren ervaring is er altijd wel een internettijger zonder ervaring die het beter weet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

fuzzyduck schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:11:
goedemorgen,

Een week geleden heb ik broddelwerk van een aannemer weggetrokken. Tegelwerk op MDF(!) Het wat een rekje om een toiletafvoer af te werken.Het was nat zacht rot en sponzig.

Nu heb ik alles laten drogen en alles wat uiteindelijk achter een nieuw rekje zal verdwijnen in de eurocol 685+063 gezet(de roze), aangezien er uiteindelijk wat druppels vielen in de meterkast(!). En dat voor een nieuwbouwhuis....

Nu ga ik straks het rekje afmaken en gipsen. de bovenste hardhouten regel zit al. Mijn idee is om het groene gips ook in te smeren.

de vragen:
2.hecht kit op 685?
3. en 2 componenten filler? (Zi trondom douchedrain en dat lijkt echt fantastisch spul :)

alvast bedankt!

[Afbeelding]
er bestaat ook mdf exterior ik denk dat je daar prima op kan tegelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:29

Tjark

DON'T PANIC

8-12K voor een traprenovatie? -O-
* Tjark denkt aan een carriereswitch...

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:13:
enigsinds ja, de vraag is dus of dat genoeg is. en ja soms gaan naadjes gewoon weer openstaan en dan moet hij terug komen, ook als het 10 naadjes zijn van de 300 het is dus zeker geen zwak verhaal. gewoon zijn ervaring. voor elke vakman met tientallen jaren ervaring is er altijd wel een internettijger zonder ervaring die het beter weet. ;)
Hangt ook af van het materiaal waarvan de trap is gemaakt, maar ik begrijp dat een prof dit soort advies geeft. Hij wordt er uiteindelijk ook op afgerekend en mag ervoor terugkomen om het te repareren als het gebeurd.

Aan de andere kant ziet zo'n spleet er ook niet uit, en dat doet ook afbreuk aan de ervaring van het opgeleverde werk.

Buiten dat, voor onze trap heb ik de naden wel afgekit, en tot nu houdt het zich allemaal nog netjes. Maar zit ook niet veel buiging in de traptredes bij ons, dat zal ook wel schelen. En het ziet er een stuk netter uit zo.
Tjark schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:02:
8-12K voor een traprenovatie?
Dan is het goedkoper om een nieuwe trap te laten plaatsen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
twain4me schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:21:
[...]

er bestaat ook mdf exterior ik denk dat je daar prima op kan tegelen
De gipsplaat ligt al in de hal beneden, dus gips it is... Ik zie op de Forbo site een complete douchevloer ingesmeerd, dus ik neem inmiddels aan dat er op te tegelen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:34:
[...]

Hangt ook af van het materiaal waarvan de trap is gemaakt, maar ik begrijp dat een prof dit soort advies geeft. Hij wordt er uiteindelijk ook op afgerekend en mag ervoor terugkomen om het te repareren als het gebeurd.

Aan de andere kant ziet zo'n spleet er ook niet uit, en dat doet ook afbreuk aan de ervaring van het opgeleverde werk.

Buiten dat, voor onze trap heb ik de naden wel afgekit, en tot nu houdt het zich allemaal nog netjes. Maar zit ook niet veel buiging in de traptredes bij ons, dat zal ook wel schelen. En het ziet er een stuk netter uit zo.
Het heeft idd alles met het materiaal de doorbuiging en hoe de trap is geconstrueerd te maken en soms kan het en soms niet, en daarom doen sommige schilders het nooit, ze willen gewoon zeker zijn van hun werk . wil dus niet zeggen dat het nooit kan maar dat het bij iemand wel kan wil ook niet zeggen dat het altijd zal lukken. als een vakman iets niet wil omdat hij de kwaliteit niet kan garanderen is dat juist vakmanschap en dus geen zwak verhaal, hij heeft immers de trap niet gemaakt, hij komt hem alleen maar schilderen.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 30-11-2022 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

2.hecht kit op 685?
1. Ja;
2. Ja;
3. Geen ervaring mee.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuzzyduck
TGEN schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:21:
[...]

1. Ja;
2. Ja;
3. Geen ervaring mee.
DANK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 15:30

valluik

Probeert ook maar wat

valluik schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:01:
Ik overweeg in onze garage de plafondplaten weg te halen om daarna eventueel te gaan isoleren, afhankelijk van wat ik aantref. Sowieso kan ik de hoogte tussen de balken wel gebruiken.
Echter, nu vraag ik me af of iemand van jullie kan beoordelen of dit asbest/asbesthoudend materiaal is. Het weghalen ben ik niet zo bang voor (als het zo is), maar ik kan het dan mogelijk niet kwijt bij de milieustraat. De platen zitten namelijk met spijkers vast.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben benieuwd of iemand uitsluitsel kan geven!
Inmiddels het analysecertificaat ontvangen, helaas is het bingo: 10-15% chrysotiel, hechtgebonden.
Van wat ik lees de meestvoorkomende versie, en de minst gevaarlijke (voor wat het waard is).

Nu maar eens rustig nadenken of we het gaan (laten) weghalen of gaan inpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

valluik schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:31:
Inmiddels het analysecertificaat ontvangen, helaas is het bingo: 10-15% chrysotiel, hechtgebonden.
Van wat ik lees de meestvoorkomende versie, en de minst gevaarlijke (voor wat het waard is).

Nu maar eens rustig nadenken of we het gaan (laten) weghalen of gaan inpakken.
Gespijkerd mag je het zelf niet verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:20
henkie196 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:34:
[...]

[...]

Dan is het goedkoper om een nieuwe trap te laten plaatsen, denk ik.
Zeker en vast maar als je een ouder (lees: jaren 30 woning oid) hebt met een stijlvolle houten trap, kan het best zo zijn dat je dergelijk geld spendeert om het weer in orde te krijgen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:56

alvast bedankt!

[Afbeelding]
Heb tijdje geleden de 2 componenten kit gebruikt van Easydrain, houdt het goed maar wel apart spul om te verwerken.. veel vloeibaarder dan normale kit en plakt ook meer dus veel meer kans op ‘smurrie’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:19
Tjark schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:02:
[...]

8-12K voor een traprenovatie? -O-
Redelijk grote trap, inclusief balustrade en verlichting. Maar jup, redelijk duur grapje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:09
Ik heb zelf ervaring met Trenovo. Ik heb 2 jaar geleden zelf mijn trap gerenoveerd hiermee. Degelijk kwaliteit en tot nu toe nog erg tevreden met het resultaat. Gekozen voor de beton antraciet kleur, maar ze hebben ook houtlook.

Het daadwerkelijk resultaat van het renoveren valt of staat natuurlijk met het plaatsen zelf ;) Tip: koop geen trapspin maar maak zelf een mal met papier of karton!

Destijds iets van 1100 euro kwijt totaal voor treden, stootborden, hoekprofielen, montagekit en siliconenkit in kleur. Overig gereedschap voor plaatsen had ik zelf al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 21:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik heb hier een Jaga convector waarvan vermoedelijk een kraandop ontbreekt.
Nu heb ik een Jaga kraandop gekocht maar het past niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABSSJ-P8wEoSnYL7aaRY1BCaI2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1bZrtpPvemTE5szBqtsG3d5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7aPGRmo8ZxZwDBwSCtAuU0bEA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CMsxwNaCVmldkEMfvKbrpCD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xluEBxDWqm44wuYxpAuBArEpuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocEOahbKh5ic4I1g0l7dXtus.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik gekocht hebt en het past niet.
https://www.warmteservice...805?origin=-tl001-11-171-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smru-jqhQStDbthj2T28KBUZI0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0djL2yVe1PVAutw6xZaLhsRo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door MedionAkoya op 30-11-2022 19:04 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
To_Tall schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:53:
[...]

Spit hamer.

Zojuist ben ik ermee aan de slag gegaan, maar ik krijg de trede niet verbonden met het stootbord onder de trede. De wellat zit onderaan de trede genageld. Ik dacht simpelweg dan door de wellat in het stootboord te schroeven, maar dat heeft geen effect. Alsof het stootbord niet doorloopt tot achter de wellat :?
Ook even simpel met schroeven een latje op het stootboord geschroefd en dan door het latje in de wellat. Ook dat had weinig veel effect.
Als iemand op de trede staat, buigt de trede door, maar blijft het stoorbord zitten. Heb je een idee?
Het is een jaren 50 huis/trap.

Op Joostdevree:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-w8HGpBQ_ILYYCKb3kq820KioOY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3oZAZcmlzmSDegm3aB8EEkq2.jpg?f=user_large

Mijn situatie (hier had ik het laatje genageld, later nog geschroefd om de verbinding steviger te maken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEubRFsvAfe3YsoNEOx9ZCzV-SA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FO9v5DihvlXdsbmme7nW2gyJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:23
MedionAkoya schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:34:
Ik heb hier een Jaga convector waarvan vermoedelijk een kraandop ontbreekt.
Nu heb ik een Jaga kraandop gekocht maar het past niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is wat ik gekocht hebt en het past niet.
https://www.warmteservice...805?origin=-tl001-11-171-
[Afbeelding]
Die kraan is geen Jaga radiatorkraan maar volgens mij een kraan van Tour & Anderson, oftewel TA.
Kan M28 maat zijn. Dat handwieltje wat je hebt is voor M30. Dat gaat dan niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 21:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

scofield schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:06:
[...]

Die kraan is geen Jaga radiatorkraan maar volgens mij een kraan van Tour & Anderson, oftewel TA.
Kan M28 maat zijn. Dat handwieltje wat je hebt is voor M30. Dat gaat dan niet passen.
Tour & Andersson lijkt mij inderdaad heel logisch. Echter ik zie deze merk niet op webshops van de radiatoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugB2EvteHiTj1cnuvmWVilEZbNc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EzJcgpFUt2I1mUeJ62Qs7H9d.webp?f=user_large

Ik zal nog checken met een schuifmaat wat de schroefdraad is.
De kraan lijkt heel erg op een thermostatische kraan, terwijl ik alleen een handknop zoek.

[ Voor 20% gewijzigd door MedionAkoya op 17-04-2023 11:58 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

MedionAkoya schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:20:
[...]

Tour & Anderson lijkt mij inderdaad heel logisch. Echter ik zie deze merk niet op webshops van de radiatoren.
[Afbeelding]

Ik zal nog checken met een schuifmaat wat de schroefdraad is.
De kraan lijkt heel erg op een thermostatische kraan, terwijl erg alleen handknop zoek.
Kijk even op bladzijde 6 van dit document: https://tado-hc-downloads...atibility_Guide-NL-V1.pdf

Als je verder even googled kom je er wel uit hoop ik. Je kan op zoek naar een adapter + knop of naar een direct passende knop.

Ik vind zo snel alleen deze, die is thermostatisch en past direct: https://www.wasco.nl/arti...8-6-28-50-355-928/3391242
Verder kan je zelf wel op zoek, of bel even met een winkel ;)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
MWDKing schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:30:
[...]

Zojuist ben ik ermee aan de slag gegaan, maar ik krijg de trede niet verbonden met het stootbord onder de trede. De wellat zit onderaan de trede genageld. Ik dacht simpelweg dan door de wellat in het stootboord te schroeven, maar dat heeft geen effect. Alsof het stootbord niet doorloopt tot achter de wellat :?
Ook even simpel met schroeven een latje op het stootboord geschroefd en dan door het latje in de wellat. Ook dat had weinig veel effect.
Als iemand op de trede staat, buigt de trede door, maar blijft het stoorbord zitten. Heb je een idee?
Het is een jaren 50 huis/trap.

Op Joostdevree:
[Afbeelding]

Mijn situatie (hier had ik het laatje genageld, later nog geschroefd om de verbinding steviger te maken)
[Afbeelding]
Kan je ook een foto van de onderkant van de trap uploaden?

Even wat schoten voor de boeg: is er een groef in de onderkant van de trede gefreest op de plek van het stootboord? Zit het stootbord aan de onderkant wel gewoon vast aan de achterkant van de trede?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
MWDKing schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:30:
[...]

Zojuist ben ik ermee aan de slag gegaan, maar ik krijg de trede niet verbonden met het stootbord onder de trede.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxtFuZ5g9owpoOzTRwHVs0thUbY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iJ4GF2WXTn0Ks5eGV3fVtVpd.png?f=user_large
Blauw zijn schroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:56

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ik wil een aantal tochtstrips vervangen. Nu zitten hier langs de zijkanten en boven het raam tochtstrips tussen het raam en het kozijn, maar onderaan het raam zit de tochtstrip binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kEd9brh9HCJAmie03QluaYRx7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1q2T5xeDjNYqaQz6gTdYu3G.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand of daar een goede reden voor is? Een stripje tussen het kozijn en het raam ziet er mooier uit en lijkt mij ook beter af te sluiten.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik wil in de garage een systeem maken waarbij ik de fietsladers van het plafond kan trekken en ook weer naar het plafond terug kan schuiven/duwen/vouwen zodat ik de fietsen kan laden zonder dat ik telkens de lader over de grond moet leggen van een WCD richting de fietsen.
Iemand die een idee heeft hoe zo'n systeem heet, ik kan er namelijk niets van vinden als ik zoek. Eventueel zou ik het ook wel zelf in elkaar kunnen zetten met een veer, maar ik ben even blanco waar ik moet beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
True schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:29:
Ik wil in de garage een systeem maken waarbij ik de fietsladers van het plafond kan trekken en ook weer naar het plafond terug kan schuiven/duwen/vouwen zodat ik de fietsen kan laden zonder dat ik telkens de lader over de grond moet leggen van een WCD richting de fietsen.
Iemand die een idee heeft hoe zo'n systeem heet, ik kan er namelijk niets van vinden als ik zoek. Eventueel zou ik het ook wel zelf in elkaar kunnen zetten met een veer, maar ik ben even blanco waar ik moet beginnen.
Leuk idee (ik lees even mee). Maar ik zocht natuurlijk ook zelf even: stroom plafond (krijg je even hele andere resultaten) :+

Je hebt van die kabel haspels voor aan de muur die zelf weer inrollen. Maar dan moet je iets verzinnen waar de lader aan kan hangen.

Ik kom ook nog een veerbalancer tegen. Die zou je aan het plafond kunnen hangen met daaraan de lader en een lange stroom kabel.

Misschien kan je daar iets mee?

[ Voor 13% gewijzigd door Melmer op 01-12-2022 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:04
Kijk inderdaad eens bij een veerbalancer, deze zijn meestal instelbaar qua veerkracht.
Worden gebruikt om bv zwaardere gereedschappen in werkplaatsen eenvoudig te hanteren.
icm bv gordijnrails valt er vast een mooi schuifsysteem te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Jeweetje op 01-12-2022 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
True schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:29:
Dit is een kabelhaspel die je aan het plafond kan hangen:
https://www.mijnijzerware...4cba1c85c0&objectID=11583

Afhankelijk van de oplader die bij je fiets zit zal je hier nog iets anders bij moeten verzinnen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005

orf

Ik heb een tijd geleden mijn traprenovatie laten zien hier:

orf in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NznytGVBKMH5eA-hVPhtW2XPBk4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AKgrn2draKr3qOEa6pU176p7.jpg?f=user_large

Hier gekocht:
https://www.traprenovatie...ken-overzettrede-60x100cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:03
Diezelfde set heb ik hier klaar liggen, ziet er kwalitatief goed uit in ieder geval! Had me bijna laden verleiden door de goedkope aanbiedingen van Cando of PVC sets, maar na dat fysiek in m'n handen gehad te hebben gehad ben ik erg blij de set van traprenovatie-dhz in huis te hebben gehaald. Nu alleen de klus zelf nog klaren de komende weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:18
Wel goed dat je antislip ook de hoek om gaat.. je zal maar net daar staan 8) :+

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005

orf

DonJunior schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:11:
[...]

Wel goed dat je antislip ook de hoek om gaat.. je zal maar net daar staan 8) :+
Gelukkig maar. Ik ben al vaak niet uitgegleden op de trap door die strip daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:39

Keida

dr.

Kan de kwaliteit alleen maar beamen; ook dezelfde overzettreden gebruikt; werkt goed en makkelijk; goede lijm ook!

Van belang is ook goede (twee componenten) trap lak te gebruiken om de trap te beschermen!

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Jannibal23 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:29:
[...]

Kan je ook een foto van de onderkant van de trap uploaden?

Even wat schoten voor de boeg: is er een groef in de onderkant van de trede gefreest op de plek van het stootboord? Zit het stootbord aan de onderkant wel gewoon vast aan de achterkant van de trede?
De onderkant is dicht en gestruced. Ik heb nog wel een foto van de verbouwing 2 jaar terug. Volgens mij heb toen zelf onderin de trap (het deel wat je ziet op de foto), nog extra schroeven door het stootbord in de treden gezet. Maar het mooi gekromde stucwerk voor de bovenste helft van de trap heb ik daarvoor niet gesloopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abHCtTTuvagwZFwoqrQ1eVxhsrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34IEoUrh8izVZdgP5ehiRj7E.jpg?f=fotoalbum_large
Dat was mogelijk als ik langs de achterkant erbij kon. Don was het sowieso makkelijk op te lossen. Maar helaas kan ik alleen langs de bovenkant iets doen.

[ Voor 7% gewijzigd door MWDKing op 01-12-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door MWDKing op 01-12-2022 21:19 ]

Pagina: 1 ... 262 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/