[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 220 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 21:29
Shinji schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Maakt die extra brede balken dan zoveel uit? Het is toch vooral om de gipsplaten op te zetten? Je muur wordt er niet dikker door wat meer effect zou hebben lijkt me.
De muur kan wel met 44 bij 44, dat zijn die profielen ook zo te zien. Het ging mij vooral om het kozijn :) daar wil je gewoon wat meer stevigheid lijkt mij en dan is wat meer vlees wel fijn!
Je hebt ook best veel naden rondom je kozijn (omdat je zo te zien aan de muurkant ben begonnen), terwijl die het eerste scheurtjes gaan vertonen als een deur hard dicht klapt/waait.

Dus kan het? Vast wel maar ik pak hem zelf liever iets ruimer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Iemand nog tips voor het vlak maken van een zandbed in de huiskamer? Ik heb een half kuub zand teveel dus nu weet ik niet exact hoeveel de vloer nog omhoog komt. Ben nu maar overal hoopjes aan het leggen maar het blijft nog lekker golvend.

Wellicht flink inwateren?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:40
ID-College schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:20:
[...]

De muur kan wel met 44 bij 44, dat zijn die profielen ook zo te zien. Het ging mij vooral om het kozijn :) daar wil je gewoon wat meer stevigheid lijkt mij en dan is wat meer vlees wel fijn!
Je hebt ook best veel naden rondom je kozijn (omdat je zo te zien aan de muurkant ben begonnen), terwijl die het eerste scheurtjes gaan vertonen als een deur hard dicht klapt/waait.

Dus kan het? Vast wel maar ik pak hem zelf liever iets ruimer :)
Met wat ben ik aan de muurkant begonnen, het kozijn? Die ben ik juist aan de andere kant begonnen in elk geval. En met het hout zijn we ook op de foto helemaal links begonnen.

Maar goed, het zal vast handiger/beter kunnen maar dat vind ik ook vaak het lastige, zwager zei doet het zus, broer zei doe het zo, x zei doet het y. Daar wordt ik dan altijd een beetje kriegel van, ik weet het niet, probeer maar wat en dan door alle opties doe ik meestal niks, dus ben blij dat het nu is afgerond (soort van). Het wordt mijn werkkamer dus zoon/dochter zal niet die deur dicht slaan als ze boos zijn hoop ik ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LED-Maniak schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:23:
Iemand nog tips voor het vlak maken van een zandbed in de huiskamer? Ik heb een half kuub zand teveel dus nu weet ik niet exact hoeveel de vloer nog omhoog komt. Ben nu maar overal hoopjes aan het leggen maar het blijft nog lekker golvend.

met een rij?

doorgaans ga je het wel eerst verdichten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 21:47

Ga er vanuit dat er nog een betonvloer bovenop gestort wordt?

Met hark zo goed mogelijk gelijk harken, aan trillen met trilplaat of met hak vd werkschoenen flink aanstampen.
Anders zal je zand nog inklinken onder je betonvloer. Droog zand kun je slecht/niet verdichten.
Met een een rechte plank of rei kun je zandbed verder egaliseren zoals voor straatwerk gedaan wordt.

Bepaal je bovenkant afgewerkte vloer (0 punt) en van hieruit kun je de maatvoering met lijnlaser, bouwlaser of slangwaterpas overnemen naar alle hoeken. Meestal wordt de maat op 1 meter boven het 0 punt gezet.

Je wilt geen verassingen zoals je beton vloer extra dik of te dun moeten leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:44
Iemand nog tips voor het vlak maken van een zandbed in de huiskamer? Ik heb een half kuub zand teveel
Heb je een half kuub zand over en wil je daar de kamer mee uitvlakken?
Of heb je een zandbed gestort en heb je nog een half kuub over nadat je op niveau zit?

Wil je met een half kuub een huiskamer vlakken dan is dat weinig.
Zit je al op niveau en heb je al verdicht dan kun je uitrekenen hoeveel hoger de zandplaat komt. Bv bij 15 m² ga je 3,3 cm omhoog.
Heb je nog niet verdicht dan moet je dat eerst doen. Inwateren kan mits er geen folie onder ligt, dan wordt het een modderpoel als het water niet weg kan.
Het best verdicht je binnen toch met een trilplaatje, waarna je het vlak snijdt met een rei/waterpas als je een mooie gelijkmatige betonplaat wil.
Ligt het diep genoeg en redelijk vlak dan kan daar ook prima probleemloos beton op gestort, op een folie (en/of isolatie) zodat je het vocht niet gelijk kwijt raakt aan het "klamme" zand.

Droog zand verdicht inderdaad niet, zoals gezegd, maar zand krijg je meestal klam aangeleverd, dat verdicht prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 14-05-2022 21:18 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Met een roterende laser kan je mooi zien of het overal hetzelfde niveau heeft, daarna zo vlak mogelijk trekken met een rei idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
De rei en waterpas was wat ik zocht. :) en trillen voor het reien, al zou ik liever inwateren omdat het oude muren zijn en het enige wat niet verdicht is dat is de nieuwe laag zand van zo'n ~6cm. Alles daaronder is ontzettend compact(mede door de grondwaterstand die bijna hele jaar door precies op bovenkant van oude zandbed stond)

Vandaag al druk geweest met een stok op een plank en de laserlijn maar dat is nog wel wat gedoe.

Ik heb 4m3 gestort maar zo te zien kom ik nu zelfs tekort. :P :+

Morgen maar weer verder spelen in de zandbak. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een setje philips spotjes op een opbouwarmatuurtje waar het veertje uit is gesprongen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7kgR9gm9ANo8aXGKaxWm5zsfmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gABcku90Y6F9nB19kwPkoLe.jpg?f=fotoalbum_large

Deze dus. Vrij algemeen in gebruik ( heb bij diverse vriendenverhuizingen ze ook al in handen gehad). Gezien ik veertje en palletje kwijt ben aan 1 kant: weet iemand of ik die of het hele ophangframepje ergens nog na kan bestellen? :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:34

DropjesLover

Dit dus ->

Bij het demonteren van de begane grond van onze woning heb ik ook de lelijke opbouw-schakelaars (met kabel via kabel clips op de muur) van het zonnescherm van de muur getrokken.
We hebben de stroomkabels (voorbedrade flex) in de muur gelegd en alles strak laten stucken.

Alleen... Ik heb geen foto gemaakt hoe het aangesloten zat.
Het zonnescherm gaat op en neer, onafhankelijk van eindpunt. Maar de kabel van het scherm heeft maar 3 aders, fase, nul en aarde :?
Er kan dus geen draairichting bepaald worden, want gewoon 230V door de schakelaar.
Ik ben er nu toch maar aan begonnen het weer aan te sluiten.
Een hint van m'n elektro collega op werk was dat de aarde misschien toch als schakeldraad misbruikt eerst bleek na gewoon proberen waar te zijn.

Uurtje prutsen, met name om wel een zwarte schakeldraad extra door de flexbuis te trekken, en heujj, het zonnescherm werkt weer *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jD_FiYQ-_jjoPbIzIoqCQaYC0ho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVqXVoTqvbQxMaNaXtDMHtso.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhONIYC752WXxQG-pPmU6yNpaLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htQ5Q7CNwgBup2tUPClGXr3d.jpg?f=fotoalbum_tile

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Toch altijd handig dat er een loze(groene) draad wordt meegetrokken mocht je er eens een vergeten zijn! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:26
Heeft iemand een tip om muurvast zittende perlators los te draaien?

Het zijn perlators zonder zo’n inkeping en ik kan er wel een moordenaar op zetten maar ik wil ze voor de zekerheid ook niet beschadigen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

1nsane schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:19:

Het zijn perlators zonder zo’n inkeping en ik kan er wel een moordenaar op zetten maar ik wil ze voor de zekerheid ook niet beschadigen.
Waterpomptang lijkt mij iets makkelijker, maar als je ze wil vervangen maakt het uit dat je ze beschadigd?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
1nsane schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:19:

Stukje rubber en een waterpomptang?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:26
LED-Maniak schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:02:
[...]

Stukje rubber en een waterpomptang?
Ik kwam nog een klem/griptang tegen in de gereedschapskist en daarmee lukte het met een oud vaatdoekje ertussen.

Het was nodig ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daYFPLk2nUNkaFGSUwFpdPdVYbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwlZZ7ArtYU85Cyuqy3W8Dzp.jpg?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
LED-Maniak schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:29:
het enige wat niet verdicht is dat is de nieuwe laag zand van zo'n ~6cm
6 cm zand is te weinig om een trilplaat voor te huren naar mijn mening. Dat is zo weinig dat het amper scheelt.
Ook voor aantrappen is dat imo te dun. Als je er over loopt dan trap je er doorheen.
Een plaatje hout 61 x 122 en daar wat op springen geeft genoeg verdichting voor die 6 cm.
Maar ook de betonlaag (15-20 cm?) zal die paar cm prima doen inklinken tijdens het storten.
Let op dat ze de beton er over laten stromen ipv er op laten vallen, die 6 cm zijn zo weggeduwd. Ook onder een folie.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 15-05-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:34

DropjesLover

Dit dus ->

LED-Maniak schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:23:
Toch altijd handig dat er een loze(groene) draad wordt meegetrokken mocht je er eens een vergeten zijn! 8)
Mocht ie een keer vervangen worden en wel geaard worden, of ik iets anders (lamp) op wil hangen (ja ik weet, nog 1 kabel extra trekken...).

Andere vraag...
We hebben een deur met bovenlicht verwijderd, het bovenste stukje dicht gemaakt met metalstud en 9,5mm gipsplaat. Vervolgens een schuifdeur gekocht.
De rails van de schuifdeur heeft voorgeboorde gaten (2 in het gipsplaat deel) die natuurlijk niet overeen komen met waar de metalstud zit.
De rails moet gemonteerd worden met 8mm bouten.

Nu heb ik metalen M8 holle wand pluggen / ankers er in weten te krijgen.

Helaas is na een week gebruik speling/rammeltje in 1 van de gipsplaat schroeven, ik vertrouw het niet meer.

Iemand een idee hoe ik, bij voorkeur zonder de vers gestuckte gipsplaat verwijderen/vervangen (voor gipsvezelplaat) dit toch goed stevig kan maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlutzYtioZv3cgfR_fuQJJqWmE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0Z4ETqJLdotOPTLLQreFZMg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door DropjesLover op 15-05-2022 19:11 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dit weekend de oprit gedaan, half dan. Het plaatsen van de kinderkopjes ging verrassend makkelijk. Alleen niet echt snel :) Maar nu moet ik voegen, want de voegen zijn nogal breed, dus als ik gewoon zand gebruik heb ik natuurlijk meteen onkruid er tussen. Is het dan verstandig om gestabiliseerd zand te gebruiken, of iets met meer cement, of duur polymeerzand? (onder het zand liggen 50x50 beton tegels, moet het zand nog wegscheppen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17qV5zdo0C6jhfrZakUXX04jXmM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sL6gZaJR3OTLKkXBizdWRGHC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40kAaPyC8ZzJApwKAURdWZMk92g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QdMthyazpKv4h6NAldsw5UsU.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 15-05-2022 19:10 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gewoon brekerzand en een gasbrandertje erbij om 2x jaar onkruid weg te schroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:35
Iemand een idee of zo'n koppelstuk bestaat maar dan 125mm oid. Voor een ventilatiebuis.

https://s.alicdn.com/@sc0...5af0f279m.jpg_300x300.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:38:
Iemand een idee of zo'n koppelstuk bestaat maar dan 125mm oid. Voor een ventilatiebuis.

Ik weet niet wat je van plan bent, maar zorg voor terugslag kleppen in je systeem als je dat gaat toepassen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Teijgetje schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:22:
[...]

6 cm zand is te weinig om een trilplaat voor te huren naar mijn mening. Dat is zo weinig dat het amper scheelt.
Ook voor aantrappen is dat imo te dun. Als je er over loopt dan trap je er doorheen.
Een plaatje hout 61 x 122 en daar wat op springen geeft genoeg verdichting voor die 6 cm.
Maar ook de betonlaag (15-20 cm?) zal die paar cm prima doen inklinken tijdens het storten.
Let op dat ze de beton er over laten stromen ipv er op laten vallen, die 6 cm zijn zo weggeduwd. Ook onder een folie.
Er gaat eerst folie en daarna 240mm EPS bovenop voordat er 10cm beton op gaat. Dus de druk wordt al erg verdeeld.

Inwateren lijkt mij toch niet verkeerd om een goed beeld te krijgen hoe ver het nog inzakt. Mocht dat veel zijn kan ik nog een kleine trilplaat huren lijkt mij. Aan de andere kant huur je er een voor 36 euro per dag. Voor dat bedrag wil je ook geen risico lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

NeutraleTeun schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:38:

Moet het beslist zo'n vorm hebben of gaat het vooral om de drie aansluitingen? Dit is namelijk niet zo'n flow vriendelijk ontwerp, dus het zou mij verbazen als dit er voor ventilatiebuis is.

Als het puur om de 3 aansluitpunten gaat kan je gewoon een Y-stuk pakken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Laatst online: 16-09 21:47
LED-Maniak schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:59:
[...]

Er gaat eerst folie en daarna 240mm EPS bovenop voordat er 10cm beton op gaat. Dus de druk wordt al erg verdeeld.

Inwateren lijkt mij toch niet verkeerd om een goed beeld te krijgen hoe ver het nog inzakt. Mocht dat veel zijn kan ik nog een kleine trilplaat huren lijkt mij. Aan de andere kant huur je er een voor 36 euro per dag. Voor dat bedrag wil je ook geen risico lopen.
Voor 6cm is een trilplaat nogal overdreven 😉
Wat inwateren is meer dan voldoende, de eps verdeeld de druk vd beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:05
DropjesLover schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:59:
[...]

Mocht ie een keer vervangen worden en wel geaard worden, of ik iets anders (lamp) op wil hangen (ja ik weet, nog 1 kabel extra trekken...).

Andere vraag...
We hebben een deur met bovenlicht verwijderd, het bovenste stukje dicht gemaakt met metalstud en 9,5mm gipsplaat. Vervolgens een schuifdeur gekocht.
De rails van de schuifdeur heeft voorgeboorde gaten (2 in het gipsplaat deel) die natuurlijk niet overeen komen met waar de metalstud zit.
De rails moet gemonteerd worden met 8mm bouten.

Nu heb ik metalen M8 holle wand pluggen / ankers er in weten te krijgen.

Helaas is na een week gebruik speling/rammeltje in 1 van de gipsplaat schroeven, ik vertrouw het niet meer.

Iemand een idee hoe ik, bij voorkeur zonder de vers gestuckte gipsplaat verwijderen/vervangen (voor gipsvezelplaat) dit toch goed stevig kan maken?

[Afbeelding]
Nieuwe gaten boren in de rail waar de metalstud zit. Een deur hangen aan holle wand pluggen is niet echt verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Koekstra schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:40:
[...]

Ik weet niet wat je van plan bent, maar zorg voor terugslag kleppen in je systeem als je dat gaat toepassen :+
En @PaT

Huidige situatie is het rode. Een bochtje naar de muur.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RWrB4M3Z/IMG-20220515-220406.jpg

Ik wil eigenlijk (liever) rechtssteeks vanuit die pijp (uit de vloer) naar de muur. Scheelt mij een stuk ruimte links. En op die manier veranderd er niet heel veel aan de flow denk ik?

Andere optie is nog een een T-stuk plaatsen in de liggende pijp (al zal de flow daar wel veranderen).

Ik wil eigenlijk links ruimte besparen door die bocht daar weg te laten. En links afstoppen en helemaal rechts de bocht plaatsen is al helemaal niet praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

NeutraleTeun schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:09:
[...]

En @PaT

Huidige situatie is het rode. Een bochtje naar de muur.

[Afbeelding]

Ik wil eigenlijk (liever) rechtssteeks vanuit die pijp (uit de vloer) naar de muur. Scheelt mij een stuk ruimte links. En op die manier veranderd er niet heel veel aan de flow denk ik?

Andere optie is nog een een T-stuk plaatsen in de liggende pijp (al zal de flow daar wel veranderen).

Ik wil eigenlijk links ruimte besparen door die bocht daar weg te laten. En links afstoppen en helemaal rechts de bocht plaatsen is al helemaal niet praktisch.
Voor ventilatie gebruik je Y-stukken, dat zijn T-stukken die de flow in stand houden.
Ik begrijp niet helemaal van waar naar waar je leidingen lopen. Ik neem aan dat ergens bij je muur je MV box zit en dat de 2 gaten in de vloer de leidingen naar woonkamer en badkamer/toilet zijn?

Als ze op zo'n beroerde en kwetsbare plek uit je vloer komen zou ik bijna geneigd zijn (als dat kan) om een soort podium te maken waar die leidingen dan onder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
LED-Maniak schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:59:
[...]

Die 10 cm is de constructievloer cq draagvloer? Daar komt nog een deklaag met vloerverwarming op? Of zit die in het beton?

Een constructie/draagvloer begint normaal gewapend vanaf 12 cm maar 15-20 cm is meer gangbaar ivm barsten, 10 cm is imo dan te dun. Zeker bij jouw ca 66 m².
Zit de vloerverwarming er in dan is 10 ook veel te dun dat is doorgaans tussen de 12 en 18 cm ivm barsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
twain4me schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:22:
[...]

nettejes hoor, welke beits/lak heb je gebruikt voor op de balken?
Osmo Hardwax olie hebben we gebruikt. Alles in 2 lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
PaT schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:24:
[...]

Voor ventilatie gebruik je Y-stukken, dat zijn T-stukken die de flow in stand houden.
Ik begrijp niet helemaal van waar naar waar je leidingen lopen. Ik neem aan dat ergens bij je muur je MV box zit en dat de 2 gaten in de vloer de leidingen naar woonkamer en badkamer/toilet zijn?

Als ze op zo'n beroerde en kwetsbare plek uit je vloer komen zou ik bijna geneigd zijn (als dat kan) om een soort podium te maken waar die leidingen dan onder vallen.
Maar met een Y-stuk ga ik nog meer plek in beslag nemen?
Een omkisting maken was sws wel het idee, maar dan wel gewoon de hoogte zo hoe de buis nu ligt.

Inderdaad. Box hangt aan de muur, daar moet de slang nog heen en uit de vloer komen 1x toilet beneden en 1x douche.

Ik zou wc beneden kunnen afsluiten en dan enkel de douche pakken. Dan kom ik wel uit met 1x een 90 bochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Maar je wc of badkamer afsluiten wil je echt niet. Ik heb hier een toilet gehad waar een MV punt in leek te zitten, maar waar dat enkel een pijp naar buiten bleek te zijn.

De luchtjes blijven dan echt veel te lang hangen.
En je badkamer afkoppelen is helemaal een no-go ivm vocht wat dan blijft hangen.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een echt ruimtebesparende oplossing voor jou is. Die leidingen komen op een waardeloze plek omhoog dus ik zou ze gewoon omtimmeren en niet meer over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:57

Toppe

Oké ✅

Situatie:
Keerwand laten plaatsen van 175cm hoog en 100cm diep. De ‘achterkant’ is schoon/geen tegendruk, alleen in de winter als het geregend heeft.

Nu wil ik de bovenkant dichtmaken zodat het veilig is voor dochterlief en Henk (Robotmaaier) niet naar beneden kan vallen.

Het liefst boor ik een paar gaten in de keerwand en schroef er aan de buitenkant een balk tegen aan. Aan de ‘binnenkant’ (dus boven het beton) wil ik dan een gaas mat (bouwstaalmatten) er tegen aan zetten.

Probleem: Keerwand is al een keer in z’n geheel omgevallen dus ik wil niets doen om die wand écht te verzwakken. Ik weet dat elk gaatje het sowieso niet steviger maakt.

Oplossing? Balken nemen van 180/200cm. 90cm aan de bovenkant uitsteken en dan 15/20cm onder de rand en 15/20cm boven de onderkant vast schroeven met Fischer DuoPower (8mm) pluggen en RVS houtdraadbouten.

Wie heeft hier wat nuttigs over te zeggen? Wand is 10mm dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BINCtLxnDlmeBdhKbz7BqJiZ_BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbBGPC6yCHYmbCfJYzQF5t7J.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:39
Nog veel langere palen nemen en onderaan de keerwand een eind in de grond steken. Dan heb je gelijk extra steun voor de keerwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

-Paul- schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:57:
Nog veel langere palen nemen en onderaan de keerwand een eind in de grond steken. Dan heb je gelijk extra steun voor de keerwand.
Kan niet. Zit beton onder. Daarbij weegt z’n element iets van 2 ton dus een paal knapt als een lucifer houtje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:56
Toppe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:48:
Situatie:
Keerwand laten plaatsen van 175cm hoog en 100cm diep. De ‘achterkant’ is schoon/geen tegendruk, alleen in de winter als het geregend heeft.

Nu wil ik de bovenkant dichtmaken zodat het veilig is voor dochterlief en Henk (Robotmaaier) niet naar beneden kan vallen.

Het liefst boor ik een paar gaten in de keerwand en schroef er aan de buitenkant een balk tegen aan. Aan de ‘binnenkant’ (dus boven het beton) wil ik dan een gaas mat (bouwstaalmatten) er tegen aan zetten.

Probleem: Keerwand is al een keer in z’n geheel omgevallen dus ik wil niets doen om die wand écht te verzwakken. Ik weet dat elk gaatje het sowieso niet steviger maakt.

Oplossing? Balken nemen van 180/200cm. 90cm aan de bovenkant uitsteken en dan 15/20cm onder de rand en 15/20cm boven de onderkant vast schroeven met Fischer DuoPower (8mm) pluggen en RVS houtdraadbouten.

Wie heeft hier wat nuttigs over te zeggen? Wand is 10mm dik.

[Afbeelding]
Ik denk dat je bedoelt dat de wand 10 cm dik is?
Wat dacht je van u-vormig profiel die je van bovenaf om de damwand klemt en daar de palen aan bevestigd?
Onderzijde palen kun je dan iets in de grond zetten of,als dat niet mogelijk is, met 1 schroef in de wand vastzetten.

Je kunt ook "loskomen van de wand" en de palen een stuk(je) voor de wand in de grond boren.
Wordt dan wel lastig (onmogelijk) voor Henk om het laatste stukje tot de wand te maaien.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Boudewijn schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:35:
Ik heb een setje philips spotjes op een opbouwarmatuurtje waar het veertje uit is gesprongen.

[Afbeelding]

Deze dus. Vrij algemeen in gebruik ( heb bij diverse vriendenverhuizingen ze ook al in handen gehad). Gezien ik veertje en palletje kwijt ben aan 1 kant: weet iemand of ik die of het hele ophangframepje ergens nog na kan bestellen? :)
Volgens mij heb je maar aan 1 kant het veertje met palletje nodig. Als je de andere kant een vast palletje kan maken, zou alles gewoon moeten werken (blijven hangen, en met werkende palletje weer los te krijgen).

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

CvP_tweakers schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:14:
[...]Wat dacht je van u-vormig profiel die je van bovenaf om de damwand klemt en daar de palen aan bevestigd?
Als je daar wat op zet... dan heb je nog minder kracht nodig om die keerwant om te laten kieperen...

@Toppe Wat je wrs zelf ook weet, je mist iets dat muur tegenhoudt.
Vaak wordt er een L-vormige keerwand neergezet, dan heb je aan de buitenkant een tegen druk via de voet.
Kan dat nog er aan gemaakt worden? Zodat je meer andere opties krijgt?

Kun je vanaf buitenaf nog ankers plaatsen die ver genoeg in de tuin in de grond komen met een betonblokje oid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcKfdDnz66PM6ebhWatjXbHBSI4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hEmdcL9cdT5gfYZWyuRAgEmh.png?f=user_large
Bron: https://stringfixer.com/nl/Retaining_wall
Als je de keerwal stabiel hebt dan pas verder.
Het lijkt me het best om echt de veroorzaker eerst aan te pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 16-05-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

route99 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:27:
[...]
Als je daar wat op zet... dan heb je nog minder kracht nodig om die keerwant om te laten kieperen...

@Toppe Wat je wrs zelf ook weet, je mist iets dat muur tegenhoudt.
Vaak wordt er een L-vormige keerwand neergezet, dan heb je aan de buitenkant een tegen druk via de voet.
Kan dat nog er aan gemaakt worden? Zodat je meer andere opties krijgt?

Kun je vanaf buitenaf nog ankers plaatsen die ver genoeg in de tuin in de grond komen met een betonblokje oid?
[Afbeelding]
Bron: https://stringfixer.com/nl/Retaining_wall
Als je de keerwal stabiel hebt dan pas verder.
Het lijkt me het best om echt de veroorzaker eerst aan te pakken.
Het is een L element waarbij de ‘lip’ naar binnen staat en daar ligt de grond op. Onderkant is voorzien van een fundering van beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Toppe L-element en de keermuur valt nog steeds om? Licht dit eens wat toe waarom je denkt dat dit gebeurt? Anders kun je die mooie oplossing op die muur die je via Google al snel kon zien niet toepassen. Komt er nog meer druk op die muur... zoals ik al schreef. Je krijgt een extra hefboom op die muur... kan ie nog sneller omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

route99 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:03:
@Toppe L-element en de keermuur valt nog steeds om? Licht dit eens wat toe waarom je denkt dat dit gebeurt? Anders kun je die mooie oplossing op die muur die je via Google al snel kon zien niet toepassen. Komt er nog meer druk op die muur... zoals ik al schreef. Je krijgt een extra hefboom op die muur... kan ie nog sneller omgaan.
Er ligt een laag gras en daarop hebben ze kale aarde gestort en aangedrukt, door de regen zijn die twee lagen gaan ‘drijven’ en door die druk is hij om gegaan.

Nu hebben de de lagen los gemaakt, drainage er in, beton onder de wand en terug geplaatst.

Ik wil voornamelijk oppassen dat er geen scheuren in ontstaan wat ze aanzienlijk verzwakt.

Planning nu is dat er alleen gaas tegen aan komt en wellicht in de toekomst nog een plant of iets.

Normaal gesproken pak ik de boormachine en jakker er een paar gaten in, nu wil ik iets meer uitzoeken voordat ik er aan begin. Z’n wand vervang je niet zomaar :9

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 16-05-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
hpmkruit schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:43:
[...]

Nieuwe gaten boren in de rail waar de metalstud zit. Een deur hangen aan holle wand pluggen is niet echt verstandig.
Gewoon dit. Extra bouten erbij in de studs, even zwart verven en klaar. Zie je nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:25
Hallo,

Ik heb een probleem met verf welke loslaat van de muren als ik de meest lichte schilderstape erop plak.
Ik heb mijn nieuw gestucte muren eerst 2x voorgestreken met Alabastine voorstrijk en vervolgens gesausd met Trimetal Magnaroll. De verf laat los met zowel Kip 309 tape als met Tesa tape.
Ik heb hetzelfde probleem in de badkamer, waar ik zelfs 2 componenten coating heb gebruikt, en waar ook nog een primer tussen de voorstrijk en de coating zit.
De stuc is goed gedroogd, bij de gesausde muren heb ik zelfs nog wat voorstrijk in de verf gemengd.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Was de voorstrijk wat dik? Is het wel echt in het gips getrokken? Waarschijnlijk heeft het een laagje er bovenop gemaakt en trek je het dit vliesje met de verf los. Als zelfs de paarse tape loslaat ligt het er wel heel erg los op namelijk.

Ik denk dat je de voorstrijk wat had moeten verdunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
Binnenkort ga ik weer eens schilderen binnen. Een deel van het hout is onbehandeld en zal ik eerst in de grondverf zetten.

Ik heb nog een pot Südwest All-Grund Multiprimer staan (acryl). De lak zal ook ook een acryl worden. Ik dacht dat All-Grund voornamelijk bedoeld is voor het gronden van metalen. Ik zie dat het wel kan op hout, maar is het daarvoor ook het beste product voor? Of is het beter om een specifieke grondverf voor hout te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
LED-Maniak schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:02:
Was de voorstrijk wat dik? Is het wel echt in het gips getrokken? Waarschijnlijk heeft het een laagje er bovenop gemaakt en trek je het dit vliesje met de verf los. Als zelfs de paarse tape loslaat ligt het er wel heel erg los op namelijk.

Ik denk dat je de voorstrijk wat had moeten verdunnen.
Nee, de voorstrijk was dun net als water. Ik heb ook gewoon deze gebruiksaanwijzing gevolgd. Hier staat niet bij dat je deze moet verdunnen:
https://www.alabastine.nl...childeren%20of%20behangen.

Het is tamelijk vervelend dat dit gebeurd, heb namelijk al de hele bovenverdieping ermee gedaan, inclusief de badkamer waar een paar honderd euro aan coating opzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 22:17
huppelepups schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:15:
[...]

Nee, de voorstrijk was dun net als water. Ik heb ook gewoon deze gebruiksaanwijzing gevolgd. Hier staat niet bij dat je deze moet verdunnen:
https://www.alabastine.nl...childeren%20of%20behangen.

Het is tamelijk vervelend dat dit gebeurd, heb namelijk al de hele bovenverdieping ermee gedaan, inclusief de badkamer waar een paar honderd euro aan coating opzit.
Mogelijk omdat je 2x voorstrijk hebt gedaan?
Ik heb hier op mp75 1x voorgestreken met hetzelfde albastine en geen problemen. (verf Sikkens Alpha Projecttex gebruikt).

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
Phyt_ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:48:
[...]

Mogelijk omdat je 2x voorstrijk hebt gedaan?
Ik heb hier op mp75 1x voorgestreken met hetzelfde albastine en geen problemen. (verf Sikkens Alpha Projecttex gebruikt).
Lijkt mij juist hoe meer voorstrijk hoe beter?
In die gebruiksaanwijzing staat ook dat je het 2x kan toepassen als de ondergrond erg zuigd.
En het waren vers gestucte muren dus deze zogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 22:17
huppelepups schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:10:
[...]

Lijkt mij juist hoe meer voorstrijk hoe beter?
In die gebruiksaanwijzing staat ook dat je het 2x kan toepassen als de ondergrond erg zuigd.
En het waren vers gestucte muren dus deze zogen.
Nee dat is niet geval meer is beter ;).
Glimt de muur ook van de voorstrijk ? Of is alles al geverfd?
Als de muur helemaal glimmend is van voorstrijk dien je deze lichtjes mat te schuren met bijv korrel 240. Niet grover anders zie je dat weer. Voor juiste hechting van de verf.

Maar ik ben geen schilder maar is mijn ervaring en wat mij geleerd is tijdens het klussen.
Plaats anders wat fotos mogelijk kunnen andere je nog beter helpen dan.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jeldert schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:21:
[...]

Volgens mij heb je maar aan 1 kant het veertje met palletje nodig. Als je de andere kant een vast palletje kan maken, zou alles gewoon moeten werken (blijven hangen, en met werkende palletje weer los te krijgen).
Ja ik ga er denk ik een boutje in draaien, of een complete lamp van marktplaats af trekken... puur voor het clickfix framepje. Heb net Philips gebeld en die leveren geen clickfix-systeempjes na, ook geen losse palletjes. Wat zonde zeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 16-05-2022 19:20 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:44
Bij de gebruiksaanwijzing van alabastine voorstrijk staat het volgende:

Zeer sterk zuigende ondergronden twee keer behandelen. Een volgende laag
aanbrengen voordat de vorige laag droog is.

Heb je dat ook gedaan? of gewacht totdat de eerste laag voorstrijk al droog was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
PaT schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:43:
Maar je wc of badkamer afsluiten wil je echt niet. Ik heb hier een toilet gehad waar een MV punt in leek te zitten, maar waar dat enkel een pijp naar buiten bleek te zijn.

De luchtjes blijven dan echt veel te lang hangen.
En je badkamer afkoppelen is helemaal een no-go ivm vocht wat dan blijft hangen.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een echt ruimtebesparende oplossing voor jou is. Die leidingen komen op een waardeloze plek omhoog dus ik zou ze gewoon omtimmeren en niet meer over nadenken.
Ik bedacht me net. Huidige situatie heeft dus wel een T-stuk, wat eigenlijk niet bevorderlijk is?
Ik zou wel het volgende nog kunnen doen:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/YvRH94DR/IMG-20220516-191815.jpg

Bochtje uit de linkerpijp en daar een Y-stuk op.
Is wel lastiger met een omkisting (die moet dan groter worden, eventueel beperken door met flexibele buis te werken), maar hou daardoor wel links die extra ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Laatst online: 11:03
Aurum schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:18:

Heb je dat ook gedaan? of gewacht totdat de eerste laag voorstrijk al droog was?
Van mijn schilder had ik geleerd dat je de voorstrijk het beste kan mengen met een beetje verf, verhouding 5 liter voorstrijk (van de Bouwmaat, geen idee of dat nog verschil maakt) met 3 liter (latex muur) verf. Werkte bij mij uitstekend op gestucte muren. Daarna uiteraard nog wel een keer schilderen met gewone verf (latex in mijn geval)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
zonoskar schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:05:
Dit weekend de oprit gedaan, half dan. Het plaatsen van de kinderkopjes ging verrassend makkelijk. Alleen niet echt snel :) Maar nu moet ik voegen, want de voegen zijn nogal breed, dus als ik gewoon zand gebruik heb ik natuurlijk meteen onkruid er tussen. Is het dan verstandig om gestabiliseerd zand te gebruiken, of iets met meer cement, of duur polymeerzand? (onder het zand liggen 50x50 beton tegels, moet het zand nog wegscheppen).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is echt mooi om te doen met teer :D
In nederland niet zo bekend, maar in Engeland wel.

ff googelen op " pitch jointing driveway"

Hier staat een hoop info:
https://www.pavingexpert.com/jointing09

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0iS0_6SzcIdug0dGDNKBHyde3s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0YmKsOoVAoY9FDbnxxyJQN29.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJ70glwJ977OCXbQacL-43mpdf0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d8Gcl7mhP1ygR6HxQl9kG3fH.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 17-05-2022 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hpmkruit
FRANQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de tekst op de site staat dat dit juist niet geschikt is voor zwaarder verkeer dan paard en wagen. Ik zou dit dus zeker niet doen op je oprit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 11:16
hpmkruit schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:10:
[...]

In de tekst op de site staat dat dit juist niet geschikt is voor zwaarder verkeer dan paard en wagen. Ik zou dit dus zeker niet doen op je oprit.
Tenzij je er natuurlijk alleen je paard en wagen parkeerd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
[...]

dat gaat over straten die vroeger zo gedaan werden en waar nu de hele dag auto's en vrachtwagens overheen rijden.
Later in de tekst zie je staan dat het bij opritten en monumentale stadcentra nog wel gedaan word.
Bij de stadscentra word dan een ge-engineerde bitumen gebruikt die licht verkeer aan kan.

Voegmortel voor tussen sierbestrating zal ook niet bestand zijn tegen zwaar verkeer.

Ik zeg niet dat het de perfecte keuze is, maar het is wel redelijk onderhoudsvrij, en ik denk zelfs meer onderhoudsvrij dan voegen (want daar groeit onkruid gewoon doorheen doordat mieren de voegen slopen)

[ Voor 30% gewijzigd door FRANQ op 17-05-2022 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

oprit is echt geen zwaar verkeer.
Zwaar verkeer is elke dag 100 vrachtwagens die met 90 voorbij denderen. Niet een personenauto die 2x per dag met 5km/h de oprit op komt.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hmm, ik vind het niet echt mooi. En het ziet er ook heel erg messy uit om te (laten) doen. Dus geen teer voor mijn oprit.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:42
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ga ik toch serieus over nadenken voor mijn oprit en achtertuin. Ik heb daar gebakken stenen met behoorlijke voegen en ik ben het onkruid ertussen verwijderen ook aardig beu aan het worden.

Enig idee wat zoiets kost? (ziet eruit als een klusje wat goed zelf te doen is?)

[ Voor 4% gewijzigd door louzy82 op 17-05-2022 11:38 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 17-09 20:57

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

webber87 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:57:
Binnenkort ga ik weer eens schilderen binnen. Een deel van het hout is onbehandeld en zal ik eerst in de grondverf zetten.

Ik heb nog een pot Südwest All-Grund Multiprimer staan (acryl). De lak zal ook ook een acryl worden. Ik dacht dat All-Grund voornamelijk bedoeld is voor het gronden van metalen. Ik zie dat het wel kan op hout, maar is het daarvoor ook het beste product voor? Of is het beter om een specifieke grondverf voor hout te halen?
Is dit voor buitenschilderwerk of binnenschilderwerk? Voor buiten is acryl misschien niet de beste keus, maar wie weet is dat de afgelopen jaren verandert. :)
Daarnaast de vraag: is het zichtwerk of is het voor een hoekje op zolder?

Ik zou inderdaad specifieke grondverf voor hout halen als dit voor buitenwerk is.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
louzy82 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Hier ga ik toch serieus over nadenken voor mijn oprit en achtertuin. Ik heb daar gebakken stenen met behoorlijke voegen en ik ben het onkruid ertussen verwijderen ook aardig beu aan het worden.

Enig idee wat zoiets kost? (ziet eruit als een klusje wat goed zelf te doen is?)
Ik heb het ooit eens gevonden als iets voor onze oprit.
Maar we zijn met het ontwerp van de tuin nog niet verder gekomen (inmiddels 4 jaar verder) :X

Volgens mij is het gewoon dakbedekking bitumen.
https://www.stmiddelkoop.nl/bitumen-110-30-25-kg_14109.html
Wat verhit moet worden tot het smelt, en dan kun je het gieten.

De voeg word zo gevuld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7zi_b5rA1YvjfLZlpoBtUsIRL8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zn0Uw811HckN0E5zkevjShBy.png?f=user_large

Je vult dus niet tot bovenaan, maar een centimetertje eronder.
Bij een oprit kun je makkelijk opzij afwateren, bij een terras lijkt me afwatering wel iets om goed op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:24
Hoe zit dit met warme zomers? meestal word dit spul zacht en als je dan met schoen, hakken of wat dan ook er in komt lijkt me het een smurrie te worden?
FRANQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Ik heb het ooit eens gevonden als iets voor onze oprit.
Maar we zijn met het ontwerp van de tuin nog niet verder gekomen (inmiddels 4 jaar verder) :X

Volgens mij is het gewoon dakbedekking bitumen.
https://www.stmiddelkoop.nl/bitumen-110-30-25-kg_14109.html
Wat verhit moet worden tot het smelt, en dan kun je het gieten.

De voeg word zo gevuld
[Afbeelding]

Je vult dus niet tot bovenaan, maar een centimetertje eronder.
Bij een oprit kun je makkelijk opzij afwateren, bij een terras lijkt me afwatering wel iets om goed op te letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
basjuhh schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:59:
Hoe zit dit met warme zomers? meestal word dit spul zacht en als je dan met schoen, hakken of wat dan ook er in komt lijkt me het een smurrie te worden?

[...]
Ik het linkje van een paar posts eerder (van mij) stond inderdaad dat het zachter word als het op een hete zomerse dag in de zon staat.

Maar mij lijkt dat het net als op het dak niet dun vloeibaar word.
Hoogzomer loop ik wel eens op mijn platte dak, en dan zijn die bitumen randen die onder de rollen uit komen wel zacht maar het plakt niet aan mijn schoenen.

Met naaldhakken zou je misschien wel wat in de voeg kunnen prikken inderdaad.

Maar ik heb het dus niet, en waarschijnlijk komt het ook niet omdat we nu naar groene verharding aan het kijken zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Vy8D4jazy5PvngBMCbW3CD6rAQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/viR9cjwDsXqjnpUU8oIHHDsT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Goudvis schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:49:
[...]

Is dit voor buitenschilderwerk of binnenschilderwerk? Voor buiten is acryl misschien niet de beste keus, maar wie weet is dat de afgelopen jaren verandert. :)
Daarnaast de vraag: is het zichtwerk of is het voor een hoekje op zolder?

Ik zou inderdaad specifieke grondverf voor hout halen als dit voor buitenwerk is.
Dank voor je reactie.

Het is voor binnenschilderwerk. Het is zichtbaar. Het zijn de kozijnen in de hal van de badkamer en naar de slaapkamer. Het huidige schilderwerk stamt nog uit de jaren 80 en hout is zwaar gehavend. Dus ik wil het goed gaan schuren, de beschadigen afwerken met Zwaluw 2-componenten houtreperatiemassa en dan weer gronden. Ook denk ik dat het goed is om extra goed te schuren omdat ik niet weet wat er nu op zit, ik vermoed een alcydverf.

All-Grund heb ik nog staan en het voelt een beetje als een alles-kunner. Wat misschien ook zo is maar lever je ook wat in? De toplaag zal trouwens een Sigma su2 matt worden (9010) ook op acyrlbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

webber87 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:21:
[...]

Dank voor je reactie.

Het is voor binnenschilderwerk. Het is zichtbaar. Het zijn de kozijnen in de hal van de badkamer en naar de slaapkamer. Het huidige schilderwerk stamt nog uit de jaren 80 en hout is zwaar gehavend. Dus ik wil het goed gaan schuren, de beschadigen afwerken met Zwaluw 2-componenten houtreperatiemassa en dan weer gronden. Ook denk ik dat het goed is om extra goed te schuren omdat ik niet weet wat er nu op zit, ik vermoed een alcydverf.

All-Grund heb ik nog staan en het voelt een beetje als een alles-kunner. Wat misschien ook zo is maar lever je ook wat in? De toplaag zal trouwens een Sigma su2 matt worden (9010) ook op acyrlbasis.
Voor ervaringen met dat specifieke merk moet ik je een antwoord schuldig blijven. In geval van twijfel denk ik dat de beperkte meerprijs van een pot a-merk grondverf de gegarandeerde kwaliteit waard is.
Case in point: wij merkten dat Marktplaats zich goed leent om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten voor verf-aankopen. Een 2,5L pot aklyd Wijzonol grondverf voor 2 tientjes, om eens wat te noemen.

In de categorie ongevraagd advies: Bij gehavend schilderwerk van die leeftijd zou ik overwegen of je niet voor kaal kunt gaan: tochtstrips, beslag verwijderen en met korrel 80 > 120 > 180 eroverheen gaan. Heb zelf goede ervaringen met zowel het groene standaard-schuurpapier van EcoTools als met het duurdere blauwe, dat beduidend langer meegaat.

Als je nog geen bouwstofzuiger + Rupes of ander net merk delta-schuurmachine hebt, is dit tevens de kans om de aankoop te verantwoorden. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
Aurum schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:18:

Ben er gelijk overheen gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
Phyt_ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:10:
[...]

Nee dat is niet geval meer is beter ;).
Glimt de muur ook van de voorstrijk ? Of is alles al geverfd?
Als de muur helemaal glimmend is van voorstrijk dien je deze lichtjes mat te schuren met bijv korrel 240. Niet grover anders zie je dat weer. Voor juiste hechting van de verf.

Maar ik ben geen schilder maar is mijn ervaring en wat mij geleerd is tijdens het klussen.
Plaats anders wat fotos mogelijk kunnen andere je nog beter helpen dan.
Alles is al geverfd helaas. Wil graag weten wat ik fout doe voor de volgende keer.
Vraag mij alleen wel af waarom dit zou moeilijk/foutgevoelig word gemaakt.
Ga het de volgende keer gewoon op een stukje meerdere manieren testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

zonoskar schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Hmm, ik vind het niet echt mooi. En het ziet er ook heel erg messy uit om te (laten) doen. Dus geen teer voor mijn oprit.
Je moet inderdaad niet de avond daarvoor goed aan het bier geweest zijn, als je dit gaat gieten.
Op de foto's ziet het er handig uit, maar in de praktijk...?
Zou ook mooi zijn als er andere kleuren zouden zijn.
Grijs of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Maar, misschien moet ik niet te moeilijk denken en gewoon twee aparte kanalen maken :?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/yD3DmdWM/IMG-20220517-211539.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 13:10

Seafarer

XXX

NeutraleTeun schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:19:
Maar, misschien moet ik niet te moeilijk denken en gewoon twee aparte kanalen maken :?

[Afbeelding]
Allebei direct naar de muur en dan ergens op de muur een T-stuk?
Allebei recht omhoog en op het plafond een T-stuk?
T-stuk onder de betonvloer? zodat je bovenop maar 1 vervelende hebt?
Edit: instort kanaal gebruiken? voorbeeldje https://www.ventilatielan...aal-en-hulpstukken-165x80

[ Voor 11% gewijzigd door Seafarer op 17-05-2022 21:36 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:11
louzy82 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Ik zou eens navraag doen bij www.flagstones.NL
Daar heb je ook altijd grote voegen en gebruiken ze een soort gietmortel. Lijkt mij onderhoudsvrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Seafarer schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:29:
[...]

Allebei direct naar de muur en dan ergens op de muur een T-stuk?
Allebei recht omhoog en op het plafond een T-stuk?
T-stuk onder de betonvloer? zodat je bovenop maar 1 vervelende hebt?
Edit: instort kanaal gebruiken? voorbeeldje https://www.ventilatielan...aal-en-hulpstukken-165x80
Ik had begrepen dat een T-stuk niet ok was bij ventilatie.
Recht omhoog is geen optie en instorten ook niet.

Direct naar de muur eventueel wel, maar is iets lastiger dan optie op mijn foto (zo heb je ook maar 1x struikelgevaar).

Maar ik zat meer te denken. Waarom moeilijk denken met koppelstukken en de 2 proberen te verbinden.
De ventilatorbox heeft 4 aanzuigpunten, ik kan ze prima enkel laten lopen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

NeutraleTeun schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:05:
[...]

Ik had begrepen dat een T-stuk niet ok was bij ventilatie.

Direct naar de muur eventueel wel, maar is iets lastiger dan optie op mijn foto (zo heb je ook maar 1x struikelgevaar).

Maar ik zat meer te denken. Waarom moeilijk denken met koppelstukken en de 2 proberen te verbinden.
De ventilatorbox heeft 4 aanzuigpunten, ik kan ze prima enkel laten lopen dan.
Is zelfs nog beter voor de afzuigcapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 13:10

Seafarer

XXX

NeutraleTeun schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:05:
[...]

Ik bedoelde het gebruik van instort kanalen, niet echt instorten. Deze hebben mooie overgangs stukken van rond naar plat. Misschien kun je de platte buis vlak op de grond krijgen scheelt weer hoogte.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Goudvis schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:50:
[...]

Voor ervaringen met dat specifieke merk moet ik je een antwoord schuldig blijven. In geval van twijfel denk ik dat de beperkte meerprijs van een pot a-merk grondverf de gegarandeerde kwaliteit waard is.
Case in point: wij merkten dat Marktplaats zich goed leent om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten voor verf-aankopen. Een 2,5L pot aklyd Wijzonol grondverf voor 2 tientjes, om eens wat te noemen.

In de categorie ongevraagd advies: Bij gehavend schilderwerk van die leeftijd zou ik overwegen of je niet voor kaal kunt gaan: tochtstrips, beslag verwijderen en met korrel 80 > 120 > 180 eroverheen gaan. Heb zelf goede ervaringen met zowel het groene standaard-schuurpapier van EcoTools als met het duurdere blauwe, dat beduidend langer meegaat.

Als je nog geen bouwstofzuiger + Rupes of ander net merk delta-schuurmachine hebt, is dit tevens de kans om de aankoop te verantwoorden. :9
Dank! Marktplaats is een goede tip. Ga eens neuzen daar. Zelfde geld voor het schuurpapier van de Ecotools. Gelijk een mooie mogelijkheid om eens flink wat nieuwe boortjes, freesjes etc. erbij te bestellen.

De bouwstofzuiger is gekocht. Dan wel na een grote eerdere bouwklus (al doende leert men). Gelijk een cycloon erbij gemaakt.

Ik ga denk ik inderdaad het helemaal kaal schuren om zo weer schoon te beginnen. Kan ook gelijk de scheuren, deukjes etc. netjes opvullen. Heb nog een bandschuurmachine staan met alle korrels maar dat gaat misschien te ongecontroleerd.

Die Rupes schuurmachine heb ik ook bekeken...Jezus wat een geld. Mijn Parkside schuurmachines zijn dan niet echt top meer en een upgrade mag wel eens. Zou zoiets niet een mooie tussenoplossing zijn? https://www.gereedschapce...-300w-125mm-variabel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

webber87 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Die Rupes schuurmachine heb ik ook bekeken...Jezus wat een geld. Mijn Parkside schuurmachines zijn dan niet echt top meer en een upgrade mag wel eens. Zou zoiets niet een mooie tussenoplossing zijn? https://www.gereedschapce...-300w-125mm-variabel.html
Voor kozijnen zou ik een delta-schuurmachine nemen, al zweren sommigen hier ook bij een vlakvoet (vierkant).
Nieuw is Rupes inderdaad goed aan de prijs. Ik had mijn LS21AE destijds voor 90 euro van marktplaats, gebruikt door een hobbyist. De professioneel gebruikte/afgetrapte modellen herken je gelukkig wel aan de behuizing, al blijft het een gok.

Als je apparatuur van MP aandurft is Rupes best de moeite waard, al zitten we hiermee al snel in het vaarwater van [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5. :P

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Laatst online: 12-09 14:46
barry86 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:44:
[...]

Ik zou eens navraag doen bij www.flagstones.NL
Daar heb je ook altijd grote voegen en gebruiken ze een soort gietmortel. Lijkt mij onderhoudsvrij
Ik heb recent zelf een terras aangelegd met flagstones. Deze heb ik ingevoegd met Ardex GK. Dit is een voegmiddel op cementbasis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTekhoP4nngM0ctPqaj-95X4Mpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4FuOJJDRYB2Qyrf9GvohkUI.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is wel een klusje voor 2 man, dit middel heeft een korte verwerkingstijd (30m). Daarna moet je het er al afspoelen. Ik heb dit gewoon met de tuinslang gedaan, gezien het oppervlak. Als je een klein stukje doet is het misschien mooier om het af te sponsen zoals je bijvoorbeeld badkamertegels ook afneemt na het voegen.
Ik ben zelf aan het zoeken geweest en kwam de volgende middelen tegen:
  • Ardex GK
  • PTB Flowjoint
  • Promaq voegmortel
  • Mapei Keracolor FF
Waarbij de Promaq niet op cementbasis is. Het zijn korrels in een soort hars. Dit heb ik getest en is heel makkelijk te verwerken, veel makkelijker dan de Ardex die ik nu gebruikt heb, Alleen de kleur van de Promaq paste niet mooi bij mijn tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Aangezien er nog wel wat fanatieke houtbewerkers zitten hier, vraagje :)

Ik ben van plan om een ovalen douglas buitentafel te maken, van douglas balken van 4,5x16cm, het onderstel wordt een stalen matrixpoot.

Het ovaal op zich is al een uitdaging maar dit lijkt me wel te doen met de spijker/touwtjes methode. Mijn zorg is voornamelijk even dat het hout gaat werken, nu de vraag of ik de balken strak tegen elkaar doe of er juist een halve cm tussen laat. om het werken op te vangen.

Dit is het idee:
Afbeeldingslocatie: https://images.marktplaats.com/api/v1/dm-listing-mp-p/images/7c/7c886da6-8b87-44bb-a694-d68f92690f28?rule=ecg_mp_eps$_86.jpg

Strak tegen elkaar lijkt mij het mooiste, maar dan de balken aan elkaar lijmen/deuvels? en dan nog extra stalen strips aan de onderkant oid? Of gaat dit gegarandeerd werken/scheuren....Hij blijft gewoon buiten staan is het idee, eventueel in de winter een hoes er om incl de stoelen. Alle tips zijn welkom _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Bakema op 18-05-2022 11:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Bakema schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:25:
Aangezien er nog wel wat fanatieke houtbewerkers zitten hier, vraagje :)

Ik ben van plan om een ovalen douglas buitentafel te maken, van douglas balken van 4,5x16cm, het onderstel wordt een stalen matrixpoot.

Het ovaal op zich is al een uitdaging maar dit lijkt me wel te doen met de spijker/touwtjes methode. Mijn zorg is voornamelijk even dat het hout gaat werken, nu de vraag of ik de balken strak tegen elkaar doe of er juist een halve cm tussen laat. om het werken op te vangen.

Dit is het idee:
[Afbeelding]

Strak tegen elkaar lijkt mij het mooiste, maar dan de balken aan elkaar lijmen/deuvels? en dan nog extra stalen strips aan de onderkant oid? Of gaat dit gegarandeerd werken/scheuren....Hij blijft gewoon buiten staan is het idee, eventueel in de winter een hoes er om incl de stoelen. Alle tips zijn welkom _/-\o_
Persoonlijk zou ik voor een buitentafel altijd werken met ruimtes, het is niet voor niets dat je dit eigenlijk altijd ziet bij houten buitentafels. Alleen al de kans dat er water op je tafel blijft staan.. (En voor het werken is het ook veel beter, buiten zullen de planken te snel nat/droog worden en zal de boel stuk gaan.)

Ik zou douglas gewoon even behandelen met iets naar smaak, geen hoes erom. Komt toch vocht in, je tafel droogt dan nooit en gaat sowieso schimmelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:38
Voor een schaduwdoek heb ik wat staaldraad met duplexklemmen en spanners gekocht. Nu zit ik me toch te hannesen met die klemmen, is daar misschien een handigheidje voor die ik mis? Of een trucje? Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Heb een specikuip en wil hier graag een gat in maken zodat ik er een kraantje op kan zetten om hem leeg te laten lopen. Aan de binnenkant wil ik het zo vlak mogelijk houden.

Meest makkelijke is een kunststof buis met buiten draad, aan één kant een kraag (binnen zijde) en aan de buitenkant dan een schroef ring…

Iemand een idee wat ik dit kan vinden? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
ERMAWG schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Ik heb recent zelf een terras aangelegd met flagstones. Deze heb ik ingevoegd met Ardex GK. Dit is een voegmiddel op cementbasis.
[Afbeelding]
Dit is wel een klusje voor 2 man, dit middel heeft een korte verwerkingstijd (30m). Daarna moet je het er al afspoelen. Ik heb dit gewoon met de tuinslang gedaan, gezien het oppervlak. Als je een klein stukje doet is het misschien mooier om het af te sponsen zoals je bijvoorbeeld badkamertegels ook afneemt na het voegen.
Ik ben zelf aan het zoeken geweest en kwam de volgende middelen tegen:
  • Ardex GK
  • PTB Flowjoint
  • Promaq voegmortel
  • Mapei Keracolor FF
Waarbij de Promaq niet op cementbasis is. Het zijn korrels in een soort hars. Dit heb ik getest en is heel makkelijk te verwerken, veel makkelijker dan de Ardex die ik nu gebruikt heb, Alleen de kleur van de Promaq paste niet mooi bij mijn tegels.
Heb je zelf ook de flagstones gelegd en hoe is het gegaan/bevallen? Het lijkt mij erg arbeidsintensief

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:22:
Heb een specikuip en wil hier graag een gat in maken zodat ik er een kraantje op kan zetten om hem leeg te laten lopen. Aan de binnenkant wil ik het zo vlak mogelijk houden.

Meest makkelijke is een kunststof buis met buiten draad, aan één kant een kraag (binnen zijde) en aan de buitenkant dan een schroef ring…

Iemand een idee wat ik dit kan vinden? :9
Meest makkelijke lijkt me een regenwaterton kraan met een wartel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:37:
[...]

Meest makkelijke lijkt me een regenwaterton kraan met een wartel.
Kijk, die zocht ik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

einz schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:22:
Voor een schaduwdoek heb ik wat staaldraad met duplexklemmen en spanners gekocht. Nu zit ik me toch te hannesen met die klemmen, is daar misschien een handigheidje voor die ik mis? Of een trucje? Iemand tips?
zegt je dit genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bud6qaX9m5rOX3sr9BBJrwkkPJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VNEDc9ibYGDIDrxGG0NpHvq9.jpg?f=user_large

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Laatst online: 12-09 14:46
Heb je zelf ook de flagstones gelegd en hoe is het gegaan/bevallen? Het lijkt mij erg arbeidsintensief
Ja zelf gedaan. Ik houd wel van een uitdaging 8)7 Het is heel veel werk.

Eerst moet het zandbed vlak en aangetrild zijn. Dat is bij normale bestrating natuurlijk ook zo. Daarna heb ik er cement doorheen geharkt om een gestabiliseerd bed te creëren. Daarna de stenen er 1 voor 1 ingepuzzeld. Daarbij moet je dus steeds zoeken naar een steen die past.
Je ziet ook wel mensen die elke flagstone op maat slijpen maar dat vind ik een beetje nep.
Daarna heb ik voor de gaatjes die overbleven van groter dan +/- 5cm bij 5cm passtukjes gemaakt. Die heb ik dan wel geslepen en dus toch een beetje vals gespeeld. >:)
Daarna het voegmiddel aangebracht.
Best wel tevreden over. Alleen natuurlijk is het zo, dat als ik het nog een keer zou doen, ik nog iets meer tijd zou besteden aan het leggen. Ik zou dan met een grote waterpas zorgen dat de stenen onderling ook 100% vlak liggen. Nu zit er hier en daar een mm niveauverschil tussen. Dat is niet heel erg, het is toch buiten maar stoort me toch wel wat :S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJH7HautWF6FQARDVMWUJ1JqmT0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFiitj74NA2FaLzssuPFsMBz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_du_JkawS7WBuscfLTuGo0wzus=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVAX74cm9pxbqiAVu6bDOelV.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door ERMAWG op 18-05-2022 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 22:29
NeutraleTeun schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:19:

[Afbeelding]
ik had ooit ongeveer hetzelfde.. er zit nu een opstapje voor de CV. CV onderhoudsmonteur blij (is niet de allergrootste persoon). Heb er dus gewoon met een rest multiplex en wat balkjes een opstapje overheen gemaakt (en omdat het kon .. een luikje aan de voorkant zodat daar de vulslang en andere zooi in kan).
Dat opstapje was uiteindelijk veel meer werk dan de ventilatiebox vervangen incl inregelen/opnieuw aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:38
Helaas niet, het gaat mij om het geklooi om die draden zo erin te krijgen om te kunnen spannen. Wellicht licht het aan mijn eigen onkunde en ongeduld XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
ERMAWG schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:21:
[...]

Ja zelf gedaan. Ik houd wel van een uitdaging 8)7 Het is heel veel werk.

Eerst moet het zandbed vlak en aangetrild zijn. Dat is bij normale bestrating natuurlijk ook zo. Daarna heb ik er cement doorheen geharkt om een gestabiliseerd bed te creëren. Daarna de stenen er 1 voor 1 ingepuzzeld. Daarbij moet je dus steeds zoeken naar een steen die past.
Je ziet ook wel mensen die elke flagstone op maat slijpen maar dat vind ik een beetje nep.
Daarna heb ik voor de gaatjes die overbleven van groter dan +/- 5cm bij 5cm passtukjes gemaakt. Die heb ik dan wel geslepen en dus toch een beetje vals gespeeld. >:)
Daarna het voegmiddel aangebracht.
Best wel tevreden over. Alleen natuurlijk is het zo, dat als ik het nog een keer zou doen, ik nog iets meer tijd zou besteden aan het leggen. Ik zou dan met een grote waterpas zorgen dat de stenen onderling ook 100% vlak liggen. Nu zit er hier en daar een mm niveauverschil tussen. Dat is niet heel erg, het is toch buiten maar stoort me toch wel wat :S
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi hoor, ik kijk ook al een lange tijd naar nieuwe bestrating en flagstones vind ik gewoon het mooiste, maar de verwerking lijkt mij inderdaad een lichamelijke uitdaging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:06
einz schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:03:
[...]

Helaas niet, het gaat mij om het geklooi om die draden zo erin te krijgen om te kunnen spannen. Wellicht licht het aan mijn eigen onkunde en ongeduld XD
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu bedoelt. De staalkabel leg je op de gewenste lengte in de duplexklemmen, plaatje erop en de moertjes goed vastdraaien.

De spanners op de langste stand tussen het oog van de kabel en het bevestigingspunt plaatsen en dan indraaien zodat ze op spanning komen.

Ik ga er van uit dat je dit soort spanners hebt: https://www.toolstation.nl/ijzerwaren/draadspanners/c752

Maar misschien bedoel je wat anders.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 21:37

MJV

Mijn buitenkraan zit erin :). Iedereen dank voor het meedenken op voorgaande bladzijdes.

Al met al is het me best meegevallen. Knelkoppelingen zijn aardig hufterproof om mee te werken, en koper inkorten is met een pijpensnijder ook een peulenschil. Was even spannend toen ik door de hoofdleiding ging, maar kon dat uiteindelijk gewoon met compacte pijpsnijder doen, nadat ik eerst oppervlakte vrij van corossie had gemaakt met schuurpapier. In twee keer geboord, 15mm en vervolgens 30mm. Voor de 15mm had ik een gewone boor en kreeg ik ook een net gat (met de klopboor), dus 30mm was SDS-plus en lastig om heel voorzichtig mee te boren. Dus uiteindelijk een flink stuk gipsblok eraf gechipt. Meterkast dus geen punt, maar had gehoopt dat iets netter gelukt was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2rBuJVD3UIMfHnbPfFUuSszMj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seXEPJ0yNkvj1zcY8mOxXneP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4J3A2BumgsiOyxozaUvJyV_vyno=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MspagH3z7MnlqsqdUOxoYl8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPij1OkatXnppDKSBgjPp5cYA3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRGjYJFBdgyPrdhcQ0ROpFXI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Netjes gedaan!
Zou je het deel tussen hoofdleiding en de eerste knie niet misschien nog extra beugelen of provisorisch beschermen? Mocht iemand (een monteur o.i.d.) nu iets laten vallen óp die knie, zou ik niet op de knelkracht van de knie-koppeling vertrouwen. Kleine kosten, hoge hypothetische baten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
Wat is de reden dat je koper hebt gebruikt, @MJV? Ik ken alleen gasbuizen met koper en water via RVS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hpmkruit
Jolke schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:09:
Wat is de reden dat je koper hebt gebruikt, @MJV? Ik ken alleen gasbuizen met koper en water via RVS.
Koper is ook gebruikelijk voor waterleidingen zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ik moet voor de aanleg van riolering een gat 110mm naar buiten maken. Nu moet dit i.v.m. het afschot net door het deel dat half beton en half baksteen is. Heeft er iemand nog een geniale tip om dit het beste te kunnen doen? Ik heb al contact opgenomen met een bedrijf om dit te laten doen, maar dan moet ik buiten een stuk van 110cm x 110cm x 60cm afgraven om alleen al de boor te kunnen plaatsen..

Zie onderstaand voor de situatie, de derde foto is waar ik doorheen wil naar buiten toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5PMY-ZuQ-uf24XLz-JqrRizuJQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1CYQ5mbjQ0K8W6lfcEGcOkP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHz3boBv8OcVKvkxEXPWKJ_KXI0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YC6iTKhFOcsXqCKBAFM7vXv7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJpmkZcyRZdDqhw30q07DS3mH2o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cvIlqt123irF6M471aQmX0e.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Us3GTaDqViZmnUlVfjCbifRMMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/an2hjJINLeLjc6n9sPSdP1KL.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 23% gewijzigd door RevellNL op 19-05-2022 15:25 . Reden: Foto's verduidelijkt ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
Jolke schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:09:
Ik heb echt nog nooit RVS drinkwaterleiding gezien in een woonhuis.

Drinkwater is koper of kunststof.

CV is gegalvaniseerde pijp, maar daar wil je geen drinkwater door hebben.
Ook cv word in kunststof gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 19-05-2022 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 21:37

MJV

Goudvis schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:06:
[...]

Netjes gedaan!
Zou je het deel tussen hoofdleiding en de eerste knie niet misschien nog extra beugelen of provisorisch beschermen? Mocht iemand (een monteur o.i.d.) nu iets laten vallen óp die knie, zou ik niet op de knelkracht van de knie-koppeling vertrouwen. Kleine kosten, hoge hypothetische baten. :P
Op zich zit die knie best verstopt/beschermd onder de afsluiter/aftapkraan denk ik, bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-G3CwGoHLFATyPB-vrt3veBQ3VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLIRhWoJHhKlSAfAPeKjMHbg.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien nog een beugeltje op die plank vanwege hoge hypothetische implicaties, maar ik denk eigenlijk dat het wel losloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
FRANQ schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:21:
[...]

Ik heb echt nog nooit RVS drinkwaterleiding gezien in een woonhuis.

Drinkwater is koper of kunststof.

CV is gegalvaniseerde pijp, maar daar wil je geen drinkwater door hebben.
Ook cv word in kunststof gedaan.
Dan zal het wel een Duits dingetje zijn. Huis ligt hier vol mee. :)
Pagina: 1 ... 220 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/