Kaffe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 06:59:
[...]
Even los van het hele ‘makerstrots en custom shizzle’: eens je het als job doet zie je de winst wel snel wegtikken. Je tijd die je er nu al ingestoken hebt met erover te discussiëren zou je al moeten factureren

dan nog transport, materiaal, verzekering, 5009 vragen van klanten beantwoorden die dan uiteindelijk niets kopen, garantie geven, …
Ik vind zelf ook dat veel bedrijven teveel voor winst gaan tov beroepseer. En ben er ook zeker van dat veel van jullie een even goede tafel kunnen produceren. Maar als je dan alles qua uren, elektriciteit, je werkplaats, … begint te rekenen kan het snel gaan.
Hier ben ik het deels mee eens, maar wil wel nog even een andere factor noemen; veel meubelmakers "weten niet beter".
Tuurlijk, op school leer je diverse houtverbindingen en werkwijzes aan, maar in veel werkplaatsen is er gewoon een vaste werkwijze waar ook nieuwe krachten maar gewoon aan mee moeten doen. En dat leidt er zeker bij middenformaat werkplaatsen (zeg 5-20 meubelmakers in een werkplaats) vaak toe dat er gewoon makkelijkere/snellere manieren om zaken te doen standaard worden. Niet omdat iedereen in de werkplaats te dom of onkundig is om netjes met deuvels en lamello's te werken, maar omdat niet iedereen goed genoeg is om alles altijd goed te doen. En dan krijg je bijvoorbeeld legplanken die gewoon op geschroefde latjes liggen, wat dan wegvalt achter een opgedikte lijst aan de voorkant vanuit de meeste hoeken, en daar neemt 99% van de klanten gewoon genoegen mee.
Terwijl bijna 100% van de klanten het ziet als je een plank blind maar scheef monteert.
Dan kiest de baas voor de makkelijkere, snellere, minder mooie methode, want dan houdt ie meer winst over, en is er wat meer ruimte om werkzaamheden van de een te laten overnemen door de ander bij bijvoorbeeld ziekte of vakantie.
En, qua uren tellen; dat is zeker waar ja. De uren die ik maak voor mijn eigen projectjes, dat reken ik altijd even terug als ik klaar ben. Die set salontafeltjes die ik hier heb staan, zou ik 1800 euro voor moeten vragen, exclusief de tijd die ik bezig ben geweest met het uitdenken, tekenen, en doorrekenen van alles. Als ik het nu, identiek aan deze set, opnieuw zou moeten doen, krijg ik het waarschijnlijk wel naar beneden richting de 1200eu voor de set, all in. Maar dat is nog steeds een enorme smak geld voor een paar tafeltjes, voor de meeste mensen. En dat is dan dus de prijs zónder de "maatwerktoeslag". Voor tafeltjes die niet supergecompliceerd zijn eigenlijk, eens je hebt uitgedacht hoe je de zaagmallen wil maken, en waar je tactisch deuvels wil plaatsen om het geheel te versterken.
Ik zou ook net als mijn baas kunnen doen, seriegeproduceerde stalen onderstelletjes kopen van een metaalbedrijf. Dan hoef je zelf alleen nog maar de blaadjes te doen. Dan zou ik kunnen zakken naar ~800eu voor de set. En mensen die zelf met hout werken en er van houden vinden die pootjes met dubbelverstek en kleur aansluitend op de bladen misschien wel die factor anderhalf voor de prijs waard, maar het merendeel van de potentiële klanten in deze prijsklasse denkt, joh, als hout zo veel duurder is ga ik wel voor stalen onderstelletjes. Desnoods even in een wat lichtere kleur laten spuiten dan "blank staal" (walshuid) of zwarte poedercoat.
Er is geen enkele meubelmaker die professioneel voor een ander werkt, en altijd precies maakt wat hij wil maken, zoals hij het wil maken. En zelfs onder de ZZP-meubelmakers is het merendeel niet voldoende goed/established, zij het vakinhoudelijk, zij het qua verkoop, om altijd alles precies naar eigen wens te kunnen doen.
TL;DR hoogwaardig vakmanschap is duur en dunner gezaaid dan je zou denken. En het merendeel van de klanten ziet het verschil niet, tenzij je ze er letterlijk met hun neus op drukt. Dit leidt ertoe dat bedrijfsvoering vaak neigt naar "wat werkt snel, foolproof, en bijna net zo mooi als de eigenlijk beste manier?".
Je kan zelf wel weten dat je al die legplanken technisch prima blind kan monteren en lades kunnen maken met een enkel front dat perfect uit te lijnen is met mooie 4D ladegeleiders. Maar als de klant ook genoegen neemt met een ladebak waar je het front los op schroeft om ruimte te houden voor uitlijning, in een simpele geleider met enkel hoogteverstelling, en plankjes die op latjes liggen, dan leidt de zakelijke afweging vaak richting de net-niet oplossingen. Als je 5 euro per legplank en 25 euro per lade goedkoper kan zijn zonder dat de klant er een probleem mee heeft, tikt dat goed aan voor je marges.
Shinji schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:09:
Nou, de meesten hier draaien er waarschijnlijk hun hand niet voor om maar mijn allereerste muurtje is ‘klaar’. Tussen begin en einde zaten een flink aantal weken ziek zijn. Maar in totaal zo’n 2,5 dag mee bezig geweest.
Maandag de stukadoor bellen zodat we weer verder kunnen met de vloer
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er heel erg uit als de tussenwand die ik met mijn collega heb geplaatst een paar weken terug, dus ik keur hem goed hoor

Waar heb je je hout gehaald though? Want van die balkjes zelf word ik toch wel een klein beetje verdrietig. Is dit nou hoe bouwmarkthout anno nu gewoon is?
[
Voor 11% gewijzigd door
McGryphon op 14-05-2022 08:28
]