[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 218 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:13:
Twijfel hier over het storten van een nieuwe vloer.
Het wordt vloer op zand.

Zouden jullie voor een goed geisoleerde huiskamer van ~50m2 eerder gaan voor betonkernactivering of reguliere vloerverwarming?
Zonder technische reden/onderbouwing zou ik voor het snelste systeem gaan.

Betonkernactivering bespaart geld bij topkoeling bijvoorbeeld. In jouw gevallen wonen de mollen daar. Langere runs met de WP zijn geen doel op zich.
Maar het hangt ook af van het gewenste gebruik. Hoe minder fluctuaties in de temperatuur, hoe beter voorspelbaar het systeem wordt. Dus WTW (constante aanvoer lucht), ramen dicht en automatische zonwering is ideaal. Ben je iemand die de deuren open gooit in de zomer en de zonwering niet altijd dicht heeft, dan loop je het risico dat je enorm veel warmte de vloer in pompt die er dan dus weer uit moet gehaald worden.
In de winter idem. Met minder isolatie en mechanische ventilatie & roosters kan de woning wat harder afkoelen dan normaal. Bij verwarmen kost dat dan uren extra met het risico van 'over shoot'.

Meer massa betekent (imho) meer vooraf rekenen en complexer regelen. Een thermostaat in de kamer 'doet steeds minder' bij meer massa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:19
TheGhostInc schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:15:
[...]

Meer massa betekent (imho) meer vooraf rekenen en complexer regelen. Een thermostaat in de kamer 'doet steeds minder' bij meer massa.
Meer massa betekent mijn inziens juist minder regelen, omdat je buffer groter wordt. Als even de deur open staat heeft dat op die grote massa veel minder invloed dan op een kleine massa. Juist een grote buffer zorgt er voor dat de pieken afgevlakt worden en de regeling eenvoudiger wordt en een kleinere kans op overshoot.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
big bang schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:20:
Juist een grote buffer zorgt er voor dat de pieken afgevlakt worden en de regeling eenvoudiger wordt en een kleinere kans op overshoot.
Je begint al met een WAR. De reactietijd van de vloer is dusdanig dat je op buitentemperatuur moet sturen, dat is een complexere regeling dan een standaard thermostaat. Dan blijft een WP alleen als serieuze optie over om dit goed te regelen.
Daarna is dit het ontwerp van de woonkamer. De rest van de woning reageert dan totaal anders. Plus dat de vloerverwarming in de woonkamer waarschijnlijk een andere temperatuur wil dan de rest van het huis. Genoeg dingen dus om rekening mee te houden.

Het kan prima, maar dan moet je het wel even goed doorekenen/bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:27
TheGhostInc schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:15:
[...]

Zonder technische reden/onderbouwing zou ik voor het snelste systeem gaan.
Meer massa is gewoon een egalere temperatuur.
Enige nadeel is dat je ruimte moet hebben voor beton, te dun kan scheuren.
Maar ook dunne zandcementdekvloeren kunnen scheuren.
En je moet dilatatievoegen rondom houden, maar dat moet ook bij iedere cementdekvloer.
De ruimte is niet zo groot dat je dilatatievoegen in de vloer moet aanbrengen.
En waar wonen die mollen? In de kamer?
Of is de vloer onder het beton geïsoleerd zodat de warmte omhoog gaat?

De vloerverwarmingthermostaat reageert gewoon op de huiskamertemperatuur. Beetje onzin om de binnentemperatuur door de buitentemperatuur te laten aansturen. :?
De schakelmomenten zullen verder uit elkaar liggen maar ook dat is geen probleem. De thermostaat kan je per halve graad laten schakelen, dus hoezo gaat die niets staan doen?
En afkoelen met de deur open en warmte er in pompen??? In de zomer??? Stook jij in de zomer?
En in de winter is het meeste dicht.

In elk huis wil je overal andere temperaturen, dat is ook niets nieuws, daar heb je thermostaten voor.
De vloerverwarming is immers een los systeem naast de gewone verwarming.

Persoonlijk vind ik je onderbouwing, en de technische redenering, een beetje gezocht.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ben je aan het trollen? Of weet je er gewoon echt helemaal niks van en snap je dus niet wat ik zeg?
Toch ff inhoudelijk:
Teijgetje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:03:.
En waar wonen die mollen? In de kamer?
Een mol woont onder de grond.
Het mooie van betonkernactivering is dat de gehele constructie opwarmt/afkoelt. Als je dit bij een verdiepingsvloer toepast, koelt het plafond in de ruimte eronder af, wat beter werkt dan de vloer koelen.
Bij de onderste vloer heb je dat voordeel niet.
Teijgetje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:03:.
De vloerverwarmingthermostaat reageert gewoon op de huiskamertemperatuur. Beetje onzin om de binnentemperatuur door de buitentemperatuur te laten aansturen. :?
https://www.golantec.be/W...egeling%20stooklijnen.htm

Tegenwoordig neemt elke moderne regeling de buitentemperatuur mee. Betonkernactivering is dusdanig traag en heeft dusdanig weinig vermogen (50W/m2) dat de toepassing echt moet kloppen.
Teijgetje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:03:
En afkoelen met de deur open en warmte er in pompen??? In de zomer??? Stook jij in de zomer?
En in de winter is het meeste dicht.
Uiteraard stook ik in de zomer. Mijn warmtepomp stookt dan buiten en koelt binnen af. En in de winter andersom. Of ik stook nooit, net hoe je het definieert.
En ja, in de zomer wordt er enorm veel warmte mijn huis ingepompt door de zon.
https://media-01.imu.nl/s...ederland-noorwegenjpg.jpg

Reken maar uit wat er gebeurd als je een pui hebt waardoor de zon naar binnenschijnt, de hele dag. Hoe meer massa, hoe meer warmte capaciteit.
Bij super geïsoleerde woningen is teveel warmte in de woning ook een ding.
In elk huis wil je overal andere temperaturen, dat is ook niets nieuws, daar heb je thermostaten voor.
De vloerverwarming is immers een los systeem naast de gewone verwarming.
Dat is gek, mijn vloerverwarming is het enige systeem in mijn huis. En dat werkt naadloos met mijn warmtepomp. Geen losse systemen.
Persoonlijk vind ik je onderbouwing, en de technische redenering, een beetje gezocht.
Sorry, ik leef niet meer in de jaren '80.
Lees jezelf eens in over warmtepompen, vloerverwarming & WAR's. Prachtige techniek en hier op GoT is enorm veel info te vinden.

En voor iedereen die denkt, 'meer massa is meer comfort', kom een keer bij mijn zwager voelen. Die heeft een vloer die 12+uur er over doet om op te warmen met mindere isolatie (Kantoorpand van 20 jaar oud) en een tochtige lichtstraat. Als het niet werkt ben je ver van (een comfortabel) huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:16:
[...]

Ben je aan het trollen? Of weet je er gewoon echt helemaal niks van en snap je dus niet wat ik zeg?
Toch ff inhoudelijk:

[...]

Een mol woont onder de grond.
Het mooie van betonkernactivering is dat de gehele constructie opwarmt/afkoelt. Als je dit bij een verdiepingsvloer toepast, koelt het plafond in de ruimte eronder af, wat beter werkt dan de vloer koelen.
Bij de onderste vloer heb je dat voordeel niet.

[...]

https://www.golantec.be/W...egeling%20stooklijnen.htm

Tegenwoordig neemt elke moderne regeling de buitentemperatuur mee. Betonkernactivering is dusdanig traag en heeft dusdanig weinig vermogen (50W/m2) dat de toepassing echt moet kloppen.

[...]

Uiteraard stook ik in de zomer. Mijn warmtepomp stookt dan buiten en koelt binnen af. En in de winter andersom. Of ik stook nooit, net hoe je het definieert.
En ja, in de zomer wordt er enorm veel warmte mijn huis ingepompt door de zon.
https://media-01.imu.nl/s...ederland-noorwegenjpg.jpg

Reken maar uit wat er gebeurd als je een pui hebt waardoor de zon naar binnenschijnt, de hele dag. Hoe meer massa, hoe meer warmte capaciteit.
Bij super geïsoleerde woningen is teveel warmte in de woning ook een ding.

[...]

Dat is gek, mijn vloerverwarming is het enige systeem in mijn huis. En dat werkt naadloos met mijn warmtepomp. Geen losse systemen.

[...]

Sorry, ik leef niet meer in de jaren '80.
Lees jezelf eens in over warmtepompen, vloerverwarming & WAR's. Prachtige techniek en hier op GoT is enorm veel info te vinden.

En voor iedereen die denkt, 'meer massa is meer comfort', kom een keer bij mijn zwager voelen. Die heeft een vloer die 12+uur er over doet om op te warmen met mindere isolatie (Kantoorpand van 20 jaar oud) en een tochtige lichtstraat. Als het niet werkt ben je ver van (een comfortabel) huis.
Inlezen? De consensus hier is juist dat massa goed is. En als je die warmtecapaciteit niet hebt word het dus heet in de ruimte.
Hier ook een extra dikke vloer, want met HSB heeft het huis zelf helemaal weinig thermische massa.

Uiteraard moet alles goed ingeregeld zijn, en je hebt gelijk dat je overshoot kan krijgen bij verwarming.
Maar uiteindelijk moet alles 1 geheel zijn, vloer, afgifte, WP, regeling, zonnewering.
Zonder die massa schiet in de zomer de temperatuur snel door het dak.
De waarheid ligt dus ergens in het midden.
Maar omdat je met een WP toch 24/7 stookt zie ik het voordeel niet zo van een snel warme vloer.
Overigens heb ik hier in de hoofdwoonruimte ook nog een grote fancoil staan, maar die is met name om 's nachts extra te kunnen koelen, maar die zou ik ook kunnen inzetten om sneller op temperatuurswisselingen te reageren kunnen inzetten. We gaan zien of het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:27
TheGhostInc schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:16:
[...]

Toch ff inhoudelijk:
Laten we dan beginnen bij dat @LED-Maniak het helemaal niet heeft over een warmtepompinstallatie.
Hij vraag sec over een vloerverwarming.
Dus om dat gelijk aan te nemen en daar over in discussie te gaan, dat je dan een WAR regeling hebt, het hele huis op een systeem hebt, dat moeilijk in te regelen is en dat je best jaren bezig kunt zijn voordat de stooklijn optimaal ingeregeld is, met bv een Brain, op een gemiddelde temperatuur in het koudste seizoen, gaat mij een beetje ver gelijk. ;)
Samen met jouw "zonder argumenten en technische onderbouwing" vind ik het dan gezocht.

Maar dan nog is het prima in te regelen...........

Maar de massa werkt dus twee kanten op, zoals jij aangeeft ook in de zomer te stoken want dan koel je, geeft een grote massa dus meer koeling als je aanvoertemperatuur onder de ruimtetemperatuur zit en de massa dit overneemt.
Betonkernactivering is niet slechts voorbehouden aan gebruik met warmtepompen. Het is een algemene term voor gebruik van betonmassa als warmte/koel-"radiator".

En misschien heeft @LED-Maniak wel een warmtepompinstallatie en geen cv, maar dat weten wij niet, dan nog heeft massa dus voordelen.

En daar kun je over discussiëren.
We proberen immers te helpen. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 07-05-2022 10:36 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Iedereen al aan het figuurzagen voor moederdag met de kids?

Straks even wat hout inslaan en wat moois maken, iets met een hart erin verwerkt doet het altijd goed...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:32:
De consensus hier is juist dat massa goed is.
Precies, ik snap niet hoe iemand dat kan stellen. We weten niks van de rest van het huis, van zijn verwarming, van zijn toekomstplannen...

De vraag is niet of massa goed is, want beide systemen hebben flink massa. Het is geen droogbouw vs natbouw.
De vraag is of betonkernactivatie, wat 3x zoveel massa toevoegt waarde heeft.

En dan moet je echt verder kijken.

@Teijgetje kijk dan ook even naar mijn eerste reactie. Die ging erover dat je dus meer opties/keuzes hebt. Ik heb nergens gezegd welke keuze de beste is, behalve dat er veel smaken zijn en dat eventuele besparingen niet allemaal gerealiseerd worden (of alleen voor de mollen).
Daarna krijg ik een reactie van iemand die nog nooit van een vloerverwarming met WAR gestuurde WP heeft gehoord en met enorm veel vraagtekens een discussie?????????? probeert te voeren??????

Ik ga lekker in het zonnetje zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
TheGhostInc schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Precies, ik snap niet hoe iemand dat kan stellen. We weten niks van de rest van het huis, van zijn verwarming, van zijn toekomstplannen...

De vraag is niet of massa goed is, want beide systemen hebben flink massa. Het is geen droogbouw vs natbouw.
De vraag is of betonkernactivatie, wat 3x zoveel massa toevoegt waarde heeft.

En dan moet je echt verder kijken.

@Teijgetje kijk dan ook even naar mijn eerste reactie. Die ging erover dat je dus meer opties/keuzes hebt. Ik heb nergens gezegd welke keuze de beste is, behalve dat er veel smaken zijn en dat eventuele besparingen niet allemaal gerealiseerd worden (of alleen voor de mollen).
Daarna krijg ik een reactie van iemand die nog nooit van een vloerverwarming met WAR gestuurde WP heeft gehoord en met enorm veel vraagtekens een discussie?????????? probeert te voeren??????

Ik ga lekker in het zonnetje zitten :)
Meer details over de woning:

Twee onder een kap woning. Boven is geisoleerd met 14cm PIR op het dak, 10cm PIR op de muren.
Betreft een kleine woning. Vloeroppervlak is 50m2.

Huiskamer muren worden tevens met 10cm PIR geisoleerd.
Momenteel nog CV gestookt maar doel is uiteindelijk warmtepomp(wat mi. prima moet lukken met deze isolatie).

Met de hoeveelheid PIR in huis zit er weinig warmtecapaciteit in de muren. Met puur vloerverwarming had ik gelezen dat je dan wat pendelen kan gaan voelen en dacht ik dus aan betonkernactivatie.

Aan de andere kant is dat weer erg traag en qua ventilatie zitten er (momenteel) roosters boven de ramen. Wel is het doel om alsnog balansventilatie aan te sluiten tzt.

Ik heb nu 40cm ruimte voor isolatie en beton.
Mijn huidige idee is het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Eiken multiplank:   15mm
Afdekfolie      2mm
afwerkvloer     50mm (met vloerverwarmingsbuizen)
PIR             40mm
Constructievloer:   100mm
Waterdichte folie:  0.2mm
EPS-100         190mm

Dan krijg je lijkt mij iets er tussenin. Snelle opwarming en afkoeling en de constructievloer die langzaam ook wat warmte opneemt en afgeeft.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ondiep vvw infrezen is de snelste manier van vloerverwarming met water, echter is dat eigenlijk eerder iets voor cv ketels. wp draaien gewoon 24/7 (of iets wat daar op lijkt) en op een lagere aanvoer temp daar wordt je al niet snelle vloer dus nog langzamer van en door de 24/7 verwarming is gewoon de gehele plaat warm waar je de buizen plaatst heeft maar beperkt invloed. het heeft met name invloed bij koelen en dan in het bijzonder bij de verdiepingsvloeren. je verwarmt immers van nature de ruimte boven de vloer en je koeld de ruimte onder de vloer.

je voorgestelde opbouw is in basis prima, wel weer grappig dat je je zorgen maakt over snelheid van de vloer maar er dan wel hout bovenop mikt ;)

edit: ik zou persoonlijk de pir ertussenuit laten, maargoed, ik hoor bij team massa. :+

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 07-05-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:15
LED-Maniak schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:38:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Eiken multiplank:   15mm
Afdekfolie      2mm
afwerkvloer     50mm (met vloerverwarmingsbuizen)
PIR             40mm
Constructievloer:   100mm
EPS-100         190mm
Hout en folie op je afwerkvloer is i.c.m. een warmtepomp (die zal er ooit wel eens komen toch?) een erg slecht idee, omdat dat isoleert. Nu moet je watertemperatuur flink omhoog, wat keihard ten koste gaat je van je rendement. Is keramisch parket (beste keus) of geplakt PVC (iets minder optimaal, maar nog altijd erg veel beter dan jouw voorstel) geen optie?
Meer info in:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 en
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Andrehj schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:27:
[...]
. Is keramisch parket (beste keus) of geplakt PVC (iets minder optimaal, maar nog altijd erg veel beter dan jouw voorstel) geen optie?
Meer info in:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 en
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Nee dat vind ik echt vre-se-lijk. :P

Ik dacht dat folie verplicht was tussen beton en hout, vandaar dat het er zit.

[edit]al zie ik nu dat ze ook houten vloeren kunnen verlijmen op beton met vloerverwarming.. dat scheelt weer.

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 07-05-2022 12:34 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
LED-Maniak schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:28:
Ik dacht dat folie verplicht was tussen beton en hout, vandaar dat het er zit.

[edit]al zie ik nu dat ze ook houten vloeren kunnen verlijmen op beton met vloerverwarming.. dat scheelt weer.
Daarmee wordt de warmteoverdracht van het totaal hooguit iets minder slecht. Hout is nou eenmaal een slechte warmtegeleider.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb een regenpijp onder mijn veranda die ik graag wil omkleden. De ruimte die ik daarvoor nodig heb is 23x23cm met een lengte van 270cm.

Dacht eerst aan plaatmateriaal 18cm dik en 23cm breed. Maar ja, die heb je niet in lengte van 270cm. Anders heel duur of lastig verkrijgbaar. Overal standaardmaat van max 244cm. Ten minste als je gaat kijken naar multiplex of MDF.

Spaanplaat (Meubelplaat) is er wel in de lengtes en breedte gewenst, maar dat lijkt me zelfs onder een veranda niet zo handig. Te vochtig lijkt me.

Planken zie ik bij alleen in de breedtes van max 18 a 20 cm bij de gemiddelde bouwmarkt. Dus ook geen optie. Daarbij loop ik risico dat een een plank natuurlijk erg kromtrekt.

Wie heeft er nog suggesties was ik zou kunnen doen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 21:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi, ik heb hier een staande lamp uit een familiale huisontruiming waar ik net een een halogeenlamp verwijderd om te kijken of gloeidraad kapot was. Dat was niet zo.. en nu wil ik het terugplaatsen....lukt niet. Pinnen willen de twee gaten niet in.
Wat doe ik fout?

Trein?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MedionAkoya schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:42:
Hoi, ik heb hier een staande lamp uit een familiale huisontruiming waar ik net een een halogeenlamp verwijderd om te kijken of gloeidraad kapot was. Dat was niet zo.. en nu wil ik het terugplaatsen....lukt niet. Pinnen willen de twee gaten niet in.
Wat doe ik fout?
Maar heb je er dan zelf aan lopen hannissen?

(misschien helpt een foto, ik heb geen idee waar je het over hebt, er bestaan meerdere soorten halogeenlampen)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 07-05-2022 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

MedionAkoya schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:42:
Wat doe ik fout?
fotootje?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 07:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIchS5YCUcFoU1crL7YUzXnWKGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mb4o6aa2L0BbisdhrtmxoYq1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPG19uDe87youb1J0Nt0LK2qV-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8FJlH3Qov34Y968iCIFhHwZ.jpg?f=fotoalbum_large

1.5jaar terug 2x 40mm multiplex deuren gemaakt. De groeven zijn 2mm diep gefreest.
Vervolgens in 3 lagen grondverf gezet om later de eindkleur te bepalen.

Uiteindelijk kon ik er na 1.5 jaar aan toe maar zie ik dat de onderkant al begint te rotten….
Dat had ik uiteraard niet verwacht… wat kan ik hier tegen doen?
Het is over de hele onderkant waarbij de toplaag los komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:30
barry86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:09:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

1.5jaar terug 2x 40mm multiplex deuren gemaakt. De groeven zijn 2mm diep gefreest.
Vervolgens in 3 lagen grondverf gezet om later de eindkleur te bepalen.

Uiteindelijk kon ik er na 1.5 jaar aan toe maar zie ik dat de onderkant al begint te rotten….
Dat had ik uiteraard niet verwacht… wat kan ik hier tegen doen?
Het is over de hele onderkant waarbij de toplaag los komt
Heb je de randen van het multiplex goed geseald voor het schilderen? Als daar vocht bij kan dan trekt er vocht in en dan krijg je dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heeft iemand toevallig een goede tip hoe je handig en betrouwbaar kunt meten of een dak (sporenkap/klapdak) doorhangt in de het midden en zo ja, hoeveel? Dus dat de middelste sporen op die hoogte lager hangen dan de sporen die dichter bij de spouwmuren zitten.

Is vast heel simpel, maar kom zelf niet echt verder dan een metalstudprofiel erlangs houden (alleen is 3m ipv ca. 5m) en vind het lastig om dat dan goed te meten en online ook niet veel te vinden.

En weet iemand of er ook een norm voor bestaat hoeveel het (bij nieuwbouw en/of plaatsing dakkapel) door mag hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@barry86 zorgen dat je afwatering ervoor goed wegloopt, en misschien een weldorpel plaatsen op je deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
beesting schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:07:
Heeft iemand toevallig een goede tip hoe je handig en betrouwbaar kunt meten of een dak (sporenkap/klapdak) doorhangt in de het midden en zo ja, hoeveel? Dus dat de middelste sporen op die hoogte lager hangen dan de sporen die dichter bij de spouwmuren zitten.

Is vast heel simpel, maar kom zelf niet echt verder dan een metalstudprofiel erlangs houden (alleen is 3m ipv ca. 5m) en vind het lastig om dat dan goed te meten en online ook niet veel te vinden.

En weet iemand of er ook een norm voor bestaat hoeveel het (bij nieuwbouw en/of plaatsing dakkapel) door mag hangen?
Touwtje spannen? Bij buitenwanden bvb 1cm vrijhouden, als hij in het midden dan raakt weet je dat je 1cm doorhang hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
HyperTrophy schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:08:
@barry86 zorgen dat je afwatering ervoor goed wegloopt, en misschien een weldorpel plaatsen op je deuren.
Weldorpel! Dat ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:01
Ik had pech vandaag. Klemzadel op de standleiding gemaakt voor de DWTW afvoer. Helaas lekte deze ;( Enig geluk is dat ik eerst testte voor ik de rest aansloot. Natuurlijk net de bouwmarkten dicht, dus tijd voor contemplatie en advies ;)

Ik had onder het gat blijkbaar te weinig lijm gebruikt, of niet goed geklemd. Wel geschuurd en PVC reiniger gebruikt. Kreeg hem er nog af met een gasbrander en wat geduld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__7RsWP05BWzOJBzCWMJdHi5d_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Oekj4pEOwrUmjmDXLzOlDu3.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag is, wat nu?

Makkelijkste is de boel opschuren, reinigen, en weer een klemzadel. En dan goed insmeren en met tie-wraps klemmen.

Alternatief is de pijp los, en er een Y-stuk tussen lijmen/schuiven.

Dat laatste zie ik wat tegenop, want een hoop extra werk, en het is de hoofdleiding. Bovendien is de DWTW precies uitgemeten op de maat van het klemzadel. Maar is wellicht wel zekerder dan een klemzadel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog

Touwtje spannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zwartoog schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:49:
Ik had pech vandaag. Klemzadel op de standleiding gemaakt voor de DWTW afvoer. Helaas lekte deze ;( Enig geluk is dat ik eerst testte voor ik de rest aansloot. Natuurlijk net de bouwmarkten dicht, dus tijd voor contemplatie en advies ;)

Ik had onder het gat blijkbaar te weinig lijm gebruikt, of niet goed geklemd. Wel geschuurd en PVC reiniger gebruikt. Kreeg hem er nog af met een gasbrander en wat geduld.
Weet je. Soms is het ook geduld hebben. Ik had hetzelfde ook met douche wtw. 2x opnieuw erop en bleef lekken. Was het spuugzat en ben toen na de kroeg gegaan. Volgende morgen verder, nog een keer dezelfde lekkende verbinding testen en wat denk je….helemaal dicht. Sindsdien gun in dat soort verbindingen even de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:34

Indien je een lijnlaser hebt, lijnlaser gebruiken.
balkje tegen de punten houden waar je wilt meten, met potlood lijntje zetten waar de laser komt, het verschil tussen de potloodlijnen op je balk is het verschil in hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Cyberpope schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:12:
[...]

Weet je. Soms is het ook geduld hebben. Ik had hetzelfde ook met douche wtw. 2x opnieuw erop en bleef lekken. Was het spuugzat en ben toen na de kroeg gegaan. Volgende morgen verder, nog een keer dezelfde lekkende verbinding testen en wat denk je….helemaal dicht. Sindsdien gun in dat soort verbindingen even de tijd.
Ja, had ik juist extra gedaan dit keer. PVC reiniger (nog nooit eerder gebruikt), nieuwe pot PVC-gel, dik half uur laten drogen bij elk stuk. En dan gaat het juist nu mis })

Die kroeg is sowieso wel een goed idee :9B

Edit: bedenk nu: de wasmachine draaide toen ook. Wellicht heeft die de niet helemaal droge lijm weggespoeld? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Zwartoog op 07-05-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 18-09 18:03
Vraagje hier: er is vorig jaar een overkapping geplaatst maar de vochthuishouding is niet zo best. Dit heeft schimmel in de dakplaat tot gevolg. Het dak ligt er net op en is helaas niet geïsoleerd. Ik wil het dak ook niet opnieuw doen uiteraard, maar wel iets voor mijn dak fixen. Hoe is dit het beste op te lossen zonder de platen op te sluiten tussen vocht. Is dat 'gewoon' beitsen dat een ventilerende werking heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ID-College schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:32:
Vraagje hier: er is vorig jaar een overkapping geplaatst maar de vochthuishouding is niet zo best. Dit heeft schimmel in de dakplaat tot gevolg. Het dak ligt er net op en is helaas niet geïsoleerd. Ik wil het dak ook niet opnieuw doen uiteraard, maar wel iets voor mijn dak fixen. Hoe is dit het beste op te lossen zonder de platen op te sluiten tussen vocht. Is dat 'gewoon' beitsen dat een ventilerende werking heeft?
Alsnog goed doen dus isolatie tussen dakbedekking en hout. Al het andere is lapwerk.
En de volgende keer de overkapping laten bouwen door iemand die snapt wat ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Andrehj schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:45:
[...]

Alsnog goed doen dus isolatie tussen dakbedekking en hout. Al het andere is lapwerk.
En de volgende keer de overkapping laten bouwen door iemand die snapt wat ie doet.
Ik kan de hele situatie schetsen maar dat is niet zo makkelijk meer helaas.. dat had ik ook liever gehad natuurlijk (en nog beter was ik er idd over geïnformeerd maar het is nu even wat het is).. vraag is wat nu het beste is, als isoleren van bovenaf niet 1,2,3 meer kan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
ID-College schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:03:
[...]

Ik kan de hele situatie schetsen maar dat is niet zo makkelijk meer helaas.. dat had ik ook liever gehad natuurlijk (en nog beter was ik er idd over geïnformeerd maar het is nu even wat het is).. vraag is wat nu het beste is, als isoleren van bovenaf niet 1,2,3 meer kan :(
plat dak? de koude heldere winternahten zorgen sowiezo voor condensatie aan de onderkant, daarom moet ook een vrijstaand plat dak (carport) dakisolatie hebben, anders rot het weg. Een idee zou kunnen zijn er xps platen op de dakbedekking te leggen en af te dekken met een dekzijl, of een groen dak erop te maken, daardoor blijft het hout warmer en slaat er minder vocht op

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
technopeuter schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:15:
[...]

plat dak? de koude heldere winternahten zorgen sowiezo voor condensatie aan de onderkant, daarom moet ook een vrijstaand plat dak (carport) dakisolatie hebben, anders rot het weg. Een idee zou kunnen zijn er xps platen op de dakbedekking te leggen en af te dekken met een dekzijl, of een groen dak erop te maken, daardoor blijft het hout warmer en slaat er minder vocht op
Ja.. beetje kut.. hij zit ook vast aan een gedeeld schuurtje.. dus dak eraf, isoleren en erop is voor mij wel mogelijk maar het is niet alleen mijn dak. Anders had ik het wel opgelost.. moet je zeker ook de platen vervangen, want al zou je isoleren zit je nog steeds met de plekken die er al inzitten helaas.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dank voor de tips om de doorhanging van de sporenkap te meten! Had ook al aan een touwtje gedacht, maar was bang dat die over zo'n afstand, ondanks straktrekken, zelf ongemerkt wellicht ook wat doorhangt. Maar dat valt dus mee?
akatar schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:21:
[...]

Indien je een lijnlaser hebt, lijnlaser gebruiken.
balkje tegen de punten houden waar je wilt meten, met potlood lijntje zetten waar de laser komt, het verschil tussen de potloodlijnen op je balk is het verschil in hoogte.
Hoopte inderdaad al dat er ook nog een alternatief was. Kruislijnlaser (360 graden) heb ik. Alleen, ik voel me even dom op dit punt, ik kon niet bedenken hoe ik dat dan voor elkaar krijg. Want door de dakhelling krijg je toch een vertekening als je het blokje toevallig iets hoger tegen het dak houdt? Normaalgesproken gebruik ik de laser slechts op 1 vlak/as (evt nog gealigned via een andere as), maar hierbij heb je vanwege dat het dak diagonaal loopt automatisch met twee assen (x en y) te maken. Weet niet of ik het duidelijk uitleg, maar er is ergens een kwartje wat nog niet bij mij valt geloof ik haha. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:34
Wat ik begrijp wil je een aantal punten meten om te zien of je dakbalken zijn verzakt?
Je zet de lijnlaser aan, mag rustig een halve meter lager dan de balk.
Je pakt dan een andere balk, die je op het punt houd, die je met een ander punt vergelijken wil.
op beide punten zet je dan een potloodstreep waar je de laser ziet.
Het verschil tussen die 2 (of meer) potloodstrepen is de het verschil/verloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Laatst online: 17-09 21:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

twain4me schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Maar heb je er dan zelf aan lopen hannissen?

[YouTube: Picobello BV - Waardenberg en De Jong (HD)]

(misschien helpt een foto, ik heb geen idee waar je het over hebt, er bestaan meerdere soorten halogeenlampen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUNazEaGff_KvpOg0AoYcGMyhuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9udgovOU1cuQO5BeiPyZspti.jpg?f=fotoalbum_large

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Gekke vraag misschien maar gebruik je wel de juiste gaatjes? Soms kunnen die lampjes wat stroef gaan ook trouwens.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
In de keuken heeft op het plafond ooit een kabelgoot gezeten. Deze is met een paar druppels kit vastgezet. Nu hebben wij een andere lamp en de goot is overbodig. Je kan het al raden, de kit is amper te verwijderen. Heeft iemand nog een tip? Het plafond heeft wat structuur en het liefst ga ik niet het hele plafond sauzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDB617kbafxGdKnvAicJxyiwW6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btC6eeQ23yEC3SQoDoP7Nrhq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Je kan speciale kit verwijderaar kopen, maar dat trekt ook gelijk je latex mee vrees ik. Vrees dat je hoe dan ook opnieuw moet sauzen, zo niet erger 😬 plafonds zijn echt niet makkelijk te repareren zonder dat het zichtbaar blijft

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lex

lex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zR8GcB_ieyWymcqmONlUQafKIwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqRKjy9hBllynUqt70qJD0zJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk8YqlLlU4S2hDfN5zFugpnzdnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqCC4u2j9qWG1qtzZG36Mvpp.jpg?f=fotoalbum_large

Er is aan mij geen groot stukadoor verloren gegaan geloof ik, wat een k werk joh 🙈 gelukkig was het doel alleen egaliseren zodat er getegeld kan worden, dat is redelijk gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFqtJfN304JYklP2dwtAiR0UuXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuQURDrxsp0Y8ApDKCiWsmIN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/897xgnA7jBM1YHGPtM-jFmA-pOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyPpxPCaphtDgFTe2DHCHCMR.jpg?f=fotoalbum_large

Verlaagd plafond zit erin, afzuiger erin en aangesloten, bovenlicht dicht gemaakt; klaar voor de schilder (vrouwlief 😂)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
lex schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er is aan mij geen groot stukadoor verloren gegaan geloof ik, wat een k werk joh 🙈 gelukkig was het doel alleen egaliseren zodat er getegeld kan worden, dat is redelijk gelukt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verlaagd plafond zit erin, afzuiger erin en aangesloten, bovenlicht dicht gemaakt; klaar voor de schilder (vrouwlief 😂)
Gewoon zeggen dat je doelbewust een structuurmuurtje hebt gemaakt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
lex schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:33:

Ik zou eerst de naden dichtmaken en de gipsplaatschroeven dichtsmeren alvorens te schilderen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

LED-Maniak schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:34:
[...]

Gewoon zeggen dat je doelbewust een structuurmuurtje hebt gemaakt. ;)
Hehe, Ja zoiets ja. Beetje random structuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex

lex

XWB schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:34:
[...]

Ik zou eerst de naden dichtmaken en de gipsplaatschroeven dichtsmeren alvorens te schilderen.
Uiteraard, vanavond nog alles geplamuurd enzo. Maar geen foto’s gemaakt 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Beun schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:07:
In de keuken heeft op het plafond ooit een kabelgoot gezeten. Deze is met een paar druppels kit vastgezet. Nu hebben wij een andere lamp en de goot is overbodig. Je kan het al raden, de kit is amper te verwijderen. Heeft iemand nog een tip? Het plafond heeft wat structuur en het liefst ga ik niet het hele plafond sauzen.

[Afbeelding]
Als het een plafond met structuurverf of spackspuitwerk is wil ik wel eens een spack spray (bijvoorbeeld van Alabastine) gebruiken om dat soort vlekjes weg te moffelen. Je ziet het kleurverschil dan alleen nog van dichtbij, maar je staat nooit met je neus tegen het plafond aan dus in de praktijk is het vaak een prima oplossing tot wanneer je het plafond weer eens gaat schilderen of spuiten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand nog een goed adresje om voorzetwandjes en meerdere koof'en te maken? Gaat pas spelen in 2023, maar is al fijn om wat opties te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
XWB schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:41:
[...]

Als het een plafond met structuurverf of spackspuitwerk is wil ik wel eens een spack spray (bijvoorbeeld van Alabastine) gebruiken om dat soort vlekjes weg te moffelen. Je ziet het kleurverschil dan alleen nog van dichtbij, maar je staat nooit met je neus tegen het plafond aan dus in de praktijk is het vaak een prima oplossing tot wanneer je het plafond weer eens gaat schilderen of spuiten.
Goede tip, ik ga het eens bekijken. Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:03

breinonline

Are you afraid to be known?

Ziet er toch echt als een steekfitting uit. Inderdaad gewoon erin steken maar dat kan wel eens behoorlijk klemmen waardoor het moeizaam gaat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:04
Ferra schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:31:
Iemand nog een goed adresje om voorzetwandjes en meerdere koof'en te maken? Gaat pas spelen in 2023, maar is al fijn om wat opties te hebben!
Je linker en rechter hand gezien het een diy topic is? :+

Voor de rest is metal stud en gipsplaten je grote vrienden voor dit werk. Wanneer je er iets aan op wil hangen kun je ook overwegen met hout te werken en eerst hout en daarna gipsplaten te plaatsen. Dan maakt schroeven minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Weet iemand ongeveer het volgende? Hoeveel kg zou je aan een rabatdelen wandje van een berging kunnen hangen? Ik zou het liefst een redelijk lichte 'mountainbike' aan een beugel aan dat wandje willen hangen, maar de andere kant is zichtzijde, dus er kunnen maar korte schroeven in (ongeveer 2cm).
Ik heb zelf mijn twijfels, het lijkt mij allemaal te dun voor een beetje belasting.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

PaT schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:07:
Weet iemand ongeveer het volgende? Hoeveel kg zou je aan een rabatdelen wandje van een berging kunnen hangen? Ik zou het liefst een redelijk lichte 'mountainbike' aan een beugel aan dat wandje willen hangen, maar de andere kant is zichtzijde, dus er kunnen maar korte schroeven in (ongeveer 2cm).
Ik heb zelf mijn twijfels, het lijkt mij allemaal te dun voor een beetje belasting.
Kansloos. 20mm schroeven en daar een fiets aanhangen? Dat zijn of heeeeeel veel 20mm schroeven of hij gaat het niet houden. En een een beugel kun je niet zo veel schroeven kwijt

Wat zou kunnen (maar lelijk en veel werk) is

Grote plaat nemen (zeg vierkant meter). Daar slotbouten doorheen (waar je beugel aan komt). En deze plaat met houtlijm en heel veel 20mm schroeven vastzetten aan de want. Maar of je dat moet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Cyberpope schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:14:
[...]

Kansloos. 20mm schroeven en daar een fiets aanhangen? Dat zijn of heeeeeel veel 20mm schroeven of hij gaat het niet houden. En een een beugel kun je niet zo veel schroeven kwijt

Wat zou kunnen (maar lelijk en veel werk) is

Grote plaat nemen (zeg vierkant meter). Daar slotbouten doorheen (waar je beugel aan komt). En deze plaat met houtlijm en heel veel 20mm schroeven vastzetten aan de want. Maar of je dat moet willen.
Ja, precies. Dat was dus ook zo'n beetje mijn idee, maar je ziet hier soms wonderlijke oplossingen voorbij komen, dus ik vroeg het toch maar even :)

Ik ga eens kijken of ik nog wat met de dakbalken kan. Zo'n takelsysteempje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:57

MJV

PaT schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Ja, precies. Dat was dus ook zo'n beetje mijn idee, maar je ziet hier soms wonderlijke oplossingen voorbij komen, dus ik vroeg het toch maar even :)

Ik ga eens kijken of ik nog wat met de dakbalken kan. Zo'n takelsysteempje ofzo.
Ik weet niet hoeverre zichtzijde zichtzijde woonkamer betekent of zichtzijde tuinoverkapping of iets dergelijks, maar je zou nog na kunnen denken over doorboren en dan met boutjes met van die moeren met dopmoeren. Wel met een bijpassende carro-ring/revet.

Waar je ook naar kunt kijken is het ophangen van de MTB aan het voor- of achterwiel aan bijv. plafond of (andere?) muur. Zo kun je vrij efficient meerdere fietsen kwijt; door de haken iets te laten verspringen. O en het voor- of achterwiel krijgt verder niks van het dragen van het gewicht van de fiets, mocht dat een zorg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
perspectivebass schreef op zondag 8 mei 2022 @ 07:36:
[...]

Je linker en rechter hand gezien het een diy topic is? :+

Voor de rest is metal stud en gipsplaten je grote vrienden voor dit werk. Wanneer je er iets aan op wil hangen kun je ook overwegen met hout te werken en eerst hout en daarna gipsplaten te plaatsen. Dan maakt schroeven minder uit.
Hi, zeker! Welk hout zou je gebruiken en hoe dik als er bijv. een tv aan komt te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

MJV schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:23:
[...]

Ik weet niet hoeverre zichtzijde zichtzijde woonkamer betekent of zichtzijde tuinoverkapping of iets dergelijks, maar je zou nog na kunnen denken over doorboren en dan met boutjes met van die moeren met dopmoeren. Wel met een bijpassende carro-ring/revet.

Waar je ook naar kunt kijken is het ophangen van de MTB aan het voor- of achterwiel aan bijv. plafond of (andere?) muur. Zo kun je vrij efficient meerdere fietsen kwijt; door de haken iets te laten verspringen. O en het voor- of achterwiel krijgt verder niks van het dragen van het gewicht van de fiets, mocht dat een zorg zijn.
Dan zou ik een slotbout pakken. Iets mooier aan de zichtzijde. Indoen nodig overschilderbaar.
Maar als ik eerlijk ben zou ik zelfs geen fiets met slotbouten aan 22mm dikke rabatdelen hangen. Tenzij de hoh afstand heel kort is. Maar dan kun je beter je fiets aan de balken van de staanders bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

Cyberpope schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:27:
[...]

Dan zou ik een slotbout pakken. Iets mooier aan de zichtzijde. Indoen nodig overschilderbaar.
Maar als ik eerlijk ben zou ik zelfs geen fiets met slotbouten aan 22mm dikke rabatdelen hangen. Tenzij de hoh afstand heel kort is. Maar dan kun je beter je fiets aan de balken van de staanders bevestigen.
Enige manier is wat je hierboven al voorstelde; grote plaat erop maken zodat je genoeg planken overbrugd, dan zou ik het wel aandurven maar niet zo aan de wand nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:57

MJV

Cyberpope schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:27:
[...]

Slotbout is inderdaad beter/netter. Het blijft een beetje een net-wel/net-niet verhaal. Ligt ook aan de afstand tussen de staanders. Ik denk, maar dat is een beetje speculeren zonder het voor me te zien, dat een 'overspanning' van zeg 60cm en een fiets tussen de 12-14kg (moderne MTBs wegen niet veel meer dan dat) best zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:16
Ik zou een beugel aan het plafond schroeven. En deze alleen met cm aan de wand vast zetten om te zorgen dat deze niet van de wand af gaat staan.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

PaT schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:07:
Die rabat delen zitten toch op balken gemonteerd? Foto?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 10:35
Ook goed om soms de gefaalde projecten te delen. Ik had mijn terrazzo tegel gemaakt en helaas is deze meteen gaan scheuren. Ziet er niet mooi uit, moet dus helaas opnieuw gedaan worden. Alleen de vraag is, was mijn fout om hem te dun te maken, of is het not done om enkel de combinatie van 1/3e water 2/3e wit cement te gebruiken? Moet ik bij de volgende poging zilverzand toevoegen, en zo ja, heeft dat een groot effect op hoe het er uit komt te zien? Ik heb ook wel gehoord om acrylhars in plaats van water te gebruiken. Wat is de beste oplossing hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qibkwyBIqJ-SIoDGbWw-qBPd_-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lVMNZKpoIRQawDbNz503inn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Seafarer schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Die rabat delen zitten toch op balken gemonteerd? Foto?
Nee, die zitten tussen balken gemonteerd en hebben wat dat betreft eigenlijk alleen een vocht/sneeuw/windwerende functie.

Maar mijn gevoel is bevestigd, ik ga op zoek naar een andere plek waar ik iets kan bevestigen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Gezien ik zelf ook waardevolle informatie uit dit topic heb gehaald m.b.t. het vervangen van een Velux dakraam, zal ik ook mijn ervaringen delen. Ik hoop dat mensen er wat aan hebben.

Gister samen met mijn broer (meubelmaker) een GGL-102 (hout) vervangen voor een tweedehands GGU CK02 (kunststof). Ondanks dat ik naar mijn mening geen rechterhanden heb is het mij alles meegevallen.

De uitsparing in het dak moest rondom 22 mm groter worden gemaakt omdat het BDX isolatieframe anders niet paste. In de Velux handleiding staat 40-60 mm (breedte) en 45 mm (hoogte) aangegeven, maar bij nieuwbouwwoningen wordt standaard 22 mm rondom gehanteerd en dat gaat prima. Gelukkig had mijn broer een reciprozaag mee, met een multitool lijkt het me lastig en tijdrovend. Dat frame is niet verplicht trouwens, je zou ook 1 op 1 het raam kunnen vervangen zonder te zagen en dan waar nodig PUR spuiten.

Daarna weer opbouwen, wat op zichzelf vrij makkelijk gaat alleen de Velux handleiding is soms nogal verwarrend. Er is blijkbaar 1 universele handleiding en 1 universele montageset voor alle typen dakramen. Zo zou je bijvoorbeeld schroeven moeten monteren op punten waar geen schroefgat zit. Op een groter dakraam zitten die schroefgaten wel, maar dat zegt Velux er niet bij. Afhankelijk van het raamtype wat je monteert hou je dus onderdelen over.

Stappen 8 t/m 12 gaan over het monteren van het waterkerend manchet, daarbij is een aluminium goot meegeleverd waarvoor in de daktengels boven het raam gezaagd moet worden. Echter montage heeft alleen zin als je een dakconstructie met dampopen folie hebt. De folie moet namelijk in het gootje worden vastgeklemd anders werkt het niet. Ik heb een andere constructie dus heb het achterwege gelaten. Velux zegt hier niets over.

Al met al zo'n 6 uur werk met 2 personen, ik ben blij met het eindresultaat (alleen de binnenaftimmering nog).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7c9kLPsQgwve1-U-5pL0USDpBm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhe2zvdqGZMpidI0PxQ9OAXH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x8_wQ92rG0ktOUXz_-0xRbPg3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZTyCZ1n0zMuHS6tQGxHCYLg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 20:09
PaT schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Nee, die zitten tussen balken gemonteerd en hebben wat dat betreft eigenlijk alleen een vocht/sneeuw/windwerende functie.
Dan kun je toch een andere balk/(steiger)plank/plaat horizontaal van balk naar balk voor de rabatdelen langs maken? Geeft de mogelijkheid nog veel meer dingen te monteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:04
Ik wil van onze dakkapel het dakleer eraf slopen dat vervangen door EPDM. Uiteindelijk wil alles eraf slopen tot en met het hout. En wou eigenlijk daar het EPDM opleggen kan dit? Of moet hiertussen nog een bepaalde laag tussen? Op internet/youtube kan ik alleen info vinden over overkappingen bouwen namelijk. Wellicht dat een dakkapel renovatie een andere bouwwijze nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Thijskoman schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:07:
Gezien ik zelf ook waardevolle informatie uit dit topic heb gehaald m.b.t. het vervangen van een Velux dakraam, zal ik ook mijn ervaringen delen. Ik hoop dat mensen er wat aan hebben.

Gister samen met mijn broer (meubelmaker) een GGL-102 (hout) vervangen voor een tweedehands GGU CK02 (kunststof). Ondanks dat ik naar mijn mening geen rechterhanden heb is het mij alles meegevallen.

De uitsparing in het dak moest rondom 22 mm groter worden gemaakt omdat het BDX isolatieframe anders niet paste. In de Velux handleiding staat 40-60 mm (breedte) en 45 mm (hoogte) aangegeven, maar bij nieuwbouwwoningen wordt standaard 22 mm rondom gehanteerd en dat gaat prima. Gelukkig had mijn broer een reciprozaag mee, met een multitool lijkt het me lastig en tijdrovend. Dat frame is niet verplicht trouwens, je zou ook 1 op 1 het raam kunnen vervangen zonder te zagen en dan waar nodig PUR spuiten.

Daarna weer opbouwen, wat op zichzelf vrij makkelijk gaat alleen de Velux handleiding is soms nogal verwarrend. Er is blijkbaar 1 universele handleiding en 1 universele montageset voor alle typen dakramen. Zo zou je bijvoorbeeld schroeven moeten monteren op punten waar geen schroefgat zit. Op een groter dakraam zitten die schroefgaten wel, maar dat zegt Velux er niet bij. Afhankelijk van het raamtype wat je monteert hou je dus onderdelen over.

Stappen 8 t/m 12 gaan over het monteren van het waterkerend manchet, daarbij is een aluminium goot meegeleverd waarvoor in de daktengels boven het raam gezaagd moet worden. Echter montage heeft alleen zin als je een dakconstructie met dampopen folie hebt. De folie moet namelijk in het gootje worden vastgeklemd anders werkt het niet. Ik heb een andere constructie dus heb het achterwege gelaten. Velux zegt hier niets over.

Al met al zo'n 6 uur werk met 2 personen, ik ben blij met het eindresultaat (alleen de binnenaftimmering nog).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes hoor! Leuk dat je verslag doet 👊. Ik ben best wel handig maar die Velux handleiding is inderdaad best wel even puzzelen. Daar heb ik mij destijds ook over verbaast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

barry86 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:40:
[...]

Netjes hoor! Leuk dat je verslag doet 👊. Ik ben best wel handig maar die Velux handleiding is inderdaad best wel even puzzelen. Daar heb ik mij destijds ook over verbaast!
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Wat een treurige handleiding.
Ik heb er hier nu 1 vervangen en 1 moet nog. Wordt waarschijnlijk een klusje voor volgend jaar. Wie weet zijn de prijzen dan weer iets normaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
PaT schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:23:
[...]

Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Wat een treurige handleiding.
Ik heb er hier nu 1 vervangen en 1 moet nog. Wordt waarschijnlijk een klusje voor volgend jaar. Wie weet zijn de prijzen dan weer iets normaler.
Als je geen haast hebt kan ik je aanraden om Marktplaats in de gaten te houden. Daar worden regelmatig jonge exemplaren aangeboden. Ik was nu in totaal net geen 350 euro kwijt inclusief alle benodigdheden (raam van 2 jaar oud). Als ik alles nieuw had gekocht was dat ongeveer 500 euro geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Thijskoman schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:17:
[...]

Als je geen haast hebt kan ik je aanraden om Marktplaats in de gaten te houden. Daar worden regelmatig jonge exemplaren aangeboden. Ik was nu in totaal net geen 350 euro kwijt inclusief alle benodigdheden (raam van 2 jaar oud). Als ik alles nieuw had gekocht was dat ongeveer 500 euro geweest.
Goede tip. Ik moet alleen een niet al te populair maatje hebben dus ik ben bang dat dat even kan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:43
Ik heb beneden een inbouwtoilet en koof geplaatst. Dit is eigenlijk tijdelijk, volgend jaar of jaar erna zal het er weer uit gaan I.v.m. aanleg vloerverwarming. Nu wil ik die ombouw en koof tot die tijd gewoon even saucen (niet tegelen).

Iemand tips welk vulmiddel ik het beste zou kunnen gebruiken dat het zo makkelijk mogelijk weer te verwijderen is?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:29
assje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:13:
Ik heb beneden een inbouwtoilet en koof geplaatst. Dit is eigenlijk tijdelijk, volgend jaar of jaar erna zal het er weer uit gaan I.v.m. aanleg vloerverwarming. Nu wil ik die ombouw en koof tot die tijd gewoon even saucen (niet tegelen).

Iemand tips welk vulmiddel ik het beste zou kunnen gebruiken dat het zo makkelijk mogelijk weer te verwijderen is?
Is renovlies een optie?

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Wel wat lastiger om hoek koofje etc. Glasvlies heb ik nog wel restantje maar dan zou ik alsnog wel eerst de gaten moeten vullen anders zie je die er gewoon doorheen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vraagje van iemand met twee linkerhanden. Wat is de beste manier om Ikea handgreepjes mooi uitgelijnd te plaatsen op Platsa deuren? De handgreepjes worden met twee houtschroeven bevestigd aan de achterkant van de deur. Aangezien het om een grote kastencombinatie gaat met veel dubbele deuren is het wel wenselijk dat ze mooi even hoog zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Admiral Freebee schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:40:
Vraagje van iemand met twee linkerhanden. Wat is de beste manier om Ikea handgreepjes mooi uitgelijnd te plaatsen op Platsa deuren? De handgreepjes worden met twee houtschroeven bevestigd aan de achterkant van de deur. Aangezien het om een grote kastencombinatie gaat met veel dubbele deuren is het wel wenselijk dat ze mooi even hoog zitten.
Allemaal op elkaar leggen, goed vastklemmen en dan in één keer boren

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 16:20
Maak een afteken malletje met een stukje hout of karton of evt wat dikker a4 waar je op de gewenste plaats 2 gaatjes in maakt.,
Leg deze strak langs bijv de linker bovenhoek en je kan de gaten aftekenen

En meet alles na het aftekenen nog 3x na

[ Voor 3% gewijzigd door Togi op 09-05-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• takamaru
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-04-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMDGno6rTgy5KpHpgyXIUlGF1YY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7xjj3D6arApqVYTTOS57H2f.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil deze muur op deze manier fixeren en uiteindelijk geheel donkerblauw verven.

Wat is de beste manier (werkwijze, materiaal/verf) om dit te doen? Zodat niet binnenkort na het verven langzaam er stukjes muur af gaan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 19:42
assje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Wel wat lastiger om hoek koofje etc. Glasvlies heb ik nog wel restantje maar dan zou ik alsnog wel eerst de gaten moeten vullen anders zie je die er gewoon doorheen.
Het is toch maar voor tijdelijk?
Dus je wilt perfect resultaat, maar voor tijdelijk eigenlijk?

Dan had je beter alles in mdf gemaakt, kon je gaatjes bijplamuren en gewoon overschilderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
takamaru schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:52:
[Afbeelding]

Ik wil deze muur op deze manier fixeren en uiteindelijk geheel donkerblauw verven.

Wat is de beste manier (werkwijze, materiaal/verf) om dit te doen? Zodat niet binnenkort na het verven langzaam er stukjes muur af gaan vallen.
Zou er gewoon ineens alles vanaf doen. Dat is je enigste garantie, zodat je er later geen last meer van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
bottom line schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:00:
Het is toch maar voor tijdelijk?
Dus je wilt perfect resultaat, maar voor tijdelijk eigenlijk?

Dan had je beter alles in mdf gemaakt, kon je gaatjes bijplamuren en gewoon overschilderen.
Tijdelijk voor misschien wel een jaar of twee. De ombouw is watervast spaanplaat en de koof MDF. Idee was gewoon gaatjes dichtstoppen en latex er overheen. Ik zie niet zozeer waarom je dat zou zien als wens voor "perfect resultaat".

Het doel is dus precies zoals jij zegt; gaatjes dichtstoppen en sauzen. Ik wil alleen tegen die tijd de schroeven er weer uit kunnen halen en de koof hergebruiken.

Ik dacht zelf bijvoorbeeld om stopverf te gebruiken in plaats van plamuur. Of, om iets van gipsvuller te gebruiken zodat ik het er met een schroevendraaier zo weer uit steek.

In andere gevallen waar ik schroeven wilde verwijderen ging dit soms moeiteloos door het eruit te steken met een schroevendraaier. In andere gevallen was de plamuur veel harder dan het hout en lukte het alleen door een "ruim" in zijn geheel uit te steken.

Ik wil dus juist iets te doen wat niet te goed vast zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• takamaru
bottom line schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Zou er gewoon ineens alles vanaf doen. Dat is je enigste garantie, zodat je er later geen last meer van hebt.
Is helaas niet te doen. Zijn te veel dingen waar ik tegenaan loop waar ik zonder professional niet (veilig) uit ga komen, dus probeer van een nood een deugd te maken.

Het zit allemaal verder goed vast overigens, dus afgezien van de ruwe randjes die we net zelf gemaakt hebben zal de rest er niet zomaar af vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26

Tjark

DON'T PANIC

takamaru schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:52:
Ik wil deze muur op deze manier fixeren
takamaru schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:14:
[...]
Het zit allemaal verder goed vast overigens, dus afgezien van de ruwe randjes die we net zelf gemaakt hebben zal de rest er niet zomaar af vallen.
Wat is het nu? :?

*insert signature here

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Dat heeft Ikea al voor je opgelost ;)
https://www.ikea.com/nl/nl/p/fixa-boormal-oranje-90323393/
assje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:13:
[...]

Het doel is dus precies zoals jij zegt; gaatjes dichtstoppen en sauzen. Ik wil alleen tegen die tijd de schroeven er weer uit kunnen halen en de koof hergebruiken.

Ik wil dus juist iets te doen wat niet te goed vast zit :P
Kan je het fixeren dan niet beter met een spijkerpistool icm dunne nageltjes doen? Dat doet de aannemer hier ook voor afwerklatjes e.d. Zie je straks een stuk minder van bij het hergebruiken en bouwt en sloopt een stuk sneller.

[ Voor 34% gewijzigd door RonJ op 09-05-2022 15:00 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
[...]

Tijdelijk voor misschien wel een jaar of twee. De ombouw is watervast spaanplaat en de koof MDF. Idee was gewoon gaatjes dichtstoppen en latex er overheen. Ik zie niet zozeer waarom je dat zou zien als wens voor "perfect resultaat".
Omdat je geen glasvlies wou nemen omdat je daar de gaatjes voor moest opvullen.

Zou het het geheel schilderen, en ook gewoon over de vijzen mee schilderen, zonder te plamuren. Dan haal je het zo uiteen wanneer dat klusje op de planning staat. En als je er geen verf in wilt, dan gooi je er een druppeltje acryl siliconen op elk vijsje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
bottom line schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:20:
Zou het het geheel schilderen, en ook gewoon over de vijzen mee schilderen, zonder te plamuren. Dan haal je het zo uiteen wanneer dat klusje op de planning staat. En als je er geen verf in wilt, dan gooi je er een druppeltje acryl siliconen op elk vijsje
Voor de goede orde; als ik alleen was had ik niet eens overwogen de gaatjes te dichten :> Het is dat de vrouw dat toch wel belangrijk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Goed dat ik nog terug moet omdat er nog een onderdeel niet op voorraad was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• takamaru
Tjark schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:37:
[...]

[...]

Wat is het nu? :?
Alleen de ruwe randen zitten dus los en/of brokkelen af. De rest zit goed vast. Ik wil het verven zoals het nu is, daarom wil ik voorkomen dat de randjes nog afbrokkelen of te poreus zijn om te verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik dacht zelf bijvoorbeeld om stopverf te gebruiken in plaats van plamuur. Of, om iets van gipsvuller te gebruiken zodat ik het er met een schroevendraaier zo weer uit steek.
Gewoon een tube MDF vuller halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 01:38
Thijskoman schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een herkenbaar verhaal over de handleidingen van Velux. Die ziijn inderdaad van bedroevende kwaliteit :X Met name de onduidelijkheid welke werkzaamheden je al dan niet moet uitvoeren voor jou specifieke geval zijn ergerlijk... Maandje geleden een dakraam geplaatst (138 x 98cm) en we liepen precies tegen dezelfde onduidelijkheden aan.

Ik heb uiteindelijk de regengoot wel gelegd, ondanks dat ik geen dampopen folie heb. Ik heb besloten om de goot tegen de unidekplaten te kitten / plakken om zo toch het water weg te kunnen geleiden van het gat van het dakraam. Van het weekend nog een tweede raam leggen, wederom 138x98cm. Hopelijk dat het dit keer sneller gaat. maar gezien de hoogte van het dak tenopzichte van de vloer verwacht ik van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
twain4me schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:08:
ondiep vvw infrezen is de snelste manier van vloerverwarming met water, echter is dat eigenlijk eerder iets voor cv ketels. wp draaien gewoon 24/7 (of iets wat daar op lijkt) en op een lagere aanvoer temp daar wordt je al niet snelle vloer dus nog langzamer van en door de 24/7 verwarming is gewoon de gehele plaat warm waar je de buizen plaatst heeft maar beperkt invloed. het heeft met name invloed bij koelen en dan in het bijzonder bij de verdiepingsvloeren. je verwarmt immers van nature de ruimte boven de vloer en je koeld de ruimte onder de vloer.

je voorgestelde opbouw is in basis prima, wel weer grappig dat je je zorgen maakt over snelheid van de vloer maar er dan wel hout bovenop mikt ;)

edit: ik zou persoonlijk de pir ertussenuit laten, maargoed, ik hoor bij team massa. :+
Nou goed. Jullie winnen. Vloerverwarming gaat in de 10cm beton. :) Ook geen gedoe met extra deklaag.

Vandaag een quote gekregen: 39m2 10cm beton inclusief storten en vlinderen ongeveer 2900 euro.
Dat lijkt mij een redelijke prijs toch? 4.5m3 beton kost dacht ik al snel 1500 euro.

Rest van het voorbereidende werk heb ik al gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwartoog
Zwartoog schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:27:
[...]

Ja, had ik juist extra gedaan dit keer. PVC reiniger (nog nooit eerder gebruikt), nieuwe pot PVC-gel, dik half uur laten drogen bij elk stuk. En dan gaat het juist nu mis })

Die kroeg is sowieso wel een goed idee :9B

Edit: bedenk nu: de wasmachine draaide toen ook. Wellicht heeft die de niet helemaal droge lijm weggespoeld? :?
Poging 2 lijkt dusver geslaagd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjlrW6E3qYrTbbga2PBE-Jxb_qc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRWP0M9cOnJkh4X2NuDp38Hr.jpg?f=fotoalbum_large

Oude lijm was goed weg te poetsen met PVC reiniger. Ook niet onbelangrijk is het aantrekken van het zadel: hij vervormt makkelijk een beetje als je onhandig met de hand drukt.

Tip van @Cyberpope om een wijntje te pakken hielp goed tegen de frustratie :P

Van het weekend maar weer verder met het waterleidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Gebruiken jullie geen pp buizen met rubbers? Werkt toch veel makkelijker? Kan je wel geen wijntje gaan drinken want alles is direct toe :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Zwartoog schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:56:
[...]

Poging 2 lijkt dusver geslaagd!
[Afbeelding]

Oude lijm was goed weg te poetsen met PVC reiniger. Ook niet onbelangrijk is het aantrekken van het zadel: hij vervormt makkelijk een beetje als je onhandig met de hand drukt.

Tip van @Cyberpope om een wijntje te pakken hielp goed tegen de frustratie :P

Van het weekend maar weer verder met het waterleidingwerk.
Moet er geen sifon onder je WTW?

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RonJ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:19:
[...]

Sifon zit al in je doucheput/goot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Kaffe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:31:
Gebruiken jullie geen pp buizen met rubbers? Werkt toch veel makkelijker? Kan je wel geen wijntje gaan drinken want alles is direct toe :o
Ja, wel aan gedacht, maar 1) het klemzadel moet sowieso op de buis gelijmd worden (of ik moet heel de buis doorzagen en er de juiste insteekmoffen tussen zetten), en 2) klemzadel met rubber/insteekmof komt een stuk verder naar voren. Het is maar een klein WC-hokje :) Duurzaam en zo is allemaal leuk, maar kost bij elkaar ontzettend veel ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
RonJ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:19:
[...]

Zit al bovenin inderdaad. Nou ja, nu nog een dop tegen de stank totdat ik ook de afvoer heb aangesloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 06:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

LED-Maniak schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:20:
[...]

Nou goed. Jullie winnen. Vloerverwarming gaat in de 10cm beton. :) Ook geen gedoe met extra deklaag.

Vandaag een quote gekregen: 39m2 10cm beton inclusief storten en vlinderen ongeveer 2900 euro.
Dat lijkt mij een redelijke prijs toch? 4.5m3 beton kost dacht ik al snel 1500 euro.

Niet heel goedkoop. Recent 40 M2, 4.5 M3 vlak onder de rei laten storten en dat was 1400 ex btw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:27

Amphiebietje

In de blubber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Nu online
[...]

Een kub beton kost inkoop onder de 100 euro dus ik vind het een hoop geld.
Rekening houdend met ondervrachtkosten van 20 per kub betaal je voor een mixer van 9 kub rond de 5 a 600 euro.
2 man helpen met kruien en dan ligt het er in een uur in.

[ Voor 15% gewijzigd door D.deJong op 10-05-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 17:27
D.deJong schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:13:
[...]

Een kub beton kost inkoop onder de 100 euro dus ik vind het een hoop geld.
Rekening houdend met ondervrachtkosten van 20 per kub betaal je voor een mixer van 9 kub rond de 5 a 600 euro.
2 man helpen met kruien en dan ligt het er in een uur in.
[...]

Harstikke duur, ik betaalde voor 13 kuub met pomp 1500 euro. Das nog geen jaar geleden. Vlinderen weet ik zo niet, maar daar zit natuurlijk wel aardig arbeid in. Reken eens 400 euro?[
Pagina: 1 ... 218 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/