[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 217 ... 473 Laatste
Acties:

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:11

MJV

Igor4 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:09:
Even een vraagje voor de deur die ik wil maken in een trellisscherm dat ik gepland heb:

In onderstaande foto is met groen gearceerd de plek waar ik een trellisscherm met hedera gepland heb. De paarse arcering is een 110cm brede deur die ik zelf wil maken.
Wie weet kun je uit de voeten met het bekleden van een ijzerenframe? Scharnieren zijn daarvan stelbaar.
Voorbeeld: https://gadero.nl/ijzeren-deurframe-tuindeur/

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
MJV schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:38:
[...]Wie weet kun je uit de voeten met het bekleden van een ijzerenframe? Scharnieren zijn daarvan stelbaar.
Voorbeeld: https://gadero.nl/ijzeren-deurframe-tuindeur/
Dat is toch exact hetzelfde zoals ik een paar posts terug al suggereerde?
Het lijkt mij dat, voordat je een voorbeeld plaatst, eerst 'ns leest wat anderen al uitgezocht hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:09
Yaksa schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Dat is toch exact hetzelfde zoals ik een paar posts terug al suggereerde?
Het lijkt mij dat, voordat je een voorbeeld plaatst, eerst 'ns leest wat anderen al uitgezocht hebben.
Misschien moet je je eigen post dan nog even goed nalezen voordat je boos wordt. ;)

Jij linkt in een klein woordje "dit" een poort van €320 compleet, met horizontale planken.
@MJV linkt, in een duidelijke link naar Gadero, naar een frame van €90, zelf in te vullen/maken.

Gezien @Igor4 verticale plankjes/latjes wil, en uitlegt wat hij met de deur wil doen, zelfs een filmpje er bij, kun je misschien zelf bedenken welke link zou kunnen voldoen en welke niet. ;)

spoiler:
Dat is die van MJV. ;)
En dat is heel wat anders dan jij linkt. ;)

Maar we zijn hier dus om elkaar te helpen, niet om elkaar vliegen af te vangen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 01-05-2022 16:43 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:00

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Teijgetje schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:40:
[...]

Misschien moet je je eigen post dan nog even goed nalezen voordat je boos wordt. ;)

Jij linkt in een klein woordje "dit" een poort van €320 compleet, met horizontale planken.
@MJV linkt, in een duidelijke link naar Gadero, naar een frame van €90, zelf in te vullen/maken.

Gezien @Igor4 verticale plankjes/latjes wil, en uitlegt wat hij met de deur wil doen, zelfs een filmpje er bij, kun je misschien zelf bedenken welke link zou kunnen voldoen en welke niet. ;)

spoiler:
Dat is die van MJV. ;)
Echter schrijft @Igor4 dat hij juist wat anders hoopt te vinden:
Een optie zou nog zijn dat ik het idee voor een zelfgemaakt frame verlaat en voor zo'n standaard ijzeren frame ga. Daar zitten vaak al stelbare paumellen op die ik aan duimplaten kan hangen. Maar ik hoopte eigenlijk dat iemand anders nog een slim idee heeft om een dergelijke deur op te hangen op een mooie manier en met stelmogelijkheden..
Maar goed, ik zou ook voor zo'n standaard frame gaan. Voor extra stevigheid een balk boven de deur zodat je een compleet kozijn maakt waar deze in hangt.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:09
Beekforel schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:44:
[...]

Echter schrijft @Igor4 dat hij juist wat anders hoopt te vinden:
[...]
Maar goed, ik zou ook voor zo'n standaard frame gaan. Voor extra stevigheid een balk boven de deur zodat je een compleet kozijn maakt waar deze in hangt.
Gaat nergens over natuurlijk, maar......Igor4 geeft aan hoe hij de deur wil maken, zie filmpje, maar dan zo aan twee kanten, en vraagt voor eventueel een andere oplossing voor het frame.
Als je dan met een hele deur aankomt die duur is en ook nog eens verkeerd belijnt, dan is dat inderdaad iets heel anders. Maar niet wat hij vroeg want het ging over het frame. ;)

Maar ik zou ook een stalen frame zoals MJV linkt nemen en een balk bovenlangs, het simpelst, blijft "100 jaar" heel en nastelbaar, en kan exact zo afgewerkt als @Igor4 wil doen.

Edit; Excuus @Yaksa , de belijning klopte wel qua richting. Had nog een andere open staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 01-05-2022 17:18 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-10 21:57
Bedankt allemaal voor de hulp! En inderdaad was ik al bekend met de ijzeren frames en hoopte ik een alternatief te kunnen vinden voor een zelfbouw houten frame. Maar daar maak ik het inderdaad waarschijnlijk onnodig complex mee, jullie hebben gewoon gelijk.

Ik ga voor een ijzeren frame en spuit die zwart, dan zie je er tussen de latjes door ook nauwelijks iets van. En met die duimplaten en ogen is het makkelijk stelbaar, dat scheelt waarschijnlijk een hoop gedoe.

Enige is dat de palen op 1.80 hoog komen en de deur iets van 1.70 wordt. Aangezien ik zelf 1.93 ben is een bovenlat geen optie. Maar ik zet de dragende paal wel goed in het snelbeton en maak een bovenlat vanaf daar aan de buitenmuur vast. Dan zou het ook goed moeten komen..

Bedankt! :)

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:55
Klein klusje maar grote verbetering. Zo kan ik ook dadelijk makkelijk veilig het babybadje vullen als de spruit geboren is. Uiteraard netjes temperatuur gekalibreerd en m’n bahco met schilderstape omwikkeld om de wartels netjes te houden.

Edit: Wat me wel enigszins tegenviel, er worden bij deze kraan geen rozetten en aanverwanten meegeleverd, je krijgt de kraan, 2 leidingzeefjes en een temperatuurstopje, that's it, geen rubberen ringetjes zelfs terwijl je die bij de meest goedkope doucheslang al meegeleverd krijgt. Nu heb ik dat laatste gelukkig in alle soorten en maten in m'n workshop en de kraan paste gelukkig 1 op 1 op de huidige S-bochten met rozetten maar ik vind het wel karig.

Het goedkopere huismerk van Hornbach had dat er volgens mij allemaal wel bij zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEMIRli1_rGaTsaoHJt8jLNiFuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTfgBFKRmBfkotAA6NiqLX5G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhxrblbgGiZhteAmdmcurvtgU4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8PPUhWm2JLfJrTniy5bRSnZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door 1nsane op 02-05-2022 10:01 ]

Adjust non olet, plerumque...

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Ik ben altijd van het “gewoon beginnen” en de pipi Langkous instelling “ik heb het nog nooit gedaan dus ik zal het wel kunnen”

Beneden toilet stond al heel lang op de lijst om aan te pakken, is sinds we het huis kochten 8 jaar geleden niets aan gebeurd, en met de verbouwing van 3 jaar geleden paste het qua budget niet; nu dus maar zelf doen. Wat begint met een paar tegels loshalen om te kijken wat de staat van de muur etc erachter zit ;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nElvFiyCcDGPttoMn0U80svjVfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbQhWxwKu0JCEBmXDDQahils.jpg?f=fotoalbum_large

Is een dag later uitgemond in een volledig gestripte wc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIkUyRhAm075KZCUZuNFPPobfVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdryfKWamNRE9erIt4CuyDLx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDDx8mIOAFIgn0poQeYjRQMSYqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8svF2vTNkIcZpTqdEpefVv7a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DsfPKfDJd55u419S82bk8fZOZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYelRQQAve7t6V4lEyt5WWvC.jpg?f=fotoalbum_large

Wel nog 3 leuke verassingen 🙄 een volledig dicht gestucd kastje, een oude afvoerpijp met 2 mm rot zachtboard een beetje egaline en paar mm tegellijm erop en een luchtafvoer waar een halve meter flex slang in een vierkante koker was gepropt 😂 heerlijk die hobby bobs, dan vergeet ik nog even de 3 spotjes die met kroonsteentjes en verlengsnoer waren aangesloten

• 1nsane
lex schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:21:
Ik ben altijd van het “gewoon beginnen” en de pipi Langkous instelling “ik heb het nog nooit gedaan dus ik zal het wel kunnen”

Beneden toilet stond al heel lang op de lijst om aan te pakken, is sinds we het huis kochten 8 jaar geleden niets aan gebeurd, en met de verbouwing van 3 jaar geleden paste het qua budget niet; nu dus maar zelf doen. Wat begint met een paar tegels loshalen om te kijken wat de staat van de muur etc erachter zit ;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wel nog 3 leuke verassingen 🙄 een volledig dicht gestucd kastje, een oude afvoerpijp met 2 mm rot zachtboard een beetje egaliseren en paar mm tegellijm erop en een luchtafvoer waar een halve meter flex slang in een vierkant koker was gepropt 😂 heerlijk die hobby bobs, dan vergeet ik nog even de 3 spotjes die met kroonsteentjes en verlengsnoer waren aangesloten
Lekker bezig!

Je staat soms versteld van hoe sommige mensen/aannemers dingen installeren.

Ik zou daar echt spastische nijgingen van krijgen en een hoop andere hobbyisten ook. Je zou haast denken dat het een haastklus was voor verkoop of inderdaad de goedkoopste beunbob van een kluswebsite.

• lex

lex

1nsane schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:25:
[...]

Lekker bezig!

Je staat soms versteld van hoe sommige mensen/aannemers dingen installeren.

Ik zou daar echt spastische nijgingen van krijgen en een hoop andere hobbyisten ook. Je zou haast denken dat het een haastklus was voor verkoop of inderdaad de goedkoopste beunbob van een kluswebsite.
Ja bizar hè, ons vorige huis in Utrecht wilde ik ooit een extra stopcontact op de gang maken; bleken alle draden op de hele gang groen geel te zijn (andere kleuren op?) heb de boel weer dicht geschroefd en mijn vrouw verteld dat ze maar een verlengsnoer moest pakken 🙈 my lord echt

• 1nsane
lex schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:31:
[...]

Ja bizar hè, ons vorige huis in Utrecht wilde ik ooit een extra stopcontact op de gang maken; bleken alle draden op de hele gang groen geel te zijn (andere kleuren op?) heb de boel weer dicht geschroefd en mijn vrouw verteld dat ze maar een verlengsnoer moest pakken 🙈 my lord echt
Mja best de kans dat dat zo ging:

Aannemer: Meneer/mevrouw, het blauw, bruin en zwarte draad is op. Ik kan de klus niet vandaag maar volgende week afmaken.

Bewoner: Is er niks anders wat je kunt doen?

Aannemer: nouja ik heb wel andere kleur draad maar dat is niet de bedoeling, zo is het onveilig voor andere mensen die niet weten hoe het aangesloten is.

Bewoner: maar kan je het daarmee aansluiten?

Aannemer: ja technisch gezien wel maar daar ga ik geen garantie op geven.

Bewoner: doe maar!

Dat of het is een hobbybob geweest die toevallig nog wat rollen aarddraad overhad.

• lex

lex

Enige waar ik nu over twijfel is om als investering naar de toekomst alvast 3 elektra buizen door de luchtkoker naar zolder te steken; die kan ik nu mooi aansluiten naar de meterkast; dan heb ik als ik ooit de zolder ga aanpakken een makkelijke manier om kabels en extra groepen naar zolder te trekken. Ik kan alleen niet goed vinden of dat mag of niet; qua luchtstroom en mogelijke statische elektriciteit die daarmee samen gaat.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:42
Wij hebben in de badkamer een stukje gestort cement, ter grootte van een douchecabine.

Hoe kan ik deze het makkelijkste/goedkoopste "sealen", zodat er geen korreltjes meer vanaf komen als je erover loopt of stofzuigt.

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-11 20:15
Niet echt een showcase maar meer een vraag. Ik ben wat tochtproblemen aan het aanpakken. In onze woonkamer hebben we een tuindeur die sluit in metalen tochtprofielen (zijn 2 jaar oud). Ik zie dat er een potentieel tochtlek is, zie onderstaande foto. Zou je dit echt kunnen merken in de winter als dit dicht is? Bijvoorbeeld met een SolidSeal kaderdichting waarin de hoeken in verstek zijn gesneden dus 100% dicht zit. Ik weet btw nog niet hoe ik de kaderdichting vast ga maken.. kitten ofzo?

Jullie hier ervaring mee? Ben wel benieuwd of dit "helpt" qua tocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLxtvHO5MZpKFAvg6SWlXfjQWsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReFvpnHsSugdZNuLm93LDqbB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door THxZ0NE op 02-05-2022 09:05 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Lekker bezig en een goed motto, maar dat heeft ze dus nooit gezegd. :+

https://www.linda.nl/nieu...-niet-van-pippi-langkous/

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Wij zijn van onze nieuwbouwwoning de muren en kozijnen binnenzijde aan het schilderen. Deze zijn respectievelijk voorzien van renovlies en een prima laklaag (helaas de verkeerde kleur). Hoeken (muur x muur en muur x plafond) zijn gekit en de overgang tussen de kozijnen en de muur ook.

Nu zijn we iets te fanatiek begonnen met schilderen en hebben we overal royaal masking tape gebruikt, maar je raadt het al, veel uitlopers onder de tape (m.n. op de kitnaden).

Als je er tegen aan kijkt hebben we dus:
muur (lichte kleur) | dikke kitrand (grijs) | kozijn (zwart)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-qeArPlloACyHJHA3OgnlCei34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NBscf39wyWPQKTVQIUW9ZFY.jpg?f=fotoalbum_large

Met name bij de kozijnen zijn de vlekjes problematisch want zwart valt gewoon erg op. Wat is de beste manier om dit te fixen? Kan ik hier overheen kitten? Moet ik het wegsnijden? Of proberen de kit te verven?

[ Voor 20% gewijzigd door Mj2sL op 02-05-2022 11:27 . Reden: foto toegevoegd ]

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:21

Tjark

DON'T PANIC

't Is je gelukt om 't nu zwart te schilderen, kun je 't ook heus weer wit schilderen ;) Wegsnijden zou ik zeker niet doen als de kitrand zelf voor de rest goed is. Evt op 't gedeelte dat donker moet blijven, tape plakken en dan bv kip 3301 ultra sharp plakken (en randje even met sponsje bevochtigen om de gel te laten werken), of gewone tape, dan eerst een randje zwart schilderen en als dat droog is (tape laten zitten) dan wit schilderen en tape er af.

*insert signature here

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tjark schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:58:
't Is je gelukt om 't nu zwart te schilderen, kun je 't ook heus weer wit schilderen ;) Wegsnijden zou ik zeker niet doen als de kitrand zelf voor de rest goed is. Evt op 't gedeelte dat donker moet blijven, tape plakken en dan bv kip 3301 ultra sharp plakken (en randje even met sponsje bevochtigen om de gel te laten werken), of gewone tape, dan eerst een randje zwart schilderen en als dat droog is (tape laten zitten) dan wit schilderen en tape er af.
Dat. Zeker niet in gaan snijden, dan veroordeel je jezelf tot opnieuw kitten.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

THxZ0NE schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:02:
Niet echt een showcase maar meer een vraag. Ik ben wat tochtproblemen aan het aanpakken. In onze woonkamer hebben we een tuindeur die sluit in metalen tochtprofielen (zijn 2 jaar oud). Ik zie dat er een potentieel tochtlek is, zie onderstaande foto. Zou je dit echt kunnen merken in de winter als dit dicht is? Bijvoorbeeld met een SolidSeal kaderdichting waarin de hoeken in verstek zijn gesneden dus 100% dicht zit. Ik weet btw nog niet hoe ik de kaderdichting vast ga maken.. kitten ofzo?

Jullie hier ervaring mee? Ben wel benieuwd of dit "helpt" qua tocht.

[Afbeelding]
Nee, hier merk je nagenoeg niets van, tenzij je continu met je hand bij de deur gaat zitten om het te voelen.

De winst met verstek gezaagde profielen zal nihil zijn. Lekker laten zitten zo.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:29
Als je een wand in 2 kleuren moet sausen dan werkt de tip, eerst tape plakken, daarna met de originele kleur schilderen en vervolgens met de gewenste kleur erop heel goed.
Maar hoe werkt dit dan met de overgang naar een kozijn? want die zwarte verf is lakverf en de wand is neem ik aan latex. Ga je dan eerst lak op je muur kliederen om dat vervolgens weer met witte latex te schilderen? krijg je daar dan geen lelijke verf ophopingen?

Puur ook uit interesse ik moet namelijk mijn kozijnen nog schilderen en de muren zijn al gedaan :X

[ Voor 4% gewijzigd door Aurum op 02-05-2022 13:30 ]

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:11

MJV

Aurum schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:30:
[...]

Als je een wand in 2 kleuren moet sausen dan werkt de tip, eerst tape plakken, daarna met de originele kleur schilderen en vervolgens met de gewenste kleur erop heel goed.
Maar hoe werkt dit dan met de overgang naar een kozijn? want die zwarte verf is lakverf en de wand is neem ik aan latex. Ga je dan eerst lak op je muur kliederen om dat vervolgens weer met witte latex te schilderen? krijg je daar dan geen lelijke verf ophopingen?

Puur ook uit interesse ik moet namelijk mijn kozijnen nog schilderen en de muren zijn al gedaan :X
'Achteraf is het mooi wonen': idealiter eerst kozijn en dan de muur. Latex is namelijk prima afwasbaar van een gelakt kozijn, helemaal als je het meteen weghaalt. Hoewel zwarte lak onder witte latex ook niet ideaal is denk ik.

Nu zou ik afplakken met goede schilderstape (bijv. Kip of Den Braven) en dan aflakken. Maar ik ben niet zo'n schilderfanaat wie weet zijn er anderen met betere ideeën.

• Mj2sL
Bedankt voor de tip! Ik voel wel wat voor de 3301, enige zorg is dat die wellicht de verse lak van de kozijnen weer meeneemt? Aan de andere kant, in dat geval zou het ook de verf op de kit moeten meenemen, zijn we weer van dat probleem af :*) . Gevoelsmatig is een minder hechtende tape veiliger (maar ook weer eerder lekken...). Scheelt dat een kozijn aftapen makkelijker is dan een kitrand/hoek.
[...]Als je een wand in 2 kleuren moet sausen dan werkt de tip, eerst tape plakken, daarna met de originele kleur schilderen en vervolgens met de gewenste kleur erop heel goed.

De kozijnen waren inderdaad een gevalletje 'voortschrijdend inzicht'. De kleur bleek niet te matchen met de rest, dus inderdaad moest er na de muren nog iets met de kozijnen.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:39

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wel nog 3 leuke verassingen 🙄 een volledig dicht gestucd kastje, een oude afvoerpijp met 2 mm rot zachtboard een beetje egaline en paar mm tegellijm erop en een luchtafvoer waar een halve meter flex slang in een vierkante koker was gepropt 😂 heerlijk die hobby bobs, dan vergeet ik nog even de 3 spotjes die met kroonsteentjes en verlengsnoer waren aangesloten
Waar komt dat gat in de grond vandaan? Of heb je de hele voorbouw van deWC weggehaald?

• lex

lex

twain4me schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Lekker bezig en een goed motto, maar dat heeft ze dus nooit gezegd. :+

https://www.linda.nl/nieu...-niet-van-pippi-langkous/
8)7

• lex

lex

Jolke schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:41:
[...]

Waar komt dat gat in de grond vandaan? Of heb je de hele voorbouw van deWC weggehaald?
Daar heeft ooit een wc gezeten, maar was nogal provisorisch dicht gemaakt dus

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:31
NeutraleTeun schreef op maandag 2 mei 2022 @ 07:41:
Wij hebben in de badkamer een stukje gestort cement, ter grootte van een douchecabine.

Hoe kan ik deze het makkelijkste/goedkoopste "sealen", zodat er geen korreltjes meer vanaf komen als je erover loopt of stofzuigt.
Ik heb - op aanraden van een andere Tweaker - voor mijn keukenblad Buddy Rhodes BR Reactive Polyurethane Sealer 2,4l gebruikt. Je moet de beschrijving even goed doorlezen qua maatvoering en tijden, maar ben tot nu toe erg over het resultaat te spreken!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:39
Goedemorgen klussers!

Onlangs eindelijk een lange ladder kunnen regelen om m'n dakgoot schoon te kunnen maken. Aan de tegels in de tuin kon je zien dat de dakgoot op 1 stuk regelmatig druppelt/lekt, al sinds langere tijd voor wij er zijn komen wonen. Naast dat het schoonmaken geen overbodige luxe was, viel mij nog 1 ding op:

Wij wonen in een 3 onder 1 kap, waarbij wij het middelste huis zijn. Aan de achtergevel hebben we over de 3 huizen verdeeld 4 regenpijpen lopen. 2 aan de buitenzijdes van de buitenste huizen, en 2 op de erfgrens van ons en beiden buren. Echter zag ik dat het water in mijn dakgoot slechts naar 1 kant kan afwateren. Aan de andere kant is namelijk ooit een tussenschot geplaatst, waar dat water en vuil zich tegenaan gaat ophopen.
En je kan het al raden natuurlijk, dit is de kant waar de dakgoot lekt.

Nu ben ik in eerste instantie benieuwd of er een specifieke reden kan zijn dat er aan 1 kant een tussenschot is geplaatst. En daarnaast vraag ik me ook af of dit mag? De regenpijn loopt namelijk netjes op de erfgrens met de buren, dus lijkt het me niet meer dan logisch dat ik daar ook 'mag' afwateren?

(Ik probeer zo even een mooie illustratie in paint te maken ter verduidelijking)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6NnbcuZ3zroKExKTijKxLhAnKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7BqjEkNwwG72AJP7qBbNJLJF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door HowsMyApple op 03-05-2022 08:38 ]

• 1nsane
HowsMyApple schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:26:
Goedemorgen klussers!

Onlangs eindelijk een lange ladder kunnen regelen om m'n dakgoot schoon te kunnen maken. Aan de tegels in de tuin kon je zien dat de dakgoot op 1 stuk regelmatig druppelt/lekt, al sinds langere tijd voor wij er zijn komen wonen. Naast dat het schoonmaken geen overbodige luxe was, viel mij nog 1 ding op:

Wij wonen in een 3 onder 1 kap, waarbij wij het middelste huis zijn. Aan de achtergevel hebben we over de 3 huizen verdeeld 4 regenpijpen lopen. 2 aan de buitenzijdes van de buitenste huizen, en 2 op de erfgrens van ons en beiden buren. Echter zag ik dat het water in mijn dakgoot slechts naar 1 kant kan afwateren. Aan de andere kant is namelijk ooit een tussenschot geplaatst, waar dat water en vuil zich tegenaan gaat ophopen.

Nu ben ik in eerste instantie benieuwd of er een specifieke reden kan zijn dat er aan 1 kant een tussenschot is geplaatst. En daarnaast vraag ik me ook af of dit mag? De regenpijn loopt namelijk netjes op de erfgrens met de buren, dus lijkt het me niet meer dan logisch dat ik daar ook 'mag' afwateren?

(Ik probeer zo even een mooie illustratie in paint te maken ter verduidelijking)
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat het is om te voorkomen dat, in het geval van verstopping, niet de hele lengte dakgoot vol met water komt te staan en evt door gaat hangen of breken maar ik heb het zelf nooit eerder gezien nog.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:36
Goedemorgen klussers!

(Ik probeer zo even een mooie illustratie in paint te maken ter verduidelijking)[Afbeelding]
Meestal zitten er op de plaats van die schotten onderbrekingen in de dakgoot.
Dit zal op een rijtje wel meerdere malen moeten omdat de dakgoot in de lengte behoorlijk wat uit zet als hij heet wordt door de zon.

Waarschijnlijk heeft er ooit een dakdekker in de goot gelopen/gestaan waardoor de beugels van de dakgoot iets verbogen zijn.
Deze weer iets omhoog buigen zou de lekkage kunnen oplossen.
Met een waterpas zou je eenvoudig het afschot kunnen controleren en nastellen.
Je moet dus naar links afschot hebben.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gr, dit vind ik weer zoiets stoms hè.
Bouwpakketje zandbak. Dan denk je daar hebben slimme koppen aan lopen engineren, is meerdere malen getest, niet het goedkoopste merk, etc... krijgen ze het voor mekaar om 2 schroeven op hetzelfde plekje te plaatsen. Die kruisen elkaar dus, waardoor er (minimaal) 1 scheef gaat zitten. De eerste had ik dus al geschroefd toen ik er achter kwam dat de tweede scheef trekt. Gaatjes in de planken zijn al voorgeboord. Had die gaten dan net even een paar millimeter uit het midden geplaatst. Levert niet eens 2 verschillende planken op, want je kan ze gewoon omdraaien. Volgende keer toch maar weer zelf maken :/

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7Q6TdcL/2022-05-03-13-25-27-handleiding-aksent-houten-zandbak-met-bankjes-136x132cm-49481dbb-pdf.png

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Cheesy schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:31:
Gr, dit vind ik weer zoiets stoms hè.
Bouwpakketje zandbak. Dan denk je daar hebben slimme koppen aan lopen engineren, is meerdere malen getest, niet het goedkoopste merk, etc... krijgen ze het voor mekaar om 2 schroeven op hetzelfde plekje te plaatsen. Die kruisen elkaar dus, waardoor er (minimaal) 1 scheef gaat zitten. De eerste had ik dus al geschroefd toen ik er achter kwam dat de tweede scheef trekt. Gaatjes in de planken zijn al voorgeboord. Had die gaten dan net even een paar millimeter uit het midden geplaatst. Levert niet eens 2 verschillende planken op, want je kan ze gewoon omdraaien. Volgende keer toch maar weer zelf maken :/

[Afbeelding]
Goed kijken dan. DIkke kans dat de planken die op je tekening voor en achter staan, beiden een halve slag gedraaid moeten worden (met de klok mee), dus feitelijk op zijn kop. EN dat het dan wel past. Of dat ze gewoon schroeven meegeleverd hebben die kort genoeg zijn en jij de verkeerde hebt gepakt, kan ook :)

Mijn ervaring met die dingen is dat het meestal wel klopt, maar dat er soms wat veel van het eigen inzicht gevraagd wordt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Vraag mijnerzijds van een hele anderre orde: iemand wel eens een oogje van een knuffelbeest gepolijst, en zo ja wat heb je gebruikt?
Onze oudste heeft toen ie klein was op zijn uiltje geknaagd en heeft daar al anderhalf jaar (is inmiddels 6,5) spijt van. Tot huilbuien aan toe. Dus als ik dat zou kunnen fixen zou dat heel mooi zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:50:
Vraag mijnerzijds van een hele anderre orde: iemand wel eens een oogje van een knuffelbeest gepolijst, en zo ja wat heb je gebruikt?
Onze oudste heeft toen ie klein was op zijn uiltje geknaagd en heeft daar al anderhalf jaar (is inmiddels 6,5) spijt van. Tot huilbuien aan toe. Dus als ik dat zou kunnen fixen zou dat heel mooi zijn :)
Tandpasta?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Cheesy
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:45:
[...]

Goed kijken dan. DIkke kans dat de planken die op je tekening voor en achter staan, beiden een halve slag gedraaid moeten worden (met de klok mee), dus feitelijk op zijn kop. EN dat het dan wel past. Of dat ze gewoon schroeven meegeleverd hebben die kort genoeg zijn en jij de verkeerde hebt gepakt, kan ook :)

Mijn ervaring met die dingen is dat het meestal wel klopt, maar dat er soms wat veel van het eigen inzicht gevraagd wordt :)
Het waren 8 dezelfde planken met gat in het midden. Ze hadden wel een voor en achterkant maar dat is alleen een verzinkgat.
Verkeerde schroeven gaat ook niet, 4x40 waren de langste.
Als je het leuk vind, hier hele handleiding.

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:02
Daar heeft echt een cookie zitten tekenen. Dat zie je op de tekening al dat t niet uikomt met de schroeven 8)7

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:21

Tjark

DON'T PANIC

Moest toch even glimlachen bij deze oplossing om recht te zagen met een decoupeerzaag (als je geen invalzaag hebt)

*insert signature here

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tjark schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:03:
Moest toch even glimlachen bij deze oplossing om recht te zagen met een decoupeerzaag (als je geen invalzaag hebt)
[YouTube: 라우터 방식을 응용하여 직쏘로 직선 자르기]
Ik vind mijn decoupeerzaag die gewoon op de rail van mijn invalzaag past veel makkelijker :+

Voor mensen die het niet hebben is dit vast een handige oplossing...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yup of evt 2 nieuwe soortgelijke oogjes? Of is dat niet heel goed te verkopen aan je mini?

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Cheesy schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:05:
[...]
Het waren 8 dezelfde planken met gat in het midden. Ze hadden wel een voor en achterkant maar dat is alleen een verzinkgat.
Verkeerde schroeven gaat ook niet, 4x40 waren de langste.
Als je het leuk vind, hier hele handleiding.
Daar heeft idd een pinda zitten tekenen zo te zien.
Then again, je zet zo'n ding met een accutol in elkaar neem ik aan. Lijkt me dan een kwestie van een paar gaatjes extra boren en daar de schroeven in.

• LED-Maniak
  • Nu online
Tjark schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:03:
[YouTube: 라우터 방식을 응용하여 직쏘로 직선 자르기]
Zo heb ik een keer twee kartonnen ikea deuren gezaagd. Ging eigenlijk heel prima en netjes bij gebrek aan beter.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:09
Boudewijn schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:59:
[...]

Ik vind mijn decoupeerzaag die gewoon op de rail van mijn invalzaag past veel makkelijker :+
Als ik dan toch recht moet zagen langs een rail, dan is het een kleine moeite om er gewoon de invalzaag op te drukken :+

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:25:
[...]

Als ik dan toch recht moet zagen langs een rail, dan is het een kleine moeite om er gewoon de invalzaag op te drukken :+
Agree. Ik pak sowieso zeer zelden de decoupeerzaag om recht te zagen. Laatst keer een vierkantje van een paar cm ergens uit. Invalzaag zou er niet doorheen komen zonder te lange zaagsnede te maken.

• lex

lex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAMWrev8mV0fwp6Gxm_-c-RBnto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdrCzwfQqkFsvOEcG1w5FiaF.jpg?f=fotoalbum_large

Status na een dagje buffelen, incl 3 loze leidingen naar de zolder. Zo nog even de egaline erop dan kan het morgen mooi drogen 😃

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb 12cm dik mineraal wol tussen de balken aangebracht, echter vult deze niet de gehele ruimte. Het zit klemvast maar kan natuurlijk naar beneden zakken op het gipsplafond (cm of 10)

Zouden jullie nog plankjes maken om het zakken te voorkomen of is dat onzin ? Gaat wel om ca 100m2😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apun-yHy1Audt_IjpwXC8srNjbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GG69os8I88xG5AnKKXdtfBon.jpg?f=fotoalbum_large

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Waypoint schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:43:
Ik heb 12cm dik mineraal wol tussen de balken aangebracht, echter vult deze niet de gehele ruimte. Het zit klemvast maar kan natuurlijk naar beneden zakken op het gipsplafond (cm of 10)
Vastmaken of gewoon nog een laag wol erbij 8)
Meer = beter.

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-11 22:11
The Eagle schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:50:
Nieuwe ogen?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Goedemorgen klussers!

(Ik probeer zo even een mooie illustratie in paint te maken ter verduidelijking)[Afbeelding]
Waarschijnlijk is dat "tussenschot" een zogenaamd expansiestuk om de werking van de lange goot op te vangen.
Ik krijg steeds meer de indruk dat je een zeldzaamheid bent als je je dakgoten 1x per jaar schoonmaakt 8)7
Oud zink schijnt niet heel makkelijk te solderen te zijn maar er zijn veel renovatie/reparatie producten en je schijn er zelfs epdm in te kunnen plakken waardoor je het met een oude goot nog lang kunt uitzingen :+

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[...]

Eerst het kozijn zonder afplakken. Een beetje lak op de muur is niet zo erg. Dan het kozijn afplakken met goede tape. Bijv. Tesa of Kip gele tape. Plak de tape altijd op de gladste ondergrond en blijf met de tape 1 mm van de muur af. Precies tegen de muur aan wordt toch rafelig. Dan eerst een keer de lak die op de muur is gekomen onder een dun laagje latex en dan de hele muur. Snel en mooi.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik wil een gat van minimaal 40mm door mijn muur maken naar buiten toe voor de bekabeling naar mijn tuinhuis. Door dit gat gaat een PVC buis van 40mm en dat wil ik buiten aansluiten op een 50mm mantelbuis. Dit is een doorvoer voor een 3x6mm kabel, 3x2,5mm kabel en 2 x CAT6 kabels.

Nu zie ik lange boren van 40mm met een SDS plus aansluiting maar ook diamant kernboren. Ik heb de Bosch GBH2-28F en 40mm door kalkzandsteen en baksteen is misschien te veel voor deze boormachine, maar niet voor een diamant kernboor als ik de specificaties interpreteer. De dikte van de muur is ongeveer 35cm.

Ik probeer hiervoor in ieder geval boven de fundering te blijven zodat ik niet door beton hoef en het met droogboren kan uitvoeren.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb al meerdere gaten geboord van 22mm voor een 19mm buis doorvoer dat zonder problemen ging, maar 40mm+ is wel een slag groter.

Ik moet ook vanuit de meterkast naar buiten boren en ruimte is misschien beperkt. In ieder geval niet voldoende voor de specialistische machines voor kernboren die je eventueel kunt huren.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
kiddyl schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:35:
Ik wil een gat van minimaal 40mm door mijn muur maken naar buiten toe voor de bekabeling naar mijn tuinhuis. Door dit gat gaat een PVC buis van 40mm en dat wil ik buiten aansluiten op een 50mm mantelbuis. Dit is een doorvoer voor een 3x6mm kabel, 3x2,5mm kabel en 2 x CAT6 kabels.

Nu zie ik lange boren van 40mm met een SDS plus aansluiting maar ook diamant kernboren. Ik heb de Bosch GBH2-28F en 40mm door kalkzandsteen en baksteen is misschien te veel voor deze boormachine, maar niet voor een diamant kernboor als ik de specificaties interpreteer. De dikte van de muur is ongeveer 35cm.

Ik probeer hiervoor in ieder geval boven de fundering te blijven zodat ik niet door beton hoef en het met droogboren kan uitvoeren.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb al meerdere gaten geboord van 22mm voor een 19mm buis doorvoer dat zonder problemen ging, maar 40mm+ is wel een slag groter.

Ik moet ook vanuit de meterkast naar buiten boren en ruimte is misschien beperkt. In ieder geval niet voldoende voor de specialistische machines voor kernboren die je eventueel kunt huren.
Diamantboor huren. En maak daar dan direct een 50mm van.SDS plus gaat dat niet oplossen. Succes

• decipherer
  • Laatst online: 14:33
kiddyl schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:35:

Ja, gaat lukken met een diamantboor op die machine. Heb laatst 2x een 52mm gat door baksteen en kalkzandsteen gemaakt vanuit mijn garage. Machine was in mijn geval een GBH 3-28 DFR, dus vergelijkbaar. Boor was deze:

https://www.toolstation.n...-diamantboor-droog/p37363

Met een zelfgemaakt verlengstuk om de diepte te kunnen halen. Om netjes schuin naar buiten te kunnen boren heb ik eerst een schuin gat geboord in een houten balk die ik als geleiding heb gebruikt.

Dezelfde setup eerder ook al gebruikt voor een gat door de betonvloer in mijn woning. Alhoewel dat zeer zeker meer moeite kostte, is ook dat gelukt.

[ Voor 4% gewijzigd door decipherer op 04-05-2022 07:48 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• xmatzx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 12:45
Hoi tweakers, ik ben opzoek naar advies. Ik wil mijn rolluik schakelaars infrezen zodat ik geen losse kabels meer heb. Nu zijn mijn muren opgebouwd uit bimsblokken. Ik weet niet goed hoe ik dat kan aanpakken zonder ongelofelijk veel stof te kweken. Iemand tips?

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-11 21:24
Cruijff14 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:08:
[...]

Ik heb - op aanraden van een andere Tweaker - voor mijn keukenblad Buddy Rhodes BR Reactive Polyurethane Sealer 2,4l gebruikt. Je moet de beschrijving even goed doorlezen qua maatvoering en tijden, maar ben tot nu toe erg over het resultaat te spreken!
Wij hebben ook een betonnen keukenblad, en zijn in eerste instantie begonnen om het te impregneren met een soort was wat er in trekt om het te verzadigen. Helaas geeft dat toch niet het gewenste resultaat, vuil en kringen trekken er alsnog vrij snel in.
Wat is je ervaring met deze sealer, en kun je het alsnog over een (deels) geimpregneerd betonnen blad gebruiken denk je?
Er zitten ook wat van die mini putjes in van de luchtbelletjes na het gieten, ik denk dat de sealer die ook wel mooi kan opvullen.

• LED-Maniak
  • Nu online
xmatzx schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:47:
Hoi tweakers, ik ben opzoek naar advies. Ik wil mijn rolluik schakelaars infrezen zodat ik geen losse kabels meer heb. Nu zijn mijn muren opgebouwd uit bimsblokken. Ik weet niet goed hoe ik dat kan aanpakken zonder ongelofelijk veel stof te kweken. Iemand tips?
Stofafzuiging op je haakse slijper zetten.

Maar bims is vrij zacht toch? Volgens mij heb ik ooit met een multitool daar sleuven in gemaakt.. 8)7 Stofarm op die manier.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:16
LED-Maniak schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Stofafzuiging op je haakse slijper zetten.

Maar bims is vrij zacht toch? Volgens mij heb ik ooit met een multitool daar sleuven in gemaakt.. 8)7 Stofarm op die manier.
stofzuiger erbij en je bent zo goed als compleet stofvrij. Dat geld ook voor een boor/frees machine. Een goede bouwstofzuiger is goud waard in dit soort situaties.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:38
pickboy schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:36:
[...]

stofzuiger erbij en je bent zo goed als compleet stofvrij. Dat geld ook voor een boor/frees machine. Een goede bouwstofzuiger is goud waard in dit soort situaties.
Collega heeft laatst een spoort kapje gemaakt op zijn 3d printer voor zijn makita machine. Bouwstofzuiger erop en er is bijna geen stof.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-11 22:32

Rzaan

Altijd zoekende

xmatzx schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:47:
En anders van plastic doek een soort van hokje bouwen.
Weet niet hoe groot het oppervlakte is.
Ik heb het zelf ooit gedaan toen ze een terrazzo aanrechtblad kwamen schuren.
Asbest-verwijderaars doen het ook.

• xmatzx
  • Laatst online: 24-04 12:45
pickboy schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:36:
[...]

Thanks voor de reacties! Ik heb het boven met een haakseslijper gedaan van Hilti, daar zit geen mogelijkheid tot stofzuiger aansluiting op. Omdat beneden de vloer al gelegd is wil ik zo min mogelijk stop.

Werkt een frees machine (van Bols?) goed op die zachte bimsblokken? Brokkelt dan niet alles af?

• henkie196
  • Niet online
xmatzx schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:01:
Thanks voor de reacties! Ik heb het boven met een haakseslijper gedaan van Hilti, daar zit geen mogelijkheid tot stofzuiger aansluiting op. Omdat beneden de vloer al gelegd is wil ik zo min mogelijk stop.

Werkt een frees machine (van Bols?) goed op die zachte bimsblokken? Brokkelt dan niet alles af?
Dit is een redelijk universele stofkap voor slijptollen. Heb er één voor m'n 230 en 125mm slijptollen. Zorgen dat je aansluitpunt voor de stofzuiger zo dicht mogelijk op de muur zit bij het slijpen, dan werkt het behoorlijk stofvrij.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Technisch wellicht het makkelijkst haalbare, maar voor een kleuter van 6,5 uiteraard niet acceptabel ;)

Zat ook nog aan iets van polijstmiddel voor de auto te denken, maar dat lijkt me niet heel erg gezond voor kinderen. En ik twijfel even of wassen een optie is ;)

Polijstschijf wordt sowieso een dingetje op dat kleine stukje :X

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:43
The Eagle schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Technisch wellicht het makkelijkst haalbare, maar voor een kleuter van 6,5 uiteraard niet acceptabel ;)
En onder het mom van nu moet hij naar dokter pijpekop de poppendokter voor een nieuw oog? Kan je er ook gelijk een mooi verhaal bij vertellen.

• Mj2sL
[...]

Zat ook nog aan iets van polijstmiddel voor de auto te denken, maar dat lijkt me niet heel erg gezond voor kinderen. En ik twijfel even of wassen een optie is ;)

Ik vermoed dat micro mesh hier wel eens geschikt voor zou kunnen zijn. Je hebt daar handzame pads van die je kunt gebruiken om die oogjes op te poetsen.

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-11 11:46
Na lang rondgestruind te hebben op dit forum en allerlei projecten van andere te hebben bewonderd dacht ik dat het wel eens tijd werd om mijn werkstuk van afgelopen winter eens te delen.

Na veel reken en tekenwerk hout besteld bij de houthandel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RH5Mfc2pipsC2aWds-bZPx5XFn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emldFs7QW6mpI0zemxhCFKpV.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens alle struiken en oude schuttingdelen eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0oiPtETALhEQ9-27cJi8_Lwyjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghRsYnwhwqghy0FDMTiYa0RZ.jpg?f=fotoalbum_large

Fundering..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6BK-BZPQ2mrEJuDpEteTOUG-U8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92qhWHJKfIVod5pQ9favIbJF.jpg?f=fotoalbum_large

Staanders klaarmaken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8XyxEbQM3YXrjmEAlUwUYipsag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3KcyiOGHIzzfs47SdcpiyRJ.jpg?f=fotoalbum_large

En het geraamte staat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFXsJfI7EqFUC2cuyW2JrOHe2k4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TYLMnyOJMmXwFw33IHjpbPe.jpg?f=fotoalbum_large

Dakbeschot erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6AJEth0SkhMriupeA1JwMLkIYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRa2q8AsNPpcnfKahIKQqsMD.jpg?f=fotoalbum_large

's Avonds doorwerken (het was in de kerstvakantie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ib1_J4jsldz8980R_5XOU5rhkq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FW2wTUq6fMJgxvus0CAY9Yc7.jpg?f=fotoalbum_large

Planken voor de zijwanden erop, hoekjes in verstek uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APxgN_V0SYAijERnJV43mxOmQU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Saq4EeZ58pKxo3usn94cHiUp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OrDAp91F_z1qUghK2Iq6jwT2xM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oR8SdS0r046La0J22wgkbToQ.jpg?f=fotoalbum_large

Wachten op droog weer voor de EPDM dakbedekking. Van het leggen heb ik geen foto's, was een haastklus, en wat een gedoe was dat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2me-BTrKjj0l5I2I0YaGZNzhNjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pav6ODnEpZunlYlVdZJYfjOm.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresultaat voorzien van daktrim (halverwege met beitsen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejhcL1P1Ufesrpyrf5u2ouIVLv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWwPpW0g2TRe9pQsEbupPAyv.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een 220l. vat op de kop getikt, ingegraven en rondom van grind voorzien voor gebruik als waterbuffer voor de HWA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnETQIID4vdSQn3C1I5cH_6GJ28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5GrlCO5CJyxMMvp8pGoBINO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zorHbxk8YDINZCd0jdM19_Ei3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iV5QfHDsReaX80Kwan2vlwvt.jpg?f=fotoalbum_large

• lex

lex

Netjes gedaan!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:56
Gentry schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:36:
[...]

Nog een 220l. vat op de kop getikt, ingegraven en rondom van grind voorzien voor gebruik als waterbuffer voor de HWA.

[...]
Mooi werk! Ziet er strak uit. Over je waterbuffer, hoe gaat het water uit het waterbuffervat? Zit er een klein gat onderin?

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bergdwerg schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:54:
[...]

Mooi werk! Ziet er strak uit. Over je waterbuffer, hoe gaat het water uit het waterbuffervat? Zit er een klein gat onderin?
Wel meer dan een als je goed inzoomd ;P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWivFE7LR_PG35uaNk2ZnM2LCWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LzeQCK7NDXY3tarCD1jJpKws.png?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Bergdwerg
_eLMo_ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:43:
[...]

Wel meer dan een als je goed inzoomd ;P
Die had ik niet gespot! Ik neem aan dat er ook wat gaten onderin zitten? Anders stroomt, eenmaal gevuld, het water niet helemaal meer uit het vat ;).

• Gentry
Bergdwerg schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:26:
[...]

Die had ik niet gespot! Ik neem aan dat er ook wat gaten onderin zitten? Anders stroomt, eenmaal gevuld, het water niet helemaal meer uit het vat ;).
Klopt. Onderin een paar gaten, en naar boven toe steeds meer. Hoe voller, hoe sneller de waterafgifte is de gedachte. Er blijft geen water onderin staan. Sindsdien nog geen noemenswaardige regen gehad om te testen of het systeem goed werkt.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Wat is het idee van het plaatsen van dergelijke waterbuffer?
Dat niet alle water op 1 plek uit je afvoer wordt geflikkerd maar meer geleidelijk de grond in?

PSN: Flix20-NL

• Bergdwerg
Dat en dat de water afgifte langzamer is zodat de grond tijd heeft om het op te nemen. Als er dan een hoosbui is en je zou geen waterbuffer hebben dan heeft de grond geen tijd om al het water in één keer op te nemen en krijg je een grote plas/rivier. Door het tijdelijk op te slaan en langzaam af te geven kan de grond het wel opnemen en voorkom je dus (in de meeste gevallen) plassen e.d.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:59

Sharky

Skamn Dippy!

Nette aanbouw @Gentry ! Tenminste geen 13-in-een-dozijn crappy aanbouw met kraak noch smaak. Er zijn te veel mensen die gaan klussen zonder na te denken over esthetiek. Weet verder niet hoe de positie ten opzichte van het zuiden is, maar je zou er een groen dak van kunnen maken. Volgens mij past dat hier wel bij.

This too shall pass

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:37
Dat zijn denk ik vlonderplanken met een groef @Gentry? Leuk alternatief gebruik van die planken waarbij ik het eindresultaat erg fraai vindt mbt de lijnen. Ben wel benieuwd hoe de hoek zich houdt als eea een beetje gaat werken.

• Gentry
einz schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:53:
Dat zijn denk ik vlonderplanken met een groef @Gentry? Leuk alternatief gebruik van die planken waarbij ik het eindresultaat erg fraai vindt mbt de lijnen. Ben wel benieuwd hoe de hoek zich houdt als eea een beetje gaat werken.
Nee, het zijn zgn. Rhombuspanelen met een groef. Werking ben ik ook benieuwd naar, heb de hoeken niet te strak op elkaar geplaatst en aan de andere kant ongeveer een centimeter ruimte gelaten bij de aansluiting op de volgende plank (in de lengterichting).

• LED-Maniak
  • Nu online
Twijfel hier over het storten van een nieuwe vloer.
Het wordt vloer op zand.

Zouden jullie voor een goed geisoleerde huiskamer van ~50m2 eerder gaan voor betonkernactivering of reguliere vloerverwarming?

- In eerste geval gaat er 20cm EPS in met daarboven 10cm beton met de vloerverwarmingsbuizen onderin het beton.
- In het tweede geval begin je met 15cm EPS, daarna beton, daarna 5cm EPS en daarna weer een dunne laag zandcement met de vloerverwarming er in.

Bij betonkernactivering hou je de warmte constant in de vloer(Wat mij fijn lijkt omdat de van binnen geisoleerde PIR platen geen warmtecapaciteit hebben), maar bij gangbare vloerverwarming kan je veel sneller de temperatuur regelen. Maar.. betonkernactivering zou efficienter zijn ivm. lagere stooktemperatuur.

Ik kom er uit niet wat het 'beste' zou zijn. :)

[edit]
Zit er nog een wezenlijk verschil tussen deze twee:
- 15cm beton met vloerverwarming onderin beton
- 10cm beton + 5cm zandcement met vloerverwarming in de 5cm afwerklaag

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 05-05-2022 01:05 ]

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:32
LED-Maniak schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:13:
Het wordt vloer op zand.

Zouden jullie voor een goed geisoleerde huiskamer van ~50m2 eerder gaan voor betonkernactivering of reguliere vloerverwarming?

- In eerste geval gaat er 20cm EPS in met daarboven 10cm beton met de vloerverwarmingsbuizen onderin het beton.
- In het tweede geval begin je met 15cm EPS, daarna beton, daarna 5cm EPS en daarna weer een dunne laag zandcement met de vloerverwarming er in.

Bij betonkernactivering hou je de warmte constant in de vloer(Wat mij fijn lijkt omdat de van binnen geisoleerde PIR platen geen warmtecapaciteit hebben), maar bij gangbare vloerverwarming kan je veel sneller de temperatuur regelen. Maar.. betonkernactivering zou efficienter zijn ivm. lagere stooktemperatuur.

[edit]
Betonkernactivering is in de basis een "nog" tragere methode van reguliere vloerverwarming, aangezien je eerst de gehele betonmassa moet verwarmen voordat dit gaat doorstralen in je woonkamer. Vloerverwarming is dan "sneller", wat natuurlijk ook al relatief is.

• Bergdwerg
Wat ik bij vrienden ervaren heb is dat, eenmaal op temperatuur betonkernactivering wel voor een aangenaam binnenklimaat zorgt omdat de temperatuur heel constant blijft door de grote buffer. Laat zich geloof ik ook goed combineren met laagtemperatuurverwarming met bijvoorbeeld een warmtepomp.

Het enige grote nadeel is (naar ik weet) de lange opwarmtijd. Ik weet niet hoe het werkt als de rest van het huis met radiatoren verwarmd wordt.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:45

Seafarer

XXX

Het wordt vloer op zand.

[edit]
Wat je ook doet, ik zou er 1 grootte fancoil bij hangen. Voor die momenten waarbij je even snel wat warmte wilt hebben want vloerverwarming blijft langzaam.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:31
ps4mm schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Wij hebben ook een betonnen keukenblad, en zijn in eerste instantie begonnen om het te impregneren met een soort was wat er in trekt om het te verzadigen. Helaas geeft dat toch niet het gewenste resultaat, vuil en kringen trekken er alsnog vrij snel in.
Wat is je ervaring met deze sealer, en kun je het alsnog over een (deels) geimpregneerd betonnen blad gebruiken denk je?
Er zitten ook wat van die mini putjes in van de luchtbelletjes na het gieten, ik denk dat de sealer die ook wel mooi kan opvullen.
Ik denk dat je dan eerst de wax er moet uit zien te krijgen, zie ook de beschrijving van deze sealer hier en met in het bijzonder:
The surface of the bare concrete should be visually matte and microscopically rough. In other words, it should have a profile, or tooth, prior to sealing. This ensures the sealer develops a good mechanical bond with the surface. Before sealing, you want the concrete to have a matte finish, you don’t want to see reflection in the surface, and the rougher the surface is, the better the sealer will adhere.

Profiling also removes superficial material or contaminants that would interfere with forming a good bond. Wax and form release agents routinely transfer to the surface of the concrete during casting, and these must be removed before sealing. There are several ways to profile the concrete: Etching, wet-sanding and finally honing.

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:56

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Het wordt vloer op zand.

[edit]
Hier een huis uit 1910, 14CM eps en daarna 12cm beton, de vloerverwarming halverwege geknoopt op de staalmatten.

Ideaal, lekkere dikke warme plak beton.

Al staat de kachel al weken uit met deze gasprijzen

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• henkie196
  • Niet online
Het wordt vloer op zand.

[edit]
Ik neem aan dat de warmtegeleiding en warmtecapaciteit van beton of zandcement niet wezenlijk anders is, dus denk niet dat er veel verschil zal zitten tussen 15cm van het een of 10cm van het een en 5cm van het ander.

Ik dacht trouwens dat CV temperatuur van gewone vloerverwarming ook al laag kon zijn (geschikt voor warmtepomp, in ieder geval). Is dat nog lager voor betonkern verwarming?

Wij hebben beton, 12 cm isolatie, vloerverwarming, en dan nog 6cm dekvloer er op. Dit is al vrij traag, blijft lang warm en warmte afgeven. Er is ons verteld dat het meest efficiente is om de verwarming op een constante temperatuur in te stellen bij vloerverwarming (dus geen verschil dag- nacht of speciale verwarmingsperiodes). Zo springt de verwarming 1 a 2 keer per dag aan (als het echt koud is buiten, tenminste), en de gehele dag blijft het dan zo binnen de +/-0.5 graad.
Seafarer schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:57:
Wat je ook doet, ik zou er 1 grootte fancoil bij hangen. Voor die momenten waarbij je even snel wat warmte wilt hebben want vloerverwarming blijft langzaam.
Waarom zou je het eerst koud willen laten worden voordat je de verwarming aanzet?

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-11 22:32

Rzaan

Altijd zoekende

henkie196 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:20:
[...]

Wij hebben beton, 12 cm isolatie, vloerverwarming, en dan nog 6cm dekvloer er op. Dit is al vrij traag, blijft lang warm en warmte afgeven. Er is ons verteld dat het meest efficiente is om de verwarming op een constante temperatuur in te stellen bij vloerverwarming (dus geen verschil dag- nacht of speciale verwarmingsperiodes). Zo springt de verwarming 1 a 2 keer per dag aan (als het echt koud is buiten, tenminste), en de gehele dag blijft het dan zo binnen de +/-0.5 graad.
@Andrehj heeft hier ook iets over geschreven (vloerverwarming icm met een Lucht-water warmtepomp)
De vloer functioneert dan als buffer waardoor je Warmtepomp minder gaat pendelen.
Tenminste, als ik het goed begrepen heb van 'm :)

• Seafarer
  • Laatst online: 08:45

Seafarer

XXX

[...]

Ik neem aan dat de warmtegeleiding en warmtecapaciteit van beton of zandcement niet wezenlijk anders is, dus denk niet dat er veel verschil zal zitten tussen 15cm van het een of 10cm van het een en 5cm van het ander.

Ik dacht trouwens dat CV temperatuur van gewone vloerverwarming ook al laag kon zijn (geschikt voor warmtepomp, in ieder geval). Is dat nog lager voor betonkern verwarming?

[...]

Waarom zou je het eerst koud willen laten worden voordat je de verwarming aanzet?
Overgangs seizoen, thuis komen na vakantie, kil gevoel wegwerken.
Fancoil doet meteen wat gewenst wordt. Zo voorkom je ook een hoop energie in dat beton te stoppen terwijl je bijvoorbeeld na morgen 3 dagen niet thuis bent.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• LED-Maniak
  • Nu online
[...]

Maar, maakt het dan geen verschil als de vloerverwarmingsleiding onderin de 10cm beton ligt of bovenin? Ik kan mij voorstellen dat je sneller de opwarming van de vloer voelt als de leidingen achteraf ingefreesd zijn(of er op gelegd en dan zandcement). Eenmaal op temperatuur zal de afkoeling dan weer net zo snel zijn.

Ik moet een keuze maken hoe de vloer nu op te gaan bouwen. Een betonplaat storten en dan vlinderen is het eenvoudigst, maar dan moet je gaan vlinderen en dat gaat niet lekker zonder ervaring. Dus ik dacht aan een laag vloeibaar zandcement, wat wel prima zelf te doen is. De kosten voor het laten doen zijn ook gigantisch gestegen(een quote een jaar geleden was ~5k. die is nu ~8.5k). Maar frees je dan de leidingen achteraf in het beton in of giet je er een dikkere laag zandcement over.

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 05-05-2022 12:22 ]

• Vliegvlug
  • Laatst online: 15:08

Vliegvlug

Flight Simple

Igor4 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:52:
Bedankt allemaal voor de hulp! En inderdaad was ik al bekend met de ijzeren frames en hoopte ik een alternatief te kunnen vinden voor een zelfbouw houten frame. Maar daar maak ik het inderdaad waarschijnlijk onnodig complex mee, jullie hebben gewoon gelijk.

Ik ga voor een ijzeren frame en spuit die zwart, dan zie je er tussen de latjes door ook nauwelijks iets van. En met die duimplaten en ogen is het makkelijk stelbaar, dat scheelt waarschijnlijk een hoop gedoe.

Enige is dat de palen op 1.80 hoog komen en de deur iets van 1.70 wordt. Aangezien ik zelf 1.93 ben is een bovenlat geen optie. Maar ik zet de dragende paal wel goed in het snelbeton en maak een bovenlat vanaf daar aan de buitenmuur vast. Dan zou het ook goed moeten komen..

Bedankt! :)
Ik heb een aantal jaar geleden ook een eigen schuttingdeur gemaakt met verticale planken en zonder metalen frame maar simpelweg met houten dwarslatten en schoren dus het kan wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s1BNHsviLz6EJSDEnSVbA60l/full.jpg

Dit is de binnenkant en toen nog niet helemaal af.
Mocht je nog een foto van de andere kant willen waar enkel de verticale planken zichtbaar zijn laat het dan even weten.

Ik maakte me eerst ook zorgen over het afhangen van de deur in combinatie met hengen en plaatduimen die achteraf niet te stellen zijn maar in de praktijk viel dat erg mee gelukkig.

De deur is in die jaren ook niet verzakt of gaan klemmen.
Woon er inmiddels niet meer maar de huidige bewoners hebben die deur nog steeds in gebruik.

Heb er destijds een eigen topic over gemaakt:
Vliegvlug in "Schuttingdeur plaatsen"

In mijn nieuwe huis heb ik voor de schuttingdeur overigens wel gebruik gemaakt van zo'n stalen deurframe maar daar zitten de planken horizontaal en strak op elkaar met mes groef zodat het frame niet zichtbaar is.

[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 05-05-2022 14:39 ]

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:31
Vliegvlug schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:31:
[...]

Ik heb een aantal jaar geleden ook een eigen schuttingdeur gemaakt met verticale planken en zonder metalen frame maar simpelweg met houten dwarslatten en schoren dus het kan wel:

[Afbeelding]

Mocht je nog een foto van de andere kant willen waar enkel de verticale planken zichtbaar zijn laat het dan even weten.

Ik maakte me eerst ook zorgen over het afhangen van de deur in combinatie met hengen en plaatduimen die achteraf niet te stellen zijn maar in de praktijk viel dat erg mee gelukkig.

Woon er inmiddels niet meer maar de huidige bewoners hebben die deur nog steeds in gebruik.

Heb er destijds een eigen topic over gemaakt:
Vliegvlug in "Schuttingdeur plaatsen"

In mijn nieuwe huis heb ik voor de schuttingdeur overigens wel gebruik gemaakt van zo'n stalen deurframe maar daar zitten de planken horizontaal en strak op elkaar met mes groef zodat het frame niet zichtbaar is.
Dat loopwiel is wel handig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuQxFKn26Q5eIMg1LJCM32pRG68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UcbikxigB2oUpMFkoG9GFjd.jpg?f=fotoalbum_large

Deze scharnieren kun je ook gebruiken, veel stel mogelijkheid

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Vliegvlug schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:31:

[Afbeelding]

Ik twijfel er niet aan dat de deur niet af zal hangen met genoeg schoren.
Op je foto hangt het gewicht van de deur echter niet aan de hensels maar rust op het steunwiel :P

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Misschien vinden jullie deze stijl trouwens interessant?
Carl Rogers heeft er ook een filmpje van :)

Afbeeldingslocatie: http://www.berkshiregates.com/wp-content/uploads/2016/05/Steel-cantilever-5-bar-gates.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Slonzo op 05-05-2022 14:50 ]

• Vliegvlug
  • Laatst online: 15:08

Vliegvlug

Flight Simple

Slonzo schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Ik twijfel er niet aan dat de deur niet af zal hangen met genoeg schoren.
Op je foto hangt het gewicht van de deur echter niet aan de hensels maar rust op het steunwiel :P
Dat zou je denken maar dat is niet het geval.
Dat loopwiel heeft een veer erin en zou volgens fabrikant opgave 70Kg moeten dragen maar dat bleek in de praktijk slechts 35Kg te zijn.
En aangezien de deur zelf bijna 120Kg weegt wordt maar een klein deel door het wiel opgevangen.
De belangrijkste functie van dat wiel is eigenlijk dat de schutting niet opzij wordt getrokken wanneer de deur helemaal open staat haaks op de schutting.
Wanneer de paal waaraan de deur hangt dikker was geweest had ik dat wiel niet eens geplaatst maar vanwege die dunne paal is meer voor de zekerheid.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:54
Waypoint schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:43:

Zouden jullie nog plankjes maken om het zakken te voorkomen of is dat onzin ? Gaat wel om ca 100m2😅

[Afbeelding]
Lijkt me helemaal prima, die wol gaat echt niet tussen die tengellatten je gipsplaten omlaag duwen.

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Fuel_80 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:07:
[...]

Paar dagen niet online geweest, dank voor je reactie.

Denk wel dat het wat genuanceerder ligt in dit geval. Dijkhuis, 1860, wat dus voor een groot deel lager ligt dan maaiveld. Vocht is daarmee dus zo wie zo al een probleem. De muren die veel grond keren worden vervangen door betonwanden, en voor de overige muren is er alleen sprake van optrekkend vocht door de oude fundering.

Dus mijn vraag staat nog steeds... Iemand ervaring met systemen om optrekkend vocht in de muur tegen te gaan?
Same here, geen probleem hoor.

Ben niet zo bekend met de Nederlandse manier van bouwen, maar hier in België is injecteren ingelooflijk ingeburgerd, maar je pakt eigenlijk het originele probleem niet aan.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-11 10:56
LED-Maniak schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:17:
[...]

Maar, maakt het dan geen verschil als de vloerverwarmingsleiding onderin de 10cm beton ligt of bovenin? Ik kan mij voorstellen dat je sneller de opwarming van de vloer voelt als de leidingen achteraf ingefreesd zijn(of er op gelegd en dan zandcement). Eenmaal op temperatuur zal de afkoeling dan weer net zo snel zijn.

Ik moet een keuze maken hoe de vloer nu op te gaan bouwen. Een betonplaat storten en dan vlinderen is het eenvoudigst, maar dan moet je gaan vlinderen en dat gaat niet lekker zonder ervaring. Dus ik dacht aan een laag vloeibaar zandcement, wat wel prima zelf te doen is. De kosten voor het laten doen zijn ook gigantisch gestegen(een quote een jaar geleden was ~5k. die is nu ~8.5k). Maar frees je dan de leidingen achteraf in het beton in of giet je er een dikkere laag zandcement over.
Infrezen in beton niet doen!!
is vreselijk werk aangezien beton keihard is.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zo'n wieltje aan de deur is inderdaad handig. Ik heb een tuindeur gemaakt uit pallets en ik kan het slot daarvan elk jaar een tikje lager hangen :) Daar moet ik dus wat op verzinnen, dus of ik maar van die schuine schoren, of zo'n wieltje.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Joost.B
  • Laatst online: 11-10 19:25
zonoskar schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:15:
Zo'n wieltje aan de deur is inderdaad handig. Ik heb een tuindeur gemaakt uit pallets en ik kan het slot daarvan elk jaar een tikje lager hangen :) Daar moet ik dus wat op verzinnen, dus of ik maar van die schuine schoren, of zo'n wieltje.
Is een spanner misschien een optie? Ik heb aan de binnenkant van mijn buitenkeuken een staalkabel gemaakt met een staalkabel spanner en wanneer de boel iets vervormd is draai ik hem daarmee terug in z’n vorm.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mijn vriendin heeft een tijdje terug een antieke velux zonnewering (uit een dakraampje) gehaald maar ik heb echt geen idee hoe dit in elkaar zat. het moet heel simpel zijn maar ik heb een uur ernaar zitten staren als een aap in een roestig horloge ... laten we het maar aan de corona wijten.

Het betreft en "AD 06 X", waar je overigens geen handleiding oid van kunt vinden, anders had ik uiteraard wel RTFM gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koRup2LX8E-3CknA3pp37oWgSMY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wnwBE9SERLEflLfb6j4zveP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/921p-9mISFNj7URKsLxBVrwECW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZ8TY7J1zA2ilGJeSmeYlx1H.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb 2 aluminum railtjes, 1 rolgordijn en 2 plastic blokjes.

De plastic blokjes hebben een soort v-vorm waarmee ze in het rolgordijn passen aan de zijkant.
Punt is dat je dan het rolgordijn van bovenaf in de blokjes moet schuiven, en dat past niet omdat het rolgordijn tegen de bovenkant van het dakraam aan gemonteerd moet worden, en je mist dan iets om het verduisterinkje in te hangen lijkt mij?

Ik heb al gekeken naar oude gaatjes maar alles is dichtgesmeerd+afgelakt, en er zaten meer gaatjes in het kozijn. Ook hebben we geen 2e setje hier ergens hangen.

Kan iemand mij vertellen waar ik de denkfout maak? :)

• big bang
  • Nu online
Boudewijn schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:18:
Mijn vriendin heeft een tijdje terug een antieke velux zonnewering (uit een dakraampje) gehaald maar ik heb echt geen idee hoe dit in elkaar zat.
Assembly is done in reverse order of disassembly. Oftewel; geef m terug aan je vriendin :+

Verder heb ik iets meer pijltjes nodig in je tekening vrees ik. Welke plastic blokjes moeten waar precies in?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@big bang Check, ik dacht dat die dingen hier wel bekend waren :P
En qua vriendin... die heeft het gewoon van het kozijn afgehaald en in een hoek gelegd. niet handig.

op de linker foto zien we onderin een rail met 2 grote plastic blokken. 1 is er vanaf geschoven, dat is de voorkant van het rolluik.
Aan de zijkant van die grote plastic blokken zit een v-vormige inkeping, waar de kleine blokjes die midden op de rail liggen inpassen. Vandaar dat ik het idee krijg dat ik de boel daaraan op moet hangen.

Alleen om die kleine blokjes in die grote blokken te schuiven moet je van boven komen,en dat past niet als de boel is vastgesschroefd (want kozijn zit in de weg). eerst in elkaar schuiven en dan vastschroeven kan ook niet.

• big bang
  • Nu online
Boudewijn schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:37:

op de linker foto zien we onderin een rail met 2 grote plastic blokken. 1 is er vanaf geschoven, dat is de voorkant van het rolluik.
Het witte asje in het rechter blok, past dat niet precies op die as in het bovenste langwerpige ding?
Aan de zijkant van die grote plastic blokken zit een v-vormige inkeping, waar de kleine blokjes die midden op de rail liggen inpassen. Vandaar dat ik het idee krijg dat ik de boel daaraan op moet hangen.

Alleen om die kleine blokjes in die grote blokken te schuiven moet je van boven komen,en dat past niet als de boel is vastgesschroefd (want kozijn zit in de weg). eerst in elkaar schuiven en dan vastschroeven kan ook niet.
Als ik moet gokken is het iets van:
Bovenste langwerpige ding vastzetten met de kleine bolkjes, onderste lange ding daar overheen zetten en dan de geleiders aan de onderkant opspannen. Zoiets?

Heb je de oude situatie niet toevallig ergens op een foto staan?

[ Voor 3% gewijzigd door big bang op 06-05-2022 13:48 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Echt niet.
  • Laatst online: 10:56

Echt niet.

Gewoon niet.

[...]
Dremel gebruiken?

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:13

Bezulba

Formerly known as Eendje

Boudewijn schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:18:
Mijn vriendin heeft een tijdje terug een antieke velux zonnewering (uit een dakraampje) gehaald maar ik heb echt geen idee hoe dit in elkaar zat. het moet heel simpel zijn maar ik heb een uur ernaar zitten staren als een aap in een roestig horloge ... laten we het maar aan de corona wijten.

Het betreft en "AD 06 X", waar je overigens geen handleiding oid van kunt vinden, anders had ik uiteraard wel RTFM gedaan.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb 2 aluminum railtjes, 1 rolgordijn en 2 plastic blokjes.

De plastic blokjes hebben een soort v-vorm waarmee ze in het rolgordijn passen aan de zijkant.
Punt is dat je dan het rolgordijn van bovenaf in de blokjes moet schuiven, en dat past niet omdat het rolgordijn tegen de bovenkant van het dakraam aan gemonteerd moet worden, en je mist dan iets om het verduisterinkje in te hangen lijkt mij?

Ik heb al gekeken naar oude gaatjes maar alles is dichtgesmeerd+afgelakt, en er zaten meer gaatjes in het kozijn. Ook hebben we geen 2e setje hier ergens hangen.

Kan iemand mij vertellen waar ik de denkfout maak? :)
gewoon velux mailen, die zullen die handleiding vast wel ergens in het archief hebben.

blup

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:37:
…eerst in elkaar schuiven en dan vastschroeven kan ook niet.
Dat is wel hoe het werkt. Anders heb je boven de zijrail nog X cm's nodig om het bovenste stukje er in te schuiven.

Je maakt dus eerst een omgekeerde U die je in één keer in het raamkozijn zet en vastschroeft.

Ik had een systeem zoals deze, die van jou lijkt iets anders te zijn. (kun je het type raam eens plaatsen, dat zoekt wat makkelijker)
YouTube: Montage instructie - Plaatsen verduisterend rolgordijn Pick&Click! s...

[ Voor 32% gewijzigd door sypie op 06-05-2022 14:55 ]

Pagina: 1 ... 217 ... 473 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/