Na jaren hier lurken ook eens wat posten, sorry als het wat veel is :-D
Afg. zomer een vrijstaand huis gekocht, de wens was wel om de keuken ooit te vervangen. Huidige keuken was echter een parallel keuken, en wij zouden liever een hoek of U-keuken willen. Nadeel was de deur van de keuken naar de bijkeuken, deze zou dan dicht moeten worden, en de bijkeuken (wij noemen het washok) zou dan vanuit de berging benaderd moeten gaan worden.
Plattegrondje met in het rood de nieuwe deur:
Keuken besteld, en verrast door de snelle levertijd (10 weken). En probeer dan maar eens een aannemer (want draagmuur etc..) te vinden voor zo'n kleur, dus besloten alles zelf te doen.
Nadeel was wel dat op die plek voor de nieuwe deur een uitstortgootsteen zat, en die gebruikten we wel al in de berging, dus deze moest terugkomen op een andere plek.
Je ziet links ook nog een kast staan, dit was een 1m80 brede omkasting om de CV ketel + vloerwarmingspomp heen. Zelf gemaakt met hardboard door de vorige bewoner. Deze dus eerst afgebroken met het idee deze later opnieuw, kleiner op te bouwen, incl. gootsteen:
Uitstortgootsteen verwijderd, en begonnen met vrij kappen van de afvoer. Deze wil ik verplaatsen onder de dorpel naar het washok, omdat de wasmachine + droger aan de andere kant van die ruimte komen te staan. Dat was nog wel even een uitdaging, want ik wist (kon ik voelen aan de vloer warmte) dat er vloerverwarming onder door liep:
Daarna uittekenen van de gewenste deur opening + doorslijpen. (Van te voren overleg gehad met constructeur, stempelwerk was niet direct noodzakelijk ondanks dat het een draagmuur was, voor mijn eigen fijne gevoel toch even 1 stempelset gezet.
Latei ruimte vrij gekapt en latei geplaatst en vastgezet (lijkt alsof ie scheef ligt, maar lag 100% waterpas)
Dag erna stempels verwijderd en opening vrij gekapt:
:strip_exif()/f/image/e1V9kMjvUaSmJmCcbGI2cJMi.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder met uitkappen van de afvoer + water. Deze moeten dus allemaal naar rechts en via de andere kant van muur komen:
:strip_exif()/f/image/4zJXGFTX1HdSK8HDw83KxFYb.jpg?f=fotoalbum_large)
Vloerverwarming lag dus zo'n 8cm diep. Waterleiding komt hier dus stukje overheen te liggen naar de wasmachine toe. Dus de leiding maar extra geisoleerd met flexbuis en tempex voordat ik hem dicht smeer:
:strip_exif()/f/image/Im9akNMxynums4iEwcBaHC3E.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas wel een knelkoppeling moeten gebruiken voor het koudwater onder de dorpel, we hadden simpelweg te weinig ruimte om te solderen want dan zou mijn afvoer smelten. Stel dat het ooit mocht gaan lekken dan hoef ik enkel de dorpel te verwijderen en een stukje vrijkappen.
Kozijn geplaatst, gekozen voor een kozijn+deur combinatie (Bauhaus) zodat ik het als leek niet hoef af te hangen:
Dichtsmeren van de latei met Geelband
:strip_exif()/f/image/oc77g62nvhxNHWgqNgD34bR1.jpg?f=fotoalbum_large)
Oude afvoer wasmachine + water dicht gemaakt.
Oude (stalen) kozijn verwijderd (kut klus) en dicht gemaakt met ytong blokken.
Na uitharden voorgestreken, en daarna dicht gesmeerd met geelband.
Als laatste een laag Fix&Finish eroverheen om het glad te krijgen. Mijn eerste keer stuccen "geslaagd"
Plintjes plaatsen en de wasmachine en droger konden weer terug in hun hok.
Afwerken met architraaf/deurlijst en andere plint moest nog, maar eerst begonnen met de keuken verwijderen, want de stucadoor wilde al snel komen om de keukenruimte te stuccen voordat de nieuwe keuken kwam. Plus ook hier moesten we nog veel leidingwerk doen incl. verlaagd plafond maken.
Stucadoor kon komen:
Afvoer + water + WCD vaatwasser moest allemaal naar links, dat was ook nog wel even puzzelen, ook om warm + koud niet te laten kruisen.
:strip_exif()/f/image/qdkKJfZzHm55U2jV2rGaxNyU.jpg?f=fotoalbum_large)
En dicht, nog geven getwijfel om dit ook netjes nog even gladder te maken met Geelband, maar komt toch achter de kastjes, dus maar zo gelaten:
Daarna wachten op de keuken + begonnen met de omkasting van de CV, incl nu met een gootsteen.
Met MDF wat over was nog een schoenenrek gemaakt.
Daarna kwam de keuken (deze hebben we wel laten plaatsen)
Na het plaatsen vonden we de plint wat donker, misschien deze ooit schilderen of vervangen voor een lichtere grijs bijv, maar voor nu snel een ledstrip besteld en deze in mijn Hue systeem opgenomen in de woonkamer verlichting.
:strip_exif()/f/image/0ZkDHw7W1j3L6DO1AAqal6i4.jpg?f=fotoalbum_large)
Plankje boven + vensterbank komen half mei nog.
Als achterwand nog getegeld, we wilden eerst visgraat, maar toch blij dat we een iets rustiger wildverband gekozen hebben.
Waren leuke klusmaanden, weer een hoop "al doende" geleerd.
Sorry voor lange post nogmaals
[
Voor 255% gewijzigd door
Pubbert op 26-04-2022 10:44
]