[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 221 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:57

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

RevellNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:19:
Ik moet voor de aanleg van riolering een gat 110mm naar buiten maken. Nu moet dit i.v.m. het afschot net door het deel dat half beton en half baksteen is. Heeft er iemand nog een geniale tip om dit het beste te kunnen doen? Ik heb al contact opgenomen met een bedrijf om dit te laten doen, maar dan moet ik buiten een stuk van 110cm x 110cm x 60cm afgraven om alleen al de boor te kunnen plaatsen..

Zie onderstaand voor de situatie, de derde foto is waar ik doorheen wil naar buiten toe.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Een mof ertegenaan houden, vorm afstrepen en tig gaatjes met een lange 6mm boor boren met 5mm ertussen, zodat je het ronde stuk er daarna gemakkelijk uit kunt batsen? Dan van twee kanten afsmeren met cement o.i.d.?

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
Jolke schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:38:
[...]

Dan zal het wel een Duits dingetje zijn. Huis ligt hier vol mee. :)
Van Duitsers verbaasd me het dan weer niet :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BorisErnst
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 22:27
Goudvis schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:06:
[...]

Netjes gedaan!
Zou je het deel tussen hoofdleiding en de eerste knie niet misschien nog extra beugelen of provisorisch beschermen? Mocht iemand (een monteur o.i.d.) nu iets laten vallen óp die knie, zou ik niet op de knelkracht van de knie-koppeling vertrouwen. Kleine kosten, hoge hypothetische baten. :P
Ik zou in precies dat deel van de leiding iig een doorstroombeveiliging inbouwen, volgens mij is dat zelfs een NEN 1006 voorschrift. Heb dat zelf gedaan met behulp van een doorstroombeveiliging afsluitkraan combi, dan kan ik dat leidinggedeelte afsluiten zonder dat ik aan de hoofdkraan hoef te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 14:46
Ik moet voor de aanleg van riolering een gat 110mm naar buiten maken. Nu moet dit i.v.m. het afschot net door het deel dat half beton en half baksteen is. Heeft er iemand nog een geniale tip om dit het beste te kunnen doen? Ik heb al contact opgenomen met een bedrijf om dit te laten doen, maar dan moet ik buiten een stuk van 110cm x 110cm x 60cm afgraven om alleen al de boor te kunnen plaatsen..

Zie onderstaand voor de situatie, de derde foto is waar ik doorheen wil naar buiten toe.
[Afbeelding]
Als je een gat door de muur boort voor riolering, moet je toch sowieso de andere kant open graven? Je moet de riolering daar toch ook weer aansluiten?
Dit is typisch en klusje die ik op Werkspot zou zetten. Alleen al het huren van zo'n boor kost al aardig wat en een boor van die grootte is echt heel lastig te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@RevellNL zoals @ERMAWG al zei: je moet altijd een gat graven om de boor met standaard te plaatsen.

Volgens mij heeft die firma alleen een klokboor van 500m lang ofzo + machine + standaard kom je gemakkelijk aan de >1m om de machine te plaatsen en te kunnen boren.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:03
DasNieNix schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:27:
[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu bedoelt. De staalkabel leg je op de gewenste lengte in de duplexklemmen, plaatje erop en de moertjes goed vastdraaien.

De spanners op de langste stand tussen het oog van de kabel en het bevestigingspunt plaatsen en dan indraaien zodat ze op spanning komen.

Ik ga er van uit dat je dit soort spanners hebt: https://www.toolstation.nl/ijzerwaren/draadspanners/c752

Maar misschien bedoel je wat anders.
Die heb ik inderdaad! Ik zit echt te klooien om en dat draad op de juiste plek te houden en dan aan te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]
Da's een lastige inderdaad. Heel veel gaatjes en dan een beitel is al gezegd, maar geef een wat meer context. Waarom moet er precies daat een riolering komen, en in het kader waarvan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

MJV schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:30:
Mijn buitenkraan zit erin :). Iedereen dank voor het meedenken op voorgaande bladzijdes.

Al met al is het me best meegevallen. Knelkoppelingen zijn aardig hufterproof om mee te werken, en koper inkorten is met een pijpensnijder ook een peulenschil. Was even spannend toen ik door de hoofdleiding ging, maar kon dat uiteindelijk gewoon met compacte pijpsnijder doen, nadat ik eerst oppervlakte vrij van corossie had gemaakt met schuurpapier. In twee keer geboord, 15mm en vervolgens 30mm. Voor de 15mm had ik een gewone boor en kreeg ik ook een net gat (met de klopboor), dus 30mm was SDS-plus en lastig om heel voorzichtig mee te boren. Dus uiteindelijk een flink stuk gipsblok eraf gechipt. Meterkast dus geen punt, maar had gehoopt dat iets netter gelukt was.

Gewoon ff opvullen met een muurvuller en even glad strijken, ziet er iig beter uit dan zo.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb aan de voorzijde van mijn huis op de 1e een balkonnetje. Gewoon betonnen plaat die uitsteekt. Daarin zit een gaatje t v de afvoer van water. Door die afvoer loopt een ketting om water naar de regenton eronder te geleiden.
de afvoer raakt echter heel snel verstopt, waardoor ik elke bui het balkon op moet om deze te ontstoppen.

Hoe kan ik dit gat groter maken, zodat het minder snel verstopt raakt? Een gatenboor die heeft in het midden een boor om te centreren, maar er zit dus al een gat.
Alternatieve vraag, hoe kan ik voorkomen dat het zo snel verstopt raaakt. Heb er nu een egel omheen gelegd, maar lijkt niet veel te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ketting om water af te voeren? Geen buis?
Door wat raakt het verstopt? Heb je bomen met veel bladeren in de omgeving oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:39
stok schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:23:
Ik heb aan de voorzijde van mijn huis op de 1e een balkonnetje. Gewoon betonnen plaat die uitsteekt. Daarin zit een gaatje t v de afvoer van water. Door die afvoer loopt een ketting om water naar de regenton eronder te geleiden?
de afvoer raakt echter heel snel verstopt, waardoor ik elke bui het balkon op moet om deze te ontstoppen.

Hoe kan ik dit gat groter maken, zodat het minder snel verstopt raakt? Een gatenboor die heeft in het midden een boor om te centreren, maar er zit dus al een gat.
Alternatieve vraag, hoe kan ik voorkomen dat het zo snel verstopt raaakt. Heb er nu een egel omheen gelegd, maar lijkt niet veel te helpen.
Als het gat echt een slag groter is en je zet een gatenboor erop is centreren toch niet zo erg gezien er gewoon een 'nieuw' rond gat ontstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Niet, gewoon regelmatig schoonmaken. Iedereen moet z'n goten toch schoonmaken? :)
Een spin/egel in/rond het afvoergat helpt enigzins, maar ook die moet je regelmatig schoonmaken.

Een andere optie is om die ketting weg halen, en die te vervangen door een buis met bladafscheider.

Welke diameter heeft dat gat trouwens?

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 20-05-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb aan de voorzijde van mijn huis op de 1e een balkonnetje. Gewoon betonnen plaat die uitsteekt. Daarin zit een gaatje t v de afvoer van water. Door die afvoer loopt een ketting om water naar de regenton eronder te geleiden?

je kan een kernboor ook zonder doorn (het centreerboortje) hebben.
Waar raakt het zo snel van verstopt? en heb je geen foto, want ik heb er nog geen goed beeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden.
Diameter is zo’n 25mm. Tevens niveautje hobbybob, zoals zoveel in dit huis ☹️

Er staan aardig wat bomen rondom en mos van de oude dakpannen [project voor over een tijd] waait.

https://ibb.co/tJ2hTQ6

[ Voor 26% gewijzigd door stok op 20-05-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
Vliegvlug schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:31:
[...]

Ik heb een aantal jaar geleden ook een eigen schuttingdeur gemaakt met verticale planken en zonder metalen frame maar simpelweg met houten dwarslatten en schoren dus het kan wel:

[Afbeelding]

Dit is de binnenkant en toen nog niet helemaal af.
Mocht je nog een foto van de andere kant willen waar enkel de verticale planken zichtbaar zijn laat het dan even weten.

Ik maakte me eerst ook zorgen over het afhangen van de deur in combinatie met hengen en plaatduimen die achteraf niet te stellen zijn maar in de praktijk viel dat erg mee gelukkig.

De deur is in die jaren ook niet verzakt of gaan klemmen.
Woon er inmiddels niet meer maar de huidige bewoners hebben die deur nog steeds in gebruik.

Heb er destijds een eigen topic over gemaakt:
Vliegvlug in "Schuttingdeur plaatsen"

In mijn nieuwe huis heb ik voor de schuttingdeur overigens wel gebruik gemaakt van zo'n stalen deurframe maar daar zitten de planken horizontaal en strak op elkaar met mes groef zodat het frame niet zichtbaar is.
Ik zie dit pas vrij laat helaas, maar dit ziet er heel goed uit! Het stelt wel gerust dat je ondanks dat je met 5 niet-verstelbare hengen werkt, dit toch mooi afgehangen hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
Ik heb aan de voorzijde van mijn huis op de 1e een balkonnetje. Gewoon betonnen plaat die uitsteekt. Daarin zit een gaatje t v de afvoer van water. Door die afvoer loopt een ketting om water naar de regenton eronder te geleiden.

Als je een plank neemt met daarin een gat wat de maat heeft van de boor die je wilt gebruiken, kan je die als geleiding gebruiken. Als je op de plank gaat staan verschuift deze niet tijdens het boren.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47

Seafarer

XXX

stok schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:24:

Er staan aardig wat bomen rondom en mos van de oude dakpannen [project voor over een tijd] waait.

Als jij denkt dat er veel gehobbybobbed is in dat huis dan zou ik dat gat niet zomaar groter maken. De kans dat het beton ijzer vrij komt te liggen en zodoende het hele balkon gaat beschadigen wegens roestend beton ijzer is dan vrij groot.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:46
Seafarer schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:02:
[...]

Als jij denkt dat er veel gehobbybobbed is in dat huis dan zou ik dat gat niet zomaar groter maken. De kans dat het beton ijzer vrij komt te liggen en zodoende het hele balkon gaat beschadigen wegens roestend beton ijzer is dan vrij groot.
Kun je het niet gewoon weer dichtstorten in dat geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Die ketting is om het water naar een regenton te geleiden? Er zit niet iets van een buis onder? Of gaat de ketting in een buis? Zorgt die ketting (of iets dat aan die ketting vast zit) niet gewoon voor de verstopping? Ik zou die ketting eruit halen en dan een regenbuis eronder hangen, of, als die er al zit, de ketting eruit halen en een regenton vulautomaat gebruiken om het water naar de regenton te geleiden. Eventueel met bladafscheider zoals @Slonzo voorstelt.

2.5cm is niet heel groot, maar zou toch een aardig debiet moeten kunnen hebben. Mocht je het toch willen vergroten, gat boren in een plankje en dan plankje gebruiken als mal zoals @decipherer voorstelt, werkt ook prima.

Voor gewone gatboren kan je ook wel een andere gatboor in de grotere gatboor zetten als geleiding, zoals in plaatje hieronder. Ik weet alleen niet of zoiets ook goed werkt met een boorhamer.
Gatboor geleiding voor groter boren gat

[ Voor 13% gewijzigd door henkie196 op 20-05-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Pfoe, da's inderdaad niet groot. Ik dacht dat het een normale diameter zou zijn.

Die ketting gaat zeker niet helpen bij de verstoppingen, die zou ik sowieso al even weghalen. Je kan het dan even aankijken. Ik vermoed dat de boel sowieso nog gaat verstoppen, 2.5cm zit snel dicht als er een beetje blad/mos in komt. Maar het is een poging waard...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

henkie196 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:24:
Die ketting is om het water naar een regenton te geleiden?
Inderdaad. Ter illustratie (@04:00 ongeveer):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Niet online
Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:19
Wellicht een aparte vraag en het neigt naar de #yolo kant maar:

Een aantal jaar geleden heeft een bedrijf hier een zonwering geplaatst. De plek waar die zonwering zit is nogal slecht bereikbaar, namelijk bovenaan een schuine glaspartij van ~45graden waar je géén ladder tegenaan kunt zetten.

Zij hebben destijds van die grote zuignappen gebruikt om op de ramen vast te maken en daar vervolgens overheen naar boven te klimmen naar de plek waar ze moesten zijn.

Nu is het geval dat precies in de hoek van die zonwering de kit niet of niet goed aanwezig is op het kozijn (denk ik, het is slecht zichbaar). Bij zo'n freak storm als net (zuid limburg) wordt de regen in een hoekje geblazen met als resultaat dat het letterlijk naar binnen "zeikt".

Het kitten zelf is geen probleem, maar daar geraken wel. Ik wil dus eigenlijk ook over van die zuignappen naar boven klauteren, maar welke zijn daar geschikt voor?

Ter info: het schuine raam is 2 tot 2.5m lang en zit dus op een hoek van 45/50 graden. Daar wil ik tegenop klimmen.

Hoogwerker is volgens mij géén optie omdat de plek waar ik moet zijn niet goed uit zou komen met de bak van een hoogwerker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:30

valluik

Probeert ook maar wat

De_Bastaard schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:05:
Wellicht een aparte vraag en het neigt naar de #yolo kant maar:

Een aantal jaar geleden heeft een bedrijf hier een zonwering geplaatst. De plek waar die zonwering zit is nogal slecht bereikbaar, namelijk bovenaan een schuine glaspartij van ~45graden waar je géén ladder tegenaan kunt zetten.

Zij hebben destijds van die grote zuignappen gebruikt om op de ramen vast te maken en daar vervolgens overheen naar boven te klimmen naar de plek waar ze moesten zijn.

Nu is het geval dat precies in de hoek van die zonwering de kit niet of niet goed aanwezig is op het kozijn (denk ik, het is slecht zichbaar). Bij zo'n freak storm als net (zuid limburg) wordt de regen in een hoekje geblazen met als resultaat dat het letterlijk naar binnen "zeikt".

Het kitten zelf is geen probleem, maar daar geraken wel. Ik wil dus eigenlijk ook over van die zuignappen naar boven klauteren, maar welke zijn daar geschikt voor?

Ter info: het schuine raam is 2 tot 2.5m lang en zit dus op een hoek van 45/50 graden. Daar wil ik tegenop klimmen.

Hoogwerker is volgens mij géén optie omdat de plek waar ik moet zijn niet goed uit zou komen met de bak van een hoogwerker.
Is een verreiker een optie? Die heeft t.o.v. een hoogwerker nog de mogelijkheid ergens op hoogte overheen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:05

thijsco19

KTM 990 SMT

Even ter bevestiging en voor de zekerheid:
Vanochtend de sleutel gekregen van m'n huis.
Gelijk een start gemaakt met een houten boog die in een doorgang gemaakt was eruit te halen.

Verder zit er op de muren spachtelputz.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PrT1qHp.jpeg

Bij het verwijderen van diverse pluggen uit de muur kwam het spachtelputz iets makkelijker los dan ik had verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BEDwtYI.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nlfytt2.jpeg

In eerste instantie wilde ik het eigenlijk glad maken door bijvoorbeeld alabastine muur glad of een vergelijkbaar spul om daarna renovlies erop te doen.
Maar ik denk dat het nu beter is om alles eraf te halen (alleen de muren die een beschadiging hebben)
En vanaf daar verder te gaan.

Ben ook niet helemaal zeker van het materiaal waarvan de muren zijn gemaakt. Het ziet eruit als beton maar ik kan het met een schroevendraaier makkelijk kapot maken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 21:47
Zou het eraf proberen steken met plamuurmes of spackmes.
Is zeker geen beton, kan betonsteen muur zijn
Welk bouwjaar is de woning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Boudewijn schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:15:
[...]

Ja ik ga er denk ik een boutje in draaien, of een complete lamp van marktplaats af trekken... puur voor het clickfix framepje. Heb net Philips gebeld en die leveren geen clickfix-systeempjes na, ook geen losse palletjes. Wat zonde zeg.
Heb even op MP zitten azen op een afgetrapte set spotjes maar weinig gevonden.
Vandaag een oplossing in elkaar geflanst:

- standaard deuveltje genomen (4mm?).
- aan de randen bijgeschaafd zodat hij door het gat in het armatuurtje past met wat speling
- even kort wat ronder geschuurd (wellicht had ik niet hoeven schaven)
- Dot montagekit in het clickfixplasticje
- Deuvel erin, en het geheel in de behuizing geplaatst, zodat de behuizing de deuvel recht houdt.
- Uitharden
- Deuvel mm of 2 buiten het armatuurtje afgezaagd met een zwaluwstaartzaagje.

Daarna clickfixplasticje opgehangen, en armatuurtje erop geklikt. Werkt prima 8)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

thijsco19 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:25:
Gelijk een start gemaakt met een houten boog die in een doorgang gemaakt was eruit te halen.

[Afbeelding]

Bij het verwijderen van diverse pluggen uit de muur kwam het spachtelputz iets makkelijker los dan ik had verwacht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

In eerste instantie wilde ik het eigenlijk glad maken door bijvoorbeeld alabastine muur glad of een vergelijkbaar spul om daarna renovlies erop te doen.
Maar ik denk dat het nu beter is om alles eraf te halen (alleen de muren die een beschadiging hebben)

Ben ook niet helemaal zeker van het materiaal waarvan de muren zijn gemaakt. Het ziet eruit als beton maar ik kan het met een schroevendraaier makkelijk kapot maken.
kalkzandsteen.

dichtsmeren en als het goed moet blijven moet je de correcte primers gebruiken voor wat je erop smeert.

voor verwijderen pluggen in dit spul moet je eerst even met stanleymesje eromheen los snijden. dan schroef er een goede slag indraaien en trekken.

die spachtelrommel zit trouwens vrijwel altijd los na een jaartje of 15~20 dus je kan ook gewoon de hele muur afsteken in 15 min en de gaten en deuken goed gladsmeren en je eigen favoriete smeersel erop doen. dit krijg je nooit meer ontzichtbaar ongeacht hoeveel lagen latex je erover smeert.

[ Voor 94% gewijzigd door flippy op 20-05-2022 19:57 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 19:08
@thijsco19 lijkt meer op zandsteen je muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:19
valluik schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:36:
[...]

Is een verreiker een optie? Die heeft t.o.v. een hoogwerker nog de mogelijkheid ergens op hoogte overheen te komen.
Ik was al aan het denken aan zo’n telescoopgeval ofzo. Eigenlijk moet ik de hele aanbouw opnieuw afkitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62JT89js0NxvDUADf42Cte0c650=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQvHbywbKqTEKYHFJ49ySr9S.jpg?f=fotoalbum_large

Dat wil ik dus om te beginnen langs dat schuine deel afkitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:03
Geen idee hoe stevig het hele kozijn is maar bij bijv mijn overkapping kon ik een plank over minimale 3 liggers leggen en dan er bovenop staan.
Misschien dat dat bij jouw ook wel lukt als je voorzichtig en plank over de breedte legt en je daar rustig op gaat zitten tijdens het kitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
Boudewijn schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:53:
[...]

Heb even op MP zitten azen op een afgetrapte set spotjes maar weinig gevonden.
Vandaag een oplossing in elkaar geflanst:

- standaard deuveltje genomen (4mm?).
- aan de randen bijgeschaafd zodat hij door het gat in het armatuurtje past met wat speling
- even kort wat ronder geschuurd (wellicht had ik niet hoeven schaven)
- Dot montagekit in het clickfixplasticje
- Deuvel erin, en het geheel in de behuizing geplaatst, zodat de behuizing de deuvel recht houdt.
- Uitharden
- Deuvel mm of 2 buiten het armatuurtje afgezaagd met een zwaluwstaartzaagje.

Daarna clickfixplasticje opgehangen, en armatuurtje erop geklikt. Werkt prima 8)
Ik heb er zo een zal zo even kijken of die nog helemaal heel is. Weet niet waar je woont, maar anders kun je hem komen halen! Anders even via PB :)

Lees nu pas goed verder. Zie dat je het al hebt gefixed 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door perspectivebass op 21-05-2022 06:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
De_Bastaard schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:23:
[...]

Ik was al aan het denken aan zo’n telescoopgeval ofzo. Eigenlijk moet ik de hele aanbouw opnieuw afkitten.

[Afbeelding]

Dat wil ik dus om te beginnen langs dat schuine deel afkitten.
Zo te zien kan je er komen met een aanhanger en red je het ook wel qua stempeloppervlakte, dus zou zou gaan voor een aanhanghoogwerker. Vooral de transportkosten van andere apparaten hakken er lekker in.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:41

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Heb zelf ook spachtelputz en gaten zijn prima te repareren. Je kan tubes kopen met een korrel erin wat een redelijk goed resultaat geeft. Voor kleine gaten, acrylaat kit erin en dan met een grove spons structuur erin deppen. Alleen met strijklicht zie je het als je het weet.
Bij de betere bouwhandel kan je ook een pot echte spachtelputz kopen, dan kan je heel je huis repareren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

perspectivebass schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 06:34:
[...]

Ik heb er zo een zal zo even kijken of die nog helemaal heel is. Weet niet waar je woont, maar anders kun je hem komen halen! Anders even via PB :)

Lees nu pas goed verder. Zie dat je het al hebt gefixed 8)7
Desalniettemin ontzettend bedankt. :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:27

....

....

Laat ik voorop stellen dat ik geen professional ben op dit gebied, maar ik heb ik mijn eigen huis een heel plafond (spuit spac) + keukenmuur (spachtelputz) afgestoken en bij de kinderen muren met granol van die zooi ontdaan .... wat een bevredigend werk was dat.....

Spul was overal aangebracht zonder voorstrijk en verschillende stucadoors zeiden dat het er geheid af zou komen zodra er een nieuwe laag overheen zou komen. Het zat echt los... We haalden pluggen, plakgootjes, lambrisering e.d weg en overal ontstond gaten en beschadigingen.

Nog even geklopt, maar overal hoorde je dat het los kwam/zat. In het begin denk je nog aan repareren maar bij de derde woning wat het gelijk met een paar man alles verwijderen...we waren er toch handig in geworden :+

Het is een paar ritjes naar de vuilstort want het geeft wat zooi, maar je krijgt een mooie basis om op verder te werken.

Koop bij de Action en paar handschoenen en een plamuurmessen en gaan...
Tip: plamuurmessen goed vlak houden en niet in je muren hakken... >:)

Gefeliciteerd met je huis en succes met klussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:47
Mijn zolder is bijna klaar om te sauzen. Ik wil nu nog de laatste oneffenheden aanpakken. Alleen omdat ondergronden van deze plekken verschillend zijn ben ik benieuwd of er 1 middel bestaat waarmee ik alles kan repareren? Anders denk ik dat ik stuc-primer, fix&finisch en uniflott nodig heb voor onderstaand. Als ik beter andere keuzes van producten kan maken hoor ik dat graag. :)

Waar gaat het om:

1. Aansluiting van vers stucwerk met bestaande geverfde + gestucte muur in trapgat. Hier zit +/- 1cm stuc (rode pijl) nog niet helemaal gelijk met de latex wand. Product: Stuc-primer + Fix & Finish?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLyckK3FGwJtVGk7zwBqG9ENpjs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4PPPmhr5a5afXvqJ9j6CfxO2.jpg?f=user_large

2. Beschadiging vers stucwerk (liet houten balk vallen |:( ) Her en der nog wel wat kleine gaten gezien die ik wil vullen, Product: Stuc-primer + Fix & Finish?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0zJFC9-pltle58958xbGJqw810=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZcJbco1BrQZXQjZQcL6VLq1i.jpg?f=user_large

3. Bij uitsnijden stucwerk kwam er in een aantal hoeken iets teveel van af. Ondergrond: stucplaten Product: Fix & Finish?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xarADFWuP6--j9v8npWv4sKyGs8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pMsvOEjyNEIK0oaQoybZLqKp.jpg?f=user_large

4. Aansluiting gipskartonplaat met deurkozijn. Product: Uniflott?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7cwCqRLCLta9KUvw0_f08xRfHk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q70i7lrE88myTGrTj4MlkTTN.jpg?f=user_large

5. Kalkzandsteen muur rondom CV-ketel, alleen de ergste oneffenheden wil ik even vullen en daarna sauzen. Hoeft niet spiegelglad te worden. Product: Stuc-primer + Fix & Finish?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-FmoZvehOzS5GMyO9bHX41SQu4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HIifKsihkmeivcLA7x4PNQaH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47

Seafarer

XXX

Chic schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:22:
Mijn zolder is bijna klaar om te sauzen. Ik wil nu nog de laatste oneffenheden aanpakken. Alleen omdat ondergronden van deze plekken verschillend zijn ben ik benieuwd of er 1 middel bestaat waarmee ik alles kan repareren? Anders denk ik dat ik stuc-primer, fix&finisch en uniflott nodig heb voor onderstaand. Als ik beter andere keuzes van producten kan maken hoor ik dat graag. :)

Waar gaat het om:

1. Aansluiting van vers stucwerk met bestaande geverfde + gestucte muur in trapgat. Hier zit +/- 1cm stuc (rode pijl) nog niet helemaal gelijk met de latex wand. Product: Stuc-primer + Fix & Finish?
[Afbeelding]

2. Beschadiging vers stucwerk (liet houten balk vallen |:( ) Her en der nog wel wat kleine gaten gezien die ik wil vullen, Product: Stuc-primer + Fix & Finish?
[Afbeelding]

3. Bij uitsnijden stucwerk kwam er in een aantal hoeken iets teveel van af. Ondergrond: stucplaten Product: Fix & Finish?
[Afbeelding]

4. Aansluiting gipskartonplaat met deurkozijn. Product: Uniflott?
[Afbeelding]

5. Kalkzandsteen muur rondom CV-ketel, alleen de ergste oneffenheden wil ik even vullen en daarna sauzen. Hoeft niet spiegelglad te worden. Product: Stuc-primer + Fix & Finish?
[Afbeelding]
Alles wat ik zie zijn aansluitingen van verschillende bouwdelen die dus altijd bewegen en dus weer scheurtjes vormen.
Ik gebruik vaak overschilderbare kit. Die kun je ook met een plamuur mes verwerken in de hoekjes. Blijft flexibel.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

Wij hebben in ons nieuwe huis een stuk of 8 oude kolom radiatoren hangen. Die zou ik graag vervangen door type 21 Jaga Tempo Wand (of iets vergelijkbaars) radiatoren met heimeier eclipse debietregelaars. Ik heb ook naar Henrad Eco radiatoren gekeken, maar daarmee kom ik met dezelfde afmetingen niet op het benodigde wattage.

Nu mijn vraag, kan ik hiervoor het bestaande leidingwerk zo gebruiken? Is het dan een kwestie van het systeem leeg laten lopen, oude radiatoren loskoppelen en van de muur halen, nieuw stuk leiding op maat snijden en kan dat dan met die koperen klemvittingen gemonteerd worden?

In de woonkamer kan ik waarschijnlijk via de kruipruimte bij de leidingen komen, loont het ook de moeite die nog te isoleren?

Ik ben verder ook van plan (in de ruimtes waar niet de thermostaat hangt) er ook nog nieuwe thermostaatkranen bij te bestellen.

Zie ik nog iets over het hoofd of denk ik ergens te makkelijk over?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGtiBn6BdnvyhXW0GhwK8M35jcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJ66FcCVKVbUrqdyZOAwVeY1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qdgc1Ng9zX1RaxG6V2wO_b7vBPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHxWOYniIGrAWHN3cEfobXqK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door miekol op 21-05-2022 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:55

CeesKees

I rest my Kees

Persoonlijk zou ik geen geld meer in het huidige systeem investeren (behalve evt je kerel).

Je kunt je geld maar een keer uitgeven.
Zet in op isolatie, en wanneer dat gereed is, op vloerverwarming.

Den heb je helemaal geen radiatoren meer nodig.

En tot je zover bent (kan ook over een paar jaar zijn) voldoen deze radiatoren prima.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

CeesKees schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:11:
Persoonlijk zou ik geen geld meer in het huidige systeem investeren (behalve evt je kerel).

Je kunt je geld maar een keer uitgeven.
Zet in op isolatie, en wanneer dat gereed is, op vloerverwarming.

Den heb je helemaal geen radiatoren meer nodig.

En tot je zover bent (kan ook over een paar jaar zijn) voldoen deze radiatoren prima.
Ok, het betreft alleen een monument, dus qua ramen is het al max monumentenglas en er is geen spouwmuur dus die kan ook niet geisoleerd worden. Zou evt met voorzetwanden kunnen werken. En vloerverwarming zou op de begane grond ook zonde zijn van de eikenvisgraatvloer. Of het moet via de kruipruimte ook kunnen? Lijkt me niet?

Ben wel van plan de vloer te gaan isoleren (via dezelfde kruipruimte) en de zolder wordt het nokdak ook geisoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

miekol schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:21:
[...]

Ok, het betreft alleen een monument, dus qua ramen is het al max monumentenglas en er is geen spouwmuur dus die kan ook niet geisoleerd worden. Zou evt met voorzetwanden kunnen werken. En vloerverwarming zou op de begane grond ook zonde zijn van de eikenvisgraatvloer. Of het moet via de kruipruimte ook kunnen? Lijkt me niet?

Ben wel van plan de vloer te gaan isoleren (via dezelfde kruipruimte) en de zolder wordt het nokdak ook geisoleerd.
In elk geval alles isoleren dat door ruimtes loopt die je niet wil verwarmen. Dus in de kruipruimte zeker.
En het knellen op een dikwandige buis kan wel, maar handig is het niet. Groot risico op lekken,
Beter om er draad op te tappen en zo over te gaan een kleine leiding (en die kun je wel knellen).

Kortom makkelijk is het niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

miekol schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:08:
Wij hebben in ons nieuwe huis een stuk of 8 oude kolom radiatoren hangen. Die zou ik graag vervangen door type 21 Jaga Tempo Wand (of iets vergelijkbaars) radiatoren met heimeier eclipse debietregelaars. Ik heb ook naar Henrad Eco radiatoren gekeken, maar daarmee kom ik met dezelfde afmetingen niet op het benodigde wattage.

Nu mijn vraag, kan ik hiervoor het bestaande leidingwerk zo gebruiken? Is het dan een kwestie van het systeem leeg laten lopen, oude radiatoren loskoppelen en van de muur halen, nieuw stuk leiding op maat snijden en kan dat dan met die koperen klemvittingen gemonteerd worden?

In de woonkamer kan ik waarschijnlijk via de kruipruimte bij de leidingen komen, loont het ook de moeite die nog te isoleren?

Ik ben verder ook van plan (in de ruimtes waar niet de thermostaat hangt) er ook nog nieuwe thermostaatkranen bij te bestellen.

Zie ik nog iets over het hoofd of denk ik ergens te makkelijk over?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je wattages zeggen niks want die radiatoren zijn verkeerd aangesloten. je moet dus de retourleiding doortrekken naar de andere zijde van de radiator zodat je de HELE radiator gebruik ipv alleen de eerste 50cm en dan kan je ook een flink stuk omlaag in je stooktemperatuur en als je dat combineert met simpele T33 radiatoren die even groot zijn (of liever iets groter) kan je zo overstappen naar een warmtepomp en dat hele hybride onzin wat je tegenwoordig door de strot geduwd krijgt achterwege laten en die gasleiding gewoon laten afsluiten. iets meer gedoe maar stukken goedkoper op je eindafrekening als het eenmaal draait.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 21-05-2022 13:33 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

flippy schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:30:
[...]

je wattages zeggen niks want die radiatoren zijn verkeerd aangesloten. je moet dus de retourleiding doortrekken naar de andere zijde van de radiator zodat je de HELE radiator gebruik ipv alleen de eerste 50cm en dan kan je ook een flink stuk omlaag in je stooktemperatuur en als je dat combineert met simpele T33 radiatoren die even groot zijn (of liever iets groter) kan je zo overstappen naar een warmtepomp en dat hele hybride onzin wat je tegenwoordig door de strot geduwd krijgt achterwege laten en die gasleiding gewoon laten afsluiten. iets meer gedoe maar stukken goedkoper op je eindafrekening als het eenmaal draait.
Wat is er verkeerd en wat kan ik daar evt nog aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

miekol schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:37:
[...]

Wat is er verkeerd en wat kan ik daar evt nog aan doen?
je inlaat zit op de zelfde zijde als je retour. dus warm water komt aan de bovenkant erin en stroomt direct naar beneden en gaat weer de retour in. de rest van de radiator hangt er beetje voor de show bij.

dus om dat op te lossen moet de retour onder of achter de radioator langs worden verlengd om die aan te sluiten aan de andere zijde. dat zou ik wel combineren met het plaatsen van nieuwe radiatoren. T33 zou handigste zijn als je niet over wilt stappen naar vloerverwarming. de groter je de radiator kan maken de efficeinter de boel word. je kan niet veel doen aan je isolatie dus moet je werken en inzetten op efficientie. dus dat betekent lagere temperaturen en veel radiatoroppervlak. en warmtepomp natuurlijk voor constante verwarming.

gezien de leeftijd van de leidingen zou ik er wel serieus over nadenken om gewoon alles te vervangen voor meerlaagbuis. die leidingen zijn compleet rot van binnen. gegarandeerd dat het gaat lekken vlak nadat je bezig bent geweest met nieuwe radiatoren plaatsen. je kan dan ook grotere diameters plaatsen wat het gebruik van een warmtepomp weer makkelijk maakt.

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 21-05-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:05

thijsco19

KTM 990 SMT

Jeweetje schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:29:
Zou het eraf proberen steken met plamuurmes of spackmes.
Is zeker geen beton, kan betonsteen muur zijn
Welk bouwjaar is de woning?
flippy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:53:
[...]

kalkzandsteen.

dichtsmeren en als het goed moet blijven moet je de correcte primers gebruiken voor wat je erop smeert.

voor verwijderen pluggen in dit spul moet je eerst even met stanleymesje eromheen los snijden. dan schroef er een goede slag indraaien en trekken.

die spachtelrommel zit trouwens vrijwel altijd los na een jaartje of 15~20 dus je kan ook gewoon de hele muur afsteken in 15 min en de gaten en deuken goed gladsmeren en je eigen favoriete smeersel erop doen. dit krijg je nooit meer ontzichtbaar ongeacht hoeveel lagen latex je erover smeert.
MrSparkels schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:33:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik geen professional ben op dit gebied, maar ik heb ik mijn eigen huis een heel plafond (spuit spac) + keukenmuur (spachtelputz) afgestoken en bij de kinderen muren met granol van die zooi ontdaan .... wat een bevredigend werk was dat.....

Spul was overal aangebracht zonder voorstrijk en verschillende stucadoors zeiden dat het er geheid af zou komen zodra er een nieuwe laag overheen zou komen. Het zat echt los... We haalden pluggen, plakgootjes, lambrisering e.d weg en overal ontstond gaten en beschadigingen.

Nog even geklopt, maar overal hoorde je dat het los kwam/zat. In het begin denk je nog aan repareren maar bij de derde woning wat het gelijk met een paar man alles verwijderen...we waren er toch handig in geworden :+

Het is een paar ritjes naar de vuilstort want het geeft wat zooi, maar je krijgt een mooie basis om op verder te werken.

Koop bij de Action en paar handschoenen en een plamuurmessen en gaan...
Tip: plamuurmessen goed vlak houden en niet in je muren hakken... >:)

Gefeliciteerd met je huis en succes met klussen
Nou dat eraf steken is inderdaad erg makkelijk te doen.
Geregeld grote plakkaten die ik er in een keer af steek.

Bedankt allemaal.
Zal me verder verdiepen in kalkzandsteen.
Bouwjaar is trouwens 1963.
chrisborst schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:26:
[...]

Heb zelf ook spachtelputz en gaten zijn prima te repareren. Je kan tubes kopen met een korrel erin wat een redelijk goed resultaat geeft. Voor kleine gaten, acrylaat kit erin en dan met een grove spons structuur erin deppen. Alleen met strijklicht zie je het als je het weet.
Bij de betere bouwhandel kan je ook een pot echte spachtelputz kopen, dan kan je heel je huis repareren :P
Ongetwijfeld goed advies maar mijn bedoeling is juist om de muren glad te maken. :D

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:11
Vraagje. Laatst had ik al een TV opgehangen in de woonkamer en dat was met keilbouten gelukt in een vrij kazige muur.

Ditmaal wil ik een kleine TV ophangen in de slaapkamer zodat de zwangere vrouw straks na de bevalling ook wat kan kijken.

Nu heb ik toevallig op de rommelmarkt een nieuw in doos Vogel’s Wall 3215 gekocht voor 1,5 euro en die kan naar beneden kantelen dus dat komt perfect uit.

Echter, delen van het huis zijn geisoleerd van binnenuit met een voorzetwand die afgestuct is en ik heb geen idee wat voor materiaal het is. Het klinkt overduidelijk hol en om de 60cm ofzo hoor je iets minder hol dus zullen wel rachels zitten.

Wat is wijsheid om te doen?

Ik heb in principe van alles aan ophangspullen, van chemische ankers tot keilbouten en met de beugel zitten pluggen met 8mm houtdraadbouten bijgeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6A8C2mGZJQN0u4eUWMVzTCUgmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzZWOO9xuKFL1HhIQ41xTd5C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8BZAHRY4kp_g4fUhyoll2O6sww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BU6oyOOkPuUZAzDtWJj3FpGM.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:10

Toppe

Oké ✅

1nsane schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:43:
Vraagje. Laatst had ik al een TV opgehangen in de woonkamer en dat was met keilbouten gelukt in een vrij kazige muur.

Ditmaal wil ik een kleine TV ophangen in de slaapkamer zodat de zwangere vrouw straks na de bevalling ook wat kan kijken.

Nu heb ik toevallig op de rommelmarkt een nieuw in doos Vogel’s Wall 3215 gekocht voor 1,5 euro en die kan naar beneden kantelen dus dat komt perfect uit.

Echter, delen van het huis zijn geisoleerd van binnenuit met een voorzetwand die afgestuct is en ik heb geen idee wat voor materiaal het is. Het klinkt overduidelijk hol en om de 60cm ofzo hoor je iets minder hol dus zullen wel rachels zitten.

Wat is wijsheid om te doen?

Ik heb in principe van alles aan ophangspullen, van chemische ankers tot keilbouten en met de beugel zitten pluggen met 8mm houtdraadbouten bijgeleverd.

[Afbeelding][Afbeelding]
Grote kans dat het gips is. Gewoon wat wokkeltjes er in en ‘t zit muur vast :9

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Toppe schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:02:
[...]

Grote kans dat het gips is. Gewoon wat wokkeltjes er in en ‘t zit muur vast :9
Bedoel je van die toggler gipsplaatpluggen?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:19
Nou heb ik toch al heel wat beton gemengd en gestort, van kruiwagens vol tot 12 kuubs vrachtwagentjes die het kwamen pompen, maar dit ei van columbus kende ik nog niet. _/-\o_

Ik wilde hem jullie dan ook niet onthouden. ;)

Na gebruik laat je de lege zak drogen, waarna je hem een paar keer beweegt en alle restjes loskomen die je simpel in de afvalbak gooit (of meeneemt in het nieuwe mengsel de volgende dag). _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 21-05-2022 19:54 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 00:10

Toppe

Oké ✅

1nsane schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:21:
[...]

Bedoel je van die toggler gipsplaatpluggen?
Fischer DuoBlade :9

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ77-ZSAfoySK8ppox_DVkeUWVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81lsZPYkwOrfTqCGct0ZsAf7.jpg?f=fotoalbum_large

In het kader van “deel niet alleen je successen maar ook je mislukkingen”. Gisteren zag het er nog aardig uit, maar vanmorgen klonken de meeste tegels toch wel erg hol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CqXlQrqLV3hUxRd6nSRQSmBlNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BETyev86vUXii88AXuBUFpBf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6p5boBd6iwfrf3Hg45njOJ97KWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhjKeexeTJchUvvagFo8HEZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rkf9cgz4SJ7vc6f4lqA9Dz8GHG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d62ezOqWDHk8yElueIcPoWk8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOFdo-aClfOvhHnIbESIIi2-JNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMC12hfrSlCjnDRFyvL7zCvy.jpg?f=fotoalbum_large

De onderste helft zat grotendeels niet goed vast 😩

Wat er is mis gegaan weet ik niet zo goed (veel variabelen). Ik denk dat ik iig teveel lijm heb gebruikt, en door het level systeem trek je de tegels weer los van de lijm als je ergens een bult hebt en daar ook veel lijm hebt zitten.

Denk dat alle tegellijm wel van de muur moet, of kan ik hier na goed vlakken weer op lijmen?

Balen dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Laatst online: 16-08 22:30
Ik heb een mooi zondagochtend puzzeltje. Ik zet met het lekkere weer een mobiele box buiten voor m'n zoon. Alleen die heb ik dan opgeborgen met een bout-moer verbinding losgemaakt anders klapt het geheel niet lekker in, met als gevolg dat ik elke keer die bout-moer verbinding sta los en vast te maken. Dat moet handiger kunnen lijkt mij. Weet iemand een oplossing om de verbinding op de foto sneller te kunnen vastzetten en los te maken, het liefst zelfs zonder een tool? Het hoeft geen krachten te dragen, het enige is dat m'n zoontje het niet (al te) gemakkelijk los moet kunnen krijgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HTbs0ZBcQhnh5emDOUtPbBA92c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1LGNlkA1nzK0xLwEOtZmsZE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24
3V3RT schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:33:
Ik heb een mooi zondagochtend puzzeltje. Ik zet met het lekkere weer een mobiele box buiten voor m'n zoon. Alleen die heb ik dan opgeborgen met een bout-moer verbinding losgemaakt anders klapt het geheel niet lekker in, met als gevolg dat ik elke keer die bout-moer verbinding sta los en vast te maken. Dat moet handiger kunnen lijkt mij. Weet iemand een oplossing om de verbinding op de foto sneller te kunnen vastzetten en los te maken, het liefst zelfs zonder een tool? Het hoeft geen krachten te dragen, het enige is dat m'n zoontje het niet (al te) gemakkelijk los moet kunnen krijgen.[Afbeelding]
rampa moer onderin en sterknop met draad bovenin

Optie 2: pen door en door en om de verbinding heen een klittenband bandje zodat hij ze niet van elkaar kan tillen

[ Voor 5% gewijzigd door cverkooyen op 22-05-2022 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

Kistsluiting

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/QNggZMzGoMv5/qj2ok80/1200x663.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lex

lex

lex schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:26:
[Afbeelding]

In het kader van “deel niet alleen je successen maar ook je mislukkingen”. Gisteren zag het er nog aardig uit, maar vanmorgen klonken de meeste tegels toch wel erg hol.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat er is mis gegaan weet ik niet zo goed (veel variabelen). Ik denk dat ik iig teveel lijm heb gebruikt, en door het level systeem trek je de tegels weer los van de lijm als je ergens een bult hebt en daar ook veel lijm hebt zitten.

Denk dat alle tegellijm wel van de muur moet, of kan ik hier na goed vlakken weer op lijmen?

Balen dit
Hulplijntje naar een handige buurman;

Lijm was te dik, en ik heb de tegels niet ook ingelijmd (en teveel op de muur). Dus schoonmaken en nog een keer proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Ok, DWTW is in bedrijf :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUHp4oPap4072azgkDpYQB_NRnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ts0UGETvIH4AoB8WH8aF5Ad0.jpg?f=fotoalbum_large

Moest uiteraard wat leidingwerk omleggen. Naast koud en warm, heb je nu dus ook een lauwwatercircuit in huis. De Wicu-buis loopt nu naar de kraan (boven) en de ketel (beneden). Heel het lauwwatercircuit is nog geen 5 meter, en de afvoer iets van een halve, dus lekker korte stukken.

Brengt het koude water van 14 graden naar 29 graden (beiden gemeten bij ingang ketel). Toch leuk :) Scheelt weer wat gaspenningen.

Minder leuk was een koppeling die bleef druppen. Tijdens de werkzaamheden aantal keer losgemaakt en weer vastgedraaid. Ging bij de laatste keer niet meer goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJF9LtYUBZVKqYArVKO_nImu9rI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loKOaKU1K0tP3vmtzeTpr7i0.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat er zand/gruis tussen is gekomen, ding is total loss nu. In het vervolg toch maar extra schoonwrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ik heb een mooi zondagochtend puzzeltje. Ik zet met het lekkere weer een mobiele box buiten voor m'n zoon. Alleen die heb ik dan opgeborgen met een bout-moer verbinding losgemaakt anders klapt het geheel niet lekker in, met als gevolg dat ik elke keer die bout-moer verbinding sta los en vast te maken. Dat moet handiger kunnen lijkt mij. Weet iemand een oplossing om de verbinding op de foto sneller te kunnen vastzetten en los te maken, het liefst zelfs zonder een tool? Het hoeft geen krachten te dragen, het enige is dat m'n zoontje het niet (al te) gemakkelijk los moet kunnen krijgen.[Afbeelding]
Vleugelmoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.d0hage
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 09:20
De moer vervangen door een vleugelmoer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:50

dragonhaertt

@_'.'

lex schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:13:
[...]

Hulplijntje naar een handige buurman;

Lijm was te dik, en ik heb de tegels niet ook ingelijmd (en teveel op de muur). Dus schoonmaken en nog een keer proberen
Inderdaad, lijm aanbrengen op de achterkant van de tegels (back-butter) is nodig.
Ook kan je beter rechte lijnen trekken in de lijm. Niet alle kanten op, zo maak je luchtbellen die nergens heen kunnen als je de toppen platdrukt.

Hier heb ik eerder een filmpje gepost met duidelijke uitleg waarom: dragonhaertt in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
lex schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:26:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Balen dit
waar is die hout constructie voor? een tegel trek zichzelf normaal helemaal vast in de lijm, die vallen echt niet vanzelf naar beneden of moet je "aandrukken" Ik denk dat je lijm te hard was en je eventueel niet de juiste hoogte kam hebt gebruikt. en teveel lijm heb je zeker niet gebruikt dan kon je overal gewoon de tegel afdruk inzien ipv minimaal plat gedrukte lijm strepen en kwam daarnaast de lijm tussen de voegen uit (en dat had je nog wel geweten aangezien dat kut schoonmaken is.) backbutteren zou niet nodig moeten zijn bij dit formaat tegel maar het voorkomt wel dit effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Simpelste oplossing is een vleugelmoer gebruiken ipv een normale.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:02
laat maar!

[ Voor 96% gewijzigd door barry86 op 22-05-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

flippy schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:40:
[...]

je inlaat zit op de zelfde zijde als je retour. dus warm water komt aan de bovenkant erin en stroomt direct naar beneden en gaat weer de retour in. de rest van de radiator hangt er beetje voor de show bij.

dus om dat op te lossen moet de retour onder of achter de radioator langs worden verlengd om die aan te sluiten aan de andere zijde. dat zou ik wel combineren met het plaatsen van nieuwe radiatoren. T33 zou handigste zijn als je niet over wilt stappen naar vloerverwarming. de groter je de radiator kan maken de efficeinter de boel word. je kan niet veel doen aan je isolatie dus moet je werken en inzetten op efficientie. dus dat betekent lagere temperaturen en veel radiatoroppervlak. en warmtepomp natuurlijk voor constante verwarming.

gezien de leeftijd van de leidingen zou ik er wel serieus over nadenken om gewoon alles te vervangen voor meerlaagbuis. die leidingen zijn compleet rot van binnen. gegarandeerd dat het gaat lekken vlak nadat je bezig bent geweest met nieuwe radiatoren plaatsen. je kan dan ook grotere diameters plaatsen wat het gebruik van een warmtepomp weer makkelijk maakt.
T33 is denk je beter met een matig geisoleerd huis als b.v. Jaga Tempo Wand Type 21's? Valt me namelijk op dat de Jaga's ondanks type 21 vs 33 hogere wattage hebben. Je zou zeggen dat het snellere opwarmen van de Jaga's (of andere moderne radiatoren met minder inhoud in liters) efficiënter zou zijn? Correct me if I'm wrong O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

miekol schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:14:
[...]
T33 is denk je beter met een matig geisoleerd huis als b.v. Jaga Tempo Type 21's? Valt me namelijk op dat de Jaga's ondanks type 21 vs 33 hogere wattage hebben. Je zou zeggen dat het snellere opwarmen van de Jaga's (of andere moderne radiatoren met minder inhoud in liters) efficiënter zou zijn? Correct me if I'm wrong O+
kijk eens wat een jaga je kost versus een simpele T33. :X

die wattages zijn koffedik kijken want het gaat niet om hoe snel je de boel opwarmt. je moet zodra je de radiatoren en leidingen hebt vervangen (of liefste tegelijk) een warmtepomp erop aansluiten die gewoon constant aanstaat. hoe snel een radiator opwrmt is dan ook compleet niet relevant. immers stook je dan ook met temperaturen rond de 35~40 graden, niet 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:12
@lex jammer en balen denk ik.

Ik heb laatst ook de WC gedaan, eerste keer tegelen in denk ik 30 jaar weer. Ik ben redelijk lang bezig geweest met doorvragen bij specialisten en mede hobby plakkers.

Op de onderste helft zaten van die klere matjes hobbel de bobbel, daar boven was spac. Spac heb ik weggestoken eerst goed heet stoken met de behangafstomer dan gaat met een dik plamuurmes de boel er voor 5% ineen keer af. Tegeltjes heb ik lang op zitten bikken daarna met een kom diamant schijf glad getrokken. Eerst droog wat ook kan maar dan zie je na 30 seconden niet meer, dus de vrouw ernaast met een grote injecteer fles. Dagen ervoor goed nat maken helpt ook.
Ook de vloer heb ik hier mee glad gemaakt aangezien ik anders met de nieuwe dikke tegels hoger uitkwam dan de drempel.

De eerste rij kreeg ik als advies
Tegels op de wand drukken
Level plaatjes erachter schuiven
Tegels met beide handen goed aanduwen
Rij erboven plakken
nog een rij er boven plakken
Daarna pas de eerste rij de wigjes erin zetten en aantrekken met de tang.

Ik heb op de wand een 8 mm lijmkam gebruikt en de dikkere vloertegels met 10mm lijmkam en overal poederlijm gebruikt.
Omdat de muren goed vlak en haaks waren heb ik iedere keer voor 1 wand alle tegels gesneden waar nodig. Hoewel de meeste poederlijm 1 uur verwerkbaar is merkte ik na 30 minuten al dat de lijm dikker/stugger werd. Gelukkig was ik met de meeste wanden net binnen een 1/2 uur klaar.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
Even een aanvulling op een vraag korte tijd geleden over ventilatiebuizen.

Alle materialen besteld, buizen, bochten, ventilatorbox... Wil ik vandaag eraan beginnen.

Blijkt, er zit helemaal geen buis/afvoer op de wc. Terwijl er wel een ventiel zit.
Op de foto zie je de achterkant van een keukenkast.

Er loopt een koof door een slaapkamer (waarvan ik dacht die komt van de wc). En die wou ik eigenlijk weghalen, heel onpraktisch om een bed/kast in te richten.

Uiteindelijk toch besloten om die (wc) pijp/koof te behouden en alles daarop aangepast. Deze week peuterkamer omgegaan naar een "grote kamer" en dus de spullen voor ventilatie gekocht.

Maar. De wc wordt dus niet geventileerd. Naja... Rechtstreeks de keuken in.
Idealiter gooi ik dat gat dus dicht.

Ik weet echter niet waar die pijp op zolder dan heen gaat.
Afzuigkap? Is dat een logisch iets? Volgens mij loopt de afzuigkap al naar buiten, want daar hangt een klep.

Wat is nu wijsheid?
Sowieso achterhalen waar die ene pijp voor is.
En de wc? Daar krijg ik dus geen ventilatie zonder ingrijpende aanpassingen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/56vRFDfJ/IMG-20220522-145304.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Mnm39Rcr/IMG-20220522-145422.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CRg6CJKq/Screenshot-20220522-162656-com-android-gallery3d.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5HP7VVSB/IMG-20220522-150244.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door NeutraleTeun op 22-05-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

habbekrats schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:52:
@lex jammer en balen denk ik.

Ik heb laatst ook de WC gedaan, eerste keer tegelen in denk ik 30 jaar weer. Ik ben redelijk lang bezig geweest met doorvragen bij specialisten en mede hobby plakkers.

Op de onderste helft zaten van die klere matjes hobbel de bobbel, daar boven was spac. Spac heb ik weggestoken eerst goed heet stoken met de behangafstomer dan gaat met een dik plamuurmes de boel er voor 5% ineen keer af. Tegeltjes heb ik lang op zitten bikken daarna met een kom diamant schijf glad getrokken. Eerst droog wat ook kan maar dan zie je na 30 seconden niet meer, dus de vrouw ernaast met een grote injecteer fles. Dagen ervoor goed nat maken helpt ook.
Ook de vloer heb ik hier mee glad gemaakt aangezien ik anders met de nieuwe dikke tegels hoger uitkwam dan de drempel.

De eerste rij kreeg ik als advies
Tegels op de wand drukken
Level plaatjes erachter schuiven
Tegels met beide handen goed aanduwen
Rij erboven plakken
nog een rij er boven plakken
Daarna pas de eerste rij de wigjes erin zetten en aantrekken met de tang.

Ik heb op de wand een 8 mm lijmkam gebruikt en de dikkere vloertegels met 10mm lijmkam en overal poederlijm gebruikt.
Omdat de muren goed vlak en haaks waren heb ik iedere keer voor 1 wand alle tegels gesneden waar nodig. Hoewel de meeste poederlijm 1 uur verwerkbaar is merkte ik na 30 minuten al dat de lijm dikker/stugger werd. Gelukkig was ik met de meeste wanden net binnen een 1/2 uur klaar.
Goede tips! Dank.

Wigjes heb ik pas na paar rijen gedaan inderdaad, maar als je lijm te dik is werkt dat dus alleen maar averechts weet ik nu 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Uiteindelijk is het een combinatie geworden van gipsplaatwokkels en een houtdraadbout.

Ik bedacht me ineens dat die rachels achter de gipswand natuurlijk gewoon met metalen schroeven vast zit dus even de leidingzoeker erbij gepakt waardoor ik makkelijker/nauwkeuriger de locatie van de rachels kon vinden.

Uiteindelijk zat er achter de stalen montagestrip van Vogel’s 1 houten rachel dus daar gewoon 4mm voorgeboord en een houtdraadbout en voor de overige punten gipsplaatwokkels.

Het hangt als een huis in elk geval maar moet alleen nog even wat kabelgoot bijhalen en toch dat stompje onder de TV nog maar eraf (dan zit er wel een “gat” onder in de TV maar is dan wel netter).

Enfin. Vrouw blij natuurlijk en daar gaat het om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MXM9nu7aySWNssVqfdU3YDXYCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wijNtPTGsnpvjzy4I0NHjOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:50
Dit weekend voor het eerst zelf een koof gebouwd.

Nog even verder afwerken, schuren en in de Grondverf. Daarna mee sausen zodra de stukadoor klaar is in de woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRhQUu96PHt0SVAqHMPJq-cIc7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1x2E3qUOTYgbNJJkKvoc0qd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAeJyzGFgxdTCIRB4gU50uZRf8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmqcW6UsMj5ZCLmS8cL1TjTG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:42:
Even een aanvulling op een vraag korte tijd geleden over ventilatiebuizen.

Alle materialen besteld, buizen, bochten, ventilatorbox... Wil ik vandaag eraan beginnen.

Blijkt, er zit helemaal geen buis/afvoer op de wc. Terwijl er wel een ventiel zit.
Op de foto zie je de achterkant van een keukenkast.

Er loopt een koof door een slaapkamer (waarvan ik dacht die komt van de wc). En die wou ik eigenlijk weghalen, heel onpraktisch om een bed/kast in te richten.

Uiteindelijk toch besloten om die (wc) pijp/koof te behouden en alles daarop aangepast. Deze week peuterkamer omgegaan naar een "grote kamer" en dus de spullen voor ventilatie gekocht.

Maar. De wc wordt dus niet geventileerd. Naja... Rechtstreeks de keuken in.
Idealiter gooi ik dat gat dus dicht.

Ik weet echter niet waar die pijp op zolder dan heen gaat.
Afzuigkap? Is dat een logisch iets? Volgens mij loopt de afzuigkap al naar buiten, want daar hangt een klep.

Wat is nu wijsheid?
Sowieso achterhalen waar die ene pijp voor is.
En de wc? Daar krijg ik dus geen ventilatie zonder ingrijpende aanpassingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de jaren 70 had men nog wel eens een motorloze afzuigkap.
Deze hing dan aan hetzelfde ventilatiekanaal als toilet en badkamer.

In ons huis grenst het toilet ook toevallig aan de keuken maar zijn beide ruimtes aangesloten op een hoofdleiding in een koof naast de trap. De afzuigkap heeft zoals het hoort een eigen doorvoer.

Geen afzuiging in het toilet lijkt mijn wel een minpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Het huis is van 1994, die optie zou moeten afvallen.

Die "loze" pijp waar ik het over had, die loopt ook langs de trap.
Dus misschien is dat wel hetzelfde en hoort er eigenlijk ook een koof oid in de keuken te zitten waar de wc (en heel mss keuken) op hoort te zitten.

Maar lijkt me toch vreemd dat je zoiets weghaalt als een nieuwe keuken plaatst.
ALS er een nieuwe keuken in zit. Kan daar negens iets over terugvinden.
Daarbij, als je dan toch die koof weghaalt (als die al bestond), waarom niet gelijk die in de slaapkamer ook.

Vragen, vragen vragen.

[ Voor 83% gewijzigd door NeutraleTeun op 23-05-2022 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20
Iets langere bout nemen, gaatje er in boren dicht bij de onderzijde en daar een borgpen in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:59

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0395rYWLER0_-EkQtjTLbU_2JFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2WGqrVZAnXzfxK8Aoear3ZT.jpg?f=fotoalbum_large

Met een steeds sneller lopende peuter wil m'n vrouw graag een tuinhekje dat hem tegen kan houden om de straat op te rennen. Goed punt. De wens is dat het hek zelfsluitend is en beide kanten open kan. Ik kan prima iets verzinnen voor zelfsluitend, beide kanten open kan ook nog wel met een duimheng, maar de combinatie? Hek word een simpel weidehek-achtig iets van geschaafd douglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dubbelverend scharnier en overslagsluiting?

[ Voor 32% gewijzigd door teacher op 23-05-2022 07:43 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 11:40

Pubbert

random gestoord

Heeft er iemand ervaring met reparatie van een WTW unit? De Unit (Brink HR 4/0) is 15 jaar oud, en heeft nu een storing met een afvoer ventilator (hij geeft aan via code F5 toevoer ventilator, maar het is toch echt de afvoer ventilator). Ik kan deze ventilatoren nog wel (gereviseerd) na bestellen, maar vind niet zo snel een service manual van het apparaat.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 12:41
Even een vraag m.b.t. badkamers betegelen. Onze huidige badkamer is zon 20 jaar oud en is dus aan vervanging toe. Omdat persoon schaars is zou ik het zelf moeten gaan proberen. Ik ben redelijk handig. Nu vroeg ik mij af als ik de oude tegels eraf haal, of de muren dan eerst vlak gestuukt moeten worden voor de nieuwe tegels. Of is dit met lijm wel recht te corrigeren als het niet helemaal vlak is ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:59

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

teacher schreef op maandag 23 mei 2022 @ 07:40:
Dubbelverend scharnier en overslagsluiting?
Ja, maar ik vrees een beetje voor de combinatie van buiten/vocht en dat die doorgaans niet heel lomp zijn zoals een duim/heng is. Er gaat namelijk geheid een kind op klimmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:28
Even een vraag over een doorgerotte balk van de schuur. Het gaat om de onderbalk waar dus alle staanders op staan. Die is bij de deur doorgerot. Kan ik dat stuk gewoon wegzagen en er nieuw hout in maken? En welk hout kan ik dan het beste gebruiken? (Dit lijkt gewoon vuren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5tfpwfyIuXcnOQoCPh8RBtZ5JQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uASJSqdwZ50BOfuJY43b3dXF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
Ik ga 3 eiken planken in de keuken bevestigen. Hiervoor ga ik onzichtbare steunen gebruiken. Deze ga ik boren met ik denk een slangenboor in een kolomboormachine. (diepte +-30cm). De dragers hebben een diameter van 16mm. Graag zou ik met jullie willen checken of het klopt dat ik dan het beste met een 18mm diameter boor kan gebruiken? Zodat er iets van speling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 11:40

Pubbert

random gestoord

bleekie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:30:
Even een vraag over een doorgerotte balk van de schuur. Het gaat om de onderbalk waar dus alle staanders op staan. Die is bij de deur doorgerot. Kan ik dat stuk gewoon wegzagen en er nieuw hout in maken? En welk hout kan ik dan het beste gebruiken? (Dit lijkt gewoon vuren)
[Afbeelding]
Dit lijkt gewoon geimpregneerd vuren. Je zou er een douglas balk in kunnen lekken en die van te voren nog extra beitsen of behandelen. Dat gaat iets langer als een nieuwe vuren balk die al geimprengeerd is.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:14
Possible schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:51:
Even een vraag m.b.t. badkamers betegelen. Onze huidige badkamer is zon 20 jaar oud en is dus aan vervanging toe. Omdat persoon schaars is zou ik het zelf moeten gaan proberen. Ik ben redelijk handig. Nu vroeg ik mij af als ik de oude tegels eraf haal, of de muren dan eerst vlak gestuukt moeten worden voor de nieuwe tegels. Of is dit met lijm wel recht te corrigeren als het niet helemaal vlak is ?
Hoe de tegels eraf komen is erg afhankelijk van het soort muur waar ze op zitten en de gebruikte lijm.

Van beton krijg je ze vaak wel goed er af en kan je ook de lijm er vanaf krijgen zonder dat de muur gestuct hoeft te worden.

Zitten ze op gipsplaat dan is mijn ervaring dat je beter en sneller de gipsplaten vervangt.

Gasbeton en kalkzandsteen wanden heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:45
Pubbert schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Dit lijkt gewoon geimpregneerd vuren. Je zou er een douglas balk in kunnen lekken en die van te voren nog extra beitsen of behandelen. Dat gaat iets langer als een nieuwe vuren balk die al geimprengeerd is.
@bleekie

En ik zou hem vd onderkant even behandelen met Bison Rubber Seal dan kan ie van die kant al niet meer gaan rotten.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 12:41
DasNieNix schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:09:
[...]

Hoe de tegels eraf komen is erg afhankelijk van het soort muur waar ze op zitten en de gebruikte lijm.

Van beton krijg je ze vaak wel goed er af en kan je ook de lijm er vanaf krijgen zonder dat de muur gestuct hoeft te worden.

Zitten ze op gipsplaat dan is mijn ervaring dat je beter en sneller de gipsplaten vervangt.

Het zijn idd van die gasbeton / ytong blokken.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:00
DasNieNix schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:09:
[...]

Hangt er vanaf hoe de tegels erop gezet zijn.
Zitten ze in cement gezet, dan is het sneller om de muur opnieuw te maken gezien je meer van de blokken zal afbrokkelen dan het cement.
Lijm zal wellicht beter gaan, maar dan de beitel goed vlak houden. Je prikt zo door de blokken heen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
NeutraleTeun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 06:47:
Het huis is van 1994, die optie zou moeten afvallen.

Die "loze" pijp waar ik het over had, die loopt ook langs de trap.
Dus misschien is dat wel hetzelfde en hoort er eigenlijk ook een koof oid in de keuken te zitten waar de wc (en heel mss keuken) op hoort te zitten.

Maar lijkt me toch vreemd dat je zoiets weghaalt als een nieuwe keuken plaatst.
ALS er een nieuwe keuken in zit. Kan daar negens iets over terugvinden.
Daarbij, als je dan toch die koof weghaalt (als die al bestond), waarom niet gelijk die in de slaapkamer ook.

Vragen, vragen vragen.
In 2006 is mijn huis gerenoveerd en daar is het ook gedaan met centrale afzuiging op zolder en dan buizen naar de keuken, toilet en badkamer. Dus die optie kan nog steeds. :)

Wellicht is het bij plaatsen van de keuken weg gehaald omdat de afzuigkap interne circulatie was?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
beste medetweakers,
op zolder is recent een dakkapel geplaatst welke we aan 1 kant willen afwerken.
Er stond al een kalkblokken muurtje (cv hok) maar deze wand kan nu recht doorgetrokken worden.

Helaas is echt afstucen geen optie (ivm gevaar op scheuren) en die standaard agnesplaten hoef ik ook niet.

Wij zaten eraan te denken om de dakkapel wand gelijk te maken (met een mdf plaat ofzo) met de bestaande muur en dan deze te bekleden met een pvc wandbekleding.

Ik zat de denken aan een click pvc (deze is wat zwaarder maar overbrucht wel iedere ongelijkheid).

Welke lijm zouden jullie hier voor aanraden? iemand ervarding hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nav het ventilatie verhaal:

Ik ben ook wel benieuwd naar waar mijn afzuigkap heen gaat, en of ik daar iets van buizen ga zien.

Maar.
Hoe gaat dat ding los?

Ik heb alle mogelijk zichbare schroeven losgedraaid, maar ik krijg niks los.

Ik ga er een beetje vanuit dat de kap onder hangt over een tal schroeven die zichtbaar worden als de schouw eraf is?
Maar die schouw krijg ik er niet vanaf.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xkx7MpTP/IMG-20220523-182608.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/phmSZQmM/IMG-20220523-182648.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BLRVw8FL/IMG-20220523-182738.jpg

Beetje als idee, links is ongeveer de pijp die op de zolder uitkomt en rechts het gat van de wc.

Het enige waar de afzuigkap naar buiten zou kunnen, is als die echt door het plafond loopt. Maar dan kan de wc nooit dwars erdoorheen links naar de zolder?

--
Nvm
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZBHZyxvP/IMG-20220523-185621.jpg

Ze hebben betegeld na plaatsing afzuigkap.
Dus kan die schouw niet eruit buigen.

[ Voor 17% gewijzigd door NeutraleTeun op 23-05-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
darklord007 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:16:
beste medetweakers,
op zolder is recent een dakkapel geplaatst welke we aan 1 kant willen afwerken.
Er stond al een kalkblokken muurtje (cv hok) maar deze wand kan nu recht doorgetrokken worden.

Helaas is echt afstucen geen optie (ivm gevaar op scheuren) en die standaard agnesplaten hoef ik ook niet.

Wij zaten eraan te denken om de dakkapel wand gelijk te maken (met een mdf plaat ofzo) met de bestaande muur en dan deze te bekleden met een pvc wandbekleding.

Ik zat de denken aan een click pvc (deze is wat zwaarder maar overbrucht wel iedere ongelijkheid).

Welke lijm zouden jullie hier voor aanraden? iemand ervarding hiermee?
Denk dat gipsplaten en die afwerken makkelijker is. Maar beelden zeggen meer dan 1000 worden dus heb je foto’s van de situatie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Laatst online: 16-08 22:30
cverkooyen schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:42:
[...]

rampa moer onderin en sterknop met draad bovenin

Optie 2: pen door en door en om de verbinding heen een klittenband bandje zodat hij ze niet van elkaar kan tillen
Rampa moer is het geworden! Leuk knopje erbij uitgezocht. Werkt goed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skMRMrEQl1JD4Sz8pfagVklrtoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Kqzhw4EGIXQAI59E4eZpnd9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
perspectivebass schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:49:
[...]

Denk dat gipsplaten en die afwerken makkelijker is. Maar beelden zeggen meer dan 1000 worden dus heb je foto’s van de situatie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSdCr4RkNptsNd3pLg_Gbw6PcPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoeKnsJbjHN4lS6GkuSSnqbi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xhsdWfV9YaQEqZGBLLFZlXy_wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3nNKTTVTqdCTkJ6TenFLskU.jpg?f=fotoalbum_large

initele idee was ook gewoon afwerken, maar de bestaande wand kan/wil ik niet opdikken/slopen dus die is maatgevend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 12:29
737freak schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:25:
Dit weekend voor het eerst zelf een koof gebouwd.

Nog even verder afwerken, schuren en in de Grondverf. Daarna mee sausen zodra de stukadoor klaar is in de woning.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom die koof niet van gipsplaten zodat de stukadoor die ook mee kan nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:33
bleekie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:30:
[Afbeelding]
Probleem is dat het hout continu nat wordt. Wellicht een idee om het de balk naast de staanders af te zagen en een wel dorpel van massief steen er tussen.

Voorbeeldje:

https://www.gamma.nl/asso...rijs-4x2x103-cm/p/B106613

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:28
wauskoek schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:09:
[...]

Probleem is dat het hout continu nat wordt. Wellicht een idee om het de balk naast de staanders af te zagen en een wel dorpel van massief steen er tussen.

Voorbeeldje:

https://www.gamma.nl/asso...rijs-4x2x103-cm/p/B106613
Dat ziet er ook erg netjes uit.
Ik ben alleen al begonnen om een douglas balk op maat te maken, en dan met rubber seal en beits hem zo goed mogelijk waterdicht te maken. Mocht dat niks worden dan hou ik deze oplossing zeker in gedachten!

(De vorige bewoners hadden tegen deze balk nog een schuine plank geschroefd om makkelijk met de motor binnen te kunnen rijden, op de plekken waar die vast zat lijkt de rot ook begonnen te zijn. Dus ik hoop dat het zonder die schuine plank wat langer meegaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
NeutraleTeun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:32:
Nav het ventilatie verhaal:

Ik ben ook wel benieuwd naar waar mijn afzuigkap heen gaat, en of ik daar iets van buizen ga zien.

Maar.
Hoe gaat dat ding los?
Vaak hangen die afzuigkappen aan twee schroeven. Dus je zou de ka[ erboven eraf moeten krijgen en dan kan je de afzuigkap omhoog tillen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
bleekie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:20:
[...]

Dat ziet er ook erg netjes uit.
Ik ben alleen al begonnen om een douglas balk op maat te maken, en dan met rubber seal en beits hem zo goed mogelijk waterdicht te maken. Mocht dat niks worden dan hou ik deze oplossing zeker in gedachten!

(De vorige bewoners hadden tegen deze balk nog een schuine plank geschroefd om makkelijk met de motor binnen te kunnen rijden, op de plekken waar die vast zat lijkt de rot ook begonnen te zijn. Dus ik hoop dat het zonder die schuine plank wat langer meegaat.)
Douglas is totaal ongeschikt voor deze toepassing.

Je kunt het beste een balk van beton (voorzien van wapening) storten of het betere hardhout zoals bankingrai gebruiken. Daarnaast is het verstandig ervoor te zorgen dat er geen water blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:50
ColeJ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:58:
[...]

Waarom die koof niet van gipsplaten zodat de stukadoor die ook mee kan nemen?
Dat heb ik inderdaad overwogen, maar aan de onderkant komen er 2 gordijnrails tegenaan en qua draagkracht en herhaaldelijke belasting is gipsplaat dan niet ideaal. Daarnaast vonden we MDF eenvoudiger om te verwerken.

De koof ga ik glad schuren, in de Grondverf zetten en vervolgens mee sausen met de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 12:29
737freak schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:10:
[...]

Dat heb ik inderdaad overwogen, maar aan de onderkant komen er 2 gordijnrails tegenaan en qua draagkracht en herhaaldelijke belasting is gipsplaat dan niet ideaal. Daarnaast vonden we MDF eenvoudiger om te verwerken.

De koof ga ik glad schuren, in de Grondverf zetten en vervolgens mee sausen met de rest.
Niet om te zeuren maar kan je dan niet alsnog 2 gipsplaten er tegenaan schroeven? Dan heb je EN de stevigheid EN de afwerking :). Persoonlijk vind ik dat een stuk netter dan een houten koof. Daar krijg je altijd weer scheurtjes in de randjes omdat het stucwerk niet lekker tegen het hout aan hecht.

[ Voor 13% gewijzigd door ColeJ op 24-05-2022 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:03
ColeJ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:39:
[...]

Niet om te zeuren maar kan je dan niet alsnog 2 gipsplaten er tegenaan schroeven? Dan heb je EN de stevigheid EN de afwerking :). Persoonlijk vind ik dat een stuk netter dan een houten koof. Daar krijg je altijd weer scheurtjes in de randjes omdat het stucwerk niet lekker tegen het hout aan hecht.
Stucwerk tegen een mdf koof? MDF heeft net als voordeel dat je daar direct mag op schilderen.
De randjes kit je gewoon af met een acryl.
Dus normaal ga je nooit het verschil merken tussen koof in mdf of gipsplaat.

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 24-05-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 14:22
Ik ga binnenkort een koof (240x120x20) maken. Frame van hout, met daarop mdf platen die in verstek zijn gezaagd. Nu twijfel ik over de dikte van het plaatmateriaal. Op internet zag ik een zelfde project waarbij 18mm plaat is gebruikt, maar aangezien het niets hoeft te dragen lijkt me dat vrij veel. Is 9mm niet al voldoende? Het gewicht voor een 18mm plaat (>30kg) is niet niks😅.

Iemand hier ervaring mee?
Pagina: 1 ... 221 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/