[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 222 ... 456 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-07 19:55

Toppe

Oké ✅

MMatthijsV schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:19:
Ik ga binnenkort een koof (240x120x20) maken. Frame van hout, met daarop mdf platen die in verstek zijn gezaagd. Nu twijfel ik over de dikte van het plaatmateriaal. Op internet zag ik een zelfde project waarbij 18mm plaat is gebruikt, maar aangezien het niets hoeft te dragen lijkt me dat vrij veel. Is 9mm niet al voldoende? Het gewicht voor een 18mm plaat (>30kg) is niet niks😅.

Iemand hier ervaring mee?
Kan prima. Hoe dunner je materiaal hoe strakker het frame moet zijn qua maatvoering :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:56
bottom line schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:09:
[...]

Stucwerk tegen een mdf koof? MDF heeft net als voordeel dat je daar direct mag op schilderen.
De randjes kit je gewoon af met een acryl.
Dus normaal ga je nooit het verschil merken tussen koof in mdf of gipsplaat.
Je hebt inderdaad gelijk. Dan nog zou ik het wel gipsen en mee laten stucen. Een geheel is altijd mooier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-07 01:51
MMatthijsV schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:19:
Ik ga binnenkort een koof (240x120x20) maken. Frame van hout, met daarop mdf platen die in verstek zijn gezaagd. Nu twijfel ik over de dikte van het plaatmateriaal. Op internet zag ik een zelfde project waarbij 18mm plaat is gebruikt, maar aangezien het niets hoeft te dragen lijkt me dat vrij veel. Is 9mm niet al voldoende? Het gewicht voor een 18mm plaat (>30kg) is niet niks😅.

Iemand hier ervaring mee?
Zelf met 18MM gedaan... kan inderdaad prima met 12MM (of 9MM). Ook beetje afhankelijk van het frame wat je maakt.

Achteraf heb ik zelf zowel het frame als de MDF platen wat overdreven uitgevoerd.. gaat in ieder geval geen kant op :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:26
ColeJ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:13:
[...]

Je hebt inderdaad gelijk. Dan nog zou ik het wel gipsen en mee laten stucen. Een geheel is altijd mooier.
'Een geheel'.
Het wordt altijd een geheel, omdat je de gipsplaat onmogelijk gaat kunnen onderscheiden van een mdf plaat nadat alles klaar is.
Geen idee waarom je nog zoveel extra werk wilt doen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bottom line schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:40:
[...]

'Een geheel'.
Het wordt altijd een geheel, omdat je de gipsplaat onmogelijk gaat kunnen onderscheiden van een mdf plaat nadat alles klaar is.
Geen idee waarom je nog zoveel extra werk wilt doen..
Dit dus. Enige wat ik me kan bedenken is dat je de kopse kanten van het mdf 3x moet lakken/schuren omdat het vezelig is, maar verder...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:56
Boudewijn schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:02:
[...]
Dit dus. Enige wat ik me kan bedenken is dat je de kopse kanten van het mdf 3x moet lakken/schuren omdat het vezelig is, maar verder...
Bijvoorbeeld dit dus. Gipsplaten erop schroeven lijkt me een stuk minder werk. Het afwerken doet de stukadoor vervolgens.

Ieder maakt zijn eigen keuzes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:26
ColeJ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:07:
[...]

Bijvoorbeeld dit dus. Gipsplaten erop schroeven lijkt me een stuk minder werk. Het afwerken doet de stukadoor vervolgens.

Ieder maakt zijn eigen keuzes :)
En als je geen beroep doet op een stukadoor? Het is niet omdat je een stukadoor inschakelt (die je ook moet betalen) dat je minder werk hebt.. Of komt die stukadoor binnen de week nadat je een koofje hebt gemaakt in gips dit dichtmaken?

Het minste totaalwerk, het snelst afgewerkt en het goedkoopste is gebruik maken van mdf.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:44
het hele verhaal staat in een los topic maar ik wou ook hier graag even showen.
Mijn nieuwe sandwich isolatie deur zit er in! Qua looks bijna compleet gelijk aan de oude. Het glas in lood heb ik gewoon overgezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pWi9-Qy1vbfA-Ch1Eyw5GyMagY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhFDHbsyr1ZNlcczdA6N24Lh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLIFx7CI8EpuUJe96SnrUGIe9_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fjqssf7LeiKGXwydEW7QUcT.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even wachten op het dubbelglas voor de binnenkant en daarna kan ik alles nog een laatste keer lakken en ook de secustrip weer monteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCO89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-07 10:50
NeutraleTeun schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:32:
Nav het ventilatie verhaal:

Ik ben ook wel benieuwd naar waar mijn afzuigkap heen gaat, en of ik daar iets van buizen ga zien.

Maar.
Hoe gaat dat ding los?

Ik heb alle mogelijk zichbare schroeven losgedraaid, maar ik krijg niks los.

Ik ga er een beetje vanuit dat de kap onder hangt over een tal schroeven die zichtbaar worden als de schouw eraf is?
Maar die schouw krijg ik er niet vanaf.
Til de koof eens een paar millimeter omhoog. De koof hangt in de beugel.

Achter de koof is een beugel en bij de motor van de afzuigkap zijn dan nog 2 schroeven zichtbaar waar de afzuigkap aan hangt..

[ Voor 4% gewijzigd door SCO89 op 24-05-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Boudewijn schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:02:
[...]
Hier de hoeken haaks in verstek gedaan, is dat probleem ook vermeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-07 15:43

Tjark

DON'T PANIC

kever678 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:26:
[...]
Hier de hoeken haaks gedaan, is dat probleem ook vermeden.
Bedoel je in verstek?

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
lol, ja klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:54

JT

VETAK y0

JT schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:06:
De schuttingboer heeft de schuifpoort te laag gehangen en die bleek niet dicht te kunnen na de bestrater bezig was geweest. Het alternatief was 0 afschot. Het geheel ziet er zo uit:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De simpelste oplossing zou zijn een stukje onder de poort afzagen. Maar de poort is nu nog geen 190cm. Ik heb elke keer de neiging iets te bukken ook al ben ik geen 190cm lang. De vraag was dus hoe ik het geheel hoger kan krijgen, het moet minimaal 6cm omhoog. De poort hangt in een rail. De rail zit in houders. De houders zitten vast aan een balk die over de hele breedte vast zit aan de betonnen palen. Op onderstaande foto zie je, van bovenaf gefotografeerd, de rechterbalk met rail eronder.

Members only:

Ik had nu een idee waarvan ik mij afvroeg of dit ging werken. De rechter balk vervangen door een hardhouten plank van van 2cm dik en 10cm breed. Op z'n kant monteren; aan de betonnen palen vastmaken waar die balk nu vast zit. En dan in plaats van railhouders aan de onderkant, railhouders die je aan de zijkant monteert:

[Afbeelding]

Of simpelweg deze railhouders aan een stoelhoek of hoe je het ook wilt noemen. Dan uiteraard wel dik genoeg, eventueel maatwerk laten maken.

Dan moet ik alleen nog de plank in de deuropening zelf, waar geen railhouder zit, 5cm smaller maken (waardoor er nog 5cm over blijft). Als de deur dan 6cm hoger hangt en die uitsnede 5cm hoger zit dan heb je 5cm meer doorloopruimte.

Members only:

Bruin = nieuwe plank
Blauw = uit te zagen deel
Geel = stoelhoeken of wandrailhouders voor de rails

Waarom zo? Als ik die railhouders voor de zijkant op de huidige balk aan de zijkant zet (nog los van de vraag hoe ik die hoger krijg) dan zit er tussen de schutting en de poort een centimeter of 5. Dat is erg fors. Ik hoop dat die houders aan de zijkant of stoelhoeken oid die dik genoeg zijn, werken met hardhout als er maar 2 centimeter is om in te grijpen voor de schroef v(edit: ik bedenk me nu dat ik in de bovenste 5cm van de plank er nog een stuk van 2cm dik, 5cm breed tegenaan kan lijmen en schroeven. 10cm gaat niet in verband met de punten van de betonnen palen). Hardhout is tenslotte erg hard :P Ik hoor graag jullie ideeën!
Iemand hier nog een idee over? Een alternatief zou kunnen zijn dat ik simpelweg een drietal rvs/stalen ijzers laat maken die ik aan de schutting schroef op de plek waar nu de balk met rails hangt (en dan hopen dat ik _exact_ onder het bestaande gat boor voor het tweede gat) en dan iets hoger de balk bevestigen met bouten. Waarmee je effectief de balk met rail verhoog. Ik moet dan ook het deurkozijn van de poort hoger maken. De twee verticale balken iets omhoog of vervangen voor nieuwe die hoger zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 25-05-2022 13:07 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Bij tegellijm weg slijpen is stof wel een dingetje kom ik achter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sx3R8C-w-C7dtMQB4RtpWJFVx9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TSpidHJdOUB2Se9AxoebiVB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:54

JT

VETAK y0

lex schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:20:

[Afbeelding]
Holy shit :P Centrale afzuiging (indien aanwezig) wel uit staan?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex

lex

JT schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:23:
[...]

Holy shit :P Centrale afzuiging (indien aanwezig) wel uit staan?
Niet aanwezig, en afzuiging in de wc uit. Deur ook afgeplakt aan de buitenkant en overal handdoeken voor. Maar de planten spuit was er niet tegenop gewassen, morgen maar wat meer water erop. Wordt wel een bende zo…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

lex schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:28:
[...]

Niet aanwezig, en afzuiging in de wc uit. Deur ook afgeplakt aan de buitenkant en overal handdoeken voor. Maar de planten spuit was er niet tegenop gewassen, morgen maar wat meer water erop. Wordt wel een bende zo…
En toen was je het afplakken van de rookmelder vergeten en zat je in nog meer herrie dan je je vooraf bedacht had >:)
* The Eagle been there, got the Tshirt :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
lex schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:20:

[Afbeelding]
Met een slijptol? Wellicht wat laat voor jou, maar kan zoiets wel aanraden. Samen met goede bouwstofzuiger, natuurlijk. Vermindert de grote stofwolken behoorlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Vandaag de eerste 17 krimpen gelegd in perskoppelingen. Ik kan nog niet testen of alles lekdicht is omdat ik één koppeling mis en de juiste winkels uiteraard morgen dicht zijn.

Nu merk ik van één krimp dat als ik wat kracht zet ik de pex buis kan ronddraaien. Is dit normaal? :X

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LED-Maniak schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:15:
Vandaag de eerste 17 krimpen gelegd in perskoppelingen. Ik kan nog niet testen of alles lekdicht is omdat ik één koppeling mis en de juiste winkels uiteraard morgen dicht zijn.

Nu merk ik van één krimp dat als ik wat kracht zet ik de pex buis kan ronddraaien. Is dit normaal? :X
ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:22
henkie196 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:01:
[...]

Met een slijptol? Wellicht wat laat voor jou, maar kan zoiets wel aanraden. Samen met goede bouwstofzuiger, natuurlijk. Vermindert de grote stofwolken behoorlijk goed.
Die heb ik ook, werkt goed bij doorslijpen. Voor afslijpen/vlakslijpen hebben ze weer andere setjes voor die ook erg goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:01:
[...]

Alleen al een goede bouwstofzuiger in de buurt van de stofproductie hebben en die gewoon lekker laten lopen helpt al veel voor mijn gevoel. Alles wat uit de lucht is is uit de lucht (y)

Vraagje van mij, we gaan zeer binnenkort het huis verkopen en ik ben een lijst met kl*te-karweitjes aan het afwerken. Plintjes, deurklinkjes strak hangen, dat soort dingen ;).

Nu is dit er een die ik echt enorm voor mij uit heb geschoven (samen met wat kitwerk, dat komt later vandaag ;) ) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vI76OaMdKscBpYwiKVIRfVaHfUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQAwcubnI7D5eQvZENSIi5mR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een stukje van de wc-betegeling waar de voeg een mm of 4-5 weg is gevreten (de schuifmaat gaat iets meer dan 5mm de voeg in vanaf voorkant tegel). Ik hoorde van de vriendin iets over schoonmmaakmiddel en agressief. Whatever, het moet/mag/zal gefixed worden.

De keren dat ik voegen hersteld heb heb ik vrij grof spul voor buiten gebruikt (zakken voegmortel) en daar op goed geluk een kleur gekozen en de kleurvariatie geaccepteerd.

Heeft iemand een aanbevelenswaardig product hiervoor?
Gezien de Gamma/praxis/karwei de enige open winkels in de buurt zijn moet ik het bij voorkeur daarvandaan halen. Gezien het maar heel weinig is is zo'n overpriced tube als onderstaande prima... maarja helder wit he ;)
https://www.gamma.nl/asso...eparatie-330-ml/p/B265706

Iemand nog een goeie suggestie? Kan dat klusje ook van mijn lijst af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:45
Het enige juiste is tegel voegmiddel.
Gamma heeft deze in zakjes van 2 kg.
Losse stukjes eerst nog ff verwijderen met bv
Multi tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jeweetje schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:55:
Het enige juiste is tegel voegmiddel.
Gamma heeft deze in zakjes van 2 kg.
Losse stukjes eerst nog ff verwijderen met bv
Multi tool.
Check, kom je dan op zoiets uit dus (die 2kg is uit assortiment): https://www.gamma.nl/asso...tel-grijs-2-5kg/p/B540340

Straks maar eens proberen. Ik neem aan dat net als bij gewone voegen je de kleur pas echt ziet als het droog is, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Boudewijn schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:07:
[...]

Check, kom je dan op zoiets uit dus (die 2kg is uit assortiment): https://www.gamma.nl/asso...tel-grijs-2-5kg/p/B540340

Straks maar eens proberen. Ik neem aan dat net als bij gewone voegen je de kleur pas echt ziet als het droog is, toch?
altijd lastig op een scherm maar het lijkt zilvergrijs en de kleur is idd pas zichtbaar na drogen

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 26-05-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:27
Hier heeft een timmerman vorig jaar een draairaam geplaatst. Het is nu tijd om dat af te werken en te verven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0lWmd9JFW_IcZ98YXy9g155V1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRGoM7eqI5rqU7zjUNsv7GdV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHl-40ikE1jPNzo2RS8ftQ66bQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5uxIXPcsbmk701pxCkds6l1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_Bc2x4I2aR2PQtNHr0Jt6y9Zxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIQCw6fzY96WFqBOG7EVdkA9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RR3AfQgjkKNZLBb6XeASzep8lss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNHYU3xyyB7AZjsfZJhSTNF3.jpg?f=fotoalbum_large

Veel gaten heb ik al dichtgesmeerd met Alabastine 2-componenten houtrotvuller.
Maar zoals jullie op de foto's kunnen zien (vooral op de laatste), is er nog wat meer houtwerk te herstellen.
Hoe zal ik dat aanpakken? Ik kan ergens een mooi hoekprofieltje opsnorren en die erin zetten. Maar misschien zou ik ook wel een klein latje op de kopse kant er tegenaan kunnen maken (tijdelijk zodat ik de grote gaten kan opvullen. Gewoon doen met de Alabastine houtrotvuller? Die heb ik toch nog liggen en daar kom ik voordat de houdbaarheidsdatum verstreken is toch niet door. Of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:45
Hier begonnen met traprenovatie.. Allereerst al het tapijt verwijderen + 50+- nietjes per trede.... :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftTfd-5M6tssLjfPCN0V3S-AqVA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAjKrQj9Ezw6WwevsdtruZp6.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Y9oLPBtJTWkf4spetdUames2t0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVIr4FNuoaxZXHp0EwycKArR.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-JN0LYJIp4QlqgHG75BDbnnCIs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fen5x1JZLKrXnCptmEmabYKE.jpg?f=fotoalbum_medium

Vervolgens met een metabo lakfrees alle lijmresten eraf gehaald. En dat werkt waanzinnig goed zonder geklooi met allemaal lijm verwijderaars of cola etc...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kW8hUrVN84v_cbXZ__QNBYEXL10=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyWFxd1PqbUdeclW8iimqwUZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Het kost +- 1 min per trede om de lijm / verflaag eraf te halen. Erg blij dat ik deze hiervoor heb gekocht. Straks alles schuren met P80 en P120 en alle beschadigingen / gaatjes vullen met houtvuller.

Nu vinden wij het wel mooi om het hout zo te laten. Er moet wel een laklaag op zodat het hout en de nerven nog beter tot zn recht komen.. Welke raden jullie aan voor de trap?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:15:
[...]

altijd lastig op een scherm maar het lijkt zilvergrijs en de kleur is idd pas zichtbaar na drogen
Check, ik heb zilvergrijs en grijs gehaald en de kleurindicatie naast de bestaande voegen gelegd. Grijs it was, maar dat mag de pret niet drukken.

Dank voor de tip, heb de vroeg leeggekrabt (was helemaal korrelig geworden ipv klontjes/brokjes) met een voegspijker en daarna weer lekker volgekledderd. Nu even iets laten drogen en dan de tegels eromheen wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:25
Possible schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:37:
Hier begonnen met traprenovatie.. Allereerst al het tapijt verwijderen + 50+- nietjes per trede.... :X

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vervolgens met een metabo lakfrees alle lijmresten eraf gehaald. En dat werkt waanzinnig goed zonder geklooi met allemaal lijm verwijderaars of cola etc...

[Afbeelding]

Het kost +- 1 min per trede om de lijm / verflaag eraf te halen. Erg blij dat ik deze hiervoor heb gekocht. Straks alles schuren met P80 en P120 en alle beschadigingen / gaatjes vullen met houtvuller.

Nu vinden wij het wel mooi om het hout zo te laten. Er moet wel een laklaag op zodat het hout en de nerven nog beter tot zn recht komen.. Welke raden jullie aan voor de trap?
Dit zal ik ergens in het komende jaar ook eens moeten doen. Kon je die lakfrees niet ergens huren?

Qua afwerking zou ik eens kijken naar trappenlak (https://www.verfwinkel.nl...dekkend_transparant=18895) of jachtlak (https://www.verfwinkel.nl...rf-voor-hout/bootlak.html). Ik zie bij die trappenlakken ook PU lakken staan, dat is volgens mij best slijtvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:45
TheJVH schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:27:
[...]

Dit zal ik ergens in het komende jaar ook eens moeten doen. Kon je die lakfrees niet ergens huren?

Qua afwerking zou ik eens kijken naar trappenlak (https://www.verfwinkel.nl...dekkend_transparant=18895) of jachtlak (https://www.verfwinkel.nl...rf-voor-hout/bootlak.html). Ik zie bij die trappenlakken ook PU lakken staan, dat is volgens mij best slijtvast.
Ja je hebt zoveel soorten.. maar eens kijken! De lakfrees heb ik van MP gehaald. Ik denk dat ik die wel weer voor hetzelfde bedrag kan verkopen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:41
Possible schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er zijn diverse blanke traplakken verkrijgbaar waar je er vast een tussen vind die de juiste toon meegeeft. Voordeel van traplak is dat het naast dat het slijtvast is er ook voor zorgt dat je trap niet glad is als je op je sokken naar beneden gaat. Zit iets in om het een beetje stroef te maken. Kan ik aanraden :)

Ik heb er een Glitsa blanke traplak op zitten, rubberwood er onder. Bevalt me prima.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:29
We willen de ombouw om onze keuken dit weekend schilderen. Is gemaakt van gegrond MDF.

Mijn oog was initieel gevallen op
Sigma sigmapearl clean matt
Of
Sikkens Alpha Rezisto Easy Clean

Weet iemand of deze toegepast kunnen worden op gegrond MDF of moet ik meer op zoek naar een ‘hout lak’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Himalaya schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:52:
Er zijn diverse blanke traplakken verkrijgbaar waar je er vast een tussen vind die de juiste toon meegeeft. Voordeel van traplak is dat het naast dat het slijtvast is er ook voor zorgt dat je trap niet glad is als je op je sokken naar beneden gaat. Zit iets in om het een beetje stroef te maken. Kan ik aanraden :)

Ik heb er een Glitsa blanke traplak op zitten, rubberwood er onder. Bevalt me prima.
Wij hebben ook Gltsa trappenlak er op zitten, geloof ik. Ze hebben die in de gewone en de antislip variant. De anti-slip variant werkt goed, de gewone variant kan toch wel wat glad zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
badkuip schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:36:
Hier heeft een timmerman vorig jaar een draairaam geplaatst. Het is nu tijd om dat af te werken en te verven.

Maar zoals jullie op de foto's kunnen zien (vooral op de laatste), is er nog wat meer houtwerk te herstellen.
Hoe zal ik dat aanpakken? Ik kan ergens een mooi hoekprofieltje opsnorren en die erin zetten. Maar misschien zou ik ook wel een klein latje op de kopse kant er tegenaan kunnen maken (tijdelijk zodat ik de grote gaten kan opvullen.
Ik volg niet helemaal wat je wilt met een hoekprofiel of latje. Ik zie een kozijn wat afgewerkt moet worden, waar moet dat profiel/latje komen? Is het niet een idee om ergens een schuurmachine te ritselen en het kozijn volledig te schuren? Ben je al die rare troep kwijt, kan je zien hoe de ondergrond er aan toe is, en of er reparaties nodig zijn zoals plamuren.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:12

MJV

Verfvraag: kan ik de houten bekisting van mijn zinken dakgoot gewoon met reguliere (terpentinebasis) lak schilderen? Bijv. de Sikkens Rubbol SB? Of moet ik een vochtregulerende (Rubbel EPS)-verf gebruiken? Ik las online (op één plek althans) dat niet-vochtregulerende verf zou gaan bladderen op zo'n goot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
MJV schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:39:
Verfvraag: kan ik de houten bekisting van mijn zinken dakgoot gewoon met reguliere (terpentinebasis) lak schilderen? Bijv. de Sikkens Rubbol SB? Of moet ik een vochtregulerende (Rubbel EPS)-verf gebruiken? Ik las online (op één plek althans) dat niet-vochtregulerende verf zou gaan bladderen op zo'n goot.
Dat komt niet zo precies.
Ik zou wel de aanbevelingen van de fabrikant lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:40
Ik kom er bij de afrekening van het waterverbruik achter dat er ergens water lekt. Jaarverbruik is 400m3 waar ik rond de 100m3 zou verwachten. De watermeter loopt constant langzaam door als alle verbruik uit staat. Dit speelt al 3 jaar maar het hoge verbruik is me nooit eerder opgevallen. Nergens vochtplekken o.i.d. zichtbaar. Heb al vanalles gecontroleerd en het lek lijkt in de CV combiketel te zitten. Pas als ik die toevoerleiding dichtzet stopt de meter met draaien. Bij uitgeschakelde hoofdschakelaar (stroom) blijft het lekken, maar zie nergens water uit de overdrukventielen druppelen o.i.d. Ik snap er niks van. Iemand die me verder kan helpen? Kan een combiketel verbruiken zonder dat dit zichtbaar is en als de stroom uitgeschakeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:36
brambond schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:12:
Ik kom er bij de afrekening van het waterverbruik achter dat er ergens water lekt. Jaarverbruik is 400m3 waar ik rond de 100m3 zou verwachten. De watermeter loopt constant langzaam door als alle verbruik uit staat. Dit speelt al 3 jaar maar het hoge verbruik is me nooit eerder opgevallen. Nergens vochtplekken o.i.d. zichtbaar. Heb al vanalles gecontroleerd en het lek lijkt in de CV combiketel te zitten. Pas als ik die toevoerleiding dichtzet stopt de meter met draaien. Bij uitgeschakelde hoofdschakelaar (stroom) blijft het lekken, maar zie nergens water uit de overdrukventielen druppelen o.i.d. Ik snap er niks van. Iemand die me verder kan helpen? Kan een combiketel verbruiken zonder dat dit zichtbaar is en als de stroom uitgeschakeld is?
Je zou 2 lekken kunnen hebben. Als je SWW warmtewisselaar lek is, kan het water in je CV terecht komen. En wellicht lekt daar ergens een koppeling (in de kruipruimte?)

Of heel je ketel is lek (bv ook de gaswarmtewisselaar), en dan lekt het water via de condenswaterafvoer het riool in. Kijken wat de keteldruk doet als je de toevoer een nachtje dicht laat. Lijkt me onwaarschijnlijk, maargoed.

Je weet dat je ketel 2 ventielen heeft? Overstort zit op je CV-zijdige gedeelte. Inlaatcombinatie op je sanitaire gedeelte. Die heeft ook een afvoer.

300 m³ zou je moeten merken, dat is niet niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
Zwartoog schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:30:
[...]

Je zou 2 lekken kunnen hebben. Als je SWW warmtewisselaar lek is, kan het water in je CV terecht komen. En wellicht lekt daar ergens een koppeling (in de kruipruimte?)

Of heel je ketel is lek (bv ook de gaswarmtewisselaar), en dan lekt het water via de condenswaterafvoer het riool in. Kijken wat de keteldruk doet als je de toevoer een nachtje dicht laat. Lijkt me onwaarschijnlijk, maargoed.

Je weet dat je ketel 2 ventielen heeft? Overstort zit op je CV-zijdige gedeelte. Inlaatcombinatie op je sanitaire gedeelte. Die heeft ook een afvoer.

300 m³ zou je moeten merken, dat is niet niets.
Dank. De ketel staat op zolder, de aanvoerleiding gaat vanuit de kelder omhoog, een lekkende koppeling zou dus ergens zichtbaar moeten zijn m.i. Deze leiding loopt niet via een kruipruimte.

Ik heb beide ventielen gecontroleerd, beide lekken niet in de afvoer.

Dat maakt het zo vreemd. Geen zichtbare lekkage/vocht en ook geen druppel vanuit één van de ventielen van de ketel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
brambond schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:23:
[...]

Dank. De ketel staat op zolder, de aanvoerleiding gaat vanuit de kelder omhoog, een lekkende koppeling zou dus ergens zichtbaar moeten zijn m.i. Deze leiding loopt niet via een kruipruimte.

Ik heb beide ventielen gecontroleerd, beide lekken niet in de afvoer.

Dat maakt het zo vreemd. Geen zichtbare lekkage/vocht en ook geen druppel vanuit één van de ventielen van de ketel...
Heb je ook de condensafvoer gecontroleerd?

Ergo: alle afvoeren uit je trechter halen en kijken wat er gebeurd. Condensafvoer mag alleen druppelen als er gas wordt gebruikt.

Verder CV-druk in de gaten houden.

Heb je ook je warmwaterleidingen gecontroleerd? Als je de inlaat van je CV-ketel dicht zet, sluit je daarmee ook alle warm waterleidingen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 23:45

Det

Even hardop denkend. Als ik het goed bereken verlies je dus zo'n 300m3 per jaar. Dat zou 30 liter per uur zijn. 1 liter per 2 minuten. Ik zou denken dat je dat moet kunnen horen. Heb je dat al eens geprobeerd? Een stethoscoop is het mooiste maar met een schroevendraaier kan het ook: punt van de schroevendraaier op een leiding waar de vermoedelijke lekkage door loopt zetten, en het handvat van de schroevendraaier tegen een stuk bot bij je oor drukken. Ik neem zelf bij voorkeur een plekje achter m'n oor. Als je ruisen hoort ben je in de buurt. Mogelijk kun je hiermee het punt lokaliseren waar het weglekt.

Heb je in het verleden wel ooit 100m3 per jaar verbruikt in dit huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:51

orf

SquareOne schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:35:
We willen de ombouw om onze keuken dit weekend schilderen. Is gemaakt van gegrond MDF.

Mijn oog was initieel gevallen op
Sigma sigmapearl clean matt
Of
Sikkens Alpha Rezisto Easy Clean

Weet iemand of deze toegepast kunnen worden op gegrond MDF of moet ik meer op zoek naar een ‘hout lak’?
Als het gegrond is kan dat prima. Als je voorgegrond MDF hebt gebruikt, kun je het beste grondverf over de kopse kanten en plekken waar geen grondverf zit smeren. Dan kun je het gewoon latexen.

Ik heb deze op de muur in de keuken, maar die je noemt kunnen ook: https://www.verfpoint.nl/...etal-globacryl-villa-mat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
Zwartoog schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:32:
[...]

Heb je ook de condensafvoer gecontroleerd?

Ergo: alle afvoeren uit je trechter halen en kijken wat er gebeurd. Condensafvoer mag alleen druppelen als er gas wordt gebruikt.

Verder CV-druk in de gaten houden.

Heb je ook je warmwaterleidingen gecontroleerd? Als je de inlaat van je CV-ketel dicht zet, sluit je daarmee ook alle warm waterleidingen af.
Alles wat je noemt heb ik gecontroleerd en uitgesloten. Het zou dan toch eigenlijk de ketel niet kunnen zijn krijg ik het gevoel. Ik ga vandaag nog eens goed op onderzoek of er toch niet een vertakking zit in de 'lekke' leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
Det schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:36:
Even hardop denkend. Als ik het goed bereken verlies je dus zo'n 300m3 per jaar. Dat zou 30 liter per uur zijn. 1 liter per 2 minuten. Ik zou denken dat je dat moet kunnen horen. Heb je dat al eens geprobeerd? Een stethoscoop is het mooiste maar met een schroevendraaier kan het ook: punt van de schroevendraaier op een leiding waar de vermoedelijke lekkage door loopt zetten, en het handvat van de schroevendraaier tegen een stuk bot bij je oor drukken. Ik neem zelf bij voorkeur een plekje achter m'n oor. Als je ruisen hoort ben je in de buurt. Mogelijk kun je hiermee het punt lokaliseren waar het weglekt.

Heb je in het verleden wel ooit 100m3 per jaar verbruikt in dit huis?
Bedankt, ga ik proberen! En nee sinds ik er woon is het verbruik 320+ m3, oplopend in 3 jaar naar nu 400m3 dus het lijkt er zelfs op dat het lek groter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:48
Sinds wanneer woon je er? Een paar posts geleden heb je het over februari 2022 en een natte kruipruimte?! Wat heb je nu daadwerkelijk verbruikt in welke periode?

En was dat gedurende enkel wonen of ook druk (laten) klussen? En met hoeveel personen woon je in huis? Nu blijft 300m3 veel, maar toch.

Zoals hierboven aangegeven is 300 kuub niet niks, dat moet je ergens zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Miyamoto op 28-05-2022 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:46

Seafarer

XXX

brambond schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 07:47:
[...]

Alles wat je noemt heb ik gecontroleerd en uitgesloten. Het zou dan toch eigenlijk de ketel niet kunnen zijn krijg ik het gevoel. Ik ga vandaag nog eens goed op onderzoek of er toch niet een vertakking zit in de 'lekke' leiding.
Er is alleen een cv in dat huis?

Toilet potten, waterkranen buiten, leiding naar het schuurtje?

Edit: of bedoel je met toevoer leiding de koudwater leiding naar de cv?

[ Voor 7% gewijzigd door Seafarer op 28-05-2022 10:54 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@brambond Kun je je warmwaterleiding volledig volgen? Als hij door de buitenmuur gaat, en je hebt om de een of andere reden een lek in je spouw (of een koppeling die de spouw in drupt) dan loopt het water ook weg waar je het niet ziet. Idem voor kruipruimten.

Of een aftakking waar je geen weet van hebt.

Ik had hier in huis een soort ringleiding. Nog steeds geen idee waar één tak naartoe is gegaan, zelfs niet na nagenoeg volledig strippen van de woning :D Was ook een heel oude leiding van de bouw (1939).

Edit: of een lek in een koof die boven de kruipruimte hangt

[ Voor 5% gewijzigd door Zwartoog op 28-05-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:23
@brambond

Heb soortgelijke verdenkingen dat mijn waterverbruik ook te hoog is.
Kwam er onlangs achter dat mijn toiletpotten soms (zeker niet altijd dus niet met 1x kijken vast te stellen) lekte.
Het water liep te hoog door en daardoor (soms) een constante stroom water in de pot.

Doordat je (ik/men) de klep gelijk dicht doet zal je dat niet zo snel opmerken.

Stortbak schoongemaakt en nu afwachten wat de rekening gaat doen.
Het waterverbruik is eigenlijk het enigste wat ik niet real-time kan monitoren (helaas !) dus vandaar is het afwachten op de rekening

Dus zoals @Seafarer zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
MJV schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:39:
Het lijkt mij dat als je zinken goot niet lekt er geen probleem zou moeten ontstaan.
Bij ons hebben alle woningen last van dit probleem (lekkende zinken goot).

Dus het is zaak om te controleren of de goot niet lekt (wat eigenlijk vrees ik altijd wel het geval zal zijn na verloop van tijd ?)

Er zat vanaf het begon EPS op en later SB.
Met beide het probleem.
En of dat dan komt omdat er 1 van de zijkanten niet (goed) is geverfd weet ik niet.
Een dezer dagen ga ik de hoogt in dus kan ik dat controleren.

[ Voor 13% gewijzigd door Wolfram55 op 28-05-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolfram55 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:43:
@brambond

Heb soortgelijke verdenkingen dat mijn waterverbruik ook te hoog is.
Kwam er onlangs achter dat mijn toiletpotten soms (zeker niet altijd dus niet met 1x kijken vast te stellen) lekte.
Het water liep te hoog door en daardoor (soms) een constante stroom water in de pot.

Doordat je (ik/men) de klep gelijk dicht doet zal je dat niet zo snel opmerken.

Stortbak schoongemaakt en nu afwachten wat de rekening gaat doen.
Het waterverbruik is eigenlijk het enigste wat ik niet real-time kan monitoren (helaas !) dus vandaar is het afwachten op de rekening

Dus zoals @Seafarer zegt.
Hoezo afwachten op de rekening?

Iedere watermeter heeft een klein cirkeltje dat je ziet draaien bij bij de minste of geringste lekkage.

Test:

Laat een kraan heel zacht druppelen en kijk op je meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Dat is zo maar ik weet niet in hoeverre de meter stil stond voordat ik de stortbak repareerde.
Geen vergelijk dus.
Kan idd wel kijken of alles nu stil staat ja.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Oude wit-gele marmeren vensterbanken vervangen voor wit gezoete composieten.
De oude zaten vast met tegellijm. Met een koevoetje er onder geslagen, gewrikt en 1 barst en je pakte een vensterbank in een paar minuten er uit.
De nieuwe gemonteerd met montage pur lijm schuim, om ook wat oneffenheden en de aansluiting met het kozijn dicht te schuimen. Ook een paar minuutjes werk, met name er in krijgen nadat er gestuct is.
11 stuks, kosten vensterbanken zo'n €500.

Everything went better than expected.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bV9-a83fwcdw1520uLqGlNhPHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaPRNZXAeublWEoJMzFSiO59.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog de hoeken afwerken met gips en/of kit.

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 29-05-2022 08:04 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G7B
  • Laatst online: 16:16

G7B

Wie heeft de gouden tip om behang van een multiplex muur af te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

G7B schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:25:
Wat wil je doen cq waarom is het echt nodig?
Kan je er niet overheen behangen/sauzen?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G7B

G7B

DropjesLover schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:47:
[...]

Wat wil je doen cq waarom is het echt nodig?
Kan je er niet overheen behangen/sauzen?
Het is een wand in onze dakkapel die we opnieuw willen behangen. Het huidige behang heeft een reliëf dus eroverheen wordt niet mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

G7B schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:17:
[...]

Het is een wand in onze dakkapel die we opnieuw willen behangen. Het huidige behang heeft een reliëf dus eroverheen wordt niet mooi
Hoe is de isolatie erachter?
Anders platen eraf trekken, isoleren gipsplaten erop. Mooi glad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
G7B schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:25:
Wat voor een behang is het? Is schuren een optie?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-07 00:33
Goedendag,

Ik heb momenteel een huis op het oog waarbij het een bovenwoning betreft met 2 verdiepingen. Nu heeft dit huis weinig buitenruimtes(voorkant en aan de achterkant over de gehele breedte bijna van 1,2m1 diep.).

Nu ligt de 2e verdieping nog een meter terug vanaf de gevel waar dus een plat dak zit met een dakkapel. Mijn idee is nu om hieraan nog 1,2 meter uit te kragen met een balkon om zo een groter dakterras te creëren.

Even er vanuit gaande dat de benedenburen dit geen probleem vinden, wat zou de beste oplossing zijn om dit te realiseren? Op het internet kan ik er weinig over vinden en ik heb zelf het gevoel dat de dakbedekking eraf moet om zo de constructie van de uitjkaging te realiseren en samen te voegen met het bestaande dak.

Dan weer waterdicht maken en daarop houten vlonders die het terras vormen. Iemand hier bekend mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G7B

G7B

Seafarer schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Hoe is de isolatie erachter?
Anders platen eraf trekken, isoleren gipsplaten erop. Mooi glad.
Isolatie is goed, gipsplaten is pas een optie als niets werkt ivm extra werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G7B

G7B

LED-Maniak schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:35:
[...]

Wat voor een behang is het? Is schuren een optie?
Ga ik proberen, nog niet aan gedacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

AMARONE schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:50:
Goedendag,

Ik heb momenteel een huis op het oog waarbij het een bovenwoning betreft met 2 verdiepingen. Nu heeft dit huis weinig buitenruimtes(voorkant en aan de achterkant over de gehele breedte bijna van 1,2m1 diep.).

Nu ligt de 2e verdieping nog een meter terug vanaf de gevel waar dus een plat dak zit met een dakkapel. Mijn idee is nu om hieraan nog 1,2 meter uit te kragen met een balkon om zo een groter dakterras te creëren.

Even er vanuit gaande dat de benedenburen dit geen probleem vinden, wat zou de beste oplossing zijn om dit te realiseren? Op het internet kan ik er weinig over vinden en ik heb zelf het gevoel dat de dakbedekking eraf moet om zo de constructie van de uitjkaging te realiseren en samen te voegen met het bestaande dak.

Dan weer waterdicht maken en daarop houten vlonders die het terras vormen. Iemand hier bekend mee?
Niet mee bekend, de meeste mensen willen meer ipv minder binnenruimte.
Maar besef wel waar je aan begint. Je zult ongetwijfeld een vereniging van eigenaren hebben, dak is gezamenlijk dus die moet je mee hebben. Daarnaast is dit een klus voor een aannemer, die hebben werk zat en zullen een dergelijke klus niet zo snel aannemen, of tegen hoge prijzen. Reken op 75k of meer in de huidige markt. Weet je dan zeker dat je het nog wilt?
Sowieso: huis op het oog betekent eigenlijk al te laat in de huidige markt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Goedendag,

Ja, daar gaat doorgaans geen vve mee akkoord, ik zou je dus niet rijk rekenen.. als de vve bestaat uit alleen dat appartement en dat van de onderburen heb je wat meer kans.
Daarna heb je een vergunning nodig waar constructie berekeningen bij horen. al met al een behoorlijke kostenpost voor een stukje balkon en daarom is er niets over te vinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
twain4me schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Ja, daar gaat doorgaans geen vve mee akkoord, ik zou je dus niet rijk rekenen.. als de vve bestaat uit alleen dat appartement en dat van de onderburen heb je wat meer kans.
Daarna heb je een vergunning nodig waar constructie berekeningen bij horen. al met al een behoorlijke kostenpost voor een stukje balkon en daarom is er niets over te vinden. ;)
Het is inderdaad een vve van 2 woningen. Wat zou erop tegen zijn voor de vve? Een uitbreiding en nieuw dak op mijn kosten?

De andere punten moet inderdaad door een aannemer gedaan worden, mja, niets anders als bij een renovatie een nieuw balkon ophangen. Ik vraag me wel even af of ik hier meteen aan moet beginnen of toch volgend jaar pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
AMARONE schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:32:
[...]

Het is inderdaad een vve van 2 woningen. Wat zou erop tegen zijn voor de vve? Een uitbreiding en nieuw dak op mijn kosten?

De andere punten moet inderdaad door een aannemer gedaan worden, mja, niets anders als bij een renovatie een nieuw balkon ophangen. Ik vraag me wel even af of ik hier meteen aan moet beginnen of toch volgend jaar pas.
Je moet je ook afvragen of je het huis wel wil als je geen toestemming krijgt van de onderburen. Ik zit in eenzelfde VVE en met 50% ‘stemrecht’ moet er dus wel altijd consensus zijn voor je iets kan doen (wat niet valt onder de reguliere afspraken zegmaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AMARONE schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:32:
[...]

zoals alles in een vve ik gun het hem niet, ik wil niet in de herrie zitten. (tegen stemmen kan ook zonder reden;) ) Dat soort grote dingen doen ze liever bij alle appartementen of helemaal niet. ook omdat de onderhoudskosten gaan veranderen, terwijl niet iedereen er profijt van heeft. ze zijn er doorgaans ook niet happig op dat dak bedekking gebruikt gaat worden als terras dan moet daar weer iets voor geregeld worden waar je dus minder last van hebt als er maar 1 andere partij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Goedendag,

Vergeet je de vereniging van eigenaren niet?

Edit: sorry, laat maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Goedendag,

Als dit in Nederland is, dan heb je daar een bouwvergunning voor nodig. Daar moet dan een constructieve tekening en berekening bij zitten en dan heb je gelijk je vraag beantwoord.
Hoe dat in België gaat weet ik eigenlijk niet.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
twain4me schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:46:
[...]

zoals alles in een vve ik gun het hem niet, ik wil niet in de herrie zitten. (tegen stemmen kan ook zonder reden;) ) Dat soort grote dingen doen ze liever bij alle appartementen of helemaal niet. ook omdat de onderhoudskosten gaan veranderen, terwijl niet iedereen er profijt van heeft. ze zijn er doorgaans ook niet happig op dat dak bedekking gebruikt gaat worden als terras dan moet daar weer iets voor geregeld worden waar je dus minder last van hebt als er maar 1 andere partij is.
Eerst maar het winnende bod doen, dan zien we wel verder. Als bouwkundige zou ik alleen maar blij zijn met een strook aan nieuw dak en een balkon die hoger en verder logt van de bgg. (het bestaande balkon nu zit boven die woning en heeft meer kijk op die tuin, als ik een verdieping hoger ga is er minder overlast zou je zeggen)

Het gaat wel belachelijk ver.. Een warmtepomp plaatsen is ook een vve aangelegenheid dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

Goedendag,

Ik heb zoiets zelf gemaakt op mijn balkon in Utrecht bij ons vorige huis (zelfde situatie) maar dat was maar 30 cm. Dat heb ik gewoon op basis van gewicht gedaan met een houten balkenframe en verankering aan de muur. Dat red je niet met 1,2 meter. Dat is stalen balken werk waar een constructeur aan moet rekenen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• lex

lex

Mijn tegel avontuur was kort maar krachtig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eK_Hxyc-Pxw0yKJYCH7hresT7RA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jtj7ofCKOSM2sYqCKxHATFa.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was weer een schone muur na het slijpen, en dit was aan de andere kant weer een stukje betegeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEpktdvU8ry6FLeiAu2p8_gcYnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uC6u5W4In98XzCsU1Eo07bVk.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat een gemartel, ik ben er gewoon niet goed in. Mijn vrouw zat het aan te kijken en wilde het ook wel proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxGSM96apkle_vtuFfJnVp4mrrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Rz0WJvPcoX3fYo21lApz5gj.jpg?f=fotoalbum_large

En dat gaat een stuk beter dan bij mij 🙈 goede rolverdeling; ik ben goed in bouwen etc maar alles wat met afwerking te maken heeft kan zij (schilderen, tegelen). Alleen de vloer nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfmsXjaDdbgcbDZ78I6BPJ1u9KI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFpcdnsEchCg9bDtwMc2WyWy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ik zie nu iets wat het resultaat van de vorige keer deels kan verklaren. je kan beter eerder na het plaatsen van de tegel levelen. door door te tegelen heb je kans dat je ze uit de drogende lijm trekt. ik snap ook niet zo goed waarom je leveld bij dit formaat tegel je vrouw kan prima tegelen zonder zo te zien.
tip koop de volgende keer bij dit soort rustieke tegel tegelwigjes (kegjes) dat is imho beter te stellen dan alleen kruisjes van 1 maat.
https://www.tegelzetshop.nl/rubi-tegelkeg-5-mm-500-stuks

veder netjes hoor, hopelijk blijft het nu wel zitten :)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 29-05-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

twain4me schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:45:
ik zie nu iets wat het resultaat van de vorige keer deels kan verklaren. je kan beter eerder na het plaatsen van de tegel levelen. door door te tegelen heb je kans dat je ze uit de drogende lijm trekt. ik snap ook niet zo goed waarom je leveld bij dit formaat tegel je vrouw kan prima tegelen zonder zo te zien.
tip koop de volgende keer bij dit soort rustieke tegel tegelwigjes (kegjes) dat is imho beter te stellen dan alleen kruisjes van 1 maat.
https://www.tegelzetshop.nl/rubi-tegelkeg-5-mm-500-stuks

veder netjes hoor, hopelijk blijft het nu wel zitten :)
Ze nivelleerde iedere keer na 3 a 4 rijen tegels, dus dat gaat denk ik wel goed 👍🏻
Ik had ook al gezegd dat ze het misschien wel zonder kon, maar ze durfde het niet aan 🙈 vooral op de achterwand die in tegenstelling tot de muren wel vlak was had het denk ik best gekund. Iig best een strak resultaat op wat kleine puntjes na, denk dat je die na het voegen nauwelijks meer ziet en na 2 maanden helemaal niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
AMARONE schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:35:
[...]

Eerst maar het winnende bod doen, dan zien we wel verder. Als bouwkundige zou ik alleen maar blij zijn met een strook aan nieuw dak en een balkon die hoger en verder logt van de bgg. (het bestaande balkon nu zit boven die woning en heeft meer kijk op die tuin, als ik een verdieping hoger ga is er minder overlast zou je zeggen)

Het gaat wel belachelijk ver.. Een warmtepomp plaatsen is ook een vve aangelegenheid dus.
Altijd grappig die kleine VvE's.

In de standaard reglementen komen ook omschrijvingen voor van in welke gevallen 2/3 meerderheid nodig is. Bij een VvE van 2 woningen zal het alleen lukken om minimaal een 2/3 meerderheid te halen al iedereen instemt :+
Ik hoop dat je de splitsingsakte hebt opgevraagd en bestudeerd om een kansberekening te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambond
@Zwartoog @Det @Miyamoto @Seafarer @Wolfram55 Dank allen voor het meedenken over mijn lekkage. Vandaag weer verder op onderzoek uit gegaan. Ik had het mis waar het lekkende leidingdeel heen liep. Niet naar de CV ketel maar naar een aangebouwde bijkeuken en tuinhuis. Bijzondere route, maar is door een vorige bewoner zo aangelegd. Dat maakt het verhaal anders. Aangezien in huis geen vochtplekken, verwacht (en hoop) ik dat de lekkage in het deel buitenshuis naar het tuinhuis zit. Ik heb geen idee hoe ik dit lek zelf op kan sporen dus ga er maar een lekdetectie bedrijf bij halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:15:
[...]

Wel mooi, ik heb dus grijs en zilvergrijs bij de lokale woonwinkel gekocht.
Etiket met kleursticker ernaast: Check dit is grijs.

Aangemaakt volgens handleiding. Vrij donker, opgebracht, en iets lichter geworden bij het drogen maar beduidend donkerder dan de voeg. Toch maar weer uitgeslepen... kan het niet hebben dat het net niet klopt.

Zilvergrijs aangemaakt maar die was nat al lichter dan de voeg , dus uiteindelijk 1/3 grijs, 2/3 zilvergrijs gemengd en dat erop gesmeerd. Bingo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
decipherer schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:44:
[...]

Ja, gaat lukken met een diamantboor op die machine. Heb laatst 2x een 52mm gat door baksteen en kalkzandsteen gemaakt vanuit mijn garage. Machine was in mijn geval een GBH 3-28 DFR, dus vergelijkbaar. Boor was deze:

https://www.toolstation.n...-diamantboor-droog/p37363

Met een zelfgemaakt verlengstuk om de diepte te kunnen halen. Om netjes schuin naar buiten te kunnen boren heb ik eerst een schuin gat geboord in een houten balk die ik als geleiding heb gebruikt.

Dezelfde setup eerder ook al gebruikt voor een gat door de betonvloer in mijn woning. Alhoewel dat zeer zeker meer moeite kostte, is ook dat gelukt.
Vandaag heb ik het gat kunnen boren met de Bosch GBH 2-28 F. De ruimte was zeer beperkt maar met een boormal was het uiteindelijk gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFB7scu-RI0Bs338E_9odUenbJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wavb38ihnh71fT2APL5O3oRj.jpg?f=fotoalbum_large

Door de kalkzandsteen ging het redelijk snel, maar bij de stenen buitenmuur liep het vaak vast. Ik denk dat het gruis de boor liet vastlopen door de hoek die naar beneden loopt. Achteraf had ik misschien vaker moeten stofzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 08:32
kiddyl schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:17:
[...]

Vandaag heb ik het gat kunnen boren met de Bosch GBH 2-28 F. De ruimte was zeer beperkt maar met een boormal was het uiteindelijk gelukt.

[Afbeelding]

Door de kalkzandsteen ging het redelijk snel, maar bij de stenen buitenmuur liep het vaak vast. Ik denk dat het gruis de boor liet vastlopen door de hoek die naar beneden loopt. Achteraf had ik misschien vaker moeten stofzuigen.
Goed bezig! :) Dat gruis is inderdaad vervelend, wat dat betreft kan je beter van de andere kant af boren. Maar dat mikt toch lastig, en je moet een behoorlijk gat graven voor je er bij kan :+

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
brambond schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:57:
@Zwartoog @Det @Miyamoto @Seafarer @Wolfram55 Dank allen voor het meedenken over mijn lekkage. Vandaag weer verder op onderzoek uit gegaan. Ik had het mis waar het lekkende leidingdeel heen liep. Niet naar de CV ketel maar naar een aangebouwde bijkeuken en tuinhuis. Bijzondere route, maar is door een vorige bewoner zo aangelegd. Dat maakt het verhaal anders. Aangezien in huis geen vochtplekken, verwacht (en hoop) ik dat de lekkage in het deel buitenshuis naar het tuinhuis zit. Ik heb geen idee hoe ik dit lek zelf op kan sporen dus ga er maar een lekdetectie bedrijf bij halen.
Mooi, blijft een spannend verhaal zo :P

Je kunt natuurlijk de leiding onderbreken en er een stopkraan tussen zetten. Kun je gelijk je verhaal toetsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
lex schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:18:
En dat gaat een stuk beter dan bij mij 🙈 goede rolverdeling; ik ben goed in bouwen etc maar alles wat met afwerking te maken heeft kan zij (schilderen, tegelen). Alleen de vloer nog.
Haha, hier net zo. Ik zorg voor de constructie, en zij voor de (fijne) afwerking. Ik heb daar gewoon het oog/geduld niet voor, dus prima samenwerking *;

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Het is maar water. Een lekdetectie bedrijf rekent de hoofdprijs. Dus wat @Zwartoog voorsteld, leiding doorzagen en afsluiter ertussen. Zodat je deze een tijdje dicht kunt zetten. Is veel goedkoper.

Buiten gewoon uitgraven. Moet je toch ook als je weet waar het lek is.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 30-05-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
wij gaan eind deze week omhoog naar onze dakgoot omdat de verticale boeiboorden 'rotten'.
Deze boeidelen zijn op verschillende plaatsen al door schilders (en soms zelfs klusbedrijven) onder handen genomen maar ik heb de tijd nu en wil dat zelf aanpakken.

Ik heb toen goed opgelet ( 8) ) zodat ik het later eventueel zelf kon doen en sowieso wil weten hoe eea zit maar nu het moment dichterbij komt en de steiger geld kost begint ik toch 'bang' te worden voor onverwachte problemen.

Aan de tekeningen heb ik ook niet alles omdat ik niet alles zie zeg maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubm4LHnavee-LrmjEGczPVOQhUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pVOgXIDkXHqYU5LMHfr722Hi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcP0MppsVEbZM6455PjPLU2ubxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0lTLqtOaxBFPR43YLIKqgUA6.png?f=fotoalbum_large

In de bovenste tekening zien we, neem ik aan, een balk van 102mm (?).
Zijn dat balken van 102x50 (zeg maar) waar de verticale boeiboorden tegenaan zijn geschroefd op de kopse-kant?

Heb dus timmerbedrijven bezig gezien omdat het niet een kwestie van 'rot eraf en nieuwe erop'. Of-te-wel ... de balken waren ook aan het rotten en dat moest gedeeltelijk worden vervangen.
Wat kan ik in dat geval verwachten en hoe dat aan te pakken?

Wat betreft de nieuw aan te brengen boeidelen ... neem aan dat ik overgangen met plamuur glad kan/moet strijken.
Wat voor plamuur kan ik het beste gebruiken en gronden met ?
Er zit nu Sikkens Rubbol SB op en daar gaan we mee door.

Moeten er rvs schroeven gebruikt worden ?

De goot wil ik met Aquaplan afdichtingsband 'repareren'. ( https://www.gamma.nl/asso...-10-cm-10-meter/p/B116050 ). Onder het mom van 'je moet wat'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 18:29
Lijkt me dat die 102 mm gewoon lege ruimte is? Er boven een 18 mm multiplex plaat, er onder een 10 mm multiplex plaat. Voorkant zit er een 20 mm multiplex tegenaan geschroefd (in de beide 18 en 10 multiplexplaten).

Tekening 35 is toch een ander soort dak? Plat dak naar de buren toe ofzo?

[ Voor 15% gewijzigd door Jannibal23 op 30-05-2022 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 18:39
Seafarer schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:29:
[...]

Het is maar water. Een lekdetectie bedrijf rekent de hoofdprijs. Dus wat @Zwartoog voorsteld, leiding doorzagen en afsluiter ertussen. Zodat je deze een tijdje dicht kunt zetten. Is veel goedkoper.

Buiten gewoon uitgraven. Moet je toch ook als je weet waar het lek is.
Kleine tip begin met graven op de overgangen van bijv. huis => tuin, tuin => schuur etc.
Door bijv verzakkingen is de grootste kans dat het lek daar zit, of bij bijv koppelingen in de schuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Jannibal23 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:14:
Lijkt me dat die 102 mm gewoon lege ruimte is? Er boven een 18 mm multiplex plaat, er onder een 10 mm multiplex plaat. Voorkant zit er een 20 mm multiplex tegenaan geschroefd (in de beide 18 en 10 multiplexplaten).

Tekening 35 is toch een ander soort dak? Plat dak naar de buren toe ofzo?
Dat is goed mogelijk van die 102 ja.
Dan blijft de vraag hoe de verticale plaat van 20mm vast wordt gezet. Dacht dus tegen een blak van 102x50.

De 10mm (onderste horizontale) is niet duidelijk waar die op slaat maar is (denk ik ) van minder belang omdat die niet aangetast lijken te zijn.

Tekening 35 is een vooraanzicht van de tussenmuur met de buren. Dit is eenzelfde soort woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Waar ik zo verbaasd over ben - als je al 3 jaar lang 200 tot 300m3 water meer verbruikt dan verwacht (2 liter per minuut dus), dan zou je dit toch in de aangebouwde bijkeuken of tuinhuis toch ook al lang tegengekomen moeten zijn? Met een beetje pech sta je letterlijk met je poten in de modder toch? Heb je ooit ergens schimmelplekken gehad?

Aangezien je helemaal nog niets hebt gemerkt/gevonden in de afgelopen drie jaren (toch?), om dan even een andere denkrichting in te slaan, is de watermeter niet "kapot"? Kloppen de registraties wel bij het waterbedrijf wel op basis waarvan je de afrekening krijgt? Bij elektra en gas gebeurt/gebeurde het nog wel eens dat er iets mis gaat met de registratie van de EAN codes van de meters en de koppeling aan de eigenaar/adressen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:31
assje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:13:
Ik heb beneden een inbouwtoilet en koof geplaatst. Dit is eigenlijk tijdelijk, volgend jaar of jaar erna zal het er weer uit gaan I.v.m. aanleg vloerverwarming. Nu wil ik die ombouw en koof tot die tijd gewoon even saucen (niet tegelen).

Iemand tips welk vulmiddel ik het beste zou kunnen gebruiken dat het zo makkelijk mogelijk weer te verwijderen is?
bottom line schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:20:
Zou het het geheel schilderen, en ook gewoon over de vijzen mee schilderen, zonder te plamuren. Dan haal je het zo uiteen wanneer dat klusje op de planning staat. En als je er geen verf in wilt, dan gooi je er een druppeltje acryl siliconen op elk vijsje
Nog maar even een update van het resultaat. Wij hebben een ex-sociale huurwoning met een toilet dat dus vrij basis is; pot op de grond, leidingen over de muur etc. Dit is het enige toilet in onze woning; wij zijn op dit moment bezig met het realiseren van een 2e badkamer (met toilet) op de bovenverdieping. We willen de toilet beneden volledig aan gaan pakken inclusief leidingen en tegels maar willen dit pas doen als de 2e toilet in huis gereed is.

Startpunt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALqQyMuD81CwSytYKXS3Vawmg4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1Y4Z0Zh0IFsv94b5v6JKBOx.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment was het werk dat moest gebeuren het voorbereiden van de nieuwe afvoer naar zolder; deze laat ik door de hoek van het toilet lopen. Voor het gat in de vloer heb ik een betonboorder laten komen. Eerst uit de hand geprobeerd maar viel tegen, toen dus met statief (blij dat ik daar niet zelf aan begonnen was):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6q2JA8_wsyB8-pOGKKImj4WyLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSoo0GN3KGWWEd3iS7WLqGnZ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar toen lag de pot er toch al naast en dacht ik, dan kan ik net zo goed direct inbouwtoilet plaatsen. Dan is het maar een snelle/tijdelijke oplossing die we niet tegelen. Op die manier kon ik de afvoer ook direct definitief aansluiten i.p.v. nog tijdelijk de twee aansluiten. Daarnaast allerlei kabels getrokken voor elektra PV/warmtepomp, netwerk en loze leiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXGmbAf9qH2Q602kQIlS272bq6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GCLP0Z8UGuDhyshvHr9eAbW.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de boel weer aangewerkt om tot een voor de vrouw acceptabele tijdelijke oplossing te komen;
  • Achterplaat & koof geplamuurd en gesauzt (gaatjes op vaste maten & foto gemaakt voor sauzen).
  • Plankje eiken dat ik nog als restje had op maat gezaagd als "vensterbankje"
  • Stukje zeil dat vroeger op zolder lag op maat gesneden
  • ventilatieroostertje met spuitbus zwart gemaakt
Eindresultaat is de tijdelijke oplossing naar mijn mening al een verbetering dus blij mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHojsvfF2lLUrlvr51MOX4jDxzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZPsYPI7AKcW951Ptd1ES3XM.jpg?f=fotoalbum_large

Als we de toilet definitief aan gaan pakken moet alles er weer uit maar toilet/frame/achterplaat/koof is de bedoeling allemaal te kunnen hergebruiken. Slechtste geval heb ik de achterplaat afgeschreven en heeft de tijdelijke oplossing daarmee €35 extra gekost.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 01-06-2022 18:57 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Laatst online: 09:45
Ziet er netjes uit en beter dan menig toilet elders, kan nog jaren mee als tijdelijke oplossing 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 15:24
Ziet er echt super uit! en dit kan echt nog jaren mee als tijdelijke oplossing denk ik! in ieder geval ziet het er spik en span uit :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Als dat tijdelijk is ben ik heel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:18
Of gaat dit een gevalletje worden van tijdelijk zonder einddatum:+

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Gevalletje tot de volgende bewoners hem eruit slopen misschien? 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wolfram55 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:00:
[...]

Dat is goed mogelijk van die 102 ja.
Dan blijft de vraag hoe de verticale plaat van 20mm vast wordt gezet. Dacht dus tegen een blak van 102x50.

De 10mm (onderste horizontale) is niet duidelijk waar die op slaat maar is (denk ik ) van minder belang omdat die niet aangetast lijken te zijn.

Tekening 35 is een vooraanzicht van de tussenmuur met de buren. Dit is eenzelfde soort woning.
Tpv die 102 zit plaatselijk een balk waar je boeiboord opgeschroefd zit. Het is dus een holle, maar zeker geen lege ruimte. Anders zou de plaat van je dakgoot moeten zweven en dat kunnen ze toch echt niet :)

Naden niet teveel dichtsmeren, want de boel moet ook kunnen werken agv temperatuur verschillen. Als je die naad opvult gaat dat gegarandeerd weer stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Arloid schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:31:
Als dat tijdelijk is ben ik heel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien. :)
In ieder geval zonder waterleiding over de muur :P
Flix20 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:34:
Of gaat dit een gevalletje worden van tijdelijk zonder einddatum:+
Zit geen heel vaste tijdlijn aan vast, stappen te doorlopen:
  • Dakkapel (laten) plaatsen -> gereed
  • Warmtepomp (laten) plaatsen & CV verwijderen -> augustus
  • Nieuwe master bedroom met badkamer (en toilet) -> 2023?
  • Beneden vloerverwarming, alles eruit en opnieuw inclusief toilet -> 2024?
Ik zit nog een beetje in dubio hoeveel ik zelf ga doen voor de badkamer op zolder. Globale doel is volgend jaar bovenverdieping klaar (2023) en dan jaar erna maar eens beneden gaan kijken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-07 13:26

Rzaan

Altijd zoekende

@assje
Lijkt een beetje op onze planning, maar dan iets meer gerekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@aasje heb je die warmtepomp al besteld? Anders heb je die waarschijnlijk niet voor augustus. Zitten bizarre levertijden op dat soort spul op dit moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
PaT schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:59:
@aasje heb je die warmtepomp al besteld? Anders heb je die waarschijnlijk niet voor augustus. Zitten bizarre levertijden op dat soort spul op dit moment.
Besteld eind maart, installatie staat gepland in augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
Mvd1981 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:22:
[...]

Waar ik zo verbaasd over ben - als je al 3 jaar lang 200 tot 300m3 water meer verbruikt dan verwacht (2 liter per minuut dus), dan zou je dit toch in de aangebouwde bijkeuken of tuinhuis toch ook al lang tegengekomen moeten zijn? Met een beetje pech sta je letterlijk met je poten in de modder toch? Heb je ooit ergens schimmelplekken gehad?

Aangezien je helemaal nog niets hebt gemerkt/gevonden in de afgelopen drie jaren (toch?), om dan even een andere denkrichting in te slaan, is de watermeter niet "kapot"? Kloppen de registraties wel bij het waterbedrijf wel op basis waarvan je de afrekening krijgt? Bij elektra en gas gebeurt/gebeurde het nog wel eens dat er iets mis gaat met de registratie van de EAN codes van de meters en de koppeling aan de eigenaar/adressen.
Ik volg je gedachtegang helemaal. Maar nee, nooit ergens schimmelplekken gezien, nooit iets van gemerkt. Vanuit de watermeter zijn 3 afgaande leidingen die afzonderlijk af te sluiten zijn. Zodra de leiding naar bijkeuken/schuur dicht staat, stopt de meter met draaien. Zodra die leiding open staat, blijft de meter continu zachtjes draaien. Daarmee is een kapotte watermeter volgens mij uitgesloten en duidt dit echt op een lek. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-07 13:26

Rzaan

Altijd zoekende

PaT schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:59:
Weet je toevallig of dit ook geldt voor boilervaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:05

_Arthur

blub

Wolfram55 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:37:
wij gaan eind deze week omhoog naar onze dakgoot omdat de verticale boeiboorden 'rotten'.
Is je dakgoot niet lek? Want anders ben je alleen met symptoon bestrijding bezig en kan je over ~5 jaar weer hetzelfde gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Laatst online: 10:15
Heren en dames ik kan een tweede hands luifel overnemen welke 5m lang is maar hoe transporteer ik die veilig naar huis. Met de auto is het ongeveer een half uur. Boven op een bus? Schuin op een aanhangwagen? Op dakdragers van een auto?
Pagina: 1 ... 222 ... 456 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/