Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Tegen 'n lege ruimte is 't lastig schroeven jaPaT schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:20:
[...]
Tpv die 102 zit plaatselijk een balk waar je boeiboord opgeschroefd zit. Het is dus een holle, maar zeker geen lege ruimte. Anders zou de plaat van je dakgoot moeten zweven en dat kunnen ze toch echt niet
Naden niet teveel dichtsmeren, want de boel moet ook kunnen werken agv temperatuur verschillen. Als je die naad opvult gaat dat gegarandeerd weer stuk.
Dat van de naden is een goed punt. Dat zal het ook niet bevorderen dat het strak is aangebracht in 1e instantie. Zie namelijk nergens iets wat op een opening lijkt.
_Arthur schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:23:
[...]
Is je dakgoot niet lek? Want anders ben je alleen met symptoon bestrijding bezig en kan je over ~5 jaar weer hetzelfde gaan doen.
Yep .... vandaar dat plakbandWolfram55 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:37:
wij gaan eind deze week omhoog naar onze dakgoot omdat de verticale boeiboorden 'rotten'.
Deze boeidelen zijn op verschillende plaatsen al door schilders (en soms zelfs klusbedrijven) onder handen
De goot wil ik met Aquaplan afdichtingsband 'repareren'. ( https://www.gamma.nl/asso...-10-cm-10-meter/p/B116050 ). Onder het mom van 'je moet wat'.
Jep, kan je over ~5 jaar weer hetzelfde gaan doen (je rot houtwerk fixen).
Enige oplossing is je dakgoot "echt" laten repareren dan wel vervangen.
Hoe oud is het ding en waar is ie van gemaakt? Ik gok zink
Denk dat alle drie kan.Fugitive2008 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:53:
Heren en dames ik kan een tweede hands luifel overnemen welke 5m lang is maar hoe transporteer ik die veilig naar huis. Met de auto is het ongeveer een half uur. Boven op een bus? Schuin op een aanhangwagen? Op dakdragers van een auto?
Zelfs de dakdrager.
Balk nemen, luifel erop leggen, volledig en strak omwikkelen met huishoudfolie, daarna geheel paar keer omwikkelen met stevige tape.
Krijg je soort plastic worst/mummy.
Dan met spanbanden op dak of aanhanger.
Als je geen balk hebt van 5 meter, een balk maken van 3 stukken van 2.50 meter
[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 30-05-2022 17:21 ]
Die luifel kan je toch gewoon vast schroeven op je balk?Rzaan schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:20:
[...]
Denk dat alle drie kan.
Zelfs de dakdrager.
Balk nemen, luifel erop leggen, volledig en strak omwikkelen met huishoudfolie, daarna geheel paar keer omwikkelen met stevige tape.
Krijg je soort plastic worst/mummy.
Dan met spanbanden op dak of aanhanger.
Als je geen balk hebt van 5 meter, een balk maken van 3 stukken van 2.50 meter
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Kan ook, maar met folie hoef je minder bang te zijn dat er wat gaat wapperen of dat de wind ergens vat op krijgt. En het blijft allemaal wat schoner (soms)Toppe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:28:
[...]
Die luifel kan je toch gewoon vast schroeven op je balk?
Nee, de waterleiding zou ook nog naar de buren kunnen lopen die er vanalles op aangesloten hebben? Zal ook niet de eerste keer zijnbrambond schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:18:
[...]
Ik volg je gedachtegang helemaal. Maar nee, nooit ergens schimmelplekken gezien, nooit iets van gemerkt. Vanuit de watermeter zijn 3 afgaande leidingen die afzonderlijk af te sluiten zijn. Zodra de leiding naar bijkeuken/schuur dicht staat, stopt de meter met draaien. Zodra die leiding open staat, blijft de meter continu zachtjes draaien. Daarmee is een kapotte watermeter volgens mij uitgesloten en duidt dit echt op een lek. Toch?
Ok ...dacht dat je half gelezen had_Arthur schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:11:
[...]
Jep, kan je over ~5 jaar weer hetzelfde gaan doen (je rot houtwerk fixen).
Enige oplossing is je dakgoot "echt" laten repareren dan wel vervangen.
Hoe oud is het ding en waar is ie van gemaakt? Ik gok zink
Wat ik zo links en rechts begrijp is dat echt repareren een hopeloze weg is ....
Dit omdat, net als bij de boeiboorden, door het uitzetten en krimpen de zinken goten altijd zichzelf kapot werken zeg maar.
Zelfs als je de hele straat in 1x vervang heb je toch om de x aantal meters (lengte gootdelen) weer dat ze aan elkaar moet worden gemaakt (solderen ?).
Maar ik ben geen prof en praat maar zo wat mensen na zeg maar.
Wat zou jij doen dan ?
Tegenwoordig zijn zinken goten in stukken van rond de 6 meter aan een stuk.Wolfram55 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:06:
Ok ...dacht dat je half gelezen had![]()
Wat ik zo links en rechts begrijp is dat echt repareren een hopeloze weg is ....
Dit omdat, net als bij de boeiboorden, door het uitzetten en krimpen de zinken goten altijd zichzelf kapot werken zeg maar.
Zelfs als je de hele straat in 1x vervang heb je toch om de x aantal meters (lengte gootdelen) weer dat ze aan elkaar moet worden gemaakt (solderen ?).
Maar ik ben geen prof en praat maar zo wat mensen na zeg maar.
Wat zou jij doen dan ?
Ik heb al mijn zinken goten (welke 40 jaar oud waren) eind vorig jaar allemaal laten vervangen. Dit waren ook allemaal stukken van 1 meter die aan elkaar gesoldeerd waren (dat was destijds normaal), echter, zonder expansiestukken er in. Nu dus goten (11meter lang) met expansiestukken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hNd9HYE9l7k9VKSjL0uHyrOX.png?f=user_large)
Je berekening klopt niet. Dat is ongeveer een halve liter per minuut. Nog steeds de moeite, en dat had natuurlijk op de meter allang op moeten vallen.Mvd1981 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:22:
[...]
Waar ik zo verbaasd over ben - als je al 3 jaar lang 200 tot 300m3 water meer verbruikt dan verwacht (2 liter per minuut dus),
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Kijk dat is iig een advies waar ik iets mee kan ... althans ... ik doe dat met m'n buren en het lijkt me een duur klusje worden zo. Moet/ga dat even overleggen.
Ook verder even in duiken.
Wat ik me ook heb laten vertellen is dat die oude goten niet meer te solderen zijn (?)
Anders had ik de bestaande kunnen gebruiken (iets opschuiven) en er expansiestukken tussen zetten.
Dat scheelt behoorlijk in prijs iig.
In hoeverre kunnen niet-rvs schroeven nog oxideren als er geen water bij kan (want tegellijm+tegels eroverheen)? Beetje zonde om die dingen te kopen terwijl ik nog een paar honderd schroeven in de juiste maat heb liggen, maar alleen niet van RVS zijn.
Ik ben je al voor geweest.Wolfram55 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:37:
@_Arthur
Kijk dat is iig een advies waar ik iets mee kan ... althans ... ik doe dat met m'n buren en het lijkt me een duur klusje worden zo. Moet/ga dat even overleggen.
Wat ik me ook heb laten vertellen is dat die oude goten niet meer te solderen zijn (?)
Anders had ik de bestaande kunnen gebruiken (iets opschuiven) en er expansiestukken tussen zetten.
Ook samen met de buren alles vervangen.
Op iedere huis scheiding een schot en expansie stuk gemaakt zodat het iedereen zijn eigen schuld is als hij zijn goot niet schoonmaakt. En het zink kan beter bewegen en niet alle expansie kracht komt op de lasnaden terecht.
Zink moet gewoon vervangen worden. Alle lapmiddelen heb ik geprobeerd maar niets helpt. Zink slijt ook al lijkt dat niet zo.
Overigens hebben we hier in de buurt een aantal figuren die het beter weten en de houten bakgoot aan de buitenzijde bekleed hebben met polyester. Gevolg het lekt velen malen minder. Maar het rot naar binnen.
Een gedeelte van het dak moest eraf om rotte dakplaten en rotte dak balken te vervangen.
Bezint eer ge begint.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Een loodgieter die weet wat hij doet wil oude goten best wel solderen. Maar dat gebeurt dan op risico van de klant. Soms lukt solderen echt niet meer.Wolfram55 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:37:
@_Arthur
Inmiddels overleg gehad en dat wordt een te rigoureuze exesitie. Wellicht de volgende ronde over 5 of 10 jaar ( if I'm still aliveSeafarer schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:25:
[...]
Ik ben je al voor geweest.
Ook samen met de buren alles vervangen.
Op iedere huis scheiding een schot en expansie stuk gemaakt zodat het iedereen zijn eigen schuld is als hij zijn goot niet schoonmaakt. En het zink kan beter bewegen en niet alle expansie kracht komt op de lasnaden terecht.
Zink moet gewoon vervangen worden. Alle lapmiddelen heb ik geprobeerd maar niets helpt. Zink slijt ook al lijkt dat niet zo.
Daar is de ventilatieopening voor lijkt mij ... onderaan de goot aan het einde.Overigens hebben we hier in de buurt een aantal figuren die het beter weten en de houten bakgoot aan de buitenzijde bekleed hebben met polyester. Gevolg het lekt velen malen minder. Maar het rot naar binnen.
Een gedeelte van het dak moest eraf om rotte dakplaten en rotte dak balken te vervangen.
Bezint eer ge begint.
EDIT:Ik wil met siliconen rillen ofzo de 'waterstroompjes' beperken zodat het maar op een klein gedeelte kan lekken en niet zich verspreid over de lengte van de goot/bekisting.
/f/image/pVOgXIDkXHqYU5LMHfr722Hi.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb overwogen om Trespa/HPL te gebruiken ipv Multiplex.
Doen ze vaak/meestal/altijd tegenwoordig (?)
Is in wezen hetzelfde dus zou moeten kunnen.
Denk dat er iets anders fout gaat daar dan (?).
[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 30-05-2022 21:27 ]
Hahaha, ik had het zonder te checken overgenomen uit een andere post. Zou goed kunnen kloppen dat de berekening niet klopt, maar het idee is inderdaad wel duidelijk. Of het grondwaterpeil is als enige plek in nederland bij brambonf wel goed, of hij leeft inmiddels in een moeras, dat water zal toch ergens naar toe moeten zijn gegaanAndrehj schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:36:
[...]
Je berekening klopt niet. Dat is ongeveer een halve liter per minuut. Nog steeds de moeite, en dat had natuurlijk op de meter allang op moeten vallen.

Het was flink puzzelen om alles waterpas te krijgen want deze eiken balken zijn dus net wat hoger dan de (vuren) balken die nu weggewerkt worden in de vloer. Aan de onderkant doen we een vergelijkbaar trucje met het plafond.
:strip_exif()/f/image/Lx8SZbyjbbbsXaECe5mPq6dB.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ov4q5uEhsY40CzcTrrlcWC6N.jpg?f=fotoalbum_medium)
Een loodgieter die weet wat hij doet weet dat oud zink haast niet te solderen is en begint er niet aan.Seafarer schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:27:
[...]
Een loodgieter die weet wat hij doet wil oude goten best wel solderen. Maar dat gebeurt dan op risico van de klant. Soms lukt solderen echt niet meer.
Niet met s-39 als dat er nog is, en ook niet met een zoutzuur+nieuw-zink oplossing.
Door de patinalaag en de vervuiling is schoonmaken erg risicovol, en krijg je het schoon dan, naast dun, heb je grote kans dat de gaten er spontaan in vallen als je gaat verwarmen door de kalk die er in komt door de jaren heen.
Een loodgieter die weet wat hij doet zal het dus eerst drie keer afraden, je daarna batuband adviseren, en het dan misschien tegen beter weten in op risico van de klant doen en er bij vertellen dat de kans groot is dat het gewoon weer gaat lekken, oud dun zink scheurt bij uitzetten/krimpen. Het is dan een dure (want tijdrovende) oplossing tot hij de trap af is.
Nieuwe zinken gootjes kosten de wereld niet, beter in één keer goed als dat je denk het voorlopig opgelost te hebben maar uiteindelijk de rotting uit het dak te moeten halen.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ja, ook die. Had eerst een Panasonic vat op het oog, maar die begonnen pas in augustus weer te leveren (geen idee of er dus al een wachtlijst was vanaf augustus). Gelukkig via iemand hier aan een DJG op korte termijn kunnen komen, maar geen idee wat de normale voorraad is.Rzaan schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:22:
[...]
Weet je toevallig of dit ook geldt voor boilervaten?
Eigenlijk is alles op WP gebied moeilijk leverbaar, dus hou een ruime planning aan.
Geloof overigens niet zomaar de levertijden op webshops - die kloppen doorgaans totaal niet meer.
Er zit van alles in regenwater waarvan ik me kan voorstellen dat het je dakgoot aantast, maar kalk nou juist niet. Een loodgieter die daarover begint zou ik met een korreltje zout nemenTeijgetje schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:22:
[...]
Door de patinalaag en de vervuiling is schoonmaken erg risicovol, en krijg je het schoon dan, naast dun, heb je grote kans dat de gaten er spontaan in vallen als je gaat verwarmen door de kalk die er in komt door de jaren heen.
Als je niet wilt vervangen door de kosten (en die zijn echt niet laag), dan zou ik de goot wel rigoreus repareren; kijken of je er toch een expansiestuk tussen kan laten zetten (om de 6 meter). En daarna alle solderingen preventief met een dakreparatiepasta behandelen. Eventueel in de pasta een stukje glasvezelmat verwerken. Dit kan je bv doen met een product zoals Bison Rubber Seal Reparatiekit.Wolfram55 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:01:
Inmiddels overleg gehad en dat wordt een te rigoureuze exesitie. Wellicht de volgende ronde over 5 of 10 jaar ( if I'm still alive) samen met een zinken regenpijp.
Maar zoals mijn voorgangers ook al hebben gemeld; het is geen garantie dat je over een paar jaar (en niet 5-10) toch al weer aan de beurt bent.
Suc6 met de keuze
Klopt helemaal. Maar veel mensen geloven de loodgieter niet zo erg, als deze begint over vervanging.Teijgetje schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:22:
[...]
Nieuwe zinken gootjes kosten de wereld niet, beter in één keer goed als dat je denk het voorlopig opgelost te hebben maar uiteindelijk de rotting uit het dak te moeten halen.
Goed dat je hierop inhaakt. Hopenlijk onthouden de eigenaren van zinken goten dit.
Een loodgieter die het wel even soldeert voor je zou ik met een korrel zout nemen.Vloris schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:34:
[...]
Er zit van alles in regenwater waarvan ik me kan voorstellen dat het je dakgoot aantast, maar kalk nou juist niet. Een loodgieter die daarover begint zou ik met een korreltje zout nemen(zit er ook niet in)
Niet dat het onmogelijk is, maar vaklieden zijn schaars gezaaid tegenwoordig met de pers en klemgeneratie.
Zout zit in de soldeervloeistof, die zoutkristallen houden het zink schoon en schuiven op bij het solderen. Dat moet je dus schoonmaken.
In oud zink zit meestal wat kalk waardoor er bij verhitten gaten in vallen. Zeker als het ook door verwering dun is geworden.
Dan heb je het niet over titaanzink.
Maar je kan vaak slecht zien welke zinksoort gebruikt is, behalve afleiden uit het "bouwjaar".
Een loodgieter die daar niet van op de hoogte is zou ik er niet aan laten beginnen.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Dat is eigenlijk het grootste probleem wat ligt erin en met welke kwaliteit.Teijgetje schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:05:
[...]
Maar je kan vaak slecht zien welke zinksoort gebruikt is, behalve afleiden uit het "bouwjaar".
Supertof, wat ben je precies aan het bouwen, prefab? eigenbouw?walletje-w schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:24:
Afgelopen weekend de ondervloer geplaatst voor de vliering (Dit is de gasten slaapkamer). Erg blij met hoe de eiken balken nu als plinten gaan fungeren en het parket er zo tussen schuift!![]()
Het was flink puzzelen om alles waterpas te krijgen want deze eiken balken zijn dus net wat hoger dan de (vuren) balken die nu weggewerkt worden in de vloer. Aan de onderkant doen we een vergelijkbaar trucje met het plafond.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Poah dikke Massey.
Uiteindelijk is dit het inderdaad geworden.twain4me schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:20:
[...]
die hoeveelheid met een paar meter afstand gewoon met de kruiwagen doen.. je bent zo klaar 2 kruiwagens en beide 10 keer lopen..
Heb de bekisting, vlechtwerk etc wel uitbesteed aan een prof. Meegeholpen met het beton verrijden. Was even aanpoten, maar in een half uur zat het erin.
Die had gelijk een goede tip voor het verwijderen van wat rabatdelen. Zat te klootzakken met een spijker-trekker van Hultafors. Mooi ding op zich, maar het levert nog aardige gaten op in de planken die ik wilde hergebruiken.
Volgende stap is de wand afbreken, nieuwe wand zetten, en garagedeur bestellen. Gezien de levertijd zal dit even tijdelijk dicht gemaakt moeten worden vrees ik.
Dan de oude vloer eruit bikken, vloerverwarming erin en nieuwe dekvloer.
Laatste punt; de garagevloer...
Zit te dubben tussen een gietvloer, egaline met epoxylaag en tegels. Tis allemaal niet echt iets wat ik makkelijk zelf doe. Gaat snel uit de klauwen lopen vrees ik ook. En ook nog even iets bedenken voor de aansluiting van de garagevloer op de oprit. Genoeg te doen voorlopig
Nu willen we natuurlijk weten wat precies de tip wasMikeyMan schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:03:
[...]
Die had gelijk een goede tip voor het verwijderen van wat rabatdelen. Zat te klootzakken met een spijker-trekker van Hultafors. Mooi ding op zich, maar het levert nog aardige gaten op in de planken die ik wilde hergebruiken.
[...]
Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers
ik heb 10mm dik click pvc. Mag je met 10 ton overheen rijden. Makkelijk te leggen, ook over een beschadigde vloer. Niet super mooi maar wel tevreden mee. PVC warmt makkelijk op en je hoeft die 10 ton beton eronder niet direct mee te verwarmen. En dat merk je.MikeyMan schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:03:
[...]
Uiteindelijk is dit het inderdaad geworden.
Heb de bekisting, vlechtwerk etc wel uitbesteed aan een prof. Meegeholpen met het beton verrijden. Was even aanpoten, maar in een half uur zat het erin.
Volgende stap is de wand afbreken, nieuwe wand zetten, en garagedeur bestellen. Gezien de levertijd zal dit even tijdelijk dicht gemaakt moeten worden vrees ik.
Dan de oude vloer eruit bikken, vloerverwarming erin en nieuwe dekvloer.
Laatste punt; de garagevloer...
Zit te dubben tussen een gietvloer, egaline met epoxylaag en tegels. Tis allemaal niet echt iets wat ik makkelijk zelf doe. Gaat snel uit de klauwen lopen vrees ik ook. En ook nog even iets bedenken voor de aansluiting van de garagevloer op de oprit. Genoeg te doen voorlopig
Haha, oeps.Bergdwerg schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:07:
[...]
Nu willen we natuurlijk weten wat precies de tip was
Spijkers er doorheen slaan met een drevel. Zo stom dat ik het zelf niet heb bedacht .

Euh? Als ik de pvc op de dekvloer leg ontkom ik toch niet aan het verwarmen van het beton?Seafarer schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:19:
[...]
ik heb 10mm dik click pvc. Mag je met 10 ton overheen rijden. Makkelijk te leggen, ook over een beschadigde vloer. Niet super mooi maar wel tevreden mee. PVC warmt makkelijk op en je hoeft die 10 ton beton eronder niet direct mee te verwarmen. En dat merk je.
Uitdaging voor PVC is denk ik dat het niet vloeistofdicht is, en ik bang ben er met de standaard van m'n motor doorheen te gaan.
Bedoel je een drevel, of ben ik gewoon niet creatief genoeg om me daar wat bij voor te stellen?MikeyMan schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:19:
Spijkers er doorheen slaan met een deuvel. Zo stom dat ik het zelf niet heb bedacht .
Excuus, autocorrectSlonzo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:22:
[...]
Bedoel je een drevel, of ben ik gewoon niet creatief genoeg om me daar wat bij voor te stellen?

Je moet toch eerst met warmte door het pvc gaan voordat je beton gaat opwarmen? Dat is al 10 mmMikeyMan schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:21:
[...]
Euh? Als ik de pvc op de dekvloer leg ontkom ik toch niet aan het verwarmen van het beton?
Uitdaging voor PVC is denk ik dat het niet vloeistofdicht is, en ik bang ben er met de standaard van m'n motor doorheen te gaan.
Deze vloeren kun je waterdicht maken en zijn zodoende geschikt voor grootkeukens.
Geen reclame wel een voorbeeld.
https://www.pvctegelshop.nl/Garagevloeren
Je legt de vloerverwarming normaal gesproken onder de pvc. Of mis ik iets?Seafarer schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:22:
[...]
Je moet toch eerst met warmte door het pvc gaan voordat je beton gaat opwarmen? Dat is al 10 mm
Deze vloeren kun je waterdicht maken en zijn zodoende geschikt voor grootkeukens.
Geen reclame wel een voorbeeld.
https://www.pvctegelshop.nl/Garagevloeren

Voor iemand vraagt: "hebben jullie niet zo van die verticale houten latten gebruikt om boven en onderkant bijeen te houden"
- Ja zie foto 3 daar zie je een bout steken van de bovenkant
Bijkomende info: het is onbehandeld hout, dat wisten we niet anders hadden we gezegd laat dat impregneren, ja kost wat meer maar dan is het hout beschermd.
Dus moest er iemand een idee hebben, laat maar komen
[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 31-05-2022 20:16 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Heb je een fundering gebruikt? Bij mij ging het daar fout, waardoor dezelfde problemen ontstonden.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Toch lijkt het erop dat die hoek gewoon is weggezakt. Dit zou je van binnenuit wel kunnen checken met een kruislaser. Zet die ergens in het midden en meet bij elke hoek naar boven toe. Dit zou allemaal gelijk moeten zijn en ik denk dat die hoek veel lager ligt.Damic schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:59:
@marc1111 nee geen fundering, staat op terras stenen die in chape liggen.
Kun je het niet ondervullen en opkrikken?
maar een goed gedacht om de x-laser mee te nemen. Het is volgens ons geen verzakking want de onderkant is nog recht (zie deur en latten).
We denken trouwens dat er 1 balk is gelift geweest met 1 van de stormen en die is dan niet goed terug gekomen, want het is precies 1 hoek dat scheef is.
Ik weet ondertussen waar het lek zitbrambond schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:18:
[...]
Ik volg je gedachtegang helemaal. Maar nee, nooit ergens schimmelplekken gezien, nooit iets van gemerkt. Vanuit de watermeter zijn 3 afgaande leidingen die afzonderlijk af te sluiten zijn. Zodra de leiding naar bijkeuken/schuur dicht staat, stopt de meter met draaien. Zodra die leiding open staat, blijft de meter continu zachtjes draaien. Daarmee is een kapotte watermeter volgens mij uitgesloten en duidt dit echt op een lek. Toch?
:strip_exif()/f/image/LB0rtKSMOKlXCOhQemiOkWDo.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een tip hoe ik het lek gemakkelijk op kan (laten) sporen zonder de hele leiding in de tuin op te graven? Ik zit te denken aan een lekdetectie bedrijf met camera ofzo?
Ziet er wat erger uit dan bij ons, maar min of meer hetzelfde probleem, met een tuinhuisje dat vorig jaar geplaatst is. Bij de buren ook, trouwens. Impregneren maakt geen verschil, zo te zien (bij ons was het keteldruk geimpregneerd). Funderingsbalkjes ook niet. Naar mijn idee is het gewoon het werken van het hout, waar het 's winters meer uit zet en dan nu krimpt in het warmere (en voorheen drogere) weer. Stormlatten hebben we hier ook, en daar kon je het goed aan zien, over de lengte van de 2m van die stormlatten verliep het zo'n 3-4 cm in de winter, in vergelijk met de zomer er voor.Damic schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:15:
Vraagje: we hebben in februari bij iemand een tuinhuisje gaan zetten maar nu heeft dat na al die tijd gezet, nu is mijn vraag wat kunnen we daaraan doen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor iemand vraagt: "hebben jullie niet zo van die verticale houten latten gebruikt om boven en onderkant bijeen te houden"
- Ja zie foto 3 daar zie je een bout steken van de bovenkant
Bijkomende info: het is onbehandeld hout, dat wisten we niet anders hadden we gezegd laat dat impregneren, ja kost wat meer maar dan is het hout beschermd.
Dus moest er iemand een idee hebben, laat maar komen
Ben ook wel benieuwd wat je er aan kunt doen, sommige stukken kon ik nog wel een beetje terug duwen, maar, zeker rond de ramen en deuren is er aardig wat ruimte ontstaan en die is niet echt goed weg te krijgen.
Fijn dat je het lek boven hebt maar een sinkhole is niet ondenkbaarbrambond schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:30:
[...]
Ik weet ondertussen waar het lek zitVandaag een eindstop gezet op de binnenleiding om de tyleenleiding (door tuin naar schuur) af te koppelen. En voilà, de meter stopt met draaien. Lek zit dus ergens in de tyleen en gelukkig niet in huis. Deze leiding is een meter of 10 lang. Snap nog steeds niet waar al dat water in de tuin kan blijven zonder een modderpoel te maken in al die jaren...
[Afbeelding]
Iemand een tip hoe ik het lek gemakkelijk op kan (laten) sporen zonder de hele leiding in de tuin op te graven? Ik zit te denken aan een lekdetectie bedrijf met camera ofzo?

Adjust non olet, plerumque...
Ik heb het nooit over vloerverwarming gehad.MikeyMan schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:32:
[...]
Je legt de vloerverwarming normaal gesproken onder de pvc. Of mis ik iets?
Maar als een garage maar 5 graden is en je probeert die naar 18 graden te krijgen met een klein elektrisch kacheltje dan maakt het nogal wat uit of je eerst pvc meeverwarmd of direct die 10 ton beton moet meenemen.
Ligt eraan waar je woont. Als ik 2 ton per dag in de achtertuin giet dan gaat alleen het gras iets groener worden maar een modderpoel wordt het niet.brambond schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:30:
[...]
Ik weet ondertussen waar het lek zitVandaag een eindstop gezet op de binnenleiding om de tyleenleiding (door tuin naar schuur) af te koppelen. En voilà, de meter stopt met draaien. Lek zit dus ergens in de tyleen en gelukkig niet in huis. Deze leiding is een meter of 10 lang. Snap nog steeds niet waar al dat water in de tuin kan blijven zonder een modderpoel te maken in al die jaren...
[Afbeelding]
Grondwater zit op 30 cm diepte.
Je zou eens lucht druk op de slang kunnen zetten waarschijnlijk gaat het ergens fluiten , sissen of borrelen.
Nee, maar ik wel...Seafarer schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 00:02:
[...]
Ik heb het nooit over vloerverwarming gehad.
Maar als een garage maar 5 graden is en je probeert die naar 18 graden te krijgen met een klein elektrisch kacheltje dan maakt het nogal wat uit of je eerst pvc meeverwarmd of direct die 10 ton beton moet meenemen.
Daarnaast; die pvc is redelijk massief. Dus daar verwacht ik ook weinig isolerende werking van.
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 01-06-2022 06:45 ]
https://www.lambda.be/nl/...aarde-van-alle-materialen pvc is toch wel een stukkie beter.MikeyMan schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 06:44:
[...]
Nee, maar ik wel...
Daarnaast; die pvc is redelijk massief. Dus daar verwacht ik ook weinig isolerende werking van.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Echter als echte Tweaker OCD-er, heb ik een hekel aan die lelijke airco leidingen overal tegen de huizen aan. Plus vaak de buitenunit nog zo lelijk in het zicht.
Besloten om de buitenunit aan de voor/zijkant te plaatsen, en de airco leiding onder een kiezelpad door te leggen. De airco leiding zou ik dan aan de binnenkant, net boven de plint schuin naar beneden boren zodat ik onder het maaiveld naar buiten kwam hiermee.
Ik wil hem tegen de wand plaatsen:
:strip_exif()/f/image/gOIDFHxN9RXvCFB2aIZSRS2u.jpg?f=fotoalbum_large)
Pad open gegraven om de PVC buis in te leggen. Ik wilde eigenlijk iets dieper, maar kwam dan op de fundering uit, deze stak best breed uit. Nu ligt de buis (80mm) zo'n 20cm onder maaiveld, dus nog ruim 12cm zand + grind bovenop. Onder het pad had ik vorig jaar al tyleen slang voor mijn sproeier + stroomkabel voor de verlichting gelegd. Op deze stroomgroep zat echter ook al mijn tuinhuis waar regelmatig apparatuur gebruikt word met een hoog stroomverbruik, dus daarom de airco (5Kw) een eigen groep gegeven via een eigen grondkabel.
:strip_exif()/f/image/NOLlhbah6auZ2PVMP6tMB07y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D2dhhxc0M9JX9gFvSydRwjFq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier komt de buitenunit, het grindpad loopt om het huis heen, en zo kon ik mooi via mijn meterkast (zit aan voorkant tegen de buitenwand) een nieuwe groep aanleggen d.m.v een grondkabel op een eigen automaat aan te sluiten. Voor de veiligheid maar een werkschakelaar geplaatst.
:strip_exif()/f/image/gLly1wI2J8XiGrWFukjKWhMJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CJPZKaT9ZGgcxvHyLJ1YRerO.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenunit hing zo, deze zoveel mogelijk naar rechts gehangen dat de koof voor de leidingen aan de binnenkant, mooi achter mijn gordijn valt.
:strip_exif()/f/image/uXtMnyxdkkqTv0IbyKm1r2lK.jpg?f=fotoalbum_large)
De installatie trouwens wel door een stek monteur in gebruik laten zetten, daar ga ik dan zelf weer niet aan beginnen.
:strip_exif()/f/image/4eDl8e2wD6rlg18RHmCNzMqH.jpg?f=fotoalbum_large)
Schuin naar beneden boren ook net gelukt om onder het maaiveld te komen. Dit stukje was echter wel lastig om nog in een buis te krijgen, dus flink ingetaped en de buis dicht gepurd.
:strip_exif()/f/image/qcP6WrTpVj1gS84AYkmQ6gSt.jpg?f=fotoalbum_large)
En grindpad weer dicht
:strip_exif()/f/image/FXwB9rl5FrXZbVIK7tpAE1Xu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SUnpzGAJpai1oBK5wukOB9oZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HRmJBXX4ha0a6yHDUzI8yz1B.jpg?f=fotoalbum_large)
Laat die zomer maar komen!
[ Voor 4% gewijzigd door Pubbert op 01-06-2022 08:36 ]
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Aansluiten op heet water en dan kijken met een warmtecamera? Of zou de leiding te diep liggen om iets te kunnen zien?brambond schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:30:
[...]
When life gives you lemons, start a battery factory
Verder wel keurig afgewerkt
[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 01-06-2022 08:37 ]
Ja, vanwege die schuine "vensterbank" staat hij ruim 10 cm van de muur af.ThinkPad schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:33:
@Pubbert heeft de buitenunit wel genoeg ademruimte? Lijkt wel erg dicht op de muur te staan, is het wel conform de installatievoorschriften zo?
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Is advies niet minimaal 30cm van de kant af?Pubbert schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:37:
[...]
Ja, vanwege die schuine "vensterbank" staat hij ruim 10 cm van de muur af.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Eerste keuze was trouwens op hem op mijn platte dak te zetten, maar dat werd een stuk duurder omdat er dan een dakdekker moest komen voor het dak weer netjes dicht te maken, plus een kans op geluid door trilling (hebben de buren last van / gehad, opgelost met extra trillingsmat/dempers volgens)
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Strakke installatie, mooier dan sommige oud collega's van mij (koelmonteurs)Pubbert schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:49:
Had ik nog gevraagd aan de monteur maar dit was voldoende zo. Ik zie ze overal d.m.v de muurbeugels meestal dezelfde stand van de muur.
Eerste keuze was trouwens op hem op mijn platte dak te zetten, maar dat werd een stuk duurder omdat er dan een dakdekker moest komen voor het dak weer netjes dicht te maken, plus een kans op geluid door trilling (hebben de buren last van / gehad, opgelost met extra trillingsmat/dempers volgens)
Buitenunit staat wel wat dicht op de muur maar dit loopt meestal wel los, zit wat marge in uiteraard. Hoe heb je je condenswaterafvoer gemaakt?
Aangesloten om mijn HWA, als je goed kijkt. Gat in die regenpijp gemaakt, condensafvoerbuis erin (en randjes dichtgekit)MBgek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:54:
[...]
Strakke installatie, mooier dan sommige oud collega's van mij (koelmonteurs)![]()
Buitenunit staat wel wat dicht op de muur maar dit loopt meestal wel los, zit wat marge in uiteraard. Hoe heb je je condenswaterafvoer gemaakt?
:strip_exif()/f/image/qcP6WrTpVj1gS84AYkmQ6gSt.jpg?f=fotoalbum_large)
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Ook aan schoonmaak is het veel handiger als de buitenunit verder van de muur zit dan is de condensor veel makkelijker schoon te houden. Bij mij mogen spinnen graag een webje maken. Ik maak hem meestal 2x per jaar schoon.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Mooi dat je het deel hebt gevonden!brambond schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:30:
[...]
[Afbeelding]
Bellen kan geen kwaad, gewoon vragen of ze er iets mee kunnen.
Ik weet niet hoe je tuin is, maar heeft het zin om hem gewoon uit te graven over die lengte? Als hij diep genoeg ligt (70 cm), dan ga je vanaf de oppervlakte toch niets zien denk ik. Als hij te ondiep ligt, dan is hij misschien kapot gevroren, en moet hij toch opnieuw gelegd worden, en dan wel diep genoeg.
Graafmachientje huren?
Ik weet dat rioolontstoppingsbedrijven een camera in een buis vrotten. Als de beschadiging groot genoeg is, dan moet je dan kunnen zien. Maar deze buisdiameter is mogelijk aan de krappe kant.
Keep us updated
Teijgetje schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:22:
heb je grote kans dat de gaten er spontaan in vallen als je gaat verwarmen
Een loodgieter die weet wat hij doet zal het dus eerst drie keer afraden, je daarna batuband adviseren, en het dan misschien tegen beter weten in op risico van de klant doen en er bij vertellen dat de kans groot is dat het gewoon weer gaat lekken, oud dun zink scheurt bij uitzetten/krimpen. Het is dan een dure (want tijdrovende) oplossing tot hij de trap af is.
Dank.Nieuwe zinken gootjes kosten de wereld niet, beter in één keer goed als dat je denk het voorlopig opgelost te hebben maar uiteindelijk de rotting uit het dak te moeten halen.
Dat butaband zocht ik.
Dank om toch te benadrukken er iets meer aan te doen (ook @Seafarer en @_Arthur ) !_Arthur schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:08:
[...]
Als je niet wilt vervangen door de kosten (en die zijn echt niet laag), dan zou ik de goot wel rigoreus repareren; kijken of je er toch een expansiestuk tussen kan laten zetten (om de 6 meter). En daarna alle solderingen preventief met een dakreparatiepasta behandelen. Eventueel in de pasta een stukje glasvezelmat verwerken. Dit kan je bv doen met een product zoals Bison Rubber Seal Reparatiekit.
Maar zoals mijn voorgangers ook al hebben gemeld; het is geen garantie dat je over een paar jaar (en niet 5-10) toch al weer aan de beurt bent.
Suc6 met de keuze
Ik krijg mijn buren in het rijtje niet zover iets te doen. Dat heb ik al lang geleden opgegeven. Wellicht 1 van mijn directe buren.
Ben me inmiddels aan het inlezen hoe en wat nieuwe gootjes.
Maar het blijft dan dus dat als ik, als ik met expantiedelen ga werken, er gesoldeerd moet worden op oude delen.
Ik begrijp dat dat eigenlijk een no-go weg is vanwege dat het oude zink te dun (is geworden door loop van de jaren heen ?).
Of zal dat met expansiestukken die 'op' het oude zink wordt gesoldeerd een ander verhaal zijn ?
Ik zie het wel zitten om expansiestukken te solderen maar niet als het oude zink me in de steek gaat laten.
Dus dat is een dilemma.
Eerst gaan we eea van dichtbij bekijken en zien wat voor ellende we aantreffen op hoogte.
En is het verstandig (of juist iets om ver van weg te blijven) om evt. het behang eraf te stomen, in hoeverre gaat dit ivm de staat van de oudere voorzetwanden en schilder je het daarna dan over met muurverf/latex of houtverf?
Heb je de omlijsting van de kozijnen deur/ramen vastgeschroefd aan het omliggende hout?
Als het dan gaat werken gaat dit tillen waardoor de kieren kunnen ontstaan, heb dat vaker zien gebeuren op de tuin bij mensen.
Bij ons zitten de kozijnen volgens mij niet aan het omliggende hout vast geschroefd, maar dat wil niet zeggen dat het niet op elkaar gaat klemmen als het hout gaat werken, naar mijn idee. En dat verklaard ook niet dat liften in de hoeken.randommen schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:10:
@Damic
Heb je de omlijsting van de kozijnen deur/ramen vastgeschroefd aan het omliggende hout?
Als het dan gaat werken gaat dit tillen waardoor de kieren kunnen ontstaan, heb dat vaker zien gebeuren op de tuin bij mensen.
Als het glad behang is kan je dit meestal wel overschilderen met latex; beetje afhankelijk van het gebruikte behang. Probeer een stuk en beoordeel het resultaat. Behang met structuur blijf je door de verf heen zien.miekol schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:04:
In ons nieuwe (hele oude, bouwjaar omstreeks 1800) huis willen wij uiteraard een en ander gaan schilderen.Nu zijn alle muren technisch gezien voornamelijk voorzetwandjes die al redelijk oud zijn. Sommige zijn ook behangen. Nu vroeg ik me af in hoeverre je het behang zo kunt overschilderen, even ervan uitgaande dat het vliesbehang is zou dat denk ik wel moeten kunnen? Alleen in het geval van behang met een printje is het anders dacht ik?
En is het verstandig (of juist iets om ver van weg te blijven) om evt. het behang eraf te stomen, in hoeverre gaat dit ivm de staat van de oudere voorzetwanden en schilder je het daarna dan over met muurverf/latex of houtverf?
Behang over behang doe ik zelf nooit maar is wel mogelijk.
Weet je wat voor materiaal is gebruikt voor de voorzetwanden?
Je kan proberen het behang nat te maken (niet stomen) en kijken of je het er af kan steken zonder de wand te beschadigen.
Ik heb helaas geen kruipruimte meer gezien deze bij een oude renovatie is volgestort met cellenbeton. Ik moet dus echt door die gevel heen. Vanuit daar kan de leiding onder de keuken door richting de meterkast, paar gaatjes prikken en een koofje erom bouwen en klaar.
Ik heb alleen geen idee wat voor een oplossing ik kan gebruiken om het gat in de gevel netjes te maken en goed waterdicht af te werken. Dit gat komt ook nog eens tamelijk laag tegen maaiveld aan en er zit natuurlijk een keukenkast voor.
:strip_exif()/f/image/C0J8jdvN9hDX4LSxkUrGXBdV.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas niet. Ik zou eventueel omhoog kunnen maar dan stuit ik tegen hetzelfde probleem, zelfde gevel opbouw en lastiger te bereiken i.v.m. plafond, die moet er dan in de keuken volledig uit. Buitenlangs helaas ook niet, het is een tussenwoning.
Zijn daar niet van die doorvoeren voor die met rubber of iets dergelijks de boel al afdichten?Slapabeardon schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:30:
Ik heb alleen geen idee wat voor een oplossing ik kan gebruiken om het gat in de gevel netjes te maken en goed waterdicht af te werken. Dit gat komt ook nog eens tamelijk laag tegen maaiveld aan en er zit natuurlijk een keukenkast voor.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Wapening zit er niet in gelukkig. Deze ga ik in het achterhoofd houden. Het wordt uiteindelijk best een gat gezien ik de berging en de keuken elektrisch los wil trekken van elkaar en twee grondkabels + CAT6 wil trekken richting de berging.Septillion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:40:
@Slapabeardon Gewoon schuin naar onder boren met een lange boor? Eventueel daarna binnen afkitten. Alleen irritant als je precies bewapening tegen komt.
Tevergeefs gezocht hierop, ik kon het niet vinden.Martinusz schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:44:
[...]
Zijn daar niet van die doorvoeren voor die met rubber of iets dergelijks de boel al afdichten?
Misschien kan je een kabeldoorvoer met wartel gebruiken? Die monteer je dus op de gevel, en daar kan je de kabel doorheen voeren. Boel aandraaien en het is waterdicht.Slapabeardon schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:30:
https://www.uw-lichtwinke...er-met-wartel-19mm-detail
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
5 tons spanband er om trekken en voorzichtig weer naar elkaar toe ratelen heb ik goede ervaring mee in een soortgelijke situatieDamic schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:18:
@PolderPloer!
We denken trouwens dat er 1 balk is gelift geweest met 1 van de stormen en die is dan niet goed terug gekomen, want het is precies 1 hoek dat scheef is.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Mmmmh, zullen het zaterdag wel zien. We hebben die zijkanten van de deur wel vast gevezen in het andere hout, zoals het moest volgens de rare instructies.henkie196 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:20:
[...]
Bij ons zitten de kozijnen volgens mij niet aan het omliggende hout vast geschroefd, maar dat wil niet zeggen dat het niet op elkaar gaat klemmen als het hout gaat werken, naar mijn idee. En dat verklaard ook niet dat liften in de hoeken.
Voila een beter foto van de voorkant

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 01-06-2022 17:33 ]
Neem je rubber hamer mee en tik de latten zo veel mogelijk weer recht. De foto van de voorkant ziet er qua werking van het hout "normaal" uit, dat los je vrij eenvoudig weer op.Damic schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:33:
[...]
Mmmmh, zullen het zaterdag wel zien. We hebben die zijkanten van de deur wel vast gevezen in het andere hout, zoals het moest volgens de rare instructies.
[Afbeelding]
Die foto's van de zijkant echter, die gaan je iets meer werk opleveren, maar ook die zijn wel weer recht te slaan.
Ik heb dit ook ooit eens gehad met een schutting. Ik weet niet of je de ruimte hebt (met name bovenkant misschien een probleem) maar wij hebben toen aan beide kanten 2 grondpalen in de grond geslagen, hier spanbanden aan bevestigd, over de schutting heen gelegd op 2 plaatsen, voor de zekerheid een hardhouten lat op de bovenkant, toen geleidelijk de spanbanden aangetrokken tot al het houd weer recht zat. Hierna met RVS schroeven aan de achterkant alles vast geschroefd en dichtgesmeerd met houtvuller, en weer opnieuw gebeitst.Damic schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:33:
[...]
Mmmmh, zullen het zaterdag wel zien. We hebben die zijkanten van de deur wel vast gevezen in het andere hout, zoals het moest volgens de rare instructies.
[Afbeelding]
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Warmtepomp: Afmetingen 83 x 34 x 66cm (lxbxh) - gewicht 40kg
Zandfilterpomp: Afmetingen 480 x 418 x 528 mm (lxbxh) - gewicht 13+36=49kg
Dat komt neer op zo'n 90 kilo... Maar dat is zonder dat ze in gebruik zijn met water, dus maak er zeker 100kg van... En met speling wil ik dus zeker tot een kilo of 150 belasten.
Nu, bouwtijd. Even voor een verhaal een plaatje;
https://steigerhouttrend....egplank-1024x768.jpg.webp
Alleen dan aan de voorkant en achterkant open, de zijkanten en bovenkant wel goed waterdicht en ook zeker 20cm breder en dieper aan de voorkant en achterkant ivm de warmtepomp droog houden bij regen.
Zoals het in mij hoofd zit:
- 6 wieltjes onderop
- daarbovenop een horizontaal rechthoek van balken van 10 centimeter ofzo? Is dat stevig genoeg voor het geheel? Even insmeren met een laag spul dat het hout jarenlang zal beschermen voordat ik daar 8 dikke/lange schroeven in zet
- in het midden van deze rechthoek nog een dwarsbalk zodat er een linkerkant en rechterkant ontstaat
- vanuit die 6 verbindingspunten (hoeken en bovenop de plaats waar de dwarsbalk zit) weer balken recht omhoog (de ene kant iets hoger dan de andere kant ivm tegen afloop)
- die 6 balken aan de bovenkant weer met een rechthoek constructie aan elkaar stevig bevestigen
- dan iets van planken aan de onderkant waar de spullen bovenop moeten staan (ik dacht van voor naar achter, kortere planken dus minder kans op doorbuigen
- zijkanten goed dicht maken + bovenkant dicht maken met planken of dat soort van harde plastic dak spul (golfplaten)
- misschien nog balken in het midden in een driehoek vorm tee stevigheid?
Uiteindelijk zou ik dus zoiets krijgen als de foto hierboven alleen dan een open achterkant en geen deurtje erin?
Staat dus wel regelmatig in de regen, want staat het hele jaar buiten. Alleen wel van oktober TM mei onder een hoes
Dus als ik het goed begrijp wil je die pompen mobiel hebben. Waarom precies?President schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:16:
Ik wil graag een mobiele frame/overkapping maken voor onze warmtepomp en zandfilterpomp
Warmtepomp: Afmetingen 83 x 34 x 66cm (lxbxh) - gewicht 40kg
Zandfilterpomp: Afmetingen 480 x 418 x 528 mm (lxbxh) - gewicht 13+36=49kg
Dat komt neer op zo'n 90 kilo... Maar dat is zonder dat ze in gebruik zijn met water, dus maak er zeker 100kg van... En met speling wil ik dus zeker tot een kilo of 150 belasten.
Nu, bouwtijd. Even voor een verhaal een plaatje;
https://steigerhouttrend....egplank-1024x768.jpg.webp
Alleen dan aan de voorkant en achterkant open, de zijkanten en bovenkant wel goed waterdicht en ook zeker 20cm breder en dieper aan de voorkant en achterkant ivm de warmtepomp droog houden bij regen.
Zoals het in mij hoofd zit:
- 6 wieltjes onderop
- daarbovenop een horizontaal rechthoek van balken van 10 centimeter ofzo? Is dat stevig genoeg voor het geheel? Even insmeren met een laag spul dat het hout jarenlang zal beschermen voordat ik daar 8 dikke/lange schroeven in zet
- in het midden van deze rechthoek nog een dwarsbalk zodat er een linkerkant en rechterkant ontstaat
- vanuit die 6 verbindingspunten (hoeken en bovenop de plaats waar de dwarsbalk zit) weer balken recht omhoog (de ene kant iets hoger dan de andere kant ivm tegen afloop)
- die 6 balken aan de bovenkant weer met een rechthoek constructie aan elkaar stevig bevestigen
- dan iets van planken aan de onderkant waar de spullen bovenop moeten staan (ik dacht van voor naar achter, kortere planken dus minder kans op doorbuigen
- zijkanten goed dicht maken + bovenkant dicht maken met planken of dat soort van harde plastic dak spul (golfplaten)
- misschien nog balken in het midden in een driehoek vorm tee stevigheid?
Uiteindelijk zou ik dus zoiets krijgen als de foto hierboven alleen dan een open achterkant en geen deurtje erin?
Staat dus wel regelmatig in de regen, want staat het hele jaar buiten. Alleen wel van oktober TM mei onder een hoes
Je zou inderdaad een constructie kunnen maken van hout, sterker nog, de foto die je deelde, dat zal sterk genoeg zijn maar over de jaren zal het wat gaan verzakken.
Waarom wil je dit niet gewoon “vast” hebben?
Ik dacht aan een ijzeren plaat tussen de onder constructie en de wieltjes1nsane schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:04:
[...]
Dus als ik het goed begrijp wil je die pompen mobiel hebben. Waarom precies?
Je zou inderdaad een constructie kunnen maken van hout, sterker nog, de foto die je deelde, dat zal sterk genoeg zijn maar over de jaren zal het wat gaan verzakken.
Waarom wil je dit niet gewoon “vast” hebben?
https://www.gamma.nl/asso...-1000x500x1-5mm/p/B175819
Zoiets aan de onderkant?
Maar ik wil het niet vast hebben omdat de kast echt midden in de tuin komt te staan en ik hem in de winter gewoon tegen een muur wil in een hokje rijden..
Zit alleen nu te denken of het handig is om de installatie naast elkaar te zetten (dus kast van 180 lengte, 80 breed en 100 hoog) of de zandfilterpomp onderop te zetten en de warmtepomp bovenop (dan wordt de kast 110 lengte, 80 diep en 180 hoog). Uitgaande van balken van 10cm.
Geen idee of dat niet omwaait? Voordeel is dan wel dat ik hem in de winter in de schuur kan zetten!
[ Voor 20% gewijzigd door President op 02-06-2022 20:57 ]
Ja rubbere hamers en voldoende lomp gewicht (ik) meebrengen en op het dak kruipen en mijn gewicht op de punten gooienDen_S85 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:11:
[...]
Neem je rubber hamer mee en tik de latten zo veel mogelijk weer recht. De foto van de voorkant ziet er qua werking van het hout "normaal" uit, dat los je vrij eenvoudig weer op.
Die foto's van de zijkant echter, die gaan je iets meer werk opleveren, maar ook die zijn wel weer recht te slaan.
Die palen gaan het niet worden. Dat is een mooi aangelegde tuinPubbert schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:26:
[...]
Ik heb dit ook ooit eens gehad met een schutting. Ik weet niet of je de ruimte hebt (met name bovenkant misschien een probleem) maar wij hebben toen aan beide kanten 2 grondpalen in de grond geslagen, hier spanbanden aan bevestigd, over de schutting heen gelegd op 2 plaatsen, voor de zekerheid een hardhouten lat op de bovenkant, toen geleidelijk de spanbanden aangetrokken tot al het houd weer recht zat. Hierna met RVS schroeven aan de achterkant alles vast geschroefd en dichtgesmeerd met houtvuller, en weer opnieuw gebeitst.
Dat hangt er vanaf. Als de buis flink beschadigd is, heb je kans dat je ter hoogte van de beschadiging niet verder kunt duwen.brambond schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:15:
Ik kom weer even terug op het lek in de tyleenbuis in mijn tuin. Lengte is iets van 20 meter, recht stuk met enkel aan beide uiteinden een geveldoorvoer. In plaats van de hele buis nagraven, is het het proberen waard om een tyleenbuis met kleinere diameter door de buis te drukken? Huidige buis is een 25mm buis, 20mm inwendig. Daar zou een 16mm tyleenbuis (ZPE, flexibel) doorheen passen. Heeft dit kans van slagen? Dan wordt dat de volgende stap
Misschien is het doorgeschuurd aan 1 vd gevels. Met 16 mm heb je grotere drukval over je lange leiding leiding, als je er dan nog eens een flink stuk tuinslang aanhangt hou je weinig druk en debiet meer over.
Gewwoon lucht erop zetten. Jouw lekkage is zo "groot" die ga je echt ergens horen blazen. En dan hoef je alleen daar te graven.brambond schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:15:
Ik kom weer even terug op het lek in de tyleenbuis in mijn tuin. Lengte is iets van 20 meter, recht stuk met enkel aan beide uiteinden een geveldoorvoer. In plaats van de hele buis nagraven, is het het proberen waard om een tyleenbuis met kleinere diameter door de buis te drukken? Huidige buis is een 25mm buis, 20mm inwendig. Daar zou een 16mm tyleenbuis (ZPE, flexibel) doorheen passen. Heeft dit kans van slagen? Dan wordt dat de volgende stap
En de muur is betegeld, stucwerk, bakstenen, giboblokken?Ferra schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:50:
Iemand nog een tip hoe ik een keukenblad wat met bison kit op de muur vast zit, kan verwijderen?
Bison is een merk. Montagekit, neem ik aan?
Is hij alleen afgekit, of volledig tegen de muur aan gekit?
Kortom: need more info.
Punctuality is the politeness of kings
Muur is gespackt. Volledig tegen muur gekit. Montagekit inderdaad.dreamscape schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:58:
[...]
En de muur is betegeld, stucwerk, bakstenen, giboblokken?
Bison is een merk. Montagekit, neem ik aan?
Is hij alleen afgekit, of volledig tegen de muur aan gekit?
Kortom: need more info.
Bij spack vrees ik dat de kit sterker is en de boel van de muur af komt. Daarna spack herstellen en de muur weer netjes maken, denk ik...Ferra schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:44:
[...]
Muur is gespackt. Volledig tegen muur gekit. Montagekit inderdaad.
Punctuality is the politeness of kings
:strip_exif()/f/image/HVB3TgRsGGaVl4CT3WRdPfbK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t2AtznCZt9QLNLI1M2Qzk7ig.jpg?f=fotoalbum_large)
Laatste onafgemaakte klusje was de wc. Kan nu weer lekker door tweakers scrollen tot ik geen gevoel meer in de benen heb.
Tegelen en inbouwreservoir wat hulp bij gehad. Rest zelf afgemaakt. Vandaag ook een mooi stuk eiken in een whitewash op maat gemaakt.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
:strip_exif()/f/image/brKIyalDVvkAF1gTJmfQC2nR.jpg?f=fotoalbum_large)
Weer een bende onderdelen ertegenaan gesmeten
:strip_exif()/f/image/YieDFFo0C0H0T6QFw0xIWJWt.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe draad getapt om het messing plaatje terug te monteren (best belangrijk, het vertelt je waar het gewicht moet hangen afhankelijk van de breedte van het gemonteerde zaaglint).
:strip_exif()/f/image/psBJcyv4GWpPDuecQ1KnjtNN.jpg?f=fotoalbum_large)
Klein maar belangrijk detail: Een nieuwe borstel gemaakt van een handborstel. Deze borstels, een voor elk lintwiel, houden alle troep (hars, zaagsel etc) van de wielen zodat het lint blijft sporen.

gezien de daktrim denk ik dat het gewoon bitume is.3ddie schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:32:
Ik heb een isolatievraag, ik hoop dat iemand daarbij kan helpen. Achter de knieschotten op zolder zit de dakgoot, je voelt hier in de winter een hoop kou vandaan komen en hoort ook veel geluid, isolatie lijkt dus vrij slecht. De opbouw van buiten naar binnen is als volgt: Dakgoot (vermoedelijk zink, of alu, rood op het plaatje) - piepschuim - triplex - balken. We hebben nog glaswol over dus ik had het idee daarmee wat te isoleren, tussen de balken die de goot "dragen", groen gearceerd in het plaatje. Online vind ik bij na-isoleren veel over folies, dampremmend, dampopen etc, anderzijds lees ik veel dat je een warm dak niet moet na-isoleren, dit is geen dak maar het princiepe lijkt me ongeveer hetzelfde. Iemand hier advies over wat ik het beste kan doen?
[Afbeelding]
opzich kan naisoleren mits weinig isolatie toevoegd. of geventileerd, of klimaatfolie toepast. veel mensen kiezen voor klimaatfolie. je kan je opzet testen in https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/
en hier zitten meer mensen met vragen en oplossingen over dampdichte daken.
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
Ik heb zo'n plafond/wandschuurmachine van de lidl. Daar gaat normaal schuurpapier van 225mm op.
Zat al te kijken of je toevallig komschijven met diamant kan kopen om er op te zetten maar heb er daar nog geen geschikte van gevonden. Bestaat dat? De komschijven die ik tegenkom zijn ~125mm.
Of wordt het beter weer een machine erbij te kopen(huren?) voor het schuren.
Als dit nou zou passen op die machine zou wel leuke zijn:
https://www.toolstation.n...1nylPsZmDXGcaAhiaEALw_wcB
Gaat om deze machine:
https://www.lidl.nl/p/par...dschuurmachine/p100302186
[ Voor 39% gewijzigd door LED-Maniak op 05-06-2022 18:05 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
[ Voor 6% gewijzigd door MMatthijsV op 05-06-2022 18:14 ]
Als jij weet waar de leidingen zitten dan kan dat uiteraard zonder ze te raken. Anders even een leidingzoeker er op.MMatthijsV schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:06:
Ik wil een koof maken met 44x44 balken en ophangen aan het plafond met slagpluggen. Klopt het dat ik dan 10cm lange slagpluggen nodig heb? Dan zou ik 5,6cm in het plafond moeten boren, kan dat bij een huis uit 2022 zonder elektra leidingen te raken? Of kan ik beter voor 8cm slagpluggen kiezen?
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Bouwtekeningen erbij pakken. Kanaal of breedplaat?MMatthijsV schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:06:
Ik wil een koof maken met 44x44 balken en ophangen aan het plafond met slagpluggen. Klopt het dat ik dan 10cm lange slagpluggen nodig heb? Dan zou ik 5,6cm in het plafond moeten boren, kan dat bij een huis uit 2022 zonder elektra leidingen te raken? Of kan ik beter voor 8cm slagpluggen kiezen?
Maar gewoon scannen die handel. Je hebt ook geen fotos gekregen of gemaakt van de spaghetti voor de dekvloer erop ging?
Dekvloer tegen het plafond?bbbrumbrum schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:49:
[...]
Bouwtekeningen erbij pakken. Kanaal of breedplaat?
Maar gewoon scannen die handel. Je hebt ook geen fotos gekregen of gemaakt van de spaghetti voor de dekvloer erop ging?
Hoe groot/zwaar is die koof? Of hoe ben je tot die 5,6cm lengte gekomen?MMatthijsV schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:06:
Mdf koof van 1.20 bij 2.40, 0,22 hoog. Afzuigkap hangt er ook aan. 10cm spijkerplug omdat 10 - 4,4 = 5,6cm. Een 8cm spijkerplug zou dan 'slechts' 3,6cm in het beton zitten. Dat is niet voldoende (dacht ik).MJV schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:43:
[...]
Hoe groot/zwaar is die koof? Of hoe ben je tot die 5,6cm lengte gekomen?
Kanaalplaat, nee geen foto's helaas.bbbrumbrum schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:49:
[...]
Bouwtekeningen erbij pakken. Kanaal of breedplaat?
[ Voor 29% gewijzigd door MMatthijsV op 05-06-2022 21:02 ]
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/