[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 224 ... 458 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het is zover ik weet ongebruikelijk om leidingen door de kanalen van kanaalplaat te leiden, maar het word wel gedaan, mn voor spotjes. Kanaalplaatdikte staat wel op je bouwtekeningen, maar dat zal altijd wel >15cm zijn.

Chemisch anker niet een goed, ondiep alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36

MJV

MMatthijsV schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:00:
[...]

Mdf koof van 1.20 bij 2.40, 0,22 hoog. Afzuigkap hangt er ook aan. 10cm spijkerplug omdat 10 - 4,4 = 5,6cm. Een 8cm spijkerplug zou dan 'slechts' 3,6cm in het beton zitten. Dat is niet voldoende (dacht ik).
Aha, ik snap het. Ik heb geen technische achtergrond maar, als ik de Load table van Fischer bekijk (hier onderaan), dan kun je aan één goed geplaatste DuoPower 6x30 in beton bijna 100kg hangen, mits de belasting volledig statisch is denk ik. Dan zou je met 36mm in het beton toch een heel eind moeten komen lijkt me. En, als je twijfelt iets meer bevestigingspunten per balkje?

Wel even goede spijkerpluggen pluggen, anders is de belastbaarheid ook lager. Die zal van een spijkerplug sowieso wel iets lager liggen dan van een Duopower plug.

-edit-
Alternatief wat je ook nog kunt overwegen is geen spijkerpluggen maar gewone pluggen. Dat is iets tijdrovender, maar voor één project maakt dat ook niet uit.
- Voorboren in hout (volledig door).
- Met assistent hout op muur houden
- Aftekenen met diepgatpotlood, of met een dikke spijker/drevel tikken en zo markeren op de muur
- Gaten boren, pluggen erin.
- Vastschroeven met goede schroeven, liefst géén spaanplaatschroeven; die schijnen te scherp te zijn en door de plug heen te snijden.

[ Voor 20% gewijzigd door MJV op 05-06-2022 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MMatthijsV schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:06:
Ik wil een koof maken met 44x44 balken en ophangen aan het plafond met slagpluggen. Klopt het dat ik dan 10cm lange slagpluggen nodig heb? Dan zou ik 5,6cm in het plafond moeten boren, kan dat bij een huis uit 2022 zonder elektra leidingen te raken? Of kan ik beter voor 8cm slagpluggen kiezen?
Met kanaalplaten zullen je leidingen van op je vloer met gaatjes naar je lichtpunten in het plafond aan de andere kant lopen. De kans dat je dus met een plug/schroef een electra leiding raakt is nihil. Je zit eerder in de holte van een kanaal waardoor je minder kan belasten. Met de hierboven genoemde duopowers zou je redelijk safe moeten zitten en voldoende draagkracht hebben.

Ik ben zelf redelijk verzot op die pluggen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:50
Bedankt voor de goede adviezen! Hier kan ik wat mee 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
In de badkamer wil ik tussen de wand en de plek waar het bad komt een halfhoog (of eigenlijk kwarthoog) voorzetwandje maken van iets van 15cm diep. Ivm de vloerverwarming, en persoonlijke voorkeur om het goed herstelbaar/verwijderbaar te maken, boor ik liever niet in de wand- en vloertegels. Dus dacht ik high tack kit (heb al Polymax en Soudall Fix All in huis) te gebruiken om de vuren balkjes aan de vloer en wand te lijmen. Heb daar echter nog niet heel veel ervaring mee. Zover relevant: uiteindelijk komt er Qboard/Wedi over met betonstuc.

Lijkt me wel voldoende stevig (zit ook tussen het bad en wand geklemd uiteindelijk) toch?

En kan ik dit inderdaad indien nodig evt over zoveel jaar nog redelijk verwijderen dat de tegels er netjes onder vandaan komen?

Nu ik er verder over nadenk, zou ik hiermee ook mijn jaloezieën in de badkamer aan de tegels kunnen vastmaken? (zijn maar iets van 40x150cm, maar je trekt natuurlijk wel zo nu en dan aan het koord, moet ie niet mee naar beneden komen natuurlijk ;))

[ Voor 14% gewijzigd door beesting op 06-06-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:59

Pubbert

random gestoord

Ik wil een apparaat aan mijn verlaagde plafond hangen welke via USB (Micro) gevoed word. Onder het plafond ligt stroom, maar is geen plek om een WCD te maken om een standaard usb lader in te prikken. Weet iemand of er usb laders bestaan voor inbouw oplossingen ?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:05

orf

Pubbert schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:56:
Ik wil een apparaat aan mijn verlaagde plafond hangen welke via USB (Micro) gevoed word. Onder het plafond ligt stroom, maar is geen plek om een WCD te maken om een standaard usb lader in te prikken. Weet iemand of er usb laders bestaan voor inbouw oplossingen ?
Kun je wel een inbouwdoos kwijt?
https://www.slimmedingen....icro-usb-stekker-12w.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Pubbert schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:56:
https://www.conrad.nl/nl/...-15-w-5-v-dc-1297280.html

usb kabeltje afknippen en draden direct aanknopen en unit in plavond proppen. ze zijn 5cm breed dus je krijgt ze meestal wel ergens doorheen gepropt.

en nee, deze vliegt niet in de brand zoals een aliexpress ding. dit zijn de orginele. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 06-06-2022 14:03 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:59

Pubbert

random gestoord

Zou passen denk ik, wel duur als je de prijs vergelijkt met een reguliere adapter. Deze oplossing ook nog gevonden, iets goedkoper nog. https://aquasound.eu/nl/p...f-49m-inbouwdoos-emciset/

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-07 20:05

M-ThijZ

Riding on Rails

Heel wat maanden terug heb ik schimmel- en aanslagreiniger (van de Action) iets te enthousiast gebruikt. Nu laat boven de douchekop steeds meer van het spackplafond los.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan herstellen?

Ik kan niet goed zien of dit alleen de verflaag is die afbladdert of dat het ook echt spack is, omdat er dus ook nog een laag met structuur op het plafond achterblijft. Is dit losse verf of spack?

Mijn plan:
  • Zoveel mogelijk van het loszittende plafond afpeuteren.
  • Opvullen met 'Alabastine Spackvuller' (tube). Ik verwacht dat de spuitbus-variant (spack spray) niet goed werkt op het plafond. Kan ik deze stap overslaan als ik alleen opnieuw hoef te verven?
  • Plafond opnieuw sauzen met 'Sikkens Alphacryl Plafond Wit'. Klopt het dat de basiskleur wit gebruikelijk is en dat ik niet op kleur hoeft te mengen? Of moet dit in RAL 9016? (mijn plafonds zijn in ieder geval witter dan RAL 9010)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IALGfhGw95nBd72fK90oFG8ncqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTDRuhcJUcgZveAqH0VLs8Q9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyZmCe7kgfCGa7cYNxii5LO6yWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cY6fsBFnIqEpsf8EqRytpmEI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:23

Crazy-

Best life ever

Wellicht dat jullie wat tips hebben!

De bedoeling is het vat (400liter) te verplaatsen en daaromheen een hokje te maken met een deur. (211x93)

Nu twijfel ik even om wat ik ga gebruiken als materiaal.

- hout & gips
- cellenbeton
- metalstud & gips

Voorzijde zal richting de 240/250 worden, zijkant schuin naar het knieschot toe.

Vloertje verhoog ik iets ivm een 50mm afvoer - stel een probleem met het vat :-) of ik moet hem legen.

Tevens wil ik een voorbereiding maken voor een bad en/of de wasmachine/droger tegen nieuwe wand te zetten, zeg maar waar het wasrek staat. Dus qua waterleidingen en alles maak ik alle ook daar alvast. (Moet toch ivm het vat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrFekACZOV2Bpw0w2a_0Hyqdlp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m39ZGs8equuPkOsUKOgimrOG.jpg?f=fotoalbum_large

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

metal stud is simpelste. vrot er een pak steenwol in voor bonuspunten.

[ Voor 48% gewijzigd door flippy op 06-06-2022 21:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jup metalstuds met gyproc op en steenwol/glaswol erin :) (vergeet geen ventilatie te voorzien, 2 van die deur roosters is al een begin.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:45
M-ThijZ schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:46:
Heel wat maanden terug heb ik schimmel- en aanslagreiniger (van de Action) iets te enthousiast gebruikt. Nu laat boven de douchekop steeds meer van het spackplafond los.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan herstellen?

Ik kan niet goed zien of dit alleen de verflaag is die afbladdert of dat het ook echt spack is, omdat er dus ook nog een laag met structuur op het plafond achterblijft. Is dit losse verf of spack?

Mijn plan:
  • Zoveel mogelijk van het loszittende plafond afpeuteren.
  • Opvullen met 'Alabastine Spackvuller' (tube). Ik verwacht dat de spuitbus-variant (spack spray) niet goed werkt op het plafond. Kan ik deze stap overslaan als ik alleen opnieuw hoef te verven?
  • Plafond opnieuw sauzen met 'Sikkens Alphacryl Plafond Wit'. Klopt het dat de basiskleur wit gebruikelijk is en dat ik niet op kleur hoeft te mengen? Of moet dit in RAL 9016? (mijn plafonds zijn in ieder geval witter dan RAL 9010)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt op een dubbele laag spack :?
Ik zou trouwens albastine badkamerverf antischimmel nemen, ben je gelijk van het probleem af ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-07 20:05

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik heb al een nieuwe MV-box met vochtsensor geplaatst en de ventielen beter afgesteld, dus ik neem aan dat als ik het nu nog een keer goed behandel met een schimmelreiniger en het daarna saus met een plafondverf geschikt voor badkamer, we er weer een tijd tegenaan kunnen.

Maar het lijkt mij er nu eerder op dat de verflaag is gaan afbladderen, dan het spack/spuitwerk. Zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MMatthijsV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PM2Wlk56BecvBVUHMACrNaxD3nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KR4Z6GYfhFGuVyhhByNgc6vA.jpg?f=fotoalbum_large

Het is gelukt. Hebben uiteindelijk slagpluggen en een leidingzoeker gebruikt, dat ging prima!

Het plafond blijkt alleen over de gehele lengte van de koof (2,6m) meer dan een cm in hoogte te verschillen. Wat zal ik hier mee doen?
Het frame kan ik nog wel aanpassen zodat de onderkant waterpas is. Het probleem is alleen dat we het mdf al hebben laten zagen (in verstek). Dus dan krijgen we vrij grote kieren. Iemand een idee?
Op het oog is het nu niet te zien overigens, maar misschien dat dat anders is wanneer er een kookeiland onder staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superfunki
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-07 15:09
MMatthijsV schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 06:58:
[Afbeelding]

Het is gelukt. Hebben uiteindelijk slagpluggen en een leidingzoeker gebruikt, dat ging prima!

Het plafond blijkt alleen over de gehele lengte van de koof (2,6m) meer dan een cm in hoogte te verschillen. Wat zal ik hier mee doen?
Het frame kan ik nog wel aanpassen zodat de onderkant waterpas is. Het probleem is alleen dat we het mdf al hebben laten zagen (in verstek). Dus dan krijgen we vrij grote kieren. Iemand een idee?
Op het oog is het nu niet te zien overigens, maar misschien dat dat anders is wanneer er een kookeiland onder staat.
Even platen erop om te kijken hoe groot dat verschil is. Persoonlijk zou ik een nieuwe plaat laten zagen bij meer dan enkele mm, kost je twee tientjes en scheelt mogelijk veel ergernis

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@MMatthijsV Daar de afstand tot het kookeiland groter is dan tot het plafond zou ik zeggen dat niet parallel lopen aan het plafond meer op zou vallen dan niet parallel aan het kookeiland / waterpas. Maar goed, dat is maar een inschatting van mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:20
Septillion schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:58:
@MMatthijsV Daar de afstand tot het kookeiland groter is dan tot het plafond zou ik zeggen dat niet parallel lopen aan het plafond meer op zou vallen dan niet parallel aan het kookeiland / waterpas. Maar goed, dat is maar een inschatting van mij :)
Een cm op 2.6 m zie je met het blote oog echt niet. Helemaal niet in zo'n situatie.

Enige wanneer je het zou kunnen zien is als je er recht voor gaat staan en bijv. Kasten op een achterwand wel helemaal waterpas staan en je koof dan niet meeloopt in de lijn van de kasten.
Daarom koof wel 100% waterpas hangen. Die centimeter zie je dan niks meer van.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Dit.

Als je opnieuw gaat zagen krijg je ook aangepaste hoeken, wat het moeilijker maakt verstek netjes dicht te krijgen. Meer problemen dan je er mee oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
MJV schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:15:
[...]

Dit.

Als je opnieuw gaat zagen krijg je ook aangepaste hoeken, wat het moeilijker maakt verstek netjes dicht te krijgen. Meer problemen dan je er mee oplost.
Ja dit is precies waar ik bang voor ben. Thanks👍
Dat denk ik ook, maar goed, huis van vrienden dus zij moeten de knoop maar doorhakken. Bij ons thuis ook een scheef plafond en de koof wel waterpas opgehangen, maar die heb ik gestuct, dus dan wordt het sowieso al strakker en geen kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:03
Even een klein vraagje tussendoor.
Ik denk niet dat dit "groot" genoeg is voor een eigen topic.

Ik ben bezig in een huis met vloerverwarming beneden en boven.
Boven heeft een eigen verdeler met pomp.

Kan ik de pomp van de verdeler boven met een netspanning geschikte thermostaat schakelen?

Het idee is dat we boven dan de vloerverwarming laten uitschakelen bij 18/19 graden terwijl beneden dan nog even lekker door kan stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-07 19:00
FRANQ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:07:

Kan ik de pomp van de verdeler boven met een netspanning geschikte thermostaat schakelen?

Het idee is dat we boven dan de vloerverwarming laten uitschakelen bij 18/19 graden terwijl beneden dan nog even lekker door kan stoken.
Dat kan zeker, controleer even of de thermostaat het vermogen van de pomp kan schakelen. Dat is maar heel weinig. Maar thermostaten kunnen soms ook maar weinig. Anders zet je er een 230V relais tussen.
Thermostaat schakelt relais, relais schakelt pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:03
S-te-fan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:17:
[...]

Dat kan zeker, controleer even of de thermostaat het vermogen van de pomp kan schakelen. Dat is maar heel weinig. Maar thermostaten kunnen soms ook maar weinig. Anders zet je er een 230V relais tussen.
Thermostaat schakelt relais, relais schakelt pomp.
Top, was bang dat het misschien schade zou kunnen opleveren.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 19:13
Thuis ben ik bezig met het buitenschilderwerk. Ik wissel van kleur dus proces bestaat schuren, 2x gronden en aflakken. Het is veel werk dat veel voldoening geeft.

De kwasten bewaar in water na het schilderen. De volgende dag maak ik de kwasten droog met een schone doek en ga verder met de schilder werkzaamheden. Nu loop ik tegen het probleem aan dat er kleine stofdeeltjes/imperfecties in de verf komen bij het begin. Zeker met het aflakken is dat niet gewenst. Ik denk dat na een stuk van circa 1m de stof in de kwast weg zijn.

Wat gaat er fout denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:26
Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:55:
Thuis ben ik bezig met het buitenschilderwerk. Ik wissel van kleur dus proces bestaat schuren, 2x gronden en aflakken. Het is veel werk dat veel voldoening geeft.

De kwasten bewaar in water na het schilderen. De volgende dag maak ik de kwasten droog met een schone en ga verder met de schilder werkzaamheden. Nu loop ik tegen het probleem aan dat er kleine stofdeeltjes/imperfecties in de verf komen bij het begin. Zeker met het aflakken is dat niet gewenst. Ik denk dat na een stuk van circa 1m de stof in de kwast weg zijn.

Ik gok de doek waarmee je de kwast droog maakt.
Als je de volgende dag doorgaat, kwast inwikkelen in alu-folie en dan ik de koelkast of vriezer leggen. Volgende dag eruit halen en je kan direct verder.
Verder een goede kwast gebruiken, deze bijvoorbeeld: https://www.verf.nl/produ...je-futura-280-ronde-kwast _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:14
En wat ik lees is buitenschilderwerk en de kwast in water bewaren. Buitenverf lijkt mij meestal op terpentinebasis.
Als je kwast dan water bevat vloekt dit met terpentineverf en kunnen hierdoor eventuele imperfecties komen.
In aluminiumfolie bewaren is ook veel gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:30

Rzaan

Altijd zoekende

Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:55:

De kwasten bewaar in water na het schilderen. De volgende dag maak ik de kwasten droog met een schone en ga verder met de schilder werkzaamheden. Nu loop ik tegen het probleem aan dat er kleine stofdeeltjes/imperfecties in de verf komen bij het begin. Zeker met het aflakken is dat niet gewenst. Ik denk dat na een stuk van circa 1m de stof in de kwast weg zijn.

Wellicht neemt de kwast stofdeeltjes op van de doek (want er ontbrak een woord en ik denk dat je dat bedoelde).
Je kunt de kwast na afloop van je schilderwerk voor die dag, ook in aluminiumfolie wikkelen en in de diepvries leggen. Volgende dag op temperatuur laten komen en je kunt zo weer verder schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:34
Probleempje met de afvoer van onze wasmachine in het nieuwe huis.

Probleem:
  • De afvoer stroom over bij het afpompen
  • Even later maakt die een slurpend geluid en trekt die de hele buis juist leeg
Afvoer in de vloer is 50mm. Daar zit een verloopje op van 50mm naar 40mm, dan klein stukje buis, sifon constructie, lange buis omhoog.

Ik dacht eerst dat de afvoer onvoldoende lucht kon krijgen, en heb dus een y stuk bovenaan geplaatst. Helaas stroomt de afvoer gewoon tot op dat punt vol en loopt het water uit uit.

Vraag
  • Heb ik een verkeerde constructie gebouwd?
  • Is 40mm diameter onvoldoende als afvoer? In vorige huis (met andere wasmachine) nooit problemen mee gehad
  • Of zou er een verstopping zijn? Als ik een fles water leeg gooi in de afvoer zonder buizen er op loopt die gewoon door
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0LEkeD7IN30Hnh61-rHSlBaXiw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaQduP8nVovcHs91XVwfcVfR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnvkAP0lNzH9Uh4VNmmQROStpiY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sr3XkRNImr1rTUnFodHr18cT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 32% gewijzigd door SquareOne op 07-06-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 19:13
chrisborst schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:00:
[...]

Ik gok de doek waarmee je de kwast droog maakt.
Als je de volgende dag doorgaat, kwast inwikkelen in alu-folie en dan ik de koelkast of vriezer leggen. Volgende dag eruit halen en je kan direct verder.
Verder een goede kwast gebruiken, deze bijvoorbeeld: https://www.verf.nl/produ...je-futura-280-ronde-kwast _/-\o_
De doek is goed gegokt. Gelijk aangepast. Ik ga de kwasten inwikkelen in Alu-folie zoals aangegeven. :)

De goudhaantje kwasten had ik al, een set voor de lichte kleur en 1 set voor de donkere kleuren. Het zijn fijne kwasten die een lange tijd mee gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

@SquareOne er lijkt toch alsof er iets niet goed gaat, anders dan de buisdikte. Ik heb hier een wasmachine die begint met 40mm, en uiteindelijk in een 32mm buis de muur in gaat. Ik had daar van te voren ook zorgen over, maar dat gaatdus gewoon goed. Ik heb wel iets meer buislengte alvorens de buis de sifon in gaat, die buislengte functioneert als een (minimale) buffer.

Edit: ik denk dat die bocht direct ná de sifon niet echt helpt. Je kunt kijken of je iets kunt maken met een Y-stuk met 45 graden, in de hoop dat dat soepeler doorloopt?

[ Voor 18% gewijzigd door MJV op 07-06-2022 10:43 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-07 00:09
Work in progress, gaat om een zitmeubel/bank van bijna 6m lang. Gaat wel aardig, kost wel veel tijd en de opzichter (vriendin) zit me op te jagen 😂. Maar we komen er wel. 18mm MR MDF, twee lagen. Staat nu in de grondverf. Daarna nog even de laatste oneffenheden schuren/vullen en de 4 lades maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hm-2tSeiUAwUPawbLydoKnmDiFk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJXc73thQ0YxEt7SoRj8rOPJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGpG9GeqLpu5pN_2mcvMaEORjX4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8kvi9w9GJNePUz3WDu7cK9s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUfheOyRPQVA111Oebyg_yOlwCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1MQAmmD1xPA9qqBOBl4kXUk.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 22:46
[...]

De doek is goed gegokt. Gelijk aangepast. Ik ga de kwasten inwikkelen in Alu-folie zoals aangegeven. :)
Tip die ik ooit kreeg van een schilder: Boterhamzakje om de kwast, dan in potje water zetten. Het water drukt de lucht uit de kwast waardoor de verf niet uitdroogt. je kunt dan zelfs na meerdere dagen dagen gewoon weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
SquareOne schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:20:

Probleem:
Afvoer in de vloer is 50mm. Daar zit een verloopje op van 50mm naar 40mm, dan klein stukje buis, sifon constructie, lange buis omhoog.

Ik dacht eerst dat de afvoer onvoldoende lucht kon krijgen, en heb dus een y stuk bovenaan geplaatst. Helaas stroomt de afvoer gewoon tot op dat punt vol en loopt het water uit uit.

Vraag
  • Is 40mm diameter onvoldoende als afvoer? In vorige huis (met andere wasmachine) nooit problemen mee gehad
  • Of zou er een verstopping zijn? Als ik een fles water leeg gooi in de afvoer zonder buizen er op loopt die gewoon door
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik vermoed dat de sifon het vele afvoerwater van je wasmachine niet kan verwerken, maat weet dat niet zeker. Stel deze vraag met de foto's eens op het forum van Klusidee en ik weet zeker dat je een goed antwoord krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:18

dragonhaertt

@_'.'

SquareOne schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:20:

Probleem:

Vraag
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit klinkt inderdaad als een beluchtingsprobleem. Dit kan je alleen niet oplossen met een Y-stuk waar je ook het water in laat stromen. De buis onder het Y-stuk zal alsnog vol komen staan met water, en dan wordt de rest nog steeds niet belucht.

Het makkelijkste is het plaatsen van een beluchter, ergens ná je sifon. Dit voorkomt ook dat een sifon leeggetrokken wordt en daarmee stankoverlast.
Hier meer info: https://rioolprobleemkwijt.nl/blog/beluchter-afvoer

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hier ook een afvoerprobleempje gisteren; vaatwas die voor de derde keer in een paar maanden een 'afvoer verstopt' fout gaf. Dus de machine maar 'even' uitgebouwd om de afvoerleiding na te kijken. En in de praktijk ontdekt wat het onsmakelijke gevolg is van de vorige huiseigenaars die jarenlang veel te veel poeder (of tabletten) gebruikt hebben:

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fZe8iTl.jpg

Dat was nog niet eens de helft van wat ik uiteindelijk uit de afvoerleiding gehaald heb 8)7
Alles werkt weer als een zonnetje en het afvoerdebiet is in ieder geval een stuk groter geworden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
dragonhaertt schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:22:
[...]

Dit klinkt inderdaad als een beluchtingsprobleem. Dit kan je alleen niet oplossen met een Y-stuk waar je ook het water in laat stromen. De buis onder het Y-stuk zal alsnog vol komen staan met water, en dan wordt de rest nog steeds niet belucht.

Het makkelijkste is het plaatsen van een beluchter, ergens ná je sifon. Dit voorkomt ook dat een sifon leeggetrokken wordt en daarmee stankoverlast.
Hier meer info: https://rioolprobleemkwijt.nl/blog/beluchter-afvoer
Dank voor de suggestie.

Wel beetje vreemd dat er een beluchtingsprobleem is, huis is net opgeleverd... Heeft de bouwer dan wellicht ergens iets verkeerd aangesloten?

Ik ga eens kijken naar een beluchter.
Just to be sure: "na de sifon". Dat is tussen de afvoer in de vloer en de bocht van het Sifon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Ga deze maar eens halen vanmiddag.
Denk dat het deze moet zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Doa2FC8H3MFYwixhSY1e7NuBvjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dmkjq36XZRUr2rR7N90vVzQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door SquareOne op 07-06-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 08:26

miekol

erm

Nog een vraagje van mijn kant. In ons nieuwe huis wordt het nokdak door de aannemer geïsoleerd met 8cm pir. Hiervoor maken ze een houten frame op 60cm hart op hart afstand. Ik ga het zelf aftimmeren met dakbeschot/schrootjes. Nu kan ik een partij 9mm dik x 200cm lang x 10cm breed al wit geschilderd dakbeschot kopen bij een houthandel. Nu vroeg ik me alleen af heeft 9mm genoeg dikte om niet door te hangen/bol te gaan staan op de delen waar het niet in het onderliggende houten frame vastzit. En is 200cm niet heel onhandig met hart op hart afstand 60cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Als er al een Sifon is, dan is zo'n ding voldoende:
https://www.toolstation.n...3mQAsrEAQYASABEgKHL_D_BwE
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/39985.jpg

Een T of Y stuk plaatsen áchter de sifon (er is vaak al een afgedopte aansluiting aanwezig) en dan een simpele beluchter er op zetten. De locatie van een beluchter komt minder nauw dan de locatie van een óntluchter.
SquareOne schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Dank voor de suggestie.

Wel beetje vreemd dat er een beluchtingsprobleem is, huis is net opgeleverd... Heeft de bouwer dan wellicht ergens iets verkeerd aangesloten?
Tja, netjes is het natuurlijk niet. Een afvoer hoort correct belucht te zijn als het ontworpen is om een wasmachine op aan te sluiten.
Ik ga eens kijken naar een beluchter.
Just to be sure: "na de sifon". Dat is tussen de afvoer in de vloer en de bocht van het Sifon?
Ik vind het enigszins lastig om een beeld te krijgen van je situatie aan de hand van je beschrijving.
Hij hoort zo aangesloten:
Wasmachine -> afvoerslang -> afvoerbuis -> sifon -> buis -> T/Y stuk met beluchter -> buis -> afvoer in vloer.

Vaak is er ergens in de buis al een T of Y stuk aanwezig om een dergelijke beluchter op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-07 12:56
HTT-Thalan schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:10:
[Afbeelding]

Weer een bende onderdelen ertegenaan gesmeten :).

[Afbeelding]

Nieuwe draad getapt om het messing plaatje terug te monteren (best belangrijk, het vertelt je waar het gewicht moet hangen afhankelijk van de breedte van het gemonteerde zaaglint).

[Afbeelding]

Klein maar belangrijk detail: Een nieuwe borstel gemaakt van een handborstel. Deze borstels, een voor elk lintwiel, houden alle troep (hars, zaagsel etc) van de wielen zodat het lint blijft sporen.
Wat is dat voor een unit? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

dragonhaertt schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:38:
[...]

[Afbeelding]

Een T of Y stuk plaatsen áchter de sifon (er is vaak al een afgedopte aansluiting aanwezig) en dan een simpele beluchter er op zetten. De locatie van een beluchter komt minder nauw dan de locatie van een óntluchter.

[...]

Tja, netjes is het natuurlijk niet. Een afvoer hoort correct belucht te zijn als het ontworpen is om een wasmachine op aan te sluiten.

[...]

Ik vind het enigszins lastig om een beeld te krijgen van je situatie aan de hand van je beschrijving.
Wasmachine -> afvoerslang -> afvoerbuis -> sifon -> buis -> T/Y stuk met beluchter -> buis -> afvoer in vloer.

Vaak is er ergens in de buis al een T of Y stuk aanwezig om een dergelijke beluchter op aan te sluiten.
Ik baseer dat het een beluchtingsprobleem is trouwens op het feit dat de buis leeggezogen wordt. Bij dit soort afvoeren komt het ook vaak voor dat er een óntluchtings-probleem is. Dit kenmerkt zich vaak dat de afvoer (en alle andere afvoeren op dezelfde pijp) gaan borrelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
dragonhaertt schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:38:
[...]

[Afbeelding]

[...]

[...]

Ik heb een plaatje bij mijn post geplaatst.

We hebben gewoon een 'afvoer' aangevinkt in de optielijst. Niet perse voor een wasmachine.
Er zat alleen een 50mm afvoer op vloerpijl. Alles daarboven moeten we zelf plaatsen.
De afvoer/sifon (witte deel) die ik er nu op het gezet heb ik boven op zolder van de afvoer afgehaald (daar had de bouwer de wasmachine gepland), maar daar zat dus (ook) geen beluchter gepland. Benieuwd of ik daar hetzelfde probleem zou hebben gehad, dan kon ik het probleem bij de bouwer neerleggen.

Huidige opstelling is:
Wasmachine -> Afvoerslang -> Afvoerbuis -> y stuk -> buis -> sifon -> buis -> afvoer vloer.

Conclusie: y-stuk op plek waar die nu zit heeft geen zin. Dat stuk moet ik verplaatsen tot na de sifon (tussen gat in vloer en sifon) en er een beluchter op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
dragonhaertt schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Ik baseer dat het een beluchtingsprobleem is trouwens op het feit dat de buis leeggezogen wordt. Bij dit soort afvoeren komt het ook vaak voor dat er een óntluchtings-probleem is. Dit kenmerkt zich vaak dat de afvoer (en alle andere afvoeren op dezelfde pijp) gaan borrelen.
Ik woon er net, tot nu toe nog geen borrelen meegemaakt. Tot nu toe alleen maar slurpend / zuigend geluid gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Jolke schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:48:
[...]

Wat is dat voor een unit? :?
Heb je het over het hele apparaat of over een onderdeel op de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

SquareOne schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Ik heb een plaatje bij mijn post geplaatst.

We hebben gewoon een 'afvoer' aangevinkt in de optielijst. Niet perse voor een wasmachine.
Er zat alleen een 50mm afvoer op vloerpijl. Alles daarboven moeten we zelf plaatsen.
De afvoer/sefon die ik er nu op het gezet heb ik boven op zolder van de afvoer afgehaald (daar had de bouwer de wasmachine gepland), maar daar zat dus (ook) geen beluchter gepland. Benieuwd of ik daar hetzelfde probleem zou hebben gehad, dan kon ik het probleem bij de bouwer neerleggen.

Huidige opstelling is:
Wasmachine -> Afvoerslang -> Afvoerbuis -> y stuk -> buis -> sifon -> buis -> afvoer vloer.

Conclusie: y-stuk op plek waar die nu zit heeft geen zin. Dat stuk moet ik verplaatsen tot na de sifon (tussen gat in vloer en sifon) en er een beluchter op zetten.
Klinkt inderdaad als een goed plan. Op zich niet heel gek dat de buis niet goed belucht is, als die niet specifiek ingericht is voor een wasmachine.

Bij zowel béluchtings- als óntluchtings- problemen zalde doorvoer slecht zijn en kan de pijp overstromen.
Als het probleem blijft ontstaan zou je nog naar ontluchters kunnen kijken (zie mijn vorige posts)

Ik denk dat je met het verplaatsen van je Y-stuk en toevoegen van een beluchter het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
HTT-Thalan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Heb je het over het hele apparaat of over een onderdeel op de foto's?
Ja :P

Hele apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

SquareOne schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:31:
Een 50mm moet het afvoerwater van een wasmachine met gemak kunnen slikken, met of zonder beluchter, en zelfs 40mm moet volstaan. Dat je een klokkend/borrelend geluid krijgt is 1 ding, maar het is zeker niet normaal dat het water overstroomt.

Als het een nieuwbouw is, lijkt de kans me groter dat er ergens steenpuin in de afvoer terecht is gekomen o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Mj2sL
Ziet er mooi uit.
Tegen de muur heb je - denk ik - van die prefab panelen met verticale latten.
Welke heb je en hoe ging het installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:30:
[...]

De goudhaantje kwasten had ik al, een set voor de lichte kleur en 1 set voor de donkere kleuren. Het zijn fijne kwasten die een lange tijd mee gaan.
Mijn vrouw heeft een emmertje met een of andere gel gekocht juist voor dit soort dingen. Kwast staat dan in de gel en wordt niet hard. De gel plakt wonderbaarlijk genoeg niet aan je kwast, dus je kan zo door.
Ik ga in het najaar aan de slag met de buitenkozijnen. Precies zoals je zegt, heel bevredigend werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Dit is een Lintzaag. Twee wielen, meestal aangedreven met een elektromotor, die een flexibel doch strak opgespannen zaaglint op hoge snelheid door een sleuf in een zaagtafel trekken. Heel handig om grote voorwerpen door te zagen maar, afhankelijk van het type lint, ook hele flexibele bochten te zagen (b.v. de curve van een trapleuning of een stoelpoot).

In mijn geval een exemplaar gebouwd rond 1924 door een Belgisch bedrijf dat ergens in de 80'er jaren is opgeheven. Alles is van gietijzer, weegt bijna een ton en elke vorm van veiligheid ontbreekt. Naast de restauratie is het dus ook mijn taak die veiligheid alsnog aan te bouwen/brengen en de machine klaar te maken voor 2022 en de volgende 100 jaar aan gebruik (want verslijten doen ze eigenlijk niet).

Ik ga hem gebruiken voor o.a. het verzagen van boomstammen (planken maken) en grotere projecten. In de huidige positie en configuratie kan ik voorwerpen verzagen tot 40cm dik/hoog, 60cm diep/breed en iets meer dan 4 meter lang.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-07 11:52
Na klachten van de vrouw dat ze te weinig ruimte had om de was op te hangen, toch wat gevonden om het probleem ut de weg te helpen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDbnle7pWvlj7U5kEB8jNInHc60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NM5ezgXQY1cBktjKQkTFdDE7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADayCGYWabVb2piRCeWiH6nHJ0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWs6uiFT8eQTYeAM0FEJhRWl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a52zMuOhm-efzOaQ4bh0oucr5qU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2Ovns5L3WbAdrcHYVNwi7gu.jpg?f=fotoalbum_large

3x 4x4 vurenhout gekocht bij de Hornbach. Op maat gezaagd en zwart geschilderd. 2x droogrek van de Kwantum:

Droogrek uit elkaar gehaald en gemonteerd tussen de balken op de muur. Met enorme ruimtebesparende droogrekken!

Etuuuuuh!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CRpt3r55 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:35:
Na klachten van de vrouw dat ze te weinig ruimte had om de was op te hangen, toch wat gevonden om het probleem ut de weg te helpen;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

3x 4x4 vurenhout gekocht bij de Hornbach. Op maat gezaagd en zwart geschilderd. 2x droogrek van de Kwantum:

Droogrek uit elkaar gehaald en gemonteerd tussen de balken op de muur. Met enorme ruimtebesparende droogrekken!
Mooie oplossing, maar je moet dan wel een FIFO methode gebruiken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-07 11:52
Wolly schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:40:
[...]

Mooie oplossing, maar je moet dan wel een FIFO methode gebruiken :+
Ja, maar da tis een kwestie van aanleren ;)

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:16
Mj2sL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:32:
Work in progress, gaat om een zitmeubel/bank van bijna 6m lang. Gaat wel aardig, kost wel veel tijd en de opzichter (vriendin) zit me op te jagen 😂. Maar we komen er wel. 18mm MR MDF, twee lagen. Staat nu in de grondverf. Daarna nog even de laatste oneffenheden schuren/vullen en de 4 lades maken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb je panelen gekocht of heb je die latten wand zelf gemaakt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
HTT-Thalan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:35:
[...]

Dit is een Lintzaag. Twee wielen, meestal aangedreven met een elektromotor, die een flexibel doch strak opgespannen zaaglint op hoge snelheid door een sleuf in een zaagtafel trekken. Heel handig om grote voorwerpen door te zagen maar, afhankelijk van het type lint, ook hele flexibele bochten te zagen (b.v. de curve van een trapleuning of een stoelpoot).

In mijn geval een exemplaar gebouwd rond 1924 door een Belgisch bedrijf dat ergens in de 80'er jaren is opgeheven. Alles is van gietijzer, weegt bijna een ton en elke vorm van veiligheid ontbreekt. Naast de restauratie is het dus ook mijn taak die veiligheid alsnog aan te bouwen/brengen en de machine klaar te maken voor 2022 en de volgende 100 jaar aan gebruik (want verslijten doen ze eigenlijk niet).

Ik ga hem gebruiken voor o.a. het verzagen van boomstammen (planken maken) en grotere projecten. In de huidige positie en configuratie kan ik voorwerpen verzagen tot 40cm dik/hoog, 60cm diep/breed en iets meer dan 4 meter lang.
_O_ Vet ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-07 13:47
Vorige bewoners hebben deze buitenmuur voorzien van 2 kleurtjes, maar beide kleurtjes begonnen af te bladderen. Ik zou graag de muur een nieuw kleurtje geven. Met de hogedrukspuit en een staalborstel krijg ik de verf er grotendeels af. De muur helemaal kaal maken gaat erg veel tijd kosten.

Gevoelsmatig zou ik zeggen: als ik het er met de Kärcher niet af krijg zal het wel goed genoeg vastzitten, echter ben ik bang dat het mettertijd toch loslaat en ik over een jaar weer aan de slag kan. Wat is hier de beste aanpak? Voorstrijken? Fixeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxMK3-tB_EbHnIVLfQTx0P3Qugc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGWpLoyfF6i27NuUhMq7nRNY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 08:13
endness schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:36:
Vorige bewoners hebben deze buitenmuur voorzien van 2 kleurtjes, maar beide kleurtjes begonnen af te bladderen. Ik zou graag de muur een nieuw kleurtje geven. Met de hogedrukspuit en een staalborstel krijg ik de verf er grotendeels af. De muur helemaal kaal maken gaat erg veel tijd kosten.

Gevoelsmatig zou ik zeggen: als ik het er met de Kärcher niet af krijg zal het wel goed genoeg vastzitten, echter ben ik bang dat het mettertijd toch loslaat en ik over een jaar weer aan de slag kan. Wat is hier de beste aanpak? Voorstrijken? Fixeren?

[Afbeelding]
ik zou voor een excentrische en of band schuurmachine gaan, waterproof schuurpapier erin korrel 40 of 60. Eerst wat dusty op de muur spuiten. Je kan die verf wel laten zitten maar over een paar jaar krijg je er weer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-07 21:49
miekol schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:37:
Nog een vraagje van mijn kant. In ons nieuwe huis wordt het nokdak door de aannemer geïsoleerd met 8cm pir. Hiervoor maken ze een houten frame op 60cm hart op hart afstand. Ik ga het zelf aftimmeren met dakbeschot/schrootjes. Nu kan ik een partij 9mm dik x 200cm lang x 10cm breed al wit geschilderd dakbeschot kopen bij een houthandel. Nu vroeg ik me alleen af heeft 9mm genoeg dikte om niet door te hangen/bol te gaan staan op de delen waar het niet in het onderliggende houten frame vastzit. En is 200cm niet heel onhandig met hart op hart afstand 60cm?
heeft het mes/groef? Dan lijkt me dit voldoende. Als je heel veel lange stukken hebt af te timmeren, dan is 200 wel lastig ivm zaagverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Als ik de asbest golfplaten van mijn garagedak ga vervangen voor cementvezel golfplaten wil ik gelijk de hellingshoek én de lengtes van de dakdelen aanpassen zodat er twaalf zonnepanelen op kunnen liggen van 3 rijen met 4 panelen in portret, aan de meest zonnige zijde.

De garage staat op zuid-west en heeft een a-symmetrisch dak, asbest golfplaten, is volledig opgebouwd als halfsteensmuur tot onder het dak en meet 600 bij 420 cm aan de buitenzijde.

Het dak aan de zuid-west zijde is ~1.80 lang en ~4.20 breed met een hoek van ~45 graden.
Aan de andere kant is het dak ~5 meter lang en ~4.20 breed en is de hoek ~25 graden.

Het idee is dat ik het dak aan de zuid-west zijde ten minste 525 cm lang kan maken zodat ik gemakkelijk 3*171 cm panelen neer kan leggen met eventueel een minimale overlapping aan de dakvoet als het niet goed uit komt omdat de nok in de weg gaat zitten.
Anders wat dikkere balken als basis gebruiken voor de panelen :P

Omdat ik het vergunningsvrij wil houden, wil ik niet dat mijn nok boven de 500 cm uit komt (De afstand tot de perceelgrens is meer dan 12 meter) en de dakvoet niet boven de 300 cm.

Ik moet ook twéé dakdelen hebben omdat ik hoger ga bouwen dan 3 meter, deze delen mogen maximaal een helling van 55 graden hebben.

Het idee is simpel gezegd;
Ik zet mijn dak uit (met de ideale hellingshoek voor de panelen) ik slijp/sloop het blauwe gedeelte weg, metsel het grijze gedeelte er bij, hergebruik de dakbalken + een paar extra balken omdat het huidige HoH 1m / 1.2m uit elkaar ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AykuZlRj-4dne0q5x8T4vG62kFE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UgYAgbfbwssmellLLPDksK95.jpg?f=user_large

Om binnen de vergunningsvrije bouwbesluit grenzen te blijven gebruik ik een applicatie om de driehoeken te berekenen, ik kan hier echter geen rekening houden met maximale hoogtes en hoeken en ben dus iedere keer een aanpassing aan het doen totdat ik redelijk ruim onder de grenzen zit, om muggenzifterij te voorkomen en foutmarges op te vangen.

Ik zat zelf te denken om de asbest platen in ieder geval "een golf" naar het midden te verschuiven zodat ik op mijn gemak kan metselen.

Wellicht niet helemaal de juiste plek om het te vragen over de hellingshoek van de panelen maar ik gooi daar toch een lijntje voor uit, de azimut van de garage is 218 graden (via SunCalc gemeten).

Alle ideeën, tips en opmerkingen zijn welkom, ik zal vast iets zijn vergeten.

* Op het dak van het huis kan ik "maar" 4 panelen kwijt i.v.m. een dakkapel dat over de gehele breedte zit.
De garage is verder dan 4 meter van het huis af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 06-07 08:26

miekol

erm

hpmkruit schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:10:
[...]

heeft het mes/groef? Dan lijkt me dit voldoende. Als je heel veel lange stukken hebt af te timmeren, dan is 200 wel lastig ivm zaagverlies.
Ja heeft wel mes/groef ja. Ligt er ook aan of ik het horizontaal of verticaal wil aftimmeren. Ruimte is ongeveer 11 lang en 5 meter hoog/lang in de hoogte.

Ik zou denken dat horizontaal makkelijker werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
dragonhaertt schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:54:
[...]

Klinkt inderdaad als een goed plan. Op zich niet heel gek dat de buis niet goed belucht is, als die niet specifiek ingericht is voor een wasmachine.

Bij zowel béluchtings- als óntluchtings- problemen zalde doorvoer slecht zijn en kan de pijp overstromen.
Als het probleem blijft ontstaan zou je nog naar ontluchters kunnen kijken (zie mijn vorige posts)

Ik denk dat je met het verplaatsen van je Y-stuk en toevoegen van een beluchter het probleem oplost.
Beluchter gehaald en geplaatst. Helaas geen succes. Water spoot er aan de bovenkant van de beluchter gewoon uit ;(

@Slonzo denk dat je gelijk hebt en toch iets van een verstopping zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-07 00:09
Rzaan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:12:
@Mj2sL
Ziet er mooi uit.
Tegen de muur heb je - denk ik - van die prefab panelen met verticale latten.
Welke heb je en hoe ging het installeren?
alki schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:12:
[...]

Heb je panelen gekocht of heb je die latten wand zelf gemaakt ?
Panelen zijn van Noakk, maar heb het idee dat al die tientallen aanbieders iets vergelijkbaars hebben (vilt met mdf strips met een laagje fineer op de zichtzijde).

De montage hebben we gedaan met high tack montagekit. De meegeleverde kit van Den Braven was erg moeilijk te verwerken met een bouwmarkt kitpistool en uiteindelijk hebben we nog standaard Bison high tack bijgehaald omdat we veel te weinig hadden. Zat op ongeveer een tube per paneel van 60cm, beetje overdreven wellicht maar het zit… alternatief is schroeven, maar ze raden 12 schroeven per paneel aan. Had geen trek om 60 gaten in een keiharde betonnen muur te boren en die panelen netjes te houden. Aan de linkerkant in de koof wel een paar schroefjes voor de zekerheid, dat zijn gewoon Ytong blokken dus dat gaat heel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

SquareOne schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Beluchter gehaald en geplaatst. Helaas geen succes. Water spoot er aan de bovenkant van de beluchter gewoon uit ;(

@Slonzo denk dat je gelijk hebt en toch iets van een verstopping zit.
Dat is toch vreemd aangezien het wel goed gaat als je er zelf water in giet. Zo ontzettend hard pompen wasmachines toch ook weer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
PaT schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:23:
[...]

Dat is toch vreemd aangezien het wel goed gaat als je er zelf water in giet. Zo ontzettend hard pompen wasmachines toch ook weer niet?
Ik ga het straks nog eens proberen. Maar ik had er 2 liter ofzo ingegooid. Wasmachine pomp er zo een halve emmer uit in 20 seconden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mj2sL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:07:

Panelen zijn van Noakk, maar heb het idee dat al die tientallen aanbieders iets vergelijkbaars hebben (vilt met mdf strips met een laagje fineer op de zichtzijde).
Ik heb ze ook gezien in PVC zonder vilt van Daka Deco.

https://dakadeco.com/search?type=product&q=pvc*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:16
Rzaan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:56:
[...]

Ik heb ze ook gezien in PVC zonder vilt van Daka Deco.

https://dakadeco.com/search?type=product&q=pvc*
Wel duur voor een stukje kunstof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

alki schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:55:
[...]

Wel duur voor een stukje kunstof
Per M2 komen al die systemen op hetzelfde neer ongeveer.
zit alleen soms verschil in de lengte die geleverd wordt.
Veelal tot 240, maar dat is te kort als je van vloer tot plafond wil doen in veel huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ben hier bezig met de vlondertrap van m'n ouders. Gevalletje trapbalk met ingefreesde treden, aan de vlonderwand geschroefd met hoekprofielen. Natuurlijk gaat een simpel snel klusje weer twee keer zo lang duren. Inmiddels 1 hoekprofiel met geweld losgewrikt, tweede moet de laatste schroef nog weggeslepen worden, gevolgd een lege dremel.

Komt weer een zelfde soort trap, groeven ingezaagt met de afkortzaag. Meukhout bij de El Cheapo bouwmarkt vandaan, Lekker makkelijk. :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:08

yay

SquareOne schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:27:
[...]

Ik ga het straks nog eens proberen. Maar ik had er 2 liter ofzo ingegooid. Wasmachine pomp er zo een halve emmer uit in 20 seconden oid.
Een verstopping wat verder in de afvoerleiding zorgt ervoor dat 1 liter water ogenschijnlijk wegspoelt doordat de afvoerleiding zich vult. Probeer eens wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:15
@endness Is een dunne rachel en een mooie trespa/rockpanel een alternatieve oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-07 23:26

Seafarer

XXX

M-ThijZ schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:47:
Ik heb al een nieuwe MV-box met vochtsensor geplaatst en de ventielen beter afgesteld, dus ik neem aan dat als ik het nu nog een keer goed behandel met een schimmelreiniger en het daarna saus met een plafondverf geschikt voor badkamer, we er weer een tijd tegenaan kunnen.

Maar het lijkt mij er nu eerder op dat de verflaag is gaan afbladderen, dan het spack/spuitwerk. Zeker weten doe ik het niet.
Hoe ventileer je eigenlijk?
Raam en ventilatie rooster op de badkamer dicht en een flinke spleet onder de deur?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

FRANQ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:07:

Sommige moderne pompen mogen niet te vaak geschakeld worden. Handleiding biedt meestal soelaas.
Eventueel zone klep plaatsen en pomp laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
yay schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:06:
[...]

Een verstopping wat verder in de afvoerleiding zorgt ervoor dat 1 liter water ogenschijnlijk wegspoelt doordat de afvoerleiding zich vult. Probeer eens wat meer.
5 flessen van 1,5 heel snel in afvoer gegooid (2 flessen tegelijk) zonder sifon. Geen enkel probleem….

Met Sifon erop hetzelfde geprobeerd. Ook geen probleem.

Lijkt erop alsof het pulserende van de vaatwasser icm de hoeveelheid die die er in één keer uit loopt problemen geeft. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:08

yay

SquareOne schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:14:
[...]

5 flessen van 1,5 heel snel in afvoer gegooid (2 flessen tegelijk) zonder sifon. Geen enkel probleem….

Lijkt erop alsof het pulserende van de vaatwasser icm de hoeveelheid die die er in één keer uit loopt problemen geeft. :F
Oké, dat had ik niet verwacht. Afvoeren kunnen soms vaag zijn. De beluchter had je al. Heb je er wel al een ontstoppingsveer doorheen gehaald? Een dergelijke werkt wel fijn: https://www.hornbach.nl/s...mmel/4653844/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Vaag, klinkt toch wel echt als een vacuüm / lucht issue. Niet teveel schuim wat de machine eruit probeert te pompen? Dat wil ook nog weleens een issue geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

SquareOne schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:14:
[...]

Hoe zit het bij de buren als je dat tenminste kunt vergelijken.

5 flessen gaan veel langzamer dan een wasmachine. Heb je soms een "immer besser" want die pompen vrij hard.

Ergens anders in huis ook problemen geluiden, waarmee ik bedoel dat je hoofd riool ontluchting ook niet goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Ik ga morgen eens wat filmpjes maken van de verschillende situaties, wellicht schets dat de situatie iets beter.

Ben me ervan bewust dat ik twee linker handen heb. Maar had van mezelf wel nog verwacht dat ik een wasmachine aansluiting / sifon aan de praat zou krijgen. 7(8)7

Niet iedereen heeft een afvoer op die plek aangezien we dit als meerwerk hebben laten maken. Tot nu toe geen problemen op andere plekken met afvoer, sterker nog het viel me juist op dat het bad en spoelbak in de keuken heerlijk snel leeg loopt. Maar heb niet echt een goed referentiekader dus weet niet wat ‘normaal’ is.

Dank in ieder geval voor het meedenken zover :)!

@Seafarer wasmachine is een gloednieuwe AEG L8FB786cbs Ökomix. In specs kan ik niks bijzonders vinden over het afpompen. Maar op basis van eerste ervaringen doet die dat wel veel enthousiaster dan de wasmachine in onze vorige woning.

[ Voor 15% gewijzigd door SquareOne op 07-06-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Korte vraag, ik heb thuis een Remeha Tzerra 28c plus ketel hangen. Nu zijn ze bezig met de vloerverwarming te vervangen, dus heb ik het CV systeem leeg laten lopen en de schakelaar op de ketel op off gezet. Nu kwam ik er alleen achter dat ik geen warm tapwater meer heb. Klopt dat? Kan de CV ketel alleen maar warm water geven als het CV systeem in gebruik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Eppo © schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 23:00:
Korte vraag, ik heb thuis een Remeha Tzerra 28c plus ketel hangen. Nu zijn ze bezig met de vloerverwarming te vervangen, dus heb ik het CV systeem leeg laten lopen en de schakelaar op de ketel op off gezet. Nu kwam ik er alleen achter dat ik geen warm tapwater meer heb. Klopt dat? Kan de CV ketel alleen maar warm water geven als het CV systeem in gebruik is?
ja en nee.

Je hele cv systeem hoeft niet te functioneren. Maar het cv gedeelte moet wel gevuld en onder druk staan. Dit cv water wordt gebruikt om je warmwater warmte wisselaar te verwarmen. En daarmee je leiding water.

Dat wordt dus een koude douche. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 23:12:
[...]

ja en nee.

Je hele cv systeem hoeft niet te functioneren. Maar het cv gedeelte moet wel gevuld en onder druk staan. Dit cv water wordt gebruikt om je warmwater warmte wisselaar te verwarmen. En daarmee je leiding water.

Dat wordt dus een koude douche. ;)
Bedankt voor je berichtje, dat scheelt dan weer zoeken naar een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

SquareOne schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:54:

Ben me ervan bewust dat ik twee linker handen heb. Maar had van mezelf wel nog verwacht dat ik een wasmachine aansluiting / sifon aan de praat zou krijgen. 7(8)7
Met 2 rechter handen ga je soms ook flink op je bek. O-)

Suggestie:
Pijp uit de vloer minimaal 1,5 mtr recht omhoog trekken. (liever 2.0 mtr) Hier bovenop een beluchter plaatsen.(nog beter door het dak ontluchten)
Op 1 meter of 1,5 mtr. een t-stuk plaatsen en daar de sifon op. Een T, dus geen Y. Zie plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeNhwAFnTpdYsFJpgwvpMrAnzAI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CRdYhGR09hTh4C8PNfnAmBtS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Eppo © schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 23:14:
[...]
Bedankt voor je berichtje, dat scheelt dan weer zoeken naar een oplossing.
Buurvrouw lief aankijken of je daar mag douchen? 8)

Lijkt me wel een oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 07-06-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 10:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Eppo © schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 23:00:
ALs je je ketel hebt uitgezet, is er inderdaad ook geen warm water nee.
Als het even gaat duren, dan kan je de ketel in "geiser" mode zetten.
Je knoopt de aanvoer en retour aan elkaar van de verwarm aan elkaar, en met servicetool parameter p3 op sww zetten. (Misschien kan het ook zonder servicetool).

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Nee, zo lang gaat het gelukkig niet duren. Ze slopen vandaag de oude vloerverwarming eruit en gaan morgen een nieuwe leggen. Dan moet het water er ook weer op, dus morgen kan gewoon weer douchen en warm water pakken voor de afwas. Douchen doen we in de tussentijd wel even bij de buren en warmwater komt uit de waterkoker. Als het nu gewoon iets simpel was en even een instelling aanpassen, dan had dat mijn voorkeur. Maar als ik de verwarming moet gaan aanpassen voor die paar dagen, dan wacht ik wel.

@teacher De ketel staart trouwens niet helemaal uit, heb alleen de temp van CV teruggedraaid totdat hij bij off kwam te staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Eppo © op 08-06-2022 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Laatst online: 13-07 18:06
Ik heb een waterprobleempje |:(

Onlangs mijn oude keuken weg laten halen, alle tegels van de muren gehaald en zelf de muren (leren) stucen. Was een leuke klus (eens maar nooit weer ;)). Tijdens het stucen en het voorbereiden daarop de muren schoongemaakt en kwam ik een "gat" van +/- 5x5cm tegen waardoor een pvc afvoerleiding liep van de bovenburen met een gekke prop met wit spul in. Verder niet bij stil gestaan.

Fast forward in time: nu blijkt al enkele tijd dat ik lekkage heb wat resulteert in lekkage plekken in mijn pas gestucte muur. Uiteindelijk afgelopen maandag tijd voor vrijgemaakt (had al een vermoeden wat het was) en een stuk muur uitgehakt uit m'n past gestucte muur. Nu blijkt dat de vorige bewoner een gat heeft geboord dwars door pvc pijp van de bovenburen 8)7. Het water gutste er letterlijk uit..

Beetje zitten zoeken op hoe dit het beste op te lossen. Een oplossing was een stuk uit een andere pvc buis zagen en er op plakken met Bison Hard PVC-Lijm. Dit leek gewerkt te hebben, maar ik wilde het toch zeker weten voordat ik alles weer dicht zou smeren dus heb dit nu 36 uur getest met een prop wc papier tegen de buis aan te drukken (zonder contact te maken met de vochtige muur er omheen. Nu blijkt echter dat dit niet goed heeft gewerkt, het papier was aardig nat, en dat kan niet door de vochtige muur komen..

Hebben jullie misschien een goede en praktische oplossing? Ik heb zojuist geprobeerd met een schroevendraaier en een tang het geplakte stuk pvc los te krijgen, maar dat ging zonder resultaat. Uit de Technische informatie noch Prestatieverklaring van het Bison product maak ik op hoe ik dit goed los kan krijgen..

Situatie zoals die nu is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TNnLDwvA9hrdnzqWdHUh_M5yN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsvfEtTjP9PcnyuMzzcbtMOd.jpg?f=fotoalbum_large
beschadigingen op het geplakte stuk komen door trachten het los te krijgen vanochtend

Is het afkitten van de naden van het opgeplakte stuk misschien een goede oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:12
Zijn de pvc delen goed gescheurd en met ontvetter schoongemaakt?
Verder zou je jet stuk wat je eroverheen wilt maken, groter moeten zijn, zodat het er meer omheen klemt.
Dus alleen de achterzijde eruit zagen, opentrekken en er dan omheen duwen.
Een bruisende pvc lijm gebruiken, deze is sterker en dicht in dit geval beter af bij oneffenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
Jeweetje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:21:
Verder zou je jet stuk wat je eroverheen wilt maken, groter moeten zijn, zodat het er meer omheen klemt.
Een bruisende pvc lijm gebruiken, deze is sterker en dicht in dit geval beter af bij oneffenheden.
Ik heb de beide delen met 180 opgeschuurd, heb ze niet met ontvetter schoongemaakt helaas. Ik weet niet zeker of dat past, had die oplossing ook voorbij zien komen maar eerst al verkeerd begrepen (wat resulteerde in mijn huidige oplossing ;)). Enig idee hoe ik dit stuk nu los zou kunnen krijgen? Er staat in de Technische informatie dat je lijmresten met aceton kunt verwijderen maar ik betwijfel dus of dat ook gaat met een vastgeplakt stuk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verder uithakken en een nieuw stukje buis ertussen zetten? Zoek op 'overschuifmof' / 'reparatiesok zonder stootrand'. Even kijken wat het beste past.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2022 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:12
Voorzichtig warm maken met verfbrander of föhn en loswrikken.
Goed opschuren, met bv schuurlinnen korrel 80 of 100, dan Ontvetten met pvc reiniger, even laten drogen en je reparatie stuk en buis inlijmen en plaatsen. Enkele minuten goed aandrukken.

Andere optie is om met multi tool de buis door te snijden en een schuifmof er tussen te zetten.
Even met bovenburen kortsluiten dat er niets doorgespoeld wordt als je lijmt of pastei maakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jeweetje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:21:
En probeer er eerst grootte kabelbinders achterlangs te trekken dan kun je bovenstaande beschreven oplossing met geweld fixeren. Onder druk uitharden is goed voor iedere lijm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07 11:55
@Cruijff14 Precies doen wat @Jeweetje en @Seafarer hierboven zeggen. Goed schoonmaken en goed aandrukken zijn essentiëel voor een goede PVC verbinding. Helaas ook op de harde manier moeten leren :P

Zelf gebruik ik PVC-gel voor dit soort grote vlakken. Liefst ook lang laten zitten tot het PVC helemaal is uitgehard (uurtje hou ik aan).

Verder: probeer het te doen op een moment dat er geen water doorheen loopt. Misschien even de buren waarschuwen, of doen als ze een tijdje weg zijn.

Heb je niet toevallig zelf een afvoerpunt nodig op dat stuk? Klemzadel erop, en je hebt een gratis afvoer :9

[ Voor 7% gewijzigd door Zwartoog op 08-06-2022 09:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:51:
@Cruijff14 Precies doen wat @Jeweetje en @Seafarer hierboven zeggen. Goed schoonmaken en goed aandrukken zijn essentiëel voor een goede PVC verbinding. Helaas ook op de harde manier moeten leren :P

Zelf gebruik ik PVC-gel voor dit soort grote vlakken. Liefst ook lang laten zitten tot het PVC helemaal is uitgehard (uurtje hou ik aan).

Verder: probeer het te doen op een moment dat er geen water doorheen loopt. Misschien even de buren waarschuwen, of doen als ze een tijdje weg zijn.

Heb je niet toevallig zelf een afvoerpunt nodig op dat stuk? Klemzadel erop, en je hebt een gratis afvoer :9
Nog een belangrijke.

Neem een verse pot lijm bij dit soort crises reparaties.
Dat was mijn harde les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
Thanks @Jeweetje, @ThinkPad, @Seafarer en @Zwartoog voor de snelle reacties!

Aangezien de eerste poging al niet vlekkeloos is verlopen, wat zou naar jullie mening de meest makkelijke / handige oplossing zijn? Ik zie nu volgens mij twee oplossingen: 1/3 stuk pvc buis uitzagen en het 2/3e deel eromheen klemmen en vastlijmen versus met de multitool stuk uit de pijp zagen en een overschuifmof / reparatiesok gebruiken (en vastlijmen). Heb er zelf geen ervaring mee, dus ik vaar volledig op jullie :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07 11:55
Cruijff14 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:26:
Thanks @Jeweetje, @ThinkPad, @Seafarer en @Zwartoog voor de snelle reacties!

Aangezien de eerste poging al niet vlekkeloos is verlopen, wat zou naar jullie mening de meest makkelijke / handige oplossing zijn? Ik zie nu volgens mij twee oplossingen: 1/3 stuk pvc buis uitzagen en het 2/3e deel eromheen klemmen en vastlijmen versus met de multitool stuk uit de pijp zagen en een overschuifmof / reparatiesok gebruiken (en vastlijmen). Heb er zelf geen ervaring mee, dus ik vaar volledig op jullie :9
Gewoon het eerste proberen. Overschuifmof is formeel de betere manier, maar dan moet je een heel stuk muur uithakken. En je hebt wat meer ruimte opzij nodig ook, wat beperkt is door de andere leidingen.

Gelijmd PVC is doorgaans duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:55
Heeft er iemand wel eens een olie gebruikt voor op de trap? Met name de Rubio monocoat olie. Wat ik op internet lees is dat deze prima te gebruiken is voor traptreden, maar deze wel glad blijft. Ik zou er dan een antislip strip op kunnen maken. Aangezien dit ook voor hout/parket vloeren wordt gebruikt, lijkt het mij dat het ook duurzaam is voor trappen.

[ Voor 18% gewijzigd door Possible op 08-06-2022 13:36 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Possible schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:36:
Heeft er iemand wel eens een olie gebruikt voor op de trap? Met name de Rubio monocoat olie. Wat ik op internet lees is dat deze prima te gebruiken is voor traptreden, maar deze wel glad blijft. Ik zou er dan een antislip strip op kunnen maken. Aangezien dit ook voor hout/parket vloeren wordt gebruikt, lijkt het mij dat het ook duurzaam is voor trappen.
Ik heb wel ervaring met Rubio Monocoat, maar niet op een trap.
Aangezien het voor vloeren is ontwikkeld zou dat in principe wel gewoon kunnen werken.

Rubio is wel gewoon een (thin film) olie, en geen PU lak o.i.d.
Het maakt je trap niet perfect waterdicht en zal geen extreem harde toplaag geven. Daarintegen is het veel makkelijker bij te werken als er een keer een beschadiging optreed (je hoeft niet alles af te schuren en opnieuw te doen, maar kan ter plekke iets opschuren en opnieuw in de olie zetten)

Wat betreft gebruik vind ik Rubio monocoat erg prettig. Je hoeft alles echt maar één keer te coaten en niet tussendoor een aantal keer te schuren en laagjes te bouwen. Voorbewerken hoeft niet fijner dan 120 grit, en nooit fijner dan 180 grit. (ik heb zelf geschuurd tot 150 grit).

Wat betreft gladheid, het is iets gladder dan het onbewerkte hout, maar je kan de nerf nog goed voelen. Het zal een stuk ruwer zijn dan een PU lak. Qua looks en gevoel zal het erg lijken op geschuurd hout met terpentine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:55
dragonhaertt schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:56:
[...]

Ik heb wel ervaring met Rubio Monocoat, maar niet op een trap.
Aangezien het voor vloeren is ontwikkeld zou dat in principe wel gewoon kunnen werken.

Rubio is wel gewoon een (thin film) olie, en geen PU lak o.i.d.
Het maakt je trap niet perfect waterdicht en zal geen extreem harde toplaag geven. Daarintegen is het veel makkelijker bij te werken als er een keer een beschadiging optreed (je hoeft niet alles af te schuren en opnieuw te doen, maar kan ter plekke iets opschuren en opnieuw in de olie zetten)

Wat betreft gebruik vind ik Rubio monocoat erg prettig. Je hoeft alles echt maar één keer te coaten en niet tussendoor een aantal keer te schuren en laagjes te bouwen. Voorbewerken hoeft niet fijner dan 120 grit, en nooit fijner dan 180 grit. (ik heb zelf geschuurd tot 150 grit).

Wat betreft gladheid, het is iets gladder dan het onbewerkte hout, maar je kan de nerf nog goed voelen. Het zal een stuk ruwer zijn dan een PU lak. Qua looks en gevoel zal het erg lijken op geschuurd hout met terpentine.
Dank.. Ik wil het dus gebruiken op een vurenhouten trap. Dan is het natuurlijk de vraag wat voor kleur dit gaat geven (Tis geen eiken)

Met Rubio heb je toch meerdere kleuren waardoor de looks anders kunnen zijn?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Possible schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:13:

Met Rubio heb je toch meerdere kleuren waardoor de looks anders kunnen zijn?
Klopt, het komt in veel verschillende kleuren.
Dank.. Ik wil het dus gebruiken op een vurenhouten trap. Dan is het natuurlijk de vraag wat voor kleur dit gaat geven (Tis geen eiken)
Ik had het even over Rubio Pure, deze heeft geen pigment en lijkt op een standaard lijnzaad-olie.
Rubio Natural kan gebruikt worden op lichtere houtsoorten om vergeling te voorkomen.

Wat betreft vurenhout, dat is wel een heel zachte houtsoort voor een trap zonder harde coating. Rubio is wel een prijzige coating voor een goedkope trap. Zeker zachte open houtsoorten zullen veel olie opnemen.

Pagina: 1 ... 224 ... 458 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/