Als ik de asbest golfplaten van mijn garagedak ga vervangen voor cementvezel golfplaten wil ik gelijk de hellingshoek én de lengtes van de dakdelen aanpassen zodat er twaalf zonnepanelen op kunnen liggen van 3 rijen met 4 panelen in portret, aan de meest zonnige zijde.
De garage staat op zuid-west en heeft een a-symmetrisch dak, asbest golfplaten, is volledig opgebouwd als halfsteensmuur tot onder het dak en meet 600 bij 420 cm aan de buitenzijde.
Het dak aan de zuid-west zijde is ~1.80 lang en ~4.20 breed met een hoek van ~45 graden.
Aan de andere kant is het dak ~5 meter lang en ~4.20 breed en is de hoek ~25 graden.
Het idee is dat ik het dak aan de zuid-west zijde ten minste 525 cm lang kan maken zodat ik gemakkelijk 3*171 cm panelen neer kan leggen met eventueel een minimale overlapping aan de dakvoet als het niet goed uit komt omdat de nok in de weg gaat zitten.
Anders wat dikkere balken als basis gebruiken voor de panelen
Omdat ik het vergunningsvrij wil houden, wil ik niet dat mijn nok boven de 500 cm uit komt (De afstand tot de perceelgrens is meer dan 12 meter) en de dakvoet niet boven de 300 cm.
Ik
moet ook twéé dakdelen hebben omdat ik hoger ga bouwen dan 3 meter, deze delen mogen maximaal een helling van 55 graden hebben.
Het idee is simpel gezegd;
Ik zet mijn dak uit (met de ideale hellingshoek voor de panelen) ik slijp/sloop het blauwe gedeelte weg, metsel het grijze gedeelte er bij, hergebruik de dakbalken + een paar extra balken omdat het huidige HoH 1m / 1.2m uit elkaar ligt.
Om binnen de vergunningsvrije bouwbesluit grenzen te blijven gebruik ik een applicatie om de driehoeken te berekenen, ik kan hier echter geen rekening houden met maximale hoogtes en hoeken en ben dus iedere keer een aanpassing aan het doen totdat ik redelijk ruim onder de grenzen zit, om muggenzifterij te voorkomen en foutmarges op te vangen.
Ik zat zelf te denken om de asbest platen in ieder geval "een golf" naar het midden te verschuiven zodat ik op mijn gemak kan metselen.
Wellicht niet helemaal de juiste plek om het te vragen over de hellingshoek van de panelen maar ik gooi daar toch een lijntje voor uit, de azimut van de garage is 218 graden (via SunCalc gemeten).
Alle ideeën, tips en opmerkingen zijn welkom, ik zal vast iets zijn vergeten.
* Op het dak van het huis kan ik "maar" 4 panelen kwijt i.v.m. een dakkapel dat over de gehele breedte zit.
De garage is verder dan 4 meter van het huis af.