It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik bedenk me net dat je ook gaatjes om de bout heen in het aluminium kunt boren dat gaat een stuk makkelijkerBoudewijn schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:08:
[...]
Gezien er kabels omheen lopen en die plastic kettingkast is dat idd een stap die ik liever niet zet.
Wat bedoel je met afpellen? Gewoon stukken eraf rossen met een ijzerzaag/slijptol/multitool? Ik heb er net aardig hard op lopen meppen met een 16oz estwing, wellicht dat ik nog een vuistje regel... maar de boel zit goed vast ja
Dan zal hij uiteindelijk ook wel loskomen..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
En iets anders,
Ik zoek overzet plinten om laminaat netjes aan te laten sluiten aan de wand, alleen er zitten nu nog ouderwetse plintjes op de betonnen muur vast met blauwe staalnagels vermoed ik. Bovendien hebben ze de vloer geegaliseerd met de plinten nog gewoon aan de muur dus niet weg te rossen.
[ Voor 78% gewijzigd door scofield op 13-04-2022 18:52 ]
Met meppen maak je het alleen maar erger. Zet het gewoon in de kruipolie, morgen weer kruipolie en overmorgen weer.Boudewijn schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:08:
[...]
Gezien er kabels omheen lopen en die plastic kettingkast is dat idd een stap die ik liever niet zet.
Wat bedoel je met afpellen? Gewoon stukken eraf rossen met een ijzerzaag/slijptol/multitool? Ik heb er net aardig hard op lopen meppen met een 16oz estwing, wellicht dat ik nog een vuistje regel... maar de boel zit goed vast ja
Balkje van 50 mm of een balk van 50 mm dikte met een cirkelzaag op 45 graden afzagen. Is redelijk goed met de hand te doen. Andere randen met acrylaatkit afwerken.jsiegmund schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:03:
Ik zoek even wat inspiratie voor een stukje afwerking. Ik heb een plafond aangebracht op onze zolder, wat richting de dakkapel ongeveer 5 centimeter verspringt. Op deze foto is het wel goed te zien:
[Afbeelding]
Ik zat in eerste instantie te denken aan een hoeklat, maar ik moet ongeveer 50mm overbruggen en wat ze standaard bij de bouwmarkt hebben gaat maar tot 44mm. Daarnaast zijn de gipsplaten die "hoger" liggen niet allemaal even recht afgekort, dus daar moet ik soms een klein naadje afdekken en die grenen hoeklatten zijn vrij dun, ik denk dat ik daar niet alles mee weggewerkt krijg (kitrandje zou dat op zich kunnen fixen).
Andere optie is om zelf een hoek te maken, ik heb nog wel wat 18mm MDF staan waarmee dat zou moeten lukken maar dat is dan wel weer een klusje en moet op zich nog meer dan genoeg andere dingen doen. Dus als er betere standaard oplossingen te koop zijn vind ik dat wel het overwegen waard. Heb alleen geen idee waar ik op zou moeten zoeken.
MDF zou ik niet doen, die kopse kanten zuigen.
Goede tip, dank je.big bang schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:00:
[...]
Ter voorkoming van vochtproblemen, zou ik ook eens kijken naar een "warm dak" om het dak te isoleren.
Sowieso, heb je nagedacht over ventilatie om condens te voorkomen? Zo zonde van je isolatiewerk anders.
Voor de ventilatie breng ik dus de spouw van 21mm aan en indien nodig boor ik ventilatiegaten in de gevel.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Plan 1 is uitvinden hoe het hoort te zitten. Dus zoek een vergelijkbare standaard en kijk hoe die gemonteerd is, dat geeft inzicht.Boudewijn schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:01:
Gents, ik zit te klooien met mijn fiets (Gazelle Orange).
De standaard is op het station gesloopt door iemand en ik heb een nieuwe gekocht. Gezien het een stations fiets is is het telkens een tweedehandsje met dito onderhoud (moet goed rijden, maar gaat echt niet wekelijks uit elkaar).
Oude standaard verwijderen was niet lastig, maar de bout waar deze mee vast zit wel. Het is een slotbout die door het frame zit, door de standaard gaat en dan afgesloten is met een moer.
Moer los prima, maar de standaard zit zo mieters vast...
Iemand een winnende tip? Ik heb net al in de lengterichting op de bout geslagen met een hamer, en met een hamer en daarna waterpomptang (langste tang die ik heb) geprobeerd de standaardhouder te laten schrikken.
Ook met een waterpomptang aan de bout draaien werkt niet (of ik ben te slap). Opwarmen kan, kruipolie ook... maar ben ik niet gewoon iets keihard aan het missen. Hoe doen jullie dit?
1: Vanaf de bovenkant gezien
2+3: vanaf de onderkant
4: Wijst erop dat het toch echt los kan, en wel zijwaarts geschoven, zodra die bout weg is.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
My 2 ct: die slotbout heeft verwacht ik geen volledige schroefdraad. Ik meen ook iets van een revet te zien btw. Leg een hamer dwars op de kop van de bout (daar waar de moer zat) en sla op de hamer, dus niet rechtstreeks op de bout, om de kracht te verdelen. Meestal komt ie dan wel los.
Draaien heeft geen zin, waar dat ding in het frame zit is ie vierkant dus dat wil sowieso niet.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Doe maar niet, met een hamer op een hamer slaan is vaak geen goed idee. Kunnen scherpe stukjes vanaf vliegen.The Eagle schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:25:
[...]
Plan 1 is uitvinden hoe het hoort te zitten. Dus zoek een vergelijkbare standaard en kijk hoe die gemonteerd is, dat geeft inzicht.
My 2 ct: die slotbout heeft verwacht ik geen volledige schroefdraad. Ik meen ook iets van een revet te zien btw. Leg een hamer dwars op de kop van de bout (daar waar de moer zat) en sla op de hamer, dus niet rechtstreeks op de bout, om de kracht te verdelen. Meestal komt ie dan wel los.
Draaien heeft geen zin, waar dat ding in het frame zit is ie vierkant dus dat wil sowieso niet.
Tevens maakt het voor de kracht ook niet uit, de diameter van de bout blijft hetzelfde, dat is het vlak waar de kracht word overgebracht.
@Boudewijn
Helaas, een rvs bout in een aluminium onderdeel is altijd vragen om gezeik. Ik zou toch ook proberen om met een föhn of verfbrander het aluminium warm te maken. Aluminium word sneller warm en zet meer uit dan rvs, doordat verschil heb je kan dat de corrosie losbreekt. Door het gecontroleerd met een fohn of verfbrander te doen minimaliseer je het risico om andere dingen te smelten of beschadigen.
Als het lekker warm is (tip: houd een nat doekje erbij, niet alleen kan je rondom dingen afkoelen maar als het water begint te verdampen is het warm genoeg) lekker hard slaan op de bout.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Genoeg ventilatie? Heb je dat wel eens gemeten met een goede CO2 meter?Aurum schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:02:
Wij hebben in de woonkamer ook een Bio-ethanol haard zonder afvoer inderdaad. Bioethanol breekt inprincipe af in H2O en CO2. Als je ruimte groot genoeg is en genoeg ventilatie hebt is het niet schadelijk
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Volgens mij heeft de montageplaat onder het frame een u vorm. Dat voorkomt dat de standaard rond kan draaien als daar kracht op uitgeoefend wordt. Je hoeft 'm er dus niet uit te schuiven, maar het restant van de standaard moet wel van de bout af geschoven worden.Boudewijn schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:01:
4: Wijst erop dat het toch echt los kan, en wel zijwaarts geschoven, zodra die bout weg is.
Kruipolie (liefst geen WD40 maar iets als IMAL) is een prima eerste stap. Verwarmen ook altijd goed, zeker in combinatie met daarna weer kruipolie erop. En tussendoor regelmatig een paar flinke klappen op de bout. Om te voorkomen dat je een paddenstoel van de schroefdraad maakt kun je het beste de moer er weer opdraaien zodat die gelijk zit met het einde van de bout. Als je echt helemaal los gaat met een vuistje denk ik dat je je frame kan beschadigen/verbuigen.
Ik heb een bus kruipolie van kroon geleend. WD40 is een beetje goed in veel dingen, maar niet heel goed in 1 ding.Det schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:54:
[...]
Volgens mij heeft de montageplaat onder het frame een u vorm. Dat voorkomt dat de standaard rond kan draaien als daar kracht op uitgeoefend wordt. Je hoeft 'm er dus niet uit te schuiven, maar het restant van de standaard moet wel van de bout af geschoven worden.
Kruipolie (liefst geen WD40 maar iets als IMAL) is een prima eerste stap. Verwarmen ook altijd goed, zeker in combinatie met daarna weer kruipolie erop. En tussendoor regelmatig een paar flinke klappen op de bout. Om te voorkomen dat je een paddenstoel van de schroefdraad maakt kun je het beste de moer er weer opdraaien zodat die gelijk zit met het einde van de bout. Als je echt helemaal los gaat met een vuistje denk ik dat je je frame kan beschadigen/verbuigen.
Ik heb met de waterpomptang al aardig geprobeerd die bout te verdraaien, dus moet sowieso even de moer erop draaien om de schroefdraad heel te houden. Eerste plan is een paar dagen wat kruipolie gebruiken ,kijken of we er dan wat beweging in krijgen. Zal daarna dan toch maar gaan verwarmen en proberen de boel te laten schrikken.
Alternatief is wat gaatjes boren/sleuven (rond de schroefdraad) zagen in het aluminium.
Ik houd jullie op de hoogte. Dank voor de tips
Kan je hem niet gewoon de rest van de standaard wegslijpen en de bout lekker laten zitten en een standaard nemen die je op de buis plaatstBoudewijn schreef op donderdag 14 april 2022 @ 00:10:
[...]
Ik heb een bus kruipolie van kroon geleend. WD40 is een beetje goed in veel dingen, maar niet heel goed in 1 ding.
Ik heb met de waterpomptang al aardig geprobeerd die bout te verdraaien, dus moet sowieso even de moer erop draaien om de schroefdraad heel te houden. Eerste plan is een paar dagen wat kruipolie gebruiken ,kijken of we er dan wat beweging in krijgen. Zal daarna dan toch maar gaan verwarmen en proberen de boel te laten schrikken.
Alternatief is wat gaatjes boren/sleuven (rond de schroefdraad) zagen in het aluminium.
Ik houd jullie op de hoogte. Dank voor de tips
Zeker voor een stationsfiets zal ik nooit te moeilijk doen
[ Voor 3% gewijzigd door Togi op 14-04-2022 08:35 ]
Hangt van de breedte en lengte van de brander af. Een brander van 30 cm lang en 3 cm breed zal op een liter 4 tot 5 uren branden. Wij hebben er een van 50 cm bij 3. Deze brand ongeveer 3 tot 4 uur op een liter.EdwinC schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:24:
Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van zo'n bio ethanol haard.
In principe zouden alle koolwaterstoffen in H2O en CO2 moeten ontleden. Nou zal je met ethanol minder last hebben van verontreinigingen die andere verbrandingsprodukten opleveren, en je hebt voordeel van de ingesloten O waardoor het makkelijker / gelijkmatiger zou moeten verbranden. Maar buiten de ingesloten O zou je hetzelfde verhaal kunnen houden voor een gashaard, en die heb je zo te zien alleen zonder afvoer als er ook een catalysator bij zit.Aurum schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:02:
Wij hebben in de woonkamer ook een Bio-ethanol haard zonder afvoer inderdaad. Bioethanol breekt inprincipe af in H2O en CO2. Als je ruimte groot genoeg is en genoeg ventilatie hebt is het niet schadelijk
Voor een buitenkachel lijkt het me niet zo'n probleem, maar ik zou het niet in m'n huiskamer willen hebben, als ik eerlijk ben. En dan hebben we al een ventilatiesysteem dat op CO2 regelt. Dan liever zo'n achtergrond filmpje op een TV met wat vuur, als je toch graag die sfeer wilt hebben. Maar goed, ieder z'n ding
Plafond ga ik verven, wordt niet verder afgewerkt buiten een kitnaadje. Paste niet in de tijdlijn en in de rest van 't huis kijken we ook tegen kanaal platen met richeltjes aan.BrainCrash schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:16:
[...]
Gewoon strookjes gipsplaat tegen het verticale stukje balk aanschroeven, en door de stucadoor verder laten afwerken / stucadoren?
Die zet er dan gewoon een stuc hoekprofieltje op, en maakt het mooi strak in een hoekje gestucced.
(edit: of je plakt er dan zelf dat hoeklijntje alvast op, zoals er dat ook al zit in die schuine hoek links)
Ik ga eens kijken naar twee latten, dat lijkt me dan inderdaad de beste optie.
Strookje gips en 2x papieren voegband in de hoeken en je bent er ook. Glad maken met fill en finish zoals je ook bij de gipsnaden doet.jsiegmund schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:37:
[...]
Plafond ga ik verven, wordt niet verder afgewerkt buiten een kitnaadje. Paste niet in de tijdlijn en in de rest van 't huis kijken we ook tegen kanaal platen met richeltjes aan.
Ik ga eens kijken naar twee latten, dat lijkt me dan inderdaad de beste optie.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik overweeg nu of ik dit niet gewoon kan aftimmeren (twee kanten hout en dan isolatie erin) en dan een ventilatieroostertje erin. Ik kan echter tot heden geen fraai roostertje vinden met bediening zoals je dat bij ramen (duco) ziet. Bestaat dit? Het klepje is 601x257.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
ik zou hem mee stucen en anders een strookje hout plaatsen wat iets (~5mm) onder het plafond van de dakkapel uitsteekt (gelijk is ongelijk) en daar tegenaan werken en schilderen. iets te korte gipsplaten wat schuin weg snijden en aanvullen met bv uniflott.jsiegmund schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:03:
Ik zoek even wat inspiratie voor een stukje afwerking. Ik heb een plafond aangebracht op onze zolder, wat richting de dakkapel ongeveer 5 centimeter verspringt. Op deze foto is het wel goed te zien:
[Afbeelding]
Ik zat in eerste instantie te denken aan een hoeklat, maar ik moet ongeveer 50mm overbruggen en wat ze standaard bij de bouwmarkt hebben gaat maar tot 44mm. Daarnaast zijn de gipsplaten die "hoger" liggen niet allemaal even recht afgekort, dus daar moet ik soms een klein naadje afdekken en die grenen hoeklatten zijn vrij dun, ik denk dat ik daar niet alles mee weggewerkt krijg (kitrandje zou dat op zich kunnen fixen).
Andere optie is om zelf een hoek te maken, ik heb nog wel wat 18mm MDF staan waarmee dat zou moeten lukken maar dat is dan wel weer een klusje en moet op zich nog meer dan genoeg andere dingen doen. Dus als er betere standaard oplossingen te koop zijn vind ik dat wel het overwegen waard. Heb alleen geen idee waar ik op zou moeten zoeken.
Ik denk dat je een sleuf rooster zoekt, bestaan uit een binnen en een buiten deel en die heb je met rotery en schuif.sdk1985 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:25:
Ik heb een, door iemand anders gemaakt, klepraampje. Dit ding is een beetje ongelukkig. De uitzetter is niet fraai en niet instelbaar, maar nieuwe uitzetters zijn te diep en dan komt hij tegen het rolluik aan. Verder komt er in de winter ook wel erg veel koude binnen.
Ik overweeg nu of ik dit niet gewoon kan aftimmeren (twee kanten hout en dan isolatie erin) en dan een ventilatieroostertje erin. Ik kan echter tot heden geen fraai roostertje vinden met bediening zoals je dat bij ramen (duco) ziet. Bestaat dit? Het klepje is 601x257.
https://www.tilmar.nl/sle...m1400-rotary-sleufrooster
Nu heb ik F-rails gemonteerd en ben ik bezig om 18mm multiplex te voorzien van Tenco hoogglans blanke bootlak.
Het begint er al mooi uit te zien, echter, het droogt traag. Ik heb het afgelopen Zondag gelakt en het meeste is droog maar ik heb de eerste laag vrij dik opgezet. Er zijn dus plekken die volgens mij nog net niet helemaal droog zijn nog altijd. Ik ben dus bang dat als ik het nu ga schuren, het op plekken kan gaan rullen.
Aankomend weekend wil ik er mee verder (dus schuren en een volgende laag).
Nu vroeg ik me af, is het een idee om het te verdunnen met terpentine of wasbenzine om het na aanbrengen sneller te laten drogen?
De handleiding zegt gebruiksklaar en gereedschap reinigen met terpentine.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Adjust non olet, plerumque...
Mijn idee is om het tuinhuis in 2 hoeken op te krikken, daar een keermuurtje op te metselen van 1 of 2 bakstenen hoog, waterkering erop, tuinhuis terug laten zatten, volgende kant opkrikken, enzovoort.
1) Is dat te doen? Hoe kan ik het tuinhuis dan best opkrikken? Het is 4m op 5m, met grenen of vuren balken van 4-5cm dik. Een 2-tal garagekrikken, een dikke balk ertegen (waar de krik net onder past) en met genoeg schroeven vastzetten?
2) Haal ik mijn vensters en deuren er best uit, of moet ik niet bang zijn dat die gaan sneuvelen door het opkrikken/scheeftrekken?
3) Hoe maak ik de 'kimnaad' zo waterdicht mogeljk?
Om een idee te geven, het tuinhuis in kwestie (oude foto die hier toevallig al in een album stond):
:strip_exif()/f/image/mClGFRLSePw1yILDZhkyWcfM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Slonzo op 14-04-2022 19:38 ]
Ik ben trotste eigenaar van mijn eerste koopwoning uit 1974.
Ik heb de bovenverdieping gestript, elektra werk getrokken en nieuwe stopcontacten gemaakt, gestuct en daarna geverfd. Vandaag de dorpels opgeschuurd en afgelakt. Volgende week wordt de eikenvloer gelegd. Dan kan ik weer aan de slag met het maken van de radiator ombouwen.
Heeft er iemand nog tips voor nieuwe bovenlichten (HPL?) met glaslatten? De huidige glaslatten zijn niet opnieuw te gebruiken 🥲
:strip_exif()/f/image/xewjHsQoz4NpcfAFRJaH9aun.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w3PvkWZolmH5p4DqthBs8u8i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ufGoHAKofbIaDpkLZtiwnnGP.jpg?f=fotoalbum_large)
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Dank!
had duct-tape en andere taperesten op een gelakt kastje zitten. Met geen mogelijkheid eraf te krijgen natuurlijk. Isopropyl geprobeerd, water en zeep... maar veel werk.
Hoe te verwijderen?
- Insprayen met WD40
- Huishoudfolie er overheen plakken
- 15 minuutjes laten intrekken
- Met een plastic kaart haal je het er moeiteloos af (zelfs met een doek wel)
Daarna nog schoongemaakt met water en zeep om het weer fris te laten ruiken ;-)
Ah die ga ik ook onthouden, voor als WD40 niet lekker werkt icm het materiaal_ferry_ schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:05:
Een karamelschijf helpt vaak ook in dat soort situaties (gisteren toevallig nog gebruikt)
Maar het gemak waarmee je de lijmresten eraf veegt, ga ik niet snel een boormachine pakken
Waarom niet een week langer wachten voor een zekerder resultaat?1nsane schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:57:
Vraagje, ik ben een nieuwe werkplek aan het bouwen (want de werkkamer gaat kinderkamer worden).
Nu heb ik F-rails gemonteerd en ben ik bezig om 18mm multiplex te voorzien van Tenco hoogglans blanke bootlak.
Het begint er al mooi uit te zien, echter, het droogt traag. Ik heb het afgelopen Zondag gelakt en het meeste is droog maar ik heb de eerste laag vrij dik opgezet. Er zijn dus plekken die volgens mij nog net niet helemaal droog zijn nog altijd. Ik ben dus bang dat als ik het nu ga schuren, het op plekken kan gaan rullen.
Aankomend weekend wil ik er mee verder (dus schuren en een volgende laag).
Nu vroeg ik me af, is het een idee om het te verdunnen met terpentine of wasbenzine om het na aanbrengen sneller te laten drogen?
De handleiding zegt gebruiksklaar en gereedschap reinigen met terpentine.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hier nog een Gazelle Orange fan. Heb de mijne sinds ca. 2001. Die fiets zit hoegenaamd goed in elkaar.Boudewijn schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:01:
Iemand een winnende tip? Ik heb net al in de lengterichting op de bout geslagen met een hamer, en met een hamer en daarna waterpomptang (langste tang die ik heb) geprobeerd de standaardhouder te laten schrikken.
Ook met een waterpomptang aan de bout draaien werkt niet (of ik ben te slap). Opwarmen kan, kruipolie ook... maar ben ik niet gewoon iets keihard aan het missen. Hoe doen jullie dit?
Wat je kan proberen is het schroefdraad van de bout aan twee zijdes in veilen, zodat je een Bahco er netjes pas overheen kunt schuiven (beter nog: net te strak afstellen en op de bout vasttikken). Dat geeft de Bahco grip genoeg om evt. met een hamer nét die tik te kunnen geven.
Liefst wel eerst het restant van de standaard afslijpen zodat deze je niet in de weg zit.
Dus verwijderd het rode deel:
/f/image/Eod7VdYlt6xqQdlGdTFHI2s1.png?f=fotoalbum_large)
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Wel eens te maken gehad met een vrouw met nesteldrang?Zwartoog schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:49:
[...]
Waarom niet een week langer wachten voor een zekerder resultaat?
De onderdorpel (?) van ons kozijn aan de voorkant is destijds koud geplaatst op de bakstenen vensterbank. De vensterbank moet nog opnieuw gevoegd, maar dat is voor een andere keer.
Eerder viel al op dat de onderste 2-4~ cm hier en daar wat poreus oogde, maar bij de 5-jaarlijkse schilderronde besloten dit stuk eindelijk aan te pakken.
Wat is wijsheid?
- Over de hele breedte een stuk van ca. 5-6cm hoog uitzagen (multitool), nieuw stuk inzetten met een neuslat eronder bevestigd?

- Stukken uitkappen, hardhout delen ervoor terugzetten? Daarna glaslat met waterkering ertegenaan plakken?

Ik beschik over en heb goede ervaring met Zwaluw houtreparatiemassa.
Ook lange delen bezagen is geen probleem.
Achtergrond:
- Jaren '30 koopwoning, onderhoud ging tot 6 jaar terug via Woningbouw
- We hebben drie jaar terug de spouwmuur rondom laten isoleren met bolletjes-lijmtroep
- Achter de rotte plekken zit een lege ruimte van ca. 5cm diep, misschien 10cm hoog. Dit dichtpurren over de hele lengte?
Beeldmateriaal:

[ Voor 8% gewijzigd door Goudvis op 15-04-2022 11:00 ]
Wat ik bij fietsen zie is dat de combinatie van pekel, modderige plassen en dat keer meerdere jaren achtereen elke schroef wel muurvast laat zitten.thijsco19 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:34:
[...]
@Boudewijn
Helaas, een rvs bout in een aluminium onderdeel is altijd vragen om gezeik.
Ik ben geen voorstander van hout soorten mixen. ik heb altijd geprobeerd om de hout soorten gelijk te houden in de kozijnen die ik heb gerepareerd. in mijn beleving geeft het minder kans op herhaling. maargoed geen bewijs van veder. vervolgens uitzagen en met reparaircair het nieuwe houtje er in plakken. daarna schaven/schuren en veder afwerken. belangrijkste is dat je een goed stukje hout hebt wat geschikt is voor buiten, het mag dus geen spinthout bevatten.
Check. We hebben nog een blok (45x15x15 oid) van dit houtsoort 'over', zat tegen de gevel aan voor een uitvalscherm. Die zou ik kunnen gebruiken om stukken op te vullen.twain4me schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:08:
@Goudvis
Ik ben geen voorstander van hout soorten mixen. ik heb altijd geprobeerd om de hout soorten gelijk te houden in de kozijnen die ik heb gerepareerd. in mijn beleving geeft het minder kans op herhaling. maargoed geen bewijs van veder. vervolgens uitzagen en met reparaircair het nieuwe houtje er in plakken. daarna schaven/schuren en veder afwerken. belangrijkste is dat je een goed stukje hout hebt wat geschikt is voor buiten, het mag dus geen spinthout bevatten.
Ruimte achter dichtpurren is denk ik een no brainer?
Ik zou hem met 4 hoeken tegelijk opkrikken om wrikken en wringen te voorkomen.Slonzo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:36:
Ik krijg water binnen in mijn tuinhuis op een gegoten betonnen fundering. Het tuinhuisstaat gewoon op gevingerlaste houten balkjes die 1) uiteraard uit elkaar vallen door het water en 2) waar het regenwater gewoon onderdoor loopt, het tuinhuis in. Was vroeger waarschijnlijk afgekit met een extra lat ervoor, maar dat heeft het dus amper 2 of 3 jaar uitgehouden.
Mijn idee is om het tuinhuis in 2 hoeken op te krikken, daar een keermuurtje op te metselen van 1 of 2 bakstenen hoog, waterkering erop, tuinhuis terug laten zatten, volgende kant opkrikken, enzovoort.
1) Is dat te doen? Hoe kan ik het tuinhuis dan best opkrikken? Het is 4m op 5m, met grenen of vuren balken van 4-5cm dik. Een 2-tal garagekrikken, een dikke balk ertegen (waar de krik net onder past) en met genoeg schroeven vastzetten?
2) Haal ik mijn vensters en deuren er best uit, of moet ik niet bang zijn dat die gaan sneuvelen door het opkrikken/scheeftrekken?
3) Hoe maak ik de 'kimnaad' zo waterdicht mogeljk?
Om een idee te geven, het tuinhuis in kwestie (oude foto die hier toevallig al in een album stond):
[Afbeelding]
4 van deze huren:
https://www.verhuurmaat.nl/domme-kracht-1,5T-huren
Met alleen metselwerk op een vlakke plaat beton zal je het nooit helemaal 100% dicht krijgen, het vocht zal altijd door de voegen naar binnen kruipen.
Zelfs beton op beton gieten is niet waterdicht zonder voorzieningen te treffen.
Het beste lijkt mij om een betonnen plint te storten maar voordat je dit doet ter plaatse van die plint eerst een sponning (sleuf) in de vloer te slijpen van circa 5x5cm, zo onderbreek je de lijn van het water tussen plint en vloer.
Ik stort dit soort sponningen altijd mee in de vloer en zet hierna de wand er op, alle kelders, liftputten en zwembaden die ik heb gestort zijn waterdicht door deze manier toe te passen.
pur kan vocht langer vasthouden,en daarmee het vocht gehalte van het hout langer boven de 20% vochtigheid houden en dan kan rot ontstaan. PUR kan ook vocht een beetje tegenhouden, eigenlijk doet het gewoon waar het zin in heeftGoudvis schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:32:
[...]
Check. We hebben nog een blok (45x15x15 oid) van dit houtsoort 'over', zat tegen de gevel aan voor een uitvalscherm. Die zou ik kunnen gebruiken om stukken op te vullen.
Ruimte achter dichtpurren is denk ik een no brainer?
Jazeker, 3x1nsane schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:46:
[...]
Wel eens te maken gehad met een vrouw met nesteldrang?
Ik dacht dat dit een bureau werd voor de werkkamer. Als de kinderkamer maar af is.
Inhoudelijk heb ik geen advies. Succes met de laatste loodjes
![]() | ![]() |
Voor het binnenwerk zat nog een ring ingedraaid, die heb ik eruit gedraaid. Ik had gehoopt dat ik nu het binnenwerk eruit kon trekken, maar helaas.
Hmmm ik was een beetje bang dat de boel onstabiel zou worden als ik alles tegelijk opkrik.D.deJong schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:59:
Ik zou hem met 4 hoeken tegelijk opkrikken om wrikken en wringen te voorkomen.
4 van deze huren:
https://www.verhuurmaat.nl/domme-kracht-1,5T-huren
Maar misschien is het toch de beste optie, lijkt me idd minder risico dan alles scheef trekken.
Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken. Bedankt voor het delen, fijn om te horen dat dat goed werkt.D.deJong schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:59:
Met alleen metselwerk op een vlakke plaat beton zal je het nooit helemaal 100% dicht krijgen, het vocht zal altijd door de voegen naar binnen kruipen.
Zelfs beton op beton gieten is niet waterdicht zonder voorzieningen te treffen.
Het beste lijkt mij om een betonnen plint te storten maar voordat je dit doet ter plaatse van die plint eerst een sponning (sleuf) in de vloer te slijpen van circa 5x5cm, zo onderbreek je de lijn van het water tussen plint en vloer.
Ik stort dit soort sponningen altijd mee in de vloer en zet hierna de wand er op, alle kelders, liftputten en zwembaden die ik heb gestort zijn waterdicht door deze manier toe te passen.
Moet alleen 'ns even aankijken hoe ik die boel uit ga slijpen terwijl het tuinhuis op stelten staat
Ik weet niet hoe diep de krassen zijn? Maar je kan het lichtjes op schuren..Perseus schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:28:
Heeft er iemand een gouden tip om kleine beschadigingen (krassen, kattennagels...) in Renovlies te herstellen zonder dit opnieuw te behangen? Is echt bijzonder weinig (lees: niks) over te vinden.
Dank!
Als je nog lijm hebt, een klein beetje erop smeren, intrekken tot het een beetje week word. Zodat de kras iets minder zichtbaar wordt.
* AMDFreak is fan van renovlies
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Kleine stukjes tegelijk en op de hoeken een balkje hout eronder schuiven voor de veiligheid. Maak hier een brug van zodat je de plint eronderdoor kan storten.Slonzo schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:20:
[...]
Hmmm ik was een beetje bang dat de boel onstabiel zou worden als ik alles tegelijk opkrik.
Maar misschien is het toch de beste optie, lijkt me idd minder risico dan alles scheef trekken.
[...]
Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken. Bedankt voor het delen, fijn om te horen dat dat goed werkt.
Moet alleen 'ns even aankijken hoe ik die boel uit ga slijpen terwijl het tuinhuis op stelten staat
De plint breed genoeg maken dan kan de sponning naast het hout gemaakt worden. Plint van 10 tot 15 cm breed en 5 tot 10 hoog is voldoende, over de lengte 1 staafje rond 6 door de hoek heen gezet voor het verband. Over de plint een reep lood of loodvervanger en het schuurtje erop en daarna het lood aan de binnenzijde van schuurtje een stukje opzetten.
Een trottoirbandje er oplijmen met zoiets ertussen zou ook kunnen werken.
https://www.kitxpert.nl/soudal-aquaswell.html
[ Voor 5% gewijzigd door D.deJong op 15-04-2022 16:33 ]
Oh dat valt hier op zich ook wel mee maar ik wil het juist zelf ook zsm afmaken zodat ik rust heb. Met de nesteldrang, het duurt meestal ff een kwartier tot een uur, daarna een huilbui en 100x sorry omdat ze zo doet, wat dan ook wel weer schattig isZwartoog schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:02:
[...]
Jazeker, 3xNiet teveel laten opjagen, maar dat heb ik ook pas achteraf geleerd
Niet alles wat van de vrouw dan ineens moet is ook werkelijk belangrijk op dat moment.
Ik dacht dat dit een bureau werd voor de werkkamer. Als de kinderkamer maar af is.
Inhoudelijk heb ik geen advies. Succes met de laatste loodjes

Float like a butterfly, sting like a bee.
In het gereedschapstopic komen de verschillende Toughbuilts wel regelmatig voorbij, je kan daar even rond zoeken. Buiten dat, ik heb de C650s, wat wil je weten?Martinusz schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:04:
Iemand ervaring met de Toughbuilt C550 Schragen?
Stom in het andere topic natuurlijkhenkie196 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:09:
[...]
In het gereedschapstopic komen de verschillende Toughbuilts wel regelmatig voorbij, je kan daar even rond zoeken. Buiten dat, ik heb de C650s, wat wil je weten?

Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik heb vorig jaar wat kozijnen gerenoveerd en daarbij de plastic/aluminium tochtroostertjes verwijderd en weggegooid. Het plastic was erg bros geworden en deels al gebroken. Ik had echter verwacht dat dit standaard spul is... not, of ik gebruik de verkeerde zoekterm.
Zo lastig is zo'n ding vinden niet, maar ik zit een beetje met de maatvoering.
Nu is een model van 370mm 12-13 euro, en dat vinden we prima redelijk (het zijn er meerdere en over 2 maanden gaan we dit huis verkopen, zonder roosters is wel een beetje pauper). Echter zijn de ventilatie-sleuven 12x485mm, waarbij de oude roosters een schroefafstand van 575mm hadden...
Eigenlijk alles wat ik vind is veel te klein:
https://www.ventilatiesho...m-wit-3-3703w/?sqr=3-3703 , of dit soort dingen bij de woonwinkel:
https://www.gamma.nl/asso...diseerd-37x4-cm/p/B118077

OF deze, deze is breed genoeg maar heel hoog:
https://www.ventilatiesho...w-650-x-65mm-wit-3-6506w/
... en ook meteen 32 euro.
Maatwerk kan ook bij ventilatieshop maar dan zit je ook aan de forsere prijzen.
Heeft iemand nog een tip van wat hierop gemonteerd kan worden wat een beetje schappelijk is? Ik ga er dan vanuit dat een maatvoering als 470x30 de buitenmaat van het ding is en dus veel te klein voor de sleuf. Alternatief is een 500mm model kopen en aan beide zijden van de gleuf een hardhouten blokje lijmen. Hier kan dan de schroef is en de boel zit dicht (en het knutselwerk valt net onder het kapje). Kost weer veel tijd om netjes te krijgen dus heb liever een direct passend model
De oude exemplaren stellen heel weinig voor, dus een compleet systeem is wellicht overkill. Dit zijn de oude units:
:strip_exif()/f/image/7O0plkSMpMVZ7RcHyLQXbKB6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/828EFP7mL07DjmZkwLUFvStW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ongetwijfeld suboptimaal, maar gezien we dit puur voor dee verkoop doen is dat geen bezwaar.
Even kijken wat voor sponning maat je nu hebt, en dan even kijken wat je mooi vind,aapjuh99 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:05:
Hallo 👋🏻
Ik ben trotste eigenaar van mijn eerste koopwoning uit 1974.
Ik heb de bovenverdieping gestript, elektra werk getrokken en nieuwe stopcontacten gemaakt, gestuct en daarna geverfd. Vandaag de dorpels opgeschuurd en afgelakt. Volgende week wordt de eikenvloer gelegd. Dan kan ik weer aan de slag met het maken van de radiator ombouwen.
Heeft er iemand nog tips voor nieuwe bovenlichten (HPL?) met glaslatten? De huidige glaslatten zijn niet opnieuw te gebruiken 🥲
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
glaslatten gelijk aan het kozijn? of wat terug laten vallen? Meeste glaslatten zijn 15 x 15 mm of 15 x 17 mm en dan afhankelijk van die dikte een plaatje MDF erin,
Met Brander Reno Filler, mogelijk zie je dan wel kleurverschil,Perseus schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:28:
Heeft er iemand een gouden tip om kleine beschadigingen (krassen, kattennagels...) in Renovlies te herstellen zonder dit opnieuw te behangen? Is echt bijzonder weinig (lees: niks) over te vinden.
Dank!
Revive the guild!
- Hout
- Staal / Alu hoekprofiel
- Stalen strip
- ...
/f/image/CZS6qPH8oOiG6Y6gcJv3vA5D.png?f=fotoalbum_large)
note: ik ga de ventilatie ook meteen aanpakken: op de muur haaks erop moet een ventilatie rooster komen om een goede flow te hebben van het raam er tegenover.
:strip_exif()/f/image/THhvO0C4FK2p0KHW9Yw6fjsk.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe dicht ik zoiets netjes?
Het grote gat is ca 10*7*25 cm.
Vul ik deze op met een beton of baksteen en zet deze vast met betonmortel? (daar heb ik genoeg van namelijk
Stucen/pleisteren heb ik nu vaker gedaan, maar wat moet ik gebruiken voor buiten? Een mengsel van cement met pleister? Of moet ik een houten plaat bevestigen en deze vol 'storten' met wederom betonmortel?
Straks komt er een metalen grondplaat voor reling op geschroefd.
Het moet weer haaks worden, wat hier dan ook ooit is gebeurd ...
Absoluut relatief, relatief absoluut.
ik zou het zo doen:alaintje schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:18:
[Afbeelding]
Vul ik deze op met een beton of baksteen en zet deze vast met betonmortel? (daar heb ik genoeg van namelijk) .
Stucen/pleisteren heb ik nu vaker gedaan, maar wat moet ik gebruiken voor buiten? Een mengsel van cement met pleister? Of moet ik een houten plaat bevestigen en deze vol 'storten' met wederom betonmortel?
- eerst paar kleine gaatjes boren met klein boortje in het onbeschadigde gedeelte
- dan opboren (groter) met een steenboor
- siliconen kit + latwerk vastschroeven
- langs het latje weg tikken (voorzichtig)
- dan "grof" opvullen /lagen opbouwen maar niet te dik
latjes verwijderen
- dan pleisterwerk herstellen (wel voorstrijk voor betere hechtig gebruiken)
het zal altijd wel zichtbaar blijven maar minder als je er een nieuwe laag verf overheen doet, over de hele muur
Tja vanalles
Het huis heeft ook last van zilvervisjes. Ik wil liever geen chemische middelen gebruiken (hij heeft brakke gezondheid). Nu lees ik op internet dat men vaak de ruimtes tussen muur en laminaat dichtkit met elastische kit. Dat zou ik dan ook willen doen en dan daar bovenop de plinten.
Echter vraag ik me nu wel af of je uberhaupt wel die ruimtes kan dichtkitten. Het is dan wel kit (wat elastisch is), maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit erg slim is met laminaat wat kan werken? In principe heeft het laminaat wel al 1 jaar in het huis gelegen en overal is er nog zo'n 0,5cm (ik had ook niet echt het idee dat het laminaat heeft 'gewerkt').
Kan je dus wel de ruimtes tussen muur en laminaat dichtkitten?
/f/image/5UXCE8WHDvvfCgVtksMoly0Z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ecb2o4YxDI5ZFefeoD0o4grW.png?f=fotoalbum_large)
Omdat ik in de rest van het huis allemaal Philips Hue lampen heb dacht ik eerst aan de Aurelle serie; LED panelen van 120 bij 30 cm. Het voordeel van deze panelen is dat ze dimbaar zijn (max 4200 lumen) en de kleurtemperatuur instelbaar is (2200 - 6500K). Nadeel is prijs met iets van 150 euro per paneel. Stel dat ik er 9 wil zit ik al over de 1000 euro puur aan spullen.
Een alternatief zouden LED batten zijn. Heb ze hier in het topic wel eens langs zien komen. Deze zijn compacter (120 bij 7,5 cm) en een stuk goedkoper (ordegrootte 15 euro per lamp). Omdat deze doorgaans niet dimbaar of in kleurtemperatuur verstelbaar zijn is het wel belangrijk om dan de goede kleurtemperatuur en hoeveelheid lumens een beetje goed te kiezen.
Dit is eerder al eens besproken en de concensus leek toen te zijn dat erg warm licht (<3000K) niet erg geschikt werd gevonden om bij te werken. De voorkeur leek meestal uit te gaan naar minstens 4000-5000K en een enkeling prefereerde zelfs 6000K. Als ik bij intoled kijk zie ik dat de 6400K het populairst is, maar dat kan te maken hebben met dat daar gewoonweg de meeste producten van zijn. De eerstvolgende die ze hebben is 4000K.
Qua lumen zit je een beetje rond de 2400, 4800 of 6000 lumen. Die laatste lijkt me een beetje overkill en de eerst twijfel ik of het genoeg is.
Ik zit nu te denken aan 12 stuks 4000K 4800 lumen 120 cm lampen (3 rijen in de lengterichting en 4 rijen in de breedte). Ik zou eventueel ook nog 150cm kunnen doen en dan een rijtje minder in de lengterichting, of juist 60cm en dan een rijtje meer en eventueel wat minder lumen per lamp.
Wat zouden jullie doen?
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Wat voor werk wil je er dan doen dat je 57.600 lumen nodig hebt?
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik denk dat 2 van die bakken a 120x30 al zat licht geeft hoor.
Ik heb zelf nu twee LED lampen E27 hangen a 450lumen per stuk en ik doe er alles in de avond mee (hobbymatig) als je naar dik 8000 lumen gaat kan je er al zonnebanken
Ik heb last van een toilet dat te goed doorspoelt:
YouTube: Toilet doorspoelen
Het maakt vervelend veel herrie en daar wil ik wat aan doen. Ik heb aan het begin van de verbouwing toen we het huis kochten het toilet afgehaald en weet niet of het hiervoor ook zo was. Na verhuizing viel dit op maar zat ik nog met een niet af zijnde badkamer dus schreef het aan verbinding met open pijp die kant op toe. Maar nu alles af is blijft dit. Een verstopping zit er niet en ervaar ik ook nergens anders. Wat kan ik hieraan doen?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Hij krijgt geen lucht, normaal zit er een beluchting naar het dak.
Nu zorgt het water voor een vacuüm als het doorspoelt, en zuigt dus lucht door de pot aan.
Even checken hoe het zit met die beluchting.
Zonder beluchting stroomt het water ook minder goed en kan papier of fecaliën blijven liggen bij liggende leidingen.
Al zorgt het nu dus zelf voor beluchting door de pot leeg te trekken zodat er lucht is.
Mijn schuur is 3,5x6, hier wil ik straks ook licht in hebben waarbij in echt kan werken. Als ik zo mioet inschatten, denkende aan enkele TL buizen, dan zou ik daar denk ik ook voor 2 rij van 3 gaan + extra bij een werkbank ofzo. Ja, een bat geeft meer licht dan een enkele buis maar om te werken denk ik niet slecht. Dus denk dat 12 in 6x6 echt niet gek is. Eventueel zou je de middelste rij nog apart kunnen schakelen zodat je wat opties hebt.
Zou zelf dan voor 4000K gaan, gewoon lekker wit. 6000K is voor mij echt veel te blauw.
Een werkplek heeft iets van 300-500 lux per m2 nodig dacht ik. Dus in jouw geval een kleine 11.000 tot 18000 lumen. Daar is wel het eea over te vinden. (zoals https://www.leddepot.be/b...-nodig-op-een-werkplaats/)Shapeshifter schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:26:
Ik moet echt wat doen aan de verlichting in de garage die zwaar ondermaats is (geen ramen). Het is een ruimte van ongeveer 6x6 meter en ik twijfel een beetje over de hoeveelheid lampen, de kleurtemperatuur en de hoeveelheid lumen die ik nodig heb.
Omdat ik in de rest van het huis allemaal Philips Hue lampen heb dacht ik eerst aan de Aurelle serie; LED panelen van 120 bij 30 cm. Het voordeel van deze panelen is dat ze dimbaar zijn (max 4200 lumen) en de kleurtemperatuur instelbaar is (2200 - 6500K). Nadeel is prijs met iets van 150 euro per paneel. Stel dat ik er 9 wil zit ik al over de 1000 euro puur aan spullen.
Een alternatief zouden LED batten zijn. Heb ze hier in het topic wel eens langs zien komen. Deze zijn compacter (120 bij 7,5 cm) en een stuk goedkoper (ordegrootte 15 euro per lamp). Omdat deze doorgaans niet dimbaar of in kleurtemperatuur verstelbaar zijn is het wel belangrijk om dan de goede kleurtemperatuur en hoeveelheid lumens een beetje goed te kiezen.
Dit is eerder al eens besproken en de concensus leek toen te zijn dat erg warm licht (<3000K) niet erg geschikt werd gevonden om bij te werken. De voorkeur leek meestal uit te gaan naar minstens 4000-5000K en een enkeling prefereerde zelfs 6000K. Als ik bij intoled kijk zie ik dat de 6400K het populairst is, maar dat kan te maken hebben met dat daar gewoonweg de meeste producten van zijn. De eerstvolgende die ze hebben is 4000K.
Qua lumen zit je een beetje rond de 2400, 4800 of 6000 lumen. Die laatste lijkt me een beetje overkill en de eerst twijfel ik of het genoeg is.
Ik zit nu te denken aan 12 stuks 4000K 4800 lumen 120 cm lampen (3 rijen in de lengterichting en 4 rijen in de breedte). Ik zou eventueel ook nog 150cm kunnen doen en dan een rijtje minder in de lengterichting, of juist 60cm en dan een rijtje meer en eventueel wat minder lumen per lamp.
Wat zouden jullie doen?
[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 16-04-2022 22:41 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Het is een multifunctionele garage, we bewaren er spullen, maar de wasmachine staat er ook en ik heb een hoekje met een werkbank, een hoekje met een CNC en een hoekje met fietsen. Ik dacht in eerste instantie dat het fijn zou zijn als je overal gewoon lekker veel licht had (en dat het er gek uit zou zien als sommige lampen feller waren dan andere). Ik vind het lastig om een gevoel te krijgen voor hoeveel een bepaalde hoeveelheid lumens nu is, maar als ik uitga van die 300 lumen/m2 zit ik aan de hoge kant. Als ik de 2400 lumens/lamp versie neem zit ik nog steeds op bijna 30k lumen met 12 lampen, dus dan zou ik zelfs minder kunnen doen (met twee rijen van 4 kom ik op 20k lumen). Morgen even kijken hoe dat eruit zou zien...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Bij ons zat er onderaan nog een schroef die hem op zijn plek hield.JvdHoudt schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:08:
Voor het binnenwerk zat nog een ring ingedraaid, die heb ik eruit gedraaid. Ik had gehoopt dat ik nu het binnenwerk eruit kon trekken, maar helaas.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb zelf 4 van 120cm en een kleinere boven de werkbank voor extra licht. Garage van 3mx7m. Ze geven echt een bak licht. Je kan er ook alvast twee bestellen en die met een stekker aansluiten aansluiten. Dan zie je hoeveel licht het geeft.Shapeshifter schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:46:
@Teijgetje @GeeMoney @Septillion @PaT
Het is een multifunctionele garage, we bewaren er spullen, maar de wasmachine staat er ook en ik heb een hoekje met een werkbank, een hoekje met een CNC en een hoekje met fietsen. Ik dacht in eerste instantie dat het fijn zou zijn als je overal gewoon lekker veel licht had (en dat het er gek uit zou zien als sommige lampen feller waren dan andere). Ik vind het lastig om een gevoel te krijgen voor hoeveel een bepaalde hoeveelheid lumens nu is, maar als ik uitga van die 300 lumen/m2 zit ik aan de hoge kant. Als ik de 2400 lumens/lamp versie neem zit ik nog steeds op bijna 30k lumen met 12 lampen, dus dan zou ik zelfs minder kunnen doen (met twee rijen van 4 kom ik op 20k lumen). Morgen even kijken hoe dat eruit zou zien...
Ik heb ze via een hotelschakeling verbonden. Als ik via de zijdeur of de grote deur ga dan heb ik bij beide ingangen vlakbij een schakelaar. Super handig!
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Al eens aan ledstrips gedacht? Ik heb in onze berging/garage (3,5*7m) 2 ledstrips van 5 meter in het plafond gemaakt. Plus nog 1 korte boven de werkruimte. Voor normale verlichting zitten er ook nog spots in. Zo zit ik in totaal net wat boven de 10000 lumen. En heb vrijwel geen schaduw.Shapeshifter schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:46:
Vandaag heb ik toevallig enkele led panelen gemonteerd in de garage . Er moet er nog 1 bijkomen bij de garagedeur.Shapeshifter schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:46:
https://www.elektramat.nl...ervangt-2x36w-tl-em11023/
Dit zijn best felle panelen die ik gebruikt heb en ben er erg blij mee.
Als je echt veel licht wil hebben dan zou je 2 rijen van 3 panelen moeten maken met die 6x6M garage van je.
:strip_exif()/f/image/UVdplQWxHmPK3oOLqzLpcPsN.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas is dat bij de thermostaatkant van deze kraan niet het geval.CurlyMo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:53:
[...]
Bij ons zat er onderaan nog een schroef die hem op zijn plek hield.
20k lumen is echt genoeg, en al overkill.
Niets houdt je tegen natuurlijk maar ik zou er eerst, zoals al voorgesteld, er een paar bestellen en dan kijken hoeveel licht dat eigenlijk is.
Ik heb TL-leds die 3300 lumen geven, dat is echt al een hoop.
Met 6 lampen heb je 19.800 lumen.
Ik heb warm wit voor de buitenverlichting maar voor je werkplaats zou ik persoonlijk voor daglicht gaan, kleur 6500K/865.
Armatuurtjes kosten ook weinig.
Totaal € 193,74, dat is 1/5 van waar je eerst mee aankwam.
Met ledpanelen iets meer, 24.660 lumen, maar dan ben je ook wat duurder uit. € 235,12, dat is nog geen kwart van wat je oorspronkelijk bedacht had.
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 17-04-2022 00:36 ]
Mijn garage is 4 bij 5, dat scheelt niet heel veel dus.Septillion schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:31:
@Shapeshifter Het ligt er inderdaad wel aan wat je wilt doen. Maar ben het absoluut niet eens met @GeeMoney. 2 van die 120cm batten is misschien werklicht in een fietsenschuurtje maar niet in 6x6.
Mijn schuur is 3,5x6, hier wil ik straks ook licht in hebben waarbij in echt kan werken. Als ik zo mioet inschatten, denkende aan enkele TL buizen, dan zou ik daar denk ik ook voor 2 rij van 3 gaan + extra bij een werkbank ofzo. Ja, een bat geeft meer licht dan een enkele buis maar om te werken denk ik niet slecht. Dus denk dat 12 in 6x6 echt niet gek is. Eventueel zou je de middelste rij nog apart kunnen schakelen zodat je wat opties hebt.
Zou zelf dan voor 4000K gaan, gewoon lekker wit. 6000K is voor mij echt veel te blauw.
Ik zou beginnen met 2 of 3 van die bakken en dan eens aan kijken. Je kan altijd nog bijplaatsen.
Riool beluchting?burnoutpc schreef op zondag 17 april 2022 @ 03:38:
Vraagje. Waar dient de aftakking voor van de dakdoorvoer? Deze aftakking staat gekoppeld aan de ruimte tussen de buis waar de ventilatorbox aan vast zit. Er zit dus geen directe ventilatie aan gekoppeld?
/het gaat dus om de pvc aftakking. Die kleiner is dan dir van de mechanische afzuiging.
[Afbeelding]
Maar zou ik dan ook niet op andere plekken een probleem moeten hebben? Alleen dit toilet doet gek...Teijgetje schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:49:
@breinonline
Hij krijgt geen lucht, normaal zit er een beluchting naar het dak.
Nu zorgt het water voor een vacuüm als het doorspoelt, en zuigt dus lucht door de pot aan.
Even checken hoe het zit met die beluchting.
Zonder beluchting stroomt het water ook minder goed en kan papier of fecaliën blijven liggen bij liggende leidingen.
Al zorgt het nu dus zelf voor beluchting door de pot leeg te trekken zodat er lucht is.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Weet je zeker dat je hard genoeg getrokken hebt?JvdHoudt schreef op zondag 17 april 2022 @ 00:07:
[...]
Helaas is dat bij de thermostaatkant van deze kraan niet het geval.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Het is namelijk best een werk
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Bedankt, zal ik opvolgen. Latje er tegen en netjes wegbeitelen is een goede optie idd.vso schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:28:
[...]
ik zou het zo doen:
- eerst paar kleine gaatjes boren met klein boortje in het onbeschadigde gedeelte
- dan opboren (groter) met een steenboor
- siliconen kit + latwerk vastschroeven
- langs het latje weg tikken (voorzichtig)
- dan "grof" opvullen /lagen opbouwen maar niet te dik
latjes verwijderen
- dan pleisterwerk herstellen (wel voorstrijk voor betere hechtig gebruiken)
het zal altijd wel zichtbaar blijven maar minder als je er een nieuwe laag verf overheen doet, over de hele muur
Ik zou het eventueel ook in kunnen slijpen om het heel strak te krijgen.
Ik vind het niet heel erg als bijvoorbeeld deze kopse kant helemaal glad is gestuct (alsof er beton gegoten is). Dat zie je wel vaker geloof ik.
Maar waar vul ik het gat mee op, betonmortel, dan moet ik vaak een beetje aanmaken, maar dat moet ik toch al voor een ander project.
En waarmee pleister ik buiten, ik zie dat dat stucmortel heet? Minimale dikte 10mm, dus dat kan ik al vrij snel er op strijken als ik een cm of 2-3 nog moet opvullen?
Absoluut relatief, relatief absoluut.
hoe je het doet is aan jou, mijn eerste insteek was niet verder beschadigingen veroorzaken.alaintje schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:19:
[...]
Bedankt, zal ik opvolgen. Latje er tegen en netjes wegbeitelen is een goede optie idd.
Ik zou het eventueel ook in kunnen slijpen om het heel strak te krijgen.
Ik vind het niet heel erg als bijvoorbeeld deze kopse kant helemaal glad is gestuct (alsof er beton gegoten is). Dat zie je wel vaker geloof ik.
Maar waar vul ik het gat mee op, betonmortel, dan moet ik vaak een beetje aanmaken, maar dat moet ik toch al voor een ander project.
En waarmee pleister ik buiten, ik zie dat dat stucmortel heet? Minimale dikte 10mm, dus dat kan ik al vrij snel er op strijken als ik een cm of 2-3 nog moet opvullen?
Als je ergens bakstenen kan vinden en die in stukken hakt kan je daarmee vullen, waarmee je vult is niet zo'n issue gezien het toch verborgen word.
De stucmortel is meer om het glad te krijgen en dat is vaak een werkje apart, voordeel is wel dat je wellicht minder secuur hoeft te vullen.
Waar je goed op wilt letten is de "hechting" met het bestaande, dus hechtmiddel is wel belangrijk bij elke nieuwe laag.
Tja vanalles
Met metselcement en stukken baksteen grofweg opvullen. Hierna met cementstuc afsmeren. Ik zou het niet proberen vol te storten met beton hoewel het wel makkelijk werken is als je tegen 1 kant van de hoek een plank schroeft waartegen je kunt stucen.alaintje schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:18:
[Afbeelding]
Vul ik deze op met een beton of baksteen en zet deze vast met betonmortel? (daar heb ik genoeg van namelijk) .
Had in retrospect gewoon meteen een sponningfreessetje moeten kopen ipv frees met 1 maat lager. Maar ja, da's achteraf praten.
Edit: Oh, laat maar. Kan het setje van vriend lenen
[ Voor 10% gewijzigd door sOid op 17-04-2022 15:53 ]
Als je weet wat voor maat exact kan je er gewoon op zoeken.
En 3/16" is 4,76 mm, ik denk dat 5 mm ook past, al heb je een afwijking van maximaal 0,24 mm als je hem er helemaal excentrisch op monteert.
Voor raketonderdelen is die afwijking wellicht te groot.
bv 5x 16 x 5 is 5mm binnendiameter, 16 mm buiten en 5mm hoog.
https://www.neita.nl/webshop/lagers/miniatuurlagers?dim_id=5
https://www.amazon.nl/s?k...ef=nb_sb_ss_ts-doa-p_1_14
3/16"
https://www.amazon.nl/s?k...ef=nb_sb_ss_ts-doa-p_1_17
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 17-04-2022 16:36 ]
:strip_exif()/f/image/eXphYHqt9KhBjHBPIRCrEPkf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TtohnWDubZiK9WvRMNMX26fR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nKt6Ei1fDn0mZEmUAneSWpuI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kgu8pdTJFseJ8qaC7IpnAZiF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Mj2sL op 18-04-2022 17:47 . Reden: Typos ]
Thanks, ik vroeg me inderdaad af hoe belangrijk dat verschil van 0,24mm is. Jij denkt dat dat dus geen probleem is?Teijgetje schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:32:
@sOid
Als je weet wat voor maat exact kan je er gewoon op zoeken.
En 3/16" is 4,76 mm, ik denk dat 5 mm ook past, al heb je een afwijking van maximaal 0,24 mm als je hem er helemaal excentrisch op monteert.
Voor raketonderdelen is die afwijking wellicht te groot.
bv 5x 16 x 5 is 5mm binnendiameter, 16 mm buiten en 5mm hoog.
https://www.neita.nl/webshop/lagers/miniatuurlagers?dim_id=5
https://www.amazon.nl/s?k...ef=nb_sb_ss_ts-doa-p_1_14
3/16"
https://www.amazon.nl/s?k...ef=nb_sb_ss_ts-doa-p_1_17
Zoeken op 3/16e uiteraard gedaan, maar dan krijg je vooral losse kogeltjes zoals je bij jouw 2e amazon-link ziet. Als 5mm ook kan, biedt dat een hoop meer mogelijkheden.
Het scheelt een haartje drie haartjes.sOid schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:01:
[...]
Thanks, ik vroeg me inderdaad af hoe belangrijk dat verschil van 0,24mm is. Jij denkt dat dat dus geen probleem is?
Maar je zet de kern vast op de frees met het boutje. Zet je dat op de maximale afwijking vast dan zal het freesbeeld als je de andere kant van de frees gebruikt 0,24 mm afwijken.
En er zal een minimale onbalans in de frees zitten dan natuurlijk omdat je op het lager steunt. Maar ik denk dat met 10.000 rpm je dat niet voelt.
Maar exact passend is altijd beter.
Van je set zijn ze allemaal stuk? Je kan niet meer onderling uitwisselen?
Ecotools heeft ze wel van 4,7 mm, en betaalbaar
Maar ik vond dus ook 3/16 lagers op Amazon, Ebay, Ali. Even zoeken op 3/16" router bearing
Yes ok, helder. De onbalans zal wel meevallen en die 0,24mm zal vermoedelijk binnen de marges vallenTeijgetje schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:13:
[...]
Het scheelt een haartje drie haartjes.
Maar je zet de kern vast op de frees met het boutje. Zet je dat op de maximale afwijking vast dan zal het freesbeeld als je de andere kant van de frees gebruikt 0,24 mm afwijken.
En er zal een minimale onbalans in de frees zitten dan natuurlijk omdat je op het lager steunt. Maar ik denk dat met 10.000 rpm je dat niet voelt.
Maar exact passend is altijd beter.
Mijn set heeft er maar eentje, en online kom ik vooral kleine formaten (9,5 en 12,7mm als buitenmaat) tegen. Terwijl ik juist grote lagertjes moet hebben omdat ik maar een sponninkje van pakweg 5mm nodig heb. De afmeting van de freesbit zelf is zo'n 38mm. Vandaar.Van je set zijn ze allemaal stuk? Je kan niet meer onderling uitwisselen?
Ecotools heeft ze wel van 4,7 mm, en betaalbaar
Maar ik vond dus ook 3/16 lagers op Amazon, Ebay, Ali. Even zoeken op 3/16" router bearing
Anyway, via Ali kan ik hetzelfde setje als bij Ecotools kopen (dus verschillende maten lagers samen met freesbitje) voor een tientje. Wel een lange levertijd, dus voor nu leen ik het Ecotools-setje van vriend.
Dank voor het meedenken
[ Voor 11% gewijzigd door sOid op 17-04-2022 20:30 ]
Wat ge je er later overheen doen ?Sport_Life schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:35:
Bij ons wordt binnenkort vloerverwarming gefreesd, dus ik heb de oude tapijt verwijderd, maar nu blijft er nog een stuk ondertapijt/lijmresten over. Ben nu bezig met Albastine tapijtverwijderaar de laatste stukjes tapijt te verwijderen, maar mijn vraag is eigenlijk hoe schoon moet de vloer zijn? Kan er nog stukjes ondertapijt/lijm over zijn of moet ik echt tot de dekvloer alles verwijderen?
Ik heb mijn lijmresten van de tegelvloer en kamer tapijt met een flex met een HBM komschijf goed vlak gekregen. Eerst droog maar dan zie je na 5 seconden helemaal niets meer door de stof.
Daarna de vrouw ernaast met een waterfles met een 1mm gaat water dosren. Waterzuiger erbij en het vliegt eraf.
Bedenk wel dat de diepte van de vloerverwarming anders hier en daar minder diep gaat zijn aangezien de diepte instelling x mm van de huidige vloer is.
https://www.hbm-machines....komschijf-met-dubbele-rij
Ik heb er 2 besteld, was al goedkoper als lijm verwijderaar wat ook nog een klere werk was en weinig snelheid inzat.
[ Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 17-04-2022 20:46 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Het wordt geëgaliseerd en daarna komt er pvc op.habbekrats schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:45:
[...]
Wat ge je er later overheen doen ?
Ik heb mijn lijmresten van de tegelvloer en kamer tapijt met een flex met een HBM komschijf goed vlak gekregen. Eerst droog maar dan zie je na 5 seconden helemaal niets meer door de stof.
Daarna de vrouw ernaast met een waterfles met een 1mm gaat water dosren. Waterzuiger erbij en het vliegt eraf.
Bedenk wel dat de diepte van de vloerverwarming anders hier en daar minder diep gaat zijn aangezien de diepte instelling x mm van de huidige vloer is.
https://www.hbm-machines....komschijf-met-dubbele-rij
Ik heb er 2 besteld, was al goedkoper als lijm verwijderaar wat ook nog een klere werk was en weinig snelheid inzat.
Zo'n freesmachine gaat dat door de tapijtresten heen?
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 17-04-2022 22:39 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Tipje voor misschien een volgend stuk watervlekkenhout:1nsane schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:19:
Van de week de werkbladen in een 2e laag lak gezet. Uiteindelijk de lak iets verdund met terpentine en het was daardoor ook letterlijk binnen 1 nacht droog. Daarnaast had m’n vrouw een tijd geleden in een of ander faillissementsverkoop een tafeltje meegenomen maar het ding zat onder de vochtvlekken en kringen en nu ik toch de schuurmachine ter hand had en nog wat lak over, ook die als verrassing maar een nieuw leven gegeven.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Die vlekken krijg je goed weg met ontweringswater, dat is 10% oxaalzuur en daarmee kan je het kale hout behandelen voor je weer gaat lakken.
Nu wilde ik daar ook alvast voorbereidingen treffen voor een toekomstige wtw balansventilatie systeem. Ik weet alleen nog niet wat. Welke ventilatiebuis (-zen?) kan ik daar dan het beste neerleggen? De diepte onder de vloer (hoogte van de balk) is ongeveer 15cm. Nadeel is dat nog wel door twee steense muren heen moet om die buizen in de vlieringen te krijgen.

Je bedoelt omdat het hout geen egale kleur heeft nu?PalingDrone schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:05:
[...]
Tipje voor misschien een volgend stuk watervlekkenhout:
Die vlekken krijg je goed weg met ontweringswater, dat is 10% oxaalzuur en daarmee kan je het kale hout behandelen voor je weer gaat lakken.
Dat zijn niet de watervlekken die ik bedoelde maar da’s meer de aard van het hout. Ik heb er geen foto van maar er zaten een soort lichte kringen bovenop, op 1 poot en op het onderste plankje, die waren na een schuurbeurt met korrel 120 weg :-) daarna dus in de bootlak gezet en toen zag het er zo uit. Opzich wel mooi, een soort verweerde look. Overigens heb ik alles geschuurd dus het is niet doordat ik maar een deel geschuurd heb oid.
Het plafond eronder gaat niet weg ? Dit is een stro plafond welke bij brand onmiddellijk doorslaat.vanDaal schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:17:
Wij zijn de 1e verdieping aan het verbouwen. Er komt een nieuwe vloer in. Aangezien we aan de voorkant én de achterkant van het huis op de 1e verdieping een vliering hebben zitten waarvandaan je veel ruimtes in het huis kunt bereiken, is dit de kans om onder de vloer die twee ruimtes te "verbinden". Dus ik ga sowieso 2 loze leidingen onder de vloer leggen voor elektriciteit en utp.
Nu wilde ik daar ook alvast voorbereidingen treffen voor een toekomstige wtw balansventilatie systeem. Ik weet alleen nog niet wat. Welke ventilatiebuis (-zen?) kan ik daar dan het beste neerleggen? De diepte onder de vloer (hoogte van de balk) is ongeveer 15cm. Nadeel is dat nog wel door twee steense muren heen moet om die buizen in de vlieringen te krijgen.
[Afbeelding]
Ventilatie kanalen zijn er ook in rechthoek
https://www.ventilatieland.nl/instortkanaal-en-hulpstukken de diameter/doorsnede is afhankelijk van het debiet.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Wij willen graag naar en 1 contrasterende kleur en een antraciete band tegen opspattend vuil.
Welke verf adviseren jullie?
Moet we eerst nog voorstrijk toegepast worden?
Moet de gevel ook nog gereinigd worden (zelfs met voorstrijk)?
We hebben rolluiken, moeten die allemaal los? (zijn er een stuk of 10...) of beter er omheen te schilderen.
We hebben een paar roestplekjes in de gevel. Hoe kunnen we voorkomen dat die weer opspelen maar het schilderen?
Impressie van de voorgevel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/do2FTLxN4KixPQf92O3sWq04.jpg?f=user_large)
Basement Bios ---- Exo-S
Dus je wil bakstenen schilderen? daar staat wat mij betreft de doodstraf op,
bakstenen blijven 200 jaar mooi, verf ~5 jaar
oud staal verwijderen is de enige oplossing die werkt tegen roest. ik adviseer veder om gewoon bij een hele goede winkel langs te gaan. als je in de buurt vn r'dm leiden,denhaag of gouda zit zou je naar simonisverf kunnen gaan.
edit:
Denk er trouwens aan dat het vergunningsplichtig is in de meeste gevallen.
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 18-04-2022 09:17 ]
Lelijke grijze kabel uit de grond op zo’n huis

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 18-04-2022 09:13 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb al wat gegoogled en kwam met name uit bij info van wandgrimeurs. Die benoemen niet in hun stappenplan dat ze de plaat schuren, maar dat kan men natuurlijk ook niet benoemen om hun geheim (wel schuren?) niet vrij te geven voor de mooie finishing touch.
je bedoeld die groene hardboard platen waar zolders in de nieuwbouw mee zijn afgewerkt? melamine is het kunststof laagje wat doorgaans ontbreekt bij deze toepassing.lp77 schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:55:
Kan iemand mij adviseren over het spuiten van groene melamine plaat. Ik wil deze gaan spuiten met dampdoorlatende latex and voorstrijk. Ik heb alle gaatjes gestopt. Voordat ik nu alles af ga kitten vraag ik mij af of de groene plaat ook nog moet worden geschuurd. Een telescoopschuurmachine heb ik liggen, maar vraag mij af of dit echt nodig is.
Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb al wat gegoogled en kwam met name uit bij info van wandgrimeurs. Die benoemen niet in hun stappenplan dat ze de plaat schuren, maar dat kan men natuurlijk ook niet benoemen om hun geheim (wel schuren?) niet vrij te geven voor de mooie finishing touch.
het geheim van dat netjes krijgen is spuiten. en dan komt het al snel goed, meestal wordt het niet geschuurd maar elke situatie is anders
Idd, de groene board waar zolders/ schuine daken mee worden afgewerkt. Volgens mij noemen ze dat melamine toch?twain4me schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:15:
[...]
je bedoeld die groene hardboard platen waar zolders in de nieuwbouw mee zijn afgewerkt? melamine is het kunststof laagje wat doorgaans ontbreekt bij deze toepassing.
het geheim van dat netjes krijgen is spuiten. en dan komt het al snel goed, meestal wordt het niet geschuurd maar elke situatie is anders
:strip_exif()/f/image/BXqSyKIua1OnI1mdaBmaiP2p.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door lp77 op 18-04-2022 12:06 ]
Ik heb ook al Albastine gebruik voor de lijm van de tapijt vloer. Je moet best wel veel gebruiken en wordt dan een duur klusje. Op een gegeven moment kwam ik bij de trap om de verf te verwijderen van de houten onderdelen dat deed ik met een heet gun en de lijm die vervolgens op de trap zat was in no-time.weg te krabben met de Heat gun(500°). Ik heb dit nog niet op het beton kunnen testen want de andere.kamers.moet ik nog aan beginnen maar ik verwacht dat het ook op het beton werkt met de lijm. Heat gun er op. Spatel eronder en binnen 4/5sec kan je gaan schuiven. Werkte perfect voor de trap nu hopelijk ook op beton.Sport_Life schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:35:
Bij ons wordt binnenkort vloerverwarming gefreesd, dus ik heb de oude tapijt verwijderd, maar nu blijft er nog een stuk ondertapijt/lijmresten over. Ben nu bezig met Albastine tapijtverwijderaar de laatste stukjes tapijt te verwijderen, maar mijn vraag is eigenlijk hoe schoon moet de vloer zijn? Kan er nog stukjes ondertapijt/lijm over zijn of moet ik echt tot de dekvloer alles verwijderen?
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/