[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 213 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:32
Volgens mij is het gebruikelijk het houtwerk in een woning te schuren/schilderen na stucen. Zou dit ook andersom kunnen? Mijn stucadoor laat het even afweten en ik wil graag verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:06
Als je het twee keer wil doen wel... Kijk eens hoe de gemiddelde bus van een stucadoor eruit ziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:26
Weet niet of juiste topic, maar iemand toevallig idee waar deze strip precies thuis hoort in een Pelgrim MAC824 oven?
Ik vermoed dat ie uit de onderkant van de deur gevallen is, maar ik zie zo niet waar die zou moeten thuishoren en hoe die dan ergens vast zou zitten :?
Documentatie van de oven niks te vinden hierover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o12rvtDc1uaGg2t5S29Tvo3ZlkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92H2PrBq5N76wUu4t7QXfR3t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AfvZSWZbIC8vnNeqsoeZDXNQUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEWrw3deAZG2mXlQQaPRcvWO.jpg?f=fotoalbum_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
Smithkj schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:46:
Korte vraag: ik moet een oude buitendeur (naar platdak) vervangen. dit is een houten deur en ik denk dat het destijds een standaard deur is geweest die ingekort is:
de afmeting: 93 x 177

de deurkruk zit relatief laag (dus denk in het midden). het scharnier beneden is uiteraard wel 'verhoogd'.

nu, ik zoek een nieuwe buitendeur mét glas: maar het zijn allemaal al gegronde, voorbereide deuren en daarmee best wel duur (ook bij Hornbach). weet iemand een plek waar je zo'n casco deur kunt vinden (met glas)?
Gewoon te vinden op marktplaats toch?
Die uit Landgraaf kan je mooi inkorten.
Maar er staan er meer.
Slot kan je verplaatsen als je dat nodig vindt, en de oude dichtmaken met klossen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 20:49
We hebben sinds kort een dakkoffer met lengte van 2.4m en breedte 95cm. Nu biedt o.a. thule mooie hijssystemen aan om je dakkoffer op te hangen. Nu is A ) onze garage niet zo hoog dat je er dan vrij onderdoor kunt lopen en B ) de Agnes platen houden dat gewicht niet en de balken van het platte garagedak zitten 100cm h.o.h. waardoor het sowieso een knutselwerkje wordt om alles solide te bevestigen.
Nu kom ik bij zoeken naar muurbeugels o.a. het volgende tegen op Amazon:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/31dM48dyAkL._AC_SY1000_.jpg
Dakkoffer weegt 25kg, dakdragers ook een 30kg waardoor je de 50kg die deze beugels zouden mogen dragen eigenlijk al oversschrijft. Los van mijn idee dat dit nooit 50kg kan dragen.
Iemand een idee waar dergelijke beugels te vinden zijn?
Ivm ruimte is alleen horizontaal plaatsen mogelijk (zelf e oriëntatie als op de auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:21
significant schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:09:
We hebben sinds kort een dakkoffer met lengte van 2.4m en breedte 95cm. Nu biedt o.a. thule mooie hijssystemen aan om je dakkoffer op te hangen. Nu is A ) onze garage niet zo hoog dat je er dan vrij onderdoor kunt lopen en B ) de Agnes platen houden dat gewicht niet en de balken van het platte garagedak zitten 100cm h.o.h. waardoor het sowieso een knutselwerkje wordt om alles solide te bevestigen.
Nu kom ik bij zoeken naar muurbeugels o.a. het volgende tegen op Amazon:
[Afbeelding]
Dakkoffer weegt 25kg, dakdragers ook een 30kg waardoor je de 50kg die deze beugels zouden mogen dragen eigenlijk al oversschrijft. Los van mijn idee dat dit nooit 50kg kan dragen.
Iemand een idee waar dergelijke beugels te vinden zijn?
Ivm ruimte is alleen horizontaal plaatsen mogelijk (zelf e oriëntatie als op de auto).
En een paar ogen en staalkabels aan je dakbalken? Je dakdragers aan de koffer laten zitten en dan 2 staalkabels om de koffer heen? Je moet dan alleen altijd met zijn 2-en zijn om hem uit de kabels te halen. Kabels ook niet te kort zodat je zeg maar een schommel kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
GeeMoney schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:13:
[...]

En een paar ogen en staalkabels aan je dakbalken?
En met nog een extra oogje en kikkertje op de muur per kant hijs je hem in je eentje omhoog .
Breng je de lijntjes naar 1 punt dan kan je de box in zijn geheel liften.
En zo kan je hem ook weer laten zakken.
Een zacht touw lijkt me zwaar genoeg. Een 3 mm PP of nylon koord houdt vaak al 180 kg waar je eigenlijk aan 25 kg genoeg zou hebben (voor het idee)
Misschien een stuk buisisolatie met een elektrapijpje er in onder de box om de draad door te doen tegen schuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 08-04-2022 00:01 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:13:
[...]

En een paar ogen en staalkabels aan je dakbalken? Je dakdragers aan de koffer laten zitten en dan 2 staalkabels om de koffer heen? Je moet dan alleen altijd met zijn 2-en zijn om hem uit de kabels te halen. Kabels ook niet te kort zodat je zeg maar een schommel kan maken.
In plaats van staalkabels heb ik van die gewoven spanbanden gebruikt met gespjes, met een paar beugeltjes tegen de dakbalken gemonteerd. De koffer kon ik meestal wel alleen erin/eruit krijgen. En je hebt meteen je lift systeem door de spanbanden aan te trekken en die spanbanden beschadigen je koffer niet.

@significant laat jij je dakdragers erop zitten? Zo niet, dan kun je alleen de koffer ophangen en voor de dakdragers een stel normale haken gebruiken. (Ik had van die haken met rode rubberen bescherming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 20:49
@Teijgetje @GeeMoney @TheGhostInc
Dank voor de suggesties. Door het Agnes plafond heb ik ook geen idee waar de balken precies zitten. Dit is alleen met kapot maken te achterhalen, vandaar de voorkeur voor wand montage.
De dragers wilde ik lekker in de doos leggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:22
significant schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 07:18:
@Teijgetje @GeeMoney @TheGhostInc
Dank voor de suggesties. Door het Agnes plafond heb ik ook geen idee waar de balken precies zitten. Dit is alleen met kapot maken te achterhalen, vandaar de voorkeur voor wand montage.
De dragers wilde ik lekker in de doos leggen...
Dakdragers van 30kg? Gaat om die dingen voor op een auto toch? Zijn ze van gietijzer 🤔? Lijkt mij bizar zwaar, klopt dit wel?

[ Voor 11% gewijzigd door Valorian op 08-04-2022 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TheGhostInc schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 00:00:
[...]

In plaats van staalkabels heb ik van die gewoven spanbanden gebruikt met gespjes, met een paar beugeltjes tegen de dakbalken gemonteerd. De koffer kon ik meestal wel alleen erin/eruit krijgen. En je hebt meteen je lift systeem door de spanbanden aan te trekken en die spanbanden beschadigen je koffer niet.

@significant laat jij je dakdragers erop zitten? Zo niet, dan kun je alleen de koffer ophangen en voor de dakdragers een stel normale haken gebruiken. (Ik had van die haken met rode rubberen bescherming)
Zo doen wij het ook inderdaad, met spanbanden. Dakdragers in de koffer zelf, koffer op zijn kop de schuur binnendragen in de wijd gemaakte lussen van de spanbanden, spanbanden aantrekken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
KabouterSuper schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:49:
[...]

Verwarmen kan prima (fohn of verfbrander). Het lastige in jouw geval is dat je wel ruimte nodig hebt om de pvc-buis te buigen. Je moet namelijk de bocht iets te ver duwen, omdat het pvc terugveert (althans, bij mij). Mijn rioolinstallateur gebruikte trouwens ook gewoon een verfbrand-achtig apparaat om flauwe bochtjes te maken in afvoeren.
Na verwarmen :*) hopelijk geen probleem dat de gelijmde koppelingen te warm zijn geworden en de lijm beinvloed is. Kan dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZRdfpxChUxZaUx7uR1pWAeXmbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaBISHXEYLg7eZqQ1OkiSiQ2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MWDKing schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:40:
[...]

Na verwarmen :*) hopelijk geen probleem dat de gelijmde koppelingen te warm zijn geworden en de lijm beinvloed is. Kan dat?
[Afbeelding]
Oeps. De buis zit in elk geval nu wel netjes.

Voor zover ik weet moet je behoorlijk je best doen om een gelijmde mof los te krijgen, zelfs als je die verwarmt. Bij twijfel kan je de randjes nog een keer dichtsmeren met pvc-lijm.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

Martinusz schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:04:
Weet niet of juiste topic, maar iemand toevallig idee waar deze strip precies thuis hoort in een Pelgrim MAC824 oven?
Ik vermoed dat ie uit de onderkant van de deur gevallen is, maar ik zie zo niet waar die zou moeten thuishoren en hoe die dan ergens vast zou zitten :?
Documentatie van de oven niks te vinden hierover.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die hoort aan de onderkant, onder je deur van je oven thuis.
Het is een soort afwerkstrip.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
AMDFreak schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:37:
[...]

Die hoort aan de onderkant, onder je deur van je oven thuis.
Het is een soort afwerkstrip.
Ik vermoed dat ie dan soort van "gelijmd" heeft gezeten :? (zie 2 lichte ronde plekken (zit geen zwarte verf) op foto)
Ik zie zo niet hoe deze strip ergens in klemt en blijft zitten. Als het puur ter afwerking is, dan laat ik hem wellicht achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 12-09 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

Die stip zit bij ons ook los er tussen..
Toen der tijd zelf de keuken geinstalleerd en toen de over er al in zat, kwam ik die strip tegen, volgens mij zou je hem vast kunnen schroeven.

wat je ook kan doen is dubbelzijdig tape eronder en dan erin schuiven.. blijft ie iig op z'n plek staan.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
AMDFreak schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:26:
Die stip zit bij ons ook los er tussen..
Toen der tijd zelf de keuken geinstalleerd en toen de over er al in zat, kwam ik die strip tegen, volgens mij zou je hem vast kunnen schroeven.

wat je ook kan doen is dubbelzijdig tape eronder en dan erin schuiven.. blijft ie iig op z'n plek staan.
Net ff opnieuw geprobeerd en had hem ineens zoals ie moet zitten, hij zit gewoon geklemd eigenlijk (geschoven) en dus zit ie weer op zijn plek voorlopig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oq0N-uxqLJfCqpyQEfzJo8zi46Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K44JzJRVwVbXgcJRIT54YTL3.png?f=fotoalbum_large

ik ben voornemens onze oude wenteltrap te renoveren middels nieuwe massieve eiken traptredes.
( hij gaat tegen de klok in omhoog )

Echter kom ik, met name in de hoeken, niet uit met de breedte van de treden (begrensd op 300mm)

hier krijg ik dus duidelijk kieren tussen de treden.

Wat kan ik hier wijselijk doen, zodat het esthetisch ook nog mooi blijft. Zou ik de zesde trede simpelweg een samengestelde trede ( dus breder dan 300mm ) kunnen toepassen, zonder dat het lelijk lijkt?

Hoe los ik dit dus mooi op?

( ps de tredes worden op het lange eind mogelijk nog wel ondersteund door een muurboom )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
HyperTrophy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:52:
[Afbeelding]

ik ben voornemens onze oude wenteltrap te renoveren middels nieuwe massieve eiken traptredes.
( hij gaat tegen de klok in omhoog )

Echter kom ik, met name in de hoeken, niet uit met de breedte van de treden (begrensd op 300mm)

hier krijg ik dus duidelijk kieren tussen de treden.

Wat kan ik hier wijselijk doen, zodat het esthetisch ook nog mooi blijft. Zou ik de zesde trede simpelweg een samengestelde trede ( dus breder dan 300mm ) kunnen toepassen, zonder dat het lelijk lijkt?

Hoe los ik dit dus mooi op?

een stuk eiken met vergelijkbare tekening in het hout tegenaan lijmen.

( ps de tredes worden op het lange eind mogelijk nog wel ondersteund door een muurboom )
een stuk eiken met vergelijkbare tekeningen tegenaan lijmen. is het eiken nu wel uit 1 stuk? meestal is het op die breedte al samengesteld uit meerdere stuken eiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
De te kopen eiken treden zijn al samengesteld uit lamellen van 40mm.

Ik zou idd deze, en mss de eerste trede breder kunnen maken met deuvels en lijm.

Gaat om alles nieuw. Tredes zijn nu allemaal nog een vaste gelijke lengte, maar wil graag wat een ruimere trap. En in eiken uitvoeren ipv het donkere hout wat er nu op zit.

Foto van huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3X-Kfgl3StS8rs6hXtOZHf4-4ck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrXnwJH3woc1mgQwACkmqXRV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qftQJsMeH44CaEEbSnO0qc5HJzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJWuMhGhRb5o6ZATw3yXnuDj.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 57% gewijzigd door HyperTrophy op 08-04-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@HyperTrophy Je leuning zit nu op gelijke afstand op de treden, als je meer ruimte onderaan wilt hebben met de langere treden dan moet je de leuning ook aanpassen anders heb je alsnog niets aan die langere treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Leuningen worden ook vernieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
MWDKing schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:40:
[...]

[Afbeelding]
Overigens wel een beetje knudde dat er een mof zit op zo'n kort recht stuk. Je kunt hem ook onderaan afzagen en opnieuw doen :) Ik heb eerder veel succes gehad met heet zand. Schep speelzand in de oven op 200 graden, dan in de buis scheppen. Na een paar tellen is zo'n dikke PVC buis zo flexibel als een slappe l*l :+

Zand eruit laten en dan in die vorm vasthouden.

Anderzijds: dit is een verticaal stuk, dus water zal snel wegstromen zolang er geen verstopping is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Zwartoog schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:29:
[...]

Overigens wel een beetje knudde dat er een mof zit op zo'n kort recht stuk. Je kunt hem ook onderaan afzagen en opnieuw doen :) Ik heb eerder veel succes gehad met heet zand. Schep speelzand in de oven op 200 graden, dan in de buis scheppen. Na een paar tellen is zo'n dikke PVC buis zo flexibel als een slappe l*l :+

Zand eruit laten en dan in die vorm vasthouden.

Anderzijds: dit is een verticaal stuk, dus water zal snel wegstromen zolang er geen verstopping is.
Ja die mof was mijn eigen fout. Verkeerd gemeten. Maar aangezien het verticaal is dacht is dat het niet zo veel uitmaakt :) Buigen is overigens gelukt met een hittepistool. Zie eerdere post met een foto :*)

[ Voor 5% gewijzigd door MWDKing op 09-04-2022 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:28
rockerpoet schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:25:
Volgens mij is het gebruikelijk het houtwerk in een woning te schuren/schilderen na stucen. Zou dit ook andersom kunnen? Mijn stucadoor laat het even afweten en ik wil graag verder.
Wij hebben omdat we het anders qua tijd niet haalde eerst ook geschuurd en geschilderd en daarna de stukadoor laten komen. De stukadoor vond het geen probleem en moest gewoon iets netter werken. Vensterbanken had ik wel afgedekt met stucloper voor de zekerheid. Bij ons hoefde alleen de wanden gestuct te worden. Met het plafond kan ik mij voorstellen dat er meer geknoeid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Iemand ervaring met betonvlechten? Ik moet mijn bouwstaatmatten aan elkaar binden met vlechtdraad. Ik zat zelf te denken aan een haak op boormachine te zetten. Er zijn ook handmatige tools, maar dat is dan weer duurder denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Volgende week wil ik een ombouw/koof maken voor de kastenwand van mijn toekomstige keuken. Het gaat om een nieuwbouwhuis en ik wil graag dat de koof opgaat in de bestaande muren. Die zullen afgewerkt gaan worden met renovlies (net als de koof).

De koof komt aan de linker- en bovenzijde van de kastenwand. Linkerstuk is grofweg 300mm breed en 2700mm (tot plafond) hoog, het horizontale bovenstuk is dan ongeveer 3100mm breed en 400mm hoog. Qua constructie denk ik aan metalstud met gipsplaat, net als een tussenmuur maar dan met maar 1 laag om het simpel te houden. De zijkanten wil ik afwerken met een MDF plint.

Het verschil met een muur is dat het horizontale gedeelte (boven de kastenwand) zal hangen aan het plafond. Kan dat zomaar zonder met andere profielen te gaan werken? Ik dacht dat ik nu gewoon een horizontaal profiel (U/MSH) op het plafond bevestig en daar een aantal verticale profielen tussenplaats, met nog een paar profielen die het onderste, hangende profiel met de achterwand verbinden zodat hij in het lood blijft.

Een paar vragen die ik daarbij heb:
- kan dat stukje van 3100 bij 400 gewoon hangen of moet ik daar iets anders op verzinnen?
- is 1 laag gipsplaat (en geen achterkant, behalve een paar metalen profielen om de afstand tot de achtermuur te fixeren) voldoende stevig?
- welke platen gebruik ik het best? Gewone gipsplaten of bijv gipsvezelplaten met rechte kant?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
MWDKing schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:05:
Iemand ervaring met betonvlechten? Ik moet mijn bouwstaatmatten aan elkaar binden met vlechtdraad. Ik zat zelf te denken aan een haak op boormachine te zetten. Er zijn ook handmatige tools, maar dat is dan weer duurder denk ik.
Gewoon met de vlechttang, 2 slagen ronddraaien en afknippen.
YouTube: Enkelnaj

[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 09-04-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Kan iemand mij helpen hiermee?

Ik heb mijn hoofdkraan zojuist dicht gehad en inmiddels weer open gezet. Nu heb ik alleen uit de keukenkraan nagenoeg geen waterdruk bij warm water. Wordt wel warm, maar is heel dun straalje. Boven (douche, bad) werkt wél gewoonmet volledige druk. Waar kan ik dit zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:11
Valorian schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:25:
Kan iemand mij helpen hiermee?

Ik heb mijn hoofdkraan zojuist dicht gehad en inmiddels weer open gezet. Nu heb ik alleen uit de keukenkraan nagenoeg geen waterdruk bij warm water. Wordt wel warm, maar is heel dun straalje. Boven (douche, bad) werkt wél gewoonmet volledige druk. Waar kan ik dit zoeken?
Vuil in filtertje van de kraan. Even eruit halen schoonmaken en terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
perspectivebass schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:54:
[...]

Vuil in filtertje van de kraan. Even eruit halen schoonmaken en terug zetten.
Waar zou dat vuil dan moeten zitten? Want koude kraan (zelfde uitmond) geeft wel voldoende druk 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:11
Valorian schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:01:
[...]

Waar zou dat vuil dan moeten zitten? Want koude kraan (zelfde uitmond) geeft wel voldoende druk 🤔
Waarschijnlijk bij de aansluiting van de kraan op de leiding. Daar zit vaak een filter tussen. Dus van de warm water aansluiting van de kraan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:12

Pazo

Mroaw?

Dit weekend maar eens creatief bezig geweest voor onze 2 katten.
We hadden al zo'n 6 jaar lang een grote paal staan. Waren ze aardig verzot op, maar begon door dat intensieve gebruik inmiddels wel uit elkaar te vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/M71tju3glKRgrRRr27Pls46i.jpg

En het gat in het plafond waar de pin doorheen zat begon ook steeds groter te worden (door het jutteren).
Dus tijd voor wat nieuws! Twee hangmatten gekocht, een dikke hardhouten balk en wat sisaltouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3OKuE9oL_-b9gIiPnfgbbqQx7Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3YGjIM4rhnjXOeQoVlS8xr4.jpg?f=fotoalbum_medium
Balken in stukken gezaagd en aan elkaar gelijmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3VdiYj7CCyWATHG69tuWOw6yog=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eqs2TIB4bbH6r4pYVwS7s98h.jpg?f=fotoalbum_medium
12mm dikke gaten erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXnhJ7eXkpUyao23yuFpoQMDmfU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WeTsj8NXAppZ1GABPQm1WsD.jpg?f=fotoalbum_medium
Voorzien dan 12mm dikke draadstaal pinnen, en vervolgen omwikkeld met sisaltouw.

Stuk van de oude paal hergebruikt zodat ze nog kunnen krabben. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/z9o6cVnw8h65XkSPutQWjS1q.jpg

Ze moeten alleen nog wel even wennen. Even erin gezet, maar waren er eigenlijk vrij snel weer uit. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/LAUOssXkKVLYZXM64YcvYZnx.jpg

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:08
@Pazo

hoe heb je de draadeinden in de muur vast gezet zo ?

Wel cool zo

[ Voor 11% gewijzigd door vonkkie op 10-04-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
perspectivebass schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:04:
[...]

Waarschijnlijk bij de aansluiting van de kraan op de leiding. Daar zit vaak een filter tussen. Dus van de warm water aansluiting van de kraan.
Geen succes helaas. Heb de aansluiting van kraan op leiding los gehad maar zat geen zeefje ofzo tussen. Ik vrees dat er zand in de leiding is gekomen bijj de werkzaamheden in kruipruimte. De flexibele leiding schoot daarbij los van de hoofdkraan (net na de meter), die heb ik weer vastgekregen maar daarbij niet gerealiseerd daarbij zand een issue zou kunnen zijn. Achteraf stom natuurlijk.

CV geeft ook problemen, maar dat kan ook komen doordat de hoofdkraan aantal keer open en dicht geweest is, die cv is al oud en storingsgevoelig, maar nu wil ie helemaal niet meer. Kan vuil in de waterleiding ook aan cv problemen geven?

Vreemde is dat warm water in douche en bad wel op sterkte is qua druk, maar benedenkraan dus niet. Hoe stroomt het water eigenlijk vanaf hoofdleiding tot kranen via cv? Waar zou vuil zich normaliter ophopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinusz
Tijd terug het bed van mijn dochter uit elkaar gehaald, was een groot steigerhout bed. Planken bewaard en inmiddels al lekker mee zitten prutsen.

Eerst een ombouw gemaakt bij wasmachine en wasdroger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzXaXydf_Bd0UdusNofXaQmiuGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kgAIvMpKk5itujoaAQXlyFM.jpg?f=fotoalbum_large

Laatst nog ff soort sidetable gemaakt voor naast de bank:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEzIefhBTAsZNBMNdScXevvxixU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajkpKwizVskgGtUyZpdbeelR.jpg?f=fotoalbum_large

En ik had nog steeds over, en de vrouw wilt al een tijdje een kweektafel, nou dan gaan we daar eens aan beginnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GufmBIgAz2lP1dTABJuzpzwIzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XhjOYfuySMnGuFDcPQDek7N.jpg?f=fotoalbum_large
Nog schuren/schilderen en nog kijken of we iets van een klep of in ieder geval iets van plastic “dakje” kunnen realiseren, nog geen idee hoe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Laatst online: 19:12

Pazo

Mroaw?

vonkkie schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:02:
@Pazo

hoe heb je de draadeinden in de muur vast gezet zo ?

Wel cool zo
Ook 12mm gaten boren, en wat kit erin. Het was natuurlijk ook lastig om de gaten exact loodrecht te krijgen, want ik heb geen kolomboor. Dus de gingen er daardoor best strak in, met een hamer het laatste stukje erin geslagen dus eigenlijk zitten ze uit zicht zelf al vast. En het scheelt dat er alleen druk van boven komt als ze erop springen. En geen geen trekkracht achter.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16

Seafarer

XXX

Valorian schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:20:
[...]

Geen succes helaas. Heb de aansluiting van kraan op leiding los gehad maar zat geen zeefje ofzo tussen. Ik vrees dat er zand in de leiding is gekomen bijj de werkzaamheden in kruipruimte. De flexibele leiding schoot daarbij los van de hoofdkraan (net na de meter), die heb ik weer vastgekregen maar daarbij niet gerealiseerd daarbij zand een issue zou kunnen zijn. Achteraf stom natuurlijk.

CV geeft ook problemen, maar dat kan ook komen doordat de hoofdkraan aantal keer open en dicht geweest is, die cv is al oud en storingsgevoelig, maar nu wil ie helemaal niet meer. Kan vuil in de waterleiding ook aan cv problemen geven?

Vreemde is dat warm water in douche en bad wel op sterkte is qua druk, maar benedenkraan dus niet. Hoe stroomt het water eigenlijk vanaf hoofdleiding tot kranen via cv? Waar zou vuil zich normaliter ophopen?
Sommige huizen hebben na de meter een afsluiter voor boven en een voor beneden. Per ongeluk dicht gedrukt? Zeker als dit kogelkranen zijn kan dat per ongeluk.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Laatst online: 17:04

ikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic9y4nklA1ZHWinfBegZyt-oOVY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c2nH0defWbGus6KPzxIlWgJm.png?f=user_large

Weet iemand hoe zo'n ding in hemelsnaam heet (in het Nederlands) en waar kan ik ze (in Nederland/EU) kopen?

Ik kan ze wel met een vage omschrijving op Amazon vinden, maar dat moet allemaal vanuit China komen wat weer een maand duurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:05
ikt schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:27:
[Afbeelding]

Weet iemand hoe zo'n ding in hemelsnaam heet (in het Nederlands) en waar kan ik ze (in Nederland/EU) kopen?

Ik kan ze wel met een vage omschrijving op Amazon vinden, maar dat moet allemaal vanuit China komen wat weer een maand duurt.
Geen idee. T-stuk of hoekstuk?
Waarvoor wil je het gebruiken? Ik herken het als een hoekstuk van een partytent of van een kampeertent…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ikt schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:27:
[Afbeelding]

https://www.eugardencente...cret-jardin-hoekstuk.html
https://www.greensell.nl/...tuks-per-set/#description

Hoekstuk kweektent lijkt wel wat resultaten te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:36
Hoekstuk partytent ook.
https://nl.grandado.com/p...B8PDpwuR7dbIaAnLoEALw_wcB

Obelink in Winterswijk heeft meestal wel van alles qua kamperen.

[ Voor 10% gewijzigd door hpmkruit op 10-04-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Laatst online: 17:04

ikt

badkuip schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:30:
[...]

Geen idee. T-stuk of hoekstuk?
Waarvoor wil je het gebruiken? Ik herken het als een hoekstuk van een partytent of van een kampeertent…
Beide termen gebruikt, maar kon niet echt een normale zaak vinden die zoiets verkocht. Ook veel ongerelateerde resultaten.

Een bouwsel/lichtgewicht frame met PVC-buizen.
Dankje, had ongeveer hetzelfde gevonden. Jammer genoeg zijn die schotjes ertussen minder handig.
hpmkruit schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:00:
Hoekstuk partytent ook.
https://nl.grandado.com/p...B8PDpwuR7dbIaAnLoEALw_wcB

Obelink in Winterswijk heeft meestal wel van alles qua kamperen.
Hmm ja, misschien iets in de richting van partytenten.

Mocht het hier niet bekend zijn, koop ik wel die van Amazon. Toch bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wij hebben een hoes voor onze lounge set die er in de winter omheen zit (helaas geen ruimte om alles binnen te zetten). Laatst waaide het hard en toen is er een scheur in gekomen, ongeveer 10 bij 10 cm gok ik. Enig idee hoe ik dit kan herstellen?

Ik dacht zelf aan spul waarmee je ook zwembaden kunt repareren, maar weet niet precies wat daarvoor gebruikt wordt. En dan aan twee kanten bevestigingen of zo.

Zie hier de scheur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhsbregFAlfMkDyKqc6vYer5krs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jt68YmCPC2W0kp9NvBgWjSwN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_mvIWBnZdjzP3tcum-HMuin_nY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwaWunPLpkwuYrdWgzqNF5Rq.jpg?f=fotoalbum_tile

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
Ziet eruit als nylon. Daar heb je reparatie stickers voor.
https://www.decathlon.nl/...ns8J5ECOFRekaAroNEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mensen, ook eens een keer een vraag van mij. Ik ben wat kozijnen aan het aflakken maar krijg de halve millimeter verf die je op het glas wil hebben gewoon niet strak. Kunnen jullie meedenken wat ik fout doe?

Ik plak de tape op het glas en laat een halve millimeter tussen kitrand en tape over, waar de verf op gaat komen. Dit is de verf waarmee ik het hout van het kozijn schilder, de kitrand en waarmee ik dus hoop een strakke rand tot op het glas te zetten. Nu merk ik dat de verf toch gewoon onder de tape wordt gezogen (capillaire werking als mijn middelbareschoolnatuurkunde me niet in de steek laat ;) ).

Wat doe ik?

Allereerst reinig ik het raam met st marc en laat ik dat drogen. De ramen waren niet extreem schoon vantevoren, maar de st marc lost dat zo te zien op. Na het drogen ga ik plakken, ik doe 1 zijde van het raam in een keer.
Als ik de tape plak, ga ik er 2-3x overheen met mijn duimnagel om de tape echt op het glas te drukken zonder vouwen of luchtbellen. Dit doe ik eerst aan de kitzijde, en daarna losjes aan de binnenkant van het raam (Daar kwast ik niet overheen ;) ). De tape snijd ik met een liniaaltje en een afbreekmes haaks en strak af. Na het lakken verwijder ik binnen 15m de tape waarbij ik niet teveel kracht zet en de tape haaks op het glas verwijder... maar aan de lak te zien is het kwaad dan al geschied. De verf trekt toch onder de tape, verdorie. Ik steek er best veel moeite in maar kom er niet achter wat fout gaat en het resultaat is gewoon petje.

Verf: Rubbol XD , danwel de matte-versie hiervan. Er zit iets terpentine bijgemengd omdat hij niet super goed gesloten is geweest. Het blijft dunne yoghurt qua substantie, zeker geen melk en verwerkt verder prima.
Tape: Kip, een jaar of wellicht anderhalf oud. Verschillende rollen geprobeerd. Gewoon de witte crepe tape, geen washi-tec, geen blauwe. Morgen even het typenr op de rol opzoeken. Edit: kip 305.

Ik kwast er in een lange vloeiende beweging 1-2 (wellicht 3) keer overheen, en c'est ca.

Iemand een idee waar ik dit kan zoeken?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 11 april 2022 @ 01:15:
Tape: Kip, een jaar of wellicht anderhalf oud. Verschillende rollen geprobeerd. Gewoon de witte crepe tape, geen washi-tec, geen blauwe. Morgen even het typenr op de rol opzoeken.
Als het 301 is, dan is het 'gewone' afplaktape. Ik krijg daar zelden echt lekkere resultaten mee. Voorkomen dat je latex/verf komt op plekken die je niet wilt, dat wel, maar niet een scherpe lijn.
Aangezien er 4x zo dure afplaktape is die ontwikkelt is voor jouw doel zou ik daar eens naar gaan kijken.

Ps. Ik riskeer nu een reactie van een tweaker die perfecte resultaten krijgt met dit soort tape :+
Pss. Ik gebruik ook weleens een verfkrabber om dit wat te fatsoeneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja een glaskrabber kan ook nog, maar dan ben je vooral puinzooi aan het reanimeren. Ik doe liever dingen in 1x strak dan "so-so en daarna recovery mode". Nog even los van de eventuele krasjes die je maakt in het glas. Het feit dat ik nu zit te klootviolen om de boel strak te trekken motiveert me al prima voor een duurdere rol tape ;)

Welke tape zou jij nemen @TheGhostInc ?

Alternatief is die kip washi-tec, zoals:
https://www.bouwmaat.nl/k...m-geel/product/0000554185

Zij claimen zelf dat hij dus goed helpt tegen doorlopen.

Goed, even gekeken, ik heb de kip 305 gebruikt. Standaard afplaktape, ik overweeg om morgen bij de bouwmaat even een rol van die washi tape te halen.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 11-04-2022 02:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ik heb een hekel aan (en ben slecht in) dat soort schilderwerk, dat moet je iemand vragen met betere ervaring :)
Het enige wat ik weet is dat alles wat bij komt schilderen niet de standaard tape gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TheGhostInc schreef op maandag 11 april 2022 @ 02:15:
[...]

Ik heb een hekel aan (en ben slecht in) dat soort schilderwerk, dat moet je iemand vragen met betere ervaring :)
Jij ook al :) . Blij dat ik niet de enige ben.
Had me nooit gerealiseerd dat er zoveel verschil in tape zit . Tenzij ik alsnog wen truc mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
De donkergele tape bij de action doet het hier altijd prima :) (bij toolstation hebben ze dezelfde volgens mij)

[ Voor 28% gewijzigd door Martinusz op 11-04-2022 07:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
Ik heb meermaals de groene “frog tape” gebruikt. Werkt erg goed. Vast deels betaald voor marketing maar toch het idee dat het écht veel beter / fijner werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:33
Valorian schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:17:
Ik heb meermaals de groene “frog tape” gebruikt. Werkt erg goed. Vast deels betaald voor marketing maar toch het idee dat het écht veel beter / fijner werkt.
Wanneer we lijnen moeten zetten, gebruiken we hier ook Frog tape. Daar is tot nu toe eigenlijk nog niet echt iets onder gelopen. Het is dat het zo fucking duur is, anders zou ik het altijd gebruiken, want verwijderen gaat ook altijd lekker soepel.

[ Voor 12% gewijzigd door sorted.bits op 11-04-2022 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ok ga ik die straks eens halen.
Toolstation is al stukken goedkoper dan gamma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

miicker schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:48:
Wij hebben een hoes voor onze lounge set die er in de winter omheen zit (helaas geen ruimte om alles binnen te zetten). Laatst waaide het hard en toen is er een scheur in gekomen, ongeveer 10 bij 10 cm gok ik. Enig idee hoe ik dit kan herstellen?

Ik dacht zelf aan spul waarmee je ook zwembaden kunt repareren, maar weet niet precies wat daarvoor gebruikt wordt. En dan aan twee kanten bevestigingen of zo.

Zie hier de scheur:
[Afbeelding][Afbeelding]
Zoek een tentenbedrijf in je regio. Die naaien er een keer overheen en dan is het weer waterdicht.
Having said that: ik ben bang dat een nieuwe net zo duur is als een reparatie, zo duur is dat spul niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Terugkoppeling: Het is gelukt. Scharnieren kunststof achterdeur vervangen. Van 'de Winsa' achterpui.
Via van Ploeg kozijnen bij Ronald van Ko-Tech Kozijntechniek in IJselstein uitgekomen.
Hij zag wat voor scharnieren het waren. Heeft deze afgelopen vrijdag op de post gedaan.
Zaterdag binnen. Zondag gisteren gemonteerd. Vier stuks.

Het was een aardig klusje. Met beleid gedaan. Scharnieren waren iets afwijkend.
Moest aan de sluitkant later nog wat van de driepuntssluiting rolletjes afhalen. Zie foto's filmpjes.
Deur sluit mooi, loopt soepel. Ook de driepunt. Hopelijk genoeg speling bij warme dagen.

Van tevoren een plan bedacht van hoe trek je zo'n zware deur met dubbeldik glaspaneel van 1m bij 2m20 uit z'n hengels.
Dat lukt meestal wel. Maar hang de deur daarna maar eens terug... In je ééntje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgKGpSOCBlhIhvEz45XHe5y4mOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nu1fvvnpXtLQxtT0mSuESLRA.jpg?f=fotoalbum_large

Link naar foto_video_album van de werkzaamheden

[ Voor 2% gewijzigd door pentode op 11-04-2022 21:34 . Reden: typo ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

World Citizen

FreeReef.nl

Heeft er iemand wel eens gewerkt met overzetplinten waar zogenaamde "schildersfolie" op zit?

Ik heb dit soort plinten gekocht en heb ze in een periode van een half jaar eindelijk allemaal op maat gezaagd en kops afgelakt. Dit heeft wat lang geduurd en in de tussentijd had ik op 1 plek een stuk van die plint tegen de muur gezet zonder hem vast te lijmen. Dan zag het er wat mooier uit.

Maar nu zie ik dat waarschijnlijk door een keer iets te nat dweilen de schildersfolie is gaan blazen. Het is natuurlijk een MDF plint en er zal water opgezogen zijn waardoor het is gaan bubbelen en je nu dus bobbels en blaren hebt in de folie.

Nou, geen probleem, we halen voor 10 euro wel een nieuw plintje, maar nu vraag me af of ik niet gewoon iets verkeerd doe.

Vraag:

- Lak je overzetplinten enkel af aan de voorkant, of moet je hem rondom ook in de grond en aflak zetten. De achterkant en een stukje van de onderkant heeft namelijk geen schildersfolie.

- Kit je plinten enkel tegen de muur af of ook tegen de vloer zodat er geen water onderdoor kan?

Want ik overweeg nu alsnog de achterkant en onderkant in de grondverf te zetten. Wellicht dat ik enkel de voorkant aflak, maar ik wil natuurlijk niet die bubbels over een jaar omdat ik perrongelijk een keer iets te nat dweil.
Tevens had ik dan net zo goed plinten kunnen kopen zonder die folie, want als ik alles alsnog moet gronden en schilderen heeft die folie ook niet veel nu meer gehad.

- De plint
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8274807/artikel.html

- De onderkant van de plint. Je ziet hier het randje wat de vloer raakt. Dit randje heeft dus maar voor de helft folie er op zitten. Als je te nat dweilt dan zo dat laatste randje dus nat kunnen worden en bol gaan staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ONmBCgxrhAakZF0mYZzXy4vxAw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UONGTz9COMagYczK1fCXTLr4.jpg?f=user_large

Thanks
( :Y Ja ik woon er 10 jaar en ben nu een jaar bezig met plinten. Zoals het moet dus)

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:52:
[...]

Zoek een tentenbedrijf in je regio. Die naaien er een keer overheen en dan is het weer waterdicht.
Having said that: ik ben bang dat een nieuwe net zo duur is als een reparatie, zo duur is dat spul niet.
Tja, ik vind 90 euro toch niet een bedrag waarvan ik denk "boeiend, koop ik gewoon weer een nieuwe", zeker niet aangezien deze nog geen 1,5 jaar oud is :P Ik ga denk ik wel aan de slag met de oplossing van @hpmkruit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
World Citizen schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:29:
Heeft er iemand wel eens gewerkt met overzetplinten waar zogenaamde "schildersfolie" op zit?

Ik heb dit soort plinten gekocht en heb ze in een periode van een half jaar eindelijk allemaal op maat gezaagd en kops afgelakt. Dit heeft wat lang geduurd en in de tussentijd had ik op 1 plek een stuk van die plint tegen de muur gezet zonder hem vast te lijmen. Dan zag het er wat mooier uit.

Maar nu zie ik dat waarschijnlijk door een keer iets te nat dweilen de schildersfolie is gaan blazen. Het is natuurlijk een MDF plint en er zal water opgezogen zijn waardoor het is gaan bubbelen en je nu dus bobbels en blaren hebt in de folie.

Nou, geen probleem, we halen voor 10 euro wel een nieuw plintje, maar nu vraag me af of ik niet gewoon iets verkeerd doe.

Vraag:

- Lak je overzetplinten enkel af aan de voorkant, of moet je hem rondom ook in de grond en aflak zetten. De achterkant en een stukje van de onderkant heeft namelijk geen schildersfolie.

- Kit je plinten enkel tegen de muur af of ook tegen de vloer zodat er geen water onderdoor kan?

Want ik overweeg nu alsnog de achterkant en onderkant in de grondverf te zetten. Wellicht dat ik enkel de voorkant aflak, maar ik wil natuurlijk niet die bubbels over een jaar omdat ik perrongelijk een keer iets te nat dweil.
Tevens had ik dan net zo goed plinten kunnen kopen zonder die folie, want als ik alles alsnog moet gronden en schilderen heeft die folie ook niet veel nu meer gehad.

- De plint
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8274807/artikel.html

- De onderkant van de plint. Je ziet hier het randje wat de vloer raakt. Dit randje heeft dus maar voor de helft folie er op zitten. Als je te nat dweilt dan zo dat laatste randje dus nat kunnen worden en bol gaan staan.
[Afbeelding]

Thanks
( :Y Ja ik woon er 10 jaar en ben nu een jaar bezig met plinten. Zoals het moet dus)
Wij hebben ook dergelijke MDF plinten gehad. Dan met klipjes, maar het idee van karton met daaroverheen een plastic laagje is hetzelfde. Na paar jaar stoot je toch wat hoekjes stuk met de stofzuiger e.d. Als je dit niet meteen hersteld heb je bij de eerstvolgende dweilbeurt een probleem.

Kortgezegd: na 3 jaar heb ik ze er allemaal afgehaald en vervangen door vurenhouten plinten. Beviel stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:00

Zie hier de scheur:
[Afbeelding][Afbeelding]
Je zou kunnen kijken naar Tear Aid (de Bever verkoopt het) of bij een andere kampeerspecialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

World Citizen

FreeReef.nl

hpmkruit schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:56:
[...]

Wij hebben ook dergelijke MDF plinten gehad. Dan met klipjes, maar het idee van karton met daaroverheen een plastic laagje is hetzelfde. Na paar jaar stoot je toch wat hoekjes stuk met de stofzuiger e.d. Als je dit niet meteen hersteld heb je bij de eerstvolgende dweilbeurt een probleem.

Kortgezegd: na 3 jaar heb ik ze er allemaal afgehaald en vervangen door vurenhouten plinten. Beviel stuk beter.
-O- Ow

Dan ga ik dat helaas ook ervaren. Nu was ik al van plan minimale montagekit te gebruiken omdat ik aan voel komen dat ik mijn vloer nog wil vernieuwen volgend jaar, maar tof is het niet.

Thanks for the headsup!

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:48

Zie hier de scheur:
[Afbeelding][Afbeelding]
Misschien verstandig om na reparatie een paar van deze over de randen te doen als je hem inpakt. Dan is de hoek niet zo scherp en zal de hoes minder snel scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
3ssen schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:42:
[...]

Misschien verstandig om na reparatie een paar van deze over de randen te doen als je hem inpakt. Dan is de hoek niet zo scherp en zal de hoes minder snel scheuren.
Goed idee inderdaad, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:10:
De donkergele tape bij de action doet het hier altijd prima :) (bij toolstation hebben ze dezelfde volgens mij)
Ssst, dat is mijn geheim. Hij is al te vaak uitverkocht >:)
Deze doet inderdaad niet onder voor de duurdere meren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
World Citizen schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:34:
[...]

-O- Ow

Dan ga ik dat helaas ook ervaren. Nu was ik al van plan minimale montagekit te gebruiken omdat ik aan voel komen dat ik mijn vloer nog wil vernieuwen volgend jaar, maar tof is het niet.

Thanks for the headsup!
Zo had ik in het vorige huis 'hardhouten' plinten. De ondergrond was inderdaad hardhout, maar er zat vanuit de fabriek een soort van plamuurlaag op om ze mooi glad te krijgen. Die plamuurlaag was achter vrij dik, en uiteraard veel minder bestand tegen stoten dan het hout eronder. Met als gevolg dat er dus vrij eenvoudig stukjes af stootten.. Was toch wel een beetje een tegenvaller..

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 10:29
Heeft er hier iemand ervaring met handperstangen?
Kennis heeft een mooi Uponor systeem waar ik wel onder de indruk van was, maar omdat hij te ver weg woont om hem regelmatig te lenen, zit ik te kijken naar een handperstang voor waarschijnlijk het Bonfix systeem.
Wat zijn de voor en nadelen van dit soort handperstangen? Kan iemand iets aanraden dat budget vriendelijk is?
Er zijn ook flinke prijsverschillen in de handperstangen. Wat is het voor en nadeel van de Ayor tang vergeleken met de Bonfix tang? Die Ayor tang vorm zie je ook met verschillende merken uit China over heel Bol.com en Amazon?

https://www.toolstation.b...perstang/p15856#reviewTab
https://leidingshop.nl/bonfix-alu-pers-hand-perstang/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
huppelepups schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:34:
Heeft er hier iemand ervaring met handperstangen?
Kennis heeft een mooi Uponor systeem waar ik wel onder de indruk van was, maar omdat hij te ver weg woont om hem regelmatig te lenen, zit ik te kijken naar een handperstang voor waarschijnlijk het Bonfix systeem.
Wat zijn de voor en nadelen van dit soort handperstangen? Kan iemand iets aanraden dat budget vriendelijk is?
Er zijn ook flinke prijsverschillen in de handperstangen. Wat is het voor en nadeel van de Ayor tang vergeleken met de Bonfix tang? Die Ayor tang vorm zie je ook met verschillende merken uit China over heel Bol.com en Amazon?

https://www.toolstation.b...perstang/p15856#reviewTab
https://leidingshop.nl/bonfix-alu-pers-hand-perstang/
Ik heb zo’n china tang die Toolstation ook verkoopt en deze werkte prima op de Uponor 32 buis met koppelingen van heima24.de

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 15:04
Ga je veel en vooral vaak leidingen persen? wij kwamen door een tip van iemand erachter dat de warmteservice een perstang verhuurt voor 18 euro per dag. Dit zou kunnen verschillen per filiaal misschien maar wij vonden dat een prima huurprijs om hem af en toe even een dagje te huren voor wat klusjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:05
Nog steeds op zoek naar een nieuwe voor- en achterdeur.
Zegt iemand Alu garant iets? Bij deze deur bijvoorbeeld?

Wanneer ik Google op Alu garant deur kom ik uit bij Alu stabiel Okume, hier bijvoorbeeld. Zou dat hetzelfde zijn?

Is er iets zinnigs te zeggen over de kwaliteit van dit materiaal?

Ik zie deuren voorbij komen van Okume, Merbau en op basis van Multiplex-delen. Welk soort materiaal zou verstandig zijn?
Ik stel er denk ik niet teveel eisen. Deur moet 10 jaar meegaan (minimaal) en ik zet hem zelf goed in de lak. Wil er wel een driepuntssluiting in hebben. Reden dat ik op zoek ben is dat deuren nu er al 20 jaar in zitten en slecht onderhouden zijn (door de vorige eigenaar). Zijn dus rot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
Aurum schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:42:
Ga je veel en vooral vaak leidingen persen? wij kwamen door een tip van iemand erachter dat de warmteservice een perstang verhuurt voor 18 euro per dag. Dit zou kunnen verschillen per filiaal misschien maar wij vonden dat een prima huurprijs om hem af en toe even een dagje te huren voor wat klusjes :)
Ik wil het cv systeem in mijn huis vervangen en aanpassen, een aantal waterleidingen vervangen en aanpassen, en uiteindelijk een appartement in mijn schuur bouwen. Wat me niet helemaal aanstaat van het huren is de haast die erachter komt te zitten. Daarnaast kan ik alleen in delen de installatie vervangen waardoor huren niet echt handig is.
Maar bedankt voor de tip, zal kijken wat er mogelijk is.

[ Voor 12% gewijzigd door huppelepups op 12-04-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:28

Asteroid9

General Failure

Viega tangen zijn redelijk goed tweedehands verkrijgbaar en na de klus weer te verkopen.
Ik heb zelf nu een complete set van 16+22+25 liggen, die wil ik alleen nog even niet verkopen tot ik de laatste leidingen gedaan heb ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Bauhaus verkoopt leiding en koppelingen voor Viega Pexfit. De handperstang kun je daar gratis lenen via hun gereedschapservice.

Uponor heb ik gedaan met accuperstang die ik huurde bij Warmteservice, ik meen voor €5/dag. Haast viel wel mee, in mijn geval ging het om een badkamerrenovatie waarbij ik alle leidingen heb gelegd en voorbereid en toen in één avondje alles aan elkaar geperst.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 12-04-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
De vraag is eigenlijk wat jullie ervaringen zijn met handperstangen van 100-200 euro :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:19
huppelepups schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:01:
De vraag is eigenlijk wat jullie ervaringen zijn met handperstangen van 100-200 euro :)
ik heb ruime ervaring en kan dit zeggen:
* het werkt prima maar je moet wel van worstelen met een zwaar/groot/onhandig ding houden
* je komt minder goed in rare hoekjes enzo omdat je veel meer ruimte nodig hebt om die grote 'armen' van de tang open te zetten.
* ik heb er zo'n 40 koppelingen ofzo mee gedaan en het zit allemaal goed dicht, is ook niet echt moeilijk

Als ik het nog een keer zou doen dan overweeg ik sterk om gewoon 1 dagje uit te trekken voor leidingwerk en dan zo'n accutang te huren bij Warmteservice ofzo (wel alleen uponor, dat is klein nadeeltje). Dat werkt sneller en netter.

Dus ja, hoeveel koppelingen ga je doen en welke diameters? als het er gewoon een keer 5 zijn in 1 klus en later weer 5 dan is zo'n handding prima. Je kunt er natuurlijk ook 1 van marktplaats plukken en die over een half jaar weer op marktplaats pleuren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:51
Of je overweegt zo'n push fit systeem? Geen gezeur met tangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 21:27
Ik zoek even wat inspiratie voor een stukje afwerking. Ik heb een plafond aangebracht op onze zolder, wat richting de dakkapel ongeveer 5 centimeter verspringt. Op deze foto is het wel goed te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5j_i2zggaqH2Pdt5fsbw-gid5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OArVllACy4aQgPRFuXEI0Wl9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zat in eerste instantie te denken aan een hoeklat, maar ik moet ongeveer 50mm overbruggen en wat ze standaard bij de bouwmarkt hebben gaat maar tot 44mm. Daarnaast zijn de gipsplaten die "hoger" liggen niet allemaal even recht afgekort, dus daar moet ik soms een klein naadje afdekken en die grenen hoeklatten zijn vrij dun, ik denk dat ik daar niet alles mee weggewerkt krijg (kitrandje zou dat op zich kunnen fixen).

Andere optie is om zelf een hoek te maken, ik heb nog wel wat 18mm MDF staan waarmee dat zou moeten lukken maar dat is dan wel weer een klusje en moet op zich nog meer dan genoeg andere dingen doen :+. Dus als er betere standaard oplossingen te koop zijn vind ik dat wel het overwegen waard. Heb alleen geen idee waar ik op zou moeten zoeken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:38
jsiegmund schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:03:
Ik zoek even wat inspiratie voor een stukje afwerking. Ik heb een plafond aangebracht op onze zolder, wat richting de dakkapel ongeveer 5 centimeter verspringt. Op deze foto is het wel goed te zien:
Gewoon strookjes gipsplaat tegen het verticale stukje balk aanschroeven, en door de stucadoor verder laten afwerken / stucadoren?
Die zet er dan gewoon een stuc hoekprofieltje op, en maakt het mooi strak in een hoekje gestucced.

(edit: of je plakt er dan zelf dat hoeklijntje alvast op, zoals er dat ook al zit in die schuine hoek links)

[ Voor 9% gewijzigd door BrainCrash op 12-04-2022 22:18 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je goed naar de rest van die hoes kijkt zul je waarschijnlijk zien dat er meerdere kleine scheurtjes al inzitten. Dat is garantie dat de rest binnenkort ook gaat.

Hier hetzelfde. 1 grote scheur er in en bij nadere inspectie was de hele hoes al niet meer al te best. Nieuwe gekocht van het merk wat er nu ook op zit: Aerocover. Op zich niet duur als je bekijkt wat je behoudt.

Moet je natuurlijk in de winter geen kussens laten liggen waar vervolgens de muizen lekker in gaan zitten wroeten, dan kun je die weer vervangen/repareren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fP7sJ5mnlCH5jVVFvkj6AqoK45w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psKtQhC508e1rNQyLk4pvE1u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 21:44
huppelepups schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:01:
hier ook de handperstang van de toolstation gebruikt (geleend viavia) voor de volledige installatie (excl gas, want dat mag niet met de hand)

Ik heb Wavin koppelingen gebruikt, voordeel daarvan is dat die met elke soort persbek geperst kunnen worden.
Voor de incidentele uitbreiding gebruik ik nu het goed verkrijgbare wavin smartfix, werkt ook perfect.

Warmteservice hier ook geprobeerd, maar aan reserveren deden ze niet. Dus het was maar afwachten wanneer degene die hem in gebruik had weer terugbracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:52
Hier idem, goede ervaringen met de handperstang. Alles in een keer dicht en maanden later nog steeds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
jsiegmund schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:03:

[Afbeelding]

Ik zat in eerste instantie te denken aan een hoeklat, maar ik moet ongeveer 50mm overbruggen en wat ze standaard bij de bouwmarkt hebben gaat maar tot 44mm. Daarnaast zijn de gipsplaten die "hoger" liggen niet allemaal even recht afgekort, dus daar moet ik soms een klein naadje afdekken en die grenen hoeklatten zijn vrij dun, ik denk dat ik daar niet alles mee weggewerkt krijg (kitrandje zou dat op zich kunnen fixen).

Andere optie is om zelf een hoek te maken, ik heb nog wel wat 18mm MDF staan waarmee dat zou moeten lukken maar dat is dan wel weer een klusje en moet op zich nog meer dan genoeg andere dingen doen :+. Dus als er betere standaard oplossingen te koop zijn vind ik dat wel het overwegen waard. Heb alleen geen idee waar ik op zou moeten zoeken.
die 6mm kun je keurig met acrylaatkit afwerken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sorted.bits schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:27:
[...]

Wanneer we lijnen moeten zetten, gebruiken we hier ook Frog tape. Daar is tot nu toe eigenlijk nog niet echt iets onder gelopen. Het is dat het zo fucking duur is, anders zou ik het altijd gebruiken, want verwijderen gaat ook altijd lekker soepel.
Valorian schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:17:
Geod ik heb de washi fine-line van Kip en frogtape gehaald. Problem solved. Had me niet gerealiseerd dat de afplaktape van Kip die ik gebruikte niet bedoeld is om lijnen te maken ... fepic ail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TheGhostInc schreef op maandag 11 april 2022 @ 01:52:
[...]

Als het 301 is, dan is het 'gewone' afplaktape. Ik krijg daar zelden echt lekkere resultaten mee. Voorkomen dat je latex/verf komt op plekken die je niet wilt, dat wel, maar niet een scherpe lijn.
Aangezien er 4x zo dure afplaktape is die ontwikkelt is voor jouw doel zou ik daar eens naar gaan kijken.

Ps. Ik riskeer nu een reactie van een tweaker die perfecte resultaten krijgt met dit soort tape :+
Pss. Ik gebruik ook weleens een verfkrabber om dit wat te fatsoeneren
Dit dus. Zo gek veel duurder is die washi of frog-tape niet per se. Overigens zou ik er ook gewoon 15E voor over hebben omdat ik nu al dat gek*t niet meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Laatst online: 21:33

Det

badkuip schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:03:
Nog steeds op zoek naar een nieuwe voor- en achterdeur.
Zegt iemand Alu garant iets? Bij deze deur bijvoorbeeld?
Zo te zien heb je nog geen reacties, ik kan je niet echt verder helpen met eigen ervaringen maar kijk eens in dit topic: Buitendeuren maken 40mm meranti / oukume , wellicht helpt je dat wat verder.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Hier van de week een wandje geknutseld onder de overkapping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWCUiQJQlM3xnfMA7FU1l0WjgCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNFg6qolk3PgOBXF5H03pf7S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_VtaoR20vsFMkX29r8w4fKq-hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8Tp2mfKGzfDpfmFAYnT1TTH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7NgGBs0BevZik_RfQVIlDOCFKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EWKPgvOpQwQYf15HYCLlqBB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz2ymoGFu6UxV1EVHHv8NTjxIJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geTxouIzgvmqGXjGMVMBUC24.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiO8Jh7c6KUrQco8Oe70X2lPqGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHEdwPSebkYN1lRHhwRaoUFt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:36
Mooi gedaan, wat is dat voor plaat materiaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
cverkooyen schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:17:
[...]

Mooi gedaan, wat is dat voor plaat materiaal?
Watervast mdf van 12 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@lonehitman Heb je nou de kachelpijp dwars door een balk laten lopen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:36
door die vlekkerige kleur onherkenbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
zonoskar schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:18:
@lonehitman Heb je nou de kachelpijp dwars door een balk laten lopen?
Haha nee. Dat is de afvoerpijp van de garage. Het is een bio ethanol haard. Die heeft geen afvoer nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
lonehitman schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:25:
Haha nee. Dat is de afvoerpijp van de garage. Het is een bio ethanol haard. Die heeft geen afvoer nodig..
Nu ben ik benieuwd. Waarom heeft een bio-ethanol haard geen afvoer nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
henkie196 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:44:
[...]

Nu ben ik benieuwd. Waarom heeft een bio-ethanol haard geen afvoer nodig?
Een bio-ethanol haard is een mogelijke oplossing in een situatie waar geen afvoer mogelijk is. Deze haarden branden op de brandstof bio-ethanol. En ze hebben de eigenschap dat ze erg schoon verbranden en daardoor bijna geen uitstoot realiseren. Daardoor is een afvoer overbodig. Dankzij google..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 15:04
Wij hebben in de woonkamer ook een Bio-ethanol haard zonder afvoer inderdaad. Bioethanol breekt inprincipe af in H2O en CO2. Als je ruimte groot genoeg is en genoeg ventilatie hebt is het niet schadelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 20:42
Aurum schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:02:
Als je ruimte groot genoeg is en genoeg ventilatie hebt is het niet schadelijk :)
Ventilatie onder een overkapping zal ook het probleem niet zijn vermoed ik :+

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:50
Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van zo'n bio ethanol haard.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Ons schuurtje (aanbouw) heeft een halfsteensmuur zonder spouw. Daar is het dus altijd heel erg koud in. Wij hebben het huis pas sinds eergisteren maar ons viel meteen op dat het daar ook kouder was. Nu lekt de kou van het schuurtje de woning in. In plaats van een isolerende deur tussen huis een aanbouw te plaatsen, wil ik de muur isoleren. Hiervoor wil ik de buitendeur vervangen door een geïsoleerd exemplaar. Ik ben echter nog niet helemaal uit wat betreft het isoleren van de muur zelf.

Het wordt geen actieve woonruimte, maar redelijk warm willen wij het er wel hebben. De vloerverwarmingsverdeler en de binnenunit van de mono-warmtepomp + buffervat + 300l boiler komt hier te staan. In de winter vriest het bijna, dus dat kan het rendement niet ten goede komen.

Eigenlijk wil ik er zo'n max 10cm aan elke kant verliezen. Mijn idee is dus om de muren van de binnenzijde te isoleren met een luchtspouw van 21mm, 70mm resol (3.5 Rd) en 12,5mm gips. Ietjes dikker dan 10cm, maar ja.. 3.5 Rd lijkt niet echt overkill, maar ik vraag mij af of minder niet wellicht ook oké is. Ik zou er namelijk ook 7cm glaswol met 1.85/2 Rd in kunnen stoppen. Maar dat is wel weer flink minder natuurlijk. Of gewoon wat dunnere Resol platen en dan ruimte "gewinnen". Het platdak zal ik opdezelfde manier isoleren en de vloer vanuit de kruipruimte.

Alternatief zou ik de muren van buitenaf kunnen isoleren, maar dat lijkt mij een grotere klus?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yydBIeedch7w1-NAc6XSzFzNOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZUP4ABuwrKxEWX4Ahtexs19.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP_F48zJc9R-8Uab0Fr1aKUq0S4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHhC7La9RpBtRbsHvJYu3vrn.jpg?f=fotoalbum_tile

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 20:42
ben2513 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:50:
Het platdak zal ik opdezelfde manier isoleren en de vloer vanuit de kruipruimte.
Ter voorkoming van vochtproblemen, zou ik ook eens kijken naar een "warm dak" om het dak te isoleren.

Sowieso, heb je nagedacht over ventilatie om condens te voorkomen? Zo zonde van je isolatiewerk anders.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gents, ik zit te klooien met mijn fiets (Gazelle Orange).
De standaard is op het station gesloopt door iemand en ik heb een nieuwe gekocht. Gezien het een stations fiets is is het telkens een tweedehandsje met dito onderhoud (moet goed rijden, maar gaat echt niet wekelijks uit elkaar).

Oude standaard verwijderen was niet lastig, maar de bout waar deze mee vast zit wel. Het is een slotbout die door het frame zit, door de standaard gaat en dan afgesloten is met een moer.
Moer los prima, maar de standaard zit zo mieters vast...

Iemand een winnende tip? Ik heb net al in de lengterichting op de bout geslagen met een hamer, en met een hamer en daarna waterpomptang (langste tang die ik heb) geprobeerd de standaardhouder te laten schrikken.
Ook met een waterpomptang aan de bout draaien werkt niet (of ik ben te slap). Opwarmen kan, kruipolie ook... maar ben ik niet gewoon iets keihard aan het missen. Hoe doen jullie dit?

1: Vanaf de bovenkant gezien
2+3: vanaf de onderkant
4: Wijst erop dat het toch echt los kan, en wel zijwaarts geschoven, zodra die bout weg is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eO4uezNJUJLRoRZZILHXI4w9In4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5dtwtVfsSRebLrfQvOMSA2S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJ75Ufe_p_O8wuDho6PhHUXxkKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deUql6vEQicHJRLm1JhLDv1Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6R9DEIzkvM1gXyYb_kGMkwrkK2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYxaA5oHk0L5wwNNWHJw0oUL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq9GxZKdNFCy8g_aLc-KWWCz7zg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ov10mSvsE5acNtf982Xmq685.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:01:
Gents, ik zit te klooien met mijn fiets (Gazelle Orange).
De standaard is op het station gesloopt door iemand en ik heb een nieuwe gekocht. Gezien het een stations fiets is is het telkens een tweedehandsje met dito onderhoud (moet goed rijden, maar gaat echt niet wekelijks uit elkaar).

Oude standaard verwijderen was niet lastig, maar de bout waar deze mee vast zit wel. Het is een slotbout die door het frame zit, door de standaard gaat en dan afgesloten is met een moer.
Moer los prima, maar de standaard zit zo mieters vast...

Iemand een winnende tip? Ik heb net al in de lengterichting op de bout geslagen met een hamer, en met een hamer en daarna waterpomptang (langste tang die ik heb) geprobeerd de standaardhouder te laten schrikken.
Ook met een waterpomptang aan de bout draaien werkt niet (of ik ben te slap). Opwarmen kan, kruipolie ook... maar ben ik niet gewoon iets keihard aan het missen. Hoe doen jullie dit?

1: Vanaf de bovenkant gezien
2+3: vanaf de onderkant
4: Wijst erop dat het toch echt los kan, en wel zijwaarts geschoven, zodra die bout weg is.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt een rvs bout in een aluminium standaard dat gaat leuk rotten.
Of nog harder slaan op die bout Of de standaard er af pellen.
Heet stoken kan ook maar dat is niet lief voor de verf en de kettingkast.
Uitboren kan ook nog maar dan heb je wel kwaliteit boren nodig en goede snijolie

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ronald.42 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:04:
[...]

Lijkt een rvs bout in een aluminium standaard dat gaat leuk rotten.
Of nog harder slaan op die bout Of de standaard er af pellen.
Heet stoken kan ook maar dat is niet lief voor de verf en de kettingkast.
Uitboren kan ook nog maar dan heb je wel kwaliteit boren nodig en goede snijolie
Gezien er kabels omheen lopen en die plastic kettingkast is dat idd een stap die ik liever niet zet.

Wat bedoel je met afpellen? Gewoon stukken eraf rossen met een ijzerzaag/slijptol/multitool? Ik heb er net aardig hard op lopen meppen met een 16oz estwing, wellicht dat ik nog een vuistje regel... maar de boel zit goed vast ja :X

Pagina: 1 ... 213 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/