Of het is nooit recht gebouwd. Gebeurt vaker dan je zou denken...pentaw1nz schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:35:
[...]
Nouja , die paar mm is tussen de voegen van de stenen, maar het huis zelf is in 50 jaar denk ik wel meer verzakt dan een paar mm.
Of ik moet mijn waterpas bijvullen 🙃.
* PaT kijkt naar zijn binnenwanden in zijn huis uit 1996...Amphiebietje schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:14:
[...]
Of het is nooit recht gebouwd. Gebeurt vaker dan je zou denken...
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
:strip_exif()/f/image/jI3e0Vd8lYgvwdCnGBDbW5x7.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag nog een leuke.
Wc verwijderd. Vorige bewoner was keukenboer en eerder heb ik al eens een zolder gestript die van keukenbladen was gemaakt.
Nu ook de wc ombouw. Alles van dikke keukenbladen.
En daarna nog wat pur over of zo????
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Wat betreft kwaliteit weet ik het niet, maar houd rekening met lange levertijden (+/- 3 maanden). Dat is mijn recente ervaring met Weekamp deuren.badkuip schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:35:
Ik ben op pad voor een nieuwe voor- en achterdeur.
Ik kom Cando, Skantrae en Weekamp-deuren tegen en de Weekamp deuren zijn meteen de duurste.
Is er een verschil in kwaliteit in deze merken?
Je hebt er figuren bij, vooral oudere mensen knoeien wat aan. Mag meestal dan niks kosten.pentaw1nz schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:30:
[Afbeelding]
Vandaag nog een leuke.
Wc verwijderd. Vorige bewoner was keukenboer en eerder heb ik al eens een zolder gestript die van keukenbladen was gemaakt.
Toen ik mijn toilet verwijderde werd de hele ruimte groter.
van buiten naar binnen:
slechte bakstenen muur (stenen waren blijkbaar over)
dikke laag kalk/cement oid daar overheen. (centimeters dik)
blijkbaar nog niet vlak genoeg, dikke latten daarop met gipsplaten
tegels
Mwa, ik zou het ook niet zo gedaan hebben maar of dit nou prutswerk is...pentaw1nz schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:30:
[Afbeelding]
Vandaag nog een leuke.
Het lijkt mij een degelijke constructie en het PUR isoleert vrij goed...
Ik heb vorig jaar een trampoline ingegraven, maar niet echt nagedacht dat het gras eromheen dan ‘slapper’ wordt en de grond kan gaan inzakken:
:strip_exif()/f/image/QSkuP7nWLvIymRKBucegpMpl.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kan ik dit gat nou het beste aan de binnenkant ondersteunen / aftimmeren / o.i.d zodat het niet verder inzakt als ik aan de buitenzijde om het net heen loop? Zeker als de grond wat natter is, kan het natuurlijk makkelijk verzakken.
Oh ja, het gat is rond, dus met een paar rechte planken gaat het niet mooi lukken.
Iemand tips?
:strip_exif()/f/image/QSkuP7nWLvIymRKBucegpMpl.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kan ik dit gat nou het beste aan de binnenkant ondersteunen / aftimmeren / o.i.d zodat het niet verder inzakt als ik aan de buitenzijde om het net heen loop? Zeker als de grond wat natter is, kan het natuurlijk makkelijk verzakken.
Oh ja, het gat is rond, dus met een paar rechte planken gaat het niet mooi lukken.
Iemand tips?
Wat moet er dan geïsoleerd worden om alleen die bovenste kamer helemaal vol te purren?badkuip schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:17:
[...]
Mwa, ik zou het ook niet zo gedaan hebben maar of dit nou prutswerk is...
Het lijkt mij een degelijke constructie en het PUR isoleert vrij goed...
Ik was namelijk niet van plan om mijn nieuw te plaatsen ombouw ook helemaal vol te purren
Het geheel was in ieder geval super stevig en bijna niet te verwijderen.
Prutswerk zou ik het niet noemen, maar wel "afwijkend"
Je had mijn zolder moeten zien. Kamers gemaakt van centimeters dikke meranti keukenbladen. Overkill, wel stevig.
[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 02-04-2022 18:20 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Had je toch die betonboorder voor 8 tientjes moeten bellen.LED-Maniak schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:25:
Nou... jullie hadden gelijk.
Gat van 65mm in de betonnen muur gaat niet echt rap. Nu een uur bezig en zeker 2 van de 15cm opgeschoten. Dit is een beetje kansloos.
Nu daar weer een oplossing voor vinden..
Ha, dat ken ik. Toilet bij een bekende gestript. Centimeters dikke raaplaag tussen bakstenen en de tegels. Op het eind had ik geen trapje meer nodig om het plafond te slopenakatar schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:50:
[...]
Je hebt er figuren bij, vooral oudere mensen knoeien wat aan. Mag meestal dan niks kosten.
Toen ik mijn toilet verwijderde werd de hele ruimte groter.
van buiten naar binnen:
slechte bakstenen muur (stenen waren blijkbaar over)
dikke laag kalk/cement oid daar overheen. (centimeters dik)
blijkbaar nog niet vlak genoeg, dikke latten daarop met gipsplaten
tegels
Zeskant van hardhouten planken die je eventueel (wat verdiept zodat je er bij het inveren niet op terecht komt) schoort met 3 staalkabels kruislings? De planken kunnen deels onder de veren, zo diep veert de rand niet in, toch? Zo zou ik dat aanpakken.Goofyduck384 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:17:
Ik heb vorig jaar een trampoline ingegraven, maar niet echt nagedacht dat het gras eromheen dan ‘slapper’ wordt en de grond kan gaan inzakken:
[Afbeelding]
Iemand tips?
Schoren kun je ook pas doen als blijkt dat het uit zichzelf nog niet stevig genoeg is.
[ Voor 4% gewijzigd door henkjanvdkolk op 02-04-2022 19:00 ]
Leuke vondstpentaw1nz schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:30:
Wc verwijderd. Vorige bewoner was keukenboer en eerder heb ik al eens een zolder gestript die van keukenbladen was gemaakt. Nu ook de wc ombouw. Alles van dikke keukenbladen.
Vind er op zich weinig mis mee, gewoon gebruiken wat je hebt of waar je goedkoop aan kan geraken. Zo lang het goed in elkaar gezet is, boeit het verder weinig dat er wat melamine tegen de multiplex plakt. Als het een buitenmuur is vind ik het ook niet zo gek om enkel dat stukje te isoleren (want waarom niet, alle beetjes helpen en je ziet het toch nooit meer) en liefst niet alles in/rond de wc; dat is nogal weinig onderhoudbaar/repareerbaar
Hier kan ik even niet volgen, hoe zie je dat?henkjanvdkolk schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:57:
Zeskant van hardhouten planken die je eventueel (wat verdiept zodat je er bij het inveren niet op terecht komt) schoort met 3 staalkabels kruislings?
Ha, wat haastig geschreven. Zes planken die je met elkaar verbindt tot een zeskant. Of een achtkant, als de trampoline vier poten heeft.Slonzo schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:10:
[...]
Hier kan ik even niet volgen, hoe zie je dat?
Stel dat deze door de druk zijn vorm verliest (gebeurt vast niet), dan kun je hem schoren met staalkabels, maar dan 40-50 cm onder het maaiveld zodat je deze niet raakt bij het springen.
Het is ook een trampoline om boven de grond te plaatsenGoofyduck384 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:17:
[Afbeelding]
Iemand tips?
Mijn trampoline heeft bijvoorbeeld de blauwe rand die als het ware over de grond valt en daaronder zit nog een hele kunstof ring en daarna pas de veren en poten dus van instortende grond heb ik geen last.
Tevens heb ik een speciaal lucht doorlatend doek. Die heb jij ook niet waardoor hij dus gaat klappen als je dit stijf gaat afdichten.
Tja, goed punt, die had ik ook al bedacht. Vrouwlief had echter deze gekocht, en ingraven kan altijdGeeMoney schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:35:
Het is ook een trampoline om boven de grond te plaatsen.
Mijn trampoline heeft bijvoorbeeld de blauwe rand die als het ware over de grond valt en daaronder zit nog hele kunstof ring en daarna pas de veren en poten dus van instortende grond heb ik geen last.
Tevebs heb ik een speciaal lucht doorlatend doek. Die heb jij ook niet waardoor hij dus gaat klappen als je dit stijf gaat afdichten.
@Goofyduck384 ik heb het wel eens opgelost door paaltjes in de grond te zetten onder de rand van de trampoline, rondom het gat. En daaromheen hardhouten platen van 8 mm dik te bevestigen. Dat was stevig genoeg zodat ik het gat rondom kon opvullen met grond. En flexibel genoeg om te kunnen buigen.
Heb je de boor al eens scherp gemaakt aan een stuk kalkzandsteen? Dat scheelde bij mij toch wel.LED-Maniak schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:25:
Nou... jullie hadden gelijk.
Gat van 65mm in de betonnen muur gaat niet echt rap. Nu een uur bezig en zeker 2 van de 15cm opgeschoten. Dit is een beetje kansloos.
Nu daar weer een oplossing voor vinden..
https://toolsopmaat.nl/ho...n-diamantzaagblad-scherp/
Gewoon een keer door een waaltje oid heen boren.
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Zijn allemaal labels van Deli-home. Labels voor verschillende verkooppunten. Cando is het DIY label, Skantrae voor de bouwgroothandel en bij Weekamp ligt de focus meer op toeleverancier van de bouw of verkoop via deurenspeciaalzaken.badkuip schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:35:
Ik ben op pad voor een nieuwe voor- en achterdeur.
Ik kom Cando, Skantrae en Weekamp-deuren tegen en de Weekamp deuren zijn meteen de duurste.
Is er een verschil in kwaliteit in deze merken?
Zit er kwaliteitsverschil tussen de merken buitendeuren? Tussen Skantrea en Cando eigenlijk niet of nauwelijks. Het zijn twee labels voor twee verschillende branches. Weekamp is voor de bouwindustrie en die stellen weer andere eisen dan een consument of ZZP-er / kleine aannemer.
Moet je er wel een vinden in de buurt die het voor 8 tientjes doet. Ik ben hem nog niet tegengekomen.t14wo schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:26:
[...]
Had je toch die betonboorder voor 8 tientjes moeten bellen.
Och het gaat wel hoor, maar ik kom steeds wapening tegen. Als ik daar doorheen ben na flink zwoegen dan gaat het ineens een stuk sneller. Meest vervelende is het boven het hoofd werken.decipherer schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:31:
[...]
Heb je de boor al eens scherp gemaakt aan een stuk kalkzandsteen? Dat scheelde bij mij toch wel.
https://toolsopmaat.nl/ho...n-diamantzaagblad-scherp/
Gewoon een keer door een waaltje oid heen boren.
[ Voor 48% gewijzigd door LED-Maniak op 02-04-2022 21:56 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
ik had mijn trampoline iets te diep ingegraven dan werkt je trampoline toch iets minder goed .. en het inzakken moet je geen "grote" kinderen hebben want die raken de bodemGeeMoney schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:35:
[...]
Het is ook een trampoline om boven de grond te plaatsen.
Mijn trampoline heeft bijvoorbeeld de blauwe rand die als het ware over de grond valt en daaronder zit nog een hele kunstof ring en daarna pas de veren en poten dus van instortende grond heb ik geen last.
Tevens heb ik een speciaal lucht doorlatend doek. Die heb jij ook niet waardoor hij dus gaat klappen als je dit stijf gaat afdichten.
btw kunstof border van 20cm tegen inzakken ..
Tja vanalles
vso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:01:
[...]
ik had mijn trampoline iets te diep ingegraven dan werkt je trampoline toch iets minder goed .. en het inzakken moet je geen "grote" kinderen hebben want die raken de bodem
btw kunstof border van 20cm tegen inzakken ..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb een ronde van 3.80m vlak met de grasmat en ik heb 1.20m diep uitgegraven en dubbel worteldoek erin met op de bodem 15cm bassalt split.
De trampoline zelf had de kunstof ring inderdaad. Ik heb verder niets aan versteviging aangebracht en we zijn nu twee jaar verder en de halve buurt staat hier regelmatig te springen.
Als je de trampo niet omhoog wilt doen oid .. je kan border maken van "elk" materiaal zou het niet alleen te hoog maken. zolang het in het midden maar 70cm diep is oidGeeMoney schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:13:
Ik heb een ronde van 3.80m vlak met de grasmat en ik heb 1.20m diep uitgegraven en dubbel worteldoek erin met op de bodem 15cm bassalt split.
De trampoline zelf hsd de kunstof ring inderdaad. Ik heb verder niets aan versteviging aangebracht en we zijn nu twee jaar verder en de halve buurt staat hier regelmatig te springen.
btw als je "klappen" tegen wilt gaan, kan je ook ventilatie buis (1x of 2x) beetje schuin van schutting naar je "kuil" kunnen doen .. dat verbeterd wel de performance.
Tja vanalles
Heeft iemand tips omtrent het verwijderen van spaanplaat van een houten muur?
In mijn huis heb ik schuifdeuren waarvan ze een muur hadden gemaakt door spaanplaten erover te timmeren, heb nu de schuifdeuren te voorschijn, maar zou graag ook de orginele planken muur om de schuifdeuren heen te voorschijn willen toveren en heel houden.
In mijn huis heb ik schuifdeuren waarvan ze een muur hadden gemaakt door spaanplaten erover te timmeren, heb nu de schuifdeuren te voorschijn, maar zou graag ook de orginele planken muur om de schuifdeuren heen te voorschijn willen toveren en heel houden.
Dat zijn oplossingen voor problemen die je niet hebt als je de juiste spullen zou hebbenvso schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:17:
[...]
Als je de trampo niet omhoog wilt doen oid .. je kan border maken van "elk" materiaal zou het niet alleen te hoog maken. zolang het in het midden maar 70cm diep is oid
btw als je "klappen" tegen wilt gaan, kan je ook ventilatie buis (1x of 2x) beetje schuin van schutting naar je "kuil" kunnen doen .. dat verbeterd wel de performance.
Ik reageerde op iemand die dus verzakkingsproblemen heeft.
ik vul je aanGeeMoney schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:31:
[...]
Dat zijn oplossingen voor problemen die je niet hebt als je de juiste spullen zou hebben.
Ik reageerde op iemand die dus verzakkingsproblemen heeft.
Tja vanalles
ik neem aan gespijkerd?huppelepups schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:17:
Heeft iemand tips omtrent het verwijderen van spaanplaat van een houten muur?
een goede platte koevoet, zo recht mogelijk er tussen plaatsen. en dan kijken of je voorichtig kan "krikken" zonder dat je grote deuken maakt in het hout. Het gaat er hoogst waarschijnlijk in kleine flut stukjes vanaf komen.
https://www.toolstation.nl/stanley-wonder-bar-koevoet/p48813
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 03-04-2022 09:16 ]
De Hornbach is een fijne winkel. Die functie dat je kan zien in welk pad je moet zijn is inderdaad erg handig. En inderdaad de voorraad. In Den Haag waren ze aan het verbouwen laatst. Wat ik wou kopen was volgens de website op voorraad maar niet in de winkel. Dus een medewerker aangesproken en die haalt het zo van achter. Hoef je bij de Gamma niet te proberen!t Jammer dat het een half uur rijden is.1nsane schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:08:
[...]
Ik haal doorgaans ook doosjes van Spax etc omdat de kwaliteit beter is en de prijs véél beter dan de Gamma. Doorgaans rij ik daar alleen heen als ik écht snel iets nodig heb waarvan ik zéker weet dat ze het hebben.
De Hornbach is 2x zo ver rijden maar (en dat zal heus wel met de filiaalgrootte te maken hebben), ze hebben veel meer kwaliteitsproducten voor ook normale prijzen. Bovendien kan je per filiaal zoeken in welk pad ligt wat je nodig hebt en hoeveel ze exact op voorraad hebben.
De Gamma heeft iets soortgelijks maar hoe vaak ik daar voor jan met de korte achternaam naartoe ben gereden..
Heeft iemand een webshop linkje naar dit soort houten wiggen?
Ik heb al een collectie kleine kunststof uitvulplaatjes, maar die zijn niet altijd handig. En de houten wiggen die je op de meeste plaatsen vindt zijn (relatief) korte wiggen die snel dikker worden. Ik ben dus op zoek naar een meer 'Amerikaanse stijl' wiggen.
Ik heb al een collectie kleine kunststof uitvulplaatjes, maar die zijn niet altijd handig. En de houten wiggen die je op de meeste plaatsen vindt zijn (relatief) korte wiggen die snel dikker worden. Ik ben dus op zoek naar een meer 'Amerikaanse stijl' wiggen.
Die kun je toch zelf zagen?Slonzo schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:53:
Heeft iemand een webshop linkje naar dit soort houten wiggen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Yup dat zou ik ook doen, geen idee waarom je die wil kopen.
Omdat ik daar helemaal geen zin in heb, ik heb al genoeg ander werk
Ik denk dat ik net zo snel 10 wigjes zaag als jij ze bestelt op een website, betaalt en uit de doos haalt als ze na twee dagen binnen zijnSlonzo schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:41:
Omdat ik daar helemaal geen zin in heb, ik heb al genoeg ander werk
Helaas gelijmd ben ik zojuist achtergekomentwain4me schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:14:
[...]
ik neem aan gespijkerd?
een goede platte koevoet, zo recht mogelijk er tussen plaatsen. en dan kijken of je voorichtig kan "krikken" zonder dat je grote deuken maakt in het hout. Het gaat er hoogst waarschijnlijk in kleine flut stukjes vanaf komen.
Het gaat om deze 2 muren, dus ook teveel werk voor een houtbijtel. Zou stomen niet een idee zijn? Met zo'n apparaat dat je ook voor behang gebruikt.
:strip_exif()/f/image/m8gcxS4PzhxEOJjXNshgAvDo.jpg?f=fotoalbum_large)
misschien een Oscillerende zaag met een schraper als blad?huppelepups schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:50:
[...]
Helaas gelijmd ben ik zojuist achtergekomen![]()
Het gaat om deze 2 muren, dus ook teveel werk voor een houtbijtel. Zou stomen niet een idee zijn? Met zo'n apparaat dat je ook voor behang gebruikt.
[Afbeelding]
Knal even een site online dan kan hij ze bestellen bij jeBoudewijn schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:50:
[...]
Ik denk dat ik net zo snel 10 wigjes zaag als jij ze bestelt op een website, betaalt en uit de doos haalt als ze na twee dagen binnen zijn. oprecht.
@huppelepups wat gebeurd er als je het even heel warm maakt met een föhn of verfbrander ? Wellicht wordt de lijm dan soepel?
[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 03-04-2022 15:33 ]
Ik wilde verkapt zeggen dat ik zoiets niet zo snel zou bestellen maar gewoon even zelf de afkortzaag aanzetGeeMoney schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:30:
[...]
Knal even een site online dan kan hij ze bestellen![]()
.
Snap ik, je kan dus geld verdienen door dat even te doen en ze voor 15,- te verpatsenBoudewijn schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:32:
[...]
Ik wilde verkapt zeggen dat ik zoiets niet zo snel zou bestellen maar gewoon even zelf de afkortzaag aanzet.
@Slonzo hoeveel wil je er hebben en in welke maat?GeeMoney schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:33:
[...]
Snap ik, je kan dus geld verdienen door dat even te doen en ze voor 15,- te verpatsen.
hij is nog vrij...Boudewijn schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:40:
[...]
@Slonzo hoeveel wil je er hebben en in welke maat?
:strip_exif()/f/image/ozHXRKxPyxkHTxXlHEL1hL3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ugh, ok, jij je zinBoudewijn schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:50:
Ik denk dat ik net zo snel 10 wigjes zaag als jij ze bestelt op een website, betaalt en uit de doos haalt als ze na twee dagen binnen zijn. oprecht.
Snel even een jig in elkaar geflanst zodat ik volgende keer ook geen excuus meer heb

Helaas, te laat, maar ik zal snel ff dat domein registreren nu ik toch zo'n jig hebBoudewijn schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:40:
@Slonzo hoeveel wil je er hebben en in welke maat?
*bump* iemand? En nog een vraag: hoe lang is verf/latex houdbaar?mierenfokker schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:09:
Ik heb 2 jaar geleden de trap onder handen genomen met Sigma S2U Nova Primer en Sigma S2U Nova Traplak Soft Satin en deze is nu wit. Ik wil hem nu graag zwart krijgen. Is dit lastig?
Moet ik eerst alles een schuren en kan daarna weer Sigma S2U Nova Traplak Soft Satin in gitzwart (RAL 9005) erop doen?
Tips zijn welkom
je moet altijd ontvetten en opschuren tussen laklagen (de uitzondering is heel snel achter elkaar wat kan bij spuiten)mierenfokker schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:26:
[...]
*bump* iemand? En nog een vraag: hoe lang is verf/latex houdbaar?
verf is lang houdbaar mits je het goed bewaard (vorstvrij) watergedragen een jaar of 2 op terpetine basis al snel een jaartje langer.. maar er zijn altijd uitzonderingen.. (zowel veel korter als veel langer)
Stukje flex pvc er tussen.MWDKing schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:44:
Mijn wastafel afvoer leunt iets te ver naar voren. Naar achter duwen en klemmen gaat opzich wel, maar ik ben bang voor een breuk na verloop van tijd door temperatuurschommeling oid.
Hoe fix ik dit?
15 graden 40mm bocht kopen? Beetje verwarmen?
[Afbeelding]
Ik kwam dit tegen op Funda. Vind het wel een mooie oplossing om een dunne plank aan de muur te krijgen. Maar ik begrijp niet hoe dit in elkaar zit. Je kan er natuurlijk wel een paar schroeven in draaien maar dat is verre van stevig.
Heeft iemand enig idee hoe die witte plank aan de blanke plank is bevestigd?
:strip_exif()/f/image/ahL7D6wUzi9Arnc9K5WuPnE7.jpg?f=fotoalbum_large)
Precies passende sleuf uit het achterhout gefreesd en daar de witte plank ingeschoven met wat lijm ofzo?
Daar zat ik ook aan te denken, maar dan heb je wel met hefboomwerking te maken. Zou dat goed gaan?Jannibal23 schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:49:
Precies passende sleuf uit het achterhout gefreesd en daar de witte plank ingeschoven met wat lijm ofzo?
Ben benieuwd of een van de knötselaars hier eens zoiets heeft gemaakt
Ha, een Makita MLT100 die zie je niet heel vaak in het wild. was ooit grijze import in nederland ik heb er ook 1 dat was mijn bouwzaag. beter dan geen zaag, maar ik zou hem nu niet meer kopen.. met name omdat de motor eigenlijk wel een beetje licht is voor een 260mm blad.Slonzo schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:11:
[...]
Ugh, ok, jij je zin
Snel even een jig in elkaar geflanst zodat ik volgende keer ook geen excuus meer heb![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit idee werkt ook:sOid schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:40:
Ik kwam dit tegen op Funda. Vind het wel een mooie oplossing om een dunne plank aan de muur te krijgen. Maar ik begrijp niet hoe dit in elkaar zit. Je kan er natuurlijk wel een paar schroeven in draaien maar dat is verre van stevig.
[Afbeelding]
DURALINE Plankdrager Pin Ø 12 mm, 2 stuks https://www.hornbach.nl/m...etail/articleCode/8865724
Misschien iets simpel als een hoekijzer aan de boven zijde, dit zie je niet met de spullen die er op staan.sOid schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:40:
[Afbeelding]
Ik heb wel iets soortgelijks gedaan met een dunne plank aan de muur.
dunne draadeinden, gat in de muur, laaaaaang gat in de plank. gaten vullen met montagekit, draadeinden er in en in elkaar schuiven.
Dank! Vandaag voelde ik mij iets beter na een griep, dus ben om wat spullen gereden (de kozijnschroeven) en het is gelukt. Resultaat is wel dat de 3 treden eronder, aan de muur kant ook wat los zijn komen te staan. Ik ga daar hetzelfde doen zodat alles weer helemaal vast zit. Nogmaals dank!Zwartoog schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:30:
[...]
Vastschroeven? Lange dunne boor nemen om bovenin voor te boren tot in de trap, dan het met een grotere boor het eerste stuk opboren zodat de kop van de schroef er diep genoeg in kan. Kozijnschroeven gebruiken, die zijn 15 cm lang, 7,5 cm in de trap, 7,5 cm in de tree, dan zit hij vast hoorDaarna gaatje volsmeren met houtvuller.
Zie je het voor je, of moet ik het uittekenen?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Dank je voor de feed-back. Happy trapreparerencarpebios schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:24:
[...]
Dank! Vandaag voelde ik mij iets beter na een griep, dus ben om wat spullen gereden (de kozijnschroeven) en het is gelukt. Resultaat is wel dat de 3 treden eronder, aan de muur kant ook wat los zijn komen te staan. Ik ga daar hetzelfde doen zodat alles weer helemaal vast zit. Nogmaals dank!
Zou 'm ook niet opnieuw kopen, zoals je zegt toch wat te licht, en de geleider is echt verschrikkelijk.twain4me schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:18:
Ha, een Makita MLT100 die zie je niet heel vaak in het wild. was ooit grijze import in nederland ik heb er ook 1 dat was mijn bouwzaag. beter dan geen zaag, maar ik zou hem nu niet meer kopen.. met name omdat de motor eigenlijk wel een beetje licht is voor een 260mm blad.
Voor het geld is er beter te vinden.
Maar goed, ik heb 'm nu, hij doet dienst, en voor precisiewerk gebruik ik gewoon mijn invalzaag
[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 03-04-2022 21:18 ]
Ik denk dit, of inderdaad uitfrezen. Zou zelf vrij snel voor uitfrezen zijn gegaan, ook omdat er geen enorm zware dingen op komen te staanRaymond schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:19:
[...]
Dit idee werkt ook:
DURALINE Plankdrager Pin Ø 12 mm, 2 stuks https://www.hornbach.nl/m...etail/articleCode/8865724
Verwarmen kan prima (fohn of verfbrander). Het lastige in jouw geval is dat je wel ruimte nodig hebt om de pvc-buis te buigen. Je moet namelijk de bocht iets te ver duwen, omdat het pvc terugveert (althans, bij mij). Mijn rioolinstallateur gebruikte trouwens ook gewoon een verfbrand-achtig apparaat om flauwe bochtjes te maken in afvoeren.MWDKing schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:44:
Mijn wastafel afvoer leunt iets te ver naar voren. Naar achter duwen en klemmen gaat opzich wel, maar ik ben bang voor een breuk na verloop van tijd door temperatuurschommeling oid.
Hoe fix ik dit?
15 graden 40mm bocht kopen? Beetje verwarmen?
[Afbeelding]
When life gives you lemons, start a battery factory
Na een warme Maart nu 'gelukkig' even kou, dus eindelijk de kans om de vloerverwarming uit te tekenen. Toen ik de temperatuur omhoog had gezet, ging het verbazend soepel. Even een handvol bierdopjes gepakt om meetpunten te kunnen maken en daarna met wat kinderverf de buizen uitgetekend. Volgende stap is om in een hoekje te kijken of het lukt om de vloer eruit te hakken zonder de buizen te beschadigen. En hopelijk kan ik dan ook zien of er een bewapening/aardemat in de vloer meegegoten is.KabouterSuper schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:19:
Iemand wel eens geprobeerd om een stukje vloer eruit te halen waar vloerverwarming in zit? Ik wil een vierkante meter vloer weghakken om zo een douche met afvoer te maken, maar in die vloer zit dus vloerverwarming. Ik heb een warmtecamera, dus zodra het koud wordt, ga ik sowieso de buizen opsporen en uittekenen.
Maar is het te doen of is het recipe for disaster?
:strip_exif()/f/image/GiAXFhOTodrt5jafxWCyk68e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CoxrTH0JcC73eRE9YPjce2b4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JVXbj7UUgBLhchbB1ZFGyUlK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door KabouterSuper op 05-04-2022 10:38 . Reden: Foto's toegevoegd ]
When life gives you lemons, start a battery factory
@Raymond @akatar @Boudewijn Gisteren veel van soortgelijke wandplanken bekeken. Helaas vind ik niet overal de montageinstructies, maar het lijkt vaak op deze manier gemonteerd te zijn:
:strip_exif()/f/image/nHFJv6XQVi5RvFpeGthBOM9A.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus met deuveltjes (E) en van die dingen die je in een plaat draait en vervolgens bevestigd met zo'n half-open 'moer' via een gat in de boven/onderkant van de plaat (A en
. Geen idee hoe ze heten. Maar IKEA etc gebruiken ze ook veel.
Lijkt mij niet de meest stevige manier dit.
Ik heb eerder wel blinde wandplanken gemaakt met van die verstelbare blinde plankhouders. Werkt in principe prima, maar ik vraag me af of dat in mijn post hierboven ook zo is gedaan. De plank is wel erg dun namelijk (18mm oid?). Stel dat je een drager van 12mm gebruikt, dan heb je aan beide kanten 3mm materiaal zitten.
:strip_exif()/f/image/nHFJv6XQVi5RvFpeGthBOM9A.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus met deuveltjes (E) en van die dingen die je in een plaat draait en vervolgens bevestigd met zo'n half-open 'moer' via een gat in de boven/onderkant van de plaat (A en
Lijkt mij niet de meest stevige manier dit.
Ik heb eerder wel blinde wandplanken gemaakt met van die verstelbare blinde plankhouders. Werkt in principe prima, maar ik vraag me af of dat in mijn post hierboven ook zo is gedaan. De plank is wel erg dun namelijk (18mm oid?). Stel dat je een drager van 12mm gebruikt, dan heb je aan beide kanten 3mm materiaal zitten.
[ Voor 15% gewijzigd door sOid op 04-04-2022 11:43 ]
Wat wil je erop zetten? Als het voor een paar boeken een kaars en een fotolijstje is... Dan zou ik zelf gewoon een paar dominos nemen en de boel goed verlijmen.
Frezen en ijzerwaren inzetten zou ik pas bij wat spannenders doen.
Frezen en ijzerwaren inzetten zou ik pas bij wat spannenders doen.
En een sleuf maken in de verticale plank waar je de horizontale vervolgens inschuift?
Eventueel een L profiel aan de achterzijde van de horizontale plank bevestigen zodat deze vanaf de achterzijde dragend vermogen geeft.
Eventueel een L profiel aan de achterzijde van de horizontale plank bevestigen zodat deze vanaf de achterzijde dragend vermogen geeft.
PSN: Flix20-NL
Ik zoek wat advies.
We hebben een lichtstraat in de woonkamer en als we op de bank zitten ervaren we behoorlijk wat koudeval.
Wat zou goede oplossingen kunnen zijn zonder dat we al te veel moeten tornen hoe het eruit ziet.
:strip_exif()/f/image/NtLFhNWVkyJ4tGZuVuDeAJWH.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben een lichtstraat in de woonkamer en als we op de bank zitten ervaren we behoorlijk wat koudeval.
Wat zou goede oplossingen kunnen zijn zonder dat we al te veel moeten tornen hoe het eruit ziet.
:strip_exif()/f/image/NtLFhNWVkyJ4tGZuVuDeAJWH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S3JkuxEyjpvOvgUcw4T1o0eK.jpg?f=fotoalbum_large)
Basement Bios ---- Exo-S
@Boudewijn @Flix20 Van het ene idee kom je op het andere idee
Ik ga onderzoeken of het een beetje betaalbaar is om een combinatie van staal en (noten)hout te gebruiken.
De stalen (gepoedercoatte) plank van circa 190x20cm bevestig ik dan aan de muur (gebogen in een soort L-profiel). In de plank maak ik dan een sleuf en schuif die over de stalen plank heen. Nu nog een bedrijf vinden die het metalen gedeelte kan buigen/boren/poedercoaten. Mocht er iemand daarvoor een tip hebben (regio Hilversum/Utrecht) dan hoor ik dat graag
Mock-up uit Sketchup:
:strip_exif()/f/image/P0bYvXYMbEYuSwgiHYk11wdF.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterkant (met het gebogen L-profiel)
De stalen (gepoedercoatte) plank van circa 190x20cm bevestig ik dan aan de muur (gebogen in een soort L-profiel). In de plank maak ik dan een sleuf en schuif die over de stalen plank heen. Nu nog een bedrijf vinden die het metalen gedeelte kan buigen/boren/poedercoaten. Mocht er iemand daarvoor een tip hebben (regio Hilversum/Utrecht) dan hoor ik dat graag
Mock-up uit Sketchup:
:strip_exif()/f/image/P0bYvXYMbEYuSwgiHYk11wdF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y8urDdsQknXIB3G3vveVvMC1.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de Lage loswal zitten wel enkele metaalboeren die zeer waarschijnlijk ook wel een kantbank hebben staan.sOid schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:48:
@Boudewijn @Flix20 Van het ene idee kom je op het andere ideeIk ga onderzoeken of het een beetje betaalbaar is om een combinatie van staal en (noten)hout te gebruiken.
Mock-up uit Sketchup:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat voor glas zit erin? Ik heb ruim een jaar geleden een lichtstraat geplaatst en daarvan ervaar ik geen koudeval. Daar zit 6/15/44.2 HR++ glas in.Mystikal schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:26:
Ik zoek wat advies.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen idee. Kan ik dat ergens zien?orf schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:58:
[...]
Wat voor glas zit erin? Ik heb ruim een jaar geleden een lichtstraat geplaatst en daarvan ervaar ik geen koudeval. Daar zit 6/15/44.2 HR++ glas in.
We hebben dit huis 1.5 jaar geleden gekocht.
Basement Bios ---- Exo-S
Wellicht staat het ergens geprint in het aluminium kader.Mystikal schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:01:
[...]
Geen idee. Kan ik dat ergens zien?
We hebben dit huis 1.5 jaar geleden gekocht.
die reviewsRaymond schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:19:
[...]
Dit idee werkt ook:
Wellicht nog een tweede raam er onder plaatsen? Zie je ook vaak bij heel oude woningen met karakteristieke kozijnen. Die zijn dan enkelglas met een tweede stuk glas er voor.Mystikal schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:26:
Ik zoek wat advies.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou het gat voor de airco zit in de muur hoor. Om 10 uur begonnen, nu 4 uur later klaar.
Toch ff paar tientjes bespaard.
Wel onderhand ruzie met 79 andere appartementen in de flat
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hulde aan Hornbach dat ze gewoon alle reviews plaatsen. Ook de domme en/of niet positieve.
Als het inderdaad blauw beton is geweest had ik het je ook wel kunnen vertellen dat dat wel ff een klusje gaat worden:+LED-Maniak schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:20:
[...]
Wellicht nog een tweede raam er onder plaatsen? Zie je ook vaak bij heel oude woningen met karakteristieke kozijnen. Die zijn dan enkelglas met een tweede stuk glas er voor.
Nou het gat voor de airco zit in de muur hoor. Om 10 uur begonnen, nu 4 uur later klaar.
Toch ff paar tientjes bespaard.
Wel onderhand ruzie met 79 andere appartementen in de flat
Och man... in mijn appartement heb ik een kleine 24WCDs in dat blauwe beton zitten inboren.twain4me schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:54:
[...]
de kans is er dat er hoogovencent is gebruikt, dan krijg je wat ze in de volksmond blauwbeton noemen. dat kan je eigenlijk gewoon vergeten zonder water (diamant). door ander beton kom je wel waarschijnlijk wel heen met zoiets als wat je net linkte. maar je kan ook even een offerte vragen, boor+ spindel etc is misschien wel duurder
Iets waar de elektricien van aangaf normaal een dag mee bezig te zijn, voor alles, werden uiteindelijk 3 dagen omdat we er gewoon niet doorheen kwamen ondanks dat we eens beste rammer hadden met scherpe diamante dozenboor.
Wat ook echt een ramp was, om een 70x70mm geul te maken á 1.20meter lang door die muur. Uiteindelijk hebben we een flink deel maar met een grote flex weg lopen slijpen.
![]() | ![]() |
Binnnenkort als het weer wat beter is wil ik een plat dakje maken op mijn bergingkje in de tuin van 2x1 meter. Nu lees ik wat gemengde verhalen over wel of niet toepassen van afschot.
Ik snap dat als je een wat groter oppervlak heb je uiteraard afschot nodig hebt. Maar zal ik dat ook doen in mijn geval (ivm de geringe oppervlakte) of laten zitten ?
Ik snap dat als je een wat groter oppervlak heb je uiteraard afschot nodig hebt. Maar zal ik dat ook doen in mijn geval (ivm de geringe oppervlakte) of laten zitten ?
Mijn boerenverstand zegt vooral dat het geen kwaad kan om wél te doen. Dus waarom zou je het laten? Of mis ik iets? Lijkt me een kleine moeite.vortexnl1982 schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:38:
Binnnenkort als het weer wat beter is wil ik een plat dakje maken op mijn bergingkje in de tuin van 2x1 meter. Nu lees ik wat gemengde verhalen over wel of niet toepassen van afschot.
Nou dan weer balken halen, frame maken, osb op afschot maken en extra rabatdelen halen voor de boeidelen. En dan nog een afvoer maken in het dak waardoor het dak ook een stuk moet uitsteken van de berging.sOid schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:53:
[...]
Mijn boerenverstand zegt vooral dat het geen kwaad kan om wél te doen. Dus waarom zou je het laten? Of mis ik iets? Lijkt me een kleine moeite.
Mijn buren hebben een zelfde soort berging alleen dan 2x0,6 meter. Dat hebben ze ook zonder afschot gelegd...
Ruiten vervangen voor tripple/hr+++, dan is de koudeval wegMystikal schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:26:
Ik zoek wat advies.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij hebben dat in onze dakkoepels opgelost door op maat gemaakte horizontale plissé shades te monteren. Ze zijn voorzien van een isolerende tussenlaag, waardoor het een 3 (of 4?) lagen dik pakket geworden is. Ze isoleren daardoor goed, maar waren ook vreselijk duur (luxaflex duette shades).Mystikal schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:26:
Ik zoek wat advies.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een dak heeft altijd afschot, een cm per meter.vortexnl1982 schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:56:
[...]
Nou dan weer balken halen, frame maken, osb op afschot maken en extra rabatdelen halen voor de boeidelen. En dan nog een afvoer maken in het dak waardoor het dak ook een stuk moet uitsteken van de berging.
Mijn buren hebben een zelfde soort berging alleen dan 2x0,6 meter. Dat hebben ze ook zonder afschot gelegd...
Zelfs een plat dak loopt af naar de afvoer, anders krijg je een zwembad dat `s winters je dak stuk vriest.
Je wil het water een bepaalde kant op laten lopen, bv niet naar de muur of naar de buren(mag niet).
Dus minimaal om geen problemen te krijgen met buren als het dakje daar aan grenst dan zal je op afschot moeten leggen.
En die centimeter behoeft natuurlijk geen hele balkenconstructie zoals jij aangeeft, een dak leg je wel aan en dan leg je meteen de steunbalkjes op afschot.
Maar eigenlijk denk ik dat je heel iets anders bedoeld dan afschot?
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 04-04-2022 23:40 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Heb je nog wel een "goede buur" na dat boor- en slijpavontuur, of is het inmiddels veiliger om voor een kopje suiker die spreekwoordelijke verre vriend te bellen?Flix20 schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:56:
[...]
Och man... in mijn appartement heb ik een kleine 24WCDs in dat blauwe beton zitten inboren.
Iets waar de elektricien van aangaf normaal een dag mee bezig te zijn, voor alles, werden uiteindelijk 3 dagen omdat we er gewoon niet doorheen kwamen ondanks dat we eens beste rammer hadden met scherpe diamante dozenboor.
Wat ook echt een ramp was, om een 70x70mm geul te maken á 1.20meter lang door die muur. Uiteindelijk hebben we een flink deel maar met een grote flex weg lopen slijpen.

Ik heb 3 weken vooraf een briefje bij alle buren in de bus gedaan met 2 setjes oordoppen en aangegeven in welke woning ik zit en dat als het te erg wordt, ga je niet lopen ergeren en kom het gerust even melden, dat we tot een oplossing komen.Valorian schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 00:00:
[...]
Heb je nog wel een "goede buur" na dat boor- en slijpavontuur, of is het inmiddels veiliger om voor een kopje suiker die spreekwoordelijke verre vriend te bellen?
Uiteindelijk is er één keer iemand van 2 etages komen lager vragen hoelang we nog van plan waren door te gaan. Mijn eerste interne reactie was kom, niet zo zeuren ik mag nog een paar uur doorgaan, maar toen ze zei we zitten met elkaar voor pakjesavond en Oma kan niets horen realiseerde ik me dat het 4/5 december was... Dus toen maar aan het betere hak en breekwerk een einde gemaakt die dag.
Heb ook 4 volle weken vrij genomen dus heb het meeste ook wel door de weeks gedaan. Alleen zaten we toen wel vol in het verplicht thuiswerk cyclus dus ook dat heeft wel wat aan overlast veroorzaakt maar verder niets gehoord.
Geluid was wel écht hard. Ik woon naast een heide boven de boomgrens en je hoorde het boren een paar honderd meter verderop nog.
Als ik zo'n dak op afschot wil leggen en ik leg steunbalkjes op m'n houten frame van de berging, daar osb op, daar epdm op. Dan loopt mijn daktrim toch ook schuin als je vanaf de voorkant naar de berging kijkt ? De daktrim loopt dan ook op afschot. Dat kan ik voorkomen door een balkenframe te maken en daar binnen in de OSB op afschot te leggen. De daktrim zit dan waterpas tegen het balkenframe aan waardoor de daktrim niet schuin afloopt..Teijgetje schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:39:
[...]
Een dak heeft altijd afschot, een cm per meter.
Zelfs een plat dak loopt af naar de afvoer, anders krijg je een zwembad dat `s winters je dak stuk vriest.
Je wil het water een bepaalde kant op laten lopen, bv niet naar de muur of naar de buren(mag niet).
Dus minimaal om geen problemen te krijgen met buren als het dakje daar aan grenst dan zal je op afschot moeten leggen.
En die centimeter behoeft natuurlijk geen hele balkenconstructie zoals jij aangeeft, een dak leg je wel aan en dan leg je meteen de steunbalkjes op afschot.
Maar eigenlijk denk ik dat je heel iets anders bedoeld dan afschot?
Daarnaast moet ik dan een oversteek maken aan 1 kant van de berging om de HWA uit te laten komen.
Allemaal veel gedoe dus voor zo'n klein dak dacht ik. Tenzij zo'n dakje niet op afschot laten lopen echt voor problemen zorgt..
Waarom maak je 't dan ook zo moeilijk, die miezerige 1cm/m afschot krijg je met een paar wigjes, en de trim kan je ook gewoon snel uitvullenvortexnl1982 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:59:
Allemaal veel gedoe dus voor zo'n klein dak dacht ik. Tenzij zo'n dakje niet op afschot laten lopen echt voor problemen zorgt..
Ik heb een nieuwe rioolpijp laten aanleggen. Aangezien het geboorde gat ietsje groter is dan de 110mm pijp moet ik deze gaan opvullen. Gat komt uit in de kelder waar een badkamer gaat komen. Het moet echt volkomen waterdicht zijn.
Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken? De doorvoer zit pak hem beet 50cm onder het maaiveld.. Rondom heb ik ongeveer 1 cm.
Ik gad Soudal Aquaswell voegkit gevonden, deze zet iets uit als het in contact komt met water dus ideaal. Maar helaas niet te krijgen hier.
Iemand nog ideeën?
Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken? De doorvoer zit pak hem beet 50cm onder het maaiveld.. Rondom heb ik ongeveer 1 cm.
Ik gad Soudal Aquaswell voegkit gevonden, deze zet iets uit als het in contact komt met water dus ideaal. Maar helaas niet te krijgen hier.
Iemand nog ideeën?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
https://www.hornbach.nl/s...2fPAz0EAQYAiABEgIUAfD_BwEpsy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:44:
Ik heb een nieuwe rioolpijp laten aanleggen. Aangezien het geboorde gat ietsje groter is dan de 110mm pijp moet ik deze gaan opvullen. Gat komt uit in de kelder waar een badkamer gaat komen. Het moet echt volkomen waterdicht zijn.
Iemand nog ideeën?
Dit?
Was ooit ergens aan de klus en we moesten steeds door een paar deuren. Dus even snel wiggen gemaakt van een restje om de deuren open te houden. Komt de klant, zijn ze helemaal gek van die wiggen. Of ik er meer kon bestellen en ze wouden er best een paar tientjes per stuk voor betalenGeeMoney schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:33:
[...]
Snap ik, je kan dus geld verdienen door dat even te doen en ze voor 15,- te verpatsen.

Flix20 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:36:
[...]
Ik heb 3 weken vooraf een briefje bij alle buren in de bus gedaan met 2 setjes oordoppen en aangegeven in welke woning ik zit en dat als het te erg wordt, ga je niet lopen ergeren en kom het gerust even melden, dat we tot een oplossing komen.

Ik wil bij ons in de tuin een klein schuurtje (2.5mx2m) bouwen om "tijdelijk" mijn (elektrisch) gereedschap in op te slaan tot over een tijd er een echte, grotere schuur is. Gereedschap ligt nu nog binnen, maar vanwege gezinsuitbreiding is daar straks geen plek meer voor.
Omdat tijdelijk achteraf vaak toch langer blijkt te duren, wil ik het gereedschap goed beschermen tegen vocht, zodat straks niet alles onder de (vlieg)roest zit. Ik zit mij af te vragen hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Het leek mij het beste om zowel de vloer, de muren en het plafond te isoleren en een aantal ventilatieroosters aan te brengen. De (houten) vloer wil ik dan zwevend op poeren zetten om te voorkomen dat er vocht uit de grond omhoog trekt. Voor isolatie dacht ik aan de volgende opbouw van buiten naar binnen: rabat, dampopen folie, rockwool, dampremmende folie, OSB.
Denken jullie dat dit voldoende is of is het juist overkill? Andere, makkelijkere/goedkopere manieren voor een dergelijk schuurtje? Nog zaken waar ik in het bijzonder op moet letten?
Omdat tijdelijk achteraf vaak toch langer blijkt te duren, wil ik het gereedschap goed beschermen tegen vocht, zodat straks niet alles onder de (vlieg)roest zit. Ik zit mij af te vragen hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Het leek mij het beste om zowel de vloer, de muren en het plafond te isoleren en een aantal ventilatieroosters aan te brengen. De (houten) vloer wil ik dan zwevend op poeren zetten om te voorkomen dat er vocht uit de grond omhoog trekt. Voor isolatie dacht ik aan de volgende opbouw van buiten naar binnen: rabat, dampopen folie, rockwool, dampremmende folie, OSB.
Denken jullie dat dit voldoende is of is het juist overkill? Andere, makkelijkere/goedkopere manieren voor een dergelijk schuurtje? Nog zaken waar ik in het bijzonder op moet letten?
Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers
Of je gereedschap in goed afgesloten bakken stoppen? (zover dat mogelijk is)Bergdwerg schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:57:
Ik wil bij ons in de tuin een klein schuurtje (2.5mx2m) bouwen om "tijdelijk" mijn (elektrisch) gereedschap in op te slaan tot over een tijd er een echte, grotere schuur is. Gereedschap ligt nu nog binnen, maar vanwege gezinsuitbreiding is daar straks geen plek meer voor.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Zeker een goed idee waar ik zelf nog niet aan gedacht had! Wordt wel lastig voor mijn grote stukken zoals mijn afkortzaag e.d. maar zeker voor een groot deel van het gereedschap een mooie oplossing.Martinusz schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:26:
[...]
Of je gereedschap in goed afgesloten bakken stoppen? (zover dat mogelijk is)
Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers
In basis heb je altijd afschot nodig om de constructie te beschermen.. bij kleinere daken is het vooral om te voorkomen dat je er een muggenkwekerij van maakt.vortexnl1982 schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:38:
zonder verwarming zal het allemaal niet heel veel helpen tegen vliegroest.Bergdwerg schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:57:
je kan in een normaal tuinhuis een gereedschapskast maken met een verwarmings element kan zoon terarium matje zijn of bv een (ouderwetse) 25watt lamp. Maar anders is alles meer beperkte uitstel dan verkomen.
Ik ben bang dat dat juist niet gaat helpen. Het vocht wat dan in die lucht zit zal condenseren bij afkoelen.Martinusz schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:26:
[...]
Of je gereedschap in goed afgesloten bakken stoppen? (zover dat mogelijk is)
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik heb in 2020 een overkapping achter gebouwd met een schuurgedeelte van ~4x4m. De schuur is ook geïsoleerd vanwege o.a. de opslag van mijn machines. Ik heb geen last van vocht in de schuur, zelfs met vrieskou blijft het “aangenaam” binnen.Bergdwerg schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:57:
Ik heb het als volgt opgebouwd, rabatdelen -> dampopen folie -> regel 50x70 -> isolatie 70mm -> dampremmend folie -> OSB.
:strip_exif()/f/image/nOCji5D8327rzXm0jJzsE1Lr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/97CmiYIdqOmaxUpAd94meOzo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wORKSsAaQrbFZAVUPpv0L0gY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OZbVdd3NfXwxFGagIEl4yFVe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben al een tijdje in het gereedschapstopic aan het posten over de zoektocht naar een afkortzaag (die ik onderhand aangeschaft heb oOo )
Maar hier dan even het project waaróm ik de zaag graag wilde hebben.
In mijn woonkamer heb ik nogal slecht licht. (gewoon simpel LED lampje in een simpel armatuurtje.
Mijn vriendin en ik vinden het leuk om af en toe mini's te schilderen, maar dat doen we eingenlijk alleen (in het weekend) overdag, vanwege het slechte licht.
Tijd voor een nieuwe lamp dus!
Mijn eisen waren: breed (weinig schaduw), daglicht (6500K) en hoge CRI waarde.
Nu ben ik in mijn zoektocht gestruikeld over Yuji-leds. Een chinese fabrikant van hoge kwaliteit LEDs met 95+ CRI.
Die hebben hele mooie LED strips met twee kleuren

het idee was dus snel geboren, een armatuur met LED strip aan het plafond, met een dimmer om de kleur en helderheid af te stellen.
Qua dimmer is er weinig betaalbaars te vinden die twéé kleuren (in feite twee strips) afzonderlijk kan dimmen, zonder losse afstandsbediening en zonder heeel duur te zijn.
Het eerste experiment zal een standaard 24V voeding zijn, met Shelly RGBW dimmer. Meteen mijn eerste Shelly product dus dat installeren wordt al een projectje op zich.
Qua armatuur kan ik natuurlijk een goedkope alu profiel kopen, of zelf iets maken. Aangezien ik graag hout bewerk wordt dat natuurlijk de tweede optie.
Na wat tekenen en experimenteren is het eerste proefmodel daar:
:strip_exif()/f/image/adD45zyGTsraHWztPrnt96yx.jpg?f=fotoalbum_large)
Een 20mm alu strip, met mahonie zijkantjes en (mat geschuurd) perspex aan de bovenkant.
Het uiteindelijke product zal iets breder worden, maar dit is een goede eerste impressie.
Qua hout ga ik waarschijnlijk wat donkerders gebruiken (noten), later deze week ga ik een plankje uitzoeken.
En dan weer terug naar de zaag: ik ga 5 meter van deze profielen bouwen, en deze in verstek (90 graden en 135 graden) aan elkaar maken.
:strip_exif()/f/image/sonoXrpZzLoqjDr4eGpJiLfq.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo komt er een abstract patroontje op het plafond die hopelijk mooi diffuus licht zal geven op de eettafel.
En zo werd een simpel idee, een nieuwe lamp, ineens een groot project.
Wordt vervolgd...
Maar hier dan even het project waaróm ik de zaag graag wilde hebben.
In mijn woonkamer heb ik nogal slecht licht. (gewoon simpel LED lampje in een simpel armatuurtje.
Mijn vriendin en ik vinden het leuk om af en toe mini's te schilderen, maar dat doen we eingenlijk alleen (in het weekend) overdag, vanwege het slechte licht.
Tijd voor een nieuwe lamp dus!
Mijn eisen waren: breed (weinig schaduw), daglicht (6500K) en hoge CRI waarde.
Nu ben ik in mijn zoektocht gestruikeld over Yuji-leds. Een chinese fabrikant van hoge kwaliteit LEDs met 95+ CRI.
Die hebben hele mooie LED strips met twee kleuren

het idee was dus snel geboren, een armatuur met LED strip aan het plafond, met een dimmer om de kleur en helderheid af te stellen.
Qua dimmer is er weinig betaalbaars te vinden die twéé kleuren (in feite twee strips) afzonderlijk kan dimmen, zonder losse afstandsbediening en zonder heeel duur te zijn.
Het eerste experiment zal een standaard 24V voeding zijn, met Shelly RGBW dimmer. Meteen mijn eerste Shelly product dus dat installeren wordt al een projectje op zich.
Qua armatuur kan ik natuurlijk een goedkope alu profiel kopen, of zelf iets maken. Aangezien ik graag hout bewerk wordt dat natuurlijk de tweede optie.
Na wat tekenen en experimenteren is het eerste proefmodel daar:
:strip_exif()/f/image/adD45zyGTsraHWztPrnt96yx.jpg?f=fotoalbum_large)
Een 20mm alu strip, met mahonie zijkantjes en (mat geschuurd) perspex aan de bovenkant.
Het uiteindelijke product zal iets breder worden, maar dit is een goede eerste impressie.
Qua hout ga ik waarschijnlijk wat donkerders gebruiken (noten), later deze week ga ik een plankje uitzoeken.
En dan weer terug naar de zaag: ik ga 5 meter van deze profielen bouwen, en deze in verstek (90 graden en 135 graden) aan elkaar maken.
:strip_exif()/f/image/sonoXrpZzLoqjDr4eGpJiLfq.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo komt er een abstract patroontje op het plafond die hopelijk mooi diffuus licht zal geven op de eettafel.
En zo werd een simpel idee, een nieuwe lamp, ineens een groot project.
Wordt vervolgd...
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Het is gelukt hoortwain4me schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:14:
[...]
ik neem aan gespijkerd?
:strip_exif()/f/image/k6tFwMeIphxzyFz7lDOH9i2t.jpg?f=fotoalbum_large)
mooi! Schuren, lakje erop en genieten maar.
Korte vraag: ik moet een oude buitendeur (naar platdak) vervangen. dit is een houten deur en ik denk dat het destijds een standaard deur is geweest die ingekort is:
de afmeting: 93 x 177
de deurkruk zit relatief laag (dus denk in het midden). het scharnier beneden is uiteraard wel 'verhoogd'.
nu, ik zoek een nieuwe buitendeur mét glas: maar het zijn allemaal al gegronde, voorbereide deuren en daarmee best wel duur (ook bij Hornbach). weet iemand een plek waar je zo'n casco deur kunt vinden (met glas)?
de deurkruk zit relatief laag (dus denk in het midden). het scharnier beneden is uiteraard wel 'verhoogd'.
nu, ik zoek een nieuwe buitendeur mét glas: maar het zijn allemaal al gegronde, voorbereide deuren en daarmee best wel duur (ook bij Hornbach). weet iemand een plek waar je zo'n casco deur kunt vinden (met glas)?
Google op online deuren, is zat te vinden.Smithkj schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:46:
Korte vraag: ik moet een oude buitendeur (naar platdak) vervangen. dit is een houten deur en ik denk dat het destijds een standaard deur is geweest die ingekort is:
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik zou eens bij de sloper of op marktplaats zoekenSmithkj schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:46:
@Sport_Life daar heb ik wel op gezocht. Maar het aanbod is veelal al ‘gereed’ of met enkel glas.
Maar er zijn zoveel leveranciers dat t lastig te vinden is wat ik zoek. @nokiaan958GB thanks. Ga ik ook eens rondneuzen!
Maar er zijn zoveel leveranciers dat t lastig te vinden is wat ik zoek. @nokiaan958GB thanks. Ga ik ook eens rondneuzen!
Enkel glas is vrij simpel om te bouwen naar dubbel als er genoeg ruimte is. Heb ik voor onze voordeur ook gedaan en daar heb ik zelfs dubbel gelaagd glas in gezet.Smithkj schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:36:
@Sport_Life daar heb ik wel op gezocht. Maar het aanbod is veelal al ‘gereed’ of met enkel glas.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/