When life gives you lemons, start a battery factory
Thanks voor de bevestiging , ook voor @twain4me .orf schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:38:
[...]
Dat is niet echt een blooper hoor. Zijdeglans, halfglans of mat kun je het beste voorlakken met hoogglans. Dan heb je een veel mooier eindresultaat. De hoogglans zorgt voor een gladdere ondergrond, waardoor je aflak mooier uitkomt. Je kunt ‘m heel licht afnemen met korrel 240 of hoger. Dat hoeft alleen als het niet spiegelglad is.
Als het lukt, wil ik de buizen heel laten en opnieuw in de vloer gieten (om de afvoer heen, onder de aardemat). Maar als het niet anders kan, moet ik ze afknippen en opnieuw verbinden.Boudewijn schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:21:
Wat ga je met de vloerverwarming doen? De losse einden aan elkaar verbinden?
When life gives you lemons, start a battery factory
Mocht je nog een ventilatiepijp nodig hebben, ik heb er nog 4 liggen die weg mogen. 3x125mm en 1x80mmCurlyMo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:55:
Vanaf vandaag wordt de badkamer verbouwd. Nu zit ik met het plan om ventilatie niet meer via de schoorsteen te laten lopen, maar via een aparte MV op zolder. Die hangt er nog niet. Kan ik zo'n MV gewoon aansluiten op de oude CV ketel lucht kanalen? Volgens is dat bij elkaar 80mm.
:strip_exif()/f/image/zAoUGnTdX2XR3v8pLdGwQ3sR.jpg?f=fotoalbum_large)
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dank, heb ze niet nodigzonoskar schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:09:
[...]
Mocht je nog een ventilatiepijp nodig hebben, ik heb er nog 4 liggen die weg mogen. 3x125mm en 1x80mm
[Afbeelding]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Niemand schijnt ze nodig te hebben, ik raak ze aan de straatstenen niet kwijt, niet eens gratis afhalen
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Je mag dan misschien op het oog een perfecte snijplank hebben maar heb je je wel afgevraagd of de houtsoorten die je gebruikt hebt wel veilig genoeg zijn?Douweegbertje schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:32:
Nu voor het eerst tevreden met mijn snijplank![]()
Misschien denk je van, "ah paar latjes aan elkaar", en dat is prima maar ik wilde het steeds perfect hebben wat soms nog een uitdaging is met 'levend' houtSteeds had ik toch een kleine naad ergens wat er soms gewoon in sluipt als je geen vlak en vandikte bank hebt (welke ik nu sinds vorig weekend wel heb!
Ik heb het nu het heel lichtjes nat gemaakt zodat de vezels omhoog komen en dat ik even kon zien hoe het er echt uit ziet. Morgen weer schuren en dan verder afwerken![]()
[Afbeelding]
Over het algemeen is het zo dat bomen waarvan je de vruchten kunt eten ook geschikt zijn om voedsel op te bereiden. Maar, er zijn heel veel houtsoorten die niet geschikt zijn om van/uit te eten/drinken. Buiten dat zijn er ook veel houtsoorten die bij mensen die daar gevoelig voor zijn een allergie kunnen opwekken.
Een lijst met houtsoorten en hun werking vindt je hier (engelstalig).
Tevens is de hardheid van de houtsoort ook nog van belang voor het scherp blijven van je (dure) messen. Bamboe is bijvoorbeeld totaal ongeschikt voor 'europese' messen, die worden dan snel bot omdat bamboe nogal hard is. Japanse messen hebben daar minder van te lijden omdat ze meestal van een hardere staalsoort zijn gemaakt. Wel weer lastiger om te slijpen, maar dat terzijde.
[ Voor 11% gewijzigd door Yaksa op 29-03-2022 17:42 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Welke regio woon je? Tzt heb ik namelijk dak doorvoeren nodig... :-)zonoskar schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:18:
[...]
Niemand schijnt ze nodig te hebben, ik raak ze aan de straatstenen niet kwijt, niet eens gratis afhalenVolgende maand gaan ze naar de milieustraat. Dan hebben ze 5 jaar in de garage gelegen, lijkt mij lang genoeg.
Ik ben er bewust van maar heb er niet rekening mee gehouden met dit projectje omdat het puur voor mijzelf is en meer als 'sier' gebruikt gaat worden. Het was ook hout wat ik hier een tijd had liggen. De lijm is wel prima maar ik zou dit niet geven aan iemand anders. Voor de toekomst ga ik hout halen waarvan ik weet dat het allemaal in orde is en voedsel veilig is. Het is ook langshout, dus sowieso is dat minder voor je messen dan de kopse kant.Yaksa schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:37:
[...]
Je mag dan misschien op het oog een perfecte snijplank hebben maar heb je je wel afgevraagd of de houtsoorten die je gebruikt hebt wel veilig genoeg zijn?
Over het algemeen is het zo dat bomen waarvan je de vruchten kunt eten ook geschikt zijn om voedsel op te bereiden. Maar, er zijn heel veel houtsoorten die niet geschikt zijn om van/uit te eten/drinken. Buiten dat zijn er ook veel houtsoorten die bij mensen die daar gevoelig voor zijn een allergie kunnen opwekken.
Tevens is de hardheid van de houtsoort ook nog van belang voor het scherp blijven van je (dure) messen. Bamboe is bijvoorbeeld totaal ongeschikt voor 'europese' messen, die worden dan snel bot omdat bamboe nogal hard is. Japanse messen hebben daar minder van te lijden omdat ze meestal van een hardere staalsoort zijn gemaakt. Wel weer lastiger om te slijpen, maar dat terzijde.
Ik werk in Eindhoven.Jannibal23 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:56:
[...]
Welke regio woon je? Tzt heb ik namelijk dak doorvoeren nodig... :-)
Zal dit lukken met een Bosch GBH 2-25 F combihamer samen met een Diamantboor zoals deze:
https://www.toolstation.n...FyLjyVTaGcI0aAhwxEALw_wcB
Of is dat een beetje kansloos?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
je hebt beton beton en beton... valt weinig over te zegen. een jaartal en type beton (prefab of in het werk gestort) maken nogal uit.LED-Maniak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:30:
Deze week worden airco onderdelen geleverd.. Nu moet ik nog een gat boren van ~65mm door een betonnen muur van 10cm diep.
Zal dit lukken met een Bosch GBH 2-25 F combihamer samen met een Diamantboor zoals deze:
Flat uit ~1960. Denk dat dit gestort is?twain4me schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:34:
[...]
je hebt beton beton en beton... valt weinig over te zegen. een jaartal en type beton (prefab of in het werk gestort) maken nogal uit.
10mm gaatjes ging op zich wel prima, maar dit is iets andere koek natuurlijk.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb het laten doen door buitenmuur (kalkzandsteen, spouw, baksteen). Totaal iets van 20-30 cm. Toen kwam er wel wat zwaarder materiaal aan te pas. Het was dan ook in 5 min gepiept. Als je geduld hebt moet 10 cm vast lukken.LED-Maniak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:36:
[...]
Flat uit ~1960. Denk dat dit gestort is?
toevallig een blauwe gloed gezien bv als er een stukje afbrak ofzo bij het boren?LED-Maniak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:36:
[...]
Flat uit ~1960. Denk dat dit gestort is?
totaal niet te vergelijken met betonhpmkruit schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:40:
[...]
Ik heb het laten doen door buitenmuur (kalkzandsteen, spouw, baksteen). Totaal iets van 20-30 cm. Toen kwam er wel wat zwaarder materiaal aan te pas. Het was dan ook in 5 min gepiept. Als je geduld hebt moet 10 cm vast lukken.
Geen ervaring met droogboren en beton, maar volgens wordt bij gestort beton (met wapening) nagenoeg altijd nat geboord. En die boren, inclusief machine kun je ook gewoon huren. Zo spannend is het niet, met uitzondering van de hoeveelheid rommel die het oplevert...LED-Maniak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:30:
Deze week worden airco onderdelen geleverd.. Nu moet ik nog een gat boren van ~65mm door een betonnen muur van 10cm diep.
Kalkzandsteen durf ik nog wel met mijn accutol.hpmkruit schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:40:
[...]
Ik heb het laten doen door buitenmuur (kalkzandsteen, spouw, baksteen). Totaal iets van 20-30 cm. Toen kwam er wel wat zwaarder materiaal aan te pas. Het was dan ook in 5 min gepiept. Als je geduld hebt moet 10 cm vast lukken.
Hmm, zelf nog niet gezien(in het plafond iig) maar "van horen zeggen" wel "hier en daar".twain4me schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:41:
[...]
toevallig een blauwe gloed gezien bv als er een stukje afbrak ofzo bij het boren?
Weet ik wel, maar huren was 85 euro per dag en een diamantboor kopen 40 euro.Fuel_80 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:46:
[...]
Geen ervaring met droogboren en beton, maar volgens wordt bij gestort beton (met wapening) nagenoeg altijd nat geboord. En die boren, inclusief machine kun je ook gewoon huren. Zo spannend is het niet, met uitzondering van de hoeveelheid rommel die het oplevert...
[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 29-03-2022 20:50 ]
de kans is er dat er hoogovencent is gebruikt, dan krijg je wat ze in de volksmond blauwbeton noemen. dat kan je eigenlijk gewoon vergeten zonder water (diamant). door ander beton kom je wel waarschijnlijk wel heen met zoiets als wat je net linkte. maar je kan ook even een offerte vragen, boor+ spindel etc is misschien wel duurderLED-Maniak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:48:
[...]
Kalkzandsteen durf ik nog wel met mijn accutol.![]()
[...]
Hmm, zelf nog niet gezien(in het plafond iig) maar "van horen zeggen" wel "hier en daar".
Ander verhuur bedrijf zoeken.... dat betaal ik hier voor een week huur voor een dergelijke machine (exclusief de diamantslijtage)LED-Maniak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:48:
Weet ik wel, maar huren was 85 euro per dag en een diamantboor kopen 40 euro.
hopenlijk overbodige info .. maaruh schroef / klem een groot stuk hout oid tegen de andere kant van de muur waarvandaan je gaat boren .. zodat je wat tegendruk hebt anders krijg je een iets groter gat dan je wellicht wenst .. als je er 1x doorheen bentLED-Maniak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:30:
Deze tip kreeg ik van iemand die regelmatig gaten boort (die komt toch maar bij mij tzt gaten bij mij boren)
Tja vanalles
Is bv deze (klik) geschikt?
Ik verwacht de cvketel binnen een jaar of 2-3 de deur uit te doen, dus betaal liever niet de hoofdprijs voor een pomp.
https://www.marktplaats.nl/q/remeha+calenta+40c/stok schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:18:
De CVpomp begint kuren te vertonen vermoed ik. Dus ik wil voorbereid zijn mocht deze de geest geven. Wat er nu in zit (remeha calenta 40c) lijkt een Grundfos UPM2 15-70 RES te zijn. Dit precieze type is haast niet meer te krijgen voor een beetje normale prijs (klik), dus ben op zoek naar een vervanger. Maar hoe weet ik wat past? Maw, waar moet ik op letten?
Is bv deze (klik) geschikt?
Ik verwacht de cvketel binnen een jaar of 2-3 de deur uit te doen, dus betaal liever niet de hoofdprijs voor een pomp.
Daar lijkt me genoeg tussen te staan om je ketel 3jr mee aan de praat te houden
Volgens mij laat je een betonboorder dit doen voor 75-100 euro cash. Doen ze tussendoor in een vrij kwartiertje. Stelt niks voor met goed gereedschap.LED-Maniak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:48:
[...]
Kalkzandsteen durf ik nog wel met mijn accutol.![]()
[...]
Hmm, zelf nog niet gezien(in het plafond iig) maar "van horen zeggen" wel "hier en daar".
[...]
Weet ik wel, maar huren was 85 euro per dag en een diamantboor kopen 40 euro.
Ah, zo voelt 230V in je mik dus

In de zap-reactie viel ik op de grond (zat al gehurkt) en sloeg met m'n elleboog tegen een deurpost aan, da's nu blauw...
Maar goed, schakeling werkt nu zoals het hoort.
[ Voor 27% gewijzigd door DropjesLover op 29-03-2022 22:32 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Als we in het DIY klustopic alles laten doen dan is dit topic niet meer nodig.t14wo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:30:
[...]
Volgens mij laat je een betonboorder dit doen voor 75-100 euro cash. Doen ze tussendoor in een vrij kwartiertje. Stelt niks voor met goed gereedschap.
Ik heb zo'n droogboor (van ecotools, dat wel) en ik kwam daarmee met moeite door een 20cm kalkzandstenen fundering. Ik zou daar geen beton mee gaan boren. Dezelfde boor gebruikt om door een gemetselde muur heen te komen, dat ging wel redelijk goed.LED-Maniak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:30:
Ik heb een tijdje geleden met zo’n boor.LED-Maniak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:30:
https://www.toolstation.n...-diamantboor-droog/p37363
in een GBH 3-28 door mijn vloer geboord. Dat is een breedplaatvloer van ca. 20 cm dik. Ik heb het met een leidingzoeker zo uitgekiend dat ik geen staal geraakt heb. Het boren viel niet mee, maar ben er uiteindelijk wel doorheen gekomen. Heb de boor tegen het einde een keer scherp gemaakt aan een stuk kalkzandsteen, dat leek wel te schelen want het eind ging toch ineens vlotter.
Beetje wiebelen met de boor tijdens het boren helpt ook trouwens om te voorkomen dat die vast gaat zitten.
Het is natuurlijk geen professionele apparatuur voor een dergelijk gat, dus het kost wat moeite.
De boor is dus de iets duurdere variant van degene die jij voorstelde. Ik heb die bewust gekozen omdat er best veel verschil zit tussen goedkope en duurdere diamant slijpschijven, en ik er van uit ging dat dat bij boren ook het geval zou zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door decipherer op 29-03-2022 22:47 ]
De beste ideeën komen als je bezig bent.
[ Voor 97% gewijzigd door decipherer op 29-03-2022 22:46 ]
En jij? Linksom of rechtsom door je lichaam? Wellicht handig om toch langs de dokter te gaan, tenminste dat is het advies.DropjesLover schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:30:
[...]
Maar goed, schakeling werkt nu zoals het hoort.
Hej, een ander peertje-plaatje!Jolke schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:28:
[...]
En jij? Linksom of rechtsom door je lichaam? Wellicht handig om toch langs de dokter te gaan, tenminste dat is het advies.
Volgens mij door mn rechter arm, die sloeg onvrijwillig tegen een deurkozijn aan
Ik voelde me goed, geen tintelingen of verhoogde/onregelmatige hartslag of andere dingen.
Kabel beetje extra gestript zodat ie dieper in de push-in bleef zitten en weer alles aangesloten en stroom er op gezet, great succes
[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 30-03-2022 09:32 ]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Je zou het ook naar de kringloop kunnen brengen....zonoskar schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:18:
[...]
Niemand schijnt ze nodig te hebben, ik raak ze aan de straatstenen niet kwijt, niet eens gratis afhalenVolgende maand gaan ze naar de milieustraat. Dan hebben ze 5 jaar in de garage gelegen, lijkt mij lang genoeg.
Weggooien is zonde.
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Goed bezig.DropjesLover schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:32:
[...]
Hej, een ander peertje-plaatje!![]()
Volgens mij door mn rechter arm, die sloeg onvrijwillig tegen een deurkozijn aan![]()
Ik voelde me goed, geen tintelingen of verhoogde/onregelmatige hartslag of andere dingen.
Kabel beetje extra gestript zodat ie dieper in de push-in bleef zitten en weer alles aangesloten en stroom er op gezet, great succes
Hier gelukkig nog geen 220V klap gekregen. Ik ben halverwege met de electra te vervangen in het hele huis.

Hier idem dito, en ik moet nog maar een handvol schakelaars en wandcontactdozen goed aansluiten, zijn wel al aangesloten voor test of alles werkt.Jolke schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:08:
[...]
Goed bezig.
Hier gelukkig nog geen 220V klap gekregen. Ik ben halverwege met de electra te vervangen in het hele huis.
BThGvNeOA
Welke hout soort staat daar niet op? Zie weinig hardhout dat hier beschikbaar is dat niet op die lijst staat.Yaksa schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:37:
[...]
Je mag dan misschien op het oog een perfecte snijplank hebben maar heb je je wel afgevraagd of de houtsoorten die je gebruikt hebt wel veilig genoeg zijn?
Ow, hier is het inclusief kabels trekken enzo. Alle kabels zijn de kamers al ingetrokken (5x 100m rollenDropjesLover schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:13:
[...]
Hier idem dito, en ik moet nog maar een handvol schakelaars en wandcontactdozen goed aansluiten, zijn wel al aangesloten voor test of alles werkt.

Ohja, hier is de zolder, de halve keuken en wat lichtpunten verplaatst, dus ook zat opnieuw bedraad.Jolke schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:30:
[...]
Ow, hier is het inclusief kabels trekken enzo. Alle kabels zijn de kamers al ingetrokken (5x 100m rollen) en nu de kamers een voor een opknappen.
Ik zou nog op veel plekken een aarde-kabel er bij moeten trekken, maar kabels trekken is hier uberhaupt een drama dat ik dat niet aandurfde of er bij wilde doen

BThGvNeOA
Ook die zijn kieskeurig met wat ze aannemen. Daar wordt ook wel gekeken of er vraag naar iets is en of ze het dus redelijkerwijs nog kunnen slijten aan iemand. Anders wordt dat ook een veredelde stortplaats.CvP_tweakers schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:40:
[...]
Je zou het ook naar de kringloop kunnen brengen....
Weggooien is zonde.
De wijzen komen uit het Oosten!
Vergeet niet goed met een olie te behandelen, doet ook al veel.Douweegbertje schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:15:
[...]
Ik ben er bewust van maar heb er niet rekening mee gehouden met dit projectje omdat het puur voor mijzelf is en meer als 'sier' gebruikt gaat worden. Het was ook hout wat ik hier een tijd had liggen. De lijm is wel prima maar ik zou dit niet geven aan iemand anders. Voor de toekomst ga ik hout halen waarvan ik weet dat het allemaal in orde is en voedsel veilig is. Het is ook langshout, dus sowieso is dat minder voor je messen dan de kopse kant.
Gebruik zoiets erop :
https://www.cuttingboard....se-on-your-cutting-board/
Zelf helaas al meer dan eens. Laatste keer was lompigheid van mezelf, maar ben ook meer dan eens gekieteld door ondeugdelijke installaties. Blijft erg onprettig.Jolke schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:08:
[...]
Veel vervelender echter vond ik de twee keer dat ik een elco leeg trok via mijn arm. Dan durf je echt even niets meer met een stekker er aan aan te raken.
It's time to play the music, it's time to light the lights
In onze verbouwing zitten we na 4 maanden eindelijk in de fase om ook zaken te gaan afwerken. 1 van de dingen waar ik mee zit is een kier tussen het stucwerk van het plafond naar het kozijn (zie afbeelding). Deze is eigenlijk te dik om te gaan kitten dus zat ik er aan te denken om een houten lat erop te ''plakken''. Enige nadeel is dat ik dit niet zo mooi vindt, hebben jullie andere ideeën hoe ik dit het mooist kan gaan afwerken? Ter info, in het midden gaat het zelfs om een cm of 4-3,5 dus te groot om te kitten...
Alvast bedankt
:strip_exif()/f/image/kbvCX3e5eQc6V2AIR7hxGM7h.jpg?f=fotoalbum_large)
Stucwerk aan laten sluiten? Stucadoor laten doen of zelf met mp75 dicht smeren en achteraf even licht schuren.rickk95 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:56:
Beste klussers,
In onze verbouwing zitten we na 4 maanden eindelijk in de fase om ook zaken te gaan afwerken. 1 van de dingen waar ik mee zit is een kier tussen het stucwerk van het plafond naar het kozijn (zie afbeelding). Deze is eigenlijk te dik om te gaan kitten dus zat ik er aan te denken om een houten lat erop te ''plakken''. Enige nadeel is dat ik dit niet zo mooi vindt, hebben jullie andere ideeën hoe ik dit het mooist kan gaan afwerken? Ter info, in het midden gaat het zelfs om een cm of 4-3,5 dus te groot om te kitten...
Alvast bedankt
[Afbeelding]
Als er een diep gat is dan pur je het eerst dicht, na drogen recht afsnijden met een lang mes, daar overheen stucen.
[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 30-03-2022 12:28 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Je kan een dunne kunststof strip halen waarmee normaalgesproken de kozijnen worden 'afgetimmerd'. Als ik het goed zie, heb je die ook al aan de zijkant van je kozijnen zitten. https://www.npibv.eu/kunststof-profielen/rickk95 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:56:
Beste klussers,
Alvast bedankt
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 30-03-2022 12:17 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
@GermanPivo Dank ook voor jouw suggestie, aan de zijkant zitten inderdaad profielen echter zijn die van hout. Dus dan zou de optie zijn een houten plankje (of profiel) timmeren inderdaad prima zijn alleen zou ik het liever verder door stucen dan is het wat strakker lijkt mij.
Beuken, meidoorn en acacia staan er niet op.k995 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:18:
[...]Welke hout soort staat daar niet op? Zie weinig hardhout dat hier beschikbaar is dat niet op die lijst staat.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
(cc @zonoskar ) Kringloop kan er niets mee, niemand gaat naar de kringloop tussen de kopjes zoeken voor een dakdoorvoer type x.CvP_tweakers schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:40:
[...]
Je zou het ook naar de kringloop kunnen brengen....
Weggooien is zonde.
Heel misschien kun je ze kwijt bij 2e hands bouwmaterialendumps, waar ze restpartijen, verkeerd geleverd, etc. doorverkopen. Geen idee of ze er wat voor geven, maar het scheelt in ieder geval wat nodeloos afval.
Ik heb toevallig dit weekend 2 elektradozen in een betonnen muur geboord met zo'n Husqvarna unit met water en diamand. Dat was geen pretje kan ik je vertellen, ruim een kwartier boren per gat en dat ding is retezwaar en je wilt geen terugslag hebben. Lekker laten doen - voor de afzuigkap heb ik hier iemand laten komen (ondanks dat het kalkzandsteen / baksteen was) om een 150mm gat te boren. Die was na een half uurtje weer weg en kon het een stuk beter dan ikzelf. Kostte nog geen 150 piek. Die heeft dat overigens droog geboord.LED-Maniak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:30:
Als je met water aan de gang gaat wordt het ook een enorme troep kan ik je vertellen.
Nu dien ik alleen nog deze kolom vast te maken aan de muur onder het kozijn.
Iemand tips? Gewoon een gat boren in de kolom zodat ik een anker kan bevestigen? Of er tussenin PUR of beton storten?
In de kolom zitten al wel gaten onderaan, alleen die zitten niet door-en-door waardoor nu nog een gat in de muur boren een hele uitdaging gaat zijn.
De klusser heeft overigens gewone cebo betonmortel gebruikt en niet ondersabelingsmortel. Gaat dat nog problemen geven ivm. krimp van het beton?

[ Voor 83% gewijzigd door LED-Maniak op 30-03-2022 16:50 ]
Hmm, ik denk dat ik het eerst eens met een 10mm boor probeer. Dat gat kan dan meteen als geleiding dienen en dan weet ik ook ongeveer wat ik qua hardheid kan verwachten.TheJVH schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:58:
[...]
Ik heb toevallig dit weekend 2 elektradozen in een betonnen muur geboord met zo'n Husqvarna unit met water en diamand. Dat was geen pretje kan ik je vertellen, ruim een kwartier boren per gat en dat ding is retezwaar en je wilt geen terugslag hebben. Lekker laten doen - voor de afzuigkap heb ik hier iemand laten komen (ondanks dat het kalkzandsteen / baksteen was) om een 150mm gat te boren. Die was na een half uurtje weer weg en kon het een stuk beter dan ikzelf. Kostte nog geen 150 piek. Die heeft dat overigens droog geboord.
Als je met water aan de gang gaat wordt het ook een enorme troep kan ik je vertellen.
acacia en beuk (beech) wel, meidoorn idd niet maar dat ben ik nog nooit tegengekomen.
Denk wel dat dit allemaal meevalt zeker omdat je zo'n plank ook nog eens behandeld.
Je moet die lijst ook correct interpreteren in de zin van wat gebeurt er bij verwerking (zagen/schuren i.v.m. inademen stof), bij gebruik wanneer het in contact komt met voeding (giftigheid, allergie) of bij verwerking tot gebruiksvoorwerp (contactallergie).k995 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:00:
[...]acacia en beuk (beech) wel, meidoorn idd niet maar dat ben ik nog nooit tegengekomen.
Denk wel dat dit allemaal meevalt zeker omdat je zo'n plank ook nog eens behandeld.
A common question: is this wood safe to use as a plate/bowl/cutting board/etc.? Despite the very long list of woods below, very few woods are actually toxic in and of themselves. But what a great number of woods do have the potential to do is cause allergic reactions in sensitive individuals. This risk for finished wood projects is greatly lessened (but not eliminated) with the application of a food-safe finish. In the end, using almost any wood is a calculated risk, and the question boils down to this: how much of a potential risk am I comfortable with? 1 in 10? 1 in 1,000? 1 in 1,000,000?Yaksa schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:07:
[...]
Je moet die lijst ook correct interpreteren in de zin van wat gebeurt er bij verwerking (zagen/schuren i.v.m. inademen stof), bij gebruik wanneer het in contact komt met voeding (giftigheid, allergie) of bij verwerking tot gebruiksvoorwerp (contactallergie).
Ik had het niet over het verwerken (want ja alle stof is daar schadelijk in en elkeen daarmee bezig draagt best een masker en/of goede afzuiging) maar over het gewoon dagdagelijks gebruik.
Technisch gezien zal dat wel lukken, maar ik zou graag wat tips hebben over de houtsoort. Padoek en afromesia kijken me de duurste optie? Een kameraad van me zette onlangs een tuinhuis in thermowood. Iemand een idee wat het ‘meest gebruikte’ houtsoort momenteel is? Ik weet dat het een vage vraag is, maar ik wil me graag al wat informeren.
Iemand die hier een oplossing voor weet? Ik kan op internet echt niets vinden over deze soort trap.carpebios schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:10:
Wij willen de trap gaan renoveren en stap 1 is eigenlijk een trede die loszit te repareren. De vraag is alleen hoe? Ik heb er een foto van geprobeerd te maken, ik hoop dat het goed zichtbaar is. Als ik op internet zoek dan krijg ik vooral informatie over als hij bij de muur los zit (het is juist de andere kant) en hoe ik krakende treden oplos. Iemand de gouden tip?
Alles wordt door middel van de verticale stang op z'n plaats gehouden nog die in de trede zit (leuning aan buitenzijde)
[Afbeelding] [Afbeelding]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Zou houtlijm (of bruislijm bij ruime passing) en een spanband werken?carpebios schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:15:
[...]
Iemand die hier een oplossing voor weet? Ik kan op internet echt niets vinden over deze soort trap.
Dat wil ik zeker proberen, alleen vraag ik mij af of dat sterk genoeg gaat zijn. Als je er op staat, dan kantelt hij eigenlijk naar achteren toe. Hij zit ook zeer los en ik krijg hem de ruimte niet echt ingedrukt. Maar hoe deze verbinding heet of hoe je die bevestig vanuit een handleiding van een oude trap, ik krijg het niet gevonden. De meeste trappen zitten toch simpeler in elkaar.henkjanvdkolk schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:17:
[...]
Zou houtlijm (of bruislijm bij ruime passing) en een spanband werken?
[ Voor 16% gewijzigd door carpebios op 30-03-2022 20:39 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ik ben de dagkanten van een aantal nieuwe veluxen aan het afwerken, en we willen graag de houtnerf blijven zien. Niet verven dus, eerder op zoek naar een semi-transparante olie/lak/beits/lazuur/...
Bovenkant gipsplaatje kan idd ook, dan strak stucen. PUR blijft ook wel zitten als je dat een beetje handig in spuit.rickk95 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:29:
@pentaw1nz Thanks voor je suggestie. Wel is het zo dat het gat heel diep is. Als je recht naar boven kijkt vanaf onder, kijk je zo de vliering op (die is nog open ga ik ooit nog een vloer maken). Dus denk niet dat ik er mee wegkom om te purren en daarover te stucen want dat gaat op den duur los zitten verwacht ik. Of denk je dat dit wel meevalt? Wellicht kan ik wel de kier via de bovenkant dichten met een klein stukje gipsplaat en dan dik wegsmeren met gips o.i.d..
@GermanPivo Dank ook voor jouw suggestie, aan de zijkant zitten inderdaad profielen echter zijn die van hout. Dus dan zou de optie zijn een houten plankje (of profiel) timmeren inderdaad prima zijn alleen zou ik het liever verder door stucen dan is het wat strakker lijkt mij.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Schakelen jullie dan niet de stoppen uit als je wat verandert aan de bekabeling? Meestal check ik na de stop te hebben uitgeschakeld ook nog even of de stroom echt weg is (genoeg problemen in mijn vorige flat gehad omdat daar de stopcontacten in de entree niet via de stoppenkast waren aangeslotenbig bang schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:21:
[...]
Zelf helaas al meer dan eens. Laatste keer was lompigheid van mezelf, maar ben ook meer dan eens gekieteld door ondeugdelijke installaties. Blijft erg onprettig.
Veel vervelender echter vond ik de twee keer dat ik een elco leeg trok via mijn arm. Dan durf je echt even niets meer met een stekker er aan aan te raken.

Wij hebben voor onze aanbouw een gegoten kelder gezet, met aan de zijkanten paar gaten in voor de luchtventilatie, diameter 160 als ik goed voor heb.
Nu liggen deze gaten natuurlijk onder het maaiveld, en moeten die ventilatiegaten tot boven komen, naast het huis waar de oprit komt.
Maar vermoed dat gewoon een bocht van 90° not done is, omdat je dan gewoon het water in je kelder laat komen.
Iemand enig idee hoe dat gedaan wordt op een manier dat je geen water langs daar in je kelder krijgt ?
-| Hit it i would ! |-
Dat helpt je niet als een metalen behuizing onder spanning staat. Je weet wel, zo een die in een geaard stopcontact hoort.Amphiebietje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:47:
[...]
Schakelen jullie dan niet de stoppen uit als je wat verandert aan de bekabeling? Meestal check ik na de stop te hebben uitgeschakeld ook nog even of de stroom echt weg is (genoeg problemen in mijn vorige flat gehad omdat daar de stopcontacten in de entree niet via de stoppenkast waren aangesloten).
Nu dat zat ie ook, alleen zat er geen aarde aan de achterkant van dat stopcontact. Zap!
Ander voorbeeld: tegen de regels in meerdere groepen in één buis… bzzzt!
It's time to play the music, it's time to light the lights
Voornamelijk akoestisch en deels thermisch. Welke dikte isolatie zouden jullie aanhouden, zo dik mogelijk ? Wil voor knauf mineraal wol gaan. Ik twijfel over de dikte omdat een beetje warmte verlies naar boven natuurlijk ook niet erg is.
Ps. Fermacell/ ontkoppelde vloer discussie ken ik maar hebben we niet voor gekozen 🙃
[ Voor 6% gewijzigd door Waypoint op 30-03-2022 22:30 ]
Zelf hiermee 5 gaten mee kunnen boren voordat de tanden op waren. Muren waren van kalkzandsteen + baksteen en de boor ging en redelijk smooth doorheen.LED-Maniak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:30:
Volgens mij is dit wat je zoektFalcon10 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:57:
Wij hebben voor onze aanbouw een gegoten kelder gezet, met aan de zijkanten paar gaten in voor de luchtventilatie, diameter 160 als ik goed voor heb.
Nu liggen deze gaten natuurlijk onder het maaiveld, en moeten die ventilatiegaten tot boven komen, naast het huis waar de oprit komt.
Maar vermoed dat gewoon een bocht van 90° not done is, omdat je dan gewoon het water in je kelder laat komen.
Iemand enig idee hoe dat gedaan wordt op een manier dat je geen water langs daar in je kelder krijgt ?
Die zitten hier ook, ik heb nog nooit water in de kelder gezien via de ventilatieopeningen.
Vastschroeven? Lange dunne boor nemen om bovenin voor te boren tot in de trap, dan het met een grotere boor het eerste stuk opboren zodat de kop van de schroef er diep genoeg in kan. Kozijnschroeven gebruiken, die zijn 15 cm lang, 7,5 cm in de trap, 7,5 cm in de tree, dan zit hij vast hoorcarpebios schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:10:
Wij willen de trap gaan renoveren en stap 1 is eigenlijk een trede die loszit te repareren. De vraag is alleen hoe? Ik heb er een foto van geprobeerd te maken, ik hoop dat het goed zichtbaar is. Als ik op internet zoek dan krijg ik vooral informatie over als hij bij de muur los zit (het is juist de andere kant) en hoe ik krakende treden oplos. Iemand de gouden tip?
Alles wordt door middel van de verticale stang op z'n plaats gehouden nog die in de trede zit (leuning aan buitenzijde)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Zie je het voor je, of moet ik het uittekenen?
Ik heb hier voor de volle dikte glaswol (Knauf acoustifit) gebruikt voor de ene verdieping, en steenwol (Rockwool sonobase) voor de andere. Ik kan geen verschil horen. Volledige vloerdikte van 15 cm benut, waarom niet?Waypoint schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:30:
Ik wil onze verdiepingsvloer op de 1e en 2e etage gaan isoleren tussen de balken. Dus tussen woonkamer en slaapkamer en de zolder tussen de slaapkamers op de 1e en 2e.
Voornamelijk akoestisch en deels thermisch. Welke dikte isolatie zouden jullie aanhouden, zo dik mogelijk ? Wil voor knauf mineraal wol gaan. Ik twijfel over de dikte omdat een beetje warmte verlies naar boven natuurlijk ook niet erg is.
Ps. Fermacell/ ontkoppelde vloer discussie ken ik maar hebben we niet voor gekozen 🙃
Tip als je voor volledige dikte gaat: 2 x 7,5 cm vult veel makkelijker dan 1 x 15 cm, aangezien je vaak nog tengellatten e.d. hebt waar je tussendoor moet.
Overigens blijf je praten e.d. makkelijk horen, alleen is het volume een stuk lager en zijn de scherme kanten eraf.
[ Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 31-03-2022 08:36 ]
Wat je volgens mij zoekt is een 'ventilatie koekoek'.Falcon10 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:57:
Vraagje aan de klussers hier :
Qua diameter die je noemt moet je dan iets hebben wat bijv. ook voor afzuigkappen gebruikt wordt. Je komt dan op zoiets uit.
CC @Slonzo
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 31-03-2022 09:32 ]
Cellulose ook overwogen?Waypoint schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:30:
Ik wil onze verdiepingsvloer op de 1e en 2e etage gaan isoleren tussen de balken. Dus tussen woonkamer en slaapkamer en de zolder tussen de slaapkamers op de 1e en 2e.
Qua prijs vergelijkbaar, isolatiewaarde beter en aanbrengen is heel veel makkelijker. En het sluit gegarandeerd goed aan en vult alle kieren.
Te koop bij de Bouwmaat in pakken. Vervolgens huur je bij de Boels ernaast een inblaasmachine.
De pakken gooi je beneden in de machine en boven heb je dan een afstandsbediening en een slang waar materiaal uitkomt. Twee verdiepingen doe je met 2 personen in een dagdeel. Of op het gemakje in een dag incl halen/brengen van de spullen.
En als de vloer ergens niet helemaal open ligt kun je de slang gewoon een paar meter erin schuiven en de ruimte toch perfect vullen. Of als de houten vloer nog ligt een rij planken per kamer eruit halen en dan kun je de hele vloer isoleren.
[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 31-03-2022 10:09 ]
Op zich durf ik het inpassen van zo'n t-stuk wel aan, maar het is de hoofdaansluiting, en ook nog eens in de meterkast (electra); dus als het makkelijker kan, dan liever makkelijker.
:strip_exif()/f/image/2pqSvA1hO0Pa1nU0dDxIPZMX.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit je hoofdkraan? Zo ja: nee. Pas na de meter mag je dingen doen. Maar wat je omcirkeld hebt lijkt op iets van een leegloop (of hoe je het ook noemt om het laatste water eruit te laten lopen)MJV schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:10:
Ik wil graag een buitenkraantje aanleggen. Vanuit een handige locatie kom ik meteen in de meterkast, waar dus ook waterleiding zit. Nu zou ik denk ik net een t-stukje in kunnen passen in het relatief korte stukje horizontale buis wat daar loopt. Maar, bij inspectie kwam ik ook een afdedopte aansluiting (?) tegen. Zie omcirkelde deel op foto. Kan ik daar nog wat mee?
Op zich durf ik het inpassen van zo'n t-stuk wel aan, maar het is de hoofdaansluiting, en ook nog eens in de meterkast (electra); dus als het makkelijker kan, dan liever makkelijker.
[Afbeelding]
Dit is vanzelfsprekend na de meter, de rode kraan is eigenlijk de tweede hoofdkraan, er zit er ook een vóór de meter.Melmer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:18:
[...]
Is dit je hoofdkraan? Zo ja: nee. Pas na de meter mag je dingen doen. Maar wat je omcirkeld hebt lijkt op iets van een leegloop (of hoe je het ook noemt om het laatste water eruit te laten lopen)
Oke, ik vraag sowieso dan wel af of het handig is om op dat dopje iets aan te sluiten. (Als het al kan). Het lijkt namelijk vrij klein.MJV schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:20:
[...]
Dit is vanzelfsprekend na de meter, de rode kraan is eigenlijk de tweede hoofdkraan, er zit er ook een vóór de meter.
Wise enough to play the fool
't Is maar om de tuin te sproeien, dus wat minder druk is niet zo'n punt. Zou het 1/4" kunnen zijn? Ik kan het dopje natuurlijk niet zomaar demonterenteacher schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:23:
yes, boven je aftapkraantje (dat zwarte ding eronder) zit een dop. Die kan je eraf draaien en daar een leiding op aanprikken. Let wel, het is geen 15mm pijp, dus je debiet/druk buiten zal minder zijn.
https://www.warmteservice...-stopkraan-1-4/p/69157105
ff langs de warmteservice, die draaien wat in elkaar zodat je naar 10 mm kan.
Overigens zou ik toch ook gewoon een t stuk overwegen. 1/4" is 6mm buitenmaat, dus netaan 5mm binnenmaat.
[ Voor 39% gewijzigd door teacher op 31-03-2022 12:37 ]
Wise enough to play the fool
Juist wel. Water wordt nu door een druppelgaatje geperst, dan door de dikke tuinslang. Wordt dus een pisstraaltje.MJV schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:31:
[...]
't Is maar om de tuin te sproeien, dus wat minder druk is niet zo'n punt. Zou het 1/4" kunnen zijn? Ik kan het dopje natuurlijk niet zomaar demonteren.
Kunt het proberen natuurlijk, maar ik denk dat je er weinig aan gaat hebben
Dit, inderdaad. De meeste tuinsproeiers zijn afhankelijk van de waterdruk, en met zo'n vernauwing in je leiding heb je weinig waterdruk meer over aan de buitenkraan. Het zou wel kunnen werken als je met een druppelslang wil gaan bewateren.Zwartoog schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:00:
Juist wel. Water wordt nu door een druppelgaatje geperst, dan door de dikke tuinslang. Wordt dus een pisstraaltje.
Kunt het proberen natuurlijk, maar ik denk dat je er weinig aan gaat hebben
Moet ik eerst alles een schuren en kan daarna weer Sigma S2U Nova Traplak Soft Satin in gitzwart (RAL 9005) erop doen?
Tips zijn welkom
Gaat om een stuk van ongeveer 3,5 x 2,5. Het goede nieuws is; de fundering ligt er al volledig.
Eerste vraag is nu; wat doen we met de vloer?
Optie 1:
Betonnen vloer storten. Piepschuim neerleggen, wapening erop, bekisting maken en storten maar. Nadeel zou kunnen zijn dat de laag beton dan (alleen maar) op het piepschuim steunt rondom.
Hoewel het niet een enorm oppervlak is, heb je het wel over een zak of 30 aan beton. Dus laten storten lijkt me wel prettig. Kost rond de 800 euro.
Optie 2:
Broodjesvloer neerleggen. Dit ligt in de rest van het huis ook. Voordeel is denk ik dat de betonnen liggers dan op de fundering steunen, met het piepschuim ertussen.
Nadeel; hoop gesleep om dit voor elkaar te kriigen. Gok zomaar dat dit niet met de hand te tillen is. Althans, de liggers wel, maar de platen niet.
En geen idee of ik dit door iemand kan laten doen. Heb nog geen bedrijven gevonden die even een paar vloerdelen op maat komen afleveren en neerleggen.
Optie 3:
Compromis zou ook kunnen. Liggers en piepschuim van broodjesvloer en daar vloer overheen storten.
Kom er niet uit wat nu handig is eerlijk gezegd.
Iemand een idee van de verdere voor en nadelen?
Zelf zou ik de vloer iets dikker dan 10cm maken (bv 12 a 15cm), een betonwagen laten komen en lekker met kruiwagentjes storten als de slurf van de wagen er niet bij kan. Kan prima op eps (100) als de ondergrond in orde is.
[ Voor 6% gewijzigd door decipherer op 31-03-2022 20:54 ]
Nou ja, ik ging uit van 6cm. Dat is de broodjesvloer ook. Hooguit.decipherer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:48:
35 zakken, klopt dat wel? Dat is nog geen halve kuub. Lijkt me dat je toch minimaal wel 10cm beton wilt. Dan heb je het over 3.5x2.5x0.1=0.875 kuub. En dan lijkt 800 euro voor storten me weer erg veel. Een kuub beton kost tegenwoordig 120 euro heb ik me laten vertellen. Mogelijk betaal je toeslag omdat het zo weinig is, maar geen 680 euro![]()
Zelf zou ik de vloer wel wat dikker dan 10 cm maken (bv 15cm), een betonwagen laten komen en lekker met kruiwagentjes storten als de slurf van de wagen er niet bij kan. Kan prima op eps (100, of bv 200 als je het niet vertrouwd) als de ondergrond in orde is.
Maar daar zit de sterkte natuurlijk vooral in de dwarsliggers. Die ik nu niet heb.
Zal dus inderdaad dikker moeten.
Moet dit weekend ook eens wat verder graven om wat maten te nemen. Als ik het Eps tussen de fundering leg, heb ik waarschijnlijk meer dan 20cm nodig. Kan me voorstellen dat de overgang van broodjesvloer naar 20cm beton wat gaat scheuren.
De 800 euro heb ik van wat online calculators. Onlinebetoncentrale.nl en betonstorten.nl. Inclusief voorrijden, trillen etc. Die lagen niet echt ver uit elkaar.
Gezien het de carport is kan er gewoon met slang worden gestort. Is direct aan de straat.
De kosten zitten dan vooral in de pomp. Uit goot of kruiwagen is ongeveer de helft. Goot is te kort, aangezien de carport overdekt is. Kruiwagen zal even duren.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 31-03-2022 21:02 ]
Hoe netjes wil je de vloer afgewerkt hebben? Is afrijen voldoende, of wil je een gevlinderde vloer? In het eerste geval zorg je voor geleiding aan beide kanten van de vloer en een lange balk. In het tweede geval kan je een vlindermachine huren, maar het vlinderen zelf is niet eenvoudig. Daarentegen ook niet onmogelijk om zelf te doen als je je er een beetje in verdiept. Heb meerdere keren goede resultaten gezien bij amateurs.
Mijn ervaring is wel dat beton goedkoper is als je gewoon een Betoncentrale in de buurt belt. Trillen etc heb ik altijd zelf gedaan, dus geen goed beeld bij wat dat zou kosten.
Met kruiwagens is echt peanuts voor 1 kuub. Heb hier vorig jaar 8 kuub gedaan met kruiwagens. Daar zou ik zeker geen dure pomp voor laten komen.
[ Voor 20% gewijzigd door decipherer op 31-03-2022 21:05 ]
Ja das met laten doen. Plan was om eerst de betonnen vloer te doen, dan de wanden, daarna de zandcementvloer uit bestaande berging weghaken en in zijn geheel opnieuw laten storten. Mag dus ruw.decipherer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:01:
Maar dan laat je het storten doen? Dat kan je prima zelf als je een wagen laat komen. Een trilnaald zou wel handig zijn idd. Die huur je voor een paar tientjes.
Hoe netjes wil je de vloer afgewerkt hebben? Is afrijen voldoende, of wil je een gevlinderde vloer? In het eerste geval zorg je voor geleiding aan beide kanten van de vloer en een lange balk. In het tweede geval kan je een vlindermachine huren, maar het vlinderen zelf is niet eenvoudig. Daarentegen ook niet onmogelijk om zelf te doen als je je er een beetje in verdiept. Heb meerdere keren goede resultaten gezien bij amateurs.
Maar hoe krijg je het dan geleverd als je het met de kruiwagen doet? Gaat de truck een beetje staan wachten tot je de kruiwagens uitrijdt?
Zal dan wel 4 kuub worden oid met dikkere vloer. Maar ben op zich niet te beroerd om een beetje te werken
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 31-03-2022 21:08 ]
Als het ruw mag is het echt heel simpel. Zoals in de post hierboven ook al gezegd: 1 kuub kan je makkelijk doen met kruiwagens. Beetje uitvlakken en trillen en klaarMikeyMan schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:04:
[...]
Ja das met laten doen. Plan was om eerst de betonnen vloer te doen, dan de wanden, daarna de zandcementvloer uit bestaande berging weghaken en in zijn geheel opnieuw laten storten. Mag dus ruw.
Maar hoe krijg je het dan geleverd als je het met de kruiwagen doet? Gaat de truck een beetje staan wachten tot je de kruiwagens uitrijdt?
De chauffeur bedient de wagen en stort het beton in de kruiwagens. Idealiter heb je er een paar zodat de chauffeur niet telkens hoeft te stoppen en dan rijd je die met een paar man in je gat. Maakt die chauffeur echt wel vaker mee
-edit- ook 4 kuub is geen probleem. Er staat een maximale tijd voor het lossen van het beton. Maar heb een keer ruim meer dan dat met 2 man gedaan en zelfs toen gingen we daar niet overheen. Toen moesten we wel doorlopen
Er stond toen nog wel iemand bij het werk om het beton wat te verdelen en te zorgen dat we op de juiste hoogte uit kwamen.
Als het ruw mag blijven neem je voor uitvlakken een laser en een plankje wat je onderaan een lat schroeft. Op de lat teken je de hoogte af op de plaats van de laserlijn en dan kan je snel zien of je op hoogte zit. Met een hark kan je het beton nog wat herverdelen waar nodig.
[ Voor 25% gewijzigd door decipherer op 31-03-2022 21:22 ]
Geen rocket science, wel een redelijke klus.
En je ziet nu ook goed welke tegels we zelf gelegde hebben, ook al hebben we dezelfde maat voeg clipjes gebruikt... Varieert nu tussen de 1,5 en 3mm, ook op een paar zichtbare plekken.
Maar boeiend, er zijn wel meer fouten in het tegelwerk.
Echt blij dat dit nu klaar is. Nog een paar verf touch ups en plinten (zijn besteld, afgelakt en wel) plaatsen met montagekit en dan is de begane grond behoorlijk af

BThGvNeOA
Veel zaken al kunnen herstellen, van lekkende riolering en hwa, tot elektra dingetjes die niet veilig waren.
Nou heb ik een 3 meter lange radiator verwijderd onder het raamkozijn, die er ook al 50 jaar hing.
Achter die radiator zaten een paar scheurtjes in de binnenmuur van enkele MM. In de buitenmuur onder het kozijn had ik al eens een trapsgewijs scheurtje ontdekt dat ik cosmetisch heb gerepareerd.
Verder heb ik geen noemenswaardige scheuren in huis of klemmende deuren o.i.d.
Dacht ik ga eens in de kruipruimte kijken, en in diezelfde hoek van het huis zie ik dat enkele blokken van de gemetselde fundering ruimte hebben gekregen van een paar mm. betreft fundering op staal, geen problematische grond of risico gebied.
Ik ga dit sowieso in de gaten houden,maar mijn vraag luidt:
Is dit normaal voor een huis dat 50 jaar staat en zich is gaan "zetten" ? Of mag dit niet gebeuren en moet ik er iets mee? (Uretek injecties oid, of in ieder geval die voegen repareren voor wat extra stevigheid?)
:strip_exif()/f/image/nbTGen6ZT4Sbo4AaShExIWqc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dELI6lVFgE8gbHd6eDRlgm6K.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 01-04-2022 11:33 ]
En zelf een goot maken van de straat af tot onder je carport van sloophout (platen)?MikeyMan schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:54:
[...]
De kosten zitten dan vooral in de pomp. Uit goot of kruiwagen is ongeveer de helft. Goot is te kort, aangezien de carport overdekt is. Kruiwagen zal even duren.
De ondersteuning en afschot zal het belangrijkste zijn dan. Maar daar kan de wagen dan gewoon in storten en het loopt naar je carport.
Met drie platen en wat tengels maak je al snel een meter of 10 goot van ca.40x20.
En dat natuurlijk niet vol helemaal laten storten maar steeds helpen het te laten glijden.
En gewone platen even goed nat maken voor gebruik.
[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 01-04-2022 14:37 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Hmm... InteressantTeijgetje schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:33:
[...]
En zelf een goot maken van de straat af tot onder je carport van sloophout (platen)?
De ondersteuning en afschot zal het belangrijkste zijn dan. Maar daar kan de wagen dan gewoon in storten en het loopt naar je carport.
Met drie platen en wat tengels maak je al snel een meter of 10 goot van ca.40x20.
En dat natuurlijk niet vol helemaal laten storten maar steeds helpen het te laten glijden.
En gewone platen even goed nat maken voor gebruik.
Ja, das zeker een optie. Gaat om een meter of vier hooguit.
Thanks voor het meedenken!
Enige waar ik nog steeds aan twijfel is het aan elkaar maken van een broodjesvloer en een 20cm dikke betonlaag...

Voor een vliering zijn we aan het kijken voor een vlizotrap.
Deze worden aangeboden in 60cm en 70cm breed.
Welke zouden jullie aanraden? (zonder het argument groter=beter
Ik kan zelf namelijk moeilijk inschatten of 60cm voor een trap te smal is voor wat spullen die op een vliering liggen.
alvast hartelijk dank voor de input
Van het jaar een 60cm aangeschaft. Gaat prima. Heb ik ook gedaan ivm ruimte die ik had nadat de trap is uitgeklapt en omdat de tussenmaat tussen de balken 60cm is.darklord007 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:42:
een vraagje voor ervaringsdeskundigen.
Welke zouden jullie aanraden? (zonder het argument groter=beter)
Ik kan zelf namelijk moeilijk inschatten of 60cm voor een trap te smal is voor wat spullen die op een vliering liggen.
die hoeveelheid met een paar meter afstand gewoon met de kruiwagen doen.. je bent zo klaar 2 kruiwagens en beide 10 keer lopen..MikeyMan schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:00:
[...]
Hmm... Interessant
Ja, das zeker een optie. Gaat om een meter of vier hooguit.
Thanks voor het meedenken!
Enige waar ik nog steeds aan twijfel is het aan elkaar maken van een broodjesvloer en een 20cm dikke betonlaag...
Hier ook een 60 cm vlizo.darklord007 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:42:
een vraagje voor ervaringsdeskundigen.
Welke zouden jullie aanraden? (zonder het argument groter=beter)
Nu komen we niet heel vaak op de vliering, meestal voor en na de kerst
Maar er staan ook eethoekstoelen en een bed in onderdelen.
Het is wat frotten maar dat past ook net door het trapgat.
Was hier ook de makkelijke keuze hartmaat balken en de ruimte waar hij heen uitklapt.
Ik denk wel dat de 70cm wat makkelijker is als je grote spullen naar de vliering wil hebben.
Maar zoals gezegd met een 60cm krijg je ook een hoop naar boven.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik kom Cando, Skantrae en Weekamp-deuren tegen en de Weekamp deuren zijn meteen de duurste.
Is er een verschil in kwaliteit in deze merken?
Je hebt ook nog Hörmann deuren en wat andere merken, anders even in het echt bekijken ergens. Dat maakt vaak duidelijk of en welke verschillen zijn en net zo belangrijk of het een meerprijs waard is voor jou.badkuip schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:35:
Ik ben op pad voor een nieuwe voor- en achterdeur.
Ik kom Cando, Skantrae en Weekamp-deuren tegen en de Weekamp deuren zijn meteen de duurste.
Is er een verschil in kwaliteit in deze merken?
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ja, dat is vrij normaal. Een huis zet zich altijd wat en zeker bij een op staal fundering kan dat gebeuren. Zolang het maar een paar millimeter is kan dat verder geen kwaad.pentaw1nz schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:27:
Nu ik alles in huis er uit trek dat er 50 jaar heeft gezeten, kom je natuurlijk meerdere dingen tegen.
Veel zaken al kunnen herstellen, van lekkende riolering en hwa, tot elektra dingetjes die niet veilig waren.
Nou heb ik een 3 meter lange radiator verwijderd onder het raamkozijn, die er ook al 50 jaar hing.
Achter die radiator zaten een paar scheurtjes in de binnenmuur van enkele MM. In de buitenmuur onder het kozijn had ik al eens een trapsgewijs scheurtje ontdekt dat ik cosmetisch heb gerepareerd.
Verder heb ik geen noemenswaardige scheuren in huis of klemmende deuren o.i.d.
Dacht ik ga eens in de kruipruimte kijken, en in diezelfde hoek van het huis zie ik dat enkele blokken van de gemetselde fundering ruimte hebben gekregen van een paar mm. betreft fundering op staal, geen problematische grond of risico gebied.
Ik ga dit sowieso in de gaten houden,maar mijn vraag luidt:
Is dit normaal voor een huis dat 50 jaar staat en zich is gaan "zetten" ? Of mag dit niet gebeuren en moet ik er iets mee? (Uretek injecties oid, of in ieder geval die voegen repareren voor wat extra stevigheid?)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hou het in de gaten. Als die paar millimeter meer begint te worden zal je op zoek moeten gaan naar de oorzaak van de verzakking.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Gat van 65mm in de betonnen muur gaat niet echt rap. Nu een uur bezig en zeker 2 van de 15cm opgeschoten. Dit is een beetje kansloos.
Nu daar weer een oplossing voor vinden..
Nouja , die paar mm is tussen de voegen van de stenen, maar het huis zelf is in 50 jaar denk ik wel meer verzakt dan een paar mm.PaT schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:04:
[...]
Ja, dat is vrij normaal. Een huis zet zich altijd wat en zeker bij een op staal fundering kan dat gebeuren. Zolang het maar een paar millimeter is kan dat verder geen kwaad.
Hou het in de gaten. Als die paar millimeter meer begint te worden zal je op zoek moeten gaan naar de oorzaak van de verzakking.
Of ik moet mijn waterpas bijvullen 🙃.
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/