Buitendeuren maken 40mm meranti / oukume

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-05 10:38
Hoi,

ik zoek 4 buitendeuren voor mijn huis. Een incourante maat, 90x193.
De kozijnen zijn niet de nieuwste of beste maar niet rot.

Nu kan ik ergens deuren op maat bestellen. Dan geef ik veel geld uit en heb prachtige, dure deuren in oude kozijnen hangen.

Nu is mijn wilde idee om 40mm meranti / oukume plaat te nemen en zelf deuren te maken.
Een gat erin met een simpel frame / kozijn voor een raam. Of profiel frezen voor raam, geen kozijn.

Kan iemand me zeggen of dit een goed idee is? En dan bedoel ik meer hout-technisch gesproken. Mijn handigheid is mijn probleem ;)
Waar moet ik op letten? Wat wel en wat vooral niet doen? Iemand ervaring?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-05 17:03
Jij wil een zelf een huisdeur maken uit hardhout waarbij je de nodige vakmanschap in de vingers moet hebben. Dat is wél iets meer dan een vuren latje aan een balk schroeven, en je zegt zelf dat “handigheid een probleem is”
Begin er niet aan….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:48
Ja hoor kan goed, zeker als je ervaring hebt met deuren afhangen. Je zaagt de deur plaat op maat, en vanaf daar is t afhangen niet moeilijker dan een standaard deur afhangen. Slotkast er in maken met een slangenboor. Als je er een raampje in wil kan dat ook als je er effe over nadenkt. Gewoon stap voor stap doen en je tijd nemen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
barry86 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:14:
Jij wil een zelf een huisdeur maken uit hardhout waarbij je de nodige vakmanschap in de vingers moet hebben. Dat is wél iets meer dan een vuren latje aan een balk schroeven, en je zegt zelf dat “handigheid een probleem is”
Begin er niet aan….
Ik ben niet onhandig, als ik weet hoe en wat kan ik het wel maken. Het ontbreekt me aan kennis, niet aan kunde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-05 22:52
De tijd van 40 mm deuren ligt al wel even achter ons....

Kun je geen 54 mm deuren maken, met een kaderdichting in de deur?
Neem in ieder geval aluplex deurplaten, tegen het kromtrekken.

[ Voor 20% gewijzigd door Walker1974 op 26-02-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:25
Makrolon schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:56:
Ja hoor kan goed, zeker als je ervaring hebt met deuren afhangen. Je zaagt de deur plaat op maat, en vanaf daar is t afhangen niet moeilijker dan een standaard deur afhangen. Slotkast er in maken met een slangenboor. Als je er een raampje in wil kan dat ook als je er effe over nadenkt. Gewoon stap voor stap doen en je tijd nemen.
De plaat op maat laten zagen bij de houthandel is wel handig en wordt meestal gratis gedaan.
Een deur moet je arm schaven en dat gaat het beste met een elektrische schaaf (zeker met multiplex).
Inhakken van scharnieren en slotgat is wat lastiger met multiplex maar wel te doen met scherpe beitels.
Zorg ervoor dat je de kopse kanten goed behandeld met kopse kant sealer.

Zelf heb ik zo een schuurdeur gemaakt. Succes in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 23:12

Det

Walker1974 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:48:
Neem in ieder geval aluplex deurplaten, tegen het kromtrekken.
Overweeg zelf ook een voordeur te gaan maken van Aluplex of liever nog Alutherm. Heb je ervaring met dit soort panelen?

@beerten Ik ben, zo te lezen, net als jij handig maar had niet veel ervaring op dit vlak. Tijdje terug een nieuwe achterdeur bij Hornbach besteld en deze helemaal aangepast omdat de juiste maat niet verkrijgbaar was. Daarna driepuntsluiting ingefreesd, scharnieren ingefreesd, kozijn gerepareerd en ook daar alles ingefreesd en tenslotte de deur gehangen. Kostte me buitengewoon veel tijd, maar erg van genoten en veel van geleerd. Kortom, als je tijd hebt, gereedschap hebt en geduldig en overwogen te werk gaat moet het goed komen.

Kwa gereedschap, ik gebruikte een invalzaag, een elektrische schaaf, en een freesset (Makita RT0700CX3J). Erbij uiteraard een accutol, en allerlei handgereedschap. Je kunt 't uiteraard allemaal beitelen maar met frezen heb/had ik het gevoel meer controle te hebben. Veel proefstukjes maken en blijven opletten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker1974
@Det Ik heb in de houthandel gewerkt, en dus ook diverse deurpanelen geleverd. Qua marketing zit het Alutherm goed in elkaar: De isolatieplaat is minder duur dan het ocoumé, maar toch betaal je meer voor de samengestelde plaat. De aluminium inlage is zeker een uitkomst. Het verhindert damptransport door de plaat, en voorkomt op deze wijze een deel van het kromtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Zelf geen concrete ervaring maar ik het het wel eens met mijn vader over gehad die in de bouw heeft gewerkt vroeger. Mijn conclusie was: "ok leuk, ga ik nooit aan beginnen en ik snap dat er een prijskaartje aan zit".

Als je het echt helemaal zelf gaat maken, dan zou ik dat erg afraden. Dit vanwege de moeilijkheid om een goede basis te maken die veilig is, recht blijft, etc. etc. O.a. ook de reden dat zo'n goede plaat op zich zelf al dus honderden euro's is :)

Maar goed, je hebt soort het voordeel dat je al de deur hebt en dat je eigenlijk exact weet hoe die van jou eruit moet komen te zien. Ik zou dan zeker wat theorie op zoeken zoals; https://www.joostdevree.nl/shtmls/deur.shtml en https://www.joostdevree.nl/shtmls/sluitnaad.shtml, en meer - hier staan wat tekening over hoe dingen werken en "zouden moeten zijn". Ik ben zelf voorstander van "lekker proberen en kijken waar je komt".

Maar dan moet je jezelf afvragen; je hebt er 4 nodig. Het zijn je buitendeuren. Dat is niet echt bepaald je hobby werkje. Heb je niet ergens een schuurdeur die je eerst kan proberen? Want realistisch gezien is het veel werk met een bepaalde expertise op iets wat al met al (ook al doe je het zelf) veel geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 23:12

Det

Walker1974 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:57:
De aluminium inlage is zeker een uitkomst. Het verhindert damptransport door de plaat, en voorkomt op deze wijze een deel van het kromtrekken.
"Een deel van... " :P Maar snap wat je bedoeld, niets is zeker (en zelfs dat niet). Volgens mij heeft Mill Panel best een nette garantie regeling dus het zal wel loslopen. Dank voor je reactie!

@beerten; mocht je overwegen alles met de hand te gaan hakken kan ik je deze en deze video aanraden. Heel rustig en duidelijk uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
Allen, dank. Ik weet welke plaat ik wel of niet moet hebben. Ook de andere tips en links, thnx!
Als de dagen straks weer langer zijn ga ik er aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Alles is te doen hoor. Wat ik voor mezelf uitmaak: ik laat ergens offerte maken voor vier buitendeuren in het hout dat je gaat gebruiken met die maten die je nodig hebt.

Dan zoek je op hoeveel je hout en beslag enzo gaat kosten en wat je eventueel nodig hebt van materiaal.

Dan pas beslis ik of het de moeite is om zelf te doen :p

Onze binnendeuren heb ik zelf gemaakt en omdat dat ook maatwerk was, was het de moeite. Dat was een heel leuk project, maar nu ik ook twee kindjes heb zou ik er gewoon verfdeuren in rammen.

En zoals hier ook al gezegd: begin met de buitendeur die je het minst gaat zien/gebruiken :p

Voor de binnendeuren had ik btw volgend materiaal nodig: invalzaag, frees, beitels, slangenboor, boormachine. Valt wel goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
Kaffe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:20:
...nu ik ook twee kindjes heb zou ik er gewoon verfdeuren in rammen....
Dat had ik reeds voorzien, voor de kinderen kwamen. Niets aan de binnendeuren doen. Als ze van de basisschool zijn zijn al je binnendeuren beschadigd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:07
ik krijg deze week mijn deurpaneel binnen van online-kozijnen-bestellen.nl
Groot voordeel is dat zij de deur ook al voor je kunnen frezen en zelfs verjongen. Op die manier kan ik nu een geisoleerde voordeur van 54mm plaatsen ipv de oude van 40mm.

https://www.online-kozijn...agen-10jr-garantie-detail

Afbeeldingslocatie: https://www.online-kozijnen-bestellen.nl/images/stories/virtuemart/product/buvbu-deur-dikte-54mm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 22:50

Sebastiaan

....

Geen gebruikte massieve deur te koop die te groot is? Want die zou je dan kunnen inkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
Sebastiaan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:41:
Geen gebruikte massieve deur te koop die te groot is? Want die zou je dan kunnen inkorten.
Kan. Ware het niet dat ik er 4 nodig heb;)

Het plan is nu als volgt: 2 achterdeuren, een voordeur en balkondeur.
In alle 4 moet ramen worden gemaakt. Ik proef een topic raamkozijnen maken :*)
Dankzij dit topic weet ik dat ik alutherm of aluplex platen moet nemen. Kromtrekken was een punt van zorg, opgelost door jullie. Deuren hebben verre van standaard maten bijdeweg.
3 punts sluiting infrezen moet lukken. Scharnieren ook. Deuren afhangen is vakwerk, ik weet niet hoe. Mijn gepensioneerde buurman wel, die was timmerman. :+ Kan hij me dit mooi leren.

Het enige wat rest is een gat in de agenda zoeken en d'ran!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
op dit moment heeft de praxis de cando ML850 weer in de aanbieding. Dit zijn geisoleerde deuren(de ML6xx is niet geisoleerd). Als je de datasheet opvraagt dan zie je dat de comfort serie gemaakt is uit alutherm en dat cando ook onder skantrae valt.

Vandaag wordt mijn voordeur geleverd. Ik zal zorgen dat ik wat foto's maak inclusief het maakproces.

Deuren afhangen is inderdaad een vak. Met behulp van vulplaatjes en een luchtpomp en veel geduld heb ik zelf al een stuk of 6 deuren gedaan.

De luchtpomp kan je gewoon bij ali kopen. De bouwmarkt vraagt er vaak 15 euro voor.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1hY2RoSfD8KJjSszhq6zIJFXal.jpg
https://nl.aliexpress.com...r_list.0.0.21ef79d2twngl0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
Luchtpompjes kocht ik destijds bij de Action... Veel sneller in huis, en niet veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-05 21:10

MLLL

Palm Treo 650

Wat is er mis met een wig?
Ik heb nog nooit iemand een deur zien afhangen met een luchtpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 19:23
MLLL schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:03:
Wat is er mis met een wig?
Ik heb nog nooit iemand een deur zien afhangen met een luchtpomp.
Het werkt ideaal met zo’n pompje. Ik krijg tegenwoordig steeds dikkere (78mm) deuren van soms 2315x1015 en die jongens gaan heel royaal over de 100 kilo heen, dan doe je niet veel met een wig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
even een kleine update voor @beerten :

mijn 54mm alu iso deur is al een tijd binnen en het eerste freeswerk is nu net klaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pWi9-Qy1vbfA-Ch1Eyw5GyMagY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhFDHbsyr1ZNlcczdA6N24Lh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-m9Njjt8S_GXmmXQu0joHpV4X8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWFN4ohEOcTwb9dz9wnX3eII.jpg?f=fotoalbum_large

de deur is prima te verwerken. Erg handig dat de omfrezing en verjonging al bij online-kozijn-bestellen.nl gedaan is. achteraf gezien had ik ook de driepuntssluiting er daar in moeten laten frezen. (had ik niet gedaan omdat mijn deurkruk op 106cm hangt ipv 105cm echter is het kozijn repareren vele malen minder werk dan een driepuntsluiting frezen zonder mallen)

Volgende stap is het plaatsen van het glas in loodraam(buitenkant) en dubbelglas aan de binnenkant. Zo behoudt ik de jaren 30 looks maar heb ik wel fatsoenlijke isolatie. Door de 54mm dikte past dat ook gewoon.

Qua gewicht wordt het afhangen ook een iets grotere uitdaging dan ik gewend ben. Voor de scharnieren heb ik nog mooie 1mm vulplaatjes besteld. Dat zou het makkelijker moeten maken: https://www.gyzs.nl/scharniervulplaat-hmb-1mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05 10:56
Lekker bezig.

Leven is een stuk makkelijk als je dit zelf kan.

[ Voor 86% gewijzigd door BBB-Nick op 26-04-2022 16:27 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• bazzzzzz
om het verhaal even compleet te maken: de nieuwe deur zit er in!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbGlvmr1R6twm6wlyovLcl6XjnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6DbnLDV2qxRa2LoMzmfyTzM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLIFx7CI8EpuUJe96SnrUGIe9_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fjqssf7LeiKGXwydEW7QUcT.jpg?f=fotoalbum_large

Het is alleen nog even wachten op het dubbelglas en daarna kan ik alles afwerken. Omdat deze deur dikker is dan de oude past er nu zowel het glas in lood in als dubbel glas(HR++).
De deur staat tot nu toe alleen nog maar in de grondverf. Omdat het kozijn al meerdere type sloten heeft gekend in de laatste 80 jaar mag ik daar helaas een vrij groot gat opvullen. De deur voelt nu warmer dan het glas en ook alle tocht is verdwenen. De valdorpel ben ik ook erg tevreden over.

Kortom nog 2 weekjes geduld en daarna ziet de deur er exact zo uit als de vorige. Alleen het geoefende oog zal opvallen dat de deur verjongd is. Na het schilderen gaat ook de secustrip er weer op(dat verklaard dat de weldorpel aan de korte kant lijkt te zijn)

Qua werk viel het mij enigzins tegen. 54mm is net te dik voor mijn cirkelzaag en decoupeerzaag waardoor je nauwkeurigheid verliest. Het slot infrezen met een verlengde groeffrees was ook een geworstel. Omdat het snijvlak maar 20mm is en ik geen complete mal heb gebruikt moet je opletten dat je niet steeds meer weg gaat frezen. Uiteindelijk maakt het echter ook niet uit omdat niemand ooit dit freeswerk terug gaat zien. Het frezen, glas in lood plaatsen en de grondverf heeft mij grofweg 8 uur gekost. Het afhangen van de deur 4,5 uur.
In het kozijn heb ik een deventer knipkader ingefreesd:
https://www.gyzs.nl/deventer-knipkader-spv12f-wit.html
Ook dit was enigzins klooien want als je een 5mm freesje met een 6mm as gebruikt dan sluit dat net niet helemaal aan.

De schaniervulplaatjes waren dan wel weer ideaal tijdens het afhangen:
https://www.gyzs.nl/scharniervulplaatje-hmb-2mm.html

De spleet aan schanierzijde lijkt te groot. Dit komt echter omdat zowel de deur als het kozijn arm geschaafd is.

De oude deur ligt inmiddels op de stort. Het is makkelijk te zien waarom deze zo veel kou doorliet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKRhyWTD113QfcwWcZ2XUuR_tMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anP4jqJhW7Kb9mJnleKzVV7L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door bazzzzzz op 24-05-2022 17:21 ]

• Santiago
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-11-2023
Hi Bazzz

Wil ook een buitendeur maken met een raam erin (met kruisverdeling)
Heb jij nog een foto(s) hoe jij je raampjes met dubbelglas erin hebt gemaakt en waar ik op moet letten.

• bazzzzzz
Santiago schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:11:
Hi Bazzz

Wil ook een buitendeur maken met een raam erin (met kruisverdeling)
Heb jij nog een foto(s) hoe jij je raampjes met dubbelglas erin hebt gemaakt en waar ik op moet letten.
Helaas geen foto's. Vooral zorgen dat je goed haaks zaagt. Indien mogelijk heeft een cirkelzaag die minstens de volle dikte kan zagen de voorkeur. Met een decoupeerzaag ga je al snel een paar mm scheef.
Als de zaagsnede haaks is dan is het gewoon een kwestie van een meranti lat erin lijmen. Bison Wood max is een mooi vullende D4 lijm die prettig werkt. Lijmresten wel goed verwijderen en opschuren en gronden zodat de verf daarna goed hecht.

Nog wel een goede tip mocht je nog geen deur gekocht hebben. De b-keus hier is absurd goedkoop:
https://bouwletstore.nl/p...e-aluplex-deurplaat-60-mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santiago
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-11-2023
Beste Bazzz,

Bedankt voor de tips, ga er eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Even inhaken hier; ik heb zo'n alumaxx deur. Als ik daar in wil (voor)boren voor het plaatsen van de deurgreep a/d buitenkant, of het vastschroeven van de binnen sluitwerk, loop ik dan met mijn houtboortje tegen die aluminium platen aan? Of boor je daar gewoon zonder problemen doorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
De eerste 10 keer zal je boortje er vast doorheen gaan daarna is hij misschien bot. Het klinkt niet zo fijn als je er met een houtboor doorheengaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
BlauwPet schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:30:
Even inhaken hier; ik heb zo'n alumaxx deur. Als ik daar in wil (voor)boren voor het plaatsen van de deurgreep a/d buitenkant, of het vastschroeven van de binnen sluitwerk, loop ik dan met mijn houtboortje tegen die aluminium platen aan? Of boor je daar gewoon zonder problemen doorheen?
aluminium is zo zacht dat je er gewoon doorheen boort, en ik denk zelfs met beperkte of geen schade aan het boortje, je kan ook gewoon een staal boortje nemen daar kan je prima mee in hout boren je moet alleen iets meer opletten met het plaatsen van de boor (heeft niet zoon mooi puntje) en metaal boortjes hebben de neiging om met hout iets eerder te verstoppen.(dus wat vaker de boor terug halen om het boorsel te lozen)
persoonlijk zou ik een staalboortje pakken.
Pagina: 1