Slonzo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 01:55:
Laatste paar weken het kleinste kamertje eens onder handen genomen. Elk toiletbezoek was een onaangename confrontatie met de badkamerwansmaak van de jaren '80
<knip>... en de fontein vervangen... De waterleiding van de fontein is helaas ook nog staal, die moet ook nog vervangen worden. Ik weet echter [nog] niet goed hoe ik dat ga aanpakken; ik heb te laat beseft dat die ook ingepleisterd/betegeld zit & waarschijnlijk even rot/roest is. Daar moet ik nog 'ns goed over nadenken.
Om hier even op terug te komen... 'gewoon nog even' de leiding & fontein vervangen bleek naar goede gewoonte toch iets meer om het lijf te hebben
Op zaterdag in de vroege namiddag begonnen met een klein vierkantje uit te slijpen aan de knie van de stalen leiding. Het idee was om de knie af te zagen en dan vanuit de kelder 16mm pex door de oude stalen leiding te steken.
So far, so good. Knie eraf, snel pex leiding erdoor duwen en afpersen... yeah right

Dat lukte dus niet, 30-40cm ging er in maar dan liep het vast. Na wat prutsen, vloeken, en met de handen op de heupen naar de afgezaagde knie te staren begon het eurocentje te vallen...
Verschillende diameters

Er moest dus ergens een verloopmof zitten waardoor de diameter te smal werd voor de pex leiding. Toen bedacht dat ik best de oude stalen leiding er uit zou kunnen halen via de kelder. Na een hele tijd wringen, kloppen en een arsenaal 'truukjes' geprobeerd te hebben tot de conclusie gekomen dat dat 'm om 1 of andere reden niet ging worden; ik kreeg de buis 1 a 2 cm naar boven en terug naar beneden, maar niet meer. Verloopstukje was waarschijnlijk net iets te dik. Dus zat er niets anders op dan de muur in de wc verder open te slijpen tot aan het verloopje en daar de boel af te zagen. Net wat ik gehoopt had NIET te moeten doen.
Huh? Geen verloopstukje te zien

Ingegoten in de chape/zandcement? Dus maar blijven hakken, vloeken en langs onder op de buis meppen, tot ik uiteindelijk een glimps te zien kreeg van het echte probleem... wat dus een complete s-bocht verloop bleek te zijn, inderdaad ingegoten de chape

Ik zat dus al de hele tijd met 4kg overtuiging op die buis te meppen en tegen de tegel te bonken. Betontegel of niet, het is een wonder dat 'ie heel gebleven is...
Ondertussen is het 19u, hebben we al 5-6 uur geen water meer (hoofdkraan stond dicht want er was geen aparte kraan om dit stuk af te sluiten), en begin ik erg honger te krijgen. Stoppen is geen optie, want het is zaterdag, 19u, en ik heb wegens tekorten/leveringsproblemen niet genoeg reservestukken om de leiding tijdelijk toe te maken. Nog maar 'n beetje slijpen dus
De vloertegel volledig uitgeslepen, en daar was 'ie dan eindelijk, de nagel aan mijn doodskist. Eenmaal de oude buis er uit was, ging het snel. Pex door het bestaande gat, boven afpersen met een muurplaat (en een dopje erin), in de kelder de verbinding leggen met de bestaande leiding, en toen kon de bazin eindelijk aan het avondeten beginnen.
Dat was me genoeg avontuur/frustratie voor 1 dag. In de dagen/weken erna heb ik de boel stilaan terug toegemaakt. Het heeft weken geduurd omdat ik per sé een oude emmer premix pleister wou opgebruiken ipv nog een extra zak sneldroog te halen. Per laag moest ik 1 à 1.5 week wachten tot het een beetje droog was
In tussentijd ook een reserve vloertegel teruggeplaatst en opnieuw opgevoegd. Op de foto's is de voeg nog niet helemaal droog, het kleurverschil tussen de nieuwe en de originele voegen is best oké + de tegel zit onder de fonteinkast, dus dat zal niet opvallen. Verder nog heel veel schuren & laagjes pleisteren tot de boel weer effen stond. Dan nog een nieuwe laag primer, 2 lagen verf, kastje ophangen en het sanitair aansluiten.
Zo goed als nieuw
Belachelijk veel werk voor een nieuw fonteintje, maar ach... je moet wat hè