[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 206 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@breinonline waarom popnagels ? het gaat toch om gipsplaten .. en metalstuds ? daar kan je gewoon gipsplaat schroeven doorheen jassen .. als ik het goed heb

Als je bang bent dat het verschuift doe dan een dotje lijm (montage kit /seconde lijm) .. of gebruik een speciale metalstud tang ..

Uiteindelijk als je de schroef door de gipsplaat/metalstud(s) heen hebt gejaagd gaat dat niet meer verplaatsen. en is de lijm oid overbodig.

als je echt bang bent wegens de dikte en toch popnagels wilt doen .. een stelplaatje van 1mm ertussen duwen (overbodig denk ik)

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Arloid schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:30:
@HTT-Thalan mooie werkbank, die gaat niet wiebelen.

Ben inmiddels ook begonnen aan een vuren blad van 160×60×20cm voor een werkbank, dikte hangt nog af van de vandiktebank.

Persoonlijk zie ik in zo'n geul als een mooie aanleg om met de invalzaag te werken. Verlening iets lager dan de rest van het blad, gat voor de afzuiging en gaan. Scheelt ook weer als je dat vooraf doet. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9tGUAkulXV0XibvYrb3I66Nr68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAr1mwU850WLNOqoEz7kaSG1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF1dZZBZX8g-j5vMCeq-0Rp7dBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pn9dsFXUbx2vgwyor3M6xw8h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycqhPpRe_Wi3oF4g6UIgT7QAV4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYjhF0lAehUjojPSqQphOcx9.jpg?f=fotoalbum_large

De bank word binnenkort nog zwaarder :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

breinonline

Are you afraid to be known?

vso schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:31:
@breinonline waarom popnagels ? het gaat toch om gipsplaten .. en metalstuds ? daar kan je gewoon gipsplaat schroeven doorheen jassen .. als ik het goed heb

Als je bang bent dat het verschuift doe dan een dotje lijm (montage kit /seconde lijm) .. of gebruik een speciale metalstud tang ..

Uiteindelijk als je de schroef door de gipsplaat/metalstud(s) heen hebt gejaagd gaat dat niet meer verplaatsen. en is de lijm oid overbodig.

als je echt bang bent wegens de dikte en toch popnagels wilt doen .. een stelplaatje van 1mm ertussen duwen (overbodig denk ik)
Ik was al eerder erachter gekomen dat een tang niet voldoende is daar er gewicht aan komt te hangen. Dus schroeven of popnagelen om een stevige verbinding te krijgen is nodig. Popnagels zijn dan sterker dan schroeven verwacht ik. Lijkt me bovendien ook leuker om mee te werken :*)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:55
Volgens mij kan er best wel wat gewicht aan hangen. Ik heb hier zo'n speciale tang en als je 2 'knipjes' per kant in de profielen maakt, krijg je al snel een stevig geheel. Gecombineerd met her en der een gipsplaatschroef wat @vso ook zegt en gipsplaten erover krijg je het stevig genoeg voor huis/tuin en keukengebruik. Vastzetten aan kozijnen geeft ook een boel stevigheid.

Ik heb alleen op de plaats waar mijn douchedeur komt te hangen een extra houten balk in het metalenprofiel geplaatst.

Mocht je in de buurt van Zwolle wonen dan kan je zo'n kniptang wel lenen van me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

breinonline

Are you afraid to be known?

Het gaat om een verlaagd plafond met een afzuiger erin. Bij een wand zou zeker een tang aandurven. ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

breinonline schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:30:
[...]

Ik was al eerder erachter gekomen dat een tang niet voldoende is daar er gewicht aan komt te hangen. Dus schroeven of popnagelen om een stevige verbinding te krijgen is nodig. Popnagels zijn dan sterker dan schroeven verwacht ik. Lijkt me bovendien ook leuker om mee te werken :*)
een gipswand met metalstud(s) is puur bedoelt als wand .. wil je "zware" dingen ophangen word er verwacht dat je een houten plaat oid ter versteving erachter hebt geschroeft ..

een schroef mag 25kg (trekkracht) dragen maar 0,3-1mm plaat materiaal en gips .. hmmm neem ik persoonlijk dat risico al gewoon niet en en gezien een boekenplank /kastje oid aan de muur vaak wel waarschijnlijk is .. ga ik gewoon voor houten constructie(s) .

Kortom als goedkope oplossing is gipswand ideaal maar verbaast staan dat je er met enige kracht doorheen slaat is ook wellicht niet zeer onredelijk ..

Popnagels zijn niet sterker dan schroeven/spijkers .. ze zijn gemaakt voor specifieke doeleinden .. een (was)ringetje zal wellicht iets meer zekerheid bieden.

Gipsplaat bv kan je perfect vast zetten met 1 schroef .. immers gipsplaat weegt paar gram ofzo .. alleen je doet er standaard om de 20-30cm zodat het nog een beetje strak ertegen aanzit ..

om draagkracht te verhogen
optie 1 zeefhuls + draadeind (dus totaal andere / losstaande oplossing)
optie 2 veel meer schroeven gebruiken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
Ik wil binnenkort 3 nieuwe fakro (94x98cm) dakramen gaan aftimmeren. Maar twijfel nog even wat voor materiaal ik het beste kan gebruiken. 12mm berken multiplex? Of zou MDF V313 ook goed kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou de multiplex nemen. Zeker wanneer het een keer inregent of lekt door harde wind heb je daar net even wat meer profijt van. Of je moet je MDF écht goed aan alle kanten behandelen voordat je het gaat plaatsen. Dat is nogal een drama want dat zou betekenen dat het tussen het zagen en vastzetten behandeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
sypie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:20:
Ik zou de multiplex nemen. Zeker wanneer het een keer inregent of lekt door harde wind heb je daar net even wat meer profijt van. Of je moet je MDF écht goed aan alle kanten behandelen voordat je het gaat plaatsen. Dat is nogal een drama want dat zou betekenen dat het tussen het zagen en vastzetten behandeld moet worden.
Oké duidelijk. Het moet sowieso al wit geschilderd worden. Dus behandelen ga ik al doen. En denk dat ik in beide gevallen een randsealer ga gebruiken. (Maar dan is multiplex uiteindelijk toch een betere keuze)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Weer even wat anders. Mijn hond (Loki) houdt er van om lekker naar buiten te kijken. Dus ik heb samen met mijn vriendin een wat hoger bed gemaakt zodat hij dat lekker relaxend kan blijven doen _/-\o_

Om het nog af te maken, ga ik nog 3d letters van zijn naam erop zetten maar dat is voor later :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P51D7QugDXyvoRfPwZQ1QGIRCPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xX0kDYPymaQwAceXySJv71y3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ptmv9HSNBlfJRv9kCk_5V4Qnkok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIdscgJRsUiim0ZTbPFBxbnB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie0RVMd24TNmfOIQvLOZdv73XvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czvvaMQ1kIR3p8NvRN0NwuT7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORxadeo5zf0izvV6SO4Gj20cNr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/elX9ycB0knDkpwxSfCSHXhnY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzDoXTeOIiWpcuzw7Ub0rb5UyfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljnaNKnF99sjKnSUGXwLTzSq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bedje wel nog even 180 graden draaien, hij kijkt de verkeerde kant op nu :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Geinig :) ding @Douweegbertje

Ik ben verder gegaan met mijn messenblok. Mijn begeleiders in de revalidatiekliniek hebben een messing staaf afgedraaid en er schroefdraad in getapt. Super mooi gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Y9fAakQonso1XKWJSqOT98HuR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHxZi6Tt84tlDZBhMCtfSRg5.jpg?f=fotoalbum_large

Het draaddeel met die stalen moer komt in een stukje graniet (is reeds besteld , doen ze ff tussendoor en komt binnen een week) , en het deel met de messing moer ga ik in het hout verlijmen. Deze moer was ook rond gedraaid, en ik heb de zijkanten afgezaagd en bijgevijld zodat ik wat meer grip heb met lijmen.
Dit "vrouwtje" ga ik in het messenblok verlijmen, ik denk dat ik er aan beide kanten een blokje MDF op lijm zodat het precies in het houten blok past. In de kliniek hadden we het al snel over epoxy om dit goed te verlijmen, dat zou voor mij een eerste keer zijn. Hoe zouden jullie dit doen?

Ik plan om hem tussen de 2e en 3e magneetgroef te plaatsen overigens.

Ik wil die moer

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Niet te bang zijn voor epoxy, het is leuk om mee te kliederen. Misschien kun je zelfs wel het gat wat je had wat groter maken en daar ook de moer in verlijmen? Net doen of het zo hoort?

Ook het hout rond de sleuf er naast is erg dun. Je zou dat op deze manier nog wat kunnen verstevigen.

Een paar dingen voor epoxyhars:
- Maak geen al te kleine hoeveelheid aan. Het is dan moeilijk om de verhoudingen goed te krijgen.
- Prime je hout eerst met een laagje, anders trekt het het hout in
- Ik gebruik bij kleine hoeveelheden vaak plastic bekertjes om te mengen, roerstaafjes, wegwerpkwasten en handschoenen. Alles verkrijgbaar bij de action.

Bij zichtwerk zijn luchtbelletjes het moeilijkst, maar daar heb je in dit geval weinig last van denk ik

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
@Douweegbertje gaaf! De letters komen toch wel in dit lettertype?
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/tLbbJftMRI0/hqdefault.jpg

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 16:29
big bang schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:31:
Niet te bang zijn voor epoxy, het is leuk om mee te kliederen. Misschien kun je zelfs wel het gat wat je had wat groter maken en daar ook de moer in verlijmen? Net doen of het zo hoort?

Ook het hout rond de sleuf er naast is erg dun. Je zou dat op deze manier nog wat kunnen verstevigen.

Een paar dingen voor epoxyhars:
- Maak geen al te kleine hoeveelheid aan. Het is dan moeilijk om de verhoudingen goed te krijgen.
- Prime je hout eerst met een laagje, anders trekt het het hout in
- Ik gebruik bij kleine hoeveelheden vaak plastic bekertjes om te mengen, roerstaafjes, wegwerpkwasten en handschoenen. Alles verkrijgbaar bij de action.

Bij zichtwerk zijn luchtbelletjes het moeilijkst, maar daar heb je in dit geval weinig last van denk ik
Wat aanvullende tips, hoe langer de uithardtijd hoe sterker het eindresultaat. 5min epoxy vermijden voor iets constructiefs.
Om te lijmen is enkel hars prima, wil je ruimtes opvullen moet er iets bij van glasvezels of katoenvlokken of iets dergelijks. Met katoenvlokken kun je bijvoorbeeld een soort lijmpasta maken.

Handschoenen, nitril nemen. Latex laat epoxy door...

Luchtbellen krijg je eenvoudig weg met een föhn of voorzichtig met een brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@Lexo rn @big bang dank voor de tips . Ik wil iets vullen ja, maar het hoeft geen bruislijmeffect te zijn. Ik denk dat ik gewoon voor pure epoxy ga en de boel een dag uit ga laten harden. Ik denk dat ik de moer met epoxy dus in wat mdf verlijm om wat feeling te krijgen en wat bij te kunnen sturen en daarna het mdf op zijn beurt in het messenblok verlijm.

De moer komt een paar cm boven de onderrand, zodat het pootje wat korter lijkt te zijn.
De gaten ga ik camoufleren door een heel dun stripje van hetzelfde hout op de onderrand te verlijmen en glad te schaven/schuren.

Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-09 12:58
Even een vraagje.
Plavuizen die gelijmd zijn op een betonnen vloer.
Zijn die redelijk makkelijk te verwijderen zonder enorme schade aan de ondervloer te veroorzaken?

Situatie is namelijk dat we een huis willen kopen die laminaat in de woonkamer heeft en plavuizen in de hal en keuken.

Hier willen we vloerverwarming in laten frezen en 1 vloer van maken.
Vereiste voor infrezen is dat het goed vlak moet zijn. Mag wel wat ruw zijn want het wordt toch nog geëgaliseerd als de vloerverwarming erin zit.

Als het allemaal plavuizen waren had ik ze laten zitten en hierin gaan frezen; maar als je het laminaat eruit haalt heb je nu een hoogte verschil van 8-10mm tussen plavuizen en de betonvloer waar het laminaat op heeft gelegen.

Graag jullie ervaring met gelijmde plavuizen eruit halen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

verstappen33 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:19:
Even een vraagje.
Plavuizen die gelijmd zijn op een betonnen vloer.
Zijn die redelijk makkelijk te verwijderen zonder enorme schade aan de ondervloer te veroorzaken?

Situatie is namelijk dat we een huis willen kopen die laminaat in de woonkamer heeft en plavuizen in de hal en keuken.

Hier willen we vloerverwarming in laten frezen en 1 vloer van maken.
Vereiste voor infrezen is dat het goed vlak moet zijn. Mag wel wat ruw zijn want het wordt toch nog geëgaliseerd als de vloerverwarming erin zit.

Als het allemaal plavuizen waren had ik ze laten zitten en hierin gaan frezen; maar als je het laminaat eruit haalt heb je nu een hoogte verschil van 8-10mm tussen plavuizen en de betonvloer waar het laminaat op heeft gelegen.

Graag jullie ervaring met gelijmde plavuizen eruit halen.
Zou een klopboor boorhamer nemen en sds-(tegel)beitel en zo vlak mogelijk met de grond houden
edit:

thx @The Eagle voor correctie

Het kan zijn dat je binnen 30 minuten de hele vloer kaal hebt of 1 tegel verwijderd hebt .. afhankelijk van je progressie kan je wat gereedschap bij een verhuurbedrijf huren indien nodig.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

vso schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:38:
[...]

Zou een klopboor nemen en sds-(tegel)beitel en zo vlak mogelijk met de grond houden

Het kan zijn dat je binnen 30 minuten de hele vloer kaal hebt of 1 tegel verwijderd hebt .. afhankelijk van je progressie kan je wat gereedschap bij een verhuurbedrijf huren indien nodig.
Boorhamer bedoel je naar ik aanneem. Klopboormachine machine met SDS ben ik nog niet tegengekomen en het lijkt me allesbehalve handig als die boormachine ronddraait met een vlakke tegelbeitel er in :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
Arloid schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:02:
Over de gammel gesproken, vraag mij light af of er meer van dit soort verbasteringen zijn in de klussers lexicon. Zoals Ein Hell voor het chinees rode meuk.
Echt?

Ik heb een boorhamer van Einhell, die helpt me al 2 jaar goed in de verbouwing. Boren door fundamentsmuren (50 cm grindbeton), stopcontact gaten boren in beton, etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vso schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:38:
[...]

Zou een klopboor boorhamer combihamer/hakhamer nemen en sds-(tegel)beitel en zo vlak mogelijk met de grond houden
edit:

thx @The Eagle voor correctie

FTFY een boorhamer draait rondjes ook als je er een sds beitel in stopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Arloid schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:02:
Over de gammel gesproken, vraag mij light af of er meer van dit soort verbasteringen zijn in de klussers lexicon. Zoals Ein Hell voor het chinees rode meuk.
horney bach (hornbach)
Bouwmatties (bouwmaat)
shitstation (toolstation)

voor de meer internationale zou ik je verwijzen naar AVE die heeft verbasteringen van alle grote merken :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 04-03-2022 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jolke schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:00:
[...]

Echt?

Ik heb een boorhamer van Einhell, die helpt me al 2 jaar goed in de verbouwing. Boren door fundamentsmuren (50 cm grindbeton), stopcontact gaten boren in beton, etc...
het gaat niet om hoe goed of slecht iets is het is gewoon een verbastering van de naam zonder enige waarde. niet alles wat je bij de gammel koopt is gammel en niet alles bij de horney bach is geil ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:48
lijkt me vooral kinderachtig en idioot?

Je doet meteen al afbreuk aan iedereen die die tools (naar tevredenheid of niet) gebruikt. Je hoeft geen lening af te sluiten om een beetje leuk te klussen? (aleja, voor je huis/garage waarschijnlijk wel, maar niet voor je tools).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:02:
[...]

FTFY een boorhamer draait rondjes ook als je er een sds beitel in stopt ;)
Dat zeg je nu wel maar ik had zoiets gekocht bij de lidl (parkside) voor 40,- en was serieus verbaast dat er geen boorstand op zat.. (klophamer dus)

maar goed denk dat SDS beitel je echt wel af mag leiden dat je niet een "boor" functie bedoelt hoe dat kreng ook heet..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Dat zeg je nu wel maar ik had zoiets gekocht bij de lidl (parkside) voor 40,- en was serieus verbaast dat er geen boorstand op zat.. (klophamer dus)

maar goed denk dat SDS beitel je echt wel af mag leiden dat je niet een "boor" functie bedoelt hoe dat kreng ook heet..
zolang hij rondjes draaid is het een boorhamer als hij geen rondjes draaid is het een hakhamer. een boorhamer zonder een mogelijkheid de hamer uit te zetten heb ik nog nooit gezien. maargoed het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:08:
[...]

horney bach (hornbach)
Bouwmatties (bouwmaat)

voor de meer internationale zou ik je verwijzen naar AVE die heeft o.a. Millfuckey :+
Bij ons is Bouwmaat de Poolmaat :+
Met name de koffiecorner is in de ochtend nogal meertalig.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:08:
[...]

horney bach (hornbach)
Bouwmatties (bouwmaat)

voor de meer internationale zou ik je verwijzen naar AVE die heeft o.a. Millfuckey :+
Die laatste kan je maar beter niet zeggen, die wordt weg-gemodereerd:
"Verder is het gewoon kinderachtig om namen te verbasteren en het leidt alleen maar tot een flamewar." aldus de lokale mods.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dragonhaertt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:42:
[...]

Die laatste kan je maar beter niet zeggen, die wordt weg-gemodereerd:
"Verder is het gewoon kinderachtig om namen te verbasteren en het leidt alleen maar tot een flamewar." aldus de lokale mods.
tsja.. mensen snappen niet meer dat ook als ze het niet grappig vinden het nog altijd humor kan zijn en lange tenen dus overbodig zijn. ik begrijp ook werkelijk niet waarom je een kleurtje tool zou verdedigen.. alsof je mij beledigd door te zeggen dat makita zuigt (toevallig heb ik daar de meeste tools van) imho kan je beter de lange tenen afzagen dan sencuur plegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:15:
[...]
alsof je mij beledigd door te zeggen dat makita zuigt (toevallig heb ik daar de meeste tools van) imho kan je beter de lange tenen afzagen dan sencuur plegen.
FTFY

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:39:
[...]

zolang hij rondjes draaid is het een boorhamer als hij geen rondjes draaid is het een hakhamer. een boorhamer zonder een mogelijkheid de hamer uit te zetten heb ik nog nooit gezien. maargoed het kan.
Geneuzel allemaal over wat nou het juiste apparaat is.
Lang verhaal kort: voor licht tegen afbikwerk pak je een boorhamer in de beitelstand met een platte tegelbeitel. Als dat niet voldoende is heb je iets zwaarders nodig en kom je bij een (lichte) breekhamer met idem tegelbeitel terecht. Die draaien idd niet.
Boorhamer zonder beitelstand: niet geschikt voor beitels :+
Klopboor: hamert niet dus kan niet beitelen, draait alleen maar rondjes. Zie vorige opmerking :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:15:
[...]

tsja.. mensen snappen niet meer dat ook als ze het niet grappig vinden het nog altijd humor kan zijn en lange tenen dus overbodig zijn. ik begrijp ook werkelijk niet waarom je een kleurtje tool zou verdedigen.. alsof je mij beledigd door te zeggen dat makita zuigt (toevallig heb ik daar de meeste tools van) imho kan je beter de lange tenen afzagen dan sencuur plegen.
Gelukkig hoeft het kleurtje rood (mod) zich niet te verdedigen en is een normaal gesprek hierover ook niet mogelijk. Maarja dat is wel érg off topic. /rant

Wat mij betreft mag iedereen elk merk afkraken, maar als je iemand wil overtuigen ergens van schiet je daar toch niks mee op zonder argumenten.
Ik vond het in ieder geval een grappige term, maar (ook via DM) ben ik er op gewezen dat deze term niet in de DIY topics gebruikt mag worden, dus ik denk ik waarschuw maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

The Eagle schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:19:
[...]

Geneuzel allemaal over wat nou het juiste apparaat is.
Lang verhaal kort: voor licht tegen afbikwerk pak je een boorhamer in de beitelstand met een platte tegelbeitel. Als dat niet voldoende is heb je iets zwaarders nodig en kom je bij een (lichte) breekhamer met idem tegelbeitel terecht. Die draaien idd niet.
Boorhamer zonder beitelstand: niet geschikt voor beitels :+
Klopboor: hamert niet dus kan niet beitelen, draait alleen maar rondjes. Zie vorige opmerking :P
maar boorhamers hebben geen beitelstand dan is het een combihamer O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:23:
[...]

Semantiek, Bosch noemt de 'combiboor' (boorhamer met boor, boor+beitel en beitel stand) ook gewoon 'Boorhamer'.
Als de verkoper het zo noemt mag de gebruiker het ook best zo noemen. Taal leeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:23:
[...]

Nee hoor, een boorhamer kan ook prima een beitelstand hebben. Ik heb bijvoorbeeld een El Cheapo Powerplus POWX1195 boorhamer en die helpt me inmiddels de hele verbouwing door :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

herofruit schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:25:
[...]

Nee hoor, een boorhamer kan ook prima een beitelstand hebben. Ik heb bijvoorbeeld een El Cheapo Powerplus POWX1195 boorhamer en die helpt me inmiddels de hele verbouwing door :)
gefeliciteerd dan heeft u een combihamer ;) een boorhamer met draaistop is gewoon een combihamer..
netzo dat je draadnagels prima spijkers kan noemen, maar dat dit nog niet betekend dat het daadwerkelijk ook spijkers zijn.
Verschil boorhamer en combihamer

Het verschil tussen een boorhamer en een combihamer is dat een combihamer een draaistop heeft en een boorhamer niet. Het voordeel van een draaistop is dat als je er een beitel op plaatst, de combihamer ook gebruikt kan worden voor licht breekwerk. Zo kun je bijvoorbeeld tegels van je muur af beitelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Boudewijn schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:09:
Ik denk dat ik de moer met epoxy dus in wat mdf verlijm om wat feeling te krijgen en wat bij te kunnen sturen en daarna het mdf op zijn beurt in het messenblok verlijm.
Waarom MDF? Dat wordt gegarandeerd het punt waar de boel uitbreekt...
Heb je geen afvalstukje? Of waarom niet meteen in het echte stuk verlijmen?
Het is maar 'lijm', geen rocket science...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:29:
gefeliciteerd dan heeft u een combihamer ;) een boorhamer met draaistop is gewoon een combihamer..
netzo dat je draadnagels prima spijkers kan noemen, maar dat dit nog niet betekend dat het daadwerkelijk ook spijkers zijn.
Wat is dan het verschil tussen draadnagels en spijkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

henkie196 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:04:
[...]

en dat vraag je op een vrijdag .. :+

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Een spijker is volgens de originele definitie een gesmeden voorwerp.
Alles wat op een andere manier gemaakt is, is een nagel. De ronde spijkers die het meest doorsnee zijn, zijn draadnagels omdat deze gemaakt zijn uit staaldraad.

In de volksmond wordt het gewoon allemaal 'spijker' genoemd, maar twain is op puristen-tour vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Spijkers zijn van smeedijzer, draadnagels (doorgaans) van staal en worden gemaakt van draad en zijn rond in doorsnede.

Spijkers worden gesmeed (of gesneden, maar dat is in nederland maar heel weinig gedaan) en zijn vierkant of rechthoekig in doorsnede.

Ergo, alles wat bij de gamma ligt zijn draadnagels.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 04-03-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dragonhaertt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:11:
[...]

Een spijker is volgens de originele definitie een gesmeden voorwerp.

Alles wat op een andere manier gemaakt is, is een nagel. De ronde spijkers nagels die het meest doorsnee zijn, zijn draadnagels omdat deze gemaakt zijn uit staaldraad.
ik snap je uitleg maar het is best warrig ..

99% wat we inde bouwmarkt halen aan schroeven/spijkers/bouten is wellicht een fabrikaat die via een draad fabrieks process alleen de compositie zal verschillen . en uiterraad de stappen tijdens productie.

smeden is een "Art" en denk dat daar geen uitleg over nodig is

maar in je zin verwijs je ook nog naar "andere" processen ? ik kan me eigenlijk niet voorstellen welke .. maar goed :9B

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dragonhaertt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:11:
[...]
maar twain is op puristen-tour vandaag.
:+ Als ik per ongeluk een keer verdwaal in een IT topic wordt ik ook altijd gecorrigeerd hoor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:21:
[...]

maar in je zin verwijs je ook nog naar "andere" processen ? ik kan me eigenlijk niet voorstellen welke .. maar goed :9B
uit een plaat snijden ik denk dat dit zowel een spijker als nagel kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:28:
[...]

uit een plaat snijden ik denk dat dit zowel een spijker als nagel kan zijn.
zoals die groene puntoor zou zeggen "not logical captain"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nu er wordt gemeld dat makita zuigt heb ik dus gauw, gevoelig als ik ben voor andermans mening, een ander merkje gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kjm2TSf5e_-ntQzc09xJNm5zdEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4MsgiS07K5ruga4JQRkz0WU.jpg?f=fotoalbum_large

Flex pxe80!
Mooi gemaakt, 2 verschillende excenters + rotary erbij, snellader en twee accus. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:30:
[...]

zoals die groene puntoor zou zeggen "not logical captain"
je hebt een beetje 2 definities voor spijkers de een zegt hij moet uit smeedijzer zijn de ander zegt hij moet gesmeed zijn. maar je kan ook een plaat smeedijzer hebben en hem daar uitsnijden >:) alsje het zelfde vomrpje uit een plaat staal snijd is het hoe dan ook geen spijker, althans dat denk ik :+

die gesneden zien er ongeveer zo uit
https://www.amazon.com/3-...e-Style-16d/dp/B01ETN4DUG

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 04-03-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

teacher schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:30:
Nu er wordt gemeld dat makita zuigt heb ik dus gauw, gevoelig als ik ben voor andermans mening, een ander merkje gekocht:

[Afbeelding]

Flex pxe80!
Mooi gemaakt, 2 verschillende excenters + rotary erbij, snellader en twee accus. :Y
Ook handig voor lange tenen! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:33:
[...]

je hebt een beetje 2 definities voor spijkers de een zegt hij moet uit smeedijzer zijn de ander zegt hij moet gesmeed zijn. maar je kan ook een plaat smeedijzer hebben en hem daar uitsnijden >:) alsje het zelfde vomrpje uit een plaat staal snijd is het hoe dan ook geen spijker, althans dat denk ik :+

die gesneden zien er ongeveer zo uit
https://www.amazon.com/3-...e-Style-16d/dp/B01ETN4DUG
Moet je nu het laatste woord hebben of gelijk krijgen ? :+ (thx voor de uitleg anway, immers je hoge inzet/snelle reactie tijd kan je hinderlijk vinden of waarderen .. (voor mij het laatste) )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Slonzo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:44:
[...]

Waarom MDF? Dat wordt gegarandeerd het punt waar de boel uitbreekt...
Heb je geen afvalstukje? Of waarom niet meteen in het echte stuk verlijmen?
Het is maar 'lijm', geen rocket science...
Omdat het MDF midden in het hardhout komt te zitten, ook niet zichtbaar van buitenuit... en het kan dus nergens naartoe. Waarom MDF? Omdat ik vrij makkelijk een kubus/balk kan maken die strak op het messing aansluit. In dat notenhout is dat een drama, dat spul is echt bikkelhard en breekt graag uit.

Waarom zo overdenken:
Ik vind het oprecht spannend, die pin moet wel goed uitgelijnd zijn dat wil zeggen dat als het messenblok om de pin roteert de boel niet moet gaan zwabberen. Als hij 5 graden scheef staat vind ik dat vervelend.
Ik heb nooit met epoxy gewerkt, en als het vast zit het vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:41:
[...]

Moet je nu het laatste woord hebben of gelijk krijgen ? :+ (thx voor de uitleg anway, immers je hoge inzet/snelle reactie tijd kan je hinderlijk vinden of waarderen .. (voor mij het laatste) )
ik ben gewoon een beetje opstandig/geïrriteerd omdat ik weer veel te lang doe over een stukje gereedschap uitzoeken :X

twain4me in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

vso schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:21:
5 assige CNC? :9
Anders misschien gieten, persen en cinteren, 3d printen, uit snijden/stansen, etsen.
Er zullen vast een paar andere technieken bestaan voor speciale types/materiaalsoort nagels.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FInUpaTjWOf65Kj40Hyfxciz48E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6wEEh9Bcu3atkZntbE7OsKR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMqAlnhWV_y-qd_2lEi-OAzAFQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/of62AkYIdumhQ66kbMVLoMR9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcnfX9nAM-h9oWpZF8uaDyl5WVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWpPVpDGu4sSvEsJok5IDXZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dX1PKzLeBBNTlOlkB-vhCwVGfNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHMDHFGUVEzMcfRQv13BH0xq.jpg?f=fotoalbum_large

Klaar :). Morgen verhuist hij naar de slaapkamer en gaan de boekjes erin. Er komt ook een Anker station achterop (uit zicht) voor opladen telefoon, E-reader, kleine ventilator voor de zomer etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

HTT-Thalan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klaar :). Morgen verhuist hij naar de slaapkamer en gaan de boekjes erin. Er komt ook een Anker station achterop (uit zicht) voor opladen telefoon, E-reader, kleine ventilator voor de zomer etc.
Mooi robuust nachtkastje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dragonhaertt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:31:
[...]

5 assige CNC? :9
Anders misschien gieten, persen en cinteren, 3d printen, uit snijden/stansen, etsen.
Er zullen vast een paar andere technieken bestaan voor speciale types/materiaalsoort nagels.
wie zei wat over een twain zag je het laatste icoontje niet ? ;)

goed nu weer terug naar iets anders :P

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKTPFHAbq-nyiOHO8Y6CIrucR2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiyd7ceVtq1Lemlfbo4o7GHf.jpg?f=fotoalbum_large

Baton gemaakt voor de klem op mijn werkbank :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:17
HTT-Thalan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:08:
[Afbeelding]

Baton gemaakt voor de klem op mijn werkbank :).
Net te laat, carnaval was vorige week. :+

Op een of andere manier moet ik toch altijd denken dat het er bij jou een beetje zo aan toe gaat:

>:)

Wellicht is dit een leuk tussendoorprojectje met great looks voor weinig.

[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 04-03-2022 21:51 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Teijgetje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:28:
[...]

Net te laat, carnaval was vorige week. :+

Op een of andere manier moet ik toch altijd denken dat het er bij jou een beetje zo aan toe gaat:

[YouTube: SHOWER STOOL - made by WOOD Girl]

>:)

Wellicht is dit een leuk tussendoorprojectje met great looks voor weinig.
Gek he, kickback als je links zaagt met je geleider tegen je hout geklemd rechts, en zonder spouwmes... langs een mega vlakbank (of een domino) staan zonder oorbescherming... echt een ontzettende doos...

...maar hoe wist je dat ik in een rok werk?

Even serieus, ik erger me stuk aan mensen zoals zij. Zonder enige vorm van bescherming domme dingen doen in een 'sexy outfit' om views aan te trekken. Ze leert mensen ook nog eens helemaal niks over het maakproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:17
HTT-Thalan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:03:

Even serieus, ik erger me stuk aan mensen zoals zij. Zonder enige vorm van bescherming domme dingen doen in een 'sexy outfit' om views aan te trekken. Ze leert mensen ook nog eens helemaal niks over het maakproces.
Dat zit toch gewoon comfortabel? ;)

En volgens mij houdt ze zich aan de Chinese ARBO.
Dat de kickback er niet uit gehaald is vind ik netjes had er net zo goed uitgeknipt kunnen worden.
Bij haar overige projectjes gaat het goed. ;)
Ook allemaal volgens de Chinese ARBO, wel met goed gereedschap.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Teijgetje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:18:
[...]

Dat zit toch gewoon comfortabel? ;)

En volgens mij houdt ze zich aan de Chinese ARBO.
Dat de kickback er niet uit gehaald is vind ik netjes had er net zo goed uitgeknipt kunnen worden.
Bij haar overige projectjes gaat het goed. ;)
Ook allemaal volgens de Chinese ARBO, wel met goed gereedschap.
Onzin, die Minimax word ook in China gewoon met een spouwmes en een handleiding geleverd waarin staat dat zulke handelingen gevaarlijk zijn. Zij maken die machines nota bene :P. Plus, mijn garage is iets minder groot dan de hare :+. Niet vergelijkbaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
We hebben hier een radiator in een slaapkamer (1e verdieping) die lekt bij de ontluchter.
Begon waarschijnlijk na een keer ontluchten (daarvoor geen last).
Uiteraard verder dicht proberen te draaien maar die zat al vast genoeg.
Zal dus wel vervangen moeten worden.

Nou kan de radiatorkraan wel dichtgedraaid worden, maar bij retour zit geen voetventiel o.i.d. dus deze radiator kan niet op zichzelf wat afgetapt worden (tot onder niveau van ontluchter) om de ontluchter te vervangen.
De leidingen van deze radiator lopen ook rechtstreeks terug naar de CV-ketel.

Dan zal er wel niets anders op zitten dan beneden bij een radiator het héle systeem leeg te laten lopen (alleen daar kunnen we het CV-water makkelijk laten weglopen) of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKGxVuxbOxrTSLDikP-BJ2krShk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KKGwmW1dtnOeZk71v8S7uLb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gae4ScCs-XLKai59_rslu8ClvC8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiv9fe8mSBc5T50sowkdEiug.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 36% gewijzigd door Piet91 op 05-03-2022 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Gek he, kickback als je links zaagt met je geleider tegen je hout geklemd rechts, en zonder spouwmes... langs een mega vlakbank (of een domino) staan zonder oorbescherming... echt een ontzettende doos...

Wat een gave workshop, ben benieuw wat ze er normaal maken, liggen hier en daar geweldige planken. ohw en een kickass lintzaag.. zal vast niet voldoen aan de regels hier, maar die ziet er wel erg gaaf uit. veder staat die huppelkut maar in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HTT-Thalan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:41:
[...]

mijn garage is iets minder groot dan de hare :+. Niet vergelijkbaar dus.
wacht....het is toch haar garage en jouw lamborgini... 2:05 (ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:29
Ik heb een houten meubelstuk (bekvam van ikea) die ik afgelopen winter buiten heb gehouden. Deze heeft nu zwarte vlekken en witte schimmel.

De bekvam was 2x met houtolie behandeld. Ik dacht dat dit voldoende was tegen de weersinvloeden. Blijkbaar niet. :D

Kan ik dit meubelstuk nog herstellen? Hoe kan ik dit voorkomen? Hij staat niet onder een overkapping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_l6wRq55f4JXVCQYXwgxaymeiAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKG6AnCVXkrdPtKlPbl4hqRj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj0tOGes7MVX5JlVjg5Wc2pBHDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNvwP50GYLXDQlP3fVnMgXW8.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zat te denken aan
-reinigen met water.
-mix van azijn en water tegen de schimmel.
-opschuren
-beitsen 2 lagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

banaliteit schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:39:
Ik heb een houten meubelstuk (bekvam van ikea) die ik afgelopen winter buiten heb gehouden. Deze heeft nu zwarte vlekken en witte schimmel.

De bekvam was 2x met houtolie behandeld. Ik dacht dat dit voldoende was tegen de weersinvloeden. Blijkbaar niet. :D

Kan ik dit meubelstuk nog herstellen? Hoe kan ik dit voorkomen? Hij staat niet onder een overkapping.
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik zat te denken aan
-reinigen met water.
-mix van azijn en water tegen de schimmel.
-opschuren
-beitsen 2 lagen
Oxaalzuur is je vriend. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:40
Nieuw klusje in het vooruitzicht: de onderkant van de zoldertrap opnieuw verven.
Zit vol met butsen en spetters van het stucwerk van de muur (muur is 3 jaar geleden opnieuw gestuct).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGtb4uVg5ZNjXROk2kLx7mrc8FM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kv29SRHCMpK0Hu42Xvc9pcNy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wy9fufEeB29UI6wjP_x9gqU8teA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOmhAWHyEsI6uT3rq866dLdI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uGCYJpnfgYt5HcV0AUCp8Qfcks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnJ56qV2w1Uxz20kuolxaNvd.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik heb vorige jaar een excentrische schuurmachine gekocht. Heb zelf nog nooit zo'n schuurmachine gebruikt en misschien is dit wel een mooie eerste klus voor die machine.
Met mijn 1.83m kan ik er prima op ooghoogte bij en hoef ik niet voorover te buigen om erbij te kunnen. Ik denk er dus aan om trede voor trede de boel af te schuren. Zou er geen steiger of plateautje voor hoeven te maken denk ik.
Misschien nog een stofzuiger erbij kopen voor alle stof in huis af te vangen.

Tips, advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 23:01

Seafarer

XXX

badkuip schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:59:

Ik denk er dus aan om trede voor trede de boel af te schuren.
Tips, advies?
Met afschuren bedoel je kaal schuren? Zou ik zeker niet doen.

Als de ondergrond vast zit, ik denk van wel ik zie geen bladders, gewoon eerst goed ontvetten, schuren dan de kale stukken met dikke grondverf behandelen, scheelt weer plamuren, plamuren waar nodig maar niet in overgangen of naden plamuren (een trap blijft bewegen) gewoon kitten met overschilderbare kit. nogmaals licht schuren en gronden en aflakken.

Oh ja eerst iemand over de trap laten lopen en van onderen luisteren welke tree ernstig kraakt. En daar wat extra schroeven in draaien.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@Seafarer was niet van plan het kaal te
schuren, dat lijkt me niet nodig. Gewoon licht afschuren om te kunnen gronden en opnieuw te lakken. En ook even mooi glad maken, vooral bij de resten en spetters stucwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Seafarer schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:12:
Oh ja eerst iemand over de trap laten lopen en van onderen luisteren welke tree ernstig kraakt. En daar wat extra schroeven in draaien.
Hij zij zelf het volgende over dit onderwerp lijkt me beter dan zomaar wat schroeven erin jassen ;)
badkuip schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:33:
Maar ik zou je aanraden om kraaklatten te plaatsen als je daarbij kan, aan de onderkanten van de trap.
Sjieke versie:
[Afbeelding]

Simpele versie

Werkt veel beter.
Dacht dat het iemand anders was die het over kraaklatten had oid .. maar blijkt hij zelf te zijn ? lol anyway zeker als je gaat verven is dat een mooi moment denk ik zo om dit mee te nemen (indien nodig)

maar betreft je plan zou zeggen

Dasty, eerst goed schoonmaken .. een plamuurmes / beitel pakken om de ergste dikke klodders eraf te wippen .. daarna schuurpapier voor 99% van de trap om de hechting voor je volgende laag te bevorderen . de schuurmachine is alleen nodig voor de enkele plek waar je niet over tevreden bent .. wat teveel is voor het schuurpapiertje en voordat je gaat verfen even vochtige ammoniak doek .. over de hele trap heen. (schuurstof weghalen) ..

laatste keer (10+ jaar geleden) in ouderlijk (huur)huis zo gedaan verf zit er nog goed op .. en dat was goedkoopste verf uit de bouwmarkt toen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

badkuip schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:59:
Nieuw klusje in het vooruitzicht: de onderkant van de zoldertrap opnieuw verven.
Zit vol met butsen en spetters van het stucwerk van de muur (muur is 3 jaar geleden opnieuw gestuct).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb vorige jaar een excentrische schuurmachine gekocht. Heb zelf nog nooit zo'n schuurmachine gebruikt en misschien is dit wel een mooie eerste klus voor die machine.
Met mijn 1.83m kan ik er prima op ooghoogte bij en hoef ik niet voorover te buigen om erbij te kunnen. Ik denk er dus aan om trede voor trede de boel af te schuren. Zou er geen steiger of plateautje voor hoeven te maken denk ik.
Misschien nog een stofzuiger erbij kopen voor alle stof in huis af te vangen.

Tips, advies?
normaal kom je een eind met een (schuur)sponsje en wat water maar als het er al 3 8)7 jaar opzit zal je wel een beetje moeten schuren denk ik ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Grote dingen er af met een beitel of gewoon plamuurmes of desnoods schilmes was ook mijn eerste ingeving. Dan opschuren, evt gaten met lakplamuur opvullen, nogmaals die plekken opschuren en dan aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

vso schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Hij zij zelf het volgende over dit onderwerp lijkt me beter dan zomaar wat schroeven erin jassen ;)

[...]
Zomaar kraaklatten erop jassen :) voor een trap in het zicht vindt ik nou ook niet echt esthetisch verantwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

twain4me schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 07:07:
Wat een gave workshop, ben benieuw wat ze er normaal maken, liggen hier en daar geweldige planken. ohw en een kickass lintzaag.. zal vast niet voldoen aan de regels hier, maar die ziet er wel erg gaaf uit. veder staat die huppelkut maar in de weg.
Ik geloof echt niet dat het 'haar' workshop is. Niet omdat ze vrouw is, maar omdat ze (naar mijn bescheiden mening) onbekwaam is. Gewoon clickbait. En die kick ass lintzaag heb ik straks ook, als de spuiter nu een keer zijn werk doet...

Nu heb ik onlangs een wat grotere makita cirkelzaag gekocht en die is ook heel bekwaam in het splitsen van dikke balken, dus voorlopig kan ik wel werken :P.

Vandaag de laatste hand aan het leggen aan mijn 'tail vise':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCjARaLg3UEo8CvuwgGfvawVdbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUuX6p2gi7UOho3wgporjjg3.jpg?f=fotoalbum_large

Nu verder met het maken van de leg vise. Hier ligt hij in de lijmklemmen gisteravond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwrT0zAxz587E92AffZbTJV8IkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5H255bxNMOdQDH3SlnYXm0x.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap is de spindel erdoor maken en monteren. Ook moet het klemblok hier en daar geschaafd worden om minder 'in de weg' te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Seafarer schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:39:
[...]

Zomaar kraaklatten erop jassen :) voor een trap in het zicht vindt ik nou ook niet echt esthetisch verantwoord.
Dat is ieder voor zich, " vorm over functie" of "functie over vorm" toch ? kraaklaten komen in diverse vormen en maten als je ervoor kiest.

Zelf vind ik de onderzijde van een trap zoals @badkuip op de foto zet al lelijk,en zou liever een gladde c.q vlakke plaat aan de onderzijde en dus elke hoek /naadje direct verberg, erop willen zien. Dat is ook makkelijker schoonmaken .. maar het werk & moeite is dusdanig dat ik zoiets heb van .. als ik me echt heel erg verveel dan is dat een mooi project ofzo

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
breinonline schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:35:
[...]

@twain4me Ik wil eigenlijk wel gaan popnagelen, maar waar vind je geschikte popnagels? De verbinding van metal studs C/U45 is maar 1,2mm dik en de meeste popnagels hebben toch een minimum verbindingsdikte van enkele millimeters.
Bij mij op het karwei (ben nu met 180 hotelkamers bezig in de metalstud) gebruiken de wandenbouwers dit soort parkers in de koven als het hangend moet.
https://www.schroevenxl.n...0W_gBJEAQYBiABEgIFX_D_BwE
Veel makkelijker en veel sneller dan een popnagel, een gewone gipsplaatschroef steekt meer uit door de verzonken kop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

vso schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Dat is ieder voor zich, " vorm over functie" of "functie over vorm" toch ? kraaklaten komen in diverse vormen en maten als je ervoor kiest.

Zelf vind ik de onderzijde van een trap zoals @badkuip op de foto zet al lelijk,en zou liever een gladde c.q vlakke plaat aan de onderzijde en dus elke hoek /naadje direct verberg, erop willen zien. Dat is ook makkelijker schoonmaken .. maar het werk & moeite is dusdanig dat ik zoiets heb van .. als ik me echt heel erg verveel dan is dat een mooi project ofzo
We wachten af op mooie klaar foto's van @badkuip om te zien welke keuze vraagsteller heeft gemaakt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
@Seafarer @vso @twain4me @The Eagle De trap kraakt niet, dus daar hoef ik niets aan te doen.
Dank voor de tips. De schuurmachine moet dan maar even wachten op andere keer om ingewijd te worden.

Duurt nog wel even voordat ik ermee aan de gang ga. Foto's van het resultaat zal ik zeker posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

badkuip schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:36:
@Seafarer @vso @twain4me @The Eagle De trap kraakt niet, dus daar hoef ik niets aan te doen.
Dank voor de tips. De schuurmachine moet dan maar even wachten op andere keer om ingewijd te worden.

Duurt nog wel even voordat ik ermee aan de gang ga. Foto's van het resultaat zal ik zeker posten!
hahahaha nu ja het is pure toeval dat @Seafarer erover had .. hoewel toegegeven ik wel zoiets had van dat is wel mooi moment laat ik even die bewuste post van (jou) eventueel linken als "optie' maar ja gezien de poster was dat wellicht erg overbodig .. totdat die andere dodo erover begon :)

Je zou overgens best de schuurmachine in kunnen wijden maar dat is lastig van de foto af te lezen, als het zou bladderen of het bestaande verfwerk is niet glad genoeg is naar je eigen wens ofzo zou ik het persoonlijk adviseren .. om het juist wel te doen. maar dat is ook afhankelijk hoe groot de kans is dat je op kaal hout zit.

Maar ik begrijp dat je eigenlijk op paar plekken na eigenlijk wel tevreden bent, alleen de kleur is niet naar wens.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
@vso verf bladdert nu niet, is gewoon oud/lelijk en verdient een nieuw fris kleurtje. Her en der wat butsen maar die vul ik wel op met houtvuller of een dikke laag verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17
Ik ben nog steeds bezig om een oplossing te bedenken voor het vocht in onze schuur. Voor optrekkend vocht vanuit de tuin/buiten wordt het waarschijnlijk hydrofoberen en kelderband (of hoe het ook heet) vanaf een stuk van de fundering tot net iets boven de tuintegels.

Vandaag stond de schuurdeur de hele dag dicht en viel het mij rond 6 uur op (toen ik in de schuur moest zijn) dat het raam van de deur (waar de zon de hele middag op staat) van binnen beslagen was.

Betekent dat dat de ventilatiegaten die in de schuur zitten gewoon echt te weinig zijn? En dat er gaten bij moeten (waarbij het bedrijf van hierboven aangaf dat ik dan het beste een rooster kon nemen dat ik kon openen/sluiten)?

Of zeggen die beslagen ramen niks over een ventilatie tekort?

Deur in ieder geval open gezet en met een kwartier was de ruit weer droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

President schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:18:
Ik ben nog steeds bezig om een oplossing te bedenken voor het vocht in onze schuur. Voor optrekkend vocht vanuit de tuin/buiten wordt het waarschijnlijk hydrofoberen en kelderband (of hoe het ook heet) vanaf een stuk van de fundering tot net iets boven de tuintegels.

Vandaag stond de schuurdeur de hele dag dicht en viel het mij rond 6 uur op (toen ik in de schuur moest zijn) dat het raam van de deur (waar de zon de hele middag op staat) van binnen beslagen was.

Betekent dat dat de ventilatiegaten die in de schuur zitten gewoon echt te weinig zijn? En dat er gaten bij moeten (waarbij het bedrijf van hierboven aangaf dat ik dan het beste een rooster kon nemen dat ik kon openen/sluiten)?

klinkt dat je last hebt van "hoog" water, .. het kan niet snel weg en blijft dus erg aan de oppervlakte.

Als je dit nu doet
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSNRqms9XHCkO9OT7sRMoEr7M2UMxVblwHpONtbMIgHfEQHM-PxO22NmYpKQNj6QJ48PCo&usqp=CAU

dit zijn "grindkoffers" gewoon een geul langs je fundering/gebouw met op de hoeken een "diepere" put.

Afhankelijk van de breedte/lengte van het doek maak je een zak en/of worst gevuld met grind, zolang ze tegen elkaar liggen en een laagje van enkele centimeters zand erop zullen ze onderling water doorgeven. een drainage-slang is optioneel maar zorg dat zand niet direct bij de drainage slang kan (anders zal die verstopt raken.)

hiermee geef je het water de kans snel weg te zakken (water zoekt de makkelijkste weg) je hoeft niet dieper dan je grondwater te gaan .. maar dicht bij de fundering wel dieper dan je kruipruimte ..

Bij mij zorgde dit voor een drogere kruipruimte .. zeker bij je HWA pijp is een grindkoffer erg prettig.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
badkuip schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:58:
@vso verf bladdert nu niet, is gewoon oud/lelijk en verdient een nieuw fris kleurtje. Her en der wat butsen maar die vul ik wel op met houtvuller of een dikke laag verf.
Ik las het net ook in een andere reactie. dikke primer? Je geeft zelf ook aan een dikke laag verf. Als je een straks resultaat wilt dan moet je 1 ding zeker niet doen en dat is een dikke laag verf gebruiken. Daar krijg je druipers, schroeien, ga zo maar door van.

Mocht je gaten opvullen gebruik dan een goeie vuller zoals een epoxy welke ook hecht op verf. Bijvoorbeeld de 2 in 1 sf van repair care. Zit in 1 tube en schuurbaar na pak en beet 40 minuten.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De schuur werd overdag een stuk warmer dus de lucht daar kan dan meer water bevatten..... als het buiten afkoelt dan koelt het glas wrs het snelst af en wordt een koudebrug waar het vocht condenseert.
Als het niet teveel vocht was zou ventileren zeker helpen, dan daalt overdag de temperatuur in de schuur en zou er minder vocht in de schuur kunnen zijn.
Volg de LV overdag eens om te zien hoe het verloop is.
Vochtbronnen aanpakken helpt altijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17
vso schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:29:
[...]

klinkt dat je last hebt van "hoog" water, .. het kan niet snel weg en blijft dus erg aan de oppervlakte.

Als je dit nu doet
[Afbeelding]

dit zijn "grindkoffers" gewoon een geul langs je fundering/gebouw met op de hoeken een "diepere" put.

Afhankelijk van de breedte/lengte van het doek maak je een zak en/of worst gevuld met grind, zolang ze tegen elkaar liggen en een laagje van enkele centimeters zand erop zullen ze onderling water doorgeven. een drainage-slang is optioneel maar zorg dat zand niet direct bij de drainage slang kan (anders zal die verstopt raken.)

hiermee geef je het water de kans snel weg te zakken (water zoekt de makkelijkste weg) je hoeft niet dieper dan je grondwater te gaan .. maar dicht bij de fundering wel dieper dan je kruipruimte ..

Bij mij zorgde dit voor een drogere kruipruimte .. zeker bij je HWA pijp is een grindkoffer erg prettig.
Nadeel is dat 1 lange muur aan de tuin van de buren zit... Dus daar kan ik helaas niet zomaar graven en/of een geul/goot... Maar iets tegen de muren is daar natuurlijk wel een mogelijkheid, volgens mij heb ik gewoon het recht om vanaf hun kant iets aan mijn muur te doen... En dat de werklui dan even wat terrastegels moeten weghalen en afgraven is dan zo (al moet ik kijken of er terrastegels liggen of dat tuin is).

De HWA afvoer van het dak zit trouwens bij de buren.
route99 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:45:
[...]
De schuur werd overdag een stuk warmer dus de lucht daar kan dan meer water bevatten..... als het buiten afkoelt dan koelt het glas wrs het snelst af en wordt een koudebrug waar het vocht condenseert.
Als het niet teveel vocht was zou ventileren zeker helpen, dan daalt overdag de temperatuur in de schuur en zou er minder vocht in de schuur kunnen zijn.
Volg de LV overdag eens om te zien hoe het verloop is.
Vochtbronnen aanpakken helpt altijd....
Kan ik dat met een apparaatje doen? Want lijkt mij dat als ik elk uur de deur open om een metertje af te lezen in daarmee ook de lv beïnvloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@President
Er zijn LV-meters die je om een bepaalde tijd kunt laten meten. Of achteraf uitlezen op het apparaat, soms zit er een USB aansluiting op en kun je hem op de pc met de tool die erbij hoort uitlezen, soms worden gegevens op een SD oid kaartje wegeschreven. En wellicht tegenwoordig ook op afstand via wifi.
Heb me er niet in verdiept, ik heb een simpel digitaal geval, wel met grote cijfers.... dus al er een magnetisch ramen wisser op het raam zit .... zou ik het met wat moeite door het raam op afstand kunnen aflezen.....

Kijk eens bij Conrad oid rond, mss ook nog bij Hornbach of Bol of anders bij Amazon. Als je eenmaal beet hebt kun je naar een model gaan zoeken die je qua prijs bevalt...Bekijk de reviews op die sites daar staan vaak echt nuttige tips bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

President schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:27:
[...]

Nadeel is dat 1 lange muur aan de tuin van de buren zit... Dus daar kan ik helaas niet zomaar graven en/of een geul/goot... Maar iets tegen de muren is daar natuurlijk wel een mogelijkheid, volgens mij heb ik gewoon het recht om vanaf hun kant iets aan mijn muur te doen... En dat de werklui dan even wat terrastegels moeten weghalen en afgraven is dan zo (al moet ik kijken of er terrastegels liggen of dat tuin is).

De HWA afvoer van het dak zit trouwens bij de buren.

[...]

Kan ik dat met een apparaatje doen? Want lijkt mij dat als ik elk uur de deur open om een metertje af te lezen in daarmee ook de lv beïnvloed?
ik weet niet je situatie natuurlijk, maar hier in NL kan je 99% er van zeker zijn dat de grond de boosdoener is .. kan natuurlijk dat je tot die 1% behoort zonder sarcasme bedoelt.

LV is beetje lastig zoeken op google, ik zou RV gebruiken (relatieve vochtigheid) dat bestrijden is wellicht het eenvoudigst met een badkamer ventilor met vochtsensor oid .. of een anti-vorst verwarming (die verwarmen tot 10 graden oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Via LV..... in Google..
https://www.google.com/search?q=Conrad+lv+meter
https://www.conrad.nl/nl/...-hygrometers-0601115.html

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 05-03-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

[...]

Ik ben zelf van mening dat het niet alleen dat is maar ook genoeg andere youtube channels die zich als 'woodshop' profileren die enorm dom omgaan met hun tools. Het is lastig om niet te generaliseren maar met name de US mensen kunnen er wat van om de meest vreemde constructies op hun tafelzagen te monteren.

Als je dat soort grappen hier in een leslokaal zou doen, dat je er direct wordt uit getrapt. Niet alleen omdat het gevaarlijk is voor jezelf maar ook iederen om je heen.

Vaak is het argument dat iemand dan ervaren is, waardoor je bepaalde dingen dan wel zou kunnen doen. Naar mijn inziens hoef je niet bang te zijn voor je machines maar moet je er zeker wel respect voor hebben en ze gebruiken waarvoor ze bedoelt zijn.

Ik kijk zelf niet meer naar bepaalde channels waar zonder guard, planken verticaal(!) met een jig over een dado stack heen worden gehaald, met als kers op de taart: er precies achter gaan staan. Gebruik gewoon een frees 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 14-09 12:41

Ik had ook last van een vochtige halfsteense garage, al m'n gereedschap roestte daar helaas in weg. Ik heb het rigoreus aangepakt en alle muren geisoleerd met voorzetwanden van 6cm PIR + OSB platen. Het dak was al geisoleerd met 5cm PIR toen we nieuwe dakbedekking hebben laten plaatsen (meer was niet echt mogelijk vanwege de hoogte van de dakrand). Alleen de betonnen vloer is niet geisoleerd, maar die is voldoende dik dat er geen vocht omhoog komt. Er zit verder nog een gare tuindeur in die ik wil vervangen, en een enkelglas raam.

Echter, met een heel klein beetje verwarming (een elektrisch oliekacheltje die op standje 0.2 staat) blijft de luchtvochtigheid nu netjes op zo'n 55% / 60% met een temperatuur van 10 tot 15 graden (afhankelijk of ik zelf in de ruimte bezig ben en de heater aan heb voor comfort). Ik heb geen noemenswaardige ventilatie erin zitten, behalve dat de deuren niet goed afsluiten (dus er is wel iets). Gezien het om 10m2 gaat is de ventilatie van af en toe de deur open doen voldoende - als ik in de ruimte ben.

Volgens mij is de enige goede manier om vochtproblemen op te lossen is isoleren & verwarmen & ventileren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
we zijn bezig met een bouwaanvraag, voor een kap op onze aangebouwde geisoleerde garage.

Het wordt een symmetrische kap, dus schuin vlak aan voorzijde van de garage, en schuin vlak aan de achterzijde.

Nu zijn we dus aan het tekenen voor de welstand. En nu vraag ik mij het volgende af.

Stelling: aan de achterzijde van de woning mag je vergunningsvrij een dakkapel plaatsen, mits 0,5 meter van de randen van het dakvlak, en de hoogte van de dakkapel mag max 1,7m zijn.

De vraag die ik heb:

Kan ik simpelweg een tekening aanleveren, zonder dakkapel? Maar dan tijdens het bouwen dan alsnog een dakkapel ( volgens de vergunningsvrije voorwaarden ) gaan plaatsen?

De reden dat ik het vraag:
Ik wil de welstand niet teveel voeden met informatie, want ze vinden er toch altijd wel iets van.
En stel je hebt al een dergelijk bouwwerk staan, dan zou je zomaar die dakkapel kunnen plaatsen zonder het informeren van de welstand.

Kortom, is het verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

HyperTrophy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:10:
we zijn bezig met een bouwaanvraag, voor een kap op onze aangebouwde geisoleerde garage.

Het wordt een symmetrische kap, dus schuin vlak aan voorzijde van de garage, en schuin vlak aan de achterzijde.

Nu zijn we dus aan het tekenen voor de welstand. En nu vraag ik mij het volgende af.

Stelling: aan de achterzijde van de woning mag je vergunningsvrij een dakkapel plaatsen, mits 0,5 meter van de randen van het dakvlak, en de hoogte van de dakkapel mag max 1,7m zijn.

De vraag die ik heb:

Kan ik simpelweg een tekening aanleveren, zonder dakkapel? Maar dan tijdens het bouwen dan alsnog een dakkapel ( volgens de vergunningsvrije voorwaarden ) gaan plaatsen?

Ik wil de welstand niet teveel voeden met informatie, want ze vinden er toch altijd wel iets van.
En stel je hebt al een dergelijk bouwwerk staan, dan zou je zomaar die dakkapel kunnen plaatsen zonder het informeren van de welstand.

er is toch een website "vergunningscheck" oid ? zou die eens invullen met je plannen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Dan is het inderdaad vergunningsbewijs, maar dat heb ik al benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

HyperTrophy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:12:
Dan is het inderdaad vergunningsbewijs, maar dat heb ik al benoemd.
dan snap ik geen moer van je verhaal.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
Je garage is toch ook geen woning? Op je woning mag je vaak tot bepaalde maten een dakkapel plaatsen met randvoorwaarden als X uit de kant etc. Geen odee hoe dat zit op een bijgebouw als een garage en het lijkt mij dat tijdens de bouw iets toevoegen wat niet op tekening staat sowieso fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

HyperTrophy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:10:

De vraag die ik heb:

Je opbouw zal worden gezien als onderdeel van je woning en dus mag er inderdaad vergunningvrij een dakkapel op. Hoe de ambtenaar van Bouw-en Woningtoezicht daarmee omgaat verschilt per gemeente. De ene gemeente wil hem niet op tekening, de andere gestippeld met markeringen dat het een vergunningvrije dakkapel is en weer anderen maakt het geen fluit uit hoe je het doet.

Je zal dus echt even contact met de gemeente moeten opnemen om te vragen hoe men het graag ziet.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:15:
Je garage is toch ook geen woning? Op je woning mag je vaak tot bepaalde maten een dakkapel plaatsen met randvoorwaarden als X uit de kant etc. Geen odee hoe dat zit op een bijgebouw als een garage en het lijkt mij dat tijdens de bouw iets toevoegen wat niet op tekening staat sowieso fout is.
Aangebouwde garage...
De ruimte die hier op komt zal een extra slaapkamer zijn, dus vanuit de eerste verdieping van het huis bereikbaar zal zijn door het vergroten van de overloop.

Het gaat er mij dus nogmaals om, om deze dakkapel niet te vermelden op de huidige aanvraag (de aanvraag betreffend het plaatsen van een kap op de aangebouwde garage)

In het verlengde hiervan is hetzelfde uitgangspunt wanneer je ergens achter huis een dakraam (vb velux) wilt plaatsen.

Zeker bij een aanzienlijke opbouw als deze, is het nog lastig te bepalen welke afmetingen en positie een dakraam of dakkapel moet hebben in relatie tot de binnenruimte/indeling.

[ Voor 43% gewijzigd door HyperTrophy op 06-03-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:56
Vraagje:

Nu de houtprijs nog steeds behoorlijk hoog is heb ik besloten om al het constructie hout (ik ging uit van douglas 20x20 voor de staande en liggende delen met daar tussenin regels 5x10cm) om mijn klusschuur maar op te trekken uit betonblokken (10x20x30). Ter indicatie was ik al 5k kwijt aan hout en dan heb ik het nog niet eens aan beide zijden dichtgetimmert. Met betonblokken ben ik nog geen 500 eu kwijt incl. cement en zand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LZSiH1H6-aw_enyw9OZPooz9o8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/h5AUvAPlsUM1K8Yz78MjBdO8.png?f=fotoalbum_medium

Nu zit ik alleen met 2 vraagjes.

1. iemand suggesties hoe ik de grootste overspanning dicht kan maken met een systeem waardoor ik zo min mogelijk ruimte verlies en zo maximaal mogelijk de ruimte open kan maken. Ik dacht zelf aan een harmonicasysteem zoals hier te zien is op YouTube: Father & Son Build Their Dream Garage | Pt.3 en YouTube: Father & Son Build Their Dream Garage | Pt.3

Nadeel bij schuifdeuren er zit altijd een deur over de ander heen. Openslaande deuren naar links en rechts ook geen oplossing want dan heb ik 2 deuren van 2.5 meter elk. Rolpoort behoort ook niet tot de mogelijkheden en ik vermoed dat een openslaande deur met halverwege nog een scharnier het gewicht van de deur niet kan dragen.

2. hoe kan ik de stalen balk berekenen en dan met name welke druk hij moet weerstaan in het middenpunt. Zoals ik het nu bekijk, wordt de balk 5.5 meter lang, rust hij aan beide zijden 20cm op de betonmuur en de enige krachten die erop komen zijn ca 10 vuren balken die in het H profiel gelegd worden met daarop een 20m2 aan underlayment en dakbedekking en ca 600kg aan groendaktegel

Ik gok persoonlijk dat een 140x140 van 5.5 meter voldoende kracht kan weerstaan (ca 2600kg)

discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Voor 120~160 US $ (ex shipping naar NL) kun je zo'n ding kopen:

https://www.benchcrafted.com/crisscross

maar dat vind ik zonde geld. En tóch wilde ik er eentje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoFk7a9igeylFk8VaqAJPBKN4ZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rngrrfurXVVk7zj4aoKsmLv.jpg?f=fotoalbum_large

Met wat oude alu hoekprofielen, wat bouten uit de raapbak heb ik hem zelf gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1iP3yU5U1lukbtzEzPzR0-SgN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHTuJQoHKGkagvCYOwyPK02E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKBVLx6oox6VIb-St8_lqyd9QL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sagi37P7WoId4Nm0bNkjYIh1.jpg?f=fotoalbum_large

Tesamen met een gekochte spindel van Baptist in Arnhem (7 tientjes) en een oude balk heb ik nu een volwaardige 'leg vise' aan mijn bank hangen :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAsevnfN_ISeF7lUbGLzo5cIPpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttW92Q9ZWYkYzF0rpt4CO3yC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uggDzbpC1_zTRIvCmbMrCkW5I48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1izRIAlElZRpmbA1Q3eyIeza.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog beitsen en netjes afwerken + een baton draaien voor het handvat. De werkbank nadert 'af' :).

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-03-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 11:01
Om de kraan in de badkamer te vervangen moet ik in eerste instantie beide S-koppelingen verwijderen. De linker zat vrij stroef maar is log gekomen (1/2" buis, verloopring naar 3/8").

De rechterkant zat een stuk vaster, hier is de s-koppeling afgebroken toen ik met sleutel 12 bezig was (wel iets van beweging in geweest maar minimaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oF1ohLhSWewqWsY7fX7m_IqEZJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZXnDyMAgexaDhFUrEqTICi5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ne0hwsk2MuF6-Jeur5WpqbGepBg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkxQoZilkh7Zt1ruSDove3nR.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat is hierbij de slimste manier om het restant en verloop ring te verwijderen? Ik kom dit tegen op internet , of anders een dremel, ben alleen bang de originele buisdraad te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

thafusion schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:09:
Om de kraan in de badkamer te vervangen moet ik in eerste instantie beide S-koppelingen verwijderen. De linker zat vrij stroef maar is log gekomen (1/2" buis, verloopring naar 3/8").

De rechterkant zat een stuk vaster, hier is de s-koppeling afgebroken toen ik met sleutel 12 bezig was (wel iets van beweging in geweest maar minimaal).

[Afbeelding][Afbeelding]

Wat is hierbij de slimste manier om het restant en verloop ring te verwijderen? Ik kom dit tegen op internet , of anders een dremel, ben alleen bang de originele buisdraad te beschadigen.
Warm stoken en waterpomptang er op.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1 ... 206 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/