[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 205 ... 473 Laatste
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het nachtkastje staat in de beits uit te harden. Ik moet er nog olie op doen, maar de afwerktafel is even 'in gebruik' omdat er een ~150kg werkblad op ligt te drogen voor mijn nieuwe houtwerkbank. Vandaag het frame definitief in elkaar gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqNI9awPnkNZOnhiP1C-qeCwS8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEps9Qg0t5tRGJDqwtkMXxmz.jpg?f=fotoalbum_large

Pen-en-gat verbindingen, taaie lijm erin en ook nog houtdraadbouten om te zorgen dat het frame absoluut geen flex zal hebben, er moet op geschaafd en gezaagd kunnen worden zonder dat het beweegt.

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-10 17:02
Ja, bedankt!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
sloth schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:51:
(Weer maar eens :+ ) een beginnersvraagje..

Kan een verzinkte (boor)schroef buiten gebruikt worden of ga je dan snel tegen roestproblemen oid aanlopen? Het gaat om deze unit: https://www.bouwmaat.nl/f...-stuks/product/0000755584

RVS lijkt me beter maar kan ik niet zomaar vinden waar ik ze nu kan afhalen als zelftapper (boorschroef, boorpunt).
Omdat ik toch bij Toolstation langs reed, deze RVS jongens genomen.

Wat een drama.. :( Schroeft echt moeilijk en de kop draait er af. Ook na voorboren met Bosch metaalboor 3mm.

Volgens medewerker bij Toolstation zijn dit zelftappende schroeven geschikt voor mijn klus (op verpakking staat ook self tapping screw) maar klopt dit wel als je naar de vorm kijkt?
Ze lijken toch niet op de zelftapper die je hier ziet YouTube: EJOT JT3-18 vs. JZ3-6,3

Wat zouden jullie me aanraden?

Toch maar zelfborende schroef halen zonder voorboren?

Bij Hornbach oid een ander merk zelftappers halen en die testen met voorboren? (even zoeken of ze ook van RVS beschikbaar zijn)

Een heul andere en veul betere optie? :+

@_ferry_ weet je soms nog welke zelftappers bij jou goed werkte?
@twain4me jij adviseert zelfborende schroeven? Heb je misschien een linkje naar wat goeds?

[ Voor 6% gewijzigd door sloth op 26-02-2022 17:48 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rvs zelf borend was niet de vraag, dat is drama.. gewoon niet stevig genoeg om te boren.
heb je wel de juiste boorpunt? die is afhankelijk van de dikte van het metaal waar je in gaat schroeven vaak zijn de betere schroeven die roestwerend zijn van een vage legering.

edit ik zie nu je schroeven dat zijn zelftappers die moet je voorboren en dan nog is het niet geweldig in dikker materiaal.

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 26-02-2022 17:56 ]

• sloth
  • Niet online
Wat bedoel je precies met juiste boorpunt @twain4me?
Ik heb deze gebruikt daarnet. Dus zonder boorpunt omdat het zelftappers (of gewoon helemaal de verkeerde, fout van toolstation?) zijn.

• twain4me

twain4me

sloth schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:55:
Wat bedoel je precies met juiste boorpunt @twain4me?
Ik heb deze gebruikt daarnet. Dus zonder boorpunt omdat het zelftappers (of gewoon helemaal de verkeerde, fout van toolstation?) zijn.
ja sorry ik was een beetje in de war met de link, dat zijn wel zelftappers, ik zou het nog een keer proberen met 3,5mm voorboren.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 26-02-2022 17:59 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Waar gaan ze in? en is RVS nodig? RVS is vrij zacht en breekt inderdaad, of het draad raakt beschadigd en loopt dan vast.

• sloth
  • Niet online
Geen probleem blij dat je reageert en helpt :)

Ik heb voorgeboord met een boortje van 3mm. Dan nog braken ze af en ging het inschroeven erg moeilijk. Metaalstof van het Wera bitje.

Zou je dan een zelfborende schroef adviseren, deze bijvoorbeeld? https://tinyurl.com/2bpj8zvb

Edit nav reactie @_ferry_ ze gaan in een holle (maar vast dikwandig, duurde even om door te boren) metalen buis van een hek. Het hek staat buiten dus ik zoek wat wat duurzaams, vandaar de keuze voor RVS.
Ik heb ook twee universele verzinkte schroeven getest (eentje huismerk Hornbach, eentje van Fischer) maar die braken ook af.

[ Voor 28% gewijzigd door sloth op 26-02-2022 18:04 ]

• twain4me

twain4me

sloth schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:01:

Ik heb voorgeboord met een boortje van 3mm. Dan nog braken ze af en ging het inschroeven erg moeilijk. Metaalstof van het Wera bitje.

Zou je dan een zelfborende schroef adviseren, deze bijvoorbeeld? https://tinyurl.com/2bpj8zvb

Edit nav reactie @_ferry_ ze gaan in een holle (maar vast dikwandig, duurde even om door te boren) metalen buis van een hek. Het hek staat buiten dus ik zoek wat wat duurzaams, vandaar de keuze voor RVS.
Ik heb ook twee universele verzinkte schroeven getest (eentje huismerk Hornbach, eentje van Fischer) maar die braken ook af.
waar boor je in?

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-10 09:57
Teijgetje schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:54:
@Novadecasa
Een gaatje van 20 zal de constructie niet heel erg verzwakken, blijf wel minimaal een gatdikte van de rand.
Het voordeel van het hart is dat de leidingen zgn spijkervrij zijn : mocht je later nog ergens een schroef in jassen dan kan je met een schroef van 40 lang (+afwerkplaatdikte) nooit de leiding raken.
Wat een goed punt. Hier had ik helemaal niet bij stil gestaan!
Absoluut een vereiste inderdaad! _/-\o_

Een gat van 20mm zal de constructie inderdaad niet heel erg verzwakken, tenzij je di natuurlijk bij alle staanders doet. Dan kan het, lijkt mij, wel zeker wat aan verminderde draagkracht doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Novadecasa op 26-02-2022 19:14 ]

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:58
sloth schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:40:
[...]

Omdat ik toch bij Toolstation langs reed, deze RVS jongens genomen.

Wat een drama.. :( Schroeft echt moeilijk en de kop draait er af. Ook na voorboren met Bosch metaalboor 3mm.

Volgens medewerker bij Toolstation zijn dit zelftappende schroeven geschikt voor mijn klus (op verpakking staat ook self tapping screw) maar klopt dit wel als je naar de vorm kijkt?
Ze lijken toch niet op de zelftapper die je hier ziet YouTube: EJOT JT3-18 vs. JZ3-6,3

Wat zouden jullie me aanraden?

Toch maar zelfborende schroef halen zonder voorboren?

Bij Hornbach oid een ander merk zelftappers halen en die testen met voorboren? (even zoeken of ze ook van RVS beschikbaar zijn)

Een heul andere en veul betere optie? :+

@_ferry_ weet je soms nog welke zelftappers bij jou goed werkte?
@twain4me jij adviseert zelfborende schroeven? Heb je misschien een linkje naar wat goeds?
Domme vraag wellicht maar waarom kruiskop en geen Torx?

Adjust non olet, plerumque...

• sloth
  • Niet online
@twain4me zie edit vorige post, een dikwandige metalen buis. Ik weet niet of het staal of wat anders is.

@1nsane omdat ik nergens en Torx aandrijving en RVS en minstens 35mm lengte en voorraad kon (en kan) vinden.

Tips welkom :)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

sloth schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:37:
@twain4me zie edit vorige post, een dikwandige metalen buis. Ik weet niet of het staal of wat anders is.

@1nsane omdat ik nergens en Torx aandrijving en RVS en minstens 35mm lengte en voorraad kon (en kan) vinden.

Tips welkom :)
naar mijn idee is het aanbod bij de gamma/karwei/praxis vaak teleurstellend of het nu een een normale of XL vestiging is ..vaak omdat ze gedeeltes toewijden aan dingen die weinig meer met klussen te maken hebben.,.

bij de HB vind ik weer dat je erg moet uit kijken omdat het nogal B of C kwaliteit kan zijn maar aanbod is wel beter .. bv schroeven zijn erg breed aanwezig in diverse soorten / maten maar ook speciale aanverwanten.

Tja vanalles

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:07
sloth schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:01:

Een gewone rvs schroef ga je nooit in een dikwandig stalen pijp vast krijgen. Het materiaal van de schroef is te zacht, de spoed is te grof voor staal, het zelfborende van deze schroef is alleen voor hout, je boort te klein voor, kortom het is de verkeerde schroef.
Je hebt dit https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8 nodig en zelfs dan dien je voor te boren met een cobalt boortje die slechts een halve mm kleiner is dan de maat van de schroef
Ze pretenderen allemaal dat voorboren niet nodig is maar dat geldt alleen voor dun plaatmateriaal.

[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 27-02-2022 07:41 ]

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:43
Mijn wtw wordt snel geïnstalleerd en dan moet er een grotere kier onder mijn deuren. Is daar een goede truc voor? Kan het hangend? Of is het echt deuren eruit en dan langs de liniaal zagen? En hoe krijg ik de deuren er het beste uit, pin uit de scharnieren of de scharnieren losschroeven? Ik moet 10 deuren dus gouden tips zeer welkom 👍

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:02
Knappel schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:54:
Mijn wtw wordt snel geïnstalleerd en dan moet er een grotere kier onder mijn deuren. Is daar een goede truc voor? Kan het hangend? Of is het echt deuren eruit en dan langs de liniaal zagen? En hoe krijg ik de deuren er het beste uit, pin uit de scharnieren of de scharnieren losschroeven? Ik moet 10 deuren dus gouden tips zeer welkom 👍
Pin uit de scharnieren en het is zo gedaan

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:32

Rzaan

Altijd zoekende

Heb je een foto van de scharnieren?

• D.deJong
Wat voor scharnieren zijn het? Bij de gewone scharnieren die meestal in buitendeuren zitten tik je de pen eruit, bij paumelles til je de deur zo uit het scharnier.
Deur plat neerleggen, de lineaal er op en de invalzaag er langs is het makkelijkste, let op dat je een fijn zaagblad er op hebt zitten tegen het splinteren en laat de zaag het werk doen.

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-11 21:08
En haal je deuren niet door elkaar, als je tenminste niet meerdere exact dezelfde hebt. Zal niet de eerste zijn die daarna kan gaan puzzelen. :X

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02:11

Seafarer

XXX

:) oOo

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Knappel
Haha veel reacties, bedankt allemaal. Nog even voor de goede orde: dit zijn ze en dan x10:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IL59VZ_tcGrejEhmP6A4zw7xWCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXaSg41mxl91QtNDGjKSLY0p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHDqbvoGpT8nDwwGuC1mJWK3TUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gY3BshHvG0ib4uGcFcP6rxnL.jpg?f=fotoalbum_large

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:32

Rzaan

Altijd zoekende

Is dat onderste deel geen soort van siermoer?

• Knappel
Rzaan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:19:
Is dat onderste deel geen soort van siermoer?
Ja zou kunnen. Moer eraf en tikken maar. Was daar ook niet een heel handig gereedschapje voor, voor die pinnen?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

waar kan ik goedkoop aan fineer komen ? ik zoek een beetje goeie schuurbare laagdikte .. 2a 3mm ? wel 400 a 500mm breed.

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 27-02-2022 19:56 ]

Tja vanalles

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:41
Knappel schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:22:
[...]

Ja zou kunnen. Moer eraf en tikken maar. Was daar ook niet een heel handig gereedschapje voor, voor die pinnen?
Een verfbeugel
Afbeeldingslocatie: https://staticws.gereedschapcentrum.nl/pub/media/catalog/product/cache/1/image/700x380/beff4985b56e3afdbeabfc89641a4582/5/4/544866cc23074625056e624e55a926d8.jpg

Nadat je de onderste "vaaskop" er uit getikt hebt, kun je door de beugel omgekeerd in het scharnier op de pen te plaatsen, en door op het vlakke kantje omhoog te slaan, de scharnierpen er omhoog uit tikken. Je blijft zo met je hamer ver van het kozijn en deur zodat die niet beschadigen. Bovendien stort de deur niet uit zijn verband omdat de dunnere beugelpen het scharnier even in verband houdt. Je doet dit sowieso met de deur dicht.
Als je er 30 (10 x 3) moet doen kun je een ijzeren stripje nemen en daar een gleufje in vijlen of boren wat over de kop past van de onderste vaaskop en grip heeft op een rand of bolling, zodat je op dat stripje naar beneden kunt slaan. De onderste vaaskop zit vaak niet zo vast, die is puur sier.
Meestal lukt het ook met een klein plat schroevendraaiertje, door dit voorzichtig tussen vaaskop en scharnierblad te slaan. Maar dan heb je kans op beschadigingen als je doorschiet, met een "vorkje" heb je dat niet.

(het zijn vaaskopscharnieren, vandaar)

[ Voor 57% gewijzigd door Teijgetje op 27-02-2022 22:20 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-10 20:49
Ik moet een utp kabel langs de gevel omhoog maken voor een ipcamera. Nou kan ik hem door een regenpijp omhoog laten lopen of door een electra PVC buis die ik dan op de gevel moet monteren.

Optie een is mooi uit het zicht maar vraag me af of de elementen de kabel op den duur niet gaan beschadigen... Optie twee is robuuster maar lelijk en bovendien minder veilig omdat de kabel dan in het zicht zit en dus eenvoudig doorgeknipt kan worden.

Vind het lastig om te kiezen... Wat zouden jullie doen?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-10 17:02
Combineren? Door een elektra PVC buis door de regenpijp.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

FireFoz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:36:
Ik moet een utp kabel langs de gevel omhoog maken voor een ipcamera. Nou kan ik hem door een regenpijp omhoog laten lopen of door een electra PVC buis die ik dan op de gevel moet monteren.

Optie een is mooi uit het zicht maar vraag me af of de elementen de kabel op den duur niet gaan beschadigen... Optie twee is robuuster maar lelijk en bovendien minder veilig omdat de kabel dan in het zicht zit en dus eenvoudig doorgeknipt kan worden.

1. Het is nooit een goed plan om kabels waar stroom door loopt in water te leggen
2. Op het moment dat iemand beslist je kabel effectief door te knippen, heb je een veel groter probleem dan die doorgeknipte kabel

Gewoon in een buisje langs de muur dus.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:46
Waarom niet een grijze elektrabuis langs/achter je grijze regenpijp? Dan is het netjes, "zoals het hoort", en niemand die het ziet.

• twain4me

twain4me

D.deJong schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:38:
[...]

Ze pretenderen allemaal dat voorboren niet nodig is maar dat geldt alleen voor dun plaatmateriaal.
Dat is niet helemaal waar, het is met name afhankelijk van de boorpunt. en hoe de schroefdraad tap is opgebouwd de schroeven die je gebruikt voor sandwich panelen worden echt niet eerst voorgeboord. en gaan met gemak door 10mm staal heen mits je maar de juiste schroef koopt (BT5) . Het merendeel wat je ziet is idd niet geschikt voor dik materiaal of zelfs eigenlijk voor hout. Zelf tappers zijn nooit geschikt om te gebruiken zonder voorboren. BT5 bestaat niet in rvs dan krijg je een speciale legering die ook roest werend is maar wel sterk genoeg, met rvs kan je dat gewoon op je buik schrijven.

Dit is een bt5. De boorpunt is langer en je ziet duidelijk de tapsnijders zitten.
Afbeeldingslocatie: https://www.techwinkel.nl/uploads/techwinkel/images/catalog/zelfborende-zesk.kraagbout-boorpunt5-glv_thumb.jpg

https://www.schroefdirect...-tips/boorpunt-schroeven/

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik zou een (las)doosje op de muur plaatsen en in een liggende-s vorm van camera --> doosje doen, in het doosje een keystone waar de kabel(s) die door een/de buislopen op afgemonteerd zijn.

Langs de gevel omhoog/omlaag zou ik nooit doen, dat is het zelfde als een deur op slot doen maar de sleutel in het bereik c.q zicht laten. wat is dan de toegevoegde waarde ?

In een voeg een gat boren naar binnen toe (balk tegen de muur klemmen zodat je niet een grote brok beton ermee uit sloopt.. onder een lichte hoek naar boven toe is dan je beste optie.
of onder de dakpan vandaan ..

als dat allemaal onwenselijk is want kabels binnen oid .. tja ga dan over op een model met WIFI + bedrade accu pack die je vanuit het raam kan omwisselen ofzo ..

Tja vanalles

• Seafarer

Seafarer

XXX

vso schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:34:
[...]

.

als dat allemaal onwenselijk is want kabels binnen oid .. tja ga dan over op een model met WIFI + bedrade accu pack die je vanuit het raam kan omwisselen ofzo ..
Dan neem je toch POE? Direct een POE camera en anders een splitter.
(power over ethernet)

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 28-02-2022 15:23 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Seafarer schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:23:
[...]

Dan neem je toch POE? Direct een POE camera en anders een splitter.
(power over ethernet)
ik snap je opmerking niet, poe,wifi,powerline rooksignalen .. oid allemaal mogelijk .. oke rooksignalen wellicht wat minder nuttig :+

Maaruh wellicht wil je wel een floodlight(al dan niet IR) en poe heeft een max van 48v en paar miliAmper oid ? goed opties zat

maar kabel van de grond naar onder je dakgoot trekken is denk ik nogal contra-productief

Tja vanalles

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:20

_Apache_

For life.

Utp kabel in een flexipijp door je regenpijp laten lopen? Of bedoel je dat met een pvc buis?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Seafarer

Seafarer

XXX

vso schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:30:
[...]

ik snap je opmerking niet, poe,wifi,powerline rooksignalen .. oid allemaal mogelijk .. oke rooksignalen wellicht wat minder nuttig :+
Dan hoef je niet uit het raam te vallen bij accu wisselen zoals jezelf voorstelde. :)
Maaruh wellicht wil je wel een floodlight(al dan niet IR) en poe heeft een max van 48v en paar miliAmper oid ? goed opties zat
Ja dan is twee kabels beter.
maar kabel van de grond naar onder je dakgoot trekken is denk ik nogal contra-productief

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Seafarer schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:40:
[...]
Dan hoef je niet uit het raam te vallen bij accu wisselen zoals jezelf voorstelde. :)
bij wifi heb je nog steeds een stroombron nodig .. als je niet gaten door de gevel wilt boren .. dan houd je weinig andere opties over ..

teminste wireless power transmissie is enkele mm
20cm gevuld met beton/wapeningsstaal/isolatie en baksteen is toch nog wel een uitdaging voor bedrijven/consumenten :)

Tja vanalles

• Seafarer

Seafarer

XXX

vso schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:45:
[...]

bij wifi heb je nog steeds een stroombron nodig .. als je niet gaten door de gevel wilt boren .. dan houd je weinig andere opties over ..
Volledig draadloos bedoelde je. Daar had ik overheen gelezen.
teminste wireless power transmissie is enkele mm
20cm gevuld met beton/wapeningsstaal/isolatie en baksteen is toch nog wel een uitdaging voor bedrijven/consumenten :)

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11 14:04
Knappel schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:22:
[...]

Dit bedoel je:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71-dwthvURL._AC_SL1500_.jpg

https://www.amazon.nl/Spr...s=home-improvement&sr=1-1

Hamerless spring tool lijkt het te heten.

@Knappel misschien interessant!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Seafarer schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:04:
[...]
Volledig draadloos bedoelde je. Daar had ik overheen gelezen.

[...]
kan gebeuren, next issue :)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

niemand een idee hoe je dun laagje hout scoort ?

ik wil geplastificeerde meuk (ikea meubels) voorzien van een dun laagje hout .. zeg dat het laagje hout 1mm tot 5mm dik moet zijn..

het "probleem" waar ik vaak tegenaan loop is dat je alleen te smalle stroken kan vinden .. of beter gezegd .. kan wel triplex pakken maar dan zit ik met de rand die dan de overduidelijke afwijking heeft..

voorbeeldje is de ikea lack salontafel (groot model) met beschadigde fineer laag.

een nieuwe (nep)fineer laag van 0,3mm is juist wat ik NIET zoek ..

Tja vanalles

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Arnhemse fijnhouthandel, masave, dat soort jongens al geprobeerd?

Je zoekt dus massief fineer van 1 tot 5mm?

[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijn op 28-02-2022 16:38 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Boudewijn schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:36:
Arnhemse fijnhouthandel, masave, dat soort jongens al geprobeerd?

Je zoekt dus massief fineer van 1 tot 5mm?
ja alleen wat meer in regio rotterdam :)

maar uiterraard ook leuk geprijst .. op die usa youtube filmpjes (bv Diresta) zie je dat hij met een zaagtafel dunne stroken maakt of andere oplossingen maar als ik in de bouwmarkt op zoek ga naar dergelijk hout materiaal kom ik van een koude kermis thuis.

En de prijzen die ik zie online schrik ik nog best wel van .. het hoeft niet perse "dun" te zijn het heeft immers alleen maar een decoratieve functie .. dus eigenlijk vraag ik meer naar wat is een beetje een gangbare prijs / kwaliteit voor hout wat puur decoratief gebruikt gaat worden gezien het beoogde doel al stevigheid heeft.

Tja vanalles

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vso schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:04:
[...]

maar uiterraard ook leuk geprijst .. op die usa youtube filmpjes (bv Diresta) zie je dat hij met een zaagtafel dunne stroken maakt of andere oplossingen maar als ik in de bouwmarkt op zoek ga naar dergelijk hout materiaal kom ik van een koude kermis thuis.

En de prijzen die ik zie online schrik ik nog best wel van .. het hoeft niet perse "dun" te zijn het heeft immers alleen maar een decoratieve functie .. dus eigenlijk vraag ik meer naar wat is een beetje een gangbare prijs / kwaliteit voor hout wat puur decoratief gebruikt gaat worden gezien het beoogde doel al stevigheid heeft.
Je zou orienterend ff met Rick van Masave kunnen bellen. Die zit wel echt in de meedenkmodus en wellicht dat hij wel een mooie hack weet of wat afvalhout heeft liggen.

Wil je het kant en klaar hebben of zelf doen?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-11 15:47
vso schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:35:
niemand een idee hoe je dun laagje hout scoort ?

ik wil geplastificeerde meuk (ikea meubels) voorzien van een dun laagje hout .. zeg dat het laagje hout 1mm tot 5mm dik moet zijn..

het "probleem" waar ik vaak tegenaan loop is dat je alleen te smalle stroken kan vinden .. of beter gezegd .. kan wel triplex pakken maar dan zit ik met de rand die dan de overduidelijke afwijking heeft..

voorbeeldje is de ikea lack salontafel (groot model) met beschadigde fineer laag.

een nieuwe (nep)fineer laag van 0,3mm is juist wat ik NIET zoek ..
Maar bedoel je een plaat? Of begrijp ik het niet goed?
Bedoel je zoiets?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xD0tCriA3U0X2_oBnDw2MZP9z_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wb6LYt9uSMG460KmaY9rt4YA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTy6rc7rMqNlJ9iOOpu-6dnCQDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaXjO6ze15OEr8oPu3HmVw3W.jpg?f=fotoalbum_large

Frees-frame gemaakt van een oude bedbodem, en hiermee het werkblad van de nieuwe werkbank gevlakt.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Stoer. Gaaf zoals jij zonder de duurste dingen te kopen mooie spullen maakt. Respect daarvoor.

• twain4me

twain4me

[...]

Het is het wel waard om een keer naar de arnhemse fijnhout handel te gaan, zo idioot veel vakkennis en liefde voor het product.. Ik als doorgewinterde bouwco en houtliefhebber voel mij daar gewoon een noob.
gewoon een leuk dagje van maken :+ wat lekker eten in de stad en mooie stukjes hout uitzoeken >:)

maar je kan ook nog iets dichterbij (leiden) proberen.

FIBEX fineer- en houthandel b.v.
Veerpolder 6b
2361 KV Warmond

• twain4me

twain4me

[...]

bij hout is het juist het decoratief waar je voor betaald. mooi hout is schaarster dan goed hout. je kan ook nog bij een modelbouw winkel binnen lopen daar verkopen ze ook hout fineer (maar dan kleine stukjes) bv meijer en blessing in rotterdam (achter het oude pand van V&D )

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 28-02-2022 18:39 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Boudewijn liever dat jullie meedenken ;) hier zitten ook wel wat fanatiekelingen
niet zo zeer dat ik niet de telefoon op wil pakken hoor ..
Martinusz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:35:
[...]

Maar bedoel je een plaat? Of begrijp ik het niet goed?
Bedoel je zoiets?
Zoiets ja .. teminste het lijkt erop of een gelijkwaardig latje in de zelfde richting op de kop zijn kant zit .. wat natuurlijk al beter zou zijn als je er een rond kantje aan wil zetten

maar dunner is wel makkelijker als je het wilt buigen in ronde vormen oid ..

beetje dit idee of het 2 soorten hout word of bv een geverft + houtlook .. dat is punt 2

Afbeeldingslocatie: https://www.amishtraditionswv.com/wp-content/uploads/2016/10/IMG_1823-1024x1008.jpg

Omdat ik diverse meubels (ikea kalax ) + Diy kasten ga maken/kopen wil ik alles beetje uniform maken, dus in de basis is alles gebouwd met materiaal geschikt voor het doel .. multiplex / osb enzv .. en uiteindelijk moet het er dus massief uit gaan zien .

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 28-02-2022 18:47 ]

Tja vanalles

• D.deJong
twain4me schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Dat is niet helemaal waar, het is met name afhankelijk van de boorpunt. en hoe de schroefdraad tap is opgebouwd de schroeven die je gebruikt voor sandwich panelen worden echt niet eerst voorgeboord. en gaan met gemak door 10mm staal heen mits je maar de juiste schroef koopt (BT5) . Het merendeel wat je ziet is idd niet geschikt voor dik materiaal of zelfs eigenlijk voor hout. Zelf tappers zijn nooit geschikt om te gebruiken zonder voorboren. BT5 bestaat niet in rvs dan krijg je een speciale legering die ook roest werend is maar wel sterk genoeg, met rvs kan je dat gewoon op je buik schrijven.

Dit is een bt5. De boorpunt is langer en je ziet duidelijk de tapsnijders zitten.
[Afbeelding]

https://www.schroefdirect...-tips/boorpunt-schroeven/
Ik heb het dan ook over rvs schroeven en die ga je er ook met de juiste boorpunt niet in krijgen, die breken.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Knappel schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:16:
Haha veel reacties, bedankt allemaal. Nog even voor de goede orde: dit zijn ze en dan x10:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb net hetzelfde gedaan, hoeveelheid werk viel me mee. Gewoon een invalzaag met een geleiderail gebruikt. Wel de deur er even uit en op schragen leggen. Nog een tip: teken af als de deur nog hangt. Dan lijkt het na het zagen recht, ook als de deur een beetje scheef hangt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@twain4me wat zijn dan de prijzen vraag ik me af ..
op dit moment vraag ik me af wat goedkoper is .. ik zou bv verwachten dat de de oppervlakte de grootste prijs is en hoe dunner hoe goedkoper .. te dun = weer duurder ?

Mijn wederhelft wil bv eiken omdat ze beuken te licht / te lelijk vind .. maar meestal heeft ze een erg dure smaak ..
zelf vind ik een doorlopende egale nerfstructuur al goed als het donkerder zou moeten dan beits ik het wel ..
ik vind een symetrische/doorlopende look veel prettiger ..

En ja je word wel erg "doof" voor prijzen als je geplastificeerd meuk met elke opdruk kan krijgen ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtAIgdn-k-WwVLcsks8T4--SSqA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VPoJFJm1mhBSz0YehmnZaUzT.png?f=fotoalbum_large

Ik heb bv dit gemaakt als printer kast van onderen naar bovne normale scanner/printer, 2 lades voor meuk de 3de "la" is verbergt een plank voor KVM (werklaptop) en controle meuk voor de 3d printer die in het grote grijze vlak verborgen is en daarboven de PETG/ABS spoelen + de Synology NAS

Alles "grijs" is ikea de rest eromheen is HB eiken naturel paneel meuk het duurste was de 3x (verlengde) lade geleiders a 40- per stuk ..

Voor zolder willen we dit "effect" maar dan omgedraait

Tja vanalles

• sloth
  • Niet online
@twain4me en anderen die ik mogelijk vergeet erg bedankt voor het meedenken en tips.

De oplossing was voorboren met een metaalboor van 4mm en dan werken de rvs zelftappers van Toolstation gewoon prima.

• twain4me

twain4me

vso schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:39:
@twain4me wat zijn dan de prijzen vraag ik me af ..
op dit moment vraag ik me af wat goedkoper is .. ik zou bv verwachten dat de de oppervlakte de grootste prijs is en hoe dunner hoe goedkoper .. te dun = weer duurder ?

Mijn wederhelft wil bv eiken omdat ze beuken te licht / te lelijk vind .. maar meestal heeft ze een erg dure smaak ..
zelf vind ik een doorlopende egale nerfstructuur al goed als het donkerder zou moeten dan beits ik het wel ..
ik vind een symetrische/doorlopende look veel prettiger ..

En ja je word wel erg "doof" voor prijzen als je geplastificeerd meuk met elke opdruk kan krijgen ..

[Afbeelding]

Ik heb bv dit gemaakt als printer kast van onderen naar bovne normale scanner/printer, 2 lades voor meuk de 3de "la" is verbergt een plank voor KVM (werklaptop) en controle meuk voor de 3d printer die in het grote grijze vlak verborgen is en daarboven de PETG/ABS spoelen + de Synology NAS

Alles "grijs" is ikea de rest eromheen is HB eiken naturel paneel meuk het duurste was de 3x (verlengde) lade geleiders a 40- per stuk ..

Voor zolder willen we dit "effect" maar dan omgedraait
je betaald voor van alles het soort hout, het snijden, en dan in basis is het max ~30 cm breed of een groot vel dan is het op papier geplakt (uitzonderingen daar gelaten)

misschien is dit meer wat je zoekt.

https://www.marktplaats.n...assief-eiken-toplaag-3-mm

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:01

yay

Boudewijn schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:18:
Stoer. Gaaf zoals jij zonder de duurste dingen te kopen mooie spullen maakt. Respect daarvoor.
Deze reactie van jou maakte wel dat ik moest lachen. >:) :>

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:59:
[...]

je betaald voor van alles het soort hout, het snijden, en dan in basis is het max ~30 cm breed of een groot vel dan is het op papier geplakt (uitzonderingen daar gelaten)

misschien is dit meer wat je zoekt.

https://www.marktplaats.n...assief-eiken-toplaag-3-mm
Jaaaa dat is inderdaad wat ik zoek .. leuke prijs en materiaal .. btw die tips van de houtzagerij bezoeken ga ik denk ook wel doen al is het om de verwachting van de wederhelft te kunnen bijstellen ;)

Tja vanalles

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

yay schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:01:
[...]

Deze reactie van jou maakte wel dat ik moest lachen. >:) :>
Juist daarom. Ik koop best wel leuke spulletjes en zie deze gast met een veel kleiner arsenaal aan spullen echt vette shit doen. Met allemaal A-merk spul werken maakt een klus niet moeilijker snap ik ook prima.

• twain4me

twain4me

Boudewijn schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:25:
[...]

Juist daarom. Ik koop best wel leuke spulletjes en zie deze gast met een veel kleiner arsenaal aan spullen echt vette shit doen. Met allemaal A-merk spul werken maakt een klus niet moeilijker snap ik ook prima.
Goed gereedschap is het halve werk, maar een vakman kan met heel weinig en een beetje tijd geweldige dingen maken.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dat zijn hele lieve woorden, maar ik heb ondertussen best wel een hoop spul verzameld hoor. O.a. een formaatzaagtafel, vlakbank, lintzaag, en een hele zwik klein gereedschap. Het is dan wel voornamelijk B/C merk spul zoals B&D, Parkside etc etc.

Voor deze werkbank heb ik de vlakbank gebruikt, bosch cirkelzaagje + lintzaag voor het splijten van enkele balken, bovenfrees voor het vlakken, afkortzaag voor de poten, lintzaag voor de pennen etc etc. Ja, er zit handwerk in (de gaten steken, kanten breken etc) dus het is een gezonde combi van man en machine :).

Als je het hele project in detail wilt zien kun je dat hier nalezen:

https://www.woodworking.n...utbank-bouwverslag.34539/

[ Voor 51% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-02-2022 21:42 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

HTT-Thalan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:39:
Dat zijn hele lieve woorden, maar ik heb ondertussen best wel een hoop spul verzameld hoor. O.a. een formaatzaagtafel, vlakbank, lintzaag, en een hele zwik klein gereedschap. Het is dan wel voornamelijk B/C merk spul zoals B&D, Parkside etc etc.

Voor deze werkbank heb ik de vlakbank gebruikt, bosch cirkelzaagje + lintzaag voor het splijten van enkele balken, bovenfrees voor het vlakken, afkortzaag voor de poten, lintzaag voor de pennen etc etc. Ja, er zit handwerk in (de gaten steken, kanten breken etc) dus het is een gezonde combi van man en machine :).

Als je het hele project in detail wilt zien kun je dat hier nalezen:

https://www.woodworking.n...utbank-bouwverslag.34539/
leuk log "het hoeft niet zo dik te zijn" Muhahahahaha

als je negatief commentaar krijgt moet je maar denken --> er zijn mensen jalours op de ruimte die je hebt .. (en het materiaal) en weeg dat tenopzichte van het negatieve commentaar wat zwaarder van de 2 weegt :+

ondergetekende is 1 van de jalourse mensen

Tja vanalles

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:41
bazzzzzz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:12:
[...]

Dit bedoel je:
[Afbeelding]

https://www.amazon.nl/Spr...s=home-improvement&sr=1-1

Hamerless spring tool lijkt het te heten.

@Knappel misschien interessant!
Dat werkt alleen als de pennen los zitten. Dan kan je ze er uit schieten zoals op het plaatje.
Zitten ze iets vast dan kom je hooguit anderhalve cm omhoog. (de lengte van de punt) en kan je alsnog met hamer/beitel/schroevendraaier aan de gang.

Voor spijkertjes verzinken en als centerpunch is hij wel handig.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:36
vso schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:36:
[...]

leuk log "het hoeft niet zo dik te zijn" Muhahahahaha

als je negatief commentaar krijgt moet je maar denken --> er zijn mensen jalours op de ruimte die je hebt .. (en het materiaal) en weeg dat tenopzichte van het negatieve commentaar wat zwaarder van de 2 weegt :+

ondergetekende is 1 van de jalourse mensen
Ik vond dit ook wel een mooie uitspraak... "wat hij tekort komt in penetratie maak hij goed in doorzettingsvermogen :cool: "

Echt een gaaf project hoor, knap dat je dat kunt!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:28
HTT-Thalan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Frees-frame gemaakt van een oude bedbodem, en hiermee het werkblad van de nieuwe werkbank gevlakt.
Dat zegt natuurlijk niets! Het kan zijn dat de vloer en de tafel even scheef zijn en elkaar opheffen. O-)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Jolke schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:53:
[...]

Dat zegt natuurlijk niets! Het kan zijn dat de vloer en de tafel even scheef zijn en elkaar opheffen. O-)
Klopt, dat is ook het geval. Daarom is hij gevlakt op de plaats waar hij moest komen.

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:01

yay

Boudewijn schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:25:
[...]

Nog even voor de volledigheid: het was natuurlijk geen aanval vanuit mijn kant. Zo vatte je hem volgens mij ook niet op. Maar wilde het toch even zeggen. Ik vind het juist leuk om te zien wat jij soms koopt en maakt en vind het ook leuk om te zien wat @HTT-Thalan doet. Ieder zijn ding en hobby. d:)b

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

yay schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:05:
[...]

Nog even voor de volledigheid: het was natuurlijk geen aanval vanuit mijn kant. Zo vatte je hem volgens mij ook niet op. Maar wilde het toch even zeggen. Ik vind het juist leuk om te zien wat jij soms koopt en maakt en vind het ook leuk om te zien wat @HTT-Thalan doet. Ieder zijn ding en hobby. d:)b
Ik zag het ook niet als aanval, no worries. :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

yay schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:05:
[...]

Ik post hier een stuk minder dan op WW omdat het een verzameltopic is (en progressie dus snel verdrinkt in de posts) maar ook omdat ik het idee had dat het hier wat minder welkom is - zeker gezien de frequentie waarom ik soms dingen in elkaar mep. Probeer niet te overheersen :P. Een apart topic om je werken in bij te houden zoals op een specifiek forum is dan een stuk vriendelijker voor de forumbevolking.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:41

Bob Popcorn

Plop!

Als ik jou was zou ik eens kijken naar (tweedehands) sporttroffeeën. Die staan vaak op een schitterend marmeren voetje en kosten geen drol.

Over de bevestiging van het voetje, ik zou een sleuf in beide kanten van je hout maken, zodat je een dikke carrosseriering er tussenin kan vastmaken. Dan vanaf de onderkant een 10/12mm gat met een correcte dikte RVS buisje. Daar doorheen een stuk draadeind die je met een moer vastmaakt boven de carrosseriering in het messenblok en met een moer aan de onderkant van het voetje. Als je een sportprijs neemt is er ook al een gat uitgefreesd.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Hkuit
  • Laatst online: 20:23
Hé, daar kom ik ook dagelijks, maar natuurlijk nooit geweten dat achter “trigger” dezelfde man schuil gaat als achter die mysterieuze naam @HTT-Thalan . Die ik dan hier weer ken als de Honda NC rijder.

• dracothetm
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-05 20:38
Mede klussers.
Ik heb een klein issue voor een klusje dat ik met mijn vader wil ondernemen. Bij mijn vader willen we een centrale afzuiging gaan maken. Ik twijfel alleen of hetgeen wij willen gaan doen lukt. Momenteel zitten we te de denken aan het volgende vanuit een centraalpunt wasr een cycloonfilter en een bouwstofzuiger zal komen te staan een pvc buis leggen en dan aftakken naar twee punten zodat we van daaruit een slang kunnen leggen naar de verschillende machines. Ik heb alleen nog geen idee waar ik de aansluitpunten mee kan afsluiten als er een niet in gebruik is. Of het uberhaupt kan met een kleine bouw stofzuiger. De afstand zal die de buis moet over bruggen zal een meter of 8 zijn.
Mijn vraag is hierbij zijn er hier mensen die met zo een opstelling ervaring hebben en mij van mogelijk info kunnen voorzien waar ik op moet letten.

[ Voor 10% gewijzigd door dracothetm op 01-03-2022 16:39 ]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:22

dragonhaertt

@_'.'

dracothetm schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:10:
Mede klussers.
Ik heb een klein issue voor een klusje dat ik met mijn vader wil ondernemen. Bij mijn vader willen we een centrale afzuiging gaan maken. Ik twijfel alleen of hetgeen wij willen gaan doen lukt. Momenteel zitten we te de denken aan het volgende vanuit een centraalpunt wasr een cycloonfilter en een bouwstofzuiger zal komen te staan een pvc buis leggen en dan aftakken naar twee punten zodat we van daaruit een slang kunnen leggen naar de verschillende machines. Ik heb alleen nog geen idee waar ik de aansluitpunten mee kan afsluiten als er een niet in gebruik is. Of het uberhaupt kan met een kleine bouw stofzuiger. De afstand zal die de buis moet over bruggen zal een meter of 8 zijn.
Mijn vraag is hierbij zijn er hier mensen die met zo een opstelling ervaring hebben en mij van mogelijk info kunnen voorzien waar ik op moet letten.
Voor de afsluiting wordt vaak een 'blast gate' gebruikt. Dit kan zelf gemaakt zijn, maar je kan ze ook kopen.
Vaak worden die ook voorzien van (micro)switch die automatisch de afzuiging aan/uit zet.
Afbeeldingslocatie: https://3dwarehouse.sketchup.com/warehouse/v1.0/publiccontent/bc2a5c3e-78e7-4d12-8ab4-9bc35d17ea7f

8m slang is wel erg veel voor een bouwstofzuiger. Stofafzuiging wordt vaak gedaan met gespecialiseerde systemen die veel meer lucht kunnen verplaatsen dan een gemiddelde bouwstofzuiger.
De buizen die je nodig hebt zullen ook relatief breed moeten zijn om weerstand te verminderen. Een gewone stofzuigerslang van 8m zal niet zo goed zijn voor je zuigkracht.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dracothetm schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:10:
Mede klussers.
Zie bv ThinkPad in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic" hoe hij het gedaan heeft.

Een goedkope 2de hands stofzuiger kan je wel gebruiken als start model .. immers het vuil word via de cycloon opgevangen zelf heb ik een nat/droog bouw stofzuiger (goedkoopste) ertussen gemikt ..

ik zou zelf de afstanden minimaal houden .. ook geen slang tussen de cycloon en stofzuiger bv ...

Tip(s)
- wat wel makkelijk is dat je de nat/droog ding dan los kan gebruiken ..
- de slang op de buis kan zetten
- een ton hebt die niet implodeert (geen te dun materiaal) en makkelijk de deksel kan switchen ..
- zet de cycloon + stofzuiger op een verplaatsbaar geheel.

Als je bv meerdere tonnen aanschaft 1 voor zaagsel en 1 voor "overig" doet kan je van zaagsel weer brikketen persen .. (mocht je dat willen) .. in dit voorbeeld is het idee dat je "duurzaam" kan scheiden
of je dit wil / gaat doen is natuurlijk up to you .. maar meerdere tonnen aanschaffen kan wellicht om diverse redenen een pre zijn .. (zolang ze maar stevig zijn)

kan je vertellen dat mijn cheap ass oplossing van een 25l dun voer tonnetje erg vervelend was en voor bergen stof op de vloer met de cycloon (ductape to the rescue)

Tja vanalles

• breinonline
  • Laatst online: 21:29

breinonline

Are you afraid to be known?

Voor het maken van een verlaagd plafond boven het kookeiland wil ik metalstud gebruiken. Nu kan je die profielen verbinden met een tang. Hoeveel belasting mag dat hebben? Het geheel, inclusief 90cm plafondafzuiging erin gaat natuurlijk best wat wegen. Moet ik dan toch schroefverbindingen gebruiken of gaat dat lukken met zo'n tang?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRnarNRxHisHGtxLJunqYwW740c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B8rn5kTcVv2yGlCNxbmLWTBd.png?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• twain4me

twain4me

breinonline schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:11:
Voor het maken van een verlaagd plafond boven het kookeiland wil ik metalstud gebruiken. Nu kan je die profielen verbinden met een tang. Hoeveel belasting mag dat hebben? Het geheel, inclusief 90cm plafondafzuiging erin gaat natuurlijk best wat wegen. Moet ik dan toch schroefverbindingen gebruiken of gaat dat lukken met zo'n tang?[Afbeelding]
ik zou (na het stellen met de tang) schroeven met Teksschroeven of popnagelen

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 01-03-2022 21:23 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Stapje verder met de houtbank :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uopUKbp5bu3QyiUOE5DLoaCly9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9o89kQoHmlnxSkoJgd4aPj4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcBkyDwunPu6v84t9UrW5jsQxH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYLfqi0q8unzyJFByeZ6xShm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKW_qpwGM3l_T64ia8UFQ454je4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bqha9FYE1VPpH240iT7xs2Xq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er een bak in gebeiteld waar je kleine voorwerpen (schroevendraaiers, beitels etc) in kan leggen zodat ze niet van de bank pleuren tijdens ruw werk. Tevens een schuine 'ramp' gemaakt zodat je schaafsel en stof er eenvoudig uit kan vegen.

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-03-2022 22:35 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je die verdieping in een plank gefreesd en daarna de boel pas verlijmd?

Ik heb net een fokking blunder begaan, ondanks al mijn mooie spullen :P. Ik zit nog 1.5 week in de revalidatiekliniek en die gasten daar maken het pootje voor mijn messenblok. Een van de therapieen is knutselen/klussen en dit is mijn zelfgekozen project. Dat pootje maken zij omdat ik in de resterende week (netto 4-5 uur max) niet meer ga leren metaalbewerken ... dat was ook niet mijn doel. Ik zie morgen die gasten weer en moet dus echt even wat meters gemaakt hebben om daar echt wat aan te hebben. Ondanks dat ik echt moe was en er geen zin in had. Note to self, volgende keer gewoon op de bank gaan zitten ;) .

Prima, ik heb de 2 schaaldelen liggen, de holtes voor de magneten zijn uitgefreesd... vandaag even op maat zagen. De onder- en bovenkant onder een hoek tov de achterkant en de voorkant in een kromming.

Malletje had ik al gemaakt voor de kromming, en mijn afkortzaag is net diep genoeg voor de boven- en onderkant.
Malletje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHmQLYc1fo5sQdw5voRrK1raeTw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5y4Daz1XTsxwNt6N9B5DijOj.jpg?f=fotoalbum_medium

En na het frezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ilxnTqg3m8hlIGkp4UsJUfRFDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcoIZv7kpa7jotoLGGAQ4QaZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Let aub niet op de geitenbende, we zijn dat zoldertje ondertussen aan het verbouwen. Ik had ook niet verwacht dat er zoveel crackzooi af zou komen.

Lekker afkorten. Gelukkig is de zaag scherper dan de foto.

En ondanks dat ik alles netjes uitgetekend had toch na het afkorten hierachter komen. G*dverd*.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfZw_yilomYPn6va4_sae8Q_OP4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNwRUEJKCRBjMGwDKYHKlzjW.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhsehsvIGGYJg_rsKtiiQF4u6iU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySNva1NvMr4pFJK4iBbkrX3m.jpg?f=fotoalbum_medium

Verder is het een net werkje geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCxb4M_v0I4OjiB36b1bm8D_r_E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySNva1NvMr4pFJK4iBbkrX3m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77a4PTadjBfKbyEeEuDMAc8O3iQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoW4agnTEXzmMS7cfc0yQAz3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY6CRv6MgSYylm_6ZrKh-8BrXps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1R51FcNb5Gp3qiy637XeC79.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pUc6aUtx5jRVVkrMOLkRA-nHPk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CbEohGOhurUcX8Cuzr3XXuO.jpg?f=fotoalbum_tile

Het pootje gaat dus ergens komen rond dat gat. We gaan een messing busje maken waar een ronde messing staaf in komt te vallen, en ik denk dat ik het met epoxy ga verlijmen oid. Het is de onderkant... Het kleine gat vul ik gewoon met zwarte epoxy.

Alternatief is een heel dun (2mm?) reepje van dat walnotenhout uitzagen en er strak onder verlijmen. Even slim het stukje hout uitzoeken qua nerf en daarna de boel goed glad schaven en schuren.

Wat zouden jullie in mijn geval doen?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:46
Voor het maken van een verlaagd plafond boven het kookeiland wil ik metalstud gebruiken. Nu kan je die profielen verbinden met een tang. Hoeveel belasting mag dat hebben? Het geheel, inclusief 90cm plafondafzuiging erin gaat natuurlijk best wat wegen. Moet ik dan toch schroefverbindingen gebruiken of gaat dat lukken met zo'n tang?[Afbeelding]
Die verbindingen zijn toch alleen zodat de studs een beetje op z'n plaats blijven tijdens het bouwen? De verdere constructie (de platen die op de studs worden geschroefd) zorgen voor de echte vastigheid.

Een schroefje is trouwens ook maar zo-zo. Wil je zoiets echt belastbaar vast zetten, dan zou ik bout/moer verbinding door dat gat maken.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Boudewijn schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:53:
Heb je die verdieping in een plank gefreesd en daarna de boel pas verlijmd?
Nee. Als ik slim was geweest had ik gewoon in passeerbewegingen de hele bak kunnen frezen. Maar ik was niet slim, en heb eerst de randen gedaan, waardoor je dan uiteindelijk niet meer het midden kunt doen. Bovendien raakte mijn grote/diepe freesbit (weer) uit balans (minieme beschadiging, maar genoeg) dus ik heb het verder geheel met de hand uitgehakt (15 bij 90 centimeter) en afgemaakt met de schuurmachine.
Het pootje gaat dus ergens komen rond dat gat. We gaan een messing busje maken waar een ronde messing staaf in komt te vallen, en ik denk dat ik het met epoxy ga verlijmen oid. Het is de onderkant... Het kleine gat vul ik gewoon met zwarte epoxy.

Alternatief is een heel dun (2mm?) reepje van dat walnotenhout uitzagen en er strak onder verlijmen. Even slim het stukje hout uitzoeken qua nerf en daarna de boel goed glad schaven en schuren.

Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Ik zou je graag helpen maar heb geen idee van de orientatie? Of hoe het ding werkt? Ik lees iets met magneten...

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wandel de bouwmarkt in, haal:
- draadeind m8/m10 oid met moertjes en ringetjes van 1 a 2m oid ..
- zeefhuls
- chemische ankerlijm bv de lijm vergeet de "spuit er niet bij

boor de gaten in het plafond voor de zeefhuls spuit er lijm in .. gelijk de draadeind en 24 uur laten uitharden oid .. (lees de handleiding op de verpakking) .. hieraan kan je de plafondafzuiging ophangen .. afwerken met metal stud .. de metal stud kan je wellicht met ringetjes en moertjes ook direct over het draadeind heen fabrieken ..

Je kan ook houten balken 44x44x270 ofzo tegen het plafond met 100mm slagpluggen aan timmeren
je constructie erin fabrieken .. en daarna afwerken met gips ..

ps zelf zou ik kiezen voor agnesplaten ipv gipsplaat, de geplastificeerde plaat is heel makkelijk met een vochtige wipe schoon te maken . of met dasty als je erg vettige spul kookt ..

Tja vanalles

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

vso schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:16:
boor de gaten in het plafond voor de zeefhuls spuit er lijm in .. gelijk de draadeind en 24 uur laten uitharden oid
En snel zijn! Niet eerst 4 gaten boren.... dat spul was bij mij na enkele minuten al begonnen met uitharden.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Nee. Als ik slim was geweest had ik gewoon in passeerbewegingen de hele bak kunnen frezen. Maar ik was niet slim, en heb eerst de randen gedaan, waardoor je dan uiteindelijk niet meer het midden kunt doen. Bovendien raakte mijn grote/diepe freesbit (weer) uit balans (minieme beschadiging, maar genoeg) dus ik heb het verder geheel met de hand uitgehakt (15 bij 90 centimeter) en afgemaakt met de schuurmachine.

[...]

Ik zou je graag helpen maar heb geen idee van de orientatie? Of hoe het ding werkt? Ik lees iets met magneten...
Het idee is dat het een cloon is van deze:

https://www.knivesandtool...draaibaar-walnoothout.htm

Dat heb ik gemaakt door 2 halve delen te nemen van walnoot (die elk weer uit vier verlijmde delen bestaan) en die van uithollingen te voorzien. In die uithollingen plaats ik magneten, die heb ik nu op passende strookjes mdf verlijmd. De magneten werken prima alleen heb ik net iets te strak langs de uitsparingen gezaagd toen ik van rechthoek naar trapezium ging.

Bij een andere werkvolgorde had ik eerst gezaagd en dan gefreesd, maar ik heb daar niet voor gekozen omdat ik met diverse sets AliExpress magneten wilde testen of ze genoeg kracht hebben. Uiteindelijk waren ze allemaal ruk en heb ik bij supermagnete de magneten besteld :P . Dat leek me destijds een goede overweging maar volgende keer doe ik alsnog eerst het zaagwerk en dan het freeswerk.

Heb je nu beetje beeld @HTT-Thalan ?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Godvertering _O- ik ga gelijk walnotenhout en neodymium magneten bestellen :Y).

Maar, ja, ik snap je nu :P. Die metalen pen kun je prima met epoxy lijmen, maar (goedkoper, wellicht) Woodmax construction zal ook pri-ma werken en heeft nog een klein beetje vullend effect.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

HTT-Thalan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:25:
[...]

En snel zijn! Niet eerst 4 gaten boren.... dat spul was bij mij na enkele minuten al begonnen met uitharden.
:Y tja je moet wel per gat werken inderdaad zeefhuls erin -->lijm, draadeind .. und repeat

ik had gelukkig hulp bij het ophangen van mijn zonnescherm :) die deze ervaring al had gehad

Tja vanalles

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:28:
[...]

Godvertering _O- ik ga gelijk walnotenhout en neodymium magneten bestellen :Y).

Maar, ja, ik snap je nu :P. Die metalen pen kun je prima met epoxy lijmen, maar (goedkoper, wellicht) Woodmax construction zal ook pri-ma werken en heeft nog een klein beetje vullend effect.
qua prijs: jup dat snap ik helemaal.

Punt is dat ik een cosmetisch goeie oplossing wil . Zwarte epoxy is relatief netjes. Of een dun stripje hout, maar daar word je volgens mij ook niet per se blij van.

Als ik het gewoon wil verlijmen jekker ik er wel wat bruislijm oid in :P

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 01-03-2022 22:40 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Boudewijn schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:38:
[...]
punt is dat ik een cosmetisch goeie oplossing wil . Zwarte epoxy is relatief netjes. Of een dun stripje hout, maar daar word je volgens mij ook niet per se blij van.

Als ik het gewoon wil verlijmen jekker ik er wel wat bruislijm oid in :P
Ik denk niet dat je dat echt gaat zien aan de onderzijde. Woodmax is midden-bruin, ook niet lelijk, en een stuk vriendelijker te verwerken (en weg te halen) dan epoxy. Maar, zelf weten :P. Je kan er ook een schroefbus in schroeven (zo eentje met een houtdraad buitenzijde en een metaaldraad binnenzijde), dan kun je een getapte metalen pen er zo in schroeven, en die maak je dan weer eenvoudig met een tapset.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Boudewijn of je freest een ruit of andere vorm erin denk aan --> inlay en doe bv 50% verzonken en 50% uitstekend ..
of 100% onzichtbaar .. jou dag

Oftewel ipv verbergen doe maak je het met opzet zichtbaar ..maakt niet alleen makkelijker met bv je poot monteren (geen schroeven oid zichtbaar .. beetje in lijn zoals @HTT-Thalan zegt.

Alleen jij(en wij :+ ) weet dat het met opzet een fout verbergt anderen zullen echt denken WAUW

beetje in lijn als het dikke hout van HTT-thalen ... "omdat het kon" .. niemand zal gaan zeggen dat hij te lui was ofzo immers niet iedereen gaat er vanuit dat het losse balken zijn enzo ..99% denkt mooi gekocht ;) en 2 seconden schroefwerk

[ Voor 25% gewijzigd door vso op 01-03-2022 22:53 ]

Tja vanalles

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

vso schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:49:
@Boudewijn of je freest een ruit of andere vorm erin denk aan --> inlay en doe bv 50% verzonken en 50% uitstekend ..
of 100% onzichtbaar .. jou dag

Oftewel ipv verbergen doe maak je het met opzet zichtbaar ..maakt niet alleen makkelijker met bv je poot monteren (geen schroeven oid zichtbaar .. beetje in lijn zoals @HTT-Thalan zegt.

Alleen jij(en wij :+ ) weet dat het met opzet een fout verbergt anderen zullen echt denken WAUW
The mark of the master is how he hides his mistakes :+.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat ik het inderdaad maar volstort met woodmax. Epoxy is wel heel veel geklooi als ik het zo lees, ook nog nooit gedaan.

Dank voor het meedenken @vso en @HTT-Thalan! Morgen maar ff met een vers hoofd verder knutselen.

• breinonline

breinonline

vso schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:16:
[...]

wandel de bouwmarkt in, haal:
- draadeind m8/m10 oid met moertjes en ringetjes van 1 a 2m oid ..
- zeefhuls
- chemische ankerlijm bv de lijm vergeet de "spuit er niet bij

boor de gaten in het plafond voor de zeefhuls spuit er lijm in .. gelijk de draadeind en 24 uur laten uitharden oid .. (lees de handleiding op de verpakking) .. hieraan kan je de plafondafzuiging ophangen .. afwerken met metal stud .. de metal stud kan je wellicht met ringetjes en moertjes ook direct over het draadeind heen fabrieken ..

Je kan ook houten balken 44x44x270 ofzo tegen het plafond met 100mm slagpluggen aan timmeren
je constructie erin fabrieken .. en daarna afwerken met gips ..

ps zelf zou ik kiezen voor agnesplaten ipv gipsplaat, de geplastificeerde plaat is heel makkelijk met een vochtige wipe schoon te maken . of met dasty als je erg vettige spul kookt ..
Dat is wel een aardig idee :) Ga ik eens naar kijken, bedankt.
Zwartoog schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:15:
[...]

Die verbindingen zijn toch alleen zodat de studs een beetje op z'n plaats blijven tijdens het bouwen? De verdere constructie (de platen die op de studs worden geschroefd) zorgen voor de echte vastigheid.

Een schroefje is trouwens ook maar zo-zo. Wil je zoiets echt belastbaar vast zetten, dan zou ik bout/moer verbinding door dat gat maken.
Ja, daar was ik al wel bang voor, dank voor je reactie ook.
twain4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:19:
[...]

En popnagelen is ook een idee, ik ga verder dingen uitzoeken :o

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
@HTT-Thalan mooie werkbank, die gaat niet wiebelen.

Ben inmiddels ook begonnen aan een vuren blad van 160×60×20cm voor een werkbank, dikte hangt nog af van de vandiktebank.

Persoonlijk zie ik in zo'n geul als een mooie aanleg om met de invalzaag te werken. Verlening iets lager dan de rest van het blad, gat voor de afzuiging en gaan. Scheelt ook weer als je dat vooraf doet. ;)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Arloid schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:30:
@HTT-Thalan mooie werkbank, die gaat niet wiebelen.

Ben inmiddels ook begonnen aan een vuren blad van 160×60×20cm voor een werkbank, dikte hangt nog af van de vandiktebank.

Persoonlijk zie ik in zo'n geul als een mooie aanleg om met de invalzaag te werken. Verlening iets lager dan de rest van het blad, gat voor de afzuiging en gaan. Scheelt ook weer als je dat vooraf doet. ;)
Zeker, maar de tenniselboog is een goeie reminder aan de effort die mensen vroeger moesten steken in het maken van zulke werkstukken. Ik heb veel gehulp gehad van techniek, maar vooral als 'time saver'. Alles wat ik hier gebouwd heb was ook mogelijk met een schaaf, een zaag, een beiten en een hamer.

• Arloid
  • Niet online
Dat is inderdaad ook zo, maar goed ik pak net als jou de zitmaaier inplaats van de stamaaier.

Wat je bij traditionele werkbanken nog wel eens zag was een eindlat waarin de balken van het werkblad met pen- en gatverbinding in zaten. Dit was om het blad te stabiliseren, scheelt met een nauwe fitting ook een hoop pijpklemmen. Wordt in het engels nog wel eens een breadboard end joint genoemd. Maakt het vrij makkelijk om een gereedschap gleuf te maken.

Maar goed, doe dat de ambachtsliede maar na nadat je een dag met zagen, schaven en beitels heb zitten beunen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Arloid schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:59:
Dat is inderdaad ook zo, maar goed ik pak net als jou de zitmaaier inplaats van de stamaaier.

Wat je bij traditionele werkbanken nog wel eens zag was een eindlat waarin de balken van het werkblad met pen- en gatverbinding in zaten. Dit was om het blad te stabiliseren, scheelt met een nauwe fitting ook een hoop pijpklemmen. Wordt in het engels nog wel eens een breadboard end joint genoemd. Maakt het vrij makkelijk om een gereedschap gleuf te maken.

Maar goed, doe dat de ambachtsliede maar na nadat je een dag met zagen, schaven en beitels heb zitten beunen.
Ik heb het blad verlijmd, anders had ik idd een breadboard joint kunnen maken. Dat wil ik nog wel eens proberen, maar dan niet met zo'n dik blad, dat zou echt slopend werk zijn. Als ik de keuze had welk hout ik zou gebruiken had ik het ook anders gedaan, maar omdat ik de balken had (en ze in de weg begonnen te liggen) werd dit het project.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-11 10:16
Iemand toevallig enig idee hoelang snelgips moet drogen alvorens je het kunt schilderen?

Ik moet een klein hoekje van ca. 5x5cm (3cm dik) bijsmeren in de hoek van een kozijn en liefst de dag erna al bijverven, anders blijft dat weer weken liggen (zelfkennis :+)

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:40
Krijnemans schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:35:
Iemand toevallig enig idee hoelang snelgips moet drogen alvorens je het kunt schilderen?

Ik moet een klein hoekje van ca. 5x5cm (3cm dik) bijsmeren in de hoek van een kozijn en liefst de dag erna al bijverven, anders blijft dat weer weken liggen (zelfkennis :+)
Doe jezelf een lol en neem geen sneldroog gips van grypoc van de gammel.
En normaliter staat het op de verpakking wanneer over te kunnen schilderen.

PSN: Flix20-NL

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-11 10:16
Flix20 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:36:
[...]

Doe jezelf een lol en neem geen sneldroog gips van grypoc van de gammel.
En normaliter staat het op de verpakking wanneer over te kunnen schilderen.
Dank voor de tip. Ik neem die van de Hornbach (Knauf).
Op de site van Knauf staat het er helaas niet bij. Straks dan maar eens in de winkel kijken of het erop staat.

• Arloid
  • Niet online
Over de gammel gesproken, vraag mij light af of er meer van dit soort verbasteringen zijn in de klussers lexicon. Zoals Ein Hell voor het chinees rode meuk.

• Arloid
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:10:
[...]

Ik heb het blad verlijmd, anders had ik idd een breadboard joint kunnen maken. Dat wil ik nog wel eens proberen, maar dan niet met zo'n dik blad, dat zou echt slopend werk zijn. Als ik de keuze had welk hout ik zou gebruiken had ik het ook anders gedaan, maar omdat ik de balken had (en ze in de weg begonnen te liggen) werd dit het project.
Met dit soort balken zou dat nog wel met de tafelzaag kunnen, maar goed. Ook weer een onderdeel dat verknoeid kan worden mij kennende. :+

• breinonline

breinonline

twain4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:19:
[...]

@twain4me Ik wil eigenlijk wel gaan popnagelen, maar waar vind je geschikte popnagels? De verbinding van metal studs C/U45 is maar 1,2mm dik en de meeste popnagels hebben toch een minimum verbindingsdikte van enkele millimeters.

• Det
  • Laatst online: 22:44

Det

Ik zie deze van 4mm dik / 6mm lang, als je inzoomt op de verpakking zie je dat die van 1,5 tot 3mm kan. Mijn ervaring is dat 1,2mm dan ook niet zo'n punt is. En desnoods doe je er aan de stuikkant (dus niet waar de kop zit) een ringetje achter.
Pagina: 1 ... 205 ... 473 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/