[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 204 ... 473 Laatste
Acties:

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:40
Met de storm van afgelopen week hebben wij een fluitende voordeur gehad.
Hier zitten wel tochstrips op, maar ik denk dat deze wel aan vernieuwing toe zijn.

Zit hier verschil in kwaliteit in of kan je gewoon bij de gamma een setje halen?
Of heeft iemand hier de tip over welke strips superieur zijn?

PSN: Flix20-NL

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:28
Is repareren ook een klus?

De metalen strip die het rubber van onze vaatwasser op zijn plek moet houden is los. Daardoor wil het rek er niet meer goed uitrollen. Erg vervelend. Maar ook zonde om een hele nieuwe vaatwasser voor te kopen.

Echter lijkt het er op dat de strip er op gelast is (of iets dergelijks). Hoe kan ik dit weer makkelijk vastzetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aGourFmHHm-AgjWY-jlACZrDC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMs9MQ7OvB6CJ7udTbXROzBL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfEYbmSJAMmexOaSljHFdcV0Vwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueE6KJJYxdg8VXf9qanIKgPb.jpg?f=fotoalbum_large

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
EJonk schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:53:
[...]

Al eens gekeken naar een reparatie setje? Kan je met een soort wax de boel weer opvullen. Beetje oefenen kan je het serieus netjes krijgen.

Uitzagen heb ik ook gedaan, maar nooit echt netjes gekregen. Multitool is wel onmisbaar voor dat soort klusjes!
Heb hier nog ergens zo'n setje liggen. Zal misschien inderdaad de eerste stap zijn. Het is wel echt een diepe put, maar uitzagen kan nog altijd achteraf.

Nooit echt netjes gekregen, als in vastlijmen? Lijkt me ook de ideale wereld in zo'n filmpje, maar als je dan die plank eruit zaagt en niet meer netjes erin krijgt...

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:04
Waah schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:55:

De metalen strip die het rubber van onze vaatwasser op zijn plek moet houden is los. Daardoor wil het rek er niet meer goed uitrollen. Erg vervelend. Maar ook zonde om een hele nieuwe vaatwasser voor te kopen.

Echter lijkt het er op dat de strip er op gelast is (of iets dergelijks). Hoe kan ik dit weer makkelijk vastzetten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou op het type nummer van je vaatwasser kunnen googlen of de deurrubber los te krijgen is.
Heb het ooit voor een machine gehad en voor €25 euro of zo had ik toen een nieuwe die ik er zo in kon zetten.
Maar geen idee of dat bij de jouwe ook lukt

• Waah
Togi schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:09:
[...]

Je zou op het type nummer van je vaatwasser kunnen googlen of de deurrubber los te krijgen is.
Heb het ooit voor een machine gehad en voor €25 euro of zo had ik toen een nieuwe die ik er zo in kon zetten.
Maar geen idee of dat bij de jouwe ook lukt
Het rubber heb ik wel O-)
Het is de metalen strip waar die jn klemt.
Je hebt de wand van de vaatwasser, dan het rubber en dan een metalen strip waar die in klemt.
De metalen strip is een soort U-profiel zeg maar waar die in klemt.

Misschien zou duidelijker. Rood is waar het rubber zit en waar de metalen strip zou moeten lopen... Blauw is waar de metalen strip nu is (en dus los zit).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esPwbillWS-YWXNO7wXdMuAUtdc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fsOHW3mVkmZ9ZP5aq7FwHXUK.png?f=fotoalbum_large

Ik moet dus eigenlijk metaal op metaal vastzetten... Of aluminium of wat ze maar gebruiken voor vaatwassers.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 21-02-2022 10:20 ]

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-10 09:57
Megalomania schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 07:04:
Ligt er helemaal aan hoe dik je pir platen zijn. Als je naar serieuze diktes gaat van 16cm is het best lastig te verwerken. Mijn advies is koop een lichte recipro zaag, een handzaag idd en een 25mm Stanleymes. En 2 keer zoveel pur als je van te voren denkt!
Isolatie kan ik tot een dikte van 120mm kwijt, zo dik is het regelwerk van de wanden.

Maar verwerking en vooral de kierafdichting rondom de PIR lijkt mij wat lastiger. Ook omdat aan de buitenkant waterdichte, dampdoorlatende folie zit. Dit zit achter de verticale houten gevelbekleding :)
twain4me schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:27:
[...]

ik zaag het meeste op de circelzaag tafel (incl afzuiging) en pur de randen. ik heb wel het voordeel dat er aan de buitenkant nog rockwool voor komt dus dan heb je de plus punten van beide materialen (goed afsluiten en betere geluidsisolatie van de rockwool en de betere isolatie waarde van pir.) Je kan ook isolatie zaagje kopen voor de decoup als je dat fijn vind. maar met een standaard zaagblad gaat het opzich ook heel behoorlijk.
Dat klinkt als dubbele isolatie, ik heb aan de buitenkant waterkerende dampdoorlatende folie ivm houten gevelbekleding aan de buitenkant.

De geluidsisolatie van ik ook wel een belangrijk punt. Mede omdat het lawaai dan buiten en in huis niet zo te horen is.
Die isolatiezaag in de decoupeerzaag wist ik niet, thnx ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Novadecasa op 21-02-2022 10:26 ]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:37

dragonhaertt

@_'.'

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien kan je kneedbaar aluminium gebruiken? Ik weet dat dat spul ook onder water werkt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 14:47

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je niet een klein gaatje in de strip en de wand boren waar je vervolgens een klein RVS schroefje indraait? (met wat kit ertussen)

• Waah
dragonhaertt schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:16:
[...]

Misschien kan je kneedbaar aluminium gebruiken? Ik weet dat dat spul ook onder water werkt.
Ah, bedankt voor het op de goede weg brengen!
Ga het nu proberen met Q-Bond. Dat is gemaakt voor metaal en andere kunststoffen. Lijkt stevig genoeg en wilde sowieso nog speciale lijm voor kunststof, rubber en metalen hebben.
Vinze schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:29:
[...]

Kun je niet een klein gaatje in de strip en de wand boren waar je vervolgens een klein RVS schroefje indraait? (met wat kit ertussen)
Dat zou een heel klein schroefje worden dan, maar houd ik als optie 2 in het achterhoofd als de lijm niet werkt.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:48

Seafarer

XXX

Rzaan schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:26:
[...]

Goed gehandeld.
Koppijnmensen moet je zo snel mogelijk afstand van nemen.

En van claims e.d. hoef je al helemaal niets te verwachten.
Anders zou je eens op de rol moeten kijken bij civiele procedures die gevoerd worden.
En dan zoeken naar zaken tussen aannemers en klanten en waar de klant de gedaagde is.
Je zult lang moeten zoeken om er een paar te vinden.
Voor mijn werk hier een tijdje veel mee te maken gehad.
Procedures zijn gedoe.
Kosten altijd geld, ook als je wint.
Want niet al je kosten worden vergoed, en de uren die je er mee kwijt bent sowieso al niet.

Een brief van een advocaat, dat komt wel vaak voor.
De meeste mensen schrikken daar zo van en denken 'o, o, o, er komt een rechtszaak van. Laat ik maar snel betalen'.
Niet doen.
Gewoon wat brieven terug sturen. Dan moet die advocaat van hen aan de gang gaan. Vaak lopen de kosten zo op, dat ze er wel mee kappen als het niet om heel veel geld gaat.
Een rechtsbijstandsverzekering voor ondernemers kent ook zijn (financiële) grenzen

Wel raadt ik alle mensen die klussen uit laten voeren, aan om een goede rechtsbijstandsverzekering te
Klopt helemaal wat je zegt.

De nieuwe regel bij mij in huis is dat zeker 30% na 4 weken betaald wordt. Niet mee eens, dan hebben we geen deal.
Dat werkt flitsend. Vrijdag ingebreke stelling gestuurd naar de dakpannen boer maandag alle pannen juist gelegd. Met 4 man sterk.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:37
Boinkie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:25:
Hi!

We zijn voornemens een sedem dak te maken op ons schuurdakje. Daar liggen nu nog dakpannen op. Ik kan echter nergens online vinden wat ik moet doen om dit sedem ready te krijgen. De pannen worden natuurlijk verwijderd maar wat er vervolgens op de ondergrond gemaakt moet worden is een beetje onduidelijk. Enige wat ik lees is worteldoek (lijkt me niet dat dit waterdicht is) en de cassettes plaatsen echter lijkt me dan dat ik kan douchen in m'n schuurtje als het een keer regent. Iemand die mij de goede richting in kan sturen?
Worteldoek moet er toch vooral op ivm de afwatering (het zand moet niet wegstromen, maar het water wel) bij een Sedem dak? Het moet ook niet waterdicht zijn, want dan kan het water niet meer weg.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
jbdeiman schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Worteldoek moet er toch vooral op ivm de afwatering (het zand moet niet wegstromen, maar het water wel) bij een Sedem dak? Het moet ook niet waterdicht zijn, want dan kan het water niet meer weg.
Dat klopt, maar is het worteldoek dan voldoende om het dak zelf waterdicht te houden. Of moet ik er nog iets van bitumen op gaan leggen voordat ik het sedeer erop kan leggen. Immers ligt er nu een pannendak wat er voor zorgt dat het waterdicht is ;-)

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:37
Boinkie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:45:
[...]

Dat klopt, maar is het worteldoek dan voldoende om het dak zelf waterdicht te houden. Of moet ik er nog iets van bitumen op gaan leggen voordat ik het sedeer erop kan leggen. Immers ligt er nu een pannendak wat er voor zorgt dat het waterdicht is ;-)
Ook bij Sedumdaken moet je het dak waterdicht maken :P Daar is worteldoel niet genoeg voor inderdaad. Je hebt een waterdicht dak nodig, daarop maak je worteldoek (dan kan het zand niet wegstromen), maar het water wel. Het is niet de bedoeling dat het water gewoon op het dak blijft staan.

https://www.simplysedum.n...g-kan-onder-een-sedumdak/

[ Voor 14% gewijzigd door jbdeiman op 21-02-2022 13:59 ]

• Boinkie
  • Nu online
jbdeiman schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Ook bij Sedumdaken moet je het dak waterdicht maken :P Daar is worteldoel niet genoeg voor inderdaad. Je hebt een waterdicht dak nodig, daarop maak je worteldoek (dan kan het zand niet wegstromen), maar het water wel. Het is niet de bedoeling dat het water gewoon op het dak blijft staan.

https://www.simplysedum.n...g-kan-onder-een-sedumdak/
Duidelijk, de link verklaar de boel.

1. Pannen weghalen, panlatten verwijderen. Schoonmaken
2. OSB platen monteren --> afwerken met bitumen
3. sedum plaatsen

Dan zit ik op deze manier goed toch :D

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-11 23:40
Boinkie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:04:
[...]

3. sedum plaatsen

Ik zou eerder voor EPDM gaan, ik weet niet of je een schuin of plat dak hebt maar EPDM is volgens mij goed zelf te plaatsen en bitumen is echt troep (zeker als je het moet verwijderen ooit).

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:26
Boinkie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:04:
[...]

3. sedum plaatsen

Of het in jouw geval ook zo simpel is, is ook afhankelijk van de hellinghoek van je dak. Een pannendak wordt meestal toegepast op vrij grote dakhelling. Bij meer dan ik meen 30 graden moeten er speciale voorzieningen worden getroffen om te voorkomen dat de bodem wegspoelt.
Zoek dit eerst uit voor je hieraan begint.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Hoi,

Ik ben even kwijt hoe het nu heet, hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Op dit moment is de aftimmering van mijn dakgoot + windveer van hout..
Aangezien het lastig te onderhouden is wil ik dit graag aanpakken en onderhoudsarm maken..

Ik heb wel eens gezien dat ze een soort van aluminium profiel over het hout monteren en onder de daktrim kunnen schuiven zodat het hout "nooit" meer nat kan worden door regen..

Ik kom op zoektermen zoals rockpanel of trespa, maar dit kan niet over bestaand houtwerk geplaatst worden..

Kunnen jullie mij helpen aan de juiste benaming van het materiaal?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Novadecasa
verstappen33 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:59:
Hoi,

Ik ben even kwijt hoe het nu heet, hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Op dit moment is de aftimmering van mijn dakgoot + windveer van hout..
Aangezien het lastig te onderhouden is wil ik dit graag aanpakken en onderhoudsarm maken..

Ik heb wel eens gezien dat ze een soort van aluminium profiel over het hout monteren en onder de daktrim kunnen schuiven zodat het hout "nooit" meer nat kan worden door regen..

Ik kom op zoektermen zoals rockpanel of trespa, maar dit kan niet over bestaand houtwerk geplaatst worden..

Kunnen jullie mij helpen aan de juiste benaming van het materiaal?
Keralit?
Ik weet niet precies wat je bedoelt maar daar zijn ook dakrandprofielen van...

• verstappen33
  • Nu online
Novadecasa schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:10:
[...]

Keralit?
Ik weet niet precies wat je bedoelt maar daar zijn ook dakrandprofielen van...
Ook inderdaad gevonden, maar is niet helemaal wat ik bedoel..

Ik heb het elders bij ons in de straat ook eens gezien, het zijn volgens mij aluminium profielen die ze gewoon op het bestaande houtwerk kitten, en aangezien het zeer dun is (1-2mm) kun je het zo onder de bestaande daktrim schuiven..

Maarja ik ben dus op zoek naar de benaming van dit spul zodat ik eventueel een bedrijf kan vinden die dit op maat kan maken cq kan plaatsen..

Misschien dat ik ook wel eens bij die mensen ga aanbellen, mogelijk dat hun nog weten bij wie ze dit hebben gekocht en hebben laten plaatsen..

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 21:47
Door storm Eunice is een dakpan van de buren naar beneden gekomen. Deze heeft ons platte dak van de uitbouw geraakt, daarna onze zonwering en uiteindelijk op de terrastegels terecht gekomen.

Vandaag is een dakdekker langsgekomen om de schade te beoordelen en deze zei dat het gemaakt kon worden door de PVC dakbedekking te voorzien van een nieuwe strook EPDM.
Ik heb geen verstand van de dakbedekkingsmaterialen, maar ik vroeg of die 2 verschillende materialen wel op elkaar kunnen? Zijn antwoord was dat dit prima kan. Als ik echter zoek op internet kom ik enkele websites (voorbeeld) tegen die zeggen dat dit niet kan.
Verder onderzoek in de documenten van het oorspronkelijke bouwbedrijf leert mij dat het een TPO dakbedekking is.
Iemand verstand van zaken of een EPDM strook nou wel of niet kan? Of verder zoeken naar iemand die TPO dakbedekking reparatie doet?

Schade rand van plat dak, alle locaties van de inslag tijdelijke afgeplakt met duct-tape:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cvMydUEiHqTfdkxgr57_KhkQo0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yp7G6e4aPkTdrR4KuW9lWk1f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78exlFvygRi9KpgKLdGSd7XgSks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcRyDe4yh6qQUmBbTkYGXAsA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnwupL2nQv5crz4jayu2d4LzTa8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGg8RvdLsrNJvLM4XWAyRQjF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHUwrmTX9u44-nlY-3XuFPbg0U4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvWqUsxutmOQnS1pYRrLT0EJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Tevens ben ik benieuwd wat tweakers zouden doen met de schade aan m’n slechts 2 jaar oude zonwering. Offerte opvragen voor nieuwe behuizing?

Schade zonwering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkqSZUG3JIf_VCsgtSRXUenB-5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46DpDWUhxXywiTBS0PWgessQ.jpg?f=fotoalbum_large

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:37
Kan je dat PVC niet beter repareren met een strook... PVC? En dan een lijm die PVC smelt zoals Tetrahydrofuraan. Dan krijg je uiteindelijk na het lijmen weer één stuk PVC. TPO is geen PVC.

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 21-02-2022 21:21 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Chic schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:51:
Door storm Eunice is een dakpan van de buren naar beneden gekomen. Deze heeft ons platte dak van de uitbouw geraakt, daarna onze zonwering en uiteindelijk op de terrastegels terecht gekomen.

Vandaag is een dakdekker langsgekomen om de schade te beoordelen en deze zei dat het gemaakt kon worden door de PVC dakbedekking te voorzien van een nieuwe strook EPDM.
Ik heb geen verstand van de dakbedekkingsmaterialen, maar ik vroeg of die 2 verschillende materialen wel op elkaar kunnen? Zijn antwoord was dat dit prima kan. Als ik echter zoek op internet kom ik enkele websites (voorbeeld) tegen die zeggen dat dit niet kan.
Verder onderzoek in de documenten van het oorspronkelijke bouwbedrijf leert mij dat het een TPO dakbedekking is.
Iemand verstand van zaken of een EPDM strook nou wel of niet kan? Of verder zoeken naar iemand die TPO dakbedekking reparatie doet?

Schade rand van plat dak, alle locaties van de inslag tijdelijke afgeplakt met duct-tape:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Tevens ben ik benieuwd wat tweakers zouden doen met de schade aan m’n slechts 2 jaar oude zonwering. Offerte opvragen voor nieuwe behuizing?

Schade zonwering:
[Afbeelding]
je kan (andere) dak bedekkers vragen hoe ze TPO dak herstellen (tpo contact lijm is het antwoord wat je zoekt) en naar gelang wat je verzekering betaald oid of als je een eigenrisico hebt vragen wanneer men tijd heeft. als het makkelijk bereikbaar/beloopbaar is en ze hebben ergens wat over ? oid ..

zonwering idem

Tja vanalles

• Boinkie
  • Nu online
DasNieNix schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:13:
[...]

Of het in jouw geval ook zo simpel is, is ook afhankelijk van de hellinghoek van je dak. Een pannendak wordt meestal toegepast op vrij grote dakhelling. Bij meer dan ik meen 30 graden moeten er speciale voorzieningen worden getroffen om te voorkomen dat de bodem wegspoelt.
Zoek dit eerst uit voor je hieraan begint.
Het is een schuurdakje met een hoek van max 10 graden. Zal dus meevallen maar bedankt voor de waarschuwing!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
zonwering zou ik plekjes opschuren en ff aanstippen met hamerite ofzo.... vind dat een beetje zonde om verzekeringskwestie van te maken. Is toch alleen cosmetisch zo te zien?

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:29
Kaffe schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:55:
[...]

Heb hier nog ergens zo'n setje liggen. Zal misschien inderdaad de eerste stap zijn. Het is wel echt een diepe put, maar uitzagen kan nog altijd achteraf.

Nooit echt netjes gekregen, als in vastlijmen? Lijkt me ook de ideale wereld in zo'n filmpje, maar als je dan die plank eruit zaagt en niet meer netjes erin krijgt...
Nouja je zaagt van de nieuwe plank alles wat het stevig maakt eraf. Qua hoogte zit je te rommelen omdat het niet meer klikt. Eenmaal er in is er nooit meer uit, ook voor het proberen niet. Of je moet met een zuignapje aan de gang!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:05
@Chic de schade aan de zonwering zit aan de bovenkant wat je normaal gesproken niet ziet? Lekker met rust laten…

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:42
verstappen33 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:15:
[...]

Ook inderdaad gevonden, maar is niet helemaal wat ik bedoel..

Ik heb het elders bij ons in de straat ook eens gezien, het zijn volgens mij aluminium profielen die ze gewoon op het bestaande houtwerk kitten, en aangezien het zeer dun is (1-2mm) kun je het zo onder de bestaande daktrim schuiven..

Maarja ik ben dus op zoek naar de benaming van dit spul zodat ik eventueel een bedrijf kan vinden die dit op maat kan maken cq kan plaatsen..

Misschien dat ik ook wel eens bij die mensen ga aanbellen, mogelijk dat hun nog weten bij wie ze dit hebben gekocht en hebben laten plaatsen..
Bedoel je allicht plastisol?

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-10 22:50

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Is dat niet gewoon zink wat @verstappen33 zoekt?

Revive the guild!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zetwerk, zoals zetwerkwinkel.nl bvb. Plastisol is de toplaag, je kunt zowel alu als staal gebruiken.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:53
Chic schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:51:
Buurman zijn verzekering aan laten spreken en lekker alles laten vervangen. Doe je nu niets aan je zonwering dan krijg je uiteindelijk toch roestvorming (vliegroest) of de lak bladdert verder af en heb je later spijt. Op dat moment moet je alles zelf betalen bij vervanging, nu betaalt de verzekeraar het.

Formeel zou je je buurman aansprakelijk moeten stellen en die moet dan zijn verzekeraar aanspreken, in de praktijk laat je de buurman gewoon zijn verzekeraar bellen en doorgeven dat er schade is ontstaan.

• Andrehj
  • Nu online
Den_S85 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:21:
[...]

Buurman zijn verzekering aan laten spreken en lekker alles laten vervangen. Doe je nu niets aan je zonwering dan krijg je uiteindelijk toch roestvorming (vliegroest) of de lak bladdert verder af en heb je later spijt. Op dat moment moet je alles zelf betalen bij vervanging, nu betaalt de verzekeraar het.

Formeel zou je je buurman aansprakelijk moeten stellen en die moet dan zijn verzekeraar aanspreken, in de praktijk laat je de buurman gewoon zijn verzekeraar bellen en doorgeven dat er schade is ontstaan.
Die zonwering is van aluminium. Die roest niet. Vervangen levert vaak ook weer ellende op, omdat het dan nooit zo netjes in elkaar komt als dat het zat.
Ik zou het met die verzekering op een akkoordje gooien: Claim 200 euro schade. Dan is de verzekering goedkoop uit. Dan werk je de beschadiging even bij met een vijl en een schuurpapiertje, lakstift erover en klaar.
Van de rest ga je lekker een keer met je vrouw uit eten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPNs0y9JAjIm0bUNDfuD82ZaKWY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VxPF3CCuGMnDUj7o20U8DWPc.png?f=user_large

Iemand een idee hoe deze balken constructie tot stand komt?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

<nevermind>

[ Voor 108% gewijzigd door vso op 22-02-2022 11:24 ]

Tja vanalles

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-10 06:35
barry86 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:53:
[Afbeelding]

Iemand een idee hoe deze balken constructie tot stand komt?
Ik heb dit soort plantenbak al vaker voorbij zien komen als 'Versailles planter'
dus daarop zoeken zal je een hele hoop vinden normaal.
YouTube: YouTube

[ Voor 12% gewijzigd door nvermen op 22-02-2022 15:31 ]

• barry86
nvermen schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:01:
[...]

Ik heb dit soort plantenbak al vaker voorbij zien komen als 'versaille planter'
dus daarop zoeken zal je een hele hoop vinden normaal.
YouTube: YouTube
Inderdaad, the magic word is 'versaille planter', bedankt!

• verstappen33
  • Nu online
We hebben een winnaar, dit bedoelde ik inderdaad (als ik het tenminste goed kan beoordelen via de website).
Ik heb gelijk een offerte/mogelijkheden aangevraagd bij http://www.boeibeplating.nl/.

Ben reuze benieuwd.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:25
LA-384 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:09:
Op goed geluk stel ik hier maar mijn vraag.
Ik heb de muren in huis laten stucen (glad, geen schuurwerk) en nu zoek ik een roller met een klein structuurtje. Ik las hier al over Progold, maar Anza schijnt ook goede rollers te hebben, waaronder de Micmex.

Een voorbeeld van de structuur die die geeft, kan ik echter zo niet vinden. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, of een tip?

Ik wil geen werkje of streepje of iets dergelijks, gewoon een fijn puntstructuurtje.
LA-384 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:37:
[...]

Wat ik bedoel is dit, toegegeven, zo close-up zijn het idd geen "puntjes", maar van een afstandje gezien wel.:
[Afbeelding][Afbeelding]

Dat is met een roller van de Action gedaan. Ik heb ook zo'n tester van Sikkens en die is echt spiegelglad, dus dat is niet wat ik wil. Beide rollers zijn zo'n kortharige pluche microvezel rollers.
Om hier nog even op terug te komen.
Ik heb geprobeerd met;
  • ProGold Tex
  • Anza Rimax
  • Anza Micmex
  • De eerder genoemde action roller
Dit keer met Sikkens Alphacryl pure mat, en....

.... geen enkel onderling verschil en allen zo goed als glad. :-(

Het lijkt dus dat de eigenschappen van de verf (hoe lang blijft het nog vloeien), meer bepalend is voor de gladheid dan de roller.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:31:
[...]
Ik zou het met die verzekering op een akkoordje gooien: Claim 200 euro schade. Dan is de verzekering goedkoop uit. Dan werk je de beschadiging even bij met een vijl en een schuurpapiertje, lakstift erover en klaar.
Van de rest ga je lekker een keer met je vrouw uit eten.
Dan moet je wel opletten dat je bij de volgende schade niet beschuldigd wordt van fraude. De verzekeraar kan een case maken dat je dezelfde schade twee keer probeert te claimen. Red je daar achteraf maar eens uit.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik heb dit een tijdje geleden gemaakt maar helemaal vergeten hier nog te posten. Dus bij deze nog.

Ik wilde graag even oefenen met epoxy, want uiteindelijk wil ik onze eettafel er mee maken. Dus begonnen met een koffietafel. Na overleg met mijn vriendin, moest die rond worden, en toen moesten het er ook twee zijn. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q57gt8swEQvXAMyaws0yfc-E4tE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTGOg5YP2yvqgGt0QwuU2D4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een houtwinkel had ik wat ruwe houten stukken gekocht. Een beetje gekeken hoe ik het ongeveer wilde hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIDIOBpEXNCeneIODqVa3pMJUQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cfk23k3UL0YR9JSXFhRvdio.jpg?f=fotoalbum_large

Toen twee mallen gemaakt. De rand is van stukloper en een soort teertape.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwxB30TOuHxxfDfmmxZLdGLcae4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayMP0hNIhhvj3UvsZglfNdkB.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet was ik afgeweken van het eerste ontwerp. Enfin, grof uitgezaagd, vervolgens de randen ruw gemaakt en al voorbereid met epoxy zodat alles al een beetje dicht zit (ivm dat ik zwart ga gieten, wil ik zorgen dat het niet overal in het hout trekt). Overigens om het kort te houden, heb ik hier allemaal geen fotos van neergezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu5a1D_9N1X83t8JtyYyyvgkQz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XU7LsDCr95OTnmjtmfAhKQU.jpg?f=fotoalbum_large
Gegoten. Het lijkt alsof ik kneiter veel klemmen heb om alles vast te zetten. Het zijn misschien veel klemmen maar ze zitten maar losjes. Dit is puur om te zorgen dat het niet gaat drijven. Na wat uren heb ik ze nog wat losser gezet.

De ventilator was om het een beetje te koelen. Het was een relatief dik stuk hout/gietwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7VeUUIoNcEgbT5jywsi1FvQr-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QojrcR5qiZzhWZwy2aZCGXxM.jpg?f=fotoalbum_large

Uit de mal gehaald en vlak gefreesd. Vervolgens nog kleine imperfecties opgevuld met epoxy.
Daarna schuren, schuren en schuren. Nog wat kleine imperfecties gefixed met CA lijm gemixed met een zwarte kleur + activator - daarna weer schuren schuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZJWUQfjiM8xTL-C3vQ1Vvk2z3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwFPwIgsCdQcCkLltVHF2Wyd.jpg?f=fotoalbum_large

Afgewerkt met Osmo olie, wat je normaal over je parket doet.

En zo staat het in de kamer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZQUhDrNOpw7kdyW9zfdSqp9C60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKzc0zRqrHcmMdZ9BPJCxINe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRq56PqLAa4eI_ucDSQiV9aYN4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6unjbOjFj7eGekSb7nztQsPV.jpg?f=fotoalbum_large

De poten heb ik ergens online gekocht voor een habbekrats.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Douweegbertje schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:02:
Ik heb dit een tijdje geleden gemaakt maar helemaal vergeten hier nog te posten. Dus bij deze nog.
Welke epoxy heb je gebruikt?
Douweegbertje schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:02:
Daarna schuren, schuren en schuren. Nog wat kleine imperfecties gefixed met CA lijm gemixed met een zwarte kleur + activator - daarna weer schuren schuren.
Blacktail Studio inspiratie? ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Slonzo op 23-02-2022 01:47 ]

• Douweegbertje

Douweegbertje

Slonzo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 01:46:
[...]

Welke epoxy heb je gebruikt?

[...]

Blacktail Studio inspiratie? ;)
Voor het gieten deze: https://polyestershoppen....-grote-gietingen-423.html

Verder had ik nog wat snellere epoxies voor het prepareren/fixen.

En absoluut zijn diverse (met name Amerikaanse) Youtubers inspiratie geweest qua tips en tricks!

Het nadeel is dat veel spullen hier vaak in NL niet beschikbaar zijn. Zoals bijv. zwarte lijm.

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:38
Douweegbertje schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 02:21:
[...]

Voor het gieten deze: https://polyestershoppen....-grote-gietingen-423.html

Verder had ik nog wat snellere epoxies voor het prepareren/fixen.

En absoluut zijn diverse (met name Amerikaanse) Youtubers inspiratie geweest qua tips en tricks!

Het nadeel is dat veel spullen hier vaak in NL niet beschikbaar zijn. Zoals bijv. zwarte lijm.
Hoeveel epoxy gaat er ongeveer in bij een dergelijk projectje?

Louzy#2475

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

barry86 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:32:
[...]

Inderdaad, the magic word is 'versaille planter', bedankt!
Peter millard heeft een heel mooi filmpje met tutorial over het bouwen van die dingen gemaakt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:21

Tjark

DON'T PANIC

Boudewijn schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:59:
[...]
Peter millard heeft een heel mooi filmpje met tutorial over het bouwen van die dingen gemaakt.
Ik vond 't ook heel fijn dat ik niet de enige ben die af en toe een f*ck up heeft... piep-piep-piep
YouTube: How to make a Versailles Planter - a modern take on the traditional,...

Of netjes een middelpunt bepalen en dan precies er naast aanprikken B)
YouTube: How to make a Versailles Planter - a modern take on the traditional,...
Ok, is maar een plantenbak, maar op dat soort precieze shizzle maak ik me dan druk 8)7

*insert signature here

• Kaffe
Peter Millard is echt een held op dat vlak. Je leert er niet alleen immens veel van bij, maar je wordt er ook gewoon helemaal kalm van

• big bang
  • Nu online
Kaffe schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:35:
maar je wordt er ook gewoon helemaal kalm van
Soort timmerende Bob Ross d:)b

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kaffe schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:35:
Peter Millard is echt een held op dat vlak. Je leert er niet alleen immens veel van bij, maar je wordt er ook gewoon helemaal kalm van
Een fijn accent (geen schreeuwyank)
Geen muziekjes (behalve de intro)
Geen domme challenges / toneelspel (matt estlea heeft dat soms)
Een duidelijke opzet (timmerman koos mist dat)
Het voelt eerlijk aan, hij vernaggelt ook zo nu en dan iets en laat dan zien hoe hij het fixt.

offtopic:
enige jammere is dat hij geen mafell invalzaag heeft, maar goed een festool is ook wel acceptabel als je door de tekortkomingen heen kijkt
Paul Sellers heeft dat ook maar als je dingen wil bouwen is electrisch gereedschap soms best handig. Sellers-dingen doen is vooral om zen te worden ;)

• Douweegbertje

Douweegbertje

louzy82 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:17:
[...]

Hoeveel epoxy gaat er ongeveer in bij een dergelijk projectje?
Ik had 8.5kg nodig. Heeft ook wel alles te maken met het feit dat de grotere tafel ook vrij hoog is.

Misschien om ongeveer een lijstje te maken;

- Het hout was iets van ~300-400 euro (Toen zeker waren de hout prijzen heel duur en ik was ergens en wilde gewoon van start. Inmiddels heb ik een betere houtzaak gevonden met iets logischere prijzen).
- Epoxy was dus ong. 8.5 kilo voor groot gieten, met nog wat kleinere snellere epoxies, kleur pigment, wat spuiten, handschoenen, etc. ~ 250 euro
- Ik moest het hout vooraf vlak maken, wat eigenlijk heel veel tijd kost want dat moet ik met mijn frees doen. Na het gieten weer frezen. Ik ben daar denk ik wel ~6 uur in totaal mee bezig geweest. Dus pro-tip, zoek iets wat van zichzelf al goed vlak is :+

Als ik dit ooit nog eens doe, dan zou ik niet meer vanaf een boomring beginnen tenzij ik die helemaal intact laat. Dit vanwege de werkende krachten alle kanten op en ik had de poten te strak op de tafel gezet. Dus ik heb na een paar maanden een scheurtje (wat te herstellen is :) ).
-

[ Voor 62% gewijzigd door Douweegbertje op 23-02-2022 14:21 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:24
Ik heb een paar tegels in de badkamer die hol klinken. Er loopt in de holtes onder deze tegels ook water in tijdens het douchen. Ik denk dat het water hierin komt door een kapotte voeg/klein gaatje vlakbij het doucheputje waar deze tegels op uitkomen.

Bij voorkeur haal ik het liefst haal ik niet de tegels eruit om dit op te lossen.
Ik heb gevonden dat je losse/holle tegels kan repareren met een injectielijm. Zoals deze:
https://www.tegelgereedsc...epareren-met-injectielijm

Hier staat expliciet bij dat het ook te gebruiken is voor een doucheruimte, maar dat het wel goed droog moet zijn, ook onder de tegels.

Ik heb een mogelijkheid om de douche gedurende 2 weken niet gebruiken. Ik kan dan gaatjes in de voegen boren en met een losse electrische verwarming de temperatuur aardig hoog krijgen, zodat het water kan verdampen. Maar ik vraag me af of het water er dan echt uit is en of er een andere, betere manier is om het goed droog te krijgen voor ik aan de slag ga me de injectielijm.

TLDR: hoe zorg ik ervoor dat het vocht in de holtes onder een badkamer tegel weg is en de vloer droog genoegs is voor ik er een speciale injectielijm inspuit? Iemand ervaring?

• Kaffe
rube schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:16:
Ik heb een paar tegels in de badkamer die hol klinken. Er loopt in de holtes onder deze tegels ook water in tijdens het douchen. Ik denk dat het water hierin komt door een kapotte voeg/klein gaatje vlakbij het doucheputje waar deze tegels op uitkomen.

Bij voorkeur haal ik het liefst haal ik niet de tegels eruit om dit op te lossen.
Ik heb gevonden dat je losse/holle tegels kan repareren met een injectielijm. Zoals deze:

Hier staat expliciet bij dat het ook te gebruiken is voor een doucheruimte, maar dat het wel goed droog moet zijn, ook onder de tegels.

Ik heb een mogelijkheid om de douche gedurende 2 weken niet gebruiken. Ik kan dan gaatjes in de voegen boren en met een losse electrische verwarming de temperatuur aardig hoog krijgen, zodat het water kan verdampen. Maar ik vraag me af of het water er dan echt uit is en of er een andere, betere manier is om het goed droog te krijgen voor ik aan de slag ga me de injectielijm.

TLDR: hoe zorg ik ervoor dat het vocht in de holtes onder een badkamer tegel weg is en de vloer droog genoegs is voor ik er een speciale injectielijm inspuit? Iemand ervaring?
Inloopdouche? Ik vrees ervoor dat je met oplapwerk bezig bent. Om goed te zijn moet je eigenlijk je hele voeg wegslijpen, want door de lijmrillen gaat je injectie niet goed gaan anders.

Maar in een inloopdouche zou ik geen risico nemen, de tegels eraf halen, je hele waterdichting bekijken en/of aanpassen en opnieuw tegelen. Is allemaal zo moeilijk niet, maar je wil niet een halve oplossing nemen en binnen x-aantal jaar met vochtschade zitten.

• Kaffe
@ de rest: nog zo aanraders qua Peter Millard? Onderwerp maakt niet zo heel veel uit, als ik er maar van bijleer.

Ik bekijk ook Scott Brown (hopelijk kan ik ergens eens gaan helpen in een hsb :p), Perking Building Brothers, LJVS, etc.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:24
Kaffe schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:21:
[...]

Inloopdouche? Ik vrees ervoor dat je met oplapwerk bezig bent. Om goed te zijn moet je eigenlijk je hele voeg wegslijpen, want door de lijmrillen gaat je injectie niet goed gaan anders.

Maar in een inloopdouche zou ik geen risico nemen, de tegels eraf halen, je hele waterdichting bekijken en/of aanpassen en opnieuw tegelen. Is allemaal zo moeilijk niet, maar je wil niet een halve oplossing nemen en binnen x-aantal jaar met vochtschade zitten.
Thanks! Geen inloopdouche, maar een douchecabine rechtstreeks op de tegelvloer.
Ik ben best wel handig, maar heb nog nooit getegeld en dit is niet bij mij zelf thuis, dus wil het liefste niet gaan experimenteren en later teruggeroepen worden dat de tegels niet goed liggen :P.

Dus (veel gaatjes) boren en eventueel een voeg wegslijpen i.c.m. de injectie voelt voor mij wat minder spannend en makkelijker. Ik wacht nog even af of er nog andere tips, meningen komen.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Kaffe schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:22:
@ de rest: nog zo aanraders qua Peter Millard? Onderwerp maakt niet zo heel veel uit, als ik er maar van bijleer.
In random volgorde een paar DIY/houtbewerking kanalen die ik volg:

Chris Salomone (wel nogal hipster/domme humor)
DIY Builds
Essential Craftsman
Finish Carpentry TV
Fix this build that
Jackman works
Jimmy Diresta
John Heisz I build it
Matt Estlea
Matthias Wandel
Paul Sellers
Project Farm
Reality Renovision
Steve Ramsey
Advoko Makes
Anne of all Trades
Blacktail Studio
Carl Rogers
Fixing Furniture
HowToBasic
I Build It Home
Insider Carpentry Spencer Lewis
KingPost Timberworks
Lignum
The Wood Whisperer
This Is My Alaska
ZH Fabrications

• Seafarer
  • Laatst online: 21:48

Seafarer

XXX

rube schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:32:
[...]

Thanks! Geen inloopdouche, maar een douchecabine rechtstreeks op de tegelvloer.
Ik ben best wel handig, maar heb nog nooit getegeld en dit is niet bij mij zelf thuis, dus wil het liefste niet gaan experimenteren en later teruggeroepen worden dat de tegels niet goed liggen :P.

Dus (veel gaatjes) boren en eventueel een voeg wegslijpen i.c.m. de injectie voelt voor mij wat minder spannend en makkelijker. Ik wacht nog even af of er nog andere tips, meningen komen.
Stofzuiger erop zetten. Lekker veel lucht met geweld. Daar krijg je het ook droger mee.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Slonzo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:39:
[...]

In random volgorde een paar DIY/houtbewerking kanalen die ik volg:

Chris Salomone (wel nogal hipster/domme humor)
DIY Builds
Essential Craftsman
Finish Carpentry TV
Fix this build that
Jackman works
Jimmy Diresta
John Heisz I build it
Matt Estlea
Matthias Wandel
Paul Sellers
Project Farm
Reality Renovision
Steve Ramsey
Advoko Makes
Anne of all Trades
Blacktail Studio
Carl Rogers
Fixing Furniture
HowToBasic
I Build It Home
Insider Carpentry Spencer Lewis
KingPost Timberworks
Lignum
The Wood Whisperer
This Is My Alaska
ZH Fabrications
toevoeging --> DIY Perks

Diresta vind ik echt wel minder de laatste tijd

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 23-02-2022 19:00 ]

Tja vanalles

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
vso schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:59:
[...]

toevoeging --> DIY Perks

Diresta vind ik echt wel minder de laatste tijd
- Stuff made here
- QUINT builds

Ook echt aanraders.

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:12
Tjark schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Of netjes een middelpunt bepalen en dan precies er naast aanprikken
Dat doet ie bewust ;) anders raakt ie met de schroef van de andere zijde de eerste schroef. Vertelt hij wat verderop in het filmpje.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Waar je gewoon jalours bij die gasten word is de enorme bak ruimte die ze hebben en de spullen !!

Zit ik een beetje op zolder te behelpen met wat tools .. :(

Niks is natuurlijk recht ook al doe je zo je best,

Moet zo weer een naar een bouwmarkt .. voor paar kleine dingetjes Plunderen erhm scharrelen (hun plunderen mijn rekening wel)

Tja vanalles

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vso schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:02:
Waar je gewoon jalours bij die gasten word is de enorme bak ruimte die ze hebben en de spullen !!

Moet zo weer een naar een bouwmarkt .. voor paar kleine dingetjes Plunderen erhm scharrelen (hun plunderen mijn rekening wel)
Jij ook al dude. Ik weet hoe het voelt, die kleine ruimte dan.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Boudewijn schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:05:
[...]

Jij ook al dude. Ik weet hoe het voelt, die kleine ruimte dan.
en eigenlijk is dat nog het ergste .. tools kan je wel verzamelen ;) je spullen opslaan in de woonkamer/slaapkamer is niet erg WAF verhogend denk ik zo .. (niet dat ik het ga proberen hahahahaha)

Tja vanalles

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vso schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:37:
[...]

en eigenlijk is dat nog het ergste .. tools kan je wel verzamelen ;) je spullen opslaan in de woonkamer/slaapkamer is niet erg WAF verhogend denk ik zo .. (niet dat ik het ga proberen hahahahaha)
Ik kan je vertellen dat vrouwen over het algemeen niet blij worden van een systainer-tower-of-power in de slaapkamer, woonkamer of werkkamer ;). Goede reden om de zolder eens af te klussen.

Mijn messenhouder vordert ook gestaag, het tweede schaaldeel is verlijmd en gefreesd. De boel past heel strak met die 2 domino's (je moet best moeite doen om ze weer los te krijgen) en de magneten zijn op strips MDF geplakt. Die liggen nog los zodat ik wat kan tweaken als ik daar behoefte aan heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1XBsNqZnaFvyCuPfYp7UoUdwe4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxTNBtk82900H1IT17pcBsvc.jpg?f=fotoalbum_medium
je ziet dat de freesmal iets aan het schuiven is geweest, dat vond ik niet zo heel erg omdat het toch geen zichtwerk is. ik heb een 700x400 freesmal, dit is een van de momenten dat de 400x200 wellicht handiger is :+
offtopic:
Nog nooit iets gedaan voor mezelf gedaan waarbij ik die 700 nodig had :'(

Zit nu nog wel even te dubben hoe ik het metalen pootje eronder ga zetten. Heb een slotbout liggen die ik ervoor kan gebruiken maar echt mooi staal vind ik het niet.
Morgen ook maar eens een lokale marmerboer bellen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Boudewijn schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:51:
[...]

Ik kan je vertellen dat vrouwen over het algemeen niet blij worden van een systainer-tower-of-power in de slaapkamer, woonkamer of werkkamer ;). Goede reden om de zolder eens af te klussen.

Mijn messenhouder vordert ook gestaag, het tweede schaaldeel is verlijmd en gefreesd. De boel past heel strak met die 2 domino's (je moet best moeite doen om ze weer los te krijgen) en de magneten zijn op strips MDF geplakt. Die liggen nog los zodat ik wat kan tweaken als ik daar behoefte aan heb.

[Afbeelding]
je ziet dat de freesmal iets aan het schuiven is geweest, dat vond ik niet zo heel erg omdat het toch geen zichtwerk is. ik heb een 700x400 freesmal, dit is een van de momenten dat de 400x200 wellicht handiger is :+
offtopic:
Nog nooit iets gedaan voor mezelf gedaan waarbij ik die 700 nodig had :'(

Zit nu nog wel even te dubben hoe ik het metalen pootje eronder ga zetten. Heb een slotbout liggen die ik ervoor kan gebruiken maar echt mooi staal vind ik het niet.
Morgen ook maar eens een lokale marmerboer bellen.
Ooit gedacht aan een RVS wcrolhouder / deurkruk ? indien hol denk ik dat je inventief genoeg bent om een draadeind te pakken en de ruimte ertussen vol te gieten met 1 of andere substantie :)

Wil je echt steen of steen look ? ik zou eens kijken wat er in de buurt word aangeboden eventueel 2dehands winkels

Zelf vind ik het echt mooi een soort light-piping effect, maar wel subtiel genoeg dat het niet zichtbaar is als het uitstaat
voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5cd444e6755be2205735c2af/1558122225663-YDAQDFNTAHEW1LE45NVN/cherry+SplitLog+sconce+2.jpg

Ander iets is dat de beetje goeie powerbank genoeg gewicht heeft in de voet

Maar goed jou project :) dit soort secuur werk heb ik de ruimte & tijd helaas nog niet voor (petje af voor resultaat tot nu)

Tja vanalles

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-11 15:47
rube schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:16:

Weet je zeker dat je geen lekkage hebt?

Hier vorig jaar lekkage, onder een douchebak nat, gat in gemaakt en dagen proberen te drogen. Zolang de lekkage niet weg is, is dit dus onbegonnen werk en blijft het nat. Zodra de bron van het water weg is, droogt het eigenlijk razendsnel. Als je geen lekkage hebt, verwacht ik dat na 2 weken er geen water meer zou moeten zijn. Anders wellicht proberen te verwarmen of een ventilator erop (eigenlijk er langs laten blazen).

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vso schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:59:
[...]

Ooit gedacht aan een RVS wcrolhouder / deurkruk ? indien hol denk ik dat je inventief genoeg bent om een draadeind te pakken en de ruimte ertussen vol te gieten met 1 of andere substantie :)
Wat bedoel je hier precies mee?
Wil je echt steen of steen look ? ik zou eens kijken wat er in de buurt word aangeboden eventueel 2dehands winkels
Ik wil een vrij rustig stuk steen. Want:

1: Niet te druk in de keuken.
2: Bestand tegen boudewijn en dagelijks gebruik
3: Genoeg gewicht. Dat messenblok is niet licht

Twijfel beetje nu over de volgende dingen:

1: Werkvolgorde. Eerst Alles verlijmen en dan zagen+frezen? Ik wil de voorkant grof zagen met de decoupeer of afkortzaag en dan met een frees en een mal rond frezen. Gezien ik de delen nu al strak op elkaar heb met domino's zou ik vrij straffeloos de halve delen moeten kunnen vormen. Ze zijn 24mm dik, dus 48mm is best stevig, en dat hout is bikkelhard. Voordeel is dat ik dan zeker bij de groeven uit de buurt blijf. Ook wil ik graag door maar kan ik niet verlijmen omdat ik het pootje nog moet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YirR2ZejWwAkObBrBYE1ckO3yMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5y4Daz1XTsxwNt6N9B5DijOj.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is mijn malletje. Potlood aan een touw van een meter oid geknoopt en lijn getrokken. Daarna gezaagd en geschuurd.

2: Het pootje:
Plan voor nu is zoals iemand op woodworking zei:
- Neem een lange bout
- Verlijm de kop in het blok zelf
- Maak een rond gat in de steen
- Dunne moer gebruiken om vast te zetten aan de onderkant
- Rubber voetjes onder de steen

3: Of ik nog aan de achterkant wat magneten in wil bouwen, voor kleine mesjes ed. Mijn koksmes haalt de achterkant nu niet, en voor shilmesjes is wellicht wat handige extra ruimte. Ik heb een 2e batch magneten besteld omdat ik er toch een paar tekort kom om de voorkant van de zijkanten goed qua kleefkracht te krijgen.

Qua voetje:

Ik zit wel aan 200x200x30 oid te denken qua steen, en graag zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.onlinepannen.nl/images/gallery/2525/1049X1050/Kai%20shun%20blok%20sfeer.jpg
Ik vind het echt een mooi chique voetje zonder teveel gedoe/aandacht.

Ik ben nog met de baasvrouw aan het overleggen qua aanrechtblad. Aan mijn kookeiland komt een barretje, als de keukenboer het constructief voor elkaar krijgt komt aan het barretje een wit kunststof of houten blad... en op het werkvlak een orbitaal geslepen RVS blad (dat is mijn grote fetish, briljant om op te werken, pure porno, maar het is niet lekker om aan te gaan zitten zuup'n). Krijgen we dat constructief niet voor elkaar, dan wordt het een kunststof (oid) blad.

Dit dus qua looks als het feestje doorgaat:
Afbeeldingslocatie: https://www.abk-innovent.com/wp-content/uploads/2018/12/A86O0667Guido-Pelgrim-Fotografie-web.jpg

Vandaar ook dat het al vrij rustig moet worden, het hout is al flamboyant, de rest mag ingetogen blijven. Deze club zit hier in de buurt, morgen eens bellen:
https://www.benelli-natuursteen.nl/

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 24-02-2022 00:30 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vso schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:59:

dit soort secuur werk heb ik de ruimte & tijd helaas nog niet voor (petje af voor resultaat tot nu)
Hehe thanks. Ik doe eerlijk gezegd ook gewoon mijn best als beginner en vind het enerzijds ook wel spannend, anderzijds is er niet heel snel een man over boord. Als ik het hout vernaggel kost me dat wat tientjes, dat is goed te overzien.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

andere bronnen voor je metalen "staander" iets wat bv wat beter past bij je massive look wat het beste is kan ik niet zeggen maar beetje shoppen wat past is natuurlijk nooit weg en waarom zou je je beperken tot bv een pijp of een bout .. er zijn genoeg metalen objecten die je naar wens kan aanpassen.

tja Boudewijn proof is natuurlijk wel voor interperatie vatbaar ;) Als demo stuk is het zeker wel een mooi ding.
kwa afwerking zou ik het eerst dichtlijmen en dan als een idioot schuren en hopelijk geen "lijmnaad" tenzij je er 3mm afstand kijkt en uren getuurt hebt..

Wil je het voor de rest mooi laten zijn of vooral functioneel en praktisch, het laatste is gewoon sneller gebruiks-sporen. kies je voor mooi zou ik eerder kiezen voor items die je niet zo vaak gebruikt bv vleesvork / en diverse messen met speciale doeleinden ..

kortom ik ben niet echt een hulp in deze ;)

Tja vanalles

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:38
Mania-92 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:18:
[...]

- Stuff made here
- QUINT builds
Nog een paar:

Workshop companion
Hooked on wood --> nederlander die ook veel 'china' tools reviewed
DIY for knuckleheads
DIY Creators

Louzy#2475

• Kaffe
Daar gaat men vrije tijd, bedankt iedereen!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-10 10:00
ppeterr schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:59:
[...]

@fmb gelijkwaardig ?

Zeg het maar, ik heb het opnieuw bekeken. En het is niet echt een folie, maar hard plastic.
Op sommige delen lijkt het er wel afgetrokken of beschadigd.

2e foto is van het raam zelf, zijkant is er geheel af. En de onderzijde zit er nog,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb nog niet verder dan deze pagina gelezen dus misschien heb je al antwoord maar dit rode spul lijkt me gewoon de bescherming van de rubbers die je krijgt bij installatie van de ramen/kozijnen zodat je netjes kunt schilderen. Daarna haal je die plastic bescherming eraf en kan het rubber de afdichting doen. Als dat al jaren niet is gebeurd weet ik neit of je het er nog zomaar af krijgt :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vso schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:02:

Ik heb iets meer ruimte dan gemiddeld maarja daar staat snel zoveel troep dat je niets meer kan vinden :+ moet je alsnog naar de bouwmarkt _O- zonder dollen veel meuk is leuk voor kleine dingen. stokschroefje en platic ring ding omdat de wasbak van de muur komt e.d. alle echte hoeveelheden kan je gewoon niet op voorraad hebben. dat is zo idioot veel geld. ik heb 3 keer een deel van een magazijn gekocht van een failliete aannemer. boortjes, decoupzaagjes bouw folies etc hoef ik waarschijnlijk nooit meer te kopen. maar veder heb je vooral altijd van alles net de verkeerde maat :+ toevallig gisteren had ik wel geluk moest ik een stukje hwa omleggen had ik toevallig nog alles in de schuur liggen. *; dan ben ik wel weer blij met mijn voorraad schuur.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Ik heb iets meer ruimte dan gemiddeld maarja daar staat snel zoveel troep dat je niets meer kan vinden :+ moet je alsnog naar de bouwmarkt _O- zonder dollen veel meuk is leuk voor kleine dingen. stokschroefje en platic ring ding omdat de wasbak van de muur komt e.d. alle echte hoeveelheden kan je gewoon niet op voorraad hebben. dat is zo idioot veel geld. ik heb 3 keer een deel van een magazijn gekocht van een failliete aannemer. boortjes, decoupzaagjes bouw folies etc hoef ik waarschijnlijk nooit meer te kopen. maar veder heb je vooral altijd van alles net de verkeerde maat :+ toevallig gisteren had ik wel geluk moest ik een stukje hwa omleggen had ik toevallig nog alles in de schuur liggen. *; dan ben ik wel weer blij met mijn voorraad schuur.
Gelukkig nog (net) neit zo erg hahaha vooral door geld/ruimte gebrek maar het verhaal komt we wel bekend voor. ik heb dan via/via bij "bejaarden" regelmatig een huis leeggehaald men neemt alles wat ze willen mee .. De rest is voor mij en vrienden om te laten "verdwijnen" meeste zooi gaat dan naar leger des heils of andere goeie doelen .. zo kom je dan aan 12 boormachines zeg maar :)

Bij mijn huidige verbouwing werk ik van zolder naar de voordeur, en probeer dingen te upcyclen/recyclen van wat ik gespaard heb .. als ik bij de "voordeur" beland ben .. dan gaat er ook een grote bezem doorheen

ik heb nog bv speciale plint-schaven oid ..geen idee wat ik ermee moet .. lol

Tja vanalles

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:17
Visitor.q schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:57:
[...]

Ik heb nog niet verder dan deze pagina gelezen dus misschien heb je al antwoord maar dit rode spul lijkt me gewoon de bescherming van de rubbers die je krijgt bij installatie van de ramen/kozijnen zodat je netjes kunt schilderen. Daarna haal je die plastic bescherming eraf en kan het rubber de afdichting doen. Als dat al jaren niet is gebeurd weet ik neit of je het er nog zomaar af krijgt :)
Ja dit zal het zo ongveer zijn, maar het zit er denk ik al 10 jaar op en is hard geworden.

Twijfel of ik het er af ga trekken. Maar goed misschien de hele strip vervangen dan maar.

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:12

Guldan

Thee-Nerd

louzy82 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:05:
[...]

Nog een paar:

Workshop companion
Hooked on wood --> nederlander die ook veel 'china' tools reviewed
DIY for knuckleheads
DIY Creators
En door:

Zac Builds
Pask Makes
Marius Hornberger
Blacktail studios (vooral epoxy spullen)
Modern builds
I like to make stuff

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zo de boel is afgewerkt .. voorlopig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnkC0FyPOEJPmS1rPyYO0GmSDJE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9wWFDEAj4ELw4yyLVACcbqPn.png?f=fotoalbum_large

nu de boel opruimen, elektra doen en vloer egaliseren .. klaarmaken om te verven

Tja vanalles

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Guldan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:09:
[...]

En door:

Zac Builds
Pask Makes
Marius Hornberger
Blacktail studios (vooral epoxy spullen)
Modern builds
I like to make stuff
Is dit nuttig om hier te posten?

Als we écht een lijstje willen maken lijkt het me handiger om dat in een apart topic te doen (met een poll voor populariteit)
Veel van deze namen zijn al vaker langsgekomen, en als de lijst niet bijgevuld wordt maar alleen gequote dan blijft het een onoverzichtelijke boel.

Zal ik anders in mijn pauze wat tijd besteden aan een nieuw topic waar we 'makers, tutorials en resources' kunnen verzamelen?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dragonhaertt schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Is dit nuttig om hier te posten?

Als we écht een lijstje willen maken lijkt het me handiger om dat in een apart topic te doen (met een poll voor populariteit)
Veel van deze namen zijn al vaker langsgekomen, en als de lijst niet bijgevuld wordt maar alleen gequote dan blijft het een onoverzichtelijke boel.

Zal ik anders in mijn pauze wat tijd besteden aan een nieuw topic waar we 'makers, tutorials en resources' kunnen verzamelen?
Top idee

doe dan een tabelletje oid met "bron", type content, "gebruikte tools" en "opmerkingen"

dan word diresta
- <youtube link>,
- diverse upcycle, custom builds, maker,
- basic + lasapparaat + draaibank,cnc,
- vroegere fimpjes inoverend, recent meer custom speciaal builds

Als iemand een toevoeging heeft vraag dan ook dat format aan te houden (scheelt je werk)

Voeg ook een link naar makerspaces / gereedschap topic oid toe

Tja vanalles

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Goed idee, ik wil wel wel meehelpen :)

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:21

Tjark

DON'T PANIC

Gewoon vraagje: kan dit niet in de TS?

*insert signature here

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tjark schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:18:
Gewoon vraagje: kan dit niet in de TS?
@Jelte,89 , @McGryphon en @Notna moeten dan hun plasje erover doen, maar denk dat een opzet dan wel handig is voor de heren om een Copy en paste naar de TopicStart/OpeningsPost (OP) te doen. Zoiets is best veel werk als je het van de grond af moet opzetten.

Edit:
Zou eerst zelf een aparte post neer zetten, intergratie(s) is dan nog altijd een optie ..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 25-02-2022 14:14 ]

Tja vanalles

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik ben samen met @Boudewijn bezig aan een goede startpost. Dit gaan we niet haasten en lijkt me te veel om hier in de TS te verwerken.
De lijst met interessante makers is veel groter dan ik had gedacht, en ik wil ook graag wat mooie links naar tutorials en plekken waar je veel bouwplannen kan vinden.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
dragonhaertt schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:16:
Ik ben samen met @Boudewijn bezig aan een goede startpost. Dit gaan we niet haasten en lijkt me te veel om hier in de TS te verwerken.
De lijst met interessante makers is veel groter dan ik had gedacht, en ik wil ook graag wat mooie links naar tutorials en plekken waar je veel bouwplannen kan vinden.
Voor zover dat van waarde is: mijn zegen heb je. Ik hoef ook geen TS meer gemaakt te worden met vervolg delen, dus als er andere zijn die het stokje willen overnemen: go for it :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Douweegbertje

Douweegbertje

Ik ben eigenlijk opzoek naar een degelijke vlak en vandiktebank. Ik maak graag snijplanken e.d. en in dit proces zou het ideaal zijn om een doorvoerbreedte van 400mm te hebben. De meeste vlakbanken zijn 300/3100mm en alles wat daarna vaak komt is het professionelere spul wat direct een kneiter grote machine is :+

Ik heb eigenlijk wel besloten dat het twee losse machines moeten worden. Gewoon een degelijke vlakbank en een degelijke vandikte bank.

Weet iemand misschien goede winkels waar ik eens zou kunnen kijken? Wat ik zelf al heb gevonden is hbm-machines maar die hebben niet meer zo'n voorraad en wat er is, is het net niet.
Bij degroot ook al even gekeken, maar dan gaat het al snel richting iets waar ik een lening en een nieuw gebouw voor nodig heb.

Qua budget is het een beetje om het even. Ik gok dat ik met 3-5k ver moet komen maar ik heb liever iets wat goed is voor mijn doel en dat ik hier een tijd mee vooruit kan.

Tips?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je beschikking over krachtstroom? Is tweedehands een optie?

• Douweegbertje

Douweegbertje

Boudewijn schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:13:
Heb je beschikking over krachtstroom? Is tweedehands een optie?
Krachtstroom, neen. Maar goed, als dat moet, dan is dat mogelijk wel te realiseren.

Tweedehands is een optie.
Helaas zie ik met name veel opkopers die alles opnieuw verkopen. Wat voor mij belangrijk is, is dat ik gewoon een heel degelijk apparaat heb. Ik ben niet de expert dus als het tweedehands is, moet ik gewoon enige vorm van zekerheid / goed gevoel hebben waar ik het koop. Een dikke machine met "staat onbekend" en mogelijk nog wat zelf geknutseld in de elektromotor is voor mij een no-go.

Ik vind het ook niet erg om extra uit te geven om die zekerheid te hebben.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Douweegbertje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:43:
Ik ben eigenlijk opzoek naar een degelijke vlak en vandiktebank. Ik maak graag snijplanken e.d. en in dit proces zou het ideaal zijn om een doorvoerbreedte van 400mm te hebben. De meeste vlakbanken zijn 300/3100mm en alles wat daarna vaak komt is het professionelere spul wat direct een kneiter grote machine is :+

Ik heb eigenlijk wel besloten dat het twee losse machines moeten worden. Gewoon een degelijke vlakbank en een degelijke vandikte bank.

Weet iemand misschien goede winkels waar ik eens zou kunnen kijken? Wat ik zelf al heb gevonden is hbm-machines maar die hebben niet meer zo'n voorraad en wat er is, is het net niet.
Bij degroot ook al even gekeken, maar dan gaat het al snel richting iets waar ik een lening en een nieuw gebouw voor nodig heb.

Qua budget is het een beetje om het even. Ik gok dat ik met 3-5k ver moet komen maar ik heb liever iets wat goed is voor mijn doel en dat ik hier een tijd mee vooruit kan.

Tips?
Mijn gevoel zegt dat je wellicht beter je kan richten op een techniek om 2 planken van 200mm netjes vlak aan elkaar te maken. Op youtube heb ik op verschillende kanalen vaak erg mooie opties gezien om zonder vandiktebank 2 planken netjes gelijk te krijgen.
Voordeel is direct dat je ook projecten kan maken die breder zijn dan 400mm.

• Douweegbertje

Douweegbertje

chrisborst schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:11:
[...]

Mijn gevoel zegt dat je wellicht beter je kan richten op een techniek om 2 planken van 200mm netjes vlak aan elkaar te maken. Op youtube heb ik op verschillende kanalen vaak erg mooie opties gezien om zonder vandiktebank 2 planken netjes gelijk te krijgen.
Voordeel is direct dat je ook projecten kan maken die breder zijn dan 400mm.
Hey ja, ik sta open voor tips.
Mijn vader (heeft ook altijd in de bouw gezeten) gaat mij overigens ook helpen voor een machine(of twee) maar ik wilde hier ook even checken.

Wat betreft het type werk, het zijn geen planken van 200mm.

Ik zaag strips, verlijm deze, vervolgens weer zagen en zorgen dat de kopsekant boven zit en weer lijmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRCBdtolcmU2GTnTtHyAzXma4ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IIn2ns1YFo9KnkXjpll8MDH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de machines niet nodig om het af te werken, immers is dat niet zo prettig met een vandikte bank op de kopsekant :+

Echter het vlak maken (en eventueel ook nog de juiste dikte geven) van de strips en na de eerste verlijming zou heel erg veel helpen en veel tijd schelen. Het zagen gaat op zich wel prima en dat is ook eigenlijk een hele mooie zaagsnede. Doch, hout leeft/werkt en al is het maar een iniminie stukje minder vlak en je ziet het in het resultaat.

Wellicht ook qua context, ik vind mijn snijplanken al super, maar ik wil naar het niveau van 100% perfectie om ze ooit ook goed te kunnen verkopen :)

• Novadecasa
Even een constructieve vraag voor hier, hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. :)

In mijn schuur heb ik de wanden van houten regelwerk (12cmx5cm) met h.o.h. 60cm gemaakt.
Nu moet het elektra etc. in de wanden worden gemaakt door de installateur. Dat betekend dat er ook leidingen en buizen door de wanden gaan en dus door de houten regels van het ene vak naar het andere vak doorgeboord moeten worden.

Kan het doorboren door de houten regels dan het beste in het hart van de regel (hard van 12cm) of net zo goed aan de voorkant van de regel, dus circa 1 a 2 cm uit de voorkant van de stijl halen.
Is er constructief een verschil? En wat is beter of minder slecht?

Mijn voorkeur heeft het om dat uit de voorkant te halen, omdat het voor het aanbrengen van de isolatie wat gemakkelijker maakt. Het scheelt veel werk met het isoleren als ik nog om alles heen hoef te werken wat midden in de regel zit maar het moet het geheel natuurlijk niet verzwakken.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Novadecasa schreef op svrijdag 25 februari 2022 @ 20:47:
Even een constructieve vraag voor hier, hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. :)

In mijn schuur heb ik de wanden van houten regelwerk (12cmx5cm) met h.o.h. 60cm gemaakt.
Nu moet het elektra etc. in de wanden worden gemaakt door de installateur. Dat betekend dat er ook leidingen en buizen door de wanden gaan en dus door de houten regels van het ene vak naar het andere vak doorgeboord moeten worden.

Kan het doorboren door de houten regels dan het beste in het hart van de regel (hard van 12cm) of net zo goed aan de voorkant van de regel, dus circa 1 a 2 cm uit de voorkant van de stijl halen.
Is er constructief een verschil? En wat is beter of minder slecht?

Mijn voorkeur heeft het om dat uit de voorkant te halen, omdat het voor het aanbrengen van de isolatie wat gemakkelijker maakt. Het scheelt veel werk met het isoleren als ik nog om alles heen hoef te werken wat midden in de regel zit maar het moet het geheel natuurlijk niet verzwakken.
Verzwakken doe je het sowieso, of het ook significant is, is een tweede. Maar 120x45 (neem ik aan) is een flinke maat voor een schuurtje (wat zijn de afmetingen en dakconstructie?), daar zal een gaatje van 20mm niet veel aan doen. Hoe verder naar het midden, hoe beter. Kun je niet met 2 isolatielagen werken? Eentje voor en eentje achter de leidingen.

Btw: wat moet er allemaal in de wanden? Als je hier PVC 90mm in wil werken word het wat spannender allemaal.

Btw2: is de buitenzijde helemaal beplaat? Dit helpt natuurlijk ook enorm in krachten die je staanders te verwerken krijgen…
Met OSB/Underlayment 18mm zou je bij wijze van op enkele plekken de gehele staanderdikte weg kunnen zagen….

[ Voor 68% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-02-2022 21:20 ]

• Novadecasa
bbbrumbrum schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:16:
[...]

Verzwakken doe je het sowieso, of het ook significant is, is een tweede. Maar 120x45 (neem ik aan) is een flinke maat voor een schuurtje (wat zijn de afmetingen en dakconstructie?), daar zal een gaatje van 20mm niet veel aan doen. Hoe verder naar het midden, hoe beter. Kun je niet met 2 isolatielagen werken? Eentje voor en eentje achter de leidingen.

Btw: wat moet er allemaal in de wanden? Als je hier PVC 90mm in wil werken word het wat spannender allemaal.

Btw2: is de buitenzijde helemaal beplaat? Dit helpt natuurlijk ook enorm in krachten die je staanders te verwerken krijgen…
Met OSB/Underlayment 18mm zou je bij wijze van op enkele plekken de gehele staanderdikte weg kunnen zagen….
Klopt is 120 x 45. (eigenlijk 119mm ;) )
Schuur is 10m(L) x 4,5m(B ) met een zadeldak met een nok van 5m (H). De basis is staalconstructie met gordingen met daarover een IsoBouw Slimfix dakplaat. Op het dak liggen op beide dakvlakken 9 PV panelen (18 in totaal)

Ja 2 isolatielagen is inderdaad m'n alternatief :)

90mm PVC verwacht ik niet nodig te hebben. Waterleidingen en water afvoer komen door de betonvloer de wand in, of gaan door de wand door de betonvloer naar buiten.
Zal dus voornamelijk elektra zijn wat overal aangelegd moet worden en hier en daar een waterleiding en mogelijk op 1 plek een misschien toch nog een extra afvoer.

De buitenzijde is voorzien van waterkerende en dampdoorlatende folie met daarop:
verticale latten achterhout (op de verticale staanders van de wand)
horizontaal latten - achterhout
Afgewerkt met verticale geplaatste houten gevelbekleding.

De binnenzijde wordt nog na het isoleren afgewerkt met 18 mm beplating (omdat ik bij 9mm bang ben voor kromtrekken bij h.o.h. 60)

[ Voor 11% gewijzigd door Novadecasa op 25-02-2022 21:32 ]

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:53
@Novadecasa
Een gaatje van 20 zal de constructie niet heel erg verzwakken, blijf wel minimaal een gatdikte van de rand.
Het voordeel van het hart is dat de leidingen zgn spijkervrij zijn : mocht je later nog ergens een schroef in jassen dan kan je met een schroef van 40 lang (+afwerkplaatdikte) nooit de leiding raken.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
Zo'n 3 weken geleden zijn in mijn woonkamer de muren gladgestuct (was granol). Ik heb het stucwerk ongeveer 1 week laten drogen bij 18 graden (nog enkele dagen, nadat het al wit oogde). Daarna oneffenheden bijgewerkt en geschuurd, wat ook een week in beslag nam. Vervolgens de muren goed afgeveegd en gezogen, om daarna alabastine, witte, rolbare voorstrijk aan te brengen.

Weer een paar dagen later heb ik de meeste muren geverfd.

Aangezien 1 muur een andere kleur krijgt, had ik daar wat a4tjes opgeplakt met schilderstape en nu merk ik dat ik soms de voorstrijk en verf zo van de muur trek bij het verwijderen van de tape 8)7

Aangezien het stucwerk zo'n 2,5 week heeft kunnen drogen, lijkt me dat niet de oorzaak te kunnen zijn. Wat de oorzaak wel is?? Misschien de voorstrijk niet genoeg in de muur kunnen trekken?

Ik kan/ga niet alle verf er weer afkrabben en opnieuw beginnen, maar bestaat de kans dat de verf op den duur uit zichzelf loskomt? Ik ga in elk geval geen plakband meer gebruiken op de muren.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LA-384 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:41:
Zo'n 3 weken geleden zijn in mijn woonkamer de muren gladgestuct (was granol). Ik heb het stucwerk ongeveer 1 week laten drogen bij 18 graden (nog enkele dagen, nadat het al wit oogde). Daarna oneffenheden bijgewerkt en geschuurd, wat ook een week in beslag nam. Vervolgens de muren goed afgeveegd en gezogen, om daarna alabastine, witte, rolbare voorstrijk aan te brengen.

Weer een paar dagen later heb ik de meeste muren geverfd.

Aangezien 1 muur een andere kleur krijgt, had ik daar wat a4tjes opgeplakt met schilderstape en nu merk ik dat ik soms de voorstrijk en verf zo van de muur trek bij het verwijderen van de tape 8)7

Aangezien het stucwerk zo'n 2,5 week heeft kunnen drogen, lijkt me dat niet de oorzaak te kunnen zijn. Wat de oorzaak wel is?? Misschien de voorstrijk niet genoeg in de muur kunnen trekken?

Ik kan/ga niet alle verf er weer afkrabben en opnieuw beginnen, maar bestaat de kans dat de verf op den duur uit zichzelf loskomt? Ik ga in elk geval geen plakband meer gebruiken op de muren.
voorstrijk moet je eigenlijk niet te lang blood laten liggen. en zeker niet per muur aanbrengen terwijl je elders nog moet schuren. dan is de kans groot dat een groot deel van de functie verloren gaat. aangezien je zegt dat je ook de voorstrijk mee trekt. Dus dit kan dat het eigenlijk niet zijn, maar ik wilde je het toch meegeven. :)

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
(Weer maar eens :+ ) een beginnersvraagje..

Kan een verzinkte (boor)schroef buiten gebruikt worden of ga je dan snel tegen roestproblemen oid aanlopen? Het gaat om deze unit: https://www.bouwmaat.nl/f...-stuks/product/0000755584

RVS lijkt me beter maar kan ik niet zomaar vinden waar ik ze nu kan afhalen als zelftapper (boorschroef, boorpunt).

• Koekstra
  • Niet online
sloth schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:51:

Kan een verzinkte (boor)schroef buiten gebruikt worden of ga je dan snel tegen roestproblemen oid aanlopen? Het gaat om deze unit: https://www.bouwmaat.nl/f...-stuks/product/0000755584

RVS lijkt me beter maar kan ik niet zomaar vinden waar ik ze nu kan afhalen als zelftapper (boorschroef, boorpunt).
Even zoeken naar rvs zelftappers. Dat is de gangbare benaming. Soms heten ze snijparkers, maar die term hoor ik niet veel meer :)

Edit: ik zie dat je dat zelf ook al zei.
Ik kom er op Google zat tegen iig.

Edit2: Bij de praxis noemen ze het plaatschroef. 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Koekstra op 26-02-2022 10:58 ]

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dank je @Koekstra deze dan bijvoorbeeld? https://www.rvspaleis.nl/plaatschroeven/din-7504o

[ Voor 19% gewijzigd door sloth op 26-02-2022 10:59 ]

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:16
sloth schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:51:

Verzinkt gaat toch snel roesten, meestal omdat je ze bij het indraaien toch een beetje beschadigd. Zullen niet zo snel stuk gaan maar ziet er minder mooi uit.

Hou er bij RVS overigens wel rekening mee dat ze minder sterk zijn en je vrij snel de kop er af draait, zeker zonder voorboren is dat risico aanwezig.

Ook RVS (roestvast staal) kan overigens best wat roestvlekjes krijgen en heb je in verschillende kwaliteiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Himalaya op 26-02-2022 12:02 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-10 17:02
Kort vraagje:

Wil wat MDF laten zagen bij Hornbach, lees op de site:
"Houd tevens rekening met de minimale formaten. Met onze machines kunnen we alleen platen met een lengte vanaf 500 mm en een breedte van 230 mm zagen. Balken moeten ook minstens 500 mm lang zijn."

Ik heb naast wat grotere delen uit een 244x122cm plaat ook wat passtukken van bijvoorbeeld 75cm x 10cm nodig. Kan dit dan gezaagd worden of niet?

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

MacbookProx schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:35:
Kort vraagje:

"Houd tevens rekening met de minimale formaten. Met onze machines kunnen we alleen platen met een lengte vanaf 500 mm en een breedte van 230 mm zagen. Balken moeten ook minstens 500 mm lang zijn."

Ik heb naast wat grotere delen uit een 244x122cm plaat ook wat passtukken van bijvoorbeeld 75cm x 10cm nodig. Kan dit dan gezaagd worden of niet?
Geen idee ik werk niet bij de Hornbach.
Misschien moet je de vraag bij hun stellen?

Please state the nature of the technical emergency

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Kort vraagje:

Ik heb daar van zo een plaat stroken van 10 of 11 cm laten zagen om plinten van te maken. Was geen enkel probleem.

You can't be late until you show up

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:30
Kort vraagje:

Volgens mij is die 500 en 230 mm het minimale wat er over moet blijven qua lengte en breedte om in de machine/klem te passen. Je kan van een plaat van 244x122 dus prima een stuk af laten zagen van 75cm en daar ook weer een reeks zaagsnedes van 10cm vanaf laten zagen. Maar het deep wat “overblijft” in de zaagmachine moet minimaal 500x230 zijn. Je kan dus niet een plank van 244x10cm nog een keer door laten zagen.
Pagina: 1 ... 204 ... 473 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/