[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 208 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 11:01
Seafarer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:12:
[...]

YouTube: Wat is een linkse tap en hoe gebruik je deze?

Je gaat geen draad tappen maar het onbereikbare deel losdraaien.

Ik zou wel eerst warmstoken en een klets water erover zodat de boel even schrikt en dan de linkse tap erin.
Gaat lukken.
Gelukt, warm gemaakt en daarna met het 'US.PRO stud & screw extractor set' (linkse tap) er zonder problemen uitgedraaid! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
hpmkruit schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:09:
[...]

Na het infrezen moet je toch sowieso een nieuwe deklaag storten? Meestal wordt hier egaline voor gebruikt. Dan is 1mm genoeg.
Nee dat hoeft niet. Je smeert alleen de sleuven af, maar egaliseren is niet nodig. Bij pvc doorgaans wel, maar niet bij laminaat.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 08:50
Onlangs boven de stompe deuren voorzien van nieuwe deurklinken. Echter zijn er 2 deuren die niet in het slot vallen.

Bij 1 is het zelfs zo als ik het deurschoot verwijder, hij netjes dicht kan. maar zodra ik deurschoot weer terugplaats is het probleem er alsnog.

Scharnieren als iets langer gemaakt, maar ook zonder effect. Of de deur klemt omdat hij dan te strak zit. Of hij valt alsnog er zo uit.

Wat kan ik doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42UsvuAdlnBS5Dm78xbkchqB3v4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mO8fpgnML1nyHRzF1UX9snvB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5CXPCx6r_tIuyGHEc6YMTpEhyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCu5A5MZ3dRMiVgk2VBRFyDc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:00
Vraag;
Hoe verwijder je dubbelzijdig tape op gespoten mdf?

Steken met plamuur mes of stanlymes snijden beschadigd de ondergrond te veel.
Welk goedje lost de tape, maar beschadigd niet de lak.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattheus_92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-09 22:52
barry86 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:45:
Vraag;

Misschien even met de fohn erop dan gaat het makkelijker los.
Oplossmiddel als er wat restjes achter blijft plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanz_rdam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 07:19
Vraag;

HG Stickerverwijderaar heeft bij mij aardig gewerkt. Moet je wel eerst de bovenlaag van de dubelzijdige tape eraf trekken. Onderlaag met HG behandelen. Andere lijm/sticker verwijderaar zal vermoedelijk ook werken.

[ Voor 17% gewijzigd door hanz_rdam op 11-03-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanz_rdam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 07:19
G.Scholtens schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:40:
Onlangs boven de stompe deuren voorzien van nieuwe deurklinken. Echter zijn er 2 deuren die niet in het slot vallen.

Bij 1 is het zelfs zo als ik het deurschoot verwijder, hij netjes dicht kan. maar zodra ik deurschoot weer terugplaats is het probleem er alsnog.

Scharnieren als iets langer gemaakt, maar ook zonder effect. Of de deur klemt omdat hij dan te strak zit. Of hij valt alsnog er zo uit.

Wat kan ik doen?
Lees dit ff: https://larsboelen.nl/ken...ur-valt-niet-in-het-slot/

Waarschijnlijk is het beste om de slotplaat een beetje met een dremel te bewerken zodat de schoot er goed in kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Vraag;

Kwestie van uitproberen of het de lak niet aantast, maar isopropylalcohol lost lijm(resten) meestal goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

De kleur van een MDF plafond is niet helemaal naar wens. De laklaag ziet er nog goed uit, maar de kleur zouden we witter willen. Is dat een kwestie van ontvetten, (eventueel licht opschuren?) en met een viltroller een lak op waterbasis er overheen die je ook voor een houten kozijn gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9XxudYyd4K3pOf4Y3yrbWte8kQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bMMKHLT2a85Az0BsIfMoCjkT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
hanz_rdam schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Lees dit ff: https://larsboelen.nl/ken...ur-valt-niet-in-het-slot/

Waarschijnlijk is het beste om de slotplaat een beetje met een dremel te bewerken zodat de schoot er goed in kan vallen.
Geen effect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 21:08
JBS schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:37:
De kleur van een MDF plafond is niet helemaal naar wens. De laklaag ziet er nog goed uit, maar de kleur zouden we witter willen. Is dat een kwestie van ontvetten, (eventueel licht opschuren?) en met een viltroller een lak op waterbasis er overheen die je ook voor een houten kozijn gebruikt?

[Afbeelding]
Yes :*) , ontvetten, schuren, opnieuw ontvetten en je kunt de nieuwe laklaag erop klatsen met een roller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Den_S85 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Yes :*) , ontvetten, schuren, opnieuw ontvetten en je kunt de nieuwe laklaag erop klatsen met een roller.
En m.b.t. schuren: Gewoon wat oppervlakkig schuren is voldoende? Simpelweg een tikje grover maken? De huidige laag hoeft er niet af, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 21:08
JBS schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:51:
[...]
En m.b.t. schuren: Gewoon wat oppervlakkig schuren is voldoende? Simpelweg een tikje grover maken? De huidige laag hoeft er niet af, toch?
Correct, aangezien het een plafond is zou ik een fijne korrel gebruiken (200). Je hoeft niet "door" de vorige laag heen te schuren, gewoon licht opschuren is voldoende.

Gezien het oppervlak zou ik het wel met de schuurmachine doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Den_S85 op 11-03-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15
Op de foto lijkt het erip dat je bolle (uitstekende) schroefjes gebruikt hebt, is dat niet het probleem / het deel waardoor de deur niet dicht kan? Of denk ik te makkelijk? Of kn de deur wel dicht maar gaat ie alleen niet in slot?

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 11-03-2022 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:44
vso schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:27:
[...]

my bad dacht dat je de juist nu schuifdeuren wilde hebben .. de deuren zijn volgens mij uitgelijnt op de boven/onderplaat vandaar in de eerste reactie op jou als je de onderkant wegchopt . wel iets ruimte eronder houden..

Maar waarom doe je dan niet een pax van 201 ?? de deur kan je bv alsnog 236 oid doen maar als je bv een sierplint neemt waar je gezaagt hebt (L vormig oid) kan je een leuke unieke afwerking maken.
als je aan de achterkant een meubelpaneel van bv 20cm x (breedte pax) met 2 hoekbeugels bovenop de bovenplaat monteert valt er niks achter .. je ziet het toch alleen als je de deuren opent..

ik heb bij deze "trapkast" op de overloop ikea deurtjes gebruikt moest per scharnier op de balk 4 gaatjes boren, en een forestner bit is ook niet de kosten gewoon de diameter opmeten ..

[Afbeelding]

elk geval probeer het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken met het gewenste eindresultaat.
zit wat in, zal het eens overwegen. Wil sowieso tzt eens gaan kijken. belangrijkste is dat de standaard deuren gaan passen, want die maat is vast. De rest kan ik zelf nog later bepalen.

bedankt voor de info _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:44
Zwartoog schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:31:
[...]

Stuk uit je laminaat + ondervloer frezen, dan zakt de kast 1 cm omlaag. Is weer een cm gewonnen :)
die marge pak ik al. Gan m gewoon op de cementvloer zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Valorian schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Op de foto lijkt het erip dat je bolle (uitstekende) schroefjes gebruikt hebt, is dat niet het probleem / het deel waardoor de deur niet dicht kan? Of denk ik te makkelijk? Of kn de deur wel dicht maar gaat ie alleen niet in slot?
Gaat dus niet in het slot. De lengte is er wel van het slot zeg maar. Maar duw de deur er zo ook uit zonder aan de klink te zitten.

Zal vast dat metalen plaatje zijn. Die had ik onlangs schoongemaakt en weer netjes recht geslagen.

Ja op deze foto is hij vies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:51
@G.Scholtens
Even opmeten hoe dik het is van deurvlak tot platte schootkant en van aanslagrand kozijn tot aan de "karteltjes van de slotplaat.
Dus wat in elkaar valt. Dan weet je wat je te kort komt.
Daar was de tandpasta-tip ook voor, zodat je met tandpasta een afdruk maakt op die slotplaat als je de schoot er op dicht doet (niet slepen dus).

Ook apart dat je vlakke schroeven zo aanlopen/krassen op de deur. Past die zo nauw?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Wat zijn jullie ervaringen met schuurpapier voor een excentrische schuurmachine? Ik had ooit een mega pack gekocht op Amazon. Mijn ervaring is dat het prima werkt, doch vervang de pad toch relatief vaak. Ik weet nou niet zo goed of dat te maken heeft met het papier kwaliteit of dat zoiets altijd wel benodigd is.
Meestal is het grid nog wel goed, maar komt er vaak wat zooi op. Ik heb wel een gumstick gekocht (nog niet geprobeerd).

Nu heb ik ook weer 'mesh' schuurpapier gezien en heb ik verder een beetje ge-googled en kom ik ook wel schuurpapier tegen wat een stuk duurder is. Nu is dat geen probleem als de kwaliteit dermate is dat ik er ook x-langer mee doe. Echter vraag ik mij dat af of nou wel zo zou zijn?

Over het algemeen schuur ik alleen hardhout en heel af en toe wat epoxy (waarvoor ik die mesh eens ga proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
!null schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Ja dan zou het goed zijn. Dan zou ik rond de 250kg zitten en ik hang er 145 kilo aan (100 liter boiler).

Toch denk ik dat ik hem elders nog met een dikke bout een extra steunpunt geef, voor de gemoedsrust.

Verder zit er ook nog 10mm plaatmateriaal overheen, wat wellicht niet zo sterk is, maar er wel een geheel van maakt en nog een klein beetje bijdraagt.

Ik zal ook streepjes zetten om eventuele verzakking te monitoren.
Hier heb ik gewoon 18 mm osb tegen de gyproc en cls (natuurlijk in de cls’en) gevezen en dan met de standaard beugels en bouten opgehangen. Ik weet het specifieke merk van je boiler niet, maar bij de mijne kon je een soort van ‘voet’ bijbestellen als steun op de grond. Als je dan toch zekerheid wilt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@Kaffe Nee dit is echt een hangende boiler.
Maar inmiddels heb ik de boel er af gehaald, waardoor ik er weer bij kon. Flinke houtdraadbouten in de dikke balken (100x100) gehangen waar dan weer alles aanhangt. Vind ik toch een wat prettiger gevoel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Heb ik weer: spontaan gescheurde wartel :'(

Wilde net een watermetersensor op m'n meter zetten, viel me op dat de meter langzaam bleef draaien. Wilde de wartel bij de hoofdkraan aandraaien, en toen scheurde deze.

Geluk bij een ongeluk zat deze lekkage in de watermeterput, en gezien het verbruik pas sinds kort.

Maar wat is hier mis gegaan? Zat anderhalf jaar goed. Leiding stond niet onder spanning.

Te strak aangedraaid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBnf8yXMLq7eN1iFqHWdt4VURlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUPAfcpZDw4IvsIcBfCAxEdV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:50
Zwartoog schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:43:

Wilde net een watermetersensor op m'n meter zetten, viel me op dat de meter langzaam bleef draaien. Wilde de wartel bij de hoofdkraan aandraaien, en toen scheurde deze.

Geluk bij een ongeluk zat deze lekkage in de watermeterput, en gezien het verbruik pas sinds kort.

Maar wat is hier mis gegaan? Zat anderhalf jaar goed. Leiding stond niet onder spanning.

Te strak aangedraaid?
[Afbeelding]
Dit lijkt me een foutje in de wartel en een geval van pech hebben. Ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen een wartel doormidden te krijgen. Ik ken jouw krachten niet maar voor dit soort koppelingen geldt vast is vast genoeg. Controleren of het lekt, zoniet niks meer aandoen, zoja nog iets aandraaien met beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
DasNieNix schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:54:
[...]

Dit lijkt me een foutje in de wartel en een geval van pech hebben. Ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen een wartel doormidden te krijgen. Ik ken jouw krachten niet maar voor dit soort koppelingen geldt vast is vast genoeg. Controleren of het lekt, zoniet niks meer aandoen, zoja nog iets aandraaien met beleid.
Dat doet me deugd :) Ik hoop dat het bij deze blijft (was een van de eersten), heb er heel wat in huis zitten, en vorig jaar al door iets anders een grote lekkage gehad.

Draai ze meestal vast, waterdruk erop, en als het dan nog wat drupt, nog een beetje vaster. Met CV ook nog een keer opstoken, en dan nog tikke aandraaien als het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:54
Zwartoog schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:43:

Te strak aangedraaid?
[Afbeelding]
Ik heb dit ook een keer gehad, bij mijn bronleiding. Oorzaak bij mij zal waarschijnlijk koud en warm effect zijn, aan te raden is om te solderen of te persen met persfittingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:33
Simpele vraag denk/hoop ik.

Ben de schutting aan het repareren. Alleen zitten er allemaal schroeven in het hout die je er alleen in kan draaien maar niet eruit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq84FFdsn6iCFrlFhq6-975t7-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jx93YZUHH86M3SwBUAy4EZpY.jpg?f=fotoalbum_large

Met een hamer is een rot werk om ze er uit te slaan. Is er een simpelere manier voor? Dacht zelf aan kapot knippen (en de kop laten zitten) maar welke tang gaat dat makkelijk mee? Is iets dikker als een spijker namelijk.

Gaat om 9 schermen X 90 van dit soort schroeven... Dus als hrt makkelijk en snel kan doe ik dat liever dan elk kreng er uit proberen te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Laatst online: 21-12-2023
ijzerzaagje op de multitool? Wel goeikope van China of de action nemen want die vliegen erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 22:05
Waah schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:37:

Ben de schutting aan het repareren. Alleen zitten er allemaal schroeven in het hout die je er alleen in kan draaien maar niet eruit.
[Afbeelding]

Met een hamer is een rot werk om ze er uit te slaan. Is er een simpelere manier voor? Dacht zelf aan kapot knippen (en de kop laten zitten) maar welke tang gaat dat makkelijk mee? Is iets dikker als een spijker namelijk.

Gaat om 9 schermen X 90 van dit soort schroeven... Dus als hrt makkelijk en snel kan doe ik dat liever dan elk kreng er uit proberen te slaan.
Met een grote Moniertang denk ik dat je de meeste kans maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:33
Kaffe schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:07:
ijzerzaagje op de multitool? Wel goeikope van China of de action nemen want die vliegen erdoor.
Heb geen multitool op accu, en verwacht dat het dan nog niet snel gaat.
Fuel_80 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:29:
[...]

Met een grote Moniertang denk ik dat je de meeste kans maakt.
Die ga ik ff lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[Afbeelding]

Knipex cobolt lijkt me heel handig, heb hem zelf niet maar wel in actie gezien.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:21

Vliegvlug

Flight Simple

[Afbeelding]
Waarom kan je deze er niet uitdraaien?
Zien eruit als schroeven die ze ook in slagpluggen gebruiken, waarbij de vorm van het schroefdraad het mogelijk maakt ze erin te slaan maar je kan ze er vervolgens wel weer uit schroeven.
Dat zou ik hier dan eigenlijk ook verwachten.
Of zijn de inkepingen zo gaar dat je bitje niet pakt? Dan misschien nieuwe inkepingen erin slijpen.

Hoe bedoel je eruit te slaan? Dwars door het hout heen ofzo, maar zitten de koppen dan niet in de weg? Of bedoel je met een klauwhamer eruit trekken net zoals bij spijkers?

Maar als ik het goed begrijp steken ze dus wel uit het hout, kan je ze niet met een tang vastgrijpen en er dan uitdraaien?

En als dat allemaal niet lukt zou ik de slijptol erop zetten om ze af te slijpen, met een dunne schijf kan je dat best precies doen.
Of een multitool met metaalzaagblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Laatst online: 22:52
Ik had eerder wat gepost over m'n schuurtje in de tuin en wat tips gekregen maar ik twijfel nog iets.

Doel is om een waterdichte berging te maken waar ik bv wat gereedschap en tuinkussens etc in kwijt kan.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/N3M3hJx/IMG-20220308-175642.jpg

Ik ben al bezig met het raamwerk.

Voor de zijkanten :

* OSB platen tegen raamwerk.
* Dampopen folie tegen OSB
* Geimpregneerde latjes tegen folie.
* Dan schutting rabat delen tegen de latjes.

Voor het dak twijfel ik nog. Het liefst ga ik niet met PIR platen etc aan de slag maar wil ik het simpel houden.

Ik dacht zelf ook OSB op het raamwerk. Moet die dampopen folie er dan bovenop ?

En moeten er dan balken bovenop de OSB / folie ? Die balken op afschot leggen ? Dan weer planken op de balken en tegen de balken aan de rabat delen van schutting. Daar bovenop EPDM met een hemelwaterafvoer. Dan weer daktrim om de EPDM en rabatdelen van de schutting af te werken ?

Waarschijnlijk maak ik het me veel te moeilijk :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

vortexnl1982 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:56:
Ik had eerder wat gepost over m'n schuurtje in de tuin en wat tips gekregen maar ik twijfel nog iets.

Doel is om een waterdichte berging te maken waar ik bv wat gereedschap en tuinkussens etc in kwijt kan.

[Afbeelding]

Ik ben al bezig met het raamwerk.

Voor de zijkanten :

* OSB platen tegen raamwerk.
* Dampopen folie tegen OSB
* Geimpregneerde latjes tegen folie.
* Dan schutting rabat delen tegen de latjes.

Voor het dak twijfel ik nog. Het liefst ga ik niet met PIR platen etc aan de slag maar wil ik het simpel houden.

Ik dacht zelf ook OSB op het raamwerk. Moet die dampopen folie er dan bovenop ?

En moeten er dan balken bovenop de OSB / folie ? Die balken op afschot leggen ? Dan weer planken op de balken en tegen de balken aan de rabat delen van schutting. Daar bovenop EPDM met een hemelwaterafvoer. Dan weer daktrim om de EPDM en rabatdelen van de schutting af te werken ?

Waarschijnlijk maak ik het me veel te moeilijk :S
osb/mdf zou ik nu niet doen, eerder betonplex
Zou in de grond tot 10 cm boven de grond goed in de verf zetten tegen optrekkend vocht)

Belangrijkste is dat je op de richting van 90% van het regen/wind beschermt bent .. (inslag regen)
binnen goed kan luchten dus een ventilatie rooster of 2 als je de spullen net te vochtig opbergt ..

ik zou voor je wanden gewoon rabat-delen pakken (bodem/dak dus betonplex) dak iets langer

isoleren/folie is beetje overkill voor een kast imho, folie is niet erg maar dan lekker dun triplex aan de binnenkant zodat je het folie niet beschadigd.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Laatst online: 22:52
vso schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:22:
[...]

osb/mdf zou ik nu niet doen, eerder betonplex
Zou in de grond tot 10 cm boven de grond goed in de verf zetten tegen optrekkend vocht)

Belangrijkste is dat je op de richting van 90% van het regen/wind beschermt bent .. (inslag regen)
binnen goed kan luchten dus een ventilatie rooster of 2 als je de spullen net te vochtig opbergt ..

ik zou voor je wanden gewoon rabat-delen pakken (bodem/dak dus betonplex) dak iets langer

isoleren/folie is beetje overkill voor een kast imho, folie is niet erg maar dan lekker dun triplex aan de binnenkant zodat je het folie niet beschadigd.
Ik heb hardhouten balken als geraamte. Osb komt niet in de grond maar tegen het geraamte aan. Die osb komt dan een cm ofzo van de tegels af. Is dat niet voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Douweegbertje schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:54:
Wat zijn jullie ervaringen met schuurpapier voor een excentrische schuurmachine? Ik had ooit een mega pack gekocht op Amazon. Mijn ervaring is dat het prima werkt, doch vervang de pad toch relatief vaak. Ik weet nou niet zo goed of dat te maken heeft met het papier kwaliteit of dat zoiets altijd wel benodigd is.
Meestal is het grid nog wel goed, maar komt er vaak wat zooi op. Ik heb wel een gumstick gekocht (nog niet geprobeerd).

Nu heb ik ook weer 'mesh' schuurpapier gezien en heb ik verder een beetje ge-googled en kom ik ook wel schuurpapier tegen wat een stuk duurder is. Nu is dat geen probleem als de kwaliteit dermate is dat ik er ook x-langer mee doe. Echter vraag ik mij dat af of nou wel zo zou zijn?

Over het algemeen schuur ik alleen hardhout en heel af en toe wat epoxy (waarvoor ik die mesh eens ga proberen).
Ik gebruik of die van Festool of die van Ecotools. Die laatste heeft een hele goede prijs/kwaliteit. Festool net iets beter maar ook veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vortexnl1982 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:25:
[...]

Ik heb hardhouten balken als geraamte. Osb komt niet in de grond maar tegen het geraamte aan. Die osb komt dan een cm ofzo van de tegels af. Is dat niet voldoende?
Hout op stenen/grond is zoiezo slecht idee --> zorg dat minimaal een paar cm rubber oid ertussen hebt

Denk je dat sneeuw droog is of vocht magisch verdwijnt ofzo ? nu zal je dat echt wel begrijpen en denk ook niet dat je erop zit te wachten de boel opnieuw te bouwen. natuurlijk zal verven helpen maar hoeveel werk wil je erin steken ?

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een tijdje geleden een badkamer meubel + wasbak + spiegel gekocht. Was een combinatie aanbieding. Een flink stuk goedkoper dan het los kopen.

Enige nadeel: Er zat geen (ja, het is luxe) spiegelverwarming op. Volgens de verkoper zou ik gewoon een matje ter grootte van de spiegel kunnen kopen en erop kunnen plakken.

Ik had natuurlijk zelf even eerst moeten kijken voordat ik dat matje kocht... Spiegel is 60x120, matje dat ik kocht was 57x110 (merk Magnum). Maar toen ik de spiegel omdraaide en het matje wilde gaan plakken, bleek er vanalles op gefabriceerd te zijn. Sowieso zit de led balk in de weg, plus de bevestiging platen links en rechts. En dan zit onder nog een lasdoosje + transformator geplaatst. Al met al een aantal serieuze obstakels voor die folie.

Uiteindelijk alles opgemeten en tot de conclusie gekomen dat de ruimte voor een folie maximaal 30x90 is. Sanicare Q-Mirrors 27,4x79 gevonden. :)

Dan het andere, ik wilde ook graag kunnen zien of de spiegelverlichting aan staat of niet zonder er naar toe te lopen. En hem uitzetten als ik dat ben vergeten. Net als de rest van de verlichting in huis.

Aanzetten van de verlichting kan al d.m.v. een knopje onderaan de spiegel. Maar aanzetten door middel van het detecteren van beweging is natuurlijk praktischer.

De spiegelverwarming inschakelen zou moeten gebeuren door de vochtsensor in de ventilatiebox uit te lezen. Dus ook dat moest opgelost worden.

Gelukkig had ik nog een aantal Shelly Plus 1PM liggen. Die kunnen precies dat (een verbruiker aan/uit zetten). Er was wat weinig ruimte, oorspronkelijk, in het lasdoosje. Maar met een hoop gefrot is het toch gelukt om de beperkte ruimte nuttig te gebruiken. :)

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zh7FFQYbR5u6kLTWlevhcI_tHvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgZib3Fs6VtGkU9tdwsjj12N.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_DkApqT18karWbCgFxykEeWaiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlqJfV7OG7QAy6FvI4Ua4DfU.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIhyHC1gFYFrB5qe80PK0TRiXwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aywVymh2aiRR7T3jZqmzvR9.jpg?f=fotoalbum_large

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:37
Geachte medetweakers, ik ben tijdens de verbouw vd badkamer gestuit op een behoorlijk lastige wanden. Bij het uitbreken van de tegels kwam er aan het licht dat de raaplaag op het bovenste gedeelte van de wand goed los zat. Het onderste zat redelijk vast, daar zijn de tegels destijds in het cement gezet, daarboven een laagje dunpleister. Bij het renoveren (woningbouwvereniging) is er dus een volledig nieuwe raaplaag over het cement en de dunpleister gezet. Nu heb ik alles eraf gebikt, en een deel van het dunpleister zit er nog op.

Wat gebruik ik om de muur uit te vlakken zodat hier met 60x60 wandtegels op getegeld kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iz7vWnwAbdjBIKCkrkXNyokUQxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGh2MXrLoMHHhcjLTHKI7znX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Loderunner schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:03:
Geachte medetweakers, ik ben tijdens de verbouw vd badkamer gestuit op een behoorlijk lastige wanden. Bij het uitbreken van de tegels kwam er aan het licht dat de raaplaag op het bovenste gedeelte van de wand goed los zat. Het onderste zat redelijk vast, daar zijn de tegels destijds in het cement gezet, daarboven een laagje dunpleister. Bij het renoveren (woningbouwvereniging) is er dus een volledig nieuwe raaplaag over het cement en de dunpleister gezet. Nu heb ik alles eraf gebikt, en een deel van het dunpleister zit er nog op.

Wat gebruik ik om de muur uit te vlakken zodat hier met 60x60 wandtegels op getegeld kan worden?

[Afbeelding]
ik heb ook zo'n laag op de badkamer, (3cm dik ofzo) .. maar ik moet er nog starten.

ik zit er aan te denken om gewoon de muur glad te maken met slijptol + slijpkom daarna voorstrijk er terug op .. en dan montage kit/schroef bevestiging voor Qboard/wediplaten van 1cm dik oid, mis de ruimte nu toch niet .. maar dan weet ik wel dat het rondom waterdicht en relatief geisoleerd is, vind ik prettiger vooruitzicht om op te bouwen.

Die raaplaag is bedoelt om de muur "glad" te maken of een dunne wand dikker te maken,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Loderunner schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:03:

[Afbeelding]
Ik hou nooit van gezeur met een ongelijke ondergrond, dus ik zou één van deze dingen doen:
1) alles eraf en nieuw wandje plaatsen, of
2) gipsplaat er overheen zetten
Beide opties hebben hun nadelen, maar in elk geval heb je wel een nette gipswand om tegenaan te tegelen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Laatst online: 08-09 19:14
@Loderunner

Met een slijptol met slijpkom krijg je dit mooi glad geeft alleen een gigantische hoeveelheid stof

[ Voor 5% gewijzigd door vonkkie op 14-03-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:37
Ik heb inderdaad met een slijptol lopen werken, maar je vliegt door de bladen/opzetstukken heen. Door de beperkte ruimte zie ik het liefst af van gipsplaten/wedi plaat en strijk ik em vlak met UP210W, en de hoeken nog wat kimband en dan tegelen, ik weet alleen niet zo goed of deze wél gaat hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
Ik zou een nieuwe stuclaag aanbrengen op het stuk wat weggebroken is - met Knauf Rotband bijvoorbeeld.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

De werkbank is, voor nu, af :).

Er komen later dit jaar nog wel toevoegingen/verbeteringen (zoals altijd het geval is met zelfgebouwd gereedschap) maar ik laat het hier nu even bij, ik kan er nu lekker mee werken :Y.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlYS_j45YIRyRRi6AyfAQiHDT80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rY4Ffbqjbn3IMeTck3WgqM83.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj41OxOKMJ58_AXRu2APyAiNnE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDLLfJgHeOJvvXK2UhxZsvxH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqfJ0cWOlmWAwJTYjwqn_qym-Oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kw165YYX3NCOTX5LC0b3ERFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:38
Ik heb een bak aan het maken voor mijn bespoke kattenpaal, er komt later op het mdf een terrazzo tegel (zelf nog te maken), en daar weer bovenop een heel katten toestel.

Nu zit ik even met een vraag over het verbinden. Hoe kan ik zonder te veel uiterlijke schroeven etc de mdf plaat met de omranding kunnen verbinden? Zou houtlijm dit netjes verbinden met elkaar? Er komen verder geen krachten op, het is enkel decoratief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAGtr2smr7p469fOA6dpG3irSGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGaQisMzUKH6FD1HEd5sUbY8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Zinloos1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:18:
Ik heb een bak aan het maken voor mijn bespoke kattenpaal, er komt later op het mdf een terrazzo tegel (zelf nog te maken), en daar weer bovenop een heel katten toestel.

Nu zit ik even met een vraag over het verbinden. Hoe kan ik zonder te veel uiterlijke schroeven etc de mdf plaat met de omranding kunnen verbinden? Zou houtlijm dit netjes verbinden met elkaar? Er komen verder geen krachten op, het is enkel decoratief.

[Afbeelding]
Dat kan, maar je moet het geheel dan wel enkele uren klemmen tijdens het drogen (b.v. met een bandklem) en je moet er rekening mee houden dat witte houtlijm vrij rigide opdroogt, dus een schop of trap tegen de rand kan de verbinding breken (ook al het decoratief is kan er tegen gebotst worden natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
HTT-Thalan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Dat kan, maar je moet het geheel dan wel enkele uren klemmen tijdens het drogen (b.v. met een bandklem) en je moet er rekening mee houden dat witte houtlijm vrij rigide opdroogt, dus een schop of trap tegen de rand kan de verbinding breken (ook al het decoratief is kan er tegen gebotst worden natuurlijk).
Hmm, oke. Iemand een ingenieus alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Zinloos1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:34:
Houtlijm & tacken met 18g brads of 23g pins.
23g pins zie je amper, 18g brads kan je wegsmeren met houtvuller o.i.d.
Dat breekt echt heus niet zomaar af, en moest het toch gebeuren, is het zo weer vastgezet.

[ Voor 14% gewijzigd door Slonzo op 14-03-2022 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Laatst online: 12-09 07:08
Zinloos1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:34:
[...]
Je zou het misschien met deuvels/lamello’s kunnen doen.

Of even zoeken naar houtverbindingen, zijn veel mooie oplossingen te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Iets zegt me dat @Zinloos1 niet zomaar een tacker of lamello machine in huis heeft.

Het simpelste alternatief dat ik kan verzinnen is na het verlijmen (op de door mij voorgestelde manier) je een (dikke) zaagsnede maakt dwars op de hoek en daar een plaatje hout in lijmt. Zodra droog zaag je de uitstekende eindjes af en schuur je het vlak. Je krijgt dan een veel stevigere verbinding en het staat nog supergaaf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 16:48
HTT-Thalan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:00:
Iets zegt me dat @Zinloos1 niet zomaar een tacker of lamello machine in huis heeft.

Het simpelste alternatief dat ik kan verzinnen is na het verlijmen (op de door mij voorgestelde manier) je een (dikke) zaagsnede maakt dwars op de hoek en daar een plaatje hout in lijmt. Zodra droog zaag je de uitstekende eindjes af en schuur je het vlak. Je krijgt dan een veel stevigere verbinding en het staat nog supergaaf ook.
Gave oplossing inderdaad, maar ik hoop dan wel dat hij een zaagtafel heeft, anders lijkt me dit toch ook wel een uitdaging? Met een gewone zaag krijg je, lijkt mij geen zaagsnede die dik genoeg is voor een houtje, tenzij je natuurlijk met twee snedes en vervolgens een beitel aan de slag gaat. Of mis ik iets?

(P.S. prachtige werkbank btw!)

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

bakbakbak schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:22:
[...]

Gave oplossing inderdaad, maar ik hoop dan wel dat hij een zaagtafel heeft, anders lijkt me dit toch ook wel een uitdaging? Met een gewone zaag krijg je, lijkt mij geen zaagsnede die dik genoeg is voor een houtje, tenzij je natuurlijk met twee snedes en vervolgens een beitel aan de slag gaat. Of mis ik iets?

(P.S. prachtige werkbank btw!)
Inderdaad, twee zaagsnedes parallel aan elkaar en dan met een beitel, mesje en/of vijltje het tussenstuk weghalen. In principe kun je bijna alles zonder machines doen hoor, ook met simpel thuisgereedschap. Laat je niet door affluente tweakers wijsmaken dat je alleen ergens komt met een Mafell of een Makita inclusief koffersysteem en bluetooth accu's :P.

En dankjewel :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Ik ben bezig met het uitwerken van een bank/opbergmeubel wat voor ons ontworpen is.

Het geheel wordt ongeveer 6000mm breed, 650mm diep en 480mm hoog. De diktes zijn allemaal 50mm. Het kastgedeelte rechts krijgt 4 grote lades. Het zit gedeelte heeft de eerste ondersteuning iets meer dan 200mm naar binnen zitten. Het geheel gaat geverfd worden.

Ik heb het nu in Sketch uitgewerkt op basis van 25mm MDF. Dat lijkt me nog net verwerkbaar en qua constructie wat makkelijker, dan kan ik bijv. eerst het kastgedeelte in twee delen maken (per 2 lades een unit, zeg maar).

Met de Sagulator heb ik moeite om tot een goed beeld te komen van de belastbaarheid. Ik verwacht dat het geen issue gaat zijn met dusdanig zwaar materiaal en goed ondersteund (volgens mij), maar ik wil wel dat er twee forse volwassenen (zeg 100kg pp) op kunnen zitten zonder doorzakken.

Ben benieuwd of dit een beetje een goede aanpak is. Bijv:
- materiaalkeuze: 25mm MDF een aanrader voor zoiets of zou je liever met bijv. een torsion box constructie gaan werken, of dunner MDF maar dan met een face frame?
- Zijn er onderdelen overbodig of is er nog extra versteviging gewenst?
- Ik wil standaard Ikea lades (Exceptionell) van 60cm gaan gebruiken om het wat makkelijker te houden, alleen met eigen frontje dus. Goed plan? Dan moet ik de lades iets minder breed maken dan in dit ontwerp (677mm) en de bank wat langer.
- qua constructie dacht ik aan lijm en SPAX MDF schroeven.
- verder feedback uiteraard ook welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmY6aiiuGHBuffJsbUZOnr8eJxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/58gUIfvSDn5kiC4QadI4NO8N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHMfhcZnnfBzeEwctZS8cc9-dsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GXXLqasffE4wknn93sqyuGu4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mj2sL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:45:
Ik ben bezig met het uitwerken van een bank/opbergmeubel wat voor ons ontworpen is.

Het geheel wordt ongeveer 6000mm breed, 650mm diep en 480mm hoog. De diktes zijn allemaal 50mm. Het kastgedeelte rechts krijgt 4 grote lades. Het zit gedeelte heeft een de eerste ondersteuning iets meer dan 200mm naar binnen zitten. Het geheel gaat geverfd worden.

Ik heb het nu in Sketch uitgewerkt op basis van 25mm MDF. Dat lijkt me nog net verwerkbaar en qua constructie wat makkelijker, dan kan ik bijv. eerst het kastgedeelte in twee delen maken (per 2 lades een unit, zeg maar).

Met de Sagulator heb ik moeite om tot een goed beeld te komen van de belastbaarheid. Ik verwacht dat het geen issue gaat zijn met dusdanig zwaar materiaal en goed ondersteund (volgens mij), maar ik wil wel dat er twee forse volwassenen (zeg 100kg pp) op kunnen zitten zonder doorzakken.

Ben benieuwd of dit een beetje een goede aanpak is. Bijv:
- materiaalkeuze: 25mm MDF een aanrader voor zoiets of zou je liever met bijv. een torsion box constructie gaan werken, of dunner MDF maar dan met een face frame?
- Zijn er onderdelen overbodig of is er nog extra versteviging gewenst?
- Ik wil standaard Ikea lades (Exceptionell) van 60cm gaan gebruiken om het wat makkelijker te houden, alleen met eigen frontje dus. Goed plan? Dan moet ik de lades iets minder breed maken dan in dit ontwerp (677mm) en de bank wat langer.
- qua constructie dacht ik aan lijm en SPAX MDF schroeven.
- verder feedback uiteraard ook welkom!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik dacht eigenlijk dat je garageboxen ging bouwen toen ik de plaatjes zag B) :$ (ik moet ook eerst lezen :+ )

ik zal je in iedergeval uit de droom helpen niet doorzakken is een illusie, dat kan niet, dat gaat niet , dat is onmogelijk. niet veder doorzakken dan een bepaalde maat bij een bepaalde belasting is wel mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

twain4me schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:58:
[...]

ik dacht eigenlijk dat je garageboxen ging bouwen toen ik de plaatjes zag B) :$ (ik moet ook eerst lezen :+ )

ik zal je in iedergeval uit de droom helpen niet doorzakken is een illusie, dat kan niet, dat gaat niet , dat is onmogelijk. niet veder doorzakken dan een bepaalde maat bij een bepaalde belasting is wel mogelijk.
MDF, ook 25mm (wat best prijzig is nog, volgens mij) is sowieso troep, maar dat is mijn subjectieve opinie.
Beter gebruik je multiplex maar met de huidige prijzen en deze afmetingen kost dat dat meubel dan net zoveel als een garagebox inderdaad :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
twain4me schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:58:
[...]

Ha, nu je het zegt zie ik ook garageboxen :D

Uiteraard zakt alles door, maar de Sagulator (https://woodbin.com/calcs/sagulator/) heeft het bijvoorbeeld over 1.7mm per meter als acceptabele range (als in: nauwelijks op te merken). Ik zou het dus graag beperkt houden.
HTT-Thalan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:01:
[...]

MDF, ook 25mm (wat best prijzig is nog, volgens mij) is sowieso troep, maar dat is mijn subjectieve opinie.
Beter gebruik je multiplex maar met de huidige prijzen en deze afmetingen kost dat dat meubel dan net zoveel als een garagebox inderdaad :+.
Ja, wat is prijzig? Ik zie dat de 25mm variant rond de 26 per vierkante meter kost. Bij multiplex zit je volgens mij wel boven de 40 per vierkante meter. Waarom vind je MDF troep, trouwens? Ik hoor wel veel dat 'bouwmarkt' MDF echt rotzooi kan zijn. Ik ga in mijn begroting in ieder geval uit van Medite via een groothandel.

EDIT: met wat beter zoeken vind ik hier en daar ook wel multiplex die rond de 26 p/m2 uit komt. Is wat mij betreft ook een optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Mj2sL op 14-03-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Mj2sL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:10:
Ja, wat is prijzig? Ik zie dat de 25mm variant rond de 26 per vierkante meter kost. Bij multiplex zit je volgens mij wel boven de 40 per vierkante meter. Waarom vind je MDF troep, trouwens?
Tsja, MDF is niet echt 'stevig' (schroeven en hoeken breken snel uit e.d.) en geeft enorm rotzooi bij het zagen (zonder afzuiging). Maar het is goedkoper, vlak, foutloos, en voor toepassingen als deze volstaat het zeker (mits wat verstevigingen hier & daar met 'echt' hout).

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 14-03-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Ha, nu je het zegt zie ik ook garageboxen :D

Uiteraard zakt alles door, maar de Sagulator (https://woodbin.com/calcs/sagulator/) heeft het bijvoorbeeld over 1.7mm per meter als acceptabele range (als in: nauwelijks op te merken). Ik zou het dus graag beperkt houden.

[...]

Ja, wat is prijzig? Ik zie dat de 25mm variant rond de 26 per vierkante meter kost. Bij multiplex zit je volgens mij wel boven de 40 per vierkante meter. Waarom vind je MDF troep, trouwens? Ik hoor wel veel dat 'bouwmarkt' MDF echt rotzooi kan zijn. Ik ga in mijn begroting in ieder geval uit van Medite via een groothandel.

EDIT: met wat beter zoeken vind ik hier en daar ook wel multiplex die rond de 26 p/m2 uit komt. Is wat mij betreft ook een optie.
Het is geen echt hout. Het is lijm met zaagsel erdoor, tot een plaat geperst. Spijkers houden niet, schroeven houden vaak slecht, duvels breken snel door/uit en, omdat het geen echt hout is, moet je het altijd afwerken want het is gewoon lelijk spul.

Ik heb niks tegen het bestaan van het product, maar ik gebruik het liever niet. Zeker als je een mooi meubel wil maken wil ik het hout graag zichtbaar hebben en dan mooi afwerken op zo'n manier dat je het hout blijft zien. Maar het scheelt ook dat ik zelden hout koop dus als ik er geld aan uitgeef wil ik ook iets moois, ik ben dus niet echt een doorsnee gebruiker en ik zou ook niet zeggen dat je perse naar mijn mening moet kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-03-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Het grootste voordeel van mdf is dat het heel erg uniform is, je kan dan ook bv een productiestraat op een hoge snelheid instellen omdat je toch geen verrassingen tegen komt zoals knoesten etc. spaanplaat of in de "mooie" versie HPL doet het wat mij betreft vaak nog wat beter, maarja dat is doorgaans helemaal lastig afwerken voor mensen thuis. ik zou liever in dit geval ook echt hout kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Uiteraard zakt alles door, maar de Sagulator (https://woodbin.com/calcs/sagulator/) heeft het bijvoorbeeld over 1.7mm per meter als acceptabele range (als in: nauwelijks op te merken).
Ik spot met het blote oog 1mm over een meter (want die afwijking heb ik in mijn nieuwe werkbank :P). En als je zoiets zelf bouwt, blijf je het ook zien :+. Mijn boekenkast was nauwkeurig uitgemeten en ik had rekening gehouden met de belasting, de dikte van het hout etc etc etc. Maar ik had geen rekening gehouden met de compressie van het hout over langere afstanden/hoogtes (dus in de richting van de vezel op en neer) met hoge gewichten en het feit dat de houten vloer het wel zou houden, maar niet onbewogen zou blijven. Resultaat is dat ik nu een lichte 'sag' in mijn kast heb. Niemand ziet het, maar ik wel.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-03-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HTT-Thalan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:54:
[...]

Ik spot met het blote oog 1mm over een meter (want die afwijking heb ik in mijn nieuwe werkbank :P). En als je zoiets zelf bouwt, blijf je het ook zien :+. Mijn boekenkast was nauwkeurig uitgemeten en ik had rekening gehouden met de belasting, de dikte van het hout etc etc etc. Maar ik had geen rekening gehouden met de compressie van het hout over langere afstanden/hoogtes (dus in de richting van de vezel op en neer) met hoge gewichten en het feit dat de houten vloer het wel zou houden, maar niet onbewogen zou blijven. Resultaat is dat ik nu een lichte 'sag' in mijn kast heb. Niemand ziet het, maar ik wel.
volgende keer een zeeg in schaven dan :9 maar dat is idd het nadeel van het hebben van een timmermans-oog je ziet alles... en je blijft alles zien.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 14-03-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

twain4me schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:45:
[...]

volgende keer een zeeg in schaven dan :9
Dat ondersteunt mijn vlakbank niet _O-. Maar dan moet ik echt aan de reken... hoeveel gewicht... afstands... dan word het meer een vak, en minder een hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 13-09 07:14
@HTT-Thalan, nu je klaar bent met je werkbank, mag je de voorband van je motor wel oppompen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Jolke schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:53:
@HTT-Thalan, nu je klaar bent met je werkbank, mag je de voorband van je motor wel oppompen. :P
Die heeft bead blocks, die kan nog op een halve bar druk rijden in de modder, don't worry :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
El-Vder schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:45:
[...]

Je zou het misschien met deuvels/lamello’s kunnen doen.

Of even zoeken naar houtverbindingen, zijn veel mooie oplossingen te vinden.
Slim, stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!
Heb inderdaad geen tacker en lamellofrees, maar wel een tooltje voor de deuvels, dan knallen we er daar een zootje van in! Goeie tips allen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Mijn huurhuis is 6 jaar geleden opgeleverd. Nu heb ik her en der krimpscheuren waar ik me toch aan irriteer. Op sommige plekken merk ik ook dat het stucsel loskomt (hooguit 3 cm breed en dan over 1 meter).

Ik twijfel heel erg waar ik dit mee moet repareren. Ik lees over Knauf Renoband, Knauf Roodband en Knauf Fix & Finisch. En het gebruik van wapeningsband.
In eerste instantie dacht ik dacht F&F prima zou zijn maar dan zie ik een filmpje over Renoband en dan begin ik toch te twijfelen.
Hele smalle scheuren kan ik met elastische kit wegwerken neem ik aan?

Kunnen jullie mij op weg helpen?

[ Voor 8% gewijzigd door Beun op 14-03-2022 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Beun schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:47:
Mijn huurhuis is 6 jaar geleden opgeleverd. Nu heb ik her en der krimpscheuren waar ik me toch aan irriteer. Op sommige plekken merk ik ook dat het stucsel loskomt (hooguit 3 cm breed en dan over 1 meter).

Ik twijfel heel erg waar ik dit mee moet repareren. Ik lees over Knauf Renoband, Knauf Roodband en Knauf Fix & Finisch. En het gebruik van wapeningsband.
In eerste instantie dacht ik dacht F&F prima zou zijn maar dan zie ik een filmpje over Renoband en dan begin ik toch te twijfelen.
Hele smalle scheuren kan ik met elastische kit wegwerken neem ik aan?

Kunnen jullie mij op weg helpen?
Wellicht hebben ze niet voorstrijk gebruikt .. daardoor hecht het niet, je kan voorzichtig er rond omheen tikken en kijken of er meer loskomt ? als je dan voorstrijk gebruikt (niet te vaak overheen rollen anders trek je er meer af) uurtje wachten en dan met fix en finish en een brede spatel weer vullen .. niet te veel aanmaken en in meerder keren vullen als het relatief dik erop zit.
o ja .. met verven moet je ook oppassen met meerdere keren rollen, als het verf gaat drogen op de roller trek je het stucwerk ook redelijk snel eraf ..

Als je schuren hebt (alleen binnen hoop ik) kan je wel wat meer weg halen en bv gaasband gebruiken.. ook voorstrijk gebruiken)

Maar zou eerst de muur inspecteren of er niet meer loskomt, zo ja kan je beter de muur afsteken .. dan voorstrijk en dan bv met een oude raam trekker en een iets dunner papje de muur glad maken .. half uurtje niet te droog laten worden bv banen van 1m (vloer/plafond) en met een watersproeier beetje nat houden als je het glad-trekt. volgende baan .. repeat tot glad.

ter info:
ik heb zelf muren gestuc-ed in huis, en dan is een grote zak snel op als je het dik erop smeert, in het begin deed ik kleine beetjes .. (reparatie hoeveelheid) daarmee krijg je alleen kleine gaten dicht .. dus minimaal paar centimeter smaller dan de spaan/spatel ..

Als het een plek is waar je veel komt/naar kijkt kan je beter de zure hap nemen en het goed aanpakken deze "trekker" methode is dan goedkoop/efficient met weinig middelen

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 14-03-2022 21:04 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:06
Kwam onlangs een muis tegen op zolder achter het schot, dus heel de boel leeggehaald, leek nog niet lang daar rond te huppelen. Inmiddels een aantal in een val gevangen.

Nu ben ik aan het kijken waar die muizen nu precies langs naar binnen komen, had gekeken langs randen van het dak, maar zag eigenlijk niet echt gaten of iets wat open is.
Totdat ik op mijn rug ging liggen en keek naar de horizontale balk, daar zag ik dat de groene plaat niet helemaal aansluit tot aan die dwarsbalk. Er zit dus een 2 cm gleuf tussen en ik kijk zo tegen doorzichtig plastic en isolatie van het dak aan. Dit is over de hele breedte zo, dus die muizen kunnen zo eenvoudig naar binnen lijkt mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDgzAmHYaDhQuLDepCWxkqcA6w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hz2yjJDHWAi3ItsaMafwuX4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is vooraanzicht, maar dus precies aan de andere kant van de horizontale balk stopt de groene dakplaat dus zo: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Vqhj7mhlW9Ipqb2rATYoJ5ncVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLObTzQlg7UXgU2fZqh82rSr.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik mij af wat is handig?
Gleuf dichten met pur? (al wordt dat lastig, want je moet de bus ondersteboven houden?)
Of er een lat overheen zetten?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:00
Martinusz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:14:
Kwam onlangs een muis tegen op zolder achter het schot, dus heel de boel leeggehaald, leek nog niet lang daar rond te huppelen. Inmiddels een aantal in een val gevangen.

Nu ben ik aan het kijken waar die muizen nu precies langs naar binnen komen, had gekeken langs randen van het dak, maar zag eigenlijk niet echt gaten of iets wat open is.
Totdat ik op mijn rug ging liggen en keek naar de horizontale balk, daar zag ik dat de groene plaat niet helemaal aansluit tot aan die dwarsbalk. Er zit dus een 2 cm gleuf tussen en ik kijk zo tegen doorzichtig plastic en isolatie van het dak aan. Dit is over de hele breedte zo, dus die muizen kunnen zo eenvoudig naar binnen lijkt mij.

[Afbeelding]

Dit is vooraanzicht, maar dus precies aan de andere kant van de horizontale balk stopt de groene dakplaat dus zo: [Afbeelding]

Gleuf dichten met pur? (al wordt dat lastig, want je moet de bus ondersteboven houden?)
Het is echt lastig te zeggen, muizen hebben maar een cm nodig :D. Bij mij kwamen ze in de winter ook binnen via de spouwmuur, daar is bijna niks tegen te beginnen. Ook een aantal gevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:00

[Afbeelding]

Dit is vooraanzicht, maar dus precies aan de andere kant van de horizontale balk stopt de groene dakplaat dus zo: [Afbeelding]

Muizen eten door pur heen helaas (eigen ervaring).. Het beste een houten lat.. maar die moet dan echt perfect aansluiten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Laatst online: 21:13

[Afbeelding]

Wij hebben ook muizen in huis, en ik ben daar al jaren mee bezig ze weg te houden.
Kieren dichten met pur heeft geen zin.

De lat is een goede oplossing.
Voor veel kieren zijn pannensponzen ook een oplossing.
Ik gebruik de AH pannensponzen omdat die uit RVS krullen bestaan en niet bijeen gehouden worden door plastic.
https://www.ah.nl/product...3w2gpGEAQYBCABEgLl6vD_BwE

deze kun je dus uit elkaar trekken en een lange sliert van maken en in kieren drukken.
Daarna kun je de kieren afwerken zoals je wil. (want je hoeft niet iets te gebruiken waar muizen niet doorheen komen)

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Goed, ik post hier niet vaak, maar hopelijk is dit ter inspiratie voor anderen.
Mijn zoontje heeft een smalle hoge kamer, en daarom was er het plan om een hoogslaper te maken.
Bed zou in de hoek van de kamer gemaakt worden, maar enige eis was geen ondersteunende delen midden in de kamer.

Idee van internet geplukt, zelf schets gemaakt, hout besteld bij pontmeyer, Bosch afkortzaag van de buurman geleend, en gaan met de banaan

1 Kamer leeghalen, op de muur aftekenen, en keilbouten erin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zy3gkix2LD_A8BtzIWL4rKbFehE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0X9ijnXG92FLUmHtwngTJit.jpg?f=fotoalbum_large

2 Vervolgens ombouw gemaakt (los, geen foto van) en die met 2 man opgehangen. Hoera huizen uit 1907, de muur was no way haaks... Scheelde 3 cm!! op een meter.... Uiteraard gezorgd dat dat op de korte kant viel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wx4RPnNx4UQOYv1Fhb5hT5xPYFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebzRvGnWweAW8CtFxsOCv4fa.jpg?f=fotoalbum_large

3 Waterpas is waterpas :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHn0a9_aJxY4NI5CxiIwXJ2LTIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YVmI3v33P0UcenJKs7dKzw0.jpg?f=fotoalbum_large

4 Zelf even een trap maken. Geen bouwplan voor gemaakt, gewoon as we go meten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTqtbvX-9ome8Zx9IwO3vf0RVTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwv1Cks9t6VyTS2phJ9zBG1w.jpg?f=fotoalbum_large

5 Verder met de trap: Heel lui de afkortzaag gebruikt om de gleuven voor de traptreden eruit te halen. Uiteraard kan het ook met de beitel, maar gemak dient de mens _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-k3rhTRE1QEdH8NA_e2qu5sLFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHnkdAnOLD8winbndkvoW35o.jpg?f=fotoalbum_large

6 Trap gelijmd en te drogen. Netjes linksonder hoekje eruit gehaald voor de plint. Zoals het hoort, hout en houtlijm. Niks schroeven in mijn trap O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN8yWxURdFJE9wYuFcYYCeUcTrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TfDmEkU7NbRSJtyFxY8RVJH.jpg?f=fotoalbum_large

7 De allergrootste nachtmerrie. Bed moest opgehangen worden aan de balken in het plafond. Ik heb op een andere kamer het plafond een keer open gehad dus ik wist in theorie hoe de balken moesten lopen. Balkezoeker gebruikt, kloppen, meten, alles geprobeerd. Uiteindelijk maar gewoon gaten geboord, en een stukje uit het plafond gehaald (lang leve de multi tool), om met een camera te gaan kijken.... Balk gevonden met poging 4 :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ai0AP0VijXXhqHlwpCdjNwfkR70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aT3PudmopURCPjxgJaFlXeh8.jpg?f=fotoalbum_large

8 Hekje erom, zodat de hooligan niet uit zijn bed kan rollen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eoVDwa0QpWTyRWhPD2vtuCdLPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWWjqK0P8S2BAQGiqQ9MMRHp.jpg?f=fotoalbum_large

9 Overzichtfoto van de houtconstructie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3w5pj9b0hCef9jvB3-F4rCDOiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZQfqn23W5xLNSKvsxvUbhn1.jpg?f=fotoalbum_large

10 Zoonlief die de eerste nacht in zijn nieuwe bed mag slapen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3Pdn2KjPj0BLPpEm3dr_0720d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUeEvgbNpzgcNDEbIhYEd7XT.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna het bed nog in de olie gezet, de lamp op een andere plek gehangen, het plafond weer aangeheeld en geschilderd.

Was een mooi klusje :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:06
Krijnemans schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Muizen eten door pur heen helaas (eigen ervaring).. Het beste een houten lat.. maar die moet dan echt perfect aansluiten...
Oke pur heeft dus sowieso geen zin, die lat komt wel goed, ik kan hem ook nog in netje schuin zagen zodat ie helemaal perfect tegen de dwarsbalk aan komt. Of ook nog afkitten kan natuurlijk ook.
FRANQ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:55:
[...]

Wij hebben ook muizen in huis, en ik ben daar al jaren mee bezig ze weg te houden.
Kieren dichten met pur heeft geen zin.

De lat is een goede oplossing.
Voor veel kieren zijn pannensponzen ook een oplossing.
Ik gebruik de AH pannensponzen omdat die uit RVS krullen bestaan en niet bijeen gehouden worden door plastic.
https://www.ah.nl/product...3w2gpGEAQYBCABEgLl6vD_BwE

deze kun je dus uit elkaar trekken en een lange sliert van maken en in kieren drukken.
Daarna kun je de kieren afwerken zoals je wil. (want je hoeft niet iets te gebruiken waar muizen niet doorheen komen)
Worden alleen veel sponzen, de kier van 2cm is over de gehele breedte van het huis :P , dus het worden latten :)

Daarnaast veel rommel nu in afsluitbare boxen gedaan, geen etensresten meer, dus hopelijk houden ze het snel voor gezien (inmiddels 6 gevangen met muizenval) als de kier gedicht is.

@Sparhawk ook leuk klusje om bed te verschonen? :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Martinusz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:35:
[...]

@Sparhawk ook leuk klusje om bed te verschonen? :P
Dat was onderdeel van de deal, dat mag zoonlief zelf doen :D. Ik ga niet daar mijn rug breken >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Sparhawk schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:24:
10 Zoonlief die de eerste nacht in zijn nieuwe bed mag slapen :)
[Afbeelding]

Daarna het bed nog in de olie gezet, de lamp op een andere plek gehangen, het plafond weer aangeheeld en geschilderd.

Was een mooi klusje :)
Mijn vader had ook een hoogslaper gemaakt, alleen was de rail-ling verwijderbaar zodat mama het bed op kon maken, wat ik nog weet is dat het wel een Actie1 + actie 2 nodig was ..

Dus "van slot af(schuifpalletje)" (actie 1) + omhoog trekken/loskoppelen (actie2)

meubelbeslag
Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5473771/s01/424x424/origin.jpeg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Loderunner schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:12:
Ik heb inderdaad met een slijptol lopen werken, maar je vliegt door de bladen/opzetstukken heen. Door de beperkte ruimte zie ik het liefst af van gipsplaten/wedi plaat en strijk ik em vlak met UP210W, en de hoeken nog wat kimband en dan tegelen, ik weet alleen niet zo goed of deze wél gaat hechten.
Als je beperkt in ruimte zit, waarom breek je niet gewoon alles af tot aan de muur? Daarna een verse laag cementpleister (UP210W / Mixem light) en dan ben je gesteld en ga je nooit vrezen dat het nog kan loskomen.
Sparhawk schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:24:

6 Trap gelijmd en te drogen. Netjes linksonder hoekje eruit gehaald voor de plint. Zoals het hoort, hout en houtlijm. Niks schroeven in mijn trap O+
Had je toch beter gedaan ;)
Kans dat die trap gaat kraken, is dan nagenoeg onbestaand. En geen kat die dat ziet, als je dat slim doet.

[ Voor 24% gewijzigd door bottom line op 15-03-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

bottom line schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:25:
[...]

Had je toch beter gedaan ;)
Kans dat die trap gaat kraken, is dan nagenoeg onbestaand. En geen kat die dat ziet, als je dat slim doet.
Voor de 2x per dag dat de trap gebruikt wordt, maakt het mij niks uit als die kraakt (wat die tot nu toe nog niet doet :P ). Ik ben echt wel benieuwd waarom dit zou moeten gaan kraken als er een kind van 30 kilo overheen loopt?

Sowieso, de tredes zijn met een klempassing gemaakt (had een rubberen hamer nodig om ze er netjes in te tikken, en de boel is met spanbanden 24 uur te drogen gelegd. Ben echt oprecht nieuwsgierig wat die paar extra schroeven hadden toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Sparhawk schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:50:
[...]

Voor de 2x per dag dat de trap gebruikt wordt, maakt het mij niks uit als die kraakt (wat die tot nu toe nog niet doet :P ). Ik ben echt wel benieuwd waarom dit zou moeten gaan kraken als er een kind van 30 kilo overheen loopt?

Sowieso, de tredes zijn met een klempassing gemaakt (had een rubberen hamer nodig om ze er netjes in te tikken, en de boel is met spanbanden 24 uur te drogen gelegd. Ben echt oprecht nieuwsgierig wat die paar extra schroeven hadden toegevoegd?
Hetzelfde maar veel sneller :+
Als je spanbanden hebt gebruikt, komt het wel goed ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

bottom line schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Hetzelfde maar veel sneller :+
Als je spanbanden hebt gebruikt, komt het wel goed ;)
Fair enough :P Ik wilde gewoon eens proberen of dit kon (dus op de klassieke manier met alleen lijm en hout), en in die 24 uur dat de boel aan het drogen was, was ik druk bezig met de rest van het bed. Ben er toch 3 dagen vol mee bezig geweest, vooral omdat ik dit niet vaak doe.

Ik kan het prima, maar het was veel nadenken, en 3x meten voordat je 1x gaat zagen O-) Gewoon een leuke klus om eens te doen tijdens de herfstvakantie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:02

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb een klein vraagje voor een klus aan mijn camperbus, hopelijk mag ik die hier ook stellen :)

Ik heb een vervangende sensor aangeschaft voor mijn in mijn vers watertank. Omdat een nieuwe originele absurd duur is, heb ik via een Duits forum een zelfbouw sensor gekocht. In de instructies staat dat ik de buis van de oude (defecte) sensor af moet zagen en de nieuwe buis in de schroefdop moet steken. Als je een echte originele sensor hebt, zou dit een friction-fit moeten zijn. Het buisje van de oude sensor heeft namelijk een binnen diameter van 10mm, en het buisje van de vervangende sensor heeft een buiten diameter van 10 mm.

Nu is bij mij de sensor waarschijnlijk al een keer vervangen, want de binnen diameter van mijn oude sensor iets van 12 of 13 mm. In de instructies staat daarover dat je de nieuwe buis dan vast kunt zetten met siliconen(lijm?).

Nou vind ik het flinke overkill om hiervoor een tube siliconen kit aan te schaffen, want ik heb echt maar een paas Milliliter nodig. Plus dat volgens mij de spuitmond van een zo'n kitspuit veel te grof is. Met een beetje googlen kwam ik bij een aantal LED-webshops "dow corning 732" tegen in tubes van 90ml, wat je kunt gebruiken om afgeknipte waterproof ledstrips weer waterproof te maken . Die 90 ml lijkt mij meer dan zat, maar weet iemand of dat voor dit doel geschikt is? Ik moet best een aardig gaatje opvullen (iets van 1 - 1.5 mm). En is er wellicht een gewone bouwmarkt variant van dit spul, waar ik nog niet aan gedacht heb? Ik kom er niet helemaal uit via Google.

[ Voor 6% gewijzigd door Yukkie op 15-03-2022 16:29 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Yukkie een koker eigen merk siliconenkit kost iets van 3 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:07
@Yukkie als het je om de verspilling gaat: bison heeft ook tubetjes met siliconenkit.
Kost het dubbele van een 300ml bus, maar is wel minder verspillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 22:02

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Beekforel Het gaat me niet om het geld, vooral om het ongemak wat met zo'n "enorme" koker (ten opzichte van wat ik nodig heb) gepaard gaat en de verspilling. Plus dat (volgens mij) de diameter van de spuitmond al meer dan dan een mm is (maar, het is al ff geleden dat ik een kitspuit in mijn handen heb gehad. Dus ik kan het mis hebben).

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
  • Laatst online: 10-08 15:46
vso schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:56:
[...]

Wellicht hebben ze niet voorstrijk gebruikt .. daardoor hecht het niet, je kan voorzichtig er rond omheen tikken en kijken of er meer loskomt ? als je dan voorstrijk gebruikt (niet te vaak overheen rollen anders trek je er meer af) uurtje wachten en dan met fix en finish en een brede spatel weer vullen .. niet te veel aanmaken en in meerder keren vullen als het relatief dik erop zit.
o ja .. met verven moet je ook oppassen met meerdere keren rollen, als het verf gaat drogen op de roller trek je het stucwerk ook redelijk snel eraf ..

Als je schuren hebt (alleen binnen hoop ik) kan je wel wat meer weg halen en bv gaasband gebruiken.. ook voorstrijk gebruiken)

Maar zou eerst de muur inspecteren of er niet meer loskomt, zo ja kan je beter de muur afsteken .. dan voorstrijk en dan bv met een oude raam trekker en een iets dunner papje de muur glad maken .. half uurtje niet te droog laten worden bv banen van 1m (vloer/plafond) en met een watersproeier beetje nat houden als je het glad-trekt. volgende baan .. repeat tot glad.

ter info:
ik heb zelf muren gestuc-ed in huis, en dan is een grote zak snel op als je het dik erop smeert, in het begin deed ik kleine beetjes .. (reparatie hoeveelheid) daarmee krijg je alleen kleine gaten dicht .. dus minimaal paar centimeter smaller dan de spaan/spatel ..

Als het een plek is waar je veel komt/naar kijkt kan je beter de zure hap nemen en het goed aanpakken deze "trekker" methode is dan goedkoop/efficient met weinig middelen
Bedankt voor het antwoord! Hier ga ik mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Ik ben bezig mijn open trap dicht te maken door er stootborden te plaatsen. Ik heb daar multiplex platen van 12mm voor gebruikt. Ik heb ze op maat gemaakt en met een bovenfrees aan de achterkant onderaan afgerond. Met torx schroeven heb ik de multiplex stootborden vastgeschroefd aan de treden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWkttawhtnJhMOmRF4gitUROe1k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aVG06z2Rxiygj3XTozR9iWVg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WE8mSgJqo2j3m_oVrKbfrUlumDo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OtWOdNpidTHYfMtjnIGl17ph.jpg?f=user_large

Nu wil ik de stootborden gaan verven. Op een proefplankje heb ik een stukje geverfd en het afgeronde gedeelte is niet goed glad te krijgen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de schroefgaten.

Hoe kan ik nou het beste die schroefgaten opvullen? En hoe kan ik het beste het afgeronde gedeelte zo glad mogelijk te maken?

Voor het opvullen van de schroefgaten dacht ik er aan om Polyester Plamuur van Alabastine te gebruiken. En voor het afgeronde gedeelte dacht ik aan een dun laagje Hout Plamuur van Alabastine. En dan daarna lichtjes opschuren.

Zijn dit goede middelen om het glad afgewerkt te krijgen? Of zijn er andere betere manieren?

[ Voor 26% gewijzigd door silmaril8 op 17-03-2022 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Staalplamuur of polyester plamuur werken het beste, of het minste. Het is maar net hoe je het bekijkt. Dit kun je redelijk vlak al afstrijken zonder dat het gaat krimpen. Daarna even licht opschuren en klaar ben je om te verven.

De randen zul je meerdere keren moeten verven omdat je waarschijnlijk te maken hebt met hout waarvan de nerven verschillende kanten op gaan omdat het verlijmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:11:
De randen zul je meerdere keren moeten verven omdat je waarschijnlijk te maken hebt met hout waarvan de nerven verschillende kanten op gaan omdat het verlijmd is.
De randen dus niet plamuren? Maar gewoon meerdere keren verven? Ik merk wel dat er kleine putjes in vrijwel elke plank bij het afgeronde gedeelte zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Waarom heb je die plaatjes afgerond, dat maakt het een stuk lastiger?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

silmaril8 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:04:
Voor het opvullen van de schroefgaten dacht ik er aan om Polyester Plamuur van Alabastine te gebruiken. En voor het afgeronde gedeelte dacht ik aan een dun laagje Hout Plamuur van Alabastine. En dan daarna lichtjes opschuren.

Zijn dit goede middelen om het glad afgewerkt te krijgen? Of zijn er andere betere manieren?
zou het eerder andersom met vulmiddel(en) doen ..

De torx gaten ga daar maar van uit dat je minimaal 2x vult voordat het glad is .. (tussendoor schuren)

Voor het afgeronde gedeelte kan je opvullen (zou langs de randen dan tape plakken dat je direct na je vul actie wegtrekt) zou ook wellicht met overschilderbaar kit kunnen ..
Maar eerlijk gezegd zou het schuren en verven, vind het beetje overbodig werk .. ga je niet zien/merken ..(de gaatjes dus wel)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:22:
Waarom heb je die plaatjes afgerond, dat maakt het een stuk lastiger?
Ik had inderdaad eerst geen afgeronde randen. Maar dat was niet zo mooi. De trap is namelijk niet overal even recht en even hoog. Ik had geen zin om elke trede in de hoogte precies op maat te maken en over de gehele breedte even ver van de onderrand. Met een afronding is het verschil minder erg om te zien. Daarnaast waren de tredes zelf ook al afgerond. En dan staat een afgerond stootbord ook mooier.
vso schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:29:
zou het eerder andersom met vulmiddel(en) doen ..
Wat bedoel je hiermee? Bedoel je dus geen houtplamuur maar wel houtvuller?
vso schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:29:
De torx gaten ga daar maar van uit dat je minimaal 2x vult voordat het glad is .. (tussendoor schuren)

Voor het afgeronde gedeelte kan je opvullen (zou langs de randen dan tape plakken dat je direct na je vul actie wegtrekt) zou ook wellicht met overschilderbaar kit kunnen ..
Maar eerlijk gezegd zou het schuren en verven, vind het beetje overbodig werk .. ga je niet zien/merken ..(de gaatjes dus wel)
Ja ik denk dat ik het afgeronde gedeelte maar gewoon ga schuren en verven. Want inderdaad, bedenk me nu ook dat je dat waarschijnlijk toch niet zal zien.

[ Voor 44% gewijzigd door silmaril8 op 17-03-2022 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

silmaril8 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:30:
Wat bedoel je hiermee? Bedoel je dus geen houtplamuur maar wel houtvuller?
Plamuur is (2 componenten) lijkt me veel harder / lastiger en bv eronder als je dat zou zou smeren als het 1maal uitgedroogt is dan breekt / scheurt het .. terwijl de vuller wellicht iets flexibeler (zachter) is .. als je de torx om reden x.y.z weer eruit wil /moet halen ..

Check even of ze magnetisch zijn ;) mocht je ze weer willen vinden. als een koelkast magneetje oid blijft hangen zit je goed ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 10:08
In een nieuwe woning wil ik een ruimte op de benedenverdieping verkleinen. Huidige muur gaat er uit en er komt een nieuwe Metalstud wand ter vervanging.

Dit wordt voorlopig een kantoorkamer, welke grenst aan de woonkamer.
In de toekomst wordt deze wellicht gebruikt als slaapkamer.
Huilende baby's/kinderen tijdens het werken leidt af. En slaapkamergeluiden wil je in de toekomst liever ook niet in de woonkamer horen.

Vandaar dat ik flink twijfel over de mate van isolatie.

Gyproc handleiding geeft de volgende waardes
100mm wand (50mm inclusief minerale wol + 2x dubbele 12,5mm beplating): 50db
125 mm wand (50mm inclusief minerale wol + 2x driedubbele 12,5mm beplating): 56db
150 mm wand (2x45mm inclusief minerale wol + 2x dubbele 12,5mm beplating): 61db

Gekker dan 150mm wil ik het sowieso niet maken.
Maar wat is nou een fatsoenlijke norm/gebruikelijk?

Kan ik gewoon simpel stellen: als een huilende baby 80db is, zak je naar 30 decibel en dus hoorbaar op fluisterniveau?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Laatst online: 13-09 08:30

NDF82

Doomed Space Marine

Frankvbr schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:47:
In een nieuwe woning wil ik een ruimte op de benedenverdieping verkleinen. Huidige muur gaat er uit en er komt een nieuwe Metalstud wand ter vervanging.

Huilende baby's/kinderen tijdens het werken leidt af. En slaapkamergeluiden wil je in de toekomst liever ook niet in de woonkamer horen.

125 mm wand (50mm inclusief minerale wol + 2x driedubbele 12,5mm beplating): 56db

Kan ik gewoon simpel stellen: als een huilende baby 80db is, zak je naar 30 decibel en dus hoorbaar op fluisterniveau?
Ik heb op zolder een WTW installatie. Dat ding maakte >60dB aan geluid op 1 meter afstand. Het was tot beneden te horen. Nu, met een 100mm gyproc wand eromheen slapen wie ernaast. Er is niks meer te horen. Zelfs niet met uitneembare panelen.

Zie hier: NDF82 in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"

Edit: Oja, dit zit er ook aan de binnenkant in geplakt: https://www.soundstop.co.uk/ZTECSO100A.php

[ Voor 3% gewijzigd door NDF82 op 17-03-2022 21:09 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
NDF82 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:03:
[...]

Ik heb op zolder een WTW installatie. Dat ding maakte >60dB aan geluid op 1 meter afstand. Het was tot beneden te horen. Nu, met een 100mm gyproc wand eromheen slapen wie ernaast. Er is niks meer te horen. Zelfs niet met uitneembare panelen.

Zie hier: NDF82 in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"
Goed om te horen (of eigenlijk goed om niet te horen).
Was dat 50 + 4x12,5
Of 75 + 2x12,5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Laatst online: 13-09 08:30

NDF82

Doomed Space Marine

Frankvbr schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:07:
[...]

Goed om te horen (of eigenlijk goed om niet te horen).
Was dat 50 + 4x12,5
Of 75 + 2x12,5?
50 + 4x12,5

Maar aan de binnenkant zit aan 1 zijde ook nog dit spul geplakt (zie ook m'n edit): https://www.soundstop.co.uk/ZTECSO100A.php

De opbouw van binnen naar buiten is:
- gyproc 12,5 mm
- osb 12 mm
- tecsound 100
- isover sonepanel 50mm
- osb 12 mm
- gyproc 12,5 mm

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

in het begin ligt het bij jullie op de slaapkamer, daarna deels in de woonkamer/babykamer oid ..

Tenzij je gaat stoppen met het huishouden zal de baby ook moeten wennen aan "geluiden' die jullie maken zoals stofzuigen enzv .. Als je de baby alle ruimte geeft (aandacht) en dus op je sokken voorbij loopt leer je dat het bij alles wat het doet "aandacht" krijgt .. no bueno . kortom "time to play" and "time to sleep" bij de eerste is dat (toegegeven) moeilijker als bij de 2de enzv.

Kind mag dus blij zijn dat er een muur tussen zit oid :) als het een huurhuis is zou ik er ook neit te veel aan besteden ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankvbr
vso schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:17:
[...]

in het begin ligt het bij jullie op de slaapkamer, daarna deels in de woonkamer/babykamer oid ..

Tenzij je gaat stoppen met het huishouden zal de baby ook moeten wennen aan "geluiden' die jullie maken zoals stofzuigen enzv .. Als je de baby alle ruimte geeft (aandacht) en dus op je sokken voorbij loopt leer je dat het bij alles wat het doet "aandacht" krijgt .. no bueno . kortom "time to play" and "time to sleep" bij de eerste is dat (toegegeven) moeilijker als bij de 2de enzv.

Kind mag dus blij zijn dat er een muur tussen zit oid :) als het een huurhuis is zou ik er ook neit te veel aan besteden ..
Het gaat mij om andersom. Probeer maar eens thuis te werken in je kantoor terwijl je partner/oma met een huilende baby in de woonkamer rondloopt.

De isolatie is dus zodat ik de baby niet hoor. Niet andersom.

[ Voor 3% gewijzigd door Frankvbr op 17-03-2022 21:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Frankvbr schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:20:
Het gaat mij om andersom. Probeer maar eens thuis te werken in je kantoor terwijl je partner/oma met een huilende baby in de woonkamer rondloopt.
je moet niet klagen over het feit dat je kinderen hebt .. geniet er van man .. leven is te kort
ik zit al weer in de "puber fase" het is dat ze hier WIFI hebben en zoiets als eten/bed .. want die klusjes in huis zijn ZOOOO vervelend :+ (1x per week vuilniszak de container in mikken oid)

snap je probleem echt niet :+ ps https://www.google.com/search?q=noise+cancelling+headphone

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:51

Ik heb op zolder metisse gebruikt, isoleert geluid beter dan minerale wol. Voor warmte minder goed, maar het is toch geen buitenmuur.
Wel duurder:
https://www.gamma.nl/asso...-4-5-cm-9-36-m2/p/B133669

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
vso schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:30:
[...]

je moet niet klagen over het feit dat je kinderen hebt .. geniet er van man .. leven is te kort
ik zit al weer in de "puber fase" het is dat ze hier WIFI hebben en zoiets als eten/bed .. want die klusjes in huis zijn ZOOOO vervelend :+ (1x per week vuilniszak de container in mikken oid)

snap je probleem echt niet :+ ps https://www.google.com/search?q=noise+cancelling+headphone
Ik vind het moeilijk een huilend kind te negeren als je zit te werken. Werkt voor mij slecht voor mijn concentratie, vandaar. Koptelefoon een optie, maar liever gewoon een goede geluidsdichte wand.
roltor schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:38:
[...]

Ik heb op zolder metisse gebruikt, isoleert geluid beter dan minerale wol. Voor warmte minder goed, maar het is toch geen buitenmuur.
Wel duurder:
https://www.gamma.nl/asso...-4-5-cm-9-36-m2/p/B133669
Moeilijk om het verschil (feitelijk) te vinden.
Als metisse significant beter geluid isoleert dan interessant, als het gaat om 10/20% bijv, dan zal het weinig effect hebben.
Zijn wel platen. Is dat wel handig te verwerken in metalstud profiel? Zal ook wat elektra doorheen gaan lopen.

Ik gebruik nu de volgende pdf als referentie (va pag 12):
https://www.mijnbenovatie...c-scheidingswanden-nl.pdf
Wel of geen minerale wol scheelt 8db. Grootste deel komt van geluidsisolatie komt voort uit de dubbele/driedubbele beplating. Bij contactgeluid zal het anders zijn, maar daar verwacht ik niet zoveel issues mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Frankvbr op 17-03-2022 22:00 ]

Pagina: 1 ... 208 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/