Let op : ik ben een beginner / noobvortexnl1982 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:56:
Ik had eerder wat gepost over m'n schuurtje in de tuin en wat tips gekregen maar ik twijfel nog iets.
Doel is om een waterdichte berging te maken waar ik bv wat gereedschap en tuinkussens etc in kwijt kan.
[Afbeelding]
Ik ben al bezig met het raamwerk.
Voor de zijkanten :
* OSB platen tegen raamwerk.
* Dampopen folie tegen OSB
* Geimpregneerde latjes tegen folie.
* Dan schutting rabat delen tegen de latjes.
Voor het dak twijfel ik nog. Het liefst ga ik niet met PIR platen etc aan de slag maar wil ik het simpel houden.
Ik dacht zelf ook OSB op het raamwerk. Moet die dampopen folie er dan bovenop ?
En moeten er dan balken bovenop de OSB / folie ? Die balken op afschot leggen ? Dan weer planken op de balken en tegen de balken aan de rabat delen van schutting. Daar bovenop EPDM met een hemelwaterafvoer. Dan weer daktrim om de EPDM en rabatdelen van de schutting af te werken ?
Waarschijnlijk maak ik het me veel te moeilijk
* Nog wat extra hardhouten verbindingen gemaakt in het frame voor versteviging.
* OSB platen tegen het hardhouten frame gezet.
* OSB platen wel stuk van de tegels af geplaats (ongeveer 6 cm van de grond) ivm vocht.
* Damopen folie erop zodat er geen regen naar binnen kan.
* Latten tegen dampopen folie. Hier bevestig ik straks de schutting rabat delen tegenaan.

Next : het dak ! Ik wil hiervoor EPDM gebruik en een plat dak op afschot met een HWA.
Ik wil een vuren balken frame maken die wat uitsteekt over de rand van de berging. Dat balkenframe ligt waterpas. Vervolgens in dat frame OSB platen leggen of vuren planken op afschot. Daar dan weer EPDM op. Tegen die vuren balken dan weer de schutting rabat delen als 'boeien' monteren. En dan een daktrim over de EPDM en dakrand (balk+boeidelen).
Nu vraag ik me alleen af : moet ik geïmpregneerde balken gebruiken als dakframe ? In principe komen de kopse kanten van de balken in contact met mijn rabat delen waar dan weer regen doorheen kan komen... Ik zie in allerlei youtube filmpjes dat er gewone vuren balken worden gebruikt waar dan de boeidelen tegenaan gezet worden. Maar die vuren balken worden toch nat > rot ?
Na het dak ga ik de poort (metalen poortframe met schuttingdelen er tegenaan) er in zetten etc.