[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 209 ... 451 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:06
vortexnl1982 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:56:
Ik had eerder wat gepost over m'n schuurtje in de tuin en wat tips gekregen maar ik twijfel nog iets.

Doel is om een waterdichte berging te maken waar ik bv wat gereedschap en tuinkussens etc in kwijt kan.

[Afbeelding]

Ik ben al bezig met het raamwerk.

Voor de zijkanten :

* OSB platen tegen raamwerk.
* Dampopen folie tegen OSB
* Geimpregneerde latjes tegen folie.
* Dan schutting rabat delen tegen de latjes.

Voor het dak twijfel ik nog. Het liefst ga ik niet met PIR platen etc aan de slag maar wil ik het simpel houden.

Ik dacht zelf ook OSB op het raamwerk. Moet die dampopen folie er dan bovenop ?

En moeten er dan balken bovenop de OSB / folie ? Die balken op afschot leggen ? Dan weer planken op de balken en tegen de balken aan de rabat delen van schutting. Daar bovenop EPDM met een hemelwaterafvoer. Dan weer daktrim om de EPDM en rabatdelen van de schutting af te werken ?

Waarschijnlijk maak ik het me veel te moeilijk :S
Let op : ik ben een beginner / noob :) Ik ben weer wat verder met m'n bergingkje in de tuin :)

* Nog wat extra hardhouten verbindingen gemaakt in het frame voor versteviging.
* OSB platen tegen het hardhouten frame gezet.
* OSB platen wel stuk van de tegels af geplaats (ongeveer 6 cm van de grond) ivm vocht.
* Damopen folie erop zodat er geen regen naar binnen kan.
* Latten tegen dampopen folie. Hier bevestig ik straks de schutting rabat delen tegenaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fk70JdG/IMG-20220316-171254.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k8Rp0DN/IMG-20220316-154631.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Hnz5TJz/IMG-20220316-112621.jpg

Next : het dak ! Ik wil hiervoor EPDM gebruik en een plat dak op afschot met een HWA.

Ik wil een vuren balken frame maken die wat uitsteekt over de rand van de berging. Dat balkenframe ligt waterpas. Vervolgens in dat frame OSB platen leggen of vuren planken op afschot. Daar dan weer EPDM op. Tegen die vuren balken dan weer de schutting rabat delen als 'boeien' monteren. En dan een daktrim over de EPDM en dakrand (balk+boeidelen).

Nu vraag ik me alleen af : moet ik geïmpregneerde balken gebruiken als dakframe ? In principe komen de kopse kanten van de balken in contact met mijn rabat delen waar dan weer regen doorheen kan komen... Ik zie in allerlei youtube filmpjes dat er gewone vuren balken worden gebruikt waar dan de boeidelen tegenaan gezet worden. Maar die vuren balken worden toch nat > rot ?

Na het dak ga ik de poort (metalen poortframe met schuttingdelen er tegenaan) er in zetten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Frankvbr schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:59:
Ik vind het moeilijk een huilend kind te negeren als je zit te werken. Werkt voor mij slecht voor mijn concentratie, vandaar. Koptelefoon een optie, maar liever gewoon een goede geluidsdichte wand.
Je hebt wel erg trek (hap hap) .. was ook een beetje sarcastisch (vandaar de smilies) bedoelt

wat serieuzer: ik kan niet in je budget / klusbereidheid bepalen .. vandaar dat ik de beste optie van de 3 quote, samen met bv de opmerking van @roltor voor verbeterde isolatie is dat zeker iets wat je kan doen..
maar als je bv het weer weg moet halen (huurhuis) zou ik vooral niet te veel werk erin doen .. een gevulde (boeken)kast als wand met onder/boven wat strookjes gips/hout zijn net zo effectief eventueel de dunne achterwand kan je later altijd nog iets dikker maken.. met laagje isolatie/gips

Als het een koophuis is en je voegt waarde toe dan zou ik dus voor die 10cm/15cm dikke wand gaan

Wat ook helpt YouTube: How to Make High Performance Sound Absorption Panels for $5 in de babykamer hangen vaak zijn de muren kaal en leeg dan klinkt het gehuil ook veel harder. Je kan ze ook kant en klaar kopen oid ..

Kortom er zijn vele wegen die je kan bewandelen.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-05 18:35
Alle isolatie in de wereld gaat je niet helpen als je wéét dat je pasgeboren baby huilt, maar hem niet hoort… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik moet 2 dakbalken (Douglas) van mijn berging plaatselijk wat opdikken. Ik ga zo'n liftsysteempje voor een dakkoffer monteren en de balk was net een paar mm smaller dan het montagebeugeltje. Omdat het nauwelijks gewicht hoeft te houden wil ik de balk dus wat opdikken. Nou zou ik dat bij voorkeur willen doen door een Douglas balkje er tegenaan te schroeven, maar hier in de regio lijkt Douglas niet heel makkelijk verkrijgbaar in de zin dat ik die balkjes gewoon even wil ophalen met de auto.

An sich zou het allemaal droog moeten blijven en alleen last hebben van de luchtvochtigheid. Welke alternatieve houtsoort (bij voorkeur gewoon bij de bouwmarkt te krijgen oid) kan ik hier voor gebruiken. Vuren vind ik altijd wat tricky in (bijna) buiten situaties.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 11:27
-Verkeerd-

[ Voor 93% gewijzigd door Jolke op 18-03-2022 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:11
PaT schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:39:
Ik moet 2 dakbalken (Douglas) van mijn berging plaatselijk wat opdikken. Ik ga zo'n liftsysteempje voor een dakkoffer monteren en de balk was net een paar mm smaller dan het montagebeugeltje. Omdat het nauwelijks gewicht hoeft te houden wil ik de balk dus wat opdikken. Nou zou ik dat bij voorkeur willen doen door een Douglas balkje er tegenaan te schroeven, maar hier in de regio lijkt Douglas niet heel makkelijk verkrijgbaar in de zin dat ik die balkjes gewoon even wil ophalen met de auto.

An sich zou het allemaal droog moeten blijven en alleen last hebben van de luchtvochtigheid. Welke alternatieve houtsoort (bij voorkeur gewoon bij de bouwmarkt te krijgen oid) kan ik hier voor gebruiken. Vuren vind ik altijd wat tricky in (bijna) buiten situaties.
ter hoogte van de beugels met uitvulplaatjes de resterende milimeters opvullen? Die zijn van kunstof, dat verrot niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

T_knoop schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:49:
[...]

ter hoogte van de beugels met uitvulplaatjes de resterende milimeters opvullen? Die zijn van kunstof, dat verrot niet zo snel.
Nee, zo bedoel ik het niet. De balk is iets van 5 cm breed en de schroefgaten van het beugeltje zitten op 5,5cm van elkaar. Ik moet dus de balk verdikken (tegen de zijkant van de bestaande balk aanschroeven).

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 21:33
Boudewijn schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:25:
[...]

...
Bij een andere werkvolgorde had ik eerst gezaagd en dan gefreesd, maar ik heb daar niet voor gekozen omdat ik met diverse sets AliExpress magneten wilde testen of ze genoeg kracht hebben. Uiteindelijk waren ze allemaal ruk en heb ik bij supermagnete de magneten besteld :P . Dat leek me destijds een goede overweging maar volgende keer doe ik alsnog eerst het zaagwerk en dan het freeswerk.
....
Welke magneten heb je nu precies en hoeveel gebruik je er? En hoe diep liggen ze onder de oppervlakte? Mooi project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:11

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Vraag over een planningsissue; idealiter stuc je eerst je muren in het trapgat en meet je daarna je trap in/plaats je hem. Maar gezien beschikbaarheiden levertijd kom ik eerst uit op het plaatsen van de nieuwe trap en daarna pas de stukadoor.

Ik ga de trap uiteindelijk laten stofferen dus kleine beschadigingen zijn geen issue, het is ook geen trapgat waar het op de mm uit komt dus ik zie eigenlijk niet echt een issue met de trap eerst plaatsen, afdekken, en dan het trapgat laten stuccen. Eventueel de trapboom met klossen aan de muur met ongeveer de dikte van de stuclaag om zo niet de hele trapboom weg te smeren. Of maak ik een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:27
PaT schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:05:
[...]

Nee, zo bedoel ik het niet. De balk is iets van 5 cm breed en de schroefgaten van het beugeltje zitten op 5,5cm van elkaar. Ik moet dus de balk verdikken (tegen de zijkant van de bestaande balk aanschroeven).
Waarschijn te voor de hand liggend, maar je kan zeker geen nieuw gaatje boren in de beugel?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:58
vortexnl1982 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:04:
[...]

Let op : ik ben een beginner / noob :) Ik ben weer wat verder met m'n bergingkje in de tuin :)

* OSB platen wel stuk van de tegels af geplaats (ongeveer 6 cm van de grond) ivm vocht.
* Latten tegen dampopen folie. Hier bevestig ik straks de schutting rabat delen tegenaan.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Next : het dak ! Ik wil hiervoor EPDM gebruik en een plat dak op afschot met een HWA.

Ik wil een vuren balken frame maken die wat uitsteekt over de rand van de berging. Dat balkenframe ligt waterpas. Vervolgens in dat frame OSB platen leggen of vuren planken op afschot. Daar dan weer EPDM op. Tegen die vuren balken dan weer de schutting rabat delen als 'boeien' monteren. En dan een daktrim over de EPDM en dakrand (balk+boeidelen).

Nu vraag ik me alleen af : moet ik geïmpregneerde balken gebruiken als dakframe ? In principe komen de kopse kanten van de balken in contact met mijn rabat delen waar dan weer regen doorheen kan komen... Ik zie in allerlei youtube filmpjes dat er gewone vuren balken worden gebruikt waar dan de boeidelen tegenaan gezet worden. Maar die vuren balken worden toch nat > rot ?

Na het dak ga ik de poort (metalen poortframe met schuttingdelen er tegenaan) er in zetten etc.
Ik denk niet dat dat beetje vocht wat erdoor komt een probleem is voor dat vuren, dat droogt ook weer doordat er ruimte tussen zit en dus kan droogwaaien. Kijk anders even wat geimpregneerd hout aan meerprijs heeft, denk dat dat wel meevalt. Of gewoon vuren kopen en een potje menie erover.
Die piketpaaltjes die je hebt gebruikt voor het frame zijn in ieder geval onverwoestbaar. Ik heb ze als hoekpaaltjes in de moestuinbakken en gaan al jaren mee zonder iets van rot te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
RobNemoo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:50:
[...]

Ik denk niet dat dat beetje vocht wat erdoor komt een probleem is voor dat vuren, dat droogt ook weer doordat er ruimte tussen zit en dus kan droogwaaien. Kijk anders even wat geimpregneerd hout aan meerprijs heeft, denk dat dat wel meevalt. Of gewoon vuren kopen en een potje menie erover.
Die piketpaaltjes die je hebt gebruikt voor het frame zijn in ieder geval onverwoestbaar. Ik heb ze als hoekpaaltjes in de moestuinbakken en gaan al jaren mee zonder iets van rot te zien.
Ik wilde voor vuren balken gaan omdat die in wat grotere afmetingen verkrijgbaar zijn.

Ik wil dus 4 bredere balken gebruiken voor het buitenframe. Tegen het buitenframe komen dan geimpregneerde latten en tegen die latten de rabatdelen. De buitenrand is dan breed genoeg voor EPDM (minimaal 10 cm breed moet dat zijn volgens mij) en een daktrim.

Binnen het buitenframe ga ik dan wat mindere brede latten gebruiken en daar leg ik dan osb plaat op op afschot.

Die hele brede balken van 15-20 cm geïmpregneerd zie ik niet echt online.

Dat hardhout als raamwerk is wel ideaal ja. Ik had nog wat van die palen over van m'n schutting die ik heb geplaatst. Je moet echt wel goed voorboren anders zegt de (speciaal voor hardhout) torx KRAK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:43
Frankvbr schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:59:
[...]

[...]

Moeilijk om het verschil (feitelijk) te vinden.
Als metisse significant beter geluid isoleert dan interessant, als het gaat om 10/20% bijv, dan zal het weinig effect hebben.
Zijn wel platen. Is dat wel handig te verwerken in metalstud profiel? Zal ook wat elektra doorheen gaan lopen.

Ik gebruik nu de volgende pdf als referentie (va pag 12):
https://www.mijnbenovatie...c-scheidingswanden-nl.pdf
Wel of geen minerale wol scheelt 8db. Grootste deel komt van geluidsisolatie komt voort uit de dubbele/driedubbele beplating. Bij contactgeluid zal het anders zijn, maar daar verwacht ik niet zoveel issues mee.
Ik had gevonden dat metisse 95% van het geluid absorbeert. In de praktijk ben ik tevreden met het resultaat, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal met andere geluidsisolatie.
Ik vond de verwerking wel lastig, omdat ik ook elektra door de muur heb gemaakt. Ik moest de platen insnijden waar de elektra liep. Ik denk dat minerale wol wat dat betreft makkelijker te verwerken is.
De metisse platen passen wel precies in het metalen gyproc frame, alleen bij de verticale moet je het erin proppen. Dan zit het wel stevig.
Groot voordeel is dat je geen handschoenen of andere bescherming nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 12:24
PaT schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:05:
[...]

Als het niet al te mooi hoeft te zijn, zou ik naar een gewolmaniseerde balk of plank kijken. Eiken of tropisch hardhout of watervast multiplex e.d. is toch al snel kostbaarder en in minder verschillende afmetingen verkrijgbaar bij de bouwmarkt. Ik heb hier 15 jaar een speelhuis van gewolmaniseerd hout gehad in de tuin, afgezien van de plekken waar het de grond raakte, geen spoor van houtrot.

PS: de bouwmarkten bij mij in de buurt verkopen ook gewoon Douglas overigens, mocht je nog niet gecheckt hebben bij jou in de buurt.

[ Voor 9% gewijzigd door bakbakbak op 18-03-2022 11:10 ]

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:58
vortexnl1982 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:58:
[...]

Ik wilde voor vuren balken gaan omdat die in wat grotere afmetingen verkrijgbaar zijn.

Ik wil dus 4 bredere balken gebruiken voor het buitenframe. Tegen het buitenframe komen dan geimpregneerde latten en tegen die latten de rabatdelen. De buitenrand is dan breed genoeg voor EPDM (minimaal 10 cm breed moet dat zijn volgens mij) en een daktrim.

Binnen het buitenframe ga ik dan wat mindere brede latten gebruiken en daar leg ik dan osb plaat op op afschot.

Die hele brede balken van 15-20 cm geïmpregneerd zie ik niet echt online.

Dat hardhout als raamwerk is wel ideaal ja. Ik had nog wat van die palen over van m'n schutting die ik heb geplaatst. Je moet echt wel goed voorboren anders zegt de (speciaal voor hardhout) torx KRAK.
Dan zou ik gewoon vuren nemen en een potje menie en even een dikke laag erover, dan zit je wel safe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DRAFTER86 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:09:
[...]

Welke magneten heb je nu precies en hoeveel gebruik je er? En hoe diep liggen ze onder de oppervlakte? Mooi project!
Ik ben nog niet helemaal klaar met de configuratie van de magneten. Ik zoek de sweetspot tussen goed 'pakken' en 'niet het hele messenblok van het aanrecht trekken'.

Uiteindelijk zijn het blokmagneten van supermagnete.nl geworden die ik plat monteer omdat dat veel makkelijker is met frezen. Echter is dat wel de manier waar op de magneten de minste veldsterkte hebben (de polen wijzen omhoog en omlaag...) vertelde iemand op woodworking mij terecht. niet bij stil gestaan maar de man heeft gelijk.

Dit compenseer ik door 2-3mm uit de rand van het hout te blijven en vrij veel magneten te gebruiken. We zitten nu op 40 stuks van 40x10x5mm. Dat is dus wel iets meer dan 100 piek aan magneten :X Ik heb hier ook nog een of 2 strips met ali-express magneten ingestopt, die hebben veel minder kracht dan de supermagnete-exemplaren.
Bij een volgende editie zou ik overwegen of ik idd niet zoiets gebruik:
https://www.supermagnete....gneet-4mm-10mm_S-04-10-DN

Je zou met minder cylindrische magneten ook prima aan de slag kunnen, maar dan moet je dus veel kleine gaten boren/frezen. Dat durfde ik ook weer niet aan, maar had wel slechts de helft van deze magneten begroot.

Ik heb een behoorlijke sprint gemaakt qua werk omdat ik vorige week voor het laatst in de revalidatiekliniek was waar ik dit als "activiteitentherapie-project" deed. Het uitboren van het pootje is wel zo handig met een kolomboor en die heb ik zelf niet. Ik doe nu even wat andere dingen maar hoop komende week verder te gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 18-03-2022 13:54 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Boudewijn schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:51:
[...]

Ik ben nog niet helemaal klaar met de configuratie van de magneten. Ik zoek de sweetspot tussen goed 'pakken' en 'niet het hele messenblok van het aanrecht trekken'.

Uiteindelijk zijn het blokmagneten van supermagnete.nl geworden die ik plat monteer omdat dat veel makkelijker is met frezen. Echter is dat wel de manier waar op de magneten de minste veldsterkte hebben (de polen wijzen omhoog en omlaag...) vertelde iemand op woodworking mij terecht. niet bij stil gestaan maar de man heeft gelijk.

Dit compenseer ik door 2-3mm uit de rand van het hout te blijven en vrij veel magneten te gebruiken. We zitten nu op 40 stuks van 40x10x5mm. Dat is dus wel iets meer dan 100 piek aan magneten :X Ik heb hier ook nog een of 2 strips met ali-express magneten ingestopt, die hebben veel minder kracht dan de supermagnete-exemplaren.
Bij een volgende editie zou ik overwegen of ik idd niet zoiets gebruik:
https://www.supermagnete....gneet-4mm-10mm_S-04-10-DN

Je zou met minder cylindrische magneten ook prima aan de slag kunnen, maar dan moet je dus veel kleine gaten boren/frezen. Dat durfde ik ook weer niet aan, maar had wel slechts de helft van deze magneten begroot.

Ik heb een behoorlijke sprint gemaakt qua werk omdat ik vorige week voor het laatst in de revalidatiekliniek was waar ik dit als "activiteitentherapie-project" deed. Het uitboren van het pootje is wel zo handig met een kolomboor en die heb ik zelf niet. Ik doe nu even wat andere dingen maar hoop komende week verder te gaan.
(en ik maar zoeken naar die foto die ik geplaatst had, maar dat was op een ander forum :+ )

Ik heb ronde magneten gebruikt en ook gewoon gleuven gefreesd. Was even tricky met het er in lijmen, maar losse gaatjes is niet persé nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SiWaUBkIOadMirlpQz09rJI2r8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CL1uSsFiVrI9KWCRLxVOqIO6.png?f=user_large
Helaas geen goede foto van het frezen en lijmen, maar dit is een illustratie van hoe ik de magneten gemonteerd had.

En even voor de volledigheid, voor de geïnteresseerden waarom ronde magneten (of cubusvormig) sterker zijn.
Blok magneten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbLptGQMBB4z5OiOkonAiCmYPt8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/2kKOdBMckiMIxAQWGCXBT0ZM.gif?f=user_large
Blok magneten met tegengestelde polarisatie (moeilijk maken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1cFu5fVaK9UoSihlGD1yDUrpuM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pKw5GqzZVIn5pLPxWw44iNHj.png?f=user_large
Platte (ronde) magneten naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0GxsF3BCpSKXHXr18ci9lOhbgs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/RPvITHEJdWgF9RnQA6avGrOn.gif?f=user_large
Platte magneten tegengesteld gepolariseerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wuplQZZcPjQF9UNhOGKjnO-CpU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/AjTZFmtqgzQ4VWQ9wmiuCRl4.gif?f=user_large

De (magneet)lijnen zijn een visualisatie van de magnetische kracht.

(de laatste twee zien er niet plat uit maar zijn wel georiënteerd zoals een platte magneet:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfuyJ3qCQWq3irh5my8w3FxBrZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yDbGE2W0gWm7IxomivOMjl4O.png?f=user_large

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verrek dat lijkt wel op die plaatjes van woodworking. Wat grappig :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Boudewijn schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:58:
Verrek dat lijkt wel op die plaatjes van woodworking. Wat grappig :+
Ja, ik dacht dat mensen hier het misschien ook wel interresant zouden vinden 8)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Zomerbandenwissel in 15min :P. Geen F1 tijden maar toch vlot :9.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1OjtEJSenKqPMmvUKSscQNSeaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2w5wDpIkMgc1nQKx2Q6SUEm.jpg?f=fotoalbum_large

jaja, hij moet nog schoon

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-03-2022 18:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Laatst online: 14:28

DropjesLover

Dit dus ->

Omdat ook tegelzetter#3 niet beviel (wilde eerder betaald worden dan dat klus klaar was, ging ik niet mee akkoord, ging me bedreigen) zijn we helemaal klaar met werklui... Dus de laatste paar tegels leggen we er zelf wel in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rh_mQ5CqgF2kk0_9cCxEYtUKF-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2ftqut3KxSORtdA1EAyztKQ.jpg?f=fotoalbum_large

12mm lijmkam, backbutteren, paar tegels lagen niet vlak maar hadden wel goede hechting, opnieuw gelegd met dikkere lijmlaag, etc.
Maar nu klinken de tegels die wij gelegd hebben hol :/ wel is de lijm nog nat/vers.
Lijm in rechte lijnen gekamd, in lengterichting van de tegel, flink gejutterd (kam-richels indrukken) en aangeduwd.
Of mis ik iets?
Aan de andere kant, we zijn geen professionals, het ligt en gaat nu ook blijven liggen. We hebben nog maar 2 tegels en er is stiekem zo veel mis dat de enige oplossing is om de hele verdieping 5cm uit te frezen en opnieuw te storten (met nieuwe vloerverwarming en alles). Maar dat kost zo'n 20k vrees ik.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@DropjesLover gewoon laten en binnen een aantal jaar opnieuw proberen of door iemand anders laten doen, lijm kun je afschuren met industriële schuurmachine ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 16:49

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
vortexnl1982 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:04:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Wat betreft je boeidelen, dat gaat wel goed, eventueel een keer beitsen oid,
Wel moet je dampopenfolie horizontaal geplaatst worden, en dan dakpansgewijs plaatsen, dus onderste baan eerst,

Ook zou ik de binnenkant afwerken met een dampremmende folie, rond de 100mµ dikte ofzo, Heb eerdere posts van je niet terug gelezen, maar hoe heb je voorkomen dat regen in je schuurtje loopt?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Damic schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:16:
@DropjesLover gewoon laten en binnen een aantal jaar opnieuw proberen of door iemand anders laten doen, lijm kun je afschuren met industriële schuurmachine ;)
Maar de vloerverwarming ligt er ergens tussen de 2 en 15mm onder...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@DropjesLover Je kan niet meer doen dan leggen en hopen dat het niet loskomt (ik vermoed van niet), bij ons op het werk in het nieuwe gedeelte zijn er ook hier en daar tegels die hol klinken en je kan er niets aandoen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Jelte,89 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:12:
[...]

Wat betreft je boeidelen, dat gaat wel goed, eventueel een keer beitsen oid,
Wel moet je dampopenfolie horizontaal geplaatst worden, en dan dakpansgewijs plaatsen, dus onderste baan eerst,

Ook zou ik de binnenkant afwerken met een dampremmende folie, rond de 100mµ dikte ofzo, Heb eerdere posts van je niet terug gelezen, maar hoe heb je voorkomen dat regen in je schuurtje loopt?
Hmm gaat dat echt uitmaken of ik het horizontaal of verticaal monteer? Kan me niet herinneren dat dat in de instructies stond van de folie :?

De bedoeling is dat de Dampopen folie de regen buiten houdt en condens naar buiten. Na de Dampopen folie komen latjes en op de latjes nog rabat delen van de schutting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-05 18:35
In horizontale stroken, dakpansgewijs overlappend. Niet verticaal in stroken naast elkaar. De oriëntatie van het folie maakt niet uit bij mijn weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqxfNBm-le9beR95bQ5B8fzQ2jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M84jZkF93E7lBgKfM64HoMFD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqKww4oF_Ofp1CjbP5eug8AYXFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhtZOiYU4HQgplE1BcfnQrp6.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe voorraad mooi hout :). Volledig gratis op de benzine van het ophalen na. Hoef alleen de spijkers eruit te trekken en een beetje vlakken. Word weer een leuk project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:00
Mijn beluchter van de buiten kraan lekt en het binnenwerk daarvan is kapot. Iemand enig idee waar ik dat witte kunststof onderdeel kan kopen? Op Google vind ik geen link, anders dan een nieuwe kraan kopen en daar het kunststof onderdeel uithalen.

Gaat om dat witte onderdeel .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ce7C6Y3V7NU1OrkdKD6oZckuFC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/412ASB1WvP4tLIo0GBQBV22r.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: volgens mij gevonden :-)

[ Voor 5% gewijzigd door koentjuh op 18-03-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Gramser schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:54:
In horizontale stroken, dakpansgewijs overlappend. Niet verticaal in stroken naast elkaar. De oriëntatie van het folie maakt niet uit bij mijn weten.
Hmm in verband met vocht ofzo wat er verticaal makkelijker door de naden gaat ofzo? Ik heb nog latjes geplaatst waar de folie elkaar overlapt.

Shittt, wist ik niet. Ik laat het denk ik wel zitten haha. Om nou alles los te trekken. Het is ook maar een berging in een tuintje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-05 15:08

Seafarer

XXX

koentjuh schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:53:
Mijn beluchter van de buiten kraan lekt en het binnenwerk daarvan is kapot. Iemand enig idee waar ik dat witte kunststof onderdeel kan kopen? Op Google vind ik geen link, anders dan een nieuwe kraan kopen en daar het kunststof onderdeel uithalen.

Edit: volgens mij gevonden :-)
Grapjas. :)

Dan vervang je toch de hele kraan ?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:40
@DropjesLover eventueel nog "fix a floor" gebruiken? Zelf nog geen ervaring mee (binnenkort wel).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

rube schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 00:21:
@DropjesLover eventueel nog "fix a floor" gebruiken? Zelf nog geen ervaring mee (binnenkort wel).
Alles ligt muurvast en klinkt niet hol *O*
Van een tegel bij het kruipruimte luik die, aan de kant van het luik, zo'n 30 cm hol klonk had ik eenmet een boortje 5mm een paar gaten in de lijmkam-ribbels geboord en met een met tegellijm gevulde kitbus geïnjecteerd.
Nu is de holte voor de helft gevuld. Niet 100% resultaat, maar goed genoeg :)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:03
Wij gaan als het goed is over een paar weken ook zelf tegelen, nog tips die we mee kunnen nemen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Aurum schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:04:
Wij gaan als het goed is over een paar weken ook zelf tegelen, nog tips die we mee kunnen nemen? :)
Niet teveel voegsel en lijm in een keer maken, want zeker in begin ga je niet zo snel en wordt de lijn/voegsel te droog om lekker mee te werken.

(Been there)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:40
Vraagje aan de ervaren klussers.
Nadat ik de trap op orde gemaakt heb (opnieuw schilderen zie eerdere vraag), wil ik aan de gang gaan met een lekkend dakraam/kiepraam. Ik wil het raam verwijderen zodat daar zonnepanelen in de plaats kunnen komen. Het raam is niet meer nodig want ik heb op zolder voldoende andere ramen die zorgen voor licht.

Het verwijderen en het dichtmaken van het dak is dat iets wat ik zelf zou kunnen doen?
Kan me redelijk redden met klussen maar ik durf absoluut niet het dak op dus ik kan het alleen van binnenuit doen. De stappen die ik voor me zie.
- Oud dakraam eruit halen (Van binnenuit)
- Dakplaat op maat maken
- opmeten waar de kleine stukken panlat moeten komen op de nieuwe plaat
- panlatten op nieuwe dakplaat schroeven
- dakplaat plaatsen
- dakplaat bevestigen aan de binnenkant, met houten balken horizontaal ervoor langs
- Afkitten aan de binnenkant
- Iemand vinden die voor mij de pannen erop kan leggen.

Is deze klus te doen vanaf de binnenkant?
Als ik er een vakman bij moet vragen, moet ik dan op zoek naar een timmerman of een dakdekker?
Aan wat voor een specialist moet je zo'n klus uitbesteden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

badkuip schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:48:
Nadat ik de trap op orde gemaakt heb (opnieuw schilderen zie eerdere vraag), wil ik aan de gang gaan met een lekkend dakraam/kiepraam. Ik wil het raam verwijderen zodat daar zonnepanelen in de plaats kunnen komen. Het raam is niet meer nodig want ik heb op zolder voldoende andere ramen die zorgen voor licht.

Het verwijderen en het dichtmaken van het dak is dat iets wat ik zelf zou kunnen doen?
Kan me redelijk redden met klussen maar ik durf absoluut niet het dak op dus ik kan het alleen van binnenuit doen. De stappen die ik voor me zie.
- Dakplaat op maat maken
- dakplaat plaatsen
- dakplaat bevestigen aan de binnenkant, met houten balken horizontaal ervoor langs

Als ik er een vakman bij moet vragen, moet ik dan op zoek naar een timmerman of een dakdekker?
Zou een dakdekker vragen om het dicht te maken .. dat is stap 1 als hij klaar is kan jij van binnenuit aan de slag.

btw ik zou nooit een raam verwijderen (tenzij je er meerdere hebt) doorluchten van voor naar achteren is bij heet weer erg prettig .. of licht in de kamer...

ik zou eerder een nieuw dakraam plaatsen dat kan je wel zelf van binnenuit ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:40
@vso bedankt voor de tips. Het dakraam zit op de voorzolder bij de aan de voorkant van het huis. Aan de achterkant van het huis (bij de wasmachine) hebben we een dakkapel met een kantel/kiepraam wat altijd openstaat.

ik ben altijd voor ventilatie maar ik heb door dit dakraam haast geen dakoppervlak voor zonnepanelen. En ik heb nog geen enkel paneel en wil ze echt wel een keer hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

badkuip schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:07:
@vso bedankt voor de tips. Het dakraam zit op de voorzolder bij de aan de voorkant van het huis. Aan de achterkant van het huis (bij de wasmachine) hebben we een dakkapel met een kantel/kiepraam wat altijd openstaat.

ik ben altijd voor ventilatie maar ik heb door dit dakraam haast geen dakoppervlak voor zonnepanelen. En ik heb nog geen enkel paneel en wil ze echt wel een keer hebben....
n/p ik zou trouwens dit met je PV leverancier bespreken .. en voorleggen dat het raam eventueel weggaat..
tenzij je nu al weet dat hij weg moet .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:00
Koop zo'n tegel leveling systeem:
https://www.hornbach.nl/s...-mm/10478646/artikel.html

Hiermee moet je het wel heel erg bond maken om een slecht resultaat te krijgen.

Verder zou je dit youtube kanaal eens moeten kijken, enorm veel tips en stap voor stap instructies:
YouTube: Home RenoVision DIY Tile

[ Voor 22% gewijzigd door chrisborst op 19-03-2022 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Paar filmpjes kijken.
Levelsysteempje zoals @chrisborst aanraadt, hebben wij en onze tegelzetter ook gebruikt.

Wel aan te raden om vooraf de muur of vloer van te voren met een laser in te meten en eventueel van te voren te egaliseren. Dat bespaart je gedoe met variërende lijmlaagdikte en dus tegel plaatsen, oh te veel/weinig lijm, tegel er af trekken (kan goed vast zitten!), meer/minder lijm en opnieuw proberen...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:17
Weet iemand of ik geïsoleerde meerlagen buizen t.b.v. de CV installatie in beton kan storten?

Ik vraag me met name af of de isolatie door het gewicht niet 'ingedrukt' wordt en zijn werking verliest. Ik denk van niet, omdat tijdens het storen het beton vloerbaar is en de druk op 12cm diepte natuurlijk niet groot is.
Maar, better safe than sorry; wat denken/weten jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-05 20:44
Ben bezig met de voorbereiding van een schilderklusje. Met een verfkrabber heb ik oude (met name loszittende) verf verwijderd. Is het nu aan te raden om echt alle oude verfdelen te verwijderen? Dit ivm eventueel hoogteverschil dat na schilderen misschien zichtbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUUill0TLSw4rJUkNQ3gy_x1s1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WnBI2vxEtvc8MRCYm8J2mamk.jpg?f=user_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

MWDKing schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:19:
Weet iemand of ik geïsoleerde meerlagen buizen t.b.v. de CV installatie in beton kan storten?

Ik vraag me met name af of de isolatie door het gewicht niet 'ingedrukt' wordt en zijn werking verliest. Ik denk van niet, omdat tijdens het storen het beton vloerbaar is en de druk op 12cm diepte natuurlijk niet groot is.
Maar, better safe than sorry; wat denken/weten jullie?
Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat de isolatie aan effectiviteit zou verliezen, verlies je warmte binnen de geisoleerde schil van je huis. Dan is het sowieso geen verlies ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:00
rockerpoet schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:46:
Ben bezig met de voorbereiding van een schilderklusje. Met een verfkrabber heb ik oude (met name loszittende) verf verwijderd. Is het nu aan te raden om echt alle oude verfdelen te verwijderen? Dit ivm eventueel hoogteverschil dat na schilderen misschien zichtbaar is.

[Afbeelding]
Hoe zichtbaar is het schilderwerk straks? Als je nu het opschuurt en dan 2x lakt zal het er prima uitzien vanaf een afstand. Zit je er bovenop dan zou ik iets meer energie erin steken. Je zou ook met lakplamuur de boel glad kunnen maken en dan schuren. Je zou er ook een bandschuurmachine erop kunnen zetten, wordt het ook mooi glad en kaal 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[Afbeelding]
ik zou die opliggende plakkaten wel even verwijderen. Hoe was de hechting van de oude verf? Loszittend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]
Wat vast = vast dus dat betreft zou ik me over oude verf niet zo druk maken. pas als het geverft is zie je eventuele defecten beter .. dan kan je altijd nog beslissen of je plekjes bijschuurt en/of opvult voordat je het nog een keer in de verf zet.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:06
Dag allen,

Gisteren heb ik de vloer van onze nieuwe berging betegeld. Droogtijd van de lijm zou 24u zijn.

Zonet, na 24u, wandelde ik even op de vloer en hoorde ik hier en daar wat 'prut' geluidjes van de tegels komen. Ik kan tussen de voegen de lijm er ook nog uitkrabben, de lijm is dus nog niet volledig hard. Heeft denk ik te maken met de temperatuur, momenteel wat kouder en de verwarming in de berging staat nu niet aan. De tegels zijn ook gelegd over een bestaande tegelvloer(is ontvet en laag primer erover), dus had ik er rekening mee moeten houden dat het drogen al langer zou duren..

Maar mijn vraag: heb ik door het te vroeg belopen van de vloer de hechting van de tegels verpest?

Edit: om nog aan te vullen, ik heb kant en klare tegellijm gebruikt van de bouwmarkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Matomatisch op 20-03-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:59
chrisborst schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:47:
[...]

Koop zo'n tegel leveling systeem:
https://www.hornbach.nl/s...-mm/10478646/artikel.html

Hiermee moet je het wel heel erg bond maken om een slecht resultaat te krijgen.

Verder zou je dit youtube kanaal eens moeten kijken, enorm veel tips en stap voor stap instructies:
YouTube: Home RenoVision DIY Tile
Dmv dat kanaal heb ik zo'n beetje 80% van m'n verbouwing van geleerd :+
Geeft imo erg fijne en bruikbare tips!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-03-2023

[Afbeelding]
Zeker verwijderen. Hoogteverschil ga je zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 23:08
Matomatisch schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:30:
Dag allen,

Gisteren heb ik de vloer van onze nieuwe berging betegeld. Droogtijd van de lijm zou 24u zijn.

Zonet, na 24u, wandelde ik even op de vloer en hoorde ik hier en daar wat 'prut' geluidjes van de tegels komen. Ik kan tussen de voegen de lijm er ook nog uitkrabben, de lijm is dus nog niet volledig hard. Heeft denk ik te maken met de temperatuur, momenteel wat kouder en de verwarming in de berging staat nu niet aan. De tegels zijn ook gelegd over een bestaande tegelvloer(is ontvet en laag primer erover), dus had ik er rekening mee moeten houden dat het drogen al langer zou duren..

Maar mijn vraag: heb ik door het te vroeg belopen van de vloer de hechting van de tegels verpest?

Edit: om nog aan te vullen, ik heb kant en klare tegellijm gebruikt van de bouwmarkt.
Welke lijm heb je exact gebruikt?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDge0nYcM5aXLd35M5ptpXGgzlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNphBMmYcZInFLPNcEHYU8YH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzcrCgHVFLgAqGwt_hLk3uaOg5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suel0rF6tQ2VC3nNIGciLU26.jpg?f=fotoalbum_large

Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STCMTno1J4-xASxfBZd-ULXv94I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgOCLmaE84nU6FBoI4S1v1wY.jpg?f=fotoalbum_large

Als de filler droog is leuk kleurtje erop doen. Er komen nog bijpassende stoelen bij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:47
Na lange tijd plannen is mijn dakkapel klus nu toch eindelijk aangebroken. 2 weken geleden is de dakkapel geïnstalleerd. Geweldig om te zien, mannen waren hier rond 07:30 en gingen 14:30 maar weer eens op huis aan, helemaal klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGzpvPSZUX0Lmm0Dc8i79Lj5rAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lalIoGqyz3kfX1fixTw5qmFH.jpg?f=fotoalbum_large

En nu is het mijn beurt. Na in het eerste weekend de vloer te hebben aangepakt (knieschot moest verschoven worden en daardoor zaten we met een stuk vloer zonder dekvloer), zijn we nu aan het maken van een vliering begonnen. Bij het plaatsen vd kapel is aan weerszijden een dubbele onderslagbalk tegen het dak aan gezet (vastgeschroefd aan de sporen en met schoenen aan de binnenmuren). Daar hebben we een laag balken ingelegd. Underlayment erop voor een vloertje en hopla: vliering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdXzfpA5Cm05erItIsO-bupyg3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woWMP0d9i1pSM6YTummMMeuW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6g0Ugt6GciysEON8UWmasmlKo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvCITKpXEWHElgKkYDSUROO3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBNcprqyPAgGC2gfOwhteYoyy2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0Zh767tqvjdUKoOUFrnkHMU.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de hoogte nog niet gemeten maar het is echt nog wel een fatsoenlijke ruimte waar genoeg dozen met kerstrommel opgeborgen kunnen worden. Waar nu nog een gat zit komt een vlizotrap.

Gaan nu beginnen aan het zetten van twee wandjes, daar moet nog elektra in (en in het nieuwe plafond natuurlijk) en dan nog een hele hoop afwerking. Twee weekjes de tijd voor genomen, hoop dat het genoeg gaat zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-05 21:22
Sinds een tijdje trekt de wasmachine de sifon van de wastafel een verdieping lager leeg.

Ik wilde kijken waar ik een beluchter kan plaatsen, maar zie ook dit deel boven aan de standleiding. Is dit een beluchter? Zo ja, (hoe) kan ik die reinigen om hem beter te laten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/873uE12ywAofW7PnEeBTjW6Zzh8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7JAXf5GmwyBfCyVz4CuN1hP.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

marc1111 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:53:
Sinds een tijdje trekt de wasmachine de sifon van de wastafel een verdieping lager leeg.

Ik wilde kijken waar ik een beluchter kan plaatsen, maar zie ook dit deel boven aan de standleiding. Is dit een beluchter? Zo ja, (hoe) kan ik die reinigen om hem beter te laten werken?

[Afbeelding]
Zo ziet het er wel uit.
Normaal kan je de kop er af draaien om aan het rubbertje te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-05 20:44
Boudewijn schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:54:
[...]
ik zou die opliggende plakkaten wel even verwijderen. Hoe was de hechting van de oude verf? Loszittend?
Weinig loszittende verf, merendeel weggekrabd zonder verfbrander. Datgeen wat nu nog zichtbaar is krijg ik zonder brander lastig weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rockerpoet schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:41:
[...]

Weinig loszittende verf, merendeel weggekrabd zonder verfbrander. Datgeen wat nu nog zichtbaar is krijg ik zonder brander lastig weg.
Schraapstaal? Andere lokaal schuren?

Als het nog vastzit zal het vast vast blijven zitten, maar ik echt mooi zal het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 14:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Matomatisch schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:30:
Dag allen,

ik ken weinig kant en klare tegel lijm die geschikt is voor de vloer. welke lijm heb je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:22
De badkamer hier is de vloer met cementgebonden lijm gedaan (poeder, zelf aanmaken met water). De wanden met pastalijm (kant-en-klaar) gedaan. De tegelzetter zei dat je voor de vloer die lijm niet kon gebruiken omdat het te flexibel blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
twain4me schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:50:
[...]

ik ken weinig kant en klare tegel lijm die geschikt is voor de vloer. welke lijm heb je?
Huismerk Hubo
ThinkPad schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:56:
De badkamer hier is de vloer met cementgebonden lijm gedaan (poeder, zelf aanmaken met water). De wanden met pastalijm (kant-en-klaar) gedaan. De tegelzetter zei dat je voor de vloer die lijm niet kon gebruiken omdat het te flexibel blijft.
Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik heb gisterenavond nog de tegels van de vloer gehaald, de lijm was nog helemaal nat. Op de pot staat dat het wel moet lukken voor tegel op tegel, ook voor "niet poreuze tegels", maar niet dus. Ermee terug gegaan naar de bouwmarkt en kunnen omruilen voor een zak poeder.

Nu eerst even terug primen en dan opnieuw lijmen, het is gelukkig maar 4m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Matomatisch schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Huismerk Hubo

[...]

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik heb gisterenavond nog de tegels van de vloer gehaald, de lijm was nog helemaal nat. Op de pot staat dat het wel moet lukken voor tegel op tegel, ook voor "niet poreuze tegels", maar niet dus. Ermee terug gegaan naar de bouwmarkt en kunnen omruilen voor een zak poeder.

Nu eerst even terug primen en dan opnieuw lijmen, het is gelukkig maar 4m2.
Gebruik voor de vloer is wel uitzondelijk, stond dat echt op de verpakking? (ik kan hem niet vinden online)
en pasta lijm creeerd niet zijn eigen warmte zoals cement gebonden producten dat doen. verwerkings temp is dus niet heel laag, vaak een graad of 5-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
twain4me schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:25:
[...]

Gebruik voor de vloer is wel uitzondelijk, stond dat echt op de verpakking? (ik kan hem niet vinden online)
en pasta lijm creeerd niet zijn eigen warmte zoals cement gebonden producten dat doen. verwerkings temp is dus niet heel laag, vaak een graad of 5-6
Hier een linkje naar de lijm: https://www.hubo.be/nl/p/...egellijm-15kg/204104.html

Maar de gebruiksaanwijzing staat er online niet bij. Maar het stond er echt op. In de winkel deden ze ook niet moeilijk toen ik de pot kwam terugbrengen, gelukkig. (hopelijk verkopen ze hem weer niet :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Matomatisch schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Hier een linkje naar de lijm: https://www.hubo.be/nl/p/...egellijm-15kg/204104.html

Maar de gebruiksaanwijzing staat er online niet bij. Maar het stond er echt op. In de winkel deden ze ook niet moeilijk toen ik de pot kwam terugbrengen, gelukkig. (hopelijk verkopen ze hem weer niet :9 )
bijzonder, het staat idd ook in de beschrijving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 21:05
HTT-Thalan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:43:

Na:

[Afbeelding]

Als de filler droog is leuk kleurtje erop doen. Er komen nog bijpassende stoelen bij.
Netjes! Wat ben ik toch jaloers op mensen met genoeg ruimte en gereedschap om zelf te vlakken en schaven. Hoe heb je die rug steunen gemaakt? Twee balken onder een hoek verbonden?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 12:24

- Dakplaat op maat maken
- dakplaat plaatsen

Het is wat lastig om in te schatten of je het zelf kan. Ik heb het ooit zelf gedaan, maar kostte wat uitzoek tijd en inderdaad, het dak op :).

Als ik jouw verhaal lees, mis ik isolatie, folie en afwerking (stucwerk?) aan de binnenkant. Mogelijk moet je ook nog een tengel plaatsen (weet niet hoe groot het gat wordt). Mocht je het zelf willen doen, ik zou ook even goed kijken naar je isolatie opbouw. Ik weet niet wat je met 'dakplaat' bedoelt, is dat al met isolatie? Waarschijnlijk als je je raam + kozijn eruit hebt, kan je goed zien hoe jouw constructie is, dat moet je gewoon nabouwen.

Echt ingewikkeld is het allemaal niet, je moet vooral even de materialen bij elkaar hebben.

Betreft uitbesteden, denk dat zowel een timmerman als een dakdekker dit rap voor elkaar hebben, mits ze tijd hebben :+

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dzine schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Netjes! Wat ben ik toch jaloers op mensen met genoeg ruimte en gereedschap om zelf te vlakken en schaven. Hoe heb je die rug steunen gemaakt? Twee balken onder een hoek verbonden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBmnZkJcBPaZ0FdPswThMtarJqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mcb4GJH7NB2kLCwvuzN93hXH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ry5757QVY1f8Ypcda4apT-bRa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhIuNXUAWxLRfKDZQaO3VJi1.jpg?f=fotoalbum_large

Twee stukken aan elkaar gelijmd (vooral lengte en hoek bepaald waaronder gezaagd zou moeten gaan worden) en daarna op de lintzaag schuin gesneden. Dan randjes breken (schaven) en schuren.

[ Voor 30% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-03-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

- Dakplaat op maat maken
- dakplaat plaatsen
er kan een boel van binnenuit maar ik zou het alleen niet doen. jewilt (denk ik) ook je dakfolie aanhelen dat kan eigenlijk alleen maar goed vanuit buiten. kan je niet samen met iemand dat kusje aanpakken die wel het dak op durft (ik doe eigenlijk altijd dat soort klusjes met 2 mensen)

dan is het
draaiende deel eruit halen
omliggende dakpannen verwijderen
raam veder verwijderen dakbeschot aanhelen en waar nodig ondersteunen
dakbeschot aanhelen
dak folie plaatsen
tengels plaatsen panlatten aanhelen.
dakpannen erop.

als je het wil laten doen zou ik een timmerman bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Noob vraag. O-) Ik moet wat materiaal gaan inkopen voor wat klusjes in onze nieuwbouwwoning, maar koop liefst gelijk de juiste materialen ipv een paar ritjes op en neer naar bouwmarkt om dat nog met inferieur spul thuis tekomen.

Klus 1:
Ik moet een houten frame met 44x69 balken in elkaar zetten. Welke schroeven worden daarvoor gebruikt?
Met name "Plaats de buitenste staanders tussen de liggers met de brede kant tegen de wand. Monteer deze aan de liggers met schuine schroeven.". Ik dacht zelf aan zoiets: T-Star T20 5.0x70mm https://www.gyzs.nl/spax-...0x70mm-per-100-stuks.html

Daarna moeten er 18mm MDF platen worden vastgeschroefd. daar dacht ik aan: T20 4.0x40mm
https://www.gyzs.nl/spax-...0x40mm-per-200-stuks.html

Vragen: moeten ze langer, dikker, deeldraad? Hoe bepaal je de juiste schroef?

Klus 2:
Er moeten vééél dingen worden opgehangen / vastgeschroefd in de woning. Denk aan lampen, planken, meubels. Vrijwel alle wanden zijn 40cm massief beton (prefab). Ik heb een Bosch gbh 2-28 f daarvoor aangeschaft, die gaat prima door het beton heen. Maar wat is nu een handige maat plug en schroef die je vrij universeel kunt inzetten...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

SquareOne schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:18:
Stelregel is: lengte van ongeveer 3x de dikte van het (plaat)materiaal dat je bevestigt.
De schroeven om de MDF vast te schroeven bvb. mogen/moeten dus gerust ~50 a 60mm lang zijn.

Pro tip: altijd voorboren in hout, dat voorkomt splijten.
En niet te hard aandraaien bij de MDF, ander trekt de schroef zich er gewoon door.

[ Voor 17% gewijzigd door Slonzo op 21-03-2022 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Maar wat is nu een handige maat plug en schroef die je vrij universeel kunt inzetten...?
Mijn meestgebruikte pluggen zijn Fischer Duofix* in 5 en 6mm, in die volgorde. Heel soms 8mm.
De schroef hangt af van de plug (op het doosje staan de toegelaten diktes) + de dikte van wat je wil bevestigen.
Lengte plug + dikte bevestiging + een paar mm extra (je wil door het einde van de plug gaan met de schroef).
Langer mag natuurlijk ook, zolang je niet door de andere kant van de balk of muur prikt :)

* In hard materiaal zoals beton, snij ik dikwijls wel de anti-roteer 'vinnetjes' weg bij de kraag van de plug, anders durft de plug daarop opstroppen bij het inslaan en krijg je 'm niet meer vlak in de muur.

[ Voor 22% gewijzigd door Slonzo op 21-03-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

We hebben een paar mooie nieuwe plafondlampen gekocht, beoogde plek is de lichtpunten / centraaldozen in de keuken en gang.
Je raad het al... De voeten zijn maar ø8cm, en het montagebeugeltje heeft dus de schroefgaten "in" de centraaldoos zitten. De centraaldoos-afdeklplaat is van oud plastic, en sowieso zie ik het niet zitten om daar schroeven in te draaien (er zitten immers ergens kabels daar).
Mijn vrouw vind het not done om de lamp naast de (zichtbare) centraaldoos te plaatsen, en ik ben met haar eens dat het niet zo mooi / netjes is als er overheen.

Een langere metalen strip over de centraaldoos schroeven en daar op monteren vind ze ook geen optie, die strip is immers zichtbaar.

Tips iemand?

BThGvNeOA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:31
Voor die fischer duopower, even met de hand een schroef erin draaien en dan tikje met de hamer erop. Kun je ze mooi vlak krijgen met de muur zonder dat het opstroopt.
Anders sla je de kop van de plug kapot met de hamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Dat levelsysteempje van de Hornbach komt met 150 clipjes en wigjes. Beide kun je bijkopen. Mocht je wigjes nodig hebben (150st gaat erg snel met 6 per tegel), wij hebben nu wigjes over :p

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:02
DropjesLover schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:11:
We hebben een paar mooie nieuwe plafondlampen gekocht, beoogde plek is de lichtpunten / centraaldozen in de keuken en gang.
Je raad het al... De voeten zijn maar ø8cm, en het montagebeugeltje heeft dus de schroefgaten "in" de centraaldoos zitten. De centraaldoos-afdeklplaat is van oud plastic, en sowieso zie ik het niet zitten om daar schroeven in te draaien (er zitten immers ergens kabels daar).
Mijn vrouw vind het not done om de lamp naast de (zichtbare) centraaldoos te plaatsen, en ik ben met haar eens dat het niet zo mooi / netjes is als er overheen.

Een langere metalen strip over de centraaldoos schroeven en daar op monteren vind ze ook geen optie, die strip is immers zichtbaar.

Tips iemand?
Houten plaatje maken ter vervanging van de plastic afdekplaat?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

langere contactdoos schroeven ?? met een wasringetje

Als je gaten wilt boren oid .. door de bodem van je lamp --> [url=https://www.google.com/search?q=elektra+doos+ring]mooi malletje voor de gaten. /url]

ik zou 1 gat iets groter maken scheelt je gepriegel (vandaar het wasringetje)

Zelf boor ik echter een gat(ten) uit de buurt van de elektra buis immers dat zie je makkelijk bij de centraaldoos.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:38
Ik ben bezig met het compleet verbouwen van mijn woning. Voordat de beton vloer er in komt wil ik graag alle waterleidingen al op zijn plek hebben liggen. Ik ben dus aan het kijken naar een meerlaagse leiding systeem en kom in de warmtepomp topics meermaals Heima24 tegen als leverancier.

Zijn er hier klussers die ervaringen hebben met de koppelingen van Heima24? De koppelingen en buis
is geproduceerd door Pipetec wat een grote Duitse OEM fabrikant blijkt zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:55
Welke koppelingen van pipetec heb je het dan over? De knel of de krimp?

Ik heb zelf knel toegepast(let op: niet in beton storten) en dat ging perfect met de buis van heima24 en anderen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:38
LED-Maniak schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:56:
Welke koppelingen van pipetec heb je het dan over? De knel of de krimp?

Ik heb zelf knel toegepast(let op: niet in beton storten) en dat ging perfect met de buis van heima24 en anderen.
Ik bedoel de pers koppelingen. Link En dan wil ik de 16x2 buis gaan gebruiken. Link

Ik ben niet van plan om de koppelingen in het beton te storten bijna alle leidingen gaan richting de kelder waar een verdeler komt te hangen waar alle leidingen op komen. Op 2 plekken onder de vloer in de kruipruimte komt een T koppeling. (Keuken tussen de kraan en vaatwasser en Badkamer tussen de wasbak en douche)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Laatst online: 07:11

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Prima spul, goed te persen. Beetje vergelijkbaar met comisa via installatiestore.nl qua prijs maar een stuk overzichtelijke website

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 19:32
Noob vraag. O-) Ik moet wat materiaal gaan inkopen voor wat klusjes in onze nieuwbouwwoning, maar koop liefst gelijk de juiste materialen ipv een paar ritjes op en neer naar bouwmarkt om dat nog met inferieur spul thuis tekomen.

Klus 1:
Ik moet een houten frame met 44x69 balken in elkaar zetten. Welke schroeven worden daarvoor gebruikt?
Met name "Plaats de buitenste staanders tussen de liggers met de brede kant tegen de wand. Monteer deze aan de liggers met schuine schroeven.". Ik dacht zelf aan zoiets: T-Star T20 5.0x70mm https://www.gyzs.nl/spax-...0x70mm-per-100-stuks.html

Daarna moeten er 18mm MDF platen worden vastgeschroefd. daar dacht ik aan: T20 4.0x40mm
https://www.gyzs.nl/spax-...0x40mm-per-200-stuks.html

Klus 2:
Er moeten vééél dingen worden opgehangen / vastgeschroefd in de woning. Denk aan lampen, planken, meubels. Vrijwel alle wanden zijn 40cm massief beton (prefab). Ik heb een Bosch gbh 2-28 f daarvoor aangeschaft, die gaat prima door het beton heen. Maar wat is nu een handige maat plug en schroef die je vrij universeel kunt inzetten...?
Ik ben behoorlijk fan van dit type schroeven. Hout splijt veel minder snel. Als je niet helemaal op het uiteinde van het vuren hout zit, hoef je niet voor te boren.
https://www.toolstation.n...oeven-geel-platkop/p76791

Klus 2 snap ik niet. Voor het ophangen van een lampje heb je een andere maat nodig dan wanneer je een paard wil ophangen. Voor heel zware dingen kun je weer beter keilbouten gebruiken.

Gewoon een assortiment pluggen (Fisher duopower zijn fijn, hoewel beton waarschijnlijk minder kieskeurig is - geen ervaring mee). Met 6x30 en 8x40 pluggen kun je bijna alles doen. Wil je planken blind bevestigen, dan zul je dieper en dikker moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Zwartoog schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:49:
[...]

Ik ben behoorlijk fan van dit type schroeven. Hout splijt veel minder snel. Als je niet helemaal op het uiteinde van het vuren hout zit, hoef je niet voor te boren.

Klus 2 snap ik niet. Voor het ophangen van een lampje heb je een andere maat nodig dan wanneer je een paard wil ophangen. Voor heel zware dingen kun je weer beter keilbouten gebruiken.

Gewoon een assortiment pluggen (Fisher duopower zijn fijn, hoewel beton waarschijnlijk minder kieskeurig is - geen ervaring mee). Met 6x30 en 8x40 pluggen kun je bijna alles doen. Wil je planken blind bevestigen, dan zul je dieper en dikker moeten.
Thanks, ik had net een lading aan materiaal besteld van Spax :X
Spax 703 delige Torx schroevenset met bits in L-Boxx mini T-star
En nog een doosje 6x70mm Torx (100 stuks), 4,5x50mm Torx (200 stuks), 4,5x40mm kruis (200 stuks).

Daarnaast twee Fixtainers met DuoPower pluggen:
80x DUOPOWER 6x30, 40x DUOPOWER 6x50, 60x DUOPOWER 8x40, 30x DUOPOWER 8x65
120x DUOPOWER 6 x 30, 60x DUOPOWER 8 x 40, 30x DUOPOWER 10 x 50

Denk dat ik hier maar eens mee begin. Benieuwd of ik het ooit op krijg :+

Nog een paar van deze doosjes bij Hornbach halen voor die Spax schroeven en dan kan ik alles mooi stapelen. https://www.hornbach.nl/s...ini/10335237/artikel.html

[ Voor 7% gewijzigd door SquareOne op 22-03-2022 09:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:59
Zwartoog schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:49:
[...]

Heerlijke schroeven ja!
Heb voor mijn verbouwing dat pakket van de Forgefast gehaald. Ondertussen al 3 bakken kunnen bijhalen.
Dat en zoals hierboven al aanbevolen Fisscher pluggen. Al het bijgeleverde ijzerwaar gaat bij mij direct richting de prullenbak.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Flix20 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Heerlijke schroeven ja!
Heb voor mijn verbouwing dat pakket van de Forgefast gehaald. Ondertussen al 3 bakken kunnen bijhalen.
Dat en zoals hierboven al aanbevolen Fisscher pluggen. Al het bijgeleverde ijzerwaar gaat bij mij direct richting de prullenbak.
Dat was ook een mooi pakketje geweest!
Wellicht goed om in de TS op te nemen als 'schroeven starterpack'? @Jelte,89

Ik ben nu op zoek gegaan naar Spax of Heco schroeven op basis van de TS.
"Doe jezelf een lol en koop geen schroeven bij de bouwmarkt. Je wordt afgezet waar je bijstaat en de kwaliteit is om te janken. Koop ze dan online van een merk waar je vanop aankan (Spax, Heco enz. )"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 22:12

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Beste,

Ik heb in mijn woning ramen die in geopende stand vergrendeld kan worden. Volgens mij is dat een ingebouwde kierstandhouder.
Echter met forse trekken trek je zo hele raam weer open.

Dus ik zoek een sluitplaat waarbij je raam in kierstand kan worden gehouden zonder dat inbrekers raam niet kunnen openduwen.

is dit geschikt? uiteraard zoek ik sluitplaten voor links en rechtsdraaiend.
https://www.burghouwt.nl/...erd-buitendraaiend-links/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkGa4rpJG5q8wmfYCZsYv2PFN_c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Ja4IV3cu8cGyObnmsJiTvMD.jpg?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door MedionAkoya op 22-03-2022 11:05 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 19:32
SquareOne schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Denk dat ik hier maar eens mee begin. Benieuwd of ik het ooit op krijg :+
Zou ik me geen zorgen over maken, er gaat massa's ijzerwaar door een goede verbouwing heen. Elke keer denk je "ach, nog maar één doosje", en dan moet je nog 3x op-en-neer voor meer :P Verbouwing hier: duizenden gipsplaatschroeven en duizenden houtschroeven verder bij dakisolatie + 2 kamers maken. 8)
Flix20 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Heerlijke schroeven ja!
Mijn huis is van (oude) bakstenen, dus de standaard el-cheapo nylon pluggen doen 3x niks, of breken uiteindelijk de steen. Die duopowers zijn geweldig, en ook een stuk beter dan die van de vorige type generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

MedionAkoya schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:54:
Dus ik zoek een sluitplaat waarbij je raam in kierstand kan worden gehouden zonder dat inbrekers raam niet kunnen openduwen.
Bespaar jezelf de moeite, als iemand belist heeft van binnen te willen geraken, dan zal hij binnen geraken.
Je hebt alleen meer schade als je het lastiger maakt. Een raam op een kier is sowieso al een cadeautje.

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 22-03-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 15:57
Wij moeten een ondervloer kiezen voor op de ingefreesde vloerverwarming. Er komt laminaat bovenop te liggen.

Nu vraag ik mij af of het zin heeft om een erg warmte doorlatende ondervloer te kiezen? Hij moet dun zijn, zeker, maar ik vraag me af of het het geld waard is bij de hogere kosten.

Bijvoorbeeld:
ondervloer 0,015 weerstand / m2 = €670 voor de hele woning
ondervloer 0,03 weerstand / m2 = €340 voor de hele woning.
ondervloer 0,04 weerstand / m2 = €180 voor de hele woning.

Mij zegt dit weinig… verdient zich de duurdere ondervloer terug over let’s say 10 jaar? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

NB. Yes, laminaat en geen pvc ;-)

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Slonzo schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Bespaar jezelf de moeite, als iemand belist heeft van binnen te willen geraken, dan zal hij binnen geraken.
Je hebt alleen meer schade als je het lastiger maakt. Een raam op een kier is sowieso al een cadeautje.
Je hebt van die metalen roedes die je in het kozijn monteert. Het raam kan dan niet verder open klappen omdat het tegengehouden word door de metalen staaf, al dan niet verwijderbaar. Dan is het nog steeds niet onmogelijk, maar wel stúkken moeilijker.

- edit -

een barrièrestang dus.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-03-2022 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Slonzo schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Jij hebt je voor- en achterdeur ook gewoon open staan en doet ze niet op slot? Wat is dit nu weer voor een advies 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Den_S85 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:54:
Jij hebt je voor- en achterdeur ook gewoon open staan en doet ze niet op slot? Wat is dit nu weer voor een advies 8)7
Tsja, je kan het ook gewoon omdraaien: je zet je venster uitnodigend open, en komt dan vragen wat je kan doen tegen inbraak?

Verder geen opendeurdag hier, wel al slachtoffer geweest, en dan is het pijnlijk duidelijk dat zelfs een 5puntslot op de deur + volledig afgesloten ramen echt niemand gaan tegenhouden. De deur heeft stand gehouden, dus hebben ze het raam ernaast gewoon volledig uitgebroken m.b.v. 1 welgeplaatste koevoet op een scharnierpunt. Laat staan dat je een raam op kiep hebt, je moet enkel maar de schaar losmaken en je kan zowat het hele venster eruit halen... Wat boeien al die gare 'anti-inbraakmaatregelen' dan?

Maar goed, da's discussie voor een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
ben2513 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:59:
Wij moeten een ondervloer kiezen voor op de ingefreesde vloerverwarming. Er komt laminaat bovenop te liggen.

Nu vraag ik mij af of het zin heeft om een erg warmte doorlatende ondervloer te kiezen? Hij moet dun zijn, zeker, maar ik vraag me af of het het geld waard is bij de hogere kosten.

Bijvoorbeeld:
ondervloer 0,015 weerstand / m2 = €670 voor de hele woning
ondervloer 0,03 weerstand / m2 = €340 voor de hele woning.
ondervloer 0,04 weerstand / m2 = €180 voor de hele woning.

Mij zegt dit weinig… verdient zich de duurdere ondervloer terug over let’s say 10 jaar? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

NB. Yes, laminaat en geen pvc ;-)
Op een benedenverdieping zou ik de laagste weerstand kiezen. Op de verdieping maakt het niks uit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 15:57
Tommie12 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:54:
[...]

Op een benedenverdieping zou ik de laagste weerstand kiezen. Op de verdieping maakt het niks uit.
Interessant punt. Omdat de warmte op de benedenverdieping dan anders de kruipruimte in kan gaan?

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Slonzo schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:07:
Wat je kan doen tegen inbraak?
Nu ja het doel is jou huis minder aantrekkelijk te maken ..

1 toer-schroeven en wat tralies geeft wel aan dat je er in elk geval over nagedacht hebt .. oftewel --> er kunnen meer verrassingen staan te wachten ..

Als je buren dat niet hebben en duurdere spullen voor de deur dan zijn hun wellicht eerder doelwit .. of juist jij omdat je wat beter beschermd bent en dus gegronde reden hebt ..

Het best uitdagend maar goed ieder zijn keuze toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

SquareOne schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:07:
[...]

Dat was ook een mooi pakketje geweest!
Wellicht goed om in de TS op te nemen als 'schroeven starterpack'? @Jelte,89

Ik ben nu op zoek gegaan naar Spax of Heco schroeven op basis van de TS.

[...]
er staat toch enz .. dus woodies, grabber fis fisher etc zijn ook prima.. zolang je maar een fatsoenlijk merk te pakken hebt. wordt een beetje lange TS als je elke geschikte schroef gaat opschrijven. :+ uiteindelijk is het ook voor iedereen verschillend welke de ultieme schroef is ik ben gek van woodies. bepaalde spax zijn een stuk botter bv, maar dat is mijn voorkeur, die je zelf moet ontdekken. elke schroef heeft ergens een ideale toepassing bij een machine en een gebruiker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:10:
[...]

er staat toch enz .. dus woodies, grabber fis fisher etc zijn ook prima.. zolang je maar een fatsoenlijk merk te pakken hebt. wordt een beetje lange TS als je elke geschikte schroef gaat opschrijven. :+ uiteindelijk is het ook voor iedereen verschillend welke de ultieme schroef is ik ben gek van woodies. bepaalde spax zijn een stuk botter bv, maar dat is mijn voorkeur, die je zelf moet ontdekken. elke schroef heeft ergens een ideale toepassing bij een machine en een gebruiker ;)
nu ja YouTube: Types of Fastener Drives | Fasteners 101 zoiets vind ik wel weer intressant of tig tal posts de uitleg van de reden waarom je een spijker vs schroef kiest

maar goed inderdaad erg lange TS als je alles opschrijft :) maar daar hebben we internet voor toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:55:
[...]

nu ja YouTube: Types of Fastener Drives | Fasteners 101 zoiets vind ik wel weer intressant of tig tal posts de uitleg van de reden waarom je een spijker vs schroef kiest

maar goed inderdaad erg lange TS als je alles opschrijft :) maar daar hebben we internet voor toch ?
Het is meer dat het voor groot en deels op een persoonlijk voorkeur of mening neerkomt.. daar heb je vrij weinig aan imho. gewoon proberen en bij de bouwmarkt overpriced meuk vandaan blijven, is volgens mij het juiste advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:01:
[...]
Het is meer dat het voor groot en deels op een persoonlijk voorkeur of mening neerkomt.. daar heb je vrij weinig aan imho. gewoon proberen en bij de bouwmarkt overpriced meuk vandaan blijven, is volgens mij het juiste advies.
bv ik heb per ongeluk gewoon Torx uit de HB meegepakt .. niet echt op gelet tijdens het verzamelen van de spullen op de lijst.

in het begin was het echt zo van .. grr .. toen meh .. toen ik ze op grotere schaal inzetten tijdens de verbouwing op zolder min of meer toch steeds prettiger gaan vinden
Kruiskopjes draai ik nogal snel rot maar prefereer ik boven plate schroeven die ik met passie haat .. dus die torx zijn best wel prettig ..

dus ja wat is overpriced meuk waar doel je op dan op ...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:24
Iemand ervaring met het plaatsen van een zgn gebogen douchestang, hetzij een geboorde versie danwel niet perse nodig om te schroeven? Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het zonder pluggen en schroeven blijft hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:10:
[...]

bv ik heb per ongeluk gewoon Torx uit de HB meegepakt .. niet echt op gelet tijdens het verzamelen van de spullen op de lijst.

in het begin was het echt zo van .. grr .. toen meh .. toen ik ze op grotere schaal inzetten tijdens de verbouwing op zolder min of meer toch steeds prettiger gaan vinden
Kruiskopjes draai ik nogal snel rot maar prefereer ik boven plate schroeven die ik met passie haat .. dus die torx zijn best wel prettig ..

dus ja wat is overpriced meuk waar doel je op dan op ...
gamma 8 schroeven in een blister bv :+ HB heeft heel behoorlijk spul voor redelijke prijs ook los. en vooral veel keus dus je kan ook gewoon 3 schroeven kopen van de juiste maat enzo.

torx is baas , maar ik zou erop letten dat je zoveel mogelijk T20 hebt sommige merken gaan vrij vroeg over op t25 bij mij hebben de bits nu ook vaak de kleur van de schroef dat gaat niet altijd maar is wel zo makkelijk voor mijn wederhelft. messing kleurige schroeven, messing kleurig bitje zwarte schroeven zwart bitje.. zink leukige bitje zinkkleurige schroeven. super handig voor haar, ik zie en weet het verschil wel. ik heb er speciaal zwarte PH2 bitjes voor gekocht van dewalt voor de gipsplaat schroeven O-) de rest had ik zelf nog liggen. :+ alleen een beetje jammer dat ik ook zwarte potdekselschroeven nodig heb en daar past ph2 natuurlijk niet op .

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 22-03-2022 19:45 ]

Pagina: 1 ... 209 ... 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/