[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 452 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:26
terb schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:35:
Tweakers, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Boven onze CV-ketel zit een verlaagd plafond inclusief een koof. Deze bestaat uit gipswand (9.5mm) + ~ 2mm stucwerk. Afgelopen winter was er een probleem met de ketel (bleek uiteindelijk in de afvoerbuis te zitten). Hiervoor is de koof open gemoeten. Dit is redelijk lomp gegaan, maar nu wil ik het weer graag netjes proberen te maken. Zie foto:

[Afbeelding]

Mijn idee is om het gat netjes "recht" te maken en hier vervolgens een (direct stucklaar) gipsplaat in te maken en vervolgens af te stucen.
https://www.gamma.nl/klusadvies/a/gipswand-repareren eigenlijk deze methode dus, met als verschil dat ik dus ook het oppervlak van de nieuwe gipsplaat zelf af wil werken. Hierin komt dan een subtiel roostertje, om altijd nog bij de luchtmengsel meetpunten te kunnen.

Ik vraag me alleen af welk type gips ik heb beste kan gebruiken. Het moet dus een dunne laag worden en als ik bijvoorbeeld naar de MP75 van knauf kijk, zie ik als minimale laagdikte 10mm.

Zou ik zoiets kunnen gebruiken:

https://www.hornbach.nl/s...1-kg/4100978/artikel.html of hebben jullie eventueel nog beter advies :)
toon volledige bericht
Ik zou deze doen:
https://www.knauf.nl/systemen-en-producten/fix-finish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Ernemmer schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:34:
[...]

Deuren en ramen dicht en de WTW en airco aan, dan blijven de pollen, de meeste luchtjes en het geluid ook buiten.
Voor 1 buitendeur heb ik een rolhordeur geplaatst, maar die gebruik ik maximaal 5 keer per jaar.
Jij komt nooit buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:59
Ernemmer schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:31:
[...]

Jawel hoor, hoezo denk je dat ik nooit buiten kom?
Omdat je onderstaande zin ook kan interpreteren dat je de buitendeur maar 5 keer per jaar gebruikt
Voor 1 buitendeur heb ik een rolhordeur geplaatst, maar die gebruik ik maximaal 5 keer per jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:19
LED-Maniak schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:25:
[...]

Vlakke bak vind ik persoonlijk minder en past helaas niet(er komt een douchecabine omheen zonder bak).
Zo'n bak verzink je met de vloer en heeft in zichzelf al een afschot:
Afbeeldingslocatie: https://www.villeroy-boch.nl/picdb/produkte/bad/productdetail/images/villeroy-boch-douchevloeren-architectura-1-02.jpg

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:45
Ook ik heb een houthokje gemaakt. Mijn eerste klus op deze schaal eigenlijk, maar het jarenlang diy-ers volgen op youtube heeft goed geholpen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MUaU3IYtvov_xe1_ePW82v07sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jg1YbPYQw0MxaSf5pOELYX0i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xi_WBNgdUa_KHAubMRK7lD-ei50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKLYrfH9mPovXS2RhYN8AQN3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLnYieTk6bOFeITagnmnyPrztmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddDCYtL2tjWoVuNQMpRIf6Up.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBv_SZ5ACW_Xw9XE85f0BaO8V7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gosjjCZTAbgah0PclvdOtjJy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWfQHlnvUncKsLIvards9VdPokY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZY2iZwD3sBy1jldzdpHfCamo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VdUbnccgxLWEfJ-MApMQ_N5y-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuiKreM8RY7ciqaOP71lOVtO.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet heb ik het ontwerp iets aangepast terwijl ik er mee bezig was. Het management wilde graag een groen dak ;) Er ligt nu 4m3 los gestort eiken in. Onder het zitje zit een klep waar 4 rolbakken in staan voor aanmaakhoutjes. Alleen nog plafon erin met 2 spotjes.

Edit:
Volgend jaar gaan we een nieuw gazon leggen, ivm aankomende uitbouw wachten we daar nu even mee, dus dan zal get gras waarschijnlijk tot het hok komen

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14
3ssen schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Omdat je onderstaande zin ook kan interpreteren dat je de buitendeur maar 5 keer per jaar gebruikt

[...]
@Ernemmer schrijft “voor 1 buitendeur”. Mijns inziens suggereert dat dat ‘ie meerdere buitendeuren heeft en één ervan kennelijk maar weinig gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:00
sjorsjes schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:31:
Ook ik heb een houthokje gemaakt. Mijn eerste klus op deze schaal eigenlijk, maar het jarenlang diy-ers volgen op youtube heeft goed geholpen!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals je ziet heb ik het ontwerp iets aangepast terwijl ik er mee bezig was. Het management wilde graag een groen dak ;) Er ligt nu 4m3 los gestort eiken in. Onder het zitje zit een klep waar 4 rolbakken in staan voor aanmaakhoutjes. Alleen nog plafon erin met 2 spotjes.

Edit:
Volgend jaar gaan we een nieuw gazon leggen, ivm aankomende uitbouw wachten we daar nu even mee, dus dan zal get gras waarschijnlijk tot het hok komen
toon volledige bericht
Erg netjes! Maar waarom tegen/voor het houtwerk van de schuur? Nu lijkt dat niet meer te onderhouden. Ik zou m een centimeter of 20 lager gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Dat is de garage van de buren. Het hok staat er zo'n 5 cm van de muur vandaan. Mocht er ooit onderhoud aan nodig zijn wordt dat wel lastig maar dat zien we daarna wel weer ;) Desnoods leeghalen en opschuiven. Overigens hebben we wel nog die boeidelen geschuurd en geverfd voordat we hem gingen bouwen. Tegen de tijd dat het niet meer goed is, zullen er andere buren wonen denk ik en hopelijk kunnen we er dan gewoon trespa oid tegenaan knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:50

JT

VETAK y0

In ons nieuwe huis willen wij een kamer op zolder maken. Nu is het alleen zo dat we daar nog een vliering in willen bouwen en een grote dakkapel op willen zetten voor we een muur gaan gaan plaatsen. Dus eigenlijk vroeg ik mij af of er een quick and dirty oplossing is. Hoeft niet mooi te zijn, wel wat geluid tegen te houden Balken langs grond, muur en plafond en platen er tegenaan? Of is er nog wat anders slims?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:26
sjorsjes schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:30:
Dat is de garage van de buren. Het hok staat er zo'n 5 cm van de muur vandaan. Mocht er ooit onderhoud aan nodig zijn wordt dat wel lastig maar dat zien we daarna wel weer ;) Desnoods leeghalen en opschuiven. Overigens hebben we wel nog die boeidelen geschuurd en geverfd voordat we hem gingen bouwen. Tegen de tijd dat het niet meer goed is, zullen er andere buren wonen denk ik en hopelijk kunnen we er dan gewoon trespa oid tegenaan knallen.
Dak demontabel maken? Dat je, als je er even bij moet, het dak er als een bak af kan tillen wanneer je een paar goed bereikbare schroeven los haalt. Let wel op dat je iets plaatst dat de spatkrachten opvangt.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
sjorsjes schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:31:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:
toon volledige bericht
Dat ziet er leuk uit.
Het dak is een rare. Ik gok dat deze binnen 2 jaar verrot is.
En inderdaad je krijgt ook misschien ruzie met je buren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Ik hoop dat dat meevalt 😅 Het is bekleed met vijverfolie, verder laag grind en 50/50 aarde/zand. Is niet echt een gewicht wat makkelijk te tillen is, vrees ik. Mocht het toch gaan rotten moet ik wat beters verzinnen ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sjorsjes schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 00:05:
Ik hoop dat dat meevalt 😅 Het is bekleed met vijverfolie, verder laag grind en 50/50 aarde/zand. Is niet echt een gewicht wat makkelijk te tillen is, vrees ik. Mocht het toch gaan rotten moet ik wat beters verzinnen ja
prima gedaan dat hok, niks mis mee d:)b

Slim van die 5cm ruimte erachter, hout droogt op de wind namelijk, dat moet er dan wel bij kunnen komen.

je ziet overigens vaker dat bij groene daken de opstaande randen worden "opgeofferd', dus vervangen als het slecht wordt.

Ik heb ook een groot houthok, maar die staat een eind van onze veranda vandaan waar we zitten want je gaat he-le-maal lekgestoken worden door de muggen :P
Daar gaan een hoop beestjes een veilig onderdak zoeken namelijk ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 19-06-2020 07:41 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

JT schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:41:
In ons nieuwe huis willen wij een kamer op zolder maken. Nu is het alleen zo dat we daar nog een vliering in willen bouwen en een grote dakkapel op willen zetten voor we een muur gaan gaan plaatsen. Dus eigenlijk vroeg ik mij af of er een quick and dirty oplossing is. Hoeft niet mooi te zijn, wel wat geluid tegen te houden Balken langs grond, muur en plafond en platen er tegenaan? Of is er nog wat anders slims?
Je kan ook met metalstuds werken en gipsplaten, werkt nog sneller. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zonoskar schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:08:
Hoe houden jullie de vliegen buiten de deur? Horren, plisse deuren, of iets anders?
Een hor.......met een magneetsluiting over de gehele lengte in het midden d:)b

Onze Baldr (R.I.P.) snapte het principe van een hor alleen niet zo :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tg8HYJ-2GciHTL3Y0x3fOwkGhM0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iN9CtPX4ee1lsviOyRNsKi67.jpg?f=user_large

hordeuren :N daar wordt je echt simpel van.....open dicht open dicht open dicht.
moet je proberen met je handen vol
|:(

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 19-06-2020 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 14:33
Fraggert schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 07:50:
[...]

[Afbeelding]

hordeuren :N daar wordt je echt simpel van.....open dicht open dicht open dicht.
Mooi beestje heeft vast een goed leven gehad. En inderdaad een hordeur openmaken met je handen vol jezus. Mijn ouders blijven daaraan vasthouden maar die heeft een magneetje als sluiting...dus je kracht loopt op en opeens pang is ie los. Koffie/melk/frisdrank wederom uit je glas haha volgende keer toch weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-05 14:01
[...]

[Afbeelding]

Deze wil ik ook een, welke heb jij?
Lees er zo'n wisselende ervaringen over (dat de magneetjes niet goed pakken ,of de horren zelf bovenin op klittenband bevestigd zijn en dat elke keer los laat , etc./

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fugitive2008 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:11:
[...]

Mooi beestje heeft vast een goed leven gehad. En inderdaad een hordeur openmaken met je handen vol jezus. Mijn ouders blijven daaraan vasthouden maar die heeft een magneetje als sluiting...dus je kracht loopt op en opeens pang is ie los. Koffie/melk/frisdrank wederom uit je glas haha volgende keer toch weer.
Thanks, jazeker, vol vertroeteld hier. :)

Deuren zijn echt waardeloos. Zolang ze dicht zitten is de afsluiting natuurlijk wel top, maar het gebruik ervan vind ik echt onhandig.
louzy82 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:12:
[...]

Deze wil ik ook een, welke heb jij?
Lees er zo'n wisselende ervaringen over (dat de magneetjes niet goed pakken ,of de horren zelf bovenin op klittenband bevestigd zijn en dat elke keer los laat , etc./
Precies die goedkope bagger die jij aanhaalt. Geen idee welk merk, gevalletje bouwmarkt.

Ik wil dus nog eens even op zoek naar een betere versie, maar voorlopig doet deze dienst.

De randen zitten vast met klitteband en dat gaat aan de onderzijde soms los, komt ook doordat onze kat niet in het midden er doorheen gaat (of via haar luikje) maar steevast tegen de deurstijl aan er onderdoor wilt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wij hebben hier inzethorren in de draaikiepramen. In de deuren hangen vliegengordijnen gemaakt van die kunststof hulsjes. Niet zo heel mooi maar wel effectief en de kinderen + kat kunnen er ongehinderd door. We hebben ook zo'n gaas flappen ding gehad maar daar hing door het gebruik van de kat na een week een halve kat aan haren in het gaas.

Mooiste is zo'n plissé vouwding maar die vonden we te prijzig en ik weet zeker dat 5 minuten na het ophangen 1 van de kinderen al dwars door dat ding heen rent :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:46
Wij hebben zo'n vliegengordijn van haakjes en buisjes - over smaak valt niet te twisten maar t werkt prima (y)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/140308/files/69888989/liso-vliegengordijn-dhz-pakket-liso-antraciet.jpg
(willekeurig voorbeeld)

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 19-06-2020 08:40 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

[...]

[Afbeelding]

Mooi beest! En die magneethorren daar is 99% gewoon kudt van en knap waardeloos. Hangt niet netjes en krijg je niet netjes, 1000 gaten in je kozijn om die op te hangen. Sluit niet of blijft half open hangen...

Die met die buisjes is fijner met dieren en kinderen maar ook daar komt alsnog van alles doorheen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
De schilder is gisteren bij ons begonnen om het buitenschilderwerk te doen. Wij hebben het huis in oktober 2018 gekocht en de vorige eigenaren hebben lang niets aan het schilderwerk gedaan.

De schilder trof hele oude vieze kitlagen aan tussen de kozijnen en muren en heeft dit weggehaald.
Hij gaf als tip om dit netjes af te werken met een lat.

Vanmorgen zag ik dat op sommige plekken bij de kozijnen dat het voegwerk wat weg is. Zie ook bijgevoegde foto's. Als ik daarover de lat zou plaatsen is het niet dicht. Waarmee kan ik die gaatjes het beste dichtmaken ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZTVY4skvYdslSVDb6Xnt8wecms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYP4ldKIiHHViyE9UoQBobJ2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ao0PREsooQFfdxXnuL-rdyzbnXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTpHnudaZQIz5JTn0Rj7LY36.jpg?f=fotoalbum_large

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Bjorn180179 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:59:
Vanmorgen zag ik dat op sommige plekken bij de kozijnen dat het voegwerk wat weg is. Zie ook bijgevoegde foto's. Als ik daarover de lat zou plaatsen is het niet dicht. Waarmee kan ik die gaatjes het beste dichtmaken ?
Kan met voegmortel maar ik betwijfel of het goed blijft zitten bij zulke kleine stukjes. Ik vrees namelijk dat het niet genoeg oppervlak heeft om te kunnen hechten, en het er uit valt zodra je een keer hard niest.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Joopieboy schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:42:
[...]

Mooi beest! En die magneethorren daar is 99% gewoon kudt van en knap waardeloos. Hangt niet netjes en krijg je niet netjes, 1000 gaten in je kozijn om die op te hangen. Sluit niet of blijft half open hangen...

Die met die buisjes is fijner met dieren en kinderen maar ook daar komt alsnog van alles doorheen. :P
@zonoskar

wij hebben geen gaatjes hoeven maken :)

Als eerste plak je een kunststof strip met daarop klittenband op het kozijn, dan plaats je het horregaas en druk je weer een kunststof strip met klitteband.

komt geen gat aan te pas.

Als je hem in de herfst/winter minder vaak gebruikt omdat de deuren dicht blijven dan merk je wel dat hij in het begin lastiger sluit omdat de deurklink de boel in dichte toestand natuurlijk de hor niet laat sluiten.

Maar na een tijdje gebruiken sluit de boel gewoon netjes.

Ik zo niet meer anders willen dan dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

De schilder is gisteren bij ons begonnen om het buitenschilderwerk te doen. Wij hebben het huis in oktober 2018 gekocht en de vorige eigenaren hebben lang niets aan het schilderwerk gedaan.

De schilder trof hele oude vieze kitlagen aan tussen de kozijnen en muren en heeft dit weggehaald.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Betonkit zou een goede optie kunnen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hiermee: https://www.bol.com/nl/p/...ntgrijs/9200000010961339/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kaasplank schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:39:
Mooiste is zo'n plissé vouwding maar die vonden we te prijzig en ik weet zeker dat 5 minuten na het ophangen 1 van de kinderen al dwars door dat ding heen rent :')
Ja, dit. Ik heb het idee dat de vliegen door het kattenluik en door de ventilatieroosters komen, meer dan door de deur. @Fraggert zo'n magneethor hebben we vorig jaar gehad en de hond heeft deze vakkundig gesloopt. Nou is de hond nu aan jaartje ouder, maar hij sloopt nog altijd alles wat hij kan vinden. Zo'n buisjes gordijn gaat er waarschijnlijk ook aan. Misschien toch eens proberen. En dan inzethorren voor de ramen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:09
Joopieboy schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:42:
[...]

Eens, ze gaan vrij snel stuk ook. Maar als het goed hangt, werkt het meestal prima, gelukkig hier nauwelijks muggen maar voor ander vliegend gespuis heb ik een zapper racket en een saltgun (erg leuk).

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-05 14:01
1nsane schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:56:
[...]
voor ander vliegend gespuis heb ik een saltgun (erg leuk).
Ik heb op moeten zoeken wat het is
Werkt het een beetje?

Ali express zeker?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

LED-Maniak schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:25:
[...]

De rand van de cabine die er komt zal dat tegenhouden idd, maar dan blijft het water nog steeds in de cabine staan. Dat wil ik een beetje laten aflopen zodat het wegloopt en je niet met kalkvlekken achterblijft.
Afbeeldingslocatie: https://zinaantafel.nl/shop/image/cache/catalog/blomus/badkamer/blomus-lavea-voerwisser-rvs-68990-870x1110.jpg

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Vraag voor diegene die ervaring hebben met werken op een ladder.
Ik moet een lastig bereikbaar stukje schilderen op hoogte met de ladder.

Nu heb ik een goede ladder en een afstandhouder zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8796437676062-424-424.jpg

Het probleem is dat voor de beste hoogte de houder en ladder precies uitkomen op een raam (dubbelglas). Er boven kan niet, er onder is eigenlijk te laag om goed te werken.
In hoeverre zou je de houder/ladder kunnen laten rusten op glas? Of is dat sowieso een no go!
(mijn gewicht +/- 92kg)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Martinusz schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:20:
Vraag voor diegene die ervaring hebben met werken op een ladder.
Ik moet een lastig bereikbaar stukje schilderen op hoogte met de ladder.

Nu heb ik een goede ladder en een afstandhouder zoals deze:
[Afbeelding]

Het probleem is dat voor de beste hoogte de houder en ladder precies uitkomen op een raam (dubbelglas). Er boven kan niet, er onder is eigenlijk te laag om goed te werken.
In hoeverre zou je de houder/ladder kunnen laten rusten op glas? Of is dat sowieso een no go!
(mijn gewicht +/- 92kg)
mwoh.....met een beetje beleid zou ik dat wel aandurven.

kijk maar eens wat @Jellabie heeft laten zien, hoe sterk glas kan zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-05 15:47
Zou 't ook wel durven als het geen oud enkel glas is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sluw schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:25:
in het ergste geval weten we dan ook wat glas niet kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Sluw schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:25:
Wat is oud? Huis is van '97 dus zeg een jaar of 23 oud :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
Ik zou wel een kleed ofzo om de poten van die afstandshouder doen, zodat je geen krassen op je glas krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
louzy82 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:03:
[...]

Ik heb op moeten zoeken wat het is
Werkt het een beetje?

Ali express zeker?
Ja klopt al heb ik er een die ik niet ff snel op AliE kon vinden nu, zit tussen zo’n mini ding en zo’n blockbuster geval in qua formaat. Werkt wel leuk, al wordt het minder effectief hoe verder je weg staat maar over het algemeen redelijk effectief met een laserpointer erop :P

Die originele bug a buster schijnt wel beter te zijn maar vliegende insecten worden er altijd een beetje salty van :P

[ Voor 11% gewijzigd door 1nsane op 19-06-2020 10:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Even wat los liggend houd omgevormd naar een kastje voor de schuur (tijdelijk)

gaat niet om de schoonheids prijs, maar dat zal duidelijk zijn

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n9y1Wy9.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 19-06-2020 11:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vso schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:06:
Even wat los liggend houd omgevormd naar een kastje voor de schuur (tijdelijk)

gaat niet om de schoonheids prijs, maar dat zal duidelijk zijn

[Afbeelding]
If it works, it aint stupid d:)b

[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 19-06-2020 11:16 . Reden: spelvaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
ThinkPadd schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:41:
Ik zou wel een kleed ofzo om de poten van die afstandshouder doen, zodat je geen krassen op je glas krijgt.
Hij leunt op de rubber handvatten zeg maar, dus op zich zou dat niet nodig zijn, maar als extra wellicht niet overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolk92
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-05 09:38
1nsane schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:52:
[...]

Ja klopt al heb ik er een die ik niet ff snel op AliE kon vinden nu, zit tussen zo’n mini ding en zo’n blockbuster geval in qua formaat. Werkt wel leuk, al wordt het minder effectief hoe verder je weg staat maar over het algemeen redelijk effectief met een laserpointer erop :P

Die originele bug a buster schijnt wel beter te zijn maar vliegende insecten worden er altijd een beetje salty van :P
Geeft dat niet een enorme rotzooi in huis? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
JWolk92 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:11:
[...]

Geeft dat niet een enorme rotzooi in huis? :P
Valt wel mee, beetje zout, je kunt met een kwart potje zout ofzo 80 keer schieten dus meer dan een snuf zout die je normaal in je pan doet is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-05 15:47
Martinusz schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:38:
[...]

Wat is oud? Huis is van '97 dus zeg een jaar of 23 oud :)
Maar wel enkel glas dus? Hoe groot is het raam? Dan zou ik 't wel tricky vinden. Als die handvaten helemaal plat tegen het glas zouden staan wordt het gewicht wat meer verdeeld maar 't lijkt of het wat gekanteld is zodat je eigenlijk alle kracht via twee kleine punten overbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
In 1997 was dubbelglas ook al aardig standaard volgens mij hoor. Heb een woning uit 1998 en zit gelukkig dubbelglas in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Sluw schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:30:
[...]

Maar wel enkel glas dus? Hoe groot is het raam? Dan zou ik 't wel tricky vinden. Als die handvaten helemaal plat tegen het glas zouden staan wordt het gewicht wat meer verdeeld maar 't lijkt of het wat gekanteld is zodat je eigenlijk alle kracht via twee kleine punten overbrengt.
Nee dubbel glas :) wel aardig raam ik denk zo'n 2x1,5 meter.
De handvatten staan onder een hele kleine hoek, maar raken eigenlijk wel volledig het oppervlak, dus niet alleen op de uiteinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 10:06
@Martinusz Kan je evt niet een houten balk die breder dan het raam is aan de rubberen handvatten bevestigen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Je affstandhouder een paar tredes lager doen zodat die onder het raam uitkomt. Die hoeft niet perse op het uitende.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 12:26
Martinusz schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:11:
[...]

Hij leunt op de rubber handvatten zeg maar, dus op zich zou dat niet nodig zijn, maar als extra wellicht niet overbodig.
Ik zou er een plankje op hangen. die leunt dan tegen het glas en verdeeld de druk netjes.
better safe.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Fraggert schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:24:
[...]

mwoh.....met een beetje beleid zou ik dat wel aandurven.

kijk maar eens wat @Jellabie heeft laten zien, hoe sterk glas kan zijn
Ik zet mijn ladder vrij vaak tegen het glas, wel zien dat er iets tussen het glas en de ladder zit, zodat je geen krassen maakt :)

Maar zet de ladder niet in het midden van het glas, eerder bovenaan. Is het wat sterker.

[ Voor 9% gewijzigd door Jellabie op 19-06-2020 13:47 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Dank, dan ga ik daarvoor kijken. Nadat dit uitgehard is kan er een lat tegenaan geplaatst worden toch ?

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Beetje klusgerelateerd: Maar heeft iemand verstand van koetslampen? ;)

Deze gescoord bij de kringloopwinkel en wil em graag weer herstellen maar zou niet weten welk binnenwerk erin moet,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFnqKvJO2-CpvwC2xT1jJj5ZAzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRqMZSshh7ZuSQIcaNlxAbXP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AleM8pYG4X6P2_WmDzMK9gr4QRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KZ15fN3kiydQXv95NKiu5c9.jpg?f=fotoalbum_large

Moet uiteindelijk een mooi plekje onder de kap krijgen...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

Bjorn180179 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:50:
[...]

Dank, dan ga ik daarvoor kijken. Nadat dit uitgehard is kan er een lat tegenaan geplaatst worden toch ?
Yes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-05 09:58
Vloer vestibule vervangen en ventilatie aanbrengen
Hé klussers, wij delen nog een elektriciteitskabel met de buren, wat inhoudt dat er vanaf de straat geen elektra direct ons huis binnenkomt. Wegens o.a. toekomstige zonnepanelen, hebben we Liander om een upgrade van 1x35A naar 3x25A gevraagd. Zie de foto van de mk voor de huidige situatie.

Omdat ik toch een gat zal moeten maken voor een mantelbuis voor de elektra, wil ik meteen het vloertje van de vestibule vervangen en voor ventilatie zorgen. Het is nu een vochtige bedoening en de schroeven roesten als een gek, waardoor de vloer op steeds meer punten los begint te komen.

- Voor een vloer zat ik te denken aan 16mm multiplex (wat ik vaker in dit topic heb gelezen) en in het multiplex een gat maken, om zo een luik creëren. De onderkant van de multiplex naar de muur toe wil ik met pur dichten. Het multiplex wil ik rondom voor de zekerheid behandelen om intreding van vocht tegen te gaan.

- Voor ventilatie zit ik te denken om stootvoegen te maken richting de ruimte onder de gang, wat wel geventileerd is. Hiermee wil ik van die muffe geur af komen.

Hebben jullie nog tips en tricks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_zKhJeImghlLP6O__v3cmNXpRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymCRLztc9wBWsYpmC4F47VmQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnO4RBRqYw3LbjieE3Fd3Gz2hbo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1RR89RSfvhcsMNsjrZf4j44.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7IJUNSImOKXt4ctcKG03BfxHxo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZZsmzehI0ot6LNZ7toqIwdc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kw2C5nMpovhJeo2xPJazL5SJFoY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcLIfA6OMj7DENeIQQsOgVY9.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNABl8-viuKP5rpCAN_Agf7-YY8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3208flt0I9R8z1FvC5ZsHnt5.jpg?f=fotoalbum_medium
Niet 100% zelf gemaakt deze, maar dit zijn de leukere dingetjes op werk.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Stukje verder met Chateau Kukelestein voor de kippetjes.

Wandjes erin, kozijn gezet en de boerderij-deur erin gezet.

Morgen de deur aan de kopse kant erin hangen en maar eens beginnen met de ramen inmeten en aftekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Brq5NUPvk-H97bzKcV1J7tKjfhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Adui8MYygo8dCXMKGqDLuQL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqN1686mfpEh9qJgqgrm97AnG1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbpKCVvBzBkfG4v1xT5dMqio.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVBxcWmlGpPF_CxfNjRX68rMC1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bAIuNbLgEHNTAVW5tKip0kb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

in het kader van, wat rondslingerend hout wegwerken .. (en buiten camping koelkast als je hem kan spotten)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z3xuYZI.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h3jtLV2.png

De camping koelkast is onderdeel van het "bankje", bankje heeft geen bodem is toch een plek voor zwembad troep

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 19-06-2020 23:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Hmm ik heb alle tuinplanken al gezaagd (geïmpregneerd grenen) en kom erachter dat ik beter potdekselplanken (mes/groet) had kunnen kopen 😜.

Als ik nu een dicht wandje in mijn buiten opslaghokje wil maken , volstaat het dan als ik 2mm tussen iedere plank houd voor de werking van het hout ? Of is dat te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Waypoint schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 23:39:
Hmm ik heb alle tuinplanken al gezaagd (geïmpregneerd grenen) en kom erachter dat ik beter potdekselplanken (mes/groet) had kunnen kopen 😜.

Als ik nu een dicht wandje in mijn buiten opslaghokje wil maken , volstaat het dan als ik 2mm tussen iedere plank houd voor de werking van het hout ? Of is dat te weinig?
tong en groef bedoel je .. (rabat delen)

ligt eraan wat je in het opslag hokje gaat opslaan en hoe "nat" en vochtig het mag worden ..

je zou ook pans gewijs(overlappend) of ze extra onder een hoek van 45 graden kunnen zagen aan beide kanten.. heb je wellicht nog wat extra planken nodig .. maar niet super veel meer ..

Belangrijkste is dat vocht geen kans heeft om te blijven hangen .. dat veroorzaakt houtrot ..

2mm is wel "erg open" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

vso schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 00:10:
[...]

tong en groef bedoel je .. (rabat delen)

ligt eraan wat je in het opslag hokje gaat opslaan en hoe "nat" en vochtig het mag worden ..

je zou ook pans gewijs(overlappend) of ze extra onder een hoek van 45 graden kunnen zagen aan beide kanten.. heb je wellicht nog wat extra planken nodig .. maar niet super veel meer ..

Belangrijkste is dat vocht geen kans heeft om te blijven hangen .. dat veroorzaakt houtrot ..

2mm is wel "erg open" ..
Er ligt niet echt wat bijzonders in, gewoon speelgoed ed. wil wel voorkomen dat de boel krom trekt. Lees nu dat bij verticale schuttingen 1cm wordt aangehouden als afstand. Dat vind ik dan wel echt fors; hout zou dan nog 15% kunnen uitzetten. Heb nu de standaard 14x1.8 planken gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Waypoint schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 08:30:
[...]

Er ligt niet echt wat bijzonders in, gewoon speelgoed ed. wil wel voorkomen dat de boel krom trekt. Lees nu dat bij verticale schuttingen 1cm wordt aangehouden als afstand. Dat vind ik dan wel echt fors; hout zou dan nog 15% kunnen uitzetten. Heb nu de standaard 14x1.8 planken gebruikt.
Zou het je niet durven zeggen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:08

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Misschien een domme vraag of te simpel gedacht, maar kan er nergens echt iets over vinden.

Ik ga een pergola bouwen en het hout is eindelijk binnen, jeej!

Nu wil ik alles beitsen, maar kan ik dat beter vooraf doen of pas naderhand als het hele bouwwerk staat.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Het beste? Beiden.

Voor dat je hem in elkaar zet, zodat de delen die je vastzet en iet meer bij kunt een beschermlaagje hebben
Daarna omdat je ook weer dingetjes beschadigd als je hem in elkaar zet en om het mooi te laten aansluiten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Laatst online: 20:11
Ik lees in dit topic regelmatig vragen over de dikte van liggende balken voor pergola's, overkappingen en schuurtjes waar dan altijd de reactie op komt lengte / 20.
Recent heb ik geholpen het huis van een vriend te strippen en daar was de verdiepingsvloer uit 1906 toch echt stukken lichter uitgevoerd. Het huis meet 6,5 * 6,5 en heeft 1 dwarsbalk van 6,5m die 25*10cm is. Daarop liggen om de 80cm balken van 3,25m die 12*6 cm zijn en daarop een vloer van ca 2cm. Geen 5% hoogte tov overspanning maar respectievelijk 3.8%, 2,7% en 2,5%.
Nu is een vloer natuurlijk geen dak (sneeuw) en vuren uit 1900 was mogelijk sterker dan dat van nu maar een verdieping met mensen, muren, meubels etc. weegt ook flink wat.
Persoonlijk denk ik hierom dat de vuistregel van lengte / 20 met name een vuistregel is omdat l/20 vrij makkelijk uit het hoofd uit te rekenen is (l/10/2) en voor een plat dak van een huis ook een uitstekend idee maar voor een dakje op een houthok of boven de kliko's enigszins aan de zware kant, laat staan voor pergola's zonder dak...

edit> typo, het gaat natuurlijk om de hoogte niet om de dikte, berekening was al met hoogte

[ Voor 5% gewijzigd door Rrob op 20-06-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ja, ze bouwden vroeger een stukje lichter. Maar gok dat ze vroeger ook niet konden bedenken wat we nu allemaal aan spullen in een slaapkamer duwen. Om over zoiets als een waterbed maar te zwijgen.

Echter een pergola zonder dak kan lichter uitgevoerd worden. Wel meer risico op kromtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Rrob schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:45:
Ik lees in dit topic regelmatig vragen over de dikte van liggende balken voor pergola's, overkappingen en schuurtjes waar dan altijd de reactie op komt lengte / 20.
Recent heb ik geholpen het huis van een vriend te strippen en daar was de verdiepingsvloer uit 1906 toch echt stukken lichter uitgevoerd. Het huis meet 6,5 * 6,5 en heeft 1 dwarsbalk van 6,5m die 25*10cm is. Daarop liggen om de 80cm balken van 3,25m die 12*6 cm zijn en daarop een vloer van ca 2cm. Geen 5% dikte tov overspanning maar respectievelijk 3.8%, 2,7% en 2,5%.
Nu is een vloer natuurlijk geen dak (sneeuw) en vuren uit 1900 was mogelijk sterker dan dat van nu maar een verdieping met mensen, muren, meubels etc. weegt ook flink wat.
Persoonlijk denk ik hierom dat de vuistregel van lengte / 20 met name een vuistregel is omdat l/20 vrij makkelijk uit het hoofd uit te rekenen is (l/10/2) en voor een plat dak van een huis ook een uitstekend idee maar voor een dakje op een houthok of boven de kliko's enigszins aan de zware kant, laat staan voor pergola's zonder dak...
Het gaat om de hoogte van de balk hé, niet om de dikte, tuurlijk combinatie van beide maar neem als voorbeeld maar eens een overspanning van 100cm, en leg hier op een platte panlat, daar kun je niet overheen lopen, maar zet je de panlat rechtop zou ik het wel aandurven

[ Voor 8% gewijzigd door Jelte,89 op 20-06-2020 12:00 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
Jelte,89 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:58:
[...]

Het gaat om de hoogte van de balk hé, niet om de dikte, tuurlijk combinatie van beide maar neem als voorbeeld maar eens een overspanning van 100cm, en leg hier op een platte panlat, daar kun je niet overheen lopen, maar zet je de panlat rechtop zou ik het wel aandurven
het gaat natuurlijk om de hoogte, dat was een typefout, de berekeningen zijn allemaal met de hoogte gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De sier onderdorpel van mijn voordeur zit niet helemaal lekker meer vast. Deze wil ik opnieuw vastlijmen. Welke lijm kan ik daar het beste voor gebruiken?

Ik las dat men hier fan was van Titebond voor houtbewerking, maar is dat ook geschikt voor een voordeur? Of anders gewoon de klassieke Bison houtlijm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

CurlyMo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:08:
De sier onderdorpel van mijn voordeur zit niet helemaal lekker meer vast. Deze wil ik opnieuw vastlijmen. Welke lijm kan ik daar het beste voor gebruiken?

Ik las dat men hier fan was van Titebond voor houtbewerking, maar is dat ook geschikt voor een voordeur? Of anders gewoon de klassieke Bison houtlijm?
Hout?

Dan is Titebond III ultimate waterbestendig een prima keus. Maar dat zegt niets over andere watervaste houtlijmen. Die zullen ook prima voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Check
Dan is Titebond III ultimate waterbestendig een prima keus. Maar dat zegt niets over andere watervaste houtlijmen. Die zullen ook prima voldoen.
Ook deze?
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/39282/123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 08:12

MJV

Dat is D3 zo te zien, gestandaardiseerd lijstje:
D1: voor gebruik in droge en gematigde binnenklimaten: onder andere binnenmeubilair
D2: voor gebruik in een soms vochtig binnenklimaat: onder andere badkamermeubelen
D3: voor gebruik in een vochtig binnenklimaat of een buitenklimaat onder dak: onder andere afdaken
D4: voor het gebruik in contact met water of voor buitenklimaat, met grondcontact: onder andere meubilair voor buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
StephanO1990 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:41:
Vloer vestibule vervangen en ventilatie aanbrengen
Hé klussers, wij delen nog een elektriciteitskabel met de buren, wat inhoudt dat er vanaf de straat geen elektra direct ons huis binnenkomt. Wegens o.a. toekomstige zonnepanelen, hebben we Liander om een upgrade van 1x35A naar 3x25A gevraagd. Zie de foto van de mk voor de huidige situatie.

Omdat ik toch een gat zal moeten maken voor een mantelbuis voor de elektra, wil ik meteen het vloertje van de vestibule vervangen en voor ventilatie zorgen. Het is nu een vochtige bedoening en de schroeven roesten als een gek, waardoor de vloer op steeds meer punten los begint te komen.
Voor een bestaande woning is het niet verplicht om een mantelbuis/doorvoerbuis aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MJV schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:39:
[...]

Dat is D3 zo te zien, gestandaardiseerd lijstje:
D1: voor gebruik in droge en gematigde binnenklimaten: onder andere binnenmeubilair
D2: voor gebruik in een soms vochtig binnenklimaat: onder andere badkamermeubelen
D3: voor gebruik in een vochtig binnenklimaat of een buitenklimaat onder dak: onder andere afdaken
D4: voor het gebruik in contact met water of voor buitenklimaat, met grondcontact: onder andere meubilair voor buiten
Dat begreep ik :) Punt was meer of bijv. een Titebond (of iets anders) veel beter is dan de gelinkte Bison?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 08:12

MJV

CurlyMo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:58:
[...]

Dat begreep ik :) Punt was meer of bijv. een Titebond (of iets anders) veel beter is dan de gelinkte Bison?
Dat de hele VS (iig alle YT 'makers' c.s.) allemaal Titebond gebruiken is voor mij geen reden om te geloven dat Europese houtlijm (zoals Bison, Den Braven, Ponal) niet minstens zo goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MJV schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:01:
[...]

Dat de hele VS (iig alle YT 'makers' c.s.) allemaal Titebond gebruiken is voor mij geen reden om te geloven dat Europese houtlijm (zoals Bison, Den Braven, Ponal) niet minstens zo goed is.
Ok, dan haal ik gewoon Bison bij de lokale bouwmarkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Nu online

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Rrob schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:21:
[...]

het gaat natuurlijk om de hoogte, dat was een typefout, de berekeningen zijn allemaal met de hoogte gedaan.
Even terug gerekend, en je hebt inderdaad gelijk. Maar eigenlijk zou je deze opmerking bij de maker van de balkenschuif neer moeten leggen, ik heb zelf ook een huis uit ‘23 en die gaat volgend voorjaar compleet op de schop, en heb denk ik een overspanning van 5,5m, met vergelijkbare balken... als m’n zoontje (22kg) springt op z’n slaapkamer voel ik de vloer 5 meter verderop nog ‘zakken’ nu is natuurlijk mijn vloer niet dragend en zal het echt wel goed gaan, zal er in de balkenschuif simpelweg ook ‘comfort’ dingen zitten, en hedendaagse woonwensen,

Een beetje het idee dat je ook best wel een pergola kunt bouwen van panlatten, gaat echt wel tijdje goed, maar je wilt wat duurzaams, iets wat weer/wind kan hebben, ik zelf heb bijvoorbeeld ook behoorlijk over gedimensioneerd, maar om de volgende redenen: A, fractie van de meerprijs, B optisch mooier, C, meer hout betekent meer ruimte voor oude verbindingen enz.

Ander belangrijk ding is natuurlijk de oplegging van de balken, welke verbindingen zijn toegepast e.d. ook de haakse balken dragen ( >:) ) natuurlijk bij, die creëren als het ware een raveling, zo je die ook toepast bij een trapgat/dakraam e.d.

Mijn broer heeft zelfs een hele spoor in z’n dak weggezaagd voor een dakraam van 70x300cm oid, kan prima, zelfs met dit extra gewicht wat je toevoegt, als je het maar netjes opvangt...

Revive the guild!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ben ik nu de enige die altijd leest, 'houtlijm like a boss' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Jelte,89 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:03:
[...]
Een beetje het idee dat je ook best wel een pergola kunt bouwen van panlatten, gaat echt wel tijdje goed, maar je wilt wat duurzaams, iets wat weer/wind kan hebben, ik zelf heb bijvoorbeeld ook behoorlijk over gedimensioneerd, maar om de volgende redenen: A, fractie van de meerprijs, B optisch mooier, C, meer hout betekent meer ruimte voor oude verbindingen enz.
er zit natuurlijk nogal een gat tussen een panlat van 22*48 en een balk van 70*160 voor een overkapping van 3m voor een paar fietsen/kliko's, een balk van 44*94 bijvoorbeeld.
Het probleem met over dimensioneren is dat als je eenmaal begint je het in het hele ontwerp door moet zetten omdat het zwaarder wordt en je meer moet uitkappen om de over gedimensioneerde balken te verbinden.
Verder is optisch mooi niet voor iedereen gelijk. Ik snap dat een pergola van 100*100 Douglas er mooi uitziet maar voor een simpel dakje boven de fietsen heb ik liever stahoogte onder de balken en het dak zo laag mogelijk ivm schaduw/uitzicht.
En over de verbindingen: dat geldt voornamelijk voor zwevende verbindingen, bovenop een staander kan je veel meer wegkappen zonder dat het een groot effect heeft op de dragende kracht van de balk. Direct naast de staander buigt een balk immers nauwelijks door, de reden dat je voor overspanningen hoogte nodig hebt.
En de wind in Nederland blaast echt geen balken doormidden, hoogsten breekt plaatmateriaal af omdat er te weinig schroeven in zitten.

edit> de balkenschuif is niet verkeerd alleen deze is bedoeld voor vloeren en daken van huizen, niet voor pergola's overkappingen en schuurtjes dus hij wordt vaak verkeerd gebruikt. En verder vraag ik me af in hoeverre de tool geschikt is voor korte overspanningen, van 1 tot 3,5m geeft hij dezelfde resultaten....

[ Voor 7% gewijzigd door Rrob op 21-06-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
MJV schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:01:
[...]

Uit dat rijtje is Bison wel de minste. Bison Professional gebruik ik nog wel, maar die uit de bouwmarkt heeft me te vaak in de steek gelaten.

Op werk gebruiken we Panacol, maar dat is vgm als particulier lastig te vinden.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@zonoskar

Nog een plaatje van onze hor zoals die in gebruik is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vS4NYg2OjFu6Q_hvBpXn8YCFRmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yR69lFvWBuu6KCq23CEVMF4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ziet er mooi uit zo daar ook, en idd bij jou hangt ie mooi netjes en recht. Klittenband hier hield amper en zorgde ervoor dat de boel binnen no time weer los liet. Daarom spijkerpunaises gehaald maar dat was ook een ramp.

Nu hebben we een hor met van die pijpjes. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Laatst online: 29-05 12:26
Fraggert schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:01:
@zonoskar

Nog een plaatje van onze hor zoals die in gebruik is.

[Afbeelding]
ik heb dezelfde, volgens mij de 'luxe' bruynzeel variant met afdekstripjes.
Werkt bij mij ook goed (zeker de beste optie).

nadelen:
- wanneer er nog een raam open staat en er dus wat toch is gaat ie niet dicht.

- In het begin ging ie nog wel eens bovenin in het midden los waardoor je m dan weer opnieuw moest 'afstellen'.
Dit opgelost door een nietje te plaatsen in het midden en nu dus geen issue meer

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Dit weekend weer flink bezig geweest. Mijn huis bevat een volledig beloopbare zolder, maar helaas zit zat er geen vaste trap in. Op een van de slaapkamers was een vlizotrap aanwezig, maar dat is ook altijd een gehannes. En omdat wij onze dochter op die kamer hebben gehuisvest kan ik 's avonds dus eigenlijk ook niet iets gaan halen of wegleggen op de zolder omdat onze dochter ligt te slapen.

Ik was dus al een tijd van plan om een vaste trap te gaan installeren. Ik heb eigenlijk geen foto's van "tijdens de bouw" omdat ik te druk was om in één weekend zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen :). Hieronder in ieder geval het voorlopige resultaat. Nu moet ik nog een hoop gaan afwerken...

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/zoldertrap/tn_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/zoldertrap/tn_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://huis.harriedelaat.nl/m38/zoldertrap/tn_3.jpg

Ik moet nu nog het trappengat netjes afwerken, een leuning erop maken en de trap netjes afwerken aan de muurzijde (een lat eronder en een lat erop) en als laatste de boel nog mooi aflakken. Daarna kan ik op zolder verder om de boel daar ook fatsoenlijk af te werken :Y.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:26
Dag klussers.. Ik heb een vochtprobleem in mijn kruipruimte. In het kort: het is er nogal vochting en de hal/gang stinkt ook lichtelijk. Het voelt daar ook vochtig aan.

Mijn kruipruimte heeft nu geen enkele ventilatie. Mijn vloer is wel geïsoleerd (piepschuim op broodjes vloer). Ik zou graag mijn kruipruimte willen ventileren d.m.v. renovatiekokers van Ubbink. Ik heb echter geen idee hoeveel ik er in moet stoppen? Ik heb een uitbouw, waardoor er aan de achterkant van de woning geen mogelijkheid is tot het plaatsen van kokers (is gestort beton). Aan de voorkant en zijkant kan ik echter wel wat kwijt. Nu zat ik te denken aan 5 kokers (in rood hieronder), maar dat is gewoon uit de losse pols.

Als ik moet ventileren, hoeveel zou ik er dan nodig hebben? De totale kruipruimte is ongeveer 50m2. Het grijze vlak is de uitbouw. Het vlak ernaast zijn de buren. Hun huis verspringt ten opzichte van mijn huis..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qC7wtpT/ventilatie.png

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mu4uAKIBLP9SYUpRyhhbO5o1xXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aY3ocREncbgxMaGXQJjK7vpK.jpg?f=fotoalbum_large
Paar luchtzakjes her en der maar waterdicht zal het wel zijn. Nu de boei er nog aan en de trim er op

Viel nog niet mee dat lijmen op zaterdag nadat er vrijdag 2 meibomen geplaatst werden. Had me een mega kater en liep direct achter omdat ik vrijdag de spotjes al wou plaatsen. Dat werd dus zaterdagochtend terwijl ik tuntelig op een trapje stond 🙈

[ Voor 20% gewijzigd door Kaasplank op 21-06-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ID-College schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:10:
Dag klussers.. Ik heb een vochtprobleem in mijn kruipruimte. In het kort: het is er nogal vochting en de hal/gang stinkt ook lichtelijk. Het voelt daar ook vochtig aan.

Mijn kruipruimte heeft nu geen enkele ventilatie. Mijn vloer is wel geïsoleerd (piepschuim op broodjes vloer). Ik zou graag mijn kruipruimte willen ventileren d.m.v. renovatiekokers van Ubbink. Ik heb echter geen idee hoeveel ik er in moet stoppen? Ik heb een uitbouw, waardoor er aan de achterkant van de woning geen mogelijkheid is tot het plaatsen van kokers (is gestort beton). Aan de voorkant en zijkant kan ik echter wel wat kwijt. Nu zat ik te denken aan 5 kokers (in rood hieronder), maar dat is gewoon uit de losse pols.

Als ik moet ventileren, hoeveel zou ik er dan nodig hebben? De totale kruipruimte is ongeveer 50m2. Het grijze vlak is de uitbouw. Het vlak ernaast zijn de buren. Hun huis verspringt ten opzichte van mijn huis..

[Afbeelding]
isolatiespecialist(.nl) doet voor mij 45,- per ventilatie "koker" .. boren en monteren .. kan je wellicht ook gelijk adviseren welke oplossingen er mogelijk zijn ..

- korels/parels/schelpen doe je op de bodem om je (stijgend) vocht te reguleren (niet blokkeren) ..
- bodem zeil "blokkeert" .. maar dit wil je in een kuip hebben .. als je het doet.

Als je houten vloer hebt .. glaswol er tussen proppen (goedkoopst diy).. of denk aan een PS renovatie vloer (google het) .. PS droogbouw bedoel ik. duurder maar meteen geisoleerd en helemaal klaar. en geen gezeik met ventilatie/korrels/parels en andere meuk ..

je kan zelf isoleren zie Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Vermijd aub tonzon .. het product is niet "slecht" .. maar bij slechte installatie of als je later nog iets moet doen en het beschadigt .. is de hele isolatie waarde die je gewonnen had ---> weg

bij glaswol/eps/xps of een schuim spuiten (pur/hfo enzv) kan je zelf nog makkelijk later "knutsselen" .. zonder dat het invloed heeft. mits je het zelf weer dicht maakt ..

1klein gaatje en je isolatie winst is weg.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-05 09:58
Aapie schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:50:
[...]
Voor een bestaande woning is het niet verplicht om een mantelbuis/doorvoerbuis aan te leggen.
Good to know! We hebben er zo te zien wel de ruimte voor. Er komt echter nog iemand vooraf de situatie bekijken. Daar laat ik het even van af hangen. Ik heb in een PDF van Liander ook al veel informatie uit kunnen vinden over het aanleggen van gas en elektra, ook al is die info met name gericht op nieuwbouwwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Ik heb een restant van een schroefje in de muur van mijn douche zitten, krijg hem er niet meer uit. De douchestang heeft daar jaren goed gezeten, tot er plots een beetje beweging in leek te komen. Het leek wel op een los geraakt schroefje, misschien plugje in de muur een beetje aan de wandel gegaan. Dus de schroevendraaiert erbij gepakt om eens te kijken wat er aan de hand is. Het ene schroefje kwam er prima uit (likje vet op een schroef in natte omgeving is altijd een goed idee bij de montage :+ ). Van de andere bleek de kop helemaal weg gerot te zijn. Daar kwam dus de beweging vandaan, het was geen losgeraakt schroefje. De douchestang kwam van de muur, maar nu zit ik dus met een keurig gaatje in mijn tegelwerk waarin als je goed kijkt nog net een roestig puntje zichtbaar is van wat ooit een mooi nieuw schroefje was. Totaal vastgerot. Het restant zit vrij diep en is te weinig om er voldoende grip op te krijgen. Ik wil hem er wel uit halen, want als ik het gaatje dicht kit of netjes afsmeer met voegmiddel dan gaat het daaronder vrolijk verder roesten, eerst viezig worden en dan de vulling weer naar buiten drukken. De muur is dan ook niet meer watervast, terwijl het natuurlijk pal onder de douchekop zit. Ik wil geen natte plekken op de muur van de naastgelegen slaapkamer en geen alsmaar terugkerende roestpunt in mijn strakke tegelmuur.

Wie heeft er een suggestie om zo'n hardnekkig vastgeroest rotzakje nog uit de muur te krijgen zonder het tegelwerk te beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Antonius schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:43:
Ik heb een restant van een schroefje in de muur van mijn douche zitten, krijg hem er niet meer uit. De douchestang heeft daar jaren goed gezeten, tot er plots een beetje beweging in leek te komen. Het leek wel op een los geraakt schroefje, misschien plugje in de muur een beetje aan de wandel gegaan. Dus de schroevendraaiert erbij gepakt om eens te kijken wat er aan de hand is. Het ene schroefje kwam er prima uit (likje vet op een schroef in natte omgeving is altijd een goed idee bij de montage :+ ). Van de andere bleek de kop helemaal weg gerot te zijn. Daar kwam dus de beweging vandaan, het was geen losgeraakt schroefje. De douchestang kwam van de muur, maar nu zit ik dus met een keurig gaatje in mijn tegelwerk waarin als je goed kijkt nog net een roestig puntje zichtbaar is van wat ooit een mooi nieuw schroefje was. Totaal vastgerot. Het restant zit vrij diep en is te weinig om er voldoende grip op te krijgen. Ik wil hem er wel uit halen, want als ik het gaatje dicht kit of netjes afsmeer met voegmiddel dan gaat het daaronder vrolijk verder roesten, eerst viezig worden en dan de vulling weer naar buiten drukken. De muur is dan ook niet meer watervast, terwijl het natuurlijk pal onder de douchekop zit. Ik wil geen natte plekken op de muur van de naastgelegen slaapkamer en geen alsmaar terugkerende roestpunt in mijn strakke tegelmuur.

Wie heeft er een suggestie om zo'n hardnekkig vastgeroest rotzakje nog uit de muur te krijgen zonder het tegelwerk te beschadigen?
Misschien wat foto’s? Helpt het wat beter inschatten. Zou je het schroefje helemaal kunnen inkitten? Roest komt door oxidatie, dus als je kunt zorgen dat er geen lucht meer bij komt roest hij ook niet meer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:17
Misschien proberen om met een klein boortje via het bestaande gat rondom materiaal (voornamelijk de plug) weg te halen? Beetje monnikenwerk waarschijnlijk, maar wanneer je het houvast rondom de schroef kunt weghalen kun je die er daarna met een spitse pincet oid wel uit vissen. Maar wellicht zijn er betere methoden, ben ook wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naiki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05-2024
StephanO1990 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:27:
[...]

Good to know! We hebben er zo te zien wel de ruimte voor. Er komt echter nog iemand vooraf de situatie bekijken. Daar laat ik het even van af hangen. Ik heb in een PDF van Liander ook al veel informatie uit kunnen vinden over het aanleggen van gas en elektra, ook al is die info met name gericht op nieuwbouwwoningen.
Even kleine toelichting van mij kant, ik ben mijn huis aan het renoveren, en wanneer je een compleet nieuwe meterkast maakt, dan is het volgens mij wel nodig. Laat je de meters verplaatsen naar een bestaande meterkast dan is er niets nodig.
Ik moet wel zeggen, dat Oasen (water) en glasvezel wordt er totaal niet moeilijk over gedaan. De schouwing van Liander is weer een ander verhaal, hoewel daar ook verschil zit tussen wie er komt schouwen. :+
Collega werd er gezeurd dat er nog geen deur in zat, en bij mij zat de hele wand aan de voorkant er nog niet in en dat was goed zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
McGryphon schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:08:
[...]

Op werk gebruiken we Panacol, maar dat is vgm als particulier lastig te vinden.
Is vaak prijstechnisch de reden, Bison en dat soort merken zijn voor bedrijven achterlijk duur terwijl er goedkopere. betere alternatieven zijn

Zelfde geldt voor Polymax, ook veelte duur voor bedrijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
vso schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:26:
[...]

isolatiespecialist(.nl) doet voor mij 45,- per ventilatie "koker" .. boren en monteren .. kan je wellicht ook gelijk adviseren welke oplossingen er mogelijk zijn ..

- korels/parels/schelpen doe je op de bodem om je (stijgend) vocht te reguleren (niet blokkeren) ..
- bodem zeil "blokkeert" .. maar dit wil je in een kuip hebben .. als je het doet.

Als je houten vloer hebt .. glaswol er tussen proppen (goedkoopst diy).. of denk aan een PS renovatie vloer (google het) .. PS droogbouw bedoel ik. duurder maar meteen geisoleerd en helemaal klaar. en geen gezeik met ventilatie/korrels/parels en andere meuk ..

je kan zelf isoleren zie Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Vermijd aub tonzon .. het product is niet "slecht" .. maar bij slechte installatie of als je later nog iets moet doen en het beschadigt .. is de hele isolatie waarde die je gewonnen had ---> weg

bij glaswol/eps/xps of een schuim spuiten (pur/hfo enzv) kan je zelf nog makkelijk later "knutsselen" .. zonder dat het invloed heeft. mits je het zelf weer dicht maakt ..

1klein gaatje en je isolatie winst is weg.
toon volledige bericht
Een zeil op de bodem kan ik afraden. Wij hebben op een zandonderdrond in de kruipruimte wat reststukken piepschuim voor de isolatie met daar op een groot landbouwzeil. Nu heb ik deze week het luik naar de kruipruimte vervangen (reststuk mdf dat doorboog) en rook het heel mif in de kruipruimte. Daarop het zeil opgetilt voor zover dat kan want hij zit vastgeschroeft aan de wanden en toen kwamen de naaktslakken me tegemoet lopen. De boden er onder was helemaal vochtig. Dus ik kan binnenkort met mijn bijna 2m de kruipruimte in om helemaal rondom dat zeil los te maken.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:05
Ik heb hier in de tuin een kleine trampoline staan, ooit eens gekregen (al in elkaar). Inmiddels worden mijn kinderen bijna te groot voor dat ding en staat ie ook in de weg voor een fatsoenlijk zwembadje. De poten zijn echter vastgeroest aan het frame. Ik heb er al een zooi WD40 tussen gespoten even laten werken en daarna op de poot gaan staan en het frame omhoog trekken maar er is geen beweging in te krijgen.

Iemand de gouden tip om het wél los te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Robbie T schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:14:
Ik heb hier in de tuin een kleine trampoline staan, ooit eens gekregen (al in elkaar). Inmiddels worden mijn kinderen bijna te groot voor dat ding en staat ie ook in de weg voor een fatsoenlijk zwembadje. De poten zijn echter vastgeroest aan het frame. Ik heb er al een zooi WD40 tussen gespoten even laten werken en daarna op de poot gaan staan en het frame omhoog trekken maar er is geen beweging in te krijgen.

Iemand de gouden tip om het wél los te krijgen?
Dat ligt eraan

Zitten de poten met bouten vast die je inspuit met wd40?

Dan moet je vaker inspuiten en rustig een dsg wachten of je koopt een echte fatsoenlijke kruipolie, dat werkt 200 x beter :P

Of zitten de buizen in elkaar geschoven ofzo?

Een foto helpt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Heetstoken aka brander erop, en anders wordt het toch slijpen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Fraggert Even gemist, maar heb je de betonpoeren aan laten sluiten met die bandjes? Ziet er netjes uit!

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binolirao
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-05 15:37
Momenteel zijn wij bezig met het verbouwen van onze benedenverdieping en zijn we beland bij het uitstroken van onze plafonds dit gaat allemaal goed gelukkig. Echter hebben we twee lichtkoepels (van 1270x1270) die we graag willen afwerken aan de onderzijde.

Nu zat ik zelf aan te denken om een mat/satijn plexiglas plaat aan de onderkant te laten rusten op balken van 60 x 160 die ik aan de zijkanten bevestig (plexiglas zal dus aan alle kanten rusten op de balk van 60). Waardoor de opening (na afwerking) rond de 1120x1120 zal worden. Alleen twijfel ik heel erg over de dikte van het plexiglas. De ene partij geeft aan 8mm en de ander 12mm (maar dat is weer niet verkrijgbaar in mat en kom je op 15mm uit). Iemand een idee of een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:08

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

StephanO1990 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:27:
[...]

Liander wil in bestaande bouw bij een meting verplaatsing waar een nieuwe kabel naar binnen moet gewoon een mantelbuis. En een kast die aan de eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
FabianGTI schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:38:
[...]

Is vaak prijstechnisch de reden, Bison en dat soort merken zijn voor bedrijven achterlijk duur terwijl er goedkopere. betere alternatieven zijn

Zelfde geldt voor Polymax, ook veelte duur voor bedrijven :P
Als wij een tafel verkopen voor 2800€ is de lijm geen significante factor in de kosten meer hoor :p

Panacol D3 is vloeibaarder dan de Bison non-professional D2/D3 lijmen, waardoor het veel beter vloeit in verbindingen. Nou hebben we ook een hydraulische lijmpers die dat helpt voor panelen en tafels, maar dan nog is het verschil merkbaar.

Doordat het dunner is heeft het wel minder vullend vermogen, dus je verbindingen moeten wel daadwerkelijk goed passen. Maar dat is ongeacht de lijmsoort bevorderlijk voor het eindresultaat dus tsja :p

Qua "goed" verkrijgbare D2/D3 houtlijmen voor particulieren zou ik qua verbindingskwaliteit het lijstje min of meer zien als: titebond/den braven > Bison professional > Pattex > Gamma professional > Bison > andere bouwmark-huismerken zoals OK.

Hierbij de kanttekening dat de Pattex en Bison lijmen door hun wat hogere viscositeit wel beter vulvermogen hebben; millimeters ga je er alsnog niet mee rechttrekken, maar als ik een fout maak en de pen zit te los in het gat, dan pak ik de Pattex die ik nog heb staan :p

Bison heeft overigens wel erg veel specifiek toepasbare lijmen. Bison hi-speed D2 is hier de goto keuze bij houten bouwpakketten.

[ Voor 27% gewijzigd door McGryphon op 22-06-2020 10:04 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 452 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/