[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 449 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-05 07:18
Over circa 8 weken krijg ik de sleutel van mijn woning. Nu aan het kijken naar een nieuwe laminaat vloer voor de woonkamer.

Hoe is jullie ervaring met laminaat van de Hornbach? Zat te denken om nu alvast wat uit te zoeken, dan is dat met een aanbieding allicht nog mee te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@ro3lie Met laminaat van de Hornbach specifiek heb ik geen ervaring, wel genoeg ervaring met 'bouwmarkt-laminaat' (Gamma, Praxis, Kwantum). Persoonlijk zou ik dat spul nooit in de woonkamer leggen en alleen gebruiken voor een bovenverdieping waar je in principe 95% van tijd toch niet met schoenen komt...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:21
Ik heb laminaat van IKEA (serie ‘TUNDRA’) in de woonkamer gehad en was er erg over te spreken. In de 3 jaar dat ik er heb gewoond heeft het zich prima gehouden. Stuk harder qua toplaag dan bouwmarkt spul had ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33
Vandaag een stukje laminaat weggehaald uit onze woonkamer. We willen een andere vloer, een gietvloer of een houten vloer.

Momenteel liggen er plavuizen, en daarop dus een laag isolatie en laminaat. Indien ik de plavuizen eruit tik, zou ik dan de vloer eerst moeten egaliseren voordat ik er een houten (mes en groef) vloer op kan leggen?

Het liefst wil ik zoveel mogelijk hoogte behouden, en ook zo min mogelijk lagen op elkaar. Ik ben alleen bang dat het een hel is om die plavuizen eruit te halen, en dat iik de buizen van de vloerverwarming beschadig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Als je vloerverwarming hebt zou ik juist zeker die oude tegels eruit halen of laten halen. Zijn ook bedrijven die met een machientje een laag eraf bikken. Vloer moet daarna wel even opnieuw glad gemaakt worden uiteraard. :)

Echt hout gaat volgens mij niet met vvw, gelukkig is daarvoor parketlaminaat. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:15
ro3lie schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:49:
Over circa 8 weken krijg ik de sleutel van mijn woning. Nu aan het kijken naar een nieuwe laminaat vloer voor de woonkamer.

Hoe is jullie ervaring met laminaat van de Hornbach? Zat te denken om nu alvast wat uit te zoeken, dan is dat met een aanbieding allicht nog mee te nemen.
Overweeg ook pvc laminaat. Iets duurder, minder klik geluiden van schoenen, voelt warmer en legt veel fijner (insnijden met stanleymes en breken)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:01
Of gewoon een gietvloer over je plavuizen heen. Hoef je niet te slopen en is geschikt voor vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:18

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Joopieboy schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:45:
Als je vloerverwarming hebt zou ik juist zeker die oude tegels eruit halen of laten halen. Zijn ook bedrijven die met een machientje een laag eraf bikken. Vloer moet daarna wel even opnieuw glad gemaakt worden uiteraard. :)

Echt hout gaat volgens mij niet met vvw, gelukkig is daarvoor parketlaminaat. :)
Wij hebben hier een houten vloer met vloerverwarming (geen strak parket), maar gaat uitstekend. Let wel, de vloer is redelijk ruw met de nodige spleten en scheuren (vanaf het begin).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:23:
[...]

Wij hebben hier een houten vloer met vloerverwarming (geen strak parket), maar gaat uitstekend. Let wel, de vloer is redelijk ruw met de nodige spleten en scheuren (vanaf het begin).
Je moet de vochtigheid enorm goed in de gaten houden, en spleten en scheuren moet je maar net willen. :)
Buurman hier heeft ook een houten vloer en bijna permanent een bevochtiger aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Joopieboy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:45:
[...]

Je moet de vochtigheid enorm goed in de gaten houden, en spleten en scheuren moet je maar net willen. :)
Buurman hier heeft ook een houten vloer en bijna permanent een bevochtiger aan staan.
Omdat het anders gaat scheuren/vervormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

peligro2k schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:47:
[...]

Yess, werken valt wel mee en niet alle types kunnen, maar over het algemeen kan het wel als je maar rekening houd en je goed laat informeren.

https://www.martijndewitv...rming-op-uw-houten-vloer/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:45
peligro2k schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:36:
Vandaag een stukje laminaat weggehaald uit onze woonkamer. We willen een andere vloer, een gietvloer of een houten vloer.

Momenteel liggen er plavuizen, en daarop dus een laag isolatie en laminaat. Indien ik de plavuizen eruit tik, zou ik dan de vloer eerst moeten egaliseren voordat ik er een houten (mes en groef) vloer op kan leggen?

Het liefst wil ik zoveel mogelijk hoogte behouden, en ook zo min mogelijk lagen op elkaar. Ik ben alleen bang dat het een hel is om die plavuizen eruit te halen, en dat iik de buizen van de vloerverwarming beschadig..
Check ook even wat voor vloerverwarmingsslangen je hebt. Aangezien het onder plavuizen ligt zal het wat aan de oudere kant zijn en dan is de kans groot dat je van die zwarte slangen hebt (heb ik zelf ook namelijk). (of bedoel jij met plavuizen gewoon tegels en niet specifiek die oude soort dikke tegels?)

Mij is daarbij namelijk geadviseerd om, als ik ooit de vloer aan ga pakken, de vloerverwarming zeker te vervangen omdat deze buizen heel langzaam slijten en op den duur dus gaan lekken. (of iets dergelijks, iemand anders hier weet vast beter hoe dat werkt)

[ Voor 3% gewijzigd door louzy82 op 16-06-2020 07:59 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
peligro2k schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:47:
[...]

Massief houten vloeren worden niet aangeraden voor bij vloerverwarming maar ik zou dan kiezen voor multiplank. Dat is zeg maar multiplex met een toplaag van eiken. Waardoor de vloer veel minder werkt.
Dat kun je wel gebruiken op vloerverwarming en dan zouden kieren en scheuren mee moeten vallen.

Vochtigheid moet je denk ik ook bij deze vloer wel in de gaten houden maar de gevolgen zijn wat minder heftig dan bij een massief houten vloer.
(ik geloof vochtigheid tussen de 45 en 65 % ofzo?).

Vloerverwarming als bijverwarming is op een houten vloer trouwens minder nodig omdat de vloer bij lange na niet zo koud aanvoelt als een tegelvloer zonder vloerverwarming

[ Voor 11% gewijzigd door louzy82 op 16-06-2020 07:55 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

louzy82 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:50:
Check ook even wat voor vloerverwarmingsslangen je hebt. Aangezien het onder plavuizen ligt zal het wat aan de oudere kant zijn en dan is de kans groot dat je van die zwarte slangen hebt (heb ik zelf ook namelijk)

Mij is daarbij namelijk geadviseerd om, als ik ooit de vloer aan ga pakken, de vloerverwarming zeker te vervangen omdat deze buizen heel langzaam slijten en op den duur dus gaan lekken. (of iets dergelijks, iemand anders hier weet vast beter hoe dat werkt)
Zwarte tyleenbuis. Dit is het probleem daarbij: https://www.volkmanservic.../actueel/zuurstofdiffusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-05 09:52
Jannibal23 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Tsja dat zal afhangen van de gewenste hoogte. Hoe hoog mag/moet het worden? Dat bepaald de hellingshoek als de lengte en breedte al vaststaan.

Verder zie: https://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=3907&j=2002
Dank voor je antwoord. Hoe hoog mag het worden staat nog los, ik wil het natuurlijk niet te laag maken maar ook niet te hoog. Het moet een beetje in verband met de breedte á 3 meter. De link die je stuurde is iig handig om de hoek te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:58
Jellabie schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:32:
Dit is gewoon even ter info eigenlijk :P

De meeste weten waarschijnlijk al wel dat ik in ramen en deuren doe. Vandaag was het glaszetten met de kraan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als jullie willen zien hoeveel flex een ruit kan hebben... :P
Dat zijn beste ruitjes. Volledig glazen pui?
Glas is bizar flexibel, dat zie je ook al als er een proef op gedaan is. Vooral als die is gefilmd. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-06-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Jannibal23 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:49:
Of gewoon een gietvloer over je plavuizen heen. Hoef je niet te slopen en is geschikt voor vloerverwarming.
Heb ik ook aan gedacht, dat is wel praktisch en kan er inderdaad redelijk goed overheen!. Zit zelfs met de gedachte of ik dit niet zou kunnen lakken met een twee componenten vloercoating. Maar geen idee of dat een mooi resultaat zou opleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJTDbjvxsSRBVUDKeJCTIUK5S_Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jyx4WKZOa0w6tI5XeV6uGWe0.jpg?f=user_large
louzy82 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:50:
[...]

Check ook even wat voor vloerverwarmingsslangen je hebt. Aangezien het onder plavuizen ligt zal het wat aan de oudere kant zijn en dan is de kans groot dat je van die zwarte slangen hebt (heb ik zelf ook namelijk). (of bedoel jij met plavuizen gewoon tegels en niet specifiek die oude soort dikke tegels?)

Thanks voor de tip, dat heb ik al bekeken. Het zijn blauwe buizen welke van 'het nieuwe type' zouden moeten zijn. Ik ben wel van plan een vloerverwarming expert in te schakelen om de buizen te controleren op lekkage. (en daarna een pomp te installeren)

Misschien is een multiplank wel een goed alternatief. Overigens heb ik net de dikte van de plavuizen gemeten, die zijn ongeveer 0.9cm. Ik vraag me af hoeveel het me echt gaat opleveren om die te verwijderen.

[ Voor 16% gewijzigd door peligro2k op 16-06-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

thejoker80 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:45:
[...]

Denk dat ik zelf maar eens begin met het leeg laten lopen en de radiator verwijderen. Dat lijkt me niet heel ingewikkeld. Heb ik alleen van de afdop dingen nodig toch?
toch maar even verder gezocht en gelukkig wat schappelijkere prijzen gekregen. dank allen voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-05 19:50
Hoe ruimen jullie dingen op als verfresten, terpetineresten, schoonmaakwater van cementresten? Gisteren heb ik bijvoorbeeld nog een stukje border verlijmd met tegellijm. Daar bleef natuurlijk wat van over, dus het meeste heb ik in een kartonnen doosje gegooid om te laten drogen en dan weg te gooien in vaste vorm. Echter wil ik natuurlijk ook m'n gereedschap schoonmaken en de emmer waar het in zat. Wat doe ik dan met het restwater? Daar zit nog behoorlijk wat cement in. Kieperen jullie dat gewoon door de gootsteen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:16
TheJVH schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:05:
Hoe ruimen jullie dingen op als verfresten, terpetineresten, schoonmaakwater van cementresten? Gisteren heb ik bijvoorbeeld nog een stukje border verlijmd met tegellijm. Daar bleef natuurlijk wat van over, dus het meeste heb ik in een kartonnen doosje gegooid om te laten drogen en dan weg te gooien in vaste vorm. Echter wil ik natuurlijk ook m'n gereedschap schoonmaken en de emmer waar het in zat. Wat doe ik dan met het restwater? Daar zit nog behoorlijk wat cement in. Kieperen jullie dat gewoon door de gootsteen?
"The solution to pollution is dilution."

Als je het heel erg geconcentreerd hebt, voer het af naar het mileustation (verfresten, chemicaliën, etc).

Restwater zou ik goed verdunnen en in de put aan de straat gooien (niet doen bij een gescheiden hemelwaterafvoer!!).

Mocht je het toch in je gootsteen gooien, spoel het goed na zodat je geen ophoping in je leidingen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheJVH schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:05:
In dit geval moet je even 2 dingen "scheiden".......letterlijk en figuurlijk. Troep als terpetine en metselcement en derdelijke.

verf kun je laten uitharden en kan de grijze kliko in, natte verf en bijvoorbeeld het potje terpetine/wasbenzine/peut voor je kwast kun je (meestal) gratis kwijt bij het KCA-depot bij de milieustraat.

Ik bewaar hier vaak conservenpotjes voor. Gewoon even verzamelen en dan 1 of 2 keer per jaar afgeven. KCA is meestal gratis om de inzameling laagdrempelig te houden.

Als ik betonpoertjes heb gegoten of wat heb opgevuld met snelcement en ik spoel de boel na dan
vang ik de zware fracties op tijdens het uitgieten. Het water gaat bij mij door de plee of gootsteen op zolder. De rest gaat op een plank/steen en laat ik drogen > kliko

Ik zie ook vaak mensen in de weer op straat met de straatkolken, dat is niet zo handig als het een gescheiden rioolsysteem (meestal) is waarbij regenwater en huishoudelijk apart behandeld worden.

Je kent het wel......de kenmerkende witte putdeksels.......als er in de buurt zo'n muurvarken stucadoor bezig is geweest en zijn zooitje op straat staat te spoelen.

@CappieL goed zo *; ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:06

Vliegvlug

Flight Simple

Ik wil mijn muur gaan renovliezen en heb het behang eraf gehaald en ben nu bezig de boel enigzins vlak te maken.

Aan de bovenkant van de gipsblokken muur zit echter een kunststof rand van een kleine 2,5 cm die naar voren wijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWx2DYdeAzY0vQssZjKt5YJ0x8g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKjbbufVHjJ3odYfdPfXfBj9.jpg?f=fotoalbum_medium

Lijkt me niet dat renovlies daar goed op plakt en dat het naar voren wijkt is ook een probleem.

Hoe kan ik dat het best oplossen?

Afsnijden tot het plafond?
Maar hoe dan de kleine kier tussen muur en plafond afdichten?
Want dat is volgens mij de reden dat dat plastic profiel er zit.

Edit:
Die plastic rand loopt ook door naar beneden in de hoek van de muur, wijkt daar gelukkig nauwelijks maar je hebt daar natuurlijk wel de dikte van het plastic zelf. Denk dat je dat ook wel gaat zien door het vlies heen.
Was fijner geweest als zo'n rand in de muur wegviel

[ Voor 13% gewijzigd door Vliegvlug op 16-06-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spartex
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:43
Kort vraagje;

Ik wil in juli een aantal sleuven in de muren van mijn woning frezen voor de aanleg van de elektra (bouwjaar 1977, tussenwoning). De linker en rechtermuren zijn als het goed is betonmuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnQpvcX7IF_PAnALVuRSZ9XD6zQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fbANCuLmrxRXrtPxayumhD6w.png?f=fotoalbum_large

Nu gaf Boels het advies om hiervoor de volgende machine te huren: https://www.boels.nl/hure...Bmq8ATPQboJW24kDr5sY0z6Jk

Kunnen wat ervaren klussers aangeven of dit inderdaad de meest efficiënte manier is? Zoja, dan geeft hij aan dat twee accessoires noodzakelijk zijn: Diamantblad droog 150x22,2 mm baksteen en/of Diamantblad droog 150x22,2 mm oude beton. Ik neem aan dat ik het diamantblad voor oud beton nodig heb?

Zijn er verder nog noemenswaardige materialen die ik zal moeten huren voor de aanleg van elektra?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Spartex schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:31:
Kunnen wat ervaren klussers aangeven of dit inderdaad de meest efficiënte manier is? Zoja, dan geeft hij aan dat twee accessoires noodzakelijk zijn: Diamantblad droog 150x22,2 mm baksteen en/of Diamantblad droog 150x22,2 mm oude beton. Ik neem aan dat ik het diamantblad voor oud beton nodig heb?

Zijn er verder nog noemenswaardige materialen die ik zal moeten huren voor de aanleg van elektra?
Deze machine maakt gewoon twee sleuven in de muur, vervolgens moet je de muur tussen die twee sleuven eruit bikken voordat er leidingen in kunnen. Hoe ga je dat tweede doen, heb je daar de apparatuur voor?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 21:22
Spartex schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:31:
Kort vraagje;

Ik wil in juli een aantal sleuven in de muren van mijn woning frezen voor de aanleg van de elektra (bouwjaar 1977, tussenwoning). De linker en rechtermuren zijn als het goed is betonmuren:

[Afbeelding]

Nu gaf Boels het advies om hiervoor de volgende machine te huren: https://www.boels.nl/hure...Bmq8ATPQboJW24kDr5sY0z6Jk

Zorg dat je huis leeg is en je afzuiging of ventilatie hebt, anders ben je 4 maanden later nog stof aan het wegpoetsen en krijg je last van stoflong. Een mondkap is dan wel aan te raden
Of je moet met water aan de gang om stof tegen te gaan. Voor het wegbikken zou je met een beitel en hamer een heel eind moeten komen.

Edit: zie net dat het om een waterzaag gaat. I stand corrected. Dan is het nog wel verstandig om een dweil en emmer klaar te hebben staan. op de video zie je dat er troep van bovenaf nog vrij komt

[ Voor 6% gewijzigd door YaaD op 16-06-2020 11:44 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spartex
Widow schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Deze machine maakt gewoon twee sleuven in de muur, vervolgens moet je de muur tussen die twee sleuven eruit bikken voordat er leidingen in kunnen. Hoe ga je dat tweede doen, heb je daar de apparatuur voor?
Zoiets begreep ik inderdaad al, voor het bikken heb ik (nog) geen apparatuur. Heb je advies voor apparatuur wat ik hiervoor het beste kan gebruiken?
YaaD schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:40:
[...]

Zorg dat je huis leeg is en je afzuiging of ventilatie hebt, anders ben je 4 maanden later nog stof aan het wegpoetsen en krijg je last van stoflong. Een mondkap is dan wel aan te raden
Of je moet met water aan de gang om stof tegen te gaan. Voor het wegbikken zou je met een beitel en hamer een heel eind moeten komen.
Huis gaat leeg zijn, hoe kan je het makkelijkste een afzuiging of ventilatie regelen? Als ik mij niet vergis hadden we wel zo'n speciaal stofzuigertje voor stof van bijvoorbeeld schuurwerk (dacht uit mijn hoofd dat hij rond de 500-600 euro was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
Spartex schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Zoiets begreep ik inderdaad al, voor het bikken heb ik (nog) geen apparatuur. Heb je advies voor apparatuur wat ik hiervoor het beste kan gebruiken?

[...]

Huis gaat leeg zijn, hoe kan je het makkelijkste een afzuiging of ventilatie regelen? Als ik mij niet vergis hadden we wel zo'n speciaal stofzuigertje voor stof van bijvoorbeeld schuurwerk (dacht uit mijn hoofd dat hij rond de 500-600 euro was).
Met ventilatie bedoelde ik vooral als het om een droge zaag ging. Mijn verhaal gaat dus niet op als het om een waterzaag gaat. Normaal zet ik de voor en achterdeur tegen elkaar open om zo te ventileren.

Ik denk overigens dat je de waterstofzuiger er nog wel los bij moet huren. Dat wordt of een waterballet in huis of nog een machine huren.

Ik vermoed dat je deze nodig hebt: https://www.boels.nl/hure...y-slib-en-vloeistofzuiger

Gaat aardig in de papieren lopen zo voor een paar sleuven.

Ik had een slijptol gekocht, deuren tegen elkaar los gezet en zelf met de hand geslepen. Scheelt hoop centen :)

[ Voor 15% gewijzigd door YaaD op 16-06-2020 11:48 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spartex
YaaD schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:46:
[...]
Met ventilatie bedoelde ik vooral als het om een droge zaag ging. Mijn verhaal gaat dus niet op als het om een waterzaag gaat. Normaal zet ik de voor en achterdeur tegen elkaar open om zo te ventileren.

Ik denk overigens dat je de waterstofzuiger er nog wel los bij moet huren. Dat wordt of een waterballet in huis of nog een machine huren.

Ik vermoed dat je deze nodig hebt: https://www.boels.nl/hure...y-slib-en-vloeistofzuiger

Gaat aardig in de papieren lopen zo voor een paar sleuven.

Ik had een slijptol gekocht, deuren tegen elkaar los gezet en zelf met de hand geslepen. Scheelt hoop centen :)
Die suggestie kreeg ik ook al van iemand, gelukkig heb ik nog niets gereserveerd dus ik ga dan maar voor de slijptol optie. Toevallig een linkje van een goede slijptol?

Papierwerk houden we niet van, ik ben blij dat je mij dit advies hebt kunnen geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Spartex schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:53:
[...]

Die suggestie kreeg ik ook al van iemand, gelukkig heb ik nog niets gereserveerd dus ik ga dan maar voor de slijptol optie. Toevallig een linkje van een goede slijptol?

Papierwerk houden we niet van, ik ben blij dat je mij dit advies hebt kunnen geven ;)
https://www.bol.com/nl/p/...VMww_0_25.26.ProductTitle

Deze een tijd geleden bij de action gekocht voor 18 euro. Voor het geld doet ie wat ie moet doen en gaat nu al ruim 2 jaar mee in bouwstof dus zijn sporen meer dan verdient :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 16:02
[...]

Ik heb op BVA vroegah een Hilti gescoord, daarmee alle stopcontacten 'verplaatst' naar 30cm hoogte.
Twee sleuven naast elkaar en met een boorhamer op beitelstand het beton tussen de sleuven verwijderd.
Bijwerken met een simpele handbeitel.

Voordeel van een losse slijper;
Ik had achter de TV een 50x100 luchtbuis met twee maal 90 graden bocht gebruikt om m'n kabels in weg te werken.
Ook had ik 30mm ontluchtingsbuizen met 45 graden hoeken in de muur zitten voor m'n speaker kabels.
Dat lukt minder makkelijk met zo'n freesmachine. Haakse slijper laat kun je op meer plekken door het beton laten glijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:08

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Pizza_Boom schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:59:
[...]
Dat zijn beste ruitjes. Volledig glazen pui?
Glas is bizar flexibel, dat zie je ook al als er een proef op gedaan is. Vooral als die is gefilmd. _/-\o_
Het waren nog vrij kleine ruitjes eigenlijk, dik 200kg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFGE3XJN8M2zrn0EdJFkgM8-GNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlMkLiYshRitJFbsCo8zCXDt.jpg?f=fotoalbum_large

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:59
YaaD schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:57:
[...]

https://www.bol.com/nl/p/...VMww_0_25.26.ProductTitle

Deze een tijd geleden bij de action gekocht voor 18 euro. Voor het geld doet ie wat ie moet doen en gaat nu al ruim 2 jaar mee in bouwstof dus zijn sporen meer dan verdient :)
Ik heb dezelfde gehad en heeft bij mijn geen dag overleefd. Liep al voor geen meter bij de eerste start werd verschrikkelijk warm tijdens het slijpen. Dit was het slechtste product bij de action vandaan. Kort daarna een blauwe Bosch van marktplaats gehaald. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
DoeEensGek schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:22:
[...]

Ik heb dezelfde gehad en heeft bij mijn geen dag overleefd. Liep al voor geen meter bij de eerste start werd verschrikkelijk warm tijdens het slijpen. Dit was het slechtste product bij de action vandaan. Kort daarna een blauwe Bosch van marktplaats gehaald. ;)
Haha toevallig op maandagochtend gekocht? Ik ben er echt reuze blij mee. Moet wel eerlijk toegeven dat ik vorige week de stekker heb moeten vervangen, maar dat kan ook komen omdat ik er een aantal keer per ongeluk in heb geslepen :+

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bolleh
  • Laatst online: 13:09

Ik heb hier laminaat van de Hornbach op de boven verdiepingen liggen, ligt er nu al bijna 2 jaar en echt niets op aan te merken. Beneden lag al een vrij nieuwe pvc vloer dus daar niet gelegd. Recentelijk nog wel dezelfde in de bijkeuken gelegd, ook daar prima wat mij betreft.

Ik snap de afkeer tegen goedkoop laminaat nooit zo, zolang je een goede kleur / motief uit kiest ziet het er prima uit. Ik zou het in ieder geval prima zo hier in de woonkamer neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 12:59
YaaD schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:24:
[...]

Haha toevallig op maandagochtend gekocht? Ik ben er echt reuze blij mee. Moet wel eerlijk toegeven dat ik vorige week de stekker heb moeten vervangen, maar dat kan ook komen omdat ik er een aantal keer per ongeluk in heb geslepen :+
https://www.bol.com/nl/s/?searchtext=accu+slijptol :+ >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 19:17
bolleh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:29:
[...]

Ik snap de afkeer tegen goedkoop laminaat nooit zo, zolang je een goede kleur / motief uit kiest ziet het er prima uit. Ik zou het in ieder geval prima zo hier in de woonkamer neerleggen.
Laat maar een keer wat vallen.

Heb hier goedkoop ikea laminaat. Ziet er leuk uit, maar als je maar iets laat vallen springen er stukken uit. Daarnaast ook duur laminaat liggen en dat geeft totaal geen kick(al zitten er nu na 10 jaar wel wat krasjes op).

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:41
Ik wil naast onze garage nog een berging gaan maken, waarin de kliko's komen te staan, een deel gebruikt zal worden als houthok en een deel voor speelgoed van de kinderen. Bijgevoegde afbeeling is het idee qua afmetingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fu7UWmY1gIgoYOuVUxgoNi9_NbI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VRrPLXqyymxyvPFCqBOk45M9.jpg?f=user_large

De achterkant van de berging (groen gearceerd) zal de (zware) gepotdekselde schutting zijn die er reeds staat. Bij potdekselen is al rekening gehouden met de richting waarin het water van de planken afloopt, zodat het niet de berging in zal lopen.
Aan de voorkant wil ik een frame maken van de palen en liggers en de zijkanten potdekselen. Voor de palen wil ik 12x12cm douglas palen gebruiken. Mijn idee is om de liggers te maken van 7x7 Douglas, die gelijk komen te liggen met de binnenkant van de palen. Dan heb ik 5cm over om te potdekselen, aangezien de potdekseldelen die ik gebruik 2,5cm dik zijn. Nu is mijn vraag of 7x7 genoeg is voor de liggers of dat ze dikker moeten zijn. Het platte dak zal voorzien worden van EPDM, er zullen geen zonnepanelen op komen aangezien het in de schaduw ligt. Ik heb geprobeerd de spelen met de balkenschuif, maar daar kwam ik niet uit. Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco4all
  • Laatst online: 12:50
Hallo Ik zoek wat advies.

Het dak van onze schuur is lek en wil de dakbedekking vervangen ik weet alleen niet zo goed wat ik er het beste op kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bNLX8RxmydMn0AK_gBDPCELCfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyyoDRbARVWFA66EMk9WTV0e.jpg?f=fotoalbum_large

EPDM erg prijzig of heeft iemand een goedkoop adresje O-)
waterdicht dakrol ? link
Aquaplan dakshingles? Link

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

EPDM, zelf doen? En duur? Kijk eens naar de levensduur van dat spul. Maar als ik naar de rest van je schuurtje kijk weet ik niet of dat het waard is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Laatst online: 13:09
LED-Maniak schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:39:
[...]

Heb hier goedkoop ikea laminaat. Ziet er leuk uit, maar als je maar iets laat vallen springen er stukken uit. Daarnaast ook duur laminaat liggen en dat geeft totaal geen kick(al zitten er nu na 10 jaar wel wat krasjes op).
Dingen gewoon goed vasthouden voortaan? :+

Maar ik geloof best dat er verschil in zal zitten inderdaad. Dat gezegd hebbende ligt hier boven dus hornbach laminaat, en in ons vorige huis het goedkoopste praxis laminaat en die lagen er allebei prima bij. Kan me niet herinneren of daar weleens iets zwaars gevallen is maar ok. Er is weleens een zware spiegel met houten omlijsting gevallen maar dat was vlak aan de onderkant en dus geen puntbelasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:57
marco4all schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:03:
Mijn EPDM kwam hier vandaan: https://www.interexpress.nl/

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Vliegvlug schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:24:
Ik wil mijn muur gaan renovliezen en heb het behang eraf gehaald en ben nu bezig de boel enigzins vlak te maken.

Aan de bovenkant van de gipsblokken muur zit echter een kunststof rand van een kleine 2,5 cm die naar voren wijkt:
[Afbeelding]

Lijkt me niet dat renovlies daar goed op plakt en dat het naar voren wijkt is ook een probleem.

Edit:
Die plastic rand loopt ook door naar beneden in de hoek van de muur, wijkt daar gelukkig nauwelijks maar je hebt daar natuurlijk wel de dikte van het plastic zelf. Denk dat je dat ook wel gaat zien door het vlies heen.
Die 'kunststof rand' is een u-profiel waarin je muur staat. Als ik mag gokken is het een dun muurtje, zo'n 7 cm van dat witte kalkzandsteen? Als je die afsnijd tot aan het plafond dan staat je muur 'los'. Renovlies plakt daar inderdaad voor geen meter op, het mooiste is wellicht afwerken met een plint.
Die profielen zijn in ons huis ook gebruikt tijdens de bouw ("73). Wij hebben er destijds overheen behangen, maar dat ziet er stiekem echt niet uit... :+ Als ik het profiel zou wegsnijden kan ik de muur met mijn hand omver duwen.
Komt nog wel, binnen nu en 10 jaar gaan we de verdieping op de kop gooien. Nieuwe wanden, elektra en andere indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:47
Vliegvlug schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:24:

[Afbeelding]

Edit:
Wij hebben deze kunststof strips inderdaad ook in onze woning zitten en toevallig is er vorige week ook renovlies geplakt.

De behanger heeft de 'naad' uitgevuld tot ciracr 50cm uit de plastic strip, zodat het verloop over een veel grotere afstand loopt en daardoor bijna niet zichtbaar is. Vervolgens hebben ze, volgens mij, de strip gewoon mee geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:00
Ik ben aan het nadenken om een overkapping met zadeldak in de tuin te maken. Ik ben aan het kijken of het mogelijk is om een bbq onder deze overkapping te zetten. Wat denken jullie? Met een rookafvoer (eventueel met buisventilator). Zou dat mogelijk zijn of zal de rook alle kanten opgaan door de wind die onder de overkapping door trekt? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:01
marco4all schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:03:
Hallo Ik zoek wat advies.

Het dak van onze schuur is lek en wil de dakbedekking vervangen ik weet alleen niet zo goed wat ik er het beste op kan doen.

[Afbeelding]

waterdicht dakrol ? link
Aquaplan dakshingles? Link
Ik heb een jaar of 7 geleden Aquaplan zelfklevende dagrol gebruikt om het lekkende dak van mijn schuurtje weer waterdicht te maken. Had niet zo'n zin om met een brander te gaan werken. Lekker simpel over de bestaande dakbedekking heen plakken. De randjes voor de zekerheid extra met Polymax vastgelijmd mochten de randjes gaan opkrullen oid. en na 7 jaren zit het nog steeds helemaal prima.

Edit: mijn ondergrond was bitumen met een restje leibeslag. Ik weet niet wat jouw huidige dakbedekking is en of dit spul goed op EPDM plakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Thy... op 16-06-2020 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marco4all
Joopieboy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:06:
EPDM, zelf doen? En duur? Kijk eens naar de levensduur van dat spul. Maar als ik naar de rest van je schuurtje kijk weet ik niet of dat het waard is. :P
Ja hij heeft ook een likje verf nodig dat komt na het dag 8)7
Thy... schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:43:
[...]

Ik heb een jaar of 7 geleden Aquaplan zelfklevende dagrol gebruikt om het lekkende dak van mijn schuurtje weer waterdicht te maken. Had niet zo'n zin om met een brander te gaan werken. Lekker simpel over de bestaande dakbedekking heen plakken. De randjes voor de zekerheid extra met Polymax vastgelijmd mochten de randjes gaan opkrullen oid. en na 7 jaren zit het nog steeds helemaal prima.

Edit: mijn ondergrond was bitumen met een restje leibeslag. Ik weet niet wat jouw huidige dakbedekking is en of dit spul goed op EPDM plakt.
Wat er nu opzit gaat eraf daar is niks meer van over dus komt op de houten ondergrond, het was een soort heel dun asvalt laagje en scheurt heel snel

[ Voor 57% gewijzigd door marco4all op 16-06-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
marco4all schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Ja hij heeft ook een likje verf nodig dat komt na het dag 8)7

[...]

Wat er nu opzit gaat eraf daar is niks meer van over dus komt op de houten ondergrond, het was een soort heel dun asvalt laagje en scheurt heel snel
Dan denk ik dat je ook nog een zelfklevende onderlaag nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco4all
Thy... schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:03:
[...]

Dan denk ik dat je ook nog een zelfklevende onderlaag nodig hebt.
Die plak rol op het hout en dan epdm ? dacht dat epdm gewoon op het hout geplakt kon worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:06

Vliegvlug

Flight Simple

Tehh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:12:
[...]

Die 'kunststof rand' is een u-profiel waarin je muur staat. Als ik mag gokken is het een dun muurtje, zo'n 7 cm van dat witte kalkzandsteen? Als je die afsnijd tot aan het plafond dan staat je muur 'los'. Renovlies plakt daar inderdaad voor geen meter op, het mooiste is wellicht afwerken met een plint.
Die profielen zijn in ons huis ook gebruikt tijdens de bouw ("73). Wij hebben er destijds overheen behangen, maar dat ziet er stiekem echt niet uit... :+ Als ik het profiel zou wegsnijden kan ik de muur met mijn hand omver duwen.
Komt nog wel, binnen nu en 10 jaar gaan we de verdieping op de kop gooien. Nieuwe wanden, elektra en andere indeling.
Is inderdaad een muurtje van 7cm dik maar dan gemaakt van gibo blokken.

Naar wat ik begrepen heb is de muur naar de buren toe wel van kalkzandsteen blokken gemaakt en die heeft niet zo'n rand aan de bovenkant naar dat lijkt me ook logisch aangezien het een dragende muur is.

Ik wist wel dat het een U-profiel is dat doorloopt naar de andere kant van de muur maar had er niet bij stil gestaan dat het ook een constructieve functie heeft. Toch maar niet afsnijden dan. :P
Ik dacht dat het enkel voor het afdekken van de spleet was. ;)

Een plint erover kan ook nog wel, nog niet aan gedacht hoewel ik dat minder mooi vind.

Zit er nu aan te denken wat roodband gips erop en dan over een afstand van 20 á 30 cm naar beneden geleidelijk dichter bij de muur komen om het randje weg te werken.
PRoeske schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:18:
[...]

Wij hebben deze kunststof strips inderdaad ook in onze woning zitten en toevallig is er vorige week ook renovlies geplakt.

De behanger heeft de 'naad' uitgevuld tot ciracr 50cm uit de plastic strip, zodat het verloop over een veel grotere afstand loopt en daardoor bijna niet zichtbaar is. Vervolgens hebben ze, volgens mij, de strip gewoon mee geplakt.
Met uitvullen bedoel je dichtsmeren met gips neem ik aan.
Misschien is 50 cm wel beter dan de 20 a 30cm die ik eerst wilde.
Ben alleen geen stukadoor dus vraag me af of ik dat over zo'n afstand wel recht krijg zonder hobbels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
marco4all schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:16:
[...]

Die plak rol op het hout en dan epdm ? dacht dat epdm gewoon op het hout geplakt kon worden
Het spul waar ik naar link is bitumen. EPDM weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:47
Vliegvlug schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:26:
Met uitvullen bedoel je dichtsmeren met gips neem ik aan.
Misschien is 50 cm wel beter dan de 20 a 30cm die ik eerst wilde.
Ben alleen geen stukadoor dus vraag me af of ik dat over zo'n afstand wel recht krijg zonder hobbels
Ja, inderdaad met gips. Zelf ben ik ook geen stucadoor, maar met een plakspaan, plamuurmes en spacmes/reo is het ook geen rocket science om het recht te krijgen. Heb het probleem gehad bij een trapkast die ik gemaakt heb waarbij ik even geen rekening had gehouden met de hoekbeschermer (+3mm buiten de hoek), waardoor de hoek geen 90 graden mee was.

Belangrijkste wat ik geleerd heb: probeer niet te grote stukken ineens te doen. Heb het zelf in 2x gedaan, waarbij ik het eerst vrij grof heb gesmeerd, daarna geschuurd om de oneffenheden weg te krijgen, daarna nog een keer met gips en vervolgens nog een keer geschuurd om het glad te krijgen. Tussen het gipsen door kan je met bijvoorbeeld een lange waterpas kijken hoe het verloop is tussen de wand en het profiel. Een goede bouwlamp er op zetten geeft ook veel informatie over de bolling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Bij mijn buren is de 10 jaar oude isolatie verwijderd en is de huiskamer opnieuw geisoleerd incl vloer.

Ik heb dit (nog) niet gedaan.

Het energielabel van mijn buren is D, geldig tot 2026.
Het energielabel van mijzelf is D, geldig tot 2020.

Zijn de eisen veranderd dat als ik laat herkeuren dat mijn label ineens verandert naar E of iets?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:52
LED-Maniak schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:59:
Bij mijn buren is de 10 jaar oude isolatie verwijderd en is de huiskamer opnieuw geisoleerd incl vloer.

Ik heb dit (nog) niet gedaan.

Het energielabel van mijn buren is D, geldig tot 2026.
Het energielabel van mijzelf is D, geldig tot 2020.

Zijn de eisen veranderd dat als ik laat herkeuren dat mijn label ineens verandert naar E of iets?
Waarom zou je een herkeuring uitvoeren? Ben je van plan om je huis te verkopen? Want enkel dan heb je er iets aan.
En er zijn genoeg trucjes om een beter label te krijgen. De beste optie is zonnepanelen omdat dat nu nog goed geld oplevert met de salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
chrisborst schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:05:
[...]

Waarom zou je een herkeuring uitvoeren? Ben je van plan om je huis te verkopen? Want enkel dan heb je er iets aan.
En er zijn genoeg trucjes om een beter label te krijgen. De beste optie is zonnepanelen omdat dat nu nog goed geld oplevert met de salderingsregeling.
Omdat de kosten voor het aanvragen omhoog gaan en het verplicht wordt als je het huis verhuurt.

Zonnepanelen kan niet. ;(

Ik kwam eigenlijk op deze vraag omdat ik mij afvraag of isoleren voor mij zin gaat hebben.
Het is een huis uit 1915 met milde isolatie, dus wil ik verder isoleren, dan moet het huis wel drastisch gestript worden. Het is een klein huis(~100m2). Dus is voor mij de vraag of de kosten en baten wel in balans gaan zijn én de vraag wat de overheid nu weer gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
LED-Maniak schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:09:
[...]

én de vraag wat de overheid nu weer gaan doen.
Ik heb nog niks gehoord van Rutte, het lijkt erop dat we toch het meeste zelf moeten doen, je zit in het goede topic!

Op dit moment is de subsidie op isoleren heel fors, ik verwacht niet snel dat die nog hoger wordt. Bij zonnepanelen zie je ook dat ze de terugverdientijd op ~7 jaar willen houden.
Overigens leg ik zelf de grens bij een warmtepomp: als het je lukt met isolatie om met een warmtepomp te gaan verwarmen, dan zou ik het overwegen. Ga je daar nooit aankomen zou ik heel goed gaan rekenen, want dan moet je het echt terugverdienen met alleen het gasverbruik terugbrengen (en wat comfort winst) (later een aansluiting op het warmtenet).
LED-Maniak schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:59:
Nee hoor, hooguit zijn de kosten wat hoger van een nieuw label. Goed eventuele documentatie bewaren van de isolatie, zodat je kunt bewijzen wat je hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Ik ben met nog een projectje begonnen, het opnieuw aansluiten van de vloerverwarming. Deze is door de vorige bewoners afgekoppeld omdat die laminaat gingen leggen. Ik heb geprobeerd iemand in te huren om te testen of de buizen niet lek zijn, maar in Amsterdam krijg ik geen vakman zover om daarvoor langs te komen. Nu heb ik bedacht de boel gewoon te gaan aansluiten, en als het lek is merk ik dat snel genoeg. De laminaat vloer ben ik er ook aan het uithalen, dus valt mooi samen.

Dit is de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXjBdW6jMahltuFHyX634Da-d3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usv6Xqopvxkw8DEPnAgj1icH.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een tip voor een simpele/goede pomp+verdeler? Dacht eraan om anders deze van MP te plukken, die hebben de buren ook namelijk. Zal wel 20 jaar oud zijn..

https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:32

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

peligro2k schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:54:
Ik ben met nog een projectje begonnen, het opnieuw aansluiten van de vloerverwarming. Deze is door de vorige bewoners afgekoppeld omdat die laminaat gingen leggen. Ik heb geprobeerd iemand in te huren om te testen of de buizen niet lek zijn, maar in Amsterdam krijg ik geen vakman zover om daarvoor langs te komen. Nu heb ik bedacht de boel gewoon te gaan aansluiten, en als het lek is merk ik dat snel genoeg. De laminaat vloer ben ik er ook aan het uithalen, dus valt mooi samen.

Dit is de situatie:

[Afbeelding]

Heeft iemand een tip voor een simpele/goede pomp+verdeler? Dacht eraan om anders deze van MP te plukken, die hebben de buren ook namelijk. Zal wel 20 jaar oud zijn..

https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618
Ik heb zelf deze hangen: https://www.installatieva...el-pomp-2-groeps-sl100102 doet het al 5 jaar prima.

De WTH verdeler van marktplaats heeft geen a-label pomp, wat betekent dat 'ie 5 tot 10 keer zoveel elektriciteit verbruikt.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Straks eens een helikopter tegen de voorgevel aangooien dan.. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-05 22:42

Los van de kwaliteit van het laminaat; de Hornbach doet toch niet aan aanbiedingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb geprobeerd iemand in te huren om te testen of de buizen niet lek zijn, maar in Amsterdam krijg ik geen vakman zover om daarvoor langs te komen.
Snap ik, zodra het lek is, is hij/zij meteen het haasje om het op te lossen.
Nu heb ik bedacht de boel gewoon te gaan aansluiten, en als het lek is merk ik dat snel genoeg.
Of je komt er over een maand achter als je nieuwe vloer omhoog komt van het vocht. ;)

Zo ver ik weet (bijna niemand doet het, volgens mij) kun je de leidingen met een afperspomp testen:
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschappelijk.nl/media/amasty/amoptmobile/catalog/product/cache/cd248d2f1b2196ae06fe55810c245a5f/z/z/REMS_Push_RVS_IN_4f34161315b3f.jpg
(Een fancy voorbeeld)
Als je een compressor hebt kun je er ook een paar bar op zetten. Manometer erbij en een dag wachten. Drukverlies -> lekkage.
Wel even checken wat de buis mag hebben. Meestal vul je je systeem met max 2 bar, test je de leidingen met 3 of 4 bar, dan weet je zeker dat er niks mis is.
Heeft iemand een tip voor een simpele/goede pomp+verdeler?
Kijk goed naar de aansluitingen en ga niet te goedkoop. Jouw slangen zijn niet nieuw meer, de kans op lekkages is dan net iets hoger.
De verdeler zelf is niks meer dan 2 buizen met wat montage materiaal. Maar de koppelingen maken het/een verschil. En uiteraard een zuinige (stille) pomp.
Als je de tijd hebt, kijk even in Duitsland, heb je soms een A-merk voor de B-prijs.

Overigens vraag ik me wel af waarvoor die vloerverwarmingsunit weg is gehaald. Afkoppelen is toch ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:39:
[...]

Ik heb dat ooit in m’n eerste zelfstandige appartement gelegd na m’n studie, toepasselijke naam had het trouwens, Slätten (uitspraak laat zich raden). De Tabert was niet heel hard nee, wel eens wat op laten stuiteren en dat leverde wel aardige butsen op helaas maar enfin, het was vele malen goedkoper dan elk ander gemiddeld laminaatje. Voor een zolderverdieping waar je weinig komt, kan ik me de keuze wel voorstellen overigens.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
TheGhostInc schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:23:
[...]

Snap ik, zodra het lek is, is hij/zij meteen het haasje om het op te lossen.

[...]

Of je komt er over een maand achter als je nieuwe vloer omhoog komt van het vocht. ;)

Zo ver ik weet (bijna niemand doet het, volgens mij) kun je de leidingen met een afperspomp testen:
[Afbeelding]
(Een fancy voorbeeld)
Als je een compressor hebt kun je er ook een paar bar op zetten. Manometer erbij en een dag wachten. Drukverlies -> lekkage.
Wel even checken wat de buis mag hebben. Meestal vul je je systeem met max 2 bar, test je de leidingen met 3 of 4 bar, dan weet je zeker dat er niks mis is.

[...]

Kijk goed naar de aansluitingen en ga niet te goedkoop. Jouw slangen zijn niet nieuw meer, de kans op lekkages is dan net iets hoger.
De verdeler zelf is niks meer dan 2 buizen met wat montage materiaal. Maar de koppelingen maken het/een verschil. En uiteraard een zuinige (stille) pomp.
Als je de tijd hebt, kijk even in Duitsland, heb je soms een A-merk voor de B-prijs.

Overigens vraag ik me wel af waarvoor die vloerverwarmingsunit weg is gehaald. Afkoppelen is toch ook een optie.
Thanks ik ga eens naar die opties kijken! Ik vraag me af hoe ze uberhaubt lek zouden kunnen raken, ze zitten in cement gegoten onder een laag plavuizen en er zijn nergens boorgaten te bekennen. Maarja beter zeker zijn inderdaad!

Edit: is het slim om eerst de juiste koppelingen erop te zetten? Zou daar een compressor nog op passen?

[ Voor 3% gewijzigd door peligro2k op 16-06-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 09:06
Kaasplank schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:48:
[...]

Dat is nou net het probleem, ik heb geen plek voor buis omdat de isolatie op het dak maar 25mm is. Dan blijft er niets over boven de buis. Eronder kan ook niet want dat is allemaal in het zicht.
Heb je hier al een oplossing voor? Ben toch nog aan het twijfelen over wel of niet osb. Misschien toch direct afschot pirplaten op het dakbeschot. Scheelt weer geld, maar dan loop ik tegen hetzelfde probleem aan als jij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Cavalera125 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:32:
[...]

Heb je hier al een oplossing voor? Ben toch nog aan het twijfelen over wel of niet osb. Misschien toch direct afschot pirplaten op het dakbeschot. Scheelt weer geld, maar dan loop ik tegen hetzelfde probleem aan als jij :)
ik ga de kabel voor de spotjes tussen het dakbeschot en pir plaatsen zonder goot of wat. Ik ga er maar vanuit dat de kabel blijft werken en 12v ledspotjes blijven wel verkrijgbaar denk ik.

Heb de spotjes inmiddels binnen en de kabel is vrij dun. Knip de kabels middendoor en dan maak ik er een extra stuk van de benodigde lengte tussen door te solderen + krimpkous.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Afgelopen maandag een eerste start gemaakt met het opslag/houthokje. Had hier wat vragen gesteld en dacht dat het wel leuk zou zijn om ook te laten zien wat ik uiteindelijk heb gedaan

Doel was vooral de regenton weg te werken, een klein plekje voor wat kratjes en een klein stuk voor haardhout. Uiteindelijk het ontwerp tijdens het klussen nog wat aangepast en versimpeld. In de tekeningen die ik eerder had benoemd in dit topic werden er 2 balken kruislings verbonden per bodem, dat leek mij voor mijn doel erg zwaar en zonde van de ruimte.

De achterste balken zijn ook vastgezet aan de gevel met dikke m8 houtdraadbouten, dat kan geen kant op. Voordeel is nu ook dat als we er ook een keer op uitgekeken zijn, het geheel zo weg kan zonder al teveel schade (iig niet aan de bestrating).

PS. de rubberen tegeldrager waren een goede tip @Thy...

Nog bedankt voor de tips @Fraggert , @Harrie_ en @Widow

Binnenkort maak ik de zijkant nog dicht en komen er aan de voorkant nog twee deurtjes voor (zodat het hout 'open' ligt). De binnenkant maak ik van Douglas resthout wat ik nog had liggen. Dit meer vanuit duurzaamheid perspectief, omdat we het anders zouden weggooien en dit toch uit het zicht is.

PS. de balken onderin is rest klus hout wat ik even kwijt moet, dat moet je maar even wegdenken :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-wj8R3okdeqfJSU3NtPdHroRes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQGzRq8aSu7lOKKMaz4lNZ2W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m83bj-EZLWdHYGr1cY0FBcCVr7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMa8Dx7CDbRXyfdR79MgEYzR.jpg?f=fotoalbum_large

De regenpijp was nog even geknutsel, want onderin zit ook nog een aansluiting voor het spoelen van de drain die ik heb aangelegd. Daar wilde ik bij kunnen. Vandaar de afstand tot de gevel. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpAXEDGZhd72GfDW8dKGABC0Hns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vf08h3qwuQ0HBjk1Bo6rgzsQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Waypoint op 17-06-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Waypoint schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:06:
Afgelopen maandag een eerste start gemaakt met het opslag/houthokje. Had hier wat vragen gesteld en dacht dat het wel leuk zou zijn om ook te laten zien wat ik uiteindelijk heb gedaan

Doel was vooral de regenton weg te werken, een klein plekje voor wat kratjes en een klein stuk voor haardhout. Uiteindelijk het ontwerp tijdens het klussen nog wat aangepast en versimpeld. In de tekeningen die ik eerder had benoemd in dit topic werden er 2 balken kruislings verbonden per bodem, dat leek mij voor mijn doel erg zwaar en zonde van de ruimte.

De achterste balken zijn ook vastgezet aan de gevel met dikke m8 houtdraadbouten, dat kan geen kant op. Voordeel is nu ook dat als we er ook een keer op uitgekeken zijn, het geheel zo weg kan zonder al teveel schade (iig niet aan de bestrating).

PS. de rubberen tegeldrager waren een goede tip @Thy...

Nog bedankt voor de tips @Fraggert , @Harrie_ en @Widow

Binnenkort maak ik de zijkant nog dicht en komen er aan de voorkant nog twee deurtjes voor (zodat het hout 'open' ligt). De binnenkant maak ik van Douglas resthout wat ik nog had liggen. Dit meer vanuit duurzaamheid perspectief, omdat we het anders zouden weggooien en dit toch uit het zicht is.

PS. de balken onderin is rest klus hout wat ik even kwijt moet, dat moet je maar even wegdenken :>

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De regenpijp was nog even geknutsel, want onderin zit ook nog een aansluiting voor het spoelen van de drain die ik heb aangelegd. Daar wilde ik bij kunnen. Vandaar de afstand tot de gevel. :)
[Afbeelding]
eeuujj, dikke prima d:)b

ook gewoon de moeite genomen om het netjes met dakpannen te doen _/-\o_

Ik had zelf nog even een dakgootje eraan gezet, maakt het iets meer af en voorkomt zo'n aftekening op je tegels waar de regen (ondanks een klein dakoppervlakte) op neerklettert.

Er zijn kleine maten dakgoot, regenpijpje kan zo links naar je regenton.

Ik snap alleen nog even niet wat je bedoelt met:
Waypoint schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:06:

Hoe maak je iets "open" door er deurtjes voor te plaatsen? Haardhout droogt door wind, dat moet er wel goed bij kunnen komen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Fraggert schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:17:
[...]

eeuujj, dikke prima d:)b

ook gewoon de moeite genomen om het netjes met dakpannen te doen _/-\o_

Ik had zelf nog even een dakgootje eraan gezet, maakt het iets meer af en voorkomt zo'n aftekening op je tegels waar de regen (ondanks een klein dakoppervlakte) op neerklettert.

Er zijn kleine maten dakgoot, regenpijpje kan zo links naar je regenton.

Ik snap alleen nog even niet wat je bedoelt met:

[...]

Hoe maak je iets "open" door er deurtjes voor te plaatsen? Haardhout droogt door wind, dat moet er wel goed bij kunnen komen.
Aan de linkerkant komen twee deurtjes en het laatste ‘van’ (rechts) blijft open voor het hout. Laat het nog wel zien als het af is 😉.

Regenpijp kan altijd nog , vindt dit wat mooier en gemakkelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 16:01

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Sturgeon22 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:40:
Ik wil naast onze garage nog een berging gaan maken, waarin de kliko's komen te staan, een deel gebruikt zal worden als houthok en een deel voor speelgoed van de kinderen. Bijgevoegde afbeeling is het idee qua afmetingen.

[Afbeelding]

De achterkant van de berging (groen gearceerd) zal de (zware) gepotdekselde schutting zijn die er reeds staat. Bij potdekselen is al rekening gehouden met de richting waarin het water van de planken afloopt, zodat het niet de berging in zal lopen.
Aan de voorkant wil ik een frame maken van de palen en liggers en de zijkanten potdekselen. Voor de palen wil ik 12x12cm douglas palen gebruiken. Mijn idee is om de liggers te maken van 7x7 Douglas, die gelijk komen te liggen met de binnenkant van de palen. Dan heb ik 5cm over om te potdekselen, aangezien de potdekseldelen die ik gebruik 2,5cm dik zijn. Nu is mijn vraag of 7x7 genoeg is voor de liggers of dat ze dikker moeten zijn. Het platte dak zal voorzien worden van EPDM, er zullen geen zonnepanelen op komen aangezien het in de schaduw ligt. Ik heb geprobeerd de spelen met de balkenschuif, maar daar kwam ik niet uit. Ik hoor graag van jullie.
De liggers/ringbalken gaan niet afdoende zijn om het dak te dragen, als je er niet uitkomt met de balkenschuif kun je de regel: overspanning in cm / 20, (of 5cm dikte per m1)

Ik zou gaan voor 1 maat, dus uitgaande van de grootste oversapping (305/20=15.25cm dikte) Advies is dus even kijken wat je leverancier heeft liggen, vermoedelijk 7x16cm oid.

De balklaag (daar gebruik je de balkenschuif eigenlijk voor) dus de horizontale balken (gezien vanaf je tekening) kun je nu uitrekenen, wil je bijvoorbeeld een hart op hart van 60cm dan kom je rond 10cm uit,
Dit kan wel 5cm worden bijvoorbeeld, maar dan moet je met een hoh van 30cm gaan werken.

Opzich is je dakoppervlak niet heel groot, maar 1 meter breed maar de prijsverschillen tussen enkele cm's zijn dusdanig klein dat je daar gewoon geen risico mee moet willen nemen, je noemt wel dat er geen zonnepanelen opkomen, maar je hebt ook andere belasting zoals sneeuw/water.

Revive the guild!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJo8kyIDpddqFCuwrrP6ccAXlgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOsYMmGiQlnmaRd1gTBaLhcE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaSCBR3OTzKtFgygBJY-umYJ4U8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fw95Frstj0MMbgFBwHsTZqm2.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen de buien door de dakopstand en de 2e plank van de getrapte boei maken.

Als je alleen bent dan moet je creatief zijn met lijmtangen. Gelukkig heb ik net 4 nieuwe bessey tangen.

Maar waarom dan zo met die planken kaasplank? Nou ik kon planken van 10 en 15cm bestellen en zo is het optisch wat minder hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:35

ST10©DE

Dus.............

En de buren hebben een zeecontainer als tuinhuis? Brengt me wel op ideeën.... :+

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
ST10©DE schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:44:
En de buren hebben een zeecontainer als tuinhuis? Brengt me wel op ideeën.... :+
Niet als tuinhuis maar als berging. Ze willen hem nog gaan bekleden. Het idee is mooi maar de praktijk is anders. Als hij warm wordt knalt hij door het uitzetten, als de deur open gaat dan piept en kraakt ie. Bij het dichtdoen knalt het. Alles wat ze binnen tegen de wand aan zet gaat met een luide dreun. De kinderen gebruiken de andere kant als doel tijdens het voetballen.

Dit moet werkelijk wel de irritantste berging ooit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jellabie schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:32:
Dit is gewoon even ter info eigenlijk :P

De meeste weten waarschijnlijk al wel dat ik in ramen en deuren doe. Vandaag was het glaszetten met de kraan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als jullie willen zien hoeveel flex een ruit kan hebben... :P
enkelglas kan nog verder :P
Afbeeldingslocatie: https://www.anthura.nl/wp-content/uploads/2015/08/Cyclamenweg_hoofdingang-e1469604160324.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:08

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Het Mas in antwerpen:

Afbeeldingslocatie: https://cadzand-online.de/wp-content/uploads/2016/06/antwerpen_MAS_2017_15.jpg

Je wilt alleen niet weten wat dat kost :X

Vlakke glasplaten worden op een mal gelegd, verhit zodat deze in de mal zakken. Zo laten afkoelen en je hebt de bolling naar wens.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Maar dan worden ze dus gevormd, de bolling in bovenstaande kas is gewoon gedaan met vlak tuinbouwglas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Laatst online: 08-05 21:25
Jellabie schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:19:
[...]

Het Mas in antwerpen:

[Afbeelding]

Je wilt alleen niet weten wat dat kost :X

Vlakke glasplaten worden op een mal gelegd, verhit zodat deze in de mal zakken. Zo laten afkoelen en je hebt de bolling naar wens.
Je kunt inderdaad ook gewoon koudgebogen glas toepassen. Je kunt daar vrij ver mee gaan (uiteraard berekend) voor het breekt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 04-05 17:30
[...]

Ik heb zelf een paar sleuven geslepen met een haakse slijper, diamantblad, stofafzuigkap en bouwstofzuiger. Dit geeft bijna geen stof en voor een paar sleuven is dat goed te doen.

Die stofafzuigkap voor een haakse slijper is wel per merk anders. Voor bosch ziet hij er zo uit https://www.bosch-profess...s/gde-125-ea-t-1600A003DJ. Ik had er toen eentje van Makita gepakt met slijper omdat die wat goedkoper was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3UnoDnfTHHBoplEgBG-gGslPRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTBkIZdrznAi5nPrmsHNHwf8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terb
  • Laatst online: 13:34
Tweakers, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Boven onze CV-ketel zit een verlaagd plafond inclusief een koof. Deze bestaat uit gipswand (9.5mm) + ~ 2mm stucwerk. Afgelopen winter was er een probleem met de ketel (bleek uiteindelijk in de afvoerbuis te zitten). Hiervoor is de koof open gemoeten. Dit is redelijk lomp gegaan, maar nu wil ik het weer graag netjes proberen te maken. Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8z96d-6bIOcjyV0p6qFPZxXECKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CroImyW3jDDqwKbkGithiN40.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee is om het gat netjes "recht" te maken en hier vervolgens een (direct stucklaar) gipsplaat in te maken en vervolgens af te stucen.
https://www.gamma.nl/klusadvies/a/gipswand-repareren eigenlijk deze methode dus, met als verschil dat ik dus ook het oppervlak van de nieuwe gipsplaat zelf af wil werken. Hierin komt dan een subtiel roostertje, om altijd nog bij de luchtmengsel meetpunten te kunnen.

Ik vraag me alleen af welk type gips ik heb beste kan gebruiken. Het moet dus een dunne laag worden en als ik bijvoorbeeld naar de MP75 van knauf kijk, zie ik als minimale laagdikte 10mm.

Zou ik zoiets kunnen gebruiken:

https://www.hornbach.nl/s...1-kg/4100978/artikel.html of hebben jullie eventueel nog beter advies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe oud is de ketel en rookgasafvoer? Want het zal bij vervanging van de ketel weer open moeten.

Misschien beter een paneeltje erin maken die met magneetsnappers vastklikt en je er zo weer uit kan pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Als dit nu ook al gips is, zou ik de rest van het plaatje er ook uithalen en dan een heel nieuw plaatje erin zetten. De huidige afwerking is al 90% weg, je kan de rachels al zien. Veel hoeft er niet weg.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 18-06-2020 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 100386 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:42:
[...]
Tip. Doe rockwool om die buis in die ruimte. Dan demp je het geluid van het water dat door die buis gaat. Je kan er nu toch bij.
Het is de rookgasafvoer van zijn CV. Geen riool ;)

Daar was je al achter zie ik :p

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 18-06-2020 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terb
  • Laatst online: 13:34
ThinkPadd schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:42:
Hoe oud is de ketel en rookgasafvoer? Want het zal bij vervanging van de ketel weer open moeten.

Misschien beter een paneeltje erin maken die met magneetsnappers vastklikt en je er zo weer uit kan pakken?
Uit 2012, dus opzich moet die voorlopig nog wel mee kunnen. Ik vrees ook dat als er een nieuwe ketel in moet, dat er ook een nieuwe koof omheen moet. Achteraf had ik heel die koof beter niet op deze manier kunnen laten plaatsen, maargoed, van fouten leer je geloof ik he
Anoniem: 100386 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:42:
Als dit nu ook al gips is, zou ik de rest van het plaatje er ook uithalen en dan een heel nieuw plaatje erin zetten. De huidige afwerking is al 90% weg, je kan de rachels al zien. Veel hoeft er niet weg.
Dat is eventueel nog wel een goed idee. Ik ben alleen bang dat als ik de hele plaat eruit haal, er van de hoek niet veel meer overblijft, maar dat is dan een kwestie van ook die rand netjes maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:54
En nu de boel toch nog open ligt: die rookgasafvoer mag nog wel een beugeltje krijgen op die tweede mof na je ketel.

Tenminste... Rogafa adviseert op de mof te beugelen. Eerste beugel op max. 50 cm van het toestel. Op eerste mof is niet nodig indien deze op 25 cm van je toestel zit. Die tweede mof zit nog binnen de 50 cm, maar daar hangt wel een flink stuk horizontale afvoer aan.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinuspw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-02 08:50
Ik heb een vraag met betrekking tot het verwijderen van vliesbehang. Ik heb eind oktober onderstaand vliesbehang op een muur van mijn slaapkamer gelijmd met de behanglijm die je in onderstaande link kunt vinden. Het is op een gladgestucte muur geplaatst.

Nu hebben we spijt van het behang, aangezien hij niet echt kleurt bij bed + gordijnen. Het voornemen is nu om het behang te verwijderen en de muur te verven in een betere kleur.

Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Kan ik het vliesbehang zo lostrekken, zonder dat er resten achter blijven?

Vliesbehang:
https://www.kwantum.nl/behang/behang-dedee-blauw-0311438

Behanglijm:
https://www.kwantum.nl/be...ijm-perfax-2-2-kg-1198004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Wie o wie weet wat de maat van de gaten zijn in in stoelhoek? (zie foto)
Voor zover ik heb kunnen vinden zijn dit soort dingen verkrijgbaar in verschillende maten qua grootte maar werkelijk geen enkele bouwmarkt heeft online de grootte van de schroefgaten vermeld staan.

Is de maat hiervan bij alle stoelhoeken hetzelfde, bestaat er maar 1 maat hiervoor? Is dit altijd M3,4,5 of.. Ja ik ben een klusnoob xD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6Q1Q3iy-FUJmoIsyn-y4kwqDg0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WBNMKbojXGAOWFhRr5vEunlq.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door NosferatuX op 18-06-2020 12:44 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:10
Kaasplank schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:41:
[...]

ik ga de kabel voor de spotjes tussen het dakbeschot en pir plaatsen zonder goot of wat. Ik ga er maar vanuit dat de kabel blijft werken en 12v ledspotjes blijven wel verkrijgbaar denk ik.

Heb de spotjes inmiddels binnen en de kabel is vrij dun. Knip de kabels middendoor en dan maak ik er een extra stuk van de benodigde lengte tussen door te solderen + krimpkous.
Heb het zelf bij onze overkapping ook gewoon met kabel gedaan, er is iets extra ruimte (in de lengte) van de kabel, maar mijn ervaring is dat een kabel zelf niet heel snel stuk gaat, bij de spotjes zelf (er zit ong 5cm isolatie op 't dak en spotjes hebben max 3cm nodig) kan ik de spotjes eruit halen en er in stoppen en van daar uit gewoon bij de kabel komen. In mijn ogen ideaal, omdat je er altijd bij kan, altijd dingen kan vervangen als het moet en de kabel zelf die ligt, en ligt stil, daar kan eigenlijk niets mee gebeuren.
terb schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:35:
Tweakers, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Boven onze CV-ketel zit een verlaagd plafond inclusief een koof. Deze bestaat uit gipswand (9.5mm) + ~ 2mm stucwerk. Afgelopen winter was er een probleem met de ketel (bleek uiteindelijk in de afvoerbuis te zitten). Hiervoor is de koof open gemoeten. Dit is redelijk lomp gegaan, maar nu wil ik het weer graag netjes proberen te maken. Zie foto:

[Afbeelding]

Mijn idee is om het gat netjes "recht" te maken en hier vervolgens een (direct stucklaar) gipsplaat in te maken en vervolgens af te stucen.
https://www.gamma.nl/klusadvies/a/gipswand-repareren eigenlijk deze methode dus, met als verschil dat ik dus ook het oppervlak van de nieuwe gipsplaat zelf af wil werken. Hierin komt dan een subtiel roostertje, om altijd nog bij de luchtmengsel meetpunten te kunnen.

Ik vraag me alleen af welk type gips ik heb beste kan gebruiken. Het moet dus een dunne laag worden en als ik bijvoorbeeld naar de MP75 van knauf kijk, zie ik als minimale laagdikte 10mm.

Zou ik zoiets kunnen gebruiken:

https://www.hornbach.nl/s...1-kg/4100978/artikel.html of hebben jullie eventueel nog beter advies :)
Waarom niet het gat laten voor wat het is en een plaat (op maat) eroverheen zetten met schroefjes en afdekdopjes voor de schroefjes, of wellicht met magneetjes, zodat je zeker weet dat als je er weer bij moet dat dat kan zonder al te veel (nieuw) sloopwerk?
NosferatuX schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:35:
Wie o wie weet wat de maat van de gaten zijn in in stoelhoek? (zie foto)
Voor zover ik heb kunnen vinden zijn dit soort dingen verkrijgbaar in verschillende maten qua grootte maar werkelijk geen enkele bouwmarkt heeft online de grootte van de schroefgaten vermeld staan.

Is de maat hiervan bij alle stoelhoeken hetzelfde, bestaat er maar 1 maat hiervoor? Is dit altijd M3,4,5 of.. Ja ik ben een klusnoob xD

[Afbeelding]
Heb je zo'n stoelhoek bij je? Dan kan je er eenvoudig een centimeter of duimstok overheen leggen om de grootte van de gaten te vinden. Voor het vastzetten is het overigens het meest belangrijk dat de schroefkop groter is dan de 'kleine kant van het gaatje' (en voor het netjes kunnen afwerken, ietsje kleiner dan de grote kant van het gaatje).
Ik heb tot nog toe bij dit soort dingen altijd vrij standaard schroeven (qua maat) kunnen gebruiken, maar wellicht heb jij op je foto een voorbeeld die in het geheel (en ook de gaten) groter is dan wat vrij gangbaar is.

[ Voor 61% gewijzigd door jbdeiman op 18-06-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
een vraag aan de verf/schilder specialisten hier

Ik ga me wagen aan wat binnen schilderwerk (balken, kozijnen, deur etc) deze zijn nu een creme kleur , waarschijnlijk alkyd lak? (gokje maar het zit er al een paar jaar op en toen was dat nog het meestgebruikte?)

Het moet in ieder geval wit geschilder worden, Ral 9010.

Nu heb ik Sikkens Rubbol BL Rezisto satin besteld omdat deze direct op alkyd verflagen aangebracht kan worden.
Althans dat las ik:
[quote] Ook toepasbaar op gereinigde en geschuurde alkydhars- en watergedragen verflagen.[quote]

Denken jullie dat dit een goede optie is? of is het toch beter om eerst een primer aan te brengen?

Het resultaat is natuurlijk belangrijk maar schilderen is niet mijn grootste hobby, dus hoe minder lagen ik aan hoeft te brengen, des te beter ;)

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb zo'n zelfde situatie gehad, en heb wel een primer gedaan, wel eerst flink geschuurd omdat de vorige bewoner ook niet echt verven als hobby had blijkbaar :+
Dus het zat vol met stof en druipers, scherpe hoeken waar verf ook niet goed op pakt. Lelijke kitresten onder de verf etc. Dus dan zit je na het schuren met een onbekende verflaag en wat kale randen. En dan pak ik dus liever een primer.

Dan kun ja daarna meteen zien of je ondergrond mooi is. Als je die nog moet wegwerken als je je kleur aanbrengt ben je eigenlijk te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
na primer wel maar 1 x aflakken?

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online