een stucstop, maar meestal stuc je gewoon tegen hout aan eventueel insnijden en kitten.rockerpoet schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:36:
Iemand een tip om gipsplaat aan te laten sluiten op hout? De gipsplaat wordt voorzien van een dunne pleisterlaag. Liefst gebruik ik geen koplat maar wil juist een strakke overgang.
Oké, snij je dan de hele stuclaag door of is insnijden in de hoek voldoende? Lijkt mij dat er geen verbinding moet zijn om zo scheuren te voorkomen.twain4me schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:41:
[...]
een stucstop, maar meestal stuc je gewoon tegen hout aan eventueel insnijden en kitten.
Trimtex tear away bead.rockerpoet schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:36:
Iemand een tip om gipsplaat aan te laten sluiten op hout? De gipsplaat wordt voorzien van een dunne pleisterlaag. Liefst gebruik ik geen koplat maar wil juist een strakke overgang.
Ziet er goed uit! Wat is precies het verschil met een stucstop? En monteer je deze juist op of onder de gipsplaat?
Dubbele gipsplaat, dit keer ook over ‘t hout..
Het plaatje is hier al eerder gepost maar krijg het niet gevonden. Voor een ideale plaatsing van een mantelbuis zou ik een dragende houten balk (garage dak) van 80x180 moeten voorzien van 50 of 40mm gat. Zover relevant liggen deze ook nog eens 100 ipv 60 h.o.h. wat wellicht ook nog een rol speelt. Iemand die wel de juiste terminologie heeft om het (Amerikaanse) figuur te vinden die richtlijnen geeft over doorboren van balken?
Het is een "T", 1 pootje gaat in de kier tussen hout en gips, 1'tje op het gips, en de 3e is je aanslag voor stuc/vulgips/fill finish oid. Die trek je er naderhand (deels) af.rockerpoet schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:31:
[...]
Ziet er goed uit! Wat is precies het verschil met een stucstop? En monteer je deze juist op of onder de gipsplaat?
Maar ik houd me aanbevolen als je ze weet te sourcen! Inmiddels meeste met stalen stucstops gedaan, maar vond het maar klote krengen in de dunste laagmaat.
Alles Fermacell droogbouw wat strak gemaakt is om te behangen.
Waar in de overspanning wil je boren? Dicht bij de oplegging?significant schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:06:
Het plaatje is hier al eerder gepost maar krijg het niet gevonden. Voor een ideale plaatsing van een mantelbuis zou ik een dragende houten balk (garage dak) van 80x180 moeten voorzien van 50 of 40mm gat. Zover relevant liggen deze ook nog eens 100 ipv 60 h.o.h. wat wellicht ook nog een rol speelt. Iemand die wel de juiste terminologie heeft om het (Amerikaanse) figuur te vinden die richtlijnen geeft over doorboren van balken?
[ Voor 32% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-12-2021 00:42 ]
Waar koop jij dit? Ik meen goed gezocht te hebben maar geen verkoper te vinden.
Dat kan gelukkig overal die flexibiliteit is er.bbbrumbrum schreef op maandag 27 december 2021 @ 00:41:Waar in de overspanning wil je boren? Dicht bij de oplegging?
Ik zou in het midden van de balk boren, in de hoogte gezien. Daar is druk en trek neutraal dus je verzwakt de balk zo min mogelijk. Je kunt aan weerszijden van de balk een versterking maken in de vorm van een plaatje multiplex wat je lijmt en schroeft aan de balk.significant schreef op maandag 27 december 2021 @ 07:46:
[...]
Dat kan gelukkig overal die flexibiliteit is er.
Formeel mag je gat geloof ik maximaal 1/3e van de balkhoogte zijn, dat zou goed moeten gaan met een balkhoogte van 180mm en een gat van 50mm.
Wanneer je dicht bij de oplegging boort zou ik bovenin de balk gaan zitten; de oplegdruk is daar hoger dan eventuele trekkracht in de balk.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Poah, wat een mooie klusruimte en tools met al die 3d-printers etc!!Atmoz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:11:
Afgelopen dagen heb ik wat afstand genomen van m'n reguliere werk en heb ik even een "tussendoor projectje" gedaan. Of eigenlijk 2:
*KNIP*
*insert signature here
significant schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:06:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gkrDmJCriYGge2xVhMcnaiDF.jpg?f=user_large)
Even een snel vraagje. Welke maat latjes neem je om een verlaagd plafond een rachel te maken? Is dat 22x63, 22x50?
Ik heb inmiddels een nieuwe radiator en onderblok binnen. Nu zit ik alleen naar het nieuwe onderblok te kijken, maar klopt het dat deze de aanvoer aam de andere kant verwacht? Heb ik dan het verkeerde onderblok of moet ik bij de verdeler leidingen gaan omwisselen?
:strip_exif()/f/image/aLPJOU9I9DZUP1K26eiOszdA.jpg?f=fotoalbum_large)
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Verkeerd onderblok, aanvoer leiding zit links.DynamicDreams schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:21:
Ik heb inmiddels een nieuwe radiator en onderblok binnen. Nu zit ik alleen naar het nieuwe onderblok te kijken, maar klopt het dat deze de aanvoer aam de andere kant verwacht? Heb ik dan het verkeerde onderblok of moet ik bij de verdeler leidingen gaan omwisselen?
[Afbeelding]
Leidingen omwisselen bij verdeler zal waarschijnlijk niet lukken de leiding van de retour moet dan naar de aanvoer en is te kort of je moet deze verlengen.
Makkelijker is om een ander onderblok te halen.
Heb je een Jaga convector?
Please state the nature of the technical emergency
DynamicDreams schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:21:
[Afbeelding]
Past dit wisselblok?Wolly schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:18:
@DynamicDreams Ook even goed oppassen met aanvoer en retour op het onderblok, deze zijn bij Jaga omgewisseld als ik mij niet vergis.
https://www.123radiatorvo...duct/jaga-wisselblok-m24/
Maakt dat uit...? Net wat er leverbaar is en hoe goed je kan mikken (met een bredere lat is het net makkelijker schroeven als je platen iets verlopen. Inhoudelijk; ik hou t volgende aanmierenfokker schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:56:
Even een snel vraagje. Welke maat latjes neem je om een verlaagd plafond een rachel te maken? Is dat 22x63, 22x50?
Wil je stucplaten (haaks op de latten) met de kopse kanten tegen elkaar zetten zou ik er sowieso een tweede lat achter zetten en dan maakt de breedte niet echt uit.
Zijn het gipsplaten parallel aan de richting van de lat dan is breder net wat makkelijker werken.
Vraagje:
Wij hebben van ons nieuwe huis wel de tekeningen gekregen van de verkopende makelaar.
Maar dat zijn jpeg's.
Geen bestanden waar we in kunnen klooien.
Wat zou een goed programma zijn waarmee we de plattegrond kunnen tekenen; aanpassingen aanbrengen (muurtje eruit e.d.) en we ook nog later een 3D kunnen zien en meubels e.d kunnen invoeren?
Ik snap zelf niet veel van dat soort software. Mijn vrouw al iets meer en ze werkt nu met coohom.com.
Wij hebben van ons nieuwe huis wel de tekeningen gekregen van de verkopende makelaar.
Maar dat zijn jpeg's.
Wat zou een goed programma zijn waarmee we de plattegrond kunnen tekenen; aanpassingen aanbrengen (muurtje eruit e.d.) en we ook nog later een 3D kunnen zien en meubels e.d kunnen invoeren?
Ik snap zelf niet veel van dat soort software. Mijn vrouw al iets meer en ze werkt nu met coohom.com.
SketchUp
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Wat zijn de grote voordelen van dat programma?
Wat kun je er bijvoorbeeld allemaal meer mee?
Is die niet vooral 2D en wat moeilijker?
[ Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 27-12-2021 11:55 ]
Floorplanner, daar staan ook standaard meubels inRzaan schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:49:
Vraagje:
Maar dat zijn jpeg's.
Is die niet iets te 'simpel'?cverkooyen schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:55:
[...]
Floorplanner, daar staan ook standaard meubels in
Moet je daar voor fijne functies ook niet meer betalen?
Je kan nauwkeurig in 2D en 3D werken. Als je wil kan je delen vullen en realistisch door je ontwerp lopen. SketchUp ontwerpen komen vaker in dit topic langs.Rzaan schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:54:
[...]
Wat zijn de grote voordelen van dat programma?
Wat kun je er bijvoorbeeld allemaal meer mee?
Is die niet vooral 2D en wat moeilijker?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Nee werkte voor ons prima en het is gratisRzaan schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:56:
[...]
Is die niet iets te 'simpel'?
Moet je daar voor fijne functies ook niet meer betalen?
https://www.sweethome3d.com/ werkt ook prima, voor zowel 2D als 3D
Vandaag begonnen met de installatie van een bijkeuken in onze garage die omgebouwd wordt tot atelier. Eerste keuken, leuk avontuur
De ruimte is iets minder dan 180cm en de keuken wordt 160 cm met aan weerzijden 10cm ruimte. Kastje 40 links, kastje 60 in het midden en vriezer 60 op rechts. De vriezer is niet van Ikea, deze zijn momenteel niet op voorraad, het is een Bosch GUD15ADF0 geworden. Die vriezer maakt het wel lastiger als onervaren keuken plaatser, omdat hij zo verstelbaar is, en veel minder hoog dan ik dacht. We hebben de keuken wat omhoog gesteld door voor de 11cm plint te kiezen.
Ik had zelfs links en rechts al balken geplaatst tegen de muur om het aanrecht op te laten leunen.
Vragen:
1. Voor de loze ruimte links en rechts heb ik panelen gekocht. Bij het kastjelinks kan ik die met balkje tegen kastje zetten, bij de vriezer lukte dat natuurlijk niet. Muur dan enige oplossing? Is holle gipsplaat precies daar dus minder handig
2. De ventilatiebodem van de vriezer heb ik nu op onderkant kastje gezet (rode lijn). Echter, de handleiding wil liever een hap uit de plint (gele lijn, wel minder mooi). Wat is hier nu de best practice?
3. Ik heb dus zelf nu om het aanrecht te ondersteunen aan de voorzijde een vuren balk (7x4) aangebracht. Wat is hier de normale manier van werken? Is het niet handiger/beter/veiliger om de bovenzijde van de vriezer met een meubelpaneel ook te bedekken?
Ik had zelfs links en rechts al balken geplaatst tegen de muur om het aanrecht op te laten leunen.
Vragen:
1. Voor de loze ruimte links en rechts heb ik panelen gekocht. Bij het kastjelinks kan ik die met balkje tegen kastje zetten, bij de vriezer lukte dat natuurlijk niet. Muur dan enige oplossing? Is holle gipsplaat precies daar dus minder handig
2. De ventilatiebodem van de vriezer heb ik nu op onderkant kastje gezet (rode lijn). Echter, de handleiding wil liever een hap uit de plint (gele lijn, wel minder mooi). Wat is hier nu de best practice?
3. Ik heb dus zelf nu om het aanrecht te ondersteunen aan de voorzijde een vuren balk (7x4) aangebracht. Wat is hier de normale manier van werken? Is het niet handiger/beter/veiliger om de bovenzijde van de vriezer met een meubelpaneel ook te bedekken?
:strip_exif()/f/image/6RbpAbElpea8B2wn3o2fELDO.jpg?f=fotoalbum_large)
Plaats je normaliter (bij IKEA) zo'n vriezer niet in een kastje? Heb je direct ook iets voor je deurscharnieren en om je paneel aan de zijkant op vast te zetten?
Dat hangt er vanaf, de vriezer die onder het aanrecht komt bij Ikea komt niet in een kast, maar apart met deur-op-deur ophangprincipe. In een kast heb je een sleepdeur nodig Ik heb dus (in overleg met ikea) een soortgelijke vriezer gekocht en verder gewoon van hen alle materialen nodig om het af te werken. Ze hadden wel aangegeven dat vurenhout voor de kanten nodig zou zijn overigensdeWit schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:07:
Plaats je normaliter (bij IKEA) zo'n vriezer niet in een kastje? Heb je direct ook iets voor je deurscharnieren en om je paneel aan de zijkant op vast te zetten?
normaal zet je de vriezer klem tegen het blad (net zoals een vaatwasser, dan kan je hem daar ook vast zetten met een paar schroefjes. dit is idd een deur op deur type dus je hebt geen kastje nodig. maar zou het kastje ernaast de krachten opnemen ofwel een eind paneel (in dit geval het balkje aan de muur) het balkje voorlnags heb je niet nodig en maakt het denk ik allemaal alleen maar moeilijker. evntueel een framepje om je afwerkpaneel op te zetten en klaar.Okasha schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:51:
Vandaag begonnen met de installatie van een bijkeuken in onze garage die omgebouwd wordt tot atelier. Eerste keuken, leuk avontuurDe ruimte is iets minder dan 180cm en de keuken wordt 160 cm met aan weerzijden 10cm ruimte. Kastje 40 links, kastje 60 in het midden en vriezer 60 op rechts. De vriezer is niet van Ikea, deze zijn momenteel niet op voorraad, het is een Bosch GUD15ADF0 geworden. Die vriezer maakt het wel lastiger als onervaren keuken plaatser, omdat hij zo verstelbaar is, en veel minder hoog dan ik dacht. We hebben de keuken wat omhoog gesteld door voor de 11cm plint te kiezen.
Vragen:
1. Voor de loze ruimte links en rechts heb ik panelen gekocht. Bij het kastjelinks kan ik die met balkje tegen kastje zetten, bij de vriezer lukte dat natuurlijk niet. Muur dan enige oplossing? Is holle gipsplaat precies daar dus minder handig![]()
[Afbeelding]
en de best practice als je nog aan het stuntelen leren bent is altijd de handleiding volgen
Duidelijk Ik heb alleen hoge IKEA koelunits gehad die wel in de kast moeten... Dan zou ik de balk aan de muurkant laten zitten en daar het blad op laten afsteunen en een blindpaneel boven de vriezer doen om daar af te dichten. Aan de zijkant kun je dan een latje met hightack op de muur plakken en daar je paneel op plakken.
Dit is mooier: https://www.velthuizenkeukens.nl/blog/koelkastventilatie/Okasha schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:51:

*insert signature here
Voor deze oplossing had ik andere vriezer moeten kopen, niet eentje op pootjes. De verkoper van de vriezer gaf aan dat dit geen optie was omdat je dan altijd te weinig ruimte heb (omdat je niet je kastje koud op de vloer wilt dus maximaal de hoogte hebt van de andere kastjes.
Haha ja zover was ik (handleiding lezen) echter, dit is nou net een casus die in geen 1 handleiding voorbij komt, en ook niet in de uitgebreide Ikea video tutorial of de algemene Ikea aansluitinstallatietwain4me schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:39:
[...]
normaal zet je de vriezer klem tegen het blad (net zoals een vaatwasser, dan kan je hem daar ook vast zetten met een paar schroefjes. dit is idd een deur op deur type dus je hebt geen kastje nodig. maar zou het kastje ernaast de krachten opnemen ofwel een eind paneel (in dit geval het balkje aan de muur) het balkje voorlnags heb je niet nodig en maakt het denk ik allemaal alleen maar moeilijker. evntueel een framepje om je afwerkpaneel op te zetten en klaar.
en de best practice als je nog aan het stuntelen leren bent is altijd de handleiding volgen
Ah dit is helder, het blindpaneel dan gewoon met stukje hout aan het middenkastje monteren? Heb alleen geen blindpaneel liggen, maar ik ga even kijken want heb relatief veel afwerkpaneel voor de zijstroken, wellicht houd ik precies genoeg over.deWit schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:40:
Duidelijk Ik heb alleen hoge IKEA koelunits gehad die wel in de kast moeten... Dan zou ik de balk aan de muurkant laten zitten en daar het blad op laten afsteunen en een blindpaneel boven de vriezer doen om daar af te dichten. Aan de zijkant kun je dan een latje met hightack op de muur plakken en daar je paneel op plakken.
De vriezer hoor je inderdaad vast te zetten aan het werkblad, dat gaat bij mij niet lukken. Niet echt chill als hij los staat, dus denk toch dat ik daar "iets" van een balkje horizontaal voor moet maken om de vriezer aan vast te monteren.
[ Voor 15% gewijzigd door Okasha op 27-12-2021 15:47 ]
Ik heb een mooie nis (de bovenste) die ik wil gaan gebruiken als extra opslagruimte.
Ik wil in de bovenste nis een balken framepje maken waarop ik dan planken leg en wat led verlichting van de ikea :

Ik wil de opslag wel gaan verbergen door middel van twee openslaande deurtjes :

Ik wil de deurtjes dan met zo'n kast schanier vastmaken aan het balkenframe. Met een boormal een uitsparing maken in de deur voor de schanieren.

Het balkenframe en de planken zijn geen probleem.
Voor de deuren : welk materiaal is hiervoor geschikt ? Zijn er ook leveranciers waar je van die maatwerk deuren kan laten maken (bv ook met groeven erin) ?
Ik wil in de bovenste nis een balken framepje maken waarop ik dan planken leg en wat led verlichting van de ikea :

Ik wil de deurtjes dan met zo'n kast schanier vastmaken aan het balkenframe. Met een boormal een uitsparing maken in de deur voor de schanieren.

Voor de deuren : welk materiaal is hiervoor geschikt ? Zijn er ook leveranciers waar je van die maatwerk deuren kan laten maken (bv ook met groeven erin) ?
Ik heb zelf deuren gemaakt van mdf maar je kan een hele hoop soorten materiaal gebruiken. Het is dan ook een beetje afhankelijk van de overspanning en of het niet door gaat hangen. Elk materiaal heeft wel weer voor en nadelen uiteraard.vortexnl1982 schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:08:
Ik heb een mooie nis (de bovenste) die ik wil gaan gebruiken als extra opslagruimte.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Groeven erin maken kan je zelf ook doen met een bovenfrees. Op maat zagen kan (kon) je gewoon bij de gamma laten doen maar als je googled op hout op maat, kan je op veel plekken het zo op maat thuis bezorgd krijgen. Met groeven erin weet ik niet zo, behalve een timmerbedrijf, dan gaan de kosten natuurlijk ook weer wat omhoog. Succes!
De panelen links en rechts zou ik persoonlijk gelijk zetten met de voorkant van de kastjes en niet gelijk met de frontjes. (Zo heb ik dat bij mijn IKEA keuken in ieder geval gedaan). Dan moet je waarschijnlijk wel je balkjes net paneeldikte inkorten, maar dan kun je het paneel links in ieder geval ook vastschroeven vanuit het kastje, dus niet perse met nog een extra verticale balk. Verder zou ik persoonlijk de vriezer op balkjes of andere verhoging zetten zodat hij wel tot het blad komt, dat scheelt weer een vulstrook en bukken bij gebruik. Dan zou die balk daar ook weg kunnen. (Ik heb zelf een lage vriezer in een hoge kast, daar wordt op de vriezer een kastplank gelegd, is ook altijd nog een optie. Kun je net wat prullaria kwijt al moet wel de vriezerdeur open om erbij te kunnen). Voor de ruimte rechts zou ik met vuren latten een raamwerkje maken waarmee je zowel de vriezer klemzet als ook afwerkpaneel op kunt monteren.Okasha schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:51:
1. Voor de loze ruimte links en rechts heb ik panelen gekocht. Bij het kastjelinks kan ik die met balkje tegen kastje zetten, bij de vriezer lukte dat natuurlijk niet. Muur dan enige oplossing? Is holle gipsplaat precies daar dus minder handig![]()
[Afbeelding]
Vervolg op de schuur. We hebben afgelopen dagen de schuurdeur de hele dag op een kier gezet. Vanavond frituur even aan gehad in de schuur, vrouw heeft uiteraard niet gecontroleerd hoe de schuur erbij stond..
Maar: alles in de schuur voelt vochtig aan. De fietsen, de bezem, de planken bovenin de schuur, etc.
Het kan zijn dat alles vochtig is geworden door de frituurpan, maar het kan ook zijn dat het al vochtig was. Geen idee.
Er stroomt in ieder geval geen water vanaf het dak de schuur in.
Het lijkt dus gewoon te vochtig te zijn in de schuur. En de deur open zetten werkt niet. We zitten op twee tegengestelde muren in de schuur 4 sleufjes tussen 2 bakstenen in (er zit daar dus geen cement) en nog een ruimte tussen plafond en bakstenen van 50 centimeter breed en 1 centimeter hoog.
De u-profielen hebben geen nut. Wat ventilatie gaten maken met klepjes (tegen regenwater) erin lijkt mij dan dus voor de hand liggend om uit te proberen. Vooral ook omdat het nu al kan (impregneren kan nu niet) en omdat het sowieso nooit kwaad kan om ventilatie gaten met roosters te hebben in je schuur.
Ik heb 3 wanden naar buiten, de andere wand is de schuur van de buren. In de middelste wand zit de deur.
Is dit een idee? Ik weet niet of 5 teveel is of nog steeds te weinig, ik ehb expres afwisselend hoog en laag gedaan!
Hoe hoog kan ik het beste vanaf de plafondplaat doen? 5 centimeter? Zodat het gat zo dicht mogelijk op het plafond zit?
En dan iets van 30 centimeter vanaf de grond, zodat ik geen last krijg met bijvoorbeeld sneeuw?
/f/image/QcpYf8L6g1M4m6SS7iuSRIzO.png?f=fotoalbum_large)
1 kant (op de tekening meest rechts) is trouwens het steegje, dus daar kan ik ook prima 4 gaten in de muur maken zonder dat ik er iets van zie
of
/f/image/EdN6YF9pAiQXaAGp5AxK8IUK.png?f=fotoalbum_large)
2 onder en 2 boven, dat zou mogelijk beter moeten zijn voor de luchtstroom?
Of 4 boven en 4 onder
/f/image/EjyjwMueeu3JCzWETHy7Rbdb.png?f=fotoalbum_large)
@PaT @LinuxMan @Toke_gt
In de zomer wil ik dan sowieso de muur gaan impregneren en wil ik ook gaan kijken naar de voordelen van een groen dak. Dat zou ook kunnen helpen las ik.
Maar: alles in de schuur voelt vochtig aan. De fietsen, de bezem, de planken bovenin de schuur, etc.
Het kan zijn dat alles vochtig is geworden door de frituurpan, maar het kan ook zijn dat het al vochtig was. Geen idee.
Het lijkt dus gewoon te vochtig te zijn in de schuur. En de deur open zetten werkt niet. We zitten op twee tegengestelde muren in de schuur 4 sleufjes tussen 2 bakstenen in (er zit daar dus geen cement) en nog een ruimte tussen plafond en bakstenen van 50 centimeter breed en 1 centimeter hoog.
De u-profielen hebben geen nut. Wat ventilatie gaten maken met klepjes (tegen regenwater) erin lijkt mij dan dus voor de hand liggend om uit te proberen. Vooral ook omdat het nu al kan (impregneren kan nu niet) en omdat het sowieso nooit kwaad kan om ventilatie gaten met roosters te hebben in je schuur.
Ik heb 3 wanden naar buiten, de andere wand is de schuur van de buren. In de middelste wand zit de deur.
Is dit een idee? Ik weet niet of 5 teveel is of nog steeds te weinig, ik ehb expres afwisselend hoog en laag gedaan!
Hoe hoog kan ik het beste vanaf de plafondplaat doen? 5 centimeter? Zodat het gat zo dicht mogelijk op het plafond zit?
En dan iets van 30 centimeter vanaf de grond, zodat ik geen last krijg met bijvoorbeeld sneeuw?
/f/image/QcpYf8L6g1M4m6SS7iuSRIzO.png?f=fotoalbum_large)
1 kant (op de tekening meest rechts) is trouwens het steegje, dus daar kan ik ook prima 4 gaten in de muur maken zonder dat ik er iets van zie
of
/f/image/EdN6YF9pAiQXaAGp5AxK8IUK.png?f=fotoalbum_large)
Of 4 boven en 4 onder
/f/image/EjyjwMueeu3JCzWETHy7Rbdb.png?f=fotoalbum_large)
@PaT @LinuxMan @Toke_gt
In de zomer wil ik dan sowieso de muur gaan impregneren en wil ik ook gaan kijken naar de voordelen van een groen dak. Dat zou ook kunnen helpen las ik.
[ Voor 41% gewijzigd door President op 27-12-2021 22:21 ]
Thanks, vriezer op balkjes lijkt een slim idee! De poten zijn te kort om hem tot het blad te krijgen, maar had er inderdaad niet aan gedacht dat ik hem ook kon liften met balkes. Logisch eigenlijk. Dan kan de vriezer ook mooi vastgezet aan het aanrechtblad. Het deurtje dekt dan wel de ventilatie af, maar in principe is er genoeg ruimte voor de lucht om langs te stromen, en het rooster zit niet in de plint wat óók mooier is.phYzar schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:01:
[...]
De panelen links en rechts zou ik persoonlijk gelijk zetten met de voorkant van de kastjes en niet gelijk met de frontjes. (Zo heb ik dat bij mijn IKEA keuken in ieder geval gedaan). Dan moet je waarschijnlijk wel je balkjes net paneeldikte inkorten, maar dan kun je het paneel links in ieder geval ook vastschroeven vanuit het kastje, dus niet perse met nog een extra verticale balk. Verder zou ik persoonlijk de vriezer op balkjes of andere verhoging zetten zodat hij wel tot het blad komt, dat scheelt weer een vulstrook en bukken bij gebruik. Dan zou die balk daar ook weg kunnen. (Ik heb zelf een lage vriezer in een hoge kast, daar wordt op de vriezer een kastplank gelegd, is ook altijd nog een optie. Kun je net wat prullaria kwijt al moet wel de vriezerdeur open om erbij te kunnen). Voor de ruimte rechts zou ik met vuren latten een raamwerkje maken waarmee je zowel de vriezer klemzet als ook afwerkpaneel op kunt monteren.
De afwerkpanelen zet je inderdaad normaal gelijk met de front van het kastje (niet de deur) maar in dit geval vind ik dat wel minder mooi omdat de 160 keuken nogal ruim in het inhammetje staat. Ik had zelf dit filmpje gezien: YouTube: How to Install an Ikea Kitchen en daar vind ik rond 40:23 dat hij het wel mooi heeft opgelost met mooi uitgelijnd met het kastdeurtje.
De deuren worden 47,5 bij 138,8 cm hoog (per stuk). Weet niet of MDF dan te zwaar wordt en/of gaat buigen ? Ik weet dat ze bij bouwmarkten inderdaad planken op maat zagen.Thejman1989 schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:56:
[...]
Ik heb zelf deuren gemaakt van mdf maar je kan een hele hoop soorten materiaal gebruiken. Het is dan ook een beetje afhankelijk van de overspanning en of het niet door gaat hangen. Elk materiaal heeft wel weer voor en nadelen uiteraard.
Groeven erin maken kan je zelf ook doen met een bovenfrees. Op maat zagen kan (kon) je gewoon bij de gamma laten doen maar als je googled op hout op maat, kan je op veel plekken het zo op maat thuis bezorgd krijgen. Met groeven erin weet ik niet zo, behalve een timmerbedrijf, dan gaan de kosten natuurlijk ook weer wat omhoog. Succes!
Wil een beetje zo'n deur krijgen, is dat makkelijk te doen met een bovenfrees :

Ik ben niet echt heel ervaren met een bovenfrees, maar dit is niet echt de bedoeling van dat ding. Gaat snel mis. Deze deur maak je met plaat en dikkere delen.vortexnl1982 schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:20:
[...]
De deuren worden 47,5 bij 138,8 cm hoog (per stuk). Weet niet of MDF dan te zwaar wordt en/of gaat buigen ? Ik weet dat ze bij bouwmarkten inderdaad planken op maat zagen.
Wil een beetje zo'n deur krijgen, is dat makkelijk te doen met een bovenfrees :
[Afbeelding]
Ja precies dat dacht ik ook. Lijkt me dat zo'n type deur het mooiste effect geeft voor die nis. Sjah of toch gewoon platte platen..Okasha schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:26:
[...]
Ik ben niet echt heel ervaren met een bovenfrees, maar dit is niet echt de bedoeling van dat ding. Gaat snel mis. Deze deur maak je met plaat en dikkere delen.
colvano schreef op maandag 27 december 2021 @ 07:28:
[...]
Waar koop jij dit? Ik meen goed gezocht te hebben maar geen verkoper te vinden.
bbbrumbrum schreef op maandag 27 december 2021 @ 00:41:
[...]
Maar ik houd me aanbevolen als je ze weet te sourcen!
Mocht ik in de buurt van mijn oude woning komen zal ik eens kijken hoeveel open stootvoegen er daar in de schuur zaten. Voor mijn gevoel waren er dat wel wat meer. Maar voordat je nu allemaal gaten gaat msken, ksn je het tot de zomer niet uitzingen met een vochtvreter?President schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:28:
Vervolg op de schuur. We hebben afgelopen dagen de schuurdeur de hele dag op een kier gezet. Vanavond frituur even aan gehad in de schuur, vrouw heeft uiteraard niet gecontroleerd hoe de schuur erbij stond..
[Afbeelding]
of
[Afbeelding]
Of 4 boven en 4 onder
[Afbeelding]
@PaT @LinuxMan @Toke_gt
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik ben voor een Atmoz topic!Atmoz schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:08:
[...]
Dat heb ik vorig jaar (netjes in een uitgebreid bericht) aan een moderator gevraagd, maar daar kwam helaas geen antwoord op. De eerdere communicatie verliep ook al érg stroef waardoor ik het idee begon te krijgen dat Tweakers totaal niet geïnteresseerd was in m'n project![]()
Erg jammer inderdaad. Want als er één website goed bij m'n project past is het Tweakers wel (alleen al vanwege de goede hulp en input die ik heb mogen ontvangen en nog steeds krijg; ik werk zelfs nu met sommige Tweakers samen!)
Ik sta uiteraard nog steeds open om hier het verhaal -van letterlijk m'n aller grootste project ever- te doen, maar dan moet ik wel weten dat het mag (én waar) en dat het gewenst is natuurlijk
4 van dit soort bakjes neerzetten bedoel je?PaT schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:28:
[...]
Mocht ik in de buurt van mijn oude woning komen zal ik eens kijken hoeveel open stootvoegen er daar in de schuur zaten. Voor mijn gevoel waren er dat wel wat meer. Maar voordat je nu allemaal gaten gaat msken, ksn je het tot de zomer niet uitzingen met een vochtvreter?
https://www.bol.com/nl/p/...lvorming/9300000059069260
Ik heb nog even geteld. Er zitten 4 gleufjes per muur, dus 12 in totaal
:strip_exif()/f/image/BjEIjzFTVAIQcU7iiCfuWIY4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb even een stok met er doorheen gedrukt om de spinnenwebben weg te halen, niet dat het verschil zal maken maar voor het idee :-)
[ Voor 35% gewijzigd door President op 28-12-2021 09:09 ]
Dat is wel heel karig.President schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:56:
[...]
4 van dit soort bakjes neerzetten bedoel je?
https://www.bol.com/nl/p/...lvorming/9300000059069260
Ik heb nog even geteld. Er zitten 4 gleufjes per muur, dus 12 in totaal
[Afbeelding]
Ik heb even een stok met er doorheen gedrukt om de spinnenwebben weg te halen, niet dat het verschil zal maken maar voor het idee :-)
Hier zitten ze verticaal in dit soort blokjes, 4 blokjes aan beide zijkanten (2 onder en 2 boven).

Het idee is dat de wind zodoende door de schuur heen kan blazen.
Ja, dat ben ik ook gewend uit mijn vorige schuur. Volgens mij kan het nooit echt goed ventileren met zulke kleine spleetjes zoals nu, daarom dacht ik eraan om sowieso wat ventilatie gaten erbij te maken.Wolly schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:20:
[...]
Dat is wel heel karig.
Hier zitten ze verticaal in dit soort blokjes, 4 blokjes aan beide zijkanten (2 onder en 2 boven).
[Afbeelding]
Het idee is dat de wind zodoende door de schuur heen kan blazen.
@President
Ik begrijp dat je schuur onverwarmd is, en slecht/niet geisoleerd.
Door de temperatuurschommelingen krijg je gewoon condensatie.
Je betonnen/stenen muren en dak koelen gewoon enorm af, en als er dan vochtige lucht binnen komt, dan condenseert dat gewoon.
Op sommige dagen dat het koud is ‘s nachts krijg ik zelfs condensatie op de buitenkant van mijn dubbel glas van de woning. Dan weet je dat er zowat overal condensatie op komt.
Wat mij dan verwondert is dat er schuren zijn in je straat waar het niet vochtig is….
Je betonnen/stenen muren en dak koelen gewoon enorm af, en als er dan vochtige lucht binnen komt, dan condenseert dat gewoon.
Op sommige dagen dat het koud is ‘s nachts krijg ik zelfs condensatie op de buitenkant van mijn dubbel glas van de woning. Dan weet je dat er zowat overal condensatie op komt.
Wat mij dan verwondert is dat er schuren zijn in je straat waar het niet vochtig is….
Sony A7 iv en wat recycled glas
Volgens de buren hebben zij het niet, maar zij hebben een groen dak op de betonplaat. Dat helpt als het goed is tegen het condenseren omdat het dak binnen daardoor warmer is geloof ik. Geen idee precies.Tommie12 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:14:
@President
Feit is en blijft dat het absurd is dat er nu al schimmel zit op twee plastic ballen welke hoog in de schuur in een open bak zaten. Kan mij nog herinneren dat mijn vader vroeger de aardappels in de schuur had staan (ook niet geïsoleerd) omdat het daar kouder en droog was.
Dus ook ik hoor naar mijn mening gewoon een fiets op elk moment droog uit de schuur te kunnen pakken of een fietshelm daar te kunnen leggen zonder dat de bandjes gaan schimmelen.
Dat zou de basis moeten zijn van elke schuur, zonder isolatie, verwarming, etc...
Klein dubio waar ik over nadenk;
Stel je gaat de keuken verbouwen, extra groepen/leidingen/netwerk die kant op leggen.
Doe je dat dan liever met VD draad door gele pijp boven een dubbel plafond, en dan bijvoorbeeld achter de koelkast naar beneden voeren richting koelkast/kookplaat/oven.
Of met YMVK door de kruipruimte, en naar boven boren daar waar je de kabel nodig hebt?
Kruipruimte is vrij nat, dus een metalen kabelgoot lijkt mij geen optie. En met eventueel isoleren van de vloer zijn al die kabels ook niet echt handig.
Dubbel plafond zit er al, alhoewel die er voor het grootste deel wel uit gaat, want het is geen doorlopend geheel.
Stel je gaat de keuken verbouwen, extra groepen/leidingen/netwerk die kant op leggen.
Doe je dat dan liever met VD draad door gele pijp boven een dubbel plafond, en dan bijvoorbeeld achter de koelkast naar beneden voeren richting koelkast/kookplaat/oven.
Of met YMVK door de kruipruimte, en naar boven boren daar waar je de kabel nodig hebt?
Kruipruimte is vrij nat, dus een metalen kabelgoot lijkt mij geen optie. En met eventueel isoleren van de vloer zijn al die kabels ook niet echt handig.
Dubbel plafond zit er al, alhoewel die er voor het grootste deel wel uit gaat, want het is geen doorlopend geheel.
Nu komen we ergens. Gaat het om een vrijstaande houten schuur, zonder enige isolatie in het dak? Dan zal zo'n dak bij heldere nachten altijd nat zijn aan de onderkant, omdat dat dak door uitstraling het koudste punt van je constructie is.President schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:30:
Volgens de buren hebben zij het niet, maar zij hebben een groen dak op de betonplaat. Dat helpt als het goed is tegen het condenseren omdat het dak binnen daardoor warmer is geloof ik. Geen idee precies.
Precies om dat te voorkomen heeft de aannemer die hier de carport heeft gemaakt ook het carportdak nog voorzien van isolatie (volgens mij een cm of 4 PIR). Dat werkt perfect, want de onderkant daarvan is altijd mooi droog.
Jouw buren hebben een groen dak, wat ook genoeg zal isoleren om condens te voorkomen
Het probleem zit hem dus in je ongeïsoleerde dak. Hier zou ik de aannemer op aanspreken, want volgens mij is dat gewoon een bouwfout.
Wat er gedaan moet worden is dat je dak alsnog geïsoleerd wordt. Afhankelijk van de constructie kan dat aan de binnenzijde of nog bovenop de dakbedekking. Maar de meest logische plek is tussen de betonplaat en je dakbedekking.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het is een vrijstaande schuur (gedeeld met de buren, die hebben de andere helft) bestaande uit enkelsteens muur en een betonplaat onderop en een betonplaat bovenop. Daarnaast een deur met een groot raam. Er is dus geen isolatie, geen dakbedekking, etcAndrehj schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:40:
[...]
Nu komen we ergens. Gaat het om een vrijstaande houten schuur, zonder enige isolatie in het dak? Dan zal zo'n dak bij heldere nachten altijd nat zijn aan de onderkant, omdat dat dak door uitstraling het koudste punt van je constructie is.
Precies om dat te voorkomen heeft de aannemer die hier de carport heeft gemaakt ook het carportdak nog voorzien van isolatie (volgens mij een cm of 4 PIR). Dat werkt perfect, want de onderkant daarvan is altijd mooi droog.
Jouw buren hebben een groen dak, wat ook genoeg zal isoleren om condens te voorkomen
Het probleem zit hem dus in je ongeïsoleerde dak. Hier zou ik de aannemer op aanspreken, want volgens mij is dat gewoon een bouwfout.
Wat er gedaan moet worden is dat je dak alsnog geïsoleerd wordt. Afhankelijk van de constructie kan dat aan de binnenzijde of nog bovenop de dakbedekking. Maar de meest logische plek is tussen de betonplaat en je dakbedekking.
Ik ga al bij rechtsbijstand informeren hoe het zit, kan ik de verkopers aansprakelijk stellen voor het niet melden? Kan ik de bouwer daarvoor aansprakelijk stellen 6 jaar na oplevering nog?
Buren hebben bouwer al meerdere keren aangesproken. Opzichter is meerdere keren langs geweest maar 'dit is wat het is' hebben ze te horen gekregen

Ik wil gewoon een schimmel vrije en roestvrije schuur, zonder maandelijks kosten kwijt te zijn aan een verwarming, dagelijks deuren open te zetten of wekelijks vochtvreters of een apparaat te legen of iets dergelijks. Als dat nou eenmalig bij wijze van 1000-2000 euro in totaal kost: helemaal prima.
[ Voor 9% gewijzigd door President op 28-12-2021 10:50 ]
gemak van aanleg is niet een overweging, ik kies in mijn geval juist de kruipruimte voor elektra (ook schuur/voorkant huis) meegenomen omdat andere leiding(en) bv water/verwarming wel binnenshuis te houden. kwa kabel heb ik gelet op de ader dikte. Dus kruipruimte is voor mij de way to go. ik zou voor buizen kiezen van 22mm ipv 19mm zeker als je met meerdere / zwaardere aansluitingen zit_ferry_ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:32:
bv 18/19mm 2 utp kabels doortrekken is geen feest .. zeker met rare bochten oid .. dus 22mm waar mogelijk.
isoleren is geen probleem als je bv DIY gaat isoleren (kruipruimte) dan ga je zo dicht mogelijk op je leiding werk zitten met bv EPS platen en alle naadjes/open ruimtes vul je op met purschuim ook om de leidingen heen.
ps leiding werk gelijk kabels trekken en verlijmen, lijmen doe je puur wegens gemak bij kabels trekken .. of vocht in je kruipruimte erbuiten te houden .. het is niet nodig.
Tja vanalles
Wat kan de bouwer hier aan doen dan? Het is een bijgebouwtje dat zoals je zelf al aangeeft, gewoon het minimaal benodigde heeft. Dat je er al een raam in hebt is al een "luxe".President schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:46:
[...]
Het is een vrijstaande schuur (gedeeld met de buren, die hebben de andere helft) bestaande uit enkelsteens muur en een betonplaat onderop en een betonplaat bovenop. Daarnaast een deur met een groot raam. Er is dus geen isolatie, geen dakbedekking, etc
Ik ga al bij rechtsbijstand informeren hoe het zit, kan ik de verkopers aansprakelijk stellen voor het niet melden? Kan ik de bouwer daarvoor aansprakelijk stellen 6 jaar na oplevering nog?
Buren hebben bouwer al meerdere keren aangesproken. Opzichter is meerdere keren langs geweest maar 'dit is wat het is' hebben ze te horen gekregen
Ik wil gewoon een schimmel vrije en roestvrije schuur, zonder maandelijks kosten kwijt te zijn aan een verwarming, dagelijks deuren open te zetten of wekelijks vochtvreters of een apparaat te legen of iets dergelijks. Als dat nou eenmalig bij wijze van 1000-2000 euro in totaal kost: helemaal prima.
Zelf heb ik een garage met spouwmuurisolatie, geïsoleerd dak, geïsoleerde vloer met vloerverwarming, dubbel glas, geïsoleerde kanteldeur. En guess what.... die kanteldeur daar zit gewoon condens op aan de binnenkant als het buiten koud is. De deurklink is zelfs gewoon nat, het slot, nat. Zodra ik de vloerverwarming aanzet naar >10 graden is het probleem nagenoeg opgelost. Dit is gewoon een gevolg van temperatuur/vochtverschillen tussen binnen en buiten.
Ventileren, ventileren, ventileren, dat is de oplossing. Je kunt checken of er in het bouwbesluit iets staat over een verplichte dakbedekking, maar buiten dat houdt het op.
Kun je je rechtsbijstandverzekering op gaan zetten, maar denk dat het resultaat hetzelfde is als voor die tijd.
Sorry, ik bedoelde een ruit in de deur in plaats van 'raam'Den_S85 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:05:
[...]
Wat kan de bouwer hier aan doen dan? Het is een bijgebouwtje dat zoals je zelf al aangeeft, gewoon het minimaal benodigde heeft. Dat je er al een raam in hebt is al een "luxe".
Zelf heb ik een garage met spouwmuurisolatie, geïsoleerd dak, geïsoleerde vloer met vloerverwarming, dubbel glas, geïsoleerde kanteldeur. En guess what.... die kanteldeur daar zit gewoon condens op aan de binnenkant als het buiten koud is. De deurklink is zelfs gewoon nat, het slot, nat. Zodra ik de vloerverwarming aanzet naar >10 graden is het probleem nagenoeg opgelost. Dit is gewoon een gevolg van temperatuur/vochtverschillen tussen binnen en buiten.
Ventileren, ventileren, ventileren, dat is de oplossing. Je kunt checken of er in het bouwbesluit iets staat over een verplichte dakbedekking, maar buiten dat houdt het op.
Kun je je rechtsbijstandverzekering op gaan zetten, maar denk dat het resultaat hetzelfde is als voor die tijd.
Vaag verhaal. Waar wil jij 22mm PVC buizen kopen? En sinds wanneer krijg je geen 2x UTP door 19mm? Dat lukt zelfs bij 16mm nog prima.vso schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:02:
ik zou voor buizen kiezen van 22mm ipv 19mm zeker als je met meerdere / zwaardere aansluitingen zit bv 18/19mm 2 utp kabels doortrekken is geen feest .. zeker met rare bochten oid .. dus 22mm waar mogelijk.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ventileren gaat je echt niet helpen als de druppels aan het koude plafond hangen. Sterker nog, dan komt er 's nachts nog meer vochtige lucht binnen die dan tegen dat koude dak weer condenseert.Den_S85 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:05:
Dit laatste heeft @President zelf ook al geconstateerd, want zelfs met de deur open bleef het probleem.
De beste methode is dat koude dak isoleren. Dan blijft de luchtvochtigheid echter nog steeds even hoog als buiten, maar ben je wel van de condens af. Om die luchtvochtigheid verder te verlagen zal je de schuur moeten verwarmen (in combinatie met wat ventilatie).
Je kan de verkoper niet aansprakelijk stellen voor normale fysische verschijnselen.President schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:46:
[...]
Het is een vrijstaande schuur (gedeeld met de buren, die hebben de andere helft) bestaande uit enkelsteens muur en een betonplaat onderop en een betonplaat bovenop. Daarnaast een deur met een groot raam. Er is dus geen isolatie, geen dakbedekking, etc
Gebruik die 1000-2000€ voor isolatie en een groendak, dan is het probleem waarschijnlijk opgelost.
Vergeet niet dat het dit najaar zeer vochtig was, en ja, die betonnen plaat is nu eenmaal een grote massa die lekker af koelt ‘s nachts, en als het dan overdag iets warmer en goed vochtig is, dan krijg je daar condensatie. Dat is de natuur.
Ik kan de verkoper niet aansprakelijk stellen voor het verzwijgen van het feit dat ik de schuur niet kan gebruiken om een fiets roestvrij in neer te zetten? Het is 'oke' dat de druppels van het plafond afvallen en alles in de schuur daar nat van wordt?Tommie12 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:33:
[...]
Je kan de verkoper niet aansprakelijk stellen voor normale fysische verschijnselen.
Gebruik die 1000-2000€ voor isolatie en een groendak, dan is het probleem waarschijnlijk opgelost.
Vergeet niet dat het dit najaar zeer vochtig was, en ja, die betonnen plaat is nu eenmaal een grote massa die lekker af koelt ‘s nachts, en als het dan overdag iets warmer en goed vochtig is, dan krijg je daar condensatie. Dat is de natuur.
Misschien heb je gelijk hoor, maar ik heb toch wel andere verwachtingen van een schuur opgeleverd in 2014.
Was het een schuur van 50 jaar oud: prima. Maar dat je in een schuur van nog geen 10 jaar oud niet eens speelgoed kan neerzetten zonder dat het gaat schimmelen?
Zelfs in onze vorige schuur met bouwjaar 2005 konden we gewoon fietsen stallen en speelgoed plaatsen zonder dat de schimmel erop kwam...
Het is inderdaad een Jaga convector. Het wisselblok zoals @Wolly noemt lijkt mij wat ik nodig heb. Ik ga even bellen met de Warmteservice.edsandje schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:30:
[...]
Verkeerd onderblok, aanvoer leiding zit links.
Leidingen omwisselen bij verdeler zal waarschijnlijk niet lukken de leiding van de retour moet dan naar de aanvoer en is te kort of je moet deze verlengen.
Makkelijker is om een ander onderblok te halen.
Heb je een Jaga convector?
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
had je mijn onderschrift niet gelezen ? gevonden fouten mag je houden (gratis) in dit geval niet de maatvoering scherp hebbenAndrehj schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:10:
[...]
Vaag verhaal. Waar wil jij 22mm PVC buizen kopen? En sinds wanneer krijg je geen 2x UTP door 19mm? Dat lukt zelfs bij 16mm nog prima.
Dat jij andere ervaringen hebt met dunner/goedkoper kabels oid tja dat kan ..
maar de echte vraag is .. waarom zou je je de kleine diameter buis pakken als je de grotere ook kan hebben ? het lijkt me niet om kosten te besparen van 1,- op 10m pijp bij wijze van spreken.. en als je stuggere kabels trekt ben je ook blijer met meer ruimte toch ?
Tja vanalles
Dit is toch echt een beetje gek? Jij adviseert elektrabuizen van 22mm omdat 19mm volgens jou te klein is. Dan wordt je erop gewezen (dan geef je eerst een sneer) en vraag je waarom je erop zou besparen. Waar koop jij elektrabuizen groter dan 19mm? Of is je advies om ander PVC te gebruiken?vso schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:44:
[...]
had je mijn onderschrift niet gelezen ? gevonden fouten mag je houden (gratis) in dit geval niet de maatvoering scherp hebben![]()
Dat jij andere ervaringen hebt met dunner/goedkoper kabels oid tja dat kan ..
maar de echte vraag is .. waarom zou je je de kleine diameter buis pakken als je de grotere ook kan hebben ? het lijkt me niet om kosten te besparen van 1,- op 10m pijp bij wijze van spreken.. en als je stuggere kabels trekt ben je ook blijer met meer ruimte toch ?
isoleren alleen helpt niet, dan sluit je het vocht op, ventilatie in beide gevallen zet geen zoden aan de dijkAndrehj schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:14:
[...]
Ventileren gaat je echt niet helpen als de druppels aan het koude plafond hangen. Sterker nog, dan komt er 's nachts nog meer vochtige lucht binnen die dan tegen dat koude dak weer condenseert.
Dit laatste heeft @President zelf ook al geconstateerd, want zelfs met de deur open bleef het probleem.
De beste methode is dat koude dak isoleren. Dan blijft de luchtvochtigheid echter nog steeds even hoog als buiten, maar ben je wel van de condens af. Om die luchtvochtigheid verder te verlagen zal je de schuur moeten verwarmen (in combinatie met wat ventilatie).
misschien dat je een verwarming erbij mikt zodat het vocht verdampt en dat het dan weg kan ventileren, en als het mogelijk is aan 1 kant een ventilator die naar buiten zuigt ?
Tja vanalles
En hoe was die schuur uit 2005 opgebouwd?President schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:42:
[...]
Ik kan de verkoper niet aansprakelijk stellen voor het verzwijgen van het feit dat ik de schuur niet kan gebruiken om een fiets roestvrij in neer te zetten? Het is 'oke' dat de druppels van het plafond afvallen en alles in de schuur daar nat van wordt?
Misschien heb je gelijk hoor, maar ik heb toch wel andere verwachtingen van een schuur opgeleverd in 2014.
Was het een schuur van 50 jaar oud: prima. Maar dat je in een schuur van nog geen 10 jaar oud niet eens speelgoed kan neerzetten zonder dat het gaat schimmelen?
Zelfs in onze vorige schuur met bouwjaar 2005 konden we gewoon fietsen stallen en speelgoed plaatsen zonder dat de schimmel erop kwam...
Ik heb hier een houten tuinhuis met metalen dak waartegen een isolatielaag zit.
Op sommige dagen staat er condens op de ramen aan de binnen en buitenkant.
Zo’n slab koude beton, en dan een helderen koude nacht, dan is dat beton op vrijwel vriestemperatuur. Als het dan naar 10 graden gaat overdag met hoge vochtigheid, dan zit het condenspunt op 5 graden. En dan krijg je die condensatie.
Groendak er op, en een paar plaatjes isolatie en het is opgelost.
zou jullie sieren om " je bedoelt vast maat A en B elektra buis" dan is er een hoop minder haat en nijd ..en dan kan ik gewoon "ja inderdaad" zeggen ..orf schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:51:
[...]
Dit is toch echt een beetje gek? Jij adviseert elektrabuizen van 22mm omdat 19mm volgens jou te klein is. Dan wordt je erop gewezen (dan geef je eerst een sneer) en vraag je waarom je erop zou besparen. Waar koop jij elektrabuizen groter dan 19mm? Of is je advies om ander PVC te gebruiken?
en de "sneer" zoals jij het wenst te interperteren .. kan je beter opvatten dat ik niet ontken dat ik het mis kan hebben.
Er zullen vast andere maten beschikbaar zijn, en ja ten overvloede ik heb andere maat gebruikt tussen meterkast/schuur.. puur omdat ik financieel andere prioriteiten had om te investeren in elektra kabel, en de ze later met gemak van schuur naar meterkast heb kunnen trekken zonder de tuin opnieuw te hoeven openen. Maar dat was mijn keuze, persoonlijk blijf ik van smallere buizen weg
Tja vanalles
dat denk ik ook, dit is een prima voorbeeld van nachtelijk uitstraling. ventileren maakt het alleen maar erger omdat er een eindeloze toevoer is van nieuw vocht. en dus de schuur vochtiger maakt. als je de plaat niet meer zo koud laat worden (isolatie aan de buitenkant) condenseerd dat vocht niet en droogt de aanwezige ventilatie de rest van de schuur ipv dat hij deze natter maakt.Tommie12 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:03:
[...]
En hoe was die schuur uit 2005 opgebouwd?
Ik heb hier een houten tuinhuis met metalen dak waartegen een isolatielaag zit.
Op sommige dagen staat er condens op de ramen aan de binnen en buitenkant.
Zo’n slab koude beton, en dan een helderen koude nacht, dan is dat beton op vrijwel vriestemperatuur. Als het dan naar 10 graden gaat overdag met hoge vochtigheid, dan zit het condenspunt op 5 graden. En dan krijg je die condensatie.
Groendak er op, en een paar plaatjes isolatie en het is opgelost.
Ik denk niet dat je op het antwoord zit te wachten, maar ik beantwoord het toch maar even
Opzich kan je prima pvc groter dan 19mm kopen . je kan bv 25mm elektrabuis kopen en is gewoon een standaard maat (alleen niet bij de gamma e.d. ) er wordt ook naar verwezen in diverse tabbelen over welke aders en hoeveel in welke buizen mogen
https://pvcvoordeel.nl/pv...-25mm-grijs-l-4-mtr-prod/
2 gaten 100mm moet voldoende zijn (1 hoog 1 laag).. eventueel een rooster in de deur ..President schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:28:
[Afbeelding]
of
[Afbeelding]
Of 4 boven en 4 onder
[Afbeelding]
@PaT @LinuxMan @Toke_gt
Maar is de grond rond je schuur "droog" ? je zou een gleuf van 50/60cm diep en een schop breed rondom je schuur kunnen graven .. en dan grind in worstvorm https://www.onkruidbrander.com/nl/anti-onkruiddoek.html (laag zand erop) zorgt ervoor dat water sneller weg kan rond je schuur .. teminste als je niet te veel last hebt van klei rondom .. maar ook dat water moet weg kunnen. (zoek op grindkoffer)
je kan een "antivorst" verwarming (dus max 10 graden oid) aanleggen maar dan zou ik naast ventilatie ook iets doen aan isolatie anders staat de verwarming 24x7 te stoken..
ps frituren in je schuur en overal vet aanslag lijkt me niet de meest gewenste situatie, alleen daarom zou ik een afzuig installatie erbij zetten
Tja vanalles
2x cat6a is een uitdaging in 19mm kan ik je vertellenAndrehj schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:10:
[...]
Vaag verhaal. Waar wil jij 22mm PVC buizen kopen? En sinds wanneer krijg je geen 2x UTP door 19mm? Dat lukt zelfs bij 16mm nog prima.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 28-12-2021 13:24 ]
heb kabels aan barrels getrokken (coax vervangen door 2x cat6a) .. uiteindelijk maar 1x cat 6a gedaan met alsnog veel moeite..twain4me schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:22:
[...]
2x cat6a is een uitdaging in 19mm kan ik je vertellenheb mij zelf daar flink op verkeken.
Tja vanalles
ik kon nog bij de buizen dus heb een paar bochten los gemaakt toen ging het net..vso schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:24:
[...]
heb kabels aan barrels getrokken (coax vervangen door 2x cat6a) .. uiteindelijk maar 1x cat 6a gedaan met alsnog veel moeite..

maar op andere delen heb ik gewoon een extra buis neer geplempt..
Waarom zou je in een woonhuis cat6a willen? Cat6 is prima en gaat makkelijk met 2 stuks in een 16mm buis.twain4me schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:22:
2x cat6a is een uitdaging in 19mm kan ik je vertellenik heb mij daar flink op verkeken, man wat is dat spul dik.
En wat @vso betreft: Ik begrijp nog steeds niet waar hij 22mm buis wil halen. 20 of 25mm PVC zou nog kunnen, maar dat is voor vijvers etc. Daar kun je geen niet fatsoenlijk bochten in buigen en bovendien past het op geen enkele inbouwdoos of meterkast. Die buizen zijn dus helemaal niet geschikt voor bedrading.
Hoe kom je daar nou weer bij? De buurman van @President (met een aan de buitenzijde geisoleerd dak door het groendaksysteem) toont toch al aan dat isoleren juist wel helpt? Bovendien zie ik dat hier bij mijn eigen carport en dakoverstekken ook.vso schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:53:
isoleren alleen helpt niet, dan sluit je het vocht op,
Sorry, ik wist niet dat we alleen in woonhuizen mochten klussen,mijn fout.Andrehj schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:31:
[...]
Waarom zou je in een woonhuis cat6a willen? Cat6 is prima en gaat makkelijk met 2 stuks in een 16mm buis.
En wat @vso betreft: Ik begrijp nog steeds niet waar hij 22mm buis wil halen. 20 of 25mm PVC zou nog kunnen, maar dat is voor vijvers etc. Daar kun je geen niet fatsoenlijk bochten in buigen en bovendien past het op geen enkele inbouwdoos of meterkast. Die buizen zijn dus helemaal niet geschikt voor bedrading.
25mm kan gewoon in de meterkast worden aangesloten en het heet ook gewoon elektrabuis en geen vijverpvc Uitaard wordt het vaker niet dan wel in woningen toegepast maar het wordt ook weldegelijk in woningen toegepast. bv bij 3 fase 6 mm2. Je kan ook gewoon buigveren, sokjes en bochten kopen, het is dus prima geschikt voor draadjes.
In welke meterkast dan? In de standaard ABB en Hager kasten die ik ken past dat echt niet. En je vergeet voor het gemak ook even dat het op geen enkele inbouwdoos past.twain4me schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:01:
25mm kan gewoon in de meterkast worden aangesloten
25mm elektrabuis (nog steeds geen idee waar je dat dan moet kopen) aanraden voor een woning is gewoon niet handig. Alles is gestandaardiseerd op 16 en 19mm. En als je kabels om wat voor reden dan ook niet in 1 buis van 16 of 19mm passen, dan leg je er gewoon twee.
dat laatste is wat anders dan wat je net allemaal beweerde het is niet voor vijvers, het wordt gewoon toegepast, het kan aangesloten worden in de meterkast, maar in het centraaldozen/inbouwdozen systeem past het idd niet/slecht.Andrehj schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:16:
[...]
In welke meterkast dan? In de standaard ABB en Hager kasten die ik ken past dat echt niet. En je vergeet voor het gemak ook even dat het op geen enkele inbouwdoos past.
25mm elektrabuis (nog steeds geen idee waar je dat dan moet kopen) aanraden voor een woning is gewoon niet handig. Alles is gestandaardiseerd op 16 en 19mm. En als je kabels om wat voor reden dan ook niet in 1 buis van 16 of 19mm passen, dan leg je er gewoon twee.
En je kan het kopen bij de betere elektra winkels. of een gemiddelde groothandel zoals TU
ik had net al een link gegeven, maar hier is nog een andere.
https://www.elektramat.nl...donker-grijs-per-4-meter/
Dit ging over elektra aanleggen naar een keuken. Nergens is utp genoemd. Dan kun je aankomen met buis die in de industrie wordt gebruikt, maar het lijkt mij niet zo praktisch.
Even voor de duidelijkheid, ik draag het niet aan als oplossing, ik reageer op onjuiste beweringen dat het niet te koop zou zijn, voor vijvers is, of niet is aan te sluiten op een verdeler.orf schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:45:
Dit ging over elektra aanleggen naar een keuken. Nergens is utp genoemd. Dan kun je aankomen met buis die in de industrie wordt gebruikt, maar het lijkt mij niet zo praktisch.
redenen:Andrehj schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:31:
[...]
Waarom zou je in een woonhuis cat6a willen?
- toekomst bestendig (lees het kost maar een paar euro extra om het nu al te doen)
- je bent tweaker en hebt 1 of andere semi-rackmountable home server setup waar een MKB jalours op is
- je hebt andere redenereningen
Met dit soort argumentatie kan je ook nog thick ethernet/coax (bnc) of andere dino tijdperk netwerk met hubjes behouden.. en 10gb is nog niet super mainstream maar dat is de meeste nieuwe tech nog niet ..
Kortom who cares .. vind je wifi beter of voldoet je huidige setup .. beter tja ga je gang ..
de start (relevante gedeelte)
_ferry_ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:32:
er is niet 1:1 UTP genoemd maar wel netwerkorf schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:45:
Dit ging over elektra aanleggen naar een keuken. Nergens is utp genoemd.
lang verhaal kort .. ik was bezig met de tuin, leg een buis neer met x.y.z diameter van schuur naar kruipruimte/meterkast zodat ik uiteindelijk na 3 jaar na dato niet alles open hoefde te breken .. 3x 3aderige meuk + 2x utp (cat6a) was dus ook binnen uurtje erin getrokken .. meeste werk was de voorbereiding van de totale kabelbundel .. 3 jaar na aanleg van de buis.Dan kun je aankomen met buis die in de industrie wordt gebruikt, maar het lijkt mij niet zo praktisch.
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 28-12-2021 15:04 ]
Tja vanalles
ik zeg dat alleen isoleren niet helpt, dus ventileren/verwarmen oid hoort er ook wel bij (met vocht problemen) .. en jij bent het met me oneens ?Andrehj schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:33:
[...]
Hoe kom je daar nou weer bij? De buurman van @President (met een aan de buitenzijde geisoleerd dak door het groendaksysteem) toont toch al aan dat isoleren juist wel helpt? Bovendien zie ik dat hier bij mijn eigen carport en dakoverstekken ook.
Wil je dat iets meer uitleggen? graag in je uitleg erbij rekening houden dat de vocht situatie anders kan zijn in relatie tot de buurman van .. en als je frituurt in de schuur lijkt het me ook niet onwaarschijnlijk als je een waterdichte schil aan maken bent .. als de ventilatie al slecht is.. maar dat ligt ook of je (semi)dagelijks of 1x per 6 maanden frituurt ..
Tja vanalles
Omdat ik geen andere opties heb, frituur ik onder de afzuigkap in de keuken. Als je ziet hoeveel vocht er uit patat etc. komt is echt bizar. Ik heb een grote woonkamer, maar je ziet de luchtvochtigheid omhoog schieten. Dus frituren in een schuur zorgt ervoor dat je heel veel extra vocht je schuur inbrengt.President schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:28:
Impregneren van je muren is sowieso een goed idee. Je bakstenen blijven langer mooi en je voegen blijven langer goed.
persoonlijk gebruik ik liever niet de kleinste diameter .. en als ik kabels trek, dan is dat 3 tot 4 kleuren afhankelijk v.d situatie.Andrehj schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:16:
[...]
In welke meterkast dan? In de standaard ABB en Hager kasten die ik ken past dat echt niet. En je vergeet voor het gemak ook even dat het op geen enkele inbouwdoos past.
- bruin,blauw, aarde = standaard (of 2x utp in de vorm van cat6a)
- zwart is optioneel (of als trekdraad oid) tijdens het klussen ..
Waarom druk maken over de maten ? al gebruik je 25mm of 100mm buis wat zou het jou roesten je woont er niet, ik zou blij wezen als men toekomst bestendig is geweest .. opties hebben is goed.
Tja vanalles
Dan helpen die hercirculatie afzuigkappen ook niet echt ..chrisborst schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:27:
[...]
Omdat ik geen andere opties heb, frituur ik onder de afzuigkap in de keuken. Als je ziet hoeveel vocht er uit patat etc. komt is echt bizar. Ik heb een grote woonkamer, maar je ziet de luchtvochtigheid omhoog schieten. Dus frituren in een schuur zorgt ervoor dat je heel veel extra vocht je schuur inbrengt.
Eerlijk gezegd nog niet eens echt bij stil gestaan .. hoef ik ook niet meer met Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module deze kan actief sturen op luchtvochtigheid ..

Tja vanalles
iemand een goede tip voor een vloerverwarmingplan van tekening naar echte wereld krijgen?
Ik heb dit bedacht (negeer de scherpe hoeken, dat maakt het plannen makkelijker)

En moet dit nu op de fermacell vloer zien over te brengen. Tuurlijk, met een meetlat en geduld kom ik er wel, maar wellicht is er een slimme tip van iemand met praktijkervaring
Ik heb dit bedacht (negeer de scherpe hoeken, dat maakt het plannen makkelijker)

En moet dit nu op de fermacell vloer zien over te brengen. Tuurlijk, met een meetlat en geduld kom ik er wel, maar wellicht is er een slimme tip van iemand met praktijkervaring
[ Voor 9% gewijzigd door Arjan op 28-12-2021 16:57 ]
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Noppenplaat. https://www.vloerverwarmi...ten-28mm-per-10-stuks-10m
Daarmee krijg je de boel er goed in. Desnoods plak je een tape over de route die je wilt volgen, kun je eerst puzzelen voordat je de leiding er in drukt.
Daarmee krijg je de boel er goed in. Desnoods plak je een tape over de route die je wilt volgen, kun je eerst puzzelen voordat je de leiding er in drukt.
geen ervaring maar moest aan dit filmpje denken, als je zelf wilt gaan tekenen of moet frezenArjan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:42:
iemand een goede tip voor een vloerverwarmingplan van tekening naar echte wereld krijgen?
[Afbeelding]
YouTube: Hoe teken je de vloerverwarming op de vloer af? (Renovatie Sauna 6)
[ Voor 8% gewijzigd door Eboman op 28-12-2021 17:34 ]
Signature
ff nieuwsgierigArjan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:42:
[Afbeelding]
- hoe lang zijn je lussen ?
- en hoeveel lussen ?
- waarom dicht op de kamer rand? (teminste als groen 1:1 je werkelijke vloer is ..)
Wat ik tot nu toe meegekregen heb hier op tweakers =
- meer lussen (kortere lengtes) = beter omdat je de warmte egaler kan verdelen oid
- niet te dicht op de muur (40/50cm oid ervanaf ..ofzo omdat je onder kasten/bank niet onnodig wilt verwarmen.
- niet te vergeten vooraf je de vloer stort (als je stort) een druktest uitvoeren
- thermosststaat knoppen/individueel regelen van 1 of meerdere slangen ??
Er zijn diverse leg systemen met hulptools al dan niet te huur/leen oid .. en gratis legplan ..
Nogmaals dit zijn dingen die ik meegekregen heb, hoeveel hout dit snijd weet ik niet zou zelf eens zoeken op vloerverwarming hier op got ..
Tja vanalles
@sypie moppenplaat gaat niet werken omdat ik het in de vloer ga (laten) frezen 
@Eboman dat ziet er nuttig uit, zeker ook handig om even te zien hoe die frees (niet) te manoeuvreren is
@vso lengte verschilt, maar de langste is +/- 80m, de meeste een stuk korter. Het zijn 10 lussen. Dicht op de kamerrand, tja, volgens mij gaat het om oppervlakte, hoe groter hoe meer potentiële warmteafgifte. Zeker bij de buitenmuren lijkt het mij nuttig om te zorgen dat er wat warmte afgifte is. Mogelijk zit ik nu wel wat dicht bij de muur ivm. praktische uitvoerbaarheid, dat zal ik nog eens nameten.
Voordat ik de boel dichtsmeer laat ik inderdaad eerst de boel vullen en testen, thanks
@Eboman dat ziet er nuttig uit, zeker ook handig om even te zien hoe die frees (niet) te manoeuvreren is
@vso lengte verschilt, maar de langste is +/- 80m, de meeste een stuk korter. Het zijn 10 lussen. Dicht op de kamerrand, tja, volgens mij gaat het om oppervlakte, hoe groter hoe meer potentiële warmteafgifte. Zeker bij de buitenmuren lijkt het mij nuttig om te zorgen dat er wat warmte afgifte is. Mogelijk zit ik nu wel wat dicht bij de muur ivm. praktische uitvoerbaarheid, dat zal ik nog eens nameten.
Voordat ik de boel dichtsmeer laat ik inderdaad eerst de boel vullen en testen, thanks
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Wij willen ook VV aanleggen(ook verwarming in rest van het huis), maar het geldende advies is eerst isoleren voordat je gaat aanleggen. als je dan merkt hoeveel een beetje radiator folie/isolatie doet dan ben ik tot op heden af en toe best geschrokken hoeveel nut soms kleine ingreepjes hebben.Arjan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:53:
@sypie moppenplaat gaat niet werken omdat ik het in de vloer ga (laten) frezen
je (buiten)wanden opdekken met (voorbeeld) https://www.isolatiemater...x600x70-10mm-rd318-072-m2 kan een snelle klus zijn je raakt minimaal m2 in je huis kwijt maar woongenot stijgt
dan hoef je ook minder dicht bij de wand..
80m is wellicht te lang 2x 40 of 4x20 is wellicht beter . vergeet niet dat je veel warmte verliest en als koud en warm dicht bij elkaar licht zeg 10cm Hart op Hart dan ga je dat voelen vermoed ik .. maar goed jou huis
wellicht is het handig dat je zoekt naar een tool die koud/warm op je leidingwerk laat zien ..
Zoiets (random link) https://www.hbm-machines....ratuurmeter-50-380-graden kan je zeker nu al helpen
maar again no expert
Tja vanalles
Met 20 meter doe je 2 vierkante meter bij 10cm hart op hart. Dan kom je bij een kamer van 50m2 op 25 groepen, dat lijkt me nogal overkill, om nog maar te zwijgen over hoe je daar een verdeler voor gaat vinden. 80 meter is netjes (tot 100 meter is ok) en een beetje gelijk verdeeld per groep/zone/lus is wel praktisch zodat ze allemaal een vergelijkbare afgifte bij een vergelijkbare flow hebben (je kunt ze natuurlijk individueel afstellen, daarvoor zijn flow meters ook praktisch, die wil ik thuis er eigenlijk ook nog wel tussen want ik heb 1 groep die ik niet lekker afgesteld krijg)vso schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:12:
80m is wellicht te lang 2x 40 of 4x20 is wellicht beter
Mijn ervaring met zwembad zonne-verwarming(en) dat flow en manier van aansluiten heeft me geleerd dat "zomaar" prutsen of logisch denken niet erg logisch is met vloeistof dynamica en zeer wisselende resultaten op kan leveren flowmeter en thermostaat oid kan altijd helpen.phYzar schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:32:
80 meter is netjes (tot 100 meter is ok) en een beetje gelijk verdeeld per groep/zone/lus is wel praktisch zodat ze allemaal een vergelijkbare afgifte bij een vergelijkbare flow hebben (je kunt ze natuurlijk individueel afstellen, daarvoor zijn flow meters ook praktisch, die wil ik thuis er eigenlijk ook nog wel tussen want ik heb 1 groep die ik niet lekker afgesteld krijg)
Ook omdat je met thermische massa / isolatie zit lijkt me dat zomaar zeggen dat 80-100m "oke" iets is waar ik zomaar iets over ga roepen.. (iets wat de vraagsteller volgens mij nog niet gezegd heeft)
(nofi) wellicht heb je meer ervaring, dit is voor mij een vraagteken.
Ik ga zelf voor zoveel mogelijke korte lussen voor de beneden verdieping en indien mogelijk groepen per "verblijf" .. (bv keuken, gang(+wc),woonkamer,werkkamer,berging oid)
edit:
Groepen hoeven niet perse .. aparte verdelers oid te hebben mag best nummertje 4-8 op de verdeler zijn ..
Groepen hoeven niet perse .. aparte verdelers oid te hebben mag best nummertje 4-8 op de verdeler zijn ..
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 28-12-2021 19:00 ]
Tja vanalles
Het hoeven IMHO geen dikke buizen te zijn, een kookgroep kan prima door een normale 19mm pijp toch. Het is meer dat je in een kruipruimte dus alles moet gaan beugelen tegen de fundering aan oid. Kruipen op je zij, donker, stugge YMVK kabel.vso schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:02:
[...]
gemak van aanleg is niet een overweging, ik kies in mijn geval juist de kruipruimte voor elektra (ook schuur/voorkant huis) meegenomen omdat andere leiding(en) bv water/verwarming wel binnenshuis te houden. kwa kabel heb ik gelet op de ader dikte. Dus kruipruimte is voor mij de way to go. ik zou voor buizen kiezen van 22mm ipv 19mm zeker als je met meerdere / zwaardere aansluitingen zit
bv 18/19mm 2 utp kabels doortrekken is geen feest .. zeker met rare bochten oid .. dus 22mm waar mogelijk.
isoleren is geen probleem als je bv DIY gaat isoleren (kruipruimte) dan ga je zo dicht mogelijk op je leiding werk zitten met bv EPS platen en alle naadjes/open ruimtes vul je op met purschuim ook om de leidingen heen.
ps leiding werk gelijk kabels trekken en verlijmen, lijmen doe je puur wegens gemak bij kabels trekken .. of vocht in je kruipruimte erbuiten te houden .. het is niet nodig.
Alhoewel de vorige bewoner niet zo kritisch was en alles zo van meterkast naar keuken had gegooid
Terwijl je boven het dubbele plafond lekker een stel gele pijpen naast elkaar kunt schroeven met beugeltjes. Alleen dan ergens een weg naar beneden vinden vanuit het plafond in de keuken om onder/in de kastjes te komen.
Over wcd gesproken je doet iedereen een plezier (met tegels bedoel ik) als je met plaatsen rekening kan houden met voeg/tegelmaten .. oftewel een gat op een rotplek in een tegel boren kan wat uitdagingen of visueel mindere resultaat opleveren .._ferry_ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:04:
[...]
Het hoeven IMHO geen dikke buizen te zijn, een kookgroep kan prima door een normale 19mm pijp toch. Het is meer dat je in een kruipruimte dus alles moet gaan beugelen tegen de fundering aan oid. Kruipen op je zij, donker, stugge YMVK kabel.
Alhoewel de vorige bewoner niet zo kritisch was en alles zo van meterkast naar keuken had gegooid
Terwijl je boven het dubbele plafond lekker een stel gele pijpen naast elkaar kunt schroeven met beugeltjes. Alleen dan ergens een weg naar beneden vinden vanuit het plafond in de keuken om onder/in de kastjes te komen.
Betreft dikkere buizen versus "kookgroep" alles op 230v (aarde/bruin/blauw) en eventueel schakel zal met 19mm wel gaan .. maar inductie of andere dubbelfase/krachtstroom meuk zal wellicht "te" krap zijn.. en ja je hebt inductie op 230v maar of je daar vrolijk van word? en imho kan je beter dan 1 fase niet gebruiken maar wel hebben lijkt me beter dan andersom toch ?
tja zoals gezegd ga ik liever onderlangs, maar als je in/achter kastjes werkt kan je het vrij onzichtbaar weg werken.. eventueel paar sleuven freezen ? opties zat
Als je ruimte hebt doe dan lekker een voorzet wand, stopcontacten onder de kastjes vind ik zelf niet mooi maar tacktisch plaatsen en met name voldoende voor je blender, 2 of 3 "koffie/thee devices" en andere meuk maakt je wel een happy end-user..
Tja vanalles
Kookgroep, 'dubbelfase' of krachtstroom, in alle gevallen heb je 5 aders nodig 
Kookgroep is 2x fase, 2x nul, 1x aarde
Krachtgroep is 3x fase, 1x nul, 1x aarde
Kookgroep is 2x fase, 2x nul, 1x aarde
Krachtgroep is 3x fase, 1x nul, 1x aarde
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Opgelost
[ Voor 97% gewijzigd door Okasha op 28-12-2021 21:10 ]
Even een vraagje. Ben bezig een kast voor mijn wasmachine en droger te bouwen. Alleen vraag ik me af of dit wel veilig genoeg is vanwege de warmte die een droger produceert. Want deze staat nu aan, en ik voel dat er wel warmte vanaf komt, weinig zin in brand op zolder uiteraard 
Ik heb wel een warmtepomp droger. Geen idee of dat nog iets uitmaakt, dat deze minder warm wordt? De hele voorkant blijft in ieder geval gewoon open, zoals je hieronder kunt zien.
:strip_exif()/f/image/9njFqwWTQsadY9qTMOstRgqZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb wel een warmtepomp droger. Geen idee of dat nog iets uitmaakt, dat deze minder warm wordt? De hele voorkant blijft in ieder geval gewoon open, zoals je hieronder kunt zien.
:strip_exif()/f/image/9njFqwWTQsadY9qTMOstRgqZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qQiNcmAlp2E5oUe2oZ1X7Dn9.jpg?f=fotoalbum_large)
Meestal hebben dit soort kasten aan de achterkant nog ventilatie. Zo is het bij onze kast in ieder geval wel. Eventueel kun je in de bovenkant (achterin) nog zo'n rooster plaatsen wat je ook bij koelkasten in inbouwkasten gebruikt. Toevoer van verse lucht kan dan via de plint.Goofyduck384 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:03:
Even een vraagje. Ben bezig een kast voor mijn wasmachine en droger te bouwen. Alleen vraag ik me af of dit wel veilig genoeg is vanwege de warmte die een droger produceert. Want deze staat nu aan, en ik voel dat er wel warmte vanaf komt, weinig zin in brand op zolder uiteraard
Maar warmtepompdrogers hebben sowieso een enorm veel kleiner risico op brand, omdat er geen elektrisch verwarmingselement in zit.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/