Thanks! Wat gebruikte je qua toerental? Ik heb een accuboor die 600/min doet, en een iets zwaardere (klop)boor die 900/min doet. Daarnaast kan je ook droge diamantboren kopen voor de slijptol (M14 aansluiting), maar mijn slijptop is 10000/min...Navi schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:00:
[...]
In de tegel altijd iets groter boren, wil je dus bv een plug van 8 in de muur zetten dan boor je 10 in de tegel.
Met de diamantboor 10 door de tegel en daarna met je gewone boor 8 verder. De plug zet je dus niet in de tegel, maar in de muur erachter. (!)
Toevallig zelf laatst nog gehad met onmogelijk harde tegels, een gewone hard ceramic tegelboor werkte niet, had echt diamant nodig voor de gehele tegel, niet alleen de glazuurlaag. Daarna gewoon met een normale boor verder. (20 min per gat van 8mm)
Omdat het gat in de tegel wat groter is kun je eventueel ook een klopboor of boorhamer gebruiken in de muur.
Oh ja en toerental niet te hoog in de tegel.
Had zelf een bosch diamantboor gekocht die je droog kon gebruiken, geen water nodig want koeling gaat via soort vet/wax wat erin zit.
Deze
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
Voor een L/W warmtepomp heb je een afgiftesysteem nodig, wat je niet hebt, en waar je ook de ruimte niet voor hebt.Zorg schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:47:
Zit er overigens niet mee in om nog een L/W warmtepomp te installeren maar vraag me af of het daar wel warm mee te krijgen is of dat dat toch ook niet gaat helpen?
Let wel: Gezien het feit dat je het nu met een straalkachel al niet warm krijgt: Besef wel dat je qua verwarmingsvermogen ongeveer evenveel nodig hebt als een gemiddelde nieuwbouw rijwoning (ordegrootte 4 kW).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat jammer van die betonnen vloer! Ik zou er dan gewoon in het voorjaar/herfst/zomer van gaan genieten gezien je beperkte budget.Zorg schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:37:
@Tjark Wellicht wel maar de wens was toch met een beperkt budget (gezien de rest van de verbouwing) iets kunnen maken waar we enigszins toch gebruik van kunnen maken. Als ik er in de winter niet kan zitten (want te koud en niet warm te krijgen) dan heb ik altijd nog een volwaardig kantoorruimte thuis dus dat is geen gigantisch probleem. Zou alleen tof zijn mocht het wel ook in de winter gebruikt kunnen worden![]()
Ventilatierooster zit aan de achterkant (plus de schuiframen kunnen open, alleen daarmee zit ik niets in de winter.
@CTVirus De reden waarom de muren & dak goed geïsoleerd zijn is de keus voor sandwich panelen welke zeer eenvoudig, snel, en goedkoop te plaatsen zijn. De isolatiewaarde is daarbij niet echt de doorslaggevende factor geweest. Dak van 15 cm was ook per toeval dat die betreffende handelaar nog 7 platen had welke perfect voor het dak pastte![]()
De vloer konden we helaas niet isoleren omdat de betonplaat te hoog was geplaatst dan origineel bedoeld. Dit was zogezegd niet anders mogelijk (hebben deze tegelijk laten doen met de fundering van de uitbouw) ivm het hoogte verschil van de tuin. Nu heeft het een opstap wat initieel niet de bedoeling was. Als we dan nog een 10cm isolatie zouden doen dan kregen we nog een opstap. Het staat zeker niet in de planning om nog hr++ glas te gaan plaatsen
Als je toch een pellet kachel overweegt is toch al snel een factor 2 duurder in aanschaf dan het glas zelf vervangen. Als je een 2000 watt kachel maximaal hebt draaien (8 uur per dag, 60 dagen per jaar), dan heb je de kosten van het glas er ook snel uit. (maar de vraag is hoeveel zin dat heeft met een niet geïsoleerde betonvloer).
als je op dit moment 17 m2 niet warm krijgt met 2kW is er wel iets mis. hoelang laat je de kachel aanstaan en wat verwacht je?Zorg schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:42:
Ik ben normaal een lurker van het topic maar omdat het nu stilaan af begint te zijn toch maar eens een post van mijn kant voor mijn buitenkantoor. Het heeft wat tijd gekost ook omdat we thuis een verbouwing hadden van een aanbouw. De oude veranda is weggehaald en we hebben een nieuwe veranda/uitbouw laten maken. De vorige veranda werd minder gebruikt omdat het een plastic (van die rib platen) had. Hierdoor was het in de winter te koud & in de zomer te warm. Voor mijn tuinhuis / buitenkantoor heb ik deels van de schuiframen gebruikt en voor de rest gebruik gemaakt an sandwich panelen (10 cm isolatie op de muren, 15 op het dak). Hopende dat het hierdoor toch wel beter zou zijn, helaas is het toch nog te koud (nu in de winter) en ben ik naar andere oplossingen aan het zien. De straalkachel (electrisch) is helaas onvoldoende. Oppervlakte is ongeveer 17m²
In een ruimte waarvan zo'n 30% van de wandoppervlakte bestaat uit enkelglas en de vloer een ongeïsoleerde plaat beton is ga je het niet aangenaam krijgen. Nog niet met een 8KW pelletkachel.Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:40:
[...]
Dat vind ik dan wel weer bijzonder. Nou heb je zo'n fantastisch huisje in je tuin gebouwd, wat je kunt gebruiken als thuiskantoor, mancave, onderkomen voor inwonende puber of weet ik veel waarvoor, maar dan heb je niet nagedacht over verwarming, koeling en ventilatie en bovendien een ongeïsoleerde vloer en enkel glas geplaatst.
In die vloer had je best vloerverwarming kunnen integreren, als basisverwarming.
Maar nu is een L/W warmtepomp de meest logische oplossing. Zie Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Ik heb jaren in een omgebouwde garagebox gewoond. Muren en dak waren prima geïsoleerd, er zat zelfs vrij nieuw dubbelglas in de ramen. Maar doordat de vloer ongeïsoleerd was krijg je het niet fatsoenlijk op temperatuur. 's Winters was het bij mijn plafond 28+ graden, op mijn bureau 21 graden en bij mijn voeten 12 graden. Datzelfde effect ga je hier ook krijgen + een sterke kouval (en dus tocht gevoel) vanwege de grote enkelglas ramen. Ik heb het opgelost met een elektrische deken op de plek waar ik werkte (als ik daar werkte).
Voor @Zorg zou ik aanraden om niet te veel te investeren in deze ruimte qua verwarming, als thuiskantoor gaat dit niet werken bij temperaturen die overdag rond het vriespunt liggen. Het is een mooie ruimte en in voorjaar, zomer en najaar vast prima te gebruiken als kantoor. Klein 2000 watt kacheltje er in voor dagen dat het buiten tussen de 10 en 20 graden is en verder lekker binnen werken. Airco kan natuurlijk ook - of L/L warmtepomp - maar dat zo ik de investering niet waard vinden.
@Tehh Bedankt voor de info! (en anderen ook natuurlijk!) dit is indd waar ik mijn twijfels over had. Ik bedoelde overigens niet een L/W warmtepomp maar een L/L warmtepomp met als idee dart zou het eventueel kunnen oplossen. Het is inderdaad voor deze periodes waarbij het te koud is om er te zitten. Overige periodes is het prima verblijven en is het dus niet voor constant te moeten blijven werken.
Morgen toch echt met hout bezig, gisteren even de kieren boven de garagedeur af gekit. Merkte dat boven de sectionaaldeur nog lichtinval naar binnen kwam. Het enige wat rest zijn de luchtschachten naar het plafond, hier zitten al inno geluidsdempers in dus ook niet zo'n prioriteit, heb toch graag controle over ventilatie en wanneer deze schachten dicht zijn. In het onderrubber zitten van die ventilatiegaten, met een deken daar tegenaan vindt ik het ook wel best geweest.
Wat volgt zijn de planken voor de werkbank. Eerst maar afkorten en ruw op breedte zagen met de decoupeerzaag. Twijfel nog een beedtje of ik ga lamineren of wat dikker hout voor de poten ga bestellen, met 3,2x20x250cm vuren hoop ik voor het blad ongeveer 80x25mm uit te halen, liever dikker natuurlijk.
Houtkeuze is natuurlijk niet ideaal, maar ja. Voor een onverwarmde garage ga ik geen duur hout gebruiken wat meedoet met de seizoenen. De eerste werkbank is toch nooit naar smaak.
Wat volgt zijn de planken voor de werkbank. Eerst maar afkorten en ruw op breedte zagen met de decoupeerzaag. Twijfel nog een beedtje of ik ga lamineren of wat dikker hout voor de poten ga bestellen, met 3,2x20x250cm vuren hoop ik voor het blad ongeveer 80x25mm uit te halen, liever dikker natuurlijk.
Houtkeuze is natuurlijk niet ideaal, maar ja. Voor een onverwarmde garage ga ik geen duur hout gebruiken wat meedoet met de seizoenen. De eerste werkbank is toch nooit naar smaak.
Een hopelijk snel te beantwoorde vraag:
Bij het plaatsen van zonnepanelen zijn er helaas wat dakpannen gesneuveld. Ik heb er bij de buren wat kunnen krijgen maar ik het nieuwe jaar komen ze ook aan de andere kant vh dak nog plaatsen. Daarnaast is er ook een nokpan gesneuveld.
Nu weet ik welk type het is, maar kan deze nergens online vinden, behalve per pallet bij de groothandel op aanvraag. Type is deze:
Maar zijn dakpannen nu een beetje universeel? Of moet ik rond gaan bellen en hopen er ergens een paar los te kunnen krijgen?
Bij het plaatsen van zonnepanelen zijn er helaas wat dakpannen gesneuveld. Ik heb er bij de buren wat kunnen krijgen maar ik het nieuwe jaar komen ze ook aan de andere kant vh dak nog plaatsen. Daarnaast is er ook een nokpan gesneuveld.
Nu weet ik welk type het is, maar kan deze nergens online vinden, behalve per pallet bij de groothandel op aanvraag. Type is deze:
![]() | ![]() |
Maar zijn dakpannen nu een beetje universeel? Of moet ik rond gaan bellen en hopen er ergens een paar los te kunnen krijgen?
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
neeRobbieB schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:51:
Maar zijn dakpannen nu een beetje universeel?
ja, en goed in de gaten houden of iemand een dakkapel gaat zetten.Of moet ik rond gaan bellen en hopen er ergens een paar los te kunnen krijgen?
Ben je zelf zonnepanelen wezen plaatsen? Anders zou van mij de installateur dat mooi op mogen lossen...
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik heb nog geen offerte of algemene voorwaarden gezien waarin niet staat dat ze kunnen sneuvelen en dat je er op voorraad moet hebben.big bang schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:59:
Ben je zelf zonnepanelen wezen plaatsen? Anders zou van mij de installateur dat mooi op mogen lossen...
Laat iedereen maar lullen met hun isolatie en duurzaam verwarmen woede, jij hebt een mooi hutje gebouwd die goed aansluit bij je doelstellingen. Het ziet er prachtig uit en mooi gedaan!Zorg schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:42:
Ik ben normaal een lurker van het topic maar omdat het nu stilaan af begint te zijn toch maar eens een post van mijn kant voor mijn buitenkantoor. Het heeft wat tijd gekost ook omdat we thuis een verbouwing hadden van een aanbouw. De oude veranda is weggehaald en we hebben een nieuwe veranda/uitbouw laten maken. De vorige veranda werd minder gebruikt omdat het een plastic (van die rib platen) had. Hierdoor was het in de winter te koud & in de zomer te warm. Voor mijn tuinhuis / buitenkantoor heb ik deels van de schuiframen gebruikt en voor de rest gebruik gemaakt an sandwich panelen (10 cm isolatie op de muren, 15 op het dak). Hopende dat het hierdoor toch wel beter zou zijn, helaas is het toch nog te koud (nu in de winter) en ben ik naar andere oplossingen aan het zien. De straalkachel (electrisch) is helaas onvoldoende. Oppervlakte is ongeveer 17m²
optie 1) Airco met buitenunit, in de winter als verwarming te gebruiken, in de zomer als airco. Maar zou dit voldoende kunnen verwarmen?
optie 2) Kleine openhaard, lekker opstoken, gegarandeerd warm te krijgen en sfeervol.
optie 3) Argentijnse grill, deze zijn op hout en ik kan dan koken combineren (dus als ik werk steek ik gewoon een paar blokken hout aan en werkt het als openhaardalleen een beetje schrik qua afzuiging, ga ik niet in een hok met rook zitten.
***members only***
Klopt. Had ook pannen op voorraad bij de buren kunnen regelen die een dakkapel hebben laten plaatsen. Maar geen nokpannen. Die heeft namelijk niemand…twain4me schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:00:
[...]
Ik heb nog geen offerte of algemene voorwaarden gezien waarin niet staat dat ze kunnen sneuvelen en dat je er op voorraad moet hebben.
Hoeveel pannenboeren heb je al gebeld dan? Dikke kans dat je daar terecht kunt.RobbieB schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:31:
[...]
Klopt. Had ook pannen op voorraad bij de buren kunnen regelen die een dakkapel hebben laten plaatsen. Maar geen nokpannen. Die heeft namelijk niemand…
Er zijn genoeg 2e hands dakpanhandelaren. Welke regio zit je?RobbieB schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:31:
Klopt. Had ook pannen op voorraad bij de buren kunnen regelen die een dakkapel hebben laten plaatsen. Maar geen nokpannen. Die heeft namelijk niemand…
@Zorg mooi project! Vraagje over de LEDs buiten: is dat een gele (aard?) draad die extra buitenom loopt?
Op de verpakking van de bosch 8mm die ik heb staat max 1500 rpm, maar dat heb ik niet gebruikt, zal eerder rond de 900 liggen.twin93 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:50:
[...]
Thanks! Wat gebruikte je qua toerental? Ik heb een accuboor die 600/min doet, en een iets zwaardere (klop)boor die 900/min doet. Daarnaast kan je ook droge diamantboren kopen voor de slijptol (M14 aansluiting), maar mijn slijptop is 10000/min...
Kozijn er af gehaald en is inderdaad toch gewoon 7cm. Dat scheelt een hoop gedoe.Shinji schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:24:
[...]
Hm, scherp met de wanddikte en kozijn. Ik kom alleen geen vergelijkbare tegen van 7,5cm. Zou de muur die er nu is dan 7cm zijn en dat met het spuitwerk aan beide kanten er 2,5mm bij is gekomen ofzo (als 7,5cm geen standaard maat is).
https://www.hornbach.nl/s...-set/8222334/artikel.html
Deze heeft in ieder geval bovendorpelset maar ook voor 7cm.
Het huis is uit 2010 overigens, wellicht dat toen bepaalde afmetingen standaard waren.
De afwerking had ik inderdaad nog niet echt naar gekeken, wil eerst dat het muurtje staat zeg maar. Met de tape bedoelde ik tussen metalstuds en vloer/plafond/muur. Met glasvezel spul bedoelde ik eigen glaswol voor in de muur dus dat is de isolatie.
Ik hoef er verder geen leidingen in te hebben. Er zitten nog twee loze inbouwdozen in de kamer dus als ik iets extra nodig hebt kan ik die gebruiken.
Ik neig nu ook wel weer naar cellenbeton nu dat genoemd is. Dat was mijn eerste ingeving omdat alle andere muurtjes in het huis dat ook zijn maar dat werd afgeraden omdat je daarmee in de toekomst minder flexibel bent. Nu verwacht ik niet dat ik het ooit nog ga wijzigen (hoogstens nog een muurtje tegen aan zetten) maar je weet maar nooit.
Al met al vind ik het lastig om de juiste keuzes te makenMaar bedankt tot nu toe voor het meedenken.
:strip_exif()/f/image/x7Nlq4dZfs40PVN0X8d6S0dq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is de kant die er vanuit de bouw op zit. Mijn muur aan de andere kant.wordt dan dus ook een 'open eind' waar het kozijn op komt. Is het dan nog nodig om tegen een balk of iets aan te bouwen?
In diverse filmpjes zetten ze het vast aan muurankers, maar ja, die heb je dan niet. Is daar een alternatief voor voor een muur die niet aan een andere muur zit?
[ Voor 18% gewijzigd door Shinji op 23-12-2021 12:04 ]
Wij hebben een huis gekocht, en dat kan nog wel wat extra isolatie gebruiken.
Triple glas, zolder, vloer, eventueel spouwmuren, etc.
Nu schijnen er bedrijven te zijn die je huis komen bekijken en dan met een uitgewerkt advies komen.
Nu kan ik me voorstellen dat ze dan zeggen "Wij van WC-eend..."
Maar ik wil dus een onafhankelijk bedrijf.
Heeft iemand dit wel eens laten doen, hoe waren de ervaringen en wat waren de kosten voor zo'n advies?
Nu schijnen er bedrijven te zijn die je huis komen bekijken en dan met een uitgewerkt advies komen.
Heeft iemand dit wel eens laten doen, hoe waren de ervaringen en wat waren de kosten voor zo'n advies?
Nieuw topic openen, heel veel info geven over je woning en huidige stand qua onderhoud/isolatie en je krijgt gratis advies. Er zit echt giga veel kennis over dit onderwerp op Tweakers.Rzaan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:16:
https://energiebespaarders.nl/Rzaan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:16:
Prima ervaring met deze club, onafhankelijke blik op wat de mogelijkheden zijn voor je huis. Uiteindelijk is het niet tot een uitvoer van opdracht gekomen omdat ik spouwmuurisolatie ergens anders goedkoper kon krijgen en ik de zolder zelf heb gedaan.
Glas en vloer via de aannemer tijdens een grote verbouwing, dus daar was hun advies ook niet voor nodig.
Ik heb al heel veel gelezen op Tweakers hierover.Insert12 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:20:
[...]
Nieuw topic openen, heel veel info geven over je woning en huidige stand qua onderhoud/isolatie en je krijgt gratis advies. Er zit echt giga veel kennis over dit onderwerp op Tweakers.
Maar ik wil graag een totaalplaatje.
Dat ze goed naar ons dak kijken. Welke warmtepomp bijvoorbeeld goed zou passen bij onze situatie. Hoeveel zonnepanelen. Wat als ik nog een serre-achtige uitbouw zou plaatsen. Dat soort dingen. Die dus net iets verder gaan dan 'ik zou 10 cm van dit of dit merk toepassen'.
Hij heet Tuile Du NordRobbieB schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:51:
[Afbeelding] [Afbeelding]
https://www.google.com/search?q=tuile+du+nord+dakpan
Eerste hit/ad (dakpandirect) geeft terug:
//edit: Of gewoon via MPMonier Tuile du Nord dakpannen zijn verpakt- en te bestellen per 6 stuks
https://www.marktplaats.n...+nord+dakpannen+gebruikt/
[ Voor 4% gewijzigd door phYzar op 23-12-2021 14:40 ]
Ik kwam op de edilians artoise uit. Zoals ook in de screenshot staat.phYzar schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:37:
[...]
Hij heet Tuile Du Nord
https://www.google.com/search?q=tuile+du+nord+dakpan
Eerste hit/ad (dakpandirect) geeft terug:
[...]
//edit: Of gewoon via MP
https://www.marktplaats.n...+nord+dakpannen+gebruikt/
:strip_exif()/f/image/xWmtQ9y0tjRB9TvWhSIzrUhZ.jpg?f=fotoalbum_large)
En die kan ik nergens vinden (zeker de nokpan niet). Ook niet MP.
Pijnacker/zoetemeer_Arthur schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:29:
[...]
Er zijn genoeg 2e hands dakpanhandelaren. Welke regio zit je?
ik en andere geven exact het zelfde advies op tweakers als in de echte wereldRzaan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:31:
[...]
Ik heb al heel veel gelezen op Tweakers hierover.
Dat ze goed naar ons dak kijken. Welke warmtepomp bijvoorbeeld goed zou passen bij onze situatie. Hoeveel zonnepanelen. Wat als ik nog een serre-achtige uitbouw zou plaatsen. Dat soort dingen. Die dus net iets verder gaan dan 'ik zou 10 cm van dit of dit merk toepassen'.

http://www.dakpannen-medemblik.nl/RobbieB schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:42:
[...]
Ik kwam op de edilians artoise uit. Zoals ook in de screenshot staat.
[Afbeelding]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Dat is toch dezelfde tegel maar dan in dubbel formaat?RobbieB schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:42:
[...]
Ik kwam op de edilians artoise uit. Zoals ook in de screenshot staat.
[Afbeelding]
https://dakpannenkopen.nl/imerys-artoise/EDILIANS ARTOISE DUBBELE TUILE DU NORD DAKPAN
Perfecte vervanger voor de traditionele Tuile du Nord dakpan.
Ik heb afgelopen weekend voor het eerst gewerkt met Uponor. Topspul, zeker icm de pneumatische tang etc. Omdat ik echter een prutsert minder ervaren iemand ben heb ik een aantal koppelingen die lekken. Niet aan de Uponor kant maar aan de kant waar ze de boiler in gaan en waar ze aan de pomp zitten. Problemen:
-Heb aan de Wilo pomp een 1" binnendraad naar Uponor verloop gezet, maar dit bleek een puntstuk. Die lekt dus.
-Heb aan de boilerkant een 3/4" buitendraad naar Uponor verloop gezet, maar niet genoeg teflondraad gedaan (of teveel, wie zal het zeggen) waardoor deze ook wat "zweet". Graag zou ik die 2 dus "even" losdraaien en dan voorzien van een verloopstuk en/of nieuwe teflontape. Weet iemand of dat gewoon kan of dat ik het dan stuk maak? Ik heb gebruik gemaakt van de Uponor S-Press Plus fittingen, specifiek deze:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/REDXD1fQi6CkJNoR58iyG2ri.jpg?f=user_large)
-Heb aan de Wilo pomp een 1" binnendraad naar Uponor verloop gezet, maar dit bleek een puntstuk. Die lekt dus.
-Heb aan de boilerkant een 3/4" buitendraad naar Uponor verloop gezet, maar niet genoeg teflondraad gedaan (of teveel, wie zal het zeggen) waardoor deze ook wat "zweet". Graag zou ik die 2 dus "even" losdraaien en dan voorzien van een verloopstuk en/of nieuwe teflontape. Weet iemand of dat gewoon kan of dat ik het dan stuk maak? Ik heb gebruik gemaakt van de Uponor S-Press Plus fittingen, specifiek deze:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/REDXD1fQi6CkJNoR58iyG2ri.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IJpzFcnzuKjqed2AvHSs5zm3.jpg?f=user_large)
[ Voor 19% gewijzigd door tafkaw op 23-12-2021 14:50 ]
https://degraafdakpanhandel.nl/ Ik zou deze beste man eens een belletje doen. Hij heeft een ongelovelijke colletie dakpannen. per stuk te halen/verzenden. succes!
RobbieB schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:51:
[Afbeelding] [Afbeelding]
9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070
in basis kan je ze gewoon rond draaien. het is eigenlijk niet geheel de bedoeling maar werkt in de meeste gevallen wel. maar wellicht is het misschien slim om het direct voor iets te vervangen wat wel gewoon los gehaald kan worden op een manier die er voor gemaakt is bv met een warteltafkaw schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:49:
Ik heb afgelopen weekend voor het eerst gewerkt met Uponor. Topspul, zeker icm de pneumatische tang etc. Omdat ik echter een prutsert minder ervaren iemand ben heb ik een aantal koppelingen die lekken. Niet aan de Uponor kant maar aan de kant waar ze de boiler in gaan en waar ze aan de pomp zitten. Problemen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ter illustratie

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 23-12-2021 15:05 ]
Bel het energieloket van je gemeente.Rzaan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:31:
[...]
Ik heb al heel veel gelezen op Tweakers hierover.
of www.maatwerkadviesvoorwoningen.nl, maar hoe onafhankelijk ze daar zijn is de vraag
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Fijn om te horen, dan zet ik er nog niet direct de flex op. Die met een wartel die zijn er alleen voor als je een platte aansluiting met een rubber doet, de rest is zondertwain4me schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:03:
[...]
in basis kan je ze gewoon rond draaien. het is eigenlijk niet geheel de bedoeling maar werkt in de meeste gevallen wel. maar wellicht is het misschien slim om het direct voor iets te vervangen wat wel gewoon los gehaald kan worden op een manier die er voor gemaakt is bv met een wartel
ter illustratie
[Afbeelding]

Voor mijn aanstaande huis ben ik van plan om zelf een aanbouw achter het huis te zetten van 7meter breed en 4.30 lang. Omdat dit mijn eerste grote project is wil ik het gelijk goed doen. Ik heb een lokale ingenieurs bureau gevraagd of ze de bouwtekening willen maken. Zojuist heb ik de offerte ontvangen wat deze tekening moet gaan kosten.
Onze werkzaamheden omvatten de volgende onderdelen:
• Opname ter plaatse € 275,-
• Bestektekening bouwkundig t.b.v. omgevingsvergunning € 1.750,-
- Bestaande en nieuwe situatie
- Plattegrond, gevels, doorsneden en details
• RC-berekening € 175,-
- Dak, gevel, begane grondvloer
• Statische berekening met bijbehorende constructieschetsen € 850,-
- Balklaag platdak
- Lateien t.b.v. gevelopeningen
- Constructie t.b.v. doorbraak
- Controleberekening ps-combinatievloer t.b.v. begane grondvloer
- Fundering op stroken
• Aanvraag omgevingsvergunning € 195,-
De prijs bedraagt voor bovengenoemde werkzaamheden, op basis van de onder F genoemde documenten € 3.245,00 (excl. BTW)
Het komt dus uit op net geen 4 duizend euro. Dat is toch wel wat meer dan ik verwacht had en wat ik online lees wat een tekening moet gaan kosten. Nu is mijn vraag is dit een beetje een realistische offerte?
• RC-berekening € 175,-
- Balklaag platdak
- Fundering op stroken
De prijs bedraagt voor bovengenoemde werkzaamheden, op basis van de onder F genoemde documenten € 3.245,00 (excl. BTW)
Het komt dus uit op net geen 4 duizend euro. Dat is toch wel wat meer dan ik verwacht had en wat ik online lees wat een tekening moet gaan kosten. Nu is mijn vraag is dit een beetje een realistische offerte?
Ik vind hem prijzig en zou nog ergens een offerte opvragen. is er trouwens geen mogelijkheid om vergunningsvrijte bouwen,dan heb je de helft van de spullen niet nodig.SkullboyNL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:59:
Voor mijn aanstaande huis ben ik van plan om zelf een aanbouw achter het huis te zetten van 7meter breed en 4.30 lang. Omdat dit mijn eerste grote project is wil ik het gelijk goed doen. Ik heb een lokale ingenieurs bureau gevraagd of ze de bouwtekening willen maken. Zojuist heb ik de offerte ontvangen wat deze tekening moet gaan kosten.
• RC-berekening € 175,-
- Balklaag platdak
- Fundering op stroken
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 23-12-2021 18:13 ]
Ik ga binnenkort de indeling op de 1ste verdieping veranderen en moet hiervoor nieuwe wanden plaatsen en elektra verplaatsen. Het eerste heb ik ervaring mee, maar dan enkel met een houten opbouw met daartussen gipsplaten. Om het in lijn te houden met de rest van de 1ste verdieping én om het makkelijker te maken elektra te plaatsen wil ik de muren nu van gasbeton- of gipsblokken maken, sowieso 7cm dik. Ik neig nu nu gasbeton puur omdat mij dit steviger lijkt. Iemand die hier advies in kan geven?
Ik kom helaas 5m² over de verbouwing heen van het perceel om vergunningvrij te mogen bouwen. Maar welke spullen bedoel je precies? De tekeningen en berekeningen ?twain4me schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:12:
[...]
Ik vind hem prijzig en zou nog ergens een offerte opvragen. is er trouwens geen mogelijkheid om vergunningsvrijte bouwen,dan heb je de helft van de spullen niet nodig.
Ben bezig met het plaatsen van voorzetwandjes in een kelderruimte. Tussen het regelwerk en de oorspronkelijke muur zit ongeveer 6cm. De muur grenst aan de kelder van de buren. Kan ik deze loze ruimte zonder folie vullen met glaswol panelen?
Binnenkort wordt de mechanische box uit de jaren 88 vervangen voor een nieuw type. Daarbij gaan we de keukenafzuiging voorzien van een eigen afzuigunit die door de keuken (buiten)muur naar buiten gaat.
Ik heb een betonboorder die het gat naar buiten boort.
Mijn vraag is alleen, het gaat wordt wss 150mm rond.
De keukenafzuiging via het plafond wil ik plat 220x55 hebben.
Dan is er een verloopstuk van 220x55 (plat) naar 150 (rond) om de boel aangesloten te krijgen,
Hoe krijg ik echter het verloopstuk zo weggewerkt dat het taps lopende gedeelte geen bottleneck wordt om de koofhoogte op 55 te laten blijven.
Op de foto te zien, of het rode deel nekt mij indien alleen het 150mm ronde deel de muur ingaat.
Of het blauwe deel nekt mij omdat het gat 150mm is
/f/image/tmsSEpzu9CyrFWSVCCiGYMqg.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nz1qZ4Bf4yfoGXuH05QgLHDt.jpg?f=user_large)
Ook nog een ander vraagje.
Hoe wordt de isolatie aangebracht zodat er geen kou van buiten naar binnen stroomt?
Terugslagklep in spouw ?
Isolatie in koof ?
In de afbeelding een schematisch overzicht van de situatie, de muur is 250mm met een spouw.
Dan is er een verloopstuk van 220x55 (plat) naar 150 (rond) om de boel aangesloten te krijgen,
Hoe krijg ik echter het verloopstuk zo weggewerkt dat het taps lopende gedeelte geen bottleneck wordt om de koofhoogte op 55 te laten blijven.
Op de foto te zien, of het rode deel nekt mij indien alleen het 150mm ronde deel de muur ingaat.
Of het blauwe deel nekt mij omdat het gat 150mm is
/f/image/tmsSEpzu9CyrFWSVCCiGYMqg.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nz1qZ4Bf4yfoGXuH05QgLHDt.jpg?f=user_large)
Hoe wordt de isolatie aangebracht zodat er geen kou van buiten naar binnen stroomt?
Terugslagklep in spouw ?
Isolatie in koof ?
In de afbeelding een schematisch overzicht van de situatie, de muur is 250mm met een spouw.
Het liefst met een rooster voorzien van klepjes zodat het geen centimeter naar binnen waait. Uiteraard kun je het kanaal door de muur en een stukje naar binnen wel isoleren, wordt lang niet altijd gedaan.
Bij mij zit er geen terugslagklepje in en ik merk een koudeval onder de wasemkap. Dat komt straks nog een keer wanneer de keuken wordt aangepakt.
Bij mij zit er geen terugslagklepje in en ik merk een koudeval onder de wasemkap. Dat komt straks nog een keer wanneer de keuken wordt aangepakt.
Wanneer je de wanden netjes afwerkt is er toch bijna geen verschil te zien met de andere wanden op de verdieping? Waarom zou je dan moeilijk doen met gasbeton en dergelijke. Voor het wegwerken van je leidingen kun je beter houtskelet hebben, daar kun je één kant vast dichtmaken terwijl je het elektrisch, water en andere leidingen nog aan het leggen bent.Gemini NL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:53:
Ik neig nu nu gasbeton puur omdat mij dit steviger lijkt. Iemand die hier advies in kan geven?
Met een stevig pak isolatie, underlayment en gipsplaat er overheen heb je een prima wandje. Ik zou niet alleen gips doen, daar kun je niks aan hangen. Doe je er underlayment achter dan kun je overal een schroef in draaien, behalve waar je leidingen zitten.
Kan je die boorder niet vragen om de randen van het gat zo aan te passen dat je de overgang ook binnen de muur laat vallen?nickname89 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:36:
Binnenkort wordt de mechanische box uit de jaren 88 vervangen voor een nieuw type. Daarbij gaan we de keukenafzuiging voorzien van een eigen afzuigunit die door de keuken (buiten)muur naar buiten gaat.
Rooster met dichte lamellen aan de buitenkant. Neem een stevig metalen rooster (zoiets) en het liefst nog een metalen vlinderklep in de buis. Alleen die heb je niet voor een rechthoekige buis dus die zou je dan ook nog in de muur kwijt moeten zien te raken. Of wellicht in de buis die boven de afzuikap naar de platte buis omhoog loopt?Ook nog een ander vraagje.
Terugslagklep in spouw ?
Isolatie in koof ?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Thanks, geeft stof tot nadenken. Op 1 plek moet ik een bestaande (gipsblokken) muur verlengen, welke exact 7 cm is. Op een andere locatie komt een volledig nieuwe muur waar ik wat vrijer kan werken. Mogelijk toch even 2 technieken combineren.sypie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:43:
[...]
Wanneer je de wanden netjes afwerkt is er toch bijna geen verschil te zien met de andere wanden op de verdieping? Waarom zou je dan moeilijk doen met gasbeton en dergelijke. Voor het wegwerken van je leidingen kun je beter houtskelet hebben, daar kun je één kant vast dichtmaken terwijl je het elektrisch, water en andere leidingen nog aan het leggen bent.
Met een stevig pak isolatie, underlayment en gipsplaat er overheen heb je een prima wandje. Ik zou niet alleen gips doen, daar kun je niks aan hangen. Doe je er underlayment achter dan kun je overal een schroef in draaien, behalve waar je leidingen zitten.
Thermobox 150 is wellicht geschikt.nickname89 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:36:
Terugslagklep in spouw ?
Isolatie in koof ?
https://www.kastenkeuken....p-naber-compair-flow-150/
Ik heb deze zelf van de zomer geplaatst (125 mm uitvoering)
Vind het niet heel duur. Ik werk zelf bij een ingenieursbureau, maar ietsje groter dan waar jij offerte hebt gevraagd. Rekenend met een tarief van €80/h dan is het iets meer dan 40 uur werk in totaal. Daar zitten de berekeningen dus bij in. Maar goed, ik heb slecht vergelijkingsmateriaal. Ergens anders offerte vragen kan natuurlijk altijd.SkullboyNL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:59:
• RC-berekening € 175,-
- Balklaag platdak
- Fundering op stroken
yeps, die komt samen met de draden in de witte sleeve in een zwarte plastik doosje waar de aansluiting zit naar de stroomtoevoerJolke schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:26:
@Zorg mooi project! Vraagje over de LEDs buiten: is dat een gele (aard?) draad die extra buitenom loopt?
Credit where it's due.. het is idd gewoon een Tuile Du Nord.. degene die ik had gevonden was een merk, maar het type is Tuile Du Nord.. via een lokale dakdekker een bouwmarkt gevonden die ze op voorraad heeft op 15 min. rijden. Helaas gesloten vandaag, maar volgende week even langs.
Thanks!
Ik trok vanmiddag de trapleuning bij ons uit de muur
Zat op twee plekken vast met zo'n flinke rubberen plug. Blij dat het bij mij gebeurde en niet bij m'n peuter.
Ik ben meteen alle aansluitingen langsgegaan met sleuteltje 13: de bevestigingen aan de buitenmuren (beton) zijn nog prima, maar alles wat in tussenwanden (kalkzandsteen denk ik) zit, een stuk of 8 bevestigingen, draai ik zo door. Hoe kan ik dat op een nette, veilige manier vaster maken? Zijn hier geschikte lijmen voor, of moet ik die rubberen dingen vervangen met iets anders?
Ik ben meteen alle aansluitingen langsgegaan met sleuteltje 13: de bevestigingen aan de buitenmuren (beton) zijn nog prima, maar alles wat in tussenwanden (kalkzandsteen denk ik) zit, een stuk of 8 bevestigingen, draai ik zo door. Hoe kan ik dat op een nette, veilige manier vaster maken? Zijn hier geschikte lijmen voor, of moet ik die rubberen dingen vervangen met iets anders?

Keilbouten! Misschien iets minder fraai ivm moeren, maar zit wel vast.Vincm schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:01:
Ik trok vanmiddag de trapleuning bij ons uit de muurZat op twee plekken vast met zo'n flinke rubberen plug. Blij dat het bij mij gebeurde en niet bij m'n peuter.
[Afbeelding]
dan deze gebruiken https://www.gamma.nl/asso...waren/moeren/type-dopmoerZwartoog schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:10:
[...]
Keilbouten! Misschien iets minder fraai ivm moeren, maar zit wel vast.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
dat ziet eruit als een gibo plug.. binnenwanden zullen van gibo zijn (kalkzandsteen is ook vrij uitzondelijk)Vincm schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:01:
Ik trok vanmiddag de trapleuning bij ons uit de muurZat op twee plekken vast met zo'n flinke rubberen plug. Blij dat het bij mij gebeurde en niet bij m'n peuter.
[Afbeelding]
keilbouten zullen waarschijnlijk teleurstellend gaan werken.
Bij mij is afgelopen jaar de schoorsteen van het dak afgewaaid (valwind) en inmiddels is wel duidelijk dat volgens de huidige eisen er geen nieuwe opgebouwd kan worden. Ik vroeg me af of ik de rookschacht kan gebruiken als aan/afvoer voor decentrale balansventilatie voor de woonkamer. Ik kan me voorstellen dat met een concentrische buis van een meter of 5 je al een aardig stukje warmtewisseling gehad hebt. Weet iemand of zoiets bestaat? en zo ja, heeft iemand merk/zoektermen voor me? alvast bedankt!
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Afgelopen dagen heb ik wat afstand genomen van m'n reguliere werk en heb ik even een "tussendoor projectje" gedaan. Of eigenlijk 2:
Kastje voor printer gemaakt:

En verder een plateau voor m'n nieuwe Weller (de)soldeerstation:
Plankje frezen voor RGB-LED's:

LED-strips geplaatst:

Plexiglas lijmen:

Light test:

Generative Design wall brackets printen:

Aardig gelukt zo

De RGB-LED's die het "generative design" verlichten "lopen" langzaam van rood naar blauw, paars etc... Ziet in het echt heel gaaf/spacey uit
Perfect voor de creative mind te triggeren of gewoon om naar te kijken tijdens het werk

LED-strips geplaatst:

Plexiglas lijmen:

Light test:

Aardig gelukt zo

De RGB-LED's die het "generative design" verlichten "lopen" langzaam van rood naar blauw, paars etc... Ziet in het echt heel gaaf/spacey uit
Iemand enig idee waar ik deze RVS harp/d-sluiting kan vinden? Het is een inbusbout M6 met daaraan een borg moer.
:strip_exif()/f/image/g19jZCw6bq65kuZn8v1OKRPI.jpg?f=fotoalbum_large)
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Evt. los inbusbout en borgmoer mee bestellen als dat een must is? https://www.rvspaleis.nl/...beh./sluitingen-&-wartelsToppe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:25:
Iemand enig idee waar ik deze RVS harp/d-sluiting kan vinden? Het is een inbusbout M6 met daaraan een borg moer.
[Afbeelding]
Ah ja, dat kan natuurlijk ook perfectTwijfels schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:41:
[...]
Evt. los inbusbout en borgmoer mee bestellen als dat een must is? https://www.rvspaleis.nl/...beh./sluitingen-&-wartels

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Nu ben ik toch eens benieuwd, hoeveel meters LED strip heb jij inmiddels in je huis verwerkt?Atmoz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:11:
Afgelopen dagen heb ik wat afstand genomen van m'n reguliere werk en heb ik even een "tussendoor projectje" gedaan. Of eigenlijk 2:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
LED-strips geplaatst:
[Afbeelding]
Plexiglas lijmen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Light test:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aardig gelukt zo![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De RGB-LED's die het "generative design" verlichten "lopen" langzaam van rood naar blauw, paars etc... Ziet in het echt heel gaaf/spacey uitPerfect voor de creative mind te triggeren of gewoon om naar te kijken tijdens het werk
Of kunnen we inmiddels al over kilometers spreken?
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
We hebben last van vocht in de schuur. De druppels hangen aan het plafond (plafond helemaal nat) en optrekkend vocht vanuit de tuin. Los van eventueel de bouwer erbij betrekken (woning uit 2014) en/of verkopers, ben ik alvast zelf aan het nadenken over oplossingen.
Mijn idee:
- betonnen dak/plaat volledig waterdicht maken
- enkelsteens muur waterdicht maken via impregneren, de ventilatie openingen uiteraard laten zitten
- eventueel de stenen rond de schuur verwijderen en ook 10-20 centimeter onder de tuintegels de schuur muur impregneren tegen optrekkend vocht
https://www.ecoformeurope...ermacon-beton-waterdicht/
Zou dat moeten werken? Water buitenhouden [ droge schuur?
Mijn idee:
- enkelsteens muur waterdicht maken via impregneren, de ventilatie openingen uiteraard laten zitten
- eventueel de stenen rond de schuur verwijderen en ook 10-20 centimeter onder de tuintegels de schuur muur impregneren tegen optrekkend vocht
[ Voor 7% gewijzigd door President op 24-12-2021 18:42 ]
Dit dus. Door de vele veranderende belastingen zal de keilbout, die sowieso bij het vastzetten een beetje je gibowand kapot drukt, er vrij rap uit komen. Je zal denk ik de bestaande gaten moeten opvullen en opnieuw boren. Dan vastzetten met nieuwe gibopluggen. (die zijn immers bestemd voor gibo blokken)twain4me schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:33:
[...]
dat ziet eruit als een gibo plug.. binnenwanden zullen van gibo zijn (kalkzandsteen is ook vrij uitzondelijk)
keilbouten zullen waarschijnlijk teleurstellend gaan werken.
Mijn vorige woning had ook een schuur met enkelsteens muur met betonnen dakplaat en ik kan mij geen vocht herinneren. Dat schuurtje was inderdaad geïmpregneerd en er lag zelfs een laag aarde tegenaan van een border.President schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:40:
We hebben last van vocht in de schuur. De druppels hangen aan het plafond (plafond helemaal nat) en optrekkend vocht vanuit de tuin. Los van eventueel de bouwer erbij betrekken (woning uit 2014) en/of verkopers, ben ik alvast zelf aan het nadenken over oplossingen.
Mijn idee:
Dus ik gok dat het impregneren hier de oplossing gaat zijn.
[ Voor 47% gewijzigd door PaT op 24-12-2021 20:05 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ja, dat is wel mijn verwachting. Maar: welk impregneer middel? En dan alleen vanaf buiten 3x erop smeren met een behangkwast? Of ook de binnenkant van de schuur? En werkt dat ook op beton?PaT schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:01:
[...]
Mijn vorige woning had ook een schuur met enkelsteens muur met betonnen dakplaat en ik kan mij geen vocht herinneren. Dat schuurtje was inderdaad geïmpregneerd en er lag zelfs een laag aarde tegenaan van een border.
Dus ik gok dat het impregneren hier de oplossing gaat zijn.
Wat doe ik met de bakstenen die 'onder de tuin' zitten?
En eventueel iets van een L-profiel onder de overstekende plafond betonplaat aan de buitenkant? Zodat eventuele regen niet kan doorlopen naar de onderkant van de plafondplaat? Ben nog even aan nadenken, zie ook niet zo snel waardoor het plafond zeiknat is
[ Voor 21% gewijzigd door President op 24-12-2021 20:50 ]
Wij zijn bezig met de aankoop van een nieuw (oud '54) huis en tijdens de bouwkundige keuring hebben we zwam/schimmel ontdekt op een dakbalk. Verkoper had daar inderdaad een lekkage gehad (2 kapotte pannen). Deze had hij pas gezien nadat er een beste plek op de kamer er onder te zien was. De vloer van de vliering is al een gat in gevallen (spaanplaat zo te zien) en de balken waren aangetast en er zat zwam op de balken. Nu is ook de vochtigheid van de balk erg hoog (20%) en zit ik even rampscenarios door te nemen.
Op internet zie ik bedragen van 2,5k tot 10k voorbij komen voor het bestrijden van de zwam. Ik durf zo (ervaringloos) niet te zeggen aan welke kant dit gaat zitten. Is het 5 voor of 5 over 12, zijn we nog op tijd of moeten we rekening houden met hoge kosten.
De overstek aan de buitenkant van de gevel heeft in het houtwerk om een gat zitten. De vraag is of dat van dezelfde lekkage komt. Die zitten echter wel heel dicht bij elkaar max 0,5-1mtr denk ik zo.
Iemand die met bovenstaande informatie iets zinnigs kan zeggen op basis van bv ervaring?
Advies inwinnen (suggestie bouwkundige keuring) word lastig met kerst en we willen niet zomaar het koopcontract tekenen op de gok dat het meevalt. Die ligt echter wel voor ons neus, te tekenen als de bk keuring mee viel.
Op internet zie ik bedragen van 2,5k tot 10k voorbij komen voor het bestrijden van de zwam. Ik durf zo (ervaringloos) niet te zeggen aan welke kant dit gaat zitten. Is het 5 voor of 5 over 12, zijn we nog op tijd of moeten we rekening houden met hoge kosten.
De overstek aan de buitenkant van de gevel heeft in het houtwerk om een gat zitten. De vraag is of dat van dezelfde lekkage komt. Die zitten echter wel heel dicht bij elkaar max 0,5-1mtr denk ik zo.
Iemand die met bovenstaande informatie iets zinnigs kan zeggen op basis van bv ervaring?
Advies inwinnen (suggestie bouwkundige keuring) word lastig met kerst en we willen niet zomaar het koopcontract tekenen op de gok dat het meevalt. Die ligt echter wel voor ons neus, te tekenen als de bk keuring mee viel.
[ Voor 13% gewijzigd door A13X op 24-12-2021 20:23 ]
Awesome
Lastig om advies te geven in deze huizenmarkt. Zou je het huis alsnog kopen als je 10k moet uitgeven voor herstel? Valt er wat te regelen met aankoopbedrag/verkopers?A13X schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:19:
Wij zijn bezig met de aankoop van een nieuw (oud '54) huis en tijdens de bouwkundige keuring hebben we zwam/schimmel ontdekt op een dakbalk. Verkoper had daar inderdaad een lekkage gehad (2 kapotte pannen). Deze had hij pas gezien nadat er een beste plek op de kamer er onder te zien was. De vloer van de vliering is al een gat in gevallen (spaanplaat zo te zien) en de balken waren aangetast en er zat zwam op de balken. Nu is ook de vochtigheid van de balk erg hoog (20%) en zit ik even rampscenarios door te nemen.
Nu dat is dus een beetje het probleem, het is meer dat het een laatste druppel begint te worden. Het is een prachtig huis op een mooie locatie, maar moet stiekem veel aan gebeuren.hpmkruit schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:53:
[...]
Lastig om advies te geven in deze huizenmarkt. Zou je het huis alsnog kopen als je 10k moet uitgeven voor herstel? Valt er wat te regelen met aankoopbedrag/verkopers?
Schilderwerk buiten is verwaarloosd, binnen is veel oud of versleten. Ketel is uit '93, vloeren zijn slecht, het hele huis is slecht tot matig geïsoleerd. Oudbouw totaal niet, op/uitbouw wel maar bij bouw in '89.
Alleen de badkamers en wc's zijn netjes, maar tijdens de keuring bleken die totaal niet geaard te zijn. Ook lijkt er nog een ergens een waterlekkage te zijn aangezien de watermeter zachtjes bleef draaien.
Dus bovenop de al verwachte kosten lijken er nu nog een aantal bij te komen. En gezien de kwalen die we vinden proberen we het risico van nog meer verborgen gebreken in te schatten.
Het is niet dat er kapers in ons nek hijgen of dat we zelf weg moeten. Dus mogelijk gaan we naar de verkoper met het voorstel dat hij dit eerst (professioneel) laat herstellen.
Awesome
Ik heb een mooi eikenhouten blad gekocht, het was alleen behandeld met plantaardige meubelolie. Ze gaven ook woodclean intensieve houtreiniger er bij. Nu heb ik het blad behandeld en geprobeerd de meeste olie er af te krijgen door met een schaaf er overheen te gaan (lukte best aardig), maar ik krijg nog steeds een hoop olie bij het schuren op mijn schuurpapier. Is er een goede manier om deze olie van het hout af te krijgen om daarna nog verder te gaan schuren tot blank hout? :strip_exif()/f/image/jgKdxYeHYSzh1YTaKFTaHApO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9Qeq0kVJKEbCDkdIYgJqx5Al.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Q3X9iAbhfRYvgqJFiKxnHGK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jgKdxYeHYSzh1YTaKFTaHApO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9Qeq0kVJKEbCDkdIYgJqx5Al.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Q3X9iAbhfRYvgqJFiKxnHGK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ChvnCteDiT7hHoPbJIabRtXm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 80% gewijzigd door Zinloos1 op 24-12-2021 21:13 ]
@A13X ik durf niets over kosten of ernstigheid te zeggen. Maar het huis kun je verbeteren, repareren. Lokatie staat vast. Ik zou inderdaad proberen om er met de verkoper op een redelijke manier uit te komen.
Ik denk dat dat het slimste is. En als je er niet uitkomt, weglopen. Het is een te grote onzekerheid mijns inziens.A13X schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:08:
[...]
Het is niet dat er kapers in ons nek hijgen of dat we zelf weg moeten. Dus mogelijk gaan we naar de verkoper met het voorstel dat hij dit eerst (professioneel) laat herstellen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Maar waarom dan geen 3-aderige kabel gebruikt?Zorg schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:18:
[...]
yeps, die komt samen met de draden in de witte sleeve in een zwarte plastik doosje waar de aansluiting zit naar de stroomtoevoer
Olie trekt echt in het hout. Ene plek dieper dan andere, dus dat wordt flink schuren. Je zou nog iets van HG kunnen proberen: https://hg.eu/nl/producte...erwijderaar-hg-product-67Zinloos1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:10:
Ik heb een mooi eikenhouten blad gekocht, het was alleen behandeld met plantaardige meubelolie. Ze gaven ook woodclean intensieve houtreiniger er bij. Nu heb ik het blad behandeld en geprobeerd de meeste olie er af te krijgen door met een schaaf er overheen te gaan (lukte best aardig), maar ik krijg nog steeds een hoop olie bij het schuren op mijn schuurpapier. Is er een goede manier om deze olie van het hout af te krijgen om daarna nog verder te gaan schuren tot blank hout? [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rustig!President schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:15:
[...]
Ja, dat is wel mijn verwachting. Maar: welk impregneer middel? En dan alleen vanaf buiten 3x erop smeren met een behangkwast? Of ook de binnenkant van de schuur? En werkt dat ook op beton?
Wat doe ik met de bakstenen die 'onder de tuin' zitten?
En eventueel iets van een L-profiel onder de overstekende plafond betonplaat aan de buitenkant? Zodat eventuele regen niet kan doorlopen naar de onderkant van de plafondplaat? Ben nog even aan nadenken, zie ook niet zo snel waardoor het plafond zeiknat is
Alleen van buiten en alleen op je metselwerk. Dat impregneermiddel is om doorslaand vocht te voorkomen. Het mooiste is alles in te smeren natuurlijk, maar als er een klein strookje onbehandeld blijft omdat dat onder je tuin zit, dan gok ik er op dat dat wel los zal lopen. En anders kom je er snel genoeg achter en kan je alsnog gaan graven.
Welk middel hiervoor het meest geschikt is kan ik niet zeggen. Bij mij zat het al op de schuur en ik heb geen idee welk product dat was.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Olie of was is een ramp als je dat moet schuren. Je kan het het beste eerst voorbewerken met een schraapstaal. Als je daarmee 80 a 90 % verwijderd hebt kun je hem gaan schuren. Begin grof en ga in stappen naar fijn.Zinloos1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:10:
Ik heb een mooi eikenhouten blad gekocht, het was alleen behandeld met plantaardige meubelolie. Ze gaven ook woodclean intensieve houtreiniger er bij. Nu heb ik het blad behandeld en geprobeerd de meeste olie er af te krijgen door met een schaaf er overheen te gaan (lukte best aardig), maar ik krijg nog steeds een hoop olie bij het schuren op mijn schuurpapier. Is er een goede manier om deze olie van het hout af te krijgen om daarna nog verder te gaan schuren tot blank hout? [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er lijken vrij korte pluggen te zijn toegepast.Vincm schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:01:
[Afbeelding]
Als ze aan een buitenmuur zitten kun je gerust 8cm pluggen gebruiken.
Ik zou nieuwe pluggen inbrengen en daarbij de buitenkant van de plug vooraf "insmeren" met constructielijm.
Let op! Zorg dat je netjes werkt want de lijm geeft vlekken.
Als de lijm gedroogd is kun je er weer bouten in draaien. Zorg dat de bout lang genoeg is en past bij de plug.
Ik zou gaan voor de optie met een smetplank. Die kun je op meerdere plaatsen goed vastzetten. De leuning zet je vervolgens deugdelijk vast op de smetplank. Is meer werk maar je hebt er niks aan dat je peuter straks alsnog met leuning en al beneden ligt.Vincm schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:01:
Zijn hier geschikte lijmen voor, of moet ik die rubberen dingen vervangen met iets anders?
kan het ook zijn dat de schuur gewoonweg een hele hoge luchtvochtigheid heeft, en dat het condenseert op de koudste plek?President schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:40:
Mijn idee:
Dan is het dus geen optrekkend vocht, maar neerslaand vocht. De enige manier om dat te voorkomen is 1) verwarmen (dat verlaagd de luchtvochtigheid) of 2) beter ventileren (vocht uit de schuur krijgen)
Ik moet dan dusLinuxMan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:52:
[...]
kan het ook zijn dat de schuur gewoonweg een hele hoge luchtvochtigheid heeft, en dat het condenseert op de koudste plek?
Dan is het dus geen optrekkend vocht, maar neerslaand vocht. De enige manier om dat te voorkomen is 1) verwarmen (dat verlaagd de luchtvochtigheid) of 2) beter ventileren (vocht uit de schuur krijgen)
1. impregneer, dat kan in de zomer pas als de muur helemaal droog is. Dat houdt vocht buiten de schuur, vooral ook optrekkend vocht of doorslaande muren
2. L-profielen vast lijmen aan buitenzijde plafondplaat, om eventueel doorstromen te voorkomen
3. Gaten boren in de muren met een plaatje ervoor ter ventilatie, plaatje ervoor om inregenen te voorkomen
Nummer 3 zou ik komende week al doen. Hoe krijg ik de gaten in de enkelsteens muur? En wat voor een klepje of weet ik veel bevestig ik voor het gat? En doe ik die gaten dan aan de bovenkant van de muur, dus een centimeter of 10 van het plafond af? En dan gewoon voor de zekerheid in alle 4 de hoeken van de schuur?
Ik zou voor die gaten:
- 4 gaten boren met een diameter van bijvoorbeeld 14 centimeter
- vervolgens https://www.ventilatiesho...-155-x-155mm-alu-1-1616a/ bijvoorbeeld ervoor bevestigen
[ Voor 19% gewijzigd door President op 25-12-2021 04:00 ]
@President zitten er niet al ventilatiegaten in? Toevalig aan de binnenzijde afgedekt met spullen?
Hebben de buren met dezelfde schuurtjes er ook last van? Of juist niet? Verschillen? Voor je allerlei dingen gaat doen zou ik eerst even gaan vergelijken.
Hebben de buren met dezelfde schuurtjes er ook last van? Of juist niet? Verschillen? Voor je allerlei dingen gaat doen zou ik eerst even gaan vergelijken.
Ik zou toch eerst wat meer tijd en energie steken in het achterhalen van de oorzaak.President schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:40:
- Waar komt het vocht vandaan? Optrekkend uit de grond, door de muur of via het dak? Regeninslag?
- Is de ventilatie voldoende?
- Is de dakbedekking waterdicht?
- Is de hemelwaterafvoer in orde?
- Is alles in je schuur vochtig, of gaat het vooral om de druppels aan het plafond?
- Hoe voelen je muren aan?
Mij lijkt het niet zo logisch dat optrekkend vocht in een geventileerde ruimte leidt tot druppels aan het plafond. Ik zou beginnen met het dak inspecteren. Hoe ziet dat er aan de buitenkant uit?
Dit zat zo op de verlichting. Komt samen in een plastic doosje, de 3-aderige kabel loopt tot in het plastic doosjeJolke schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:19:
[...]
Maar waarom dan geen 3-aderige kabel gebruikt?
Nice Atmoz, Hoe gaat het eigenlijk met je "knikkerfabriek"?Atmoz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
LED-strips geplaatst:
[Afbeelding]
Plexiglas lijmen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Light test:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aardig gelukt zo![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De RGB-LED's die het "generative design" verlichten "lopen" langzaam van rood naar blauw, paars etc... Ziet in het echt heel gaaf/spacey uitPerfect voor de creative mind te triggeren of gewoon om naar te kijken tijdens het werk
rube schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:47:
@President zitten er niet al ventilatiegaten in? Toevalig aan de binnenzijde afgedekt met spullen?
Er zitten een paar spleten tussen bakstenen in. Ik zal zo even tellen hoeveel, niet heel erg veel in ieder geval.Toke_gt schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:07:
[...]
Ik zou toch eerst wat meer tijd en energie steken in het achterhalen van de oorzaak.
- Waar komt het vocht vandaan? Optrekkend uit de grond, door de muur of via het dak? Regeninslag?
- Is de ventilatie voldoende?
- Is de dakbedekking waterdicht?
- Is de hemelwaterafvoer in orde?
- Is alles in je schuur vochtig, of gaat het vooral om de druppels aan het plafond?
- Hoe voelen je muren aan?
Mij lijkt het niet zo logisch dat optrekkend vocht in een geventileerde ruimte leidt tot druppels aan het plafond. Ik zou beginnen met het dak inspecteren. Hoe ziet dat er aan de buitenkant uit?
1. Dak is een betonnen plaat uit 2014. Ziet er niet poreus uit. Hij is nu ook 'weer droog' nu schuurdeur open staat. Tevens zie ik visuel geen gat erin.
2. Optrekkend vocht kan volgens mij nooit zo hoog komen, maar sowieso is na regen de onderste laag bakstenen vochtig. Dat zorgt sowieso voor vocht in de schuur, waar impregneren sowieso tegen kan helpen (en impregneren kan geen kwaad).
3. Het gebeurt niet bij elke regenbui. Het zou kunnen zijn dat de plaat op het dak net iets scheef ligt, waardoor regen dat vanaf een bepaalde kant op de zijkant neerslaat en vervolgens in plaats van naar beneden naar de grond valt doorloopt naar de onderkant van de plaat. Er zitten spleten tussen de plaat en de bovenste laag bakstenen. Met een U-profiel vastgelijmd aan de buitenkant van de schuur onder de plaat zou er geen water kunnen aflopen naar binnen toe. Ik zou deze mogelijkheid kunnen uitproberen door met de tuinslang even vanuit alle kanten van bovenop het dak de plaat nat te kunnen spuiten, al mis ik dan natuurlijk wel de factor 'wind' welke net een stukje kan bijdragen.
4. Een ventilatie gat of 2 extra kan toch sowieso nooit kwaad?
Je kan altijd nog EPDM op het dak laten leggen. Voor de rest klinkt het vooral dat er goede ventilatie moet komen.President schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:00:
[...]
[...]
Er zitten een paar spleten tussen bakstenen in. Ik zal zo even tellen hoeveel, niet heel erg veel in ieder geval.
1. Dak is een betonnen plaat uit 2014. Ziet er niet poreus uit. Hij is nu ook 'weer droog' nu schuurdeur open staat. Tevens zie ik visuel geen gat erin.
2. Optrekkend vocht kan volgens mij nooit zo hoog komen, maar sowieso is na regen de onderste laag bakstenen vochtig. Dat zorgt sowieso voor vocht in de schuur, waar impregneren sowieso tegen kan helpen (en impregneren kan geen kwaad).
3. Het gebeurt niet bij elke regenbui. Het zou kunnen zijn dat de plaat op het dak net iets scheef ligt, waardoor regen dat vanaf een bepaalde kant op de zijkant neerslaat en vervolgens in plaats van naar beneden naar de grond valt doorloopt naar de onderkant van de plaat. Er zitten spleten tussen de plaat en de bovenste laag bakstenen. Met een U-profiel vastgelijmd aan de buitenkant van de schuur onder de plaat zou er geen water kunnen aflopen naar binnen toe. Ik zou deze mogelijkheid kunnen uitproberen door met de tuinslang even vanuit alle kanten van bovenop het dak de plaat nat te kunnen spuiten, al mis ik dan natuurlijk wel de factor 'wind' welke net een stukje kan bijdragen.
Daarnaast impregneren met bijv. hydrastop Pro.
Als het nu allemaal droog is, dan lijkt de tuinslangmethode me zeker de moeite waard. Gewoon eerst een laag water op het dak zetten en kijken wat er gebeurt. Ventilatie kan inderdaad nooit kwaaad, al zou je verwachten dat dat met bouw uit 2014 wel aan de normen voldoet.President schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:00:
[...]
3. Ik zou deze mogelijkheid kunnen uitproberen door met de tuinslang even vanuit alle kanten van bovenop het dak de plaat nat te kunnen spuiten, al mis ik dan natuurlijk wel de factor 'wind' welke net een stukje kan bijdragen.
Het is nu koud en vochtig buiten. Als het optrekkend vocht zou zijn, inclusief waterdruppels, dan kan dat haast niet snel opdrogen in een niet verwarmde ruimte. Ik denk dat het probleem in het dak zit. Misschien ergens een rand niet goed gekit, een scheur, of is het toch beton dat langzaam maar zeker verzadigd is. Je zou kunnen overwegen dakbedekking toe te voegen? Of een groen dak aanleggen? Dat isoleert ook meteen.
Komen de druppels overal aan het plafond? Of op specifieke plekken?
[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 25-12-2021 12:04 ]
LolMetalfreak schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:17:
Nu ben ik toch eens benieuwd, hoeveel meters LED strip heb jij inmiddels in je huis verwerkt?
Of kunnen we inmiddels al over kilometers spreken?
Het zullen inderdaad wel wat metertjes zijn inmiddels ja...
Maareh, ik zeg het al jaren: ze kunnen ook gewoon uit he
(dus onder dat motto: je kunt ze maar beter wél overal in bouwen, dan kun je tenminste kiezen
Over kilometers gesproken; aan UTP kabel heb ik nu ruim wel 1KM erin liggen.
Heel goed, thanks for askingakatar schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:54:
Nice Atmoz, Hoe gaat het eigenlijk met je "knikkerfabriek"?
Nog steeds kei en keihard eraan bezig, maar het gaat dus de goede kant op
Jammer dat ze hier op GoT er niets van moeten weten... Het project zit -zoals je weet- bom en bomvol met techniek (software, elektronica en mechanica). Ik heb nota bene gaandeweg nog énorm veel goede hulp en input op diverse gebieden van verschillende mensen hier op 't forum gekregen. Dus ik vind het ook érg jammer zoals je zult begrijpen... Ik was nog aan het twijfelen om hier überhaupt nog dingen te posten, maar ik moet ook bekennen: de hulp van de mensen hier wordt natuurlijk altijd extreem gewaardeerd
Anyway: dan bewaar ik de andere projecten maar voor hier
Apart trouwens, ik heb wel een deel gevolgd op een andere website, die wij meer een "kinderen voor kinderen" site noemenAtmoz schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:29:
[...]
Lol![]()
Het zullen inderdaad wel wat metertjes zijn inmiddels ja...
Maareh, ik zeg het al jaren: ze kunnen ook gewoon uit he![]()
(dus onder dat motto: je kunt ze maar beter wél overal in bouwen, dan kun je tenminste kiezen)
Over kilometers gesproken; aan UTP kabel heb ik nu ruim wel 1KM erin liggen.
[...]
Heel goed, thanks for asking![]()
Nog steeds kei en keihard eraan bezig, maar het gaat dus de goede kant op![]()
Jammer dat ze hier op GoT er niets van moeten weten... Het project zit -zoals je weet- bom en bomvol met techniek (software, elektronica en mechanica). Ik heb nota bene gaandeweg nog énorm veel goede hulp en input op diverse gebieden van verschillende mensen hier op 't forum gekregen. Dus ik vind het ook érg jammer zoals je zult begrijpen... Ik was nog aan het twijfelen om hier überhaupt nog dingen te posten, maar ik moet ook bekennen: de hulp van de mensen hier wordt natuurlijk altijd extreem gewaardeerd![]()
Anyway: dan bewaar ik de andere projecten maar voor hier
Maar goed, daar volg ik niets meer dus ik kan hier nog een beetje volgen wat voor geweldige projecten je allemaal hebt.
Hm, ik zal eerst wat water op het dak spuiten.Firetrooper schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:58:
[...]
Je kan altijd nog EPDM op het dak laten leggen. Voor de rest klinkt het vooral dat er goede ventilatie moet komen.
Daarnaast impregneren met bijv. hydrastop Pro.
Het hele plafond is nat, het druppelt vanaf het plafond vervolgens de hele schuur in... Dus ook de spullen in kratten op de plank waren nat.Toke_gt schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:03:
[...]
Als het nu allemaal droog is, dan lijkt de tuinslangmethode me zeker de moeite waard. Gewoon eerst een laag water op het dak zetten en kijken wat er gebeurt. Ventilatie kan inderdaad nooit kwaaad, al zou je verwachten dat dat met bouw uit 2014 wel aan de normen voldoet.
Het is nu koud en vochtig buiten. Als het optrekkend vocht zou zijn, inclusief waterdruppels, dan kan dat haast niet snel opdrogen in een niet verwarmde ruimte. Ik denk dat het probleem in het dak zit. Misschien ergens een rand niet goed gekit, een scheur, of is het toch beton dat langzaam maar zeker verzadigd is. Je zou kunnen overwegen dakbedekking toe te voegen? Of een groen dak aanleggen? Dat isoleert ook meteen.
Komen de druppels overal aan het plafond? Of op specifieke plekken?
Er hingen gister toen we het ontdekten een stuk of 10 druppels. De rest van de betonplaat glom omdat het vochtig was. Heb niet gevoeld of die druppels toevallig op een uitstekende millimeter beton zat.
De mensen waar we de schuur mee delen hebben hetzelfde probleem. Andere buren niet, terwijl die huizen ook uit 2014 komen en dezelfde bouw.
Er zijn geen kringen.
Hoe kan ik er goed achter komen wat er mis gaat?
@Atmoz
Je kan hier toch gewoon je eigen topic beginnen? Dit doen zoveel mensen hier.
Klinkt toch echt als probleem met afwatering van je dak. Stond/staat er water op je dak? Zonee, zet je dak onder water en kijk wat er gebeurt. Kan het goed weg de regenpijp in? Blijft het staan? Loopt het ergens anders weg dan door de regenpijp? Zijn alle kieren goed dichtgekit? Is het puur beton wat er op het dak ligt of zit er nog een laag overheen? Ziet jullie gezamenlijke dak er aan de buitenkant hetzelfde uit als dat van anderen? Op dezelfde manier afgewerkt?President schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:53:
Hm, ik zal eerst wat water op het dak spuiten.
[...]
Het hele plafond is nat, het druppelt vanaf het plafond vervolgens de hele schuur in... Dus ook de spullen in kratten op de plank waren nat.
Hoe kan ik er goed achter komen wat er mis gaat?
Ik vind het ook érg apart, want:akatar schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:00:
Apart trouwens, ik heb wel een deel gevolgd op een andere website, die wij meer een "kinderen voor kinderen" site noemen
Maar goed, daar volg ik niets meer dus ik kan hier nog een beetje volgen wat voor geweldige projecten je allemaal hebt.
Dat heb ik vorig jaar (netjes in een uitgebreid bericht) aan een moderator gevraagd, maar daar kwam helaas geen antwoord op. De eerdere communicatie verliep ook al érg stroef waardoor ik het idee begon te krijgen dat Tweakers totaal niet geïnteresseerd was in m'n projectakatar schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:01:
@Atmoz

Erg jammer inderdaad. Want als er één website goed bij m'n project past is het Tweakers wel (alleen al vanwege de goede hulp en input die ik heb mogen ontvangen en nog steeds krijg; ik werk zelfs nu met sommige Tweakers samen!)
Ik sta uiteraard nog steeds open om hier het verhaal -van letterlijk m'n aller grootste project ever- te doen, maar dan moet ik wel weten dat het mag (én waar) en dat het gewenst is natuurlijk
[ontopic]
Ik ga me vandaag eens bezig houden met het installeren van een automatische schuifdeur naar m'n makerspace.
Had toevallig nog een schuifdeurautomaat liggen die ook nog eens goed op die plek past

Straks eens een mooie "spacey" deur ervoor ontwerpen
Ik heb hier een oude trafo liggen van een Playmobil trein. Ding geeft nog 14v als je hem open draait, maar lijkt met de tussenliggende voltages wat meer problemen te hebben. Is niet helemaal traploos, zeg maar 
Betreft een Titan 812
Hoe krijg ik dat ding open zodat ik hem eens goed schoon kan maken?
Betreft een Titan 812
:strip_exif()/f/image/t56RtyQSFIOubjiSV0AC5vR9.jpg?f=fotoalbum_large)
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Waarschijnlijk een beetje oenige vraag, maar het is Kerst, dus ik stel hem toch.
In ons huis bevindt zich tussen de keuken en de woonkamer een dragende muur en een flinke ook.
Mag je in zo'n muur wel een opening maken, zodat je op ± 1 meter hoogte een gashaard o.i.d. kunt plaatsen die van beide zijden zichtbaar is?
Of is dit vragen om problemen?
In ons huis bevindt zich tussen de keuken en de woonkamer een dragende muur en een flinke ook.
Mag je in zo'n muur wel een opening maken, zodat je op ± 1 meter hoogte een gashaard o.i.d. kunt plaatsen die van beide zijden zichtbaar is?
Ik ben wel benieuwd. Gewoon een topic openen. Daar hoef je toch geen toestemming voor te vragen?Atmoz schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:08:
[...]
Ik vind het ook érg apart, want:
[...]
Dat heb ik vorig jaar (netjes in een uitgebreid bericht) aan een moderator gevraagd, maar daar kwam helaas geen antwoord op. De eerdere communicatie verliep ook al érg stroef waardoor ik het idee begon te krijgen dat Tweakers totaal niet geïnteresseerd was in m'n project![]()
Erg jammer inderdaad. Want als er één website goed bij m'n project past is het Tweakers wel (alleen al vanwege de goede hulp en input die ik heb mogen ontvangen en nog steeds krijg; ik werk zelfs nu met sommige Tweakers samen!)
Ik sta uiteraard nog steeds open om hier het verhaal -van letterlijk m'n aller grootste project ever- te doen, maar dan moet ik wel weten dat het mag (én waar) en dat het gewenst is natuurlijk![]()
[ontopic]
Ik ga me vandaag eens bezig houden met het installeren van een automatische schuifdeur naar m'n makerspace.
Had toevallig nog een schuifdeurautomaat liggen die ook nog eens goed op die plek past![]()
[Afbeelding]
Hoe denk je dat iemand die jouw huis niet kent en nooit gezien heeft deze vraag kan beantwoorden?Rzaan schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:40:
Waarschijnlijk een beetje oenige vraag, maar het is Kerst, dus ik stel hem toch.
Maar meestal is zoiets wel met een ingemetselde latei op te lossen. Dat hangt alleen wel van de omgeving af. Hoe komt de belasting van boven? Is het een laag of hoog belast muurdeel? En hoe ziet de fundering er ter plekke uit? Zit er een heipaal precies onder je te maken gat? Of juist er mooi naast?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@The Eagle Zal gewoon een "naald" over de secundair van een spoel zijn. Vaak gaan die dingen open door die schroefogen open te boren. Moet je hem na de tijd dus wel op een andere manier sluiten of permanent op een plaat schroeven.
Vandaar dat ik ook het woordje 'oenig' gebruikte.Andrehj schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:49:
[...]
Hoe denk je dat iemand die jouw huis niet kent en nooit gezien heeft deze vraag kan beantwoorden?
Maar meestal is zoiets wel met een ingemetselde latei op te lossen. Dat hangt alleen wel van de omgeving af. Hoe komt de belasting van boven? Is het een laag of hoog belast muurdeel? En hoe ziet de fundering er ter plekke uit? Zit er een heipaal precies onder je te maken gat? Of juist er mooi naast?
Ik wil er ook een bouwkundige bijhalen en niet zelf op een vrije donderdagmiddag een gat gaan hakken.
Maar was meer in zijn algemeenheid benieuwd.
Omdat ik onlangs op dit forum ook iets las over het frezen van sleuven tbv elektra in een dragende muur.
het is het zelfde verhaal, je verzwakt de constructie, dus je moet aantonen dat het nog voldoende draagkracht zal hebbenRzaan schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:33:
[...]
Vandaar dat ik ook het woordje 'oenig' gebruikte.
Ik wil er ook een bouwkundige bijhalen en niet zelf op een vrije donderdagmiddag een gat gaan hakken.
Maar was meer in zijn algemeenheid benieuwd.
Omdat ik onlangs op dit forum ook iets las over het frezen van sleuven tbv elektra in een dragende muur.
ik zal je vast verklappen dat in een doorgaande muur nagenoeg alles smaller dan een meter zonder veel probelemen (en kosten) kan. Als ik tussen de regels doorlees is dat denk ik wat je wil weten (of het idee een kans van slagen heeft)
Precies ja.
Ik kijk nu naar elektrische haarden op internet en wil binnenkort ook eens naar wat showrooms gaan.
Maar als het uitgesloten is dat je zoiets kunt plaatsen, dan kan ik mijn prille zoektocht staken.
Ik kijk nu naar elektrische haarden op internet en wil binnenkort ook eens naar wat showrooms gaan.
Maar als het uitgesloten is dat je zoiets kunt plaatsen, dan kan ik mijn prille zoektocht staken.
mogelijk zitten er onder de frontplaat schroeven verstoptThe Eagle schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:27:
Ik heb hier een oude trafo liggen van een Playmobil trein. Ding geeft nog 14v als je hem open draait, maar lijkt met de tussenliggende voltages wat meer problemen te hebben. Is niet helemaal traploos, zeg maar
Betreft een Titan 812
[Afbeelding]
@The Eagle Dit is in de treinenmodelbouw een redelijk vaak voorkomende trafo. Op een treinmodelbouwforum is iemand je vast voor gegaan.
Hmm, bij Fischer Technik schijnbaar ook: https://forum.ftcommunity.de/viewtopic.php?t=4905
Hmm, bij Fischer Technik schijnbaar ook: https://forum.ftcommunity.de/viewtopic.php?t=4905
Een startrek deur incl geluid, neem ik aan?Atmoz schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:08:
[...]
Ik vind het ook érg apart, want:
[...]
Dat heb ik vorig jaar (netjes in een uitgebreid bericht) aan een moderator gevraagd, maar daar kwam helaas geen antwoord op. De eerdere communicatie verliep ook al érg stroef waardoor ik het idee begon te krijgen dat Tweakers totaal niet geïnteresseerd was in m'n project![]()
Ik sta uiteraard nog steeds open om hier het verhaal -van letterlijk m'n aller grootste project ever- te doen, maar dan moet ik wel weten dat het mag (én waar) en dat het gewenst is natuurlijk![]()
[ontopic]
Had toevallig nog een schuifdeurautomaat liggen die ook nog eens goed op die plek past![]()
[Afbeelding]
Hier worden zoveel topics geopend, die van jou kan er toch gewoon bij als nieuw topic.
Iemand een tip om gipsplaat aan te laten sluiten op hout? De gipsplaat wordt voorzien van een dunne pleisterlaag. Liefst gebruik ik geen koplat maar wil juist een strakke overgang.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/