[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 184 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:25

Rzaan

Altijd zoekende

Niet mijn smaak, maar wel geinig gedaan.
Je kan altijd nog parenclubs gaan inrichten als je je baan kwijtraakt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:32
Als daar niet geneuqt word weet ik het ook niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Rzaan schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:57:
Niet mijn smaak, maar wel geinig gedaan.
Thanks! :)
Je kan altijd nog parenclubs gaan inrichten als je je baan kwijtraakt.
De rode LED's kunnen natuurlijk ook gewoon uit of op een "normalere" kleur he :P
wauskoek schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:25:
Als daar niet geneuqt word weet ik het ook niet meer...
Dat doen IT'ers toch niet of wel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:07
Atmoz schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:49:
[...]
Dat doen IT'ers toch niet of wel? :P
Voor die luitjes hebben we altijd nog de: (y)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CurlyMo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:03:
[...]

Voor die luitjes hebben we altijd nog de: (y)
kwakje tussen de kiezels is vast ook niet handig schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
twain4me schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:06:
[...]

_O- :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Atmoz Ik zie nergens (mechanische) ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:06:
[...]

Misschien is er daarom wel bewust voor kiezels gekozen. Net zo goed waarom openbaar vervoer stofjes een specifiek doel dienen (vuil verbloemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

CurlyMo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:09:
@Atmoz Ik zie nergens (mechanische) ventilatie?
Klopt. Dit vond ik niet nodig omdat er 5 ramen (die open kunnen) in die ruimte aanwezig zijn.
Bovendien is het een vrij grote ruimte die in geval van (tijdelijk veel) vocht goed kan "handelen".

Heb -behalve dat de spiegel beslaat- nog geen dingen gezien waarover ik me zorgen maak :)
Maar mócht het een probleem worden, dan zitten er nog 2 ventilators in de ruimte die ik (nadat ik een deur open zet) kan gebruiken.

Thanks voor 't meedenken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:58

orf

Atmoz schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:27:
[...]

Klopt. Dit vond ik niet nodig omdat er 5 ramen (die open kunnen) in die ruimte aanwezig zijn.
Bovendien is het een vrij grote ruimte die in geval van (tijdelijk veel) vocht goed kan "handelen".

Heb -behalve dat de spiegel beslaat- nog geen dingen gezien waarover ik me zorgen maak :)
Maar mócht het een probleem worden, dan zitten er nog 2 ventilators in de ruimte die ik (nadat ik een deur open zet) kan gebruiken.

Thanks voor 't meedenken _/-\o_
wàt? Geen spiegelverwarming?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

orf schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:38:
[...]

wàt? Geen spiegelverwarming?
snap ik wel weer waarom de spiegel aan het plafond ontbreekt.. behalve beslaan vallen er dan koude druppels op je hoofd/kont.

doe veder geen moeite, ik laat mijzelf wel weer uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:06

breinonline

Are you afraid to be known?

twain4me schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:42:
[...]

doe veder geen moeite, ik laat mijzelf wel weer uit :+
O, dat kan Atmoz wel op de afstandsbediening hoor 8)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik speel nog steeds met het idee om een keuken zelf te gaan maken (met hulp van wat timmerlui)
Dan doel ik vooral op het blad en de frontjes (deurtjes en lades)
De kastjes en lade-constructies kan ik ook zelf gaan bouwen, maar zit meer te denken om die kant-en-klaar te kopen.
Bij IKEA kan dit, maar die hebben weer (typisch IKEA) veel eigen maten.
Ik zou bijvoorbeeld graag lades willen van 1.20 breed.
Bovendien heeft IKEA volgens mij alleen maar wit als binnenkleur.

Ik ben dus op zoek naar een bedrijf dat een brede keuze heeft in verschillende maten kastjes, goede materialen (de betere merken hang&sluitwerk en ladegeleiders) en bijvoorbeeld zwarte of anderkleurige binnenkastjes.
Kan iemand me op weg helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Zoiets? https://configurator.keuk...riek.nl/configurator.html
Weet niet of ze zonder front te kiezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mooi principe maar best prijzig... Onderstaand kastje is 120 breed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVCX7uekLmYTMmM-K6_SSQrFDxY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lm0oCSwgSsxNbnp314xuTDFr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik kom niet veel verder op de site als ik geen deurtjes kies.
En inderdaad, best prijzig.
Dan loont het de moeite om een timmerfabriek de binnenkastjes te laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stoffels
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01 23:40
Atmoz schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:20:

-Als de deurbel gaat, en ik lig in bad tv/film te kijken, dan verschijnt er (voor 10 sec.) een foto van degene die voor de deur staat op de tv.
Hoe doe je zoiets ? Ik ben hier al een aantal jaar opzoek, kan je me een duwtje geven in de juiste richting ?

voor de rest niets dan respect voor je werk... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:19:
Ik speel nog steeds met het idee om een keuken zelf te gaan maken (met hulp van wat timmerlui)
De kastjes en lade-constructies kan ik ook zelf gaan bouwen, maar zit meer te denken om die kant-en-klaar te kopen.

Ik ben dus op zoek naar een bedrijf dat een brede keuze heeft in verschillende maten kastjes, goede materialen (de betere merken hang&sluitwerk en ladegeleiders) en bijvoorbeeld zwarte of anderkleurige binnenkastjes.
Ikea gebruikt Blum hang en sluitwerk. En heeft zwarte kastjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

stoffels schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:58:
Hoe doe je zoiets ? Ik ben hier al een aantal jaar opzoek, kan je me een duwtje geven in de juiste richting ?
Een microcontroller "luistert" naar het (standaard) deurbel knopje.
Vervolgens wordt er een PHP-script op de NAS getriggerd dat een image van de IP-camera trekt en deze op de NAS opslaat (deze foto wordt dan tevens naar me gemaild en verschijnt dan ook meteen op het touchscreen in de woonkamer). Vervolgens wordt er een stukje Python code opgestart die de foto naar de tv (LG met WebOS) "pushed".
voor de rest niets dan respect voor je werk... _/-\o_
Dankjewel voor je compliment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 13-09 16:11
Ik wil van onze huidige (al wat oudere) PAX kast graag een inbouwkast maken.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXw7F_Gz-RxmRBkxUJyRrOuSb2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fzVzTTAvIkDFeg4Rukcj5FD.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee is om de huidige deuren eraf te halen. Dan aan één kant strak tegen de muur. De andere kant wil ik dan nog een kast deel maken (zelf op maat zagen), evenals de bovenkant. Dus twee kast delen zelf maken en er naast en er op plaatsen.

Dan iets van een schuifsysteem bedenken/zoeken waar ik dan zelfgemaakte houten deuren (gewone vuren planken) in kan hangen.

Vergeet ik nu iets? Ja uiteraard de kast opruimen en opnieuw inruimen, maar is zo'n schuifdeuren systeem relatief simpel? En iemand daar een goed idee voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
henkie196 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:38:
[...]

Fisher DuoPower pluggen. Ik zou kijken naar de lange versie (10x80), als je muur tenminste dik genoeg is voor die 80cm (niet-dragende muren met dat type stenen zijn vaak 9 of 10 cm dik, bij mij weten, dragende muren 12-14 cm dik). Voor de lange versies van de duopower pluggen moet de schroef ongeveer tot het einde van de plug komen, hoeft dus niet langer dan de plug te zijn zoals normaal. Anders kan je ook 8x65 pluggen gebruiken, maar dan met goede 6mm dikke schroeven (ik gebruik vrijwel nooit het meegeleverde spul, dat is vaak behoorlijke prut kwaliteit), dat moet het gewicht ook wel kunnen dragen.

Heb zelf met 10x50 duopower pluggen een badkamer radiator opgehangen van zo'n 30-35 kg met een soortgelijke steen, die hangt tot nu toe gewoon vast. Maar de arm / afstand tot de muur is daar natuurlijk niet zo groot. Had wel behoorlijk wat moeite om de pluggen vast te krijgen in de muur, het stucwerk was bij mij te zacht en de plug ging gewoon met de schroef meedraaien. Uiteindelijk met high-tack de pluggen een beetje kunnen vast zetten zodat ze niet meer meedraaiden, en kon daarna de schroeven er goed ingedraaid worden. Hoeft voor jou geen probleem te zijn, maar is wel iets om rekening mee te houden. Als ik het opnieuw kon doen, zou ik eerst 8mm gaten hebben geboord en 8x65 pluggen gebruikt hebben, kleinere pluggen hebben over het algemeen minder de neiging om rond te gaan draaien, en 65mm pakt op meer ribben in de steen dan 40 of 50mm diepte van een normale plug. 6mm is genoeg voor de schroeven, naar mijn idee, zolang het een beetje kwaliteit schroeven zijn.
Uiteindelijk gekozen voor 8x65 duopower i.c.m. 6x70mm houtdraadbout. Als ik het nu zo voel vroeg ik me af waar ik me zorgen over maakte! Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrempq7Um7ByguE5QjPlWxA9uEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o51DQWRt30ZHk7YfZEumNRXf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32

Kvik misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:08:
[...]

Ikea gebruikt Blum hang en sluitwerk. En heeft zwarte kastjes.
Maar ze hebben geen brede lades. Ze gaan maar tot (ik dacht) 90 cm.
Zwart had ik zo gauw nog niet gezien bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
rbaidjoe schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:24:
[...]

oei, had je bijna jezelf op de vingers mogen tikken >:)
Judge, jury and executioner >:)
Cyberpope schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:43:
[...]

Tocht het? En ja, dat gat links is niet zo fijn, wat voegmiddel erin. Maar ga niet niet purren en/of kitten. Dan heb je over niet al te lange tijd rot in je kozijnen.
Goed punt, niet bij stil gestaan.
Even afwachten hoe VvE beheerder reageert of dit inderdaad onder onderhoudt valt of dat dit voor eigen rekening is. Dan zal ik even verder uitzoeken wat ik het beste kan doen.

Dan heb ik nog een punt omtrent het opvullen van gaten.
Ik heb een muur binnen verwijderd. Om deze muur zat een houten plank als afwerking, denk ik.
Echter op de plek waar de muur zat, zit geen hout, waardoor ik nu een gat heb, welke direct aan de voorgevel zit. Hier komt ook flink wat tocht langs. Dus ook dit staat op de nominatie om aangepakt te worden.
Als tijdelijke oplossing had ik er wat siliconenkit tussen gespoten, dit heeft wel geholpen maar dit wil ik nu wel volledig, en liefst ook netjes afwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ojlz-XUzYtTGfKuJrhOH5bgxB2g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTJqYQbj1co24nZyGjF3poh4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yU0cpCctl4RgYrvCf36YbGwiLUs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoTqimTEu3bQij9xdVeyQIgH.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zat al even te denken om het met misschien wat glaswol te vullen en vervolgens een stuk hout ertussen te lijmen en dan met plamuur het verder af te werken.
Vanmiddag in de Hornbach heb ik even gevraagd hoe en wat en die zeiden gewoon lekker PUR erin spuiten, afsnijden en met Fix&Finish gladstrijken.
Dat klinkt wel als de snelste en makkelijkste manier, maar met voorgaand advies omtrent PUR en hout heb ik hier wat vraagtekens bij.

Waar ook aan zit te denken, is wellicht om de gehele plank aan de linker zijde eraf te halen deze te vervangen door een enkele nieuwe en deze aan te laten sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgmi0jB6BsmIn0vPombMpkuaTNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9U6Uo7NmUCYb7Ai0T0tgF3Sa.jpg?f=fotoalbum_large

NB: Let niet op de plaat daaronder, daar zit het ventilatie rooster welke zo lek als een mandje is, ookal is deze gesloten. Dus daar heb ik PIR platen tussen geplaatst en moet nog even netjes afgewerkt worden, maar dat wil ik tezamen met de kozijnen gaan doen dit voorjaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Flix20 op 18-12-2021 17:55 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:58

orf

https://www.optimastore.com/nl_nl/caib7880.html

Moet je wel een bedrijfsaccount aanvragen. Dan kost een antraciete kast van 120cm (en 78 hoog) daar €158.
Dan kun je daar gelijk Legraboxen op maat bestellen.

Ikzellf heb kasten van IKEA gebruikt en die zelf in de juiste breedte gemaakt met meubelpaneel. En alle kasten beplakt met ABS kantenband in dezelfde kleur als de fronten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Rzaan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:39:
[...]

Maar ze hebben geen brede lades. Ze gaan maar tot (ik dacht) 90 cm.
Zwart had ik zo gauw nog niet gezien bij ze.
Art. 902.056.34 is zwarte onderkast.
https://www.ikea.com/nl/n...t-zwart-90205634/#content

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:01

We hebben gekeken naar kvik kasten. Prijstechnisch zijn ze zeer interessant en hebben bv wel kasten waar een Bora inpast.

https://www.kvik.nl

Laat je niet in verwarring brengen als je op hun homepage kom...je kan alles los kopen en ze hoeven het niet te installeren.

We hebben het uiteindelijk niet gedaan omdat we de eiken deuren ( via een special bedrijf ) niet aandurfde bij onze houten vloer.
Echter de support vanuit de kvik vestiging in Barendrecht was super en prijslijst + catalogus is zo te downloaden...

Good luck hunting your perfect kitchen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
Iemand ervaring met het glad maken van granol?

Wij hebben van dit soort meuk op de wanden zitten:
Afbeeldingslocatie: https://www.stucadoor-weetjes.nl/wp-content/uploads/sites/11/2014/10/Granol-8-500x334-1.jpg

Nu we toch weer in lockdown zitten zit ik eraan te denken om het glad te maken.
Al wel naar gezocht en naar filmpjes gekeken maar er zijn verschillende manieren.

1:Alabastine:
https://www.youtube.com/w...b_channel=PraxisBouwmarkt
Moet met een roller worden aangebracht, zelf geen liefhebber van deze manier, mede omdat ik geen liefhebber ben van de Alabastine producten.

2:Knauf:
https://www.youtube.com/w...channel=KnaufDoe-Het-Zelf
Een verschrikkelijk filmpje, maar geeft een idee.

2:Knauf en betocontact:
Deze heb ik gelezen op internet, eerst de wand schoonmaken, dan in de voorstrijk zetten (betocontact), en daarna gipsen.

Ik wil natuurlijk niet dat de gips weer loslaat wanneer het droogt of wanneer ik het ga schilderen, daarom nijg ik wel naar een voorstrijk.
Alle wanden zijn wel geverfd dus het is geen 'schone' ondergrond?

Iemand tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:04
FabianGTI schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:08:

[Afbeelding]

Al wel naar gezocht en naar filmpjes gekeken maar er zijn verschillende manieren.

Moet met een roller worden aangebracht, zelf geen liefhebber van deze manier, mede omdat ik geen liefhebber ben van de Alabastine producten.

Deze heb ik gelezen op internet, eerst de wand schoonmaken, dan in de voorstrijk zetten (betocontact), en daarna gipsen.

Ik wil natuurlijk niet dat de gips weer loslaat wanneer het droogt of wanneer ik het ga schilderen, daarom nijg ik wel naar een voorstrijk.

Je laatste optie lijkt me inderdaad het meest duurzaam. Die verf krijg je er toch niet vanaf. voordeel is wel dat die voorstrijk volgens mij een beetje etst en uiteindelijk is het oppervlak vrij grof dus haakt de opgezette laag best prima denk ik.

Uiteindelijk is het nog duurzamer als je het eraf gaat bikken en met een schone lei begint maar volgens mij kan je met voorstrijk (check ff wat op de manual staat) prima resultaat halen.

[ Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 19-12-2021 10:39 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:29

Heb je ook overwogen om het te verwijderen? Ik heb een vergelijkbaar wandje te fixen in het huis van mijn zus. Daar is om het stopcontact en de thermostaat heen gegranold, daardoor zie ik dat het maar dun laagje is. Ik overweeg dus om het af te steken en dan glad te trekken. Aangezien het bij jou geverfd is en je er dus niet zomaar iets anders aan kunt hechten, is afsteken misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nu het ineens allemaal click en Collect is geworden ga ik vandaag of morgen de bouwmarkten maar eens bellen of ze ook nog verf op kleur mengen. Had wat texwerk gepland,, benieuwd of dat gaat lukken.

Kent iemand trouwens de kleur NCS S 9020-B30G? Dat zou een blauwkleur moeten zijn. De verfmachine van onze lokale verfhandel kende ca 7500 van de 10000 NCS kleuren, maar deze zat er niet bij.
Heb het kleurenpalet gekregen van de nieuwe CenterParcs bungalows en wil exact die kleur blauw van de slaapkamer in de onze, maar men kent hem niet zomaar. Dus hoop dat het geen typefout is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:49:
Nu het ineens allemaal click en Collect is geworden ga ik vandaag of morgen de bouwmarkten maar eens bellen of ze ook nog verf op kleur mengen. Had wat texwerk gepland,, benieuwd of dat gaat lukken.

Kent iemand trouwens de kleur NCS S 9020-B30G? Dat zou een blauwkleur moeten zijn. De verfmachine van onze lokale verfhandel kende ca 7500 van de 10000 NCS kleuren, maar deze zat er niet bij.
Heb het kleurenpalet gekregen van de nieuwe CenterParcs bungalows en wil exact die kleur blauw van de slaapkamer in de onze, maar men kent hem niet zomaar. Dus hoop dat het geen typefout is.
Via Google kom je steeds uit op S 7020-B30G :X

Hier overigens zelfde schuitje, muurverf van de Praxis nodig in een kleur die ze alleen daar hebben.

Edit: kleurenwaaiers Praxis toch nu verkrijgbaar via onlineverf, dat is een meevaller! (Was vorig jaar nog niet)
@The Eagle ook op onlineverf staat jouw nummer er niet tussen bij die kleurenwaaiers

[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 19-12-2021 11:03 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
1nsane schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:37:
[...]

Je laatste optie lijkt me inderdaad het meest duurzaam. Die verf krijg je er toch niet vanaf. voordeel is wel dat die voorstrijk volgens mij een beetje etst en uiteindelijk is het oppervlak vrij grof dus haakt de opgezette laag best prima denk ik.

Uiteindelijk is het nog duurzamer als je het eraf gaat bikken en met een schone lei begint maar volgens mij kan je met voorstrijk (check ff wat op de manual staat) prima resultaat halen.
Inderdaad, de verf is wel iets op te ruwen met een langnekschuurmachine, maar helemaal krijg je het er niet vanaf natuurlijk.
Die voorstrijk heeft van die korrels erin zitten waar het stucwerk aan vast grijpt.
Toevallig van beide nog een beetje staan. :)
Toke_gt schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:38:
[...]

Heb je ook overwogen om het te verwijderen? Ik heb een vergelijkbaar wandje te fixen in het huis van mijn zus. Daar is om het stopcontact en de thermostaat heen gegranold, daardoor zie ik dat het maar dun laagje is. Ik overweeg dus om het af te steken en dan glad te trekken. Aangezien het bij jou geverfd is en je er dus niet zomaar iets anders aan kunt hechten, is afsteken misschien een optie?
Verwijderen gaat een hels karwei worden waar ik geen zin in heb, veel te veel muren voor.
Het is ook nog eens een huis wat in de nabije toekomst toch in de verkoop gaat, dan gaat me dat iets teveel rommel en werk opleveren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:07
Goofyduck384 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:20:
Ik wil van onze huidige (al wat oudere) PAX kast graag een inbouwkast maken.

Huidige situatie:
[Afbeelding]

Mijn idee is om de huidige deuren eraf te halen. Dan aan één kant strak tegen de muur. De andere kant wil ik dan nog een kast deel maken (zelf op maat zagen), evenals de bovenkant. Dus twee kast delen zelf maken en er naast en er op plaatsen.

Dan iets van een schuifsysteem bedenken/zoeken waar ik dan zelfgemaakte houten deuren (gewone vuren planken) in kan hangen.

Vergeet ik nu iets? Ja uiteraard de kast opruimen en opnieuw inruimen, maar is zo'n schuifdeuren systeem relatief simpel? En iemand daar een goed idee voor?
Je werkwijze is goed.
Als je zelf kasten op maat gaat maken dan lukt een schuifdeursysteem ook wel.
Er zijn veel verschillende systemen te koop; kijk wat het beste past bij het idee dat je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
Inmiddels aardig gevorderd met het opknappen van het souterrain. Wanden en plafond voor een groot deel voorzien van AK gipsplaten. Afwerken van naden gebeurt straks met joint filler en f&f o.i.d. Voor we zo ver zijn moet eerst het trapgat verder worden afgewerkt. Al een start gemaakt met het regelwerk voor plafond en voorzetwand aan de achterkant (tbv wegwerken kabels etc). Deze wand zal als het ware 'aansluiten' op de gipswand beneden in het souterrain.

Aangezien de zijwanden van het trapgat later wordt gestuct zit ik in dubio wat te doen met het plafond en achterwand; stucplaat of gipsplaat AK? In het geval van stucplaat kan de stucadoor alles in het trapgat in een keer meenemen. Nadeel lijkt mij dat het plafond en die achterwand een stuk zwaarder wordt. In het geval van gisplaat AK kan ik dit allemaal zelf rustig voorbereiden en hoeft hij alleen maar de zijwanden te stucen. Wat is hierin wijsheid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEjWbMZr0r2AznN3kYRsSl743Bw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dw3z5mbaK9UL6W19wwCXdaEp.jpg?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Martinusz schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:53:
[...]

Via Google kom je steeds uit op S 7020-B30G :X

Hier overigens zelfde schuitje, muurverf van de Praxis nodig in een kleur die ze alleen daar hebben.

Edit: kleurenwaaiers Praxis toch nu verkrijgbaar via onlineverf, dat is een meevaller! (Was vorig jaar nog niet)
@The Eagle ook op onlineverf staat jouw nummer er niet tussen bij die kleurenwaaiers
Heb je een linkje naar die kleuren waaier? Website van onlineverf is niet heel duidelijk :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 15:04
The Eagle schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:49:

Het NCS systeem voor kleuren beschrijven is opzich redelijk goed te doen. Als je naar de kleurcode kijkt heb je het over een:

90% zwarte kleur met 20% Felheid(chromatic, een beetje zoals Saturation), dan is het een kleur die bestaat uit 70% blauw met 30%groen.

leuk om zo uit te leggen natuurlijk :P maar wat er staat is eigenlijk dat je naar bijna zwart aan het kijken bent. de 9000 serie zijn bijna alleen maar zwarte kleuren, en de S die voor de 9020 staat, staat voor dat het uit de standaard NCS serie zou moeten komen. De kleurcode die je linkt komt dat niet.

Mischien bedoelen ze: 7020-B30G Hex; #3a4e50?

erg mooie turquoise kleur.
#edit:
onlineverf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-Z7Rr1z_8Etka8aaV0SlAO4Bm8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hga1dmkx6AXH3Iymu4LgCyDA.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Aurum op 19-12-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het zou deze kleur moeten zijn, gaat meer richting blauw. Close-up foto vertekent wat door de lichtval volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDjMnBSWgXp5D8uKu-Yv3LWz7Y8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9GyrFgUOoitcWqHsjJj3feY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ci3qZXJg4_gD8nCDsbGFWp6THQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bApv4YL7rWELNclwSr5nmfFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnUdgdaiqU9v45F1mxFJMcD554s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLNzLGHNdhfF4GVW4WWKfII9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:14:
[...]

Heb je een linkje naar die kleuren waaier? Website van onlineverf is niet heel duidelijk :X
Gewoon een willekeurige muurverf aanklikken, dan kun je daarna kleurenwaaiers kiezen:
https://www.onlineverf.nl...sigmatex-superlatex-matt/
Klik op kleur naar keuze

Ik ben overigens geslaagd bij Praxis, kon e-mail sturen en binnen half uur gemengde verf ophalen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Martinusz op 19-12-2021 20:48 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

UTM

Voor m’n Makita geleiderail zoek ik schroefklemmen. Nu zijn de originele van Makita vrijwel overal uitverkocht. Volgens mij kunnen Festool en Makita qua accessoires enigszins met elkaar overweg. Iemand enig idee of deze klemmen dan ook passen op deze rails?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

UTM schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:47:
Voor m’n Makita geleiderail zoek ik schroefklemmen. Nu zijn de originele van Makita vrijwel overal uitverkocht. Volgens mij kunnen Festool en Makita qua accessoires enigszins met elkaar overweg. Iemand enig idee of deze klemmen dan ook passen op deze rails?
Dat past inderdaad. Festool klemmen (en Makita rails) heb ik ook, ooit gekocht omdat de Festool klemmen goedkoper waren dan die van Makita. Toch mooi één (twee zelfs :+) Festool product in de collectie :).

Inmiddels heb ik in China snelspan klemmen passend op de rails gekocht, link.

Ik vind die snelspanners wel echt toegevoegde waarde hebben, gebruik ze daardoor vaker (dus vaker mét rails) zagen. En het werkt gewoon net wat handiger omdat je aan de onderkant van je werkstuk moet klemmen.

GereedschapPro heeft ook mooie snelspanners voor rails: https://www.gereedschappr...-geleiderrails-paars.html, van Piher

[ Voor 26% gewijzigd door MJV op 19-12-2021 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

UTM

MJV schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:57:
[...]

Dat past inderdaad. Festool klemmen (en Makita rails) heb ik ook, ooit gekocht omdat de Festool klemmen goedkoper waren dan die van Makita. Toch mooi één (twee zelfs :+) Festool product in de collectie :).

Inmiddels heb ik in China snelspan klemmen passend op de rails gekocht, link.

Ik vind die snelspanners wel echt toegevoegde waarde hebben, gebruik ze daardoor vaker (dus vaker mét rails) zagen. En het werkt gewoon net wat handiger omdat je aan de onderkant van je werkstuk moet klemmen.

GereedschapPro heeft ook mooie snelspanners voor rails: https://www.gereedschappr...-geleiderrails-paars.html, van Piher
Dank! En eens qua snelspan; dat werkt prettiger. Was mede daarom ook aan het kijken naar de Makita snelspan, maar vind ze aan de prijs. Die van Piher zijn dan een logischer keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

UTM schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:12:
[...]

Dank! En eens qua snelspan; dat werkt prettiger. Was mede daarom ook aan het kijken naar de Makita snelspan, maar vind ze aan de prijs. Die van Piher zijn dan een logischer keuze.
DeWalt heeft ook 'goedkope' snelspanners die op de Makita rails passen. Even zoeken welke dat ook alweer zijn.
Die gebruik ik zelf al een hele tijd. Prima spul.

Edit: DWS5026 of de DWS5026-XJ

(dit is trouwens meer een vraag die in dit topic hoort. Daar is dezelfde vraag ook al een aantal keer eerder gesteld)

[ Voor 93% gewijzigd door dragonhaertt op 20-12-2021 09:17 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:28

[Afbeelding]

Is het alleen structuur die erin zit, of zitten er ook nog korreltjes in? In de jaren '60-'70 was het mode dit soort muren te hebben. Dat hebben we dus ook hier in huis en ik ben alle muren glad aan het maken. Eerst met soort rasp alle grove oneffenheden en steentjes eruit halen en met een laag stuc erover om de gleuven/gaten vullen en dan nog een dun laagje fijnstuc (Q4) en verven. Muur is gladder dan mijn huid na het scheren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009

Septillion

Ook hier is het klussen begonnen in het nieuwe huis. Maar daar er nu glasvezel op de muren zat en grove spack op het plafond laten we het in januari stuken. (Woonkamer en zeker plafond is niet echt de ruimte om het zelf te leren.) Als er nog tips zijn om dat te verwijderen graag :+ Zit op zich vast dus zou er overheen kunnen maar het blijft wel laag op laag + veel dikte nodig.

Maar goed, dat is even voor later. Nu alles toch afgewerkt gaat worden is dit natuurlijk wel de tijd voor leidingen. Nu is in een groot deel van de woonkamer de oude opbouw al vervangen door meerdere (Attema) inbouwdozen. Die zijn over de muur met elkaar verbonden want door het betonnen plafond is niet te doen. Maar het is nu steeds een enkele doos en geen randaarde. Nu wil ik alles dan ook voorzien van randaarde maar die half opbouw stopcontacten vind ik geen gezicht. Daarnaast natuurlijk het moment om wat leidingen onder de vloer te krijgen voor ethernet .

Maar wat is nu de handigste manier om er nog wat naast te boren? Genoeg elektra gedaan maar eigenlijk alleen opbouw of hollewand. Lijkt me nu het huidige (doos en leiding) losbikken, gat boren en dan twee nieuwe dozen erin? En misschien maar een mal maken om het tweede (/ derde) gat te kunnen boren waar nu de leiding zit. Zit ik dan goed? Voor het afsmeren, is dit nu een Fix & Finish klusje?

En heeft iemand nog een gouden tip voor de leidingen naar beneden door de muur onder de houten vloer te maken? Lijkt me nu gewoon boren en bikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Septillion schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:49:
Ook hier is het klussen begonnen in het nieuwe huis. Maar daar er nu glasvezel op de muren zat en grove spack op het plafond laten we het in januari stuken. (Woonkamer en zeker plafond is niet echt de ruimte om het zelf te leren.) Als er nog tips zijn om dat te verwijderen graag :+ Zit op zich vast dus zou er overheen kunnen maar het blijft wel laag op laag + veel dikte nodig.

Maar goed, dat is even voor later. Nu alles toch afgewerkt gaat worden is dit natuurlijk wel de tijd voor leidingen. Nu is in een groot deel van de woonkamer de oude opbouw al vervangen door meerdere (Attema) inbouwdozen. Die zijn over de muur met elkaar verbonden want door het betonnen plafond is niet te doen. Maar het is nu steeds een enkele doos en geen randaarde. Nu wil ik alles dan ook voorzien van randaarde maar die half opbouw stopcontacten vind ik geen gezicht. Daarnaast natuurlijk het moment om wat leidingen onder de vloer te krijgen voor ethernet .

Maar wat is nu de handigste manier om er nog wat naast te boren? Genoeg elektra gedaan maar eigenlijk alleen opbouw of hollewand. Lijkt me nu het huidige (doos en leiding) losbikken, gat boren en dan twee nieuwe dozen erin? En misschien maar een mal maken om het tweede (/ derde) gat te kunnen boren waar nu de leiding zit. Zit ik dan goed? Voor het afsmeren, is dit nu een Fix & Finish klusje?

En heeft iemand nog een gouden tip voor de leidingen naar beneden door de muur onder de houten vloer te maken? Lijkt me nu gewoon boren en bikken.
Ik heb zelf de gaten uitgeboord en dan in het midden uitgetikt met een hamer+beitel. Ook met onderinvoer vanuit de kruipruimte (waar je niet kon kruipen, alleen als een slang bewegen, maar goed ;)). Ik heb een kartonnen mal gebruikt die ik bij een bouwmarkt kreeg/kocht voor het uitboren van de gaten waar ik meerdere inbouwdozen naast elkaar wilde hebben (t/m 4 stuks). De sleuven vanuit de kruipruimte heb ik met flex en boorhamer gedaan. Afsmeren heb ik met roodband gedaan, waarna later de stucadoor het netjes heeft gemaakt.

P.S. voor t glasvezel/vliesbehang is een behangafstomer handig; voor t spacwerk op het plafond denk ik dat t doffe ellende met geduld en een scherp, flexibel plamuurmesje wordt ;).

[ Voor 4% gewijzigd door TGEN op 20-12-2021 10:22 ]

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Jolke schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:41:
[...]

Is het alleen structuur die erin zit, of zitten er ook nog korreltjes in? In de jaren '60-'70 was het mode dit soort muren te hebben. Dat hebben we dus ook hier in huis en ik ben alle muren glad aan het maken. Eerst met soort rasp alle grove oneffenheden en steentjes eruit halen en met een laag stuc erover om de gleuven/gaten vullen en dan nog een dun laagje fijnstuc (Q4) en verven. Muur is gladder dan mijn huid na het scheren. :)
Lijken van die korreltjes in te zitten, maar volgens mij is dat altijd met granol.
Het is in ieder geval geen quartzkorrels.

Bovenkant is glad maar er zitten allemaal kanaaltjes in zeg maar.

Heb jij nog voorstrijk gebruikt, of ben je rechtstreeks met gips over de latex heen gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@TGEN Dank!

Mijn grootste hoofdbreker is dus vooral naast bestaande te willen boren en daarmee dus ook op de plek zit waar nu al leiding zit.

Voor onder de vloer, gewoon tot dicht mogelijk naar de vloer geslepen, uitgebikt en toen (schuin) naar beneden geboord? Kon je het dan onder de vloer vinden / vrij krijgen? Immers loopt de muur door.

En mja, kruipruimte blijft leuk. Ik kan semi kruipen met riolering als hindernissen. En om erin te komen moet je eerst dood spelen en plat op je rug vanaf de voet van de muur onder de riolering door. Dat kosten zaterdag de eerste keer even wat denkwerk, vooral of ik nog terug zou kunnen :+ Maar moest zaterdag opgeven omdat ik toch echt even elleboogbescherming nodig heb om daar te kruipen ipv bouwpuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Septillion schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:31:
@TGEN Dank!

Mijn grootste hoofdbreker is dus vooral naast bestaande te willen boren en daarmee dus ook op de plek zit waar nu al leiding zit.

Voor onder de vloer, gewoon tot dicht mogelijk naar de vloer geslepen, uitgebikt en toen (schuin) naar beneden geboord? Kon je het dan onder de vloer vinden / vrij krijgen? Immers loopt de muur door.

En mja, kruipruimte blijft leuk. Ik kan semi kruipen met riolering als hindernissen. En om erin te komen moet je eerst dood spelen en plat op je rug vanaf de voet van de muur onder de riolering door. Dat kosten zaterdag de eerste keer even wat denkwerk, vooral of ik nog terug zou kunnen :+ Maar moest zaterdag opgeven omdat ik toch echt even elleboogbescherming nodig heb om daar te kruipen ipv bouwpuin.
Die oude opbouwmeuk wilde je toch weghebben?

Voor het uitflexen/bikken, ik heb vloerdelen weggehaald langs de muur waar ik bezig moest en na het werk weer teruggeplaatst; met een houten vloer is dat makkelijk te doen. Als dat niet mogelijk is zou ik met een betonboor (P4S) een proefgat prikken van boven zo recht als mogelijk naar beneden met een kleine diameter boor (maar wel lang, om zo recht mogelijk te gaan). En dan vanuit de kruipruimte hetzelfde proberen, op basis van meten vanuit een zijmuur, en dan 'voelen' of je boor het gat kan vinden wat je van boven de muur in hebt geboord. Lekker beunen, dus ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Thijskoman Het glasvezelbehang komt nog wel redelijk makkelijk van de muur. Het laat alleen gewoon best veel troep achter op de muur. Dus lijm of oude verf ofzo. Dus meeste werk zit er nu in al het losse af te steken. Vraag is even hoe veel er af moet en waar overheen gegaan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

Atmoz schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:20:
De laatste paar dagen had ik wat tijd over... Zelfs zoveel tijd dat ik even flink wat werk heb verzet op m'n bovenverdieping om daar de laatste puntjes op de "i" te zetten :9

Het resultaat:

[...]

De "ruwbouw" was al klaar, maar al met al heb ik toch wel wat werk verzet afgelopen week :9 8)
Netjes hoor, wij komen wel 's bij prive sauna's (nee, daar is niks smerigs aan :P) en daar zou dit niet voor onder doen _/-\o_

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@TGEN In de woonkamer is het al weg maar zitten er maar enkele dozen ipv dubbel/tripel.

Vloer eruit is inderdaad wel slim maar hier niet zo makkelijk. We willen de huidige houten vloer namelijk laten liggen. Denk dus maar dat ik zo recht mogelijk naar beneden ga boren. Eventueel dat ik de plint weg haal en dan strak langs de muur een gaatje maak zodat ik het onder de vloer kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
FabianGTI schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:26:
[...]

Lijken van die korreltjes in te zitten, maar volgens mij is dat altijd met granol.
Het is in ieder geval geen quartzkorrels.

Bovenkant is glad maar er zitten allemaal kanaaltjes in zeg maar.

Heb jij nog voorstrijk gebruikt, of ben je rechtstreeks met gips over de latex heen gegaan?
Ik ben er gelijk over gegaan. Die groeven zorgen voor een grote oppervlakte, dus dat blijft wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:14
Ik wil graag een geïsoleerde stenen schuur bouwen in de achtertuin. Nu ben ik nog in de ontwerpfase en mij aan het inlezen over de fundering.

Het liefst stort ik een betonnen vloer met vorstrand in 1x (scheelt weer 2x de betonwagen laten komen). Nu las ik online van de De Hoop Pekso een EPS vorstrandbekisting. Helaas kan ik verder geen prijzen vinden van dit product.

Iemand toevallig ervaring met het maken van een geïsoleerde fundering + vorstrand? Als ik zelf houten bekisting in elkaar timmer, hoe kan ik dan het beste de isolatie toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:48
Ik ben bezig met de verbouwing van mijn zolder en ik heb even de ventilatiebuizen van mijn ventilatiebox moeten verwijderen.

Bij de overgangen is vanuit de bouw tape gebruikt dat vrij dik is +/- 1mm en 50mm breed. Weet iemand wat het is? In ieder geval geen duck-tape. De tape verwijderen gaat héél moeilijk, lijkt net kauwgom wat ik aan het lostrekken ben.

Ben namelijk van plan dezelfde tape weer te gebruiken als ik de buizen terug plaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJLCSEEbu-MBQGrlC2p7nt2yLMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPMb1LEidwK82KCs51GnUArl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Chic schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:07:
In ieder geval geen duck-tape.
Het zegt geen kwak. het is duct tape. :+

Ik denk dat op de foto pvc tape zit.

edit: ik lees net dat duct tape vernoemd is naar "ducks" wat weer stof van tenten is uit het leger.. dus ze zeggen wel kwak, doe geen moeite, ik laat mijzelf wel uit. 8)7

[ Voor 59% gewijzigd door twain4me op 20-12-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Chic schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:07:
Ik ben bezig met de verbouwing van mijn zolder en ik heb even de ventilatiebuizen van mijn ventilatiebox moeten verwijderen.

Bij de overgangen is vanuit de bouw tape gebruikt dat vrij dik is +/- 1mm en 50mm breed. Weet iemand wat het is? In ieder geval geen duck-tape. De tape verwijderen gaat héél moeilijk, lijkt net kauwgom wat ik aan het lostrekken ben.

Ben namelijk van plan dezelfde tape weer te gebruiken als ik de buizen terug plaats.

[Afbeelding]
Het zal wel een pvc tape voor spiro buizen zijn. Google daar maar eens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
@Septillion Waarom is door het plafond boren geen optie?

Als je de vloer intact wil laten vrees ik dat je in je funderingsbalk uit komt met naar beneden boren. Zie dat (blinde) gat maar eens te lokaliseren. Wellicht dat je met een dozenboor meer succes hebt: Door nauwkeurig meten zou je kunnen uitmeten waar je blinde gat in de funderingsbalk zit, en daar dan met een dozenboor naartoe boren in de kruipruimte.

Anders blijft toch via boven over. Gat in het plafond boren, en in de vloer van de verdieping erboven je geul frezen/hakken. Hoe dan ook zul je of moeten beunen met blinde gaten, of ergens je vloer er voor een deel uit trekken. Je kan ook met YMVK kabel achter de plint werken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@rbaidjoe Grotendeels omdat boven nog niet op de planning staat. :+ Maar dan moet ik denk ik ook lastig gaan zigzaggen. En zeker voor ethernet zal het dan ook allemaal lang worden. De buizen naar beneden zijn bedoelt voor ethernet en speakerdraad. Als dat eenmaal onder de vloer zit is het allemaal relatief makkelijk.

De muur loopt gewoon door onder de vloer. Ja, dat zal zoeken worden. Dus hopelijk kan ik langs de rand toch een gaatje boren als indicatie waar ik in de muur moet zoeken in de kruipruimte. Daar zou ik inderdaad de dozenboor kunnen gebruiken.

Net in ieder geval even een stapel dozen besteld :)

Nu alleen nog het punt vinden waar de groep zich splitst voor boven en beneden. Heb het idee dat het achter de kast is die vast tegen de muur is gemaakt :|

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
Spixo schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:11:
Ik wil graag een geïsoleerde stenen schuur bouwen in de achtertuin. Nu ben ik nog in de ontwerpfase en mij aan het inlezen over de fundering.

Het liefst stort ik een betonnen vloer met vorstrand in 1x (scheelt weer 2x de betonwagen laten komen). Nu las ik online van de De Hoop Pekso een EPS vorstrandbekisting. Helaas kan ik verder geen prijzen vinden van dit product.

Iemand toevallig ervaring met het maken van een geïsoleerde fundering + vorstrand? Als ik zelf houten bekisting in elkaar timmer, hoe kan ik dan het beste de isolatie toepassen?
Ik heb afgelopen zomer een vorstrandbekisting gemaakt van XPS. Ik heb daarvoor gekozen in plaats van EPS omdat het nog wat beter vochtbestendig is en eenvoudiger in hoge druksterktes te verkrijgen. Ik heb gekozen voor een druksterkte 500 voor de liggende delen en 300 voor de staande delen. Ik heb platen van 60x120 gekocht en die in de juiste vorm aan elkaar gelijmd met pur. Daarmee heb ik segmenten van een meter of 4 gemaakt en die in het gat voor de fundering geplaatst.

Ik heb het gat eerst in zijn geheel uitgegraven en na het plaatsen van de isolatie randen het midden weer opgevuld en aangetrild. Daar zijn dan weer isolatie platen boven op gekomen.

Daarna heb ik van osb platen hoeken gemaakt voor de rand op de plek waar de buitenmuur komt te staan. Die heb ik vast gezet aan balkjes die ik horizontaal de grond in geslagen had. En wat zakken zand erop voor tegengewicht. Achteraf had ik dat beter vast moeten zetten, want die randen zijn wat omhoog gekomen bij het trillen van het beton.

Daarna staal en beton erin en klaar is je fundering :)

Platen isolatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOntUPK9RHEYBHrJ6Zqx1hLFoJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqH22Yjo2MgJiC5iYAsQYns1.jpg?f=fotoalbum_large

Gat voor fundering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoFlr8ZX5MhvPQ5yUAfWAiSclDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VchoOStmvtf3I12jDgERKX2S.jpg?f=fotoalbum_large

Randen geplaatst, bezig met opvullen. Op het zand is later nog isolatie gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBJkZa3Uac2CkVzu4j4bdp02Efs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ci1Mea45VykPsHwP35LuHq83.jpg?f=fotoalbum_large

Net voor het storten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxaD9ilJ5VALLtgzyTXLveIspW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcWMtECZMNzWfFYFm8rrHsVp.jpg?f=fotoalbum_large

Net na weghalen van de houten randen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5J3cEbLh6i437--pUcJw_OjKKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0cg4BktMezYXdC7ir5Hyx6g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door decipherer op 20-12-2021 22:57 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38

[Afbeelding]

Wij hebben hier hetzelfde met Knauf stucpasta gedaan, net zoals in het filmpje. Alleen deed m'n vrouw al het werk en zei ik "Oh wat mooi!" *; . Stucpasta op een al vlakke wand is goed te doen, al krijg je het nooit in één keer zo strak als in de film. De truuk is schuren. Dus: pasta, laten drogen, diepe oneffenheden vullen en uitstekende oneffenheden met de hand wegschuren (stucschuursponsje), laten drogen, wandschuurmachine, afstoffen, dan met fel licht erop schijnen vanuit verschillende hoeken (daglicht is het beste), oneffenheden bijwerken, drogen, schuren, etc.

Ik vind de combinatie van een handschuurspons en een wandschuurmachine ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

[Afbeelding]

Ik heb al diverse wanden glad gemaakt met kant-en-klare stucpasta.

https://www.gamma.nl/asso...stuc-pasta-5-kg/p/B538749
https://www.hornbach.nl/s...5-kg/7289554/artikel.html

Qua kiloprijs is dit wel duurder dan de zakken stucmiddel waarbij je zelf water moet mengen etc, maar dit werkt wel zo makkelijk.

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:49:

Stappenplan wat ik gebruikt heb om van bestaande enkele inbouwdoos naar 2 stuks te gaan:
  1. Schakel de betreffende groep af
  2. Verwijder het frontje en het stopcontact
  3. Teken met een mal de extra inbouwdoos af waarbij je de bestaande doos als referentie gebruikt. Zelf vind ik naast elkaar het mooist.
  4. Maak de VD draden in de doos recht en vouw ze om en trek ze een klein beetje terug in de pvc buis zodat ze net niet meer uitsteken.
  5. Sloop de bestaande doos eruit. Ik heb met een punttang eerst de randen afgebroken en uiteindelijk de hele doos eruit getrokken met een waterpomptang. Wees voorzichtig met de bestaande pvc buis die de doos inloopt, deze wil je niet beschadigen. Doe het gedeelte met de buisinvoer het laatst zodat je deze er netjes af kan schuiven. Hiervoor moet je ook wel wat ter hoogte van de buisinvoer wegbikken.
  6. Boor nu op de afgetekende plek het gat voor de extra inbouwdoos
  7. Pak twee nieuwe inbouwdozen (ik vind de ABB 4050 fijn werken) en koppel deze aan elkaar. Breek de plastic schotjes uit op de plek waar de dozen aan elkaar zitten.
  8. Verwijder de buisinvoer en test of je de gekoppelde doos past, vlak en recht in de muur krijgt, zo niet, gat wat groter maken.
  9. Plaats nu eerst de buisinvoer en zet deze op de pvcbuis in de muur.
  10. Nu komt het lastigste; dat is de inbouwdoos in de muur schuiven zodanig dat de buisinvoer in de inbouwdoos schuift. Oefen dit eerst een paar keer of het lukt. Als het goed gaat vul het gat dan met voldoende roodband zodat de inbouwdoos na plaatsing goed vast zit. Verwijder overtollige gips of smeer wat extra bij.
  11. Laat drogen tot de boel vast zit.
  12. Trek de VD draden weer terug. Doordat je ze eerder dubbel gevouwen in de doos hebt gestopt kan je ze er als het goed is makkelijk uit krijgen door in de centraaldoos even te duwen want het is maar een paar cm. Mocht dat niet goed lukken maak dan een haakje van een los stukje VD draad en je kan ze er dan wel uit hengelen door te haken achter het lusje van de draden.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:03
Hi allen, korte vraag over het plaatsen van een schuur: ik lees op diverse sites iets over dat, als je binnen 1 meter van de erfgrens met de buren een bijgebouw plaatst, deze niet groter dan 10 m2 mag zijn. Echter kom ik deze vraag/regel niet tegen als ik de omgevingsloket.nl vergunningcheck invul, en tevens zie ik niks in ruimtelijkeplannen.nl staan in mijn wijk hierover. Zit ik hiermee goed?
Ik wil graag een (groter dan 10 m2) schuur plaatsen op mijn achtererf (hoogte <3m) zo dicht mogelijk tegen de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvvU2OYj3LaQO6MBopl0qwqzVr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRJPvnkVpGnktLWx5YqQ6dTr.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn stucwerk na het drogen.

Opbouw: 10mm oud zandstucwerk / grondering, melkachtige subtstabtie / 3mm pleister laag-stucpasta. Super glad als het nat is en als het droog is zie foto.

Ik denk dat de ondergrond te hard zuigt, ondanks de grondering. Misschien niet het juiste middel? Welke grondering adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Vliegvlug Hartelijk dank voor het stappenplan! Dat was wel zo'n beetje hoe ik het ook in gedachten had dus dat scheelt :) Was alleen bang dat ik meer buis zou moeten uithakken. Maar ik ga het zien, berg doosjes in bestelling (ben voor "gewone" Attema U50 gegaan) dus die komen hopelijk deze week nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
barry86 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:22:
[Afbeelding]

Mijn stucwerk na het drogen.

Opbouw: 10mm oud zandstucwerk / grondering, melkachtige subtstabtie / 3mm pleister laag-stucpasta. Super glad als het nat is en als het droog is zie foto.

Ik denk dat de ondergrond te hard zuigt, ondanks de grondering. Misschien niet het juiste middel? Welke grondering adviseren jullie?
Verschillende ondergronden hebben verschillende primers nodig inderdaad, maar wat en waar precies durf ik ook niet te zeggen.

Niet te snel willen laten drogen ook?

Zelf zou ik m'n ontwetendheid proberen om er nu gewoon nog een laag stucpasta overheen te smeren, maar dan moet je onderlaag wel goed vastzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Zwartoog schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:21:
[...]

Verschillende ondergronden hebben verschillende primers nodig inderdaad, maar wat en waar precies durf ik ook niet te zeggen.

Niet te snel willen laten drogen ook?

Zelf zou ik m'n ontwetendheid proberen om er nu gewoon nog een laag stucpasta overheen te smeren, maar dan moet je onderlaag wel goed vastzitten.
Laagje er overheen kan wel en is geen probleem. Maar ik moet nog vele meters en heb het liever in 1x goed ;)
Te snel laten drogen heb ik geen controle over, het is de boven verdieping zonder bijzondere omstandigheden.
Het zit hem echt in de droge stuc ondergrond. Welke grondering is hier het beste voor geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Zwartoog schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:19:
[...]

Wij hebben hier hetzelfde met Knauf stucpasta gedaan, net zoals in het filmpje. Alleen deed m'n vrouw al het werk en zei ik "Oh wat mooi!" *; . Stucpasta op een al vlakke wand is goed te doen, al krijg je het nooit in één keer zo strak als in de film. De truuk is schuren. Dus: pasta, laten drogen, diepe oneffenheden vullen en uitstekende oneffenheden met de hand wegschuren (stucschuursponsje), laten drogen, wandschuurmachine, afstoffen, dan met fel licht erop schijnen vanuit verschillende hoeken (daglicht is het beste), oneffenheden bijwerken, drogen, schuren, etc.

Ik vind de combinatie van een handschuurspons en een wandschuurmachine ideaal.
Bedankt!
Gelukkig is het niet de eerste keer dat ik ga gipsen, al velen m² gehad in mijn vorige huis.
Spullen zoals een langnekschuurmachine heb ik hier ook liggen, dus dat is makkelijk geregeld. :*)

Heb je nog voorstrijk gebruikt, of heb je enkel het schilderwerk ontvet?
XWB schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:33:
[...]

Ik heb al diverse wanden glad gemaakt met kant-en-klare stucpasta.

https://www.gamma.nl/asso...stuc-pasta-5-kg/p/B538749
https://www.hornbach.nl/s...5-kg/7289554/artikel.html

Qua kiloprijs is dit wel duurder dan de zakken stucmiddel waarbij je zelf water moet mengen etc, maar dit werkt wel zo makkelijk.
Dit emmer van Gyproc heb ik hier staan, ik vind die kant en klare ook veel makkelijker werken.
Kilo's van die Uniflott stuc aangemaakt, bikkelhard spul maar niet het makkelijkste met het mengen. (Blijft wel overal op zitten).

Ik zit er aan te denken om nu zo'n emmer erbij te halen nu de bouwmarkten weer alleen volgens click&collect werken:
https://www.bouwmaat.nl/k...-20-kg/product/0000589507

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
barry86 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:34:
[...]

Laagje er overheen kan wel en is geen probleem. Maar ik moet nog vele meters en heb het liever in 1x goed ;)
Te snel laten drogen heb ik geen controle over, het is de boven verdieping zonder bijzondere omstandigheden.
Het zit hem echt in de droge stuc ondergrond. Welke grondering is hier het beste voor geschikt?
Ondergrond kan ik je niets over adviseren. Misschien fototje plaatsen?

Ik lees ook 3 mm pleisterlaag. Is dat niet sowieso veel te dik? Ik heb hier iets van 1 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ja tussen de 0-3mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 22:13
Ik wil op zolder een muurtje gaan neerzetten. Maar als ik de materialen op ga zoeken komen er allemaal vragen bij mij op. Mijn plan was om naar de Hornbach te gaan deze week en de vragen dan aan een medewerker te stellen. Echter is het nu alleen nog click & collect dus dat plan valt in duigen. Dus vandaar dat ik het hier even probeer. Aangezien er ook Q & A in de titel staa. Ik weet niet wat de grens is voor een eigen topic.

Ik heb een tekening gemaakt met het oude plan, dat was met een kant en klare deur met kozijn maar de levertijd is nogal lang daarvan. Tevens hebben we nog twee deuren liggen die ik kan gebruiken. Deze is aan de smalle kant (dus niet wat er op valt) 93cm ongeveer. Deze draait ook de goede kant op, welliswaar een wc deur maar goed, dan kan ik hem mooi op slot zetten, het wordt de werkkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj8YtKg-PX0zrZldW8gHzS5Gwzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftGWaL5dVoNohduLELt7pv0B.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik dus kozijnen kopen zodat het gaat lijken op wat de rest van het huis is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY_xMVltkJJRra6Yb3U1GJVf-A0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aer4Ms8aJfil8Q5F2GuFktir.jpg?f=fotoalbum_large

Aan een kant zit al een muurtje, daar zit een afdek ding op (hoe dat ook maar heet, die is 10cm) en ik meet dat die aan beide kanten ongeveer 1,25cm uitsteekt. Dus de muur inclusief spuitwerk is zo'n 7,5cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6ICm0JnJP8jaPE_lfFJJ1eV5bA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Huw9DvOTJ3ES7qvgYk4I6Fvk.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zijn er metalstuds 45, 50 en 75 (bij de Hornbach). Dus ik gok dat ik dan de 50 nodig heb. Plus 2x 1,25cm van de gipsplaat:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8396670/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...5-mm/6781392/artikel.html

Echter, de kant waar de deur komt komt niet tegen een muur maar is het uiteinde. Is dat wel stevig genoeg dan of moet dat echt tegen een muur gemonteerd worden?

Ik dacht aan deze kozijnen:
https://www.hornbach.nl/s...5-cm/8264998/artikel.html Dat lijkt (voor zover ik het kan beoordelen) op wat we nu ongeveer hebben.

Daarnaast heb ik dan nog tape nodig volgens mij:
- Tape voor kieren
- De U50 profielen
- Glasvezel spul achtig iets voor er in
- Schroeven om een en ander vast te zetten

Zie ik verder dingen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
Shinji schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:10:
Ik wil op zolder een muurtje gaan neerzetten. Maar als ik de materialen op ga zoeken komen er allemaal vragen bij mij op. Mijn plan was om naar de Hornbach te gaan deze week en de vragen dan aan een medewerker te stellen. Echter is het nu alleen nog click & collect dus dat plan valt in duigen. Dus vandaar dat ik het hier even probeer. Aangezien er ook Q & A in de titel staa. Ik weet niet wat de grens is voor een eigen topic.

Ik heb een tekening gemaakt met het oude plan, dat was met een kant en klare deur met kozijn maar de levertijd is nogal lang daarvan. Tevens hebben we nog twee deuren liggen die ik kan gebruiken. Deze is aan de smalle kant (dus niet wat er op valt) 93cm ongeveer. Deze draait ook de goede kant op, welliswaar een wc deur maar goed, dan kan ik hem mooi op slot zetten, het wordt de werkkamer.

[Afbeelding]

Nu wil ik dus kozijnen kopen zodat het gaat lijken op wat de rest van het huis is:

[Afbeelding]

Aan een kant zit al een muurtje, daar zit een afdek ding op (hoe dat ook maar heet, die is 10cm) en ik meet dat die aan beide kanten ongeveer 1,25cm uitsteekt. Dus de muur inclusief spuitwerk is zo'n 7,5cm.

[Afbeelding]

Nu zijn er metalstuds 45, 50 en 75 (bij de Hornbach). Dus ik gok dat ik dan de 50 nodig heb. Plus 2x 1,25cm van de gipsplaat:

Echter, de kant waar de deur komt komt niet tegen een muur maar is het uiteinde. Is dat wel stevig genoeg dan of moet dat echt tegen een muur gemonteerd worden?

https://www.hornbach.nl/s...5-cm/8264998/artikel.html Dat lijkt (voor zover ik het kan beoordelen) op wat we nu ongeveer hebben.

- Tape voor kieren
- De U50 profielen

Ik zie veel tweakers osb plaat gebruiken voordat er gips tegenaan gaat, zeker als er iets in de muur opgehangen moet worden.... Als je profielen gaat zetten dan heb je ook een tang nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Ja zo'n bliktang bedoel je?

Ik heb het gereedschap er even buiten gelaten.

Op zich hoeft er van mij niks aan te komen hangen, misschien een poster maar niks zwaars.

Ik zal eens zoeken op osb plaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Shinji op 21-12-2021 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
OSB platen worden inderdaad vaak genoeg toegepast met gipsplaten. In de bouw is deze combinatie ook heel gebruikelijk. Ik heb het zelf ook gedaan voor onze trapkast. Het is een kleine extra moeite en je weet nooit wat je in de toekomst aan die muur wil hangen.

Als alternatief kan je een muur met cellenbeton maken. Is ook heel stevig maar vereist wel een andere aanpak.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
In tegenstelling tot vele tweakers pas ik sporadisch hout toe. Ik vind de redevoering om het te doen niet op wegen tegen het geld, tijd en zweet.
Bij een wand waarvan ik verwacht dat er een meubel aan komt te hangen oid dan is het een ander verhaal.

Het ligt maar net aan de situatie en je persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:07
Shinji schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- Tape voor kieren
- De U50 profielen

Inderdaad lastig nu dat je niet een bouwmarkt in kan lopen om je spullen bij elkaar te zoeken.

Waar je op moet letten is dat het kozijn overeenkomt met de wanddikte. Het kozijn dat je linkt is voor 70 mm wand; de metalstuds die je linkt zijn 50 mm. Met 2 keer 12,5 mm gips kom je dan op wand van 75mm.
Voor dit kozijn moet je dan metalstuds van 45 mm hebben. Met 2 keer 12,5 mm gips heb je dan een wand van 70 mm.

Het is mij niet duidelijk of het kozijn alleen de staanders zijn en dat je hier nog een bovendorpelset bij moet hebben zoals https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=ma

Ik weet niet of je deur en het kozijn overeenkomen qua scharnieren; zijn misschien standaard maten maar durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ook over draairichting is nogal eens verwarring.

Aan de linkerkant van je deur kan je een 70 mm brede balk tegen de bestaande muur (dat neem ik aan tenminste) monteren waar je kozijn om klemt.

Met de metalstuds hart op hart 30 centimeter krijg je met alleen gipsplaten een stevige wand; ook aan gipsplaten kan je met de juist pluggen nog aardig wat bevestigen.

Verder nog gaasband en voegenvuller aan je lijst toevoegen (of bedoel je dat met tape en Glasvezel spul achtig iets) voor het glad afwerken van de naden tussen de gipsplaten en dichtingsband voor de randprofielen.

Heb je nog rekening gehouden met eventuele leidingen die in de wand moeten komen en de bijbehorende inbouwdozen?

Is geluidsisolatie nog nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Haodeyoude schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:44:
Hi allen, korte vraag over het plaatsen van een schuur: ik lees op diverse sites iets over dat, als je binnen 1 meter van de erfgrens met de buren een bijgebouw plaatst, deze niet groter dan 10 m2 mag zijn. Echter kom ik deze vraag/regel niet tegen als ik de omgevingsloket.nl vergunningcheck invul, en tevens zie ik niks in ruimtelijkeplannen.nl staan in mijn wijk hierover. Zit ik hiermee goed?
Ik wil graag een (groter dan 10 m2) schuur plaatsen op mijn achtererf (hoogte <3m) zo dicht mogelijk tegen de erfgrens.
Je mag er op vertrouwen dat Omgevingsloket klopt als je invoer hebt gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
  • Laatst online: 05-09 09:35
Hi Allen, mijn toilet is bijna gerenoveerd; ik moet alleen het staand wc monteren. Hiervoor moet ik twee gaten in de vloer boren; dus door de nieuwe keramische tegels van 1 cm en vervolgens ongeveer 4cm de dek vloer in. Hier moet vervolgens een plug in met schroef om de wc aan vast te maken. Deze gaten moeten 1cm in dia zijn. Ik ben bang dat de nieuwe keramische tegels kapot gaan bij het boren van de gaten. Iemand ervaring hiermee? Welk materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

twin93 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:18:
Hiervoor moet ik twee gaten in de vloer boren; dus door de nieuwe keramische tegels van 1 cm en vervolgens ongeveer 4cm de dek vloer in.
Wat je zoekt is een tegelboor.
Hier met geleider erbij.

[ Voor 13% gewijzigd door Slonzo op 22-12-2021 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
DasNieNix schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:14:
[...]

Inderdaad lastig nu dat je niet een bouwmarkt in kan lopen om je spullen bij elkaar te zoeken.

Waar je op moet letten is dat het kozijn overeenkomt met de wanddikte. Het kozijn dat je linkt is voor 70 mm wand; de metalstuds die je linkt zijn 50 mm. Met 2 keer 12,5 mm gips kom je dan op wand van 75mm.
Voor dit kozijn moet je dan metalstuds van 45 mm hebben. Met 2 keer 12,5 mm gips heb je dan een wand van 70 mm.

Het is mij niet duidelijk of het kozijn alleen de staanders zijn en dat je hier nog een bovendorpelset bij moet hebben zoals https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=ma

Ik weet niet of je deur en het kozijn overeenkomen qua scharnieren; zijn misschien standaard maten maar durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ook over draairichting is nogal eens verwarring.

Aan de linkerkant van je deur kan je een 70 mm brede balk tegen de bestaande muur (dat neem ik aan tenminste) monteren waar je kozijn om klemt.

Met de metalstuds hart op hart 30 centimeter krijg je met alleen gipsplaten een stevige wand; ook aan gipsplaten kan je met de juist pluggen nog aardig wat bevestigen.

Verder nog gaasband en voegenvuller aan je lijst toevoegen (of bedoel je dat met tape en Glasvezel spul achtig iets) voor het glad afwerken van de naden tussen de gipsplaten en dichtingsband voor de randprofielen.

Heb je nog rekening gehouden met eventuele leidingen die in de wand moeten komen en de bijbehorende inbouwdozen?

Is geluidsisolatie nog nodig?
Hm, scherp met de wanddikte en kozijn. Ik kom alleen geen vergelijkbare tegen van 7,5cm. Zou de muur die er nu is dan 7cm zijn en dat met het spuitwerk aan beide kanten er 2,5mm bij is gekomen ofzo (als 7,5cm geen standaard maat is).

https://www.hornbach.nl/s...-set/8222334/artikel.html

Deze heeft in ieder geval bovendorpelset maar ook voor 7cm.

Het huis is uit 2010 overigens, wellicht dat toen bepaalde afmetingen standaard waren.

De afwerking had ik inderdaad nog niet echt naar gekeken, wil eerst dat het muurtje staat zeg maar. Met de tape bedoelde ik tussen metalstuds en vloer/plafond/muur. Met glasvezel spul bedoelde ik eigen glaswol voor in de muur dus dat is de isolatie.

Ik hoef er verder geen leidingen in te hebben. Er zitten nog twee loze inbouwdozen in de kamer dus als ik iets extra nodig hebt kan ik die gebruiken.

Ik neig nu ook wel weer naar cellenbeton nu dat genoemd is. Dat was mijn eerste ingeving omdat alle andere muurtjes in het huis dat ook zijn maar dat werd afgeraden omdat je daarmee in de toekomst minder flexibel bent. Nu verwacht ik niet dat ik het ooit nog ga wijzigen (hoogstens nog een muurtje tegen aan zetten) maar je weet maar nooit.

Al met al vind ik het lastig om de juiste keuzes te maken :P Maar bedankt tot nu toe voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
  • Laatst online: 05-09 09:35
Thanks! En moet ik dan met een normale betonboor verder zodra ik door de tegel ben? Scheurt de tegel niet wanneer ik de tegel raak met deze beton boor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:08
Goedemorgen, in de kledingkast van mijn dochter is een scharnier losgekomen en nu draaien de schroeven niet meer vast.

Dit zijn de gaten;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_7YUnvDiG_sCTXAIlS18OtrlbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpqWtVXyJYqCb7R9TWiU7mVd.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het scharnier wat we in hoort;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LK5XZeq5Q3xbwx7mS-2iXuCMql0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nerlmBU9oQfJRymun1QEoq5G.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe los ik dit het beste op en voorkom ik ij de toekomst dat het scharnier los komt?

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
twin93 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:30:
Thanks! En moet ik dan met een normale betonboor verder zodra ik door de tegel ben? Scheurt de tegel niet wanneer ik de tegel raak met deze beton boor?
De diamantboor is om door de harde glazuurlaag op de tegel te komen. Als je daar eenmaal doorheen bent, kun je met een gewone steenboor ook door de rest van de tegel komen, gaat wat sneller. Niet kloppen of hameren tot je door de tegel bent. Daarna met een boorhamer de paar centimeter de dekvloer in (neem aan dat dat gewoon beton is). Zolang je de boor niet op de tegel zet met hameren zou het goed moeten gaan. De krachten zijn in het verlengde van de boor, niet zozeer aan de zijkanten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:07
jordyyyys schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:38:
Goedemorgen, in de kledingkast van mijn dochter is een scharnier losgekomen en nu draaien de schroeven niet meer vast.

Dit zijn de gaten;
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe los ik dit het beste op en voorkom ik ij de toekomst dat het scharnier los komt?
Je kunt hier metalen plaatjes voor kopen om ertussen te zetten:
https://www.fruugo.nl/kas...ontent=NL%20-%20(10-20%5D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Dit zijn de gaten;
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Luciferhoutjes, houtlijm (of bruislijm) en de gaten helemaal volduwen met die houtjes. De laatste houtjes sla je erin met een hamer.

Dan heeft de schroef weer voldoende vlees om te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online

Dit zijn de gaten;
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat ik vaak doe is het gat uitboren tot 10mm, een 10mm deuvel er in lijmen en dan de gaten voor de scharnieren opnieuw boren.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik ben normaal een lurker van het topic maar omdat het nu stilaan af begint te zijn toch maar eens een post van mijn kant voor mijn buitenkantoor. Het heeft wat tijd gekost ook omdat we thuis een verbouwing hadden van een aanbouw. De oude veranda is weggehaald en we hebben een nieuwe veranda/uitbouw laten maken. De vorige veranda werd minder gebruikt omdat het een plastic (van die rib platen) had. Hierdoor was het in de winter te koud & in de zomer te warm. Voor mijn tuinhuis / buitenkantoor heb ik deels van de schuiframen gebruikt en voor de rest gebruik gemaakt an sandwich panelen (10 cm isolatie op de muren, 15 op het dak). Hopende dat het hierdoor toch wel beter zou zijn, helaas is het toch nog te koud (nu in de winter) en ben ik naar andere oplossingen aan het zien. De straalkachel (electrisch) is helaas onvoldoende. Oppervlakte is ongeveer 17m²

optie 1) Airco met buitenunit, in de winter als verwarming te gebruiken, in de zomer als airco. Maar zou dit voldoende kunnen verwarmen?
optie 2) Kleine openhaard, lekker opstoken, gegarandeerd warm te krijgen en sfeervol.
optie 3) Argentijnse grill, deze zijn op hout en ik kan dan koken combineren (dus als ik werk steek ik gewoon een paar blokken hout aan en werkt het als openhaard :) alleen een beetje schrik qua afzuiging, ga ik niet in een hok met rook zitten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
twin93 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:30:
[...]

In de tegel altijd iets groter boren, wil je dus bv een plug van 8 in de muur zetten dan boor je 10 in de tegel.

Met de diamantboor 10 door de tegel en daarna met je gewone boor 8 verder. De plug zet je dus niet in de tegel, maar in de muur erachter. (!)

Toevallig zelf laatst nog gehad met onmogelijk harde tegels, een gewone hard ceramic tegelboor werkte niet, had echt diamant nodig voor de gehele tegel, niet alleen de glazuurlaag. Daarna gewoon met een normale boor verder. (20 min per gat van 8mm)

Omdat het gat in de tegel wat groter is kun je eventueel ook een klopboor of boorhamer gebruiken in de muur.

Oh ja en toerental niet te hoog in de tegel.

Had zelf een bosch diamantboor gekocht die je droog kon gebruiken, geen water nodig want koeling gaat via soort vet/wax wat erin zit.

Deze
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

[ Voor 15% gewijzigd door Navi op 22-12-2021 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zorg schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:42:
Ik ben normaal een lurker van het topic maar omdat het nu stilaan af begint te zijn toch maar eens een post van mijn kant voor mijn buitenkantoor. Het heeft wat tijd gekost ook omdat we thuis een verbouwing hadden van een aanbouw. De oude veranda is weggehaald en we hebben een nieuwe veranda/uitbouw laten maken. De vorige veranda werd minder gebruikt omdat het een plastic (van die rib platen) had. Hierdoor was het in de winter te koud & in de zomer te warm. Voor mijn tuinhuis / buitenkantoor heb ik deels van de schuiframen gebruikt en voor de rest gebruik gemaakt an sandwich panelen (10 cm isolatie op de muren, 15 op het dak). Hopende dat het hierdoor toch wel beter zou zijn, helaas is het toch nog te koud (nu in de winter) en ben ik naar andere oplossingen aan het zien. De straalkachel (electrisch) is helaas onvoldoende. Oppervlakte is ongeveer 17m²

optie 1) Airco met buitenunit, in de winter als verwarming te gebruiken, in de zomer als airco. Maar zou dit voldoende kunnen verwarmen?
optie 2) Kleine openhaard, lekker opstoken, gegarandeerd warm te krijgen en sfeervol.
optie 3) Argentijnse grill, deze zijn op hout en ik kan dan koken combineren (dus als ik werk steek ik gewoon een paar blokken hout aan en werkt het als openhaard :) alleen een beetje schrik qua afzuiging, ga ik niet in een hok met rook zitten.

***members only***
Mooi gedaan hoor, ziet er heel netjes uit.

Maar met zoveel oppervlak enkel glas, zou ik niet verwachten dat het in de winter nog een beetje redelijk warm te houden zal zijn. In de zomer is het misschien ok, als er niet te veel direct zonlicht op de ramen staat.

Als de straalkachel (hoeveel vermogen?) het niet redt, zou ik ook niet denken dat een airco unit het wel redt. Een houtkachel idee zou misschien werken, maar als je daar wilt werken, ga je een boel hout moeten verstoken. Sowieso gaat het veel energie kosten om dat warm te houden in de winter, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:33

***members only***
Welk vermogen kachel heb je er nu in staan? Als je nu al met een elektrische kachel van 3000w het niet warm krijgt, dan wordt het wel een lastige opgave. Je kan er nog een houtkachel in stoppen maar da's ook niet ideaal denk ik. Enige optie die ik dan zie is een infrarood paneel op de plek van je bureau om in ieder geval die plek op te warmen...

Wel een toffe plek trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Nu online
Ik heb nu een 2000w elektrische kachel gebruikt en het is helaas niet vol te houden :P. Het zit in de ochtend in de schaduw en in de middag aan de zon kant. Ik heb het nog niet geprobeerd met deze temp. in de middag maar zal het eens bekijken...

De schrik heb ik indd een beetje dat het met een airco unit misschien ook niet warm te krijgen is, dan is het natuurlijk een beetje zonde om dat geld te investeren als ik het alsnog niet echt kan gebruiken in de winter als kantoorruimte. Vandaar ook mijn gedachte als houtkachel, daarmee kan je toch behoorlijk opstoken en met een zou relatief zuinig kunnen denk ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:50

Tjark

DON'T PANIC

Alle ramen zijn van de vorige veranda, helaas dus wel enkel glas maar ze werken nog prima.
Ai, is dat niet een verkeerde besparing geweest achteraf? Tuurlijk rekt alles het budget op, maar voor 1000-1500 had je er nieuw dubbelglas in denk ik.
Of een pelletkachel? Toch gezellig vuur, maar makkelijk.

*insert signature here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CTVirus
  • Laatst online: 16:38

CTVirus

Dexterslab FAN

***members only***
Het ziet er erg mooi uit!

Qua isolering snap ik het niet helemaal je hebt de muren en het dak best goed geïsoleerd. (heb je de vloer ook geïsoleerd?) Maar dan heb je zoveel enkel glas dat het eigenlijk niet veel uitmaakt, ben je van plan dat te vervangen door beter glas (en kan dat in die kozijnen)? Ook zie ik geen roosters of andere vorm van ventilatie?

Als de vloer geïsoleerd is en je kan het glas in de pui vervangen voor hr++ glas en je stopt zo'n decentrale wtw unit in de muur, dan zou het veel aangenamer moeten zijn om in te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorg
  • Nu online
@Tjark Wellicht wel maar de wens was toch met een beperkt budget (gezien de rest van de verbouwing) iets kunnen maken waar we enigszins toch gebruik van kunnen maken. Als ik er in de winter niet kan zitten (want te koud en niet warm te krijgen) dan heb ik altijd nog een volwaardig kantoorruimte thuis dus dat is geen gigantisch probleem. Zou alleen tof zijn mocht het wel ook in de winter gebruikt kunnen worden :)
Ventilatierooster zit aan de achterkant (plus de schuiframen kunnen open, alleen daarmee zit ik niets in de winter.

@CTVirus De reden waarom de muren & dak goed geïsoleerd zijn is de keus voor sandwich panelen welke zeer eenvoudig, snel, en goedkoop te plaatsen zijn. De isolatiewaarde is daarbij niet echt de doorslaggevende factor geweest. Dak van 15 cm was ook per toeval dat die betreffende handelaar nog 7 platen had welke perfect voor het dak pastte :)
De vloer konden we helaas niet isoleren omdat de betonplaat te hoog was geplaatst dan origineel bedoeld. Dit was zogezegd niet anders mogelijk (hebben deze tegelijk laten doen met de fundering van de uitbouw) ivm het hoogte verschil van de tuin. Nu heeft het een opstap wat initieel niet de bedoeling was. Als we dan nog een 10cm isolatie zouden doen dan kregen we nog een opstap. Het staat zeker niet in de planning om nog hr++ glas te gaan plaatsen

[ Voor 4% gewijzigd door Zorg op 22-12-2021 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
Om er nu maximaal gebruik van te kunnen maken moet er nog wel een oplossing worden gevonden voor de verwarming. En wil ik het nog wat beter inrichten. Bureautje om aan te werken, tv erin, beetje een zithoek creëren (paar fijne stoelen & tafel, bankje wat er nu staat is eigenlijk voor het terras aan de andere kant).
Dat vind ik dan wel weer bijzonder. Nou heb je zo'n fantastisch huisje in je tuin gebouwd, wat je kunt gebruiken als thuiskantoor, mancave, onderkomen voor inwonende puber of weet ik veel waarvoor, maar dan heb je niet nagedacht over verwarming, koeling en ventilatie en bovendien een ongeïsoleerde vloer en enkel glas geplaatst :? .
In die vloer had je best vloerverwarming kunnen integreren, als basisverwarming.
Maar nu is een L/W warmtepomp de meest logische oplossing. Zie Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Dan moet je nog wel iets verzinnen voor ventilatie en in alle gevallen blijf je door dat enorme oppervlak aan enkel glas stoken voor de vogeltjes.
Houtkachel zou ik nooit doen. Die zijn vervuilend, stinken enorm en je maakt er zeker geen vrienden mee in de buurt. Bovendien is daarmee de temperatuur erg slecht te regelen, is hout ook niet bepaald gratis en kun je er niet mee koelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2021 19:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorg
  • Nu online
Ik weet dat het qua optimalisatie niet perfect is :P Komt ook omdat het allemaal wat meer vorm heeft gekregen tijdens het bouwen. Gedurende het bouwen is er veel veranderd, de eerste opzet was een schuur (linker gedeelte) en de rest zou een open plek worden om te zitten. Nadien gedacht van goh, dan kunnen we net zo goed die raampartij erin zetten zodat het wat dichtgezet kan worden :) Daarnaast hadden we vroeger een veranda van 40 m³ van dezelfde ramen, zonder verwarming, zonder dak/muur isolatie. Dus de gedachte was, slechter dan dat zal het zeker niet zijn (en is het dus ook niet). Vanaf een graaf of 15 buiten kan ik het prima verwarmen en er werken. Het is nu, met rond her vriespunt, dat het niet lukt.

Zit er overigens niet mee in om nog een L/W warmtepomp te installeren maar vraag me af of het daar wel warm mee te krijgen is of dat dat toch ook niet gaat helpen?
Houtkachel zou ik nooit doen. Die zijn vervuilend, stinken enorm en je maakt er zeker geen vrienden mee in de buurt. Bovendien is daarmee de temperatuur erg slecht te regelen, is hout ook niet bepaald gratis en kun je er niet mee koelen.
Vervuiling - woon vlakbij de haven van Antwerpen. Als je ziet hoe vaak fakkel installaties daar branden dan zal een kleine houtkachel wel niet zoveel impact hebben ;)
Stinken - vanuit buiten? persoonlijk vind ik dat wel lekker eigenlijk
Hout - redelijk goed aan te komen

Voordeel is sfeervoller, lekker warm, maar nadeel is dat het in de zomer totaal niet helpt bij afkoelen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Zorg op 22-12-2021 11:54 ]

Pagina: 1 ... 184 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/