Niet mijn smaak, maar wel geinig gedaan.
Je kan altijd nog parenclubs gaan inrichten als je je baan kwijtraakt.
Je kan altijd nog parenclubs gaan inrichten als je je baan kwijtraakt.
Thanks!Rzaan schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:57:
Niet mijn smaak, maar wel geinig gedaan.
De rode LED's kunnen natuurlijk ook gewoon uit of op een "normalere" kleur heJe kan altijd nog parenclubs gaan inrichten als je je baan kwijtraakt.
Dat doen IT'ers toch niet of wel?wauskoek schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:25:
Als daar niet geneuqt word weet ik het ook niet meer...
Voor die luitjes hebben we altijd nog de:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
kwakje tussen de kiezels is vast ook niet handig schoonmakenCurlyMo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:03:
[...]
Voor die luitjes hebben we altijd nog de:
twain4me schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:06:
[...]
kwakje tussen de kiezels is vast ook niet handig schoonmaken
Misschien is er daarom wel bewust voor kiezels gekozen. Net zo goed waarom openbaar vervoer stofjes een specifiek doel dienen (vuil verbloemen).twain4me schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:06:
[...]
kwakje tussen de kiezels is vast ook niet handig schoonmaken
Klopt. Dit vond ik niet nodig omdat er 5 ramen (die open kunnen) in die ruimte aanwezig zijn.CurlyMo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:09:
@Atmoz Ik zie nergens (mechanische) ventilatie?
wàt? Geen spiegelverwarming?Atmoz schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:27:
[...]
Klopt. Dit vond ik niet nodig omdat er 5 ramen (die open kunnen) in die ruimte aanwezig zijn.
Bovendien is het een vrij grote ruimte die in geval van (tijdelijk veel) vocht goed kan "handelen".
Heb -behalve dat de spiegel beslaat- nog geen dingen gezien waarover ik me zorgen maak![]()
Maar mócht het een probleem worden, dan zitten er nog 2 ventilators in de ruimte die ik (nadat ik een deur open zet) kan gebruiken.
Thanks voor 't meedenken
snap ik wel weer waarom de spiegel aan het plafond ontbreekt.. behalve beslaan vallen er dan koude druppels op je hoofd/kont.
O, dat kan Atmoz wel op de afstandsbediening hoortwain4me schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:42:
[...]
doe veder geen moeite, ik laat mijzelf wel weer uit
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Hoe doe je zoiets ? Ik ben hier al een aantal jaar opzoek, kan je me een duwtje geven in de juiste richting ?Atmoz schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:20:
-Als de deurbel gaat, en ik lig in bad tv/film te kijken, dan verschijnt er (voor 10 sec.) een foto van degene die voor de deur staat op de tv.
Ikea gebruikt Blum hang en sluitwerk. En heeft zwarte kastjes.Rzaan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:19:
Ik speel nog steeds met het idee om een keuken zelf te gaan maken (met hulp van wat timmerlui)
Dan doel ik vooral op het blad en de frontjes (deurtjes en lades)
De kastjes en lade-constructies kan ik ook zelf gaan bouwen, maar zit meer te denken om die kant-en-klaar te kopen.
Bij IKEA kan dit, maar die hebben weer (typisch IKEA) veel eigen maten.
Ik zou bijvoorbeeld graag lades willen van 1.20 breed.
Bovendien heeft IKEA volgens mij alleen maar wit als binnenkleur.
Ik ben dus op zoek naar een bedrijf dat een brede keuze heeft in verschillende maten kastjes, goede materialen (de betere merken hang&sluitwerk en ladegeleiders) en bijvoorbeeld zwarte of anderkleurige binnenkastjes.
Kan iemand me op weg helpen?
Een microcontroller "luistert" naar het (standaard) deurbel knopje.stoffels schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:58:
Hoe doe je zoiets ? Ik ben hier al een aantal jaar opzoek, kan je me een duwtje geven in de juiste richting ?
Dankjewel voor je complimentvoor de rest niets dan respect voor je werk...
Uiteindelijk gekozen voor 8x65 duopower i.c.m. 6x70mm houtdraadbout. Als ik het nu zo voel vroeg ik me af waar ik me zorgen over maakte! Dank!henkie196 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:38:
[...]
Fisher DuoPower pluggen. Ik zou kijken naar de lange versie (10x80), als je muur tenminste dik genoeg is voor die 80cm (niet-dragende muren met dat type stenen zijn vaak 9 of 10 cm dik, bij mij weten, dragende muren 12-14 cm dik). Voor de lange versies van de duopower pluggen moet de schroef ongeveer tot het einde van de plug komen, hoeft dus niet langer dan de plug te zijn zoals normaal. Anders kan je ook 8x65 pluggen gebruiken, maar dan met goede 6mm dikke schroeven (ik gebruik vrijwel nooit het meegeleverde spul, dat is vaak behoorlijke prut kwaliteit), dat moet het gewicht ook wel kunnen dragen.
Heb zelf met 10x50 duopower pluggen een badkamer radiator opgehangen van zo'n 30-35 kg met een soortgelijke steen, die hangt tot nu toe gewoon vast. Maar de arm / afstand tot de muur is daar natuurlijk niet zo groot. Had wel behoorlijk wat moeite om de pluggen vast te krijgen in de muur, het stucwerk was bij mij te zacht en de plug ging gewoon met de schroef meedraaien. Uiteindelijk met high-tack de pluggen een beetje kunnen vast zetten zodat ze niet meer meedraaiden, en kon daarna de schroeven er goed ingedraaid worden. Hoeft voor jou geen probleem te zijn, maar is wel iets om rekening mee te houden. Als ik het opnieuw kon doen, zou ik eerst 8mm gaten hebben geboord en 8x65 pluggen gebruikt hebben, kleinere pluggen hebben over het algemeen minder de neiging om rond te gaan draaien, en 65mm pakt op meer ribben in de steen dan 40 of 50mm diepte van een normale plug. 6mm is genoeg voor de schroeven, naar mijn idee, zolang het een beetje kwaliteit schroeven zijn.
Kvik misschien?Rzaan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:19:
Ik speel nog steeds met het idee om een keuken zelf te gaan maken (met hulp van wat timmerlui)
De kastjes en lade-constructies kan ik ook zelf gaan bouwen, maar zit meer te denken om die kant-en-klaar te kopen.
Ik ben dus op zoek naar een bedrijf dat een brede keuze heeft in verschillende maten kastjes, goede materialen (de betere merken hang&sluitwerk en ladegeleiders) en bijvoorbeeld zwarte of anderkleurige binnenkastjes.
Maar ze hebben geen brede lades. Ze gaan maar tot (ik dacht) 90 cm.bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:08:
[...]
Ikea gebruikt Blum hang en sluitwerk. En heeft zwarte kastjes.
Judge, jury and executionerrbaidjoe schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:24:
[...]
oei, had je bijna jezelf op de vingers mogen tikken
Goed punt, niet bij stil gestaan.Cyberpope schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:43:
[...]
Tocht het? En ja, dat gat links is niet zo fijn, wat voegmiddel erin. Maar ga niet niet purren en/of kitten. Dan heb je over niet al te lange tijd rot in je kozijnen.
![]() | ![]() |
[ Voor 14% gewijzigd door Flix20 op 18-12-2021 17:55 ]
PSN: Flix20-NL
https://www.optimastore.com/nl_nl/caib7880.htmlRzaan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:19:
Art. 902.056.34 is zwarte onderkast.Rzaan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:39:
[...]
Maar ze hebben geen brede lades. Ze gaan maar tot (ik dacht) 90 cm.
Zwart had ik zo gauw nog niet gezien bij ze.
PSN: Flix20-NL
We hebben gekeken naar kvik kasten. Prijstechnisch zijn ze zeer interessant en hebben bv wel kasten waar een Bora inpast.Rzaan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:19:
Je laatste optie lijkt me inderdaad het meest duurzaam. Die verf krijg je er toch niet vanaf. voordeel is wel dat die voorstrijk volgens mij een beetje etst en uiteindelijk is het oppervlak vrij grof dus haakt de opgezette laag best prima denk ik.FabianGTI schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:08:
Iemand ervaring met het glad maken van granol?
Wij hebben van dit soort meuk op de wanden zitten:
[Afbeelding]
Nu we toch weer in lockdown zitten zit ik eraan te denken om het glad te maken.
Al wel naar gezocht en naar filmpjes gekeken maar er zijn verschillende manieren.
1:Alabastine:
https://www.youtube.com/w...b_channel=PraxisBouwmarkt
Moet met een roller worden aangebracht, zelf geen liefhebber van deze manier, mede omdat ik geen liefhebber ben van de Alabastine producten.
2:Knauf:
https://www.youtube.com/w...channel=KnaufDoe-Het-Zelf
Een verschrikkelijk filmpje, maar geeft een idee.
2:Knauf en betocontact:
Deze heb ik gelezen op internet, eerst de wand schoonmaken, dan in de voorstrijk zetten (betocontact), en daarna gipsen.
Ik wil natuurlijk niet dat de gips weer loslaat wanneer het droogt of wanneer ik het ga schilderen, daarom nijg ik wel naar een voorstrijk.
Alle wanden zijn wel geverfd dus het is geen 'schone' ondergrond?
Iemand tips?
[ Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 19-12-2021 10:39 ]
Adjust non olet, plerumque...
Heb je ook overwogen om het te verwijderen? Ik heb een vergelijkbaar wandje te fixen in het huis van mijn zus. Daar is om het stopcontact en de thermostaat heen gegranold, daardoor zie ik dat het maar dun laagje is. Ik overweeg dus om het af te steken en dan glad te trekken. Aangezien het bij jou geverfd is en je er dus niet zomaar iets anders aan kunt hechten, is afsteken misschien een optie?FabianGTI schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:08:
Iemand tips?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Via Google kom je steeds uit op S 7020-B30GThe Eagle schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:49:
Nu het ineens allemaal click en Collect is geworden ga ik vandaag of morgen de bouwmarkten maar eens bellen of ze ook nog verf op kleur mengen. Had wat texwerk gepland,, benieuwd of dat gaat lukken.
Kent iemand trouwens de kleur NCS S 9020-B30G? Dat zou een blauwkleur moeten zijn. De verfmachine van onze lokale verfhandel kende ca 7500 van de 10000 NCS kleuren, maar deze zat er niet bij.
Heb het kleurenpalet gekregen van de nieuwe CenterParcs bungalows en wil exact die kleur blauw van de slaapkamer in de onze, maar men kent hem niet zomaar. Dus hoop dat het geen typefout is.
[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 19-12-2021 11:03 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Inderdaad, de verf is wel iets op te ruwen met een langnekschuurmachine, maar helemaal krijg je het er niet vanaf natuurlijk.1nsane schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:37:
[...]
Je laatste optie lijkt me inderdaad het meest duurzaam. Die verf krijg je er toch niet vanaf. voordeel is wel dat die voorstrijk volgens mij een beetje etst en uiteindelijk is het oppervlak vrij grof dus haakt de opgezette laag best prima denk ik.
Uiteindelijk is het nog duurzamer als je het eraf gaat bikken en met een schone lei begint maar volgens mij kan je met voorstrijk (check ff wat op de manual staat) prima resultaat halen.
Verwijderen gaat een hels karwei worden waar ik geen zin in heb, veel te veel muren voor.Toke_gt schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:38:
[...]
Heb je ook overwogen om het te verwijderen? Ik heb een vergelijkbaar wandje te fixen in het huis van mijn zus. Daar is om het stopcontact en de thermostaat heen gegranold, daardoor zie ik dat het maar dun laagje is. Ik overweeg dus om het af te steken en dan glad te trekken. Aangezien het bij jou geverfd is en je er dus niet zomaar iets anders aan kunt hechten, is afsteken misschien een optie?
Je werkwijze is goed.Goofyduck384 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:20:
Ik wil van onze huidige (al wat oudere) PAX kast graag een inbouwkast maken.
Huidige situatie:
[Afbeelding]
Mijn idee is om de huidige deuren eraf te halen. Dan aan één kant strak tegen de muur. De andere kant wil ik dan nog een kast deel maken (zelf op maat zagen), evenals de bovenkant. Dus twee kast delen zelf maken en er naast en er op plaatsen.
Dan iets van een schuifsysteem bedenken/zoeken waar ik dan zelfgemaakte houten deuren (gewone vuren planken) in kan hangen.
Vergeet ik nu iets? Ja uiteraard de kast opruimen en opnieuw inruimen, maar is zo'n schuifdeuren systeem relatief simpel? En iemand daar een goed idee voor?
[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 21:52 ]
Heb je een linkje naar die kleuren waaier? Website van onlineverf is niet heel duidelijkMartinusz schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:53:
[...]
Via Google kom je steeds uit op S 7020-B30G
Hier overigens zelfde schuitje, muurverf van de Praxis nodig in een kleur die ze alleen daar hebben.
Edit: kleurenwaaiers Praxis toch nu verkrijgbaar via onlineverf, dat is een meevaller! (Was vorig jaar nog niet)
@The Eagle ook op onlineverf staat jouw nummer er niet tussen bij die kleurenwaaiers
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het NCS systeem voor kleuren beschrijven is opzich redelijk goed te doen. Als je naar de kleurcode kijkt heb je het over een:The Eagle schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:49:
Nu het ineens allemaal click en Collect is geworden ga ik vandaag of morgen de bouwmarkten maar eens bellen of ze ook nog verf op kleur mengen. Had wat texwerk gepland,, benieuwd of dat gaat lukken.
Kent iemand trouwens de kleur NCS S 9020-B30G? Dat zou een blauwkleur moeten zijn. De verfmachine van onze lokale verfhandel kende ca 7500 van de 10000 NCS kleuren, maar deze zat er niet bij.
Heb het kleurenpalet gekregen van de nieuwe CenterParcs bungalows en wil exact die kleur blauw van de slaapkamer in de onze, maar men kent hem niet zomaar. Dus hoop dat het geen typefout is.
[ Voor 8% gewijzigd door Aurum op 19-12-2021 20:32 ]
Gewoon een willekeurige muurverf aanklikken, dan kun je daarna kleurenwaaiers kiezen:The Eagle schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:14:
[...]
Heb je een linkje naar die kleuren waaier? Website van onlineverf is niet heel duidelijk
[ Voor 14% gewijzigd door Martinusz op 19-12-2021 20:48 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dat past inderdaad. Festool klemmen (en Makita rails) heb ik ook, ooit gekocht omdat de Festool klemmen goedkoper waren dan die van Makita. Toch mooi één (twee zelfsUTM schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:47:
Voor m’n Makita geleiderail zoek ik schroefklemmen. Nu zijn de originele van Makita vrijwel overal uitverkocht. Volgens mij kunnen Festool en Makita qua accessoires enigszins met elkaar overweg. Iemand enig idee of deze klemmen dan ook passen op deze rails?
[ Voor 26% gewijzigd door MJV op 19-12-2021 20:59 ]
Dank! En eens qua snelspan; dat werkt prettiger. Was mede daarom ook aan het kijken naar de Makita snelspan, maar vind ze aan de prijs. Die van Piher zijn dan een logischer keuze.MJV schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:57:
[...]
Dat past inderdaad. Festool klemmen (en Makita rails) heb ik ook, ooit gekocht omdat de Festool klemmen goedkoper waren dan die van Makita. Toch mooi één (twee zelfs) Festool product in de collectie
.
Inmiddels heb ik in China snelspan klemmen passend op de rails gekocht, link.
Ik vind die snelspanners wel echt toegevoegde waarde hebben, gebruik ze daardoor vaker (dus vaker mét rails) zagen. En het werkt gewoon net wat handiger omdat je aan de onderkant van je werkstuk moet klemmen.
GereedschapPro heeft ook mooie snelspanners voor rails: https://www.gereedschappr...-geleiderrails-paars.html, van Piher
DeWalt heeft ook 'goedkope' snelspanners die op de Makita rails passen. Even zoeken welke dat ook alweer zijn.UTM schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:12:
[...]
Dank! En eens qua snelspan; dat werkt prettiger. Was mede daarom ook aan het kijken naar de Makita snelspan, maar vind ze aan de prijs. Die van Piher zijn dan een logischer keuze.
[ Voor 93% gewijzigd door dragonhaertt op 20-12-2021 09:17 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Is het alleen structuur die erin zit, of zitten er ook nog korreltjes in? In de jaren '60-'70 was het mode dit soort muren te hebben. Dat hebben we dus ook hier in huis en ik ben alle muren glad aan het maken. Eerst met soort rasp alle grove oneffenheden en steentjes eruit halen en met een laag stuc erover om de gleuven/gaten vullen en dan nog een dun laagje fijnstuc (Q4) en verven. Muur is gladder dan mijn huid na het scheren.FabianGTI schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:08:
[Afbeelding]
Al wel naar gezocht en naar filmpjes gekeken maar er zijn verschillende manieren.
Moet met een roller worden aangebracht, zelf geen liefhebber van deze manier, mede omdat ik geen liefhebber ben van de Alabastine producten.
Deze heb ik gelezen op internet, eerst de wand schoonmaken, dan in de voorstrijk zetten (betocontact), en daarna gipsen.
Ik wil natuurlijk niet dat de gips weer loslaat wanneer het droogt of wanneer ik het ga schilderen, daarom nijg ik wel naar een voorstrijk.
Iemand tips?
Ik heb zelf de gaten uitgeboord en dan in het midden uitgetikt met een hamer+beitel. Ook met onderinvoer vanuit de kruipruimte (waar je niet kon kruipen, alleen als een slang bewegen, maar goedSeptillion schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:49:
Ook hier is het klussen begonnen in het nieuwe huis. Maar daar er nu glasvezel op de muren zat en grove spack op het plafond laten we het in januari stuken. (Woonkamer en zeker plafond is niet echt de ruimte om het zelf te leren.) Als er nog tips zijn om dat te verwijderen graagZit op zich vast dus zou er overheen kunnen maar het blijft wel laag op laag + veel dikte nodig.
Maar goed, dat is even voor later. Nu alles toch afgewerkt gaat worden is dit natuurlijk wel de tijd voor leidingen. Nu is in een groot deel van de woonkamer de oude opbouw al vervangen door meerdere (Attema) inbouwdozen. Die zijn over de muur met elkaar verbonden want door het betonnen plafond is niet te doen. Maar het is nu steeds een enkele doos en geen randaarde. Nu wil ik alles dan ook voorzien van randaarde maar die half opbouw stopcontacten vind ik geen gezicht. Daarnaast natuurlijk het moment om wat leidingen onder de vloer te krijgen voor ethernet .
Maar wat is nu de handigste manier om er nog wat naast te boren? Genoeg elektra gedaan maar eigenlijk alleen opbouw of hollewand. Lijkt me nu het huidige (doos en leiding) losbikken, gat boren en dan twee nieuwe dozen erin? En misschien maar een mal maken om het tweede (/ derde) gat te kunnen boren waar nu de leiding zit. Zit ik dan goed? Voor het afsmeren, is dit nu een Fix & Finish klusje?
En heeft iemand nog een gouden tip voor de leidingen naar beneden door de muur onder de houten vloer te maken? Lijkt me nu gewoon boren en bikken.
[ Voor 4% gewijzigd door TGEN op 20-12-2021 10:22 ]
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:24 ]
Lijken van die korreltjes in te zitten, maar volgens mij is dat altijd met granol.Jolke schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:41:
[...]
Is het alleen structuur die erin zit, of zitten er ook nog korreltjes in? In de jaren '60-'70 was het mode dit soort muren te hebben. Dat hebben we dus ook hier in huis en ik ben alle muren glad aan het maken. Eerst met soort rasp alle grove oneffenheden en steentjes eruit halen en met een laag stuc erover om de gleuven/gaten vullen en dan nog een dun laagje fijnstuc (Q4) en verven. Muur is gladder dan mijn huid na het scheren.
Die oude opbouwmeuk wilde je toch weghebben?Septillion schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:31:
@TGEN Dank!
Mijn grootste hoofdbreker is dus vooral naast bestaande te willen boren en daarmee dus ook op de plek zit waar nu al leiding zit.
Voor onder de vloer, gewoon tot dicht mogelijk naar de vloer geslepen, uitgebikt en toen (schuin) naar beneden geboord? Kon je het dan onder de vloer vinden / vrij krijgen? Immers loopt de muur door.
En mja, kruipruimte blijft leuk. Ik kan semi kruipen met riolering als hindernissen. En om erin te komen moet je eerst dood spelen en plat op je rug vanaf de voet van de muur onder de riolering door. Dat kosten zaterdag de eerste keer even wat denkwerk, vooral of ik nog terug zou kunnenMaar moest zaterdag opgeven omdat ik toch echt even elleboogbescherming nodig heb om daar te kruipen ipv bouwpuin.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Netjes hoor, wij komen wel 's bij prive sauna's (nee, daar is niks smerigs aanAtmoz schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:20:
De laatste paar dagen had ik wat tijd over... Zelfs zoveel tijd dat ik even flink wat werk heb verzet op m'n bovenverdieping om daar de laatste puntjes op de "i" te zetten![]()
Het resultaat:
[...]
De "ruwbouw" was al klaar, maar al met al heb ik toch wel wat werk verzet afgelopen week![]()
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ik ben er gelijk over gegaan. Die groeven zorgen voor een grote oppervlakte, dus dat blijft wel zitten.FabianGTI schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:26:
[...]
Lijken van die korreltjes in te zitten, maar volgens mij is dat altijd met granol.
Het is in ieder geval geen quartzkorrels.
Bovenkant is glad maar er zitten allemaal kanaaltjes in zeg maar.
Heb jij nog voorstrijk gebruikt, of ben je rechtstreeks met gips over de latex heen gegaan?
Het zegt geen kwak. het is duct tape.Chic schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:07:
In ieder geval geen duck-tape.
[ Voor 59% gewijzigd door twain4me op 20-12-2021 19:41 ]
Het zal wel een pvc tape voor spiro buizen zijn. Google daar maar eens op.Chic schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:07:
Ik ben bezig met de verbouwing van mijn zolder en ik heb even de ventilatiebuizen van mijn ventilatiebox moeten verwijderen.
Bij de overgangen is vanuit de bouw tape gebruikt dat vrij dik is +/- 1mm en 50mm breed. Weet iemand wat het is? In ieder geval geen duck-tape. De tape verwijderen gaat héél moeilijk, lijkt net kauwgom wat ik aan het lostrekken ben.
Ben namelijk van plan dezelfde tape weer te gebruiken als ik de buizen terug plaats.
[Afbeelding]
Ik heb afgelopen zomer een vorstrandbekisting gemaakt van XPS. Ik heb daarvoor gekozen in plaats van EPS omdat het nog wat beter vochtbestendig is en eenvoudiger in hoge druksterktes te verkrijgen. Ik heb gekozen voor een druksterkte 500 voor de liggende delen en 300 voor de staande delen. Ik heb platen van 60x120 gekocht en die in de juiste vorm aan elkaar gelijmd met pur. Daarmee heb ik segmenten van een meter of 4 gemaakt en die in het gat voor de fundering geplaatst.Spixo schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:11:
Ik wil graag een geïsoleerde stenen schuur bouwen in de achtertuin. Nu ben ik nog in de ontwerpfase en mij aan het inlezen over de fundering.
Het liefst stort ik een betonnen vloer met vorstrand in 1x (scheelt weer 2x de betonwagen laten komen). Nu las ik online van de De Hoop Pekso een EPS vorstrandbekisting. Helaas kan ik verder geen prijzen vinden van dit product.
Iemand toevallig ervaring met het maken van een geïsoleerde fundering + vorstrand? Als ik zelf houten bekisting in elkaar timmer, hoe kan ik dan het beste de isolatie toepassen?
[ Voor 3% gewijzigd door decipherer op 20-12-2021 22:57 ]
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Wij hebben hier hetzelfde met Knauf stucpasta gedaan, net zoals in het filmpje. Alleen deed m'n vrouw al het werk en zei ik "Oh wat mooi!"FabianGTI schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:08:
[Afbeelding]
Iemand tips?
Ik heb al diverse wanden glad gemaakt met kant-en-klare stucpasta.FabianGTI schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:08:
[Afbeelding]
Iemand tips?
Stappenplan wat ik gebruikt heb om van bestaande enkele inbouwdoos naar 2 stuks te gaan:Septillion schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:49:
Maar wat is nu de handigste manier om er nog wat naast te boren? Genoeg elektra gedaan maar eigenlijk alleen opbouw of hollewand. Lijkt me nu het huidige (doos en leiding) losbikken, gat boren en dan twee nieuwe dozen erin? En misschien maar een mal maken om het tweede (/ derde) gat te kunnen boren waar nu de leiding zit. Zit ik dan goed? Voor het afsmeren, is dit nu een Fix & Finish klusje?
Verschillende ondergronden hebben verschillende primers nodig inderdaad, maar wat en waar precies durf ik ook niet te zeggen.barry86 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:22:
[Afbeelding]
Mijn stucwerk na het drogen.
Opbouw: 10mm oud zandstucwerk / grondering, melkachtige subtstabtie / 3mm pleister laag-stucpasta. Super glad als het nat is en als het droog is zie foto.
Ik denk dat de ondergrond te hard zuigt, ondanks de grondering. Misschien niet het juiste middel? Welke grondering adviseren jullie?
Laagje er overheen kan wel en is geen probleem. Maar ik moet nog vele meters en heb het liever in 1x goedZwartoog schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:21:
[...]
Verschillende ondergronden hebben verschillende primers nodig inderdaad, maar wat en waar precies durf ik ook niet te zeggen.
Niet te snel willen laten drogen ook?
Zelf zou ik m'n ontwetendheid proberen om er nu gewoon nog een laag stucpasta overheen te smeren, maar dan moet je onderlaag wel goed vastzitten.
Bedankt!Zwartoog schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:19:
[...]
Wij hebben hier hetzelfde met Knauf stucpasta gedaan, net zoals in het filmpje. Alleen deed m'n vrouw al het werk en zei ik "Oh wat mooi!". Stucpasta op een al vlakke wand is goed te doen, al krijg je het nooit in één keer zo strak als in de film. De truuk is schuren. Dus: pasta, laten drogen, diepe oneffenheden vullen en uitstekende oneffenheden met de hand wegschuren (stucschuursponsje), laten drogen, wandschuurmachine, afstoffen, dan met fel licht erop schijnen vanuit verschillende hoeken (daglicht is het beste), oneffenheden bijwerken, drogen, schuren, etc.
Ik vind de combinatie van een handschuurspons en een wandschuurmachine ideaal.
Dit emmer van Gyproc heb ik hier staan, ik vind die kant en klare ook veel makkelijker werken.XWB schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:33:
[...]
Ik heb al diverse wanden glad gemaakt met kant-en-klare stucpasta.
https://www.gamma.nl/asso...stuc-pasta-5-kg/p/B538749
https://www.hornbach.nl/s...5-kg/7289554/artikel.html
Qua kiloprijs is dit wel duurder dan de zakken stucmiddel waarbij je zelf water moet mengen etc, maar dit werkt wel zo makkelijk.
Ondergrond kan ik je niets over adviseren. Misschien fototje plaatsen?barry86 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:34:
[...]
Laagje er overheen kan wel en is geen probleem. Maar ik moet nog vele meters en heb het liever in 1x goed![]()
Te snel laten drogen heb ik geen controle over, het is de boven verdieping zonder bijzondere omstandigheden.
Het zit hem echt in de droge stuc ondergrond. Welke grondering is hier het beste voor geschikt?
Ik zie veel tweakers osb plaat gebruiken voordat er gips tegenaan gaat, zeker als er iets in de muur opgehangen moet worden.... Als je profielen gaat zetten dan heb je ook een tang nodig.Shinji schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:10:
Ik wil op zolder een muurtje gaan neerzetten. Maar als ik de materialen op ga zoeken komen er allemaal vragen bij mij op. Mijn plan was om naar de Hornbach te gaan deze week en de vragen dan aan een medewerker te stellen. Echter is het nu alleen nog click & collect dus dat plan valt in duigen. Dus vandaar dat ik het hier even probeer. Aangezien er ook Q & A in de titel staa. Ik weet niet wat de grens is voor een eigen topic.
Ik heb een tekening gemaakt met het oude plan, dat was met een kant en klare deur met kozijn maar de levertijd is nogal lang daarvan. Tevens hebben we nog twee deuren liggen die ik kan gebruiken. Deze is aan de smalle kant (dus niet wat er op valt) 93cm ongeveer. Deze draait ook de goede kant op, welliswaar een wc deur maar goed, dan kan ik hem mooi op slot zetten, het wordt de werkkamer.
[Afbeelding]
Nu wil ik dus kozijnen kopen zodat het gaat lijken op wat de rest van het huis is:
[Afbeelding]
Aan een kant zit al een muurtje, daar zit een afdek ding op (hoe dat ook maar heet, die is 10cm) en ik meet dat die aan beide kanten ongeveer 1,25cm uitsteekt. Dus de muur inclusief spuitwerk is zo'n 7,5cm.
[Afbeelding]
Nu zijn er metalstuds 45, 50 en 75 (bij de Hornbach). Dus ik gok dat ik dan de 50 nodig heb. Plus 2x 1,25cm van de gipsplaat:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8396670/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...5-mm/6781392/artikel.html
Echter, de kant waar de deur komt komt niet tegen een muur maar is het uiteinde. Is dat wel stevig genoeg dan of moet dat echt tegen een muur gemonteerd worden?
Ik dacht aan deze kozijnen:
https://www.hornbach.nl/s...5-cm/8264998/artikel.html Dat lijkt (voor zover ik het kan beoordelen) op wat we nu ongeveer hebben.
Daarnaast heb ik dan nog tape nodig volgens mij:
- Tape voor kieren
- De U50 profielen
- Glasvezel spul achtig iets voor er in
- Schroeven om een en ander vast te zetten
Zie ik verder dingen over het hoofd?
[ Voor 9% gewijzigd door Shinji op 21-12-2021 18:08 ]
Inderdaad lastig nu dat je niet een bouwmarkt in kan lopen om je spullen bij elkaar te zoeken.Shinji schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:10:
Ik wil op zolder een muurtje gaan neerzetten. Maar als ik de materialen op ga zoeken komen er allemaal vragen bij mij op. Mijn plan was om naar de Hornbach te gaan deze week en de vragen dan aan een medewerker te stellen. Echter is het nu alleen nog click & collect dus dat plan valt in duigen. Dus vandaar dat ik het hier even probeer. Aangezien er ook Q & A in de titel staa. Ik weet niet wat de grens is voor een eigen topic.
Ik heb een tekening gemaakt met het oude plan, dat was met een kant en klare deur met kozijn maar de levertijd is nogal lang daarvan. Tevens hebben we nog twee deuren liggen die ik kan gebruiken. Deze is aan de smalle kant (dus niet wat er op valt) 93cm ongeveer. Deze draait ook de goede kant op, welliswaar een wc deur maar goed, dan kan ik hem mooi op slot zetten, het wordt de werkkamer.
[Afbeelding]
Nu wil ik dus kozijnen kopen zodat het gaat lijken op wat de rest van het huis is:
[Afbeelding]
Aan een kant zit al een muurtje, daar zit een afdek ding op (hoe dat ook maar heet, die is 10cm) en ik meet dat die aan beide kanten ongeveer 1,25cm uitsteekt. Dus de muur inclusief spuitwerk is zo'n 7,5cm.
[Afbeelding]
Nu zijn er metalstuds 45, 50 en 75 (bij de Hornbach). Dus ik gok dat ik dan de 50 nodig heb. Plus 2x 1,25cm van de gipsplaat:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8396670/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...5-mm/6781392/artikel.html
Echter, de kant waar de deur komt komt niet tegen een muur maar is het uiteinde. Is dat wel stevig genoeg dan of moet dat echt tegen een muur gemonteerd worden?
Ik dacht aan deze kozijnen:
https://www.hornbach.nl/s...5-cm/8264998/artikel.html Dat lijkt (voor zover ik het kan beoordelen) op wat we nu ongeveer hebben.
Daarnaast heb ik dan nog tape nodig volgens mij:
- Tape voor kieren
- De U50 profielen
- Glasvezel spul achtig iets voor er in
- Schroeven om een en ander vast te zetten
Zie ik verder dingen over het hoofd?
Je mag er op vertrouwen dat Omgevingsloket klopt als je invoer hebt gecheckt.Haodeyoude schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:44:
Hi allen, korte vraag over het plaatsen van een schuur: ik lees op diverse sites iets over dat, als je binnen 1 meter van de erfgrens met de buren een bijgebouw plaatst, deze niet groter dan 10 m2 mag zijn. Echter kom ik deze vraag/regel niet tegen als ik de omgevingsloket.nl vergunningcheck invul, en tevens zie ik niks in ruimtelijkeplannen.nl staan in mijn wijk hierover. Zit ik hiermee goed?
Ik wil graag een (groter dan 10 m2) schuur plaatsen op mijn achtererf (hoogte <3m) zo dicht mogelijk tegen de erfgrens.
Wat je zoekt is een tegelboor.twin93 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:18:
Hiervoor moet ik twee gaten in de vloer boren; dus door de nieuwe keramische tegels van 1 cm en vervolgens ongeveer 4cm de dek vloer in.
[ Voor 13% gewijzigd door Slonzo op 22-12-2021 01:33 ]
Hm, scherp met de wanddikte en kozijn. Ik kom alleen geen vergelijkbare tegen van 7,5cm. Zou de muur die er nu is dan 7cm zijn en dat met het spuitwerk aan beide kanten er 2,5mm bij is gekomen ofzo (als 7,5cm geen standaard maat is).DasNieNix schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:14:
[...]
Inderdaad lastig nu dat je niet een bouwmarkt in kan lopen om je spullen bij elkaar te zoeken.
Waar je op moet letten is dat het kozijn overeenkomt met de wanddikte. Het kozijn dat je linkt is voor 70 mm wand; de metalstuds die je linkt zijn 50 mm. Met 2 keer 12,5 mm gips kom je dan op wand van 75mm.
Voor dit kozijn moet je dan metalstuds van 45 mm hebben. Met 2 keer 12,5 mm gips heb je dan een wand van 70 mm.
Het is mij niet duidelijk of het kozijn alleen de staanders zijn en dat je hier nog een bovendorpelset bij moet hebben zoals https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=ma
Ik weet niet of je deur en het kozijn overeenkomen qua scharnieren; zijn misschien standaard maten maar durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ook over draairichting is nogal eens verwarring.
Aan de linkerkant van je deur kan je een 70 mm brede balk tegen de bestaande muur (dat neem ik aan tenminste) monteren waar je kozijn om klemt.
Met de metalstuds hart op hart 30 centimeter krijg je met alleen gipsplaten een stevige wand; ook aan gipsplaten kan je met de juist pluggen nog aardig wat bevestigen.
Verder nog gaasband en voegenvuller aan je lijst toevoegen (of bedoel je dat met tape en Glasvezel spul achtig iets) voor het glad afwerken van de naden tussen de gipsplaten en dichtingsband voor de randprofielen.
Heb je nog rekening gehouden met eventuele leidingen die in de wand moeten komen en de bijbehorende inbouwdozen?
Is geluidsisolatie nog nodig?
Thanks! En moet ik dan met een normale betonboor verder zodra ik door de tegel ben? Scheurt de tegel niet wanneer ik de tegel raak met deze beton boor?Slonzo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 01:32:
[...]
Wat je zoekt is een tegelboor.
Hier met geleider erbij.
Wie het laatst lacht, denkt het traagst.
De diamantboor is om door de harde glazuurlaag op de tegel te komen. Als je daar eenmaal doorheen bent, kun je met een gewone steenboor ook door de rest van de tegel komen, gaat wat sneller. Niet kloppen of hameren tot je door de tegel bent. Daarna met een boorhamer de paar centimeter de dekvloer in (neem aan dat dat gewoon beton is). Zolang je de boor niet op de tegel zet met hameren zou het goed moeten gaan. De krachten zijn in het verlengde van de boor, niet zozeer aan de zijkanten.twin93 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:30:
Thanks! En moet ik dan met een normale betonboor verder zodra ik door de tegel ben? Scheurt de tegel niet wanneer ik de tegel raak met deze beton boor?
Je kunt hier metalen plaatjes voor kopen om ertussen te zetten:jordyyyys schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:38:
Goedemorgen, in de kledingkast van mijn dochter is een scharnier losgekomen en nu draaien de schroeven niet meer vast.
Dit zijn de gaten;
[Afbeelding]
Dit is het scharnier wat we in hoort;
[Afbeelding]
Hoe los ik dit het beste op en voorkom ik ij de toekomst dat het scharnier los komt?
Luciferhoutjes, houtlijm (of bruislijm) en de gaten helemaal volduwen met die houtjes. De laatste houtjes sla je erin met een hamer.jordyyyys schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:38:
Goedemorgen, in de kledingkast van mijn dochter is een scharnier losgekomen en nu draaien de schroeven niet meer vast.
Dit zijn de gaten;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe los ik dit het beste op en voorkom ik ij de toekomst dat het scharnier los komt?
Wat ik vaak doe is het gat uitboren tot 10mm, een 10mm deuvel er in lijmen en dan de gaten voor de scharnieren opnieuw boren.jordyyyys schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:38:
Dit zijn de gaten;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In de tegel altijd iets groter boren, wil je dus bv een plug van 8 in de muur zetten dan boor je 10 in de tegel.twin93 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:30:
[...]
Thanks! En moet ik dan met een normale betonboor verder zodra ik door de tegel ben? Scheurt de tegel niet wanneer ik de tegel raak met deze beton boor?
[ Voor 15% gewijzigd door Navi op 22-12-2021 11:02 ]
Mooi gedaan hoor, ziet er heel netjes uit.Zorg schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:42:
Ik ben normaal een lurker van het topic maar omdat het nu stilaan af begint te zijn toch maar eens een post van mijn kant voor mijn buitenkantoor. Het heeft wat tijd gekost ook omdat we thuis een verbouwing hadden van een aanbouw. De oude veranda is weggehaald en we hebben een nieuwe veranda/uitbouw laten maken. De vorige veranda werd minder gebruikt omdat het een plastic (van die rib platen) had. Hierdoor was het in de winter te koud & in de zomer te warm. Voor mijn tuinhuis / buitenkantoor heb ik deels van de schuiframen gebruikt en voor de rest gebruik gemaakt an sandwich panelen (10 cm isolatie op de muren, 15 op het dak). Hopende dat het hierdoor toch wel beter zou zijn, helaas is het toch nog te koud (nu in de winter) en ben ik naar andere oplossingen aan het zien. De straalkachel (electrisch) is helaas onvoldoende. Oppervlakte is ongeveer 17m²
optie 1) Airco met buitenunit, in de winter als verwarming te gebruiken, in de zomer als airco. Maar zou dit voldoende kunnen verwarmen?
optie 2) Kleine openhaard, lekker opstoken, gegarandeerd warm te krijgen en sfeervol.
optie 3) Argentijnse grill, deze zijn op hout en ik kan dan koken combineren (dus als ik werk steek ik gewoon een paar blokken hout aan en werkt het als openhaardalleen een beetje schrik qua afzuiging, ga ik niet in een hok met rook zitten.
***members only***
Welk vermogen kachel heb je er nu in staan? Als je nu al met een elektrische kachel van 3000w het niet warm krijgt, dan wordt het wel een lastige opgave. Je kan er nog een houtkachel in stoppen maar da's ook niet ideaal denk ik. Enige optie die ik dan zie is een infrarood paneel op de plek van je bureau om in ieder geval die plek op te warmen...Zorg schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:42:
Ik ben normaal een lurker van het topic maar omdat het nu stilaan af begint te zijn toch maar eens een post van mijn kant voor mijn buitenkantoor. Het heeft wat tijd gekost ook omdat we thuis een verbouwing hadden van een aanbouw. De oude veranda is weggehaald en we hebben een nieuwe veranda/uitbouw laten maken. De vorige veranda werd minder gebruikt omdat het een plastic (van die rib platen) had. Hierdoor was het in de winter te koud & in de zomer te warm. Voor mijn tuinhuis / buitenkantoor heb ik deels van de schuiframen gebruikt en voor de rest gebruik gemaakt an sandwich panelen (10 cm isolatie op de muren, 15 op het dak). Hopende dat het hierdoor toch wel beter zou zijn, helaas is het toch nog te koud (nu in de winter) en ben ik naar andere oplossingen aan het zien. De straalkachel (electrisch) is helaas onvoldoende. Oppervlakte is ongeveer 17m²
optie 1) Airco met buitenunit, in de winter als verwarming te gebruiken, in de zomer als airco. Maar zou dit voldoende kunnen verwarmen?
optie 2) Kleine openhaard, lekker opstoken, gegarandeerd warm te krijgen en sfeervol.
optie 3) Argentijnse grill, deze zijn op hout en ik kan dan koken combineren (dus als ik werk steek ik gewoon een paar blokken hout aan en werkt het als openhaardalleen een beetje schrik qua afzuiging, ga ik niet in een hok met rook zitten.
***members only***
Ai, is dat niet een verkeerde besparing geweest achteraf? Tuurlijk rekt alles het budget op, maar voor 1000-1500 had je er nieuw dubbelglas in denk ik.Zorg schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:42:
Alle ramen zijn van de vorige veranda, helaas dus wel enkel glas maar ze werken nog prima.
Of een pelletkachel? Toch gezellig vuur, maar makkelijk.optie 2) Kleine openhaard, lekker opstoken, gegarandeerd warm te krijgen en sfeervol.
*insert signature here
Het ziet er erg mooi uit!Zorg schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:42:
***members only***
[ Voor 4% gewijzigd door Zorg op 22-12-2021 11:39 ]
Dat vind ik dan wel weer bijzonder. Nou heb je zo'n fantastisch huisje in je tuin gebouwd, wat je kunt gebruiken als thuiskantoor, mancave, onderkomen voor inwonende puber of weet ik veel waarvoor, maar dan heb je niet nagedacht over verwarming, koeling en ventilatie en bovendien een ongeïsoleerde vloer en enkel glas geplaatstZorg schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:42:
Om er nu maximaal gebruik van te kunnen maken moet er nog wel een oplossing worden gevonden voor de verwarming. En wil ik het nog wat beter inrichten. Bureautje om aan te werken, tv erin, beetje een zithoek creëren (paar fijne stoelen & tafel, bankje wat er nu staat is eigenlijk voor het terras aan de andere kant).
[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2021 19:39 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Vervuiling - woon vlakbij de haven van Antwerpen. Als je ziet hoe vaak fakkel installaties daar branden dan zal een kleine houtkachel wel niet zoveel impact hebbenHoutkachel zou ik nooit doen. Die zijn vervuilend, stinken enorm en je maakt er zeker geen vrienden mee in de buurt. Bovendien is daarmee de temperatuur erg slecht te regelen, is hout ook niet bepaald gratis en kun je er niet mee koelen.
[ Voor 26% gewijzigd door Zorg op 22-12-2021 11:54 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq