[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 183 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:40
twain4me schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:54:
[...]

let wel op dat steellook poedercoat gewoon een structuur is in de poedercoat ook als je het op staal toepast
met een spuitbus kom je een heel eind in de buurt, dat is denk ik ook wat ze imiteren ik zou het gewoon even proberen op wat afval met bv motip primer en action mat zwart. en dan niet wet sanden en lakken zoals bij een auto. in de loop der jaren wordt het vanzelf gladder, maar daar kan je weinig tegen doen.
eigenlijk is het hoe lelijker je spuit hoe meer het lijkt op steel look :+
(let niet op de hele lelijke las, boven mijn hoofd kan ik dat nog steeds niet heel goed)

[Afbeelding]
Goeie info. Thanks. Heb je dit voorbeeld met gewone lak gedaan?
Ik zal eens zoeken naar wrinkel lak. @DasNieNix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
t14wo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:55:
[...]

Goeie info. Thanks. Heb je dit voorbeeld met gewone lak gedaan?
Ik zal eens zoeken naar wrinkel lak. @DasNieNix
motip primer en zwart mat van action. putjes zitten gewoon deels in het staal en deels in het spuiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

pickboy schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:29:
[...]

6500K is bijna als daglicht, lijkt mij erg prettig als je erbij moet klussen. Het heeft in ieder geval mijn voorkeur voor werkplekken tov de 4000K lampen.
6500K is al erg blauw.
Daglicht komt eerder bij 5000K in de buurt.

Behalve de kleur is ook de CRI waarde erg belangrijk. Voor goed werklicht zou ik 4000K - 5000K met een CRI >85 aanraden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:16:
6500K is al erg blauw.
Daglicht komt eerder bij 5000K in de buurt.

Behalve de kleur is ook de CRI waarde erg belangrijk. Voor goed werklicht zou ik 4000K - 5000K met een CRI >85 aanraden.
Volgens wikipedia is 5000 K ongeveer een laagstaande zon, 5500-6000 K voor verticaal daglicht, en 6500 voor een bewolkte dag. 4000 K vind ik persoonlijk in ieder geval nog wel wat gelig, maar heb verder geen ervaring met hoe CRI daar invloed op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Iemand een idee waar je zoal een aardpen kunt kopen?
In de reguliere bouwmarkten zie ik ze niet en bezorgen is ook lastig vanwege het formaat (3+ meter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 21:33
Daikirai schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:55:
In de reguliere bouwmarkten zie ik ze niet en bezorgen is ook lastig vanwege het formaat (3+ meter)
Technische unie, maar niet alle vestigingen willen particulier verkopen. Misschien iemand in de buurt met een account daar? Liggen daar gewoon op voorraad vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
jichem schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:58:
[...]

Technische unie, maar niet alle vestigingen willen particulier verkopen. Misschien iemand in de buurt met een account daar? Liggen daar gewoon op voorraad vaak.
Top, heb een account aangemaakt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:58
Daikirai schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:55:
Sander Vunderink heeft ze ook en volgens mij ook geen extra hoge verzendkosten https://www.sandervunderi...materiaal/aardmaterialen/

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:14

Rzaan

Altijd zoekende

@Jeldert
Mooie lampjes.
Zie dat je ze kunt doorverbinden.
Dat is soms handig, maar als je alleen maar effe je fiets uit de garage hoeft te pakken, is 3 lampen aan, misschien een beetje veel.
Begrijp ook niet helemaal waarom ze voor verbindingskabel zo'n dure buitenkabel aanbieden, en dan ook nog in 3x1,5mm². Lamp is 35 Watt.

Hoe groot is je garage (ik zit namelijk ook aan zulke lampen te denken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

UTM schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:23:
[...]

Inmiddels ben ik een stuk verder met mijn lichtplan. Dank allen voor de reacties.
Het enige waar ik mee worstel, is het aantal Kelvin. De lampen komen te hangen in een (vrij donkere) garage met weinig daglicht, al helemaal niet als ik 's avonds ga klussen. Ik twijfel tussen 4000K en 6500K (voorkeur). Wat adviseren jullie? :)
6500K doen d:)b

Dat is gewoon mooi wit om wat bij te werken/klussen.

Nog lang niet zo koud/blauw als je misschien zou denken. 4000K is mij iets te warm voor kluswerkzaamheden. Vooral met aftekenwerk bij hout/mdf en ander secuur werk of priegelklusjes ga je wat witter licht zeker waarderen, stuk minder vermoeiend ook in mijn ervaring.

Let alleen idd ook even op andere zaken zoals @dragonhaertt roept, alleen kleurtemp is niet zaligmakend, zeker als je aan de onderkant van de markt je lampen zoekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 15-12-2021 17:01 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Rzaan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:21:
@Jeldert
Mooie lampjes.
Zie dat je ze kunt doorverbinden.
Dat is soms handig, maar als je alleen maar effe je fiets uit de garage hoeft te pakken, is 3 lampen aan, misschien een beetje veel.
Begrijp ook niet helemaal waarom ze voor verbindingskabel zo'n dure buitenkabel aanbieden, en dan ook nog in 3x1,5mm². Lamp is 35 Watt.

Hoe groot is je garage (ik zit namelijk ook aan zulke lampen te denken)
Ongeveer 3x7 meter.
Het doorlussen kan inderdaad makkelijk. Heb ik nu ook. Gewoon met 2x0,75 kabel.

Ik heb ook nog een bewegingssensor. Die wil ik zo aansluiten dat alleen de middelste balk aangaat. En dan met de knop wel alle 3. Dus met fiets pakken / door de garage lopen automatisch 1 balk aan. Ga je echt iets doen, dan met de schakelaar alles aan.
Even puzzelen hoe, maar dat die ik van het voorjaar wel.

Juist

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07

Septillion

@UTM Persoonlijk vind ik 6500K altijd wat te blauw. Tussen 4000K en 5000K vind ik zelf prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:58

Crazy-

Best life ever

Onze zolderverbouwing gaat gestaag verder. Ondertussen sta ik op het punt om de het hygiënevat te verplaatsen. Het is toch winter ;-)

Deze staat nu tegen het trapgat, maar wil ik aan de kant van de buren-muur zetten.

Reden is dat het onze slaapkamer gaat worden, dus WAF eis is: niet zichtbaar.

Heb even een snelle schets gemaakt.

Het is een vat van 400 liter; 170x80 (HxB)

Eigenlijk wil ik een cellenbeton hokje maken (cijfer 1 & 2) waarbij bij 1 een deur komt. (93x231).

Maar ik vraag mij wel echt af of dit heel praktisch gaat worden ivm onderhoud etc.

Of ik moet hem zo breed maken (150cm?) om er nog enigszins in te kunnen.

Vanaf voor gezien (deur) tot aan achter laat ik hele open tot en met het schuine gedeelte (de gele lijnen is het dakbeschot vanaf 80cm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnAYcwEdfXjWUWgb329-S3PhCZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5evWwfH1SCSbxzPFijkuhmAu.jpg?f=fotoalbum_large

Concreet;

- wat is minimaal de breedte van cellenbeton blok om muurtje te metselen? Buitenmuur tot aan deurpost zou ik +-10/15cm maken.

Bijvoorbeeld: 15cm - deurpost - deur - 7cm (haaks naar achter)

- wellicht andere ideeën altijd welkom.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:40
Wij hebben een carport met klinkerbestrating

Ik wil een anti parkeerpaal monteren in mijn parkeervak. Ben alleen bang dat als ik de bouten direct aan de klinker vastmaak, dat ie dan simpel verwijderd kan worden.

Iemand enig idee om de bouten op een sinpele manier enigszins kan verankeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rdG8LIxn0FWYAjM2eEI76Hv9_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6afbSCIOvZogzGu2tNnhdZ1n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

assassin85 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:01:

Ik wil een anti parkeerpaal monteren in mijn parkeervak. Ben alleen bang dat als ik de bouten direct aan de klinker vastmaak, dat ie dan simpel verwijderd kan worden.

[Afbeelding]
naast diverse schroeven met veiligheids kop (bijzonder bitje) heb je schroeven die je maar 1 kant op kunt draaien. meeste is onder de noemer veiligheidschroeven te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:19
S_Chief schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:04:
Ik probeer het maar eerst even hier voordat ik een apart topic aan ga maken. M'n Intergas HR22 heeft de afgelopen jaren aardig wat aandacht gekregen (regulier onderhoud, nieuwe ventilator, nieuwe branderautomaat), maar de laatste tijd doet 'ie toch weer wat lastig. Bij de vraag naar warm water slaat de ketel niet aan. Verwarming werkt prima, en bij vlagen levert hij wel warm water maar slaat 'ie af terwijl de kraan openstaat. Geen storing, maar de ketel lijkt niet te merken dat warm water geleverd moet worden. Nu had ik nog twee warmtewisselaarsensoren liggen (nieuw), dus die erin gezet, maar dat heeft niet geholpen.

Ik heb het idee dat een schakelaar of sensor niet meewerkt aangezien de ketel 'blind' lijkt te zijn voor de vraag naar warm water. Ideeën/suggesties? Volgende op m'n lijstje is de warmwatersensor (Intergas 200127, ook wel NTC 3 genoemd).
Tapschakelaar vervuild of verouderd. Misschien vuil of zand voor het doseerplaatje welke net voorin de tapschakelaar gemonteerd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Laatst online: 14-09 15:19
Die is het beslist niet, een HR 22 werd niet met zo een schakelaar/sensor geleverd.
https://www.wasco.nl/artikel/8063040 Denk eerder deze.

[ Voor 8% gewijzigd door scofield op 15-12-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
twain4me schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:16:
[...]

naast diverse schroeven met veiligheids kop (bijzonder bitje) heb je schroeven die je maar 1 kant op kunt draaien. meeste is onder de noemer veiligheidschroeven te vinden.
Nee ik bedoel eigenlijk dat die klinker in principe los is gelegd, als ze het paaltje optillen dat aan de klinker vast zit trekken ze hem dus met klinker en al los.

Ik vraag me meer af wat voor versteviging ik onder de klinker zou kunnen maken zodat die bout van het parkeerpaaltje goed vast zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

assassin85 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:24:
[...]

Nee ik bedoel eigenlijk dat die klinker in principe los is gelegd, als ze het paaltje optillen die aan de klinker vast zit trekken ze hem dus met klinker en al los.

Ik vraag me meer af wat voor versteviging ik onder de klinker zou kunnen maken zodat die bout van het parkeerpaaltje goed vast zit
ooit geprobeerd een klinker midden uit een straat proberen te trekken ? zo makkelijk gaat dat niet, maar je kan er beton in welke vorm dan ook onder leggen. misschien gewoon een 40x60 tegel dan moet je alle klinkers die er boven zitten eruit trekken mits je bv chemisch verankerd in de tegel

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 15-12-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:42

UTM

UTM schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:23:
[...]

Inmiddels ben ik een stuk verder met mijn lichtplan. Dank allen voor de reacties.
Het enige waar ik mee worstel, is het aantal Kelvin. De lampen komen te hangen in een (vrij donkere) garage met weinig daglicht, al helemaal niet als ik 's avonds ga klussen. Ik twijfel tussen 4000K en 6500K (voorkeur). Wat adviseren jullie? :)
Haha, dank allen voor de reacties op bovenstaande :) Interessant om te zien dat 4000K of 6500K vrij persoonlijk is, ik turf althans 2 voorstanders van ~4000K en 3 voorstanders van ~6000K.
Zojuist in huis met Hue-scenes gespeeld, gebaseerd op deze 'bron'. Dan valt me op dat ik persoonlijk een voorkeur heb voor ~4000K (Hue/geconcentreerd) ten opzichte van ~6400K (Hue/energie). Maar goed, dat is geen representatieve setting voor de garage.

[ Voor 3% gewijzigd door UTM op 15-12-2021 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:28:
[...]

ooit geprobeerd een klinker midden uit een straat proberen te trekken ? zo makkelijk gaat dat niet, maar je kan er beton in welke vorm dan ook onder leggen. misschien gewoon een 40x60 tegel dan moet je alle klinkers die er boven zitten eruit trekken mits je bv chemisch verankerd in de tegel
Een klinker met handvat (=paaltje) omduwen is heel gemakkelijk. Kan je er geen houten paaltje onder zetten waar je paal en tegel aan vast schroeft?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
De vraag is wel of iemand de moeite gaat doen om klinkers en paaltjes uit de grond te trekken om een vrije parkeerplaats in gebruik te nemen? Waarschijnlijk schrikt het al voldoende af omdat men denkt dat het een onvermurwbaar paaltje is.

[ Voor 25% gewijzigd door RobNemoo op 15-12-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
RobNemoo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:22:
De vraag is wel of iemand de moeite gaat doen om klinkers en paaltjes uit de grond te trekken om een vrije parkeerplaats in gebruik te nemen?
Nee dat niet, meer vandalisme. We hebben helaas gemerkt dat het geen uitzondering is in de wijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

assassin85 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:24:
[...]

Nee dat niet, meer vandalisme. We hebben helaas gemerkt dat het geen uitzondering is in de wijk
2 m2 klinkers eruit gat graven m3 beton erin en vast bouten maar dat paaltje. :+

welk paaltje ga je halen, want 99% van die dingen zijn idd gewoon afschrikken en buigen gewoon zelf als de ondergrond niet mee geeft

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 15-12-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:11
assassin85 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:01:

[Afbeelding]
Als het jouw vak is, waarom denk je dan dat een ander er gaat staan? Staat je nam erop? Of een huisnummer?
En als er een ander gaat staan dan blokkeer je die toch met jouw auto? Dan leren ze het snel af.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
assassin85 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:24:
[...]

Ai, dat is wel een dingetje. Dan zou ik zoals @twain4me al suggereert een flinke blok beton in de grond gieten waar je dat paaltje dan in verankert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

RobNemoo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:48:
[...]

Ai, dat is wel een dingetje. Dan zou ik zoals @twain4me al suggereert een flinke blok beton in de grond gieten waar je dat paaltje dan in verankert.
dan is de vraag wel of het wel echt de grond van TS is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
No Hands schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:46:
[...]

Als het jouw vak is, waarom denk je dan dat een ander er gaat staan? Staat je nam erop? Of een huisnummer?
En als er een ander gaat staan dan blokkeer je die toch met jouw auto? Dan leren ze het snel af.
Nieuwbouwproject, sterke parkeerregulering, bezoekers zijn niet welkom (mogelijkheid tot kopen parkeerkaartje is er niet), in de wijk kunnen alleen mensen met een vergunning (wijkbewoners) of prive-parkeerplaats eigenaren parkeren. Dit vanwege het feit dat de gemeente heeft ‘geblunderd’ met de parkeernorm waardoor er een enorm tekort aan parkeerplaatsen is ontstaan. Afgelopen maand al 5x niet kunnen parkeren omdat mensen op mijn parkeerplaats stonden. Mag je zoeken naar de eigenaar door overal aan te bellen, 200 woningen.

‘Leren ze snel af’; dat gaat een beetje moeilijk als het iedere keer een andere overtreder betreft

[ Voor 3% gewijzigd door assassin85 op 15-12-2021 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
twain4me schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:52:
[...]

dan is de vraag wel of het wel echt de grond van TS is
Ja het is mijn prive eigendom, anders zou ik er geen paaltje op kunnen plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

assassin85 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:54:
[...]

niet helemaal waar je kan toestemming hebben van een verhuurder of vve voor een paaltje maar niet voor graven of beton in de grond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:11
Je hebt ook van die opklaphekjes, dat is even groter en zwaarder dan een paaltje. Wellicht dat dat een idee is. Maar anders, stuk beton in de grond gieten en daar met lange bouten aanvast.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:14

Rzaan

Altijd zoekende

Jeldert schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:19:
[...]

Ongeveer 3x7 meter.
Het doorlussen kan inderdaad makkelijk. Heb ik nu ook. Gewoon met 2x0,75 kabel.

Ik heb ook nog een bewegingssensor. Die wil ik zo aansluiten dat alleen de middelste balk aangaat. En dan met de knop wel alle 3. Dus met fiets pakken / door de garage lopen automatisch 1 balk aan. Ga je echt iets doen, dan met de schakelaar alles aan.
Even puzzelen hoe, maar dat die ik van het voorjaar wel.
Heel benieuwd naar dat schema.
Klinkt goed!

Ik zou zelf ook altijd voor 6500 gaan. Daarmee zie je beter en kun je beter kleuren bepalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 14:45
RobNemoo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:22:
De vraag is wel of iemand de moeite gaat doen om klinkers en paaltjes uit de grond te trekken om een vrije parkeerplaats in gebruik te nemen? Waarschijnlijk schrikt het al voldoende af omdat men denkt dat het een onvermurwbaar paaltje is.
Gewoon zachtjes de bumper of trek haak er tegen aan en gasgeven... Stelt echt niks voor, en een aso draait zijn hand er niet voor om.

Je hebt speciale antiparkeer nietjes, zit een betonnen voet bij, daar zou ik voor gaan als ik jou was. Iets meer werk maar een beetje een handige Harrie heeft hem er in een zaterdag wel in liggen.

Edit: plaatje..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiSLWNy5tfOUwM17suOH-Uc3f9c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f8q53Cg9iOez0NQrFInVhXpG.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Woody179 op 15-12-2021 21:35 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:11
Recoil schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:18:
Ik wil graag een lichtgewicht sedumdak op mijn op beton gefundeerde houten berging plaatsen.De aannemer heeft aangegeven dat dat kan, mits er wat verstevigingen aangebracht worden. Ze spreken dan over het aanbrengen van raveeldragers aan alle 45mm balken en over het zwaarder verankeren van de 28mm randgordingen aan het regelwerk.

De raveeldragers zijn me duidelijk, maar hoe zou ik de randgordingen aan kunnen pakken? Ik heb het idee dat zomaar wat extra schroeven erin jassen niet voldoende is.
Met welk vierkantemeter gewicht hou je dan rekening als je het over lichtgewicht sedumdak hebt? Bij mij weegt een vierkantemeter “droog” ca 55kg en kan helemaal verzadigd tegen de 90kg zijn.

Ik zou denken dat de raveeldragers in combinatie met een set hoekijzers bij het regelwerk voldoende zou moeten zijn.

Overigens een goede keuze dat Sedum, niet alleen mooi maar zorgt ook voor minder warmte in je schuur in de zomer en je hebt er op twee keer per jaar beetje mesten en als het langer dan 4 weken droog is beetje water geven, weinig werk aan. Ga je cassettes plaatsen of met granulaat en vilt zelf een opbouw maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sY0PHz5yUeERULmLu_8omzdVRDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUCguAjDwDAgKfo1jOGAYy4y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ky4q3vNtrUcOol9AoJ3_q7PAntg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5M26PrJMECq2EavHrs4artEY.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn dak na ruim 5 jaar.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
assassin85 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:54:
[...]

Beton geeft wel wat meer zekerheid en stevigheid ;)

Een kruiwagen beton is 50 liter = 100 kilo beton.
Gewoon even een paar zakken betonmortel (met grind) bij de de bouwmarkt halen.

Met een gat voor twee kruiwagens beton loop je niet zoveel risico............
Zou wel folie gebruiken om het beton in te storten en een paar wapeningsstaven toepassen.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:36
Strider schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:35:
Ik wil een extra WCD aftakken van een bestaande WCD op dezelfde muur.
Nu dacht ik eraan om horizontaal een sleuf te frezen, de muren zijn de buitenmuren.

Nu twijfel ik alleen of dit wel mag, ik denk dat de buitenmuren altijd draagmuren zijn? Mag je wel horizontaal frezen, zoals op de onderstaande afbeelding?

[Afbeelding]
Mag wel op de muur waar je wilt aftakken maar volgens de nen mag je niet met buis door de hoek naar de andere muur, (ik ga er even vanuit dat dit in de nieuwe 1010 nog zo is.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
habbekrats schreef op donderdag 16 december 2021 @ 05:29:
[...]

Mag wel op de muur waar je wilt aftakken maar volgens de nen mag je niet met buis door de hoek naar de andere muur, (ik ga er even vanuit dat dit in de nieuwe 1010 nog zo is.
Waarom mag je niet met een buis de hoek om? Wat is hier de gedachte achter? (ik heb dit recent nog gedaan met een WCD in een keuken :O onbewust onbekwaam)

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-09 21:27

Budha

Online ergo sum

Woody179 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:33:
[...]

Gewoon zachtjes de bumper of trek haak er tegen aan en gasgeven... Stelt echt niks voor, en een aso draait zijn hand er niet voor om.

Je hebt speciale antiparkeer nietjes, zit een betonnen voet bij, daar zou ik voor gaan als ik jou was. Iets meer werk maar een beetje een handige Harrie heeft hem er in een zaterdag wel in liggen.

Edit: plaatje..
[Afbeelding]
Zonder de betonplaat werkt ook wel, toch? Is een stuk goedkoper.

Of zoiets met afstandsbediening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPerEQm6jiMQHLTS2s6nv-GGNzA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HDBKGXLztrf578qyHnRgJdyS.jpg?f=user_large
https://www.manutan.nl/nl...e-parkeerslagboom-a603690

• Cheesy
  • Niet online
De professionele paaltjes hebben een fundering van slechts 30x30x35 cm. Blijkbaar is dat genoeg, dus ik zou niet veel meer moeite doen dan deze afmeting.
https://www.visser-assen.nl/anti-parkeerpaal-klapbaar
Afbeeldingslocatie: https://www.visser-assen.nl/image/cache/verkeersbordenproducts/parkeerpaalklap-800x600.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Cheesy op 16-12-2021 11:52 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:32
Budha schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:41:
[...]

Zonder de betonplaat werkt ook wel, toch? Is een stuk goedkoper.

Of zoiets met afstandsbediening:
[Afbeelding]
https://www.manutan.nl/nl...e-parkeerslagboom-a603690
Ik huur een garage met een stukje voorplein. Helaas zit er een middelbare school om de hoek en wordt er regelmatig gewoon een auto pontificaal voor m'n garage gezet rond kind ophaal/brengtijd. Zolang ik er geen last van heb, laat ik het gaan maar ik heb in m'n garage een wielklem liggen, als iemand voor m'n garage staat (dus op prive terrein), gaat de wielklem erop.

Het is een vrij lang voorplein dus meestal kan ik er met m'n kleine auto nog wel soort van omheen manouvreren maar dan gaat gewoon de wielklem erop. Heb er gewoon een 06 nummer van een prepaid phone op staan, krijg dan vanzelf een belletje. Dat is inmiddels een keer of 5 gebeurd en levert altijd hilarische gesprekken op, van mensen die het begrijpen tot scheldende ouders die snel weg moeten want kind moet naar de hockeytraining, dan zeg ik gewoon, ja, ik moest ook weg, maar dat kon niet omdat jij voor mijn garage geparkeerd hebt (waar netjes een bord boven hangt dat het niet de bedoeling is dat je daar parkeert), nu moest ik dus alternatief vervoer nemen.

Ik laat ze altijd kiezen. Voor 50 euro kom ik hem er nu afhalen, voor 10 euro doe ik dat wanneer ik daar zin in heb al moet ik zeggen dat ik coulant ben als mensen redelijk reageren. Inmiddels komt het nauwelijks nog voor want volgens mij is het op het schoolplein nu wel bekend onder ouders dat ze niet maar overal hun auto zo neer kunnen smijten hoe het ze uitkomt.

TL;DR, als de vraagsteller geen paal wil installeren, kan een wielklem op den duur een effectief middel zijn :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
1nsane schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:57:
[...]

Ik huur een garage met een stukje voorplein. Helaas zit er een middelbare school om de hoek en wordt er regelmatig gewoon een auto pontificaal voor m'n garage gezet rond kind ophaal/brengtijd. Zolang ik er geen last van heb, laat ik het gaan maar ik heb in m'n garage een wielklem liggen, als iemand voor m'n garage staat (dus op prive terrein), gaat de wielklem erop.

Het is een vrij lang voorplein dus meestal kan ik er met m'n kleine auto nog wel soort van omheen manouvreren maar dan gaat gewoon de wielklem erop. Heb er gewoon een 06 nummer van een prepaid phone op staan, krijg dan vanzelf een belletje. Dat is inmiddels een keer of 5 gebeurd en levert altijd hilarische gesprekken op, van mensen die het begrijpen tot scheldende ouders die snel weg moeten want kind moet naar de hockeytraining, dan zeg ik gewoon, ja, ik moest ook weg, maar dat komt niet omdat jij voor mijn garage geparkeerd hebt (waar netjes een bord boven hangt dat het niet de bedoeling is dat je daar parkeert), nu moest ik dus alternatief vervoer nemen.

Ik laat ze altijd kiezen. Voor 50 euro kom ik hem er nu afhalen, voor 10 euro doe ik dat wanneer ik daar zin in heb al moet ik zeggen dat ik coulant ben als mensen redelijk reageren. Inmiddels komt het nauwelijks nog voor want volgens mij is het op het schoolplein nu wel bekend onder ouders dat ze niet maar overal hun auto zo neer kunnen smijten hoe het ze uitkomt.

TL;DR, als de vraagsteller geen paal wil installeren, kan een wielklem op den duur een effectief middel zijn :)
Briljant wel, hoewel ik vraagtekens heb bij het juridisch aspect hiervan.

PSN: Flix20-NL

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:32
Flix20 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:02:
[...]

Briljant wel, hoewel ik vraagtekens heb bij het juridisch aspect hiervan.
Dat is zo maar uiteindelijk beschadig ik niet iemands eigendom, ik doe ook altijd netjes een briefje op de voorruit. Overigens is er 1x politie bij geweest, maar die zei dat we het onderling op moesten lossen, die begrepen volgens mij ook wel de ergernis.

Het punt is, je kunt ze wel weg laten slepen maar dat is een dure aangelegenheid die de overtreder echt niet gaat betalen. Of het juridisch afdoende is, weet ik niet maar zoals gezegd, er hangt een bord verboden te parkeren.

Adjust non olet, plerumque...

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Himalaya schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:17:
[...]

Met welk vierkantemeter gewicht hou je dan rekening als je het over lichtgewicht sedumdak hebt? Bij mij weegt een vierkantemeter “droog” ca 55kg en kan helemaal verzadigd tegen de 90kg zijn.

Ik zou denken dat de raveeldragers in combinatie met een set hoekijzers bij het regelwerk voldoende zou moeten zijn.

Overigens een goede keuze dat Sedum, niet alleen mooi maar zorgt ook voor minder warmte in je schuur in de zomer en je hebt er op twee keer per jaar beetje mesten en als het langer dan 4 weken droog is beetje water geven, weinig werk aan. Ga je cassettes plaatsen of met granulaat en vilt zelf een opbouw maken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is mijn dak na ruim 5 jaar.
Wauw, dat ziet er werkelijk prachtig uit! Ik heb cassettes gevonden die een waterverzadigd gewicht van 55kg/m2 hebbben. Cassettes vooral omdat het me wat gemakkelijker lijkt en meer bescherming zou bieden voor het dakleer.

Is dit wat je bedoelt met de hoekijzers (groen) en raveeldragers(rood)? De hoekijzers hebben op deze manier wel weinig vlees in de randgordingen vanwege de kopse kant. Ik had gehoopt dat ze ook als een soort trappetje te krijgen waren waardoor ze op de platte kant geschroefd kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdvRPYBLgSt500865wJdTSiXAM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLSJIbJvDcmg0HkE5fwp9ZIT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:28
Na lang lurken heb ik uiteindelijk iets waar ik niet uit kom.

Mijn woningscheidende wand bestaat hoogstwaarschijnlijk uit deze stenen met daaroverheen een stevige laag specie van ongeveer 2-3cm dik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoW-A1msioK1Wq31gpA5qRyTqc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZHWxSu2fJFzM5oh4yMp4tS65.jpg?f=user_large

Nu heb ik mijn TV meubel opgehangen (Ikea BESTA) met 8x40 pluggen en dit lijkt zeer goed vast te zitten, echter ben ik bang dat gezien het merendeel van de plug in de afwerklaag vastzit dat dit uiteindelijk zal gaan wijken en uiteindelijk de plug zijn grip verliest. Aan de andere kant was de afwerklaag zeer hard en gaf deze redelijk wat weerstand bij het boren (niet op klopstand met scherpe steenboor).

Nu wil ik boven het TV meubel een TV gaan ophangen van 25kg. Ik weet niet wat wijs is hier toe passen qua pluggen. De TV-beugel kwam geleverd met 8x60 houtschroefbouten en 10x50 pluggen. In mijn oude woning ging dit goed in kalkzandsteen. Echter weet ik nu niet waar ik goed aan doe, het zal uiteindelijk allemaal redelijk goed zijn maar het laatste wat ik wil is dat mijn TV naar beneden komt zeilen.

• henkie196
  • Niet online
Slapabeardon schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:13:
Na lang lurken heb ik uiteindelijk iets waar ik niet uit kom.

Mijn woningscheidende wand bestaat hoogstwaarschijnlijk uit deze stenen met daaroverheen een stevige laag specie van ongeveer 2-3cm dik:
[Afbeelding]

Nu heb ik mijn TV meubel opgehangen (Ikea BESTA) met 8x40 pluggen en dit lijkt zeer goed vast te zitten, echter ben ik bang dat gezien het merendeel van de plug in de afwerklaag vastzit dat dit uiteindelijk zal gaan wijken en uiteindelijk de plug zijn grip verliest. Aan de andere kant was de afwerklaag zeer hard en gaf deze redelijk wat weerstand bij het boren (niet op klopstand met scherpe steenboor).

Nu wil ik boven het TV meubel een TV gaan ophangen van 25kg. Ik weet niet wat wijs is hier toe passen qua pluggen. De TV-beugel kwam geleverd met 8x60 houtschroefbouten en 10x50 pluggen. In mijn oude woning ging dit goed in kalkzandsteen. Echter weet ik nu niet waar ik goed aan doe, het zal uiteindelijk allemaal redelijk goed zijn maar het laatste wat ik wil is dat mijn TV naar beneden komt zeilen.
Fisher DuoPower pluggen. Ik zou kijken naar de lange versie (10x80), als je muur tenminste dik genoeg is voor die 80cm (niet-dragende muren met dat type stenen zijn vaak 9 of 10 cm dik, bij mij weten, dragende muren 12-14 cm dik). Voor de lange versies van de duopower pluggen moet de schroef ongeveer tot het einde van de plug komen, hoeft dus niet langer dan de plug te zijn zoals normaal. Anders kan je ook 8x65 pluggen gebruiken, maar dan met goede 6mm dikke schroeven (ik gebruik vrijwel nooit het meegeleverde spul, dat is vaak behoorlijke prut kwaliteit), dat moet het gewicht ook wel kunnen dragen.

Heb zelf met 10x50 duopower pluggen een badkamer radiator opgehangen van zo'n 30-35 kg met een soortgelijke steen, die hangt tot nu toe gewoon vast. Maar de arm / afstand tot de muur is daar natuurlijk niet zo groot. Had wel behoorlijk wat moeite om de pluggen vast te krijgen in de muur, het stucwerk was bij mij te zacht en de plug ging gewoon met de schroef meedraaien. Uiteindelijk met high-tack de pluggen een beetje kunnen vast zetten zodat ze niet meer meedraaiden, en kon daarna de schroeven er goed ingedraaid worden. Hoeft voor jou geen probleem te zijn, maar is wel iets om rekening mee te houden. Als ik het opnieuw kon doen, zou ik eerst 8mm gaten hebben geboord en 8x65 pluggen gebruikt hebben, kleinere pluggen hebben over het algemeen minder de neiging om rond te gaan draaien, en 65mm pakt op meer ribben in de steen dan 40 of 50mm diepte van een normale plug. 6mm is genoeg voor de schroeven, naar mijn idee, zolang het een beetje kwaliteit schroeven zijn.

• henkie196
  • Niet online
habbekrats schreef op donderdag 16 december 2021 @ 05:29:
Misschien mag het volgens de NEN wel (is die norm iets voor elektrische dingen?), maar dat wil niet zeggen dat het bouwkundig een goed idee is. Het is toch een aardige verzwakking voor een dragende muur over de hele breedte van de muur.

Mits je geen vloerverwarming hebt, of andere elektrische leidingen / water leidingen in de dekvloer hebt liggen, is het waarschijnlijk beter om de nieuwe leiding in de vloer te frezen.

@Strider wellicht is de vraag meer op z'n plek in [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6, daar komt deze vraag wel vaker voorbij.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:09
Aan de riool kenners onder ons even een korte vraag.

Om het wat duidelijker te maken heb ik onderstaande getekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUEARj4M_kTe0NKvQfpfIoDLq_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B011uD5eecwELkB7ekie3ePT.png?f=user_large

Op dit moment zit er op zolder nog geen toilet, dit is wel een wens om te realiseren. Helaas is de pijp in de tekening links, aan de rechter kant niet bereikbaar. Nu is het wel mogelijk om rechts een nieuwe pijp vanaf de kruipruimte omhoog te steken en daar een toilet op aan te sluiten.

Nu ben ik benieuwd, is het nodig om daarop ook een riool ontluchting te zetten zoals die links zit?
En zou deze pijp uitgevoerd kunnen worden in 90mm en dan onder het huis horizontaal verder kunnen in 110. Of het 't beste om 110 aan te houden en waarom?

Helaas wordt ik op internet niet veel wijzer. (of ik kan niet zoeken)

Dank vast voor het meedenken!! _/-\o_

• henkie196
  • Niet online
g00gle schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:12:

[Afbeelding]

Op dit moment zit er op zolder nog geen toilet, dit is wel een wens om te realiseren. Helaas is de pijp in de tekening links, aan de rechter kant niet bereikbaar. Nu is het wel mogelijk om rechts een nieuwe pijp vanaf de kruipruimte omhoog te steken en daar een toilet op aan te sluiten.

Nu ben ik benieuwd, is het nodig om daarop ook een riool ontluchting te zetten zoals die links zit?
En zou deze pijp uitgevoerd kunnen worden in 90mm en dan onder het huis horizontaal verder kunnen in 110. Of het 't beste om 110 aan te houden en waarom?

Ik ben geen kenner, maar in ons huis hebben we een toilet aan een kant van het huis, en een (aansluiting voor) een ander toilet aan de andere kant van het huis, beiden met hun eigen pijp van onder naar boven. En bij ons hebben ze op beiden een eigen rioolontluchting gezet, dus ik gok dat het beste is om dat wel te doen.

Even logisch gezien denk ik ook niet dat onluchting helemaal aan de anderre kant van het huis op een andere pijp heel veel kan betekenen voor de afvoer aan de andere kant van het huis. Dus lijkt me het beste om het wel te doen, maar ik ben verder totaal geen expert ;)

Dikte van de pijpen heb ik zo even geen idee van, eerlijk gezegd.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:50

A13X

Dude

[Afbeelding]

90mm kan prima, enige wat ik wel zou doen is ook die leiding door het dak steken en een ontluchting erop. Loop je minder risico dat hij zijn eigen sifon leeg trekt.

Awesome

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Heb je het DYKA technisch handboek voor binnenriolering al gelezen?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:47
Laank schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:14:
[...]

Als ik het goed begrijp is je trekveer dus te kort voor de buis?

Gaat een lastige worden zonder e.e.a. toegankelijk te maken/ te slopen ben ik bang.

Misschien een el. draad erlangs proberen de krijgen en hopen dat die de veer die 15 cm meeneemt? Wel opletten dat die niet ook vast komt te zitten!
Ik weet niet hoe grof zo’n nylon trekveer is, wellicht kans dat je de draad “doorvijlt” als je hem langs de trekveer trekt, wil je natuurlijk ook niet hebben

Hoop dat iemand je hier de gouden tip kan geven!
Nope, de trekveer ligt in de buis en is er niet meer uit te vissen (met dank voor de tips - magneetje leek mij wat risky, wil de buis niet helemaal verstoppen, geen vishengel in de buurt/voorhanden). De oplossing: ik heb maar een nieuw huis gekocht :*)

En in de tussentijd pak ik de multitiool, zaag ik de plint door en trek die van de muur af, en boor met een boormachine een gat van 10mm op het hart van de buis op vloerhoogte +20mm en probeer de veer er zo uit te prutsen. Indien dat niet lukt, plint er weer voor, blind afdekraampje in het geheel en nooit meer naar omkijken :/ Gelukkig zitten er nog 2 connecties meer (die 10GBe aankunnen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38

[Afbeelding]

Maak een aftakking in de riolering rechts zodat er een buis boven de WC uitkomt.
Als je daar dan deze opzet heb je geen last van de stank (buiten productie om uiteraard) en geen last dat je riool vacuüm trekt:
Afbeeldingslocatie: https://www.vanwalraven.com/media/products/615897.png
Kan gewoon binnenshuis, dus je hoeft geen doorvoer in je dak te maken.

Doe de diameter van het ventiel zo groot mogelijk, dan hoor je hem niet.
Als je een hele kleine erop zet kan je hem horen zuigen.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

FabianGTI schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:34:
Maak een aftakking in de riolering rechts zodat er een buis boven de WC uitkomt.
Als je daar dan deze opzet heb je geen last van de stank (buiten productie om uiteraard) en geen last dat je riool vacuüm trekt:
[Afbeelding]
Kan gewoon binnenshuis, dus je hoeft geen doorvoer in je dak te maken.

Doe de diameter van het ventiel zo groot mogelijk, dan hoor je hem niet.
Als je een hele kleine erop zet kan je hem horen zuigen.
Die beluchters zijn normaalgezien enkel een laatste redmiddel, als het écht niet anders kan.
Ze werken niet altijd zoals het hoort & moeten na X tijd vervangen worden dus moeten bereikbaar blijven.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:09
Slonzo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:39:
[...]

Die beluchters zijn normaalgezien enkel een laatste redmiddel, als het écht niet anders kan.
Ze werken niet altijd zoals het hoort & moeten na X tijd vervangen worden dus moeten bereikbaar blijven.
Waarom zou die na X tijd vervangen moeten worden? Ik lees dit niet terug in de handleidingen of beschrijvingen. Ze zeggen zelfs dat je hem kan lijmen of lassen. (niet echt vervang proef dus).

Zoiets zou wel een oplossing voor mij kunnen zijn namelijk. Maar dan wel ergens in een muur weggewerkt waarschijnlijk.

Edit, linkje fabrikant:
https://studor.net/en/pag...admittancevalves-maxivent

[ Voor 6% gewijzigd door g00gle op 16-12-2021 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

g00gle schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:43:
[...]
Maar dan wel ergens in een muur weggewerkt waarschijnlijk.
moet je wel een gaatje in je muur maken anders heb je niet veel aan dat ding ;)

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51
Nu dacht ik eraan om horizontaal een sleuf te frezen, de muren zijn de buitenmuren.

Nu twijfel ik alleen of dit wel mag, ik denk dat de buitenmuren altijd draagmuren zijn? Mag je wel horizontaal frezen, zoals op de onderstaande afbeelding?

Als ik verticaal ga frezen moet ik de leiding via de vloer of via het plafond gaan laten lopen. Het plafond is mooi afgewerkt en de vloer heeft vloerverwarming.

Hoe pak je zoiets aan?

Afbeeldingslocatie: https://electra-gigant-nl.imgix.net/wp-content/uploads/2018/10/stopcontacten-laten-verplaatsen.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Strider schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:59:

Als ik verticaal ga frezen moet ik de leiding via de vloer of via het plafond gaan laten lopen. Het plafond is mooi afgewerkt en de vloer heeft vloerverwarming.

Hoe pak je zoiets aan?

[Afbeelding]
Ja het mag en JA het kan een draagkrachtig probleem worden. normaal zou een constructeur daar naar moeten kijken.. 1 16mm buisje zou ik doorgaans wel durven, maar formeel is het dus een constructieve wijziging.

edit; volgens mij mag je de bocht niet om (zoals op het plaatje) als je het uit het oog van de nen ziet moet je volgens mij op dezelfde muur blijven. Maar ik geloof dat je dat al van plan was :)

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 16-12-2021 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
[...]

Waarom zou die na X tijd vervangen moeten worden? Ik lees dit niet terug in de handleidingen of beschrijvingen. Ze zeggen zelfs dat je hem kan lijmen of lassen. (niet echt vervang proef dus).

Zoiets zou wel een oplossing voor mij kunnen zijn namelijk. Maar dan wel ergens in een muur weggewerkt waarschijnlijk.

Edit, linkje fabrikant:
bij mij staat er zo'n beluchter op de horizontale uitgang van het toilet op de 1e verdieping.
Je hoort heel even een zucht als je doortrekt, en na 17 jaar hadden we ineens wat geur in dat toilet.
Beluchter vervangen, en die doet het al weer 9 jaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:11
Recoil schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:09:
[...]

Wauw, dat ziet er werkelijk prachtig uit! Ik heb cassettes gevonden die een waterverzadigd gewicht van 55kg/m2 hebbben. Cassettes vooral omdat het me wat gemakkelijker lijkt en meer bescherming zou bieden voor het dakleer.

Is dit wat je bedoelt met de hoekijzers (groen) en raveeldragers(rood)? De hoekijzers hebben op deze manier wel weinig vlees in de randgordingen vanwege de kopse kant. Ik had gehoopt dat ze ook als een soort trappetje te krijgen waren waardoor ze op de platte kant geschroefd kunnen worden.

[Afbeelding]
Je zou nog naar zoiets kunnen kijken: https://www.houthandelroo...ng-2/trussclip-verticaal/ die kun je aan de lange zijde van de staande balk vastzetten. Maar ook met hoekijzers zou ik een iet te bang voor zijn. Gaat natuurlijk vooral om afschuifkracht. Ik weet niet hoe groot je dak is maar aan de balken te zien is de overspanning niet heel groot, (kleiner dan 3 meter denk ik).

Cassettes is inderdaad lekker makkelijk, die heb ik ook op ons keukendak, ik had daar ook dakleer dus heb er nog wel een wortelwerende folie tussen liggen. Op de mijn schuur/werkplaats heb ik EPDM liggen en daar is dat niet nodig.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Zo'n belucher is niet meer dan een afsluitende rubberflap op een asje die bij onderdruk even open gaat en dan terug dicht. Het is dus een mechanisch onderdeel dat kan blokkeren door opgebouwd vuil/stof, of de rubber kan versterven, of ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

Edit, linkje fabrikant:
Ik had er zelf ook eentje, werkte perfect.
Bij mij zat hij achter de WC is een loze ruimte waar ook de mechanische afzuiger hing.

Nooit gehoord of problemen mee gehad. :)

Edit: Hmm, zie dat mijn post verwijderd is, naja, volgens mij heeft degene die de vraag had hem nog gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door FabianGTI op 16-12-2021 16:42 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

FabianGTI schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:40:
Edit: Hmm, zie dat mijn post verwijderd is, naja, volgens mij heeft degene die de vraag had hem nog gezien.
Hij staat er nog hoor, maar ik zie jouw & mijn post ook enkel in de 'laaste' weergave, niet als ik de paginanummers gebruik :?

• FabianGTI
Slonzo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:19:
[...]

Hij staat er nog hoor, maar ik zie jouw & mijn post ook enkel in de 'laaste' weergave, niet als ik de paginanummers gebruik :?
Klopt, hetzelfde met jou quote op mijn reactie, dan kom ik op een ander antwoord uit. :+

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Iemand ervaring met een F-railsysteem om planken mee op te hangen? Dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/119001/123

Dit is een dubbele rail, er is ook een enkele rail. Uiteraard kan de dubbele meer gewicht hebben, ik vraag me af of enkel niet meer dan genoeg is. Echt zware spullen zet ik toch op de grond. In een rails van anderhalve meter gaan 8 schroeven dus dat hangt als een huis lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Thijskoman schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:11:
[Afbeelding]

Dit is een dubbele rail, er is ook een enkele rail. Uiteraard kan de dubbele meer gewicht hebben, ik vraag me af of enkel niet meer dan genoeg is. Echt zware spullen zet ik toch op de grond. In een rails van anderhalve meter gaan 8 schroeven dus dat hangt als een huis lijkt me.
draagkracht staat in de beschrijving, als het daar onder blijft is het prima , wel goed genoeg aan de muur schroeven natuurlijk :+

voorbeeld:

https://www.wovar.nl/plankdrager-f-rail-enkel-zwart-250mm/

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 16-12-2021 18:27 ]

• Thijskoman
twain4me schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:25:
[...]

draagkracht staat in de beschrijving, als het daar onder blijft is het prima , wel goed genoeg aan de muur schroeven natuurlijk :+

voorbeeld:

https://www.wovar.nl/plankdrager-f-rail-enkel-zwart-250mm/
Verrek... 110 kilo per 2 dragers, oké dat komt goed! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-09 23:06
Dit is een dubbele rail, er is ook een enkele rail. Uiteraard kan de dubbele meer gewicht hebben,
Is dat wel zo? Is een dubbele niet slechts fraaier als je twee planken naast elkaar wilt hangen vanwege de betere aansluiting?

Bij bijv. hornbach hebben ze een vergelijkbaar systeem, en de enkele en dubbele geven allebei 55 kg per legplank

https://www.hornbach.nl/s...-wit/7023151/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...-wit/7023195/artikel.html

Zie ook het technische gegevensblad voor duidelijke plaatjes; de belastbaarheid is 55 kg per 20 cm rail, en de belastbaarheid per plank is 55 of 65 kg afhankelijk van korte of lange plankdragers.

[ Voor 6% gewijzigd door reductio op 16-12-2021 18:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 22:51

Hoe pak je zoiets aan?

[Afbeelding]
Zoals het op de foto staat mag het niet. Tegenwoordig wordt het centraaldozensysteem toegepast waarbij in de basis alle stopcontacten en schakelaars via een verticale leiding in de muur met een centraaldoos in het plafond verbonden zijn. Daarbij mogen stopcontacten één keer worden doorgelast; vanaf de centraaldoos gaat er dus een leiding naar een stopcontact (één of meerdere bij elkaar) en vanaf daar mag er één buis naar een volgend stopcontact (waarbij wederom geldt één of meerdere bij elkaar) en deze buis mag zowel horizontaal als verticaal geplaatst zijn. De doorgelaste stopcontacten moeten tevens op dezelfde wand zitten als het stopcontact van waar wordt afgelast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
[Afbeelding]

Bij m'n ouders hebben ze een wandkast gemaakt met ik geloof zo'n 4 van die rails naast elkaar, over een meter of 3. Planken zijn oud eiken parket, staan vol met zware boeken (encylopedia serie, dat formaat), en dat hangt al jaren goed aan een multiplex wandje. Werkt dus best goed, naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
reductio schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:48:
Is dat wel zo? Is een dubbele niet slechts fraaier als je twee planken naast elkaar wilt hangen vanwege de betere aansluiting?
Ik denk dat je gelijk hebt, top dat blad met de technische gegevens, bedankt!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]

Zo'n systeem hangt hier al tijden aan de muur. De dubbele dragers zijn enkel bedoeld om netjes 2.planken naast elkaar te kunnen plaatsen, die zorgen niet voor extra draagkracht.
Het zou bijna knap zijn als je hier 100kg per plank op weet te krijgen, maar dan nog moet dat hoed gaan.

Het is een heerlijk systeem voor als het niet al te mooi hoeft te zijn.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
PaT schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:17:
[...]

De dubbele dragers zijn enkel bedoeld om netjes 2.planken naast elkaar te kunnen plaatsen, die zorgen niet voor extra draagkracht.
Het zou bijna knap zijn als je hier 100kg per plank op weet te krijgen, maar dan nog moet dat hoed gaan.

Het is een heerlijk systeem voor als het niet al te mooi hoeft te zijn.
De dubbele f-dragers zijn een stuk mooier dan de enkele simpele die jij denk ik gebruikt.
En die zijn speciaal dus voor de dubbele f-rail.
Beide rails hebben inderdaad hetzelfde draagvermogen maar omdat de dubbele dragers korter zijn dan de enkele hebben die weer iets minder draagvermogen dan enkele.
Ze staan echter wel mooier omdat ze iets terugvallen onder een (standaard) plank(breedte).
En er zijn boekensteunen voor die steun geven, die heb je voor de enkele rails niet.
Qua draagkracht zet ik er trouwens vraagtekens bij, imo zijn de dubbele dragers robuuster dan de enkele maar kunnen dus gemiddeld 10 kg minder dragen. 45kg dubbel vs 55 kg enkel bij "normale" breedten, de allerkortste wat minder, alleen de 50 en 60 cm enkel dragen 65 kg tegen 50 kg voor de dubbele 47 cm.
En de dunne boekensteun kan dan weer wel 55 kg dragen???

De serie heeft gewoon plankverbinders die op beide dragers passen.
Dus in een dubbele drager kun je dit leggen om een plank te verbinden, maar ook op/om een enkele drager, en beide planken vastschroeven.
Wederom staat het bij de dubbele drager mooier omdat het meeste in de drager wegvalt en je alleen twee lipjes ziet.
Dat je dus een dubbele drager nodig hebt om een plank te verbinden is niet waar.

Edit: verkeerd gelezen, ik dacht dat je een dubbele rail met twee enkele dragers bedoelde om een plank te kunnen verbinden. Op een dubbele drager kun je zonder plankverbinder geen twee planken leggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 16-12-2021 22:33 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:28
henkie196 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:38:
[...]

Fisher DuoPower pluggen. Ik zou kijken naar de lange versie (10x80), als je muur tenminste dik genoeg is voor die 80cm (niet-dragende muren met dat type stenen zijn vaak 9 of 10 cm dik, bij mij weten, dragende muren 12-14 cm dik). Voor de lange versies van de duopower pluggen moet de schroef ongeveer tot het einde van de plug komen, hoeft dus niet langer dan de plug te zijn zoals normaal. Anders kan je ook 8x65 pluggen gebruiken, maar dan met goede 6mm dikke schroeven (ik gebruik vrijwel nooit het meegeleverde spul, dat is vaak behoorlijke prut kwaliteit), dat moet het gewicht ook wel kunnen dragen.

Heb zelf met 10x50 duopower pluggen een badkamer radiator opgehangen van zo'n 30-35 kg met een soortgelijke steen, die hangt tot nu toe gewoon vast. Maar de arm / afstand tot de muur is daar natuurlijk niet zo groot. Had wel behoorlijk wat moeite om de pluggen vast te krijgen in de muur, het stucwerk was bij mij te zacht en de plug ging gewoon met de schroef meedraaien. Uiteindelijk met high-tack de pluggen een beetje kunnen vast zetten zodat ze niet meer meedraaiden, en kon daarna de schroeven er goed ingedraaid worden. Hoeft voor jou geen probleem te zijn, maar is wel iets om rekening mee te houden. Als ik het opnieuw kon doen, zou ik eerst 8mm gaten hebben geboord en 8x65 pluggen gebruikt hebben, kleinere pluggen hebben over het algemeen minder de neiging om rond te gaan draaien, en 65mm pakt op meer ribben in de steen dan 40 of 50mm diepte van een normale plug. 6mm is genoeg voor de schroeven, naar mijn idee, zolang het een beetje kwaliteit schroeven zijn.
Dank voor het uitgebreide antwoord! Ik vermoed dat gezien ik nu 5cm diep ben gegaan en ik net in de rode steen zit ik wel wat dieper kan gaan en een 10*80 mogelijk moet zijn. Indien ik bij de buren uitkom zou ik nog lief kunnen vragen slotbouten te plaatsen. High tack kan ook nooit kwaad in dit soort situaties, dus dat zal ik er inderdaad ook even inzetten. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameraadpjotr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 07:59

Hoe pak je zoiets aan?

[Afbeelding]
Ik zou eerder in opbouw werken, frezen in draagmuren lijkt mij niet zo'n goed idee (en ze gewoon "in de pleister" leggen zoals Mr. Bricoleur in ons huis gedaan heeft ook niet trouwens).

Doorlussen van stopcontacten is de courante praktijk, en in BE worden centraaldozen ook niet vaak meer gebruikt (één leiding van A naar B naar C etc. - makkelijker om de draden te vervangen). Let wel dat er niet meer dan 8 aansluitpunten per kring mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:24
Slapabeardon schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:48:
[...]

Dank voor het uitgebreide antwoord! Ik vermoed dat gezien ik nu 5cm diep ben gegaan en ik net in de rode steen zit ik wel wat dieper kan gaan en een 10*80 mogelijk moet zijn. Indien ik bij de buren uitkom zou ik nog lief kunnen vragen slotbouten te plaatsen. High tack kan ook nooit kwaad in dit soort situaties, dus dat zal ik er inderdaad ook even inzetten. Dank!
Heb je dan wel een slotbout met een haakje eraan? Dan heeft je buurman gelijk een kapstok ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Teijgetje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:53:
[...]
Een 6 mm schroef in een 8 mm plug is veel te dik,.dat draait geheid door in dit soort korrelbeton muren.
Je hebt haast meer grip als je zonder boren een schroef de muur in draait.
Ik zou een 10 mm plug in 8 mm gaten slaan voor 6 mm schroeven. En dan de schroef aan draaien.
Blijft tricky want zo een muur kan niets hebben qua kracht, zodra je de plug "opstroopt" breekt hij een gat uit.
En ik denk dat Duopower hiervoor net te rigide is, je hebt eerder een zachte plug nodig zoals de [
Dank! Het is gelukt met een combinatie van de voorgestelde SX pluggen en spijkerpluggen (8x100). Fijn dat er nog ijzerwarenwinkels zijn waar je dit per stuk kan kopen om zo te testen wat goed werkt. De spijkerpluggen stropen in ieder geval niet op maar zetten uit op de plek waar de muur hard is.

Het opstropen van de (relatief korte) duopower plug zal inderdaad het voornaamste probleem zijn geweest.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Had nog wat restjes over van een vorig project en kon er een klein kaasplankje uit maken.
Gaat naar een bevriende houtbewerker dichtbij die me al een aantal keer zeer vriendelijk geholpen heeft als kerst aardigheidje met wat kaas, dadels en noten erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqG-gE_TuhpXtXkKfY57-km23Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKMR7KtcFyYj1XAb4Bp7W95l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@HTT-Thalan Leuk/ludiek idee. Maar euh, twee kaasplankjes gemaakt? ;)
@HTT-Thalan Excuus, iets gaat er mis hier met de telling qua posts, leek dubbelpost.

Morgen met een nieuwe binnendeur bezig, de paumelles zijn krom gegaan door zoonlief. Terugbuigen resulteerde in een afgebroken pen...

[ Voor 18% gewijzigd door PD2JK op 17-12-2021 13:58 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

PD2JK schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:43:
@HTT-Thalan Leuk/ludiek idee. Maar euh, twee kaasplankjes gemaakt? ;)
Eh :?. Eentje, hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reductio
Even een simpele noob-vraag. Ik heb zo'n PU-schuim-bus voor huis-tuin-en-keuken-gebruik. Na gebruik zit die 'spray nozzle' natuurlijk vol uithardend schuim. Hoe gebruik je dit een tweede keer? Kun je hem schoonmaken (nog voor uitharding)? Ik kan zo gauw geen losse spray nozzles vinden (zoals ik gewend ben voor kitspuiten) behalve dan iets obscuurs zoals dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 21:33
reductio schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:19:
Even een simpele noob-vraag. Ik heb zo'n PU-schuim-bus voor huis-tuin-en-keuken-gebruik. Na gebruik zit die 'spray nozzle' natuurlijk vol uithardend schuim. Hoe gebruik je dit een tweede keer? Kun je hem schoonmaken (nog voor uitharding)? Ik kan zo gauw geen losse spray nozzles vinden (zoals ik gewend ben voor kitspuiten) behalve dan iets obscuurs zoals dit.
Zoiets? nvm, de zelfde maar dan p/s

(overigens wil de bus rechtop houden en spuiten ook wel helpen)

[ Voor 6% gewijzigd door jichem op 17-12-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Staat er niet op in één keer gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Je hebt van die reiniger te koop, maar die is voornamelijk bedoelt voor PUR pistolen.
https://www.kitcentrum.nl...einiger-aa290-500ml-p:35/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:35
Flesje Aceton of nagellak remover op basis van Aceton kopen, werkt prima.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ipv op z'n kop gewoon recht houden en even leegblazen helpt al veel.
Die losse opzetstukjes vind je toch gewoon in de bouwmarkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

na gebruik even rechtop laten staan dan rechtop houden en kort spuiten. dan blaas je het ventiel leeg en (grotendeels) het rietje. het rietje kan je dan (mechanish) veder schoon maken als het uitgehard is of je gebruikt pur reiniger als het nog zacht is. (korter knippen kan natuurlijk ook)
Zonder eerste stap wil het wel eens gebeuren dat er een puf pur uit komt, ook niet super erg, maar dan weet je dat. illbruck heeft trouwens losse nozels voor hun bussen, maar ik denk dat ze op de meeste andere ook passen. (nooit geprobeerd, ik heb al tijden pur pistolen)
https://www.combifit.nl/purschuim

edit: ik zie dat je die al had gevonden Illbruck is in de pur wereld niet echt obscuur te noemen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 17-12-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reductio
Flix20 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:23:
Staat er niet op in één keer gebruiken?
Nope.

De officiele documentatie (zie mijn linkje) zegt er trouwens wel iets over:
Verwerking
Schud de bus krachtig gedurende 20 seconden. Schroef de adapter op de bus. Bevochtig de vet- en stofvrije ondergrond. Voor niet klassieke ondergronden wordt het aangeraden op de ondergrond eerst een hechtingstest uit te voeren. Vul de voeg of holte voor 1/2de daar het schuim nog verder uitzet tijdens het doorharden. Schud regelmatig gedurende het gebruik. Indien er in verschillende lagen wordt gewerkt dient tussen de lagen bevochtigd te worden. Niet uitgehard schuim kan verwijderd worden met cleaner of aceton. Test voorafgaand aan het gebruik van de cleaner of oppervlakken hierdoor niet worden aangetast. Vooral kunststoffen en lak of verflagen kunnen hiervoor gevoelig zijn. Uitgehard schuim is enkel mechanisch te verwijderen of met Soudal PU-remover.
Dat snap ik voor 'gemorst' schuim, maar ik zag nog niet voor me hoe men dat in de praktijk doet met dat 'rietje'.
twain4me schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:39:
[...]

na gebruik even rechtop laten staan dan rechtop houden en kort spuiten. dan blaas je het ventiel leeg en (grotendeels) het rietje. het rietje kan je dan (mechanish) veder schoon maken als het uitgehard is of je gebruikt pur reiniger als het nog zacht is. (korter knippen kan natuurlijk ook)
Zonder eerste stap wil het wel eens gebeuren dat er een puf pur uit komt, ook niet super erg, maar dan weet je dat.
Thanks!
illbruck heeft trouwens losse nozels voor hun bussen, maar ik denk dat ze op de meeste andere ook passen. (nooit geprobeerd, ik heb al tijden pur pistolen)
https://www.combifit.nl/purschuim

edit: ik zie dat je die al had gevonden Illbruck is in de pur wereld niet echt obscuur te noemen ;)
Ah, met 'obscuur' doelde ik meer op het gescherm met 'gepatenteerd' in hun beschrijving "speciaal ontwikkeld om op het gepatenteerde 2-in-1 systeem aan te brengen.". Misschien passen ze inderdaad gewoon overal op. Ik zie dat bouwmaat inderdaad als toepassing zegt "Nozzles voor het handmatig uitspuiten van standaard bussen pu schuim"
Slonzo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:29:
Die losse opzetstukjes vind je toch gewoon in de bouwmarkt?
Ik kon ze laatst niet vinden, maar het was sluitingstijd dus had haast.

Bedankt allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

reductio schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:59:
Dat snap ik voor 'gemorst' schuim, maar ik zag nog niet voor me hoe men dat in de praktijk doet met dat 'rietje'.
Koop gewoon een bus aceton in de bouwmarkt, en doe een paar cc in het rietje met een spuitje dat je bij de apotheek haalt o.i.d.; de PUR smelt als sneeuw voor de zon eens hij met aceton in contact komt.

Je kan ook gewoon een bus 'PUR cleaner' kopen, dat is eigenlijk gewoon aceton in een spuitbusje waar ze idioot veel geld voor vragen maar wel lekker makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Ik haak trouwens wel meteen even in op het PUR verhaal met een eigen PUR vraag.

In mijn appartement wordt het momenteel weer flink koud en ben ik bezig met isolerende maatregelen.
Aan de voorzijde, waar de werkruimte is, word het ook akelig koud en heb ik nu ook wel een idee waarom.
Bij de kozijnen aan de voorzijde zit best wat ruimte tussen het kozijn en de onderdorpel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0GmaKvJMHfZfTtWHPYnw43nj_E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUJUQFYF2PfgYfHHsWg4rhlN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTSYLWKSaVUCvbysrKwlLPgsRvA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8yfls4G0lfVZH6hy2Xu4fH4h.png?f=fotoalbum_tile

Nu weet ik dat ventilatie een belangrijk aspect is in huis, maar warmte is ook wel fijn.
Kan ik hier wat PUR tegenaan gaan gooien of gaat dat weinig uitmaken of meer kwaad dan goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reductio schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:59:
[...]

Ik kon ze laatst niet vinden, maar het was sluitingstijd dus had haast.

Bedankt allen!
Staan gewoon bij de pur bussen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/498/373/0/DV_8_7107046_02_4c_DE_20170504140814.jpg
https://www.hornbach.nl/s...tuks/7107046/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Flix20 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:29:

In mijn appartement wordt het momenteel weer flink koud en ben ik bezig met isolerende maatregelen.
Aan de voorzijde, waar de werkruimte is, word het ook akelig koud en heb ik nu ook wel een idee waarom.
Bij de kozijnen aan de voorzijde zit best wat ruimte tussen het kozijn en de onderdorpel.
[Afbeelding][Afbeelding]

Nu weet ik dat ventilatie een belangrijk aspect is in huis, maar warmte is ook wel fijn.
Kan ik hier wat PUR tegenaan gaan gooien of gaat dat weinig uitmaken of meer kwaad dan goed?
Je hebt waarschijnlijk een VVE. Kozijnen (incl aansluitingen) vallen meestal onder de VVE als er iets niet goed is kan je beter daar aan de bel trekken ipv zelf iets gaan doen (wat formeel in de meeste gevallen niet eens mag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:59

Pelle

🚴‍♂️

Pelle schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:47:
1. Weet iemand nog een betaalbare leverancier voor dit soort bureaubladen? Zelf ophalen in regio Rotterdam heeft de voorkeur. 80cm diep is een eis.
Tip: Via een collega kwam ik bij bouwmarkt Bauhaus uit. Lijkt qua concept erg op de Hornbach, maar is nog niet heel groot hier in NL.
(Nog) maar 4 vestigingen in NL (Groningen, Venlo, Hengelo en Den Hoorn (Delft/Den Haag)).

Ik was behoorlijk onder de indruk van het aanbod van werkbladen. Zowel reguliere werkbladen als massief houten bladen in eiken, beuken, acacia, walnoot, bamboe, hevea, rubberwood, vuren enz.
De meeste bladen ook nog eens in meerdere diktes (26mm, 38mm) en zowel 63cm als 80cm diep te verkrijgen. Veel voorraad en echt hele fatsoenlijke prijzen (€ 99 voor een 200x80 massief eiken blad van 26mm bijvoorbeeld).

Ik had er wel een half uurtje omrijden voor over. Dit weekend de boel in de lak zetten en dan aan de muur monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
twain4me schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:45:
[...]

Je hebt waarschijnlijk een VVE. Kozijnen (incl aansluitingen) vallen meestal onder de VVE als er iets niet goed is kan je beter daar aan de bel trekken ipv zelf iets gaan doen (wat formeel in de meeste gevallen niet eens mag)
Helemaal niet aan gedacht!
HEb er even melding van gemaakt. Beheerder zal het onderzoeken en terugkoppelen aan bestuur.
En laat ik nou zelf in het bestuur zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Flix20 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:29:

[Afbeelding][Afbeelding]

Tocht het? En ja, dat gat links is niet zo fijn, wat voegmiddel erin. Maar ga niet niet purren en/of kitten. Dan heb je over niet al te lange tijd rot in je kozijnen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Pelle schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:55:
[...]

Tip: Via een collega kwam ik bij bouwmarkt Bauhaus uit. Lijkt qua concept erg op de Hornbach, maar is nog niet heel groot hier in NL.
(Nog) maar 4 vestigingen in NL (Groningen, Venlo, Hengelo en Den Hoorn (Delft/Den Haag)).

Ik was behoorlijk onder de indruk van het aanbod van werkbladen. Zowel reguliere werkbladen als massief houten bladen in eiken, beuken, acacia, walnoot, bamboe, hevea, rubberwood, vuren enz.
De meeste bladen ook nog eens in meerdere diktes (26mm, 38mm) en zowel 63cm als 80cm diep te verkrijgen. Veel voorraad en echt hele fatsoenlijke prijzen (€ 99 voor een 200x80 massief eiken blad van 26mm bijvoorbeeld).

Ik had er wel een half uurtje omrijden voor over. Dit weekend de boel in de lak zetten en dan aan de muur monteren.
Woon zelf in Delft en ben laatst even wezen kijken bij de bauhaus. Meeste is inderdaad redelijk te vergelijken met de hornbach (zit ook vlakbij Delft _/-\o_ ) en niet heel erg bijzonder.
Maar mij was ook opgevallen hoeveel werkbladen ze daar hadden. Ook aan het oriënteren op een nieuw bureau dus grote kans dat ik die daar ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Pelle schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:55:
[...]

Ik was vorige week nog in de Bauhaus vestiging in Den Hoorn om wat tuinplanten te halen. Ze hadden in elk geval andere planten dan de reguliere bouwmarkten in de buurt.

Prima bouwmarkt verder. Ze hebben, net als Hornbach, ook een drive-in.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
Flix20 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:22:
[...]

Helemaal niet aan gedacht!
HEb er even melding van gemaakt. Beheerder zal het onderzoeken en terugkoppelen aan bestuur.
En laat ik nou zelf in het bestuur zitten :+
oei, had je bijna jezelf op de vingers mogen tikken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Deze komende vakantie heb ik voornemens om een nieuwe eettafel te maken en ik wou deze opbouwen uit een 40mm multiplex 'deurplaat' met daarop een visgraat parket van 11mm dik (met 4mm toplaag).
Nu zit ik alleen te twijfelen wat voor lijm ik hier tussen moet doen. 2K parketlijm of gewoon witte houtlijm of bruislijm?
Ik heb niet veel trek in om alle broodjes los met lijmklemmen vast te zetten voor een bepaalde tijd.
Daarna wou ik dit aflakken met een 2-3 lagen skylt lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:33
Ik wil graag het toilet in de badkamer vervangen voor een duoblok toilet zonder hak/breekwerk. Huis komt uit 1989, badkamer is ooit wel aangepakt door de vorige bewoners maar het toilet is nog origineel (vieze vlakspoeler). Het is een PK afvoer waarbij het hart van de afvoer op 21cm van de vloer zit. Is dit een exotische maat die tegenwoordig niet meer gebruikt wordt? Ik zie bij vrijwel elke duoblok toilet een maat van 18cm / 8.5cm. Kansloze missie?

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

De laatste paar dagen had ik wat tijd over... Zelfs zoveel tijd dat ik even flink wat werk heb verzet op m'n bovenverdieping om daar de laatste puntjes op de "i" te zetten :9

Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_8.jpg

Gisteravond ook maar meteen even ervan gebruik gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_9.jpg

>:)

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_10.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_11.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_12.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_13.jpg

Printplaatje gemaakt voor de aansturing van enkele RGB-LED-strips:
Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_14.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_15.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_16.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_17.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_18.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_19.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_20.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_21.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/HSM10_badkamer_22.jpg

Ik woon nu ongeveer 2 jaar hier, dus het begon ook wel een beetje tijd te worden...
Niet dat het er extreem slecht uitzag ofzo, maar gewoon helemaal "af" is toch altijd beter dan iedere keer "ahja, ik moet dit en dat nog even doen" 8)7

Voor de (tech) geïnteresseerden:

-De sterrenhemels* in zowel slaapkamer als badkamer reageren echt op de wolken boven het huis (ofja, eigenlijk is het iets "grover": boven het dorp).
-Alle (RGB) LED's kan ik bedienen met m'n telefoon (via Philips Hue, of met software + hardware die ik zelf gemaakt heb).
-Er zitten speakers precies boven/achter het hoofd in het bubbelbad. Hierop kan ik (net zoals de speakers in de slaapkamer + inloopkast) muziek streamen met Sonos, maar ook het geluid op laten horen. Dat laatste is écht zeer relax aangezien bubbels (of waterjets) nooit heel stil zijn.
-Op de RGB-LED's kan ik allerlei dingen "laten zien/weten". Bijvoorbeeld als er een bewegings-sensor in de tuin wordt getriggerd, of als er een boeking bij m'n escaperoom binnenkomt. Ook kan ik bijvoorbeeld instellen dat de LED-strip eerst groen is, en naargelang het douchen duurt wordt deze steeds roder ("tijd is voorbij") :+
-Als de deurbel gaat, en ik lig in bad tv/film te kijken, dan verschijnt er (voor 10 sec.) een foto van degene die voor de deur staat op de tv.
-Met de remote voor de tv (op slaapkamer + badkamer hangen exact dezelfde tv's) kan ik bepaalde dingen laten gebeuren. Bijvoorbeeld de voordeur openen mocht dat eens handig/nodig zijn. Maar ook bijvoorbeeld iets "triggeren" op de computer of NAS. Dat kan dus letterlijk ALLES zijn wat je kunt bedenken. Van het (ver)kopen tot crypto's, het sturen van een mail, meer camerabeelden bekijken, etc, etc...
-De minibar heb ik op precies die afstand geplaatst zodat je er nog (tot de helft) zelf aan kan als je in bad zit :9

De "ruwbouw" was al klaar, maar al met al heb ik toch wel wat werk verzet afgelopen week :9 8)
Pagina: 1 ... 183 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/