[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 171 ... 450 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Vandaag een poging gedaan om de bekleding van onze dakkapel te vervangen, maar ik kwam al snel tot de conclusie dat dit geen dhz klus voor mij was.

Er zit een mdf plaat oid op en die is aan de onderzijde over zo'n 20cm zo rot als wat. Ook het boeideel is echt beyond repair.

Ik was dus dapper begonnen met het zijpaneel los te snijden van de beplating aan de voorzijde (die ook al aardig slecht aan het worden is kwam ik daardoor achter), maar vervolgens kon ik eigenlijk nergens tussen komen om de boel los te wrikken. De panelen zitten gespijkerd.

Met grof geweld durfde ik er dan ook weer niet op los, want ik wil nog wel een' back up' hebben als het allemaal tegen zit.

Hoe wordt dit door de professionals gedaan? Wordt zo'n plaat dan aan gort gezaagd en gewoon opnieuw bekleed of doen ze dat anders?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:17
Vandaag begonnen met op maat maken deurlijsten, ging vrij vlot en geen verkeerde zaagsnedes gemaakt :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1FR4RZuHN6xMD-LNN5kbf47O0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqjrlTHYMXdPx60HouG6sFfV.jpg?f=fotoalbum_large

Nu schilderen en daarna bevestigen.

Ohja vraagje:
Ik ga ze met hightack kit vastmaken, maar wat is gangbaar, dotten lijm of gewoon lange lijnen (golvend) lijm?

[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 23-10-2021 18:00 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

PaT schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:54:
Hoe wordt dit door de professionals gedaan? Wordt zo'n plaat dan aan gort gezaagd en gewoon opnieuw bekleed of doen ze dat anders?
Als ik bij mij kijkt.... met brut geweld en een zaag is alles in 20 minuten weg.
Daarna bouwen ze een nieuwe op.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Cyberpope schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:08:
[...]

Als ik bij mij kijkt.... met brut geweld en een zaag is alles in 20 minuten weg.
Daarna bouwen ze een nieuwe op.
Daar was ik al bang voor. Dat is leuk op een lange zomerdag, maar niet in de herfst in je uppie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

PaT schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:12:
[...]

Daar was ik al bang voor. Dat is leuk op een lange zomerdag, maar niet in de herfst in je uppie....
Bij mij hebben ze dit op winderige januaridag gedaan. Wel met 3 man.
In 1 dag klaar. 8 uur hier en 15.30 klaar.
Wel een dakkapel van 1 meter vervangen door 1 van 3.5 meter.
Ter plekke opgebouwd, geen kant & klaar erop getakeld.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyberpope op 23-10-2021 18:46 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-05 13:44
Wij zijn al een poosje bij schoonmoe aan het schilderen, maar nu in de badkamer aangekomen weet ik het even niet meer.
Hopelijk heeft hier iemand eerder met hetzelfde gehad en heb je wat advies.

De badkamer wanden zijn voorzien van of wel lak of wel (hele oude) saus met glans. Ik denk zelf aan een lak.
Maar hoe dit te behandelen om hier overheen te sauzen?

De losse gedeeltes zijn verwijderd en ik dacht zelf aan flink opschuren en dan zoiets er overheen.

Foto's huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_D-Xz5bxu7H3wCbbFMNP1Nlhtvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxyCJcFljjQJUAVDQW1UyYWU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8VwI7AF6jmrAsUOiiNhmfLAPO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NCyFHrBb8s4Bu1XaSpxbT4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUpdcTTi7EWfo4sCSQ9CLQC0aQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4uIEoQwDLlLpaDotCMT1NQ6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:37
Martinusz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:58:

Ohja vraagje:
Ik ga ze met hightack kit vastmaken, maar wat is gangbaar, dotten lijm of gewoon lange lijnen (golvend) lijm?
Dotten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
marvel27 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:06:
Ik ga een voorzetwand maken met zo'n 10cm PIR, en ik vraag mij af wat ik het best met de dagkanten van de raamkozijnen kan doen. Ook isoleren met 1 of 2cm PIR+gipsplaat/multiplex, of de isolatie achterwege laten?

Ik ben ook aan het denken aan de afwerken van de dagkant. Het is een jaren 30 huis, dus ik vond de afwerking van het kozijn op deze foto wel leuk.

[Afbeelding]

Komt trouwens uit dit blog.

Maar geen idee welke term ik moet zoeken om meer van dergelijke profielen te vinden. Ik zocht op 'sierlijst', maar dat lijkt enkel voor de aansluiting tussen plafond en muur te zijn. Architraven voor de verticale lijst rond een deurkozijn. Dan weet ik het ook niet meer :P
Grappig, ik ben mij toevallig aan het inlezen over afwerking van dagkanten. Sierlijst/deurlijst/plint/architraaf etc zijn zoektermen.

https://www.gekophout.com/architraven.html

https://www.plintenfabrie...eur-afwerking/architraven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
We hebben in een slaapkamer de plinten verwijderd en daarna de wanden gestuct.
Vrouwlief heeft vandaag de wanden behangen.

Ik heb nieuwe mooie grove massieve eiken plinten gekocht. Ze zijn redelijk recht maar niet 100%.
De bedoeling is om de plinten niet te waxen, olien, lakken, beitsen of te schilderen.
De wanden zijn van gipsblokken en kalkzandsteen.
Hoe kan ik de plinten het beste monteren?

Mijn eerste gedachte was met lijmkit per plint even fixeren maar ben bang dat dat niet houdt op het stucwerk.

Wie heeft een goed idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
nokiaan958GB schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:04:
We hebben in een slaapkamer de plinten verwijderd en daarna de wanden gestuct.
Vrouwlief heeft vandaag de wanden behangen.

Ik heb nieuwe mooie grove massieve eiken plinten gekocht. Ze zijn redelijk recht maar niet 100%.
De bedoeling is om de plinten niet te waxen, olien, lakken, beitsen of te schilderen.
De wanden zijn van gipsblokken en kalkzandsteen.
Hoe kan ik de plinten het beste monteren?

Mijn eerste gedachte was met lijmkit per plint even fixeren maar ben bang dat dat niet houdt op het stucwerk.

Wie heeft een goed idee?
Een beetje kwaliteit montage kit houdt wel, ook op stukwerk. Je gaat geen kast ophangen ;-)

Paar dotjes zijn voldoende. Vast-los-vast methode gebruiken (lijmen, duwen tegen de muur, gelijk losmaken, daarna circa 4 minuten duwen tegen de muur).

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Als de wand mooi vlak is wil montagekit prima en kan het waarschijnlijk ook wel in 1 keer (dus niet vast-los-vast). Als je wat meer kromming hebt dan idd vast-los-vast, waarbij je dus zo'n vijf minuten wacht voor je hem de tweede keer erop drukt.

Heb net de keuken voorzien van nieuwe plinten op deze manier.

Hm ik heb overigens wel alles af laten kitten en schilderen naderhand. Zonder kit waren her en der wel wat oneffenheden te zien.

[ Voor 17% gewijzigd door Beekforel op 24-10-2021 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:00

bonzz.netninja

Niente baffi

fx500 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:27:
Wij zijn al een poosje bij schoonmoe aan het schilderen, maar nu in de badkamer aangekomen weet ik het even niet meer.
Hopelijk heeft hier iemand eerder met hetzelfde gehad en heb je wat advies.

De badkamer wanden zijn voorzien van of wel lak of wel (hele oude) saus met glans. Ik denk zelf aan een lak.
Maar hoe dit te behandelen om hier overheen te sauzen?

De losse gedeeltes zijn verwijderd en ik dacht zelf aan flink opschuren en dan zoiets er overheen.

Foto's huidige situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk eerder een speciale latex voor gebruik in natte ruimtes. Die hebben ook vaak een glans erop.

Ik zou het gewoon licht opschuren, heel goed ontvetten en er een nieuwe laag op zetten. Mocht het bij het schuren los komen van de ondergrond ben je het bokje en moet je de muur helemaal kaal steken en opnieuw alle lagen erop gaan zetten. Extra aandacht aan goede voorstrijk is in een natte ruimte wel verstandig.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:18
bonzz.netninja schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:05:
[...]

Ik denk eerder een speciale latex voor gebruik in natte ruimtes. Die hebben ook vaak een glans erop.

Ik zou het gewoon licht opschuren, heel goed ontvetten ......
Andersom. Eerst ontvetten.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

hansvk schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:21:
[...]

Andersom. Eerst ontvetten.
Klopt. Anders loopt je schuur ding vol. Maar dat leek mij evident maar idd :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
@Teijgetje @Martinusz voor wie nog geïnteresseerd is...

Dit zat eronder.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JH57f59z/IMG-20211024-124124.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
NeutraleTeun schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:29:
@Teijgetje @Martinusz voor wie nog geïnteresseerd is...

Dit zat eronder.

[Afbeelding]
Gewone schroef dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadonder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:11
Hi,

Ik wil graag een bestaande witte deur vervangen voor een zwarte deur en de daarbij behorende paumelle. Ik weet alleen niet welke ik moet hebben. Kunnen jullie hierbij helpen?

Huidig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mONGi_g_Gvv4mECVQhl-SsLl1Lg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4i8PbUibVin8haKINUaYYCf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGUxK7XYC-k4ZIAYogFcLE3zCjQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCQE7MFjAdb9THbSDUw4eWLB.jpg?f=fotoalbum_tile

Nieuw
Het zou één van onderstaande moeten zijn volgens de bouwmarkt, maar welke?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IhQ10tpoTIzcQrzJTLFu0O93Sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iy3dfZ8Ps2TVOKuCsGuUHwzt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eb_fD2PvbdW9Sz-4abgMEQWCXjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3Grv5mVYUrgEuP82c54XgIZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:57

Pixeltje

Woo-woohoo!

Kadonder schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:51:
Hi,

Ik wil graag een bestaande witte deur vervangen voor een zwarte deur en de daarbij behorende paumelle. Ik weet alleen niet welke ik moet hebben. Kunnen jullie hierbij helpen?

Huidig:

[Afbeelding][Afbeelding]

Nieuw

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op basis van je foto’s zou ik zeggen de onderste, met twee ronde pinnen in het vaste deel van het scharnier.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboman
  • Laatst online: 15-05 19:55

Eboman

Ondertitel

Pixeltje schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:00:
[...]

Op basis van je foto’s zou ik zeggen de onderste, met twee ronde pinnen in het vaste deel van het scharnier.
dit zou ik ook zeggen, ik heb die paumelle met het plaatje en die is goed zichtbaar.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:53
Dat is vooral afhankelijk van je nieuwe zwarte deur.
Of wil je de bestaande deur zwart maken? In dat geval heb je de onderste nodig zonder plaatje.
Kadonder schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:51:
Hi,

Huidig:

[Afbeelding][Afbeelding]

Nieuw

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:25
In zijn kozijn zitten twee ronde pennen (zichtbaar), dus die (onderste) moet je hebben.
In de deur komt maar één pen geschroefd.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 24-10-2021 18:46 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:34
En ter bevestiging van bovenstaande. Er zit een gaatje in je huidige systeem. Daar past een inbus op waarmee je de metrische schroef van je onderste plaatje kan ronddraaien.

Hollander modus: jij geluk is ook nog de goedkopere ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door significant op 24-10-2021 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:53
Je hebt gelijk, ik had niet goed gekeken.
Terwijl ik ze laatst zelf nog los heb gehad 8)7
Teijgetje schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:46:
In zijn kozijn zitten twee ronde pennen (zichtbaar), dus die (onderste) moet je hebben.
In de deur komt maar één pen geschroefd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 15-05 21:31
Daikirai schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:59:
Ik heb 2 offertes ontvangen voor het leggen van een cementdekvloer (over noppenplaten met vloerverwarming). Hier komt later een plak-PVC visgraat op, deze hoeft overigens pas een paar maanden later erop.

Enig idee wat de verschillen tussen deze methodes zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie zaken als "ex schuren vanwege geen calciumfosfaathuid, F5 klasse 3, niet applicatie klaar"
versus "glasvezel, Cw 16 kwaliteit en machinale afwerking".. Ik ben even de weg kwijt :?
De ene is een anhydriet vloer ook wel in de bouwkeet onder de naam ani-verdriet bekend en de andere is een cement dekvloer.
https://www.vanvoorst.nl/...nt-dekvloer-en-anhydriet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:03
marvel27 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:06:
Ik ga een voorzetwand maken met zo'n 10cm PIR, en ik vraag mij af wat ik het best met de dagkanten van de raamkozijnen kan doen. Ook isoleren met 1 of 2cm PIR+gipsplaat/multiplex, of de isolatie achterwege laten?

Ik ben ook aan het denken aan de afwerken van de dagkant. Het is een jaren 30 huis, dus ik vond de afwerking van het kozijn op deze foto wel leuk.

[Afbeelding]

Komt trouwens uit dit blog.

Maar geen idee welke term ik moet zoeken om meer van dergelijke profielen te vinden. Ik zocht op 'sierlijst', maar dat lijkt enkel voor de aansluiting tussen plafond en muur te zijn. Architraven voor de verticale lijst rond een deurkozijn. Dan weet ik het ook niet meer :P
Wat zit er nu? Ik heb zelf getracht de originele afwerking te kopiëren met wat freesjes. Hoor weinig opmerkingen dus de meesten zal het niet opvallen dat ik van binnen heb geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-02 22:25
D.deJong schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:13:
[...]
De ene is een anhydriet vloer ook wel in de bouwkeet onder de naam ani-verdriet bekend en de andere is een cement dekvloer.
https://www.vanvoorst.nl/...nt-dekvloer-en-anhydriet/
Begrijp ik het goed dat de 1e offerte ani-verdriet is en de 2e cement?

En die bijnaam heeft 'ie te danken aan?

De link verteld me voornamelijk dat de droogtijd langer is bij anhydriet.
Is de cement dekvloer 'zandcement' dan, of is dat weer iets anders?

Ik zal in ieder geval eens informeren in hoeverre de opleveringen 'gebruiksklaar' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-05 14:14
mede klussers,

ik ben bezig met het opknappen van mijn garage. tot zo ver heb ik het dak 30 cm verhoogd en een sectionaal deur geplaatst.

het grootste euvel nu is de vloer. de garage was gescheiden door een muur op ca 1/3 van de garage (zie paint tekening)

het linkerdeel was vroeger bijkeuken, betonnen vloer, dekvloer, geen wapening.
het rechterdeel was garage, betonnen vloer, wel wapening

tevens zit tussen beide hoogte verschil, ik verwacht dat er tussen de 3 en 5 cm opgehoogd moet worden om een vlakke vloer te krijgen.

Mijn idee was beton op storten, nu hoor ik hier verschillende dingen over. kamp 1 zegt niet doen, te weinig dikte voor beton, kamp 2 zegt doen kan prima geen probleem.

wat is de menig van klussend tweakers? en wellicht andere mogelijke oplossingen?

EDIT: garage gaat als garage gebruikt worden, fietsen, werkbank, motor, auto, kortom, moet tegen stootje kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6_y8mzKFtzE2Fc4_cyLYQ8idkQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S7GP1iOt3IZ0qZSTWGOcvOJa.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Nico95 op 25-10-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:01

Seafarer

XXX

Nico95 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:27:
mede klussers,

ik ben bezig met het opknappen van mijn garage. tot zo ver heb ik het dak 30 cm verhoogd en een sectionaal deur geplaatst.

het grootste euvel nu is de vloer. de garage was gescheiden door een muur op ca 1/3 van de garage (zie paint tekening)

het linkerdeel was vroeger bijkeuken, betonnen vloer, dekvloer, geen wapening.
het rechterdeel was garage, betonnen vloer, wel wapening

tevens zit tussen beide hoogte verschil, ik verwacht dat er tussen de 3 en 5 cm opgehoogd moet worden om een vlakke vloer te krijgen.

Mijn idee was beton op storten, nu hoor ik hier verschillende dingen over. kamp 1 zegt niet doen, te weinig dikte voor beton, kamp 2 zegt doen kan prima geen probleem.

wat is de menig van klussend tweakers? en wellicht andere mogelijke oplossingen?

[Afbeelding]
pir platen heb je gelijk een geïsoleerde vloer.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
Seafarer schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:28:
[...]

pir platen heb je gelijk een geïsoleerde vloer.
net mijn post even aangevuld, de vloer moet tegen een stootje kunnen, de garage gaat als garage gebruikt worden. vloer moet dus een auto kunnen dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Daikirai schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:54:
[...]

Ik zal in ieder geval eens informeren in hoeverre de opleveringen 'gebruiksklaar' zijn.
Degene waarin sprake is van schuren is de anhydriet vloer, cementdekvloer is hetzelfde als zandcement.
Anhydriet heeft/ had een slechte naam omdat het niet vochtbestendig is, lange droogtijd heeft, geschuurd moest worden (soms nog om goed te laten drogen), slecht te repareren is met de standaard producten die op bijna iedere bouwplaats voorhanden zijn, veel leveranciers van parket en bijv pvc het maar een lastig product vonden/vinden en onbekend maakte heel erg onbemind.
Zandcement met vezel en eventueel een droogtijdversneller heeft bij renovatie altijd mijn voorkeur, minder krimp en met 2 a 3 weken is de vloer droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:50

_Arthur

blub

Ik zou met deze dikte zeker geen beton er op storten. Maar de vloer ophogen met zandcement. Met deze dikte is dat sterk zat. De onderlaag goed stofvrij maken, goed nat maken en aanbranden (== dun laagje droog (zand)cement er op uitstrooien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 12:44
Wat is het probleem met een dunne laag beton over een betonnen ondervloer storten voor egalisatie? Dat het nieuwe beton te dun is om zich horizontaal goed te binden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Zwartoog schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:05:
Wat is het probleem met een dunne laag beton over een betonnen ondervloer storten voor egalisatie? Dat het nieuwe beton te dun is om zich horizontaal goed te binden?
Dat er 3 delen grind in beton zit (samenstelling beton is 1 deel cement; 2 delen zand; 3 delen grind) en in zandcement niet (samenstelling 1 deel cement en 3 of 4 delen zand). Hierdoor krijg je niet genoeg sterkte bij een dergelijke dikte (~5cm)

Dus; de samenstelling is het 'probleem' en zandcement kan je veel vlakker afwerken dan beton met al dat grind er in.

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 25-10-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 16-05 12:44
_Arthur schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:18:
[...]

Dat er 3 delen grind in beton zit (samenstelling beton is 1 deel cement; 2 delen zand; 3 delen grind) en in zandcement niet (samenstelling 1 deel cement en 3 of 4 delen zand). Hierdoor krijg je niet genoeg sterkte bij een dergelijke dikte (~5cm)

Dus; de samenstelling is het 'probleem' en zandcement kan je veel vlakker afwerken dan beton met al dat grind er in.
Ok, nooit zo naar gekeken. De plaatjes die bij de reparatiemortel voor beton zitten lijken te suggereren dat je veel dunnere lagen kunt aanbrengen, maar dan is die mortel waarschijnlijk geen echt beton. Bij de grovere variant heb je idd kiezels die al snel een paar cm zijn ja :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Zwartoog schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:23:
Ok, nooit zo naar gekeken. De plaatjes die bij de reparatiemortel voor beton zitten lijken te suggereren dat je veel dunnere lagen kunt aanbrengen, maar dan is die mortel waarschijnlijk geen echt beton. Bij de grovere variant heb je idd kiezels die al snel een paar cm zijn ja :)
Hier een mooi overzichtje van allerlei verschillende soorten 'mortels' en beton;

https://www.joostdevree.nl/shtmls/mortel.shtml
https://www.joostdevree.nl/shtmls/beton.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
en is zo een hoeveelheid (ca 30m2, ca. 5cm) een beetje zelf te doen qua mengen en aanbrengen e.d.?

er kan evt. nog bewapening in, is dat gewenst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Nico95 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:36:
en is zo een hoeveelheid (ca 30m2, ca. 5cm) een beetje zelf te doen qua mengen en aanbrengen e.d.?
Ja hoor.

Per zak zandcement krijg je +/- 13 liter volume

30 m2 * 0.05 = 1500 liter volume nodig.

1500 / 13 = 116 (afgerond naar boven) zakken van 25kg nodig.

Even in de beton mixer kiepen en na een middagje beunen met z'n 2en zit het er in.
er kan evt. nog bewapening in, is dat gewenst?
Nee. Veel te weinig dikte om een fatsoenlijke dekking te krijgen (minimaal 40-50mm benodigd naar alle kanten).

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 25-10-2021 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Daikirai schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:54:
[...]

Dit kan een anhydriet vloer doen:
Scheuren/schotelen nieuwe vloer

Moet wel zeggen dat het een unieke situatie is, want bijna niemand had dit ooit eerder gezien. Over het algemeen zou een anhydriet vloer stabieler moeten zijn en minder krimp moeten kennen dan cement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 11:40
Wij hebben nu het weer kouder wordt behoorlijke last van tocht bij de voordeur.
Vorig jaar heb ik al eens onderzoek gedaan naar het vervangen van de tochtstrip aan de onderkant van de deur. Echter is het mij tot op heden niet gelukt om exact dezelfde te vinden.

Heeft iemand hier misschien een idee hoe dit heet en hoe dit te vervangen is?
Het huis is ongeveer 20 jaar oud. De deur is van hout. De tochtstrip sluit in de dorpel die een rubber heeft en vastzit in de vloer.

Omdat ik denk dat plaatjes meer zeggen dan woorden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xm-FY0NSBbbJG4Bai5bj03jfMRc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A56uUbajcquPnDbLvOZaCyfP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkdveJ8SzgkxluJ5urOATkqBZ-s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eaj3IqMLcYvyrw13Ts0wHIKZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Carlito schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:52:
Wij hebben nu het weer kouder wordt behoorlijke last van tocht bij de voordeur.
Vorig jaar heb ik al eens onderzoek gedaan naar het vervangen van de tochtstrip aan de onderkant van de deur. Echter is het mij tot op heden niet gelukt om exact dezelfde te vinden.

Heeft iemand hier misschien een idee hoe dit heet en hoe dit te vervangen is?
Het huis is ongeveer 20 jaar oud. De deur is van hout. De tochtstrip sluit in de dorpel die een rubber heeft en vastzit in de vloer.

Omdat ik denk dat plaatjes meer zeggen dan woorden...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeft toch niet dezelfde te zijn? Neem gewoon een willekeurige dorpelprofiel, bijv. van het merk Ellen.

Mooier is een valdorpel. https://www.google.com/se...w=1440&client=firefox-b-d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 20:51
The Eagle schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 00:16:
Kort vloerverwarming vraagje. Ik zag vanmiddag onderstaande bij mijn vloerverwarming verdeler. Gaat dan om de zooi die onder dat witte dopje in het midden zit. Wasda en moet ik me zorgen maken? :)

[Afbeelding]
Lijkt mij meer oude lekkage sporen van een hand ontluchtertje, ietwat dichtgekalklt ofzo. Lekker laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-02 22:25
Eppo © schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:57:
[...]

Dit kan een anhydriet vloer doen:
Scheuren/schotelen nieuwe vloer

Moet wel zeggen dat het een unieke situatie is, want bijna niemand had dit ooit eerder gezien. Over het algemeen zou een anhydriet vloer stabieler moeten zijn en minder krimp moeten kennen dan cement.
:? wat nare een situatie! En nog steeds niet opgelost dus?

Krijg zojuist deze reactie nadat ik vroeg waarom ik een offerte voor anhydriet kreeg ipv de gevraagde cementdekvloer:
"Wij maken de cementdekvloer niet meer. Een anhydriet vloer is een beter alternatief voor op vloerverwarming en zeker met de huidige gas prijzen."

Raak ik toch weer aan het twijfelen.. Is ook weer tegenstrijdig met de ervaringen van @D.deJong:
Anhydriet heeft/ had een slechte naam omdat het niet vochtbestendig is, lange droogtijd heeft, geschuurd moest worden (soms nog om goed te laten drogen), slecht te repareren is met de standaard producten die op bijna iedere bouwplaats voorhanden zijn, veel leveranciers van parket en bijv pvc het maar een lastig product vonden/vinden en onbekend maakte heel erg onbemind.
Zandcement met vezel en eventueel een droogtijdversneller heeft bij renovatie altijd mijn voorkeur, minder krimp en met 2 a 3 weken is de vloer droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Daikirai schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

:? wat nare een situatie! En nog steeds niet opgelost dus?

Krijg zojuist deze reactie nadat ik vroeg waarom ik een offerte voor anhydriet kreeg ipv de gevraagde cementdekvloer:
"Wij maken de cementdekvloer niet meer. Een anhydriet vloer is een beter alternatief voor op vloerverwarming en zeker met de huidige gas prijzen."

Raak ik toch weer aan het twijfelen.. Is ook weer tegenstrijdig met de ervaringen van @D.deJong:

[...]
Een anhydriet verkoper die dit beter vindt is een beetje het zelfde als “ wij van wc-eend adviseren wc-eend” terwijl ik geen zandcement verkoop dan wel aandelen heb in een zandhandeltje.
Anhydriet kan prima gebruikt worden maar heeft nou eenmaal een gebruiksaanwijzing die bij jou thuis prima te handhaven is maar in de bouw waar gestampt moet worden gaat er helaas nog wel eens iets fout.
Wil je een goede droging dan zou ik hem altijd laten schuren, de toplaag zorgt ervoor dat de vloer minder snel door droogt.
Zandcement is de volgende dag al beloopbaar en wordt veel harder als eindproduct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Anhydriet of zandcement..

Ik heb hier sinds kort ook anhydriet op een meter schuimbeton.
Schuimbeton is in 2x gestort anders werdt de laag te dik, dus 2x een halve meter dikte.
Dat was 20 kuub en dat zit in een bak van folie dus alle vocht kan maar 1 kant op.
Rustig een paar weken laten drogen en toen de ongeisoleerde noppenplaat met vloerverwarming erop, randisolatie met folie opdat het anhydriet geen contact maakt met de schuimbeton.
Daar is 8cm anhydriet opgekomen dit heeft ruim 8 weken gedroogd.
De anhydriet is niet geschuurd maar er is een speciale primer voor anhydriet opgekomen daarover een speciale egaline geschikt voor anhydriet, dit moest 2 dagen drogen.
Toen is er geschuurd en pvc gelegd, de vloer is als een spiegel zo vlak en van enige werking heb ik niks kunnen waarnemen...

Ik denk dat anhydriet wel een redelijke inhaalslag gemaakt heeft laatste jaren alleen er blijven natuurlijk wel horror verhalen van de beginners en onkundige hangen.

Het kan wel goed....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 16:02
@Daikirai
Mijn bedoeling was om ook een anhydriet of beton vloer te storten, is uiteindelijk niet doorgegaan ivm draagkracht balken.
Maar waar ik op uitkwam was Eco2floor,
Kruising tussen zandcement en anhydriet.
Wilde met lewis platen aan de gang, echter de combinatie lewisplaten en anhydriet is geen succes, schijnt elkaar behoorlijk te bijten.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:50
Ik moet een natuursteen dorpel afkitten. Hiervoor is een zuurvrije kit nodig. Ik heb hier een tube Zwaluw sanitaryNO staan, hierop staat dat dit een "neutrale" kit is, betekend dit dat deze zuurvrij is, of heeft dit een andere betekenis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Laatst online: 16-05 10:46

Impry

Rallymedia.nl

badkuip schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:56:
@Waypoint @Sharky Gelukt! Bedankt voor de tip. Ik heb isolatietape gebruikt.
Hierbij het resultaat

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi resultaat! Heb je eerst een witte laag gedaan? (zoals deze tip) Of afgeplakt en daarna meteen de donkere verf vanaf 'onderaf' er op?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:55
1337aldi schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:16:
Ik moet een natuursteen dorpel afkitten. Hiervoor is een zuurvrije kit nodig. Ik heb hier een tube Zwaluw sanitaryNO staan, hierop staat dat dit een "neutrale" kit is, betekend dit dat deze zuurvrij is, of heeft dit een andere betekenis?
Deze gebruikt voor de dorpel in de douche. Waar de douchewand (glas) op het natuursteen staat:
Klik

[ Voor 6% gewijzigd door g00gle op 26-10-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:48

Vliegvlug

Flight Simple

Vervolg van deze post: Vliegvlug in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Mijn stroef lopende metalen laatjes heb ik aan de onderkant voorzien van Teflon tape:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv_kfRmyU0lig1NP37Pl6SdqbQY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2UjvRElqOSFfu0bui3Jy69X6.jpg?f=user_large

Heb de tape bewust een stuk naar de achterkant laten doorlopen omdat ik anders bang was dat het op het eind van het laatje zou loskomen.
Zeker als je het laatje iets schuin naar boven eruit trekt komt daar de meeste druk op.

De laatjes lopen nu een stuk soepeler, eigenlijk nog niet zo soepel als ik zou willen maar het is wel te doen.

Ik wil nog gaan testen met ook tape op de geleiderail plakken maar aangezien het tape niet helemaal glad is maar een geweven structuur heeft als drager voor het teflon laagje ben ik bang dat het extra glijdende van de tape weer wordt tegengewerkt door de ribbels in de tape want de geleiderail is wel vlak, enkel minder glad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Ik wil aftakking maken in mijn zinken regenpijp met een 25 graden t-stuk zoals https://www.warmteservice...kWr4FK3V9M38aAtILEALw_wcB

De regenpijpen naar boven toe wil ik evenwijdig laten lopen. Alle losse bochten zijn 40 graden ( https://www.warmteservice...608?origin=-tl003-15-121- ). Zit er genoeg speling in de diameters om die 5 graden verschil op te vangen? Of moet ik een grotere bocht nemen en deze onder 45 graden afzagen?

[ Voor 18% gewijzigd door cverkooyen op 27-10-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Vliegvlug schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:11:
Vervolg van deze post: Vliegvlug in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Mijn stroef lopende metalen laatjes heb ik aan de onderkant voorzien van Teflon tape:
[Afbeelding]

Heb de tape bewust een stuk naar de achterkant laten doorlopen omdat ik anders bang was dat het op het eind van het laatje zou loskomen.
Zeker als je het laatje iets schuin naar boven eruit trekt komt daar de meeste druk op.

De laatjes lopen nu een stuk soepeler, eigenlijk nog niet zo soepel als ik zou willen maar het is wel te doen.

Ik wil nog gaan testen met ook tape op de geleiderail plakken maar aangezien het tape niet helemaal glad is maar een geweven structuur heeft als drager voor het teflon laagje ben ik bang dat het extra glijdende van de tape weer wordt tegengewerkt door de ribbels in de tape want de geleiderail is wel vlak, enkel minder glad.
Ik zou dat gewoon proberen. Maar schuur wel eerst die geleiders glad voordat je het erop plakt.
Ik heb wel eens twee vlakken in een machine bekleed. Ging super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

bonzz.netninja schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:54:
[...]

Hoeft toch niet dezelfde te zijn? Neem gewoon een willekeurige dorpelprofiel, bijv. van het merk Ellen.

Mooier is een valdorpel. https://www.google.com/se...w=1440&client=firefox-b-d
Mee eens, waarbij ik bij deze deur durf te betwijfelen of een valdorpel gaat werken. De voorkant van de "val" lijkt namelijk open. Als je hier een valdorpel in maakt zal je dat moeten afsluiten door een strook hout voor de valdorpel toe te voegen. Zodoende is de valdorpel beschermd tegen beschadigingen en vuil en zal hij beter blijven functioneren.

Wij hebben uiteindelijk maar gekozen voor een geheel nieuwe (dikkere) voordeur met valdorpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:56
Ik wil bij ons in de tuin een draingoot langs het terras leggen om het regenwater af te voeren. Nu moet ik die ergens op uit laten komen. Op youtube zie ik dat ze hem vrijwel altijd op de hemelwaterafvoer aansluiten (regenpijp van de woning oid). Nou hebben wij de HWA op een ringleiding rondom huis aangesloten, en die komt met een soort periscoop in de voortuin uit, en spoelt het (zonder pomp of iets) de straat op. Iemand een idee of ik dan de draingoot er wel op aan kan sluiten? Mijn boeren verstand zegt dat het water uit de regenpijp dan juist die draingoot uit gaat spoelen, omdat de regenpijp vanaf 8m hoog komt.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 15:37
Bloemstukje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:46:
Ik wil bij ons in de tuin een draingoot langs het terras leggen om het regenwater af te voeren. Nu moet ik die ergens op uit laten komen. Op youtube zie ik dat ze hem vrijwel altijd op de hemelwaterafvoer aansluiten (regenpijp van de woning oid). Nou hebben wij de HWA op een ringleiding rondom huis aangesloten, en die komt met een soort periscoop in de voortuin uit, en spoelt het (zonder pomp of iets) de straat op. Iemand een idee of ik dan de draingoot er wel op aan kan sluiten? Mijn boeren verstand zegt dat het water uit de regenpijp dan juist die draingoot uit gaat spoelen, omdat de regenpijp vanaf 8m hoog komt.
Water komt er op het laagste punt uit. Als je drain lager ligt dan je uitgang op straat dan zal dat idd niet werken.

Dit soort systemen zijn gemaakt zodat regenwater niet in het rioolstelsel komt om het rioolstelsel te ontlasten.
Optie zou kunnen zijn hem alsnog op het riool aan te sluiten, maar ik weet niet of dat toegestaan is bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-05 16:05
Wat dacht je van infiltratie?

Bijv.:
https://www.wildkamp.nl/a...nwaterinfiltratie/1010200

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:56
pickboy schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

Water komt er op het laagste punt uit. Als je drain lager ligt dan je uitgang op straat dan zal dat idd niet werken.

Dit soort systemen zijn gemaakt zodat regenwater niet in het rioolstelsel komt om het rioolstelsel te ontlasten.
Optie zou kunnen zijn hem alsnog op het riool aan te sluiten, maar ik weet niet of dat toegestaan is bij jou.
Daar was ik al bang voor ja. Dan een andere oplossing verzinnen. We mogen helaas geen regenwater aansluiten op het riool.
Dat is ook een mooie optie ja, water opvangen zodat het later weer afgegeven wordt. Dankje :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Gewoon grote infiltratiekrat in de grond en daarop aansluiten.
Onze regenpijp van veranda + terrasgoot zitten ook op zo'n box, werkt prima dusver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Seafarer schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:37:
[...]

Ik zou dat gewoon proberen. Maar schuur wel eerst die geleiders glad voordat je het erop plakt.
Ik heb wel eens twee vlakken in een machine bekleed. Ging super.
Net geprobeerd maar het werkt net wat minder soepel als ik zowel tape op de lades als de geleiders plak.

En de geleiders zijn al glad dus die hoef ik niet op te schuren, is ook lastig omdat het metaal met een verflaag is.

Komt denk ik toch door de ribbels in de tape wat er voor zorgt dat de twee tapes niet soepel langs elkaar glijden.

Wil ik echt gladde tape die ook echt bedoelt is voor glijden dan zou ik deze 3M UHMW tape moeten pakken:
Afbeeldingslocatie: https://multimedia.3m.com/mws/media/661220F/3mtm-uhmw-film-tape-5425.jpg
Maar die is erg duur helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 20:53

Shapeshifter

Get it over with

Vliegvlug schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:40:
[...]

Net geprobeerd maar het werkt net wat minder soepel als ik zowel tape op de lades als de geleiders plak.

En de geleiders zijn al glad dus die hoef ik niet op te schuren, is ook lastig omdat het metaal met een verflaag is.

Komt denk ik toch door de ribbels in de tape wat er voor zorgt dat de twee tapes niet soepel langs elkaar glijden.

Wil ik echt gladde tape die ook echt bedoelt is voor glijden dan zou ik deze 3M UHMW tape moeten pakken:
[Afbeelding]
Maar die is erg duur helaas.
Kapton tape een optie? Lijkt een beetje op Teflon, maar is glad (geen vezels)...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:43
Bloemstukje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:10:
[...]

Daar was ik al bang voor ja. Dan een andere oplossing verzinnen. We mogen helaas geen regenwater aansluiten op het riool.

[...]

Dat is ook een mooie optie ja, water opvangen zodat het later weer afgegeven wordt. Dankje :)
Je zit volgens mij nog wel met een overloop die jer ergens op moet aansluiten
althans in de tekeningen van onze verbouwing zie ik vanaf de de krat nog een leiding lopen naar het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Shapeshifter schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:55:
[...]

Kapton tape een optie? Lijkt een beetje op Teflon, maar is glad (geen vezels)...
Dat spul was ik ook al tegengekomen maar kreeg de indruk dat het minder ‘glad’ was dan teflon tape en dan bedoel ik niet dat het vlak is maar het soort materiaal en de slijtvastheid.
Maar getest heb ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Togi schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:12:
Je zit volgens mij nog wel met een overloop die jer ergens op moet aansluiten
althans in de tekeningen van onze verbouwing zie ik vanaf de de krat nog een leiding lopen naar het riool.
Overloop aansluiten hoeft niet persé. Of in ieder geval is bij ons de infiltratieput (die is aangesloten op de overloop van de regenwater put) niet aangesloten op een riool of iets anders (mag ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 10:15

Exigence

dnkroz

Nou, sommige (misschien alle?) fabrikanten denken daar anders over.
Uit de datasheet van Den Braven:
Gebruiksaanwijzing
De lijm met de behulp van de bijgeleverde V-naad tuit in verticale rillen 'ventilerend' aanbrengen. Onderlinge afstand rillen 10 à 20 cm. Daarna de materialen aandrukken tot er minimaal 2 á 3 mm afstand tussen het te verlijmen materiaal en ondergrond blijft. Niet aanbrengen met dotten! Door de hoge aanvangsterkte is ondersteunen tijdens de uitharding meestal niet noodzakelijk. Voor verdere vragen kunt u contact opnemen met onze technische afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:37
Ventilatie vraagje. Ik heb onlangs een stuk van de garage bij het huis getrokken en er een washok van gemaakt. Het hok is ongeveer 6m2.

De was droogt hier prima in de zomer maar nu in de winter is het er ongeveer 12 graden en droogt de was amper. Ik heb een 100mm afzuig ventilator geplaatst richting de garage, er zit een raam in naar buiten wat constant op kierstand staat, en de deur van het huis naar het washok heeft een ventilatie rooster van 40 bij 4cm. Nu zou ik denken dat ventilatie prima geregeld hoort te zijn. Als ik echter een verse was ophang blijft het er rustig 4 a 5 dagen 80 tot 90 procent vochtig en de was droogt dan dus niet. Ook niet met het raam (1x1m) open op kiepstand.

Ik lees meestal dat ventilatie de beste optie is voor het reduceren van de luchtvochtigheid, maar het lijkt mij dat nu de enige optie is om een verwarming op te hangen of zie ik iets over het hoofd? Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Exigence schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:48:
Nou, sommige (misschien alle?) fabrikanten denken daar anders over.
Uit de datasheet van Den Braven:
De lijm met de behulp van de bijgeleverde V-naad tuit in verticale rillen 'ventilerend' aanbrengen. Onderlinge afstand rillen 10 à 20 cm
Wel jammer dat er niet een voorbeeld bij staat hoe dan een verticale ril ventilerend aangebracht er uit ziet, want ik kan me er weinig bij voorstellen.

Ik heb zelf de plinten aangebracht, eerst met een lange streep, daarna met dotten, en ben maar gewoon voor het dotten gegaan. Zelfde resultaat, maar dan sneller aangebracht en minder verkwistend. Maar wellicht niet optimaal voor sterkte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Thejman1989 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:16:
Ventilatie vraagje. Ik heb onlangs een stuk van de garage bij het huis getrokken en er een washok van gemaakt. Het hok is ongeveer 6m2.

De was droogt hier prima in de zomer maar nu in de winter is het er ongeveer 12 graden en droogt de was amper. Ik heb een 100mm afzuig ventilator geplaatst richting de garage, er zit een raam in naar buiten wat constant op kierstand staat, en de deur van het huis naar het washok heeft een ventilatie rooster van 40 bij 4cm. Nu zou ik denken dat ventilatie prima geregeld hoort te zijn. Als ik echter een verse was ophang blijft het er rustig 4 a 5 dagen 80 tot 90 procent vochtig en de was droogt dan dus niet. Ook niet met het raam (1x1m) open op kiepstand.

Ik lees meestal dat ventilatie de beste optie is voor het reduceren van de luchtvochtigheid, maar het lijkt mij dat nu de enige optie is om een verwarming op te hangen of zie ik iets over het hoofd? Bedankt voor het meedenken!
Alles valt of staat met de capaciteit van die ventilator. Met een natte was wil je droge lucht van buiten door de ruimte heen laten gaan. Met 6m2 kom je op een eis van 42 liter/seconde (als je het als woonruimte zou zien), dus zo'n 151m3/uur. Haalt jouw ventilator dat, want eigenlijk wil je dat nog wel verhogen (gevoelsmatig richting 200-250m3/u.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
PaT schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:39:
[...]

Alles valt of staat met de capaciteit van die ventilator. Met een natte was wil je droge lucht van buiten door de ruimte heen laten gaan. Met 6m2 kom je op een eis van 42 liter/seconde (als je het als woonruimte zou zien), dus zo'n 151m3/uur. Haalt jouw ventilator dat, want eigenlijk wil je dat nog wel verhogen (gevoelsmatig richting 200-250m3/u.)
De ventilator is zelf 100m3 per uur, gaat het een erg groot verschil maken als ik hier een grotere in zet? Of heb ik dan alsnog een verwarming nodig? (schatting dat snap ik)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Koude lucht kan weinig waterdamp bevatten. Onze Nederlandse herfst is meestal vrij vochtig. De koude vochtige lucht (hoge relatieve luchtvochtigheid) die je binnenhaalt kan weinig extra vocht opnemen, daarom heeft alleen maar extra ventileren niet zo heel veel zin ben ik bang.
Je zult het moeten zoeken in ventileren én de relatieve luchtvochtigheid verlagen en dat laatste doe je door te verwarmen.

Om dezelfde reden is het niet handig om in het vochtige najaar te ventileren met het raam in de badkamer open. Er komt dan koude verzadigde lucht in je badkamer, je tegels koelen af waardoor de boel condenseert en de koude lucht met weinig extra vocht verdwijnt door je ventilatie. Beter is het om wel de afzuiging in de badkamer aan te hebben staan maar de lucht uit de rest van je huis te laten komen. Daardoor heeft de koude lucht van buiten tijd gehad om op te warmen en is de relatieve luchtvochtigheid flink lager voordat de lucht de badkamer bereikt en het vocht uit de badkamer meeneemt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Thejman1989 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:57:
[...]

De ventilator is zelf 100m3 per uur, gaat het een erg groot verschil maken als ik hier een grotere in zet? Of heb ik dan alsnog een verwarming nodig? (schatting dat snap ik)
100 bij totaal geen drukverschil. Heb je een beetje tegendruk of een rooster achter de ventilator geplaatst dan mag je blij zijn met 50.

Zorg ook dat waar de lucht binnenkomt laag zit en de ventilator hoog in de verste hoek. Dit geeft het beste rendement. Beste doorstroming van de ruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 23:16

Det

henkie196 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:25:
[...]

[...]

Wel jammer dat er niet een voorbeeld bij staat hoe dan een verticale ril ventilerend aangebracht er uit ziet, want ik kan me er weinig bij voorstellen.

Ik heb zelf de plinten aangebracht, eerst met een lange streep, daarna met dotten, en ben maar gewoon voor het dotten gegaan. Zelfde resultaat, maar dan sneller aangebracht en minder verkwistend. Maar wellicht niet optimaal voor sterkte?
Zie dit filmpje YouTube: Productvideo: Den Braven High-Tack – Raab Karcher rond seconde 27.

Zelf weinig ervaring mee maar een ril lijkt mij een uitgerekte dot. Lekker belangrijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
Gizz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:04:

Om dezelfde reden is het niet handig om in het vochtige najaar te ventileren met het raam in de badkamer open. Er komt dan koude verzadigde lucht in je badkamer, je tegels koelen af waardoor de boel condenseert en de koude lucht met weinig extra vocht verdwijnt door je ventilatie. Beter is het om wel de afzuiging in de badkamer aan te hebben staan maar de lucht uit de rest van je huis te laten komen. Daardoor heeft de koude lucht van buiten tijd gehad om op te warmen en is de relatieve luchtvochtigheid flink lager voordat de lucht de badkamer bereikt en het vocht uit de badkamer meeneemt :)
Heb ook geprobeerd het raam dicht te houden om zo de lucht enkel vanuit het huis aan te zuigen. Mogelijk dus toch een krachtigere ventilator nodig en een groter rooster richting het huis. Ik ga er over nadenken. In ieder geval bedankt allen voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:47
Thejman1989 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:16:

Om vocht af te voeren moet je idd ventileren. Maar lucht van buiten is in dit jaargetijde veel te vochtig om überhaupt vocht op te nemen. En om de relatieve luchtvochtigheid (want daar gaat het om) te reduceren moet je zo'n ruimte gewoon verwarmen.
Of de was in de woonkamer drogen.
Dit ventilator zorgt er alleen maar voor dat er heel veel vochtige lucht van buiten wordt aangezogen en in je garage wordt geblazen.
Over die garage: Heeft die eigenlijk wel een afvoer? Want anders doet de ventilator ook nog een keer niks.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Thejman1989 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:57:
[...]

Ik zie net dat ik de komma verkeerd heb gezet en daardoor een factor 10 te hoog zat. 25 kuub per uur zou dus al genoeg moeten zijn. Jouw ventilator is sterk zat. Zoals Gizz zegt moet je het dan zoeken in je luchtvochtigheid. Dus of gaan droogstoken of beter isoleren zodat de temperatuur hoger blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Det schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:00:
Zie dit filmpje YouTube: Productvideo: Den Braven High-Tack – Raab Karcher rond seconde 27.

Zelf weinig ervaring mee maar een ril lijkt mij een uitgerekte dot. Lekker belangrijk :D
Op een plint zo goed als een dot, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
Andrehj schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:48:
[...]

Dit ventilator zorgt er alleen maar voor dat er heel veel vochtige lucht van buiten wordt aangezogen en in je garage wordt geblazen.
Over die garage: Heeft die eigenlijk wel een afvoer? Want anders doet de ventilator ook nog een keer niks.
Er zit een afvoer in de garage en langs de deur grote spleten. In de winter ligt er op een of andere manier zelfs sneeuw binnen. Ander probleem maar wel meer dan genoeg ventilatie dus daar. De garage is zelf ook 5x zo groot qua inhoud. Eventueel kan ik de afzuiging nog richting het dak geleiden maar dat lost niet mijn washok probleem op gok ik. Of mis ik daar een verband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
PaT schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:38:
[...]

Ik zie net dat ik de komma verkeerd heb gezet en daardoor een factor 10 te hoog zat. 25 kuub per uur zou dus al genoeg moeten zijn. Jouw ventilator is sterk zat. Zoals Gizz zegt moet je het dan zoeken in je luchtvochtigheid. Dus of gaan droogstoken of beter isoleren zodat de temperatuur hoger blijft.
Dat is goed om te weten, ik zat bijna klaar om 100 euro plus nieuw ventilatie materiaal aan te schaffen. Wordt dan toch een elektrische paneelradiator gok ik. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Thejman1989 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:18:
Dat is goed om te weten, ik zat bijna klaar om 100 euro plus nieuw ventilatie materiaal aan te schaffen. Wordt dan toch een elektrische paneelradiator gok ik. Thx!
Voor vocht is het misschien effectiever om een ontvochtiger te kopen. Over het algemeen goedkoper dan een paneelradiator, en doet meer wat je wil doen. Tenzij het ook koud is in je washok.

Wij hebben ook een ventilatiesysteem in huis, maar voor het drogen van de was in de winter (als het niet vriest) is de ontvochtiger die we hebben echt wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05 15:18
Iemand nog goeie tips om stompe paneel deuren te schilderen. Wil morgen de deuren (5 stuks) zowel binnen als buitenzijde gaan schilderen. Maar zijn van die heerlijke grote gladde oppervlaktes.

Volgens mij beste om ze te laten hangen toch, even goed ontvetten met st marc. Ontdoen van klinken en rollen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:55
G.Scholtens schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:36:
Iemand nog goeie tips om stompe paneel deuren te schilderen. Wil morgen de deuren (5 stuks) zowel binnen als buitenzijde gaan schilderen. Maar zijn van die heerlijke grote gladde oppervlaktes.

Volgens mij beste om ze te laten hangen toch, even goed ontvetten met st marc. Ontdoen van klinken en rollen maar.
Op twee schragen leggen en dan in twee keer verven.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
LED-Maniak schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:59:
[...]

Op twee schragen leggen en dan in twee keer verven.
Toch juist niet liggend doen ivm meer kans op stof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:10
Mijn ervaring is idd gewoon lekker in de scharnieren laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Raymond schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:15:
Mijn ervaring is idd gewoon lekker in de scharnieren laten hangen.
Nadeel is alleen je komt niet lekker bij de scharnieren. Die komen er vaak wel onder te zitten.
Maarja gewoon afplakken en om denken, dan valt het misschien mee.

Nadeel van rollen is dat je toch wel altijd de strepen van het rollen ziet.
Ik verf trouwen de deuren op terpentine basis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Terpentineverf verkleurt meer dan verf op waterbasis na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
PaT schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:57:
Is dat zo?
Maar verft zoveel fijner, meer glans etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
G.Scholtens schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

Nadeel van rollen is dat je toch wel altijd de strepen van het rollen ziet.
Daar heb ik zelden last van:
- Goed dik aanzetten
- Verticaal de banen rollen
- Vervolgens horizontaal banen rollen
- Tot slot meerdere malen verticaal de banen rollen in uitsluitend één richting (boven naar beneden) met circa 50% overlap tussen de banen zónder hard op de roller te drukken!

Streeploos :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:21
PaT schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:57:
Dat klopt maar dit is eigenlijk alleen het geval bij lichte kleuren en wit en dan vooral op plekken waar geen of weinig daglicht bij komt. Dan krijg je last van "vergeling". Maar goed ik vind de voordelen nog steeds zwaar opwegen tegen de nadelen dus schilder binnen ook gewoon met buitenverf.

Want alkyd lakken speciaal voor binnen worden eigenlijk bijna niet meer gemaakt i.v.m. ARBO-eisen voor de verwerking.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Davidshadow13 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:37:
[...]

Dat klopt maar dit is eigenlijk alleen het geval bij lichte kleuren en wit en dan vooral op plekken waar geen of weinig daglicht bij komt. Dan krijg je last van "vergeling". Maar goed ik vind de voordelen nog steeds zwaar opwegen tegen de nadelen dus schilder binnen ook gewoon met buitenverf.

Want alkyd lakken speciaal voor binnen worden eigenlijk bijna niet meer gemaakt i.v.m. ARBO-eisen voor de verwerking.
Deuren zijn juist wit (hoogglans) Dus twijfel nu enorm. Of ik probeer te doen op waterbasis, met meer kans op strepen. Of kan op verkleuring op basis van terpentine

Gisteren de deurposten en al gedaan op terpentine basis en dan zit er gewoon goed en redelijke strak in O-)

[ Voor 7% gewijzigd door G.Scholtens op 28-10-2021 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:21
G.Scholtens schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:55:
[...]

Deuren zijn juist wit (hoogglans) Dus twijfel nu enorm. Of ik probeer te doen op waterbasis, met meer kans op strepen. Of kan op verkleuring op basis van terpentine

Gisteren de deurposten en al gedaan op terpentine basis en dan zit er gewoon goed en redelijke strak in O-)
Mijn deuren zijn ook hoogglans wit (Sikkens Rubbol XD High Gloss) de buitenkant is na 5 jaar nog steeds gewoon mooi wit. De binnenkant van bijvoorbeeld de WC deur zit wel echt een gele gloed in (daar komt ook geen daglicht). De andere deuren zijn nauwelijks verkleurd. Ik vind het in ieder geval niet storend.

De kraswerende en glans eigenschappen van de Alkyd verft vind ik belangrijker in deze.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 15:59
In navolging van mijn post van 2 weken geleden is de badkamer renovatie vandaag volledig afgerond en zit het zelfgemaakte wastafelmeubel op z'n plaats. Uiteindelijk wel wat afgeweken van het oorsprokelijke ontwerp, zo heb ik het (zwarte) binnenframe achterwegen gelaten en is alles in eikenhout uitgevoerd. De binnenkant/onderkant zit 2 keer in de blanke lak en de voorkant/bovenkant is 3 keer gelakt.

Er zitten flinke wat uren en zweetdruppels in, maar ik ben enorm tevreden met het eindresultaat! In totaal heeft het meubel inclusief wastafel en kraan ongeveer 500 á 600 euro gekost. Hierbij heb ik denk ik 80 euro aan hout verprutst dus als het in één goed ging was het iets goedkoper geweest. Nu kost een op maat gemaakt meubel van massief eikenhout zonder kranen/wasbak al snel 1000+ euro, dus ik heb aardig was centen bespaard :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VyY8M7Sl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wMIhA9ll.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QJSY8sMl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Vinze schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:13:
In navolging van mijn post van 2 weken geleden is de badkamer renovatie vandaag volledig afgerond en zit het zelfgemaakte wastafelmeubel op z'n plaats. Uiteindelijk wel wat afgeweken van het oorsprokelijke ontwerp, zo heb ik het (zwarte) binnenframe achterwegen gelaten en is alles in eikenhout uitgevoerd. De binnenkant/onderkant zit 2 keer in de blanke lak en de voorkant/bovenkant is 3 keer gelakt.

Er zitten flinke wat uren en zweetdruppels in, maar ik ben enorm tevreden met het eindresultaat! In totaal heeft het meubel inclusief wastafel en kraan ongeveer 500 á 600 euro gekost. Hierbij heb ik denk ik 80 euro aan hout verprutst dus als het in één goed ging was het iets goedkoper geweest. Nu kost een op maat gemaakt meubel van massief eikenhout zonder kranen/wasbak al snel 1000+ euro, dus ik heb aardig was centen bespaard :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie strakke badkamer, maar waarom een kiepdeur en geen lades? Lijkt me zo onhandig en dan moet je steeds bukken om ergens achterin iets te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
  • Laatst online: 08-05 15:59
silmaril8 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:37:
[...]

Mooie strakke badkamer, maar waarom een kiepdeur en geen lades? Lijkt me zo onhandig en dan moet je steeds bukken om ergens achterin iets te pakken.
We gebruiken het spiegelkastje voor veel gebruikte spullen, en het meubel voor schone handdoeken en schoonmaak middelen en voorraad. Met een lade lever je hoe dan ook wat ruimte in, vooral aan de schuine kant van het meubel en rondom de sifon. Overigens vertekend de foto wel een beetje en lijken de deurtjes een enorme diepte te creëren, maar in werkelijkheid kom je makkelijk achterin het meubel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 12:55
@G.Scholtens

Ik heb hele mooie resultaten bij de voordeur gehad door de verf eerst op te brengen met een roller en daarna uit te strijken met een kwast. De kwaststrepen lijken beter weg te trekken in Alkyd dan een roller.

Gebruik ook een hele fijne vachroller en rol voordat je gaat beginnen de lucht eruit. Dit kun je doen door hem zonder verf even goed hard over een schone ondergrond te rollen.

Gebruik ook altijd kwaliteits roller en kwasten. Scheelt je een hoop gedoe in the long run.

Andere tip is ontvet met Universol ipv st marc. St Marc laat zeepresten achter en is dus noodzakelijk het met water na te wassen. Universol heeft dit niet.

@Vinze Super geworden! :D mag je trots op zijn!

[ Voor 3% gewijzigd door Aurum op 28-10-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 16-05 22:32

Metalfreak

Hoije woh!

Davidshadow13 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:37:
[...]

Een paar jaar geleden heb ik nog zo'n lak gekocht van Drost om de trap te verven. De verfzaak adviseerde die toen juist voor binnen omdat er een bescherming voor behoud van kleur in zat.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:17

yay

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi resultaat. En mooi dat je het frame achterwege gelaten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

een op maat gemaakt meubel van massief eikenhout
Ben je niet bang dat de gelijmde stroken zullen gaan delamineren als er water op blijft liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Afgelopen zomer 2 compleet ongeisoleerde vides 'ontdekt' in ons huis.
Daar heb ik onlangs 10cm PIR platen tegen gemikt... met Den Brave High Tack in dotten i.p.v. 'ventilerende rillen'. Ze hangen nog steeds, en het ziet er naar uit dat het een dankbaar klusje geweest is voor komende winter...

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dx9HRzh.jpg

Na:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5flOBte.jpg

En zodat jullie een idee hebben waar jullie naar kijken... :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sPi7xin.jpg

0.9 graden verschil toen het nog warmer was (eerste foto is van een tijdje geleden), na isoleren en bij lagere temperaturen nagenoeg gelijk *O* Hopelijk krijgen we de inkomhall nu wat warmer, want dat is echt een nachtmerrie in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik wil mijn vensterbank verven. Deze zijn naar ik vermoed van natuursteen (1979). Wat is de beste verf om te zorgen dat het goed hecht en dekt? Op basis van zoeken op internet zou een multi primer als basislaag kunnen werken en daarna aflakken. Iemand ervaring dat dit ook de juiste methode is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-05 06:56
Is overzet vensterbank niet een optie?

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:13
In navolging van mijn eerdere klus waarbij ik de trapleuning voor de muurkant heb gemaakt, nu dan toch zelf de leuning tussen hoofdbaluster en spil gemaakt. Hier wilde ik een leuning die met een bochtje op de baluster aankomt omdat dit veel sierlijker is. Lang getwijfeld of ik hier zelf aan moest beginnen, omdat ik dacht dat het niet zou lukken. Ik had al twee offertes opgevraagd bij trappenmakers en dat zou rond de €425 uitkomen. Ik vond het net wat te duur en heb besloten om toch zelf nog een poging te wagen en voor €10 vurenhout te kopen :)

Hier moet de leuning komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMr5NYMVgKbZH60zID-v-2c7MKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDvNhUsLHzqNd2IZc1a4sBuT.jpg?f=fotoalbum_large

Om het knikje van 22,5 graden netjes af te tekenen, heb ik een touwtje gespannen en daar het potlood ingewikkeld en hiermee de curve afgetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-WKMKefmo1HZXtVdTHhexG9LtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUJrd3fsiveohcwgySqzeuKC.jpg?f=fotoalbum_large

Dit vervolgens weer met een lintzaag uitgezaagd en in profiel gefreesd. Het onderste profiel kon ik gelukkig met de bovenfrees, heel voorzichtig stukje voor stukje, frezen. Het bovenste profiel heb ik met deze beitel en korrel 80 schuurpapier gedaan. Dat laatste was eigenlijk veel makkelijker dan ik had gedacht. Het was zo klaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6T9dWrUcKwwwuuR7k_ubU6UbD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4m73akYMrLUn0iF5TNAeTLV.jpg?f=fotoalbum_large

Leuning plaatsen; ik heb eerst twee 10 mm deuvels in de leuning en trappaal gelijmd en daarna nog met 2 80mm schroeven vastgezet, die onder een hoek staan van elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMeleTwV3ayW7Pr_-6BJRQWmlhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9BcKAVG8iHImawiYkZchypt.jpg?f=fotoalbum_large

plamuren met epoxy zodat alles naadloos wordt. Ik gebruik hiervoor de houtrotplamuur van Alabastine. Het is een epoxy die al redelijk op kleur is en erg makkelijk is bij te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpa9mQ9VWC5FWY59K7eMj7s9zMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCSG03Pa3uMn8CYiw4iTTQE9.jpg?f=fotoalbum_large

Na het schuren, plamuren, schuren, grondverven, schuren, aflakken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TG10_BdRBCpfiklBzALm13CwsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvuF7ZZCptpr3iSlcUlnv7Jt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsQ7CLEl8H05HGSda2JxSEwO4fA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxyitfRo46ZzT0jQOA0FFcQC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FS3CxBti7ht-DbQKRw1XUqy91b8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPDscPWM43xAgCfeCHQNKCpA.jpg?f=fotoalbum_large

De zoldertrap had ik al eerder gedaan. Hier heb ik mooi kunnen oefenen met het plaatsen van de trapspijlen. Dat is trouwens een redelijk simpel klusje met een goede laserwaterpas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45XUcARqkAFrQvSaG6zkg3XZ1iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpDU1gK1rz9yUVTPWJDk5yuv.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht je benieuwd zijn naar hoe het er eerst uitzag; Eerdere posts met betrekking tot de verbouwing van mijn gang staan hier en hier

[ Voor 2% gewijzigd door GodDamage op 31-10-2021 10:32 . Reden: toevoegen links ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 15:06
Mooi geworden! Nu maar hopen dat het niet gaat kieren tussen die twee balkjes (maar anders heb je dat ook zo bijgewerkt natuurlijk.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Pagina: 1 ... 171 ... 450 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/