Ik reageer niet vaak, maar mooi gemaakt en leuk om al dat timmerwerk aan je huis te zien. Die overgang op de eerste foto van plafond naar trapgat naar verdiepingsvloer laat meteen al zien hoeveel details er in zitten.GodDamage schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:59:
In navolging van mijn eerdere klus waarbij ik de trapleuning voor de muurkant heb gemaakt, nu dan toch zelf de leuning tussen hoofdbaluster en spil gemaakt. Hier wilde ik een leuning die met een bochtje op de baluster aankomt omdat dit veel sierlijker is. Lang getwijfeld of ik hier zelf aan moest beginnen, omdat ik dacht dat het niet zou lukken. Ik had al twee offertes opgevraagd bij trappenmakers en dat zou rond de €425 uitkomen. Ik vond het net wat te duur en heb besloten om toch zelf nog een poging te wagen en voor €10 vurenhout te kopen
Hier moet de leuning komen:
[Afbeelding]
Om het knikje van 22,5 graden netjes af te tekenen, heb ik een touwtje gespannen en daar het potlood ingewikkeld en hiermee de curve afgetekend.
[Afbeelding]
Dit vervolgens weer met een lintzaag uitgezaagd en in profiel gefreesd. Het onderste profiel kon ik gelukkig met de bovenfrees, heel voorzichtig stukje voor stukje, frezen. Het bovenste profiel heb ik met deze beitel en korrel 80 schuurpapier gedaan. Dat laatste was eigenlijk veel makkelijker dan ik had gedacht. Het was zo klaar:
[Afbeelding]
Leuning plaatsen; ik heb eerst twee 10 mm deuvels in de leuning en trappaal gelijmd en daarna nog met 2 80mm schroeven vastgezet, die onder een hoek staan van elkaar.
[Afbeelding]
plamuren met epoxy zodat alles naadloos wordt. Ik gebruik hiervoor de houtrotplamuur van Alabastine. Het is een epoxy die al redelijk op kleur is en erg makkelijk is bij te werken.
[Afbeelding]
Na het schuren, plamuren, schuren, grondverven, schuren, aflakken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De zoldertrap had ik al eerder gedaan. Hier heb ik mooi kunnen oefenen met het plaatsen van de trapspijlen. Dat is trouwens een redelijk simpel klusje met een goede laserwaterpas.
[Afbeelding]
Gelukkig dat we hier voor de moderne uitstraling hebben gekozen anders had de bouw van ons huis zeker een jaar langer geduurd. Maar wel mooi werk.