Heb even de hulp nodig van iemand met wat bouwkundige kennis. Ik heb namelijk een probleem met mijn vloer. Toen we de woning kochten hebben we namelijk de oude houten vloer er uitgehaald en deze laten vervangen door een nieuwe schuimbetonnen vloer. Deze is gestort op zand en bestaat uit 35cm schuimbeton met daarop 6 cm anhydriet. In de anhydriet vloer zit vloerverwarming. De anhydriet is weer verder afgewerkt met een pu gietvloer. Nu is deze vloer in eerste instantie gaan scheuren, maar nu komen er zelfs hele plakkaten van de vloer waardoor de vloer niet meer leefbaar is.
Ik heb even een tijdslijntje gemaakt:
Het lastige is dat het bedrijf dat de PU gietvloer heeft aangelegd niet meer bestaat. Het is dus wel erg makkelijk om daar alle schuld op te steken en jezelf vrijwaren van schuld. Het zou ook makkelijk kunnen dat ze gelijk hebben, ik als leek weet dat niet. Het enige wat ik weet is dat het onderzoek dat ik heb laten doen zegt dat het probleem in de anhydriet vloer zit. Daarnaast vind ik het vreemd dat het deze schade wordt veroorzaakt door een coating/pu gietvloer van enkele milimeters.
Als ik Google, dan lijkt het mij eerder een delaminatie van mijn vloer gaande. Het lastige is dat ik zo'n term ook maar hoor, dan Google en bekijk of zoiets past bij mijn situatie. Het stukje dat ik heb gevonden over delaminatie staat hier:
https://www.joostdevree.n...bedrijfschapafbouw_nl.pdf (pagina 96, hoogdstuk 15.5 Delaminatie)
Stookprotocol is gewoon nageleefd en er is niet echt iets veranderd wat de versnelde verslechtering van de vloer verkaard. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat we sinds de corona meer thuis zijn en dat het huis de hele dag opwarmt. Normaal gesproken was dat niet het geval en stond de verwarming tussen 23:00 en 17:00 op 18 graden en ging hij tussen 17:00 en 23:00 naar 20 graden).
Wie kan mij voorzien van nuttig advies? Is dit een duidelijke zaak of moet er meer onderzoek worden gedaan? En als er meer onderzoek moet worden gedaan, bij wie of wat moet ik dan zijn?
Nog even wat foto's voor de duidelijkeheid:
Dit was het eerst:
:strip_exif()/f/image/fMA7EN9yjHRAaKR91qwL2aKA.jpg?f=fotoalbum_small)
Dit werdt het daarna:
Dit is het een paar weken geleden (het is nu nog erger geworden en het lijkt ook niet te stoppen):
Ik heb even een tijdslijntje gemaakt:
10-2016 | Schuimbeton gestort |
11-2016 | Vloerverwarming en anhydriet aangebracht |
03-2017 | PU gietvloer aangebracht |
09-2018 | Een licht scheurtje zichtbaar in de vloer. Leverancier van de PU gietvlier geeft aan dat het aan de ondervloer ligt, maar dat het geen kwaad kan voor de functionaliteit van de vloer. Leverancier van de anhydrietvloer geeft dezelfde reactie |
03-2020 | Scheuren worden erger. Ipv alleen maar een vorming in de vloer, is het nu echt een scheur geworden. Leverancier van de anhydrietvloer geeft aan dat het pech hebben is. Is een natuurproduct, dus kan gebeuren. |
01-2021 | Scheuren worden nu zo erg dat ik het niet meer normaal vind en het ook niet meer onder pech vind vallen. Gebeld naar de leverancier en die langs laten komen. Die vond het een aparte situatie en denkt dat het een verzakking is. |
03-2021 | Onafhankelijk bedrijf langs laten komen. Ik heb namelijk een schaderapport nodig voordat de verzekering iets kan gaan doen. Deze geven aan dat het geen verzakking is, maar dat het mogelijk een zetting is en dat het probleem in de anhydriet zit. |
04-2021 | Leverancier van de anhydriet weer langs laten komen. Deze heeft de fabrikant van de anhydriet meegenomen om er naar te kijken. De verwachting toen was dat het komt door de PU gietvloer. De coating zorgt voor zoveel kracht op de vloer dat deze scheurt en helemaal los komt. |
04-2021 | Net contact gehad met de leverancier. Het ligt inderdaad niet aan hun en ze zouden een onderzoek doorsturen van een onafhankelijk onderzoeksbureau die dat beaamt (dat bureau is niet bij mij langs gekomen, maar ze hadden een stuk vloer meegenomen). |
Het lastige is dat het bedrijf dat de PU gietvloer heeft aangelegd niet meer bestaat. Het is dus wel erg makkelijk om daar alle schuld op te steken en jezelf vrijwaren van schuld. Het zou ook makkelijk kunnen dat ze gelijk hebben, ik als leek weet dat niet. Het enige wat ik weet is dat het onderzoek dat ik heb laten doen zegt dat het probleem in de anhydriet vloer zit. Daarnaast vind ik het vreemd dat het deze schade wordt veroorzaakt door een coating/pu gietvloer van enkele milimeters.
Als ik Google, dan lijkt het mij eerder een delaminatie van mijn vloer gaande. Het lastige is dat ik zo'n term ook maar hoor, dan Google en bekijk of zoiets past bij mijn situatie. Het stukje dat ik heb gevonden over delaminatie staat hier:
https://www.joostdevree.n...bedrijfschapafbouw_nl.pdf (pagina 96, hoogdstuk 15.5 Delaminatie)
Stookprotocol is gewoon nageleefd en er is niet echt iets veranderd wat de versnelde verslechtering van de vloer verkaard. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat we sinds de corona meer thuis zijn en dat het huis de hele dag opwarmt. Normaal gesproken was dat niet het geval en stond de verwarming tussen 23:00 en 17:00 op 18 graden en ging hij tussen 17:00 en 23:00 naar 20 graden).
Wie kan mij voorzien van nuttig advies? Is dit een duidelijke zaak of moet er meer onderzoek worden gedaan? En als er meer onderzoek moet worden gedaan, bij wie of wat moet ik dan zijn?
Nog even wat foto's voor de duidelijkeheid:
Dit was het eerst:
:strip_exif()/f/image/fMA7EN9yjHRAaKR91qwL2aKA.jpg?f=fotoalbum_small)
Dit werdt het daarna:
![]() | ![]() | ![]() |
Dit is het een paar weken geleden (het is nu nog erger geworden en het lijkt ook niet te stoppen):
![]() | ![]() | ![]() |