Scheuren/schotelen nieuwe vloer

Pagina: 1
Acties:
  • 16.383 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb even de hulp nodig van iemand met wat bouwkundige kennis. Ik heb namelijk een probleem met mijn vloer. Toen we de woning kochten hebben we namelijk de oude houten vloer er uitgehaald en deze laten vervangen door een nieuwe schuimbetonnen vloer. Deze is gestort op zand en bestaat uit 35cm schuimbeton met daarop 6 cm anhydriet. In de anhydriet vloer zit vloerverwarming. De anhydriet is weer verder afgewerkt met een pu gietvloer. Nu is deze vloer in eerste instantie gaan scheuren, maar nu komen er zelfs hele plakkaten van de vloer waardoor de vloer niet meer leefbaar is.

Ik heb even een tijdslijntje gemaakt:
10-2016 Schuimbeton gestort
11-2016 Vloerverwarming en anhydriet aangebracht
03-2017 PU gietvloer aangebracht
09-2018 Een licht scheurtje zichtbaar in de vloer. Leverancier van de PU gietvlier geeft aan dat het aan de ondervloer ligt, maar dat het geen kwaad kan voor de functionaliteit van de vloer. Leverancier van de anhydrietvloer geeft dezelfde reactie
03-2020 Scheuren worden erger. Ipv alleen maar een vorming in de vloer, is het nu echt een scheur geworden. Leverancier van de anhydrietvloer geeft aan dat het pech hebben is. Is een natuurproduct, dus kan gebeuren.
01-2021 Scheuren worden nu zo erg dat ik het niet meer normaal vind en het ook niet meer onder pech vind vallen. Gebeld naar de leverancier en die langs laten komen. Die vond het een aparte situatie en denkt dat het een verzakking is.
03-2021 Onafhankelijk bedrijf langs laten komen. Ik heb namelijk een schaderapport nodig voordat de verzekering iets kan gaan doen. Deze geven aan dat het geen verzakking is, maar dat het mogelijk een zetting is en dat het probleem in de anhydriet zit.
04-2021 Leverancier van de anhydriet weer langs laten komen. Deze heeft de fabrikant van de anhydriet meegenomen om er naar te kijken. De verwachting toen was dat het komt door de PU gietvloer. De coating zorgt voor zoveel kracht op de vloer dat deze scheurt en helemaal los komt.
04-2021 Net contact gehad met de leverancier. Het ligt inderdaad niet aan hun en ze zouden een onderzoek doorsturen van een onafhankelijk onderzoeksbureau die dat beaamt (dat bureau is niet bij mij langs gekomen, maar ze hadden een stuk vloer meegenomen).

Het lastige is dat het bedrijf dat de PU gietvloer heeft aangelegd niet meer bestaat. Het is dus wel erg makkelijk om daar alle schuld op te steken en jezelf vrijwaren van schuld. Het zou ook makkelijk kunnen dat ze gelijk hebben, ik als leek weet dat niet. Het enige wat ik weet is dat het onderzoek dat ik heb laten doen zegt dat het probleem in de anhydriet vloer zit. Daarnaast vind ik het vreemd dat het deze schade wordt veroorzaakt door een coating/pu gietvloer van enkele milimeters.

Als ik Google, dan lijkt het mij eerder een delaminatie van mijn vloer gaande. Het lastige is dat ik zo'n term ook maar hoor, dan Google en bekijk of zoiets past bij mijn situatie. Het stukje dat ik heb gevonden over delaminatie staat hier:
https://www.joostdevree.n...bedrijfschapafbouw_nl.pdf (pagina 96, hoogdstuk 15.5 Delaminatie)

Stookprotocol is gewoon nageleefd en er is niet echt iets veranderd wat de versnelde verslechtering van de vloer verkaard. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat we sinds de corona meer thuis zijn en dat het huis de hele dag opwarmt. Normaal gesproken was dat niet het geval en stond de verwarming tussen 23:00 en 17:00 op 18 graden en ging hij tussen 17:00 en 23:00 naar 20 graden).

Wie kan mij voorzien van nuttig advies? Is dit een duidelijke zaak of moet er meer onderzoek worden gedaan? En als er meer onderzoek moet worden gedaan, bij wie of wat moet ik dan zijn?

Nog even wat foto's voor de duidelijkeheid:

Dit was het eerst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcDEDeIq4n07pskHiVu53JAWfC0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMA7EN9yjHRAaKR91qwL2aKA.jpg?f=fotoalbum_small

Dit werdt het daarna:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vuNTmmeTYtXqG_B5WiwYdDtzLM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmXstDMHW4waxhlAmAAST5Fp.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qb4BWWwVHdaL9-9cHACBwgMMWcI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fG7dXV9fulAn2CKR65s5Uddd.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3k4ux4UCiotZaioJu9tqi1jW1mg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqyPqcN3n2O1BzjrXXX9heTl.jpg?f=fotoalbum_small

Dit is het een paar weken geleden (het is nu nog erger geworden en het lijkt ook niet te stoppen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsVUVEmEnlK4aFLqaU6UCWXPvOU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHOcRewPTCdIOK2S6Ud013kl.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZT9bjGstMYK0Nzz-NZvY2H-tgA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuMcQfhrpo4dW0EjJdmuuHpx.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC9VhyBTIJ3k1zkaAaXmMSzSHwQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcwASvhZw3xcWsqIGa55bDs7.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Onafhankelijk bedrijf langs laten komen. Ik heb namelijk een schaderapport nodig voordat de verzekering iets kan gaan doen. Deze geven aan dat het geen verzakking is, maar dat het mogelijk een zetting is en dat het probleem in de anhydriet zit.
Ik weet niet of je dit goed hebt begrepen of dat je onafhankelijke bedrijf gewoon prutsers zijn. Als het zetting is dan zit het probleem niet in de anhydriet, maar faalt de anhydriet t.g.v. de zetting.

Meer foto's is meer beter. Hoe diep lopen de scheuren door? Waar begint het precies los te laten? Op de scheiding anhydriet-schuimbeton? Alleen stukken anydriet+PU? Of stukken schuimbeton+anydriet+PU?

Verder zou ik het volgende doen: Op een aantal punten een markering op de vloer aan brengen en met een laser afstandmeter dagelijks de afstand tot het plafond meten op steeds dezelfde posities. Als er zakking is dan ga je dat in beeld krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door leecher op 06-04-2021 18:01 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Even nieuwe foto's gemaakt:
Situatie 06-04-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ObTkCuy9fADnSxq1RzTt61tbrQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nc8pH2Pmbu0pZXR3S8BU3ShA.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWHZDzIvUXp0EBc3taGSJDIcXlk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbCIDK99P5gLx3uEgQUG3bTS.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsgsNMVhAlEni2GEYrnKA8ArBYc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4j6jdHx4re5ii3AxMlG305GM.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJmLAv3IusmDS8pT5UYxAdnuOkc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zE6ky43g52GxdlaNlpmnZNP4.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3MifRwvyUE9gLERpRZ9jADD5hY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8tMmxjSJlVrQi7jOaOkPloO.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/az6gLwDUI-YVwfxQlBcXSICpw1c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSAiX4OfBHVSlmlI3Y5U9SoV.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxRCvXJ42_XPzop_ip8yK-3pSFA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzjvUaO5rPoSEkuf5t3ZcgAU.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIkx3Oq7rIIVOEMgecodx2zCQU8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLdmiBhO94NhYT06JzxcgDHL.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fn-JALAPqqzpHX9fk7t5LhwOVww=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcd3S5D9AcwGhr8SBfv3TzMA.jpg?f=fotoalbum_small

Scheuren gaan dus niet verticaal naar beneden, maar zijn horizontaal. Op de foto's heb ik stukken vloer vast van +/- 2 cm dik. De anhydriet vloer onder die stukken die ik weg kan halen is wel keihard.

Dit waren trouwens de punten van het onafhankelijke bedrijf dat ik had ingeschakeld:
  • Het is zichtbaar dat de gietvloer hechtend is aan ondergelegen vloer. De ondergelegen vloer komt omhoog gezet.
  • Aan de randen is middels een waterpas aangeduid dat er geen verzakking zichtbaar is.
  • Middels vochtmetingen zijn geen verhoogde vochtwaardes meetbaar evenals afwijkingen middels thermografie, zie verder voor de beelden hoofdstuk thermografie.
  • Mogelijk en aannemelijk is de vloer door thermische werking omhoog gekomen, dit geld niet voor de gietvloer aangezien deze hechtend is aan ondergelegen vloer. Om verdere info te verkrijgen over de oorzaak is een nader destructief onderzoek benodigd waarbij de vloeropbouw wordt onderzocht middels een proefboring, kosten voor onderzoek zijn ca. € 1500,- hierna kan een herstelplan gemaakt worden.
Of het prutser waren laat ik in het midden. Ik had wel meer verwacht van het rapport... (heb de proefboringen ook niet laten uitvoeren. Dan zou ik namelijk ook mijn vloerverwarming kwijt zijn en dat is wel de hoofdverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik heb geen verstand van vloeren, enige wat ik kan bedenken is er wel randisolatie toegepast met de vloerverwarming?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
ja, bij de anhydriet zit er randisolatie tussen, maar de pu gietvloer is tot aan de muur gegoten. Langs de muren is de gietvloer niet gescheurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 22:55
Zeker op de tweede foto lijkt het of de giet vloer uitzet waardoor de onder vloer mee omhoog komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
Gezien de dikte van de stukken van de anhydrietvloer geloof ik er niets van dat het door de PU vloer komt. Ik gok op een van de volgende opties:

- anhydrietvloer was niet goed

- zetten van zand onder de schuimbeton. Er ontstaat min of meer een kuil in de schuimbeton (meer zetting in het midden) waardoor de anhydrietvloer gaat functioneren als druklaag terwijl deze dat niet kan hebben. Het gevolg is dat er hele schollen anhydriet loskomen.

In het tweede geval zou ik ook scheuren vlakbij de muren verwachten, parallel aan de muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Wie z'n schuld het is, is één ding, maar hoe moet je zo'n vloer duurzaam netjes krijgen? Heel de anhydriet
eruit? Wij hebben zo'n vloer overwogen maar leisteen gelegd.
Door de vloerverwarming heb je nogal wat thermische belasting. Wat uitzetting/krimp geeft, maar het wordt veel meer toegepast dus het moet kunnen. Als je wat leest in het boek van de link van Joost de Vree kom je erachter hoeveel factoren het slagen van zo'n vloer in de weg kunnen staan. Hoeveel lucht erin zit bv.

De schuldvraag, brancheorganisatie? Je hebt het over verzekering, wat is er verzekerd dan?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Ik mis in de opbouw van je vloer een folie tussen het schuimbeton en de anhydrietvloer. Enerzijds omdat deze materialen een andere uitzettingscoefficient hebben en anderzijds tegen het optrekkende vocht.

Een cementgebonden vloer (jouw schuimbeton) heeft een andere uitzettingscoefficient dan de gips gebonden anhydrietvloer.

Ik heb voor mijn werk een tijd geleden een aantal woningen voorzien van anhydrietvloeren op betonnen constructie vloeren en daar moest dus expliciet om de door jouw beschreven problemen te voorkomen folie worden gelegd voor het gieten van de vloeren.

E.e.a. Ook beschreven op de website van fabet betonvloeren (een grote speler op dit gebied)

Folie en randisolatie / zwevende anhydrietvloeren
Wanneer we een anhydrietvloer over een ondervloer aanbrengen, leggen we deze zwevend. Dat wil zeggen, we leggen er een gewapende, reflecterende folie onder zodat de anhydriet niet aan de ondervloer hecht. Dit omdat de ondervloer (of dit nou schuimbeton of beton is) een andere werking heeft bij temperatuurverschil dan een anhydrietvloer. Zo voorkom je scheurvorming in de anhydriet door het krimpen en uitzetten van de ondervloer.
https://www.fabercomfortv...schuimbeton%20aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• di-Rossi
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-09 10:29
Het lijkt wel of alleen het deel van de vloer loskomt boven de vloerverwarming. Hoe is de vloerverwarming aangebracht in de vloer? In een kunststof raamwerk?

Dit type vloer zou moeten kunnen omgaan met thermische belasting alleen het lijkt toch mis te gaan.

In mijn beleving onzin om toe te schrijven aan de PU vloer

Blizzard: Speakerrrr#2714

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
@Rick-- sorry, was ik vergeten te melden. Tussen de schuimbeton en de anhydrietlaag zit een folie. Welke folie dat is en of hij goed is aangebracht durf ik niet te zeggen. De leverancier van het geheel heeft dat gedaan. Ik heb het alleen op een foto staan dat ze bezig waren met de vloerverwarming.

@leecher Scheuren langs de muren heb ik niet en bij een verzakking had ik ook scheuren verwacht naar beneden richting het schuimbeton.

Als de anhydriet niet goed was geweest, kan ik dat dan ergens aan zien?

@pauldaytona het idee was om het te melden bij de opstalverzekering. Maar dat was eigenlijk voordat ik überhaupt wist wat er mis was. Hoopte eigenlijk dat de schade-expert dat zou zeggen en dan gelijk aangeven of er wel of niet was gedekt. Helaas doet de verzekering dat niet en moet ik eerst een schadeoorzaak achterhalen (bij brand of waterschade is dat geen probleem, maar met dit had ik ook geen flauw idee hoe ik moest beginnen).

Voor het weer goed krijgen was mijn idee eigenlijk om de hele anhydriet er uit te halen en dan vanaf daar opnieuw te beginnen. Klinkt als veel werk, maar ik zou niet weten hoe ik het anders weer goed krijg.

@di-Rossi vloerverwarming is aangebracht op ijzeren(?) draadmat. Ik ga even kijken of ik de foto uit het klusarchief kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• di-Rossi
@di-Rossi vloerverwarming is aangebracht op ijzeren(?) draadmat. Ik ga even kijken of ik de foto uit het klusarchief kan vinden.
Oké dus schuimbeton is aangebracht, vervolgens folie, daarop los? een draadmat waar de leidingen van de vloerverwarming is opgelegd.

De anhydrietvloer is in 1x aangebracht, dus de volledige 6cm?

Gezien het schadebeeld denk ik dat het zand onder de schuimbeton is gaan zetten. Schuimbeton zakt iets mee waardoor er druk op de anhydrietvloer komt. Die wil mee gaan zakken. De onderkant van de anhydrietvloer, daar waar de draadmat inzit kan meer trekkracht aan als de bovenkant waardoor de bovenkant loskomt van de onderkant.

je gaat er niet aan ontkomen om een boring te maken dwars door de vloer heen.

[ Voor 38% gewijzigd door di-Rossi op 06-04-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Voor reparatie zal je toch een bedrijf moeten hebben die een waarborg op het geheel wil afgeven. En je moet weten of de schuimbeton niet heeft bijgedragen aan het probleem. Stel dat ie in het midden ingezakt is omdat zand niet genoeg aangetrild is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:24
Eppo © schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:49:
@pauldaytona het idee was om het te melden bij de opstalverzekering. Maar dat was eigenlijk voordat ik überhaupt wist wat er mis was. Hoopte eigenlijk dat de schade-expert dat zou zeggen en dan gelijk aangeven of er wel of niet was gedekt. Helaas doet de verzekering dat niet en moet ik eerst een schadeoorzaak achterhalen (bij brand of waterschade is dat geen probleem, maar met dit had ik ook geen flauw idee hoe ik moest beginnen).
Ik vind dit raar klinken. Als er schade is, dan ben je daar voor verzekerd. De oorzaak is leuk voor de verzekering om uit te zoeken wie zij aansprakelijk moeten stellen, maar dat kan toch geen voorwaarde zijn van?

Dat er schade is, is evident. Dat het niet door jou komt lijkt ook helder. De rest bepaald de schade expert maar.

Misschien wil de verzekering het boring onderzoek betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:24
De scheuren zijn wat mij betreft het gevolg van uitzetten en krimpen van de vloer. Dat zie je aan de scheuren die in het begin optraden bij de hoeken.
Ze lijken mij inderdaad niet het gevolg van verticale verzakkingen /zetting.
De gietvloer is er lekker strak in gegoten, maar kan daardoor geen kant meer op. Als je dat met laminaat doet kan het ook gaan opbollen. Je ziet ook dat de anhydriet vloer niet helemaal los is gekomen, maar gewoon gedeeltelijk mee getrokken is door de gietvoer.
Dus ik vrees dat de gietvloer hier toch de schuldige is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gietvloer tot aan de muren is gegoten is denk ik ook vragen om problemen.

Of hechting gietvloer aan anhydriet sterker is dan anhydriet vloer weet ik niet, maar anders zou gietvloer wel loskomen.

Onze vloerenlegger durfde het destijds niet aan een bamboevloer te verlijmen aan een fermacell ondervloer. De werking van de bamboe zou mogelijk de fermacell lostrekken.

Denk dat het beste een onafhankelijk expert ernaar kan kijken om te bepalen wat er moet gebeuren en wie de verzekering aansprakelijk kan stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het lijkt eerder alsof de anhydriet vloer in 2 keer gestort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OJugglerO
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-03 12:02
https://meneervloer.nl/gi...heuren-in-mijn-gietvloer/
Even kort googlen lijkt mij het antwoord geven op de gestelde vragen. Laatste stukje beschrijft het niet vrij liggen van de gietvloer bij een zwevende ondervloer. Hoop dat dit een beetje duidelijkheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OJugglerO
En zoals hier boven gevraagd/gesteld word ja de pu vloerlaag is beduidend sterker dan de anhydrietvloer en zal deze dus ook mee trekken bij teveel werking. Wat natuurlijk logisch is aangezien een anhydrietvloer een ondervloer is geen eindlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OJugglerO
En als laatste post oplossing: pu vloer verwijderen opnieuw egaliseren en opnieuw pu vloer leggen die wel vrij ligt of andere vloer afhankelijk van de wens om aan de financiële gevolgen te worden herinnerd door eenzelfde soort vloer. Of iets anders als verzachting voor de naar alle waarschijnlijkheid extra gemaakte niet gedekte kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:15
Mythio schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:04:
[...]

Ik vind dit raar klinken. Als er schade is, dan ben je daar voor verzekerd. De oorzaak is leuk voor de verzekering om uit te zoeken wie zij aansprakelijk moeten stellen, maar dat kan toch geen voorwaarde zijn van?

Dat er schade is, is evident. Dat het niet door jou komt lijkt ook helder. De rest bepaald de schade expert maar.

Misschien wil de verzekering het boring onderzoek betalen?
Zo werkt het niet.

Een verzekering dekt alleen wat onder de polis gedekt is. Voor een opstalverzekering betekent dit vrijwel altijd: van buiten komend onheil waarbij voor alle duidelijkheid constructie- en bouwfouten, slijtage, etc. expliciet zijn uitgesloten.

In bepaalde gevallen zijn onderzoekskosten gedekt voor zover de oorzaak nog niet bekend is. Lekdetectie bijvoorbeeld. Dit zijn dan echter expliciete uitbreidingen op de standaarddekking. Hier niet van toepassing want dit is evident gewoon een bouwfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
MeTooPV schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:05:
De scheuren zijn wat mij betreft het gevolg van uitzetten en krimpen van de vloer. Dat zie je aan de scheuren die in het begin optraden bij de hoeken.
Ze lijken mij inderdaad niet het gevolg van verticale verzakkingen /zetting.
De gietvloer is er lekker strak in gegoten, maar kan daardoor geen kant meer op. Als je dat met laminaat doet kan het ook gaan opbollen. Je ziet ook dat de anhydriet vloer niet helemaal los is gekomen, maar gewoon gedeeltelijk mee getrokken is door de gietvoer.
Dus ik vrees dat de gietvloer hier toch de schuldige is.
Klinkt op zich logisch ware het niet dat ik ook op die hoeken als eerst scheuren zou verwachten bij zetting omdat de vloer daar als het ware 'naar binnen' gaat vouwen. Verder geeft de TS het volgende aan:
Dit is het een paar weken geleden (het is nu nog erger geworden en het lijkt ook niet te stoppen)
Als het inderdaad het klemmen van de vloer tussen de wanden zou zijn, dan verwacht ik dat het 1x kapot gaat en daarna niet nog verder. De spanning is er immers uit na het falen van het eerste stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:24
@leecher Daar heb je een punt. Steeds verder gaan zou inderdaad op zetting kunnen wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01
Volgens mij wordt elke gietvloer tegen de muur aan gegoten; hier in ieder geval wel. Dus lijkt me sterk als daar de doorzak ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:18
leecher schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:28:
[...]

Als het inderdaad het klemmen van de vloer tussen de wanden zou zijn, dan verwacht ik dat het 1x kapot gaat en daarna niet nog verder. De spanning is er immers uit na het falen van het eerste stuk.
Helaas hoeft dat niet. Als op punt A de vloer scheurt; kan de tegendruk van punt A op punt B verdwijnen waardoor de vloer bij B ook gaat scheuren. Daarbij is het geen constante belasting die je eenmalig aanbrengt; maar een herhaling van zetten en krimpen met steeds wisselende belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:23

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Zover ik er verstand van hem lijkt het mij aan de basis te liggen van je opbouw. En dat is zand.

Schuimbeton heeft 0 druksterkte/treksterkte.

Dus in plaats van dat zand moest er een betonnen plaat liggen van minstens 12cm dik met minstens 1 net betonijzers er in.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
nog even de foto's van de vloerverwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hA-XkJIQ8hP42iLx1v-aBtucitI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uafE5kAUbVTHmUBrhfPYfGCb.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AURGw6vrCzJelgwnE_3nl7-0ars=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHR8BGKGAQMl6QX5DBnNXCRE.jpg?f=fotoalbum_small

Trouwens alvast iedereen enorm bedankt voor de hulp. Heb volgens mij iedereen proberen te beantwoorden. Als ik je vergeten ben, mijn excuses.

@di-Rossi Zie de foto's van het storten. Draadmat ligt zo te zien gewoon los en de anhydriet is inderdaad in 1 keer gestort. Als je de boring aanraad, zou je dan nog een bepaald bedrijf aanraden? Of zou je degene pakken die hier de eerste keer ook langs is gekomen? (vond hun eerste verslag vrij summier en de 1500€ voor de boring vind ik dan weer vrij prijzig, maar misschien is dat een standaard prijs...)

@MeTooPV Was het dan niet logischer geweest dat hij langs de muur was gaan scheuren? Daar zit hij dan alleen maar over de kantstrook gegoten en dat lijkt mij dan de meest zwakke plek en dus de ideale plek om te scheuren?

@Verwijderd Kan je toevallig een onafhankelijk bureau aanraden?

@Aapie Nee, hij is echt in 1 keer gestort. Nu sputterde de machine in het begin wel en heeft de medewerker wel het een en ander moeten afstellen, maar zou dat zo'n verschil kunnen geven?

@OJugglerO Dus dan zou alleen de PU gietvloer er afschrapen/frezen voldoende zijn om het op te lossen? Dan de anhydriet weer opvullen tot een vlakke vloer en nieuwe bedekking erover?

@leecher Het vreemde is dat hij scheurt halve wege de ruimte (bij de doorgang van de hal naar de keuken. De 'echte' hoeken van de woning geven geen problemen.

@Jellabie Dat zou vreemd zijn, aangezien we nu juist voor schuimbeton zijn gegaan omdat het direct op zand kon worden gestort en dat het zou werken als fundering en isolatie in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• di-Rossi
Trouwens alvast iedereen enorm bedankt voor de hulp. Heb volgens mij iedereen proberen te beantwoorden. Als ik je vergeten ben, mijn excuses.

@di-Rossi Zie de foto's van het storten. Draadmat ligt zo te zien gewoon los en de anhydriet is inderdaad in 1 keer gestort. Als je de boring aanraad, zou je dan nog een bepaald bedrijf aanraden? Of zou je degene pakken die hier de eerste keer ook langs is gekomen? (vond hun eerste verslag vrij summier en de 1500€ voor de boring vind ik dan weer vrij prijzig, maar misschien is dat een standaard prijs...)
Ik kan je nebest aanraden voor een gedegen en onafhankelijk onderzoek. De prijs schrik ik niet van, dit kan zelfs nog wel wat meer worden afhankelijk van het uit te voeren onderzoek.

Ik blijf o.b.v. de foto's bij mijn conclusie dat het mis moet gaan in de ondergrond. Maar dat krijg je alleen inzichtelijk met destructief onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OJugglerO
Als het een verzakking zou zijn dan zou er na het verwijderen van alle loszittende delen (die er toch uit moeten) hier sporen van te vinden moeten zijn in de resterende anhydriet vloer in de vorm van verticale scheuren. Of het verwijderen van de loszittende delen (volgen van makkelijk los te hakken laag) moeten lijden tot een groter oppervlakte wat dan aan de muur hing als het ware.
Ik blijf hier sceptisch over maar het kan geen kwaad als goedkoop onderzoek/voorbereiding van herstel om dit te doen. Mocht na dit gedaan te hebben er geen aanwijzingen ontstaan dat het toch een verzakking was dan zou de eerder voorgestelde verwijdering en herstellen een optie kunnen zijn.
Een andere budget oplossing zou ook kunnen zijn alleen de los gehakte delen herstellen en een andere vloer erover heen leggen. Hierbij zou ik dan zelf wel zeer sterk overwegen om de vloer rondom langs de muren in te zagen/slijpen om eventuele verdere werking de ruimte te geven.
Dit zouden de stappen zijn die ik zelf zou ondernemen in dit geval vanwege het kosten plaatje. Maar om uitsluitsel te krijgen en mogelijk garantie van de oplossende partij kan een verder onderzoek de enige andere optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OJugglerO
Vergeet nog 1 punt viel me op toen ik de foto,s (2e setje) nog een keer bekeek dat het zonnetje ook aardig op de vloer kan staan wat flink kan bijdragen aan thermische belasting van de pu vloer op de anhydrietvloer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 10:22
Ik heb geen nuttige bijdrage maar wil je vooral veel succes wensen. Wat een ellende om je vloer zo te hebben, hoop oprecht dat het goed komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Eppo © schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:17:
Even nieuwe foto's gemaakt:
Situatie 06-04-2021
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Scheuren gaan dus niet verticaal naar beneden, maar zijn horizontaal. Op de foto's heb ik stukken vloer vast van +/- 2 cm dik. De anhydriet vloer onder die stukken die ik weg kan halen is wel keihard.

Dit waren trouwens de punten van het onafhankelijke bedrijf dat ik had ingeschakeld:
  • Het is zichtbaar dat de gietvloer hechtend is aan ondergelegen vloer. De ondergelegen vloer komt omhoog gezet.
  • Aan de randen is middels een waterpas aangeduid dat er geen verzakking zichtbaar is.
  • Middels vochtmetingen zijn geen verhoogde vochtwaardes meetbaar evenals afwijkingen middels thermografie, zie verder voor de beelden hoofdstuk thermografie.
  • Mogelijk en aannemelijk is de vloer door thermische werking omhoog gekomen, dit geld niet voor de gietvloer aangezien deze hechtend is aan ondergelegen vloer. Om verdere info te verkrijgen over de oorzaak is een nader destructief onderzoek benodigd waarbij de vloeropbouw wordt onderzocht middels een proefboring, kosten voor onderzoek zijn ca. € 1500,- hierna kan een herstelplan gemaakt worden.
Of het prutser waren laat ik in het midden. Ik had wel meer verwacht van het rapport... (heb de proefboringen ook niet laten uitvoeren. Dan zou ik namelijk ook mijn vloerverwarming kwijt zijn en dat is wel de hoofdverwarming).
Nu ben ik die foto's nog eens aan het bekijken, nu zie ik in uwe anhydriet stenen zitten, dat is normaal toch 100% vloeibaar zoals egalisee? Dus horen er ook geen stenen in te zitten, enkel zand.

Waarschijnlijk niet de oorzaak, maar ik vind het wat raar :)

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:38
Jellabie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:26:
Zover ik er verstand van hem lijkt het mij aan de basis te liggen van je opbouw. En dat is zand.

Dus in plaats van dat zand moest er een betonnen plaat liggen van minstens 12cm dik met minstens 1 net betonijzers er in.
Ik zou me iets minder stellig uitdrukken in deze, schuimbeton wordt, wanneer draagkrachtige bodemlagen dicht aan de oppervlakte liggen, regelmatig gebruikt als fundering, rechtstreeks op zand. Dit kan alleen als het minimaal een druksterkte heeft en ook enige treksterkte.
Schuimbeton is leverbaar tot ongeveer kubusdruksterkte 10N/mm2, dat is 10kN/m2, 1000kg/m2.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
Jellabie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:26:

Dat is niet waar. Schuimbeton heeft wel degelijk druksterkte, afhankelijk van de kwaliteit, welke vnl. door het volumegewicht wordt bepaald. Voor toepassing, zoals hier het geval, zou de kubusdruksterkte 1 à 2 N/mm2 behoren te zijn. Dat is ca. 1000 tot 2000 kg/m2.
Maar schuimbeton wordt ook in de wegenbouw toegepast. En dan moet het een behoorlijk hoge druksterkte hebben. Uiteraard is dan het volumegewicht veel hoger en speelt het isolerend vermogen geen rol.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

@Spiff @JukeboxBill
Zoals ik zei, zover ik er verstand van heb :)
En blijkbaar heb ik er niet goed genoeg van :P mijn excuses.

De Nederbelg !

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Een late update vanuit mijn kant.

We hebben TBA laten langs komen voor een gedegen onderzoek. Daaruit kwam de volgende conclusie:
CONCLUSIE
De spanning welke voortkomt uit applicatie van een kunststof vloerafwerking op een dekvloer met vloerverwarming is te verwaarlozen bij een redelijke hechting. De hechting van de aangetroffen vloerafwerking op de dekvloer is zonder meer goed te noemen. De indringdiepte van de primerlaag in de dekvloer is maximaal 2mm, en dat is zoals te doen gebruikelijk bij een weinig poreuze gietdekvloer. De indringdiepte van 2mm maakt ook dat geen relatie bestaat met een onthechtingsvlak op 5 tot 15mm, soms zelfs met twee boven elkaar gelegen breukvlakken in de dekvloer. De vloerafwerking heeft deze schade niet veroorzaakt.

De hier optredende delaminatie in de dekvloer wordt vrijwel nooit waargenomen, althans zijn mij daarvan geen gevallen bekend. Op grond van het feit dat het splitsingsvlak een zo golvend karakter lijkt te kennen wijst op een probleem in het verwerkte materiaal. Dit beeld zou naar mijn mening alleen kunnen worden veroorzaakt als materiaal is verwerkt waarvan de binding al te ver is gevorderd. Het lukt dan nog wel om met een drijfrei het oppervlak vlak te ‘masseren’, maar de onderliggende lagen kunnen dan onderling te weinig binden.
We gaan nu gelukkig richting de herstellende fase. Hiervoor ben ik alleen druk op zoek naar een bedrijf dat mijn keuken kan demonteren, opslaan en weer monteren als de nieuwe vloer er ligt. Een bedrijf vinden dat het monteren doet is niet zo'n probleem, maar demonteren is een ander verhaal (behalve als hij eruit gesloopt mag worden, dan vind je ze wel). Heeft iemand daarvoor misschien een adresje? Of zoektips waarop ik beter kan zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:26
Eppo © schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:09:

We hebben TBA laten langs komen voor een gedegen onderzoek. Daaruit kwam de volgende conclusie:

[...]

We gaan nu gelukkig richting de herstellende fase. Hiervoor ben ik alleen druk op zoek naar een bedrijf dat mijn keuken kan demonteren, opslaan en weer monteren als de nieuwe vloer er ligt. Een bedrijf vinden dat het monteren doet is niet zo'n probleem, maar demonteren is een ander verhaal (behalve als hij eruit gesloopt mag worden, dan vind je ze wel). Heeft iemand daarvoor misschien een adresje? Of zoektips waarop ik beter kan zoeken?
Oftewel in Jip en Janneke taal... de vloerenlegger heeft te veel aangemaakt en er te lang over gedaan om het te verwerken? Pffff, dat is slordig zeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 14:47

[...]

Wat een ellende :(
Tip: Ik zou een klein keukenbedrijf proberen. Die hebben goede monteurs (al dan niet ZZP) in dienst die een keuken kunnen monteren (en dus ook demonteren). Ze hebben meestal ook wel een opslag. Ik kan me niet voorstellen dat ze voor 2-3k euro zo'n klusje niet willen doen, met een vette disclaimer erbij. Het lastige is namelijk dat er wel een hoop dingen soms gekit worden in een keuken (aanrechtblad op de kastjes), poten vastkitten aan de vloer, etc.) wat het voorzichtig demonteren kan bemoeilijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Den_S85 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Oftewel in Jip en Janneke taal... de vloerenlegger heeft te veel aangemaakt en er te lang over gedaan om het te verwerken? Pffff, dat is slordig zeg :X
Ja, in het kort gezegd wel.

@Lollercopter Goed idee! Ik ga eens in de buurt van Breda zoeken naar een kleine keukenboer. De keuken staat wel los tegen de muur, dus dat scheelt weer. Heb alleen nooit gekeken of mijn blad gelijmd is op de kastjes.

Als iemand nog een tip heeft voor een monteur/zzp-er/keukenboer in de buurt van Breda, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:23
Lollercopter schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:48:
[...]

Tip: Ik zou een klein keukenbedrijf proberen. Die hebben goede monteurs (al dan niet ZZP) in dienst die een keuken kunnen monteren (en dus ook demonteren).
Die zullen het wel kunnen, maar ik denk dat je je als ondernemer ook een hoop gedoe op de hals haalt. Het is in principe uurtje-factuurtje, terwijl de meeste keukenbedrijven hun winst vooral halen van de marge op producten. Vervolgens zit je met de vraag wat je doet als iets beschadigt. Was dat op voorhand al zo, komt dat door nalatigheid van de monteur, of komt het omdat de partij die het aangelegd heeft dat op een debiele manier gedaan heeft (destijds zonder schade) waardoor er nu schade ontstaat.

Als ik kijk hoe druk de bouw en keukenbedrijven het hebben kan ik me voorstellen dat vanwege bovenstaande het wellicht nog wel lastig is dat voor elkaar te krijgen.

Mocht er een vordering naar de vloerenlegger gaan, zou het m.i. kunnen dat als je niemand kan vinden om dit te doen de uitkomst is dat je de huidige keuken moet slopen (met behoud van apparatuur) om later te vervangen door een andere keuken.

Uiteraard zullen er ook wel handige tweakers zijn die zeggen 'dat kan je eventueel ook zelf doen'. Ongetwijfeld klopt dat, maar als je dan schade veroorzaakt aan je keuken valt die waarschijnlijk niet meer te verhalen. Een afweging dus :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 14:47
Freeaqingme schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:36:
[...]

Die zullen het wel kunnen, maar ik denk dat je je als ondernemer ook een hoop gedoe op de hals haalt. Het is in principe uurtje-factuurtje, terwijl de meeste keukenbedrijven hun winst vooral halen van de marge op producten. Vervolgens zit je met de vraag wat je doet als iets beschadigt. Was dat op voorhand al zo, komt dat door nalatigheid van de monteur, of komt het omdat de partij die het aangelegd heeft dat op een debiele manier gedaan heeft (destijds zonder schade) waardoor er nu schade ontstaat.

Als ik kijk hoe druk de bouw en keukenbedrijven het hebben kan ik me voorstellen dat vanwege bovenstaande het wellicht nog wel lastig is dat voor elkaar te krijgen.

Mocht er een vordering naar de vloerenlegger gaan, zou het m.i. kunnen dat als je niemand kan vinden om dit te doen de uitkomst is dat je de huidige keuken moet slopen (met behoud van apparatuur) om later te vervangen door een andere keuken.

Uiteraard zullen er ook wel handige tweakers zijn die zeggen 'dat kan je eventueel ook zelf doen'. Ongetwijfeld klopt dat, maar als je dan schade veroorzaakt aan je keuken valt die waarschijnlijk niet meer te verhalen. Een afweging dus :)
Klopt, ik denk niet dat je garanties gaat krijgen, ook niet bij een keukenzaak. Je kan ook nog Werkspot proberen denk ik, iemand zoeken met goede referenties voor keukens monteren. Je wil gewoon een handig iemand die voorzichtig te werk gaat, garanties zijn er nou eenmaal niet. Niemand weet precies hoe alles zit vastgeschroeft of gekit. Normaal betaal je voor het monteren van een keuken 2-3k, dus ik denk dat je nu aan 4-6k zit voor het loshalen, verpakken en later weer terug plaatsen zonder garantie. Elke random timmerman met een klein beetje gevoel krijgt dit voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

[...]

Kun je de keuken niet laten staan? Plinten eraf en dan de vloer tot aan de poten leggen? Als je de keuken gaat verplaatsen zal toch ook de vloer vernieuwd moeten worden lijkt me?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Het is niet mijn afwerkvloer (in mijn geval een gietvloer) die problemen geeft, maar mijn deklaag die “vanzelf” stuk gaat (in mijn geval de anhydriet laag, maar vaker is de deklaag van cement). Mijn keuken staat dus ook op die laag die stuk aan het gaan is. Er omheen werken is wel mogelijk, maar dat geeft mij geen garantie dat de laag onder de keuken ook niet voor problemen gaat zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 17:48

_Arthur

blub

@Eppo © gezien je zelf postte in een ander draadje, ben ik, samen met de rest natuurlijk, benieuwd naar je eigen vorderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Ben nog steeds zoekende naar een klusjesman/aannemer die het wil aannemen. Het probleem is dat de keuken een schiereiland heeft en de meeste zijn bang dat deze beschadigd als hij wordt gedemonteerd. Daarnaast wil/kan niet iedereen de keuken +/- 6 weken opslaan met alle verantwoordelijkheid die er bij komt. En ze hebben het nu allemaal te druk met de standaard klussen, dus iets anders dan de standaard zijn ze niet heel happig op.

Voor de rest proberen we nog steeds om het in het voorjaar helemaal rond te krijgen. De hele renovatie in de winter plannen lijkt ons geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:05
Is zelf demonteren en opslaan bij shurguard geen optie?
Wat gaat er hierna met de vloer gebeuren? Helemaal er uit scheppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Eppo © wellicht kan je afspreken dat als het stuk gaat zij geen risico dragen, maar wel een incentive inbouwen (zeg a 10% ofzo) als het lukt zonder noemenswaardige schade?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 12:12
Freeaqingme schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:17:
@Eppo © wellicht kan je afspreken dat als het stuk gaat zij geen risico dragen, maar wel een incentive inbouwen (zeg a 10% ofzo) als het lukt zonder noemenswaardige schade?
Gaat dit over het demonteren van de keuken? Dan lijkt me dit geen goed idee. Dan neem ik die klus ook wel aan. Sloop ik heel die keuken en gooi het in een container als 'opslag'. Mag je die 10% incentive houden, maar ben ik wel zo klaar en heb ik blijkbaar toch recht op m'n geld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Freeaqingme schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:17:
Gelukkig is er een gigantisch overschot aan timmerlui dat je flinke eisen kunt stellen aan een rotklus waar ze initieel niet de vette hoofdprijs hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Loek92 @Rofdof of je biedt biedt sowieso een mooi bedrag, en hebt iemand die niet primair door geld gedreven wordt maar omdat 'ie graag kwalitatief goed werk aflevert. Nee heb je, ja kun je krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Freeaqingme schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:20:
@Loek92 @Rofdof of je biedt biedt sowieso een mooi bedrag, en hebt iemand die niet primair door geld gedreven wordt maar omdat 'ie graag kwalitatief goed werk aflevert. Nee heb je, ja kun je krijgen...
Een keuken demonteren. Opslaan en dan weer opbouwen en geen beschadiging krijgen is geen leuk werk.
En heel moeilijk is het ook niet op het kistwerk na.
Je hebt alleen razendsnel beschadigingen en je hebt wellicht bestaande beschadigingen waar discussie over komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er zijn bedrijven die containers aanbieden die als tijdelijke opslag dienen. Als je deze voor de deur zet scheelt dat vervoer en vinden van opslaglocatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
De bedrijven die bij mij langs zijn gekomen vinden het allemaal een groot risico om te doen. Niet zo zeer dat het moeilijk is, maar ze weten vaak niet hoe de hele keuken is gemonteerd en of er iets is gelijmd. Vooral over het blad maken ze zich zorgen en verwachten ze het niet schadeloos te demonteren. Daarnaast geven sommige ook aan dat het terug in elkaar zetten er wel voor kan zorgen dat het net iets losser zit dan eerst aangezien ze vaak weer dezelfde schroefgaten gaan gebruiken.

Opslag en transport wil ik ook laten doen door dezelfde mensen. Met de simpele reden dat ik geen zin heb in discussie als er iets is beschadigd. Voordat je het weet wordt er na elkaar verwezen dat de schade tijdens.demontage/transport/opslag/montage is gebeurd. Als 1 partij dat allemaal doet, dan scheelt dat weer wijzen. Als het bedrijf een container wil huren en voor mijn huis wil zetten vind ik dat best, ze mogen dat gewoon doorberekenen.

Het zelf doen had ik ook geen probleem gevonden, heb er alleen niet de tijd voor om het te doen. Daarnaast ben ik dan zelf verantwoordelijk voor beschadigingen.

Andere optie die we nu serieus gaan bekijken is het kopen van een nieuwe keuken. Dan zetten we alle apparatuur over naar de nieuwe, dus hebben we alleen maar kastjes en een blad nodig. Die willen veel keukenboeren wel gewoon plaatsen. Vind het zonde van de keuken die er nu pas 4 jaar in staat, maar om nu een keuken te plaatsen die mogelijk wordt beschadigd zie ik ook niet echt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 14:58
Ik zou verder kijken dan een keukenboer, maar naar een interieurbouwer. Deze zijn veel flexibeler zijn vaak gewend om (door) te bouwen op bestaande meubels. Ken er wel een in Goes, niet super dichtbij. Kan je via PM wel de gegevens doorzetten.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:03
@Eppo ©, wij hebben uiteindelijk besloten om onze keuken zelf te demonteren, op te slaan bij Shurguard of iets dergelijks, en het uiteindelijk terug te plaatsen. Ik heb het op verschillende plekken gecheckt, oa ook bij de monteur die de keuken in ons huidige huis heeft geplaatst, en hij geeft aan dat het wel zou moeten kunnen zonder schade. Maar je weet inderdaad niet hoe bepaalde zaken bevestigd zijn, en of het blad het helemaal houdt. Je blijft een risico houden.

Verschil in mijn situatie is dat de keuken nog prima is, maar eigenlijk al 10-15 jaar oud is. Die zouden we de komende jaren sowieso vervangen hebben. Als bij het terugplaatsen blijkt dat er toch bepaalde dingen beschadigd zijn, dan gaan we op dat moment gewoon beginnen oriënteren voor een nieuwe keuken. Als we dan nog een paar maanden met gammele kastjes of een gebarsten blad zitten, so be it. Dat valt nog wel te overzien.

Wel zuur in jou geval dat het een relatief nieuwe keuken is. Maar ik zou het sowieso in eerste instantie proberen om dezelfde keuken terug te plaatsen, als ze tenminste bij de demontage niet beschadigt geraakt. Met een beetje geluk heb je weer een prima keuken (of moet er misschien een kastje of een stuk van het werkblad vervangen worden). Als na terugplaatsen blijkt dat er toch teveel issues mee zijn, dan kan je nog steeds beslissen om dan voor nieuwe kastjes en/of blad te gaan.

Ik hoor van verschillende mensen dat het ook geen grote klus is: keuken demonteren en opslaan zou ongeveer 1 dag werk zijn (voor een onervaren iemand, zoals ikzelf), en terugplaatsen hetzelfde. Ook al omdat er (als het goed is) geen voorwerk gedaan hoeft te worden (leidingen verleggen, loshangend stucwerk verwijderen en opnieuw stuccen, etc). Dat scheelt echt veel werk en complexiteit.

Hier een goede link trouwens over het demonteren en monteren van een keuken.

Nog een laatste tip: heb je je licht al laten schijnen in het keuken-topic? Daar zitten veel mensen met bovengemiddelde kennis en contacten wat keukens betreft, misschien hebben zij nog goede suggesties.

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door marvel27 op 27-10-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyta
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-01-2022
*knip*
Het topic omhoog halen voor een promotieverhaal is niet de bedoeling.

[ Voor 87% gewijzigd door tweakduke op 22-01-2022 14:23 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.