Bij heftige regenval? Dan zou ik het meer zoeken in je opstanden en je afvoerpijp.Jannibal23 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:11:
Vraag: we hebben met heftige regenval last van lekkage in onze aanbouw (keukenplafond). Hier ligt een plat bitumendak bovenop, dus wellicht tijd om dit eens te vervangen. Helaas onlangs bedekt met grind en sedum, maar dat terzijde.
Mijn vraag is, is het eenvoudig om loze pijpjes/dakdoorvoeren te verwijderen, dit goed dicht te maken voordat er een nieuwe laag dakleer overheen komt? Er zitten nu nog 3 oude pijpjes die dicht geplakt zijn, wat ik er altijd een beetje dom/slordig vind uitzien. Bovendien lijken me dit potentiele lekpunten, dus die ben ik liever kwijt.
Iemand hier nog een gedachte over? In de montagegids staat overigens ook dat je na het boren van de gaten van de staanders de pluggen plaatst, dan de gaten afkit en dan de staander plaatst en met schroeven bevestigd. Ik heb moeite dit voor me te zien.J-M-T schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:31:
Een vraag voor de ervaringsdeskundigen op het gebied van badkamers/kitten.
We hebben een badkamer, een jaar geleden netjes gekit, inloop douche (zonder douchebak maar netjes getegeld naar de put) en hier hing een douchegordijn. Nu willen we graag een schuifdeur plaatsen en die heeft een kozijn incl rand aan de onderzijde. Om deze goed geplaatst te krijgen, kunnen we dan het beste de kit daar weghalen of toch laten zitten? En wanneer het weggehaald dient te worden, moeten we dan in feite alles in de ruimte weghalen en opnieuw kitten om het goed dicht te krijgen?
Ik hoop eigen weg te komen met het plaatsen en afkitten van de schuifdeur, zonder meteen de rest ook opnieuw te moeten doen.
Hennep zelf zou niet korrelig moeten worden. Dan is het waarschijnlijk eerder van de pasta die ze gebruiken samen met hennep om een wateraansluiting waterdicht te maken. Zou je normaalgesproken verwachten dat ze een klodder zoals dat wegvegen, maar ze vergeten wel eens wat. Daarom testen ze het ook altijd voor de opleveringThe Eagle schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:50:
Wist niet dat hennep korrelig kon worden maar klinkt plausibel. Dank mannen
Ik zou zeggen dat, als het niet lekt, dat er niks is om je zorgen om te maken.
Ik zie het niet helemaal voor me, maar als je dat kozijn op een oude kitrand zet, dat je dat dat schoonmaakt / weg snijdt. De rest gewoon laten zitten, zo hebben ze het bij ons ook gedaan. Daarna het kozijn afkitten.J-M-T schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:06:
Iemand hier nog een gedachte over? In de montagegids staat overigens ook dat je na het boren van de gaten van de staanders de pluggen plaatst, dan de gaten afkit en dan de staander plaatst en met schroeven bevestigd. Ik heb moeite dit voor me te zien.
Wat ik ze heb zien doen is een boorgat maken, plug erin, siliconenkit in de plug spuiten, dan kozijn er tegenaan en vast schroeven. Zo heb je geen mogelijk lek van water de muur in.
Pak dan gewoon wago lasdoppen (met van die hendeltjes). Daar mag ook stranded wire in, en met dubbele adereindhulzen ben je weer aan het klooien als je een draadje los moet halen oid.Annuk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:28:
[...]
Als je b.v. deze fittingen gebruikt, en je pakt zowel je in en uitgaande stuk VMVL snoer in een duo-adereindhuls die je dan in het kroonsteentje plaatst van de GU10 fitting, dan ben je in principe klaar.
Het punt is dan alleen omdat netjes te doen ben je duurder uit, je bent een goede (zelfinstellende) adereind-hulzen-tang nodig + de juiste hulsjes.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Klopt, en heb ik ook al in de post ervoor staan ,maar in de genoemde fittingen met eigen "lasdoos" ga jij geen wago's kwijt kunnen daarom benoemde ik de optie met adereind-hulzen.big bang schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:12:
[...]
Pak dan gewoon wago lasdoppen (met van die hendeltjes). Daar mag ook stranded wire in, en met dubbele adereindhulzen ben je weer aan het klooien als je een draadje los moet halen oid.
Natuurlijk ben je aan het "klooien" als je het los moet halen (valt opzich ook nog flink mee), maar hoe vaak haal je iets dergelijks los?
Het enige wat in vrij normale situaties volgens mij gebeurt is dat je het lampje zelf wisselt, i.v.m. kapot of meer licht willen.
Annuk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:14:
[..................]
Edit: Let je trouwens wel op dat je dan ook de juiste lasklemmen gaat gebruiken voor VMVL snoer, oftewel de hevel klemmen van Wago in 3 en/of 5 voudige versie
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Even overheen gelezen, niet handig.Annuk schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:20:
[...]
Klopt, en heb ik ook al in de post ervoor staan ,maar in de genoemde fittingen met eigen "lasdoos" ga jij geen wago's kwijt kunnen daarom benoemde ik de optie met adereind-hulzen.
[...]
Overigens denk ik dat deze serie verlichtingsklemmen misschien nog wel handiger en netter is.
Als het om grote armaturen gaat vind ik doorlussen met GST18 of vergelijkbaar de netste oplossing, maar op inbouwspotjes wordt dat erg lomp.
Ik wil in de komende weken de vloerbedekking van onze trap rossen en de trap gaan bekleden met eik. Daarvoor heb ik eiken plankjes gekocht, die ik rechtstreeks op de treden wil gaan lijmen.
Ik heb gezocht naar geschikte lijm ervoor en heb deze gevonden:
https://www.frencken1901.nl/producten/smp-traprenovatielijm/
Wie heeft hier ervaring mee en heeft tips voor me?
Ik heb wel dit filmpje gevonden, maar die lijmen de plankjes er op een manier op die ik ken van vloerbedekking lijmen:
YouTube: traprenovatie
Daar voel ik niet zoveel voor. Vooral ook omdat ik iets dikte in de lijmlaag nodig heb om oneffenheden op te vangen.
Ik heb wel dit filmpje gevonden, maar die lijmen de plankjes er op een manier op die ik ken van vloerbedekking lijmen:
Daar voel ik niet zoveel voor. Vooral ook omdat ik iets dikte in de lijmlaag nodig heb om oneffenheden op te vangen.
Bij mijn weten lekt het niet, maar ik kom ongeveer eens in de paar jaar een keer bij de vloerverwarmingsverdeler in de buurt. Nu was het omdat het oud papier aan de straat moest en de zooi die er rondom lag me na een half jaar een doorn in het oog was gewordenhenkie196 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:10:
[...]
Hennep zelf zou niet korrelig moeten worden. Dan is het waarschijnlijk eerder van de pasta die ze gebruiken samen met hennep om een wateraansluiting waterdicht te maken. Zou je normaalgesproken verwachten dat ze een klodder zoals dat wegvegen, maar ze vergeten wel eens wat. Daarom testen ze het ook altijd voor de oplevering
Ik zou zeggen dat, als het niet lekt, dat er niks is om je zorgen om te maken.
Spul is in 2011 geinstalleerd en ik heb bij mijn weten geen problemen met de druk op de installatie, dus klinkt als dat zit goed.
Dank voor de aanvulling
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik ben weer een stukje verder met m'n IKEA metod keukenblad montagevortexnl1982 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:34:
Ik ben bezig met het installeren van een IKEA keukentje en ben nu aanbeland bij de keukenbladen. Het is een L hoek keuken en ik vraag me even af wat een handige methode is om de bladen goed aan elkaar te laten sluiten. Aan de kant van de vaatwasser komt nog een hoge kast en aan de open kant van de afzuigkap komt niks (dus die kant is zichtbaar).
Ik dacht de volgende stappen :
Begin aan de kant van de vaatwasser.
Dit werkblad in de hoek leggen en op maat zagen tot aan de hoge kast (die komt na de vaatwasser)
Vervolgens aan de kant van de afzuigkap het andere werkblad leggen (daar zitten dan twee kopse kanten tegen elkaar).
Blad afzagen aan einde van de keuken en daar een houtlook strip op plakken.
Onderkant bladen strak tegen elkaar zetten aan de onderkant.
Onderkant bladen vastmaken aan de kasten.
Naad tussen waar beide bladen elkaar raken dichtkitten ?
Is dit een handige oplossing ? Of kan ik beter de bladen zagen waar ze elkaar raken ? Ik ben alleen dan bang omdat het spaanplaat dan gezaagd is dat er vocht tussen komt..
Waar kan ik het beste zo'n blad mee zagen ? Rustig met een decoupeerzaag / een cirkelzaag of een scherpe handzaag ?
[Afbeelding]
Ik heb de bladen op de metod kasten gelegd en ze sluiten niet mooi horizontaal op elkaar aan in de hoek :

De metod kasten hangen mooi op waterpas maar bij de spoelbak en gasfornuis onderkast zitten witte strippen bovenop de kast waardoor het blad wat wordt opgelift :

Bij de hoekkast zit niet zo'n strip aan de bovenkant waardoor het blad daar dus wat lager zit.
Ik kan natuurlijk in de hoeken wat dunne stukjes hout leggen waardoor het blad daar wat omhoog komt.

En dan vervolgens een ijzeren plaatje aan de onderkant vastschroeven zodat de bladen gelijk blijven :

Ik heb geen gereedschap om een hoekverbinder ofzo te frezen
Heeft iemand nog een goed/beter idee om dit recht te krijgen ?
[ Voor 5% gewijzigd door vortexnl1982 op 18-10-2021 14:56 ]
Ik heb daarmee overzettredes gelijmd. Dat is 16mm dik, waarvan iets van 6-7mm eiken en daaronder berken multiplex. Ik heb gewoon rillen gelijmd. Ik heb best veel lijm gebruikt, ook om oneffenheden te vullen en goed geluid te dempen. Ik vond het heel erg lijken op parketlijm. Qua structuur en ook qua geur.Raymond schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:21:
Ik wil in de komende weken de vloerbedekking van onze trap rossen en de trap gaan bekleden met eik. Daarvoor heb ik eiken plankjes gekocht, die ik rechtstreeks op de treden wil gaan lijmen.
Bij de overzet tredes die ik gebruikte stond juist iets dat de multiplex ervoor zorgt dat het vlak blijft. Weet niet of dat met eiken plankjes ook goed vlak blijft.
Dat is denk ik de hoekkast met carrousel? Daar horen als ik op de site kijk afstandshoudertjes bovenop te liggen omdat verschil op te vangen.
Onderdeeltje 10, pagina 31 van je montagehandleiding.
/f/image/sT3JUl3Z9cJLiSRdt1qo5P40.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door FirePuma142 op 18-10-2021 15:15 ]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
RTFM dus, mijn excusesFirePuma142 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:13:
[...]
Dat is denk ik de hoekkast met carrousel? Daar horen als ik op de site kijk afstandshoudertjes bovenop te liggen omdat verschil op te vangen.
Onderdeeltje 10, pagina 31 van je montagehandleiding.
[Afbeelding]

Tevreden over de lijm? Lijkt het inderdaad iets te dempen?orf schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:57:
[...]
Ik heb daarmee overzettredes gelijmd. Dat is 16mm dik, waarvan iets van 6-7mm eiken en daaronder berken multiplex. Ik heb gewoon rillen gelijmd. Ik heb best veel lijm gebruikt, ook om oneffenheden te vullen en goed geluid te dempen. Ik vond het heel erg lijken op parketlijm. Qua structuur en ook qua geur.
Bij de overzet tredes die ik gebruikte stond juist iets dat de multiplex ervoor zorgt dat het vlak blijft. Weet niet of dat met eiken plankjes ook goed vlak blijft.
Ja, heel tevreden. Het klinkt nergens hol ofzo, juist alsof het massief is. Mijn trap kraakte en ik heb best wat schroeven erin gedraaid voordat ik de overzet tredes erop gezet heb. Ik heb nu helemaal geen gekraak meer.Raymond schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:47:
[...]
Tevreden over de lijm? Lijkt het inderdaad iets te dempen?
ik heb nu mijn Platsa kast voorzien van zijwanden (2m) en wielen .. zodat het een echte "printer kast is.
De kast

de MFP die er onderstaat kan je volledig uittrekken
De 3d printer (la eronder is voor de HW aansturing aparte "koeling")

er komen nog deurtjes boven/onder in dezelfde kleur als de zijkanten maar daarvoor moet ik nog meer kanten band voor halen .. alleen wat is dat spul irritant om netjes erop te krijgen
Voor tips betreft kanteband .. houd ik me aanbevolen
De kast

de MFP die er onderstaat kan je volledig uittrekken
De 3d printer (la eronder is voor de HW aansturing aparte "koeling")

er komen nog deurtjes boven/onder in dezelfde kleur als de zijkanten maar daarvoor moet ik nog meer kanten band voor halen .. alleen wat is dat spul irritant om netjes erop te krijgen
Voor tips betreft kanteband .. houd ik me aanbevolen
[ Voor 4% gewijzigd door vso op 18-10-2021 17:52 ]
Tja vanalles
ben toevallig met hetzelfde klusje bezig en al meerdere fotos op tweakers gezien. Jij hebt de bekisting laten zitten? Ik wil dat het liefst ook doen, omdat mijn vloer geisoleerd is met Jetspray en het ook tegen de bekisting aan zit. Wil daar zo min mogelijk mee gaan klooien.sypie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:55:
Ik zou het iets groter aanpakken. Nu zit je met die niet dicht te maken roosters. Die zou ik er uit zagen/slijpen. Jammer dat de muur er overheen staat overigens. Na het wegslijpen monteer je een houten frame in de vrijgekomen ruimte, daar bovenop doe je een plaat waar je cement overheen kunt smeren of beton in kunt gieten om het stevig te krijgen. Je krijgt dan zoiets:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Niet bang dat de bekisting gaat rotten?
En heb je voor de wapening nog gaten geboord door het hout in het beton? of ligt deze er los op? Is dat stevig genoeg?
En waarom geen isolatie toegepasT?
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Die bekisting zit droog, komt niet in aanraking met grondwater of ander vocht. Kruipruimte is goed geventileerd waardoor alles droog genoeg blijft. Dat gaat wel flink wat jaren goed blijven.
Zorgen maken is een groot woord.The Eagle schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:50:
Wist niet dat hennep korrelig kon worden maar klinkt plausibel. Dank mannen
Maar dit lijkt op een ontluchter met lamelletjes erin. Lamelletjes nat de boel is water dicht. Lamelletjes droog, door lucht die je systeem uit wil de lucht word eruit gelaten en de lamelletjes worden weer nat. Er schiet dan wel eens een druppeltje mee naar buiten. Het water verdampt en het vuil blijft achter.
En dat is dat korrelige wat je ziet.
Een keertje vervangen is misschien een idee.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Iemand advies wie je het beste kan benaderen als je de constructie van je dak wilt laten nakijken?
Wij hebben een vrijstaande woning uit '57. Tijdens de bouwkundige keuring, vorig jaar september,heeft de inspecteur gekeken naar de nok. Die moet volgens het rapport binnen twee jaar worden hersteld samen met de voegen van de schoorsteen. Verder is er niets genoemd over het dak.
Nu is het zo dat wij een dakkapel en zonnepanelen (al komen die vermoedelijk op het plat dak) willen maar we weten niet of de huidige constructie sterk genoeg is/nog goed is.
Daarnaast de vraag wie je het beste kunt benaderen voor vermoedelijke vochtproblemen: de muren op de 1e verdieping voelen klam en koud. Wellicht optrekkend vocht? Nu heb ik hier ooit een verwijzing naar Humida voorbij zien komen. Alleen zijn de reviews niet al te best en de prijzen, als ik Google, mag geloven ook flink hoog.
Alvast bedankt!
Wij hebben een vrijstaande woning uit '57. Tijdens de bouwkundige keuring, vorig jaar september,heeft de inspecteur gekeken naar de nok. Die moet volgens het rapport binnen twee jaar worden hersteld samen met de voegen van de schoorsteen. Verder is er niets genoemd over het dak.
Nu is het zo dat wij een dakkapel en zonnepanelen (al komen die vermoedelijk op het plat dak) willen maar we weten niet of de huidige constructie sterk genoeg is/nog goed is.
Daarnaast de vraag wie je het beste kunt benaderen voor vermoedelijke vochtproblemen: de muren op de 1e verdieping voelen klam en koud. Wellicht optrekkend vocht? Nu heb ik hier ooit een verwijzing naar Humida voorbij zien komen. Alleen zijn de reviews niet al te best en de prijzen, als ik Google, mag geloven ook flink hoog.
Alvast bedankt!
Ja. Welk materiaal komt de kraan in?
Wise enough to play the fool
Ik zou eerst wachten tot ik de kraan had... Het kan zomaar zijn dat je de diameter wat naar beneden moet afronden, dan kun je met een vijl nog wat bijsturen.assassin85 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:34:
Oke best wel een noob vraag hier. We hebben een corian wastafel gekocht zonder kraangat, die moet ik er dus zelf in boren. Op basis van de maattekening moet ik daar een 34mm gatenzaag voor kopen. Kan iemand dat bevestigen voor de zekerheid?
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Corian/Solid surface, een mengsel van kunststof en mineralenteacher schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:42:
Ja. Welk materiaal komt de kraan in?
Dat zijn inderdaad de juiste/perfecte klemmen, maar die ga je niet heel veel tegenkomen in (goedkope) fittingen/armaturen over het algemeen, en ik vertik het om altijd overal (met name bij/voor anderen) te gaan vervangen. Maar ligt natuurlijk wel aan de situatie..big bang schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:31:
[...]
Even overheen gelezen, niet handig.
Overigens denk ik dat deze serie verlichtingsklemmen misschien nog wel handiger en netter is.
Als het om grote armaturen gaat vind ik doorlussen met GST18 of vergelijkbaar de netste oplossing, maar op inbouwspotjes wordt dat erg lomp.
GST18 is zeker een nette oplossing, maar vind ik persoonlijk meer voor bedrijfsmatige toepassing in b.v. systeemplafonds, om makkelijk LED-panelen te vervangen of op te delen achter verschillende lichtlijnen en/of schakelaars.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dan kan je gewoon een nieuwe/scherpe speedboor gebruiken.assassin85 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:59:
[...]
Corian/Solid surface, een mengsel van kunststof en mineralen
Wise enough to play the fool
Persoonlijk zou ik liever een goede forstnerboor (scharnierboor) pakken, geeft over het algemeen een netter resultaat en zijn imo ook beter inzetbaar bij diverse andere klussen. Standaard zit maat 35mm vaak in de kleine setjes, komt hier waarschijnlijk goed uit.teacher schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 00:35:
[...]
Dan kan je gewoon een nieuwe/scherpe speedboor gebruiken.
Dat was ik eigenlijk dus van plan, totdat ik deze video zag waarin de speedboor afgeraden wordtteacher schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 00:35:
[...]
Dan kan je gewoon een nieuwe/scherpe speedboor gebruiken.
YouTube: How to Drill a Faucet Hole in a Corian Solid Surface Countertop
Dat terwijl meerdere websites aangeven dat een speedboor wel geschikt zou zijn
[ Voor 14% gewijzigd door assassin85 op 19-10-2021 10:40 ]
Ik heb zelf een Metod keuken pas in elkaar gezet. Het lijkt erop dat je blad aan de rechter kan te laag ligt waardoor het blad omhoog wipt aan de linkerkant (dus niet waterpas)?vortexnl1982 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:46:
[...]
Ik ben weer een stukje verder met m'n IKEA metod keukenblad montage
Ik heb de bladen op de metod kasten gelegd en ze sluiten niet mooi horizontaal op elkaar aan in de hoek :
[Afbeelding]
De metod kasten hangen mooi op waterpas maar bij de spoelbak en gasfornuis onderkast zitten witte strippen bovenop de kast waardoor het blad wat wordt opgelift :
[Afbeelding]
Bij de hoekkast zit niet zo'n strip aan de bovenkant waardoor het blad daar dus wat lager zit.
Ik kan natuurlijk in de hoeken wat dunne stukjes hout leggen waardoor het blad daar wat omhoog komt.
[Afbeelding]
En dan vervolgens een ijzeren plaatje aan de onderkant vastschroeven zodat de bladen gelijk blijven :
[Afbeelding]
Ik heb geen gereedschap om een hoekverbinder ofzo te frezen
Heeft iemand nog een goed/beter idee om dit recht te krijgen ?
Poah dikke Massey.
Aan de rechterkant van het blad zit een vaatwasser. Ik kan die eens proberen om wat omhoog te zetten of dat scheelt.pizzacabonara schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:51:
[...]
Ik heb zelf een Metod keuken pas in elkaar gezet. Het lijkt erop dat je blad aan de rechter kan te laag ligt waardoor het blad omhoog wipt aan de linkerkant (dus niet waterpas). Een verhoging aan de keukenkast maakt dan niks uit.
Had je ook een L hoek metod in elkaar gezet ? Ik heb de rails (waar de kasten aan hangen) echt waterpas gezet. Maar toch sluite de hoekkast niet goed aan bij de aangrenzende kasten. Ik heb nog de hoeken gemeten bij de verbindingen maar die waren allemaal 90 graden...
Vrijwel nihil.JvdHoudt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:47:
Vraag: ik ben een radiator aan het aansluiten, maar helaas wat uitgeschoten met de ijzerzaag. Resultaat, 2 beschadigingen waar de knelring moet komen.
[Afbeelding]
Wat is de kans op lekken, of kan ik beter dit stuk buis opnieuw leggen?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Vraagje; Wat lijkt jullie de beste oplossing voor het tijdelijk vorstvrij houden van onze kluswoning?
De vrijstaande woning is momenteel radiator-loos (we zijn hier flink aan het klussen en verblijven hier nog niet). Om de komende maanden te overbruggen zonder vorst in huis te halen zoeken wij een goedkope manier om de woning boven het nulpunt te houden. Zelf dacht ik aan een Zibro, olieradiator of pelletkachel (afvoer kan via schouw), maar alle ideeen zijn welkom.
Als ik deze op de benedenvloer laat draaien, zal dit hopelijk voldoende zijn om de (enkele) bovenverdieping ook warm genoeg te houden.
De vrijstaande woning is momenteel radiator-loos (we zijn hier flink aan het klussen en verblijven hier nog niet). Om de komende maanden te overbruggen zonder vorst in huis te halen zoeken wij een goedkope manier om de woning boven het nulpunt te houden. Zelf dacht ik aan een Zibro, olieradiator of pelletkachel (afvoer kan via schouw), maar alle ideeen zijn welkom.
Als ik deze op de benedenvloer laat draaien, zal dit hopelijk voldoende zijn om de (enkele) bovenverdieping ook warm genoeg te houden.
Verwijderd
@Daikirai
Is het huis wel dicht? In dat geval zou het kunnen met een kleine elektrische kachel. Gaan jullie nog klussen in de winter? Let er wel op dat door een "groot" temperatuur verschil tussen het moment van aanbrengen van stucwerk, vloeren leggen, het in de warmere maanden kan barsten of uitzetten.
Is het huis wel dicht? In dat geval zou het kunnen met een kleine elektrische kachel. Gaan jullie nog klussen in de winter? Let er wel op dat door een "groot" temperatuur verschil tussen het moment van aanbrengen van stucwerk, vloeren leggen, het in de warmere maanden kan barsten of uitzetten.
In onze schuur kan ik het 20 graden houden met een 2Kw ventilator kacheltje.Daikirai schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:14:
Vraagje; Wat lijkt jullie de beste oplossing voor het tijdelijk vorstvrij houden van onze kluswoning?
Dat is 8x11 meter 3 meter hoog met een geïsoleerd dak en betonvloer.
De spouwmuren zijn leeg en de dubbele openslaande deuren zit enkel glas in.
Dan moet vorstvrij in een woning ook lukken.
Maar denk wel om vocht en temperatuurverschillen met verbouwen en de daadwerkelijke woontemperatuur en vochtigheid later...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik zou gewoon elektrische werkplaatskachel neerzetten. En dan eentje met thermostaat.
https://www.hornbach.nl/s...124/artikeloverzicht.html
https://www.hornbach.nl/s...124/artikeloverzicht.html
[ Voor 63% gewijzigd door Sethro op 19-10-2021 18:36 ]
Ik twijfelde over het zelfde. Heb uiteindelijk een deel van mijn CV laten hangen. Ben momenteel ook bezig zoveel mogelijk kieren dicht te purren en grote gaten dicht gemaakt met stukken isolatie plaat. (verder rolluiken die dicht kunnen)Daikirai schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:14:
Je zou dit kunnen overwegen in combinatie met een electra kacheltje.
Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl
Nou, ik ben weer in de markt voor nieuw gereedschap.. hele huis is leeg geroofd. Inclusief alle koperen koppelingen voor leidingwerk die ze stuk voor stuk uit de verpakking hebben gehaald... 
Mocht iemand gebruikt makita accu spul in twente te koop zien of een volledig nieuwe set bosch haakse slijper, laat het even weten.

Mocht iemand gebruikt makita accu spul in twente te koop zien of een volledig nieuwe set bosch haakse slijper, laat het even weten.
[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 19-10-2021 20:13 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Man man man, wat ongelofelijk triest. Hebben ze ook elders in de buurt toegeslagen?LED-Maniak schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:03:
Nou, ik ben weer in de markt voor nieuw gereedschap.. hele huis is leeg geroofd. Inclusief alle koperen koppelingen voor leidingwerk die ze stuk voor stuk uit de verpakking hebben gehaald...
This is absolutely ridiculous
In aanvulling tot andere opmerkingen: probeer je warmteverlies te beperken.Daikirai schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:14:
...
Dak is natuurlijk het grootste warmteverlies, dus probeer dat te beperken. Heeft dat geen prioriteit, koop dan de isolatieplaten alvast en leg die over de zoldervloer. Zeker met (steen)wol kun je dan al veel winnen.
Is de spouw al geïsoleerd? Zo niet, zo snel mogelijk laten doen, volgens mij zit dit geen enkele verbouwing in de weg.
Als de ramen erin zitten, dak een beetje dicht is en de spouw vol, dan houdt een huis de warmte redelijk lang warm.
Eigen ervaring: afgelopen winter in koudste weken ook geen verwarming gehad in klushuis. Werd niet kouder dan 12 graden tot mijn verbazing. Wel 2 onder 1 kap, geïsoleerde spouw en zoldervloer zat al vol wol
Damm das BalenLED-Maniak schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:03:
Ik wil het op vergelijkbare manier doen, maar iemand zei me dat ik spijt ging krijgen als ik de bekisting niet weg ging halen. Geen idee. Je hebt natuurlijk wel dat hout er tussen zitten. Weet niet of dat anders krimpt/uitzet dan het beton en je misschien scheurvorming kan krijgen.sypie schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:52:
Die bekisting zit droog, komt niet in aanraking met grondwater of ander vocht. Kruipruimte is goed geventileerd waardoor alles droog genoeg blijft. Dat gaat wel flink wat jaren goed blijven.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Er zijn al verschillende oplossingen aangedragen, maar: heb je nog een cv ketel? Dan kan je daar eenvoudig een stel oude radiatoren op aansluiten met wat stukken vloerverwarming slang. Dat is relatief goedkoop verwarmen (alhoewel, met die gasprijzen tegenwoordig..) en flexibel, je kan de radiatoren gewoon verzetten. Heb het zo al meerdere keren gedaan.Daikirai schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:14:
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Het huis is dicht. Er komen in december boven wel nieuwe kozijnen met triple glas in.Verwijderd schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:25:
@Daikirai
Beneden zal januari gaan worden. Stucwerk volgt hierna ergens.
Tegen december komt ook vloerverwarming, maar die kan pas na 6 weken zijn werk gaan doen.
De chape laag is dus wel een aandachtspunt ivm temperatuurverschillen begrijp ik?
We gaan de pvc afwerkvloer sowieso pas wat maanden(?) later leggen.
Ja stom, had ik beter ook gedaan, nog wat radiatoren laten hangen. De buizen zaten in de weg en wist niet dat deze ook op alternatieve wijze aangesloten kon worden.verbraakje schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:42:
[...]
Ik twijfelde over het zelfde. Heb uiteindelijk een deel van mijn CV laten hangen. Ben momenteel ook bezig zoveel mogelijk kieren dicht te purren en grote gaten dicht gemaakt met stukken isolatie plaat. (verder rolluiken die dicht kunnen)
Bedankt voor de thermo-tip, lijkt me een goed plan zoiets!
Wij hebben geen zolder (plat dak), die momenteel niet is geisoleerd. Deze wordt uiteindelijk van bovenaf geisoleerd. Het plan was ergens volgens jaar maar misschien een goeie reden om dit dus toch al te laten uitvoeren..Zwartoog schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:08:
[...]
In aanvulling tot andere opmerkingen: probeer je warmteverlies te beperken.
Dak is natuurlijk het grootste warmteverlies, dus probeer dat te beperken. Heeft dat geen prioriteit, koop dan de isolatieplaten alvast en leg die over de zoldervloer. Zeker met (steen)wol kun je dan al veel winnen.
De kozijnen worden allemaal nog vervangen later dit jaar/begin volgend, daar wacht ik op met de spouwisolatie.Is de spouw al geïsoleerd? Zo niet, zo snel mogelijk laten doen, volgens mij zit dit geen enkele verbouwing in de weg.
Dat geeft de burger moed, dan zal het met 1 of 2 kacheltjes wel boven de nul te houden zijn verwacht ik.Eigen ervaring: afgelopen winter in koudste weken ook geen verwarming gehad in klushuis. Werd niet kouder dan 12 graden tot mijn verbazing. Wel 2 onder 1 kap, geïsoleerde spouw en zoldervloer zat al vol wol
Moet een aantal 44mm balken aan de muur bevestigen tbv voorzetwanden, regelwerk, etc. Wil hiervoor (Fischer) pluggen gebruiken, niet zo’n fan van slag pluggen namelijk. Best hiervoor 8x40 of 8x65 te gebruiken? En wat zou een gangbare schroef zijn; 4,5x80 bijvoorbeeld?
[ Voor 6% gewijzigd door rockerpoet op 20-10-2021 10:01 ]
Zolang je niet vertelt wat voor muur (materiaal) dat is, is die vraag natuurlijk nooit te beantwoorden...rockerpoet schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:53:
Moet een aantal 44mm balken aan de muur bevestigen tbv voorzetwanden, regelwerk, etc. Wil hiervoor (Fischer) pluggen gebruiken, niet zo’n fan van slag pluggen namelijk. Best hiervoor 8x40 of 8x65 te gebruiken? En wat zou een gangbare schroef zijn; 4,5x80 bijvoorbeeld?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Goed punt, gaat om stenen muren voorzien van pleisterwerk.Andrehj schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:58:
[...]
Zolang je niet vertelt wat voor muur (materiaal) dat is, is die vraag natuurlijk nooit te beantwoorden...
Momenteel ben ik bezig met een zelfbouw projectje om een hottub te verwarmen met een houtkachel. In totaal is het 700 liter water en ik wil dmv een verwarmde waterbak welke op de houtkachel staat een circulatie creëren. Er zijn ook oplossingen met koperen buizen waarbij dit dmv een reactie automatisch gaat maar dan is uiteraard de stroming minimaal en koper in direct vuur is geen goede combinatie op langer termijn.
Ik zoek een externe waterpomp wat ik hier tussen kan zetten, echter degene die ik vind hebben een capaciteit van meerdere m3 per uur en dat zoek ik juist niet. Ik zoek een waterpomp welke niet snel rondpompt zodat het water in het reservoir kan opwarmen en dan verder stromen.
Ik zoek een externe waterpomp wat ik hier tussen kan zetten, echter degene die ik vind hebben een capaciteit van meerdere m3 per uur en dat zoek ik juist niet. Ik zoek een waterpomp welke niet snel rondpompt zodat het water in het reservoir kan opwarmen en dan verder stromen.
[ Voor 5% gewijzigd door Hari-Bo op 20-10-2021 11:08 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Ik zou toch deze twee werelden combineren en Fischer nagelpluggen gebruiken. En dan deze. Ik hou meestal minimaal 2,5 keer de dikte van het te monteren object als lengte voor de schroef/plug. Is geschikt voor zo ongeveer alle steen(achtige) ondergronden. Mocht het een enkelsteensmuurtje zijn, dan wellicht wat korter.rockerpoet schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:53:
[ Voor 3% gewijzigd door FirePuma142 op 20-10-2021 11:09 ]
@Hari-Bo Ooit met een scouting project hebben we een houtgestookte hottub gemaakt waar het water door een oude radiator ging. Die radiator stond dan in een kampvuur, en daar kwam aan de andere kant behoorlijk heet water uit. Kun je niet een soortgelijke oplossing maken waar een radiator in/aan de kachel verwerkt zit?
Maar hoe heb je dan de water circulatie ingeregeld? Want daar zoek ik enkel een oplossing voor.big bang schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:10:
@Hari-Bo Ooit met een scouting project hebben we een houtgestookte hottub gemaakt waar het water door een oude radiator ging. Die radiator stond dan in een kampvuur, en daar kwam aan de andere kant behoorlijk heet water uit. Kun je niet een soortgelijke oplossing maken waar een radiator in/aan de kachel verwerkt zit?
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Pompje aan de "koude" kant geloof ik. We hebben het over ca 20 jaar geleden... Omdat je het water in de hottub circuleert is het niet zo erg als het maar een paar graden opwarmt in een ronde.
Koper recht in het vuur is dus niet alles, maar zo'n radiator is van staal. Als je die recht in het vuur hangt gaat dat denk ik prima. Die bak water boven op je kachel wordt nooit meer dan 100°C. Dan kost het inderdaad meer tijd om het water in je leidingen op te warmen (in je kachel kan het een veelvoud van dat worden).
Koper recht in het vuur is dus niet alles, maar zo'n radiator is van staal. Als je die recht in het vuur hangt gaat dat denk ik prima. Die bak water boven op je kachel wordt nooit meer dan 100°C. Dan kost het inderdaad meer tijd om het water in je leidingen op te warmen (in je kachel kan het een veelvoud van dat worden).
[ Voor 46% gewijzigd door big bang op 20-10-2021 11:19 ]
Wat voor stenen? (Er zit nogal wat verschil tussen een Poriso snelbouwsteen, of een massieve baksteen, zoals die voor buitengevels wordt gebruikt)rockerpoet schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:06:
[...]
Goed punt, gaat om stenen muren voorzien van pleisterwerk.
Verwijderd
@Daikirai
Bij ons moest de verrotte vloer er uit, en toen kwamen we er achter dat de hele achterpui verankerd aan de vloer zat. De pui was ook verrot, en zakte naar beneden. Dit was in november
Dat gooide de planning overhoop. Eind december kwam de nieuwe kunststof pui, en 2 dagen nadat die was geplaatst de vloer, en de volgende dag de stukadoor. Het was maar een paar graden boven nul, en de vloerboer(duur laminaat) had tegen onze instructies de vloerdelen een week voor gepland bij ons in de woning gedumpt. Die was dus ijskoud, en de eerstvolgende zomer mocht ik nog een keer vloertje leggen ivm uitzetten. Het stucwerk is aan de pui kant gaan scheuren, maar dat is inmiddels ook weggewerkt.
Dure maar vooral stront irritante les. Als het kan zou ik eerst het "kale" huis laten zetten op normale woon temperatuur voordat je begint met temperatuur gevoelige klussen.
Bij ons moest de verrotte vloer er uit, en toen kwamen we er achter dat de hele achterpui verankerd aan de vloer zat. De pui was ook verrot, en zakte naar beneden. Dit was in november
Dure maar vooral stront irritante les. Als het kan zou ik eerst het "kale" huis laten zetten op normale woon temperatuur voordat je begint met temperatuur gevoelige klussen.
Dat weet ik niet, het is een jaren 30 woning. Baksteen vermoed ik?Andrehj schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:19:
[...]
Wat voor stenen? (Er zit nogal wat verschil tussen een Poriso snelbouwsteen, of een massieve baksteen, zoals die voor buitengevels wordt gebruikt)
Die Fischer nagelpluggen zijn geschikt voorrockerpoet schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:42:
[...]
Dat weet ik niet, het is een jaren 30 woning. Baksteen vermoed ik?
- Beton
- Volle kalkzandsteen
- Volle baksteen
- Natuursteen
- Volle baksteen van lichtbeton
- Cellenbeton
- Gipsblokken
- Geperforeerde baksteen
- Geperforeerde kalkzandsteen
- Holle bouwsteen van licht beton
[ Voor 5% gewijzigd door FirePuma142 op 20-10-2021 12:00 ]
Wat een vervelende situatie zeg.Verwijderd schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:28:
@Daikirai
Bij ons moest de verrotte vloer er uit, en toen kwamen we er achter dat de hele achterpui verankerd aan de vloer zat. De pui was ook verrot, en zakte naar beneden. Dit was in novemberDat gooide de planning overhoop. Eind december kwam de nieuwe kunststof pui, en 2 dagen nadat die was geplaatst de vloer, en de volgende dag de stukadoor. Het was maar een paar graden boven nul, en de vloerboer(duur laminaat) had tegen onze instructies de vloerdelen een week voor gepland bij ons in de woning gedumpt. Die was dus ijskoud, en de eerstvolgende zomer mocht ik nog een keer vloertje leggen ivm uitzetten. Het stucwerk is aan de pui kant gaan scheuren, maar dat is inmiddels ook weggewerkt.
Ook wij hebben een rotte vloer eruit gehaald, gelukkig was onze pui er niet aan verankerd.
Stuc zal ik zolang mogelijk uitstellen als ik dit zo hoor. Enig idee hoe dat met de chape laag gaat zijn?
Verwachting is dat deze eind november gestort gaat worden.
Een CV pomp op Marktplaats zien te scoren en eventueel de snelheid regelen mocht het nodig zijn.Hari-Bo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:06:
Een zogenaamde circulatiepomp inderdaad, ik zag deze ook voor hottubs met kant en klare aansluitingen voor de tuinslang. Zojuist besteld en verder pielen komende weekenden.M0i schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:00:
[...]
Een CV pomp op Marktplaats zien te scoren en eventueel de snelheid regelen mocht het nodig zijn.
De speedboor in dat filmpje is er een met een schroefdraadpunt. Die punt trekt de boor met een rotgang door je materiaal heen. Leuk voor in ruwbouw maar voor een aanrechtblad lijkt me dit een recept voor problemen. Dus als je een speedboor pakt neem er dan in elk geval een met een normale scherpe punt.assassin85 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:40:
[...]
Dat was ik eigenlijk dus van plan, totdat ik deze video zag waarin de speedboor afgeraden wordt
YouTube: How to Drill a Faucet Hole in a Corian Solid Surface Countertop
Dat terwijl meerdere websites aangeven dat een speedboor wel geschikt zou zijn
Persoonlijk zou ik gewoon een gatenzaag nemen. Mijn ervaring met speedboren (in hout) is dat je geen garantie hebt dat je gat perfect recht is.
Ik heb ook een jaren 30 huis en vorig jaar de zolder aangepakt.rockerpoet schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:42:
[...]
Dat weet ik niet, het is een jaren 30 woning. Baksteen vermoed ik?
Dakkapel laten zetten en in 2 kamers ingedeeld.
De scheidingsmuur met de buren heb ik ook voorzien van 44mm balkjes, daar OSB tegenaan en daar gipsplaat tegenaan.
De 44mm balkjes heb ik met Fischer Duo power pluggen vastgezet. Deze hebben ze oa bij de Hornbach.
Merkte dat normale pluggen niet veel houvast hadden aan de binnenmuur. Die pluggen zetten zich helemaal vast.
Ik had ze volgens mij van 10 of 12 cm lang. en dan door het balkje heen vastgezet.
Geen beweging meer in te krijgen!
Goed te horen, ik heb nog twee volle dozen met deze pluggen in de maat 8x40 en 8x65. Heel veel langer zijn ze volgens mij niet te krijgen. Je weet toevallig niet meer welke schroef je hiervoor hebt gebruikt?VW-Arjan schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:05:
[...]
De 44mm balkjes heb ik met Fischer Duo power pluggen vastgezet. Deze hebben ze oa bij de Hornbach.
Merkte dat normale pluggen niet veel houvast hadden aan de binnenmuur. Die pluggen zetten zich helemaal vast.
Ik had ze volgens mij van 10 of 12 cm lang. en dan door het balkje heen vastgezet.
Geen beweging meer in te krijgen!
Wij hebben een houten parketvloer met vloerverwarming (multiplank), toen dit in 2018 werd gelegd werd ons gezegd (en ook op internet nagezocht) dat dat redelijkerwijs wel zou kunnen ondanks de mindere warmtegeleiding, ook als hoofdverwarming. Afgelopen winters ging dat inderdaad best aardig. Maar, nu hebben we op een aantal plekken dat de vloer 'hol' klinkt als je er op tikt, terwijl deze verlijmd is met de cementdekvloer/egaline laag. Dat leidt natuurlijk lokaal tot een lagere warmteoverdracht.
We hebben ook een kleine lekkage gehad en een vloerenspecialist gaf aan dat dat de oorzaak kon zijn dat de vloer (ter plekke van de lekkage) los kon gaan zitten. Echter we hebben dit soort holle plekken ook op andere plaatsen en los van de oorzaak, ik. Als ik moet schatten zijn het grofweg 6 plekken van een halve m2 (op 60 m2 totaal oppervlak).
Via via hoorde ik dat je iets kunt injecteren onder de vloer dmv gaatje boren, maar de specialist gaf aan dat hij dat niet ziet zitten en dat je dan beter een nieuwe vloer kunt leggen omdat het vrij grote stukken betreft en bovendien dat de lekkage er voor kan zorgen dat het hout langzamerhand zich toch steeds verder losdrukt, ook op andere plekken en ook al is deze lekkage inmiddels lang en breed verholpen. Goed, hij is de specialist maar ik heb eigenlijk geen zin om de woonkamer een week of wat leeg te halen, een vloer van 3 jaar oud weg te knikkeren, gedoe met deurposten, plinten, schilderen, omwille van een paar m2 minder efficiente verwarming, maar toch steekt het.
Dus, ik was benieuwd of iemand tips heeft; lekker laten zitten, zelf aan de slag, andere specialist inroepen. Als ik het zelf zou moeten aanpakken nog even een confession vooraf; ik ben wel iemand die tijdens het repareren bij het boren per ongeluk ook de vloerverwarming raakt oid, anders had ik allang zelf iets geprobeerd
We hebben ook een kleine lekkage gehad en een vloerenspecialist gaf aan dat dat de oorzaak kon zijn dat de vloer (ter plekke van de lekkage) los kon gaan zitten. Echter we hebben dit soort holle plekken ook op andere plaatsen en los van de oorzaak, ik. Als ik moet schatten zijn het grofweg 6 plekken van een halve m2 (op 60 m2 totaal oppervlak).
Via via hoorde ik dat je iets kunt injecteren onder de vloer dmv gaatje boren, maar de specialist gaf aan dat hij dat niet ziet zitten en dat je dan beter een nieuwe vloer kunt leggen omdat het vrij grote stukken betreft en bovendien dat de lekkage er voor kan zorgen dat het hout langzamerhand zich toch steeds verder losdrukt, ook op andere plekken en ook al is deze lekkage inmiddels lang en breed verholpen. Goed, hij is de specialist maar ik heb eigenlijk geen zin om de woonkamer een week of wat leeg te halen, een vloer van 3 jaar oud weg te knikkeren, gedoe met deurposten, plinten, schilderen, omwille van een paar m2 minder efficiente verwarming, maar toch steekt het.
Dus, ik was benieuwd of iemand tips heeft; lekker laten zitten, zelf aan de slag, andere specialist inroepen. Als ik het zelf zou moeten aanpakken nog even een confession vooraf; ik ben wel iemand die tijdens het repareren bij het boren per ongeluk ook de vloerverwarming raakt oid, anders had ik allang zelf iets geprobeerd
Bestaat de originele leverancier nog, en zo ja, wat zegt die er van?
Dat is kort gezegd allemaal een beetje stroef verlopen en daardoor is die optie een beetje van de radar verdwenen, maar ik snap dat je het zegt en ik zal er nog eens over nadenken om dit bij hem neer te leggen.
De vloer kan inderdaad door zoeits krom trekken of vocht opnemen en uitzetten afhankelijk van de opbouw van het parket. Als deze opgebouwd is uit massief, multiplex of mdf lagen dan zit je al aan dit soort werkingen. Wellicht valt het weer goed leggen afhankelijk of ze niet vervormd zijn, vloeren werken ook eenmaal en na 3 jaar is het wellicht tijd voor correctie.
Nee weet niet meer precies. Was wel een rvs variantrockerpoet schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:02:
[...]
Goed te horen, ik heb nog twee volle dozen met deze pluggen in de maat 8x40 en 8x65. Heel veel langer zijn ze volgens mij niet te krijgen. Je weet toevallig niet meer welke schroef je hiervoor hebt gebruikt?
Beste klustoppers, ik heb een vraag.
Ik twijfel of ik straks mijn nieuwe woning op zal laten leveren met sausklaar of behangklaar gestucte wanden. Sausklaar heeft een behoorlijke meerprijs. Nu is mijn vraag of behangklaar gestucte wanden schuren met een langsteel schuurmachine een goed alternatief is om vervolgens de muren te kunnen sausen (spuiten zonder structuur).
Daarnaast worden de schuine daken oogeleverd met van die groene platen. Deze wil ik ook spuiten. Is een langsteelschuurmachine dan ook een goede optie?
Oftewel, moet ik wel/ niet geld uitgeven aan een langsteelschuurmachine?
Ik twijfel of ik straks mijn nieuwe woning op zal laten leveren met sausklaar of behangklaar gestucte wanden. Sausklaar heeft een behoorlijke meerprijs. Nu is mijn vraag of behangklaar gestucte wanden schuren met een langsteel schuurmachine een goed alternatief is om vervolgens de muren te kunnen sausen (spuiten zonder structuur).
Daarnaast worden de schuine daken oogeleverd met van die groene platen. Deze wil ik ook spuiten. Is een langsteelschuurmachine dan ook een goede optie?
Voor die 49 euro dat dat ding in de dagdeal kost (lidl) zou ik hem maar kopen.lp77 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:58:
Toch niet om in de kast te leggen toch? Is dus een nuttige machine voor het werk dat ik er mee wil doen?Wolly schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:26:
[...]
Voor die 49 euro dat dat ding in de dagdeal kost (lidl) zou ik hem maar kopen.
Als je muren licht grof zijn dan is het een prima ding. Behangklaar betekent volgens mij nog wel met gaatjes her en der, die kan je mooi vullen en dan afschuren.lp77 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:42:
[...]
Toch niet om in de kast te leggen toch? Is dus een nuttige machine voor het werk dat ik er mee wil doen?
Ik heb 2 offertes ontvangen voor het leggen van een cementdekvloer (over noppenplaten met vloerverwarming). Hier komt later een plak-PVC visgraat op, deze hoeft overigens pas een paar maanden later erop.
Enig idee wat de verschillen tussen deze methodes zijn?
:fill(white):strip_exif()/f/image/bWBCJX4kXSdQc9C0XNdezboo.png?f=user_large)
/f/image/JXzj1hPyjwYEc0BWVPbO1nUw.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie zaken als "ex schuren vanwege geen calciumfosfaathuid, F5 klasse 3, niet applicatie klaar"
versus "glasvezel, Cw 16 kwaliteit en machinale afwerking".. Ik ben even de weg kwijt
:fill(white):strip_exif()/f/image/bWBCJX4kXSdQc9C0XNdezboo.png?f=user_large)
/f/image/JXzj1hPyjwYEc0BWVPbO1nUw.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie zaken als "ex schuren vanwege geen calciumfosfaathuid, F5 klasse 3, niet applicatie klaar"
versus "glasvezel, Cw 16 kwaliteit en machinale afwerking".. Ik ben even de weg kwijt
Haha ik moet ook wel lachen om hun technische taal in de e-mail. Ik zou het gelijk een beetje wantrouwen als leek haha. Het is misschien ook om zich juridisch in te dekken? Maar dat kan ook via de voorwaarden. Of zo klinken ze heel professioneelDaikirai schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:59:
Ik heb 2 offertes ontvangen voor het leggen van een cementdekvloer (over noppenplaten met vloerverwarming). Hier komt later een plak-PVC visgraat op, deze hoeft overigens pas een paar maanden later erop.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ok, goed om te weten. Klinkt als een goed alternatief. Sausklaar kwaliteit zal ik er niet mee halen, maar is wat mij betreft goed genoeg.Wolly schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:59:
[...]
Als je muren licht grof zijn dan is het een prima ding. Behangklaar betekent volgens mij nog wel met gaatjes her en der, die kan je mooi vullen en dan afschuren.
Thanks
@Daikirai
Word je dekvloer maar 4,5 cm dik?
Wij zijn as we speak onze vloerverwarming aan het leggen en onze cement dekvloer komt maandag. We wouden aan de gang met noppenplaat maar daar werd aangeraden minimaal 7 cm bovenop de nop. Waarbij je inbouw diepte 9 cm word. Ze gaven aan dat als we minder op de nop wouden ze geen garantie gaven op scheuren etc.
We hebben toen op stel en sprong alle noppenplaten terug gestuurd en draadmatten genomen. Wel echt vervelend werk om alles vast te zetten...
Word je dekvloer maar 4,5 cm dik?
Wij zijn as we speak onze vloerverwarming aan het leggen en onze cement dekvloer komt maandag. We wouden aan de gang met noppenplaat maar daar werd aangeraden minimaal 7 cm bovenop de nop. Waarbij je inbouw diepte 9 cm word. Ze gaven aan dat als we minder op de nop wouden ze geen garantie gaven op scheuren etc.
We hebben toen op stel en sprong alle noppenplaten terug gestuurd en draadmatten genomen. Wel echt vervelend werk om alles vast te zetten...
@Daikirai dat zou inderdaad om schuren of iets dergelijks moeten gaan, echter is machinaal afwerken een zeer breed begrip. Ik zou zeggen dat het om schuren gaat, echter kan ik ook niet uitsluiten dat ze met een beton slijpmachine aan de gang gaan of met een elektrische tandenborstel. Als ik jou was zou ik daar navraag naar laten doen en op de offerte laten specificeren. Uiteindelijk gaat het om de algehele oplevering.
[ Voor 20% gewijzigd door Arloid op 22-10-2021 05:51 ]
Als sausklaar ook al opgeschuurd is, dan heb je die schuurmachine niet nodig. Als sausklaar alleen het stucwerk is, dan wil je er sowieso nog een keer overheen met de schuurmachine.Wolly schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:59:
Als je muren licht grof zijn dan is het een prima ding. Behangklaar betekent volgens mij nog wel met gaatjes her en der, die kan je mooi vullen en dan afschuren.
En @lp77, voor een gehele woning is een langnekschuurmachine wel heel fijn, heb veel van onze woning met een excenter gedaan, maar een langnekschuurmachine zou zoveel makkelijker en sneller zijn geweest. Wel ook een fatsoenlijke bouwstofzuiger er aan koppelen. Als die groene platen gewoon gipsplaten zijn, dan is het goed om die ook licht op te schuren, ja.
Ik vermoed dat wanneer de muren saus klaar worden opgeleverd, er een (extra) rondje met Fix-en-Finish word gemaakt. Hier moeten ze waarschijnlijk voor terugkomen en hier kun je niet tegen schuren.lp77 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:58:
Als deze schuurmachine slechts een paar tientjes is, zou ik hem echter alleen voor de zolder al aanschaffen. tijdens de verhuizing ben je namelijk gemakkelijk een veelvoud kwijt aan brandstofkosten voor tripjes naar de gamma.
Vraagje: wij hebben gisteren een tweedehands achterdeur van hardhout gekocht. Nou heeft die vent die hem verkocht niet goed gemeten en blijkt de deur bij thuiskomst 1 cm minder breed dan onze huidige deur. Dom natuurlijk dat we niet hebben nagemeten toen we hem kochten.
Nu zijn we naar een oplossing aan het kijken. Denken jullie dat het mogelijk is om aan de scharnierkant een hardhouten lat van 1 cm dik te lijmen om de deur op maat te maken. Zou dit sterk genoeg zijn/blijven? De deur is behoorlijk zwaar en ik twijfel of dit op deze manier opgelost kan worden..
Nu zijn we naar een oplossing aan het kijken. Denken jullie dat het mogelijk is om aan de scharnierkant een hardhouten lat van 1 cm dik te lijmen om de deur op maat te maken. Zou dit sterk genoeg zijn/blijven? De deur is behoorlijk zwaar en ik twijfel of dit op deze manier opgelost kan worden..
Ik zou dat wel aandurven, je lijmt in lengterichting, das zo sterk als het hout zelf. Wel even opletten dat je weerbestendige lijm gebruikt en voldoende klemt.ManindeMetro schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:27:
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
@ManindeMetro
Ja, dat kan mits de schroeven ook 1 cm langer kunnen. Is wel extra werk en je houdt de mogelijkheid dat er een barst komt omdat de deur en latje anders werken.
Ik zou eerst met de verkoper overleggen, hij heeft namelijk die fout gemaakt en als je het had geweten dan had je hem niet gekocht. Hij zou hem dus terug moeten nemen.
Je kan de deur ook op Marktplaats zetten (evt met verlies) en een van de goede maat kopen.
Ja, dat kan mits de schroeven ook 1 cm langer kunnen. Is wel extra werk en je houdt de mogelijkheid dat er een barst komt omdat de deur en latje anders werken.
Ik zou eerst met de verkoper overleggen, hij heeft namelijk die fout gemaakt en als je het had geweten dan had je hem niet gekocht. Hij zou hem dus terug moeten nemen.
Je kan de deur ook op Marktplaats zetten (evt met verlies) en een van de goede maat kopen.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
@Arjan & @Teijgetje bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga het maar proberen denk ik.
Teijgetje, we hebben al contact met de verkoper gehad en een flink deel van het bedrag terug gekregen. We konden de deur ook terug brengen, maar we waren al tijden op zoek naar een geschikte deur. Dus besloten we eerst naar zo'n soort oplossing te kijken.
Teijgetje, we hebben al contact met de verkoper gehad en een flink deel van het bedrag terug gekregen. We konden de deur ook terug brengen, maar we waren al tijden op zoek naar een geschikte deur. Dus besloten we eerst naar zo'n soort oplossing te kijken.
ik heb een kastje van Marktplaats gehaald met metalen laden en een metalen L-profiel waar deze op ligt en glijdt maar het gaat helaas verre van soepel om de lades in en uit te schuiven:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rlBZBtjldAJIbPkAKgj8T85h.jpg?f=user_large)
Dus nu zoek ik iets om de lades beter te laten glijden en dacht aan gladde tape op de geleiders plakken, welke 12mm breed zijn.
Zou zoiets geschikt zijn:
Teflon (PTFE) tape
Of andere ideeën om de lades soepeler te laten lopen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rlBZBtjldAJIbPkAKgj8T85h.jpg?f=user_large)
Dus nu zoek ik iets om de lades beter te laten glijden en dacht aan gladde tape op de geleiders plakken, welke 12mm breed zijn.
Teflon (PTFE) tape
@Vliegvlug ik denk dat het daarmee wel beter zal moeten gaan. Maar als je er gewicht in doet zal het nooit echt soepel lopen. In ieder geval niet te vergelijken met een gelagerde variant.
@Vliegvlug , je zou het kunnen proberen met wat kaarsen vet, heb ik laast ook gedaan met een houten kastje en dat hielp reden goed.
Kaarsvet of gewoon wat wit vet?Wvr schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:29:
@Vliegvlug , je zou het kunnen proberen met wat kaarsen vet, heb ik laast ook gedaan met een houten kastje en dat hielp reden goed.
Ik zou dan voor lijmen gaan en inderdaad de schroeven iets langer doen. Gebruik wel genoeg lijmklemmen voor een mooi resultaatManindeMetro schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:14:
@Arjan & @Teijgetje bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga het maar proberen denk ik.
KaarsvetBoudewijn schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:52:
[...]
Kaarsvet of gewoon wat wit vet?
[...]
Ik zou dan voor lijmen gaan en inderdaad de schroeven iets langer doen. Gebruik wel genoeg lijmklemmen voor een mooi resultaat
Mijn buitendeur van de schuur heeft dat ook. Daar heeft iemand gewoon een lat tegenaan gezet.ManindeMetro schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:27:
Vraagje: wij hebben gisteren een tweedehands achterdeur van hardhout gekocht. Nou heeft die vent die hem verkocht niet goed gemeten en blijkt de deur bij thuiskomst 1 cm minder breed dan onze huidige deur. Dom natuurlijk dat we niet hebben nagemeten toen we hem kochten.
/f/image/p2Fefl7bfpVrTb5F39xorvlO.png?f=fotoalbum_large)
Deur bestaat uit 2 grote HR+ ruiten. Ook een zwaar ding dus
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ik heb mijn behangklare muren voor het behangen geschuurd met een swifferstok (van de Action oid), en daar schuurpapier opgeplakt met dubbelzijdig tape. Werkt prima om de ergste hobbels en andere meuk er uit te krijgenlp77 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:58:
Doelde erop dat wat wit vet ook wel werkt, maar niet lekker verwoord. Ik heb een tube voor wapenonderhoud, dat blijft ook langdurig smeren.
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 22-10-2021 11:05 ]
@Boudewijn
Wit vet neemt vuil op, kaarsvet is "droog".
Wit vet neemt vuil op, kaarsvet is "droog".
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
(Dun) zelfklevend vilt op de geleider misschien?Vliegvlug schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:18:
ik heb een kastje van Marktplaats gehaald met metalen laden en een metalen L-profiel waar deze op ligt en glijdt maar het gaat helaas verre van soepel om de lades in en uit te schuiven:
[Afbeelding]
Teflon (PTFE) tape
Ik ga een voorzetwand maken met zo'n 10cm PIR, en ik vraag mij af wat ik het best met de dagkanten van de raamkozijnen kan doen. Ook isoleren met 1 of 2cm PIR+gipsplaat/multiplex, of de isolatie achterwege laten?
Ik ben ook aan het denken aan de afwerken van de dagkant. Het is een jaren 30 huis, dus ik vond de afwerking van het kozijn op deze foto wel leuk.
:strip_exif()/f/image/v31q1hlT5mWJ4Ti9Wt7w3yVJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Komt trouwens uit dit blog.
Maar geen idee welke term ik moet zoeken om meer van dergelijke profielen te vinden. Ik zocht op 'sierlijst', maar dat lijkt enkel voor de aansluiting tussen plafond en muur te zijn. Architraven voor de verticale lijst rond een deurkozijn. Dan weet ik het ook niet meer
Ik ben ook aan het denken aan de afwerken van de dagkant. Het is een jaren 30 huis, dus ik vond de afwerking van het kozijn op deze foto wel leuk.
:strip_exif()/f/image/v31q1hlT5mWJ4Ti9Wt7w3yVJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Komt trouwens uit dit blog.
Maar geen idee welke term ik moet zoeken om meer van dergelijke profielen te vinden. Ik zocht op 'sierlijst', maar dat lijkt enkel voor de aansluiting tussen plafond en muur te zijn. Architraven voor de verticale lijst rond een deurkozijn. Dan weet ik het ook niet meer
Dat het niet zo soepel zal lopen als laderails met kogellagers snap ik uiteraardg00gle schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:21:
@Vliegvlug ik denk dat het daarmee wel beter zal moeten gaan. Maar als je er gewicht in doet zal het nooit echt soepel lopen. In ieder geval niet te vergelijken met een gelagerde variant.
Het gewicht zal wel mee vallen denk ik want het zijn sowieso kleine laatjes, binnenzijde ongeveer ter grootte van een A4tje.
Dank voor de suggestie, had ik zelf nog niet aan gedacht, is wel een goede budget oplossing.Wvr schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:29:
Durf het in mijn geval echter niet te gebruiken want ben bang dat er dan sporen kaarsvet in het laatje daaronder terecht komen.
Ik ga er MTG kaartjes in opbergen en daar wil ik echt geen vet op!
heb nu deze Teflon/PTFE tape besteld:

Ik laat nog wel weten of het een goede oplossing is om de laatjes soepeler te laten schuiven.

Ik laat nog wel weten of het een goede oplossing is om de laatjes soepeler te laten schuiven.
[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 23-10-2021 12:21 ]
Dat is ook nog wel een optie inderdaad, dank voor de tip.henkjanvdkolk schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:17:
[...]
(Dun) zelfklevend vilt op de geleider misschien?
Mocht de teflon tape niet goed werken.
Maak me met vilt wel een beetje zorgen over de slijtvastheid.
Ik heb dat hier ook gehad...ManindeMetro schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:27:
Deur op maat gezaagd een cm te smal

Heb toen de afgezaagde strook weer tegen de deur gelijmt en de volgende dag weer op maat gezaagd.
De schroeven van de scharnieren lang genoeg houden dan gaat dat prima.
Heeft hier 16 jaar gezeten 👍
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/