Afkitten en dikke kwaliteit gordijnen. Dat zou ook een verschil moeten maken. Hoe meer barrieres, hoe beter het geluid tegengehouden wordt.koentjuh schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:10:
Simpele vraag. De slaapkamer van 1 van onze zoons zit aan de straatkant, waar toch wat geluid naar binnen lekt, zeker nu de straat wat natter is. Zie bijgaand twee foto's met 1 close up van de afwerking aftimmering op muur. Daar zit een kleine kier, zou het dichtkitten van deze kier helpen tegen geluidslek? En zo ja, kan ik daar gewone overschilbare kit voor gebruiken?
[Afbeelding]
Close up:
[Afbeelding]
[quote]Seafarer schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:17:
[...]
....
Een spleetje kan waanzinnig veel geluid door laten
[...]
....
[ Voor 7% gewijzigd door Geneuzel op 12-10-2021 23:11 ]
Iemand tips hoe je iets een beetje stevig op kan hangen aan sandwichpanelen (met 80mm PIR isolatie).
Bv om stellingen vast te zetten aan de muur tegen omvallen, en wat lichter, gewoon iets op te hangen van een bv halve kilo. (lampje, haakje, etc)
Gebruik je dan een hollewand plug of toch iets anders? Of wordt het echt zoeken naar de steunbalken erachter met de leidingdetector?
Dit soort:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iLzbfz1BCoQYER5ogM2YYW6P.jpg?f=user_large)
Dikte van het metaal is slechts 0,6mm.
Bv om stellingen vast te zetten aan de muur tegen omvallen, en wat lichter, gewoon iets op te hangen van een bv halve kilo. (lampje, haakje, etc)
Gebruik je dan een hollewand plug of toch iets anders? Of wordt het echt zoeken naar de steunbalken erachter met de leidingdetector?
Dit soort:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iLzbfz1BCoQYER5ogM2YYW6P.jpg?f=user_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Navi op 13-10-2021 15:11 ]
Geneuzel schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:10:
[quote]Seafarer schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:17:
[...]
....
![]()

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
@Seafarer wacht maar tot ze dwarfsfluit of trompet gaan spelen, en je weet het niet baritone. Dan wil je die kier echt wel dicht. Maar dat even terzijde, dit begint off-topic te raken.
Zit een beetje te tobben met het materiaal voor het bovenblad van m'n werkbank, berken multiplex zit je al aan €110~, tikkeltje overdreven. Mdf of hdf is een overweging maar het blijft tobben. Wellicht kan een tweedehands deur ermee door gaan, al is het een gok of het een solide deur is. Vuren wordt het niet, waardeloos hout daarvoor.
Zit een beetje te tobben met het materiaal voor het bovenblad van m'n werkbank, berken multiplex zit je al aan €110~, tikkeltje overdreven. Mdf of hdf is een overweging maar het blijft tobben. Wellicht kan een tweedehands deur ermee door gaan, al is het een gok of het een solide deur is. Vuren wordt het niet, waardeloos hout daarvoor.
Interessant. Wil op den duur een neerklap naar werkblad hebben hangen aan de muur in de garage. Zat in eerste instantie te denken aan een deur paneel.
Scharnieren van de balkondeur zijn vervangen!
De Axa Smart easyfix scharnieren als tip van @Det waren een goede keus, die hebben de knoop namelijk aan de zijkant zodat ze binnen een kozijn kunnen vallen, wat hier nodig is omdat de deur in het kozijn valt en er niet gelijk mee loopt.
De oude scharnieren waren aan de kozijn kant wel korter dus moest ik eerst het gat doortrekken naar de rand van het kozijn. Om er vervolgens achter te komen dat er aan de bovenkant nog een extra hapje uit moest om ruimte te maken voor de kop van de pin van het scharnier:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FeSpbw7oIUQUsIVlXtOmzr7o.jpg?f=user_large)
Is allemaal handmatig gedaan met een setje beitels, ging makkelijker en nauwkeuriger dan ik verwacht had eigenlijk.
Gat gemaakt voor de veiligheidspin, geschuurd en de boel in de grondverf gezet:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w5G4rTYdo6B4QMM9IGJ0X2bw.jpg?f=user_large)
plus gaatjes geboord.
De kant van de deur hoefde niet gebeiteld te worden maar wel geschuurd en in de grondverf gezet.
Omdat de oude schroefgaten hier wel heel dicht naast 2 van de nieuwe gaten zouden komen heb ik het scharnier 1mm naar buiten geplaatst door er een stukje plastic tussen te houden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LufrdLxHqjWOGAtNpwESe6Uc.jpg?f=user_large)
Komt de deur wel iets meer naar binnen maar de rubbers vangen dat op.
Die speciale boor om de gaten precies in het midden van het schroefgat te krijgen is echt ideaal trouwens.
Voor het terugplaatsen van de deur een houten constructie gestapeld met daarop van die opblaasbare luchtkussentjes.
Werkte echt goed om de deur en kozijn precies op elkaar te kunnen uitlijnen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PtIumHc7AHFqIKbVmWPgrzBT.jpg?f=user_large)
En het gemonteerde scharnier (die laatste schroef is er later ingedraaid
):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xxIslEaj7GasXa9WZACNFrAT.jpg?f=user_large)
De grijze plastic wat aan de rechterkant in de spleet te zien is betreft een opdikplaatje van 2mm om de deur wat opzij te zetten want hiervoor was er een spleet van een halve cm waardoor je naar buiten kon kijken wanneer de deur dicht was.
Die 2mm is nog te weinig dus aan de kant van het kozijn ga ik ook nog een 2mm dik plaatje plaatsen achter het scharnier.
De Axa Smart easyfix scharnieren als tip van @Det waren een goede keus, die hebben de knoop namelijk aan de zijkant zodat ze binnen een kozijn kunnen vallen, wat hier nodig is omdat de deur in het kozijn valt en er niet gelijk mee loopt.
De oude scharnieren waren aan de kozijn kant wel korter dus moest ik eerst het gat doortrekken naar de rand van het kozijn. Om er vervolgens achter te komen dat er aan de bovenkant nog een extra hapje uit moest om ruimte te maken voor de kop van de pin van het scharnier:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FeSpbw7oIUQUsIVlXtOmzr7o.jpg?f=user_large)
Is allemaal handmatig gedaan met een setje beitels, ging makkelijker en nauwkeuriger dan ik verwacht had eigenlijk.
Gat gemaakt voor de veiligheidspin, geschuurd en de boel in de grondverf gezet:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w5G4rTYdo6B4QMM9IGJ0X2bw.jpg?f=user_large)
plus gaatjes geboord.
De kant van de deur hoefde niet gebeiteld te worden maar wel geschuurd en in de grondverf gezet.
Omdat de oude schroefgaten hier wel heel dicht naast 2 van de nieuwe gaten zouden komen heb ik het scharnier 1mm naar buiten geplaatst door er een stukje plastic tussen te houden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LufrdLxHqjWOGAtNpwESe6Uc.jpg?f=user_large)
Komt de deur wel iets meer naar binnen maar de rubbers vangen dat op.
Die speciale boor om de gaten precies in het midden van het schroefgat te krijgen is echt ideaal trouwens.
Voor het terugplaatsen van de deur een houten constructie gestapeld met daarop van die opblaasbare luchtkussentjes.
Werkte echt goed om de deur en kozijn precies op elkaar te kunnen uitlijnen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PtIumHc7AHFqIKbVmWPgrzBT.jpg?f=user_large)
En het gemonteerde scharnier (die laatste schroef is er later ingedraaid
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xxIslEaj7GasXa9WZACNFrAT.jpg?f=user_large)
De grijze plastic wat aan de rechterkant in de spleet te zien is betreft een opdikplaatje van 2mm om de deur wat opzij te zetten want hiervoor was er een spleet van een halve cm waardoor je naar buiten kon kijken wanneer de deur dicht was.

Die 2mm is nog te weinig dus aan de kant van het kozijn ga ik ook nog een 2mm dik plaatje plaatsen achter het scharnier.
Hoe is de opbouw van de wand en waar wil (binnen/buiten) je iets hangen?Navi schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:07:
Iemand tips hoe je iets een beetje stevig op kan hangen aan sandwichpanelen (met 80mm PIR isolatie).
Dit soort:
[Afbeelding]
Als je er helemaal doorheen kan is een hollewandplug met hevel aardig stevig.
https://industriebouwen.b...aan-sandwich-dak-of-wand/
Aan de binnenkant, niet er helemaal doorheen.bbbrumbrum schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:39:
[...]
Hoe is de opbouw van de wand en waar wil (binnen/buiten) je iets hangen?
Als je er helemaal doorheen kan is een hollewandplug met hevel aardig stevig.
https://industriebouwen.b...aan-sandwich-dak-of-wand/
Opbouw weet ik niet, wat bedoel je daarmee?
Die link had ik gevonden inderdaad, lijken een soort plug te hebben die in de isolatie gaat.
Ziet er top uit @Vliegvlug
Jammer dat je uitsparingen voor je scharnierpen moest maken, ik redde het net maar bij jou zit het scharnier wel erg diep in het kozijn inderdaad.
Zelf steek ik dan een spaander meranti van een reststukje, en tik dat met houtlijm in het gat. Even vlak afsteken met de beitel en je kunt schroeven waar je wil. Maar hé, zo kan het ook natuurlijk.Vliegvlug schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:27:
@Arloid ik heb een extra opklapbaar werkblad in de garage gemaakt van een stuk 18mm betonplex wat ik nog had liggen. Werkt helemaal prima.
Lekker massief en kan dus wat hebben als je er met een inval zaag iets op zaagt.
Lekker massief en kan dus wat hebben als je er met een inval zaag iets op zaagt.
@Vliegvlug Ziet er heel netjes uit zo met dit scharnier 
Het enige wat ik me wel afvraag, op basis van deze foto's, krijg je je scharnierpen er nog wel normaal uit?
Het lijkt of de bovenkant v/d pen precies in je uitsparing valt, en je deze dus mogelijk er niet uitkrijgt zonder de boel te beschadigen.
Het enige wat ik me wel afvraag, op basis van deze foto's, krijg je je scharnierpen er nog wel normaal uit?
Het lijkt of de bovenkant v/d pen precies in je uitsparing valt, en je deze dus mogelijk er niet uitkrijgt zonder de boel te beschadigen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Bedankt.Det schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:56:
Ziet er top uit @VliegvlugJammer dat je uitsparingen voor je scharnierpen moest maken, ik redde het net maar bij jou zit het scharnier wel erg diep in het kozijn inderdaad.
Van die pen is inderdaad jammer, maar het kleine hapje is nog te overzien
Dat wilde ik eigenlijk ook doen maar had geen hardhout liggen en de deur was er al een nacht uit geweest wat het erg koud maakte op de kamer dus wilde het de volgende dag wel afronden, vandaar.[...]
Zelf steek ik dan een spaander meranti van een reststukje, en tik dat met houtlijm in het gat. Even vlak afsteken met de beitel en je kunt schroeven waar je wil. Maar hé, zo kan het ook natuurlijk.
Daar heb je helemaal gelijk in, de pen kan er nu niet meer uit zonder het kozijn te beschadigen. Is een extra beveiligingsmaatregelAnnuk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:19:
@Vliegvlug Ziet er heel netjes uit zo met dit scharnier
Wil ik de pen verwijderen dan moet ik het scharnier los maken van het kozijn.
Ik had alleen weinig andere opties anders dan dit of een ander scharnier vinden waarbij de knoop nog meer opzij zit zodat de pen er wel uit kan.
Ik was echter al blij dat ik deze scharnieren had kunnen vinden en omdat ik er pas achter kwam dat het niet past nadat ik de kozijnen al had uitgebeiteld wilde ik niet zo lang zonder deur zitten en de oude scharnieren terugplaatsen was ook geen optie.
Bovendien verwacht ik niet dat ik die pennen er ooit nog uit moet gaan halen.
:strip_exif()/f/image/uzDc4c6duO1eePbFWWMtmSPd.jpg?f=fotoalbum_large)
De nieuwe verlichting hangt
Ik ben op zoek naar een vervangende O-ring voor de afvoer van een Artweger Twinline 2 inloopbad.
Helaas wil Artweger deze niet los leveren maar enkel met het stukje pvc buis waar deze om heen zit voor het luttele bedrag van €46!
De diameter van de ring zal rond de 40 á 41mm moeten zijn wil deze passen en de dikte is ongeveer 1,6mm wanneer ik deze opmeet.
Zoiets moet toch ook los te krijgen zijn voor hooguit een paar euro?
Maar wie weet waar?
Warmteservice kon me er in elk geval niet aan helpen en stuurde me door naar Artweger.
Het gaat om de o-ring die hier op de foto te zien is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2HKzbNlqcQJQSBPczl4v1jfd.jpg?f=user_large)
Hij is niet stuk maar uitgerekt waardoor hij niet meer goed in de uitsparing van het plastic onderdeel past en klem komt te zitten bij het terugplaatsen van het plastic deel van de afvoer.
Zo ziet de afvoer er in zijn geheel uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0yJ09mGCHz5yJn7JuoLuUMEW.jpg?f=user_large)
En hoewel er Geberit op het deksel staat kunnen zij geen o-ring leveren want die heb ik al benaderd en geven aan dat zij enkel het deksel en het frontje van de overloop hebben geleverd en dat de rest van Artweger is.
En van de Artweger dealer kreeg ik dit plaatje opgestuurd:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jMvX9ssKNhAXydAb5E2wRb0S.jpg?f=user_large)
Ze hadden me in eerste instantie verkeerd begrepen en boden me eerst de badstop aan voor €36 (2e onderdeel van boven en die heeft inderdaad ook een o-ring maar een kleinere dikkere)
Toen ik aangaf de ring van het onderdeel daaronder nodig te hebben kreeg ik dus te horen dat die nog een tientje duurder was terwijl ik juist verwacht had dat het veel goedkoper zou zijn.
Wat een prijzen voor een stukje pvc buis met een metalen beugeltje en een ringetje zeg, ik sloeg stijl achterover.
Helaas wil Artweger deze niet los leveren maar enkel met het stukje pvc buis waar deze om heen zit voor het luttele bedrag van €46!

De diameter van de ring zal rond de 40 á 41mm moeten zijn wil deze passen en de dikte is ongeveer 1,6mm wanneer ik deze opmeet.
Zoiets moet toch ook los te krijgen zijn voor hooguit een paar euro?
Maar wie weet waar?
Warmteservice kon me er in elk geval niet aan helpen en stuurde me door naar Artweger.
Het gaat om de o-ring die hier op de foto te zien is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2HKzbNlqcQJQSBPczl4v1jfd.jpg?f=user_large)
Hij is niet stuk maar uitgerekt waardoor hij niet meer goed in de uitsparing van het plastic onderdeel past en klem komt te zitten bij het terugplaatsen van het plastic deel van de afvoer.
Zo ziet de afvoer er in zijn geheel uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0yJ09mGCHz5yJn7JuoLuUMEW.jpg?f=user_large)
En hoewel er Geberit op het deksel staat kunnen zij geen o-ring leveren want die heb ik al benaderd en geven aan dat zij enkel het deksel en het frontje van de overloop hebben geleverd en dat de rest van Artweger is.
En van de Artweger dealer kreeg ik dit plaatje opgestuurd:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jMvX9ssKNhAXydAb5E2wRb0S.jpg?f=user_large)
Ze hadden me in eerste instantie verkeerd begrepen en boden me eerst de badstop aan voor €36 (2e onderdeel van boven en die heeft inderdaad ook een o-ring maar een kleinere dikkere)
Toen ik aangaf de ring van het onderdeel daaronder nodig te hebben kreeg ik dus te horen dat die nog een tientje duurder was terwijl ik juist verwacht had dat het veel goedkoper zou zijn.
Wat een prijzen voor een stukje pvc buis met een metalen beugeltje en een ringetje zeg, ik sloeg stijl achterover.
Gewoon een o-ring 40mm x 1,5mm op zetten, kost je €1-3. Koop er gelijk een paar van 1mm en 2mm dikte mocht deze van 1,5mm to los of vast zitten, scheelt weer verzendkosten. Is niet bepaald een onderdeel wat bij een specifieke fabrieks Kees vandaan hoeft te komen.
@Vliegvlug ik denk dat je steil achterover sloeg 
Op eBay en Amazon zie ik ook o-ringen in alle denkbare maten, ook 40×1,5.
Misschien niet het beste voorbeeld vanwege de verzendkosten, maar voor het idee: https://www.ebay.de/itm/O...inge-O-Ring-/384200381091
Op eBay en Amazon zie ik ook o-ringen in alle denkbare maten, ook 40×1,5.
Misschien niet het beste voorbeeld vanwege de verzendkosten, maar voor het idee: https://www.ebay.de/itm/O...inge-O-Ring-/384200381091
Acrylaatkit is geschikt om over te schilderen, maar wordt (onafgewerkt) daardoor eerder vuil. Ook kan het niet zo goed tegen werking als siliconenkit. Ik zou dit zelf met zwarte siliconenkit doen. Wel een zuurvrije kit pakken omdat niet alle keramiek goed tegen zuur kan.Impry schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:16:
Ik heb inmiddels de vensterbanken (keramiek) op z’n plek liggen. Waarmee kit ik de randen, maar zeker ook de naad in het midden het netste af? Mijn eerste idee is zwarte acrylaatkit, maar misschien zijn er betere/mooiere opties.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Ik ben een kamer aan het ombouwen tot badkamer. Het plafond is houten balken welke ik met gipsplaten dicht ga maken, waarna het gestukt wordt.
Ik wil 4 IP65 spotjes of paneeltjes in het plafond hebben, maar ben er nog niet uit over hoe ik dit ga bedraden.
Bijvoorbeeld SanderVunderink raadt aan om dit met 2-aderig VMVL snoer te doen. Dan liggen de kabels wel los op de gipsplaten.
Een lasdoos en buizen bij elke spot is wel netjes, maar wel weer veel werk en kosten.
Ik kan goed bij de centraaldoos, ook als het plafond dicht zit, dus dat is geen probleem.
Iemand advies over hoe spotjes in een hol plafond netjes bedraad horen te worden?
Ik wil 4 IP65 spotjes of paneeltjes in het plafond hebben, maar ben er nog niet uit over hoe ik dit ga bedraden.
Bijvoorbeeld SanderVunderink raadt aan om dit met 2-aderig VMVL snoer te doen. Dan liggen de kabels wel los op de gipsplaten.
Een lasdoos en buizen bij elke spot is wel netjes, maar wel weer veel werk en kosten.
Ik kan goed bij de centraaldoos, ook als het plafond dicht zit, dus dat is geen probleem.
Iemand advies over hoe spotjes in een hol plafond netjes bedraad horen te worden?
[ Voor 22% gewijzigd door EMP op 15-10-2021 09:41 ]
My anime addiction.
Dat vmvl snoer ziet er uit als een goed optie. Als je probleem is dat het los op de platen ligt kan je het toch heel simpel aan het plafond vastmaken.EMP schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:28:
Ik ben een kamer aan het ombouwen tot badkamer. Het plafond is houten balken welke ik met gipsplaten dicht ga maken, waarna het gestukt wordt.
Grootste probleem lijkt mij hierbij vocht, maar die IP65 spotjes hebben daar vaak al een waterdichte soort van minilasdoos voor.
Ga je ook isoleren en extra ventilatie toepassen?
Omdat ik op verschillende plekken heb gekozen voor AR111 lampen heb ik giga gaten in het plafond waar ik gewoon mijn hand/arm doorheen kan steken. Heb aan het echte plafond een normale kabeldoos gemonteerd met daarop een deksel met stopcontact (zie hieronder). De bedrading zit dus netjes in een pijp/doos en de lamp heeft gewoon een stekker.EMP schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:28:
Vast geen standaard oplossing, maar vond ik het netste.
https://www.elektramat.nl...contactdoos-grijs-3640w4/
Ik ben bezig met het installeren van een IKEA keukentje en ben nu aanbeland bij de keukenbladen. Het is een L hoek keuken en ik vraag me even af wat een handige methode is om de bladen goed aan elkaar te laten sluiten. Aan de kant van de vaatwasser komt nog een hoge kast en aan de open kant van de afzuigkap komt niks (dus die kant is zichtbaar).
Ik dacht de volgende stappen :
Begin aan de kant van de vaatwasser.
Dit werkblad in de hoek leggen en op maat zagen tot aan de hoge kast (die komt na de vaatwasser)
Vervolgens aan de kant van de afzuigkap het andere werkblad leggen (daar zitten dan twee kopse kanten tegen elkaar).
Blad afzagen aan einde van de keuken en daar een houtlook strip op plakken.
Onderkant bladen strak tegen elkaar zetten aan de onderkant.
Onderkant bladen vastmaken aan de kasten.
Naad tussen waar beide bladen elkaar raken dichtkitten ?
Is dit een handige oplossing ? Of kan ik beter de bladen zagen waar ze elkaar raken ? Ik ben alleen dan bang omdat het spaanplaat dan gezaagd is dat er vocht tussen komt..
Waar kan ik het beste zo'n blad mee zagen ? Rustig met een decoupeerzaag / een cirkelzaag of een scherpe handzaag ?
Dit werkblad in de hoek leggen en op maat zagen tot aan de hoge kast (die komt na de vaatwasser)
Vervolgens aan de kant van de afzuigkap het andere werkblad leggen (daar zitten dan twee kopse kanten tegen elkaar).
Is dit een handige oplossing ? Of kan ik beter de bladen zagen waar ze elkaar raken ? Ik ben alleen dan bang omdat het spaanplaat dan gezaagd is dat er vocht tussen komt..
Waar kan ik het beste zo'n blad mee zagen ? Rustig met een decoupeerzaag / een cirkelzaag of een scherpe handzaag ?

[ Voor 17% gewijzigd door vortexnl1982 op 15-10-2021 11:36 ]
Ik heb vanuit de centraaldoos dit soort kabels naar m'n (hue) spotjes lopen. Deze liggen gewoon op het plafond.EMP schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:28:
https://www.elektramat.nl...-mm-per-meter-sihf082223/
Dit is een melamine blad? Volgens mij zijn die bij de Ikea al afgewerkt met ABS-band.vortexnl1982 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:34:
Ik ben bezig met het installeren van een IKEA keukentje en ben nu aanbeland bij de keukenbladen. Het is een L hoek keuken en ik vraag me even af wat een handige methode is om de bladen goed aan elkaar te laten sluiten. Aan de kant van de vaatwasser komt nog een hoge kast en aan de open kant van de afzuigkap komt niks (dus die kant is zichtbaar).
[Afbeelding]
Die mooie kant zou ik in ieder geval bij de positie van de rode lijn houden zodat je deze niet zelf hoeft af te werken. Wordt toch altijd wat minder mooi.
Als je bij het blad boven de vaatwasser ook de abs-band links aanhoudt, dan kan daar minder snel vocht inlopen. De zaagsnede neem je dan aan de rechterkant bij je hoge kast.
Grote kans dat je hoek niet exact 90 graden is (of je stucwerk loopt iets schuin weg), dus even bepalen hoe je gaat zagen / leggen. Meestal begin je met het langste blad omdat een afwijking ik een kort stuk minder opvalt.
Ik zou een cirkelzaag met geleiderail gebruiken. Desnoods even huren.
[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 15-10-2021 12:12 ]
Dit word niet opmaat geleverd?vortexnl1982 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:34:
[Afbeelding]
Zitten er voor de twee bladen geen trek inrichting ingefreesd aan de onderzijde. Zodat je de bladen naar elkaar toe kunt trekken?
Die delen zitten echt supermooi bij elkaar, ik zou de naad niet afkitten. Wij hebben thuis ook stenen vensterbanken (lichte kleur) en daar is de naad ook niet afgekit.Impry schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:16:
Ik heb inmiddels de vensterbanken (keramiek) op z’n plek liggen. Waarmee kit ik de randen, maar zeker ook de naad in het midden het netste af? Mijn eerste idee is zwarte acrylaatkit, maar misschien zijn er betere/mooiere opties.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
This too shall pass
Ik zou de twee bladen met elkaar verbinden doormiddel van twee bladverbinders zoals bijvoorbeeld deze: https://www.meubelbeslagonline.nl/werkbladverbinders.vortexnl1982 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:34:
[Afbeelding]
De uitsparen voor de bladverbinders zijn het makkelijkst te maken met een forstnerboor.
Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers
Het lijkt zo'n standaard ding van Honeywell of Heimeier op het oog.
Kan het 34mm zijn? https://www.warmteservice...235?origin=-tl001-11-170-
Anders sowieso even ermee langs een warmteservice, grote kans dat die je kunnen helpen.
Anders sowieso even ermee langs een warmteservice, grote kans dat die je kunnen helpen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Naar een installateur gaan. Foto opsturen naar warmte service.Bob Popcorn schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:22:
[Afbeelding]
Laat wat omvallen, thermostaatknop kapot. Heb hem er af geschroefd en meegenomen naar de Hornbach, maar het lijkt groter dan M30, en dat is er niet?iemand een idee?
Het is idd 34mm, maar wel een schroefkoppeling en Danfoss gebruikt knelkoppelingen. Ik ga wel ff naar de warmteservice!breinonline schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:41:
Kan het 34mm zijn? https://www.warmteservice...235?origin=-tl001-11-170-
Kan niet stoppen met ontploffen!
Ik ken het merk zelf niet, er staat een soort gestileerde D op de knop, gemaakt van lijntjesJannibal23 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:37:
Het lijkt zo'n standaard ding van Honeywell of Heimeier op het oog.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KI2KJDVn43vWtnDeqI1UQrZL.jpg?f=user_large)
Een normale afsluiter/handbediende knop is ook prima, ik gebruik deze radiator niet.
Ah, ben er uit. Polytronic, M34 aansluiting. Bedrijf bestaat niet meer, knoppen of adapters zijn niet te krijgen. Vermoedelijk 40 jaar oud
[ Voor 34% gewijzigd door Bob Popcorn op 15-10-2021 13:27 ]
Ja het is melinaat. De bladen zijn niet op maat gemaakt (kost een paar honderd euro extra.Cheesy schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:09:
[...]
Dit is een melamine blad? Volgens mij zijn die bij de Ikea al afgewerkt met ABS-band.
Die mooie kant zou ik in ieder geval bij de positie van de rode lijn houden zodat je deze niet zelf hoeft af te werken. Wordt toch altijd wat minder mooi.
Als je bij het blad boven de vaatwasser ook de abs-band links aanhoudt, dan kan daar minder snel vocht inlopen. De zaagsnede neem je dan aan de rechterkant bij je hoge kast.
Grote kans dat je hoek niet exact 90 graden is (of je stucwerk loopt iets schuin weg), dus even bepalen hoe je gaat zagen / leggen. Meestal begin je met het langste blad omdat een afwijking ik een kort stuk minder opvalt.
Ik zou een cirkelzaag met geleiderail gebruiken. Desnoods even huren.
Moet ik dan tussen de bladen nog polymeer kit kitten om lekken in de zaagsnede van het linker werkblad te voorkomen ?
Nope, standaard levert Ikea standaard werkbladen... Dat wist ik ook niet, ik dacht dat ze op maat werden gemaakt. Blijkbaar kan dat wel maar dan betaal ik voor de bladen 600+ euro ipv 90 euro nu..Seafarer schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:11:
[...]
Dit word niet opmaat geleverd?
Zitten er voor de twee bladen geen trek inrichting ingefreesd aan de onderzijde. Zodat je de bladen naar elkaar toe kunt trekken?
Ik weet niet of we beiden hetzelfde beeld er bij hebben. Had je in gedachten om 'm in verstek te leggen? Als je het volgens onderstaande doet heb je nergens een zaagsnede in het werkgebied. (wel achteraan en tegen je hoge kast, maar dat kan je makkelijk afkitten.vortexnl1982 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:08:
[...]
Ja het is melinaat. De bladen zijn niet op maat gemaakt (kost een paar honderd euro extra.
Moet ik dan tussen de bladen nog polymeer kit kitten om lekken in de zaagsnede van het linker werkblad te voorkomen ?
[...]
Nope, standaard levert Ikea standaard werkbladen... Dat wist ik ook niet, ik dacht dat ze op maat werden gemaakt. Blijkbaar kan dat wel maar dan betaal ik voor de bladen 600+ euro ipv 90 euro nu..
Rood = abs band / mooie kant
Groen = zaagsnede

Acrylaat kit verwerkt het gemakkelijkst, overtollige kit kun je gewoon met een natte doek wegnemen. Maar qua resulaat ook het minst. Scheurt vrij snel en ongeverfde kit wordt vaak lelijk op termijn.Impry schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:16:
Siliconenkit verwerkt ook fijn maar kan irritant zijn als je wilt gaan schilderen later. Ik zie kunststof kozijnen dus misschien heb je daar geen last van.
Ik zou dit doen met een MS Polymeer kit. Sterk, blijft mooi en ook in zwart te krijgen. Wel wat lastiger verwerken (goed afplakken helpt) maar als het eenmaal zit... Wel iets duurder (al zag ik ze laatst ook bij de action liggen maar niet in zwart).
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Het kan ook dat de mooie kant een klein freesrandje/afwerkrandje heeft. Als je de bladen dan zo tegen elkaar plaatst heb je een smal gootje daar waar de bladen tegen elkaar aan liggen.Cheesy schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:37:
[...]
Ik weet niet of we beiden hetzelfde beeld er bij hebben. Had je in gedachten om 'm in verstek te leggen? Als je het volgens onderstaande doet heb je nergens een zaagsnede in het werkgebied. (wel achteraan en tegen je hoge kast, maar dat kan je makkelijk afkitten.
Groen = zaagsnede
[Afbeelding]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Heb je die vraag tien jaar geleden ook gesteld?Bob Popcorn schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:05:
[...]
Ik ken het merk zelf niet, er staat een soort gestileerde D op de knop, gemaakt van lijntjes
[Afbeelding]
Een normale afsluiter/handbediende knop is ook prima, ik gebruik deze radiator niet.
Ah, ben er uit. Polytronic, M34 aansluiting. Bedrijf bestaat niet meer, knoppen of adapters zijn niet te krijgen. Vermoedelijk 40 jaar oud
https://www.klusidee.nl/F...radiatorkraan-knop.63994/
Dat is wel een goed idee ! Volgens mij is 1 werkblad dan te kort maar die ruil ik wel om !Cheesy schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:37:
[...]
Ik weet niet of we beiden hetzelfde beeld er bij hebben. Had je in gedachten om 'm in verstek te leggen? Als je het volgens onderstaande doet heb je nergens een zaagsnede in het werkgebied. (wel achteraan en tegen je hoge kast, maar dat kan je makkelijk afkitten.
Groen = zaagsnede
[Afbeelding]
Hoe zou je de naad tussen de werkbladen (waar ze tegen elkaar liggen) afwerken ? Kitnaadje Polymeer zoals @Wuursj aanraad ?
Nee, maar ik ben inmiddels de vraag heel wat vaker tegen gekomen! Blijbaar waren dit vroeger de goedkoopste thermostaatkranenReinier schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:51:
[...]
Heb je die vraag tien jaar geleden ook gesteld?
https://www.klusidee.nl/F...radiatorkraan-knop.63994/

Toevallig heb ik op de radiator naast m`n bureau exact dezelfde knop zitten (huis uit 1985). Staat genomineerd om binnenkort vervangen te worden voor een set slimme radiatorknoppen die in vanuit Home Assistant (icm met Opentherm gateway) kan monitoren en automatiseren.Bob Popcorn schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:05:
[...]
Ik ken het merk zelf niet, er staat een soort gestileerde D op de knop, gemaakt van lijntjes
[Afbeelding]
Voor natuursteen moet je speciale kit gebruiken zonder zuurhoudende dingen erin. Anders krijg je vieze witte aanslag op de randen (schijnt) omdat het kalk eruit trekt (oid).Impry schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de randen en naden met speciale zwarte kit afgekit in de keuken van ons granieten werkblad, maar dat is een vochtige situatie. Hier is dat niet, dus hoeft het niet, maar is het wel netter imho.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Morgen toevallig?Onno ! schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:57:
[...]
Toevallig heb ik op de radiator naast m`n bureau exact dezelfde knop zitten (huis uit 1985). Staat genomineerd om binnenkort vervangen te worden voor een set slimme radiatorknoppen die in vanuit Home Assistant (icm met Opentherm gateway) kan monitoren en automatiseren.
[ Voor 9% gewijzigd door Bob Popcorn op 15-10-2021 14:24 ]
Momenteel wordt onze badkamer gerenoveerd en ik heb besloten om zelf een wastafelmeubel te gaan maken. Vanwege een schuin dak en een deur die slechts 15 cm uit de wand zit ben ik nogal beperkt met wat zou gaan passen. Daarom ben ik op onderstaand ontwerp uitgekomen:

Het plan is om van (zwart geverfde) vuren houten balken een frame te maken waarop de eikenhouten timmerpanelen van binnenuit geschroeft worden (deze). Het badmeubel moet aan de muur bevestingd worden en leunt op een koof van 40cm hoog en ~15cm diep. De afmetingen zijn 180 cm breed (gehele muur) 44 cm diep en 36 cm hoog.
Wat denken jullie van deze constructie?

Het plan is om van (zwart geverfde) vuren houten balken een frame te maken waarop de eikenhouten timmerpanelen van binnenuit geschroeft worden (deze). Het badmeubel moet aan de muur bevestingd worden en leunt op een koof van 40cm hoog en ~15cm diep. De afmetingen zijn 180 cm breed (gehele muur) 44 cm diep en 36 cm hoog.

[ Voor 5% gewijzigd door Vinze op 15-10-2021 15:23 ]
Afbeelding ziet er uit als een kitspuit, dus misschien is het beglazingskit. Kijk even in de handleiding waar het voor gebruikt wordt. Die Bison glas lijm is niet voor de hand liggend (is seconde lijm, lijkt me niet dat je daar een overkapping mee in elkaar lijmt).Boinkie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:00:
Iemand die mij wijs kan maken wat Glass Glue is? Is dat echt de bison Glas lijm? Het wordt aangegeven in een handleiding van een aluminium overkapping.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Lijkt me een hele nette oplossing voor de gegeven ruimte. Die twee kleppen zijn wel behoorlijk groot.. Met de klep open achter uit het meubel iets pakken betekent dat je tot 80 cm ver moet rijken (36 + 44). Dat is niet voor iedereen even makkelijk. Ook kan ik niet inschatten of er met de klep open nog voldoende ruimte is om daar ook nog te staan of te bukken, want de maat van je badkamer is niet bekend.Vinze schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:21:
De afmetingen zijn 180 cm breed (gehele muur) 44 cm diep en 36 cm hoog.
Wellicht toch deurtjes of lades overwegen in plaats van een klep.
You can't be late until you show up
Ziet er goed uit, hoe ben je van plan de planken vast te maken? Vanuit de binnenkant met een lip op het frame? Mooie tekening trouwens, waarmee heb je die gemaakt?Vinze schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:21:
Momenteel wordt onze badkamer gerenoveerd en ik heb besloten om zelf een wastafelmeubel te gaan maken. Vanwege een schuin dak en een deur die slechts 15 cm uit de wand zit ben ik nogal beperkt met wat zou gaan passen. Daarom ben ik op onderstaand ontwerp uitgekomen:
Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
Thanks! Beglazingskit is meer voor de hand liggend!zonoskar schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:50:
[...]
Afbeelding ziet er uit als een kitspuit, dus misschien is het beglazingskit. Kijk even in de handleiding waar het voor gebruikt wordt. Die Bison glas lijm is niet voor de hand liggend (is seconde lijm, lijkt me niet dat je daar een overkapping mee in elkaar lijmt).
Geen haast mee. Zal in combi gaan met vervangen van radiatoren. Dit wordt onze eerste winter in de nieuwe woning. Wil daarom eerst wat ervaring opdoen met koude dagen voordat ik nieuwe radiatoren ga uitzoeken.Bob Popcorn schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:23:
[...]
Morgen toevallig?Als je mij die knop op kan sturen...?
Overigens, in dit formaat kun je dus géén slimme knop gebruiken. Moet een nieuwe kraan op.
Mooie oplossing.Vinze schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die kleppen voorop lijken mij alleen niet heel handig. Gedaan om 'in de hoekjes' te kunnen komen?
Ik zou aan de voorkant twee lades zettten i.p.v. de kleppen en de schuine zijkant bij de badkamerdeur zelf een deurtje van maken. Dat kan dan alleen open wanneer de badkamerdeur dicht is, maar voor spullen die je niet vaak nodig hebt lijkt mij dat geen belemmering.
De schuine kant aan de muurzijde zou ik dicht laten, je gaat er moeilijk bij komen, dus liever een open ruimte dan een raar vakje waar je alleen maar spullen in gaat stoppen die je weer gaat vergeten.
/mening
[ Voor 8% gewijzigd door EMP op 15-10-2021 16:24 ]
My anime addiction.
Hmm, de diepte had ik nog niet echt over nagedacht. Nu hebben we hebben een spiegelkast voor de veelgebruikte spullen dus die twee kleppen staan niet open als we bezig zijn. Het meubel is eigenlijk alleen voor de schone handdoeken, voorraad en wat schoonmaak spul. Denk dat 't wel mee valt.doerakje schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:53:
[...]
Lijkt me een hele nette oplossing voor de gegeven ruimte. Die twee kleppen zijn wel behoorlijk groot.. Met de klep open achter uit het meubel iets pakken betekent dat je tot 80 cm ver moet rijken (36 + 44). Dat is niet voor iedereen even makkelijk. Ook kan ik niet inschatten of er met de klep open nog voldoende ruimte is om daar ook nog te staan of te bukken, want de maat van je badkamer is niet bekend.
Wellicht toch deurtjes of lades overwegen in plaats van een klep.
Gewoon dwars door het frame met lange schroeven, en anders met hoekankertjes. De tekening is gemaakt met Sketchup.TheCrius schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:55:
[...]
Ziet er goed uit, hoe ben je van plan de planken vast te maken? Vanuit de binnenkant met een lip op het frame? Mooie tekening trouwens, waarmee heb je die gemaakt?
Klopt, alleen met lades lever je toch wat ruimte in en met deze kleppen kun je 100% van de inhoud van het meubel gebruiken. Daarnaast is het lekker makkelijk met het aansluiten van de leidingen.EMP schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:21:
[...]
Mooie oplossing.
Die kleppen voorop lijken mij alleen niet heel handig. Gedaan om 'in de hoekjes' te kunnen komen?
Ik zou aan de voorkant twee lades zettten i.p.v. de kleppen en de schuine zijkant bij de badkamerdeur zelf een deurtje van maken. Dat kan dan alleen open wanneer de badkamerdeur dicht is, maar voor spullen die je niet vaak nodig hebt lijkt mij dat geen belemmering.
De schuine kant aan de muurzijde zou ik dicht laten, je gaat er moeilijk bij komen, dus liever een open ruimte dan een raar vakje waar je alleen maar spullen in gaat stoppen die je weer gaat vergeten.
/mening
Had misschien ook even moeten vermelden dat we nog een spiegelkast hebben voor de veel gebruikte spullen en het meubel voornamelijk opslagruimte is
Wat wil je er nu precies mee doen?Liquidsky_ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:29:
Waarmee kan ik dit best opvullen?
Ik heb gemerkt dat er aan de raamzijde wel wat vocht op de steen zat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen dicht maken? Waarom is het open?
Ik heb mijn tegels weggehaald. Bij het weghalen kwam dit los.
Ik wil het dus gewoon weer opvullen ja.
Ik wil het dus gewoon weer opvullen ja.
[ Voor 25% gewijzigd door Liquidsky_ op 15-10-2021 19:06 ]
Ik zou het iets groter aanpakken. Nu zit je met die niet dicht te maken roosters. Die zou ik er uit zagen/slijpen. Jammer dat de muur er overheen staat overigens. Na het wegslijpen monteer je een houten frame in de vrijgekomen ruimte, daar bovenop doe je een plaat waar je cement overheen kunt smeren of beton in kunt gieten om het stevig te krijgen. Je krijgt dan zoiets:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Mooi kastje maar qua constructie wellicht wat heftig. Kijk eens hoe bestaande (bad) meubels in elkaar zitten. Het meeste is plaatmateriaal met lamello's en lijm of draai koppelingen. Werkt prima en een stuk eenvoudiger/strakker.Vinze schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lukt om te starten al met een eenvoudige lamellenfrees (bijvoorbeeld Ferm) en goede lijm.
Aan de muur hangen is vaak met 2 beugeltjes maar wat handig kan zijn: Eerst een aluminium hoek profieltje aan de muur hangen en daar de kast opzetten. Daarna vastschroeven bovenaan. Dat monteert handiger en verdeelt de krachten op je kastje een stuk meer.
Qua indeling zou iets van lades waarschijnlijk praktischer zijn inderdaad.
Dat heb je fijn gedaan! Maar dit gaat bij mij niet lukken ...
Ik dacht er gewoon cement over te smeren - maar denk soms dat die gaten in die stenen het geheel onstabiel kunnen maken. Met tegens erover nooit iets van gemerkt, maar we gaan nu pvc vloer laten lijmen en dan kan het toch beter goed gedaan zijn.
Vochtig maken en dan cement erop - zou dat niet lukken?
Er komt daarna ook nog wel egaline over.
Ik dacht er gewoon cement over te smeren - maar denk soms dat die gaten in die stenen het geheel onstabiel kunnen maken. Met tegens erover nooit iets van gemerkt, maar we gaan nu pvc vloer laten lijmen en dan kan het toch beter goed gedaan zijn.
sypie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:55:
Ik zou het iets groter aanpakken. Nu zit je met die niet dicht te maken roosters. Die zou ik er uit zagen/slijpen. Jammer dat de muur er overheen staat overigens. Na het wegslijpen monteer je een houten frame in de vrijgekomen ruimte, daar bovenop doe je een plaat waar je cement overheen kunt smeren of beton in kunt gieten om het stevig te krijgen. Je krijgt dan zoiets:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Waarom niet? Roosters/stenen slijpen kan prima op de plekken tussen de muren. Het houten frame kun je vastzetten door een paar lange latten klem te slaan met korte latjes er tussen, zo strak dat ze écht klem zitten tussen de beide betonranden. Daar bovenop kan prima een plaatje met wat wapening liggen. Je hoeft er écht niet met een accuboormachine tussen te passen.Liquidsky_ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:02:
Maar dit gaat bij mij niet lukken ...
Dan ken je m'n vrouw niet :-) Ik ga geen slijptol aanraken meer hoor.sypie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:10:
[...]
Waarom niet? Roosters/stenen slijpen kan prima op de plekken tussen de muren. Het houten frame kun je vastzetten door een paar lange latten klem te slaan met korte latjes er tussen, zo strak dat ze écht klem zitten tussen de beide betonranden. Daar bovenop kan prima een plaatje met wat wapening liggen. Je hoeft er écht niet met een accuboormachine tussen te passen.
In principe is vloer klaar voor egalisatie - ik zit "enkel" nog met dit.
Wilde er gewoon cement over zwieren, maar misschien zijn er betere opties. (die van jou is sowieso top, maar dat gaat hem niet worden helaas - kan ik echt niet maken :-))
Dit zijn geen roosters toch?Liquidsky_ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:26:
[...]
Dan ken je m'n vrouw niet :-) Ik ga geen slijptol aanraken meer hoor.
In principe is vloer klaar voor egalisatie - ik zit "enkel" nog met dit.
Wilde er gewoon cement over zwieren, maar misschien zijn er betere opties. (die van jou is sowieso top, maar dat gaat hem niet worden helaas - kan ik echt niet maken :-))
Ik zou hem af smeren met zandcement. Egaline er overheen straks en nooit meer naar omkijken.
Dat zijn helemaal geen roosters maar Porotherm bouwblokken. Als je dat niet weet dan is het ook niet verstandig om de haakse splijper erin te zetten.sypie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:10:
[...]
Waarom niet? Roosters/stenen slijpen kan prima op de plekken tussen de muren. Het houten frame kun je vastzetten door een paar lange latten klem te slaan met korte latjes er tussen, zo strak dat ze écht klem zitten tussen de beide betonranden. Daar bovenop kan prima een plaatje met wat wapening liggen. Je hoeft er écht niet met een accuboormachine tussen te passen.
Neen, geen roosters.Koekstra schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:38:
[...]
Dit zijn geen roosters toch?
Ik zou hem af smeren met zandcement. Egaline er overheen straks en nooit meer naar omkijken.
Gewoon een snelbouwsteen (met van die smalle rechthoekige gaten aan de boven en onderzijde).
Denk dat ik er best ook wat compaktuna bijdoe? Kan nooit kwaad denk ik.
Anoniem: 70904
1 losse stukken verwijderen. Blijf je anders zelfs na egaliseren last van houden.Liquidsky_ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:02:
Dat heb je fijn gedaan! Maar dit gaat bij mij niet lukken ...
[...]
2 stof vrij maken. Niks hecht goed op stof
3 kleine beetje Portland er over heen. Ook wel aanbranden genoemd, zorgt voor betere hechting.
4 cement aanmaken ~ 1 op 3. Als het aan je troffel blijft kleven is het net goed.
Ik heb voor lades gekozen, maar bij ons is het de meest gebruikte opslag (tandenborstels etc.)Vinze schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:21:
[...]
[Afbeelding]
Arjan in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Een vraag voor de ervaringsdeskundigen op het gebied van badkamers/kitten.
We hebben een badkamer, een jaar geleden netjes gekit, inloop douche (zonder douchebak maar netjes getegeld naar de put) en hier hing een douchegordijn. Nu willen we graag een schuifdeur plaatsen en die heeft een kozijn incl rand aan de onderzijde. Om deze goed geplaatst te krijgen, kunnen we dan het beste de kit daar weghalen of toch laten zitten? En wanneer het weggehaald dient te worden, moeten we dan in feite alles in de ruimte weghalen en opnieuw kitten om het goed dicht te krijgen?
Ik hoop eigen weg te komen met het plaatsen en afkitten van de schuifdeur, zonder meteen de rest ook opnieuw te moeten doen.
We hebben een badkamer, een jaar geleden netjes gekit, inloop douche (zonder douchebak maar netjes getegeld naar de put) en hier hing een douchegordijn. Nu willen we graag een schuifdeur plaatsen en die heeft een kozijn incl rand aan de onderzijde. Om deze goed geplaatst te krijgen, kunnen we dan het beste de kit daar weghalen of toch laten zitten? En wanneer het weggehaald dient te worden, moeten we dan in feite alles in de ruimte weghalen en opnieuw kitten om het goed dicht te krijgen?
Ik hoop eigen weg te komen met het plaatsen en afkitten van de schuifdeur, zonder meteen de rest ook opnieuw te moeten doen.
Een vraag voor iemand die er ervaring mee heeft…wij zitten te denken aan nogal een grote verbouwing en hebben er nog geen kaas van gegeten en hebben het volgende als idee….eerst dakkapel voorkant woning en daarna bodemwarmtepomp daarna uitbouw 220/240 met wat leidingen verleggen en vloerverwarming verlengen en 5 ramen met triple glas met rooster te vervangen voor triple glas zonder rooster en daarna nog nieuwe keuken en nieuwe deuren beneden en daarna koof met verlichting inclusief stucen beneden en latex spuiten.
Woning is uit 2018 vroeg me af of dit makkelijk zou kunnen met verbouwingshypotheek na taxatie woning…woning gekocht voor 190.000 en laatst een vrijblijvende taxatie laten doen en kwam uit op 315.000
Woning is uit 2018 vroeg me af of dit makkelijk zou kunnen met verbouwingshypotheek na taxatie woning…woning gekocht voor 190.000 en laatst een vrijblijvende taxatie laten doen en kwam uit op 315.000
Zonder een situatieschets valt hier geen zinnig advies over te geven, foto's, bouwtekeningen, een goede beschrijving van de huidige situatie...dat alles ontbreekt om uw woning van alle overige gebouwde woningen van de afgelopen 4 jaar te onderscheiden +/- 4 jaar.dbz1985 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:10:
Een vraag voor iemand die er ervaring mee heeft…wij zitten te denken aan nogal een grote verbouwing en hebben er nog geen kaas van gegeten en hebben het volgende als idee….eerst dakkapel voorkant woning en daarna bodemwarmtepomp daarna uitbouw 220/240 met wat leidingen verleggen en vloerverwarming verlengen en 5 ramen met triple glas met rooster te vervangen voor triple glas zonder rooster en daarna nog nieuwe keuken en nieuwe deuren beneden en daarna koof met verlichting inclusief stucen beneden en latex spuiten.
Met 6 "en daarna's" klinkt het als een hoop aannemers werk voor een voorlopig fictieve situatie.
@Vinze
Wat een leuk en mooi ontwerp voor de ruimte! Ik heb ook laatst een wasmeubel gemaakt van eiken.
Waar je kan kijken voor echt mooie meubelpanelen is: Zandee steigerhout in werkendam. Daar hebben wij onze panelen vandaan en die zijn echt prachtig. En echt verlijmde planken en niet alleen die kleinere stukjes aan elkaar gezet.
:strip_exif()/f/image/vj3yJfRT1OoCkRuRbf8oWJ96.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder snap ik dat je een binnen regelwerk maakt van vuren, alleen vind ik zichtbaar vuren zelf niet heel mooi. Zelfs als je het schildert krijg je best wel hele grote vlammen die je door het de verf blijft zien naar mijn mening. Zeker als je je binnen regelwerk niet in verstek gaat zagen, dan zie je de kopse kanten helemaal.
Daar zou je nog eens over na kunnen denken
Wat een leuk en mooi ontwerp voor de ruimte! Ik heb ook laatst een wasmeubel gemaakt van eiken.
Waar je kan kijken voor echt mooie meubelpanelen is: Zandee steigerhout in werkendam. Daar hebben wij onze panelen vandaan en die zijn echt prachtig. En echt verlijmde planken en niet alleen die kleinere stukjes aan elkaar gezet.
:strip_exif()/f/image/vj3yJfRT1OoCkRuRbf8oWJ96.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder snap ik dat je een binnen regelwerk maakt van vuren, alleen vind ik zichtbaar vuren zelf niet heel mooi. Zelfs als je het schildert krijg je best wel hele grote vlammen die je door het de verf blijft zien naar mijn mening. Zeker als je je binnen regelwerk niet in verstek gaat zagen, dan zie je de kopse kanten helemaal.
Daar zou je nog eens over na kunnen denken
Er van uitgaande dat de werkzaamheden minimaal 50% waardeverhogend zijn en de kosten waarschijnlijk onder de 2 ton zullen blijven, valt dit met een hypothecaire lening te financieren mits je inkomen hoog genoeg is.dbz1985 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:10:
Waarom kies je trouwens niet voor nul op te meter?
Dan ben je helemaal klaar
@Vinze ik zou persoonlijk voor een binnen skelet gaan van waterwerend of juist afgewerkt mdf. Tussen de deuren zouden de regels wat dunner kunnen zoals op de huidige tekening, wat weer goed zou komen met een draagstijl van voor naar achter, in het midden en bij die schuine hoek.
Ow, dan moet het helemaal goed komennokiaan958GB schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:42:
[...]
Er van uitgaande dat de werkzaamheden minimaal 50% waardeverhogend zijn en de kosten waarschijnlijk onder de 2 ton zullen blijven, valt dit met een hypothecaire lening te financieren mits je inkomen hoog genoeg is.
Waarom kies je trouwens niet voor nul op te meter?
Dan ben je helemaal klaar
Wat bedoel je met kiezen voor 0 op de meter?
Daarnaast is dit de situatie zoals ie nu is maar dan met schuifpui ipv openslaande deuren en wat niet op de tekening staat zijn loze leidingen in de woonkamer die ik nu heb voor surround set.
:strip_exif()/f/image/QIKX6jbeTwaQkIh22b3F6zG6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tgg7X2T49CdKEjgdrcDlQ06s.jpg?f=fotoalbum_large)
Je volgorde klopt niet.dbz1985 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:10:
daarna bodemwarmtepomp daarna uitbouw 220/240 met wat leidingen verleggen en vloerverwarming verlengen en 5 ramen met triple glas met rooster te vervangen voor triple glas zonder rooster en daarna nog nieuwe keuken en nieuwe deuren beneden en daarna koof met verlichting inclusief stucen beneden en latex spuiten.
Je neemt eerst een warmtepomp die wordt berekend op je transmissie verlies. Daarna vergroot je je huis en dan is de warmtepomp te klein.
Of je moet van te voren exact weten wat het warmte verlies van de aanbouw is en dan meteen je warmtepomp installatie vergroten bij installatie.
De keukeninstallateur, van wie ik een vrij goede indruk had, heeft het ook met dit VMVL snoer gedaan, 4 spots in een lage koof boven het aanrecht. Aan de andere kant, je hebt het over kosten, 4 lasdozen en een 16mm buisje zijn de kosten toch niet? Paar lasklemmetjes en klaar. Denk dat ik daar zelf voor zou kiezen voor 20 euro en uurtje werk meer.EMP schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:28:
/IANAI(nstallateur
@Impry Het eerste wat ik dacht was, dat zit erg strak op elkaar. Hoeveel zie je ervan en hoe moeilijk gaat het zijn om zo een klein naadje dicht te krijgen. Dus ik ben met stomSharky schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:15:
[...]
Die delen zitten echt supermooi bij elkaar, ik zou de naad niet afkitten. Wij hebben thuis ook stenen vensterbanken (lichte kleur) en daar is de naad ook niet afgekit.
5-15kdbz1985 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:10:
Een vraag voor iemand die er ervaring mee heeft…wij zitten te denken aan nogal een grote verbouwing en hebben er nog geen kaas van gegeten en hebben het volgende als idee….eerst dakkapel voorkant woning
20ken daarna bodemwarmtepomp
25-35kdaarna uitbouw 220/240 met wat leidingen verleggen en vloerverwarming verlengen
1,5-4ken 5 ramen met triple glas met rooster te vervangen voor triple glas zonder rooster
7-25ken daarna nog nieuwe keuken
1,2-2,5ken nieuwe deuren beneden
Deze beschrijving is zó generiek dat ik daar echt niks over kan schatten. Het voorgaande is al erg generiek en karig qua informatie (ga je bij Ikea kijken voor een keuken met huismerk apparatuur of wil je een Siematic) waardoor mijn schattingen al ruim zijn, maar dit zegt niks. Ook nog relevant voor de kosten: woon je in de randstad?en daarna koof met verlichting inclusief stucen beneden en latex spuiten.
Tel mijn cijfers maar opWoning is uit 2018 vroeg me af of dit makkelijk zou kunnen met verbouwingshypotheek na taxatie woning…woning gekocht voor 190.000 en laatst een vrijblijvende taxatie laten doen en kwam uit op 315.000
Overigens zou ik, als je toch bezig bent, ook gelijk kijken wat de benodigde investering is om op 0 naar de meter te gaan; dat betekent dat je jaarlijks net zoveel energie zelf opwekt als dat je gebruikt. Is nog weer wat anders dan off the grid want in de zomer zul je meer opwekken en dus terugleveren dan verbruiken, in de winter wek je meestal niet op wat je gebruikt.
Hou ook rekening met of je een zonnecollector op je dak wilt voor warm water; daarvoor moet je een spiraal in je warmtepomp hebben, om dat achteraf toe te voegen is een duur geintje.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Het papier / karton aan de zijkant van een pir plaat, moet dat eerst eraf denken jullie? Het zou deels onder het alu…
:strip_exif()/f/image/5qhtBeVseXBywL657pnEMyvG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5qhtBeVseXBywL657pnEMyvG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m0A87wUn4v41HmGdFps8FhNP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 88% gewijzigd door Megalomania op 17-10-2021 14:48 ]
Mooi laten zitten, dat zorgt er voor dat de PIR niet verpulvert en overal komt waar je het niet wilt hebben.
Praktisch vraagje, in welke gevallen verkies je 44x69 boven 44x44 balken? Of andersom natuurlijk.
Meer draagkracht? Ik heb over de lengte van de schuur van 240 ofzo planken gemaakt, een balk van 44x69 voor gekozen.rockerpoet schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:34:
Praktisch vraagje, in welke gevallen verkies je 44x69 boven 44x44 balken? Of andersom natuurlijk.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Nog een andere overweging: als de ondergrond wat ongelijk is heeft 44x44 de nijging om wat te gaan 'rollen'. Bijvoorbeeld als je een koof wil maken op een muur die in slechte staat is. 44x69 is dan in mijn ervaring een stuk makkelijker werken omdat 'ie langwerpig is en niet vierkant. Verder inderdaad draagkracht.rockerpoet schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:34:
Heeft hier ervaring met prefab betonbouw? In het specifiek van https://www.abs-bouwsystemen.nl/
Ik wil een nieuwe schuur in mijn tuin van ~15m2. In eerste instantie echt als schuur en klusruimte maar wil het meteen zo aanpakken dat het eventueel als thuiskantoor of hobbyruimte gebruikt kan worden. Buitenkant wil ik waarschijnlijk laten doen, binnenkant ga ik sowieso zelf afwerken.
Ben me hiervoor aan het oriënteren op de mogelijkheden. De prefab betonbouw ziet er op het eerste oog best goed uit; snel te bouwen, eenmaal afgewerkt een prima uitstraling, stevig... Budgettechnisch lijkt me dit ook wel een aardige middenweg tussen volledig hout en metselwerk (fundering is denk ik ook minder omvangrijk dan een gemetselde schuur).
Ik vind er online alleen niet zo veel verhalen over.
Voor evt. later gemak (neem aan dat je dus nog een gipsplafond gaat plaatsen), buisjes vanaf je centraaldoos plaatsen tot de plaats waar (ongeveer) je spotjes gaan komen.EMP schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:28:
Daar alvast VMVL 2 of 3 aderig snoer plaatsen tussen spotplaats en centraaldoos, NIET aansluiten.
(in bovenstaande config krijg je dus een bijna letterlijke ster-vorm, je kunt evt. ook rondom werken, dan ben je sowieso onderstaande mini lasdoosjes wel nodig).
Let je trouwens wel op dat de IP65 spotjes mogelijk wel aarding wensen i.v.m. vocht etc.
En afhankelijk van je spotjes plaats je b.v. deze mini-lasdoosjes waar je de spotjes verbind met de kabel.
Als je spotjes hebt/krijgt waarbij een eigen "las-plek" zit (een semi afgesloten doosje dus) kan je daar ook prima de kabel laten uitkomen, en ben je de mini lasdoosjes niet nodig.
Tenzij je dus zoals bovenstaande (eerste alinea) door gaat "lassen", dit lukt vrijwel niet in de eigen aansluit plek v/d spotjes, en moet je het dus elders doorlassen.
Dan zou ik persoonlijk zeggen => ingang vanaf centraaldoos in mini lasdoos => 1 stukje kabel naar je spotje => 3e kabel naar volgende spotje (mini lasdoosje komen dus 3 kabels in/uit).
Edit: Let je trouwens wel op dat je dan ook de juiste lasklemmen gaat gebruiken voor VMVL snoer, oftewel de hevel klemmen van Wago in 3 en/of 5 voudige versie
[ Voor 6% gewijzigd door Annuk op 17-10-2021 18:16 ]
Die mini lasdoosjes zouden het doel moeten dienen om voedingskabel (in- en uitgaand) met draad van de fitting te lassen. Voor alle GU10 fittingen in het assortiment van sander vunderink geldt dat het aansluitsnoer simpelweg te kort is om uit te laten komen in zo'n lasdoos.Annuk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:14:
[...]
Dan zou ik persoonlijk zeggen => ingang vanaf centraaldoos in mini lasdoos => 1 stukje kabel naar je spotje => 3e kabel naar volgende spotje (mini lasdoosje komen dus 3 kabels in/uit).
Als je b.v. deze fittingen gebruikt, en je pakt zowel je in en uitgaande stuk VMVL snoer in een duo-adereindhuls die je dan in het kroonsteentje plaatst van de GU10 fitting, dan ben je in principe klaar.rockerpoet schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:18:
[...]
Die mini lasdoosjes zouden het doel moeten dienen om voedingskabel (in- en uitgaand) met draad van de fitting te lassen. Voor alle GU10 fittingen in het assortiment van sander vunderink geldt dat het aansluitsnoer simpelweg te kort is om uit te laten komen in zo'n lasdoos.
Het punt is dan alleen omdat netjes te doen ben je duurder uit, je bent een goede (zelfinstellende) adereind-hulzen-tang nodig + de juiste hulsjes.
Maar wat jij zegt bedoelde ik ook, in dat mini lasdoosje de in + uitgaande kabel (volgende spotje) en dan een 3e kabel die vanaf dat doosje naar de daadwerkelijke fitting gaat.
Dit was mijn idee er in ieder geval bij:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LBUpZGDF0ELYt3u9xSxkwCGf.jpg?f=user_large)
Het is een zelfborende schroef voor kunststof en plaatmateriaal.NeutraleTeun schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:21:
Iemand een idee wat voor soort dop/schroef dit is?
En, hoe ik deze kan verwijderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verwijderen is tegen de klok in draaien......
Gewoon met een waterpomptang vastpakken en draaien, als het een afdekdop is dan komt die wel los.
Heb je al geprobeerd om de kunststof dop er af te wippen met een klein schroevendraaiertje of door dit vast te pakken met een tang? Ik denk dat er gewoon een zeskantkop onder zit met een rubber ring ter afdichting. En wat je ziet dus is om de kop wat netter te maken.
[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 17-10-2021 20:29 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Nee, nog niet geprobeerd geforceerd los te halen, omdat ik niet weet wat het is (en dus geen vervangend materiaal heb).
Zitten rondom een lichtkoepel op het dak.
Dacht eerst een soort vloeibare hars ter afdichting.
En lees veel verhalen over anti-inbraakschroeven.
Wou dus even een kijkje nemen wat het precies is (zodat ik nieuw bevestigingsmateriaal kan kopen), voordat ik iets met kracht losdraai.
Zitten rondom een lichtkoepel op het dak.
Dacht eerst een soort vloeibare hars ter afdichting.
En lees veel verhalen over anti-inbraakschroeven.
Wou dus even een kijkje nemen wat het precies is (zodat ik nieuw bevestigingsmateriaal kan kopen), voordat ik iets met kracht losdraai.
Ah lichtkoepel, afgelopen jaar vervangen, dit zijn “anti” inbraak dopjes als het goed is.NeutraleTeun schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:21:
Iemand een idee wat voor soort dop/schroef dit is?
En, hoe ik deze kan verwijderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gewoon kapot boren met fijn boortje
Float like a butterfly, sting like a bee.
Klipdop! Found it.
Maar boren, als in, door die dopjes heen?
Ja dacht ik in eerste instantie ook. Het punt is dat maar 1 kabel ingevoerd kan worden in die ‘lasdoos’. Werd ook bevestigd door een medewerker van Sander vunderink.Annuk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:28:
[...]
Als je b.v. deze fittingen gebruikt, en je pakt zowel je in en uitgaande stuk VMVL snoer in een duo-adereindhuls die je dan in het kroonsteentje plaatst van de GU10 fitting, dan ben je in principe klaar.
f=user_large"]Afbeelding[/URL]]
@NeutraleTeun
Als er eentoer-schroeven/anti-inbraak schroeven onder zitten dan kan je hooguit met een slijptol met dun blad een eigen sleufje in de kop slijpen zodat je ze los kan draaien.
Maar anti-inbraakschroeven zijn nooit zelfborend, dat gaat je niet lukken met een zaagsnedekop. Daar heb je zeskant of vierkant voor nodig.
Zo`n vierkant bitje zit in setjes met speciale bitjes (oa voor elektronica handig) maar zijn ook los te koop.
Ik zou er eerst een uithalen voordat je nieuw haalt, ipv nieuw halen en dan net het verkeerde gehaald te hebben. Je kan de dikte van de schroef meten met een schuifmaat. Zal 4,8 zijn schat ik.
Als er eentoer-schroeven/anti-inbraak schroeven onder zitten dan kan je hooguit met een slijptol met dun blad een eigen sleufje in de kop slijpen zodat je ze los kan draaien.
Maar anti-inbraakschroeven zijn nooit zelfborend, dat gaat je niet lukken met een zaagsnedekop. Daar heb je zeskant of vierkant voor nodig.
Zo`n vierkant bitje zit in setjes met speciale bitjes (oa voor elektronica handig) maar zijn ook los te koop.
Ik zou er eerst een uithalen voordat je nieuw haalt, ipv nieuw halen en dan net het verkeerde gehaald te hebben. Je kan de dikte van de schroef meten met een schuifmaat. Zal 4,8 zijn schat ik.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Jep, hier zaten daarna gewone schroeven onder, dus zo fantastisch anti inbraak is het nietNeutraleTeun schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:41:
Klipdop! Found it.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ahh okee zover was ik nog niet gekomen, maar dat kan je evt. zelf mogelijk nog "beunhaas-style" oplossen door er een extra (groot) gat in te maken.rockerpoet schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:34:
[...]
Ja dacht ik in eerste instantie ook. Het punt is dat maar 1 kabel ingevoerd kan worden in die ‘lasdoos’. Werd ook bevestigd door een medewerker van Sander vunderink.
En anders inderdaad gewoon de oplossing die zowel jij als ik aandroegen met de mini lasdoosjes.
Of wat ik in de post ervoor al zei, alles in een ster-vorm maken vanaf centraaldoos naar iedere spot een eigen kabel (in buis).
Dat lijkt hennep, gebruikt als afdichting. Erg normaal.The Eagle schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 00:16:
Kort vloerverwarming vraagje. Ik zag vanmiddag onderstaande bij mijn vloerverwarming verdeler. Gaat dan om de zooi die onder dat witte dopje in het midden zit. Wasda en moet ik me zorgen maken?
[Afbeelding]
https://www.praxis.nl/ger...iffon-hennep-40gr/4612141
Ja, hennep met roestvlekken. Geen zorgen om maken.colvano schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:11:
[...]
Dat lijkt hennep, gebruikt als afdichting. Erg normaal.
https://www.praxis.nl/ger...iffon-hennep-40gr/4612141
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Wist niet dat hennep korrelig kon worden maar klinkt plausibel. Dank mannen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Vraag: we hebben met heftige regenval last van lekkage in onze aanbouw (keukenplafond). Hier ligt een plat bitumendak bovenop, dus wellicht tijd om dit eens te vervangen. Helaas onlangs bedekt met grind en sedum, maar dat terzijde.
Mijn vraag is, is het eenvoudig om loze pijpjes/dakdoorvoeren te verwijderen, dit goed dicht te maken voordat er een nieuwe laag dakleer overheen komt? Er zitten nu nog 3 oude pijpjes die dicht geplakt zijn, wat ik er altijd een beetje dom/slordig vind uitzien. Bovendien lijken me dit potentiele lekpunten, dus die ben ik liever kwijt.
Mijn vraag is, is het eenvoudig om loze pijpjes/dakdoorvoeren te verwijderen, dit goed dicht te maken voordat er een nieuwe laag dakleer overheen komt? Er zitten nu nog 3 oude pijpjes die dicht geplakt zijn, wat ik er altijd een beetje dom/slordig vind uitzien. Bovendien lijken me dit potentiele lekpunten, dus die ben ik liever kwijt.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/