Ik denk dat ik zelf de HWA ga doen van de carport. Heb ik er nog iets aan gedaan

Er zit al een zijafvoer aan. Nu heb ik even gelezen en volgens mij komt het erop neer dat ik kan kiezen tussen een stadsuitloop of vergaarbak. Aangezien de afvoer aan de straatkant zit wil ik de kleinst mogelijk buisdiameter, 60mm, wat naar ik begrijp van t3h internetz prima kan voor 18m2. Paar vragen:
• Volgens mij heeft een vergaarbak als voordeel dat bij verstopping het water nooit op het dak blijft, de vergaarbak loopt over.
• Een stadsuitloop zou een paar centimeter minder diep kunnen met een sprong-bocht en is minder breed en hoog. Zou ik de stadsuitloop zo kort kunnen maken dat ik helemaal geen sprong meer nodig heb en het hele gebeuren dus rond de 6cm diep blijft?
• Zijn er verder nog voordelen/nadelen waar ik rekening mee moet houden?
• En zijn er wellicht nog ideeën om het nog compacter, platter te krijgen?
SniperGuy schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:42:
[...]
Persoonlijk vind ik het meevallen: veel EPDM daken zien er minder strak uit (die van mij wel iets strakker vergeleken met jouw dak).
Er blijft altijd kans ov bellen/vouwen met EPDM.
Als het vervelend oogt: maak er een groendak van

Martinusz schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:00:
Volgens mij ligt het er ook aan of het EPDM uit 1 stuk is of meerdere losse stukken?
Bij onze veranda was het 1 stuk (4x6 ongeveer) daar zitten wat kleine vouwtjes in. Bij mijn buurman meerdere stukken, dat ligt strakker.
Ik maak mij er niet zo druk om, hoe vaak kijk ik nou op het dak van mijn veranda

Lieuwe15 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:24:
Het lijkt wel mee te vallen. Helemaal strak leggen is een drama om het uit 1 stuk te doen.
Hier had ik 8,5x4,5m uit een stuk epdm (aantal banen aan elkaar gelast/gelijmd). Ging vooral bij de naden niet strak.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het idee was toch ook om er zonnepanelen op te leggen.
[Afbeelding]
Om het plaatje compleet te maken:
[Afbeelding]
(nog zonder panelen)
[Afbeelding]
Ook hier de boeidelen niet in verstek, aangezien het toch altijd wel wat gaat werken en je dan ook kans hebt op grotere kieren in bepaalde weersituaties.
Alle palen staan in mijn hok op ±2-3mm paralel en netjes in een vierkant/rechthoek. Hele avond mee bezig geweest met lasermeter om alle voetjes op maat op de betonplaat te krijgen.
Nou ja, misschien te hoge verwachtingen dan in combinatie met een hoop andere zaken die bepaalt niet optimaal zijn. Maar ik vind het wel jammer dat ik mijn zonnepanelen straks dus niet vlak op het dak ga krijgen door die vouwen. Maar ja.
@
Lieuwe15 Wat voor systeem heb je voor de zonnepanelen? Kunnen die ook nog onder een iets grotere hoek versteld worden?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning