[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 166 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:48
Hari-Bo schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:53:
Ik heb een nieuwe aanhangwagen gekocht uiteraard met een houten bodem van betonplex. Om de betonplex te ontzien heb ik een op maat rubberen mat met nylon inlage besteld.

Nu zit ik alleen met de uitdaging wat is de meest handige optie om het te verbinden. Want verlijmen schijnt lastig te zijn, sommige sites lees ik licht opschuren van de toplaag betonplex maar andere weer dat het no-go is.

Een andere optie is op verscheidene punten een gat boren en vastbouten. Maar dan is de kans op vochtschade weer aanwezig.

Belangrijk punt is wel dat de aanhanger in 99,99% van de tijd verticaal droog staat in een schuur. :)
Als die 99 percent van de tijd helemaal droog staat, zou ik er niets extra's ik doen.

Die nylon mat maakt het alleen maar lastiger om te scheppen (als je dat al eens moet doen) en betonplex is juist gemaakt om tegen een stootje te kunnen.

Extra gaten in boren zou ik al helemaal niet doen

Belangrijkste is geen stilstaand vocht erin als hij buiten staat, of leeg laten staan. Maar als hij binnen staat heb je dat issue niet.

Wij vervangen gemiddeld 1x per 10-15 jaar de onderkant, maar dat is wel van aanhangwagens die regelmatig gebruikt worden voor hele verbouwingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:04
JT schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:11:
Gvd, if you want something done right... :/

***members only***
That sucks. En lastig als je -net als ik- de lieve vrede wil bewaren.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb een nieuwe aanhangwagen gekocht uiteraard met een houten bodem van betonplex. Om de betonplex te ontzien heb ik een op maat rubberen mat met nylon inlage besteld.

Nu zit ik alleen met de uitdaging wat is de meest handige optie om het te verbinden. Want verlijmen schijnt lastig te zijn, sommige sites lees ik licht opschuren van de toplaag betonplex maar andere weer dat het no-go is.

Een andere optie is op verscheidene punten een gat boren en vastbouten. Maar dan is de kans op vochtschade weer aanwezig.

Belangrijk punt is wel dat de aanhanger in 99,99% van de tijd verticaal droog staat in een schuur. :)
Ik heb niet helemaal goed in beeld wat voor mat dat is, maar zou iets als dubbelzijdig tapijttape niet heel mooi werken? Mocht de mat veel structuur hebben dan zou je voor een dubbelzijdig foamtape kunnen kiezen.

Betonplex beschadigen zou ik zonde vinden.

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 06:53
Cheesy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 07:49:
[...]

Ik heb niet helemaal goed in beeld wat voor mat dat is, maar zou iets als dubbelzijdig tapijttape niet heel mooi werken? Mocht de mat veel structuur hebben dan zou je voor een dubbelzijdig foamtape kunnen kiezen.

Betonplex beschadigen zou ik zonde vinden.
Lijkt mij ook lastig verwijderen? Als die mat niet heel dun is, blijft hij dan niet gewoon liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tarkin schreef op woensdag 29 september 2021 @ 06:55:
Als die 99 percent van de tijd helemaal droog staat, zou ik er niets extra's ik doen.

Die nylon mat maakt het alleen maar lastiger om te scheppen (als je dat al eens moet doen) en betonplex is juist gemaakt om tegen een stootje te kunnen.

Extra gaten in boren zou ik al helemaal niet doen

Belangrijkste is geen stilstaand vocht erin als hij buiten staat, of leeg laten staan. Maar als hij binnen staat heb je dat issue niet.

Wij vervangen gemiddeld 1x per 10-15 jaar de onderkant, maar dat is wel van aanhangwagens die regelmatig gebruikt worden voor hele verbouwingen
Zo'n nylon mat lijkt me voor vocht juist problematisch, tenzij je zeker weet dat er geen vocht onder kan komen. Het lijkt me dat het te gemakkelijk ervoor kan zorgen dat je betonplex juist langer nat blijft, als het een keertje eronder nat wordt.

Verder is het voor scheppen inderdaad niet handig om een nylon mat op de vloer te hebben, blijf je continue achter hangen, en ga je snel beschadigen met een schep (of riek, als je zo takken eraf wilt scheppen, bv.).

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Martinusz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:18:
[...]

Je moet ook de meter breed kasten nemen :p

[Afbeelding]
Komt ie nu mee :) Maar dan passen de l-boxxen weer niet zo mooi strak :P

Ik ga nu wel op zoek naar goedkopere 2e hands l-boxxen of systainers voor die metabo en fein. Ik zie dat ze ook zelf systainers hebben maar die dingen zijn zo 40 piek de stuk :|

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:54
Beste,

ik woon in een huis uit 2007 en bij mij is er door heel het huis vloerverwarming aanwezig welke apart geregeld kan worden per kamer (+ en - 3 graden), de basis temperatuur kan geregeld worden met een Honeywell T8087c. Deze heb ik verwijdert vd muur voor het stucen en toen kwam ik erachter dat er geen kabels aan zaten wat ik vreemd vond ik heb op internet gezocht maar kon niet vinden of dat deze daadwerkelijk draadloos werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Fugitive2008 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:34:
Beste,

ik woon in een huis uit 2007 en bij mij is er door heel het huis vloerverwarming aanwezig welke apart geregeld kan worden per kamer (+ en - 3 graden), de basis temperatuur kan geregeld worden met een Honeywell T8087c. Deze heb ik verwijdert vd muur voor het stucen en toen kwam ik erachter dat er geen kabels aan zaten wat ik vreemd vond ik heb op internet gezocht maar kon niet vinden of dat deze daadwerkelijk draadloos werkt.
Lol ;) Nou eigenlijk niet lol. Deze hoort gewoon bedraad te zijn.
Heb je de overige thermostaten ook al gecheckt?

• Fugitive2008
  • Laatst online: 15:54
Cheesy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:58:
[...]

Lol ;) Nou eigenlijk niet lol. Deze hoort gewoon bedraad te zijn.
Heb je de overige thermostaten ook al gecheckt?
De overige zijn regelaars die +/- 3 graden op de overall ingestelde temperatuur, zijn wel aangesloten, regelen die je dus instelt met de honeywell. Overigens ben ik pas eigenaar van het huis (nu een maand ongeveer).

[ Voor 6% gewijzigd door Fugitive2008 op 29-09-2021 09:18 ]

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 21:21
Op m'n buitengevel zit een stuk stucwerk.
Nu is de afvoer van de afzuiger verplaatst en zit er dus een stuk stucwerk wat bijgewerkt moet worden.
Nu is m'n vraag: Hoe noem je dit en hoe krijg je dit het gemakkelijskt voor elkaar (het gaat om 15x15cm namelijk).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mapY3s1.jpg

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:33
dmstr schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:20:
Op m'n buitengevel zit een stuk stucwerk.
Nu is de afvoer van de afzuiger verplaatst en zit er dus een stuk stucwerk wat bijgewerkt moet worden.
Nu is m'n vraag: Hoe noem je dit en hoe krijg je dit het gemakkelijskt voor elkaar (het gaat om 15x15cm namelijk).

[Afbeelding]
Je kunt dit gewoon in een spuitbus kopen. Spuitspack om kleine stukjes zoals die van jou bij te maken ;)

• Cheesy
  • Niet online
Op mij komt het over als spachtelputz. Een geschikte voor buiten is bijvoorbeeld deze: https://www.bouwmaat.nl/s...-15-kg/product/0000374703
alki schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:23:
[...]

Je kunt dit gewoon in een spuitbus kopen. Spuitspack om kleine stukjes zoals die van jou bij te maken ;)
Dit is buiten, misschien heb je dat gemist ;)
Ik heb die spuitbusjes nooit gebruikt, staat wel bij dat het (soms) in de badkamer kan, maar buiten lijkt me totaal ongeschikt.

[ Voor 81% gewijzigd door Cheesy op 29-09-2021 09:32 ]

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 21:21
Cheesy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:28:
[...]

Op mij komt het over als spachtelputz. Een geschikte voor buiten is bijvoorbeeld deze: https://www.bouwmaat.nl/s...-15-kg/product/0000374703

[...]

Ik heb die spuitbusjes nooit gebruikt, staat wel bij dat het (soms) in de badkamer kan, maar buiten lijkt me totaal ongeschikt.
Het is inderdaad buiten.
Al heeft de structuur ook wat weg van "Strukturputz", nadat ik een tijd heb zitten Googlen.
https://www.bouwmaat.nl/s...-15-kg/product/0000374800

Dan is het gat gladmaken met een betonmortel en daarna afwerken met dit?

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 11:36
Hallo allemaal,

Wij hebben een elektrische garagedeur in onze garage zitten, waarbij het bovenste deel vast zet. Dit is destijds (door de vorige bewonders) gedaan omdat er een plafond in de garage zit, en de deur niet hoger open kon. Nu zit dit deel ons steeds vaker in de weg en gezien het garage gat zelf wel groot genoeg is, willen wij de garagedeur verhogen. Om dit te kunnen doen zal het plafond over het gebied van de garagedeur er uit moeten.

Nu zitten daar 4 balken in het plafond, en vroeg ik mij af of deze puur zijn voor het plafond dat er in zit, of deze ook zorgen voor de constructie van de muren.
Aan het eind van de balken, zit wel een dragende balk, voor de dakconstructie, deze zit niet in de weg en kan gewoon blijven zitten.

[ Voor 47% gewijzigd door PorschefanRoel op 01-11-2021 08:28 ]

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:09
Ik ben opzoek naar een doorzichtig zeil / folie wat ik op zolder kan spannen als een soort stof gordijn.
Plan is balken op het plafond en op de grond als tegen gewicht. Overlappende opening zodat je er wel tussendoor kan om bij de trap te komen. Maar het moet wel zoveel mogelijk stof van de zolder tegen houden voor de rest van het huis.

Nu vind ik het lastig om hier een geschikt zeil voor te vinden. Heeft iemand tips wat hiervoor goed te gebruiken is? Niet te duur het liefst. En doorzichtig is wel een must. Moet uiteraard een beetje stevig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
g00gle schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:02:
Ik ben opzoek naar een doorzichtig zeil / folie wat ik op zolder kan spannen als een soort stof gordijn.
Plan is balken op het plafond en op de grond als tegen gewicht. Overlappende opening zodat je er wel tussendoor kan om bij de trap te komen. Maar het moet wel zoveel mogelijk stof van de zolder tegen houden voor de rest van het huis.

Nu vind ik het lastig om hier een geschikt zeil voor te vinden. Heeft iemand tips wat hiervoor goed te gebruiken is? Niet te duur het liefst. En doorzichtig is wel een must. Moet uiteraard een beetje stevig zijn.
Plastic kan je overal kopen, voor de doorgang kan je zoeken op stofdeur.

• alki
Cheesy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:28:
[...]

[...]

Die zijn er ook voor buiten bij de betere groothandels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:35
PorschefanRoel schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:45:
Hallo allemaal,

Nu zitten daar 4 balken in het plafond, en vroeg ik mij af of deze puur zijn voor het plafond dat er in zit, of deze ook zorgen voor de constructie van de muren.
Puur voor het plafond / de vloer.

• alki
g00gle schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:02:

Bouwfolie moet je dan kopen, die is daar voor gemaakt, als je t extra stevig wil dan moet je gewapende bouwfolie hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:39
PorschefanRoel schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:45:
Hallo allemaal,

Wij hebben een elektrische garagedeur in onze garage zitten, waarbij het bovenste deel een vast is. Dit is destijds (door de vorige bewonders) gedaan omdat er een plafond in de garage zit, en de deur niet hoger open kon. Nu zit dit deel ons steeds vaker in de weg en gezien het garage gat zelf wel groot genoeg is, willen wij de garagedeur verhogen. Om dit te kunnen doen zal het plafond over het gebied van de garagedeur er uit moeten.

***members only***

***members only***

Aan het eind van de balken, zit wel een dragende balk, voor de dakconstructie, deze zit niet in de weg en kan gewoon blijven zitten.
De rails willen we boven deze balk langs trekken

***members only***
Misschien domme opmerking, maar dan is je garagedeur toch te kort?

Er zijn 2 type garage deuren, voor een hoog plafond (wat er nu in staat) en voor een laag plafond (grootste verschil is de plaatsing van de torsieveer, die zit bij die deuren niet boven de deur maar "achteraan" de rails.

dus ik denk eerder dat je een nieuwe deur nodig hebt, en dan het juiste type. En dan hoef je niets aan het plafond te doen. Ik heb beide situaties thuis, een deur voor een hoog plafond en een deur voor een schuur met een laag plafond.

[ Voor 8% gewijzigd door (RSH) op 29-09-2021 10:41 ]

• PorschefanRoel
(RSH) schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:38:
[...]

Misschien domme opmerking, maar dan is je garagedeur toch te kort?

Er zijn 2 type garage deuren, voor een hoog plafond (wat er nu in staat) en voor een laag plafond (grootste verschil is de plaatsing van de torsieveer, die zit bij die deuren niet boven de deur maar "achteraan" de rails.

dus ik denk eerder dat je een nieuwe deur nodig hebt, en dan het juiste type. En dan hoef je niets aan het plafond te doen. Ik heb beide situaties thuis, een deur voor een hoog plafond en een deur voor een schuur met een laag plafond.
Klopt dan is de garagedeur te kort, dat was de stap daarna, uitzoeken wat er met de garagedeur moet gebeuren. (hoopte op een sectie erbij kopen, verlengen van metalen geleiders en een nieuwe ketting.

Ik wist niet dat er een ander type garagedeur bestond hiervoor, daar zal ik ook eens naar gaan zoeken dan. Enig idee hoe dit type garagedeur heet (met de torsieveer achteraan)?

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 18:35
Zou inderdaad ook van het dakje afblijven me je ‘verlies nemen’ in de aanschaf van een nieuwe deur. Kan ook vast tweedehands.

Die kan je dan mooi tegen je plafond aanbrengen ook nog.

[ Voor 18% gewijzigd door MacbookProx op 29-09-2021 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

banaliteit schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:38:
Ze hebben voor de nieuwe keuken een nieuwe vaatwasserkraan geïnstalleerd. Deze vaatwasserkraan heeft ook een ontluchter. De vaatwasser is er nog niet op aangesloten.

Elke keer als ik deze kraan gebruik en goed dichtdraai, dan blijft het een tijdje nadruppelen bij de ontluchter.

Is dit normaal? Misschien is dit gedrag anders als de vaatwasser eenmaal is aangesloten. Maar ik wil ook niet wachten totdat de vaatwasser is aangesloten, want dan is de kraan moeilijker te vervangen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had dat ook bij het installeren van een nieuwe vaatwasser. Het probleem was niet zo zeer de hoeveelheid maar het lekte direct op de nieuwe keuken. Heb toen een ander kraantje gepakt. Die lekte niet.

Poah dikke Massey.

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

bottom line schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:26:
[...]

Ik heb enkele weken geleden dit geplaatst.
Maar bij jou zit het ventilatierooster echt apart ingebouwd denk he?[Afbeelding]
Zie er netjes uit. Wat mij opviel damn wat is dat glas dik in die kozijnen. Wat is dat voor een configuratie?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:39
PorschefanRoel schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:46:
[...]

Ik wist niet dat er een ander type garagedeur bestond hiervoor, daar zal ik ook eens naar gaan zoeken dan. Enig idee hoe dit type garagedeur heet (met de torsieveer achteraan)?
Even heel snel gezocht, maar in deze PDF staan een aantal verschillende soorten deuren. En de daarbij horende toepassingen (hoogplafond / laag plafond e.d.) Volgens mij moet je een deur hebben met de torsieveer NIET boven de deur, maar juist aan het eind van de horizontale rails.

Er zijn veel online configurators te vinden, en daarbij ook de prijzen. De meeste deuren komen bij een 2 tal fabrieken in NL vandaan.

https://garagedeurkoning....0/productomschrijving.pdf

voorbeeld

• PorschefanRoel
MacbookProx schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:54:
Zou inderdaad ook van het dakje afblijven me je ‘verlies nemen’ in de aanschaf van een nieuwe deur. Kan ook vast tweedehands.

Die kan je dan mooi tegen je plafond aanbrengen ook nog.
Het is het plafond mij niet gek veel waard, maar als het kan blijven zitten is dat altijd mooi meegenomen, dus het blijft even afwegen.
Dan ga ik de volgende 2 opties eens uitzoeken.

Optie 1, nieuwe (of 2ehands) garagedeur met de veer aan de achterkant. Hiervoor ga ik nameten wat mijn huidige speling is tussen het plafond en de deur, volgens mij heb ik +/- 13cm nodig voor zo een deur. Daarnaast zit ik nog wel met de steunbalk aan de achterkant, welke weer onder het plafond uit komt. Nu is de rails een stuk langer als de garagedeur is. Dus ik zal moeten gaan meten of dit systeem voor deze balk past.

Optie 2, toch kijken of onderdelen voor deze garagedeur nog los besteld kunnen worden, plafond er uit halen, en rails boven de steunbalk langs laten lopen. Deze optie gaat dan alleen gebeuren als de steunbalk toch een probleem wordt, of wanneer deze optie kostentechnisch veel voordeliger blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:07

Ik heb hier pas de bodem en mat van de paardentrailer vervanger en deze kan je prima vastlijmen op het betonplex. Bij een paardentrailer moet je deze wel vastlijmen om verschuiven te voorkomen. Ik heb hiervoor den Braven Hybrifix voor gebruikt.

Voor jouw doel in een aanhanger lijkt het me beter om de mat los erin te leggen. Na gebruik met zand/aarde etc eruit halen, schoonmaken en laten drogen.

Ik zou in ieder geval nooit gaten in de bodem boren.

Een stevige mat kan flink wat hebben gezien wat er aan gewicht op 4 hoeven/hoefijzers in- en uitgaat en opstaat. En die beesten kunnen ook flink onrustig zijn.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb voor een projectje een melkwitte plastic buis nodig van 150-200cm. Nou heb ik wel het een en ander gevonden maar schrik een beetje van de prijzen (vooral de verzendkosten maken het prijzig).

Nou vroeg ik me af: kan ik veilig een LED TL-buis openen om te hergebruiken? Daar zitten geen gassen in toch? En enig idee of die strip een beetje gemakkelijk uit de buis te verwijderen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
sOid schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:13:
Ik heb voor een projectje een melkwitte plastic buis nodig van 150-200cm. Nou heb ik wel het een en ander gevonden maar schrik een beetje van de prijzen (vooral de verzendkosten maken het prijzig).

Nou vroeg ik me af: kan ik veilig een LED TL-buis openen om te hergebruiken? Daar zitten geen gassen in toch? En enig idee of die strip een beetje gemakkelijk uit de buis te verwijderen is?
Een LED TL heeft geen gas nodig dus dit zullen ze er ook niet stoppen. Zolang je geen gewone traditionele TL buis pakt moet dat goed komen.

De meeste LED buizen lijken van een soort kunstof gemaakt te zijn, maar ik heb er nog nooit eentje open proberen te maken.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:06

DropjesLover

Dit dus ->

Vraagje, hoe plaats je een opdekdeur kozijn, cq waar koop je goede/makkelijke?
We moeten 3 deuren plaatsen op de zolder in een metalstud wand.

Het makkelijkste zou zijn deuren met kozijn-sets die je gewoon op hun plek zet, loodrecht zetten, montage-PUR, klaar. Maar die lijken allen te bestaan in stompe deur uitvoering?

Zelf een opdek-deur kozijn uit ruwe profielen timmeren zie ik niet zo zitten, exact 45° zagen is gewoon een kunst.
Al onze deuren in het huis zijn opdek, maar anders kan de zolder nog wel afwijkend zijn...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:08
PorschefanRoel schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:37:
[...]

Het is het plafond mij niet gek veel waard, maar als het kan blijven zitten is dat altijd mooi meegenomen, dus het blijft even afwegen.
Dan ga ik de volgende 2 opties eens uitzoeken.

Optie 1, nieuwe (of 2ehands) garagedeur met de veer aan de achterkant. Hiervoor ga ik nameten wat mijn huidige speling is tussen het plafond en de deur, volgens mij heb ik +/- 13cm nodig voor zo een deur. Daarnaast zit ik nog wel met de steunbalk aan de achterkant, welke weer onder het plafond uit komt. Nu is de rails een stuk langer als de garagedeur is. Dus ik zal moeten gaan meten of dit systeem voor deze balk past.

Optie 2, toch kijken of onderdelen voor deze garagedeur nog los besteld kunnen worden, plafond er uit halen, en rails boven de steunbalk langs laten lopen. Deze optie gaat dan alleen gebeuren als de steunbalk toch een probleem wordt, of wanneer deze optie kostentechnisch veel voordeliger blijkt te zijn.
Afhankelijk van de afmetingen vd sectionaalpoort zou je ook een met veren in de verticale stijlen kunnen nemen en heb je helemaal geen torsieveren nodig.

Even diagonaal geklikt, maar volgens mij heeft deze er bijvoorbeeld geen: YouTube: Montage Hörmann Renomatic Sectionaaldeur / LPU42 sectionaaldeur met ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
DropjesLover schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:28:

Het makkelijkste zou zijn deuren met kozijn-sets die je gewoon op hun plek zet, loodrecht zetten, montage-PUR, klaar. Maar die lijken allen te bestaan in stompe deur uitvoering?

Zelf een opdek-deur kozijn uit ruwe profielen timmeren zie ik niet zo zitten, exact 45° zagen is gewoon een kunst.
Al onze deuren in het huis zijn opdek, maar anders kan de zolder nog wel afwijkend zijn...
Persoonlijk zou ik voor stompe deuren kiezen. Makkelijk monteren en de meeste mensen vinden het er mooier / chiquer uitzien. Ik zou het zelf ook niet storend vinden als de zolder anders is.

Ik weet nog dat mijn ouders de zolder verbouwden, hebben toen ook voor stomp gekozen. 5-10 jaar later zijn (bijna) alle andere opdekdeuren in huis ook voor stomp vervangen. Leuk klusje om te doen.

• sOid
  • Niet online
pickboy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:20:
[...]

Een LED TL heeft geen gas nodig dus dit zullen ze er ook niet stoppen. Zolang je geen gewone traditionele TL buis pakt moet dat goed komen.

De meeste LED buizen lijken van een soort kunstof gemaakt te zijn, maar ik heb er nog nooit eentje open proberen te maken.
Precies, dat dacht ik ook. Doe het voor de zekerheid wel ff buiten met gasmasker op. Better safe than sorry ;)

Dat zijn toch gewoon van die kitjes waarbij je alleen hoogte en breedte (eventueel) op maat moet zagen? Wat bedoel je met 45 graden zagen dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40

Doe jezelf een lol en koop kozijn met deur en bespaar hier niet op.
Ik heb m'n deuren van de oude kozijnen herbruikt met nieuwe kozijn kits van de gamma en daar heb ik met het afstellen heel veel spijt van gehad.
Volgende keer 100% nieuwe deur plus kozijn, dan maar duurder.

PSN: Flix20-NL

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:06

DropjesLover

Dit dus ->

Flix20 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:46:
[...]

Doe jezelf een lol en koop kozijn met deur en bespaar hier niet op.
Ik heb m'n deuren van de oude kozijnen herbruikt met nieuwe kozijn kits van de gamma en daar heb ik met het afstellen heel veel spijt van gehad.
Volgende keer 100% nieuwe deur plus kozijn, dan maar duurder.
Dat is sowieso het plan, de oude deuren en kozijnen zijn al 2 maanden geleden met de container (incl stuk dak van plaatsing dakkapel en nog ander spul) afgevoerd :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Cheesy
  • Niet online
Over duur gesproken, ben ook aan het verbouwen op zolder.
Hardhouten binnenkozijn + Weekamp paneeldeur = 600 incl btw. Best veel geld vind ik.

Is dan wel helemaal spik en span, komt bij een goede timmerfabriek vandaan, afgehangen en inclusief slot en 4 rvs scharnieren. Dus alleen even bevestigen aan de wand en klaar.

Zag laatst in de karwei-folder ook zo'n setje voor 140 euro. Maargoed, dat is dan van karton :P

[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 29-09-2021 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Cheesy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:57:
[...]

Zag laatst in de karwei-folder ook zo'n setje voor 140 euro. Maargoed, dat is dan van karton :P
Moet zeggen dat die kartonnen deuren eigenlijk nog heel prima zijn. Tijdens de verbouwing van mijn huis heb ik een stuk of 6 van die kartonnen binnendeuren (met raampje, jaren '60 woning) ruim een jaar in de schuur gehad. Rechtop. Was bang dat alles krom getrokken was maar absoluut niet. Kaarsrecht.

Heb wel het een en ander moeten bijzagen maar dat lag daar niet aan. En was met m'n invalzaag ook eenvoudig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sOid schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:01:
[...]

Moet zeggen dat die kartonnen deuren eigenlijk nog heel prima zijn. Tijdens de verbouwing van mijn huis heb ik een stuk of 6 van die kartonnen binnendeuren (met raampje, jaren '60 woning) ruim een jaar in de schuur gehad. Rechtop. Was bang dat alles krom getrokken was maar absoluut niet. Kaarsrecht.

Heb wel het een en ander moeten bijzagen maar dat lag daar niet aan. En was met m'n invalzaag ook eenvoudig.
Als je invalzaag al niet door karton komt is het niet best he :+

Driewerf excuses, dit was te makkelijk.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:05:
[...]

Als je invalzaag al niet door karton komt is het niet best he :+

Driewerf excuses, dit was te makkelijk.
Je weet dat die kartonnen kern alleen in het midden is he? :P Gewoon massief hout aan de zijkanten en boven+onderkant.

Laatst nog massief beuken en massief meranti (buitendeur) mee gezaagd en dat ging ook prima ;)

• Wolly
  • Niet online

Als je het echt makkelijk wilt dan koop je van die stalen kozijnen met opdekdeuren. Bijvoorbeeld berkvens berdo.

Deze klemmen precies om je metalstud wand.

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:07

Als je stalen kozijnen hebt is het helemaal simpel; die zitten met een paar inbusbouten klem tegen de metalstud met gipsplaten. De houten versie kan je vastschroeven tegen de metalstud, eventueel vulplaatjes gebruiken voor goede maat.
Deur/kozijn sets zijn overal te koop; of de sets zoals in de rest van het huis gebruikt nog te koop zijn kan ik niet zeggen.

• PorschefanRoel
Krijnemans schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:29:
[...]

Afhankelijk van de afmetingen vd sectionaalpoort zou je ook een met veren in de verticale stijlen kunnen nemen en heb je helemaal geen torsieveren nodig.

Even diagonaal geklikt, maar volgens mij heeft deze er bijvoorbeeld geen: YouTube: Montage Hörmann Renomatic Sectionaaldeur / LPU42 sectionaaldeur met ...
Dit is inderdaad een mooi systeem met erg weinig hoogte. Handig dat de veren zo aan de zijkant gemonteerd zijn. Dan blijft het alleen even meten met de dwarsbalk die ik nog heb hangen of dit in de lengte gaat passen :)

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54
En anders gewoon een zijwaartse sectionaaldeur. Kost je helaas dan wel wat muurruimte

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:35
pizzacabonara schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:29:
[...]

Zie er netjes uit. Wat mij opviel damn wat is dat glas dik in die kozijnen. Wat is dat voor een configuratie?
Hr+++. Ug waarde van 0,5
Geen geluid of zonlaag ertussen trouwens

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:01
Hebben jullie nog ideeën?

Ik heb een tv-meubel gemaakt icm elektrische haard en een schouw. Mijn idee was om klepdeuren te monteren en het blad in hetzelfde materiaal uit te voeren als de deuren.

Ik wou meubelpaneel eiken zwart gebruiken, welke via webshop opmaat gezaagd zou worden. 18mm voor de deuren en 10mm voor het blad.

In mijn maatvoering heb ik rekening gehouden met het 10mm blad. Nu alles hangt en goed zit, kon ik de juiste maten opnemen en bestellen.

Nu is de 10mm variant ineens uit het assortiment en ook niet meer leverbaar.
Veranderen naar 18mm betekend dat ik elektrische haard omhoog moet verplaatsen, hiervoor moet ik de schouw incl. behang verwijderen. Kortom het laatste waar ik denk.

Hebben jullie nog andere ideeën?

Ik kan kiezen voor alles multiplex en deze zwart beitsen, maar ben bang dat dit niet zo mooi wordt. Of alleen het blad zelf in multiplex 10mm bestellen en deze zwart maken, maar dat zal altijd afwijken van de deurtjes.

• kever678
  • Laatst online: 10-09 20:37
headhunter1985 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:19:

Ik heb een tv-meubel gemaakt icm elektrische haard en een schouw. Mijn idee was om klepdeuren te monteren en het blad in hetzelfde materiaal uit te voeren als de deuren.

Ik wou meubelpaneel eiken zwart gebruiken, welke via webshop opmaat gezaagd zou worden. 18mm voor de deuren en 10mm voor het blad.

In mijn maatvoering heb ik rekening gehouden met het 10mm blad. Nu alles hangt en goed zit, kon ik de juiste maten opnemen en bestellen.

Veranderen naar 18mm betekend dat ik elektrische haard omhoog moet verplaatsen, hiervoor moet ik de schouw incl. behang verwijderen. Kortom het laatste waar ik denk.

Ik kan kiezen voor alles multiplex en deze zwart beitsen, maar ben bang dat dit niet zo mooi wordt. Of alleen het blad zelf in multiplex 10mm bestellen en deze zwart maken, maar dat zal altijd afwijken van de deurtjes.
Meubel hangt aan de muur?

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-09 18:03
Wij hebben in ons nieuwe huis alle aluminium deuren vervangen voor houten posten en stompe deuren (alle binnendeuren) We vonden die raampjes en dat alu zo goedkoop aanvoelen en ogen.
Enige grote nadeel vind ik nu dat de deuren heel veel geluid maken bij open en vooral sluiten. Nu kunnen wij dit met beleid maar de kids maken een hoop herrie. Als 1 van de kids snachts een deur open doet zit het hele huis recht overeind in bed.

Ik had eens met hele kleine deur stoppertjes proberen dit te dempen en dat hielp maar de deur sloot gelijk stuk lastiger en daardoor ging het metaal op metaal erg veel geluid maken omdat er druk op kwam. nu zat ik te denken aan wat dunne 1mm tochstrip te plaatsen ofzo.

Iemand ervaring / beter idee?

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:27
mr3000 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:32:
Wij hebben in ons nieuwe huis alle aluminium deuren vervangen voor houten posten en stompe deuren (alle binnendeuren) We vonden die raampjes en dat alu zo goedkoop aanvoelen en ogen.
Enige grote nadeel vind ik nu dat de deuren heel veel geluid maken bij open en vooral sluiten. Nu kunnen wij dit met beleid maar de kids maken een hoop herrie. Als 1 van de kids snachts een deur open doet zit het hele huis recht overeind in bed.

Ik had eens met hele kleine deur stoppertjes proberen dit te dempen en dat hielp maar de deur sloot gelijk stuk lastiger en daardoor ging het metaal op metaal erg veel geluid maken omdat er druk op kwam. nu zat ik te denken aan wat dunne 1mm tochstrip te plaatsen ofzo.

Ik heb een klein rond plakviltje in het kozijn geplakt zodat je geen hout op hout meer hebt.

• sOid
  • Niet online

Edit: sorry eerdere reactie was wel heel kort door de bocht ;)

Ik zou inderdaad ook dunne tochtstrips/tochtband plaatsen. Toevallig vandaag nog in m'n handen gehad en neem iig de (kunst)rubberen, niet die van PU-schuim. Ziet er veel netter uit.

[ Voor 11% gewijzigd door sOid op 29-09-2021 19:55 ]

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:01
Ja klopt, met een houten haak lat. Ter info, meubel is 3.2m lang aan 1 wand en gaat nog 60cm de hoek om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijHwjFMA5O0CCHMEwJX-eO1muZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/robTzBlnc71Fx3qOLDcGkPfN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online

Daar bestaan zogenaamde aanslagdopjes voor. Heel simpel gaatje boren en die dingen er in stoppen. Kost weinig, veel plezier van. Heb er zelf dacht ik 2 per deur.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

headhunter1985 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:19:

10mm multiplex (of 9mm) en dan eikenfineer zelf aanbrengen of laten doen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:08
PorschefanRoel schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:49:
[...]

Dit is inderdaad een mooi systeem met erg weinig hoogte. Handig dat de veren zo aan de zijkant gemonteerd zijn. Dan blijft het alleen even meten met de dwarsbalk die ik nog heb hangen of dit in de lengte gaat passen :)
Wij hebben onlangs ene laten hangen (niet van hormann) en die had dankzij dit systeem maar 12cm van bovenkant doorgang tot onderkant plafond nodig... Gezien onze beperkte plafondhoogte was dit ideaal!

Als het poortoppervlak niet te groot is trekken die veren het goed heb ik me laten wijsmaken!

De onze is ca 240x200 (bxh) en loopt als een zonnetje.

• kever678
  • Laatst online: 10-09 20:37
headhunter1985 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:08:
[...]

Ja klopt, met een houten haak lat. Ter info, meubel is 3.2m lang aan 1 wand en gaat nog 60cm de hoek om.

[Afbeelding]
Wellicht alleen het plankje wat voor de haard zit 8mm omhoog zetten? Kom je met het blad op dezelfde hoogte uit. (Maar zit het hout rondom wel 8mm “voor het glas”)

Anders zoeken of een andere leverancier wel 10mm kan leveren?

• PorschefanRoel
Gisteren maar weer aan het meten geslagen en een aantal belangrijke maten genoteerd.

Het gat van de garagedeur is 225cm hoog, de steunbalk halverwegen de garage is (helaas) ook maar 225cm hoog. En de afstand van garagedeur tot deze balk is 265cm, Wanneer ik dus voor de balk wil blijven, heb ik dus maar 40cm over voor de motor etc.

Wanneer ik er onderdoor ga, moet de ketting dus onder de 225cm door gaan, dit is waarschijnlijk de reden dat de hele garagedeur op dit moment zo hangt, wanneer ik de ketting er onderdoor zou laten gaan en zoveel mogelijk hoogte wil houden, zal ik de ketting door moeten trekken naar achterin de garage om zo geen last te hebben van de motor die er hangt. Daarnaast, zal de garagdeur dus weer wat lager komen, omdat de ketting boven de garagdeur langs moet lopen.

Ik denk toch dat het idee van een garagdeur bovenlangs laten lopen niet gek is.

Ik wil een voertuig of aanhanger van +/- 210cm hoog binnen kunnen rijden.

Een garagdeur die maar 13cm in hoogte nodig heeft zou net kunnen passen, dan zit ik op 212cm hoogte, dit betekend wel dat de voorkant dus ook omlaag komt, en er dus alsnog een balk in de garagdoorgang geplaatst moet worden van 13cm hoog :P

[ Voor 22% gewijzigd door PorschefanRoel op 01-11-2021 08:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacbookProx
Je kan ook 2 openslaande deuren plaatsen? Ben je van het hele gezeik af, lijkt me.

https://tweakers.net/i/1M...R3hg06eY.jpg?f=user_large

Zou ook best mooi passen bij de rest van de aanblik van je woning gok ik. Zo’n garagedeur blijft lelijk.

Kan je op bijvoorbeeld op Kozijnshop.nl op de mm samenstellen. Laten aflakken enz. Goede ervaringen met deze partij.

[ Voor 78% gewijzigd door MacbookProx op 30-09-2021 10:40 ]

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:33
Ik wil mijn mechanische ventilatie box met WTW vervangen. Ik heb gelezen dat je zo'n ding moet inregelen maar is dat zelf te doen ? Of is het inregelen niet nodig ?

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

vortexnl1982 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:19:
Ik wil mijn mechanische ventilatie box met WTW vervangen. Ik heb gelezen dat je zo'n ding moet inregelen maar is dat zelf te doen ? Of is het inregelen niet nodig ?
Tja, wat staat er in de handleiding?
Wat voorn WTW heb je?

Over het algemeen is inregelen wel handig, beetje afhankelijk van wat je hebt. Dat zou je zelf kunnen doen, maar zonder flowmeter is dit lastig.

Dit is wel een vraag voor een ander topic die ook wat meer uitleg vereist.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:33
dragonhaertt schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:21:
[...]

Tja, wat staat er in de handleiding?
Wat voorn WTW heb je?

Over het algemeen is inregelen wel handig, beetje afhankelijk van wat je hebt. Dat zou je zelf kunnen doen, maar zonder flowmeter is dit lastig.

Dit is wel een vraag voor een ander topic die ook wat meer uitleg vereist.
Ik wil een IHTO WTW-unit 350 installeren. In de handleiding staat :
Op de zijkant van de ventilatie-unit zitten twee potmeters voor het
inregelen van de minimum- en maximumcapaciteit (laagstand en
hoogstand). Of deze capaciteiten aangepast moeten worden, blijkt
uit de ontwerpberekeningen van het systeem of uit debietmetingen.
Oftewel er moet denk ik toch een debietmeting gedaan worden... Misschien dat er bedrijven zijn die dit doen..

• dragonhaertt
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

vortexnl1982 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:24:
[...]

Ik wil een IHTO WTW-unit 350 installeren. In de handleiding staat :

[...]

Oftewel er moet denk ik toch een debietmeting gedaan worden... Misschien dat er bedrijven zijn die dit doen..
Hier staat een voorbeeldje: Inregelen wtw met anemometer
Er is vast meer over te vinden met wat googlen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik kan je de precieze kilo's niet noemen, maar het was potdorie een rotklus om dat ding erop te tillen.
De wangen zijn ~2m35 lang en ~21x6.5 centimeter dik. De tredes, 7 stuks, 90 breed, 25 diep en 5 dik.
Tel maar uit :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPyT-MoJN7H0bcb0DK2M5Nszry4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrjH1iew6T8wYwMI4GzviBrH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yIeX4q0rslaG79DXRSmjRy88IQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yjRMKONCKQ9dEzyQRP6T4br.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een trap *O*.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-09-2021 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:54:
Ik kan je de precieze kilo's niet noemen, maar het was potdorie een rotklus om dat ding erop te tillen.
De wangen zijn ~2m35 lang en ~21x6.5 centimeter dik. De tredes, 7 stuks, 90 breed, 25 diep en 5 dik.
Tel maar uit :P.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb een trap *O*.
Nu nog een leuning })

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:50
Je hebt jezelf letterlijk naar een hoger niveau gebracht _/-\o_

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ja, en ik kom er nu achter (voorschrijdend inzicht enzo) dat ik dat blok bovenaan de linkerwang beter een paal had kunnen maken. Dan had ik daar mooi de leuning aan vast kunnen maken... |:(.

Ik kan nog steeds een balk omhoog maken langs de andere kant van die ligger waar de trap tegen rust.
Op die manier loopt de leuning precies boven de wangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacbookProx
Je hebt geen leuning nodig toch? Is je eigen schuur, alleen maar onhandig met grotere obstakels naar boven sjouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:09
Precies, of alleen een leuning aan de muur kant :)

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Er komt wel een leuning, voor de veiligheid. Om grote zaken naar boven te kunnen steken maak ik het trapgat groter dan nodig en maak ik de balustrade verwijderbaar. Ik ga een deel van de zoldervloer ook gebruiken voor opslag van hout en mijn draaibank en dergelijke, dus ik moet gewoon normaal naar boven kunnen. Nu, maar ook over 30 jaar ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:18:
dus ik moet gewoon normaal naar boven kunnen. Nu, maar ook over 30 jaar ;).
Misschien is dit dan wat? ;)
https://www.marktplaats.n...963-traplift-te-koop.html

Thumbs up voor het werk trouwens!

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 30-09-2021 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:40
Wie weet hoe ik dit slotje open krijg en hoe ik het kan vervangen? De sleutel heb ik niet en ik heb het slotje per ongeluk ingedrukt, waardoor die nu op slot zit. En dat in de kiepstand. Nu het kouder wordt, is t nog iets belangrijker dat het raam gewoon dichtkan.

Wie weeg hoe ik dit slot er snel en zonder schade uit kan halen, als het raam in kiepstand open is. Ik kan t raam dus niet terug in normale draaistand zetten.

Met is een AXA binnenwerkje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylpUPgTXVNOfMdVHYDLzYDsOtic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdTlWbDl1ar3Dpt7BWa0WsoC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTO35LqFHDvd0E-r8be7nL-oDiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqcNpw95yOobySSnt6LyCQmR.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
t14wo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:48:
Wie weet hoe ik dit slotje open krijg en hoe ik het kan vervangen? De sleutel heb ik niet en ik heb het slotje per ongeluk ingedrukt, waardoor die nu op slot zit. En dat in de kiepstand. Nu het kouder wordt, is t nog iets belangrijker dat het raam gewoon dichtkan.

Wie weeg hoe ik dit slot er snel en zonder schade uit kan halen, als het raam in kiepstand open is. Ik kan t raam dus niet terug in normale draaistand zetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn gewoon standaard sleutels, waarschijnlijk nummer 2W153.

Heeft je buurman niet eenzelfde raam? Dan kan je het sleuteltje even lenen.

• SjorsC
Krijg je het kapje waar de klink op zit niet losgeklikt/gedraaid. ?

Volgens mij staat daar een sleutelnummer.
Op basis daarvan kun je er dan 1 bestellen

• t14wo
Wolly schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:55:
[...]

Zijn gewoon standaard sleutels, waarschijnlijk nummer 2W153.

Heeft je buurman niet eenzelfde raam? Dan kan je het sleuteltje even lenen.
Helaas is dit een raam van de dakkapel en dus anders dan de andere ramen in huis. Even kijken naar dat type sleutel.
SjorsC schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:55:
Krijg je het kapje waar de klink op zit niet losgeklikt/gedraaid. ?

Volgens mij staat daar een sleutelnummer.
Op basis daarvan kun je er dan 1 bestellen
Ik kan het kapje van deze dus net níet wegdraaien. Wél die van het zelfde raam ernaast. Die sleuteltjes zijn dus allemaal identiek? Dan kan ik inderdaad daarmee een vervangend sleuteltje bestellen.

• SjorsC
@t14wo Bij mij zit op alle ramen dezelfde sleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PorschefanRoel
MacbookProx schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:34:
Je kan ook 2 openslaande deuren plaatsen? Ben je van het hele gezeik af, lijkt me.

https://tweakers.net/i/1M...R3hg06eY.jpg?f=user_large

Zou ook best mooi passen bij de rest van de aanblik van je woning gok ik. Zo’n garagedeur blijft lelijk.

Kan je op bijvoorbeeld op Kozijnshop.nl op de mm samenstellen. Laten aflakken enz. Goede ervaringen met deze partij.
Klopt, die optie heb ik zeker ook nog open staan.

Maar de huidige sectionaaldeur is gekoppeld aan homekit (we zijn toch Tweakers hier :P ), en het gemak van automatisch openen en sluiten van dit soort deuren is toch ook wel prettig.

• t14wo
SjorsC schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:00:
@t14wo Bij mij zit op alle ramen dezelfde sleutel.
Oké good to know.

Achter het klepje staat overigens niets, maar op een van de andere ramen kan ik het merk/type aflezen van het beslag. Hier staat op SI AUBI TGWK. Als ik dit google kom ik verder geen sleutels tegen die ik kan bestellen. Iemand een idee waar ik hiermee verder kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
t14wo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:57:
[...]

Ik kan het kapje van deze dus net níet wegdraaien. Wél die van het zelfde raam ernaast. Die sleuteltjes zijn dus allemaal identiek? Dan kan ik inderdaad daarmee een vervangend sleuteltje bestellen.
Waarom kan je het kapje niet wegdraaien? Op de foto zie ik een spleet dus het zit zeker weten los. Even oplichten en draaien.

• t14wo
Wolly schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:07:
[...]

Waarom kan je het kapje niet wegdraaien? Op de foto zie ik een spleet dus het zit zeker weten los. Even oplichten en draaien.
Het zal ongetwijfeld lukken, maar dan zou ik even wat gereedschap moeten pakken. Het klepje ernaast levert geen bruikbare info op zoals productnummers, vandaar dat ik niet verder heb geprobeerd om het los te draaien.

Ik zie dat het slotje niets meer doet dan een stalen pennetje van de hendel het beslag in duwen. Ik zou deze eventueel gewoon kunnen stukzagen met een ijzerzaag. Maar voor ik dat doe, kijk ik eerst even voor een vervangend sleuteltje.

• Wolly
  • Niet online
@t14wo
De sleuteltjes zijn binnen een merk allemaal hetzelfde. Zo kan je met elk AXA-sleuteltje elke AXA-raamhendel openmaken. En niet alleen de hendeltjes, maar ook andere raamvergrendeling kan je met hetzelfde sleuteltje openmaken. Klanten worden volgens hem niet altijd even goed voorgelicht.
Tros Radar

Sowieso vreemd om zo'n sleuteltje te hebben op je dakkapel, meestal doe je dat alleen bij ramen waar inbrekers makkelijk bij kunnen.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:25:
@t14wo

[...]

Tros Radar

Sowieso vreemd om zo'n sleuteltje te hebben op je dakkapel, meestal doe je dat alleen bij ramen waar inbrekers makkelijk bij kunnen.
Dat is dan iets recents? Ik heb beneden allemaal van die raamsluitingen met slot, maar toch echt een stuk of 10 identieke sleuteltjes. Ik verwacht dat het gros uit 1991 stamt.
Niet dat ik ze ooit gebruik overigens, de toegevoegde waarde is m.i. minimaal. Hooguit om je kind binnen te houden, maar dan kan je ook gewoon de 'hoge' grendel gebruiken.

• Gramser
t14wo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:57:
[...]

Helaas is dit een raam van de dakkapel en dus anders dan de andere ramen in huis. Even kijken naar dat type sleutel.

[...]

Afdekkapje naar je toe trekken werkt niet? Lijkt op mijn sloten, op de sleutel staat 2D1

• t14wo
Gramser schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:09:
[...]

Afdekkapje naar je toe trekken werkt niet? Lijkt op mijn sloten, op de sleutel staat 2D1
Zoals ik al noemde lukt het zo snel niet om het weg te draaien en bij het raam ernaast wel. Maar het zijn identieke ramen, dus voegt het niets toe om dat alsnog te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
t14wo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:06:
[...]

Zoals ik al noemde lukt het zo snel niet om het weg te draaien en bij het raam ernaast wel. Maar het zijn identieke ramen, dus voegt het niets toe om dat alsnog te proberen.
Excuses, ik had wat posts gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

t14wo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:48:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het goed is kan je het schildje van die kruk draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBePofD-XuMSOt8XWyirIAbmZYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOHuvODoTYCtV07OszNkGlhm.jpg?f=fotoalbum_large

Daarachter zitten schroeven. Ik weet niet hoever die los gaan en dan het slot mee komt, maar dat lijkt mij de enige weg, naast een duplicaatsleutel vinden.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• t14wo
PaT schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:49:
[...]

Als het goed is kan je het schildje van die kruk draaien.
[Afbeelding]

Daarachter zitten schroeven. Ik weet niet hoever die los gaan en dan het slot mee komt, maar dat lijkt mij de enige weg, naast een duplicaatsleutel vinden.
Klopt idd. Dat schildje kan weg. Maar dan kan ik niet bij de schroeven. 1 van de schroeven is afgedekt door de hendel in deze stand. Dus palletje doorzagen of duplicaatsleutel is de enige keus.

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 17:27

Det

Je hebt geen haakse schroevendraaier? Ja, die dingen zijn lastig om veel kracht mee te zetten maar wie weet zit de schroef niet al te vast.
Of je kunt, zeker als het een sleufschroef is, ook proberen met een drevel en een hamer de schroef los te tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 18:29
Dit soort hoekjes doe ik met een ratelsleutel met een dop dezelfde grootte als een bit. Dan de juiste schroefbit erin. Dan kan je toch best wat kracht zetten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:26
Flexibele bithouder kan je ook redden :p

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Onze achterdeur heeft een driepuntssluiting, die werkt nu zo dat ik de hendel omhoog moet doen en daarna kan ik de deur op slot draaien met een sleutel. Het liefst zou ik willen dat ik de hendel omhoog kan doen en dat de deur vervolgens op slot zit. Is dit iets wat is in te stellen? Of hangt dat echt af van het soort slot dat gebruikt is?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 17:27

Det

Naar mijn weten bestaat dit niet. En als het bestaat zul je de volledige 3 punts sluiting moeten vervangen. En bij mijn weten is de maarvoering daarvan niet gestandaardiseerd.
De enige andere methode van 3 punts sluiting die ik ken is er een waarbij je niet het deurhendel omhoog hoeft te halen, maar in plaats daarvan moet je de sleutel 2x omdraaien.

Ik heb ervaring met beide en geef de voorkeur aan het hendel omhoog halen maar dat is heel persoonlijk denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

In het EPDM op onze nieuwe carport zitten vouwen zie ik nu :/ Is dat nog los te halen en opnieuw aan te drukken op de bestaande lijmlaag?
miicker schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 00:53:
Onze achterdeur heeft een driepuntssluiting, die werkt nu zo dat ik de hendel omhoog moet doen en daarna kan ik de deur op slot draaien met een sleutel. Het liefst zou ik willen dat ik de hendel omhoog kan doen en dat de deur vervolgens op slot zit. Is dit iets wat is in te stellen? Of hangt dat echt af van het soort slot dat gebruikt is?
Wij moeten zeker als de zon erop staat ook als we naar buiten gaan dus van buitenaf de hendel omhoog doen om te voorkomen dat de deur krom trekt door warmte. Het levert dan wel risico van buitensluiting op als wat jij beschrijft mogelijk is. Ik kan mij voorstellen dat het daarom niet mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 01-10-2021 08:05 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:53
Als het epdm volledig gelijmd is, is dat waarschijnlijk nu niet meer los te halen. Meestal doet men langs de randen contactlijm. Dat kun je na contact eigenlijk al niet meer loshalen..
Ik ben wel erg benieuwd naar een aantal foto's van het gepruts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
JT schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 07:55:
In het EPDM op onze nieuwe carport zitten vouwen zie ik nu :/ Is dat nog los te halen en opnieuw aan te drukken op de bestaande lijmlaag?

[...]

Wij moeten zeker als de zon erop staat ook als we naar buiten gaan dus van buitenaf de hendel omhoog doen om te voorkomen dat de deur krom trekt door warmte. Het levert dan wel risico van buitensluiting op als wat jij beschrijft mogelijk is. Ik kan mij voorstellen dat het daarom niet mogelijk is.
Ah, dat hebben wij bij onze achterdeur ook. Donkergroen kunststof in de volle zon. Die sluit in de zomer ook slecht, dus altijd hendel omhoog bij het sluiten.

Wat @miicker zoekt bestaat volgens mij niet. De klink duwt de onderste en bovenste pennen van de meerpuntssluiting naar buiten en de cilinder vergrendelt de klink (en bedient de standaard nachtschoot). Je zou dan een systematiek moeten hebben waarbij de binnenste en buitenste klink worden losgekoppeld (want je wilt niet dat je van buitenaf de boel zo weer open kunt maken) en dat van buitenaf de cilinder werkt zoals bij een voordeurslot. Dat lijkt me technisch allemaal heel ingewikkeld.

Ik weet dat er deursloten bestaan waarbij je in een bepaalde stand wel van binnen de deur kunt openen en niet van buiten, dus daar zijn die klinken losgekoppeld. Wellicht bestaat zo'n mechaniek ook voor meerpuntssluitingen, maar je komt dan aan heel specialistisch materiaal dat niet voor gewone woonhuizen bestemd is. Met een bijbehorend prijskaartje...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:40
@t14wo
ik heb hetzelfde gehad bij een kunststof kozijn.
Het afdekkapje kon wel naar voren gehaald worden, maar niet gedraaid omdat de schroef die er achter zat was los getrild. uiteindelijk heb ik met grof geweld en een platte schroevendraaier toch het afdekkapje weten te draaien.
inmiddels heb ik alle draai-kiepramen voorzien van een greep met een knop ipv een sleutel. ik zag de meerwaarde van een sleutel niet meteen. je kunt ze alleen maar kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Lieuwe15 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:43:
Als het epdm volledig gelijmd is, is dat waarschijnlijk nu niet meer los te halen. Meestal doet men langs de randen contactlijm. Dat kun je na contact eigenlijk al niet meer loshalen..
Ik ben wel erg benieuwd naar een aantal foto's van het gepruts.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 01-10-2021 09:39 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

dreamscape schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:45:
[...]

Ah, dat hebben wij bij onze achterdeur ook. Donkergroen kunststof in de volle zon. Die sluit in de zomer ook slecht, dus altijd hendel omhoog bij het sluiten.
Dat dus, antraciet hier ;) Bij ons is die gelukkig nog vrij recht. Het is allemaal mooi hoor maar wel onpraktisch....vraag me af of houten deuren hetzelfde probleem zouden hebben? Pantser van de rolluiken heb ik expres in een lichtgrijze RAL tint genomen (en staat lang niet slecht!) en geen antraciet ivm aanlopen e.d.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:30
Persoonlijk vind ik het meevallen: veel EPDM daken zien er minder strak uit (die van mij wel iets strakker vergeleken met jouw dak).
Er blijft altijd kans ov bellen/vouwen met EPDM.
Als het vervelend oogt: maak er een groendak van :)

[ Voor 7% gewijzigd door SniperGuy op 01-10-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:26
Volgens mij ligt het er ook aan of het EPDM uit 1 stuk is of meerdere losse stukken?

Bij onze veranda was het 1 stuk (4x6 ongeveer) daar zitten wat kleine vouwtjes in. Bij mijn buurman meerdere stukken, dat ligt strakker.
Ik maak mij er niet zo druk om, hoe vaak kijk ik nou op het dak van mijn veranda :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:53
Het lijkt wel mee te vallen. Helemaal strak leggen is een drama om het uit 1 stuk te doen.
Hier had ik 8,5x4,5m uit een stuk epdm (aantal banen aan elkaar gelast/gelijmd). Ging vooral bij de naden niet strak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I57X6HFz0Fvei17iLe6ofzTXCQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nkW2be005PgsZAqdDGtUXG6X.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KDfs0KkrFPygyHweEdt1aVcPTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ryBeXoQjzZyPuJ3pFzOpdNgr.png?f=fotoalbum_large
Het idee was toch ook om er zonnepanelen op te leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9eHRiLFCADzGWFVbnf2A1zVwHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G3KSLJWgUBt0ogZuuS6K0sDI.png?f=fotoalbum_large

Om het plaatje compleet te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvCOSvNor89t9MsoMDPnyJxIXYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o9pYaPLxuLwojoleiAGUVDyR.png?f=fotoalbum_large
(nog zonder panelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fYS5bHx9NDZwdWw0JsWdt4DgKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5n0fqRubL9s6SS2Z4lM18rpY.png?f=fotoalbum_large

Ook hier de boeidelen niet in verstek, aangezien het toch altijd wel wat gaat werken en je dan ook kans hebt op grotere kieren in bepaalde weersituaties.
Alle palen staan in mijn hok op ±2-3mm paralel en netjes in een vierkant/rechthoek. Hele avond mee bezig geweest met lasermeter om alle voetjes op maat op de betonplaat te krijgen.

[ Voor 50% gewijzigd door Lieuwe15 op 01-10-2021 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Het valt natuurlijk in het niet bij wat er hier geshowcased wordt, maar ik heb eindelijk de tochtstrips in de erker gemonteerd. Merk het verschil meteen!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kOajVStbOBZZyCslt0g68ubzU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6eWtOnfwlMECYP8vbQsIsct.jpg?f=fotoalbum_large

Ok, op het plaatje is het nog niet af, maar door de kieren konden de dennennaalden naar binnen waaien!
Pagina: 1 ... 166 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/