[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 165 ... 454 Laatste
Acties:

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:02
@banaliteit Koper zou ik sowieso inpakken (intapen bv), los van wat je er ook mee gaat doen. Ook nu ligt het niet lekker.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

loeberce schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:31:
Voor mijn zoon moet ik een pullup bar ophangen. Het makkelijkste is boven een deur, zodat je niet met je neus op de muur je moet optrekken. Logisch zou zijn om het boven zijn slaapkamerdeur te doen, maar die muur is maar 7 cm dik. De keilbouten die bij de bar zijn geleverd moeten ongeveer 5cm diep. Heeft iemand hier ervaring mee hoe de diepte zich mag verhouden tot de restdikte van de muur?

We hebben helaas geen andere deuropening waar deze bar kan worden opgehangen. Alternatief is vastbouten door de muur heen, met een steunplaat aan de achterzijde. Maar daar krijg ik van vrouwlief denk ik niet de handen voor op elkaar. Een andere gedachte die ik had is om de geleverde keilbouten (van bedenkelijke kwaliteit) te vervangen door betere die iets minder diep (bv 4cm) hoeven.
Je kan ook aan de zijkanten in het deurkozijn bevestigingen maken (als het een houten kozijn is).
Seafarer schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:53:
[...]

|:( 7 cm is geen metsel werk. Ik heb erover heen gelezen.
Boven een deur kan eigenlijk metsel werk ook nog onvoldoende sterk zijn.
Er zit natuurlijk ook nog een deurkozijn wat best wat kg's kan hebben onder dat muurtje. Het is niet dat het vrij hangt als het gemetseld is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:14
Zwartoog schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 00:40:
@banaliteit Koper zou ik sowieso inpakken (intapen bv), los van wat je er ook mee gaat doen. Ook nu ligt het niet lekker.
Wat voor tape kan ik hiervoor gebruiken? De leiding ligt gelukkig in een geribbelde buis, maar het koppelstuk niet vanwege de grootte.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Weet iemand hoe dit werkt om los te krijgen? Het zit met een metalen driehoekje vast achter de draden ofzo en ik zie verder geen schroeven waar ik bij kan en ik kan het metaal ook niet uit elkaar trekken met een tang (ik dacht dat een klem was).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MYdjaGbP4It110ZhrIYUG8LD2w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BwNhKz0tlN6yDtuV143vrl5c.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktJhrASb4bCJWEyib2pQRW7gF4M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t27NvXojmIKkOl0P6BIKziSh.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 25-09-2021 09:37 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 20:36
Zo tezien hebben ze de lamp opgehangen aan de bedrading

Spanning er af voorzichtig proberen de bekabeling naar je toe trekken en de betreffende ader uit lasdoos halen

• Zwartoog
banaliteit schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:27:
[...]

Wat voor tape kan ik hiervoor gebruiken? De leiding ligt gelukkig in een geribbelde buis, maar het koppelstuk niet vanwege de grootte.
Gewoon isolatietape. Als de zuren van het cement/beton er maar niet bij kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Marzman schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:37:
Weet iemand hoe dit werkt om los te krijgen? Het zit met een metalen driehoekje vast achter de draden ofzo en ik zie verder geen schroeven waar ik bij kan en ik kan het metaal ook niet uit elkaar trekken met een tang (ik dacht dat een klem was).
Wat een rommeltje :'( Gewoon de draden doorknippen en straks een nieuwe fitting op zetten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6t_nEzmN7ZmggVbeSWEKyvEnNWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvWDDa1wmUhdLQim0k4Vyp9z.jpg?f=fotoalbum_large
Zowaar tijd gemaakt voor de aftimmering van het zelf geplaatste dakraam. Misschien niet helemaal “up to standard” maar we zijn er trots op: het zit stevig, is goed geïsoleerd, sluit allemaal goed aan en het meeste is hergebruikt materiaal (zoals de verticale verstevigingsbalk links). De zolder wordt steeds leefbaarder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:05
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je zal die draad toch wel op een of andere manier uit de fitting kunnen halen? Bestaat die fitting niet uit twee delen die je van elkaar los kunt schroeven? Anders knip je toch gewoon de draden door vlak boven de fitting? Wel eerst even de spanning van de groep afhalen.
En dat metalen driehoekje hoort om een haakje in de deksel van de centraaldoos te hangen, zodat daar dan de lamp aan hangt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Er is onlangs geregeld in de gang bij ons en nu vinden we de voet iets te licht. We willen hem graag iets donkerder maken. Ooit hebben er dat met een (goedkope) stift gedaan, dat was geen succes. Zijn er merken/spullen die dit goed kunnen? Heb inmiddels een kleurenstaal van Brixor aangevraagd maar weet niet of dat iets is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Vet vervangen in de gelagerde as van de lintzaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abkVWrGfBzHa_80fiFJAF1A8XUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIHZrRA4MX0guAQ4PXts6d6m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBjLDwI-_I1YwsxsASOMZ4ABqTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6SHiylEDJsFPlgJbiJf7bKV.jpg?f=fotoalbum_large

en alle onderdelen met groene zeep en azijn gepoetst voor het stralen en spuiten. Ze worden later nog gelabeld en gefotografeerd + begeleid van een stukslijst die beschrijft wat er met het onderdeel moet gebeuren, wel zo handig voor ze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VHmHzYUGpFY4axEPbJ7lHZe1sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zf7buysgtVb0MRRLQmqSAwFa.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende week D-day, dan gaat hij EINDELIJK weg voor de grote klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

vonkkie schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:42:
Zo tezien hebben ze de lamp opgehangen aan de bedrading

Spanning er af voorzichtig proberen de bekabeling naar je toe trekken en de betreffende ader uit lasdoos halen
Dat dacht ik dus ook en bij de geel groene draad leek het aan het begin van de draad vast te zitten waardoor ik hem niet door durfde te knippen want dan had ik een hele korte draad over. Maar bij het uit de knoop peuteren had ik opeens twee uiteindes en bleek het helemaal geen draad te zijn maar puur voor de bevestiging 8)7 Dus ik had die gewoon meteen door kunnen knippen. Ik denk dat de lamp (gezien de viezigheid net zo oud als het huis was en daar al 50 jaar zo hing.

Nou ja, de nieuwe lamp hangt :)

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KingSizeBas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:35
Al een tijdje bezig om de overkapping achterhuis dicht te maken. Met 2 kleine kinderen (10 maanden en 3 jaar) is dat zeer lastig omdat je alleen in het weekend wat kan doen en hopen dat de vrouw even weg kan zodat ik geen 3 uren pauze hoef in te lassen i.v.m. de middag slaapjes.

Vorige week zaterdag de vloer er in gezet. Deze osb platen steunen op 4 hardhouten palen die de grond in gaan voor een halve meter. Vloer is meteen geïsoleerd.

Te doen:
- schuren van de gips wanden
- behangen van de gips wanden
- whitewash op de onderste delen
- pvc vloer is besteld, wordt als laatst gelegd
- electrische kachel ophangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fc1fL8poFQJNda-dgeUv1JlPsX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cw3B9XIuZ7FlffU5GhLVuPpD.jpg?f=fotoalbum_large

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-06 16:04
Ik zit met een probleem dat eigenlijk niet te moeilijk zou moeten zijn, maar ik kom er niet uit. Ik heb een serieschakelaar voor buiten en daarmee wil ik twee lampen apart schakelen, maar een hoeveel aderige kabel heb ik daarbij nodig? Is dat 5?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:48
tsjoender schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:38:
Wij hebben een sectionaal garagedeur met electrische bediening van Novoferm. Na plm zes jaar probleemloos gewerkt te hebben, wil deze de laatste weken niet meteen goed opengaan. Als we de deur open willen doen met de afstandbediening of de knop op de muur, dan komt die in beweging en als die dan een 10-15 cm open is valt de deur dan meteen stil. Als je vervolgens nog een keer de knop indrukt gaat die wel goed open.

Sluiten is nooit een probleem en zo nu en dan opent die ook wel in een keer zoals die altijd gedaan heeft. Ik dacht eerst dat de tandriem een beetje uitgerekt was in de tijd en heb die weer iets opgespannen, maar dat lijkt geen verschil te maken. Ik heb ook de geleiderails bekeken of daar iets zit wat de loop belemmert, maar daar is niets opvallend aan te zien.

Iemand ervaring hiermee, wellicht een oplossing of een idee waar ik verder kan kijken? Ik kan de leverancier erbij halen, maar als ik zoiets zelf kan doen dan wil ik dat eerst proberen.
Vandaag WD40 wit lithium vet gehaald en de deur gesmeerd. Maakt een wereld van verschil! Waar die anders 9 van de 10 keer bleef hangen bij het openen is die nu nog niet blijven hangen en zeker 10 keer open gegaan. Het is ook een stuk stiller geworden. Misschien te vroeg om te concluderen dat het opgelost is, maar een positief effect heeft het zeker gehad.

Dank @Det , @1nsane en @Pizza_Boom voor het reageren.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of het hier moet of in het blunder topic, geen idee.

Een aantal uurjes lekker bezig om een schuifdeursysteem op te hangen tegen het plafond. Strookje hout gezaagd ter opvulling tussen beton en rails zodat de deur netjes op hoogte over de vloer kan zweven. Houders bovenop de deur geschroefd etc. Eigenlijk alle voorbereidingen gedaan. Ben ik aan het boren in het beton om de pluggen en schroeven er in te doen... knalt het licht en de boormachine uit. *%#$*&#^&^^&%!($#, leiding geraakt. Omdat de frustratie zo hoog zat heb ik in 10 minuten alles weer opgeruimd. Het is genoeg voor vandaag.

Binnenkort dus schuifdeur deel 2: beton uitbikken om de leiding vrij te maken, leiding fixen en dicht (laten) smeren. Daarna nieuwe gaten boren en de boel ophangen.

Hele zaterdag is aardig verprutst zo. En nee, er komen voorlopig geen foto's van. (die zouden toch te donker zijn ;-) )

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
HaNS1443 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:28:
Ik zit met een probleem dat eigenlijk niet te moeilijk zou moeten zijn, maar ik kom er niet uit. Ik heb een serieschakelaar voor buiten en daarmee wil ik twee lampen apart schakelen, maar een hoeveel aderige kabel heb ik daarbij nodig? Is dat 5?
3? eenmaal bruin fasedraad die naar beide lampen kan en 2x losse zwarte draad terug naar de schakelaar.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• sypie
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:49:
[...]

3? eenmaal bruin fasedraad die naar beide lampen kan en 2x losse zwarte draad terug naar de schakelaar.
Moet die buitenlamp ook een nul en een aarde hebben of is dat tegenwoordig niet meer vereist om een buitenlamp veilig te kunnen laten branden?

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 23:40
Wie heeft de gouden tip?
Iemand is op mijn draadloze koptelefoon gaan zitten en daar kon 'ie niet tegen; een van de kunststof nokjes die de metalen schuifrail vasthouden is afgebroken. Ik heb geprobeerd dat te lijmen met superlijm maar dat is niet gelukt. Ook heb ik het geprobeerd met superlijm+soda (dat geeft meer massa) maar helaas, ook dat is niet gelukt. De resten van dat experiment zie je op de foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jL_seRjd11TsmoDfqfhA6L_52jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIizvDmCRvZ8TOD5z9vjgoPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3TxuWYCpdksgF-Zx6iHBTTCtRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irG1Iw47nRNZb2oTUErAtAph.jpg?f=fotoalbum_large

Het hoeft van mij niet persé meer te kunnen schuiven, als het maar vastzit.
Ik zat aan ducttape te denken, maar misschien heeft een van jullie een betere oplossing. Ik heb boortjes en boutjes, stukjes hout en evt kunststof...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:57

breinonline

Are you afraid to be known?

Spalken met een ijsstokje of zoiets en dan ducktape zou ik zeggen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PA9gultqs5V4t52IbokYRhYmphc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYkLzNxdytRodWuPeVY6Y4t4.jpg?f=fotoalbum_large

Vooruit, de laatste - nu met de gasveren gemonteerd. En dan gaat-ie toch wel heel mooi soepel open en dicht zeg!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:59

Seafarer

XXX

[Afbeelding]
[Afbeelding]
De fitting bestaat uit 3 onderdelen. Als je de buitenste twee losgedraaid hebt dan zie het derde onderdeel met schroefjes.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

UHM.

Fase draad bruin en dan die schakelaar eigenlijk 2, daar de zwarte draden in naar de lampen en van de lampen terug met een blauwe draad.
Aarde?

Dus 2 zwarte, 1 blauwe en een aarde.

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 101% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:00 ]

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 13:00

Shapeshifter

Get it over with

Hkuit schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:42:
Wie heeft de gouden tip?
Iemand is op mijn draadloze koptelefoon gaan zitten en daar kon 'ie niet tegen; een van de kunststof nokjes die de metalen schuifrail vasthouden is afgebroken. Ik heb geprobeerd dat te lijmen met superlijm maar dat is niet gelukt. Ook heb ik het geprobeerd met superlijm+soda (dat geeft meer massa) maar helaas, ook dat is niet gelukt. De resten van dat experiment zie je op de foto's.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het hoeft van mij niet persé meer te kunnen schuiven, als het maar vastzit.
Ik zat aan ducttape te denken, maar misschien heeft een van jullie een betere oplossing. Ik heb boortjes en boutjes, stukjes hout en evt kunststof...
Misschien niet helemaal in de geest van het topic, maar als die "iemand" het nou eens gewoon via zijn/haar WA verzekering regelt :P

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• LED-Maniak
  • Nu online
Seafarer schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:11:
[...]

UHM.

Fase draad bruin en dan die schakelaar eigenlijk 2, daar de zwarte draden in naar de lampen en van de lampen terug met een blauwe draad.
Aarde?

Dus 2 zwarte, 1 blauwe en een aarde.
Uhm ja, beter idee zo inderdaad. :+

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Thijskoman schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:30:
Iemand enig idee waarom er stoeptegels in mijn C.V. hok liggen? Zo te zien zijn eerst de tegels gelegd en is daarna de cementdekvloer gestort. Later is er nog wat aan gedaan want bij de rechter tegel zit een stuk krant van 1996 :+ Dacht even een stukje nieuw vinyl te leggen en kom dit tegen. Ben wel benieuwd wat hier het nut van is (bouwjaar 1981). [Afbeelding]
En als je er eentje uitwipt? Een ruimte met goud eronder. ;)

Vroeger met Oliestook zag je dat wel eens. Maar daar is je huis te jong voor. Of een op de grond staande gas cv ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 21:13
@Thijskoman cement was op. ;)

Mischien heeft er iets gestaan, ketel ofzo, waar ze netjes omheen hebben gewerkt, toevallig precies de maat van 2 stoeptegels, deze er later ingelegd.
60cm breed is vrij gangbaar in apparatuur enz.

Wh-mdc07j3e5

• Andrehj
[...]

Je kunt beter geen adviezen geven dan foute, want dit slaat nergens op.
Normaliter gebruik je bruin tot de schakelaar, en vanaf de schakelaar zwart. Maar als je een meeraderige kabel gebruikt lukt dit niet.
Dus @HaNS1443 moet een vier-aderige kabel kopen. Dan gebruik je bruin en zwart voor de twee lampen (vanaf de schakelaar), en de blauwe voor de nul, en de geel-groene voor de aarde.
Overig vraag ik me af of @HaNS1443 dit karweitje wel zelf moet doen, als hij een dergelijke vraag hier moet stellen... :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Iemand enig idee waarom er stoeptegels in mijn C.V. hok liggen? Zo te zien zijn eerst de tegels gelegd en is daarna de cementdekvloer gestort. Later is er nog wat aan gedaan want bij de rechter tegel zit een stuk krant van 1996 :+ Dacht even een stukje nieuw vinyl te leggen en kom dit tegen. Ben wel benieuwd wat hier het nut van is (bouwjaar 1981). [Afbeelding]
Daar stonden vroeger de CV-ketels op, toen dat nog van die enorme gevaartes waren die op de vloer stonden. En een vorige eigenaar zal die wel hebben laten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

HTT-Thalan schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:22:
Vet vervangen in de gelagerde as van de lintzaag:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

en alle onderdelen met groene zeep en azijn gepoetst voor het stralen en spuiten. Ze worden later nog gelabeld en gefotografeerd + begeleid van een stukslijst die beschrijft wat er met het onderdeel moet gebeuren, wel zo handig voor ze.

[Afbeelding]

Volgende week D-day, dan gaat hij EINDELIJK weg voor de grote klus.
Ik heb mijn wa-gen volgela-den
met een ou-de lintzaag
moet de boel nu weg gaan bren-gen
maar dat word niet van-daag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyOUeBG5dB_YyjTCDM9_WzTsj0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRgRNRVzk4DWZ8j6Nkhodg6X.jpg?f=fotoalbum_large

straks moet mijn franse vier-cylin-der
vrees'lijk hard werken tot aan ginder

hop dacia hop
@sypie in galop

:+.

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Thijskoman schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:27:
Helder bedankt, gezien het krantenknipsel zal die dan medio 1996 vervangen zijn.
Hier met een plaatje erbij (en ernaast een gasgestookte boiler):
Afbeeldingslocatie: https://mbo-bhvopleiding.nl/wp-content/uploads/2014/11/cv_ketel.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:09:
Ik heb laatst een oude ingebouwde frietketel/dampkap/grill uit ons keukendekblad gehaald.
De apparaten werden niet gebruikt en worden dus ook niet vervangen.
Maarrrr... nu zitten we hiermee natuurlijk:

[Afbeelding]

Het zijn best grote gaten; om wat perspectief te krijgen:

[Afbeelding]
Het heeft even geduurd voor ik er aan toe gekomen ben, maar ik heb 't gat voorlopig gewoon toegemaakt met een plaat mdf. De werkbladen worden op termijn vervangen, dit ziet er toch beter uit dan die ongegronde plaat mdf die er bovenop gegooid lag :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TCypR2nl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uVNfCR0l.jpg

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:14
Ze hebben voor de nieuwe keuken een nieuwe vaatwasserkraan geïnstalleerd. Deze vaatwasserkraan heeft ook een ontluchter. De vaatwasser is er nog niet op aangesloten.

Elke keer als ik deze kraan gebruik en goed dichtdraai, dan blijft het een tijdje nadruppelen bij de ontluchter.

Is dit normaal? Misschien is dit gedrag anders als de vaatwasser eenmaal is aangesloten. Maar ik wil ook niet wachten totdat de vaatwasser is aangesloten, want dan is de kraan moeilijker te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/savcV9QQ70uZwiRBS-l4sg0mOaw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Hxgk9l9G8vevL2kRknFYF1PO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krHXRpWNGIJQCyoSE5_jW7aqINw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8f9ZprjOOtKPIVpQkMCfoDrd.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:48
sypie schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:40:
Of het hier moet of in het blunder topic, geen idee.

Een aantal uurjes lekker bezig om een schuifdeursysteem op te hangen tegen het plafond. Strookje hout gezaagd ter opvulling tussen beton en rails zodat de deur netjes op hoogte over de vloer kan zweven. Houders bovenop de deur geschroefd etc. Eigenlijk alle voorbereidingen gedaan. Ben ik aan het boren in het beton om de pluggen en schroeven er in te doen... knalt het licht en de boormachine uit. *%#$*&#^&^^&%!($#, leiding geraakt. Omdat de frustratie zo hoog zat heb ik in 10 minuten alles weer opgeruimd. Het is genoeg voor vandaag.

Binnenkort dus schuifdeur deel 2: beton uitbikken om de leiding vrij te maken, leiding fixen en dicht (laten) smeren. Daarna nieuwe gaten boren en de boel ophangen.

Hele zaterdag is aardig verprutst zo. En nee, er komen voorlopig geen foto's van. (die zouden toch te donker zijn ;-) )
Gaatje in de leiding is niet echt een probleem, kijk even waar die heen gaat en trek er nieuw draad door. Gat even dicht smeren en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 08:57
KingSizeBas schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:24:
Al een tijdje bezig om de overkapping achterhuis dicht te maken. Met 2 kleine kinderen (10 maanden en 3 jaar) is dat zeer lastig omdat je alleen in het weekend wat kan doen en hopen dat de vrouw even weg kan zodat ik geen 3 uren pauze hoef in te lassen i.v.m. de middag slaapjes.

Vorige week zaterdag de vloer er in gezet. Deze osb platen steunen op 4 hardhouten palen die de grond in gaan voor een halve meter. Vloer is meteen geïsoleerd.

Te doen:

[Afbeelding]
Heel herkenbaar. Haast onmogelijk om progressie te hebben. Soms sta je nog wél versteld van hoe efficiënt je kan zijn door alles perfect te timen.

• sypie
  • Niet online
Royytje schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:43:
[...]
Gaatje in de leiding is niet echt een probleem, kijk even waar die heen gaat en trek er nieuw draad door. Gat even dicht smeren en klaar.
Die tip kreeg ik van mijn broertje ook, die heeft dit wat vaker meegemaakt. Vier doosjes met draad meegekregen. Deze week dus even fixen. Dat die buis kapot is maakte eigenlijk niet uit, draden moeten wel vervangen worden.

@HTT-Thalan Nee, die deuntje doet me niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingSizeBas
  • Registratie: Februari 2011
barry86 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:34:
[...]

Heel herkenbaar. Haast onmogelijk om progressie te hebben. Soms sta je nog wél versteld van hoe efficiënt je kan zijn door alles perfect te timen.
Voornamelijk het opruimen daarna neemt ook veel tijd in beslag. Alles moet natuurlijk weer kindvriendelijk opgeruimd zijn.
Het meest grote en lawaai gedeelte is nu wel een beetje klaar. Morgen nog schuren, daarna kan het behang erin. Over 2 weken pvc en ik wil graag al het geverfd klaar hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
banaliteit schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:44:
Iemand goede ideeën hoe ik het leidingwerk netjes kan afwerken? Wat je hier ziet is een groot lomp gat mrt leidingen richting de kruipruimte. Dit is opgevuld met pur schuim. De metalen stangen zijn bedoelt als extra steviging had ik begrepen.

Ik overweeg om het deels in betonmortel te doen, maar ik had gelezen dat dit niet goed is in combinatie met koper. Links zie je volgens mij koperen waterleidingen lopen?

Een andere optie is tegellijm. Dit droogt snel en is makkelijk weer eruit te hakken mocht dit nodig zijn.

Wat zouden jullie doen?

[Afbeelding]
Eigenlijk moet je op plekken waar koppelingen zijn gebruikt er weer bij kunnen.
Ik zou daarom het gat niet domweg volgieten met beton.
Aangezien je er niet op loopt de koppelingen beschermen het het gat volgieten met gips? Dan heb je het iig mooi vlak.

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 23:40
Shapeshifter schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:31:
[...]

Misschien niet helemaal in de geest van het topic, maar als die "iemand" het nou eens gewoon via zijn/haar WA verzekering regelt :P
Mmm; m'n eigen dochter. En een China koptelefoon van 50 euro, teveel om weg te gooien, te dicht bij het eigen risico om 't te claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:27
Hkuit schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:32:
[...]

Mmm; m'n eigen dochter. En een China koptelefoon van 50 euro, teveel om weg te gooien, te dicht bij het eigen risico om 't te claimen.
Druppel/dot Polymax? Dat hecht zo goed als alle oppervlakten met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
[...]

Google eens op Sugru. Ik ken mensen die het meenemen op fietsvakanties en er van alles mee repareren. Soort kneedbare lijm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gramser schreef op zondag 26 september 2021 @ 07:57:
[...]

Google eens op Sugru. Ik ken mensen die het meenemen op fietsvakanties en er van alles mee repareren. Soort kneedbare lijm.
Of inpakken in epoxy misschien (niet zo mooi ziet er uit alsof er een kouwgom om zit ;) , je kan er daarna nog wat zwarte tape om doen dat het minder opvalt), zelf heb ik wel goede ervaringen met secondelijm maar dat is dan wel vaak plastic op plastic.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 21:13
@Hkuit of lijmen/lassen met MEK, ligt een beetje aan de soort kunststof of het kan.
Wel is een scooterkap mee gemaakt, is weer net zo sterk als origineel

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:04
HaNS1443 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:28:
Je hebt vanuit de centraaldoos/lasdoos minimaal 4 draden nodig : 2x zwart (of grijs en zwart) om de lampen apart spanning te geven, 1x blauw = 0 en groen/geel = aarde. De blauwe en groengele kun je splitsen/doorverbinden bij de lampen. Alleen de zwarte/grijze moeten specifiek voor elke lamp alleen gebruikt worden.

Alleen de bruine spanning komt vanuit de lasdoos/centraaldoos bij de schakelaar om te splitsen in twee zwarte geschakelde spanningsdraden. Die kun je in de lasdoos/centraaldoos weer lassen aan de kabel (2x zwart, of grijs en zwart) die naar de lampen gaan.

Dit geldt niet als de opbouwschakelaar de "lasdoos" is en je een kabel gebruikt, je hebt dan vanaf de lasdoos/centraaldoos een 5 aderige kabel nodig : dan gaat er vanuit de lasdoos bruin/blauw/groengeel naartoe (2x zwart, of grijs en zwart) gebruik je niet) en vanaf de schakelaar naar de lampen 2x zwart (of grijs en zwart), blauw en groengeel (bruin gebruik je niet). De blauw en groengeel onderbreek je dus niet in de schakelaar omdat daar geen ruimte voor lasdoppen is.

Kleuren van de draden kun je aanpassen met tape

@Hkuit
Ik zou de verbinding opbouwen met LiquiMoly Epoxy, dat wordt snel hard, 5 minuten en de koptelefoon blijft schuifbaar, je lijmt alleen de verbinding en dikt dat op. Wel prijzig en transparant. Dus een zwart stukje tape eromheen is netter, al kun je met zwarte pigment de epoxy ook zwart kleuren.
Sugru verandert in een harde flexibele verbinding. Maar wel goedkoper en in zwart te krijgen. Uitharden duurt 24 uur.

In beide gevallen moet je de oude lijmresten echt helemaal wegkrabben om een goede verbinding te maken.

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 26-09-2021 10:48 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-06 17:48
Even jullie mening of ik op de goede weg ben:

Ik wil mijn zolder laten stucen. Daarvoor ga ik stucplaten direct tegen de groene spaanplaten schroeven. De vraag of dit kan is in het verleden al meerdere keren voorbijgekomen in deze topic reeks en de reacties waren dan ook dat dit prima moet lukken. Of is tegenwoordig rachelwerk toch een must?

Nu is er 1 opbouw elektraleiding voor de rookmelder die ik wil wegwerken, want dit is geen gezicht in een mooi strak gestucte zolder ;). Daarnaast wil ik een verlaagd plafond van 60cm breed, precies de breedte van een stucplaat, voor spots (zie rode arcering). De leiding voor de spots wil ik van het bestaande lichtpunt naar boven doortrekken (gele lijn).

Mijn gedachte is: Het deel spaanplaat tussen 1 of 2 spantbenen wegzagen (blauwe lijnen), leidingen leggen en daarna het uitgezaagde spaanplaat deel bovenop de leidingen weer terug schroeven op de spantbenen.

Hebben jullie nog betere/mooiere oplossingen om deze 2 leidingen straks netjes uit het zicht te hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZVwSGiBxVIlBpjFLwCrmurmVeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agPjTutrSk8EWCoCdoo5eOY8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
hik

[ Voor 99% gewijzigd door Teijgetje op 26-09-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Chic schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:48:

Hebben jullie nog betere/mooiere oplossingen om deze 2 leidingen straks netjes uit het zicht te hebben?

[Afbeelding]
Waarom 4 platen inzagen (blauwe kader) ?
Ik zie namelijk geen schroefgaten en denk dat de spaanplaten geniet zijn. Dat loshalen resulteert vaak in flinke beschadigingen.
Als je één plaat inzaagt (een gleuf/strook omhoog tussen de balken/nieten/schroeven) heb je genoeg ruimte om de twee leidingen omhoog te brengen, je hoeft niet tot in de nok. Tot boven je verlaagde plafond volstaat.
Laat de spaanplaten verder vast zitten zoals ze nu zitten.
Ik begrijp dat de leiding voor de spotjes nog ingefreesd moet worden. Daarboven een gleuf lijkt me volstaan om ook de rookmelder van achter de muur er in te krijgen. maar je kunt natuurlijk ook opbouw gaan achter de wand ipv infrezen. Anders maak je twee gleuven als de rookmelder niet bereikbaar is.

En achter het spaanplaat schroef je dan twee latten die half uitsteken om de strook weer op vast te schroeven. Dat kan gewoon van vuren, dat is watervast genoeg.

Gipsplaten op de spaanplaten kan prima, neem wel korte schroeven die niet door de plaat heen gaan, waarschijnlijk zit er dampwerende/dampdichte folie achter de spaanplaat.
Die moet je uiteraard weer aan elkaar plakken/herstellen als je die doorzaagt. Daar is speciale tape voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 26-09-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 21:25

epic_gram

undercover moderator

Ik heb een nieuwe radiator gemonteerd en ik ben nu bezig met bijvullen en ontluchten van het cv systeem...

Ik heb beneden alles al ontlucht, maar de cv hangt op zolder. Aangezien ik met mijn boerenverstand denk dat lucht nogal de neiging heeft om dan naar boven te gaan, vroeg ik me af of ik de cv ook moet ontluchten. Iemand een mening hierover? Of het expansievat?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:49
Of is tegenwoordig rachelwerk toch een must?
Rachelwerk moet je enkel doen als je met de 'draagbalken' zit.
Bij jou zit er al iets tussen, die platen, dus hoeft dat niet.

Voor die leidingen zou ik gewoon een gootje frezen, zodat die erin gelegd kan worden. Er komt toch een gipsplaat voor, dus je ziet er niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

epic_gram schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:18:
Ik heb een nieuwe radiator gemonteerd en ik ben nu bezig met bijvullen en ontluchten van het cv systeem...

Ik heb beneden alles al ontlucht, maar de cv hangt op zolder. Aangezien ik met mijn boerenverstand denk dat lucht nogal de neiging heeft om dan naar boven te gaan, vroeg ik me af of ik de cv ook moet ontluchten. Iemand een mening hierover? Of het expansievat?
YouTube: De cv-installatie bijvullen doe je zo

Er zijn meerdere filmpjes op youtube.

NIET aan de nippel komen van het expansie vat. Of er moet een ontluchtings nippel boven op de pijp zitten.
En ja, lucht gaat altijd naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 21:25

epic_gram

undercover moderator

Seafarer schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:32:
[...]

YouTube: De cv-installatie bijvullen doe je zo

Er zijn meerdere filmpjes op youtube.

NIET aan de nippel komen van het expansie vat. Of er moet een ontluchtings nippel boven op de pijp zitten.
En ja, lucht gaat altijd naar boven.
Super, dankjewel! 8)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bovenop het expansievat zal vast een ontluchter zitten (niet te verwarren met het ventiel!)

Volgens mij had mijn Intergas cv ook een ontluchter bovenop. Bij de huidige CV heb ik dat niet gezien. Maar gezien de pomp daar in zit zal de flow waarschijnlijk hoog genoeg zijn om de boel luchtvrij te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Laatst online: 16-06 20:36
Sommige hebben bij de cv een auto ontluchting ventiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Laatst online: 16-06 15:52

NDF82

Doomed Space Marine

NDF82 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 08:00:
[...]

[...]

OK, nu vind ik het wel wat spannender worden :-) Een draaiende schuurmachine heb ik nog niet, maar ben aan het investeren in gereedschap. Is dit wat je bedoelt?
https://www.toolmax.nl/ma...sXkL4NqSeCLgaAp5kEALw_wcB
Dit weekend begonnen met het aflakken van de vloer.

Eerst geschuurd met korrel 120 dmv een rotex 150 ipv een woodboy. Dat was prima te doen en ben blij dat ik dat ding niet gehuurd heb.

Twee keer lak aangebracht volgens een "aflak plan":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGwKcfA-cx50L__qkS9yCuNp4Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqeIWT0jlHo4OO4toRQllkZi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/su3szyej_NncqLyxxcSDQkiI1Sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RD1ZOv1dB9o5BznxwGai8UOr.jpg?f=fotoalbum_large

Her en daar een lichte aanzet maar nauwelijks zichtbaar. Echter bij het trapgat, stap 10, zijn de aanzetten wel goed zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FapzezvPB2oTu9PRN7gS3nqevs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JX8d2yiWTWdh7RGS3vjEQkm3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gc_hGcqDg85HRzb3Xy3Id9SOekg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItwW6rTUWkpXTO2Qvdueibfh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet als laatste stap schuren met korrel 320 om vervolgens een laatste keer te lakken.

Kan ik de aanzetten nog repareren?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
NDF82 schreef op zondag 26 september 2021 @ 15:26:

Zijn de aanzetten niet gewoon stukken die al dubbel gedaan zijn? Dan zou dat in de volgende laag moeten verdwijnen. Je kan ergens onopvallends even proberen gezien je toch nog moet schuren.

En heb je wel eerst de vloer met een grondlak gedaan? Of meteen gaan lakken?
Grondlak zorgt voor betere hechting en betere vloeiing van de lak, en haalt tevens de kleur al naar boven zodat je minder aanzetten krijgt doordat de vloer niet meer zuigt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ik ben een freesbitje armer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEZIRM_nzLpkjHvT0UoCqy-Ddyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvUA1umZo9EKs0C0vOIy6LuG.jpg?f=fotoalbum_large

maar een sectie trap naar de nieuwe zolder rijker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqnNhZOMHniRRLZGt3w8yR4h8eo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QteQAPRnzk28QI66Q548X4R8.jpg?f=fotoalbum_large

dat was zwaar werk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbYUOlnTeMuXpBzgHthDGMwS9P8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucDaZVMRIZXYdWb3cVGBvvJJ.jpg?f=fotoalbum_large

De frees moest het na de 5e sleuf dus met een kleiner bitje doen maar na veel zwoegen was ik er.
Het voordeel van de gebruikte diktes (65mm voor de wangen, 50mm voor de tredes) is dat het allemaal zéér solide voelt: de tredes geven totaal niet mee bij het op- en aflopen. Dat voorspelt veel goeds voor als ik er straks met zware troep overheen moet :).

Ik ga even een nieuw bit regelen en dan binnenkort de tweede sectie bouwen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 13:00

Shapeshifter

Get it over with

[...]

Ah check, sommige inboedelverzekeringen vergoeden schade door huisgenoten.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Teijgetje schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:24:
[...]

Zijn de aanzetten niet gewoon stukken die al dubbel gedaan zijn? Dan zou dat in de volgende laag moeten verdwijnen. Je kan ergens onopvallends even proberen gezien je toch nog moet schuren.
Dan zou ik dat de eerste keer al gedaan moeten hebben. Het was al na de eerste keer zichtbaar. Ik heb inmiddels twee keer gelakt en de tweede keer de lichtere delen wat dikker proberen aanbrengen (voor zover mogelijk), maar dat hielp helaas niet.
Teijgetje schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:24:
[...]
En heb je wel eerst de vloer met een grondlak gedaan? Of meteen gaan lakken?
Grondlak zorgt voor betere hechting en betere vloeiing van de lak, en haalt tevens de kleur al naar boven zodat je minder aanzetten krijgt doordat de vloer niet meer zuigt.
Op advies van zowel de leverancier als de fabrikant meteen beginnen lakken. Volgens de vertegenwoordiger van de fabrikant is gronden alleen nodig bij massief hout. Niet bij parket met een toplaag van slechts 4 mm.

Woensdag middag ga ik tussen-schuren met 320 en donderdag een laatste keer aflakken. Ik ben bang dat ik het niet veel beter ga krijgen.

De zolder is mijn "oefen project". Volgende maand begin ik aan de verdieping en daar ga ik proberen baan-per-baan af te lakken ipv blok-per-blok. Wellicht helpt dat als ik netjes langs de v-groeven lak. To be continued :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:27

Bezulba

Formerly known as Eendje

NDF82 schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:24:
[...]

Dan zou ik dat de eerste keer al gedaan moeten hebben. Het was al na de eerste keer zichtbaar. Ik heb inmiddels twee keer gelakt en de tweede keer de lichtere delen wat dikker proberen aanbrengen (voor zover mogelijk), maar dat hielp helaas niet.

[...]

Op advies van zowel de leverancier als de fabrikant meteen beginnen lakken. Volgens de vertegenwoordiger van de fabrikant is gronden alleen nodig bij massief hout. Niet bij parket met een toplaag van slechts 4 mm.

Woensdag middag ga ik tussen-schuren met 320 en donderdag een laatste keer aflakken. Ik ben bang dat ik het niet veel beter ga krijgen.

De zolder is mijn "oefen project". Volgende maand begin ik aan de verdieping en daar ga ik proberen baan-per-baan af te lakken ipv blok-per-blok. Wellicht helpt dat als ik netjes langs de v-groeven lak. To be continued :-)
Ik vermoed dat je door de toplaag heen zit en dat je dit dus nooit meer netjes krijgt.

Ik had hetzelfde met mijn Crokinole speelbord. MDF en dan te hard schuren op de bovenkant.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qQWc8AN.jpg

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:43
Werd in de jaren 80 vaker gedaan: daar werd dan de CV ketel op geplaats (vaak nog met open en/of waakvlam :F :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:28
KingSizeBas schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:24:

Te doen:

[Afbeelding]
Je weet toch dat dit in de zomer een sauna word met temperaturen van 50 graden als de zon erop schijnt ;)
Zelf ook zon aanbouw gehad met die dakplaten. In de winter gaat je een elekstrische verwarming niet helpen, alle warmte verdwijnt zo door t dak. Dus zou overwegen om een sterke radiator op te hangen om het comfortabel te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juulrutten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:07
Jelte schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:46:
@juulrutten Let op dat de oudere plafonds niet berekend zijn op belasting voor gebruik als zolder. De balken zijn vaak niet zo dik. Check dat even. Want ook al bedenk je nu dat je hem niet zwaar gaat belasten, ben je dat mogelijk over een jaar of wat vergeten en ligt de hele zolder vol met zware spullen.
Bij ons (1912) moest er dan ook een nieuwe vloer in. Maar aangezien ik toch bezig was met de hele bovenverdieping was dat niet zo'n issue.
Volgens de bouwkundige is de zoldervloer stevig genoeg voor de opslag die ik voor ogen heb. Ik denk niet dat ik op kort termijn begin met een zware boekencollectie :P

Zou iemand die mij nog kan adviseren op isolatie materiaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@juulrutten Ik zou er gewoon glaswol/steenwol tussenproppen. Een stuk makkelijker dan PIR platen. Aangezien je PIR om maat moet zagen en daarna de randen moet afkitten om een gesloten geheel te krijgen.
Balkafstand zal net iets minder dan 60cm zijn en dan past een rol/plaat Glaswol/Steenwol er zo tussen. En doordat die net wat te breed zijn, sluit je de aardig aan op de balken. Sluit je het dan ook nog af met een plaat zit het helemaal goed.

Nadeel is natuurlijk wel dat je huidirritatie kan krijgen. Dus altijd een volledige trui met het liefst een hoodie dragen en handschoenen. Ook een mondkapje is wel fijn.
Even doorzetten en je bent zo klaar, aangezien je niet zoveel op maat hoeft te maken (alleen met een mes even de lengtes afsnijden op locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:17
NDF82 schreef op zondag 26 september 2021 @ 15:26:
[...]

Dit weekend begonnen met het aflakken van de vloer.

Eerst geschuurd met korrel 120 dmv een rotex 150 ipv een woodboy. Dat was prima te doen en ben blij dat ik dat ding niet gehuurd heb.

Twee keer lak aangebracht volgens een "aflak plan":

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Her en daar een lichte aanzet maar nauwelijks zichtbaar. Echter bij het trapgat, stap 10, zijn de aanzetten wel goed zichtbaar:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik moet als laatste stap schuren met korrel 320 om vervolgens een laatste keer te lakken.

Waarmee heb je afgelakt? Ik heb een paar maand terug hier 80m2 afgelakt met Skylt Original 2k lak. Ik heb met een roterende schuurmachine met p180 de (nieuwe eikenhouten) vloer geschuurd en vervolgens 3x in de lak gezet.

Lakken ging gewoon met rollers en niet in de vlakken zoals jij hebt gemaakt, maar ‘gewoon’ in een banen patroon naar de uitgang toe. Belanbtrijk was hierbij wél om echt nat in nat te rollen. De lak moet met wit schuim over de vloer rollen. De eerste laag deden we te zuinig. Dat zorge ervoor dat we dezefde banen/vlekken kregen als jij hebt. Vervolgens hebben we de volgende twee lagen dik aangezet, waarna hrt eindresultaat perfect is geworden.

Dus mocht je nog genoeg lak hebben, rol ‘m nog eens (evt. met 2 man om sneller te zijn) dik aan met goed nat in nat en dan zijn de banen die je nu ziet gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Slonzo schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:21:
[...]

Het heeft even geduurd voor ik er aan toe gekomen ben, maar ik heb 't gat voorlopig gewoon toegemaakt met een plaat mdf. De werkbladen worden op termijn vervangen, dit ziet er toch beter uit dan die ongegronde plaat mdf die er bovenop gegooid lag :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou eigenlijk die plaat die er nu inligt een stukje moeten verzinken, en dan een mooie snijplank er in oid :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
[b]NDF82 schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:24:

Belachelijk advies......... tenzij je geen kaal hout had.
Je hebt wel de juiste lak geadviseerd gekregen? Zo te zien een eiken toplaag dus hardhoutlak?
Grondlak haalt juist de kleur naar boven en voorkomt verkleuren.
Grondlak gebruik je bij een houten vloer, hoe dik die is maakt niet uit, ook in parketdelen van 3 meter dik dringt dat hooguit een mm in. Vaak slechts de bovenste mm, ook als je heel dik grondt.
En grondlak zorgt dus dat je daarna maar twee keer hoeft te lakken, waarbij de tweede laag met dure lak al beter vloeit omdat die niet intrekt. Een goede lak is namelijk 2x zo duur als grondlak.

Als ik lak doe ik nooit baan voor baan maar werk vanaf één kant naar waar ik er vanaf/uit kan. Daarbij giet ik de lak uit de bus direct in een baan op de vloer, die je daarna snel uitrolt. Dus je giet de drie vakken 1,2,4 om dan snel op te schuiven naar 3,5,6.
Zodoende kan je het teveel aan lak, je moet redelijk ruim lakken voor een glad resultaat, naar de volgende "vakken" trekken/uitrollen zodat je sneller werkt en altijd genoeg lak gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik wil mijn hardhouten deur ontvetten. Als je met thinner ontvet , doe je dan een dopje in een emmertje met water of doe je dit puur (op een doek)? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Waypoint schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:51:
Ik wil mijn hardhouten deur ontvetten. Als je met thinner ontvet , doe je dan een dopje in een emmertje met water of doe je dit puur (op een doek)? 😊
Puur, thinner mengt niet met water.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Om helemaal bij te blijven met VT wonen denk ik erover om de deuropening van de woonkamer als nis af te werken en een taatsdeur te plaatsen. Het is echter nog even de vraag of deze kamerhoog kan worden. Zouden de twee horizontale blokken boven de opening enige constructieve waarde hebben voor de linker (ytong) muur waar deze mee verbonden is? Als in: voorkomen dat hij omvalt. :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 13:57

breinonline

Are you afraid to be known?

Als je hem weghaalt zie je dat vanzelf :+

Ik denk dat het wel kan, al zou ik de scharnieren gevoelsmatig wel aan de rechterkant op de tweede foto plaatsen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Recoil schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:03:
Om helemaal bij te blijven met VT wonen denk ik erover om de deuropening van de woonkamer als nis af te werken en een taatsdeur te plaatsen. Het is echter nog even de vraag of deze kamerhoog kan worden. Zouden de twee horizontale blokken boven de opening enige constructieve waarde hebben voor de linker (ytong) muur waar deze mee verbonden is? Als in: voorkomen dat hij omvalt. :+

***members only***
Die constructieve waarde is nagenoeg 0

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-06 14:07
In ons nieuwe huis hebben we een aparte ruimte welke ideaal is als soort kantoor ruimte vast aan de woonkamer. inmiddels hebben we deze met een stalen glazen pui afgesloten. en liggen er 2 zitzakken waar de kids zich nu heerlijk vermaken in alle rust.

Tegenover deze zitzakken is een soort van nis van 290cm breedt en 74,8cm diep. (links is er ter breedte van 89cm slechts 33,5cm diep ivm meterkast daarachter) Het mooiste lijkt ons om dit van een massief eiken te maken en het liefst zwevend (zonder poten) De wandjes zijn van die gips gibo blokken wandjes. dus de voornaamste vraag kan het wat we willen / is het verstandig.

De 3d afbeelding ter illustratie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-Dcn0gtQKio5jubswCO-1Ley9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O3xmuFCLYQfSYZPCdT9fo3jm.png?f=fotoalbum_large

Situatie enkele weken geleden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JolOheQylUHlDB33t5w1GRu8GiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wZpQr7nGdIvR5GC2jpKYyrYg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 16-06 21:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWrC7uYnM7tE_xmzZbFcGMurz7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nU7p4jaAZYYWhACYsWXFAbs.jpg?f=fotoalbum_large
Omdat al die systainers, l-boxxen en andere dozen altijd maar in de weg liggen, een pax kast neergezet.

Blijken die Fein en Metabo koffers weer niet te passen (omdat ik niet goed had gemeten) :(

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:42
mr3000 schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:45:
Tegenover deze zitzakken is een soort van nis van 290cm breedt en 74,8cm diep. (links is er ter breedte van 89cm slechts 33,5cm diep ivm meterkast daarachter) Het mooiste lijkt ons om dit van een massief eiken te maken en het liefst zwevend (zonder poten) De wandjes zijn van die gips gibo blokken wandjes. dus de voornaamste vraag kan het wat we willen / is het verstandig.
Ik mis de echte vraag in je post. Je wilt iets in die nis. En dat 'iets' wil je van massief eiken. Ik neem even aan - gezien het plaatje - dat het een werkblad moet worden. ;)

Als de ruimte het toelaat om het blad als één geheel er zo in te schuiven (als één hoek net 89 graden is, wordt dat al een feest), dan lijkt het mij verstandig om stevige balkjes langs de drie zijden te bevestigen waar het blad op kan rusten. Je kunt het blad van bovenaf vastschroeven aan die balkjes. Om te voorkomen dat het blad in het midden aan de voorkant kan doorbuigen (het komt toch 75 cm van de muur af), heb je een goed dik blad nodig. Of je schroeft er een vierkante stalen koker onder tegenaan om het doorbuigen enigszins te beperken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
dreamscape schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:29:

Als de ruimte het toelaat om het blad als één geheel er zo in te schuiven (als één hoek net 89 graden is, wordt dat al een feest), dan lijkt het mij verstandig om stevige balkjes langs de drie zijden te bevestigen waar het blad op kan rusten. Je kunt het blad van bovenaf onderaf vastschroeven aan die balkjes. Om te voorkomen dat het blad in het midden aan de voorkant kan doorbuigen (het komt toch 75 cm van de muur af), heb je een goed dik blad nodig. Of je schroeft er een vierkante stalen koker onder tegenaan om het doorbuigen enigszins te beperken.
FTFY ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Waypoint schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:51:
Bedoel je niet ammoniak? Dat verdun je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:42
Ja, dat is wel mooier. Goed punt. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
bonzz.netninja schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:53:
[Afbeelding]
Omdat al die systainers, l-boxxen en andere dozen altijd maar in de weg liggen, een pax kast neergezet.

Blijken die Fein en Metabo koffers weer niet te passen (omdat ik niet goed had gemeten) :(
Het is bijna een wetmatigheid dat gereedschaps- en materiaalkoffers nooit in de kast passen. Ongeacht welke kast.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 16-06 21:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Gramser schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:48:
[...]

Het is bijna een wetmatigheid dat gereedschaps- en materiaalkoffers nooit in de kast passen. Ongeacht welke kast.
Die paxx kasten zijn dus wel ideaal voor l-boxxen. Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-professional.com/documents/126698/13076561/IMG_20170321_221550.jpg/00189c18-6c09-43d7-ba95-07c166b1fe0a?t=1518687373870
https://www.bosch-profess...l-boxx/13073654-t/p2#main

Maarja...die fein en metabo koffers :|

Misschien maar een systainer voor fein zoeken

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik zei al: BIJNA een wetmatigheid ;)

Je hebt het in elk geval beter op orde dan wij, maar iets zegt me dat je vaker klust... niettemin gebruiken wij drie oude BILLY-kasten om echt van alles in te dumpen qua gereedschap. Werkt best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

LED-Maniak schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:42:
[...]

Bedoel je niet ammoniak? Dat verdun je.
Nee voor hardhout . Ammoniak gebruik ik nooit meer , daar hebben we st marc voor 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-06 21:30
Mijn spouwmuur wordt binnenkort geisoleerd met parels. Voordat dat gebeurd wil ik nog wel de spouwmuur dichtzetten aan de bovenzijde, zodat de parels niet onder de dakpannen wegvliegen. Iemand suggesties wat daarvoor een handig middel is?
Ik zat zelf te denken aan klemmende sponzen of spouwborstels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Steenwol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:39
bonzz.netninja schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:53:
[Afbeelding]

Je moet ook de meter breed kasten nemen :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22MlDd6viXrGPD4nx9PEGAG33xQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgbVRDK6qkZku3azUYdkpx1F.jpg?f=fotoalbum_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:46
MWDKing schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:13:
Mijn spouwmuur wordt binnenkort geisoleerd met parels. Voordat dat gebeurd wil ik nog wel de spouwmuur dichtzetten aan de bovenzijde, zodat de parels niet onder de dakpannen wegvliegen. Iemand suggesties wat daarvoor een handig middel is?
Ik zat zelf te denken aan klemmende sponzen of spouwborstels.
Dat is niet nodig. Spul wordt gemengd met lijm. Waait nauwelijks iets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Zeg dat tegen degene die na een winderig dagje weer een lading uit m’n tuin mag vissen 😆

Ik zou het ook willen opsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:12
Ik heb een nieuwe aanhangwagen gekocht uiteraard met een houten bodem van betonplex. Om de betonplex te ontzien heb ik een op maat rubberen mat met nylon inlage besteld.

Nu zit ik alleen met de uitdaging wat is de meest handige optie om het te verbinden. Want verlijmen schijnt lastig te zijn, sommige sites lees ik licht opschuren van de toplaag betonplex maar andere weer dat het no-go is.

Een andere optie is op verscheidene punten een gat boren en vastbouten. Maar dan is de kans op vochtschade weer aanwezig.

Belangrijk punt is wel dat de aanhanger in 99,99% van de tijd verticaal droog staat in een schuur. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Hari-Bo op 28-09-2021 21:55 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Hari-Bo schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:53:
Ik heb een nieuwe aanhangwagen gekocht uiteraard met een houten bodem van betonplex. Om de betonplex te ontzien heb ik een op maat rubberen mat met nylon inlage besteld.

Nu zit ik alleen met de uitdaging wat is de meest handige optie om het te verbinden. Want verlijmen schijnt lastig te zijn, sommige sites lees ik licht opschuren van de toplaag betonplex maar andere weer dat het no-go is.

Een andere optie is op verscheidene punten een gat boren en vastbouten. Maar dan is de kans op vochtschade weer aanwezig.
Bout/schroef met hele brede stalen en daaronder rubber ring? Gaat de kar vaker in nat weer gebruikt worden? Want als dat slechts sporadisch is dan lijkt me het niet zo een probleem. Als het echt een keer hard regent dan haal je de mat even los.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@JT Dat is een optie inderdaad, maar ik ben wel meer van in 1x keer ipv oplossingen waarbij ik het alsnog weer los moet maken etc. Ik zou de mat ook vast kunnen maken op deze manier en de randen en gaten waar de bout/schroef doorheen komt met kit dichten.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hari-Bo schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:57:
@JT Dat is een optie inderdaad, maar ik ben wel meer van in 1x keer ipv oplossingen waarbij ik het alsnog weer los moet maken etc. Ik zou de mat ook vast kunnen maken op deze manier en de randen en gaten waar de bout/schroef doorheen komt met kit dichten.
Maar als kit werkt dan werkt high tack lijkt mij ook wel en dan kun je het gewoon lijmen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

t14wo schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:32:
[...]

Waarmee heb je afgelakt? Ik heb een paar maand terug hier 80m2 afgelakt met Skylt Original 2k lak. Ik heb met een roterende schuurmachine met p180 de (nieuwe eikenhouten) vloer geschuurd en vervolgens 3x in de lak gezet.

Lakken ging gewoon met rollers en niet in de vlakken zoals jij hebt gemaakt, maar ‘gewoon’ in een banen patroon naar de uitgang toe. Belanbtrijk was hierbij wél om echt nat in nat te rollen. De lak moet met wit schuim over de vloer rollen. De eerste laag deden we te zuinig. Dat zorge ervoor dat we dezefde banen/vlekken kregen als jij hebt. Vervolgens hebben we de volgende twee lagen dik aangezet, waarna hrt eindresultaat perfect is geworden.

Dus mocht je nog genoeg lak hebben, rol ‘m nog eens (evt. met 2 man om sneller te zijn) dik aan met goed nat in nat en dan zijn de banen die je nu ziet gewoon weg.
Met Pura Natura.

Bedankt voor de tip! Ik vermoed dat ik inderdaad ook te zuinig ben geweest. Ik ga het donderdag proberen ruimer aan te brengen. Ben onervaren dus vond het lastig inschatten hoe veel ik moest aanbrengen. Het is ontzettend duur spul dus de drang om het goed te doen is groot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Teijgetje schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:05:
[...]

Belachelijk advies......... tenzij je geen kaal hout had.
Je hebt wel de juiste lak geadviseerd gekregen? Zo te zien een eiken toplaag dus hardhoutlak?
Grondlak haalt juist de kleur naar boven en voorkomt verkleuren.
Grondlak gebruik je bij een houten vloer, hoe dik die is maakt niet uit, ook in parketdelen van 3 meter dik dringt dat hooguit een mm in. Vaak slechts de bovenste mm, ook als je heel dik grondt.
En grondlak zorgt dus dat je daarna maar twee keer hoeft te lakken, waarbij de tweede laag met dure lak al beter vloeit omdat die niet intrekt. Een goede lak is namelijk 2x zo duur als grondlak.

Als ik lak doe ik nooit baan voor baan maar werk vanaf één kant naar waar ik er vanaf/uit kan. Daarbij giet ik de lak uit de bus direct in een baan op de vloer, die je daarna snel uitrolt. Dus je giet de drie vakken 1,2,4 om dan snel op te schuiven naar 3,5,6.
Zodoende kan je het teveel aan lak, je moet redelijk ruim lakken voor een glad resultaat, naar de volgende "vakken" trekken/uitrollen zodat je sneller werkt en altijd genoeg lak gebruikt.
Ai... Het advies kwam toch mede direct van de vertegenwoordiger van de fabrikant. Uitgieten vind ik wel "eng" om eerlijk te zijn. Maar het is me inmiddels wel duidelijk dat het erg ruim aangebracht moet worden. En dat ik wellicht nog sneller moet werken :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gvd, if you want something done right... :/

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
JT schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:58:
[...]

Maar als kit werkt dan werkt high tack lijkt mij ook wel en dan kun je het gewoon lijmen?
Ik denk dat ik een poging ga wagen volgende week. :)
Ga een poging wagen met Bostik Premium H980 high tack lijmkit zwart 290ml ben benieuwd.

[ Voor 14% gewijzigd door Hari-Bo op 28-09-2021 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-06 20:19
JT schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:11:
Gvd, if you want something done right... :/

***members only***
Dat is mooi balen ja. Het resultaat is belangrijk, net als de weg er naartoe. Dat geldt voor mij ook. Doe liever wat meer zelf zodat ik er van kan leren (en het me geld bespaart) en nog belangrijker, omdat ik het leuk vind om te doen :)

Hier eenzelfde situatie. Vader van een vriend van me heeft een halve zaterdag geholpen met de balklaag van de carport, die op twee stempels laten staan en daarna zelf verder gegaan. In mei met hem een begin gemaakt, vanmiddag de laatste schoren erin gemaakt :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Peutpeut schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:23:
[...]

Dat is mooi balen ja. Het resultaat is belangrijk, net als de weg er naartoe. Dat geldt voor mij ook. Doe liever wat meer zelf zodat ik er van kan leren (en het me geld bespaart) en nog belangrijker, omdat ik het leuk vind om te doen :)

Hier eenzelfde situatie. Vader van een vriend van me heeft een halve zaterdag geholpen met de balklaag van de carport, die op twee stempels laten staan en daarna zelf verder gegaan. In mei met hem een begin gemaakt, vanmiddag de laatste schoren erin gemaakt :)
Zo zou ik het ook liever doen. Complicerende factor is dat ik een lichamelijk beperkte vrouw heb en hier niet echt mensen heb die me kunnen helpen, die wonen allemaal ver weg, nog los van hoeveel of weinig ervaring ze hebben met klussen :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:17
NDF82 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:59:
[...]

Met Pura Natura.

Bedankt voor de tip! Ik vermoed dat ik inderdaad ook te zuinig ben geweest. Ik ga het donderdag proberen ruimer aan te brengen. Ben onervaren dus vond het lastig inschatten hoe veel ik moest aanbrengen. Het is ontzettend duur spul dus de drang om het goed te doen is groot ;)
Js dat klinkt heel bekend. Dat spul van Skylt is ook duurder dan goud, en dus ook veel te zuinig geweest. Maar rol t gewoon lekker ruim in. Want als je eenmaal meubels hebt staan, wil je geen spijt krijgen dat je niet die 100 euro extra uitgegeven hebt aan lak. Lakken doe je eens in de 10-15 jaar. Bezuinig daar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Nu is er 1 opbouw elektraleiding voor de rookmelder die ik wil wegwerken, want dit is geen gezicht in een mooi strak gestucte zolder ;). Daarnaast wil ik een verlaagd plafond van 60cm breed, precies de breedte van een stucplaat, voor spots (zie rode arcering). De leiding voor de spots wil ik van het bestaande lichtpunt naar boven doortrekken (gele lijn).
Zitten de rookmelder en het lichtpunt op dezelfde groep?

Zoek dan eerst eens uit waar beide leidingen vandaan komen, misschien komen ze wel allebei vanuit dezelfde doos. Als je dan een schakeldraad in de leiding van de rookmelder erbij trekt heb je ineens nog maar 1 leiding weg te werken. Opsplitsen kan mooi in een centraaldoos in het verlaagde plafond (waar je dan weer de rookmelder op monteert).

Scheelt je ook weer in de muur frezen vanaf het lichtpunt. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1 ... 165 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/