[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 164 ... 452 Laatste
Acties:

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-02 22:25
pickboy schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:25:
[...]

Mag ik vragen hoe je bij deze prijzen komt?

Als ik kijk naar de hoeveelheid werk die het doorgaans is om al je elektra werk te verplaatsen naar een nieuwe locatie in huis dan lukt dat nooit voor € 300.

Het ligt er uiteraard ook aan over welke afstanden we het hebben, maar proef uit de info dat het in een andere ruimte komt. Dus dan lijkt het toch flink wat werk om alle huidige afgaande groepen om te leggen naar de nieuwe locatie.
Komt aan de andere kant van de hal. Het verleggen in huis wordt gedaan door bekende (elektricien). Heb voornamelijk materiaalkosten op dit vlak (en wellicht een krat bier ;) ).

Maargoed ik snap je punt, en dit puntje was een grove schatting, al wordt het 800,- lijkt het me de moeite waard.
Het ging me er nu meer om of ik hier uberhaupt verder in moet duiken, of zegt men dat die 25cm sowieso nooit goedgekeurd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 21:29
Daikirai schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:54:
[...]

Komt aan de andere kant van de hal. Het verleggen in huis wordt gedaan door bekende (elektricien). Heb voornamelijk materiaalkosten op dit vlak (en wellicht een krat bier ;) ).

Maargoed ik snap je punt, en dit puntje was een grove schatting, al wordt het 800,- lijkt het me de moeite waard.
Het ging me er nu meer om of ik hier uberhaupt verder in moet duiken, of zegt men dat die 25cm sowieso nooit goedgekeurd gaat worden.
Dat maakt de prijzen in ieder geval verklaarbaar. Goeie deal.

Bij nieuwbouw is het echt een no go, normtechnisch afgesproken, toegepaste norm in overeenkomst, dus wettelijke verplichting.

Bij bestaande bouw is dat iets anders, maar aangezien je een nieuwe meterruimte wilt creeren verwacht ik dat ze je gaan houden aan de normen van nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 21:51
@miicker Wordt het misschien gedekt door de verzekeraar? Bellen kan geen kwaad toch?
Hadden hier ook een vergelijkbaar probleem, gewapend glas dat door de wind stuk was gegaan. Hoewel we een redelijke tijd nadat het stuk was gegaan pas de verzekeraar belden, wouden ze nog steeds kostenloos het glas laten vervangen.
Past niet helemaal bij het 'Klussende Tweaker', maar is misschien je goedkoopste en mooiste oplossing?

• Marcel_
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 22:39
Ik heb een vraagje aan de kenners hier, wij hebben een stuk grond kunnen kopen van onze achterburen, echter is dit perceel zo'n 60cm lager dan onze tuin. We hebben een keermuur gemaakt van grote betonblokken om dit hoogteverschil op te vangen, deze staat in een fundering en wordt nog opgevuld met beton. We gaan hier een schutting op plaatsen die bestaat uit Douglas palen van 20x20 met daartussen Zweeds rabat. Nu is mijn vraag hoe we de Douglas palen het beste kunnen monteren tussen de stenen? Wanneer de palen op een zand ondergrond geplaatst worden gebruik je hier een poer voor die je in de beton stort, echter lijkt me dat hier wat overbodig. Ik zat zelf te denken om een betonschroefhuls van M20 in het beton te storten zodat je in principe een eigen poer maakt (bijv. https://www.gyzs.nl/demu-betonschroefhuis-elektrolytisch-verzinkt-1130-m20-x-100mm.html). Op deze betonschroefhuls wordt dan de paal gemonteerd door middel van een M20 verstelbaar anker.

Ter verduidelijking even een foto van het muurtje, er moet dus nog beton gestort worden tussen de stenen, daar willen we dan de betonschroefhuls in mee storten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
jeffreyvdb17 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:54:
Hallo iedereen,

Over 2 weken zijn we eigenaar van ons eerste appartement.
Nu hebben de vorige eigenaars de ramen 3-4 jaar geleden laten vervangen maar hebben de afwerking van een venster in de keuken uitgesteld om wie weet welke reden.
Nu vroeg ik mij af hoe ik dit het best zelf kan afwerken.
Ik had gedacht aan een kader maken en gyproc platen bevestigingen, maar geen idee of dit het slimste idee is.
Any ideas?

Thanks
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Is de wand reeds geïsoleerd? Of kijk je nu tegen de buitenmuur aan? (lijkt me onwaarschijnlijk, maar toch..)

Als het een geïsoleerde wand is, dan is het 't makkelijkst om de grote onregelmatigheden te verwijderen, in de rechterhoek een koof te maken met metal-stud en stucplaat om de buis met leidingen achter weg te werken en het geheel vervolgens door de stukadoor te laten afwerken.

Als je een beetje handig bent kun je in de hoek links een verdiept nisje maken waarin je jullie peper en zoutstelletje kwijt kan zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://enfab.nl/wp-content/uploads/2021/05/20210531_173211195_iOS-767x1024.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door herofruit op 22-09-2021 15:18 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

• herofruit
Marcel_ schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:52:
Ik heb een vraagje aan de kenners hier, wij hebben een stuk grond kunnen kopen van onze achterburen, echter is dit perceel zo'n 60cm lager dan onze tuin. We hebben een keermuur gemaakt van grote betonblokken om dit hoogteverschil op te vangen, deze staat in een fundering en wordt nog opgevuld met beton. We gaan hier een schutting op plaatsen die bestaat uit Douglas palen van 20x20 met daartussen Zweeds rabat. Nu is mijn vraag hoe we de Douglas palen het beste kunnen monteren tussen de stenen? Wanneer de palen op een zand ondergrond geplaatst worden gebruik je hier een poer voor die je in de beton stort, echter lijkt me dat hier wat overbodig. Ik zat zelf te denken om een betonschroefhuls van M20 in het beton te storten zodat je in principe een eigen poer maakt (bijv. https://www.gyzs.nl/demu-betonschroefhuis-elektrolytisch-verzinkt-1130-m20-x-100mm.html). Op deze betonschroefhuls wordt dan de paal gemonteerd door middel van een M20 verstelbaar anker.

Ter verduidelijking even een foto van het muurtje, er moet dus nog beton gestort worden tussen de stenen, daar willen we dan de betonschroefhuls in mee storten.

***members only***
Ik heb in een bestaanden betonnen borderafscheiding vier gaten geboord en daarop deze paalhouder gemonteerd d.m.v. een messing draadeind met een chemisch anker in het beton te verwerken. Mooie doppen erop en klaar.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:03
colvano schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:02:
[...]

Heb je dit ingeschat of heb je al offertes? Wij laten de gasmeter bijvoorbeeld verplaatsen (ongeveer 50cm). Dat kost al €1200. Ik denk dat er dus nog wel wat kosten bij gaan komen.
*slik* Ik mag binnenkort ook gas, elektra, telefoon en water laten verplaatsen. Ook zo’n klein stukje, maar dat bedrag is toch een stuk hoger dan waar ik op gerekend had :'(

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
decipherer schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:22:
[...]

*slik* Ik mag binnenkort ook gas, elektra, telefoon en water laten verplaatsen. Ook zo’n klein stukje, maar dat bedrag is toch een stuk hoger dan waar ik op gerekend had :'(
Ja het is behoorlijk aan de prijs helaas allemaal. Ik zou rekening houden met €1200 per te verplaatsen aansluiting. Wij doen een volledige renovatie en ik vond het fijn om de meters onder elkaar te hebben om een normale kast te kunnen bouwen. Het was even slikken en niet te vaak aan terug denken!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:56

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Voor de houtbewerkers; ik wil een aanrecht werkblad in de olie zetten, en heb ook van het reststuk een stukje vensterbank in elkaar gezet.

Hoe doe ik dat met afkitten van de randen en werkblad-muur? Dat vraagt een vetvrije ondergrond, maar eerst kitten en dan olieen lijkt me ook niet logisch. Ideale wereld olie ik de boel los, aan beide kanten, en zet ik ze dan op hun plek en vast...

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
colvano schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:02:
[...]

Heb je dit ingeschat of heb je al offertes? Wij laten de gasmeter bijvoorbeeld verplaatsen (ongeveer 50cm). Dat kost al €1200. Ik denk dat er dus nog wel wat kosten bij gaan komen.
Heb je toevallig een oude gasmeter? Bij mij is hij gratis verplaatst omdat de meter(en daardoor ook de toevoerbuis) toch werd vervangen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Iemand die hier toevallig ervaring heeft met het opvullen van een schroefgat in een zijwandje van een IKEA Besta kastje waar je vervolgens weer een schroef in kunt draaien voor het opnieuw bevestigen van een scharnier voor een deurtje?

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
JBS schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:30:
Iemand die hier toevallig ervaring heeft met het opvullen van een schroefgat in een zijwandje van een IKEA Besta kastje waar je vervolgens weer een schroef in kunt draaien voor het opnieuw bevestigen van een scharnier voor een deurtje?
Koop polyester plamuur bij de action.

Dat is sterk genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou het uitboren met een 4.5mm boortje en een 5mm deuvel in lijmen. Plamuur leent zich niet om in te schroeven.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

zonoskar schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:52:
[...]

Ik zou het uitboren met een 4.5mm boortje en een 5mm deuvel in lijmen. Plamuur leent zich niet om in te schroeven.
Dat. Plamuur verbrokkelt, dus niet doen.
Heb bovenstaande laatst al eens gedaan bij een stel deuren waar het beslag gewoon zo vaak op en afgedraaid was dat de gaten uitgewoond waren.

offtopic:
nee niet mijn deuren, dont ask

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Daarom polyester plamuur. Normale plamuur is een drama.

Iets in lijmen kan ook, maar mijn ervaring is dat je boor dan wegloopt (2 verschillende materialen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:19

Seafarer

XXX

Daikirai schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:29:
[...]

Elektra verzwaren ~260
Elektra verplaatsen ~500 (zal evt vervallen, zie ook bovenstaand)
Gas verplaatsen ~500
Nieuwe elektra in meterkast ~1.000

Elektra in huis verleggen ~300
Gas in huis verleggen ~200
Kastje erom bouwen/ventilatie etc ~300

Mis ik dan nog iets?
Als dat de lokale prijzen zijn dan valt het mee. Bij wat ik met een kennis meemaakte.
Hoofdaansluiting verplaatsen 2500 euro. Situatie zal wel net even anders geweest zijn.

Ik denk dat je lijstje wel compleet is.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zendur77
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 21:19
Houtlijm en luciferhoutjes. Als de lijm uitgehard is de boel vlak maken en de schroef kan er weer in.

• Marcel_
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 22:39
herofruit schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:40:
[...]

Ik heb in een bestaanden betonnen borderafscheiding vier gaten geboord en daarop deze paalhouder gemonteerd d.m.v. een messing draadeind met een chemisch anker in het beton te verwerken. Mooie doppen erop en klaar.
Bedankt voor je reactie, heb je wellicht een foto van het eindresultaat zodat ik de montage wat beter begrijp?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:06

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Plafonnetje leggen, niemand zeggen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaLIcZ8sGjmZRQ-VMx1kJpdui_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3JnJVROCIIy0CiS2UWkE1CE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUT2unVyH6zWQTYIx1qaQdeemDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RkPguDbbFOcds2v8bN9vpoXv.jpg?f=fotoalbum_large

'k heb de hele klus gedaan, vijf dikke bielzen in de beugels slaan
nat van 't zweet en handen zeer, nu leg ik mijn hamertje neer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:18:
Gloeiende, de avond moet nog beginnen en er zit een deuntje in mijn kop... Bedankt |:(

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

sypie schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:26:
[...]

Gloeiende, de avond moet nog beginnen en er zit een deuntje in mijn kop... Bedankt |:(
:D _O-.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:37

MJV

Konijnenhok en stukje houtskeletmuur met potdekseldelen ook weer af :). Stiekem toch meer werk dan je denkt; maar ook best tevreden met hoe het eruit is komen te zien. Plantenbak uiteindelijk afschot gegeven voor eerst een laagje zand onder een hoek, en toen pas het vijverfolie te plaatsen. Vervolgens het folie (en hout) aan een kant voorzien van wat gaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOh2U_hRppdr4h9D3iNz7pGyXRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tb1WD8b5LtbScxCJVgVfxSH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hMWLoYacYSRyBkTFJOEriAkrwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzeCLL43ScK5Xws5RHVXHbiI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door MJV op 22-09-2021 21:57 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

[Afbeelding]

[Afbeelding]

'k heb de hele klus gedaan, vijf dikke bielzen in de beugels slaan
nat van 't zweet en handen zeer, nu leg ik mijn hamertje neer
Ziet er strak uit. Ik hoop wel dat die balken zeker 15 mm heen en weer kunnen bewegen? Het blijft hout.

Ga je lol van hebben.

Onder de balken kun je nog latjes schroeven en daar bovenop mooi al je rest stukjes (tussen de balken) bewaren van hout, pijp enz. enz. Omdat je het van onderen bekijkt heb je altijd goed zicht op rest stukjes.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Seafarer schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:10:
[...]

Ziet er strak uit. Ik hoop wel dat die balken zeker 15 mm heen en weer kunnen bewegen? Het blijft hout.

Ga je lol van hebben.

Onder de balken kun je nog latjes schroeven en daar bovenop mooi al je rest stukjes (tussen de balken) bewaren van hout, pijp enz. enz. Omdat je het van onderen bekijkt heb je altijd goed zicht op rest stukjes.
Het is gortdroog in de garage (overal rondom geïsoleerd en ook verwarmd in de winter), plus de balken zijn niet nieuw en komen uit een sloop van een schuur. Ze zullen nog iets inkrimpen verwacht ik bij verder uitdrogen. De meeste werking mag je in de breedte verwachten, niet de lengte (ze liggen er ook gewoon strak in).

Er komen verder alleen platen op maar ik ga inderdaad nog iets tussen de balken maken voor beperkte opslag, al zullen er ook buizen doorheen gaan lopen om op diverse plaatsen apparaten af te kunnen zuigen met de HBM300 afzuiging - die word binnenkort (als de trap af is) op zolder geplaatst. Scheelt weer ruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

HTT-Thalan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:22:
[...]

Het is gortdroog in de garage (overal rondom geïsoleerd en ook verwarmd in de winter), plus de balken zijn niet nieuw en komen uit een sloop van een schuur. Ze zullen nog iets inkrimpen verwacht ik bij verder uitdrogen. De meeste werking mag je in de breedte verwachten, niet de lengte (ze liggen er ook gewoon strak in).

Er komen verder alleen platen op maar ik ga inderdaad nog iets tussen de balken maken voor beperkte opslag, al zullen er ook buizen doorheen gaan lopen om op diverse plaatsen apparaten af te kunnen zuigen met de HBM300 afzuiging - die word binnenkort (als de trap af is) op zolder geplaatst. Scheelt weer ruimte.
Ik zou gewoon links en rechts eens informatie opvragen. Balken horen los te liggen.

Ga bij mij in de buurt maar eens navragen, 4 garages, de zij muur eruit gedrukt. Hout is en blijft een levend materiaal wat je de ruimte moet geven om te kunnen bewegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Seafarer schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:29:
[...]

Ik zou gewoon links en rechts eens informatie opvragen. Balken horen los te liggen.

Ga bij mij in de buurt maar eens navragen, 4 garages, de zij muur eruit gedrukt. Hout is en blijft een levend materiaal wat je de ruimte moet geven om te kunnen bewegen.
Nou, ik heb het nogmaals bij wat kenners nagevraagd en die zeggen lekker laten liggen. Ze zullen nog iets krimpen maar zeker niet in de lengte uitzetten.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-05 10:22
Ziet er netjes uit. Ik vraag me altijd af waar mensen die kaarsrechte balken en planken vandaan halen. Als ik zoiets bij Hornbach ofzo haal, zijn ze altijd krom, getordeerd of hol/bol. Superirritant en lastig te verwerken.

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Aapie schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:22:
[...]

Klopt die dingen zou ik niet meer kopen.. out of the box vibreren ze en maken ze een bak geluid. Ik adviseer nu alleen nog maar Duco boxen
Deze dingen hangen volgens mij normaal op de zolder, maar is het gek om deze in een meterkast in de hal te monteren? De meterkast grenst aan de buitengevel van een vrijstaand huis. Verder is er geen mogelijkheid meer om vanaf de zolder buizen naar de benedenverdieping te krijgen, terwijl er juist beneden verschillende ruimtes moeten worden afgezogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
checkdiz schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:05:
[...]

Deze dingen hangen volgens mij normaal op de zolder, maar is het gek om deze in een meterkast in de hal te monteren? De meterkast grenst aan de buitengevel van een vrijstaand huis. Verder is er geen mogelijkheid meer om vanaf de zolder buizen naar de benedenverdieping te krijgen, terwijl er juist beneden verschillende ruimtes moeten worden afgezogen.
Bij mij hangt-ie in de bijkeuken, en de afzuiging gaat -net als die van de CV-ketel- door het geisoleerde plafond van het platte dak van de aanbouw erachter. Werkt prima. In een meterkast moet je misschien nog even extra uitkijken, maar ik zie niet direct een groot nadeel (behalve dat het met de buizen etc best wat ruimte kan innemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 09:50

JT

VETAK y0

Beginnen met de carport. Nu kan ik natuurlijk een halfhoutsverbinding pakken voor de ringbalken, maar wat denken jullie van de ringbalk onder verstek (45 graden) afzagen zodat je alleen een naar hebt op de hoek van de staander?
Marcel_ schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:52:

***members only***
Ik zou aan hetzelfde denken als wat jij zegt, alleen goed letten op waterpas.
MJV schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:17:
Konijnenhok en stukje houtskeletmuur met potdekseldelen ook weer af :). Stiekem toch meer werk dan je denkt; maar ook best tevreden met hoe het eruit is komen te zien. Plantenbak uiteindelijk afschot gegeven voor eerst een laagje zand onder een hoek, en toen pas het vijverfolie te plaatsen. Vervolgens het folie (en hout) aan een kant voorzien van wat gaten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hokje ziet er wel premium uit :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:11
JT schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:47:
Beginnen met de carport. Nu kan ik natuurlijk een halfhoutsverbinding pakken voor de ringbalken, maar wat denken jullie van de ringbalk onder verstek (45 graden) afzagen zodat je alleen een naar hebt op de hoek van de staander?

[...]

Ik zou aan hetzelfde denken als wat jij zegt, alleen goed letten op waterpas.

[...]

Hokje ziet er wel premium uit :P
Kan allebei, maar een verstek zagen op een ringbalk van bijv. 15cm is wel wat "spannender" dan halfhout. Ik vind het verstek persoonlijk mooier.

Ik weet dat Kylie Stumpenhorst altijd verstek doet:

YouTube: Cabin in the Woods Part 9: Cedar Porch Framing
Gramser schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:44:
Ziet er netjes uit. Ik vraag me altijd af waar mensen die kaarsrechte balken en planken vandaan halen. Als ik zoiets bij Hornbach ofzo haal, zijn ze altijd krom, getordeerd of hol/bol. Superirritant en lastig te verwerken.
Kans dat je bij een Bouwmaat, Pontmeyer (al vind ik die de laatste tijd echt belachelijk qua prijs en hout), Jongeneel + elke andere houthandel gewoon rechte balken haalt is veel groter.

Ik haal alles wat geen latjes of >2 meter is gewoon bij de bouwmaat. Tuurlijk zijn daar ook kromme balken, maar die zullen altijd aan de zijkant van het vak staan :+

[ Voor 41% gewijzigd door KillaZ op 23-09-2021 10:08 ]

K to the KillaZ

• Gramser
[b]KillaZ schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:53:
Kans dat je bij een Bouwmaat, Pontmeyer (al vind ik die de laatste tijd echt belachelijk qua prijs en hout), Jongeneel + elke andere houthandel gewoon rechte balken haalt is veel groter.

Ik haal alles wat geen latjes of >2 meter is gewoon bij de bouwmaat. Tuurlijk zijn daar ook kromme balken, maar die zullen altijd aan de zijkant van het vak staan :+
Goede tip - toch Bouwmaat maar eens proberen, die zitten hier nog vrij dichtbij.

• herofruit
Marcel_ schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:51:
[...]

Bedankt voor je reactie, heb je wellicht een foto van het eindresultaat zodat ik de montage wat beter begrijp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szxWDzxJvLRYgK1XRzzJYBTAU1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIDdYIUCqd55VL8P1gfO8K5U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A24bBylyxubzMmeUt8N01EKIdfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaIJZzLvnU5zOcHggTnRewvq.jpg?f=fotoalbum_large

De paalhouder aan het beton gefixeerd met 4 gaten en daarin een chemisch anker met het draadeind. (Tip: het draadeind eerst heel ruim afzagen, daarna chemisch verankeren, op het laatst pas op definitieve lengte maken. Dus ná het uitharden. Je kan de draadeind altijd korter maken, nooit langer ;)) In jouw geval stort je de draadeinden dus mee in het beton. Misschien kan je twee houten malletjes maken die je meestort in het beton met de juiste dimensies van de paalhouder? Dan weet je dat boven de grond de maatvoering exacte klopt.

De paalhouder zit aan de Douglas paal vast met 4 flinke houtdraadbouten (klein beetje voorboren). Natuurlijk ook in het midden van de paal met een speedboor of slangenboor een gat maken dat groot genoeg is voor de dikke bout van de paalhouder. Dit geeft echter nul stevigheid, dus die kan je vrij ruim boren.

[ Voor 8% gewijzigd door herofruit op 23-09-2021 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:13:
[...]

Goede tip - toch Bouwmaat maar eens proberen, die zitten hier nog vrij dichtbij.
Bouwmaat :| ik dacht dat je daar als particulier ook kon kopen, maar dat kan alleen op online bestelling.
Na 14 uur besteld is pas na 2 dagen afhalen. Terwijl ze het gewoon van de eigen voorraad pakken.
Een belletje hielp ook niet (nee meneer, u bent niet de enige die een bestelling plaatst). Dan toch liever Toolstation ofzo (maar die heeft geen hout enzo).

• Gramser
Cheesy schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:27:
[...]

Bouwmaat :| ik dacht dat je daar als particulier ook kon kopen, maar dat kan alleen op online bestelling.
Na 14 uur besteld is pas na 2 dagen afhalen. Terwijl ze het gewoon van de eigen voorraad pakken.
Een belletje hielp ook niet (nee meneer, u bent niet de enige die een bestelling plaatst). Dan toch liever Toolstation ofzo (maar die heeft geen hout enzo).
Oh joh... -O-

Ik zat net de website te bekijken en dacht daarop op te maken dat een particulier daar ook gewoon heen kon. ;w

• Shapeshifter
  • Laatst online: 14-05 20:53

Shapeshifter

Get it over with

checkdiz schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:05:
[...]

Wij hebben er twee, een in de technische ruimte op de 2e verdieping die de begane grond en 1e t/m 3e verdieping doet en een in de garage naast de meterkast die alleen de garage doet (de garage zit onder de begane grond). Gezien de hoeveelheid ruimte die je nodig hebt voor alle buizen is een extra kastje naast je meterkast misschien een optie?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• herofruit
KillaZ schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:53:
[...]

Kan allebei, maar een verstek zagen op een ringbalk van bijv. 15cm is wel wat "spannender" dan halfhout. Ik vind het verstek persoonlijk mooier.

Ik weet dat Kylie Stumpenhorst altijd verstek doet:

YouTube: Cabin in the Woods Part 9: Cedar Porch Framing
Verstek is een stuk mooier. Wel jammer dat de beste man in de video er vervolgens zichtbare schroeven indraait |:( Heb hier gewoon een half lap verbinding gemaakt voor de pergola. Vind het niet zo storend :)

[ Voor 7% gewijzigd door herofruit op 23-09-2021 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Cheesy schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:27:
[...]

Gewoon hier even een pasje aanvragen Kees. Hiermee nooit problemen gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

[...]
Waarom mag niemand weten dat jij een plafonnetje hebt? Komt er een kwekerij voor "eigen gebruik" ofzo? De schuur is ook al geïsoleerd en verwarmd.....

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:11
herofruit schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:41:
[...]

Verstek is een stuk mooier. Wel jammer dat de beste man in de video er vervolgens zichtbare schroeven indraait |:( Heb hier gewoon een half lap verbinding gemaakt voor de pergola. Vind het niet zo storend :)
Wordt nog een dek op gemaakt volgens mij, dus daarom dat er een zichtbare schroef in gaat ;)

K to the KillaZ

• herofruit
KillaZ schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:12:
[...]

Wordt nog een dek op gemaakt volgens mij, dus daarom dat er een zichtbare schroef in gaat ;)
Ja, dan natuurlijk helemaal dikke d:)b

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:21
Nu mijn dochter begonnen is met Kickboksen wil ze graag een bokszak / trapzak hebben. En deze zou in de inpandige garage moeten komen te hangen.

Nu heb ik zelf tot 2 jaar terug altijd gekickbokst en ook in ons vorige huis een trapzak gehad. Deze had ik bevestigd aan de balken van het plafond/dakconstructie. Hier kwamen flink wat krachten op.

Daarom vraag ik mij af hoe ik de trapzak het beste zou kunnen bevestigen in de kanaalplaten waaruit het plafond in de garage bestaat.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-05 15:55
Ik heb een vraag over mij poortdeur die klemt.
Poort is door de vorige bewoners geplaast maar sinds dat wij er wonen heeft deze altijd al geklemd bij koud of vochtig weer. Op de foto is te zien dat deze bovenaan aanloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j51UchRcMVuO2PY4-kaDGl3-3FI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJ6z5iTtYwOQdeIFvBA9mB0g.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit fixen of waar moet ik beginnen met kijken? Ik had al gezien dat de paal links alleen in de grond staat en niet vast is gemaakt aan de schuur. Ook staat de paal rechts (waar de deur tegenaan loopt) niet waterpas.

• Bezulba
  • Laatst online: 27-05 22:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

Snelste oplossing: deel van de bovenkant van de rechterkant van de deur afschaven.

"Nettere" oplossing:

Paal links meer tegen de schuur aan bevestigen zodat de paal minder naar rechts hangt of je scharnieren beter afstellen maar ik vermoed dat die scharnieren niet al te veel aanpas mogelijkheden hebben.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Makkelijkste is de balk boven de deur even los halen, daarna met wat geweld aan de bovenkant de 2 palen uit elkaar duwen en daarna de balk er weer op schroeven met iets meer ruimte voor de deur.

Ik denk sowieso dat die balk boven aan wat aan het doen is geweest (niet goed vast of aan het werken), want anders had het gat aan de bovenkant nooit smaller kunnen worden.

• Gramser
TheGhostInc schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:55:
[...]

Makkelijkste is de balk boven de deur even los halen, daarna met wat geweld aan de bovenkant de 2 palen uit elkaar duwen en daarna de balk er weer op schroeven met iets meer ruimte voor de deur.

Ik denk sowieso dat die balk boven aan wat aan het doen is geweest (niet goed vast of aan het werken), want anders had het gat aan de bovenkant nooit smaller kunnen worden.
... maar dan moet je dus ook iets met de schutting fröbelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:57:
[...]

De gemiddelde schutting geeft wel wat mee als je er gewoon kracht op zet.
Ik sluit niet uit dat daarna de deur van de buren klemt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-05 16:24
badkuip schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:43:
Poort is door de vorige bewoners geplaast maar sinds dat wij er wonen heeft deze altijd al geklemd bij koud of vochtig weer. Op de foto is te zien dat deze bovenaan aanloopt.

[Afbeelding]

Hoe kan ik dit fixen of waar moet ik beginnen met kijken? Ik had al gezien dat de paal links alleen in de grond staat en niet vast is gemaakt aan de schuur. Ook staat de paal rechts (waar de deur tegenaan loopt) niet waterpas.
Sluitring m16 of m20, dacht ik. Deze over de pen van het onderste scharnier heen, deur komt dan aan de bovenzijde wat hoger.

Wh-mdc07j3e5

• bresbres68
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-01 09:54
In ons huis uit de jaren 60 zit bij een binnendeur een groot gat wat zelfs helemaal open is. Zie de foto.
Hoe kan ik dit het beste repareren. Al een paar keer geprobeerd met standaard opvulsel maar dat gaat niet goed. Door veelvuldig openen dicht van deur laat het weer los. Wat kan ik het beste doen om dit gat definitief weg te krijgenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sx43sh9w11xOXpJfXAXI5LETj1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00zUgTmRy9uRCJ9HeNGb1Wcb.jpg?f=fotoalbum_large

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43

BCC

Losse delen eruit halen en dan een gipsblok erin lijmen met pur. Dan stucen. In de jaren 60 werd vaak erg veel zand gebruikt, dus voorstrijken helpt ook hier denk ik.

[ Voor 37% gewijzigd door BCC op 23-09-2021 12:37 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:43
Verdergaan op wat bcc hierboven zegt. Misschien is het ook handig om even te kijken hoe het kozijn aan de muur vast zit. Misschien zit het wel wat losjes en kan je het nog verstevigen (paar extra slagpluggen?) . Of misschien zit er ene schroef precies bij de plek waar het steeds losgaat oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
badkuip schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:43:

[Afbeelding]

Deur eruit,
En dan met een forse hamer op oog van de heng slaan, zodat deze iets meer naar binnen gaat, en dan de deur weer terug plaatsen

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn balkondeur heeft een dorpelprofiel vanuit de bouw, waar het rubber inmiddels wel van versleten is.

Zo'n profiel:
Afbeeldingslocatie: https://www.sloterop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/u/lus5gar.gif

Nu kan ik nergens het model of de fabrikant vinden op het profiel, en losse rubbers voor zulke profielen vind ik ook nergens.

Is het dan 'normaal' om het hele profiel te vervangen? Lijkt mij nogal een verspilling want met het alumium is niets mis.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Wolly schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:17:
Mijn balkondeur heeft een dorpelprofiel vanuit de bouw, waar het rubber inmiddels wel van versleten is.

Zo'n profiel:
[Afbeelding]

Nu kan ik nergens het model of de fabrikant vinden op het profiel, en losse rubbers voor zulke profielen vind ik ook nergens.

Is het dan 'normaal' om het hele profiel te vervangen? Lijkt mij nogal een verspilling want met het alumium is niets mis.
Vanuit de bouw, suggereert dat het nog niet zo'n oud pand is. Benader de bouwer eens (of iemand van de VVE?) of zij weten wie het geleverd heeft. Weten ze meestal wel. ;)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 21:30

Zo'n profiel:
[Afbeelding]

Volgens mij zitten die rubbers ook in de standaard tochtprofielen die je bij de bouwmarkt kunt kopen. Kun je het daar niet uithalen?
Ik vraag me trouwens wel af hoe je dat rubber weer in je Alu profiel krijgt. Dat zal wel een lekker worsteling worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-05 15:55
Bezulba schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:51:
Snelste oplossing: deel van de bovenkant van de rechterkant van de deur afschaven.

"Nettere" oplossing:

Paal links meer tegen de schuur aan bevestigen zodat de paal minder naar rechts hangt of je scharnieren beter afstellen maar ik vermoed dat die scharnieren niet al te veel aanpas mogelijkheden hebben.
Snelste oplossing gaat niet lukken, deur klemt omdat metalen profiel (horizontaal) tegen de balk rechts aan schuurt.
Nette oplossing: scharnieren valt niets aan te stellen zie ik. Paal links tegen de muur aanzetten kan, maar vraag me af of ie het houdt met een paar slagpluggen.
TheGhostInc schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:55:
[...]

Was ik aan begonnen, om de balk los te maken in ieder geval de paal rechts weer in het lood te zetten. Ik weet niet welke hobbybob dit gemaakt heeft maar hier heeft iemand torx schroeven van boven naar beneden de paal in geboord. ik kon de bovenste helft van de schroef eruit halen met de schroefmachine de onderste helft is blijven zitten, blijkbaar geknapt.
Heb nu zaagbladen in bestelling staan voor m'n multitool, dan slijp ik het wel door. en zet ik er nieuw schroeven in.
Gramser schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:57:
[...]

De speling tussen de schutting en rechts van de paal is ongeveer 1 cm. Als de paal iets verder recht staat dan denk ik dat ik de beugels opnieuw vastboor aan de schutting en dat die ruimte gewoon kleiner wordt.
TheGhostInc schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:01:
[...]

De gemiddelde schutting geeft wel wat mee als je er gewoon kracht op zet.
Ik sluit niet uit dat daarna de deur van de buren klemt ;)
Deur van de buren is geen issue want onze schutting loopt niet door. Rechts van mijn schutting zit een stenen muurtje van de buren.
tonny147 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:15:
[...]

Sluitring m16 of m20, dacht ik. Deze over de pen van het onderste scharnier heen, deur komt dan aan de bovenzijde wat hoger.
Ja, dat schiet niet op denk ik, hoe hoger de deur komt te hangen hoe meer deze aanloopt...
HyperTrophy schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:33:
[...]

Deur eruit,
En dan met een forse hamer op oog van de heng slaan, zodat deze iets meer naar binnen gaat, en dan de deur weer terug plaatsen
Doe ik als laatste denk ik, als alle andere opties bekeken zijn.

• Wolly
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:39:
[...]
Vanuit de bouw, suggereert dat het nog niet zo'n oud pand is. Benader de bouwer eens (of iemand van de VVE?) of zij weten wie het geleverd heeft. Weten ze meestal wel. ;)
Bijna 20 jaar oud, die bouwer bestaat niet meer :F

• Wolly
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:19:
[...]

Volgens mij zitten die rubbers ook in de standaard tochtprofielen die je bij de bouwmarkt kunt kopen. Kun je het daar niet uithalen?
Ik vraag me trouwens wel af hoe je dat rubber weer in je Alu profiel krijgt. Dat zal wel een lekker worsteling worden.
Goede vraag, ik dacht met vaseline?

Maar die rubbers zullen toch bij meer mensen verslijten??

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 12:59
Wij hebben een sectionaal garagedeur met electrische bediening van Novoferm. Na plm zes jaar probleemloos gewerkt te hebben, wil deze de laatste weken niet meteen goed opengaan. Als we de deur open willen doen met de afstandbediening of de knop op de muur, dan komt die in beweging en als die dan een 10-15 cm open is valt de deur dan meteen stil. Als je vervolgens nog een keer de knop indrukt gaat die wel goed open.

Sluiten is nooit een probleem en zo nu en dan opent die ook wel in een keer zoals die altijd gedaan heeft. Ik dacht eerst dat de tandriem een beetje uitgerekt was in de tijd en heb die weer iets opgespannen, maar dat lijkt geen verschil te maken. Ik heb ook de geleiderails bekeken of daar iets zit wat de loop belemmert, maar daar is niets opvallend aan te zien.

Iemand ervaring hiermee, wellicht een oplossing of een idee waar ik verder kan kijken? Ik kan de leverancier erbij halen, maar als ik zoiets zelf kan doen dan wil ik dat eerst proberen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik wil een 3d printer aan de muur (in een kast) bevestigen ..

Ik zit zelf aan onderstaande beugels te denken ipv de 3hoek eronder (iets met betonnen steen 40x40 eronder) wegens stabiliteit v.d printer maar dat is nogal heavy dus vandaar deze beugels.

Afbeeldingslocatie: https://www.onderdelenexpert.nl/media/amasty/webp/catalog/product/cache/700x700/muursteun-magnetron-universeel-zilver-tot-40-kg-484000008623_jpg.webp

Of zou ik beter iets anders kunnen verzinnen ? de uitdaging is dat ik eronder niet veel ruimte heb wegens tafel die hoog/laag kan bewegen.

mooier zou beugels zijn die wat minder "opvallend" massief zijn bv 3hoek model ofzo . maar zou dat het gewicht houden (draad bouten in de betonnen-muur)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

tsjoender schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:38:
Wij hebben een sectionaal garagedeur met electrische bediening van Novoferm. Na plm zes jaar probleemloos gewerkt te hebben, wil deze de laatste weken niet meteen goed opengaan. Als we de deur open willen doen met de afstandbediening of de knop op de muur, dan komt die in beweging en als die dan een 10-15 cm open is valt de deur dan meteen stil. Als je vervolgens nog een keer de knop indrukt gaat die wel goed open.
Heb je de motor al eens losgekoppeld en 'm met de hand open en dicht gedaan? Wellicht voel je een zwaar punt rond die 10-15cm.
Buiten dat, de deur een keer schoonmaken en smeren kan vast geen kwaad. Dit filmpje geeft goeie tips:

Zelf gebruik ik de lithium vet van WD40: https://wd40.nl/product/wit-lithiumspuitvet/

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Wat is jullie ervaring met acryl over (oude) alkydverf op hout ZONDER eerst een grondverf te gebruiken ? Ben benieuwd naar praktijk ervaring omdat het toch weer een laag (en werk) scheelt . Het is voor binnen voor een houten ‘ schrootjes’ wand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Wolly schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:37:
Bijna 20 jaar oud, die bouwer bestaat niet meer :F
En in de koperspapieren?
Andrehj schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:19:
[...]

Siliconenspray. Overvloedig. Althans, dat gebruiken onze mensen als ze rubber in een sponning moeten drukken. Vasaline blijft zitten, siliconenspray verdwijnt langzaam.
bresbres68 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:25:
In ons huis uit de jaren 60 zit bij een binnendeur een groot gat wat zelfs helemaal open is. Zie de foto.
Hoe kan ik dit het beste repareren. Al een paar keer geprobeerd met standaard opvulsel maar dat gaat niet goed. Door veelvuldig openen dicht van deur laat het weer los. Wat kan ik het beste doen om dit gat definitief weg te krijgen[Afbeelding]
Ligt eraan hoe diep. Indien het zo oppervlakkig is: uithakken, voorstrijken en dichtstucen.

Sluiten is nooit een probleem en zo nu en dan opent die ook wel in een keer zoals die altijd gedaan heeft. Ik dacht eerst dat de tandriem een beetje uitgerekt was in de tijd en heb die weer iets opgespannen, maar dat lijkt geen verschil te maken. Ik heb ook de geleiderails bekeken of daar iets zit wat de loop belemmert, maar daar is niets opvallend aan te zien.

Iemand ervaring hiermee, wellicht een oplossing of een idee waar ik verder kan kijken? Ik kan de leverancier erbij halen, maar als ik zoiets zelf kan doen dan wil ik dat eerst proberen.
In de basis heeft een OHSD ieder jaar een rondje onderhoud nodig. Het verenpakket veroudert en moet soms opnieuw opgespannen worden (protip: blijf daar met je fikken vanaf als je niet weet wat je doet, je kan je daar levensgevaarlijk aan blesseren). * Pizza_Boom heeft nog een tijdje rondgelopen in het trainingscenter en Europese technische supportcenter van een van de grotere spelers op de wereldwijde OHSD markt

Andere punten om na te kijken:
- Rails: alles nog recht en netjes?
- Loopwielen: allemaal nog in orde?
- Ketting/riem/kabels: alles nog schoon en vrij van rotzooi?

Verenpakket kan je eigenlijk niet zo veel mee als je niet weet hoe ver die opgespannen was toen ie werd geplaatst. Een monteur heeft de mogelijkheden dit handmatig te doen (Novoferm doet dat over het algemeen nog vrij ouderwets met 2 pennen die in gaten gaan, andere firma's hebben dat wat gemoderniseerd met ratelsystemen en dergelijke). Dat verenpakket zorgt voor de balans, zoals bijvoorbeeld het contragewicht van een liftinstallatie ook voor balans zorgt. Daardoor kan je zo'n deur met 1 hand open of dicht doen. Of met een kleine motor. Want alhoewel zo'n deur poepiesimpel is en die panelen lekker licht zijn (80-90% schuim ofzo), wordt het bij elkaar toch een behoorlijk gewicht.

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 23-09-2021 21:06 ]

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 16:01

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Waypoint schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:31:
Wat is jullie ervaring met acryl over (oude) alkydverf op hout ZONDER eerst een grondverf te gebruiken ? Ben benieuwd naar praktijk ervaring omdat het toch weer een laag (en werk) scheelt . Het is voor binnen voor een houten ‘ schrootjes’ wand.
Wil je het goed doen of snel klaar zijn? Lijkt me op het tweede, dus in dat geval lekker doen 8)

Het advies is echter om netjes een grondlaag te doen (een goede basis wordt onderschat bij schilderen). De hechting bij acryl over alkyd schijnt minder goed te zijn. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, ik doe dus altijd wel een grondlaag, of nog liever zorg ik dat het blank wordt (bij mij is tijd niet een belangrijke factor)

Bij mij zijn de schrootjes twee keer gedaan omdat bij de eerste grondlaag de dekking niet heel goed was en het is zichtwerk. De volgende keer gaan de schrootjes er toch echt uit bij mij ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• tsjoender
Det schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:26:
[...]

Heb je de motor al eens losgekoppeld en 'm met de hand open en dicht gedaan? Wellicht voel je een zwaar punt rond die 10-15cm.
Buiten dat, de deur een keer schoonmaken en smeren kan vast geen kwaad. Dit filmpje geeft goeie tips:

[YouTube: How To Lubricate Your Noisy Garage Door]

Zelf gebruik ik de lithium vet van WD40: https://wd40.nl/product/wit-lithiumspuitvet/
Dank voor de tips. Ga ik proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 30-05 00:09

Het klinkt alsof de deur op dat punt waar hij stopt wat te stroef loopt. De meeste motoren voor garagedeuren hebben een beveiliging dat ze stoppen als ze te veel tegendruk opmerken (bijvoorbeeld als er iets tussen de deur komt).

Op zich logisch dat er geen probleem is met sluiten, dat kost minder kracht.

Het loopwerk smeren kan helpen. Of wellicht dat 1 van de secties stroef scharniert?

Ik heb zelf met m’n garage dit ook gehad, een flinke dot vaseline in het loopwerk en tefolie op de scharnieren deed de problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:23

Zo'n profiel:
[Afbeelding]

Er zijn genoeg rubberboeren (bijv deze https://www.rubbermagazijn.nl/rubber-profielen/t-profiel/)
Evt fotootje naar ze mailen met de maten en vragen of ze iets voor je hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-05 16:59
Vraag aan de loodgieters hier: (keuken)kraan aansluiten met koper, of is flexibele slang ook goed?

Traditioneel zijn kranen aangesloten via een stijve, perfect op maat gebogen stukje koper. Maar voor de hobbyist eindeloos gepruts, en zo'n flexibele slang in 2 tellen werk :P Dus waarom niet altijd met een slang doen?

Een zoektocht levert 1 zinnige hit op: voorkomen waterslag. Maar is dat het enige? En hoe relevant aanwezig?

Ik krijg hier met de keukenkraan geen (duidelijke) waterslag gemaakt (kogelkraan), terwijl zowel de vaatwasser als wasmachine vrolijk losgaan op de waterleiding (bij beiden waterslagdemper geplaatst - waterdruk is ook hoog hier, ~3.5 bar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
1nsane schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:39:
[...]

Het klinkt alsof de deur op dat punt waar hij stopt wat te stroef loopt. De meeste motoren voor garagedeuren hebben een beveiliging dat ze stoppen als ze te veel tegendruk opmerken (bijvoorbeeld als er iets tussen de deur komt).

Op zich logisch dat er geen probleem is met sluiten, dat kost minder kracht.

Het loopwerk smeren kan helpen. Of wellicht dat 1 van de secties stroef scharniert?

Ik heb zelf met m’n garage dit ook gehad, een flinke dot vaseline in het loopwerk en tefolie op de scharnieren deed de problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Dankjewel. Omdat die zo abrubt stopt lijkt het idd een beveiliging. Ik zal alle punten eens smeren en kijken of dat verbetering geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:23
Hier in huis bij zowel de keuken als badkamer en toilet een stopkraan met vandaaruit een flexibele slang naar de kraan. Heb niet het gevoel dat het voor waterslag zorgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 16:29
Zwartoog schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:36:
Vraag aan de loodgieters hier: (keuken)kraan aansluiten met koper, of is flexibele slang ook goed?

Traditioneel zijn kranen aangesloten via een stijve, perfect op maat gebogen stukje koper. Maar voor de hobbyist eindeloos gepruts, en zo'n flexibele slang in 2 tellen werk :P Dus waarom niet altijd met een slang doen?

Een zoektocht levert 1 zinnige hit op: voorkomen waterslag. Maar is dat het enige? En hoe relevant aanwezig?

Ik krijg hier met de keukenkraan geen (duidelijke) waterslag gemaakt (kogelkraan), terwijl zowel de vaatwasser als wasmachine vrolijk losgaan op de waterleiding (bij beiden waterslagdemper geplaatst - waterdruk is ook hoog hier, ~3.5 bar).
Hier ook altijd het laatste stuk met gevlochten slang, scheelt een boel gemartel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 30-05 00:09
tsjoender schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:39:
[...]

Dankjewel. Omdat die zo abrubt stopt lijkt het idd een beveiliging. Ik zal alle punten eens smeren en kijken of dat verbetering geeft.
https://www.google.nl/amp...garagedeur-smeren%3famp=1

:-)

Het kan zijn dat na het smeren het haperen nog een paar keer gebeurt (smering moet eerst goed in de scharnieren trekken)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Pizza_Boom schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:04:
[...]
In de basis heeft een OHSD ieder jaar een rondje onderhoud nodig. Het verenpakket veroudert en moet soms opnieuw opgespannen worden (protip: blijf daar met je fikken vanaf als je niet weet wat je doet, je kan je daar levensgevaarlijk aan blesseren). * Pizza_Boom heeft nog een tijdje rondgelopen in het trainingscenter en Europese technische supportcenter van een van de grotere spelers op de wereldwijde OHSD markt

Andere punten om na te kijken:
- Rails: alles nog recht en netjes?
- Loopwielen: allemaal nog in orde?
- Ketting/riem/kabels: alles nog schoon en vrij van rotzooi?

Verenpakket kan je eigenlijk niet zo veel mee als je niet weet hoe ver die opgespannen was toen ie werd geplaatst. Een monteur heeft de mogelijkheden dit handmatig te doen (Novoferm doet dat over het algemeen nog vrij ouderwets met 2 pennen die in gaten gaan, andere firma's hebben dat wat gemoderniseerd met ratelsystemen en dergelijke). Dat verenpakket zorgt voor de balans, zoals bijvoorbeeld het contragewicht van een liftinstallatie ook voor balans zorgt. Daardoor kan je zo'n deur met 1 hand open of dicht doen. Of met een kleine motor. Want alhoewel zo'n deur poepiesimpel is en die panelen lekker licht zijn (80-90% schuim ofzo), wordt het bij elkaar toch een behoorlijk gewicht.
Die rails, loopwielen, tandriem had ik al gecheckt en dat ziet er (als leek) goed uit. Dat wil zeggen geen duidelijke schade, slijtage etc. Dat die veren niet zonder risico zijn om mee te werken had ik begrepen, dus daar zal ik niet zelf mee klooien. Op het eerste gezicht lijkt dat die nog op spanning staan, maar heb geen mogelijkheden om na te gaan of dat voldoende is en nog in lijn met hoe het destijds opgeleverd is. Ze zijn in ieder geval niet stuk, verroest of slap gaan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
tsjoender schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:58:
Die rails, loopwielen, tandriem had ik al gecheckt en dat ziet er (als leek) goed uit. Dat wil zeggen geen duidelijke schade, slijtage etc. Dat die veren niet zonder risico zijn om mee te werken had ik begrepen, dus daar zal ik niet zelf mee klooien. Op het eerste gezicht lijkt dat die nog op spanning staan, maar heb geen mogelijkheden om na te gaan of dat voldoende is en nog in lijn met hoe het destijds opgeleverd is. Ze zijn in ieder geval niet stuk, verroest of slap gaan hangen.
Bel eens met degene die het des tijds geplaatst heeft over hoe en wat en wat een servicebeurtje kost. Stel dat het 300 kost, dan is dat ca. 50 euro per jaar geweest. Valt dan wel mee toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Iemand een idee hoe je ramen (kozijnen) af moet werken? De vorige eigenaar heeft dat niet gedaan of niet laten doen en onderaan zit een strookje met isolatieschuim. Kan ik daar gewoon iets tegenaan lijmen?

Verder heb ik een boiler weg laten halen in de keuken maar nu boven dat keukenkastje een rond gat in het plafond naar de schoorsteen (is wel dichtgemaakt met pur). Het handigste lijkt me om daar een plaatje voor in de plaats te zetten (de schoorsteen en schouw zit er nog en ik heb ook niet op korte termijn plannen die weg te laten halen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
Pizza_Boom schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:01:
[...]
Bel eens met degene die het des tijds geplaatst heeft over hoe en wat en wat een servicebeurtje kost. Stel dat het 300 kost, dan is dat ca. 50 euro per jaar geweest. Valt dan wel mee toch? ;)
Zoals ik in de originele vraag al aangaf is uitbesteden geen bezwaar, maar als ik het zelf op kan lossen heeft dat mijn voorkeur. In dit topic zal zo'n houding niet heel vreemd overkomen denk ik :).

Met de adviezen ook van anderen ga ik eerst de deur eens goed smeren en kijken of dat verbetering geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 14:22
We gaan van de open zolder in onze nieuwbouwwoning een waardig onderdeel van ons huis maken.

Casus
Naar de zolder loopt nu 1 elektrabuis met zowel een coax als utp kabel. Ik kan bij deze buis in het knieschot en er zit ook beweging in deze kabels zie ik in de meerkast *O*

Ik wil 3 internetaansluitingen maken op 3 verschillende plekken op zolder. 2x een opbouw en 1x een wifi punt in het plafond.

3 utp kabels door de buis gaat niet voor zover ik weet(2 wel) dus ik zoek nu een oplossing.

Optie 1:
2 utp kabels door de buis trekken waarbij ik er 1 op een switch aansluit om vervolgens 2x utp naar de opbouw dozen doen. De andere utp kan dan via POE rechtstreeks naar het wifipunt.

Optie 2:
Coax en UTP door de buis heen trekken (tv hoeft eigenlijk niet maar wellicht kan ik hier dan wel een aansluitpunt voor maken voor het geval dat). De utp en op een switch aansluiten en vanuit hier 3x utp naar de opbouwdozen en het wifipunt.

Vraag:
Zie ik iets over het hoofd? Mijn voorkeur gaat uit naar optie 2 echter vraag ik mij af of ik met een ‘normale’ switch moet werken of dat er ook verdelers zijn die er voor bedoeld zijn om ‘ergens achter weg te stoppen’ (ik kan er overigens wel altijd bij, bv achter het knieschot vastschroeven).

Wellicht zijn er nog andere opties waar ik het bestaan niet van weet?

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:25
hk12nl schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:20:
3 utp kabels door de buis gaat niet voor zover ik weet(2 wel) dus ik zoek nu een oplossing.
Dat hangt er sterk van de buisdiameter en aantal bochten af. Bij 19mm moet dat best wel goed gaan. Bij 16mm alleen als het aantal bochten beperkt is en je niet met flexibele buis zit. Ik heb overal 16mm liggen en de huidige bekabeling vervangen door 3x UTP ging best vloeiend met dus beperkt aantal bochten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

We gaan van de open zolder in onze nieuwbouwwoning een waardig onderdeel van ons huis maken.

Casus
Naar de zolder loopt nu 1 elektrabuis met zowel een coax als utp kabel. Ik kan bij deze buis in het knieschot en er zit ook beweging in deze kabels zie ik in de meerkast *O*

Ik wil 3 internetaansluitingen maken op 3 verschillende plekken op zolder. 2x een opbouw en 1x een wifi punt in het plafond.

Optie 1:
2 utp kabels door de buis trekken waarbij ik er 1 op een switch aansluit om vervolgens 2x utp naar de opbouw dozen doen. De andere utp kan dan via POE rechtstreeks naar het wifipunt.

Optie 2:
Coax en UTP door de buis heen trekken (tv hoeft eigenlijk niet maar wellicht kan ik hier dan wel een aansluitpunt voor maken voor het geval dat). De utp en op een switch aansluiten en vanuit hier 3x utp naar de opbouwdozen en het wifipunt.

Vraag:
Zie ik iets over het hoofd? Mijn voorkeur gaat uit naar optie 2 echter vraag ik mij af of ik met een ‘normale’ switch moet werken of dat er ook verdelers zijn die er voor bedoeld zijn om ‘ergens achter weg te stoppen’ (ik kan er overigens wel altijd bij, bv achter het knieschot vastschroeven).

Je kan Plastic Optic Fiber(pof) of A-B splitter(s) toepassen maar beide resulteren in een 100mbit uplink wat verre van ideaal is .. je hebt ook coax to ethernet converters .. beetje zelfde verhaal dus in mijn optiek geen optie.

coax = dood gewoon eruit trekken en utp kabels erdoor heen jassen, anno nu zijn streaming diensten net zo makkelijk.

Een switch is bij voorkeur in de meterkast, maar ik zou niet meteen beginnen met switches door het huis.
Je kan op de verdiepingen wellicht een 10" patchpaneeltje met 2 uplinks (van meterkast) en dan vandaar naar elke (slaap)kamer 1 of 2 WCD's met ethernet aanleggen.
Dit geeft je de optie om alsnog een switch indien nodig ertussen te proppen als je er ook een aantal stopcontacten bij hebt ... maar doorlus kabeltjes zijn voorlopig netter.

Ik moet voor diverse projecten (wasmachine,keuken, verwarming) meerdere gaten door het verdiepingsvloeren gaan maken .. denk dat ik dit uitbesteed. wellicht voor jou ook een optie ?

De tijd en moeite die je besteed om het nu goed te plannen en uit-te-voeren zal je terug zien in minder kabelbrij .. het is een + tijdens verkoop (detail dat opvalt) zoals tijdens de covid pandemie is bedraad kunnen (thuis)werken in elke kamer zeer prettig.

Wifi werkt ook wel maar heeft ook zijn limitaties, met name de smart-home interfaces zullen het zwaarder gaan belasten, dus bekabeld als optie hebben is enorm prettig.

ps in de loop der jaren is internet op diverse punten in huis binnen gekomen CAI/coax model, telefoon/adsl modem en straks starlink (op het dak) die aansluitingen zitten (soms) verspreid door het huis . centraliseren scheelt al een hoop.

btw ga meteen voor cat6 :? (10gbit) bedrading en aansluitingen en dus houd rekening met de afstanden een kabel mag hebben, als je het zelf aanlegt is een 10,- kostende kabel tester en tools zeker een must.
dat je 1gbit apparatuur aansluit tja .. 10gbit is nog niet mainstream.. geef het paar jaar .. maar dan ben je redelijk future-proof

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 08:29
Ik kreeg 3 cat6 kabels met zeer veel moeite door een 19mm buis heen. Ik was blij dat er geen bochten in zaten.
Centraliseren is leuk, alleen heb ik toch elders in huis nog een switch staan, aangezien dat punt het makkelijkst te bereiken was voor de camera's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 08:25
Lieuwe15 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:21:
Ik kreeg 3 cat6 kabels met zeer veel moeite door een 19mm buis heen. Ik was blij dat er geen bochten in zaten.
3x CAT6 met moeite door een buis zonder bochten? Hoe welke diameter CAT6 heb je dan gebruikt?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CTVirus
  • Laatst online: 28-05 16:41

CTVirus

Dexterslab FAN

Zolang je 1 gigabit goed genoeg vind, dan zou ik twee of drie keer cat5e door de buis trekken (en de coax verwijderen)

Gaat 3x niet lukken (met wat glijmiddel) dan kan je altijd nog een poe switch gebruiken om 1 van de twee kabels onder te verdelen. ( https://eu.store.ui.com/c...ng/products/usw-flex-mini )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 08:29
CurlyMo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:32:
[...]

3x CAT6 met moeite door een buis zonder bochten? Hoe welke diameter CAT6 heb je dan gebruikt?
Ik denk dat het onderweg wat gedraaid zat, want het ging met moeite. Maar uiteindelijk wel gelukt.
Wellicht had wat glijmiddel veel geholpen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:54
@hk12nl afhankelijk van je accesspoint aan je plafond kan je vaak daar namelijk ook nog 1/2 vaste aansluitingen vanaf halen. Dus als je vanaf je accesspoint naar een ander punt kan komen dan fungeert diezelfde accesspoint dus ook als switch :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 14:22
Bedankt voor alle reacties. Top! Ik kan hier verder mee d:)b

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 16:29
Voor mijn zoon moet ik een pullup bar ophangen. Het makkelijkste is boven een deur, zodat je niet met je neus op de muur je moet optrekken. Logisch zou zijn om het boven zijn slaapkamerdeur te doen, maar die muur is maar 7 cm dik. De keilbouten die bij de bar zijn geleverd moeten ongeveer 5cm diep. Heeft iemand hier ervaring mee hoe de diepte zich mag verhouden tot de restdikte van de muur?

We hebben helaas geen andere deuropening waar deze bar kan worden opgehangen. Alternatief is vastbouten door de muur heen, met een steunplaat aan de achterzijde. Maar daar krijg ik van vrouwlief denk ik niet de handen voor op elkaar. Een andere gedachte die ik had is om de geleverde keilbouten (van bedenkelijke kwaliteit) te vervangen door betere die iets minder diep (bv 4cm) hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

loeberce schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:31:
Voor mijn zoon moet ik een pullup bar ophangen. Het makkelijkste is boven een deur, zodat je niet met je neus op de muur je moet optrekken. Logisch zou zijn om het boven zijn slaapkamerdeur te doen, maar die muur is maar 7 cm dik. De keilbouten die bij de bar zijn geleverd moeten ongeveer 5cm diep. Heeft iemand hier ervaring mee hoe de diepte zich mag verhouden tot de restdikte van de muur?

We hebben helaas geen andere deuropening waar deze bar kan worden opgehangen. Alternatief is vastbouten door de muur heen, met een steunplaat aan de achterzijde. Maar daar krijg ik van vrouwlief denk ik niet de handen voor op elkaar. Een andere gedachte die ik had is om de geleverde keilbouten (van bedenkelijke kwaliteit) te vervangen door betere die iets minder diep (bv 4cm) hoeven.
Zonder risico is er gewoon doorheen boren en met draadeinden. En dan carrosserie ringen gebruiken. En in dezelfde kleur schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:37

MJV

@loeberce van welk materiaal is de muur gemaakt? Opzich lijkt me 5 t.o.v. 7cm niet per se problematisch. Je kunt inderdaad kijken naar twee hele goede keilbouten, i.p.v. wat er is meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

loeberce schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:31:

Ik heb hem zelf in de gang hangen, dat is een stuk makkelijker (en dan kan hij wat hoger, zodat je je benen kan strekken)
Gewoon een steigerbuis met twee ronde voetplaten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Seafarer schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:49:
[...]

Zonder risico is er gewoon doorheen boren en met draadeinden. En dan carrosserie ringen gebruiken. En in dezelfde kleur schilderen.
In een 7 cm gipswandje boven een deurkozijn? Dat gaat natuurlijk nooit goed. Je trekt dat hele wandje boven het kozijn zo weg door het koppel wat zo'n constructie erop zet.

Zoiets maak je vast aan een betonnen plafond, of je bouwt een houten of metalen stelling in de kamer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
MJV schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:25:
@loeberce van welk materiaal is de muur gemaakt? Opzich lijkt me 5 t.o.v. 7cm niet per se problematisch. Je kunt inderdaad kijken naar twee hele goede keilbouten, i.p.v. wat er is meegeleverd.
Keilbouten in 7 cm gipsblokken boven een deurkozijn? Dat drukt zo de hele zaak uit elkaar (en zo niet, dan gebeurt dat wel als je er aan gaat hangen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:28:
[...]

In een 7 cm gipswandje boven een deurkozijn? Dat gaat natuurlijk nooit goed. Je trekt dat hele wandje boven het kozijn zo weg door het koppel wat zo'n constructie erop zet.

Zoiets maak je vast aan een betonnen plafond, of je bouwt een houten of metalen stelling in de kamer.
|:( 7 cm is geen metsel werk. Ik heb erover heen gelezen.
Boven een deur kan eigenlijk metsel werk ook nog onvoldoende sterk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Ik ga een kamertje met gipsplaten op de wand tijdelijk gebruiken als werkkamer. Het moet in de toekomst gestukt worden, maar ik zou eigenlijk de wanden wit willen maken zodat het minder stoft en wat netter oogt.

Zou ik iets van latex of voorstrijk/primer kunnen gebruiken om het nu netter te maken, zonder het te verkloten voor de stukadoor in de toekomst?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja en Nee. Over iets wat getext is kan een stucdoor zo heen. Dat doen ze ook met een getext'e granolmuur, dus lijkt me dat dat geen issue mag zijn.
Waar je echter mee op moet letten is dat die gipsplaat zuigt. En de bovenlaag is een dun laagje papier. Direct rollen hoef je eigenlijk niet te proberen, je trekt er met een beetje pech zo de papierlaag af en dat wordt niet mooi,
Maar goed, als het een klein kamertje is kun je natuurlijk als de stucadoor ooit komt, eerst nog even de gisplaat vrvangen door nieuwe indien verkloot :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
Als verf er te dik op zit kan het loslaten na het stuccen. Zie je nog wel eens bij structuurverf.
'k zou het voorstrijken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:24

orf

The Eagle schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:54:Direct rollen hoef je eigenlijk niet te proberen, je trekt er met een beetje pech zo de papierlaag af en dat wordt niet mooi,
Huh? Sinds wanneer kun je gipsplaten niet latexen?

Nadat je het in de voorstrijk hebt gezet kun je het prima latexen. Als de stukadoor komt zet je het in de stucprimer (of de stukadoor doet dat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:06
Vandaag stukje gevoegd in de badkamer (1 nieuwe tegel moest erin), nog nooit gedaan, maar viel me alles mee :) weer wat geleerd :p

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 23:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

EMP schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:25:
Ik ga een kamertje met gipsplaten op de wand tijdelijk gebruiken als werkkamer. Het moet in de toekomst gestukt worden, maar ik zou eigenlijk de wanden wit willen maken zodat het minder stoft en wat netter oogt.

Zou ik iets van latex of voorstrijk/primer kunnen gebruiken om het nu netter te maken, zonder het te verkloten voor de stukadoor in de toekomst?
Ik heb alle gipsplaten bij ons in een witte voorstrijk gezet. Ziet er best aardig uit.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 20:34
Iemand goede ideeën hoe ik het leidingwerk netjes kan afwerken? Wat je hier ziet is een groot lomp gat mrt leidingen richting de kruipruimte. Dit is opgevuld met pur schuim. De metalen stangen zijn bedoelt als extra steviging had ik begrepen.

Ik overweeg om het deels in betonmortel te doen, maar ik had gelezen dat dit niet goed is in combinatie met koper. Links zie je volgens mij koperen waterleidingen lopen?

Een andere optie is tegellijm. Dit droogt snel en is makkelijk weer eruit te hakken mocht dit nodig zijn.

Wat zouden jullie doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oy2lEDAQtiK9kCzBKq_SL_K0qbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5GojjqJA2XlkjlOBJdxbBAEe.png?f=fotoalbum_large

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Weber vloeibaar zandcement.
Pagina: 1 ... 164 ... 452 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/