hk12nl schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:20:
We gaan van de open zolder in onze nieuwbouwwoning een waardig onderdeel van ons huis maken.
Casus
Naar de zolder loopt nu 1 elektrabuis met zowel een coax als utp kabel. Ik kan bij deze buis in het knieschot en er zit ook beweging in deze kabels zie ik in de meerkast
Ik wil 3 internetaansluitingen maken op 3 verschillende plekken op zolder. 2x een opbouw en 1x een wifi punt in het plafond.
3 utp kabels door de buis gaat niet voor zover ik weet(2 wel) dus ik zoek nu een oplossing.
Optie 1:
2 utp kabels door de buis trekken waarbij ik er 1 op een switch aansluit om vervolgens 2x utp naar de opbouw dozen doen. De andere utp kan dan via POE rechtstreeks naar het wifipunt.
Optie 2:
Coax en UTP door de buis heen trekken (tv hoeft eigenlijk niet maar wellicht kan ik hier dan wel een aansluitpunt voor maken voor het geval dat). De utp en op een switch aansluiten en vanuit hier 3x utp naar de opbouwdozen en het wifipunt.
Vraag:
Zie ik iets over het hoofd? Mijn voorkeur gaat uit naar optie 2 echter vraag ik mij af of ik met een ‘normale’ switch moet werken of dat er ook verdelers zijn die er voor bedoeld zijn om ‘ergens achter weg te stoppen’ (ik kan er overigens wel altijd bij, bv achter het knieschot vastschroeven).
Wellicht zijn er nog andere opties waar ik het bestaan niet van weet?
Je kan Plastic Optic Fiber(pof) of A-B splitter(s) toepassen maar beide resulteren in een 100mbit uplink wat verre van ideaal is .. je hebt ook coax to ethernet converters .. beetje zelfde verhaal dus in mijn optiek geen optie.
coax = dood gewoon eruit trekken en utp kabels erdoor heen jassen, anno nu zijn streaming diensten net zo makkelijk.
Een switch is bij voorkeur in de meterkast, maar ik zou niet meteen beginnen met switches door het huis.
Je kan op de verdiepingen wellicht een 10" patchpaneeltje met 2 uplinks (van meterkast) en dan vandaar naar elke (slaap)kamer 1 of 2 WCD's met ethernet aanleggen.
Dit geeft je de optie om alsnog een switch indien nodig ertussen te proppen als je er ook een aantal stopcontacten bij hebt ... maar doorlus kabeltjes zijn voorlopig netter.
Ik moet voor diverse projecten (wasmachine,keuken, verwarming) meerdere gaten door het verdiepingsvloeren gaan maken .. denk dat ik dit uitbesteed. wellicht voor jou ook een optie ?
De tijd en moeite die je besteed om het nu goed te plannen en uit-te-voeren zal je terug zien in minder kabelbrij .. het is een + tijdens verkoop (detail dat opvalt) zoals tijdens de covid pandemie is bedraad kunnen (thuis)werken in elke kamer zeer prettig.
Wifi werkt ook wel maar heeft ook zijn limitaties, met name de smart-home interfaces zullen het zwaarder gaan belasten, dus bekabeld als optie hebben is enorm prettig.
ps in de loop der jaren is internet op diverse punten in huis binnen gekomen CAI/coax model, telefoon/adsl modem en straks starlink (op het dak) die aansluitingen zitten (soms) verspreid door het huis . centraliseren scheelt al een hoop.
btw ga meteen voor cat6

(10gbit) bedrading en aansluitingen en dus houd rekening met de afstanden een kabel mag hebben, als je het zelf aanlegt is een 10,- kostende kabel tester en tools zeker een must.
dat je 1gbit apparatuur aansluit tja .. 10gbit is nog niet mainstream.. geef het paar jaar .. maar dan ben je redelijk future-proof