[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 155 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:35
Ik heb op mijn dakterras rubberen tegels liggen op het platte dak, hoe kan ik deze het beste schoonmaken? Zat zelf te denken aan 'gewoon' een hogedrukreiniger met zo'n terrasborstel. Maar heb vrij weinig zin om m'n dak kapot te spuiten natuurlijk. Kan dit zonder problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 11:42
Ik denk eigenlijk dat je dan de bovenlaag nog poreuzer spuit, en het dus nog sneller smerig gaat worden.

Emmer sop en een harde bezem?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-06 15:58

Eboman

Ondertitel

Seafarer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:27:
[...]

Alu heb je geen onderhoud. Ik heb het nog nooit geschilderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8BFJQYZl4wyZv7enlm22QhXoOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGnPzPfxYahXF0JR9u7wRkBV.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt hoor hij hangt met power plugs in de muur

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:13
Heeft iemand hier tips voor?

Afvoer wasbakje, in de muur is een 32 mm lijmmof/hoek gebruikt. Pijpje van de wasbak is ook 32 mm. Rubbers passen niet, en zonder lekt het. (Het rubber dat je op de foto zit is een 5/4" sifonrubber, wat natuurlijk niet past.)

Geen idee hoe het ooit heeft kunnen werken.

Enige wat ik kan bedenken is een 32/40 mm verloopstuk erin lijmen, en dan een 40/32 mm overgangsrubber erin.

Iemand een ander idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W437Dy0It_ekea_T14DK5WT1g8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioOBr9h8TqcFNDqdCFMLsShv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Zwartoog op 08-08-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernhard1990
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-12-2022
Hi allemaal,

Ik heb een vraag. Ik heb een grote vuilwatertank. Hier heb ik momenteel een schakelaar tussen om de tank aan en uit te zetten.

Nu zoek ik een mogelijkheid om dit met een niveau sensor te activeren/deactiveren.

Benieuwd of jullie weten hoe ik dit moet ombouwen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rnlc1iUz3fADFkGLcPlpD8avNBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnFIw6SExjukS6Cc3OIcEZxS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhXIJyffbq2YzMY9zM3YffTCojw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFDebqj9CPBYn3MnHtqnM7XF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_UjWJYJOX6TmHg4vUngchb_tvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxGHvPklLEzXLuofKUwlHRvb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Zwartoog schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:16:
Heeft iemand hier tips voor?

Afvoer wasbakje, in de muur is een 32 mm lijmmof/hoek gebruikt. Pijpje van de wasbak is ook 32 mm. Rubbers passen niet, en zonder lekt het. (Het rubber dat je op de foto zit is een 5/4" sifonrubber, wat natuurlijk niet past.)

Geen idee hoe het ooit heeft kunnen werken.

Enige wat ik kan bedenken is een 32/40 mm verloopstuk erin lijmen, en dan een 40/32 mm overgangsrubber erin.

Iemand een ander idee?

[Afbeelding]
De wand is nog niet afgewerkt?
Dan kan je die open hakken en de afvoer aanpassen naar 40mm.
Optie is om in plaats van een chromen muurbuis een pvc pijp 32 mm te nemen.
2e optie is de chromen muurbuis er in kitten.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 00:09
Ik ben op zoek naar een hoekijzer met aan beide kanten een hoek. Dus eigenlijk een U-vorm ipv L-vorm. Het moet ook redelijk lang zijn (21cm) met twee korte opstaande hoeken.

Überhaupt is een lang hoekijzer met dubbele hoek al erg moeilijk te vinden, maar in de gewenste afmetingen helemaal. Webshops die op maat kunnen fabriceren nemen echter geen werk aan voor maar 1 stuk. Ik zou ook een profiel kunnen kopen en in een bankschroef proberen te buigen, maar het zit redelijk in het zicht dus het moet wel een beetje netjes zijn. Weet iemand raad?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Tom Paris schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:17:
Ik ben op zoek naar een hoekijzer met aan beide kanten een hoek. Dus eigenlijk een U-vorm ipv L-vorm. Het moet ook redelijk lang zijn (21cm) met twee korte opstaande hoeken.

Überhaupt is een lang hoekijzer met dubbele hoek al erg moeilijk te vinden, maar in de gewenste afmetingen helemaal. Webshops die op maat kunnen fabriceren nemen echter geen werk aan voor maar 1 stuk. Ik zou ook een profiel kunnen kopen en in een bankschroef proberen te buigen, maar het zit redelijk in het zicht dus het moet wel een beetje netjes zijn. Weet iemand raad?
Een vierkante buis kopen en door midden slijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 00:09
colvano schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:20:
[...]

Een vierkante buis kopen en door midden slijpen?
Ik bedoel dus dit, maar dan met twee hoeken:

Afbeeldingslocatie: https://www.balkdragers.com/media/Productgalery/cre71-2.jpg

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:40

Crazy-

Best life ever

Tom Paris schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:17:

Hier al eens gekeken? https://www.metalpoint.nl/plaatwerkprofielen/u-profiel.html
Die leveren vanaf 1 stuk, op maat. En betaalbaar

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:40
Tom Paris schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:30:
[...]
[Afbeelding]
Gewoon een strip kopen, paar gaatjes boren en dan in de bankschroef 2x ombuigen? Dat moet toch lukken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:23
@Zwartoog

Zo te zien komt er een 32mm knie uit de muur, zou dus een klein stukje 32mm pvc buis in kunnen. Hierop schuif je dan een 32mm chromen sok, https://www.hornbach.nl/s...wFWMmXy5oT3BoCf3oQAvD_BwE

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
Bernhard1990 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:43:
Hi allemaal,

Ik heb een vraag. Ik heb een grote vuilwatertank. Hier heb ik momenteel een schakelaar tussen om de tank aan en uit te zetten.

Nu zoek ik een mogelijkheid om dit met een niveau sensor te activeren/deactiveren.

Benieuwd of jullie weten hoe ik dit moet ombouwen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Simpel een vlotter?

https://tameson.nl/meten-...kelaar-mac3-3m-kabel.html bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vlotterschakelaar lijkt mij inderdaad de mogelijkheid.

Eigenlijk wil je er dan 2, misschien zelfs 3. Sowieso 1 om op aan en uit te schakelen. Inclusief vertragingsrelais om te voorkomen dat hij continu pendelt door de golven van het water. En 1 erboven die alarm geeft als het peil te hoog wordt, inclusief een afschakeling van de stroom. Met een handmatige reset.
Want door vervuiling kan het zo zijn dat de normale vlotter vast komt te zitten, en als je dan blijft vullen gaat het mis.
Ook zou je met een 3e vlotter kunnen schakelen op zo'n manier dat hij aan gaat als de onderste vlotter leeg aangeeft, en pas stopt als de maximaalvlotter aangeeft dat hij vol is. Dan voorkom je dat de pomp veel aan en uit gaat. Zo werkt het, samen met de alarmvlotter, ook bij bijvoorbeeld beregeningsinstallaties in de tuinbouw.

PS, de 3x 90 graden bochten pal voor de aanzuiging van de pomp komen de opbrengst bepaald niet ten goede.
Kon de pomp niet een kwartslag gedraaid worden zodat er met een vrijwel rechte leiding gewerkt kon worden? Eigenlijk wil je na de laatste bocht _minimaal_ 5x leidingdiameter aan lengte hebben voor de pomp. Wegens turbulente stroming in de bocht en de kans op cavitatie. Huidige opzet, samen met die waterleidingen pal naast de elektra, is hopelijk niet het werk van een installateur?

[ Voor 23% gewijzigd door _ferry_ op 08-08-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:13
@edsandje @tonny147 Ok, ik heb geen magische rubbertjes gemist dus, gewoon plakken dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
Ik zou een stukje 32mm pvc erin lijmen en dan daar de chromen mof overheen, in de mof zitten rubbertjes, ging ervanuit dat je dat wist.
Met kit is altijd een beetje een noodoplossing/tijdelijk, zou iig niet doen

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinel0809
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:49
Goedemorgen,
Ik heb een lat red cedar hout die al een beetje vergrijsd is, en die wil ik toch nog gaan behandelen met beits. Nu zijn er allerlei speciale ontgrijzer-producten, maar voor 1 lat vroeg ik mij af of je dit ook kan opschuren, of dat dat niet mooi wordt. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:27

loewie1984

music addict! pizza monster!!

sentinel0809 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:08:
Goedemorgen,
Ik heb een lat red cedar hout die al een beetje vergrijsd is, en die wil ik toch nog gaan behandelen met beits. Nu zijn er allerlei speciale ontgrijzer-producten, maar voor 1 lat vroeg ik mij af of je dit ook kan opschuren, of dat dat niet mooi wordt. Wat denken jullie?
Ik geloof dat net als bij Douglas als je maar lang genoeg schuurt de originele niet vergrijsde kleur weer boven komt. De vraag is of je dan genoeg over houdt qua dikte. Maar het is zeker te doen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Ik heb een deel van de verdiepingsvloer nu van 21mm underlayment voorzien. Ik wil de rest van de vloer eigenlijk met OSB doen, omdat underlayment momenteel zowel niet te vinden als te betalen is.

Weet iemand of ik de tand van 22mm OSB in de groef van 21mm underlayment ga krijgen? En moet ik nog iets doen met het dikteverschil van de platen? An sich is de overgang op een niet-spannend stukje gang, dus als het past/ligt was ik van plan een paar keer met een schaaf over de OSB te gaan om de ergste rand te verwijderen, en het verder aan de (nog te bepalen) vloerbedekking over te laten.

[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 09-08-2021 09:58 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:37

Tjark

DON'T PANIC

@EMP bij mijn verbouwing hebben ze ooit ook meerdere lagen houtplaten gebruikt voor de badkamervloer. Nadeel is dat het toch, minimaal, flext, waardoor m'n voegen tussen de tegels begonnen te werken. M'n 2e badkamer heeft gewoon een zwaluw-betonvloertje gekregen zodat ik dat gezeik nooit meer zou hebben.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-06 14:02
Ik ben begonnen met het schuren van mijn kozijnen binnen (het zijn er nogal wat), wat een (@!* klus is dat zeg..

Nu heb ik, voordat ik ben begonnen, geprobeerd me goed in te lezen aan de hand van verschillende topics die ik hier vond (zoals Wat doe ik verkeerd met mijn binnenschilderwerk?) en de nodige materialen aangeschaft en begonnen. Mijn plan was om te beginnen met korrel 180, vervolgens een grijze primer aan te brengen, daarna licht opschuren met korrel 240 en daarna de verf (ral 9010).

Ik ben eerst met de hand begonnen met korrel 180, dacht dat een beetje noeste arbeid wel voor voldoening zou zorgen, maar kwam er al snel achter dat het toch wel een stuk meer werk was dan ik had bedacht en toen overgestapt op de schuurmachine (ben me nu aan het orienteren op een Festool, blauwe lijn Bosch of een Rupes, maar dat is voer voor een andere discussie in een ander topic :+).

Ik vraag me nu alleen af hoe ver ik moet gaan met het schuren. Mijn kozijnen zijn van hardhout en volgens mij zijn ze door de vorige eigenaar in de beits gezet (zie foto hieronder van het nog ongeschuurde deel). Het geheel ziet er naar mijn idee gewoon nog goed uit (alleen de kleur staat me niet aan), dus dan hoef ik het toch niet helemaal blank/kaal te schuren alvorens de primer erop te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELxRmpbNx_pid1claMrI6yN1WkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xszkl1YKrzjrhEF6nvuUPtaY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 23:08
Ik sta op het punt om een van onze kamers om te bouwen tot badkamer. Nu is het een houten verdiepingsvloer en wil ik even checken of mijn plannen gaan werken.

De huidige situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhBX_Yumw6oqUFmnGlKXH72ZJv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wb9rGcsRhBpjTwx1llmAPcSe.png?f=fotoalbum_large

Aan de linkerkant liggen deze balken zo'n 5cm in de muur, aan de rechterkant lopen ze door na de ijzeren steunbalk, naar de andere kant van de woning waar ze ook weer zo'n 5cm in de muur liggen.

Om de afvoeren te kunnen bewerkstelligen is mijn plan om aan weerszijden van de balken platen van 40mm multiplex te bevestigen á 1200x180mm zodat ik vervolgens zowel door die platen als de balken de PVC buis van 52mm kan leggen en toch voldoende draagkracht behoud. De PVC buis wil ik ongeveer als volgt gaan aanleggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbtmqVQmGtNgeGHb4FF4cJ2KQzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t0WygmGIfGwDbkGddP7Fdkwu.png?f=fotoalbum_large

Dit voor de douche welke rechtsachterin komt, een bad van 1900x900 welke linksachterin komt (dwars op de balken) en een zwevend badmeubel rechtsvoorin.

Onder en om het bad wil ik ook nog extra balken aanbrengen tussen de draagbalken, én een plaat bovenop om het gewicht nog verder te verdelen. De vloer bovenop de balken wordt gemaakt met lewis platen en zo'n 36mm lichtgewicht beton.

Overzicht van het beoogde eindresultaat voor extra duidelijkheid (het toilet komt naar voren d.m.v. inbouwreservoir en de afvoer daarvan gaat direct door de muur aan de onderkant van de afbeelding, op de standleiding daarachter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QX-3lCEtjalpZ5esdZ_qDO7iFfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O4vR2gH3eK5M4qgFRSNsCjqS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door RevellNL op 09-08-2021 11:29 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
Cruijff14 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:11:
Ik ben begonnen met het schuren van mijn kozijnen binnen (het zijn er nogal wat), wat een (@!* klus is dat zeg..

Nu heb ik, voordat ik ben begonnen, geprobeerd me goed in te lezen aan de hand van verschillende topics die ik hier vond (zoals Wat doe ik verkeerd met mijn binnenschilderwerk?) en de nodige materialen aangeschaft en begonnen. Mijn plan was om te beginnen met korrel 180, vervolgens een grijze primer aan te brengen, daarna licht opschuren met korrel 240 en daarna de verf (ral 9010).

Ik ben eerst met de hand begonnen met korrel 180, dacht dat een beetje noeste arbeid wel voor voldoening zou zorgen, maar kwam er al snel achter dat het toch wel een stuk meer werk was dan ik had bedacht en toen overgestapt op de schuurmachine (ben me nu aan het orienteren op een Festool, blauwe lijn Bosch of een Rupes, maar dat is voer voor een andere discussie in een ander topic :+).

Ik vraag me nu alleen af hoe ver ik moet gaan met het schuren. Mijn kozijnen zijn van hardhout en volgens mij zijn ze door de vorige eigenaar in de beits gezet (zie foto hieronder van het nog ongeschuurde deel). Het geheel ziet er naar mijn idee gewoon nog goed uit (alleen de kleur staat me niet aan), dus dan hoef ik het toch niet helemaal blank/kaal te schuren alvorens de primer erop te doen?

[Afbeelding]
Andere suggestie: dekkende beits ;) Is er ook in 9010.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 13-06 13:55

[Afbeelding]
Mijn kozijnen zagen er precies het zelfde uit, met heatgun en een krabber was het er zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-06 15:51

[Afbeelding]
Haha herken het helemaal, ik heb een aantal jaar geleden een festtool aangeschaft en dat maakt het verven al een stuk leuker.

Ik doe bijna alles met korrel 120. Behalve de trap, daar was korrel 40 nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:20

[Afbeelding]
Schuren tot de glans eraf is. Zou al redelijk snel moeten zijn met 180/120. Daarna 2x gronden en aflakken. Over beits kun je prima lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinel0809
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:49

[Afbeelding]
Volgens mij zijn dat geoliede kozijnen. Ik betwijfel of je daar overheen kan verven als je het licht opschuurt. Bij ons heeft de schilder het helemaal kaal gemaakt, toen gronden en verven. Denk dat de hechting anders slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Tjark schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:04:
@EMP bij mijn verbouwing hebben ze ooit ook meerdere lagen houtplaten gebruikt voor de badkamervloer. Nadeel is dat het toch, minimaal, flext, waardoor m'n voegen tussen de tegels begonnen te werken. M'n 2e badkamer heeft gewoon een zwaluw-betonvloertje gekregen zodat ik dat gezeik nooit meer zou hebben.
Ik weet dat het niet ideaal is, maar beton wordt wat zwaar voor het oude huisje, dus we gaan voor underlayment+wedi-platen als ondergrond. 1 dikke plaat is sterker dan 2 dunne platen, dus dat heb ik er in gemikt. 2 dikke is natuurlijk nog sterker, maar dan zit ik weer met de hoogte van de vloer vs het raamkozijn dat tot helemaal beneden komt (was ooit een deur).

De keuze voor de badkamervloer is gemaakt en ligt er al in, maar de rest van de gang / kamer wil ik met OSB doen. Ik ben op zoek naar ervaringen of de tong van 22mm OSB in de groef van 21mm underlayment zou willen, al dan niet met een beetje gepast geweld ;))

Afbeeldingslocatie: https://schrootjespaleisdesign.files.wordpress.com/2021/08/img_4969.jpg?w=765

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
@GermanPivo maar geeft dekkende beits voor kozijnen binnen wel een mooi effect? Ik zou graag strakke kozijnen willen, geen idee of je met dekkende beits hetzelfde effect krijgt zoals met Sikkens Rubbol BL Rezisto Satin? Tot nu toe vind ik de kozijnen die ik nu heb spuuglelijk, en dat is naar mijn idee met beits gedaan aangezien dit zowel binnen als buiten met precies hetzelfde goedje is gedaan.

@Jfwiet ik neig zelf toch eerder naar schuren ipv een heatgun, een schuurmachine heb ik net iets minder snel het idee dat het fout kan gaan dan een heatgun (voorals als m'n vriendin ook nog een keer haar handjes uit de mouwen gaat steken, zit niet op zwart geblakerde kozijnen te wachten :9).

@dr paaj daar hoop ik ook vooral op haha, alhoewel het schuren waarschijnlijk leuker is geworden ;)

@hpmkruit en @sentinel0809 ik was zelf ook in de veronderstelling (mede a.d.h.v. dat andere topic) dat 180 opschuren zou volstaan als de kozijnen er nog netjes bij lagen. Is het nodig om na de primer nog met korrel 240 licht op te schuren, of is dat vrij onnodig/ga je hier weinig van terug zien in het eindresultaat? Uiteindelijk wil ik dat het er netjes uit komt te zien, maar ben ik niet in de veronderstelling dat ik het resultaat ga evenaren van een vakschilder. Dus mocht dit weinig tot geen verschil maken, dan laat ik het liever zitten om nog een keer alle kozijnen af te gaan (woonkamer 2x, studeerkamer, slaapkamer en keuken, waarbij de keuken ook nog een buitendeur heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
Cruijff14 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:03:
@GermanPivo maar geeft dekkende beits voor kozijnen binnen wel een mooi effect? Ik zou graag strakke kozijnen willen, geen idee of je met dekkende beits hetzelfde effect krijgt zoals met Sikkens Rubbol BL Rezisto Satin? Tot nu toe vind ik de kozijnen die ik nu heb spuuglelijk, en dat is naar mijn idee met beits gedaan aangezien dit zowel binnen als buiten met precies hetzelfde goedje is gedaan.
Met beits blijf je in principe de houtnerf zien, met lak wordt het glad. Dus de vraag is: vind je ze spuuglelijk omdat ze bruin zijn of omdat je de nerf ziet? :+

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

RevellNL schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:23:
Ik sta op het punt om een van onze kamers om te bouwen tot badkamer. Nu is het een houten verdiepingsvloer en wil ik even checken of mijn plannen gaan werken.

De huidige situatie is als volgt:
[Afbeelding]

Aan de linkerkant liggen deze balken zo'n 5cm in de muur, aan de rechterkant lopen ze door na de ijzeren steunbalk, naar de andere kant van de woning waar ze ook weer zo'n 5cm in de muur liggen.

Om de afvoeren te kunnen bewerkstelligen is mijn plan om aan weerszijden van de balken platen van 40mm multiplex te bevestigen á 1200x180mm zodat ik vervolgens zowel door die platen als de balken de PVC buis van 52mm kan leggen en toch voldoende draagkracht behoud. De PVC buis wil ik ongeveer als volgt gaan aanleggen:

[Afbeelding]

Dit voor de douche welke rechtsachterin komt, een bad van 1900x900 welke linksachterin komt (dwars op de balken) en een zwevend badmeubel rechtsvoorin.

Onder en om het bad wil ik ook nog extra balken aanbrengen tussen de draagbalken, én een plaat bovenop om het gewicht nog verder te verdelen. De vloer bovenop de balken wordt gemaakt met lewis platen en zo'n 36mm lichtgewicht beton.

Overzicht van het beoogde eindresultaat voor extra duidelijkheid (het toilet komt naar voren d.m.v. inbouwreservoir en de afvoer daarvan gaat direct door de muur aan de onderkant van de afbeelding, op de standleiding daarachter):
[Afbeelding]
Ik ben niet vaardig in het maken van een constructieberekening, maar zou mij hierbij in ieder geval niet onveilig voelen. .

Hoe hoog/laag in de balken ga je met je buis komen als je een afschot van 1 cm/meter aanhoud? De totale afmetingen van de badkamer staan er niet bij, maar als ik zo even gok is het van de douche naar het einde een meter of vijf. Als je op 5cm van de bovenkant van de balk begint eindig je op 10 cm van de bovenkant van de balk, wat betekent dat je onder de buis door de laatste balk nog zo'n 3 cm hout hebt. Dat is niet erg veel, en je zult het afschot van 1 cm/meter precies aan moeten houden.

Krijg je de lange buis door de balken er in 1x in, of worden dat 5 buizen met evenzoveel koppelstukken? Met zo veel koppelstukken zou ik zelf graag nog wat meer afschot hebben om de kans op verstoppingen te verkleinen.

Afhankelijk van hoe je je douche bouwt zou je ook hoger kunnen beginnen, of bijvoorbeeld de afvoergoot voor de deur leggen, zodat je een meter minder ver hoeft met je buis en zodoende minder afschot nodig hebt.

Volgens dit plaatje wat ik recent uit een ander klustopic heb gejat (ik weet niet meer van wie, maar credits naar die tweaker), ik geloof de Amerikaanse richtlijnen m.b.t. het zagen in balken, kun je in principe wel zagen zoals op jouw plaatje met het formaat wat je wilt. Het wordt wel krap alleen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkBZVHkt7-x8KRKClzU0Vbh4xic=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0yheuFgD4Z16tlCX6J8wBmjS.png?f=user_large

My anime addiction.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:33
EMP schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:22:
[...]
Volgens dit plaatje wat ik recent uit een ander klustopic heb gejat (ik weet niet meer van wie, maar credits naar die tweaker), ik geloof de Amerikaanse richtlijnen m.b.t. het zagen in balken, kun je in principe wel zagen zoals op jouw plaatje met het formaat wat je wilt. Het wordt wel krap alleen.
[Afbeelding]
Graag gedaan ;)
CurlyMo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jfwiet

@Jfwiet ik neig zelf toch eerder naar schuren ipv een heatgun, een schuurmachine heb ik net iets minder snel het idee dat het fout kan gaan dan een heatgun (voorals als m'n vriendin ook nog een keer haar handjes uit de mouwen gaat steken, zit niet op zwart geblakerde kozijnen te wachten :9).
Dat valt echt reuze mee, je krijgt helemaal niet zoveel energie in je kozijn dat je het verbrand. Mijn vrouw wilde ook graag proberen en dat ging prima (zij heeft 2 linker vuurwerk-stompjes als het gaat om klussen).

Je zwaait een paar keer met de heat gun over een stuk, verf krabber er overheen en je houdt echt blank hout over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:20

@dr paaj daar hoop ik ook vooral op haha, alhoewel het schuren waarschijnlijk leuker is geworden ;)

@hpmkruit en @sentinel0809 ik was zelf ook in de veronderstelling (mede a.d.h.v. dat andere topic) dat 180 opschuren zou volstaan als de kozijnen er nog netjes bij lagen. Is het nodig om na de primer nog met korrel 240 licht op te schuren, of is dat vrij onnodig/ga je hier weinig van terug zien in het eindresultaat? Uiteindelijk wil ik dat het er netjes uit komt te zien, maar ben ik niet in de veronderstelling dat ik het resultaat ga evenaren van een vakschilder. Dus mocht dit weinig tot geen verschil maken, dan laat ik het liever zitten om nog een keer alle kozijnen af te gaan (woonkamer 2x, studeerkamer, slaapkamer en keuken, waarbij de keuken ook nog een buitendeur heeft).
Tussen lagen inderdaad licht opschuren en daarna afnemen. Kan best met 240, maar ik gebruik meestal 180 of 120. Dit zorgt voor betere hechting en kun je kleine foutjes mee wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
GermanPivo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:15:
[...]

Met beits blijf je in principe de houtnerf zien, met lak wordt het glad. Dus de vraag is: vind je ze spuuglelijk omdat ze bruin zijn of omdat je de nerf ziet? :+
Ik denk dat ik dan toch naar lak neig, dat vind ik net wat mooier (vind zowel de kleur echt spuuglelijk maar ook hier en daar nerven versus strak in de lak, gaat mijn voorkeur uit naar dat laatste) - met mijn beperkte ervaring voor wat betreft kozijnen.
Jfwiet schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:07:
[...]

Dat valt echt reuze mee, je krijgt helemaal niet zoveel energie in je kozijn dat je het verbrand. Mijn vrouw wilde ook graag proberen en dat ging prima (zij heeft 2 linker vuurwerk-stompjes als het gaat om klussen).

Je zwaait een paar keer met de heat gun over een stuk, verf krabber er overheen en je houdt echt blank hout over.
Hmm als je het zo stelt, is een heatgun dus nog wel het overwegen waard. Maar dan de vraag, is het nodig om echt blank hout over te houden voor mijn kozijnen, of is het voldoende om enkel (licht) op te schuren, primer er overheen en dan de lak?

Edit: ik lees dat beits gedeeltelijk in het houtoppervlak trekt, waardoor schuren dan misschien eerder de juiste gang is tov een heatgun.
hpmkruit schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:24:
[...]

Tussen lagen inderdaad licht opschuren en daarna afnemen. Kan best met 240, maar ik gebruik meestal 180 of 120. Dit zorgt voor betere hechting en kun je kleine foutjes mee wegwerken.
Top, thanks! Dan ga ik na het primen toch nog even met het schuurpapier aan de slag.

Dan nu alsnog de vraag: als ik wel ga schuren, is dan met de hand licht opschuren voldoende (dat de glans er af is), of moet ik toch wel echt met wat zwaarder geschut aan de slag dat het bruine goedje er bijna helemaal vanaf is (schuurmachine)?

[ Voor 3% gewijzigd door Cruijff14 op 09-08-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Cruijff14 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Edit: ik lees dat beits gedeeltelijk in het houtoppervlak trekt, waardoor schuren dan misschien eerder de juiste gang is tov een heatgun.
Ik betwijfel of een heteluchtapparaat de beits wegkrijgt. Nooit geprobeerd maar gezien het echt intrekt lijkt me dat raar.
Dan nu alsnog de vraag: als ik wel ga schuren, is dan met de hand licht opschuren voldoende (dat de glans er af is), of moet ik toch wel echt met wat zwaarder geschut aan de slag dat het bruine goedje er bijna helemaal vanaf is (schuurmachine)?
Glans eraf is genoeg, tenzij je echt rot en dergelijke hebt of anderszins abominabele staat van de verf.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 09-08-2021 16:21 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:07

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Stom toeval, er past precies een 100" projectiescherm op mijn nieuwe boekenkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osmj1fE_oMM6jHVdYP6QUDrrstY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gkwh9Ir9kc0WXX6xOxjVdln.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 16:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Cruijff14 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:39:
[...]
Ik denk dat ik dan toch naar lak neig, dat vind ik net wat mooier (vind zowel de kleur echt spuuglelijk maar ook hier en daar nerven versus strak in de lak, gaat mijn voorkeur uit naar dat laatste) - met mijn beperkte ervaring voor wat betreft kozijnen.
[...]
Hmm als je het zo stelt, is een heatgun dus nog wel het overwegen waard. Maar dan de vraag, is het nodig om echt blank hout over te houden voor mijn kozijnen, of is het voldoende om enkel (licht) op te schuren, primer er overheen en dan de lak?

[...]
Top, thanks! Dan ga ik na het primen toch nog even met het schuurpapier aan de slag.

Ik zou alleen al omdat het niet het leukste werk is een schuurmachine gebruiken. Je zult natuurlijk stukken hebben waar de schuurmachine slecht of helemaal niet bij kan, die doe je dan met de hand.
Overigens lijkt er nog best wat "structuur" in je houtnerf te zitten. Als je het echt glad wilt is het misschien zaak om er twee keer overheen te gaan met het schuurpapier, eerst 120 dan 180 voor de primer erop gaat.

Ik ben zelf meer van het grondig aanpakken, dus ik zou zelf wel naar zoveel mogelijk blank hout werken, maar dat is de perfectionist in mij.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:21

Bommes

Capo del formaggio

Wij hebben een nieuwe woning gekocht en we krijgen op 1 november de sleutel (nou ja krijgen... :/ :X )
Het is een woning uit 1970 dat even ter info.

In de huiskamer zijn een aantal muren voorzien van granol, niet heel erg grof maar toch te grof naar onze zin.
Omdat het niet het hele huis is en ook zelfs niet de hele huiskamer is dacht ik het zelf op te lossen.
Ik kan niet stucen, nou ja ooit een wctje gedaan maar dat was nou niet echt heel erg recht.
Ik zag dat Alabastine speciaal spul heeft om dat zelf te doen.
Aanbrengen met een roller, ik denk ff laten drogen, en met een spatel glad strijken.
Is dat iets?
Iemand ervaring daar mee?

2de vraag:
Er zullen ook best wel wat muren gesausd moeten worden. We hebben de verf al gekocht, kalkverf in allerlei kleurtjes.
Nou zag ik in de aanbiedingshoek bij de Karwei ook van die verfspuiten liggen.
https://www.verfspuit.net...ayer-w-590-hvlp-verfspuit
Die lag er onder andere.
Iemand ervaring met die dingen?
Werkt dat een beetje fatsoenlijk of sta je elke 5 minuten je ogen schoon te wrijven en dat ding te ontstoppen?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:45
Bommes schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:25:
Wij hebben een nieuwe woning gekocht en we krijgen op 1 november de sleutel (nou ja krijgen... :/ :X )

In de huiskamer zijn een aantal muren voorzien van granol, niet heel erg grof maar toch te grof naar onze zin.
Omdat het niet het hele huis is en ook zelfs niet de hele huiskamer is dacht ik het zelf op te lossen.
Ik kan niet stucen, nou ja ooit een wctje gedaan maar dat was nou niet echt heel erg recht.
Aanbrengen met een roller, ik denk ff laten drogen, en met een spatel glad strijken.
Is dat iets?

2de vraag:
Er zullen ook best wel wat muren gesausd moeten worden. We hebben de verf al gekocht, kalkverf in allerlei kleurtjes.
Die lag er onder andere.
Werkt dat een beetje fatsoenlijk of sta je elke 5 minuten je ogen schoon te wrijven en dat ding te ontstoppen?
Alabastine speciaal spul heeft om dat zelf te doen.
Toevallig is me vader hier mee bezig geweest, hij zegt dat het redelijk makkelijk is. En het resultaat ziet er goed uit.

Wat betreft verspuit: Je hebt heel veel werk aan alles afplakken. Die spuitnevel komt werkelijk overal.
Kwast en roller gaat vaak sneller.

Ik heb zelf wel een latex spuit gebruikt om al me muren mee te doen, maar toen was het huis verder nog leeg.
(daar is deze spuit die je noemt overigens niet geschikt voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 07:47
HTT-Thalan schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:52:
Stom toeval, er past precies een 100" projectiescherm op mijn nieuwe boekenkast.

[Afbeelding]
Komt per ongeluk zo uit zeker? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:07

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

MarcoZ20 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:41:
[...]

Komt per ongeluk zo uit zeker? :P
Ja! Ik had eerst een 92" scherm besteld, want uit de berekening kwam dat dit zou passen. Helaas heb ik ergens een fout gemaakt en kon de beamer niet ver genoeg 'verkleinen' om dat te halen, dus er scheen licht langs het scherm de kast in.

De eerstvolgende maat zou volgens de nieuwe metingen passen, en gelukkig is dat het geval.

En het past inderdaad maar nét :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet

Is dat iets?

2de vraag:
Die lag er onder andere.
Niet te bang zijn voor zelf stucen. Gewoon bij de betere winkels Knauf stucpasta of finishpasta kopen (ligt aan de laag dikte), erna gewoon flink schuren tussen de lagen. Heb voor bij mij thuis een muur schuur machine gekocht. Vergeleken met de kosten van je huis een schijntje en met een paar lagen en schuren weet ik zeker dat je een prima resultaat krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:53

Is dat iets?

2de vraag:
Die lag er onder andere.
Gefeliciteerd! :Y)

Knauf heeft een kant en klare emmer die je ook kunt rollen:

YouTube: Knauf Praha, s.r.o. - Knauf Fill & Finish Light - hotový tmel pro fi...

Die Wagner spuit is beter dan de Bosch alternatief. Let wel dat je de latex goed moet verdunnen, Sikkens projecttex is prima tex om mee te spuiten. Ik zou er een kalkverf absoluut niet mee spuiten.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@g00gle , @Jfwiet en @KillaZ thanks voor de reacties.
Net op werkspot het stuuk klusje uit gezet, even wat reacties afwachten.
Wordt dat niets dan eens in dat glad strijk spul, ook van Knauf, eens bekijken.

En wat betreft de verfspuit: wat er overblijft zijn gladde wanden die geverfd moeten worden.
Die ga ik gewoon lekker ouderwets rolleren en kwasten.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bommes schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:36:
@g00gle , @Jfwiet en @KillaZ thanks voor de reacties.
Net op werkspot het stuuk klusje uit gezet, even wat reacties afwachten.
Wordt dat niets dan eens in dat glad strijk spul, ook van Knauf, eens bekijken.

En wat betreft de verfspuit: wat er overblijft zijn gladde wanden die geverfd moeten worden.
Die ga ik gewoon lekker ouderwets rolleren en kwasten.
Van werkspot zou ik niet teveel verwachten momenteel, stukadoors hebben werk zat namelijk. Zoveel dat ze niet op werkspot hoeven te kijken de eerst komende drie maanden ofzo.
Als ik jou was zou ik je netwerk raadplegen of iemand een goede stukadoor kent en die rechtstreeks benaderen. Via via werkt sneller en kweekt ook goodwill :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
Werkspot is momenteel echt een drama ja..
Verschillende opdrachten uitgezet, van simpel tot groot.

Je krijgt gewoon 0 reactie.

Direct aannemers aanschrijven: we zoeken pas in februari 2022 weer opdrachten. 8)7

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

The Eagle schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:19:
[...]

Van werkspot zou ik niet teveel verwachten momenteel, stukadoors hebben werk zat namelijk. Zoveel dat ze niet op werkspot hoeven te kijken de eerst komende drie maanden ofzo.
Als ik jou was zou ik je netwerk raadplegen of iemand een goede stukadoor kent en die rechtstreeks benaderen. Via via werkt sneller en kweekt ook goodwill :)
toch meteen al een reactie, lokale stucadoor aantal goede reviews.
19 euro m2 heeft de eerste week van november in zijn agenda genoteerd.
Het is ongeveer 25m2
Meeste gasten willen niet eens komen voor "zo weinig" vierkante meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bommes schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:48:
[...]

toch meteen al een reactie, lokale stucadoor aantal goede reviews.
19 euro m2 heeft de eerste week van november in zijn agenda genoteerd.
Het is ongeveer 25m2
Meeste gasten willen niet eens komen voor "zo weinig" vierkante meters.
Das netjes, zou het gewoon doen dan. Je geluk is denk ik dat je november zit, daar is nu nog wel plaats voor.

Waar kom je te wonen btw, zelfde dorp als waar je al zat?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ja @The Eagle heb met hem afgesproken.
Iets van 500 euro inclusief materiaal.
Als ik het niet laat doen nu dan komt het er niet van, zitten we over tig jaar nog tegen dat granol aan te kijken.
Nieuwe huis is iets meer richting het centrum van het dorp, "vrijstaande" woning, geschakeld aan de buren met de garage.
7 bij 2,6 meter garage, eindelijk klus ruimte... *O*
Slaapkamer en badkamer op de begane grond dus levensloop bestendig.. wel zo fijn op mijn leeftijd.. :P :9
boven nog 3 slaapkamers en badkamer.
Oprit, kan ik eindelijk de caravan voor de deur vakantie klaar maken en aan klussen.

Wat kleine klussen te doen, die ik voor een deel toch "moet" uitbesteden.
  • Dubbelglas plaatsen bovenste verdieping aan de achter zijde, 2 slaapkamers.
  • Dubbelglas in de huiskamer aan de voorzijde zit condens tussen, is dus lek, moet vervangen.
  • Zonnepanelen plaatsen.
Wat ik wel zelf ga doen:
  • Speeltoestel in de voortuin voor mijn dochtertje maken.
  • Vijver in de achtertuin vergroten en een zwemvijver van maken.
  • Overkapping voor de lounge set maken, wil zo een louvere ding plaatsen.
  • Vloer boven verdieping is erg netjes maar lelijk kantoor grijs, daar moet dus nieuw laminaat of PVC.
  • Slaapkamer beneden ook lelijke houten vloer, gele houtsoort, moet er ook uit en iets nieuws in.
  • Muren schilderen, gordijnen hangen, enz.
  • en het bordeel rode tapijt van de trap er af en kijken wat we met de trap kunnen doen die er onder uit komt.
Oh ja en natuurlijk een white picket fence. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06 17:07

Is dat iets?
Het granol er eerst afscheuren met een langnek schuurmachine is misschien ook een idee?
Dat albastine spul viel mij tegen. Ik vond gewone mp75 fijner te verwerken.

Acties:
  • +76 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:52
Heh heh,

Het heeft al met al even geduurd, maar eindelijk onze buiten keuken zover af, dat hij aantoonbaar is voor de wereld.

Enkele weken geleden met een collega begonnen om het frame te lassen. Het frame is +- 200 * 70 *85. Het idee was, links de kamado en rechts 2 kastjes, waar van alles in op te bergen valt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsBsxEkn1LT4LO687dY3XtFbJrg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcVwlXhUBKXhGq5dialIZyKh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwTH5LZMZqk2qTf3iP4fDj5EgU0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgPYeaWHUkDNJKq0eBF5BvzQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Na 1 dag zagen en 1 dag lassen het geheel naar de poedecoater gebracht en toen dit een dag of 10 later klaar was om op te halen zag het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhIRugmuwQvqTna2u-c0bVmWG_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaFSKz5hg9mG7smwPl3Y3B6P.jpg?f=fotoalbum_large

In die 10 dagen druk bezig geweest om alle sponningen uit het eiken te frezen. Ik heb alle planken elkaar laten overlappen. Zo kan met het wisselen van de luchtvochtigheid het nog lekker krimpen en of uitzetten, maar zul je er in ieder geval niet zo snel tussendoor gluren. Alle noesten zijn gevuld met zwarte epoxy. Eenmaal in de olie met Rubio Monocoat Natural geeft dat een robuuste stoere uitstraling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suTR2C4wgJXTJnLIOWk5fIkmQTE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVQGbzVrfX1dI4JqN2pUB1JR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVT3adyie3gPWoVU31ANviGuD-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFC4l4d0ICtb4zlfueyv3jD9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ts41_miYlXPY0rpky-a31Mm8lYs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAiYvXG6bLDZ1eKapGWyjWLj.jpg?f=fotoalbum_tile

Het blad hadden we bedacht zelf wel even te storten.. Huh huh, dat viel mooi nog even tegen. Zweten op de vroege morgen.. Meer lucht in het resultaat dan gehoopt, maar deze allemaal kunnen vullen alvorens het sealen van het beton. Cirkel is strak geworden en zou moeten voorzien in een goede opening voor de bbq.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Je6j0hiso86PzEjXuAfhk2Xxwxs=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/aBSlGw1KPJwomSbPLWIn4dHJ.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHe6Md6mkAvpRKQubEvt7j1hJAM=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0hzyUyvQNMkNiiNVOml7qaee.gif?f=fotoalbum_tile

Lekker een tijd uit laten harden en dan komt toch het moment van de waarheid. Blad uit de mal, hoop polijstwerk (geen foto's van) en de bbq erin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brD-ftTKDDrMTltms7AhIkt_Lzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zO8q4BsQZr6a4jbHbrEiFZzg.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een paar deuren en een binnenwerk in de kasten. Dan lijkt het ergens op. Deuren zijn inmiddels af. Alleen het binnenwerk laat nog even op zich wachten. Zwarte berken betonplex is lastig op het moment..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M51T_YNW84j-QESxcmQNcGA2cZk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCPcZ6l5ROYnqJnxOTfuZv3A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBUL4ohEva0gTGcTtUyAFe2L5Mo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOzy7XizIbO8P2GwTyU7BAIU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCwDMi9lB20wGMvihuPTFRMxeOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLjz5z5oa82MZIREpJsqLAGo.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 14-06 22:08

MJV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wxfFdOytYIPNrzPtqXeFAgQrbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avCk44ucL6d8nZ2FShPQ5K5c.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren de MFT-gaten in mijn lightweight workbench gefreesd. Tevreden met de freesmal van 247wood (te koop bij Toolstation). Gebruik gemaakt van de Festool 490 951 20mm frees, die is netjes 20mm. Blijkbaar zit er ergens toch een minimieme zwabber of afwijking in mijn Makita frees, waardoor de gaten 20.4mm worden. Dat is wat ruim voor de bench dogs. Was nog niet helemaal klaar dus ga de overige gaten proberen na het zorgvuldig schoonmaken van de spantang van de frees en die extra vastdraaien in de hoop dat dat helpt. En anders een stukje tape om de benchdogs, maar dat voelt toch een beetje als een zwaktebod ;).

[ Voor 5% gewijzigd door MJV op 11-08-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:34
Tom Paris schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:30:
[...]

[Afbeelding]
Kan je niet 2 L profielen op elkaar zetten (waarbij 1 een slag gedraaid zodat je een u-vorm krijgt)?

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Ghostbuilder
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-04-2024
Ben weer aan het klussen geslagen. Naast het bureau moest er nog een kast komen die precies onder mijn schuine kap moest vallen, en zo kon ik ook een zwevend bureau crereren.

Dus ben ik aan het tekenen en opmeten geslagen, en voilà. De deurtjes volgen nog, waarna ik het gat kan afwerken aan de bovenkant. Al met al een mooie creatie geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_c48N9XLKDjPiV5G7EsxtwOGao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8PCvf5nhxmi3vih076vEFSz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYvRwY7a1MKmy3AjDgXbtUjmWvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OguNJRpkk4RSnY3mZ3mNZkWX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyZekOmyRhrnpOX6y65jFSjR7B0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pu906MwV4hmlUiFEyluJZIkA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0NjVGNt-how_OCpgfl24gXX_8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GgXWFiYtNkWquSMyOg018L1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04WewVfWnbPamA3r4FIf_GIQPeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtL0lcNLOio36Um8qX096nQJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VU2q_iWDIrAlsVxSJ9FTl3zgOq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChU5xRKHJuRHvUyjbG2AfPG8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3ylwWdfQdZumJV1MYY7vXyi9Y8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6sCtGEe319c1xpNG8VRlK3O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cd9IFEiYG8NK6uLzWMAqPoXUa6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIAiSY2xKMORYCtlyFr72aUb.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het kan bedenken, kan ik het maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
MJV schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:06:
[Afbeelding]
Gisteren de MFT-gaten in mijn lightweight workbench gefreesd. Tevreden met de freesmal van 247wood (te koop bij Toolstation). Gebruik gemaakt van de Festool 490 951 20mm frees, die is netjes 20mm. Blijkbaar zit er ergens toch een minimieme zwabber of afwijking in mijn Makita frees, waardoor de gaten 20.4mm worden. Dat is wat ruim voor de bench dogs. Was nog niet helemaal klaar dus ga de overige gaten proberen na het zorgvuldig schoonmaken van de spantang van de frees en die extra vastdraaien in de hoop dat dat helpt. En anders een stukje tape om de benchdogs, maar dat voelt toch een beetje als een zwaktebod ;).
Is de mal of je kopieerring wel nauwkeurig? Daar zou ik die afwijking nog eerder in zoeken namelijk. Ik ga er vanuit dat je een kopieerring moet gebruiken hiervoor tenminste?

Is het geheel verder wel nauwkeurig? Bij Toolstation lees ik reactie dat er een afwijking in zit van een paar mm op een volledig gefreesd werkblad. Persoonlijk zou ik weinig vertrouwen hebben in zo'n kleine mal, met een aantal keer verplaatsen lijkt het me dat je vrijwel altijd afwijking gaat krijgen namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 00:03
milo-vs schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:00:
Heh heh,

Het heeft al met al even geduurd, maar eindelijk onze buiten keuken zover af, dat hij aantoonbaar is voor de wereld.

Enkele weken geleden met een collega begonnen om het frame te lassen. Het frame is +- 200 * 70 *85. Het idee was, links de kamado en rechts 2 kastjes, waar van alles in op te bergen valt.
[Afbeelding][Afbeelding]

Na 1 dag zagen en 1 dag lassen het geheel naar de poedecoater gebracht en toen dit een dag of 10 later klaar was om op te halen zag het er zo uit:
[Afbeelding]

In die 10 dagen druk bezig geweest om alle sponningen uit het eiken te frezen. Ik heb alle planken elkaar laten overlappen. Zo kan met het wisselen van de luchtvochtigheid het nog lekker krimpen en of uitzetten, maar zul je er in ieder geval niet zo snel tussendoor gluren. Alle noesten zijn gevuld met zwarte epoxy. Eenmaal in de olie met Rubio Monocoat Natural geeft dat een robuuste stoere uitstraling.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het blad hadden we bedacht zelf wel even te storten.. Huh huh, dat viel mooi nog even tegen. Zweten op de vroege morgen.. Meer lucht in het resultaat dan gehoopt, maar deze allemaal kunnen vullen alvorens het sealen van het beton. Cirkel is strak geworden en zou moeten voorzien in een goede opening voor de bbq.
[Afbeelding][Afbeelding]

Lekker een tijd uit laten harden en dan komt toch het moment van de waarheid. Blad uit de mal, hoop polijstwerk (geen foto's van) en de bbq erin.
[Afbeelding]

Nog een paar deuren en een binnenwerk in de kasten. Dan lijkt het ergens op. Deuren zijn inmiddels af. Alleen het binnenwerk laat nog even op zich wachten. Zwarte berken betonplex is lastig op het moment..
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heel gaaf!
Kan je wat delen over de kosten van het poedercoaten? Ik heb straks 2 deuren om te laten poedercoaten, maar het is nog wat vroeg om prijzen op te gaan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 13:46
MJV schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:06:
[Afbeelding]
Daar is het nu misschien al te laat voor, maar waarom geen stukje tape in mal, zodat die gaten wat kleiner worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

@Twijfels De mal functioneert voor zover ik kan beoordelen perfect. Je zet hem steeds met twee benchdogs in de gatenrij die je al hebt gemaakt. De mal is juist zeer robuust en groot, omdat hij van 18mm plastic is gemaakt. Ik had de review bij ToolStation ook gezien, maar het er toch maar op gegokt, de rest van de spullen die ik bij 247wood heb gekocht waren ook van goede kwaliteit, en dat is de mal ook. Je werkt inderdaad met een 30mm kopieerring, i.c.m. 20mm frees. De bovenste rij gaten in de mal is dus 30mm, de onderste rij 22-24mm ofzo, daar past de kraag van de benchdogs in. Benchdogs zitten er overigens bij.

Ik heb inmiddels een nieuw blad gemaakt. De kopieerring heeft bij poging 1 denk ik een tikkeltje scheef gezeten t.o.v. de voet van de frees (niet gezien). Ook heb ik de spantang helemaal schoon geblazen en de frees een tikkeltje verder en strakker vastgezet. De gaten zijn nu 20,1mm, en dat is prima. De bench dogs wiebelen niet meer, maar zijn er toch makkelijk uit te halen.

Wellicht dat ik de nauwkeurigheid van het geheel nog eens nameten.

@CappieL Ik snap wat je bedoeld, maar je werkt in dit geval met een 20mm frees (en 30mm kopieerring), je boort dus als het ware gewoon een gat. De kopieerring had absoluut geen speling t.o.v de mal. Wat evt had gekund (in theorie) was het freesje een héél klein beetje bijvijlen zodat het gat net wat smaller wordt. Maar dan ben je ook de scherpte kwijt vrees ik.

[ Voor 7% gewijzigd door MJV op 11-08-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:11
ik ga een dakdoorvoer laten plaatsen voor mechanische ventilatie. Zijn er nog dingen waar ik op moeten letten qua locatie? Het komt op de vliering te staan, achterkant van het huis, 42graden dak.

Ik zat te denken aan zoiets als dit

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/d/a/dakdoervoer_ubbink.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:55

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Megalomania schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:15:
ik ga een dakdoorvoer laten plaatsen voor mechanische ventilatie. Zijn er nog dingen waar ik op moeten letten qua locatie? Het komt op de vliering te staan, achterkant van het huis, 42graden dak.

Ik zat te denken aan zoiets als dit

[Afbeelding]
In het midden van een dakpan? :+
Mijn tip zou zijn om eerst de doorvoerpan te plaatsen, dan aftekenen en door je dakbeschot heen zagen. Zaag het gat wat ruimer, dan kan je de de e buis netjes recht plaatsen. Je moet de boel daarna toch afpurren.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• KappuhH
  • Niet online
Een vraagje om de vloer van m'n schuur weer mooi vlak te krijgen. Er ligt nu een betonnen vloer in die erg slecht gestort is. Hoogteverschil tot ruim 6 cm met her en der wat gaten. Nu wil ik de vloer mooi uitvlakken en dacht dit eerst met egaline te doen echter een paar nadelen:

- Op sommige plekken heb ik tot 6 cm nodig wat volgens de specificaties van de meeste egalines teveel is
- Door het grote hoogteverschil heb ik dan enorm veel egaline nodig waardoor het ook erg duur wordt

Iemand een idee hoe dit op te lossen? Gewone beton en zandcement zal waarschijnlijk niet werken omdat ik op sommige plaatsen maar een paar mm nodig heb waardoor dat snel weer kapot zal gaan. Kent iemand een goed(koop) product wat wel geschikt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-06 11:04
Kun je de grote hoogte niet opvullen met zand cement tot +- de laatste halve centimeter.
Hierna kun je dan als het ware in 1 geheel egaline toevoegen

• KappuhH
  • Niet online
SjorsC schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:08:
Kun je de grote hoogte niet opvullen met zand cement tot +- de laatste halve centimeter.
Hierna kun je dan als het ware in 1 geheel egaline toevoegen
De vloer hoeft niet over het gehele oppervlak zoveel opgehoogd te worden maar op een paar punten. Door alleen de diepere plekken met zandcement op te vullen krijg ik allemaal 'eilandjes' met zandcement en ben bang dat dat ook niet goed zal blijven liggen.

• tonny147
Weber vloeibare zandcement, geen ervaring mee, maar volgens de fabrikant vloeit het vanzelf.
Niet goedkoop, maar wel een stuk goedkoper dan egaline

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

KappuhH schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:18:
[...]

De vloer hoeft niet over het gehele oppervlak zoveel opgehoogd te worden maar op een paar punten. Door alleen de diepere plekken met zandcement op te vullen krijg ik allemaal 'eilandjes' met zandcement en ben bang dat dat ook niet goed zal blijven liggen.
Waarom geen combinatie? Eerst de diepe kuilen met zandcement dichtsmeren, en daarna een laagje egaline.

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 17:28
Tjark schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:04:
Mijn badkamer op houten gewelven zijn fermacell cementvezel platen met daarop een ditra ontkoppelingsmat om barsten te vermijden. In de douche werdt er gewerkt met kerdi doek.

[ Voor 55% gewijzigd door Ghostface9000 op 12-08-2021 09:00 ]

• De_Bastaard
  • Laatst online: 18:57
Weet iemand hier misschien waar ik een mooi gevel/lamellen rooster vind voor een vlakkanaal van 220x89/90 ?

Ik zoek me echt wezenloos maar de enige die ik vind zijn voor de plattere variant (iets van 50mm), niet voor die van 90 - óf het zijn van die RVS kappen die ik niet wil. Ik heb een wit huis en wil eigenlijk gewoon een wit rooster :+.

Het mag ook gewoon een rooster zijn dat ruimer is als de afmeting van dat vlakkanaal, maar ik vind ze niet hoor. Misschien zoek ik op de verkeerde termen?

[ Voor 18% gewijzigd door De_Bastaard op 12-08-2021 11:47 ]

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

De_Bastaard schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:46:
Weet iemand hier misschien waar ik een mooi gevel/lamellen rooster vind voor een vlakkanaal van 220x89/90 ?

Ik zoek me echt wezenloos maar de enige die ik vind zijn voor de plattere variant (iets van 50mm), niet voor die van 90 - óf het zijn van die RVS kappen die ik niet wil. Ik heb een wit huis en wil eigenlijk gewoon een wit rooster :+.

Het mag ook gewoon een rooster zijn dat ruimer is als de afmeting van dat vlakkanaal, maar ik vind ze niet hoor. Misschien zoek ik op de verkeerde termen?
Zelf even wat kleur aanbrengen geen optie?

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• De_Bastaard
  • Laatst online: 18:57
rockhopper schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:31:
[...]

Zelf even wat kleur aanbrengen geen optie?
Jawel maar dan vind ik zo'n RVS kap van €100,- + toch echt te duur daarvoor...

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Tja, ik las niet dat je problemen hebt met de prijs in je oorspronkelijke vraag. Alleen dat je slechts RVS kon vinden. Maar goed er is een simpele oplossing door het zelf wit te maken.
Misschien dat er specialisten hier weten waar je eventueel een prefab wit kan vinden voor een schappelijke prijs. Ik vind zelf €100 voor een stukje rooster van 22x9 cm ook behoorlijk prijzig.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09smcA4MKprMTFDcehDdqYdAzuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8EfYYZQJGyA3huLaP5LlKzbD.jpg?f=user_large

Vloerlak gebruik ik op mijn eettafels. Bevalt zeer goed.
Buiten hebben we ene nieuwe tuinset gekocht met een onbehandelde houten tafel.
Ik denk ik smeer mij dit spul er ook weer op, maar heb enig sinds twijfel over de UV/zonlicht.

Binnen is immers een ander verhaal dan buiten. Wat denken jullie?
Tafel staat altijd onder een overkapping uit de regen. Wel het gehele jaar door buiten

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@barry86 Je loopt wel het risico dat als het een keer wel onder regent het niet houdt. In principe is het echt voor binnen (watergedragen afgaande op het kraantje van het plaatje). Maar als je het toch over hebt en het spul (tafel) staat droog, is het op zich prima lijkt me. Je krijgt natuurlijk ook last van hoge luchtvochtigheid die je buiten vaak hebt in Nederland. Sowieso slijt alles harder bij directe blootstelling van de elementen, dus ik verwacht dat het vaker nodig gaat zijn dan binnen.

Conclusie: budget oplossing: prima, zou ik het zelf zo doen? Waarschijnlijk niet, maar ik zou een andere tuintafel gekocht hebben ;)

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:11
Ethnocentrix schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:52:
[...]

In het midden van een dakpan? :+
Mijn tip zou zijn om eerst de doorvoerpan te plaatsen, dan aftekenen en door je dakbeschot heen zagen. Zaag het gat wat ruimer, dan kan je de de e buis netjes recht plaatsen. Je moet de boel daarna toch afpurren.
Goeie tip, dank!

Bij ventilatieshop raden ze deze dakdoorvoer aan, of deze, smaak afhankelijk.

Niet zo zeer de geïsoleerde dakdoorvoer. Het gekke is ook dat die goedkoper is.

Iemand hier een advies / mening / ervaring over?

• MJV

MJV

Mijn schuurdeur is wat krom, de scharnieren zitten rechts en de deur gaat naar buiten open. De linkerhoek kiert naar mijn zin teveel naar buiten toe. Hoe zou ik dit kunnen corrigeren? Ik kan aan de binnenkant een plaat of een lat monteren, maar hoe trek ik dan de hoek de juiste richting in? Iemand de gouden tip?

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

De_Bastaard schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:46:

Ik heb ook een wit huis en oorspronkelijk zat er een witte 'uitlaat' voor de afzuigkap. Na dik 20 jaar is die geel. Heb er zelf dus wel een RVS kap opzitten (afvoer is verplaatst) en dat staat naar mijn mening vele malen netter dan een witte. Zo'n witte afdekkap zal nooit exact het wit van je gevel zijn, waardoor of je rooster of je gevel ineens geel lijkt.

Ik moet nog steeds eens die witte/gele kap eraf halen en dicht zetten met een paar nieuwe bakstenen.

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 12-08-2021 23:06 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:34

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Iemand nog een briljante suggestie wat ik kan gebruiken als tijdelijk (lees, bijna een jaar) aanrechtblad van 1.00 x 2.60 m dat me niet een fortuin kost? Het mag ook wel iets kosten maar dan zou het mooi zijn als het nog een beetje herbruikbaar is als bureaublad ofzo. En alle el-cheapo keukenbladen zijn maar 60 diep en ik vrees dat ik twee spaanplaat bladen niet met de kopse kant waterdicht tegen elkaar krijgen voor een jaar?

Ik dacht eerst een plaat 18 mm underlayment te nemen maar vrees dat het net te slap is voor de kookplaat ( isop te lossen) en vooral belabberd te krijgen is, ze lijken wel van goud te zijn geworden. Daarop dan een stuk stucloper op om hem net iets lekkerder schoonmaakbaar te krijgen (of even verven).

Het uiteindelijke aanrechtblad kan pas over een jaar omdat er nog 1 kastje niet geplaatst kan worden want daar moet de complete houten vloer nog uit en vervangen worden voor beton.

[ Voor 17% gewijzigd door deWit op 13-08-2021 10:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

deWit schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:19:
Iemand nog een briljante suggestie wat ik kan gebruiken als tijdelijk (lees, bijna een jaar) aanrechtblad van 1.00 x 2.60 m dat me niet een fortuin kost? Het mag ook wel iets kosten maar dan zou het mooi zijn als het nog een beetje herbruikbaar is als bureaublad ofzo. En alle el-cheapo keukenbladen zijn maar 60 diep en ik vrees dat ik twee spaanplaat bladen niet met de kopse kant waterdicht tegen elkaar krijgen voor een jaar?

Ik dacht eerst een plaat 18 mm underlayment te nemen maar vrees dat het net te slap is voor de kookplaat ( isop te lossen) en vooral belabberd te krijgen is, ze lijken wel van goud te zijn geworden. Daarop dan een stuk stucloper op om hem net iets lekkerder schoonmaakbaar te krijgen (of even verven).

Het uiteindelijke aanrechtblad kan pas over een jaar omdat er nog 1 kastje niet geplaatst kan worden want daar moet de complete houten vloer nog uit en vervangen worden voor beton.
Waarom al dat gehannes als je ook voor 78 euro een prima aanrechtblad voor een jaar hebt.

https://www.ikea.com/nl/n...atroon-laminaat-20335686/

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

deWit schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:19:

Ik denk dat 18mm underlayment te dun is, dus her en der gaat doorhangen. Een betere kwaliteit multiplex, in 28mm variant? Je zou ook twee platen 18mm op elkaar kunnen lijmen; hoewel dat wel een beetje tricky is omdat het zo groot is. En dan afwerken met hardwaxolie (bijv. Osmo), dan het best mooi. Heb hier een 'schiereiland' gemaakt van 28mm vuren, en hoewel dat nadelen kent (het is zacht dus je krijgt snel deuken) blijft het eigenlijk best mooi, door de hardwaxolie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 10:41
Twee bouwmarkt-aanrechtbladen met werkbladverbinders en eventueel wat plankjes en schroeven aan elkaar zetten? Kost je <€100, mits spaanplaat voor jou acceptabel is. De herbruikbaarheid op lange termijn zou ik dan wel weer mn twijfels over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:34

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Denk dat het die optie gaat worden dan, met beetje lijm ertussen zou dat wel watercompatible moeten zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 20:27

loewie1984

music addict! pizza monster!!

deWit schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:25:
Denk dat het die optie gaat worden dan, met beetje lijm ertussen zou dat wel watercompatible moeten zijn.
Dat heb ik gedaan voor een bureau, 2 beuken werkbladen gehaald bij de hornbach, die op 50 door laten zagen tegen elkaar aangelijmd en de verbindingen gefreesd met een lamellenfrees (maar kun je ook met een deuvelsetje doen) goed klemmen en dan de overgebleven stukken gebruikt om de rand op te dikken.

Tis maar een ideetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2zd6lyiqpKd6hyZlk71TfQjEfU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YA42FFulvHxPeeEHBReBXamM.jpg?f=user_large

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Het is even een 'dubbelpost' maar dat komt omdat ik eigenlijk onderstaan bericht in het verkeerde forum had gepost ;)
Crazy- schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:33:
Ik zit even met iets geks

De aansluiting (foto) zit niet lekker. Als de witte leiding iets beweeg spuit het water eruit. Hij sluit dus niet goed aan op de koppeling. Zit verder wel waterdicht als ik er maar af blijf. En nee dat is niet de oplossing :+

Enig idee hoe ik dit goed ga krijgen? Extra rubberring ?

Er zit simpelweg een speling van 1mm ofzo (gokje)

[Afbeelding]
Even een update …. Vandaag gigantisch pissig geworden op mezelf / installatie :-(

Daar het vat iets moet opschuiven ivm verbouwing zolder, dit gedaan. Ik moest hierom dan ook direct deze koppeling probleem oplossen.

Prima; 3x puntstuk 1/2”x15mm gehaald stukje 15mm koper, paar HD ringen & 15mm knel ringen & moer

Ik de boel al los gehaald en in de shop (Toolstation) goed geholpen & getest. De puntstukken ivm vlakke kop wat mooi aansloot met HD ring op de geknepen koppeling van m’n leidingen.

Door het schuiven en wat draaien van de flex buis ging dit (…) uiteraard ook mis aan de andere kant bij de elektrische boiler & mixventiel; daarom gelijk alles vervangen

Wat is nu het probleem?

Deze koppeling zit muur, maar dan ook echt muurvast aan de boiler :(

Ik kreeg hem met geen mogelijkheid meer los (de beperkte ruimte helpt ook niet).
Hoop zweet verder maar toch gekozen om dit te laten en de boel met bestaande leiding (geperste) “hoekje” te monteren ipv nieuw knietje & 15mm buis wat beter uitkwam…..

Alles vast en wel; aangedraaid prima! Mooi… dacht ik

Nu lijkt het dat de gepeste koppeling lekt! Druppeltje…. Om de 10dec ofzo. Ergens tussen het messing gedeelte en waar het wit van de buis begint (dus het grijze gedeelte)

Nog erger : op 2 leidingen zelfs; ook bij de aanvoer naar het mix ventiel vanaf het hygiënevat.

Ik was ondertussen 3 uur verder (..) goed pissig en bezweet dat ik even heb laten zitten; bakje eronder en vangen maar.

5 uur later iets van 200ml toch nog :(

Ik vrees maar 1 ding : e boiler moet leeg & van de muur af om de boel los te krijgen. Want nog een keer “wrikken” en de leiding scheurt en dan ben ik nog verder van huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxfzWx8goKcSpt_FjXAucVmGIfU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sYktOyjw5AiH62fcEKvE9x1e.jpg?f=user_large

Dus tja.. geen leuke dag.

Het vat is wel opgeschoven (ben sterk blijkbaar dat ik 400kg kan schuiven haha) dus kan verder.

Ik moet wel (zodra zonneboiler seizoen voorbij is medio september/oktober) toch het vat helemaal
Fysiek verplaatsen dus dan moet ik de leiding etc omgooien. Dan kan ik wel de e-boiler legen (en weer monteren anders geen warm water ;-))

Wil de WP na het stookseizoen aansluiten op het hygiënevat met een 3-weg klep zodat de WP het vat (400liter) op temperatuur (45/50) kan houden. dit zal wel pas na april worden

UPDATE: de lekkage is toch wat erger dan ik had gedacht/gehoopt... ik zal dus echt wat moeten gaan bedenken op korte termijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:39
Crazy- schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:29:
Het is even een 'dubbelpost' maar dat komt omdat ik eigenlijk onderstaan bericht in het verkeerde forum had gepost ;)

[...]

Even een update …. Vandaag gigantisch pissig geworden op mezelf / installatie :-(

Daar het vat iets moet opschuiven ivm verbouwing zolder, dit gedaan. Ik moest hierom dan ook direct deze koppeling probleem oplossen.

Prima; 3x puntstuk 1/2”x15mm gehaald stukje 15mm koper, paar HD ringen & 15mm knel ringen & moer

Ik de boel al los gehaald en in de shop (Toolstation) goed geholpen & getest. De puntstukken ivm vlakke kop wat mooi aansloot met HD ring op de geknepen koppeling van m’n leidingen.

Door het schuiven en wat draaien van de flex buis ging dit (…) uiteraard ook mis aan de andere kant bij de elektrische boiler & mixventiel; daarom gelijk alles vervangen

Wat is nu het probleem?

Ik kreeg hem met geen mogelijkheid meer los (de beperkte ruimte helpt ook niet).
Hoop zweet verder maar toch gekozen om dit te laten en de boel met bestaande leiding (geperste) “hoekje” te monteren ipv nieuw knietje & 15mm buis wat beter uitkwam…..

Nu lijkt het dat de gepeste koppeling lekt! Druppeltje…. Om de 10dec ofzo. Ergens tussen het messing gedeelte en waar het wit van de buis begint (dus het grijze gedeelte)

Nog erger : op 2 leidingen zelfs; ook bij de aanvoer naar het mix ventiel vanaf het hygiënevat.

Ik was ondertussen 3 uur verder (..) goed pissig en bezweet dat ik even heb laten zitten; bakje eronder en vangen maar.

Ik vrees maar 1 ding : e boiler moet leeg & van de muur af om de boel los te krijgen. Want nog een keer “wrikken” en de leiding scheurt en dan ben ik nog verder van huis.

[Afbeelding]

Het vat is wel opgeschoven (ben sterk blijkbaar dat ik 400kg kan schuiven haha) dus kan verder.

Ik moet wel (zodra zonneboiler seizoen voorbij is medio september/oktober) toch het vat helemaal
Fysiek verplaatsen dus dan moet ik de leiding etc omgooien. Dan kan ik wel de e-boiler legen (en weer monteren anders geen warm water ;-))

Wil de WP na het stookseizoen aansluiten op het hygiënevat met een 3-weg klep zodat de WP het vat (400liter) op temperatuur (45/50) kan houden. dit zal wel pas na april worden

UPDATE: de lekkage is toch wat erger dan ik had gedacht/gehoopt... ik zal dus echt wat moeten gaan bedenken op korte termijn :(
Waar loopt die koperen pijp naartoe? Enige dat ik zo kan bedenken is die met een compact pijpensnijdertje doorsnijden en er een nieuw knel-knietje omlaag opzetten. Maar dan moet je wel de ruimte hebben. Zou er wel direct wat aan doen, want als de pijp nu scheurt heb je 400 liter water over je vloer heen en dan wordt het helemaal een duur dramaverhaal.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-06 14:52

[...]

Wat is nu het probleem?

[Afbeelding]

Kom je niet weg met een multitool om er vervolgens een nieuwe knelkoppeling op te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

RonJ schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:24:
[...]

Waar loopt die koperen pijp naartoe? Enige dat ik zo kan bedenken is die met een compact pijpensnijdertje doorsnijden en er een nieuw knel-knietje omlaag opzetten. Maar dan moet je wel de ruimte hebben. Zou er wel direct wat aan doen, want als de pijp nu scheurt heb je 400 liter water over je vloer heen en dan wordt het helemaal een duur dramaverhaal.
betreft de e-boiler; dus maak die 400 liter maar onbeperkt :P
heb hem bekeken, zit echt nog wel goed - scheurt nu niet 1,2,3 door verwacht ik zo

maak mij wel druk om die geknepen witte leidingen; snap werkelijk niet dat die nu opeens lekken :(

nieuwe knel etc kan wel denk ik - ga toch maar het vat er af halen tzt - ondanks dat deze weggaat zodra ik de WP op het hygiene vat heb aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:52
t14wo schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:35:
[...]

Heel gaaf!
Kan je wat delen over de kosten van het poedercoaten? Ik heb straks 2 deuren om te laten poedercoaten, maar het is nog wat vroeg om prijzen op te gaan vragen.
Kan ik zeker. Prijzen van poedercoaten hangt af van afmeting, gewicht, kleur enz. Wij waren een kleine 300 euro kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Zo vast, dat je de koperen leiding geknikt hebt, zo te zien?

Toevallig teflon draad gebruikt? Die staat ervoor gekend om niet meer los te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[...]

Wat is nu het probleem?

[Afbeelding]

ik ken in de praktijk maar 2 redenen waardoor een pers koppeling gaat lekken

niet gecalibreerd
niet de juiste persbek/ niet op de juiste plek geperst

heb je wel het juiste profiel in de bek zitten voor deze koppelingen? vaak moet je de ring van de koppeling in de eerste groef van de persbek leggen lijkt alsof je er naast hebt geperst

Afbeeldingslocatie: https://benem.nl/media/wysiwyg/MMM-IMG_6866.jpg

bij henco ligt de ring juist in de buitenste groef, eigenlijk hebben alle merken een dergelijke indicator.

Afbeeldingslocatie: https://www.henco.be/sites/default/files/styles/col_24/public/images/img_4619_1.jpg?itok=kiMYJgWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 00:03
milo-vs schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:58:
[...]

Kan ik zeker. Prijzen van poedercoaten hangt af van afmeting, gewicht, kleur enz. Wij waren een kleine 300 euro kwijt..
Ik denk dat stalen deuren vergelijkbaar zijn met jouw rek. Ik rekende op 150 per deur, dus dan zal ik hoogswaarschijnlijk in de goede richting zitten. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Slonzo schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:11:
[...]

Zo vast, dat je de koperen leiding geknikt hebt, zo te zien?

Toevallig teflon draad gebruikt? Die staat ervoor gekend om niet meer los te komen.
nou ik gebruik normaal gesprek overal loctite 55. Maar, moet het ff nakijken, zover ik weet hier niet gedaan. Probleem is ook wel dat ik geen tegendruk kan geven - beperkte ruimte - en koper uiteraard niet heel extreem “sterk” is met mijn krachten haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

twain4me schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:43:
[...]

ik ken in de praktijk maar 2 redenen waardoor een pers koppeling gaat lekken

niet gecalibreerd
niet de juiste persbek/ niet op de juiste plek geperst

heb je wel het juiste profiel in de bek zitten voor deze koppelingen? vaak moet je de ring van de koppeling in de eerste groef van de persbek leggen lijkt alsof je er naast hebt geperst

[Afbeelding]

bij henco ligt de ring juist in de buitenste groef, eigenlijk hebben alle merken een dergelijke indicator.

[Afbeelding]
Het heeft niet gelekt, tot ik wat moest losgooien. Je tip qua “op de goede ring” zetten is wellicht wel het probleem. De tang & koppelingen horen 100% zeker bij elkaar. Beide TH

Ik kijk het even aan komende dagen; als ik het red om uit te stellen en/of ik een andere oplossing kan bedenken qua lekkage.

Neig er zelfs naar loctite 5926 omheen te smeren. (…) als noodoplossing. Geen idee of het werkt… maar het druppelt; kans dat het lukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:59

Seafarer

XXX

Eboman schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:30:
[...]

[Afbeelding]

Bedankt hoor hij hangt met power plugs in de muur
Zo kunnen de kinderen nog eens de deur uit hun handen laten schieten bij harde wind. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Crazy- schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:28:
[...]

Het heeft niet gelekt, tot ik wat moest losgooien. Je tip qua “op de goede ring” zetten is wellicht wel het probleem. De tang & koppelingen horen 100% zeker bij elkaar. Beide TH

Ik kijk het even aan komende dagen; als ik het red om uit te stellen en/of ik een andere oplossing kan bedenken qua lekkage.

Neig er zelfs naar loctite 5926 omheen te smeren. (…) als noodoplossing. Geen idee of het werkt… maar het druppelt; kans dat het lukt..
ik heb wel eens koppelingen gezien die niet geperst waren in een cv systeem en niet lekte, geluk kan je allemaal hebben, uiteraard ging het wel lekken na enige tijd :+
als die niet goed geperst is zit of met de juiste bek klem je het rubbers niet op de juiste manier en kan het lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 16:27
Waar kopen jullie je MDF? Ik ben voor een dressoir op zoek naar 18mm MDF platen, maar vraag me af of de gamma/praxis kwaliteit goed genoeg is, of dat ik beter even naar een hornbach, jongeneel of soortgelijk kan rijden. Zelf verder nooit met MDF gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hornbach is niet beter dan Praxis/Gamma. Beste is lokale houthandel, maar Jongeneel, pontmeyer en consorten hebben vaak ook kwaliteits MDF van bvb Medite.
Als je toch bezig bent, neem dan meteen V313.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:53
Medio juni plannen gemaakt om een bed te gaan maken, eind juli deze grotendeels kunnen verwezenlijken en vandaag de puntjes op de i gezet.

Het ontwerp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bQILD34PRfEhusDLSKGJhdk6_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OV7ceftwmaoj6QtFDSU76nei.png?f=fotoalbum_large

Het hout ontvangen en wat planken vast in de lengte op maat gezaagd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HDemoTZAJwjmhyA_xXsoYy7mJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTm9sRzNArD3MXoVZwvkoUe2.jpg?f=fotoalbum_large

Alles op maat gezaagd en dan kan m'n nieuwe excentrische schuurmachine aan het werk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46oRpl8Jhb_vHfDW-dXo7--lDeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9dQ9xpUkruLnAYIvxvkkoFh.jpg?f=fotoalbum_large

Het Hoofdbord in elkaar zetten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBFdNpHpa2CrAwYj2aNxypxD2pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GTTNk8N2BlX20GJs534c6HH.jpg?f=fotoalbum_large

Dan het frame in elkaar zetten incl drager in het midden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scENzg27Ts5RoHVnsrOjk2syqlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsZEYPqlynCzXqpUSizDfJYx.jpg?f=fotoalbum_large

De puntjes op de i: de stopcontacten en de nachtkast kubusjes gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7CSsRLfIPm7RZDtYIPUPFpJzrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJHiUaZo5YwzMdBkPR4BMwKp.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn nog aan het dubben over de matrassen. Die op de laatste foto erin ligt vinden we wat minder mooi ogen omdat deze zo ver boven het hout uit komt maar wellicht denken we daar teveel over na.

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:33
louzy82 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:22:
We zijn nog aan het dubben over de matrassen. Die op de laatste foto erin ligt vinden we wat minder mooi ogen omdat deze zo ver boven het hout uit komt maar wellicht denken we daar teveel over na.
Hoe dun wil je je matrassen hebben?

Doe het dan gelijk goed op zijn Ugandees. Geen matras meer te zien :+
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/5d/d5/1c/5dd51c856ccaf6302adaddde1cf37b8c.png

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 16:27
bbbrumbrum schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 08:32:
Hornbach is niet beter dan Praxis/Gamma. Beste is lokale houthandel, maar Jongeneel, pontmeyer en consorten hebben vaak ook kwaliteits MDF van bvb Medite.
Als je toch bezig bent, neem dan meteen V313.
Oke, helder. Zit nog even te twijfelen of vochtwerend nodig is, komt in de slaapkamer te staan.
Verdubbelt de prijs en uiteindelijk wordt het meubel nog gegrond en gespoten/geschilderd.
Is de meest logische keuze om voor MDF te gaan, of is multiplex eigenlijk beter/slimmer?
Ik ben niet genoeg bekend met de voordelen en nadelen van beiden.

En met betrekking tot het schilderen, is het überhaupt mogelijk om het meubel streeploos hoogglans wit te rollen? Of ben je dan beter af om het te (laten) spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70904

Zinloos1 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:37:
[...]

Oke, helder. Zit nog even te twijfelen of vochtwerend nodig is, komt in de slaapkamer te staan.
Verdubbelt de prijs en uiteindelijk wordt het meubel nog gegrond en gespoten/geschilderd.
Is de meest logische keuze om voor MDF te gaan, of is multiplex eigenlijk beter/slimmer?
Ik ben niet genoeg bekend met de voordelen en nadelen van beiden.

En met betrekking tot het schilderen, is het überhaupt mogelijk om het meubel streeploos hoogglans wit te rollen? Of ben je dan beter af om het te (laten) spuiten?
MDF is soort van karton. Makkelijk bewerkbaar door de zachte stuctuur, maar daar door ook zwakker dan multiplex.
Multiplex is meer dan 3 samen geplakte soorten hout (anders heet het triplex) :P
Dat is veel robuuster dan MDF en door de laagjes ook flexibeler.

Voor bv een bed is multiplex altijd een beter optie dan mdf. Tenzij er alleen maar geslapen wordt in het bed, dan voldoet mdf ook prima :+
Pagina: 1 ... 155 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/