Wat doe ik verkeerd met mijn binnenschilderwerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXabrussi
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-02-2024
Mijn vraag

Wat doe ik verkeerd met mijn binnenschilderwerk?

Relevante materialen die ik gebruik

Watergedragen Histor grondverf grijs

Watergedragen aflak van verfwinkel om de hoek ( sigma ) antraciet

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

-Basis wit afgelakte kozijnen en deuren ( zitten erg netjes in de lak )

1. Goed afgenomen met water + scheutje ammoniak

2. geschuurd met korrel 240 - afgenomen met water + ammoniak

3. grondverf Histor er op en paar dagen laten drogen

4. afgenomen met water en ammoniak, daarna goed laten drogen

5. geschuurd met korrel 240 - afgenomen met water + ammoniak

6. grondverf Histor er op en paar dagen laten drogen

7. afgenomen met water en ammoniak, daarna weer goed laten drogen

8. ligt geschuurd met 240 - afgenomen met water + ammoniak

9. aflak erop goed dekkend en netjes uitgesmeerd.

Dit zijn de stappen die ik gevold heb met het schilderen van mijn kozijnen.

2 weken later is de stukadoor op zolder bezig en die heeft zijn reclamebord beneden in de al afgelakte vensterbank gezet. Later zag ik dat hij daardoor gewoon de donkere aflak er perrongeluk afgeschraapt had naar de witte aflak die er eerst op zat.

Nu vraag ik mij dus af, wat heb ik verkeerd gedaan in het proces, dat je redelijk makkelijk de verf er weer af krabt of schuurt zonder lomp te zijn.

Alvast bedankt voor de reactie en de genomen moeite.

Groeten,

Jeroen

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

Grondverf op bestaande lak smeren lijkt me overbodig. Of dat het probleem is weet ik niet, maar het lijkt er wel op aangezien de dekking tussen de grondverf en je nieuwe lak goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 21:02
Volgens mij heb je niets verkeerd gedaan. Wij hebben ook eens watergedragen verf binnen gebruikt op de kozijnen , drama, is helemaal niet zo sterk als terpetine basis verf bijvoorbeeld.

Dat is mijn ervaring althans. Er zal hier vast een schilder zijn die ons wat meer info kan verschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 21:32

Felyrion

goodgoan!

Het kan ook zijn dat de lak zijn volledige sterkte nog niet bereikt heeft.

van een willekeurige site met verf info, over lak:
Het duurt echter veel langer voordat verf echt is uitgehard en ook volledig bestastbaar is. Het uitharden van de meeste verf duurt een week of 3. Pas dan is verf zo sterk dat het volledig belastbaar is en minder gevoelig voor krassen en beschadigingen. Hou hier goed rekening mee als je voorwerpen of ondergronden gaat schilderen die zwaar belast worden of intensief worden gebruikt.
ik heb dit zelf ook wel gemerkt bij het opnieuw aflakken van mijn duren, het duurt echt weken zo niet maanden voor de deuren niet meer "plakkerig" aanvoelden.

[ Voor 13% gewijzigd door Felyrion op 31-01-2020 13:10 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:08
Wat voor verf zat er op? Als er 7 lagen waterafstotende verf op zit en je schuurt niet tot het hout dan kan het alsnog zijn dat de grondverf (op water basis) ook gewoon niet goed gaat hechten. Verder neem ik aan dat het goed droog was voordat je ging verven?

Verder heb je zelf gekeken hoe vast de verf zit? of kan het nog gewoon een lompe actie met het reclame bord geweest zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TripleBnl
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-02-2023
De grootste vergissing was dat je begonnen bent voordat alle 'echte' bouwvakkers het pand verlaten hebben.
Schilders komen niet voor niets als laatste op de bouw.

Ook is het de bedoeling dat je met grove korrel begint en met hoge eindigt. 120 > 180 > 240 bijvoorbeeld.

Om het te repareren kun je het beste licht schuren, plamuren, plamuurplek bijtippen met lak en opnieuw geheel aflakken.

[ Voor 18% gewijzigd door TripleBnl op 31-01-2020 14:15 . Reden: advies ter remedie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-06 20:23
Je korrel is te fijn, begin maar eens met 80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

8. Kozijnen schoonmaken st.Marc - ligt geschuurd met 240 - afgenomen met water + ammoniak afnemen met verfstoffer

De eerste 7 stappen zijn niet nodig als je over oude verf heen verft.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 31-01-2020 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:44
Als de basis goed is had dit voldoende moeten zijn:
  1. Afgenomen met water en ammoniak
  2. Ligt geschuurd met 240
  3. Aflak erop
Tussendoor ontvetten is niet nodig.
Zou het kunnen dat het reclamebord pootjes had o.i.d. waar de, nog niet volledig uitgeharde lak, niet tegen bestand is? Uit autobanden komen ook chemische stoffen waar standaard vloerverf niet tegen kan bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ernemmer schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:25:
[...]

8. Afnemen met water en st. Marc - ligt geschuurd met 240 - afgenomen met water + ammoniak afnemen met verfstoffer

Ik zou stap 1 niet overslaan. Je wilt geen vettigheid op je te schilderen houtwerk hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ernemmer schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:25:
[...]

8. Afnemen met water en st. Marc - ligt geschuurd met 240 - afgenomen met water + ammoniak afnemen met verfstoffer

Schuren zonder ontvetten?
En dan lekker het vet erin schuren?

Lijkt me geen goed plan.
Voor binnenschilderwerk is het lastige van alkyd verf dat je sneller kleurverschillen krijgt op schaduwplekken.

De hechting van de eerste laag lijkt niet goed, zou daar inderdaad zelf eerst grover schuren (120), dan grondlak. Als je het echt strak wilt hebben, inderdaad tussendoor toch even schuren.
Hell, we hebben de binnendeuren nog een laatste behandeling gegeven met korrel 500 voordat de laatste laklaag erop ging. Wel enorm strak geworden.

Geef er zelf overigens ook de voorkeur aan om grondverf en lak van hetzelfde merk te gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 31-01-2020 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:29:
[...]

Schuren zonder ontvetten?
En dan lekker het vet erin schuren?

Lijkt me geen goed plan.
Voor binnenschilderwerk is het lastige van alkyd verf dat je sneller kleurverschillen krijgt op schaduwplekken.

De hechting van de eerste laag lijkt niet goed, zou daar inderdaad zelf eerst grover schuren (120), dan grondlak.

Geef er zelf overigens ook de voorkeur aan om grondverf en lak van hetzelfde merk te gebruiken.
Mr. Blonde schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:29:
[...]

Ik zou stap 1 niet overslaan. Je wilt geen vettigheid op je te schilderen houtwerk hebben
De eerste keer moet je het inderdaad ook even schoonmaken, ik heb de stap met St. Marc er bij gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXabrussi
job schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:01:
Grondverf op bestaande lak smeren lijkt me overbodig. Of dat het probleem is weet ik niet, maar het lijkt er wel op aangezien de dekking tussen de grondverf en je nieuwe lak goed is.
Mij was verteld dat wanneer je van licht naar donker gaat, het beter is wel eerst te grondverven en dan pas af te lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXabrussi
Galaxis schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:02:
Volgens mij heb je niets verkeerd gedaan. Wij hebben ook eens watergedragen verf binnen gebruikt op de kozijnen , drama, is helemaal niet zo sterk als terpetine basis verf bijvoorbeeld.

Dat is mijn ervaring althans. Er zal hier vast een schilder zijn die ons wat meer info kan verschaffen.
Daar zit ik nu dus ook aan te denken.... iig dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXabrussi
Felyrion schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:09:
Het kan ook zijn dat de lak zijn volledige sterkte nog niet bereikt heeft.

van een willekeurige site met verf info, over lak:

[...]

ik heb dit zelf ook wel gemerkt bij het opnieuw aflakken van mijn duren, het duurt echt weken zo niet maanden voor de deuren niet meer "plakkerig" aanvoelden.
Dat zou ook kunnen, dat betekend nog ff afwachten en aanzien. ( de deuren voelen verder niet plakkerig aan hoor )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXabrussi
Batavia schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:10:
Wat voor verf zat er op? Als er 7 lagen waterafstotende verf op zit en je schuurt niet tot het hout dan kan het alsnog zijn dat de grondverf (op water basis) ook gewoon niet goed gaat hechten. Verder neem ik aan dat het goed droog was voordat je ging verven?

Verder heb je zelf gekeken hoe vast de verf zit? of kan het nog gewoon een lompe actie met het reclame bord geweest zijn?
Dat weet ik dus niet, ik denk persoonlijk terpentine basis aan de kleur te zien ( hoorde wit te zijn en was lichterlijk geel uitgeslagen ) Hier zou je dus best gelijk in kunnen hebben. Maargoed, 7 lagen verf tot op het hout afschuren? lijkt mij dat schilders dat ook niet doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXabrussi
TripleBnl schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:14:
De grootste vergissing was dat je begonnen bent voordat alle 'echte' bouwvakkers het pand verlaten hebben.
Schilders komen niet voor niets als laatste op de bouw.

Ook is het de bedoeling dat je met grove korrel begint en met hoge eindigt. 120 > 180 > 240 bijvoorbeeld.

Om het te repareren kun je het beste licht schuren, plamuren, plamuurplek bijtippen met lak en opnieuw geheel aflakken.
Punt 1 heb je inderdaad gelijk in, verder zie ik dat ik perrongeluk 3 keer heb beschreven met 240 geschuurd te hebben terwijl ik de laatste keer met 320 heb geschuurd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:08
xXabrussi schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:11:
[...]

Dat weet ik dus niet, ik denk persoonlijk terpentine basis aan de kleur te zien ( hoorde wit te zijn en was lichterlijk geel uitgeslagen ) Hier zou je dus best gelijk in kunnen hebben. Maargoed, 7 lagen verf tot op het hout afschuren? lijkt mij dat schilders dat ook niet doen toch?
Helemaal mee eens, maar het hangt dus van af waarmee je probeert te hechten. ALs wat je gedaan hebt niet goed genoeg is, dan zie ik ruwweg 2 opties
A ) kaalschuren, want op houd weet je zeker dat jou grondverf wel hecht
B ) Verf op terpetine basis nemen, want blijkbaar zit er ergens een laag tussen die jou waterverf te hard afstoot.

(Natuurlijk als dit nog een probleem is nadat je verf ECHT goed uitgehard is, en de stukadoor niet gewoon lomp met zijn bord/scherpe rand was)

P.S. Graag meerdere posts na elkaar combineren in 1 post

[ Voor 3% gewijzigd door Batavia op 31-01-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXabrussi
My-life schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:28:
Als de basis goed is had dit voldoende moeten zijn:
  1. Afgenomen met water en ammoniak
  2. Ligt geschuurd met 240
  3. Aflak erop
Tussendoor ontvetten is niet nodig.
Zou het kunnen dat het reclamebord pootjes had o.i.d. waar de, nog niet volledig uitgeharde lak, niet tegen bestand is? Uit autobanden komen ook chemische stoffen waar standaard vloerverf niet tegen kan bijvoorbeeld.
Op basis van advies dus wel gegrond omdat ik van licht naar donker ga.

Dat hij nog niet volledig uit is gehard zou kunnen, zit er een week of anderhalf op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@xXabrussiKun je de edit functie gebruiken om één enkele post te maken ipv zes achter elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@xXabrussi pas de volgende keer je laatste post aan. Je kunt meerdere quotes kwijt in 1 bericht.

Verder is de verf nog niet helemaal uitgehard. Als je met je nagel op een stukje krabt, voelt de verf dan zacht aan of gaat het snel los?

Als de stucadoor's reclamebord scherpe randen had, heb je de verse verf erzo af. Wat anderen al aangaven, is het niet handig om te verven als andere bouwvakkers nog bezig zijn.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Watergedragen (acryl) verf over terpentinebasis lak gesmeerd misschien? Dat werkt niet echt lekker namelijk.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsje
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Al je gevolgde stappen zijn netjes.

mijn ervaring is inderdaad zoals hierboven beschreven, dat als er lichte verf op basis van alkyd (terpetine verdund) verf dan gaat het echt niet lukken om daar fatsoenlijk water gedragen verf op te laten hechten. Het advies van menig schilder is dan: kaa lschuren tot op het houd en dan gronden en dan de lak.

wil je dat niet. Dan pak je alkyd verf en dan sla je grondverf over.

succes met de klus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:42
McKaamos schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:21:
Watergedragen (acryl) verf over terpentinebasis lak gesmeerd misschien? Dat werkt niet echt lekker namelijk.
Sikkens heeft daar een heel ander idee over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXabrussi
Bedankt voor de reacties mensen, inmiddels ook al contact gehad met de schilder welke ik gevraagd had de buitenboel te schilderen.

Hij geeft aan dat het meerdere oorzaken kan hebben en er zo niet de vinger op kan leggen welke het is.

oorzaak 1 Watergedragen over terpentine waarbij inderdaad niet goed genoeg geschuurd is en er geen goede hechting plaats vind
oorzaak 2 (b) merk verf wat minder werkt dan de betere (a) merken i.v.m. hechtingen e.d.

oplossing 1 opnieuw licht schuren/herstellen en een terpentine grondverf gebruiken / aflakken met terpentine.
oplossing 2 naar het hout schuren en hele traject opnieuw
oplossing 3 nog een keer dik opzetten met aflak en afwachten wat er gebeurd ( en er genoegen mee nemen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:44
Dik opzetten is volgens mij nooit een goed idee. Dan beter twee keer lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXabrussi
@My-life correctie, goed dekkend opzetten. Dat wordt dan al de 2e aflak laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@xXabrussi Grote kans dat er alkyd lak op zit,en jij met acryl er overheen gaat lakken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXabrussi
@Hackus Dat is dan goed toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:35
Gewoon tegen die lompe boer zeggen dat zijn bord de boel beschadigd heeft is ook een optie ;-)
Of ie hem even opnieuw wil laten verven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ligt aan de voorbewerking, en of je dikke lagen lakt. is je grondverf ook acryl ?
over welke termijn praten we eigenlijk, na laatste laklaag ?

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 31-01-2020 16:04 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXabrussi
@Hackus

xXabrussi schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:01:
Ligt aan de voorbewerking, en of je dikke lagen lakt. is je grondverf ook acryl ?

Alles waar ik mee geschilderd heb is watergedragen.
de eerste en tevens laatste aflak laag is nu zo'n week geleden.

[ Voor 12% gewijzigd door xXabrussi op 31-01-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXabrussi
@wimpie007

Opzich is het jammer dat zoiets gebeurd maar dat kan nu eenmaal. Waar het mij om gaat is dat wanneer ik straks bijvoorbeeld spulletjes in de vensterbank zet, ik niet zomaar de laklaag eraf stoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Langer laten drogen alvorens te belasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

xXabrussi schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:05:
@Hackus

xXabrussi schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:01:

Alles waar ik mee geschilderd heb is watergedragen.
de eerste en tevens laatste aflak laag is nu zo'n week geleden.
Dan kun je er geen scherpe dingen op leggen. die bordjes zijn vaak hard plastic of metaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb ook verschillende ervaringen met verf op waterbasis. Verf die de lokale verfwinkel adviseerde poetste ik er zowat zo weer af maar flexa strak in de lak binnenverf op waterbasis houdt zicht prima tot nu toe waar ik het gebruik. Die verf vormt een veel hardere toplaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

Part

Helemaal niets.....

Verf op waterbasis hard pas uit als al het vocht er uitgedampt is. Indien nog niet voledig uitgehard zal het in een vochtige omgeving gewoon weer vocht opnemen en zacht worden. Vochtige omgeving kan ontstaan door bv het stukadoren of metselwerk, beton storten etc. Ook kan het zijn dat je hout te vochtig is door het vele malen schoonmaken met ammoniak.

Nb gebruik geen ammoniak meer maar bv st.Marc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Part schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:06:
Verf op waterbasis hard pas uit als al het vocht er uitgedampt is. Indien nog niet voledig uitgehard zal het in een vochtige omgeving gewoon weer vocht opnemen en zacht worden. Vochtige omgeving kan ontstaan door bv het stukadoren of metselwerk, beton storten etc. Ook kan het zijn dat je hout te vochtig is door het vele malen schoonmaken met ammoniak.

Kun je verf op waterbasis niet altijd terug zacht maken met water? Wat me niet handig lijkt bij kozijnen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Part schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:06:

Goed punt... Gemiddelde Stukadoor laat nogal wat vocht achter ;)

@Marzman Als het volledig uitgehard is niet meer. Maar met het vocht van het stucen zal dit niet gelukt zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 31-01-2020 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 21:22
Mijn ervaring met watergebaseerde verf gewoon zeer slap is. Mijn ouders ook allemaal plekken verf er af zonder al te veel moeite.

Ik heb alles op terpentine basis in huis. In 6 jaar tijd nog niks aan de hand.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Renegade666 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:23:
Mijn ervaring met watergebaseerde verf gewoon zeer slap is. Mijn ouders ook allemaal plekken verf er af zonder al te veel moeite.

Ik heb alles op terpentine basis in huis. In 6 jaar tijd nog niks aan de hand.
Tsjah, zo doen wij alles gewoon met goede waterbasisverf. Geen centje pijn.
En minder verkleuring dan terpetine verf.

Dat gebruiken we alleen aan de buitenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-06 22:17

Roy

Hobbies?

MikeyMan schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:25:
[...]

Tsjah, zo doen wij alles gewoon met goede waterbasisverf. Geen centje pijn.
En minder verkleuring dan terpetine verf.

Dat gebruiken we alleen aan de buitenkant.
Hier hetzelfde, alleen aan de buitenkant zit verf op terpentinebasis, de rest (inclusief een trap) is allemaal watergedragen verf. Ik heb wel een paar slechte ervaringen gehad met die bouwmarktverf van Histor of Flexa, daarom gebruik ik nu eigenlijk altijd Sikkens Rubbol BL Rezisto https://www.sikkens-consu...n/rubbol-bl-rezisto-satin. Die verf werkt perfect, ook op een blad waar de kinderen altijd met auto's en Lego spelen.

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eschurma
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05:53
In elk geval is het niet handig om nu weer met een alkyd/terpentine verf aan de slag te gaan als je onzeker bent wat de oude/onderste laag is. 'sandwichen' geeft vroeg of laat een craquelé effect en is funest voor reparaties en hechting bij eentoekomstige schilderbeurt. Juist watergedragen verf is goed krasvast, als het goed is uitgehard, na 3 weken, en wanneer de luchtvochtigheid niet omhoog gegaan is door stucwerk.
Als je een mogelijkheid ziet om het later (over 2 weken) nog eens over te schilderen, heb je grote kans dat alles goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:20

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Na het schuren moet je niet meer met water aan de gang.

Ontvetten, schuren, afstoffen, schilderen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
Roy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:23:
nu eigenlijk altijd Sikkens Rubbol BL Rezisto https://www.sikkens-consu...n/rubbol-bl-rezisto-satin. Die verf werkt perfect, ook op een blad waar de kinderen altijd met auto's en Lego spelen.
die gebruik ik ook. Was wel ff oefenen met verven want na 30 seconden is het droog en als je dan nog een keer je roller er doorheen trekt blijf je de strepen zien. Ook krijg ik na een paar maanden 100% craquelé met de populaire acryl anti-crack. Bij de hercuseal crackle free 120 heb ik nergens last van. Ik gebruik nu niet anders meer want het is echt mooie en taaie verf maar het is wel handig om dat te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:19

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ook nog een tip voor verf op waterbasis. Redelijk dik smeren. En niet eindeloos uitrollen. Veel mensen hebben nog van hun pa geleerd dat je verf zo dun mogelijk moet smeren maar met moderne lakken is dat achterhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
-36- schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:23:
Ook nog een tip voor verf op waterbasis. Redelijk dik smeren. En niet eindeloos uitrollen. Veel mensen hebben nog van hun pa geleerd dat je verf zo dun mogelijk moet smeren maar met moderne lakken is dat achterhaalt.
dit lees ik overal en iedereen zegt dat ook. Wellicht ben ik de uitzondering maar het mooiste resultaat haal ik door zo dun mogelijk te schilderen. Verschillende varianten van dik heb ik geprobeerd maar eigenlijk altijd druipers of sinasappelhuid tot gevolg.
Pagina: 1