EMP schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:52:
Ik heb (een jaar geleden) een douchecabine gekocht van marktplaats met het idee om daar tijdens de verbouwing in te douchen. Hij doucht heerlijk, alleen lekt hij ook als een malle... Ik heb alle naden afgekit, maar dat mocht niet baten... behalve dat een groot deel van die naden nu een beschimmelde zwarte kitrand in zit
Momenteel staat hij in een garage/bijgebouw dus dat hij daar lekt op de betonnen vloer is niet zo boeiend, maar we moeten de tijdelijke badkamer binnenkort naar de eerste verdieping verplaatsen... en ik zie het niet zo zitten dat de vloer steeds kleddernat is, zeker omdat de tijdelijke (lees: zeker twee jaar) badkamer een houten vloer heeft.
Hebben meer mensen ervaring met dit soort op zichzelf staande doucecellen? Ik weet even niet wat nou de beste oplossing is.
- Zou een andere douchecabine wél waterdicht zijn en moet ik dus gewoon een andere kopen (niet goedkoop, dus niet mijn eerste voorkeur)?
- Heb ik de cabine wellicht verkeerd opgezet/in elkaar gezet (hij staat ook niet 100% waterpas)? Ik kan niets ontdekken wat niet goed lijkt te zitten, alleen staat de bak niet 100% waterpas. Ik kom niet goed bij de stelpootjes en hij is best zwaar met de glazen deuren en wanden, dus dat recht zetten om te testen gaat mij zeker een middag kosten.
- Moet ik een grote douchebak onder de douche zetten waardoor al het lekwater toch de afvoer in gaat

hølp?
Ik wil hier nog even op terugkomen. Even terug heb ik met hulp van een vriend de douchecabine helemaal uit elkaar gehaald, vieze kitranden verwijderd, onderstel helemaal waterpas gezet en de boel weer zorgvuldig opgebouwd volgens de handleiding die ik kon vinden.
Resultaat: de cabine ziet er een stuk schoner uit, maar lekt evenveel, doch nu aan alle kanten goed verdeed in plaats van 90% aan de lage kant. Het water komt echt vrijwel allemaal tussen de wanden/deurrails en de bak door.
Er zit ook niets van afsluiting (rubber, siliconen etc) tussen de wanden/douchedeurrails en de bak. Volgens de handleiding die ik kon vinden hoeft dit ook niet
Ik wordt het echt een beetje zat dat hij zo blijft lekken, en heb zitten twijfelen hoe ik dit op kan lossen. Afkitten werkt niet want de boel beweegt zo veel en de hechting is dermate matig dat in no-time de naden los zitten en het weer een schimmelkwekerij wordt
Ik heb 3 badkamers en een keuken of 4 afgekit wat allemaal erg goed gelukt is, waaarbij nooit lekkage is geweest en waarvan de eerste naden (die het meest te lijden hadden) pas na een jaar of 10 aan vervanging toe waren. Ik denk dat het niet aan mijn kit-kwaliteiten ligt
Ik heb zitten denken aan een losse siliconen band er tussen leggen,
zoiets bijvoorbeeld. Ik weet alleen niet 100% of dit het lekprobleem gaat oplossen én of dit niet ook in no-time ranzig wordt.
Een ander idee wat ik heb is een opstaande rand rond de douchebak maken met een kunststof T-profiel en die met siliconenkit bevestigen.
Zoiets:
Het probleem hiermee is dat ik zo snel nog niet het juiste profiel gevonden heb, en dat dit waarschijnlijk niet erg mooi wordt... en als ik het niet goed maak ook niet waterdicht
Optie drie is een nieuwe douchecabine kopen... en heel hard hopen dat die wel waterdicht is.
Wat denken jullie dat de beste manier is om de vloer droog te houden?