[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 154 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:26
banaliteit schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:20:
Voor het renoveren zou ik graag de deurbel tijdelijk willen verplaatsen naar in de meterkast. Weet iemand of dit kwaad kan?

Uiteindelijk moet er een smart deurbel komen, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Als de tijd daar is zal ik deze deurbel en beltransformator weghalen.

[Afbeelding]
En er zijn slimme deurbellen waarbij je de transformator kan blijven gebruiken, inclusief de stroom voor je deurbel. Zoals de Eufy Battery Powered Doorbell (die dus ook op elektra kan).

Dus weghalen zou ik niet direct doen tot je je keuze hebt gemaakt (en de Eufy kan ik van harte aanraden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

Voor het renoveren zou ik graag de deurbel tijdelijk willen verplaatsen naar in de meterkast. Weet iemand of dit kwaad kan?

Uiteindelijk moet er een smart deurbel komen, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Als de tijd daar is zal ik deze deurbel en beltransformator weghalen.

[Afbeelding]
Zou niet uit mogen maken, dingen maken genoeg herrie.

En N=1
Maar Mocht je ook een router in de meterkast hebben, probeer deze dan op niet te dicht er bij hangen.
Ik had hem 10cm langs de router hangen, en elke keer als er gebeld was, was de wifi enkele minuten ontregeld. meter verder gehangen en nergens last meer van.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54

Seafarer

XXX

Waah schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:28:
[...]

En er zijn slimme deurbellen waarbij je de transformator kan blijven gebruiken, inclusief de stroom voor je deurbel. Zoals de Eufy Battery Powered Doorbell (die dus ook op elektra kan).

Dus weghalen zou ik niet direct doen tot je je keuze hebt gemaakt (en de Eufy kan ik van harte aanraden)
Ik zou de ruststroom/vermogen eerst eens meten. Sommige oude trafo's verbruiken zoveel energie dat het loont om deze te vervangen door iets elektronisch.

Eigenlijk, warme trafo, weg mikken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:26
Seafarer schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:21:
[...]

Ik zou de ruststroom/vermogen eerst eens meten. Sommige oude trafo's verbruiken zoveel energie dat het loont om deze te vervangen door iets elektronisch.

Eigenlijk, warme trafo, weg mikken.
Oh goede tip. Zal eens de stroommeter eraan hangen :+ momenteel schakelt de slimme deurbel deze aan O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 02-08-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:10
Is het normaal dat een hoekijzer niet haaks is?
Ik heb hier 2 verschillende soorten, nog niet bijna haaks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-NcvK5Wq8qlxxsJbx-QPvPRdhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgIehlRVexfyFw8xpcnZVsBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:24
louzy82 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:17:
[Afbeelding]
Ja, dat is normaal. Haaksheid komt uit je constructie, niet door het steuntje

Bovendien kan je op deze manier beter een balkje/plankje er strak tegenaan trekken. iets dat niet lukt, als hij net de andere kant op is gebogen, of juist wel exact haaks is, maar net niet lekker gemonteerd zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond op 02-08-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Helaas is er een buts gekomen in het hardhouten kozijn van onze schuifdeur. Iemand maakte de deur open terwijl de hendel halverwege stond en kletste zodoende tegen het kozijn met dit als gevolg:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De buts zit aan de buitenzijde van het kozijn. Hoe kan ik voorkomen dat dit gaat rotten? Een heel blik verf kopen voor 2 centimeter aan te stippen lijkt me overdreven. Voor nu heb ik er een plakbandje overheen geplakt (ziet er niet uit, maar de buts ook niet).

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:39
Freekers schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:10:
Helaas is er een buts gekomen in het hardhouten kozijn van onze schuifdeur. Iemand maakte de deur open terwijl de hendel halverwege stond en kletste zodoende tegen het kozijn met dit als gevolg:

***members only***

De buts zit aan de buitenzijde van het kozijn. Hoe kan ik voorkomen dat dit gaat rotten? Een heel blik verf kopen voor 2 centimeter aan te stippen lijkt me overdreven. Voor nu heb ik er een plakbandje overheen geplakt (ziet er niet uit, maar de buts ook niet).
Welke kleur? Als het RAL9010 is heb ik nog wel een blik Sikkens Alkyd hier (open) liggen.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:13

Pixeltje

Woo-woohoo!

louzy82 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:17:
[Afbeelding]
Wat @Raymond zegt, plus dat je dat hoekijzer toch wel aantrekt als je de goede schroeven gebruikt.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• colvano
  • Laatst online: 17-04 09:32
Tranze schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:36:
[...]

Ik voel me ook totaal niet aangevallen hoor.
Als ik geen feedback wilde op m'n knutselwerk, dan had ik niks moeten posten. Ondertussen heb ik toch weer een heleboel geleerd.

Ik heb besloten om de 'drol-looping' _/-\o_ in de kruipruimte nog aan te pakken. De rest van het spul laat ik zitten, ik heb er voldoende vertrouwen in dat het de komende tig-jaar blijft werken.
Het is juist mooi om dingen met elkaar te delen en van elkaar te leren. Ik probeer ook zoveel mogelijk te posten en te leren van vragen van anderen. Het is indrukwekkend om zo een verbouwing grotendeels zelf te doen. Achteraf kunnen dingen soms beter en soms moeten er dingen aangepast worden. Maar als ik het nieuwbouwtopic lees dan doen “profs” ook vaak genoeg twijfelachtige dingen :Y

Ik denk dat je met de 90 graden bochten aanpakken inderdaad het ergste pijnpunt te pakken hebt.

Ik heb van t weekend puinzakken naar beneden gedragen en een 10m3 container gevuld… dat was best een stevig klusje!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCd4LdonmL6620vz0WShurMVC54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKXnuP1JxpCTWDAT1EjZCgcz.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens de standleiding in mijn woning nu helemaal vervangen door PP buizen. Straks na het realiseren van de dakopbouw kan ik het laatste stukje lood zo verwijderen en vervangen door ook PP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-O9Sur8BrDTSyMinK_2LFWGLzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYRL1D2xfmcXPyKMViq9NDvb.jpg?f=fotoalbum_large

En een begin gemaakt met het weghalen van een Lewis vloer. Dat valt best tegen om zo een vloer te slopen met beleid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5458qU_roQ0yfxpZKoCVa6iRlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lMmg3GLdmJNRFR0FTty75a0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmakaay
  • Laatst online: 15-06 00:53
Ik heb geen idee hoe ik dit het beste kan googlen, dus ik vraag ik het hier even. Is het bouwkundig/technisch mogelijk om dit houten kozijn te vervangen door een kozijn met (schuif)deur(en)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqZqCo6T0DvrAOMufLs6wsU3g8I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PPw4SmmgDoD4I8Id1ntY0Jd0.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:36
joostmakaay schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:21:
Ik heb geen idee hoe ik dit het beste kan googlen, dus ik vraag ik het hier even. Is het bouwkundig/technisch mogelijk om dit houten kozijn te vervangen door een kozijn met (schuif)deur(en)?

[Afbeelding]
Uiteindelijk kan alles. Als ik het zou doen voor je dan zou ik een zware stalen balk als latei plaatsen van links naar rechts en daaronder een kozijn met schuifdeuren. Maar dat komt omdat ik er geen verstand van heb en deze oplossing zeker gaat werken. Oftewel, ja het kan, en een goeie aannemer / constructeur gaat hier vast wel iets moois van kunnen maken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

CurlyMo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:28:
[...]

Uiteindelijk kan alles. Als ik het zou doen voor je dan zou ik een zware stalen balk als latei plaatsen van links naar rechts en daaronder een kozijn met schuifdeuren. Maar dat komt omdat ik er geen verstand van heb en deze oplossing zeker gaat werken. Oftewel, ja het kan, en een goeie aannemer / constructeur gaat hier vast wel iets moois van kunnen maken.
Normaal gesproken mag een kozijn geen onderdeel zijn van een constructie. Ofwel een kozijn kan normaal gesproken verwijdert worden en vervangen worden door een ander kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

[Afbeelding]
Ik zou eerder voor een harmonicadeur gaan, dan kun je de hele opening gebruiken. Met een schuifdeur hou je dan altijd de helft van de opening dicht.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Seafarer schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 00:23:
[...]

Normaal gesproken mag een kozijn geen onderdeel zijn van een constructie. Ofwel een kozijn kan normaal gesproken verwijdert worden en vervangen worden door een ander kozijn.
Klopt, dat is hier jammer genoeg niet overal zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

[Afbeelding]
Dat lijkt geen probleem, het kozijn op de foto is niet een dragend kozijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:29
colvano schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:15:
[...]

Het is juist mooi om dingen met elkaar te delen en van elkaar te leren. Ik probeer ook zoveel mogelijk te posten en te leren van vragen van anderen. Het is indrukwekkend om zo een verbouwing grotendeels zelf te doen. Achteraf kunnen dingen soms beter en soms moeten er dingen aangepast worden. Maar als ik het nieuwbouwtopic lees dan doen “profs” ook vaak genoeg twijfelachtige dingen :Y

Ik denk dat je met de 90 graden bochten aanpakken inderdaad het ergste pijnpunt te pakken hebt.

Ik heb van t weekend puinzakken naar beneden gedragen en een 10m3 container gevuld… dat was best een stevig klusje!
[Afbeelding]

Tevens de standleiding in mijn woning nu helemaal vervangen door PP buizen. Straks na het realiseren van de dakopbouw kan ik het laatste stukje lood zo verwijderen en vervangen door ook PP.
[Afbeelding]

En een begin gemaakt met het weghalen van een Lewis vloer. Dat valt best tegen om zo een vloer te slopen met beleid.
[Afbeelding]
Had je de puinzakken niet beter leeg kunnen kieperen in die container?
Kan ja 1) meer kwijt in je container en 2) minder zakken nodig want de meeste kan je hergebruiken (indien je de wat stevigere hebt genomen).

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:00
colvano schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:15:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie ik het verkeerd of is die vloer balk op de laatste foto op 2 punten bijna voor de helft doorgezaagd? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

EMP schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:52:
Ik heb (een jaar geleden) een douchecabine gekocht van marktplaats met het idee om daar tijdens de verbouwing in te douchen. Hij doucht heerlijk, alleen lekt hij ook als een malle... Ik heb alle naden afgekit, maar dat mocht niet baten... behalve dat een groot deel van die naden nu een beschimmelde zwarte kitrand in zit :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kx_gQ8gWVQhrPGcHzIFgwo1H750=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bRj4nYRwWXL0uRF9XKK9rAfX.webp?f=user_large

Momenteel staat hij in een garage/bijgebouw dus dat hij daar lekt op de betonnen vloer is niet zo boeiend, maar we moeten de tijdelijke badkamer binnenkort naar de eerste verdieping verplaatsen... en ik zie het niet zo zitten dat de vloer steeds kleddernat is, zeker omdat de tijdelijke (lees: zeker twee jaar) badkamer een houten vloer heeft.

Hebben meer mensen ervaring met dit soort op zichzelf staande doucecellen? Ik weet even niet wat nou de beste oplossing is.
  • Zou een andere douchecabine wél waterdicht zijn en moet ik dus gewoon een andere kopen (niet goedkoop, dus niet mijn eerste voorkeur)?
  • Heb ik de cabine wellicht verkeerd opgezet/in elkaar gezet (hij staat ook niet 100% waterpas)? Ik kan niets ontdekken wat niet goed lijkt te zitten, alleen staat de bak niet 100% waterpas. Ik kom niet goed bij de stelpootjes en hij is best zwaar met de glazen deuren en wanden, dus dat recht zetten om te testen gaat mij zeker een middag kosten.
  • Moet ik een grote douchebak onder de douche zetten waardoor al het lekwater toch de afvoer in gaat 8)7
hølp?
Ik wil hier nog even op terugkomen. Even terug heb ik met hulp van een vriend de douchecabine helemaal uit elkaar gehaald, vieze kitranden verwijderd, onderstel helemaal waterpas gezet en de boel weer zorgvuldig opgebouwd volgens de handleiding die ik kon vinden.

Resultaat: de cabine ziet er een stuk schoner uit, maar lekt evenveel, doch nu aan alle kanten goed verdeed in plaats van 90% aan de lage kant. Het water komt echt vrijwel allemaal tussen de wanden/deurrails en de bak door.

Er zit ook niets van afsluiting (rubber, siliconen etc) tussen de wanden/douchedeurrails en de bak. Volgens de handleiding die ik kon vinden hoeft dit ook niet :?

Ik wordt het echt een beetje zat dat hij zo blijft lekken, en heb zitten twijfelen hoe ik dit op kan lossen. Afkitten werkt niet want de boel beweegt zo veel en de hechting is dermate matig dat in no-time de naden los zitten en het weer een schimmelkwekerij wordt :X Ik heb 3 badkamers en een keuken of 4 afgekit wat allemaal erg goed gelukt is, waaarbij nooit lekkage is geweest en waarvan de eerste naden (die het meest te lijden hadden) pas na een jaar of 10 aan vervanging toe waren. Ik denk dat het niet aan mijn kit-kwaliteiten ligt ;)

Ik heb zitten denken aan een losse siliconen band er tussen leggen, zoiets bijvoorbeeld. Ik weet alleen niet 100% of dit het lekprobleem gaat oplossen én of dit niet ook in no-time ranzig wordt.

Een ander idee wat ik heb is een opstaande rand rond de douchebak maken met een kunststof T-profiel en die met siliconenkit bevestigen.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8HxHULrD1JyFds9z7j2DxzOFWw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4qldE48myvoRFIotRa7OgpW3.png?f=user_large

Het probleem hiermee is dat ik zo snel nog niet het juiste profiel gevonden heb, en dat dit waarschijnlijk niet erg mooi wordt... en als ik het niet goed maak ook niet waterdicht :P

Optie drie is een nieuwe douchecabine kopen... en heel hard hopen dat die wel waterdicht is.

Wat denken jullie dat de beste manier is om de vloer droog te houden?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
hpmkruit schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:13:
[...]

Zie ik het verkeerd of is die vloer balk op de laatste foto op 2 punten bijna voor de helft doorgezaagd? :o
Goed gezien. Die balken zijn inderdaad vrij riant ingezaagd. Als ik @colvano was zou ik er een spijkerplaat overheen zetten. Amerikaanse richtlijnen voor het inzagen en boren van draagbalken die op zich best bruikbaar zijn:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/DJF78Ia7DgyX3JPY0K1t1DrTkM2bg7V9UnbUEZQ9B0evuChw6M3laWY0uGsU4A7y4Jw2Xa8fcqYY3GAzQsdShaGrLQYq

De ruimte lijkt gezien alle kranen als badkamer gebruikt te zijn. Ik maakte me bij minder al druk om de draagkracht van balken :)
Draagkracht houten verdiepingsvloer berekenen

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 03-08-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

EMP schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:24:
[...]

Ik wil hier nog even op terugkomen. Even terug heb ik met hulp van een vriend de douchecabine helemaal uit elkaar gehaald, vieze kitranden verwijderd, onderstel helemaal waterpas gezet en de boel weer zorgvuldig opgebouwd volgens de handleiding die ik kon vinden.

Resultaat: de cabine ziet er een stuk schoner uit, maar lekt evenveel, doch nu aan alle kanten goed verdeed in plaats van 90% aan de lage kant. Het water komt echt vrijwel allemaal tussen de wanden/deurrails en de bak door.

Er zit ook niets van afsluiting (rubber, siliconen etc) tussen de wanden/douchedeurrails en de bak. Volgens de handleiding die ik kon vinden hoeft dit ook niet :?

Ik wordt het echt een beetje zat dat hij zo blijft lekken, en heb zitten twijfelen hoe ik dit op kan lossen. Afkitten werkt niet want de boel beweegt zo veel en de hechting is dermate matig dat in no-time de naden los zitten en het weer een schimmelkwekerij wordt :X Ik heb 3 badkamers en een keuken of 4 afgekit wat allemaal erg goed gelukt is, waaarbij nooit lekkage is geweest en waarvan de eerste naden (die het meest te lijden hadden) pas na een jaar of 10 aan vervanging toe waren. Ik denk dat het niet aan mijn kit-kwaliteiten ligt ;)

Ik heb zitten denken aan een losse siliconen band er tussen leggen, zoiets bijvoorbeeld. Ik weet alleen niet 100% of dit het lekprobleem gaat oplossen én of dit niet ook in no-time ranzig wordt.

Een ander idee wat ik heb is een opstaande rand rond de douchebak maken met een kunststof T-profiel en die met siliconenkit bevestigen.

Zoiets:
[Afbeelding]

Het probleem hiermee is dat ik zo snel nog niet het juiste profiel gevonden heb, en dat dit waarschijnlijk niet erg mooi wordt... en als ik het niet goed maak ook niet waterdicht :P

Optie drie is een nieuwe douchecabine kopen... en heel hard hopen dat die wel waterdicht is.

Ons gerenoveerde huis(niet door ons) had ook een douchebak met schuifdeuren die bleef lekken. Drie keer werd er een werknemer van de investeerder gestuurd, de vierde keer een gespecialiseerde korter. Die gaf aan dat je juists niet alle randen moet afkitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
hpmkruit schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:13:
[...]

Klopt inderdaad! Dit is op wel meer punten in de woning het geval en ik ga deze stukken gewoon voorzien van een nieuwe balk er naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 11:23
Ik ga enkele ramen vervangen en bestel dan ook ventilatieroosters.
Ik ben daarvoor op zoek naar een goede leverancier, laagste prijs is minder van belang, de service moet goed zijn.
Glasdiscount had ik op het oog maar na toch iets teveel slechte reviews gelezen te hebben sla ik die over.
Ik krijg ze telefonisch ook moeilijk te pakken.

Iemand tips?
Glaskoning wellicht? vind de site niet zo denderend maar reviews zijn wel weer goed.

Met de zoekfunctie vond ik niet echt wat in dit topic.

[ Voor 7% gewijzigd door Gman op 03-08-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
CurlyMo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:31:
[...]

Goed gezien. Die balken zijn inderdaad vrij riant ingezaagd. Als ik @colvano was zou ik er een spijkerplaat overheen zetten. Amerikaanse richtlijnen voor het inzagen en boren van draagbalken die op zich best bruikbaar zijn:
[Afbeelding]

De ruimte lijkt gezien alle kranen als badkamer gebruikt te zijn. Ik maakte me bij minder al druk om de draagkracht van balken :)
Draagkracht houten verdiepingsvloer berekenen
Dit was inderdaad de oude badkamer. Wij gaan onze nieuwe badkamer op een andere plek maken. Thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Flix20 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:19:
[...]

Had je de puinzakken niet beter leeg kunnen kieperen in die container?
Kan ja 1) meer kwijt in je container en 2) minder zakken nodig want de meeste kan je hergebruiken (indien je de wat stevigere hebt genomen).
Het neemt iets meer ruimte in maar niet veel. Omdat ik veel alleen doe, stop ik al het puin in zakken. Dan kan ik kort een container laten komen en alles afvoeren. Het zou een hoop extra gedoe zijn om al het puin op een hoop in de woning te leggen en dan met zakken af te gaan voeren. Ook voor de kosten maakt het niet zoveel uit. Zakken kosten niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
colvano schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:37:
[...]

Klopt inderdaad! Dit is op wel meer punten in de woning het geval en ik ga deze stukken gewoon voorzien van een nieuwe balk er naast.
Dat kan, maar een beetje riante spijkerplaat eroverheen met voldoende vlees doet ook genoeg (vanaf 5m):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:46

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

EMP schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:24:
[...]

Zoiets:
[Afbeelding]

Tijdens mijn verbouwing ook zo'n unit van marktplaats gescoord. 4 wandjes en een onderbak + gordijntje.
Ding werkte perfect, ook geen lekkage.
De buitenwanden zet je 'in' de bak. er zit dus een opstaande rand buiten de wanden zodat het water wat tegen de wanden aan komt altijd in de bak terecht komt..
Na de verbouwing weer voor hetzelfde geld doorverkocht op marktplaats, binnen 1 dag.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
sloth schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:31:
Heeft iemand ervaring met, of mening over, Drost (latex)verf?

Zoekfunctie leerde me dat Drost vaak door de profs gebruikt wordt en de kwaliteit wel goed is.

Ik wil het binnen gebruiken op stucwerk en gipswand voor gang en badkamer. Specifiek type: https://www.verfsuper.nl/...erf-binnen/drost-alaska#/

Schrobklasse 1 en lichte waterdamp belasting lijken me prima. Alleen nog de vraag hoe de dekking is en vloeiing.
Inmiddels deze verf en Drost Devecryl voorstrijk dekkend gekocht en op de muur hangen. Erg tevreden van! Hierbij mijn €0,02 als klusser met beperkte kennis. Hopelijk heeft iemand er wat aan.

Getest op zowel gipswand als stuc. Op beide ondergronden met voorstrijk behandeld al na 1 laag dekkend! :) Heb ik bij andere latex zoals Wijzonol van dezelfde prijs nog niet gehad.

Vloeit gewoon goed en ik zie geen baanvorming. Niets op aan te merken.

Schrobklasse zou 1 moeten zijn na 4 weken dus dat kan ik nog niet testen.

Wat ik wel sowieso als tip kan geven: koop nooit bagger bouwmarktverf voor een paar tientjes als je voor net wat meer dit soort kwaliteit kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sloth schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:01:
[...]
Inmiddels beide gekocht en op de muur hangen. Erg tevreden van! Hierbij mijn €0,02 als klusser met beperkte kennis. Hopelijk heeft iemand er wat aan.

Getest op zowel gipswand als stuc. Op beide ondergronden met voorstrijk behandeld al na 1 laag dekkend! :) Heb ik bij andere latex zoals Wijzonol van dezelfde prijs nog niet gehad.

Vloeit gewoon goed en ik zie geen baanvorming. Niets op aan te merken.

Schrobklasse zou 1 moeten zijn na 4 weken dus dat kan ik nog niet testen.

Wat ik wel sowieso als tip kan geven: koop nooit bagger bouwmarktverf voor een paar tientjes als je voor net wat meer dit soort kwaliteit kan krijgen.
Goed dat je dit deelt en goed te horen dat het goed gelukt is. Zoals gezegd, ik had pech met Drost maar ik heb wellicht de verkeerde latex geadviseerd gekregen. Misschien een volgende keer toch weer Drost ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:29
Gman schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:37:
Ik ga enkele ramen vervangen en bestel dan ook ventilatieroosters.
Ik ben daarvoor op zoek naar een goede leverancier, laagste prijs is minder van belang, de service moet goed zijn.
Glasdiscount had ik op het oog maar na toch iets teveel slechte reviews gelezen te hebben sla ik die over.
Ik krijg ze telefonisch ook moeilijk te pakken.

Iemand tips?
Glaskoning wellicht? vind de site niet zo denderend maar reviews zijn wel weer goed.

Met de zoekfunctie vond ik niet echt wat in dit topic.
Ik bestel al mijn glas bij glaskoning. Ben er uitermate tevreden over. Zijn ook pri ma qua prijs!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 22:01
Thijskoman schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:59:
[...]

Goed bezig! In het kader van leren van elkaar; heb je een sloopmelding gedaan? Vanaf 10 m3 sloopafval ben je daartoe verplicht. Ik wist dit ook niet, totdat de omgevingsdienst hier random in de buurt een steekproef kwam doen. Niks aan de hand, ze hadden er wel begrip voor dat je als particulier dit niet weet. Maar officieel is het dus een overtreding van de wet.
Voor de container moet je misschien ook een ontheffing aanvragen, afhankelijk van de gemeente.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:40
Ok. Slechte dag. Vrouwlief wou de telefoon uit de meterkast hebben. Dus ik wil even een gaatje boren de meterkast in.

Netjes met steenboor door de muur, tot aan het hout. Daarna helaas geen lang genoege houtboor. Dus ik schroef gewoon even een lang genoege schroef erin zodat ik aan de binnenkant van de meterkast kan kijken waar ik uit kom.

Zoonlief van 3 wou graag helpen. Dus die mocht kijken of de schroef er al door was. De weerstand neemt nogal toe, dus ik vraag of hij al wat ziet. "Nee papa". Ok nog ff schrap zetten dan.

Nog twee slagen later ga ik toch zelf even kijken. Zit die schroef tegen de gasleiding aan te draaien... compleet verkeerd gemeten... 8)7

Dus ik draai hem terug en hoor "pssssst" :'(

Kraantje dicht en op bijna on bereikbare plek een klein gaatje in de koperen leiding.

Gelukkig de leiding die naar de gashaard loopt, die we misschien 5x per jaar gebruiken. Maar toch irritant.

Ok ik doe het wel van de andere kant af. Eerst met de houtboor. Daarna met de metabo boohamer de rest. Even op niet-hamerstand zetten (dacht ik) en met een kleine boor. Afgeleid door iets van zoonlief. Kom terug zet die boor in het gat druk op vuur. Pats. Halve muur eruit aan de andere kant :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOxwlJYa7dCbbSepHURLiyKg0XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVaU6J9CFAq4ce561ykfKKza.jpg?f=fotoalbum_large

Zo wordt een klein klusje een duur en lang klusje.

Iemand advies over hoe dat gaatje in het koper te fixen? Moet daar een loodgieter bij, of zijn er klemmen voor? Ik zie RVK klemmen, maar kan nergens vinden waar die te koop zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Thijskoman schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:59:
[...]

Goed bezig! In het kader van leren van elkaar; heb je een sloopmelding gedaan? Vanaf 10 m3 sloopafval ben je daartoe verplicht. Ik wist dit ook niet, totdat de omgevingsdienst hier random in de buurt een steekproef kwam doen. Niks aan de hand, ze hadden er wel begrip voor dat je als particulier dit niet weet. Maar officieel is het dus een overtreding van de wet.
Klopt. Bij meer dan 10m3 sloopafval (alle soorten) of bij asbest moet je een sloopmelding doen.

Wees vooral niet beschaamd, onze club krijgt honderden sloopmelding per jaar, maar daar zit zelden een melding in voor alleen '15m3 puin'. Wat dat betreft groot respect voor de omgevingsdienst bij jullie. Dit soort controles laten wij als eerste vervallen wegens hoge werkdruk en geloof mij, het is druk in vergunningenland op dit moment.

Overigens is een 10m3 container niet altijd gelijk aan 10m3 sloopafval :)

[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 03-08-2021 17:24 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FireAge schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:16:
Iemand advies over hoe dat gaatje in het koper te fixen? Moet daar een loodgieter bij, of zijn er klemmen voor? Ik zie RVK klemmen, maar kan nergens vinden waar die te koop zijn.
Buis doorzagen op plek van het gat. Daarna de twee buizen weer verbinden door er een sok tussen te solderen. Daarvoor moet je de buis wel een beetje vrijmaken.

Is hiermee ook het einde aangekondigd van de vaste telefoon in huize @FireAge ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Eboman

Ondertitel

Seafarer schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:36:
[...]

Ik had hem ook in de steen. Maar de steen brak.
Onderstaand zit al 5 jaar.

[Afbeelding]

Aan de achterzijde van de muur zit een bankirai terrasplank en flinke ringen en weer een moer.
Hoe dik is dat hoekprofiel ? Helaas kan ik niet door de muur, de hoek waarop de deur hangt is meteen het dragende deel voor het dak van de garage , er is dus een soort kolom gemetseld aan de andere kant waarin de garage deur valt en de balk van het punt dak.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
CurlyMo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:27:
[...]

Buis doorzagen op plek van het gat. Daarna de twee buizen weer verbinden door er een sok tussen te solderen. Daarvoor moet je de buis wel een beetje vrijmaken.

Is hiermee ook het einde aangekondigd van de vaste telefoon in huize @FireAge ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6P1mo35A8A-taKbJs_1kuCWfFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BSpwGjPC6f3EMsMpztFBPSV.jpg?f=fotoalbum_large

Gaatje zit op de plek van het rode pijltje. Leiding zit 2 cm van de wand af. Leiding gaat 5 cm verderop de muur in naar de gaskachel. De leiding die omhoog loopt heeft wel speling.

Is dat te doen? Met solderen neem ik aan met een gasbrander? Dan toch maar even een werkspot/loodgieter na de bouwvak.

Tenminste, ik neem aan dat zo'n geel kraantje dicht genoeg is?

Vast telefoon hebben we sinds een half jaar weer. Nummer delen we alleen met onze ouders zodat zij een noodnummer hebben waarop we altijd bereikbaar zijn 's nachts mocht er iets zijn. Soort geruststelling a 1 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 18-06 11:53
FireAge schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:52:
[...]

[Afbeelding]

Gaatje zit op de plek van het rode pijltje. Leiding zit 2 cm van de wand af. Leiding gaat 5 cm verderop de muur in naar de gaskachel. De leiding die omhoog loopt heeft wel speling.
Kun je er tussendoor met een zaagje, multitool of Dremel? Dan zou ik hem vlak voor het gaatje afzagen. Het andere punt doet er niet zo toe, want je moet er toch een stukje tussenin monteren. Wel zorgen dat je de boel goed afbraamt en restanten van zaagwerk goed verwijderd. Gewoon de stofzuiger erop. Anders heb je rotzooi in je gaskachel.

Een nieuw stuk ertussenin, dat kan ook wel met knelkoppelingen. Wellicht gaat dat makkelijker dan solderen. Wel controleren of alles goed gasdicht is, maar dat spreekt voor zich...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 16-06 04:32
FireAge schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:16:

Ok ik doe het wel van de andere kant af. Eerst met de houtboor. Daarna met de metabo boohamer de rest. Even op niet-hamerstand zetten (dacht ik) en met een kleine boor. Afgeleid door iets van zoonlief. Kom terug zet die boor in het gat druk op vuur. Pats. Halve muur eruit aan de andere kant :'(
Ja deze kon je wel verwachten :) Je boort altijd vanuit de kant die mooi moet blijven. Boor maar eens door een houten balkje heen. Aan de andere kant steken de splinters eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dreamscape schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:08:
[...]
Een nieuw stuk ertussenin, dat kan ook wel met knelkoppelingen. Wellicht gaat dat makkelijker dan solderen. Wel controleren of alles goed gasdicht is, maar dat spreekt voor zich...
Nog makkelijker. Ik dacht dat de leiding in de muur zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
Vipertje schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:16:
[...]

Ja deze kon je wel verwachten :) Je boort altijd vanuit de kant die mooi moet blijven. Boor maar eens door een houten balkje heen. Aan de andere kant steken de splinters eruit.
Ja ik weet het. Maar ik had me zelf overtuigd dat als ik met een klein boortje van de andere kant heel voorzichtig ging boren...

/dumbass of the day mode

Nou ja, heb ik weer wat te doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dreamscape schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:08:
[...]

Kun je er tussendoor met een zaagje, multitool of Dremel? Dan zou ik hem vlak voor het gaatje afzagen. Het andere punt doet er niet zo toe, want je moet er toch een stukje tussenin monteren. Wel zorgen dat je de boel goed afbraamt en restanten van zaagwerk goed verwijderd. Gewoon de stofzuiger erop. Anders heb je rotzooi in je gaskachel.

Wel even een knel koppelingetje nemen met gas-keur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Eboman schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:28:
[...]

Hoe dik is dat hoekprofiel ?
5 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-06 21:13
FireAge schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:02:
[...]

Ja ik weet het. Maar ik had me zelf overtuigd dat als ik met een klein boortje van de andere kant heel voorzichtig ging boren...

/dumbass of the day mode

Als je de leiding exact op het gaatje weet door te zagen kun je met een knelsok 15 mm het weer perfect in orde krijgen. Wel een vsh koppeling halen en niet te strak aandraaien, het is koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Deze?

https://www.warmteservice...50045?origin=-tl003-8-60-

Nu nog uitvogelen hoe ik die buis doorsnij. Kan ik dat gewoon met een ijzerzaag?

Heb ook decoupeerzaag en dremel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mooiste? Pijpensnijder. Maar ijzerzaag kan ook. Gok iets gecontroleerder als een decoupeerzaag in dat hoekje.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 16:09

AMDFreak

Intel is zo..

***members only***

Ik zou me niet zo druk maken om dit barstje, ik heb soortgelijke butsen op de hoekjes gehad, 6 jaar later de boel geschilderd, niks aan de hand.
Hardhout kan echt veel hebben. En bijkomend voordeel, het is geen liggend deel ;)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
FireAge schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:02:
[...]

Vergeet niet de vaste telefoon het huis uit te trappen, ff lekker afreageren op dat ding :+

Ik moest aan deze video denken toen ik je verhaal las:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
FireAge schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:05:
Deze?

https://www.warmteservice...50045?origin=-tl003-8-60-

Nu nog uitvogelen hoe ik die buis doorsnij. Kan ik dat gewoon met een ijzerzaag?

Heb ook decoupeerzaag en dremel.
De monteur die mijn waterontharder geplaatst heeft moest ook een leiding doorsnijden, en gebruikte zo'n ding: https://www.hornbach.nl/s...2-mm/8733423/artikel.html

Was in vijf minuten gedaan. Met een ijzerzaag ben je vast langer bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 03-08-2021 20:44 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@FireAge gas zou ik even een pro bijhalen. Dat zijn nou net van die dingen waar je geen gedonder mee wilt.
En vwb de vaste lijn: koop een Dect set met een paar handsets en zet het basisstation in de meterkast.
Rest van de gaatjes kun je dichtmaken. Een gaatje boren is niet altijd DE oplossing ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
Ik dacht het cheapie op te lossen met een toestel van 15 euro, want hij hoefde toch nooit de meterkast uit...

Achteraf... na ja laten we zeggen dat ik de koe weer eens in zijn aars heb mogen koekeloeren ;)

En nu ik dat van die knelkoppeling weet, ga ik het lekker zelf doen. Hou ik er iig een stuk kennis aan over.

Die foto is niet representatief voor mijn algehele klusvaardigheid. :X
XWB schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:42:
[...]

De monteur die mijn waterontharder geplaatst heeft moest ook een leiding doorsnijden, en gebruikte zo'n ding: https://www.hornbach.nl/s...2-mm/8733423/artikel.html

Was in vijf minuten gedaan. Met een ijzerzaag ben je vast langer bezig.
Op zich een goed idee, maar moet je daarmee niet om de pijp heendraaien? Denk dat ik met een ijzerzaagje er beter bij kom.

[ Voor 38% gewijzigd door FireAge op 03-08-2021 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[b]
[...]

Op zich een goed idee, maar moet je daarmee niet om de pijp heendraaien? Denk dat ik met een ijzerzaagje er beter bij kom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrRGI06M8R-IjTjRsiUG1VnsivU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1dzYaPslAOc11Hpm43kwpuHB.jpg?f=user_large

Die pijp kun je makkelijk een beetje "wringen" zodat hij wat verder van de muur komt. Dan krijg je bovenstaande pijpsnijder er wel tussen. Zagen geeft altijd puinhoop in je pijp.

[ Voor 30% gewijzigd door Seafarer op 04-08-2021 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-06 10:31
Zou iemand weten wat voor een 8mm as ik moet nemen als ik grote buigsterkte zoek?

Aan de eene kant van de as komt een motor, dan enkele lagers en aan de andere kant een werkstuk. Een soort draaibank. De as hoeft niet snel te draaien, maar hij mag niet buigen. Het is een test, ik kan niet gemakkelijk een grotere diameter nemen.

Welke 8mm as buigt niet snel? Ik doel dan op het materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

KillaZ schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:31:
[...]

Welke kleur? Als het RAL9010 is heb ik nog wel een blik Sikkens Alkyd hier (open) liggen.
Dank voor het aanbod :) Ik heb geen idee welke kleur het exact is, was al geschilderd toen wij introkken. Ik heb het voor nu afgeplakt met wat UV bestendige tape. Wellicht dat we volgend jaar de kozijnen laten schilderen, dan kan het meegenomen worden (en dan schrijf ik meteen op welke verf ze gebruikt hebben voor de toekomst).
AMDFreak schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:20:
[...]

Ik zou me niet zo druk maken om dit barstje, ik heb soortgelijke butsen op de hoekjes gehad, 6 jaar later de boel geschilderd, niks aan de hand.
Hardhout kan echt veel hebben. En bijkomend voordeel, het is geen liggend deel ;)
Dank voor de geruststelling :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:00
vegboy schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:02:
Zou iemand weten wat voor een 8mm as ik moet nemen als ik grote buigsterkte zoek?

Aan de eene kant van de as komt een motor, dan enkele lagers en aan de andere kant een werkstuk. Een soort draaibank. De as hoeft niet snel te draaien, maar hij mag niet buigen. Het is een test, ik kan niet gemakkelijk een grotere diameter nemen.

Welke 8mm as buigt niet snel? Ik doel dan op het materiaal.
Voor meer info over buigsterkte kijk hier. In dit artikel staat ook een link naar lijstje met materialen in dit artikel. Uiteraard niet compleet, beetje googlen kom ik op deze pagina. Hangt er van af wat je eisen, budget en hoe makkelijk je aan spullen komt. Al krijg ik het idee van je post dat je hier nog niet echt over na hebt gedacht.

Hint: RVS (stainless steel) lijkt een goede kandidaat te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door hpmkruit op 04-08-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 16:09

AMDFreak

Intel is zo..

Enige tijd terug het buiten schilderwerk gedaan.
Het was ergens ook wel leuk om te doen. Maar helaas heb ik ook een dikke klodder op mn bakstenen weten te krijgen :X
Iemand tips om dit weg te halen? Of iig minder erg zichtbaar te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JL3-FAa7R_AMLrSOcIG0wXMvYrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVnsFMQUmgsBYnaCe0sXAyQN.jpg?f=fotoalbum_large

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

AMDFreak schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:38:

[Afbeelding]
Staalborstel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:22
Het was ergens ook wel leuk om te doen. Maar helaas heb ik ook een dikke klodder op mn bakstenen weten te krijgen :X

[Afbeelding]
Eerst het grove stuk wegsteken en vervolgens het stuk wat is ingetrokken wegschuren. Komt eerst een lichtere rode plek van de baksteen, maar dit trekt in een aantal weken/maanden wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Laatst online: 21:04
@AMDFreak
Hoge druk met vuilfrees kom je een heel eind, niet te lang wachten

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 21:11
Iemand een idee hoe ik dit enigzins kan isoleren? Het is de wang van een dakkapel uit de jaren 30 en dit wordt een badkamer dus vochtig.. Buitenkant is zink.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpZxYbq963AqsyfsUB8PqAXQC4Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F09BzJnYnVKdkDUeKwrusxVb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYeBVi0eJdNeXFHaqxDUv18YM0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2nHJMotybQRh8mvWvjeshxG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gezLnK6SCppDQi_HGX5kyHTjiQc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxyqnIJgDE2AoC3Q1bxMauxn.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56
Megalomania schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:59:
Iemand een idee hoe ik dit enigzins kan isoleren? Het is de wang van een dakkapel uit de jaren 30 en dit wordt een badkamer dus vochtig.. Buitenkant is zink.
Is niet makkelijk. Je hebt op je kozijn te weinig dikte. Ik zou maximaal isoleren, dus met PIR platen en daarop gipsplaat. Maar je hebt ook nog een cm voor je tegel nodig....
Volgens mij bestaat er PIR waar al gips oid op zit. Dat verwerkt al weer wat makkelijker.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@Andrehj het alternatief is alleen gips en verf. Dan kan het hout wel naar binnen drogen. Denk je dat pir er tegenaan geen problemen kan geven omdat je het hout opsluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Megalomania schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:04:
@Andrehj het alternatief is alleen gips en verf. Dan kan het hout wel naar binnen drogen. Denk je dat pir er tegenaan geen problemen kan geven omdat je het hout opsluit?
Probleem is dat het vocht sowieso naar de koude kant trekt. Dus ik zou de binnenkant zoveel mogelijk dampdicht maken. Ik hoop voor je dat er een ventilatieruimte is tussen het hout en het zink. Anders is er volgens mij maar één mogelijkheid: Dakkapel opnieuw opbouwen, en dan goed.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
Misschien het kozijn ook vervangen en dan voor een iets smaller exemplaar? Dan heb je ruimte gemaakt voor de isolatie van de zijkant en kan je meteen een mooier stukje glas plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Megalomania schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:59:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Die houten beplating kan er toch af?
Dan heel erg netjes opvullen met PIR platen en dan een dampremmer erover en gipsplaatje erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Laatst online: 22:40
Ik wil in een toilet een plafonniere met bewegingssensor ophangen. De toilet is ongeveer 1m2 qua vloeroppervlak en heeft geen bovenlicht. Met de deur dicht is het dus helemaal donker.

Ik heb deze op het oog:
https://www.sandervunderi...-met-bewegingssensor.html

Die is leverbaar in 960 lumen, 1440 lumen en 1920 lumen.

Nu zegt mij dat niet zo heel veel. Wat adviseren jullie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Spixo schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:17:
Ik wil in een toilet een plafonniere met bewegingssensor ophangen. De toilet is ongeveer 1m2 qua vloeroppervlak en heeft geen bovenlicht. Met de deur dicht is het dus helemaal donker.

Ik heb deze op het oog:

Tenzij je met een zonnebril naar het toilet wil gaan, zou ik voor de 1e gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:24
En zelfs dat is nog veel, die 960.

Beetje afhankelijk van hoe sfeervol je het wilt hebben zou ik dat nog eens halveren.

Hier op het toilet beneden hangt een 200lm led peertje van de Ikea en dat is echt niet te weinig.
200-400lm moet voor een toilet ruim genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Spixo schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:17:

Ik heb deze op het oog:

Men adviseert voor een werkplek in een berging 300 lumen per m2. Dat heb ik nu ook in mijn berging en dat is inderdaad licht genoeg om bij te klussen.
Die lamp die je gekozen hebt is dus 3 keer zo fel. Ik zou dus naar iets anders gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@Megalomania Zo dus: CurlyMo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

Ik was geïnspireerd door: Nhz in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"

Oorspronkelijke situatie hier te zien: CurlyMo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

Binnenkant bekleden met fermacell net als ik heb gedaan. Dat is vochtbestendig.

[ Voor 38% gewijzigd door CurlyMo op 04-08-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Laatst online: 15:01

Eboman

Ondertitel

hmm in de bouwmarkt kan ik maar 3mm vinden, misschien dan toch maar 3mm ijzer ?

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Laatst online: 18-06 12:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWqUv_lqr1bizP_--xvb6haddxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbTAS1fai4MxtR8q3xzVC1qB.jpg?f=fotoalbum_large

Na lang klussen (portaal geplaatst, verlaagd plafond vernieuwd, leidingen vernieuwd) ben ik nu toe aan de laatste fase. Namelijk stucwerk! Dat ga ik toch maar uitbesteden. Zojuist via Zoofy een oproep gedaan en via Werkspot. Heeft iemand een idee wat zoiets zou moeten/mogen kosten?

Het gaat om een totaal van 81m2 (gemeten) waarvan 28m2 plafond (stucplaten, afgewerkt met gaasband/vuller). De muren kan overeen gestuct worden (zit van dat lelijke spachtel op). (woonkamer/keuken)

Op internet lees ik grote verschillen van 15 euro per m2 tot aan 30 per m2. Zoofy gaf aan dat het zou gaan om 60 euro per uur. (maar hoeveel uur dan). Of zou het een idee zijn om nog even te wachten tot na de bouwvak?

Kortom, hoeveel zou zoiets kosten. Een ruime schatting is voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87

[Afbeelding]
Ik zou het ook afslijpen. Zie je later niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
PaT schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:22:
[...]

Klopt. Bij meer dan 10m3 sloopafval (alle soorten) of bij asbest moet je een sloopmelding doen.

Wees vooral niet beschaamd, onze club krijgt honderden sloopmelding per jaar, maar daar zit zelden een melding in voor alleen '15m3 puin'. Wat dat betreft groot respect voor de omgevingsdienst bij jullie. Dit soort controles laten wij als eerste vervallen wegens hoge werkdruk en geloof mij, het is druk in vergunningenland op dit moment.

Overigens is een 10m3 container niet altijd gelijk aan 10m3 sloopafval :)
Ook nog een goede tip. Als je een container besteld voor puin. Gooi er dan ook alleen puin in. Wij hadden er ook wat andere rommel ingegooid (oude verwarming e.d.) en niet alleen wij. De hele buurt gebruikte het als afvalpunt. Voor puin betaal je niet zoveel. Voor meerdere soorten afval door elkaar betaal je (achteraf) dan een stuk meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

webber87 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:51:
[...]

Ook nog een goede tip. Als je een container besteld voor puin. Gooi er dan ook alleen puin in. Wij hadden er ook wat andere rommel ingegooid (oude verwarming e.d.) en niet alleen wij. De hele buurt gebruikte het als afvalpunt. Voor puin betaal je niet zoveel. Voor meerdere soorten afval door elkaar betaal je (achteraf) dan een stuk meer :)
Oude verwarmingen sowieso afvoeren richting oud-ijzer handel. Die dingen zijn doorgaans zwaar en leveren dus best nog wat op. Volgens mij had ik voor een stuk of 5 radiatoren en nog wat los spul een kleine 100 euro gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Eboman schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:19:
[...]

hmm in de bouwmarkt kan ik maar 3mm vinden, misschien dan toch maar 3mm ijzer ?
Alu heb je geen onderhoud. Ik heb het nog nooit geschilderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
webber87 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:38:
[Afbeelding]

Na lang klussen (portaal geplaatst, verlaagd plafond vernieuwd, leidingen vernieuwd) ben ik nu toe aan de laatste fase. Namelijk stucwerk! Dat ga ik toch maar uitbesteden. Zojuist via Zoofy een oproep gedaan en via Werkspot. Heeft iemand een idee wat zoiets zou moeten/mogen kosten?

Het gaat om een totaal van 81m2 (gemeten) waarvan 28m2 plafond (stucplaten, afgewerkt met gaasband/vuller). De muren kan overeen gestuct worden (zit van dat lelijke spachtel op). (woonkamer/keuken)

Op internet lees ik grote verschillen van 15 euro per m2 tot aan 30 per m2. Zoofy gaf aan dat het zou gaan om 60 euro per uur. (maar hoeveel uur dan). Of zou het een idee zijn om nog even te wachten tot na de bouwvak?

Kortom, hoeveel zou zoiets kosten. Een ruime schatting is voldoende :)
Meer een waarschuwing: goede stucadoren komen om in het werk in de randstad (ik weet niet waar dit is). Zo erg dat ik voor een zolder €45,- M2 als offerte kreeg, terwijl de buurman beneden €27,- M2 kreeg bij dezelfde stucadoor. Ze kunnen dus vragen wat ze willen.

Dat houdt ook in dat de beunhazen en de nieuwelingen op werkspot zitten; soms heb je mazzel en heb je een goede te pakken, in deze tijden heb je helaas vaker een manusje van alles te pakken die gewoon slecht werk kan afleveren.

Welke regio is het? Ik heb uiteindelijk de zolder voor 22€ M2 kunnen laten doen met veel pijn en moeite.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
KillaZ schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:43:
[...]

Meer een waarschuwing: goede stucadoren komen om in het werk in de randstad (ik weet niet waar dit is). Zo erg dat ik voor een zolder €45,- M2 als offerte kreeg, terwijl de buurman beneden €27,- M2 kreeg bij dezelfde stucadoor. Ze kunnen dus vragen wat ze willen.

Dat houdt ook in dat de beunhazen en de nieuwelingen op werkspot zitten; soms heb je mazzel en heb je een goede te pakken, in deze tijden heb je helaas vaker een manusje van alles te pakken die gewoon slecht werk kan afleveren.

Welke regio is het? Ik heb uiteindelijk de zolder voor 22€ M2 kunnen laten doen met veel pijn en moeite.
Amsterdam Noord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:29
oeff...
Mocht je een reactie krijgen en iemand is op kort termijn beschikbaar, wees op je hoede!
Probeer beetje uit te vogelen waarom hij die tijd heeft?
Kan natuurlijk zijn dat er een klus is uitgevallen dat ie wil opvullen.

Daarnaast is het nu ook bouwvak dus dat zal het ook makkelijker maken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Dan zal ik voor je duimen ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:36
Ik ga een H-balk plaatsen om een gescheurde hoek van een muur te vervangen.

Constructeur heeft er al naar gekeken: een HE100A balk.
Een lasser gaat er een kopplaat en een voetplaat op lassen.

Nu is de vraag:
ze kunnen niet verzinken. Is loodmenie opsmeren voldoende? Een deel komt op de fundering te staan wat altijd wel vochtig zal zijn.

Daarnaast:
De hoogte van fundering tot stalen ligger op plafond is 270cm.
Ik wil de balk op 267cm lengte laten maken en dan de overige 3 centimeter ondersabelen(krimpvrije mortel).
Is 3 centimeter ruim genoeg hiervoor? Of heb ik meer nodig?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
KillaZ schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:52:
[...]

Dan zal ik voor je duimen ;)
Via Werkspot wel wat aanbiedingen gekregen. Rond de 17 per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
LED-Maniak schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:00:

Nu is de vraag:
ze kunnen niet verzinken. Is loodmenie opsmeren voldoende? Een deel komt op de fundering te staan wat altijd wel vochtig zal zijn.

Daarnaast:
Ik wil de balk op 267cm lengte laten maken en dan de overige 3 centimeter ondersabelen(krimpvrije mortel).
Als je nog bovenburen hebt, of misschien überhaupt wel, moet het minimaal 30 min brandwerend zijn. Dus of ombouwen met gips of brandwerend coaten. Als het je toch afwerkt, dan lijkt mij een menie/roestmiddel niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
webber87 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:05:
[...]

Als je nog bovenburen hebt, of misschien überhaupt wel, moet het minimaal 30 min brandwerend zijn. Dus of ombouwen met gips of brandwerend coaten. Als het je toch afwerkt, dan lijkt mij een menie/roestmiddel niet meer nodig.
Hij zit in een hoek van een enkelsteensmuur. De voetplaat zit deels in de muur, staat op gemetselde fundering en ligt deels in de grond voorbij de muur door de breedte van de voetplaat. Dus er zal zeker weten vocht bij komen. Het is dus niet dat hij alleen binnenshuis het plafond ondersteunt, maar hij vervangt echt een stuk muur wat de hele achtergevel ondersteunt. Vandaar dat ik het eerst wilde laten verzinken maar dat blijkt lastig.

Daar gaat weer PIR+fermacell tegenaan dus ga er wel van uit dat vertragend genoeg is.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70904

webber87 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:05:
[...]

Onderschat condens niet, een potje menie kost ook niet de wereld, maar kan wel een hoop ellende schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Inderdaad. Een potje menie kost zo'n 10% van de rest van de balk. Dat kan er nog wel van af!

De eerste quote die ik kreeg voor een H100A balk met aangelaste kop- en voetplaten en 10 gaten was 975 euro. Ik heb hem maar bedankt voor de moeite. :')

Heb nu een quote van 486 euro via metaalwinkel.nl. Stuk beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hi all! Ben bijna klaar met de constructie van een schuurtje in de tuin.

Nu tijd om na te denken over de afwerking. Voor de buitenkant wil ik composiet rabat-delen gebruiken.

Binnenkant zat ik te denken aan OSB plaat.
Echter; ik zit me af te vragen of hier nog folie tussen moet? Zo ja; dampremmend of damp-open?

Hoef verder niet te isoleren ofzo, maar hoe minder vocht hoe beter uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 05-08-2021 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Nu is de vraag:
In zo'n vochtige omgeving gaat menie het niet levenslang volhouden. Ik denk dat je niet aan verzinken ontkomt. Dat regelen is nu wellicht misschien wat lastig, maar weet je wat pas lastig is? Na 10 jaar die balk er weer uit moeten halen om hem te ontroesten en alsnog te laten verzinken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MikeyMan schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:38:
Hi all! Ben bijna klaar met de constructie van een schuurtje in de tuin.

Nu tijd om na te denken over de afwerking. Voor de buitenkant wil ik composiet rabat-delen gebruiken.

Binnenkant zat ik te denken aan OSB plaat.
Echter; ik zit me af te vragen of hier nog folie tussen moet? Zo ja; dampremmend of damp-open?

Hoef verder niet te isoleren ofzo, maar hoe minder vocht hoe beter uiteraard.
Folie gebruik je om constructies droog te houden. Vocht gaat van warm naar koud. Dat zal met een ongeisoleerde blokhut dus verschillen in de zomer of de winter. Geen folie gebruiken dus, het vocht kan zo toch wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:24

JT

VETAK y0

Wat zouden jullie doen? Binnenkort wordt de DIY carport afgeleverd. De oprit is geheel voorzien van 8cm stenen, 20cm zand en dan een puinfundering. Zet je poeren op die puinfundering, al dan niet met een laagje snelbeton ofzo? Of ga je de puinfundering op de plekken van de poeren uitgraven? 600x280 douglas waar nog wat zonnepanelen op komen.

***members only***

Je kunt het natuurlijk vullen. Er zijn genoeg vullers op de markt voor dit soort zaken. Voor wat betreft de verf, als je nog niet voorzien bent, misschien kun je een lakstift laten mengen?
robkrekel schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:42:
[...]
Wat voor schuif-systeem heb je gebruikt voor je poort? Zit er aan te denken om ook zoiets te plaatsen.
Ik heb gekeken maar zie er helaas niks op staan.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 07:23

MJV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDaqZOrBZAQW2ZopLkS4H1Px73A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LV0Kq7YdoIu51efdfkgNtzW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaRh5l_kxHLX8NMhqyKkn0_DY9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0gOqTHUffhjBDC9S25pOTs3.jpg?f=fotoalbum_tile

Gisteren een start gemaakt met de Ultralight workbench van Peter Millard, op basis van zijn tekeningen. Met die plannen (en cutlist) heb je heel snel een IKEA-bouwpakket liggen, althans met behulp van een zaagtafel en afkortzaag :). Het uiteindelijk in elkaar zetten is dan nog wel het lastigste, om alles op de mm precies te krijgen. Kleine afwijkingen in het zaagwerk merk je dan ook pas.

Vandaag de 'sacrificial' strip gefreesd, nu nog wachten op een MFT freesmal om het gatenpatroon te frezen.

Tot nu toe blij met het formaat, hij is een stuk breder dan het Worx WX051 opklapbare tafeltje dat ik heb, maar tegelijk zeer compact in te klappen omdat de werkbank toch relatief smal is.

Gewicht valt ook echt erg mee, ik wilde eerst regulier multiplex gebruiken maar daarvan had ik te weinig. Toen toch maar een plaat populierenmultiplex gehaald, denk dat het totaal gewicht zo rond de 15 kg ofzo zit.

[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 05-08-2021 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Nu is de vraag:

Daarnaast:
Voor beschadigingen en lassen op verzinkt staat wordt vaak zinspray in een spuitbus gebruikt. Of dat beter beschermt dan menie weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

LED-Maniak schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:20:
De eerste quote die ik kreeg voor een H100A balk met aangelaste kop- en voetplaten en 10 gaten was 975 euro. Ik heb hem maar bedankt voor de moeite. :')

Heb nu een quote van 486 euro via metaalwinkel.nl. Stuk beter!
Als je de tijd hebt tot na de 22e zou je ook eens bij stalenbinten.nl kunnen informeren. HEA100, gestraald en in de menie kost daar € 24.30 ex.btw. Ik ben er prima geholpen destijds. Kocht weliswaar een balk zonder aangelaste delen maar ze hebben er zo ver ik toen kon zien een complete constructiewerkplaats dus wellicht willen ze je een offerte doen voor de kop- en voetplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Det schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:46:
[...]

Als je de tijd hebt tot na de 22e zou je ook eens bij stalenbinten.nl kunnen informeren. HEA100, gestraald en in de menie kost daar € 24.30 ex.btw. Ik ben er prima geholpen destijds. Kocht weliswaar een balk zonder aangelaste delen maar ze hebben er zo ver ik toen kon zien een complete constructiewerkplaats dus wellicht willen ze je een offerte doen voor de kop- en voetplaten.
Zie ik het nou goed en leveren ze de verzinkte balken met twee kopplaten aan beide kanten? Dat zou inderdaad wel schelen. Weet alleen niet of dit kan/stabiel genoeg is op de fundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
@LED-Maniak wat bedoel je precies met stabiel? Knik /buckling?

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 15:35
Omdat ik binnen in het huis wel zo'n beetje klaar ben met klussen, ben ik begonnen met de buitenkant. Ik heb een huis uit '62 en dat is recht-toe-recht-aan gebouwd zonder enige opsmuk en weinig details. Mijn persoonlijk streven is om er wat leuks van te maken zonder dat het overdreven wordt en niet meer bij de eigenlijke woning past. De voordeur zit in portiek van ongeveer een meter diep met boven en onder een betonnen plaat, zijkanten schoon metselwerk. Niet bepaald mijn smaak dus gaan we daar wat aan doen:

uitgangssituatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aeAW4RegO4ko5m0hQZdjY878Rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/maWHT5YDTUUWcZfPgBceHaRF.jpg?f=fotoalbum_large

Twee stucprofielen aan elke zijde, vastgezet met hightack kit, en stenen voorgestreken met Flevopol:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAoD9WQoV3vQ5bkd4uYmyY-z80g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJAfrwaMUs4CDTnm2VpmC59K.jpg?f=fotoalbum_large

Een zak Weber Cementstuc:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p99ygc0_SVkgcqnd_YifSg3bn2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGdQNrqYpvmKMMNlTCKO15Sd.jpg?f=fotoalbum_large

En klaar met 3 zakken in totaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIqW2eHJB9vi9EnBuAggN_PM7-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQPwfk5NzyWc2mzMzFTzpmYN.jpg?f=fotoalbum_large

Dan de vloertegels op maat snijden/slijpen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OreNzUlwE67D-SZKfqPDYhCbuQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GTur4J1EIJTVShfGVVsgjhy.jpg?f=fotoalbum_large

De betonrand was behoorlijk rafelig 'onder de grond'. Dit heb ik opgelost door het in twee keer te tegelen. Na de eerste keer, het restant tegellijm gebruikt om de betonrand zo vlak mogelijk te maken. Hierna de rand getegeld en het alu-profiel erin gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cL44HNdWW4cLf9z7S7rSE6ZUjXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTBcpguiYdyUHPmONvbhHZgD.jpg?f=fotoalbum_large

Voegen met Eurocol 706:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxiWjoqIblTyCtyh8HxWQ8Z1pZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXk8UkEmaQOj20DP8Lm9ImP1.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna voegen afsponsen, cementresten verwijderen, de verwijderde rij bestrating een centimeter ingekort (zodat het weer zou passen) , terug gelegd en klaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XPuOwAlDYtC6Go_1g_VpOJE0I4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8A4aEEZjOHKSEEey0d1xg8Bu.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien is de betonplaat links en rechts niet even breed. Dit heb ik bewust zo gelaten maar misschien dat ik hier toch nog genoeg spijt van krijg, dat ik er nog wat aan ga doen :)
Volgende stap is de zijmuren betegelen (nog even bedenken hoe ik het precies wil ga doen) en een deuromlijsting van hout maken, die boven een betonnen of hardsteen sokkel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48

[Afbeelding]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

LED-Maniak schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 06:06:
[...]

Zie ik het nou goed en leveren ze de verzinkte balken met twee kopplaten aan beide kanten? Dat zou inderdaad wel schelen. Weet alleen niet of dit kan/stabiel genoeg is op de fundering.
Ja nu je het zegt zie je op tekening inderdaad kopplaten. Ik heb destijds 4 meter besteld en kreeg gewoon een (keurig haaks) afgezaagd stuk bint. Ik denk dat de tekening fout is. Maar in mijn prijsonderzoek waren ze destijds het goedkoopst dus stel de vraag en wie weet kunnen ze wat voor je betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 18-06 11:53
GodDamage schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:47:
Omdat ik binnen in het huis wel zo'n beetje klaar ben met klussen, ben ik begonnen met de buitenkant. Ik heb een huis uit '62 en dat is recht-toe-recht-aan gebouwd zonder enige opsmuk en weinig details. Mijn persoonlijk streven is om er wat leuks van te maken zonder dat het overdreven wordt en niet meer bij de eigenlijke woning past. De voordeur zit in portiek van ongeveer een meter diep met boven en onder een betonnen plaat, zijkanten schoon metselwerk. Niet bepaald mijn smaak dus gaan we daar wat aan doen:

uitgangssituatie:

[Afbeelding]

Twee stucprofielen aan elke zijde, vastgezet met hightack kit, en stenen voorgestreken met Flevopol:

[Afbeelding]

Een zak Weber Cementstuc:

[Afbeelding]

En klaar met 3 zakken in totaal:

[Afbeelding]

Dan de vloertegels op maat snijden/slijpen:

[Afbeelding]

De betonrand was behoorlijk rafelig 'onder de grond'. Dit heb ik opgelost door het in twee keer te tegelen. Na de eerste keer, het restant tegellijm gebruikt om de betonrand zo vlak mogelijk te maken. Hierna de rand getegeld en het alu-profiel erin gezet.

[Afbeelding]

Voegen met Eurocol 706:

[Afbeelding]

Hierna voegen afsponsen, cementresten verwijderen, de verwijderde rij bestrating een centimeter ingekort (zodat het weer zou passen) , terug gelegd en klaar:

[Afbeelding]

Zoals je kunt zien is de betonplaat links en rechts niet even breed. Dit heb ik bewust zo gelaten maar misschien dat ik hier toch nog genoeg spijt van krijg, dat ik er nog wat aan ga doen :)
Volgende stap is de zijmuren betegelen (nog even bedenken hoe ik het precies wil ga doen) en een deuromlijsting van hout maken, die boven een betonnen of hardsteen sokkel komt.
Uitstekende upgrade. Zonder de rest van het huis te zien is de entree (you never get a second chance to make a first impression) er enorm op vooruit gegaan.

Maar... Ik zou wel op zoek gaan naar een huisnummerbordje dat er qua tijdsbeeld bij past. Dat gebakken glanzend rode spul van rond 1980, dat past niet helemaal bij het huis. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 15:35
dreamscape schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:32:
[...]

Uitstekende upgrade. Zonder de rest van het huis te zien is de entree (you never get a second chance to make a first impression) er enorm op vooruit gegaan.

Maar... Ik zou wel op zoek gaan naar een huisnummerbordje dat er qua tijdsbeeld bij past. Dat gebakken glanzend rode spul van rond 1980, dat past niet helemaal bij het huis. ;)
Haha, wees gerust; dat nummer wordt mettertijd wel vervangen. Er was al een moderner huisnummer opgehangen maar ik vond deze mooier. Vooral met een nostalgische blik dan; ik ben van begin jaren 80 en dit soort benummering hing aan iedere gevel in mijn kindertijd.
Pagina: 1 ... 154 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/