Tranze schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:34:
Hier beneden een nieuw toilet gemaakt.
In eerste instantie alle tegels afgebikt.
[Afbeelding]
Nieuwe standleiding gemaakt, voor een nieuwe badkamer boven.
[Afbeelding]
Nieuwe standleiding aangesloten in de kruipruimte.
[Afbeelding]
WC frame geplaatst, met een houten frame er omheen om nog wat platen tegenaan te schroeven. (lampje heb ik op tijd weggehaald

)
[Afbeelding]
Vervolgens de wc plaat en nog wat osb er op gezet. De muren worden gestuct, behalve de achterwand. Die ga ik eerst in een voorstrijk zetten en vervolgens betegelen. De wc pot kwam uit de oude badkamer boven, maar die vervangen we nog door een wat compacter exemplaar.
[Afbeelding]
Lekker bezig! Mooie klussen zijn dit om te doen en te volgen.
De standleiding zou ik zowel boven de vloer als in de kruipruimte nog van beugels voorzien mocht je dit niet gedaan hebben. Heb je in de kruipruimte een combi van PP en PVC gebruikt? Ik vind de toepassing van manchet-manchet in de stroomrichting niet heel gewenst indien het voorkomen kan worden.
Tevens de twee keer 90 graden achter elkaar voordat de leiding horizontaal gaat, ik hoop dat dat goed gaat! Dat is toch eigenlijk wel heel ongewenst in een standleiding ivm verstopping en daarna bijna onmogelijke ontstopping.
Als tip zou ik volgende keer Qboard oid gebruiken voor de achterwand. Echt heel mooi licht, sterk en niet werkend materiaal. Eenvoudig te tegelen en toe te passen.
Edit: boven in de standleiding heb je een Ystuk toegepast van 45 graden. Dit hoort een T stuk van 87 te zijn.
Op de foto vertekend het wellicht, maar is het Tstuk (87graden) bij het toilet in de goede stroomrichting geplaatst? Het lijkt om deze naar beneden wijst ipv naar boven.
Het
Dyka handboek voor binnenriolering is een mooie houvast.
Bij PVC hoort ook een expansiestuk aanwezig te zijn verticaal.
Deze post is niet om negatief te zijn, maar riolering komt best krap en is altijd zo naar weggewerkt. Liever te halve gekeerd…
Edit 2: laatste toevoeging… hoe gaat de standleiding naar je dak? Wat is daar de diameter? Die moet minimaal 110 zijn, want mag niet versmallen.
[
Voor 21% gewijzigd door
colvano op 01-08-2021 10:56
]