[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 153 ... 470 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:16
Mavamaarten schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:01:
[...]

Hangt van je tegels af :)
Ik heb het hier geprobeerd met een tegelboor van Bosch, zelfs met koeling smoorde dat ding gewoon op en er gebeurde absoluut niets. Een goedkoop diamantboortje besteld online en dat ging als boter.
Dit inderdaad.

Tegels die door en door gekleurd zijn (gres porcellanato, vaak gebruikt als vloertegel) kom je niet zomaar door met een normale boor. Daar heb je inderdaad een diamantboor voor nodig.

‘Gewone’ tegels met enkel een gekleurde glazuurlaag is makkelijk op de manier zoals die in eerdere berichten al is beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Vraagje voor wie eens een vloer op zand heeft gelegd:

Ik heb net al het puin verwijderd om de vloer te egaliseren maar kom in het zand nog een hoop kleinere stukken steen tegen(halve en kwart bakstenen). Kan ik deze laten zitten of moet ik dat er ook allemaal gaan uit harken?

Daarnaast heb ik twee flinke stukken beton(40x40x60cm) die ik niet in kleine stukjes krijg en loodzwaar zijn. Als ik die gewoon in het zand ingraaf. Zal dat stevig genoeg blijven? Neem aan van wel toch? Scheelt weer een rug breken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38

Meneer aard

Porsche rulez!

Crazy- schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:39:
[...]

Vanaf meterkast een 3-fase 20A automaat (geen aardlekschakelaar); 5x4mm2 naar de zolder en daar een kast met:

40A automaat (hoofdschakelaar)
1x 3-fase 16A aardlekautomaat tbv zonnepanelen
1x 3-fase 40A aardlekschakelaar met daarachter 4 groepen automaten

Kijk even of je echt 6mm2 nodig hebt - met enkel fase met Max 40A (je hoofdschakelaar) mag je maximaal 25A naar boven toe afschakelen. (40/1,6) ivm selectiviteit. Met 25A max 16A en met 35 max 20A.

Daar heb je echt geen 6mm2 voor nodig tenzij je 100m+ lengte hebt ;-)

2,5mm2 is prima, wat marge is 4mm2 perfect.
Ok, dus dan kun je in theorie 60a max trekken. Is dit ook een officieel erkende way of working? Want ik kan relatief weinig vinden over het compleet 2e meterkast. Ik had gedacht om om separaat 1 fase naar boven te trekken maar dat gaat dus niet op, want zonnepanelen zijn al 16a, wasmachine is theorie 16a en droger ook (wordt tzt vervangen voor een warmtepomp droger).

Ik ga die onthouden bedankt!

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wel eens gekeken wat er onder het meeste straatwerk van bedrijfshallen ligt? Daar ligt een laag van gebroken puin waar men zand overheen aanbrengt. Die laag puin zorgt juist voor de stevigheid en voorkomt verzakking.

In jouw geval: lekker laten zitten. Wat ik je wel aanraad is om het zandbed met een trilplaat aan te trillen. Afhankelijk van de dikte van je zandlaag zul je dit in meerdere fasen moeten doen. Een meter zand aantrillen heeft geen effect op de onderste 80cm, dat moet in 5 keer gedaan worden, zo ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:20

dragonhaertt

@_'.'

louzy82 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:17:
[...]

Deze nachtkastjes hebben geen eigen achterkant. 4 plankjes die een kubus vormen en de achterwand die je ziet is het hoofdbord van het bed.

Dus dan lijkt me een haaklat geen (onzichtbare) optie of maak ik ergens een denkfout?
Inderdaad niet geheel onzichtbaar als je recht van voren kijken, maar aangezien het maar een paar centimeter is in de bovenhoek tegen de muur, zal je het niet zien.
Lijkt me wel een snelle makkelijke oplossing.

Alternatief kan je ook blinde plankendragers gebruiken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeVeeBee
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-10 08:33
Hoi allemaal,

Ik zit met een dilemma: we krijgen binnenkort de sleutel van onze nieuwe woning. Er komt natuurlijk een andere tv te hangen (ook wat hoger dan op de foto het geval is) en ik wil de kabels zo mooi mogelijk weggewerkt hebben. Het liefst door een geul in de muur te frezen en hier een pvc-pijpje in te leggen, zodat ze netjes 'in de muur' lopen. Het enige nadeel is dat er spachtelputz op de muur zit, dus ik vraag me af in hoeverre dit weer te herstellen is. Een alternatief is een kabelgootje op de muur plaatsen en die te verven, maar dat zou niet mijn voorkeur hebben. Wat is wijsheid? De muur krijgt straks trouwens een donkere tint groen qua kleur, in plaats van het wit dat er nu op zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xvaws0qT2WPMtYhnQcwaH2oTxZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Q09BD89hSBh4xsFres5uLeo.png?f=user_large

Graag jullie advies/mening! Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-10 15:47
Meneer aard schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:18:
[...]

Ok, dus dan kun je in theorie 60a max trekken. Is dit ook een officieel erkende way of working? Want ik kan relatief weinig vinden over het compleet 2e meterkast. Ik had gedacht om om separaat 1 fase naar boven te trekken maar dat gaat dus niet op, want zonnepanelen zijn al 16a, wasmachine is theorie 16a en droger ook (wordt tzt vervangen voor een warmtepomp droger).

Ik ga die onthouden bedankt!
Je hoeft alleen de wasmachine en droger bij elkaar op te tellen. Die nemen stroom van het net.
De panelen voeren stroom in het net en dat "gaat dus de andere kant op".
Als je dus met volle opbrengst van de panelen gaat wassen gaat er in theorie niets door de nieuwe kabel naar de hoofdmeterkast!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:00
@BeeVeeBee wat zit er aan de andere kant van de muur? :+
Komt niet vaak voor, maar bij ons zit daar de hal. En ook een CV.
Daar heb ik de de kabels dus lopen. Gaatje achter de tv, gaatje achter het meubel, kabels aan de andere kant van de muur acther de CV

Als daar je buren zitten tja.... Nee heb je })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeVeeBee
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-10 08:33
Waah schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:28:
@BeeVeeBee wat zit er aan de andere kant van de muur? :+
Komt niet vaak voor, maar bij ons zit daar de hal. En ook een CV.
Daar heb ik de de kabels dus lopen. Gaatje achter de tv, gaatje achter het meubel, kabels aan de andere kant van de muur acther de CV

Als daar je buren zitten tja.... Nee heb je })
Dat is de buitenmuur. Aan de andere kant zat de garage, maar die is door de vorige bewoners omgebouwd tot kantoorruimte. Heb een foto van de plattegrond bijgevoegd. De rode lijn is waar de tv komt te hangen. Lijkt me wat te groot om helemaal doorheen te boren, of niet? Weet ook niet of het heel fijn is om een gat in de muur van het kantoor te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmRShILSYwYNeFWLdGaLua10tuA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rBahRbJhOmAM65NHQ2l3IzfC.png?f=user_large

Ga sowieso nog de gemeente bellen om de bouwplannen/-tekeningen op te vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door BeeVeeBee op 29-07-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 22:00
BeeVeeBee schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:36:
[...]

Dat is de buitenmuur. Aan de andere kant zat de garage, maar die door de vorige bewoners omgebouwd tot kantoorruimte. Heb een foto van de plattegrond bijgevoegd. De rode lijn is waar de tv komt te hangen. Lijkt me wat te groot om helemaal doorheen te boren.

[Afbeelding]

Als het goed geisoleerd is die werkkamer, tja dan zou het natuurlijk gewoon kunnen. Maar dan moet je daar frezen óf met een kabelgootje werken. Het is wat onconventioneler dan gewoonweg frezen in de muur zelf.... Maar als je het aan de andere kant wél netjes kan wegwerken is het een overweging waard.

Ik heb zelf een hekel aan kabels in beeld. Vandaar dat ik het toen zo heb gedaan. Miss Waah wilde niet frezen, gezien de hoeveelheid stof en bende dat geeft. En omdat je het bijna nooit weer gelijk krijgt met de rest.

Andere optie:
YouTube: SUPER SNEL SPACHTELPUTZ REPAREREN. [ Jij kan dit ook! ]

Geen aandelen :P aan jezelf of je denkt dat je het net zo goed krijgt O-) Maar gezien de titel kan jij dit ook :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-10 12:08
louzy82 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:16:
[...]

[Afbeelding]
Ivm tijdgebrek nog weinig voortgang kunnen boeken aan dit project maar komend weekend verwacht ik er wel echt aan te kunnen gaan werken. (en op het einde zal ik het resultaat natuurlijk posten).

Nu was ik vast aan het bedenken hoe ik de kubus nachtkastjes aan de achterwand ga bevestigen.
Iemand hier nog tips voor?

Het betreft 20mm eikenhout

Bijv. middels 4 schroeven door de achterwand heen, evt zou ik een klein hoekijzer aan de onderkant kunnen plaatsen. Volgens mij is dat dan toch niet zichtbaar.

Indien nodig zou ik het nachtkastje ook tegen het bed aan kunnen maken en dan vanuit binnenkant bed schroeven.
een rechthoek ter grootte van het nachtkastje uit de achterwand zagen en het kastje er in schuiven.
om het kantelen van het nachtkastje op te vangen kun je op de achterkant van de want een stalen/alu plaat zetten.
het nachtkastje heeft dan geen achterwand meer, maar daardoor kun je eventuele kabels van opladers en/of wekkers ook mooi wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 15:06
@BeeVeeBee Er bestaan ook spuitbussen met spack. Alabastine heeft zoiets in elk geval. Lijkt me een stuk eenvoudiger om het aan dezelfde kant van de muur te houden en zo weer te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:46
Jaa dat klinkt leuk allemaal, maar blijf je zien. Als je het onzichtbaar wilt herstellen, zal hij eerst weer glad gestukadoord worden en daarna weer nieuwe spachtelputz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 15:06
True, maar voor zo'n klein stukje tussen tv en meubel zou ik die moeite niet nemen. Maar dat is persoonlijk uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Dat is de buitenmuur. Aan de andere kant zat de garage, maar die is door de vorige bewoners omgebouwd tot kantoorruimte. Heb een foto van de plattegrond bijgevoegd. De rode lijn is waar de tv komt te hangen. Lijkt me wat te groot om helemaal doorheen te boren, of niet? Weet ook niet of het heel fijn is om een gat in de muur van het kantoor te hebben.
Ik heb dat ook gedaan in onze keuken. Die grenst aan de garage. TV en soundbar wilde ik in het zicht, alle kabels en de TV box niet. Dus 2 gaten door de muur en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONg0WZj8GVGfbNvW2Dd_hVUcfSc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0wccl0wTZ4lJDpfAxYDGRAQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:51

ChillPascal

In the end...

Ik weet niet zo goed waar ik de vraag kwijt kan, dus voor nu maar even in dit topic. Zo'n drie jaar geleden heeft een kennis van ons een eetkamer tafel gemaakt. Na een klein jaar ontdekte wij een klein gaatje (ca 3 mm) in het blad van de tafel. Na wat porren met een naaldje kroop er een houtworm uit. Sindsdien hebben wij geen houtworm, gaten of zaagsel meer gezien. Tot ik vanmorgen wou gaan zitten en ik een flink hoopje zaagsel ontdekte op een van de stoelen. Onder in de tafel zit een wat groter gat (ca 5 mm)

Hoe zouden wij dit het beste kunnen aanpakken? Zou het voldoende zijn om met een (medische) spuit wat spray tegen houtworm in de gaten te spuiten? Via diverse websites lees ik ook over thermische bestreiding, echter wordt dat al snel weer een heel gedoe voor een flinke tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
ChillPascal schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:57:
Ik weet niet zo goed waar ik de vraag kwijt kan, dus voor nu maar even in dit topic. Zo'n drie jaar geleden heeft een kennis van ons een eetkamer tafel gemaakt. Na een klein jaar ontdekte wij een klein gaatje (ca 3 mm) in het blad van de tafel. Na wat porren met een naaldje kroop er een houtworm uit. Sindsdien hebben wij geen houtworm, gaten of zaagsel meer gezien. Tot ik vanmorgen wou gaan zitten en ik een flink hoopje zaagsel ontdekte op een van de stoelen. Onder in de tafel zit een wat groter gat (ca 5 mm)

Hoe zouden wij dit het beste kunnen aanpakken? Zou het voldoende zijn om met een (medische) spuit wat spray tegen houtworm in de gaten te spuiten? Via diverse websites lees ik ook over thermische bestreiding, echter wordt dat al snel weer een heel gedoe voor een flinke tafel.
Onze salontafel (schijf iepenhout van 1m ø) heb ik bij een antiquair gebracht. Daar ging hij een maand in de vriezer. Dat was erg effectief tegen boktor en houtworm. Deze zaak zat in Heerde. Wellicht zijn er meer met zo’n formaat vriescel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:53
De gemiddelde horeca zal ook wel plek hebben op het moment }) , er zijn behoorlijk veel plekken met koelcellen, vriescellen misschien wat minder.
Maar een groot gedeelte van het industrieterrein heeft meestal ook wel een cel.
Doet het vriezen niet wat extreems met je hout?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 20:07
Ik wil graag met een gewone rvs regendoucheset met thermostaatkraan een buitendouche maken. Aangezien het in de douche ook nat is lijkt me dat dan prima kan... Of denken jullie daar anders over? Ik laat hem bij vorst uiteraard leeg lopen.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
alaintje schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:30:
De gemiddelde horeca zal ook wel plek hebben op het moment }) , er zijn behoorlijk veel plekken met koelcellen, vriescellen misschien wat minder.
Maar een groot gedeelte van het industrieterrein heeft meestal ook wel een cel.
Doet het vriezen niet wat extreems met je hout?
Bij mij niet. Ik moest hem daarna nog wel afwerken. Door de dikte bleef hij een week lang koud. Wellicht dat - afhankelijk van de houtsoort - er wat uitzetten/krimp ontstaat doordat er door de koude vocht wordt opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:16:
Vraagje voor wie eens een vloer op zand heeft gelegd:

Ik heb net al het puin verwijderd om de vloer te egaliseren maar kom in het zand nog een hoop kleinere stukken steen tegen(halve en kwart bakstenen). Kan ik deze laten zitten of moet ik dat er ook allemaal gaan uit harken?

Daarnaast heb ik twee flinke stukken beton(40x40x60cm) die ik niet in kleine stukjes krijg en loodzwaar zijn. Als ik die gewoon in het zand ingraaf. Zal dat stevig genoeg blijven? Neem aan van wel toch? Scheelt weer een rug breken.
Een normale opbouw van de beganegrond vloer van een woning is (van beneden naar boven):
isolatie
gewapende betonvloer
afwerkvloer

Ik zou de isolatie op een supervlakke ondergrond willen leggen zodat de isolatie niet door puntbelastingen van puin beschadigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:29

Pixeltje

Woo-woohoo!

nokiaan958GB schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:45:
[...]

Een normale opbouw van de beganegrond vloer van een woning is (van beneden naar boven):
isolatie
gewapende betonvloer
afwerkvloer

Ik zou de isolatie op een supervlakke ondergrond willen leggen zodat de isolatie niet door puntbelastingen van puin beschadigt.
Die puntbelasting is er niet, de oppervlakte zorgt daar voor. Alles harder dan eps 100, of misschien 75 al, kun je prima een paar kiezels onder hebben.

Als je de isolatie meteen op t zand legt wil je misschien wel een vocht barriere neerleggen eerst..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:12

Seafarer

XXX

Pixeltje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 06:11:
[...]

Die puntbelasting is er niet, de oppervlakte zorgt daar voor. Alles harder dan eps 100, of misschien 75 al, kun je prima een paar kiezels onder hebben.

Als je de isolatie meteen op t zand legt wil je misschien wel een vocht barriere neerleggen eerst..
Is XPS niet een betere keuze?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:46

Eboman

Ondertitel

klein vraagje voor ik begin te beunen, ik heb een poort (1.40 breed, 1.80 hoog, ijzeren frame) aan mijn garage muur, de paal waaraan hij hangt komt van de muur af. Deze hangt met enkele slagpluggen in de muur, maar zijn in de voegen geboord die het nu begeven. Zou ik beter nieuwe gaten kunnen boren (beter in de stenen dan ? ) ik heb enkele RVS hoekijzers (zie bovenkant paal) die ik in de muur zou kunnen schroeven en aan de paal, maar ben bang dat die schroeven in de muur alle kracht krijgen.

Dus hou zou jij dit oplossen ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b11FbvBBgR8TQENDSWJvOQgBXew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iN4kZJW27T0CkbsY12NdPXnW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03ntt1zVtg0mNAipLW25jpu2shw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0blAhnzxi4WPshiCbZ0mv1Vs.jpg?f=fotoalbum_large

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Eboman schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:45:
klein vraagje voor ik begin te beunen, ik heb een poort (1.40 breed, 1.80 hoog, ijzeren frame) aan mijn garage muur, de paal waaraan hij hangt komt van de muur af. Deze hangt met enkele slagpluggen in de muur, maar zijn in de voegen geboord die het nu begeven. Zou ik beter nieuwe gaten kunnen boren (beter in de stenen dan ? ) ik heb enkele RVS hoekijzers (zie bovenkant paal) die ik in de muur zou kunnen schroeven en aan de paal, maar ben bang dat die schroeven in de muur alle kracht krijgen.

Dus hou zou jij dit oplossen ?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou een paar propere pluggen pakken, Fischer Duopowers bijvoorbeeld en bijbehorende houtschroeven, afhankelijk van diameter en lengte plug + dikte balk waarbij het grootste gedeelte van de balk géén schroefdraad zit op de schroef. Dan trekt 'ie lekker strak tegen de muur aan. En dan kun je eventueel die huidige schroeven verwijderen of lekker laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:04

Sharky

Skamn Dippy!

[Afbeelding]
Nieuwe gaten boren, doe het dan gelijk goed :) Heb je dit zelf ooit geplaatst? Want zo'n constructie en dan slagpluggen in de voegen is nou niet meteen de beste keus.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Laatst online: 20:46

Eboman

Ondertitel

Sharky schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:49:
[...]

Nieuwe gaten boren, doe het dan gelijk goed :) Heb je dit zelf ooit geplaatst? Want zo'n constructie en dan slagpluggen inde voegen is nou niet meteen de beste keus.
Nee zeker niet mijn eigen werk, huis gekocht en een nieuwe poort geplaatst op de bestaande paal. (waarschijnlijk zit dit er al 15 jaar ofzo)..

Beter dus in de steen aangezien de voeg uit elkaar lijkt te vallen door de kracht of leeftijd?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[Afbeelding]
Twee zware aluminium hoeklijnen aan de achterzijde. En dan dwars door de muur twee draadeinden per hoeklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 20:59
Voor het bed heb ik een bedplank gemaakt, nu wil ik die graag monteren aan het bedframe op zo'n manier dat hij er daarna nog af kan.

Echter heb ik vooraf nog niet zo goed nagedacht over hoe ik dat precies voor elkaar ga krijgen. Mijn idee is nu om dit met vier pockethole screws te gaan doen. Echter wordt het natuurlijk wel een redelijke arm / kracht op de plank. Ik heb zelf nooit met pockethole screws gewerkt, maar gaat dit problemen opleveren?
Ik verwacht dat er misschien 3/4kg totaal maximaal op komt te liggen, en dat natuurlijk op het midden van de plank.

Denken jullie dat dit problemen op gaat leveren, en zo ja wat zijn nog andere opties om dit zonder te veel lelijke montagetechnieken verwijderbaar te monteren? Het is 20mm dik eikenhout allebei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPUeCWv9mGSIFfwb45J875Ia7Vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yz1FmvY0atijlUTJ1pb60AAk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7S5qqjwkO8LEgdFrzaCeDLrJ24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dpc8SWs02uJpPPdMI7z0soQv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLFB6EvwTrUZaUhVQZDQxxpPJ_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0flzUznKsMIiq7LscLAWfWZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FHeij
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 17:57
Zinloos1 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:24:
Voor het bed heb ik een bedplank gemaakt, nu wil ik die graag monteren aan het bedframe op zo'n manier dat hij er daarna nog af kan.

Echter heb ik vooraf nog niet zo goed nagedacht over hoe ik dat precies voor elkaar ga krijgen. Mijn idee is nu om dit met vier pockethole screws te gaan doen. Echter wordt het natuurlijk wel een redelijke arm / kracht op de plank. Ik heb zelf nooit met pockethole screws gewerkt, maar gaat dit problemen opleveren?
Ik verwacht dat er misschien 3/4kg totaal maximaal op komt te liggen, en dat natuurlijk op het midden van de plank.

Denken jullie dat dit problemen op gaat leveren, en zo ja wat zijn nog andere opties om dit zonder te veel lelijke montagetechnieken verwijderbaar te monteren? Het is 20mm dik eikenhout allebei.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lamello heeft magnetische deuvels, Lamello Invis Mx2. Ze zijn niet goedkoop maar werkt wel super.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik heb eindelijk wat betere opbergruimte en vrolijkheid in m'n schuurtje. Niet zo strak en fancy als sommige aluminium constructies of duur multiplex wat mooi uit zichzelf is, maar ik ben er mega blij mee. Vervangbaar blad van MR-MDF. En plaat storage bij het stukje waar geen full size kastje meer kon. I.v.m. vocht opgehoogd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8qxvpYXyTZjv2xqRoPDwsP6DlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmE5P9xr26sjww5BbWNSlQFT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:32

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou een stel draadstangen gebruiken die je inboort. Fixeren in de bedrand met bv constructielijm of er strak indraait en gaten maken in die plank zodat je deze er overheen kan schuiven. Dat plan met schroeven er schuin inzetten gaat in ieder geval nooit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:29

Pixeltje

Woo-woohoo!

Seafarer schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:34:
[...]

Is XPS niet een betere keuze?
Ja, of pir, maar eps is naast rolmateriaal zo’n beetje het zachtste isolatiemateriaal wat ik ken, dus was om aan te geven dat een oneven oppervlak geen probleem is.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zit te denken aan een slangenboor, verticaal (maar dan moet je wel precies kunnen werken) naar beneden boren, en ook verticaal omhoog (het rechte gedeelte van de plank in). Je kunt dan een metalen staaf in het gat verlijmen, van boven naar beneden. De lijm is niet persé verplicht, maar zou wel rigiditeit toevoegen. Je kunt ook alleen het korte gedeelte verlijmen (de staaf in het bovenste stuk) dan is het alsnog verwijderbaar en dan heb je daar de stevigheid van de lijm. Het onderste stuk kan langer zijn, je hebt daar meer hout om mee te werken, dat zou wel een oplossing zijn denk ik.

Optioneel kun je een driehoek maken: schuine metalen poot van de onderrand van het bed naar de uiterste rand van het plateau. Ik zeg metaal omdat ik denk dat zwart metaal hier goed bij zou staan, maar alles kan natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-07-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:09

Mystikal

It never hurts to help!

[...]

[Afbeelding]

Hengelen via de spouwmuur?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 20:59
hpmkruit schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:11:
[...]

Ik zou een stel draadstangen gebruiken die je inboort. Fixeren in de bedrand met bv constructielijm of er strak indraait en gaten maken in die plank zodat je deze er overheen kan schuiven. Dat plan met schroeven er schuin inzetten gaat in ieder geval nooit werken.
HTT-Thalan schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:41:
[...]

Ik zit te denken aan een slangenboor, verticaal (maar dan moet je wel precies kunnen werken) naar beneden boren, en ook verticaal omhoog (het rechte gedeelte van de plank in). Je kunt dan een metalen staaf in het gat verlijmen, van boven naar beneden. De lijm is niet persé verplicht, maar zou wel rigiditeit toevoegen. Je kunt ook alleen het korte gedeelte verlijmen (de staaf in het bovenste stuk) dan is het alsnog verwijderbaar en dan heb je daar de stevigheid van de lijm. Het onderste stuk kan langer zijn, je hebt daar meer hout om mee te werken, dat zou wel een oplossing zijn denk ik.

Optioneel kun je een driehoek maken: schuine metalen poot van de onderrand van het bed naar de uiterste rand van het plateau. Ik zeg metaal omdat ik denk dat zwart metaal hier goed bij zou staan, maar alles kan natuurlijk.
Uitstekende ideeën! Ik ga het proberen. Ik denk dat ik de stangen probeer te monteren in de bedplank en even kijken of het realistisch is om door het gehele bedframe een gat te boren. Mooiste zou zijn om aan de onderkant dan een moer te bevestigen, maar het lijkt me erg lastig 18cm recht naar beneden te boren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Zinloos1 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:05:
[...]

[...]

Uitstekende ideeën! Ik ga het proberen. Ik denk dat ik de stangen probeer te monteren in de bedplank en even kijken of het realistisch is om door het gehele bedframe een gat te boren. Mooiste zou zijn om aan de onderkant dan een moer te bevestigen, maar het lijkt me erg lastig 18cm recht naar beneden te boren...
Zou ik zonder tafelboor niet zo snel aan beginnen. Je kunt ook blinde plankdragers pakken. Wel iets duurder dan simpele draadstangen. Zoiets:
https://www.wovar.nl/blin...599--QNKHHDBoCGF8QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:47
hpmkruit schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:17:
[...]

Zou ik zonder tafelboor niet zo snel aan beginnen. Je kunt ook blinde plankdragers pakken. Wel iets duurder dan simpele draadstangen. Zoiets:
https://www.wovar.nl/blin...599--QNKHHDBoCGF8QAvD_BwE
En als je begint met een lang frees in een bovenfrees? Lijkt me dat je dan aan de boven en onderkant best een eind moet komen. Daarvan weet je zeker dat de voet haaks is aan je frees.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Pixeltje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:32:
[...]

Ja, of pir, maar eps is naast rolmateriaal zo’n beetje het zachtste isolatiemateriaal wat ik ken, dus was om aan te geven dat een oneven oppervlak geen probleem is.
8)7 Ik vergat deze link eraan te knopen. :'(

https://www.joostdevree.nl/shtmls/perimeter-isolatie.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:39
Zijn er hier mensen bekend met het aansluiten van een 3 staps dimbare ledlamp die normaal aangesloten wordt op een wipschakelaar, maar ook fatsoenlijk werkt op een leddimmer? Ik heb beneden voornamelijk de Schneider Merten MEG5134-0000 gebruikt.

Nu hebben we voornamelijk deze dimmers geïnstalleerd, maar we kwamen de volgende lampen tegen die ons wel leuk leken, alleen zijn die dus meer bedoelt voor wipschakelaars.
https://www.lampenlicht.n...incl-led-en-dimmer-rondas
https://www.lampenlicht.n...goud-3-staps-dimbaar-bota

Ik ben eigenlijk geneigd om het gewoon te proberen, aangezien het een leddimmer betreft op een ledlamp.
Jullie nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Zinloos1 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:05:
[...]

[...]

Kun je niet een magnetisch werken? Strip staal in de ene kant frezen/lijmen, en magneten in de ander? Bij drie op een rij kun je gerust wat kwijt op die plank. Wel even deuveltjes voor de uitlijning gebruiken, anders sta je daar mee te kloten.

[ Voor 5% gewijzigd door FirePuma142 op 30-07-2021 21:32 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bosch vaatwasser, 5 jaar oud, foutcode E15. Nou, oké, even Googlen; afdichting bij zeef kan verrot zijn. (pomppotafdichting)

Verrek, het is inderdaad nat: (+ gratis meuk van de vaatwastabletten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1JjoZabQ4LPe6jA8Org09bxzDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Za65Ttqqt6blPWNDtYH93uL9.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij betreft een tekortkoming van de machine, en even 30 euro ophoesten voor een stukje silicoon... Boeven... :/

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 31-07-2021 09:32 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Eboman schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:51:
[...]

Nee zeker niet mijn eigen werk, huis gekocht en een nieuwe poort geplaatst op de bestaande paal. (waarschijnlijk zit dit er al 15 jaar ofzo)..

Beter dus in de steen aangezien de voeg uit elkaar lijkt te vallen door de kracht of leeftijd?
Ik had hem ook in de steen. Maar de steen brak.
Onderstaand zit al 5 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQh_yGrx1NdKJkU_8YFFSeqKd48=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FKbmcajadCuzLI5OnDzon9Io.jpg?f=user_large

Aan de achterzijde van de muur zit een bankirai terrasplank en flinke ringen en weer een moer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:51
Eboman schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:51:
[...]

Een voeg is sowieso niet bedoeld om een schroef of iets dergelijks vast te houden.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Vorige week "al" 2 klusjes gedaan, niet de meest ingewikkelde maar toch.

Deurmat geplaatst. We leefden ongeveer een half jaar zonder omdat het toilet is vervangen, de meterkast is vervangen (niet de groepenkast) en omdat het halletje gestuct is. Tegen de muur links lagen nog 3 planken op de vloer, deze weggehaald zodat de mat lekker breed zou worden. Strip op de vloer geschroefd en klaar. Het geheel lag er nog geen uur toen de postbode 'm meteen al had ingewijd.

Verder een trolley gemaakt voor de Mboxen. Die stapel in mijn schuurtje staat wel eens in de weg, nu kan die makkelijk verreden worden. Trolley is niks anders dan 3 lagen underlayment op elkaar gelijmd en geschroefd waarbij de bovenste laag een nokje heeft wat over de nokjes van de Mbox heen valt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lbGPtayVLQibrijRuq-GhQ5Egg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLPhwVbqmQnNt0NAvFZPY3Ed.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoKsZr-C6TSnY79iQBuFKfQhkhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXAhEW81q3X3511GShPO8SRV.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, uitdaging hier...

Probeer twee hardhouten palen van 7x7cm aan elkaar te schroeven.

Als schroeven heb ik woodies van 8x140mm

Had een Slangenboor 5mm besteld, maar die brak.
6mm geprobeerd, brak ook.

Hoe krijgen we dit voorgeboord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Metaalboor. Stukje bij beetje, dus steeds zorgen dat je spiraal leeg is. Stukje in, helemaal er weer uit. En zo totdat je er doorheen bent.

Afgelopen weken dit gedaan met 4mm voor in azobe palen. Boor hield zich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:00
MikeyMan schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:47:
Goed, uitdaging hier...

Voor dikker hardhout, beter altijd een metaalboor/universele boor gebruiken.
Is veel sterker, dus breken ga je niet veel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Goed, uitdaging hier...

Voorborenin hardhout doe ik altijd een halve millimeter kleiner dan de schroef die er in moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bottom line schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:24:
[...]

Voor dikker hardhout, beter altijd een metaalboor/universele boor gebruiken.
Is veel sterker, dus breken ga je niet veel zien.
Staalboor van 140mm? Die kom je niet snel tegen.
nokiaan958GB schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:45:
[...]

Voorborenin hardhout doe ik altijd een halve millimeter kleiner dan de schroef die er in moet
Worst toch aangeraden om iets kleiner voor te boren. Halve mm is wel heel weinig vlees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 18:45
Goed, uitdaging hier...

Legen, veel legen tussen het boren door. Gebruik ook vaak een staalboortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
@MikeyMan

Voorboren doe je niet in beide balken, en zeker niet voor de volledige lengte.
Als je al door de eerste balk zit, zit je goed. De rest doet je slagschroevendraaier.

Als je toch geen rommelschroeven gebruikt, dus geen volle draad gebruiken.

Edit, wat is het nut van het gebruiken van 140mm schroeven als je 2 palen hebt van elks 70?
Dan zit je er toch gewoon door?

[ Voor 51% gewijzigd door bottom line op 01-08-2021 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bottom line schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:03:
@MikeyMan

Als je al door de eerste balk zit, zit je goed. De rest doet je slagschroevendraaier.

Edit, wat is het nut van het gebruiken van 140mm schroeven als je 2 palen hebt van elks 70?
Zonder voorboren splijt de balk. Dat zal ook voor de onderste gelden neem ik aan? Wil ze dwars op elkaar schroeven.

Bouwmaat had 100 of 140 dus voor de laatste gegaan.
DoeEensGek schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:51:
[...]

Legen, veel legen tussen het boren door. Gebruik ook vaak een staalboortje.
Legen als in even terug trekken? Staalboren zijn lastig verkrijgbaar in lengte maten vziw.

Het weer zal misschien ook niet meewerken? Nat hout zal niet helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 01-08-2021 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

Je hebt balken van 70, dan is n boor van 80 prima zat, je gaat toch niet de balken de hele tijd op elkaar houden met boren? Je wil ook nog dat je schroef iets pakt dus zou sowieso niet beide met dezelfde diameter voorboren.

Verder gaan schroeven van 140 zeker uitsteken, die van 100 waren beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
MikeyMan schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:22:
[...]

Zonder voorboren splijt de balk. Dat zal ook voor de onderste gelden neem ik aan?
Een balk van 70 gaat echt niet splijten door een schroef, zonder gebruik te maken van voorboren.

Voorboren is voornamelijk nodig voor (dun) plaatmateriaal.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 16-10 20:32
Hier beneden een nieuw toilet gemaakt.
In eerste instantie alle tegels afgebikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWUZR_7jrW_e1xcm4IQ0bJ0_ZAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knuWFAyVv5TmfemFuamZPyko.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe standleiding gemaakt, voor een nieuwe badkamer boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FADSQp7VOe4G02LVtuhYiyZHwPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOdctp4OrVVRDXhLc5fON90p.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe standleiding aangesloten in de kruipruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OMMqyNOL1YCxExYb9P0zY6gXio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pi6tQqBnn4T7Mu5QiKNOJjzL.jpg?f=fotoalbum_large
WC frame geplaatst, met een houten frame er omheen om nog wat platen tegenaan te schroeven. (lampje heb ik op tijd weggehaald ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1xxNvRSxdH6e86jyisR8JoD8IE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrBSRLWgJN5kfLjHFgP8VOok.jpg?f=fotoalbum_large
Vervolgens de wc plaat en nog wat osb er op gezet. De muren worden gestuct, behalve de achterwand. Die ga ik eerst in een voorstrijk zetten en vervolgens betegelen. De wc pot kwam uit de oude badkamer boven, maar die vervangen we nog door een wat compacter exemplaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-B6tyEepZnW4ihW_IVBtI3xJwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1bCaNm87PNYU8CRctyDxxGR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bottom line schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:28:
[...]

Een balk van 70 gaat echt niet splijten door een schroef, zonder gebruik te maken van voorboren.

Voorboren is voornamelijk nodig voor (dun) plaatmateriaal.
Tsjah, hij ging toch echt in tweeën gisteren. Kan er ook niks aan doen. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 18:45
MikeyMan schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:22:
[...]

Zonder voorboren splijt de balk. Dat zal ook voor de onderste gelden neem ik aan? Wil ze dwars op elkaar schroeven.

Bouwmaat had 100 of 140 dus voor de laatste gegaan.

[...]

Legen als in even terug trekken? Staalboren zijn lastig verkrijgbaar in lengte maten vziw.

Het weer zal misschien ook niet meewerken? Nat hout zal niet helpen.
Ja, belangrijk is dat je niet stopt met draaien, en dan ff terughalen omhoog (of helemaal eruit) uitkloppen of schroevendraaier erlangs.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:52
Tranze schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:34:
Hier beneden een nieuw toilet gemaakt.
In eerste instantie alle tegels afgebikt.
[Afbeelding]

Nieuwe standleiding gemaakt, voor een nieuwe badkamer boven.
[Afbeelding]

Nieuwe standleiding aangesloten in de kruipruimte.
[Afbeelding]
WC frame geplaatst, met een houten frame er omheen om nog wat platen tegenaan te schroeven. (lampje heb ik op tijd weggehaald ;) )
[Afbeelding]
Vervolgens de wc plaat en nog wat osb er op gezet. De muren worden gestuct, behalve de achterwand. Die ga ik eerst in een voorstrijk zetten en vervolgens betegelen. De wc pot kwam uit de oude badkamer boven, maar die vervangen we nog door een wat compacter exemplaar.
[Afbeelding]
Lekker bezig! Mooie klussen zijn dit om te doen en te volgen.

De standleiding zou ik zowel boven de vloer als in de kruipruimte nog van beugels voorzien mocht je dit niet gedaan hebben. Heb je in de kruipruimte een combi van PP en PVC gebruikt? Ik vind de toepassing van manchet-manchet in de stroomrichting niet heel gewenst indien het voorkomen kan worden.

Tevens de twee keer 90 graden achter elkaar voordat de leiding horizontaal gaat, ik hoop dat dat goed gaat! Dat is toch eigenlijk wel heel ongewenst in een standleiding ivm verstopping en daarna bijna onmogelijke ontstopping.

Als tip zou ik volgende keer Qboard oid gebruiken voor de achterwand. Echt heel mooi licht, sterk en niet werkend materiaal. Eenvoudig te tegelen en toe te passen.

Edit: boven in de standleiding heb je een Ystuk toegepast van 45 graden. Dit hoort een T stuk van 87 te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-vXyIbyShbp1R1IjrJ2r0xRRfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eD6i0we0mdumqJFyzrzQj4Pw.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto vertekend het wellicht, maar is het Tstuk (87graden) bij het toilet in de goede stroomrichting geplaatst? Het lijkt om deze naar beneden wijst ipv naar boven.

Het Dyka handboek voor binnenriolering is een mooie houvast.

Bij PVC hoort ook een expansiestuk aanwezig te zijn verticaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IQxXh4TEoFzCe7q42CL4I6MA_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzqmQzTu4I43E5Y0jJDCTP9G.jpg?f=fotoalbum_large

Deze post is niet om negatief te zijn, maar riolering komt best krap en is altijd zo naar weggewerkt. Liever te halve gekeerd… ;)

Edit 2: laatste toevoeging… hoe gaat de standleiding naar je dak? Wat is daar de diameter? Die moet minimaal 110 zijn, want mag niet versmallen.

[ Voor 21% gewijzigd door colvano op 01-08-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Bij ons bad is het handvat van de douchekop afgebroken. Oud “fancy” porseleinen ding. Dus die wil ik vervangen, het probleem is echter dat de slang die uit het gat komt een m15x1 aansluiting heeft die dus in de douchekop gedraaid moet worden. Ik kan nergens een douche kop vinden met die aansluiting. Enig idee hoe ik hier een nieuwe douchekop op kan zetten zonder tegels weg te halen en de slang te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Voorboren doe je niet in beide balken,
Hier ben ik bezig geweest met Douglas planken op azobe palen. Reken maar dat ik die helemaal heb voorgeboord. Ik gebruikte fatsoenlijke potdekselschroeven, RVS want buiten. Wanneer er niet (voldoende) was voorgeboord knapten die schroeven gewoon af. 5mm pats. Nu is RVS ook niet het beste materiaal voor schroeven maar toch. Bij goed voorboren geen centje pijn.

@Tranze toch wel een fijn gevoel geweest om al die tijd niet zonder toiletpapier te zitten...

[ Voor 8% gewijzigd door sypie op 01-08-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
colvano schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:44:
[...]

Deze post is niet om negatief te zijn, maar riolering komt best krap en is altijd zo naar weggewerkt. Liever te halve gekeerd… ;)
Bedankt voor de leerzame post.
Achter de wc zit de buis vast met een beugel, en een lading pur tussen buis en frame. Daar zit geen beweging meer in. In de kruipruimte moet ik nog beugelen, maar eerst nog een lijstje van andere dingen die snel af moeten voordat de stucadoor komt. Die 87 graden zit inderdaad verkeerd om 😣, kwam ik te laat achter. Maar ondertussen heb ik alles uitvoerig getest met verscheidene boodschappenen het gaat gelukkig goed.
De standleiding gaat met 110 alleen naar de wc in de badkamer boven. Die loopt ook een stukje onder een flauwe hoek, gevolgd door 90 graden en vervolgens de 45 in het y stuk op de verticale 110 naast de wc. Doordat ik langs de meterkast moest kwam dit zo uit.
Vanaf de wc boven ga ik naar het dak met 50 voor de ontluchting. Meer kon ik niet kwijt. Douche en wastafel komen beide met 50 in dat y stuk uit boven op de verticale buis in de wc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
Tranze schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:30:
[...]

Achter de wc zit de buis vast met een beugel, en een lading pur tussen buis en frame. Daar zit geen beweging meer in. In de kruipruimte moet ik nog beugelen, maar eerst nog een lijstje van andere dingen die snel af moeten voordat de stucadoor komt. Die 87 graden zit inderdaad verkeerd om 😣, kwam ik te laat achter. Maar ondertussen heb ik alles uitvoerig getest met verscheidene boodschappenen het gaat gelukkig goed.
De standleiding gaat met 110 alleen naar de wc in de badkamer boven. Die loopt ook een stukje onder een flauwe hoek, gevolgd door 90 graden en vervolgens de 45 in het y stuk op de verticale 110 naast de wc. Doordat ik langs de meterkast moest kwam dit zo uit.
Vanaf de wc boven ga ik naar het dak met 50 voor de ontluchting. Meer kon ik niet kwijt. Douche en wastafel komen beide met 50 in dat y stuk uit boven op de verticale buis in de wc.
Ik heb mij er recent behoorlijk in verdiept en kwam erachter dat het allemaal wat gecompliceerder was dan gedacht :P

Heel eerlijk ben ik wel een beetje bang voor je doorstroming, ontluchting en het materiaal. Het is uiteraard aan jou, maar dit is wel een beetje vragen om problemen. Mocht je de woning ooit verkopen dan kan dit ook wel tot problemen gaan leiden (verborgen gebrek). Mijn advies is de boel opnieuw aanleggen maar dan goed. Hoe je de situatie boven hebt aangelegd is ook wel een opeenstapeling van… verbeterpunten. Ik hoop voor je dat het niet tot problemen gaat leiden d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

colvano schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:01:
Heel eerlijk ben ik wel een beetje bang voor je doorstroming, ontluchting en het materiaal. Het is uiteraard aan jou, maar dit is wel een beetje vragen om problemen. Mocht je de woning ooit verkopen dan kan dit ook wel tot problemen gaan leiden (verborgen gebrek). Mijn advies is de boel opnieuw aanleggen maar dan goed. Hoe je de situatie boven hebt aangelegd is ook wel een opeenstapeling van… verbeterpunten. Ik hoop voor je dat het niet tot problemen gaat leiden d:)b
Hoe afvoeren in elkaar moeten zitten is inderdaad dikwijls een stuk 'ingewikkelder' (lees: meer 'regels' vanwege X of Y) dan gedacht. Maar laat ons eerlijk wezen: welk huis zit op de ideale/perfecte situatie? Terwijl het in het overgrote deel van de gevallen wel gewoon goed gaat, ondanks de verkeerd aangelegde afvoeren/verkeerde diameter/zonder of versmallende ontspanningsleiding/...

Het enige dat hier op termijn (IMO, ik ben ook maar amateur) echt problematisch zou kunnen zijn, is die 2x 90 onderaan. Het idee is dat je 'boodschappen' :+ een beetje snelheid houden zodat ze op een klein laagje water afgevoerd kunnen worden. In dit geval neem je de snelheid volledig weg voordat ze op het laatste horizontale stuk komen, dus mogelijks kan je daar ophopingen beginnen krijgen die voor verstoppingen zorgen.

Als je die rechte hoeken kan vervangen door een combinatie van 45'en, lijkt het me al een stuk minder waarschijnlijk dat dit tot problemen leidt. Voorzie ook preventief een ontstoppingsstuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• colvano
Slonzo schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:23:
[...]

Hoe afvoeren in elkaar moeten zitten is inderdaad dikwijls een stuk 'ingewikkelder' (lees: meer 'regels' vanwege X of Y) dan gedacht. Maar laat ons eerlijk wezen: welk huis zit op de ideale/perfecte situatie? Terwijl het in het overgrote deel van de gevallen wel gewoon goed gaat, ondanks de verkeerd aangelegde afvoeren/verkeerde diameter/zonder of versmallende ontspanningsleiding/...

Het enige dat hier op termijn (IMO, ik ben ook maar amateur) echt problematisch zou kunnen zijn, is die 2x 90 onderaan. Het idee is dat je 'boodschappen' :+ een beetje snelheid houden zodat ze op een klein laagje water afgevoerd kunnen worden. In dit geval neem je de snelheid volledig weg voordat ze op het laatste horizontale stuk komen, dus mogelijks kan je daar ophopingen beginnen krijgen die voor verstoppingen zorgen.

Als je die rechte hoeken kan vervangen door een combinatie van 45'en, lijkt het me al een stuk minder waarschijnlijk dat dit tot problemen leidt. Voorzie ook preventief een ontstoppingsstuk.
Eens dat het niet ideaal hoeft te zijn. Maar hier wordt bij renovatie gekozen voor een nieuwe leiding en vervolgens fout aangelegd. Het zal bij renovatie nooit perfect zijn en een versmalling aan de bovenzijde is wellicht niet te voorkomen. Maar de 2x90 graden, Tstuk verkeerd om, Ystuk ipv Tstuk, te weinig beugels, geen expansie, 90graden na toilet boven, etc, kunnen gewoon voorkomen worden. Met een paar uur werk en minimale investering is dit in dit geval op te lossen. In de toekomst betekend het breekwerk.

In de overgrote gevallen gaat het goed? Is dat op moment Y gemeten of over periode X? Veel riolering kent toch problemen binnen de 50jaar dat het zeker mee kan gaan. Deels door het doorspoelen van verkeerde materialen, grotendeels door verkeerde aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:22
@MikeyMan

zeker in hardhout is niet voorboren absoluut geen optie

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:18

JT

VETAK y0

Goed, uitdaging hier...

Ik kwam er laatst achter dat er metaalboren zijn met een cobaltlegering, schijnt supersterk te zijn. Ik weet in ieder geval van Bosch dat ze ze hebben met 21% cobalt. Niet goedkoop maar zou supergoed moeten werken. En ze zijn er ook van DeWalt volgens mij en ongetwijfeld ook andere merken. Nou is het er vast niet van 140mm, maar met 80 of 90 ofzo moet je er ook komen alleen dan in 2 stappen. Balk goed op elkaar klemmen, gaten voorboren, dan heb je in de onderste balk een paar ondiepe gaten. Klemmen los, bovenste balk eraf en dan de gaten in de onderste balk dieper maken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uiteraard imho, maar als je er een keer per ongeluk op leunt ofzo en het breekt af dan is je plankje én mogelijk ook nog eens je bed aardig beschadigd en in het zicht ook nog. Ik ben ook maar een amateur, maar pinnen in 20mm eiken, zeg dat je een gat hebt van 8 millimeter, dan heb je 12 over, 6mm eiken aan een enkele kant om een eventueel flink hefboomeffect tegen te houden.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Onze schuttingschuifpoort hang te laag. Mogelijk staat de schutting ook iets te laag. Heeft zo te zien allemaal te maken met geen rekening houden met afschot. De afstand van tegels tot rails van de poort waar je onderdoor loopt is 188cm...En de poort kan ook niet dicht. Nu ben ik aan het nadenken hoe ik de poort hoger kan krijgen. Het simpelste zou zijn gewoon met de cirkelzaag een paar centimeter van de onderkant. Blijft wel staan dat de poort dan nog steeds erg laag hangt. Bijkomende complicatie is dat het hout van de rails in de huidige situatie niet hoger kan omdat dit al aan de bovenkant van de betonnen schuttingpaal vast zit. Ik ben benieuwd of iemand nog een idee heeft :) Ik heb een idee maar ik laat het eerst even aan jullie :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JT schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:45:
Onze schuttingschuifpoort hang te laag. Mogelijk staat de schutting ook iets te laag. Heeft zo te zien allemaal te maken met geen rekening houden met afschot. De afstand van tegels tot rails van de poort waar je onderdoor loopt is 188cm...En de poort kan ook niet dicht. Nu ben ik aan het nadenken hoe ik de poort hoger kan krijgen. Het simpelste zou zijn gewoon met de cirkelzaag een paar centimeter van de onderkant. Blijft wel staan dat de poort dan nog steeds erg laag hangt. Bijkomende complicatie is dat het hout van de rails in de huidige situatie niet hoger kan omdat dit al aan de bovenkant van de betonnen schuttingpaal vast zit. Ik ben benieuwd of iemand nog een idee heeft :) Ik heb een idee maar ik laat het eerst even aan jullie :P

***members only***
Je kunt toch alles demonteren en opnieuw hoger bevestigen? De enigste manier om er fatsoenlijk onder door te lopen.
Als je boven die betonnen paal komt dan kun je buitenop het hout ook een dikke hoeklijn zetten om het weer te verstevigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Seafarer schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:04:
[...]

Je kunt toch alles demonteren en opnieuw hoger bevestigen? De enigste manier om er fatsoenlijk onder door te lopen.
Als je boven die betonnen paal komt dan kun je buitenop het hout ook een dikke hoeklijn zetten om het weer te verstevigen.
Zoals gezegd kan het niet hoger want daar zit geen betonnen paal meer. Ik kan inderdaad een hoeklijn daar monteren (weer wat nieuws geleerd) maar dan komt de poort een centimeter of 7 naar voren, dikke kier tussen schutting en poort dus. Is een optie die ik zeker ga onthouden, ik probeer alleen liever een dikke kier te voorkomen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:02
JT schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:45:

***members only***
Als je nu het topje van de betonnen paal afzaagd en dan daar een nieuw balk oplegd? Dan heb je behoorlijk veel hoogte gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JT schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:36:
[...]

Zoals gezegd kan het niet hoger want daar zit geen betonnen paal meer. Ik kan inderdaad een hoeklijn daar monteren (weer wat nieuws geleerd) maar dan komt de poort een centimeter of 7 naar voren, dikke kier tussen schutting en poort dus. Is een optie die ik zeker ga onthouden, ik probeer alleen liever een dikke kier te voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-_BGqN5oNRiKAnaa3xs5WGNUVw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nsAPsSzPu9RW52FxixoMZ5XI.jpg?f=user_large
Ik bedoelde de balk omhoog en dat rode is de hoeklijn bovenop links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:58
JT schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:36:
[...]

Zoals gezegd kan het niet hoger want daar zit geen betonnen paal meer.
Ik snap volgens mij niet zo goed waarom dit niet kan? De verticale houten balk kan toch best boven de betonnen paal uitsteken?

Die horizontale balk is volgens mij alleen op de verticale balk bevestigd? En zo niet, dan doe je dat nu? En dat is inderdaad te verstevigen met metalen profielen indien nodig.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het heeft me jaren van mijn leven en haren op mijn toch al dun bezaaide hoofd gekost, maar hij is af :P.
Vandaag de plinten tegen de voorzijde getimmerd. Er komen nog lampjes op, en een elektrisch beamerscherm bovenop, maar dat komt later pas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OCHsSly6rW5uXm4V5o51hmcAIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iNrCQi4vHuMzBOte3SGs4Do.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQ1beK1YG0k0lU4W3y7qYN139_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Ytjg1eL5xOorcKgCGg18kxz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

bazzzzzz schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:21:
[...]

Als je nu het topje van de betonnen paal afzaagd en dan daar een nieuw balk oplegd? Dan heb je behoorlijk veel hoogte gewonnen.
Dat is op zich wel een idee. Ik heb alleen nog nooit een gewapende betonnen paal afgezaagd :+
Seafarer schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:27:
[...]

[Afbeelding]
Ik bedoelde de balk omhoog en dat rode is de hoeklijn bovenop links.
Xander schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:35:
[...]

Ik snap volgens mij niet zo goed waarom dit niet kan? De verticale houten balk kan toch best boven de betonnen paal uitsteken?

Die horizontale balk is volgens mij alleen op de verticale balk bevestigd? En zo niet, dan doe je dat nu? En dat is inderdaad te verstevigen met metalen profielen indien nodig.
Ah nu snap ik jullie :) Op die plek is die inderdaad bevestigd aan die balk. Die balk is het makkelijkst. Hoger monteren of een nieuwe langere halen. Het gaat om het deel rechts van de poort. Daar zit de balk waar de rails onder hangt, tegen de paal aan. En dat kan dus niet hoger. Als je kijkt naar die balk met de rails, ten hoogte van de betonnen palen dan zie je het schroefgat ook zitten.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:58
JT schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:34:
Ah nu snap ik jullie :) Op die plek is die inderdaad bevestigd aan die balk. Die balk is het makkelijkst. Hoger monteren of een nieuwe langere halen. Het gaat om het deel rechts van de poort. Daar zit de balk waar de rails onder hangt, tegen de paal aan. En dat kan dus niet hoger. Als je kijkt naar die balk met de rails, ten hoogte van de betonnen palen dan zie je het schroefgat ook zitten.
Ah, right.

Nouja, de linker bevestiging is dus simpel op te lossen. Voor de rechter paal kun je ook simpel een verticale balk bevestigen, daar laat je de horizontale balk dan op rusten.

In het midden een stalen strip o.i.d.? Tegen de paal en aan de balk bevestigen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik wil een stenen muur verwijderen. Het betreft een muur met een enkele baksteen die is vast gemetseld aan een draagmuur. Ik wil eigenlijk geen slijptol gebruiken om de aanhechting naar de draagmuur los te maken. Zou een boorhamer met beitel/breekbare deze klus ook kunnen klaren of is zelfs een vuistje met een beitel ook voldoende? Het gaat er om dat het muurtjes netjes los is van de draagmuur.

Op basis van dit filmpje denk ik van wel maar ik heb liever hier advies :)

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 01-08-2021 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:20
Aghanim schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:35:
Ik wil een stenen muur verwijderen. Het betreft een muur met een enkele baksteen die is vast gemetseld aan een draagmuur. Ik wil eigenlijk geen slijptol gebruiken om de aanhechting naar de draagmuur los te maken. Zou een boorhamer met beitel/breekbare deze klus ook kunnen klaren of is zelfs een vuistje met een beitel ook voldoende? Het gaat er om dat het muurtjes netjes los is van de draagmuur.

Op basis van dit filmpje denk ik van wel maar ik heb liever hier advies :)
Vervelende is dat er altijd een paar zijn die verkeerd breken of zelfs scheuren in de muur veroorzaken die je wilt behouden.

Een slijptol geeft een enorme stofontwikkeling.
Dit heb ik zelf toen opgelost door met de tuinslang op het blad te spuiten.
Maar dat geeft ook troep.

Een muurzaag huren kost de wereld ook niet en dat is denk ik wel de mooiste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:01:
..........

[...]

Worst toch aangeraden om iets kleiner voor te boren. Halve mm is wel heel weinig vlees?
Geen idee wie dat aanraadt. Ik spreek uit ervaring na het plaatsen van tientallen meters schutting hier ;)

Je hebt in een stevige bankingrai paal echt grof geschut nodig om een schroef in een kleiner gat te draaien. En heeeeele goeie schroeven :+
Sommigen gebruiken olie voor de smering maar dan maak je je het jezelf wel erg moeilijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

https://www.dewarmte.nl/product-heatcycle

Ik ben zo benieuwd hoe die warmtewisselaar eruit ziet.

Edit: oeps beetje verkeerde topic.

[ Voor 16% gewijzigd door Seafarer op 02-08-2021 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nokiaan958GB schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:10:
[...]

Geen idee wie dat aanraadt. Ik spreek uit ervaring na het plaatsen van tientallen meters schutting hier ;)

Je hebt in een stevige bankingrai paal echt grof geschut nodig om een schroef in een kleiner gat te draaien. En heeeeele goeie schroeven :+
Sommigen gebruiken olie voor de smering maar dan maak je je het jezelf wel erg moeilijk 8)7
Nou, ik moet zeggen; hulde aan de woodies schroeven. De slagschoevendraaier gaf het eerder op. Nu gaat de mijne maar tot 180 nm. Zwaarder geschut bestaat wel ;)
Maar nog geen schroef gebroken tot nu toe.

Heb de bovenste balk met 10mm geboord, en de onderste erin gejast met wat vaseline. De meeste zitten erin. Heb nu 6,5mm besteld, van het type boor dat ik van milwaukee al had. Zit toch nog flink verschil tussen verschillende slangenboren.

Gelukkig vanaf nu wel de meeste schroeven in Douglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuzukiGSX-R
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:00
masaman schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:42:
[...]

Ik heb dat ook gedaan in onze keuken. Die grenst aan de garage. TV en soundbar wilde ik in het zicht, alle kabels en de TV box niet. Dus 2 gaten door de muur en klaar.

[Afbeelding]
Mooie keuken!! Mag ik vragen welke kleur dit is van de kastjes? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-10 08:21
JT schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:45:De afstand van tegels tot rails van de poort waar je onderdoor loopt is 188cm...
Wat voor schuif-systeem heb je gebruikt voor je poort? Zit er aan te denken om ook zoiets te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 20:17
Vraagje.Ik stoor me mateloos aan mijn kinderen :P Ik heb 3 hele lieve kleine kinderen die de achterdeur met regelmaat dicht laten vallen, in hun enthousiasme, waardoor dit een hoop lawaai maakt.
Nu zag ik dat er een ‘simpele’ oplossing is, met zogenaamde deuropvangers. https://www.bol.com/nl/nl...xx51W1mpxUOhoC-u0QAvD_BwE

Ik heb hier nog geen ervaring mee. Weet dus ook niet waar ik op moet letten. Is bovengenoemde opvangen geschikt voor mijn buitendeur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXBFIACIzArvjDlHwqyo3FfBSI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2KxVTwn21bZbYANP7ATM8yk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik meet net dat de deur 4cm dieper ligt. Dus geen idee of deze deuropvanger dan geschikt zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Xander schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:39:
[...]

Ah, right.

Nouja, de linker bevestiging is dus simpel op te lossen. Voor de rechter paal kun je ook simpel een verticale balk bevestigen, daar laat je de horizontale balk dan op rusten.

In het midden een stalen strip o.i.d.? Tegen de paal en aan de balk bevestigen.
Je bedoelt dan uiterst rechts een houten paal voor de betonnen paal plaatsen? En dan bij de andere betonnen palen hoekprofieltjes zeg maar?
robkrekel schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:42:
[...]
Wat voor schuif-systeem heb je gebruikt voor je poort? Zit er aan te denken om ook zoiets te plaatsen.
Geen idee :+ Was allemaal bij elkaar geleverd. Kan wel kijken of er wat op staat. Maar is geen duur systeem ofzo.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Goofyduck384 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:52:
Vraagje.Ik stoor me mateloos aan mijn kinderen :P Ik heb 3 hele lieve kleine kinderen die de achterdeur met regelmaat dicht laten vallen, in hun enthousiasme, waardoor dit een hoop lawaai maakt.
Nu zag ik dat er een ‘simpele’ oplossing is, met zogenaamde deuropvangers. https://www.bol.com/nl/nl...xx51W1mpxUOhoC-u0QAvD_BwE

Ik heb hier nog geen ervaring mee. Weet dus ook niet waar ik op moet letten. Is bovengenoemde opvangen geschikt voor mijn buitendeur?
[Afbeelding]

Ik meet net dat de deur 4cm dieper ligt. Dus geen idee of deze deuropvanger dan geschikt zou zijn?
Een goede foto zou helpen voor beter overzicht ;) Maar ik denk dat er een blokje tussen moet om die 4cm op te vangen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 20:17
JT schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:57:
Een goede foto zou helpen voor beter overzicht ;) Maar ik denk dat er een blokje tussen moet om die 4cm op te vangen.
Tja ik snap ook niet waarom de foto gedraaid is. Op mijn toestel is die gewoon recht namelijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adYY_yf5KZhG6WcL7b-HEsip3kA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BsNL8sFj88HfKagWrHhUidf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Goofyduck384 op 02-08-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gents, denk eenseven mee als jullie willen.
Wij hebben openslaande deuren naar de tuin. Op de buitenmuur zitten deze dingen:

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/10198_13828486_1.jpg

Dat werkt prima, maar als we de deur vast willen zetten zodat ie open blijft staan (wind) moeten we altijd helemaal om de deur heen. Daar zit ondermeer een zandbak, dus echt handig is dat niet. Zou handiger zijn als ik iets aan de binnenkant had. Maar wat of hoe dan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 13:53
The Eagle schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:10:
Zou handiger zijn als ik iets aan de binnenkant had. Maar wat of hoe dan?
Zoiets, wellicht?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/284/248/DV_8_6027241_02_4c_NL_20171209152848.jpg
Zoek op 'deurvastzetter', dan vind je verschillende modellen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
The Eagle schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:10:
Gents, denk eenseven mee als jullie willen.
Wij hebben openslaande deuren naar de tuin. Op de buitenmuur zitten deze dingen:

[Afbeelding]

Dat werkt prima, maar als we de deur vast willen zetten zodat ie open blijft staan (wind) moeten we altijd helemaal om de deur heen. Daar zit ondermeer een zandbak, dus echt handig is dat niet. Zou handiger zijn als ik iets aan de binnenkant had. Maar wat of hoe dan?
Deurstopper met zand erin. Hoef je niks te boren. Je hebt ze ook voor buiten.
https://www.google.com/se...6BAgHEDc&biw=1920&bih=937

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Goofyduck384 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:59:
[...]

Tja ik snap ook niet waarom de foto gedraaid is. Op mijn toestel is die gewoon recht namelijk :)

[Afbeelding]
Ik zou zeggen, stukje hout regelen, verf in de kleur van de deur en monteren maar ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:01
Tranze schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:30:
[...]

Dingen als dit was dus de oorsprong van mijn vraag van laatst, of je er beroepsmatig ook mee werkt of dat het vooral zelfonderzoek is.

Je bent zo veel verschillende aspecten/specialiteiten aan het aanpakken waar zo ontzettend veel 'regels' aan zitten, dat ik het persoonlijk toch best een ding vindt om het allemaal zelf met wat zelfstudie te doen.
Je kan zoveel fout doen door net wat kleine dingen niet te weten of het belang er niet van in te zien omdat je simpelweg de ervaring niet hebt.

Een hoop kan je prima zelf, maar er zijn ook een hoop dingen met harde richtlijnen, zoals hierboven met het riool welke haast onmogelijk zijn allemaal te vinden omdat je simpelweg niet weet, wat je niet weet..

Overigens is dit geen verwijt naar jou toe!
Dit is mijn persoonlijke mening over het zelf aanpakken van dergelijke klus.

[ Voor 3% gewijzigd door Flix20 op 02-08-2021 11:14 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SuzukiGSX-R schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:35:
[...]
Mooie keuken!! Mag ik vragen welke kleur dit is van de kastjes? O-)
Dank! Ik zag net dat ik een foto heb geupload zonder de keukentafel. Die is inmiddels aan het eiland vastgemaakt, zit voor een stuk in die nis die je op de foto ziet.

De frontjes zijn Fenix Verde Comodoro.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 16-10 22:50
colvano schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:42:
[...]

Eens dat het niet ideaal hoeft te zijn. Maar hier wordt bij renovatie gekozen voor een nieuwe leiding en vervolgens fout aangelegd. Het zal bij renovatie nooit perfect zijn en een versmalling aan de bovenzijde is wellicht niet te voorkomen. Maar de 2x90 graden, Tstuk verkeerd om, Ystuk ipv Tstuk, te weinig beugels, geen expansie, 90graden na toilet boven, etc, kunnen gewoon voorkomen worden. Met een paar uur werk en minimale investering is dit in dit geval op te lossen. In de toekomst betekend het breekwerk.

In de overgrote gevallen gaat het goed? Is dat op moment Y gemeten of over periode X? Veel riolering kent toch problemen binnen de 50jaar dat het zeker mee kan gaan. Deels door het doorspoelen van verkeerde materialen, grotendeels door verkeerde aanleg.
Wat is eigenlijk de reden dat een er een T-stuk moet aan een standleiding i.p.v. een Y-stuk? Met een Y-stuk behoudt je "boodschap" een stuk meer vaart toch?

Ik kwam hier ook een mooi stukje creativiteit tegen toen ik ging verbouwen. Ik presenteer u: De drollenlooping! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JEyHcP1k0d94J_Or_92mgS7gBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUaSsTfBbApvGeAUmWC7EIag.jpg?f=fotoalbum_large

Vorige eigenaar heeft destijds zelf een hangend toillet geinstalleerd waarvoor de afvoer naar achteren moest. WC is verplaatst naar onder de trap dus leiding werk van de foto is weg en omgelegd. Blijkbaar ging dit ook al 10+ jaar goed om even aan te geven dat "niet volgens de regels" niet perse tot verstopping hoeft te leiden (al ben ik het wel met je punten eens wat betreft de 90 graden bochten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranze
Flix20 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:40:
[...]
Overigens is dit geen verwijt naar jou toe!
Dit is mijn persoonlijke mening over het zelf aanpakken van dergelijke klus.
Ik voel me ook totaal niet aangevallen hoor.
Als ik geen feedback wilde op m'n knutselwerk, dan had ik niks moeten posten. Ondertussen heb ik toch weer een heleboel geleerd.

Ik heb besloten om de 'drol-looping' _/-\o_ in de kruipruimte nog aan te pakken. De rest van het spul laat ik zitten, ik heb er voldoende vertrouwen in dat het de komende tig-jaar blijft werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-10 15:54
Terrz schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:18:
Wat is eigenlijk de reden dat een er een T-stuk moet aan een standleiding i.p.v. een Y-stuk? Met een Y-stuk behoudt je "boodschap" een stuk meer vaart toch?
Dat heeft volgens mij te maken met ontluchting/beluchting:

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/12496_aansluiting_standleiding_12.jpg

In de tweede/derde situatie zou je een 'hydraulische afsluiting' kunnen krijgen waardoor het kan zijn dat je sifon wordt leeggezogen.

Maar ik ben geen rioolexpert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 16-10 22:50
ruuds schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Dat heeft volgens mij te maken met ontluchting/beluchting:

[Afbeelding]

In de tweede/derde situatie zou je een 'hydraulische afsluiting' kunnen krijgen waardoor het kan zijn dat je sifon wordt leeggezogen.

Maar ik ben geen rioolexpert :P
Ah dat ziet er logisch uit idd. Er zit hier ook een beluchtingspijpje (50mm) die door het dak gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:13
Voor het renoveren zou ik graag de deurbel tijdelijk willen verplaatsen naar in de meterkast. Weet iemand of dit kwaad kan?

Uiteindelijk moet er een smart deurbel komen, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Als de tijd daar is zal ik deze deurbel en beltransformator weghalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnOD49SAmWtp7dLss-JJk_BDtFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zqmdi5Y98Y2Dxj0VKhdjDF71.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:48
banaliteit schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:20:
Voor het renoveren zou ik graag de deurbel tijdelijk willen verplaatsen naar in de meterkast. Weet iemand of dit kwaad kan?

Uiteindelijk moet er een smart deurbel komen, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Als de tijd daar is zal ik deze deurbel en beltransformator weghalen.

[Afbeelding]
Kan geen kwaad, echter als je de deur dicht doet zal de bel veel minder hoorbaar zijn. Dat zal het enige merkbare zijn.

discogs

Pagina: 1 ... 153 ... 470 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/